Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 99 ... 160 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

AW_Bos schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:15:
[...]

Dat valt wel mee hoor. Ze ziet er ranzig uit, maar alles wat nog blijft rijden krijgt nog een update met schoonmaak beurt.
Helaas was mijn ervaring anders. Veel onder geklad, vuile vloeren, beetje NY metro style vibe.
Gewoon goor.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 00:58

GwnLars_

In GoT we trust.

franssie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:17:
[...]

Helaas was mijn ervaring anders. Veel onder geklad, vuile vloeren, beetje NY metro style vibe.
Gewoon goor.
Ik deel je ervaring, maar ik wind me niet zo zeer meer op over een vuile vloer of wand. Zolang het tafeltje proper is en ik enigsinds op tijd in Zwolle ben vind ik het best.

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
franssie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:11:
[...]
De ICM is gewoon een slecht en smerig product
Je benadert het gewoon verkeerd... Treinreizen is een uitdaging... En als je het overleeft, is het een overwinning :D

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Oekiejoekie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:23:
[...]

Je benadert het gewoon verkeerd... Treinreizen is een uitdaging... En als je het overleeft, is het een overwinning :D
Treinreizen is inderdaad een uitdaging, en de planing is om in 2024 een route te plannen in DE, langs de rivieren.
Plannen, nah niet echt mogelijk. Onze stakende buren helpen niet mee. Hotel en vlucht kan ik nu voor weinig boeken, spoor werkt tegen

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

franssie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:30:
[...]

Treinreizen is inderdaad een uitdaging, en de planing is om in 2024 een route te plannen in DE, langs de rivieren.
Plannen, nah niet echt mogelijk. Onze stakende buren helpen niet mee. Hotel en vlucht kan ik nu voor weinig boeken, spoor werkt tegen
Plannen is möglich, alleen moet je bij de oosterburen even checken hoe en wat. En minstens een halfuur extra tijd inrekenen voor vertragingen.
Staken is hun goed recht, DB is momenteel een beetje de schuld op de stakers aan het schuiven volgens de vakbonden, ook i.v.b. geen toekenning salarisverhoging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-08 17:05
franssie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:11:
[...]

De ICM is gewoon een slecht en smerig product
De ICM is prachtig en het meest comfortabel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-08 17:25
Oekiejoekie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:29:
En dan heb ik nog niet eens lopen zeiken over de IC Leiden-Utrecht, die wordt gereden met SLT omdat het spoor niet meer aan kan. Tafeltjes ? Waar ? Comfort ? Ver te zoeken...
Het enige juiste materieel op dat stoptrein (die een paar stations voorbij rijdt) traject.

Leiden Lammerschans een IC station _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPAsPnRF4jMkWxLSwJ0F_wN20UY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XpPoGjhUCGX1GBrYXpXdPUfB.png?f=user_large

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
LordSinclair schreef op woensdag 13 december 2023 @ 07:38:
[...]

Het enige juiste materieel op dat stoptrein (die een paar stations voorbij rijdt) traject.

Leiden Lammerschans een IC station _/-\o_

[Afbeelding]
He, binnenkort is er op dat traject ook nog Hazerswoude-Rijndijk Centraal... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:57
Klein detail, er rijden geen intercities meer tussen Leiden en Utrecht ;)
Ook Leiden Lammenschans Centraal is gewoon een sprinterstation.

[ Voor 30% gewijzigd door EDIT op 13-12-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-08 21:33
EDIT schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:29:
Klein detail, er rijden geen intercities meer tussen Leiden en Utrecht ;)
Ook Leiden Lammenschans Centraal is gewoon een sprinterstation.
Nouja, het is dan wel heel gek dat de sprinterverbinding tussen Utrecht en Leiden niet stopt op bijvoorbeeld Vleuten of Utrecht Terwijde ;) Wat zijn dat dan voor stations :P ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:14
Oekiejoekie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:23:
[...]
Treinreizen is een uitdaging...
Doet me denken aan de reclameslogan van NMBS uit de jaren '90 "De trein is altijd een beetje reizen".
Die slogan wordt regelmatig nog wel eens van stal gehaald door pers en reizigersorganisaties, maar dan ironisch. "De trein is altijd een beetje lijden".
Maar reclameslogans en NMBS gaan eigenlijk nooit goed samen. Gegarandeerd dat die slogan enkele jaren later ironisch terugbijt.
Nog een voorbeeld "Met de trein zou je er al zijn". Of "Bestemming beter", zou je dat denken in de ochtendspits naar je werk?

En dan krijg je creatieve geesten die online nieuwe slogans bedenken. Volgende vond ik wel een mooie (van een collega bij het spoor trouwens) "Rijdt de trein stipt op zijn uur, dan is't op zolder en in miniatuur"

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Intercity schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:00:
[...]

Nouja, het is dan wel heel gek dat de sprinterverbinding tussen Utrecht en Leiden niet stopt op bijvoorbeeld Vleuten of Utrecht Terwijde ;) Wat zijn dat dan voor stations :P ?
Aan de andere kant is een IC die bijna overal stopt ook weer een rare. We missen gewoon de sneltrein.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:35
De jaren 90 had wel meer slogans die de plank missloegen, zoals 'Let's make things better' van Philips. Alsof het momenteel nog niet goed was. De NS riep toen ook 'Waar zouden we zijn zonder de trein'...

@LordSinclair klopt, de Sneltrein zou best een aanvulling kunnen zijn maar sinds de opheffing zijn veel IC's vaker gaan stoppen. Vooral rondom Rotterdam en Den Haag zijn die in het gat gedoken van de oude sneltreinstops. Dus wellicht kan je meer zeggen, we missen de oude IC. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-08 18:44
"Let's make better things" :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:37
cazzer22 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:57:
De jaren 90 had wel meer slogans die de plank missloegen, zoals 'Let's make things better' van Philips. Alsof het momenteel nog niet goed was. De NS riep toen ook 'Waar zouden we zijn zonder de trein'...
Wat vind je dan van deze:

De trein is zo gek nog niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
En die kleine maar spelen met de auto.

