Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:15

Wokschotel

Op 6 wielen

EdwinG schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:17:
[...]

Niet helemaal, het punt is dat bij de NS de ritprijs eind van de dag berekend en afgeschreven wordt. Je verwijderd de pas na het uit-checken, voor middernacht. (En kan dus ook de terugreis op dezelfde pas doen, beide reizen worden dan niet afgeschreven, terwijl je een 'geldig' vervoersbewijs kon tonen tijdens de rit)
Je hebt gelijk, het hangt van de situatie en je reisplan af. Als je maar niet je pas verwijdert voordat de conducteur langs is geweest en je je eindstation uit bent :P

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-09 20:35
Hugo__Boss schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:46:
[...]

Dat is een beetje tegenstrijdig ten opzichte van het nieuwsartikel. Daar staat na je reis. Want als je hem na het inchecken verwijderd, kan je bij een controle geen geldig vervoersbewijs laten zien? En hoe kom je door de poortjes die op de meeste stations staan na je reis als je de pas hebt weggegooid?
Niet om fraude aan te moedigen, maar een station uit kom je altijd wel. Gewoon een kwestie van op het station zelf inchecken op een overstap paaltje, om vervolgens bij het poortje bij de uitgang uit te checken. Dit is kosteloos. Met name handig voor indien je ergens opstapt waar er paaltjes zijn die niet functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
psychodude schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:49:
Niet om fraude aan te moedigen, maar een station uit kom je altijd wel. Gewoon een kwestie van op het station zelf inchecken op een overstap paaltje, om vervolgens bij het poortje bij de uitgang uit te checken
Waar staat dat paaltje precies op Den Haag Centraal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:41
EdwinG schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:17:
[...]

Worden ze echt direct afgeschreven, of een half uur later? Bij mijn meest recente reizen had ik de indruk dat er vertraging in zit, tot de overstaptijd verstreken is. De reizen worden nog wel per stuk afgeschreven, dus waarom de vertraging er is weet ik niet.
In het geval van een busreis kun je natuurlijk 'vergeten' uit te checken, en de pas vervolgens verwijderen voordat het basistarief berekend wordt.

[...]

Niet helemaal, het punt is dat bij de NS de ritprijs eind van de dag berekend en afgeschreven wordt. Je verwijderd de pas na het uit-checken, voor middernacht. (En kan dus ook de terugreis op dezelfde pas doen, beide reizen worden dan niet afgeschreven, terwijl je een 'geldig' vervoersbewijs kon tonen tijdens de rit)
Het wordt echt direct afgeschreven. Laten we zeggen een seconde of 5 na uitchecken dat ik een notificatie krijg van Revolut met het bedrag. Als ik overstap, wordt de volgende ritprijs keurig in rekening gebracht zonder nieuw opstaptarief. Sowieso het geval bij GVB, bij Syntus Utrecht ook dacht ik maar is al langer geleden dus weet ik niet helemaal zeker.
Maar doordat het direct wordt afgeschreven, vraag ik me af of het probleem niet allang is opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeN7JOtDH8LkDaXdleRuDziFCws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adnehnU24znUZpheCbL78bkh.jpg?f=fotoalbum_large
psychodude schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:49:
[...]

Niet om fraude aan te moedigen, maar een station uit kom je altijd wel. Gewoon een kwestie van op het station zelf inchecken op een overstap paaltje, om vervolgens bij het poortje bij de uitgang uit te checken. Dit is kosteloos. Met name handig voor indien je ergens opstapt waar er paaltjes zijn die niet functioneren.
Misschien op stations met meerdere vervoerders dat je het gaat lukken, maar op de meeste stations in de randstad onmogelijk. Dan moet je of het poortje open duwen, met iemand meelopen of inderdaad met een andere kaart uitchecken. Dat kost je alleen 20 euro, want die fout ik heb ik een keer gemaakt, per ongeluk uitchecken met een andere pas dan waar ik mee ingecheckt had.

[ Voor 79% gewijzigd door Hugo__Boss op 06-08-2025 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hugo__Boss schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:46:
[...]

Misschien op stations met meerdere vervoerders dat je het gaat lukken, maar op de meeste stations in de randstad onmogelijk. Dan moet je of het poortje open duwen, met iemand meelopen of inderdaad met een andere kaart uitchecken. Dat kost je alleen 20 euro, want die fout ik heb ik een keer gemaakt, per ongeluk uitchecken met een andere pas dan waar ik mee ingecheckt had.
Neg alsof mensen niet bedacht hebben dat je met 2 wegwerp kaarten zo dus gratis kan reizen ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:43
https://www.nu.nl/economi...n-ov-chipkaart-terug.html

En wat gebeurd er met dat geld? Dit kan toch ook ter compensatie van de vervoerders worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:54

thof

FP ProMod
Ruvas schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 02:39:
https://www.nu.nl/economi...n-ov-chipkaart-terug.html

En wat gebeurd er met dat geld? Dit kan toch ook ter compensatie van de vervoerders worden gebruikt.
Dat staat in het door je genoemde artikel, het geld dat overblijft moet besteed worden ten gunste van de reiziger. Zo is er onder andere een deel naar OVpay gegaan.
Als dat niet binnen deze termijn gebeurt, mag Translink het geld besteden ten gunste van de reiziger. Vorig jaar had het bedrijf daarvan 11,4 miljoen euro geïnvesteerd.

