EdwinG schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:17:
[...]
Worden ze echt direct afgeschreven, of een half uur later? Bij mijn meest recente reizen had ik de indruk dat er vertraging in zit, tot de overstaptijd verstreken is. De reizen worden nog wel per stuk afgeschreven, dus waarom de vertraging er is weet ik niet.
In het geval van een busreis kun je natuurlijk 'vergeten' uit te checken, en de pas vervolgens verwijderen voordat het basistarief berekend wordt.
[...]
Niet helemaal, het punt is dat bij de NS de ritprijs eind van de dag berekend en afgeschreven wordt. Je verwijderd de pas na het uit-checken, voor middernacht. (En kan dus ook de terugreis op dezelfde pas doen, beide reizen worden dan niet afgeschreven, terwijl je een 'geldig' vervoersbewijs kon tonen tijdens de rit)
Het wordt echt direct afgeschreven. Laten we zeggen een seconde of 5 na uitchecken dat ik een notificatie krijg van Revolut met het bedrag. Als ik overstap, wordt de volgende ritprijs keurig in rekening gebracht zonder nieuw opstaptarief. Sowieso het geval bij GVB, bij Syntus Utrecht ook dacht ik maar is al langer geleden dus weet ik niet helemaal zeker.
Maar doordat het direct wordt afgeschreven, vraag ik me af of het probleem niet allang is opgelost.
:strip_exif()/f/image/adnehnU24znUZpheCbL78bkh.jpg?f=fotoalbum_large)
psychodude schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:49:
[...]
Niet om fraude aan te moedigen, maar een station uit kom je altijd wel. Gewoon een kwestie van op het station zelf inchecken op een overstap paaltje, om vervolgens bij het poortje bij de uitgang uit te checken. Dit is kosteloos. Met name handig voor indien je ergens opstapt waar er paaltjes zijn die niet functioneren.
Misschien op stations met meerdere vervoerders dat je het gaat lukken, maar op de meeste stations in de randstad onmogelijk. Dan moet je of het poortje open duwen, met iemand meelopen of inderdaad met een andere kaart uitchecken. Dat kost je alleen 20 euro, want die fout ik heb ik een keer gemaakt, per ongeluk uitchecken met een andere pas dan waar ik mee ingecheckt had.
[
Voor 79% gewijzigd door
Hugo__Boss op 06-08-2025 14:40
]