Toffe site trouwens. Ik vond er nog eentje terug toen de bomma nog met haar zeeleeuw op de trein mocht ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NecPZh3PyNXnDKsoQ5133_6QiMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iS6BaT5fQMwkfGdB1Lk5waBp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Arator op 13-12-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-08 13:37
Levering van dit materieel duurde langer omdat er nog wat kinderziektes waren die verholpen moesten worden. Lang verwacht, maar dan uiteindelijk toch gekomen. Op wat kleine dingen na was nu alles oké en kon hij met goede moed in de dienstregeling gezet worden. Of toch niet?...
Dooddoeners als, het is nieuw materieel, dus daar zitten nog kinderziektes in, tellen wat mij betreft dus niet. Fyra 2.0?

https://www.nu.nl/binnenl...tietrein-kapot.html#nujij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:56:
[...]

De OV chipkaart is nooit voor de reiziger geweest. De bedoeling was om met de OV chipkaart alle interactie met de reiziger door te snijden en de reiziger het lekker zelf uit te laten zoeken. Zoek het juiste paaltje of poortje.... en als u per ongeluk de verkeerde pakt.... is dat mooi uw probleem. Betalen!

Situaties als bijvoorbeeld op Amsterdam Amstel (waar er gelukkig nog "maar" 2 vervoerders zijn die paaltjes en poortjes plaatsen), zijn ronduit slecht natuurlijk. Maarja, ook dat is het probleem van de reiziger natuurlijk.
hear hear

Als ik dit soort dingen lees:
Heeft u NS-flex dan kunt u geen ander abonnement op de OV-chipkaart plaatsen waar NS-flex op staat.
Het is een bijzonder matige implementatie dat je alsnog niet met één chipkaart alles kan afdekken. Hoe moeilijk kan het nou zijn om meerdere type abonementen op een OV-chipkaart te kunnen hebben staan.

Al met al alsnog stukken beter dan strippenkaarten. OVpay is in theorie ook een prima middel, zeker voor de incidentele reiziger die dan geen losse OV-kaart heeft maar ook hier, hoe moeilijk is het om een Abonement te koppelen aan een IBAN :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:13
Napo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:21:
[...]

Al met al alsnog stukken beter dan strippenkaarten.
Ik vond die beter, want dan hoefde ik maar 1 keer iets te doen ipv tweemaal, met als bonus een controlepunt op de af te rekenen prijs/aantal strippen (nou mag ik mijn kansen pakken met een (bio) AI als ik weken later zie dat ik iets ben vergeten).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:37
[...]

Al met al alsnog stukken beter dan strippenkaarten. OVpay is in theorie ook een prima middel, zeker voor de incidentele reiziger die dan geen losse OV-kaart heeft maar ook hier, hoe moeilijk is het om een Abonement te koppelen aan een IBAN :|
Die laatste snap ik nog wel. Die abonnementen zijn persoonsgebonden dus er moet een pasje met een naam + pasfoto zijn. Een bankpas heeft dat niet en bovendien kun je meerdere passen per IBAN hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Kalentum op 13-12-2023 17:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
cordonbleu schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:54:
Levering van dit materieel duurde langer omdat er nog wat kinderziektes waren die verholpen moesten worden. Lang verwacht, maar dan uiteindelijk toch gekomen. Op wat kleine dingen na was nu alles oké en kon hij met goede moed in de dienstregeling gezet worden. Of toch niet?...
Dooddoeners als, het is nieuw materieel, dus daar zitten nog kinderziektes in, tellen wat mij betreft dus niet. Fyra 2.0?

https://www.nu.nl/binnenl...tietrein-kapot.html#nujij
Gelukkig betrof het hier verder geen probleem met de treinen zelf. Ik kan/mag er verder niks over kwijt, maar met de treinen was er weinig mis.
Laat uiteraard niet weg dat dit gewoon zwaar klote is geweest voor de reizigers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EDIT schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:09:
[...]

Gelukkig betrof het hier verder geen probleem met de treinen zelf. Ik kan/mag er verder niks over kwijt, maar met de treinen was er weinig mis.
Laat uiteraard niet weg dat dit gewoon zwaar klote is geweest voor de reizigers.
Het valt me sowieso op dat we op hsl de laatste tijd regelmatig gewoon 5 of meer minuten stilstaan op random plekken als Blijdorp Zestienhoven buiten de spanninsluis, Hoofddorp station, voor en na groene hart tunnel.

Nog daargelaten dat de dagen met meer dan 1 treinuitval op hsl meer dan 50% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Kalentum schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:05:
[...]

Die laatste snap ik nog wel. Die abonnementen zijn persoonsgebonden dus er moet een pasje met een naam + pasfoto zijn. Een bankpas heeft dat niet en bovendien kun je meerdere passen per IBAN hebben.
Tsja, als ik een online kaartje met QR koop moet dat ook overeenkomen met mijn ID kaart.
Daar staat dan gek genoeg wel weer een foto op van een of andere jonge vrouw, maar die lijkt niet op me :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:25

Het is een bijzonder matige implementatie dat je alsnog niet met één chipkaart alles kan afdekken. Hoe moeilijk kan het nou zijn om meerdere type abonementen op een OV-chipkaart te kunnen hebben staan.
Als je een OV betaalsysteem met de huidige technieken zou opzetten zal dat niet moeilijk zijn, maar vergeet niet dat toen de OV-chipkaart bedacht werd ruim 22 jaar geleden, er andere beperkingen waren en andere afwegingen moesten worden gemaakt.
Denk bijvoorbeeld aan de noodzaak om reisproducten en saldo echt op de kaart zelf te hebben staan, omdat kaartapparatuur in bussen en trams geen realtime verbinding hadden en alles dus lokaal moesten doen. En de beperkte opslagruimte op de kaart.
Abonnementen zijn toch al heel lang gekoppeld aan een IBAN, hoe wordt anders je abo geld afgeschreven ;)

OVPay wordt natuurlijk nog volop uitgerold.
In essentie wordt in het nieuwe systeem alle logica op de server uitgevoerd en hoeft de kaartapparatuur dus alleen een kaartnummer door te geven. Ik verwacht dan ook dat de nieuwe OV-chipkaart in die zin 'dommer' is dan de huidige kaart.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:09

ericplan

5180 Wp PV

Ik wil mee !!
Vanavond gespot op Amsterdam CS, een ICNG met een bijzondere bestemming. Geen probleem om zelf m'n lunchpakket te moeten meenemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sfd3VSwDpniziSVG0FjfN6WESAE=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/W5juxQXgXtOBycAkOTBBgKhS.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tk9CXXdbtcKNi4qcBcZUobR5A90=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/045ykAcvdfpDWkDe81Y0xAGd.gif?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:56
[...]

hear hear

Als ik dit soort dingen lees:

[...]

het GVB doet al aan abonnementen op OVpay, werkt prima. Zal niet lang meer duren voordat NS flex ook op ovpay werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:20

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
ericplan schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:21:
Ik wil mee !!
Vanavond gespot op Amsterdam CS, een ICNG met een bijzondere bestemming. Geen probleem om zelf m'n lunchpakket te moeten meenemen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zitten een hoop extra bestemmingen in die blijkbaar nog in in de SNG zitten.
Deze kende ik nog niet.