Het grootste deel van dit geld heeft Translink vorig jaar gestopt in OVpay, waarmee mensen kunnen in- en uitchecken met hun betaalpas. Ook is er geld gegaan naar het makkelijker maken van de procedure om niet-gebruikt saldo terug te krijgen. Daarnaast is geld gestoken in het verbeteren van de klantenservice.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:50
Hugo__Boss schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:46:
[...]

Maar doordat het direct wordt afgeschreven, vraag ik me af of het probleem niet allang is opgelost.
Wordt het ook bij NS direct afgeschreven? Want daar ging het nieuwsbericht over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Wally2002 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 06:45:
[...]

Wordt het ook bij NS direct afgeschreven? Want daar ging het nieuwsbericht over.
Bij mij met een van de NL grootbanken in ieder geval niet, duurt meestal wel een paar uur na de rit voordat de bankafschrijving plaatsvindt. De terugreis meestal zelfs (in de nacht van) de volgende dag, terwijl ik toch rond 17:35 uitcheck.

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:41
Wally2002 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 06:45:
[...]

Dat weet ik niet, ik heb een Dal Voordeel abonnement en helaas ben je dan nog gebonden aan een fysieke OV-Chipkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnsch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 11:30
Ik heb in het verleden zowel met een debit pas van N26 als van ING gereist.
En het viel me toen al op dat met de N26 pas er vrijwel direct na uitchecken een transactie plaats vond van OVpay.
Bij de ING pas gebeurde dat pas om 3 uur 's nachts. Dus had toen al het idee dat er onderscheid werd gemaakt N26 pashouders minder vertrouwd werden.
Dit was met alle vervoerders met wie ik toen heb gereisd (NS, GVB, RET en U-OV/Qbuzz).
Dit is ongeveer een jaar geleden.

[ Voor 7% gewijzigd door martijnsch op 18-08-2025 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_ryow
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:13
Het onderhoud aan de app die op woensdag 10 september 22:00 begon en vanaf vrijdag 12 september voorbij zou zijn is nog altijd niet voorbij. Bij het openen van de app communiceert men al dagen dat het over een paar uur weer zal werken. Op de website en op de socials één grote radiostilte.

Iemand een idee wat er aan de hand is daar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:54

thof

FP ProMod
dj_ryow schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:43:
Het onderhoud aan de app die op woensdag 10 september 22:00 begon en vanaf vrijdag 12 september voorbij zou zijn is nog altijd niet voorbij. Bij het openen van de app communiceert men al dagen dat het over een paar uur weer zal werken. Op de website en op de socials één grote radiostilte.

Iemand een idee wat er aan de hand is daar?
Het lijkt mij wel bekend, er staat een melding op de OVpay website zonder aanvullende info.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CwSBmGD-MYNxl4b2G8_J2TvzGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aItO4lZGk1HaNOPWxXuvnltc.png?f=fotoalbum_large

Als ik wat verder zoek zie ik in de Play store wat negatieve feedback, waarop gereageerd is:
Bedankt voor je review. We zijn bezig met onderhoud. Dat duurt helaas langer dan gepland. De melding in de app kunnen we nu niet makkelijk aanpassen. We doen ons best om de app zo snel mogelijk weer te laten werken. Sorry voor het ongemak.
Lijkt er op dat er iets niet helemaal volgens plan gaat...

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• dj_ryow
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:13
Artikel op Tweakers:

https://tweakers.net/nieu...ik-vanwege-onderhoud.html

Ondertussen is er een update van de app (Android) en werkt het weer na het aanmaken van een nieuw wachtwoord. In de Apple App Store zie ik nog geen update.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik wist niet eens dat ze een app hadden :)

Ziet er uit alsof je als frequente reiziger daar idd wel iets mee kan :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpon
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:44
Ik gebruikte altijd mijn Apple Watch om in/uit te checken maar sinds Revolut geblokkeerd is, is dit helaas niet meer mogelijk. Maar waarom werkt Express-Mode niet in Nederland? Kost nu veel meer extra tijd om bijv. Face ID te activeren voordat je door het poortje kunt lopen.
Pagina: 1 2 Laatste