Nog leuk ICNG nieuws. De ICNG-D (die ook in Duitsland kan rijden) gaat de komende tijd zijn duizenden proefkilometers maken op de Ring van Velim. Treinstel 3352 is dit. Ik denk dat 3351 ook nog zal volgen om gekoppeld te rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_Ts3tWqgF097BQ0tiz49phoCc0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Nu4Mr03ewRqg2WbxniYUlmFq.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 15-12-2023 18:15 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:20
AW_Bos schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:13:
[...]

Er zitten een hoop extra bestemmingen in die blijkbaar nog in in de SNG zitten.
Deze kende ik nog niet.
Hoe werkt dat dan. Zitten dit soort bestemmingen dan allemaal in een soort lijst welke de machinist/hc kan selecteren of is er ook een soort handmatige invoer waarin ze alles kunnen typen zegmaar?

Heb er helaas vanwege tijd geen foto van kunnen maken maar hier ook wel eens een NS Flirt gezien met zijn eigen interne IPadres (192.168. nog wat) op de bestemmingsdisplays :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Bij alle treinen met de nieuwere versie van het OBIS systeem is de standaard NS stationslijst geladen, waar ook een hoop buitenlandse stations in staan. Zolang er geen automatische ritinfo is kan je handmatig een willekeurige bestemming uit de lijst selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
@EDIT Dan is die lijst behoorlijk geupdated :P.
Volgens mij kan Winschoten ook. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
!mark schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:17:
[...]

Hoe werkt dat dan. Zitten dit soort bestemmingen dan allemaal in een soort lijst welke de machinist/hc kan selecteren of is er ook een soort handmatige invoer waarin ze alles kunnen typen zegmaar?

Heb er helaas vanwege tijd geen foto van kunnen maken maar hier ook wel eens een NS Flirt gezien met zijn eigen interne IPadres (192.168. nog wat) op de bestemmingsdisplays :+
Ik zag ooit eens een SNG met een hoop parameters in een lichtkrant voorbijkomen op het display. Daarna leek die te crashen omdat die voor een paar minuten bevroor met een half IP-adres in beeld. Toen begon de riedel opnieuw. Binnen zag je op de schermen ook het logo van Nomad Digital. Dus blijkbaar was er iets flink stuk met OBIS of zelfs de aansturing ervan.

Als je bij de FLIRT een ip-adres ziet, dan heb ik het idee dat OBIS niet functioneert (vastgelopen?), en soms zie je zelfs de tijd op het display. Ik heb het idee dat in dat geval zelfs de aansturing die OBIS (of een ander reisinfosysteem bij andere vervoerders) met de display's koppelt dan geen verbinding heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 15-12-2023 20:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
Alle Nederlandse stations staan er uiteraard in. Plus nog alle stations waar NS Int vervoersbewijzen naar verkoopt of kan plannen geloof ik (zoiets was geloof ik het criterium om in die lijst te komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
EDIT schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:24:
Alle Nederlandse stations staan er uiteraard in. Plus nog alle stations waar NS Int vervoersbewijzen naar verkoopt of kan plannen geloof ik (zoiets was geloof ik het criterium om in die lijst te komen).
Voorheen was het alles wat ik in de NS-API kon vinden, maar volgens mij is het nu nog uitgebreider dan de API. Ik ga eens op onderzoek uit met deze exotische bestemming.

Zit gewoon in de API :P
SSN Stoomdepot is ook een leuke.

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 15-12-2023 20:30 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Oekiejoekie
AW_Bos schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:21:
[...]
Als je bij de FLIRT een ip-adres ziet, dan heb ik het idee dat OBIS niet functioneert (vastgelopen?), en soms zie je zelfs de tijd op het display. Ik heb het idee dat in dat geval zelfs de aansturing die OBIS (of een ander reisinfosysteem bij andere vervoerders) met de display's koppelt dan geen verbinding heeft.
Wat is er mis met een IP-adres ? Na een dag werken ben ik altijd op zoek naar de trein naar 127.0.0.1 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Oekiejoekie schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 02:00:
[...]

Wat is er mis met een IP-adres ? Na een dag werken ben ik altijd op zoek naar de trein naar 127.0.0.1 :D
Suggestie: in de maandagochtendspits alle bestemmingen met afkortingen, netnummers en ip adressen weergeven :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Vandaag heb ik even een eindje gewandeld langs het haven/bedrijventerrein van Coevorden aan de Marsweg. Er zouden sinds kort een paar LINT treinstellen van de Bentheimer Eisenbahn (BE) staan in de Deutsche Bahn kleurstelling. Deze treinen zijn recentelijk overgenomen zodat BE over een paar jaar vanaf Coevorden naar Bad Bentheim kan rijden, terwijl er nu nog tussen Bad Bentheim en Neuenhaus wordt gereden. :)

Anyway, het gaat om een koop van zes treinstellen bij de Deutsche Bahn, waarvan er drie opgesteld staan in Coevorden. De andere drie staan voor zover ik weet in Nordhorn, waarvan er twee verkocht worden. En de andere wordt een onderdelen-plukstel.

Vanaf de openbare weg heb ik deze foto uiteindelijk kunnen maken. Je kan dichterbij komen, maar dan loop je voorbij een bord met daarop 'verboden toegang' ;). Vanuit de trein heb je overigens ook een mooi uitzicht, al is het natuurlijk vrij kort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmUIej9XE-4cElyK2m8StC8bIl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SK1MDZ3dRsROYhvU9cTyPCvd.jpg?f=fotoalbum_large

Een eindje terug trof ik aan dezelfde Marsweg een niet zo florissant Rheingold Panorama-rijtuig aan. Hopelijk is hij rol- en sleepvaardig in redelijke staat. Na wat onderzoek via de site van Martijn Haman (aanrader!) bleek het om het rijtuig te gaan die RailPromo van augustus 2015 tot begin juli 2016 gebruikte in het Panorama Rail Restaurant. Misschien kan onze treinkenner @Luke! er wel wat meer over vertellen? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jbtLX8cNOC1mffZGqfQR7SvRhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2qcsZ5v1MRn8oPAM6y1iXHt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik lees dat dit rijtuig al sowieso sinds 2019 te koop staat. Ik hoop echt dat er een koper komt die er wat leuks mee kan doen. In ieder geval kan je hiermee wel spreken van een mooie eye-catcher tijdens een evenementenrit. Wishfull thinking: Misschien is het ook leuk voor de Stichting 2454 Crew ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:16

Luke!

#Treinbaas
Snijbrander is goedkoper >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ghehe! Maar voor zover ik lees zijn hier vijf rijtuigen van gemaakt.

Deze blauwe, een gerestaureerde van Luxon (van RailAdventure), en dan nog drie waarvan ik weet dat er een blauwe en een rode in Duitsland staan? De rode heeft zelfs eens in het Spoorwegmuseum gestaan tijdens de expositie 'Tosti's Truffels Treinen'.

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 16-12-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Er heeft er ook eentje meegereden in de Tweakers Express, was dat deze.misschien?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik gok van wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AW_Bos schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:24:
Vandaag heb ik even een eindje gewandeld langs het haven/bedrijventerrein van Coevorden aan de Marsweg. Er zouden sinds kort een paar LINT treinstellen van de Bentheimer Eisenbahn (BE) staan in de Deutsche Bahn kleurstelling. Deze treinen zijn recentelijk overgenomen zodat BE over een paar jaar vanaf Coevorden naar Bad Bentheim kan rijden, terwijl er nu nog tussen Bad Bentheim en Neuenhaus wordt gereden. :)

Anyway, het gaat om een koop van zes treinstellen bij de Deutsche Bahn, waarvan er drie opgesteld staan in Coevorden. De andere drie staan voor zover ik weet in Nordhorn, waarvan er twee verkocht worden. En de andere wordt een onderdelen-plukstel.

Vanaf de openbare weg heb ik deze foto uiteindelijk kunnen maken. Je kan dichterbij komen, maar dan loop je voorbij een bord met daarop 'verboden toegang' ;). Vanuit de trein heb je overigens ook een mooi uitzicht, al is het natuurlijk vrij kort.

[Afbeelding]

Een eindje terug trof ik aan dezelfde Marsweg een niet zo florissant Rheingold Panorama-rijtuig aan. Hopelijk is hij rol- en sleepvaardig in redelijke staat. Na wat onderzoek via de site van Martijn Haman (aanrader!) bleek het om het rijtuig te gaan die RailPromo van augustus 2015 tot begin juli 2016 gebruikte in het Panorama Rail Restaurant. Misschien kan onze treinkenner @Luke! er wel wat meer over vertellen? :)

[Afbeelding]

Ik lees dat dit rijtuig al sowieso sinds 2019 te koop staat. Ik hoop echt dat er een koper komt die er wat leuks mee kan doen. In ieder geval kan je hiermee wel spreken van een mooie eye-catcher tijdens een evenementenrit. Wishfull thinking: Misschien is het ook leuk voor de Stichting 2454 Crew ;)
Ik was donderdag in Coevorden met Lauplan die ingehuurd is door de BE om samen met ons de aansluiting te realiseren, maar wordt nog wel een uitdaging omdat het geen HSWI is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
ArcticWolf schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:05:
[...]

Ik was donderdag in Coevorden met Lauplan die ingehuurd is door de BE om samen met ons de aansluiting te realiseren, maar wordt nog wel een uitdaging omdat het geen HSWI is.
Daar vreesde ik al voor toen ik de situatie zag. Het is inderdaad nog een goederenspoortje waar je vanaf het voetpad zo overheen kan wandelen (niet aan te bevelen uiteraard ;) ). Ik heb ook geen idee of de spoorbrug (niet die bij de nieuwe Coevordense Goederenboog) ook nog flink moet worden opgeknapt.

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 18-12-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ziet er uit alsof daar inderdaad een paar spoorwegovergangen aanlegd moet worden. En op Google Maps is te zien dat die container terminal het doorgaande spoor gebruikt als rangeerspoor dus daar moet ook wat gebeuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Studio Legenda heeft wel een toffe spoorkaart met alle spoorlijnen in Nederland. Zowel huidige als oude. Best cool ding. :) Ben benieuwd of mijn zoon het ook een tof ding vind. Maar dat merken we met kerst pas.

https://www.studiolegenda...ts/nederlandse-spoorkaart

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Zo te zien heeft TCS (Train Charter Service) minimaal 45 rijtuigen aan ICR (+ BDs stuurstand) overgenomen van NS In drie transporten achter elkaar zijn ze vanaf Arnhem naar de Watergraafsmeer overgebracht.
Interessant om te volgen wat de plannen zijn.

In ieder geval mooi om te zien dat ze een nieuw leven op het spoor zullen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Jelte schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:59:
Studio Legenda heeft wel een toffe spoorkaart met alle spoorlijnen in Nederland. Zowel huidige als oude. Best cool ding. :) Ben benieuwd of mijn zoon het ook een tof ding vind. Maar dat merken we met kerst pas.

https://www.studiolegenda...ts/nederlandse-spoorkaart
Beetje rare kaart geografisch gezien. Groningen recht ten noorden van Zwolle. Ik krijg er wat kortsluiting van in m'n hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@AW_Bos Vreemde eend in de bijt is dat bedrijf wel. Ik ben ook wel benieuwd wat ze met dat materiaal gaan doen. Misschien wat oudere wagens die ze hebben vervangen omdat dit harder kan/mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:27
franssie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:48:
@AW_Bos Vreemde eend in de bijt is dat bedrijf wel. Ik ben ook wel benieuwd wat ze met dat materiaal gaan doen. Misschien wat oudere wagens die ze hebben vervangen omdat dit harder kan/mag?
Hey hey, lief doen, de eigenaar leest hier mee :+

Iets aannemelijks is dat het voor de nieuwe internationale dagtreinen van GoVolta is aangekocht. Die wil vanaf mei 2024 (5 maanden!) al naar Berlijn rijden.

[ Voor 18% gewijzigd door marcop23 op 20-12-2023 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

marcop23 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:15:
[...]

Hey hey, lief doen, de eigenaar leest hier mee :+
Ik zei en bedoelde toch niets onaardigs? Dat ze een vreemde eend in de bijt zijn; tsja dat zijn niche spelers eigenlijk per definitie 8)
Iets aannemelijks is dat het voor de nieuwe internationale dagtreinen van GoVolta is aangekocht.
Ze faciliteren leuke dingen zoals een rondje dinner mistery trein etc, vind het een leuk bedrijf. Ah GoVolta, zou best kunnen.

edit: en zij doen dingen die regulieren staatsbedrijven nalaten, die hebben weinig interesse in internationaal vervoer lijkt het.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 20-12-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-08 18:44
LordSinclair schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:38:
[...]

Beetje rare kaart geografisch gezien. Groningen recht ten noorden van Zwolle. Ik krijg er wat kortsluiting van in m'n hoofd.
Wikipedia: Tube map

voor de inspiratie van de kaart :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
De NS kaart zelf is ook zo opgebouwd, alleen klopt die een stuk beter kwa waar alles t.o.v. elkaar ligt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efDaajygsWcfnmvaOqndA_tOyUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e13anmwxkFsvxPV8Mhfxld0o.png?f=fotoalbum_large

• EDIT

Concessie hoofdrailnet gegund aan NS

NS heeft de concessie voor het hoofdrailnet officieel gegund gekregen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Staatssecretaris Vivianne Heijnen heeft donderdag haar handtekening onder de concessie gezet, waarbij het besluit bij NS is bekendgemaakt.
Via: https://nieuws.ns.nl/concessie-hoofdrailnet-gegund-aan-ns/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Wie zou het anders moeten gaan doen? En kwa materieel?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• user109731
  • Niet online
Ik heb vandaag bij de NS voor het eerst ingecheckt met mijn betaalpas. Inchecken ging zeker weten goed en er is net 20 euro afgeschreven voor het incheck-tijdstip (ik ga dat nog wel terugvragen). Bij de controle kon de conducteur dit echter niet zien en moest ik een e-ticket kopen in de app (waarmee ik ook heb uitgecheckt).

Wat is hier nu misgegaan? :? Probleem met de bankpas? Contactloos betalen werkt altijd prima...

Omdat dit de eerste keer was kon ik ook niet de OVPay app gebruiken om te laten zien dat ik was ingecheckt. Wel een slechte ervaring want ik wist zeker dat ik goed zat. De conducteur vroeg nog of ik een afschrijving had als bewijs maar die komt pas later natuurlijk...

• EDIT
Toevallig een recente ING betaalpas?

• user109731
  • Niet online
EDIT schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:36:
Toevallig een recente ING betaalpas?
Nee, een wat oudere pas van een andere (grote) bank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@user109731 Zelfs met een OV pas lukt het NS niet om goed te registreren wanneer je in- en uitcheckt. Zo vaak gehad dat de poortjes opengingen (uitchecken reizen op rekening flex) en dat ik na een dag of 6 (eerder krijgen ze het bij NS niet voor elkaar blijkbaar) zie dat ik niet ben uitgechecked (hoe ben ik dan door die poort gekomen denk ik dan).
NS is een niet zo klantvriendelijk bedrijf, lijkt vwb ICT erg op de overheid en biedt verder ook gewoon een "je mag blij zijn dat we tenminste iets aanbieden" product.

Vaak is 1 op de 3 reizen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
@franssie Dat is specifiek een probleem met NS Flex, niet met de registratie van de OV Chipkaart zelf. De poortjes moeten de transacties doorsturen, maar op een aantal locaties lijken er zo af en toe issues te zijn, waardoor de transacties niet doorgestuurd worden naar de backoffice en je dus voor de backoffice een incomplete reis hebt. Geef dit alsjeblieft door aan de klantenservice, want dan kunnen zij zorgen dat het betreffende poortje nagekeken wordt.
Echter is de OV chipkaart een offline systeem en worden de in/uitcheckacties op de kaart zelf vastgelegd. Zelfs als die transactie niet goed doorkomt ben je wel degelijk ingecheckt en zal ook de conducteur gewoon zien dat je ingecheckt bent.

Daarin verschilt dit dus van de situatie van @user109731. OV pay is een online systeem, dus de gegevens moeten altijd opgevraagd worden uit de backoffice van OV Pay. Maar als dat niet lukt, dan zou de conducteur daarvan een melding moeten krijgen, niet dat de kaart niet ingecheckt is.
Heb je dezelfde kaart wel aan de conducteur aangeboden? Als je incheckt met de fysieke bankpas en daarna door de conducteur je virtuele betaalpas laat scannen, dan zal het niet werken.
Het feit dat er 20 euro is afgeschreven betekent dat er een incomplete transactie heeft plaatsgevonden en er dus ergens niet in- of uitgecheckt is.
Andere mogelijkheid: is er per ongeluk bij een andere vervoerder ingecheckt? Dat zou ook verklaren waarom de conducteur geen check-in vond.
En anders kan je het beste contact opnemen met de OV Pay klantenservice. Zij kunnen kijken wat er precies is gebeurd en sowieso de transactie corrigeren.

En voor de meelezers, er is een batch met recente ING betaalpassen die issues heeft met het contactloze gedeelte, wat maar af en toe lijkt te werken (niet alleen bij OV Pay, ook in de algemeenheid). Daar zijn al behoorlijk wat problemen mee geweest omdat reizigers bijvoorbeeld wel konden inchecken, maar de conducteur niet kon controleren omdat het contactloze gedeelte gewoon niet reageerde op de lezer.

[ Voor 11% gewijzigd door EDIT op 21-12-2023 19:58 ]

• user109731
  • Niet online
EDIT schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:55:
Daarin verschilt dit dus van de situatie van @user109731. OV pay is een online systeem, dus de gegevens moeten altijd opgevraagd worden uit de backoffice van OV Pay. Maar als dat niet lukt, dan zou de conducteur daarvan een melding moeten krijgen, niet dat de kaart niet ingecheckt is.
Heb je dezelfde kaart wel aan de conducteur aangeboden? Als je incheckt met de fysieke bankpas en daarna door de conducteur je virtuele betaalpas laat scannen, dan zal het niet werken.
Beide keren zeker weten met de fysieke bankpas. Ik kan wel betalen met mijn telefoon maar dat doe ik zelden, vooral voor dit soort dingen.

Ik vraag me nu wel af of de conducteur misschien de melding verkeerd interpreteerde. Hij kwam niet heel ervaren over. Ik kon ook niet meekijken op zijn schermpje :p
Het feit dat er 20 euro is afgeschreven betekent dat er een incomplete transactie heeft plaatsgevonden en er dus ergens niet in- of uitgecheckt is.
Omdat ik uitgecheckt ben met de e-ticket die ik moest kopen :) Het was een lange treinreis dus ik dacht deze 20 euro is goedkoper dan uitchecken met de betaalpas.
Andere mogelijkheid: is er per ongeluk bij een andere vervoerder ingecheckt? Dat zou ook verklaren waarom de conducteur geen check-in vond.
Als ik het NLOV nummer invul op de website zie ik "Trein NS" dus het was wel het goede paaltje. Partner met een OV kaart had ook daar ingecheckt en had geen problemen.
En anders kan je het beste contact opnemen met de OV Pay klantenservice. Zij kunnen kijken wat er precies is gebeurd en sowieso de transactie corrigeren.
Dat zal ik doen. Het gaat me niet eens om het geld, maar het is gewoon een vervelende ervaring. Voorlopig gebruik ik mijn anonieme OV chipkaart wel.

Bedankt voor het meedenken :)

[ Voor 4% gewijzigd door user109731 op 21-12-2023 20:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

EDIT schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:55:
@franssie Dat is specifiek een probleem met NS Flex, niet met de registratie van de OV Chipkaart zelf. De poortjes moeten de transacties doorsturen, maar op een aantal locaties lijken er zo af en toe issues te zijn, waardoor de transacties niet doorgestuurd worden naar de backoffice en je dus voor de backoffice een incomplete reis hebt. Geef dit alsjeblieft door aan de klantenservice, want dan kunnen zij zorgen dat het betreffende poortje nagekeken wordt.
Ik heb wel wat beters te doen poortnummers te gaan opschrijven, en ik als klant kan dus niet zien of het wel of niet doorgegeven wordt aan de incompentente NS.
NS levert gewoon een waardeloze service voor de Flex reizigers, laat ze zelf lekker bij de poortjes gaan staan knippen zoals vroeger in 1969.
Kom op zeg, weet je wat je vraagt van een klant?

En schone treinen is blijkbaar ook niet mogelijk, inferieur product waar ik dan wel weer op korte afstanden soms gebruik van maak maar als je mensen uit de auto wil krijgen is de NS niet de 'way to go'

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EDIT
@franssie Voor dat soort berichten mag je naar het Het OV Moppertopic
Ik ben geen klantenservice of iemand waar je tegenaan kan zeiken, maar probeer simpelweg af en toe te helpen als ik iets voorbij zie komen. Echter met dat soort reacties is het daarmee snel klaar, daar pas ik voor.

[ Voor 9% gewijzigd door EDIT op 21-12-2023 20:16 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

EDIT schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:13:
Ik ben geen klantenservice, maar probeer het simpelweg af en toe te helpen als ik iets voorbij zie komen. Echter met dat soort gezeik is het daarmee snel klaar, daar pas ik voor.
Snap ik, misschien open ik wel een ervaringen topic over reizen met de NS.
je suggestie om een poortje nummer door te geven schoot nogal in het verkeerde keelgat.
Ik waardeer je posts en inzichten die je hier deelt . Dus niet persoonlijk bedoeld,

• bvk
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

franssie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:41:
@user109731 Zelfs met een OV pas lukt het NS niet om goed te registreren wanneer je in- en uitcheckt. Zo vaak gehad dat de poortjes opengingen (uitchecken reizen op rekening flex) en dat ik na een dag of 6 (eerder krijgen ze het bij NS niet voor elkaar blijkbaar) zie dat ik niet ben uitgechecked (hoe ben ik dan door die poort gekomen denk ik dan).
NS is een niet zo klantvriendelijk bedrijf, lijkt vwb ICT erg op de overheid en biedt verder ook gewoon een "je mag blij zijn dat we tenminste iets aanbieden" product.

Vaak is 1 op de 3 reizen ...
Ik heb zelf NS Flex Dal vrij, gekoppeld in de NS app op mijn telefoon. Ingesteld dat ik een bericht wil krijgen als ik in of uitcheck.

Gemiddeld duurt het 2 seconden nadat ik mijn kaart tegen de lezer gehouden heb dat mijn telefoon een melding laat zien: "Ingecheckt met reizen op rekening, station X". Ja, soms duurt het een paar minuten, maar dat is een uitzondering.....

Hier werkt het dus prima ;)

Specs

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

bvk schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:39:
[...]
<>
Hier werkt het dus prima ;)
Geinig - hier dus echt helemaal soms wel en soms niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
franssie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:17:
[...]

Snap ik, misschien open ik wel een ervaringen topic over reizen met de NS.
je suggestie om een poortje nummer door te geven schoot nogal in het verkeerde keelgat.
Ik waardeer je posts en inzichten die je hier deelt . Dus niet persoonlijk bedoeld,
Maar wat zou het doel van zo een topic zijn? Ik denk dat het alleen maar klagers aan gaat trekken die hun frustratie willen uiten, waar blijkbaar al een OV moppertopic voor is, want "Mijn reis was prima" is nou niet echt vermeldenswaardig voor een ervaringentopic. En jouw probleem gaat het zeker niet oplossen.

Juist door het poortnumer (of in ieder geval de locatie waar het fout gaat) door te geven aan de NS, weet de NS dat er mogelijk een probleem is op die locatie.

En weet je trouwens wat bij mij in het verkeerde keelgat schiet? Reacties zoals die van jou waarin je hele bedrijven/overheden als incompetent wegzet, zeker als iemand van het betreffende bedrijf je toch vriendelijk een suggestie om je te helpen. Dan kan je wel zeggen dat je het niet persoonlijk bedoelt, maar voor de personen die daar werken en zich keihard inzetten voor de klant doet dat wel pijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
EDIT schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:13:
Ik ben geen klantenservice of iemand waar je tegenaan kan zeiken, maar probeer simpelweg af en toe te helpen als ik iets voorbij zie komen. Echter met dat soort reacties is het daarmee snel klaar, daar pas ik voor.
Er zijn meerdere topics @franssie :
Bijzondere dingen die je in het OV meemaakt: Bijzondere momenten die je in het OV meemaakt
En voor als het een keer tegenzit: Het grote "FFFFFFUUUUU"-situaties topic deel 3, of als iets je verbaast: WTF (?!) Deel je ervaringen bij WTF situaties - Deel 10, of als je zomaar wat te melden hebt: Het GKMT Unprocessable Content - 422

Overigens only HK. Maar daar heb je wel toegang tot, zie ik. :P

En eigenlijk klaag ik laatste tijd weinig over de trein. Puur omdat ik weinig door de weeks reis, en daar zit het hoogtepunt van de vele vertragingen en stampvolle treinen. En in het weekend reis ik vrij. Is er ergens een vertraging, dan reis ik gewoon om, al is het 200 kilometer. Maar ik kan wel beamen dat mensen wat te klagen hebben als ik op X weer eens overvolle treinen gefotografeerd zie worden.

Maar ik ga binnenkort Duitsland in, dus zet je maar schrap voor een klaagzang van mij :+ >:)

[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 22-12-2023 16:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:08:
[...]

Ik heb wel wat beters te doen poortnummers te gaan opschrijven, en ik als klant kan dus niet zien of het wel of niet doorgegeven wordt aan de incompentente NS.
NS levert gewoon een waardeloze service voor de Flex reizigers, laat ze zelf lekker bij de poortjes gaan staan knippen zoals vroeger in 1969.
Kom op zeg, weet je wat je vraagt van een klant?

En schone treinen is blijkbaar ook niet mogelijk, inferieur product waar ik dan wel weer op korte afstanden soms gebruik van maak maar als je mensen uit de auto wil krijgen is de NS niet de 'way to go'
Zou ik ook niet doen, doorgeven dat er ergens een poortje stuk is. Dat regelt de eigenaar en exploitant van het poortje mooi maar. Als dat van mij verwacht wordt, dan moeten we eerst gaan praten over de vergoeding die daar tegenover gaat staan. :)

Vieze treinen is inderdaad een steeds groter wordend problem. Gisteren (2e Kerstdag) weer het hele land doorgereisd met de trein in de 1e klas met het gezin:
- We hebben geen trein gezien langer dan 4 bakken. Zelfs de 1e klas was op bijvoorbeeld Utrecht - Den Bosch vrij druk. 2e klas was gewoon staan. En als je mensen als beesten vervoert, gaan er een aantal zich ook zo gedragen. Een VIRM6 was duidelijk teveel gevraagd.
- Schoonmaken wordt tegenwoordig echter juist minder gedaan, getuige de hoeveelheid troep op de vloer en de vrij volle prullenbakken. Vroeger zag je ook weleens een schoonmaakploegje door een trein gaan bij ons op het kopstation. Heb ik al lang niet meer zien gebeuren.
- Plakkende vloeren, overal plakkende vloeren. Dat is dan weer het gevolg van mensen die al zwartrijdend aan het bijverdienen zijn aan statiegeld op blik. Gisteren in de avond ook weer 1. Die ging echt systematisch de hele trein af (nouja, ook weer 4 bakjes, dus qua afstand viel het waarschijnlijk wel mee). Ik vroeg hem of dat niet lastig was met die poortjes op de stations, maar zijn reactie was iets van "duh, je moet ook gewoon een station zonder poortjes pakken". Maar elk blikje wat hij ergens vond, schudde hij netjes op de vloer leeg en stopte het in zijn tasje. Anders werd zijn tasje echt te smerig en plakkerig denk ik. :)

Vooral die plakkende vloeren en op de grond rondslingerend afval (als zo'n zwerver een blikje uit een prullenbak trekt valt er vaak ook wat ander afval uit) geven de trein tegenwoordig echt een ranzige uitstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-08 23:24
AW_Bos schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:01:
Maar ik ga binnenkort Duitsland in, dus zet je maar schrap voor een klaagzang van mij :+ >:)
Hehe, ik doe met je mee. ;) Begin januari met de Nightjet heen-en-weer naar de sneeuw. Ondanks dat de European Sleeper naar Berlijn afgelopen voorjaar prima op tijd reed, ben ik benieuwd of de NJ wat beter verzorgd is.
Overigens lijk ik, gezien sommige van de horrorverhalen die ik hier over de Duitse dienstregeling hoor, tot nu toe altijd geluk te hebben gehad.
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:00:
- Plakkende vloeren, overal plakkende vloeren. Dat is dan weer het gevolg van mensen die al zwartrijdend aan het bijverdienen zijn aan statiegeld op blik.
Die plakkende vloeren viel me inderdaad ook op, samen met de (imho) algeheel iets minder verzorgde uitstraling van al het materieel. Met name aan het door mij zo geliefde ICR lijkt NS echt geen stuiver te veel meer te besteden qua schoonmaak en onderhoud.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:26
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:00:
[...]

Zou ik ook niet doen, doorgeven dat er ergens een poortje stuk is. Dat regelt de eigenaar en exploitant van het poortje mooi maar. Als dat van mij verwacht wordt, dan moeten we eerst gaan praten over de vergoeding die daar tegenover gaat staan. :)

Vieze treinen is inderdaad een steeds groter wordend problem. Gisteren (2e Kerstdag) weer het hele land doorgereisd met de trein in de 1e klas met het gezin:
- We hebben geen trein gezien langer dan 4 bakken. Zelfs de 1e klas was op bijvoorbeeld Utrecht - Den Bosch vrij druk. 2e klas was gewoon staan. En als je mensen als beesten vervoert, gaan er een aantal zich ook zo gedragen. Een VIRM6 was duidelijk teveel gevraagd.
- Schoonmaken wordt tegenwoordig echter juist minder gedaan, getuige de hoeveelheid troep op de vloer en de vrij volle prullenbakken. Vroeger zag je ook weleens een schoonmaakploegje door een trein gaan bij ons op het kopstation. Heb ik al lang niet meer zien gebeuren.
- Plakkende vloeren, overal plakkende vloeren. Dat is dan weer het gevolg van mensen die al zwartrijdend aan het bijverdienen zijn aan statiegeld op blik. Gisteren in de avond ook weer 1. Die ging echt systematisch de hele trein af (nouja, ook weer 4 bakjes, dus qua afstand viel het waarschijnlijk wel mee). Ik vroeg hem of dat niet lastig was met die poortjes op de stations, maar zijn reactie was iets van "duh, je moet ook gewoon een station zonder poortjes pakken". Maar elk blikje wat hij ergens vond, schudde hij netjes op de vloer leeg en stopte het in zijn tasje. Anders werd zijn tasje echt te smerig en plakkerig denk ik. :)

Vooral die plakkende vloeren en op de grond rondslingerend afval (als zo'n zwerver een blikje uit een prullenbak trekt valt er vaak ook wat ander afval uit) geven de trein tegenwoordig echt een ranzige uitstraling.
Klopt allemaal. Ik heb de NS namelijk laten weten dat ik de afgelopen dagen met de trein ging reizen en het graag netjes wou hebben dus ik denk dat ze alles op mijn trajecten hebben ingezet.
Zondag 2x een 6 of 7 delige ICM gehad die er prima uitzag en waar ik alle ruimte had. Maandag 2x een lange stoptrein waarbij ze in Utrecht even een rondje maakten om alle prullenbakken te legen.

Top kerst gehad hier en dat allemaal in de 2de klasse _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yankovic schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:34:
[...]

Klopt allemaal. Ik heb de NS namelijk laten weten dat ik de afgelopen dagen met de trein ging reizen en het graag netjes wou hebben dus ik denk dat ze alles op mijn trajecten hebben ingezet.
Zondag 2x een 6 of 7 delige ICM gehad die er prima uitzag en waar ik alle ruimte had. Maandag 2x een lange stoptrein waarbij ze in Utrecht even een rondje maakten om alle prullenbakken te legen.

Top kerst gehad hier en dat allemaal in de 2de klasse _/-\o_
Ben je inderdaad goed weggekomen. Bij ons werden de prullenbakken ook deels geleegd hoor. :)
Als er drukte verwacht wordt, reizen wij tegenwoordig 1e klas omdat we wel een stukje moeten meestal. Zo ook deze keer. En dan kijk je in de reisplanner: VIRM4.... drukte verwacht.... does not compute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:00:
[...]

Ben je inderdaad goed weggekomen. Bij ons werden de prullenbakken ook deels geleegd hoor. :)
Als er drukte verwacht wordt, reizen wij tegenwoordig 1e klas omdat we wel een stukje moeten meestal. Zo ook deze keer. En dan kijk je in de reisplanner: VIRM4.... drukte verwacht.... does not compute.
Je hebt kunnen zitten toch? Verwacht je een heel coupe voor jezelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LordSinclair schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:06:
[...]

Je hebt kunnen zitten toch? Verwacht je een heel coupe voor jezelf?
Nee. Maar ik heb kunnen zitten, omdat ik betaald heb voor 1e klas. 2e klas was echt gewoon staan geweest. En een stukje staan in een drukke Sprinter... OK.... maar ruim een half uur ergens staan/hangen in een IC... da's gewoon bijzonder oncomfortabel.
Tegenwoordig kun je beter maar niet heel veel verwachten als je met de trein reist. :) Op de grond zitten kan ik tegenwoordig in ieder geval niemand meer aanraden. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2023 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het is ook nog eens erg duur. In Belgie pak ik de trein omdat dit 100 procent vergoed wordt en de auto niet, maar ze staken regelmatig, mijn vrouw heeft in een week 4 keer geen trein gehad om verschillende redenen (geen personeel, geen trein, staking, werken aan het spoor), ze zijn inderdaad vies van binnen en van buiten, soms heel oud, zitten onder de grafity (zelfs de ramen). Soms zijn het hele kleine treintjes, soms zijn ze belachelijk lang (dat ze niet eens aan de perrons passen) en sommige treinen lijken wel een soort tramtoestellen.

Als ik het zelf moest betalen zou ik niet met de trein gaan.

In November in Spanje met de trein geweest, rails door en over een berg, lijkt mij erg duur om aan te leggen en een ticket van 2 euro voor een rit van een paar uur. Was ook gewoon een nette trein, die er van buiten ook redelijk modern uit zag. En Spanje is toch ook niet een superrijk land.

[ Voor 25% gewijzigd door Marzman op 27-12-2023 15:35 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 10:54

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Marzman schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:32:

In November in Spanje met de trein geweest, rails door en over een berg, lijkt mij erg duur om aan te leggen en een ticket van 2 euro voor een rit van een paar uur. Was ook gewoon een nette trein, die er van buiten ook redelijk modern uit zag. En Spanje is toch ook niet een superrijk land.
Spanje krijgt heul veul geld van de eu. Gebruiken ze vooral om veel HSLs aan te leggen waar een paar treinen per dag overheen rijden en om autosnelwegen neer te leggen waar je op kunt biljarten. Omdat ze zo glad en zo rustig zijn.

Signatures zijn voor boomers.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Is dat inclusief HSL?

Prestatie op HSL is overigens weer ver beneden peil in november 2023: 24% uitval voor maand november (op station Schiphol), dus 76% heeft wel gereden, en daarvan zijn er slechts 50% op tijd gekomen (5 min punctualiteit). Oftewel 38% van de geplande treinen reed op tijd....

Er zijn maanden dit jaar met meer dan 30% uitval.

Bron: prestaties.prorail.nl

[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 28-12-2023 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Volgens Wikipedia: (Wikipedia: Hoofdrailnet)
Lijnen die geen onderdeel zijn van een langeafstandsverbinding en waar bovendien geen intercity's rijden:
Baarn - Den Dolder
Maarn - Rhenen
Geldermalsen - Tiel
Haarlem - Zandvoort
Maastricht - Eijsden (voor NS uitgevoerd door NMBS)
Eén lijn die geen onderdeel is van een langeafstandsverbinding, maar waar wel intercity's rijden:
Woerden - Leiden
Per 1 december 2012 is de Hanzelijn aan het hoofdrailnet toegevoegd.[2]

Per 1 januari 2015 is de HSL-lijn Schiphol - Breda toegevoegd aan het hoofdrailnet.
Ja een gedeelte.

[ Voor 6% gewijzigd door Illegal_Alien op 28-12-2023 17:39 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Na alle aankondigingen van niet-klassieke spoorwegondernemingen, nu een aankondiging van NMBS. Het zal nog wat drukker worden op de sporen tussen Brussel en Parijs.
NMBS plant een klassieke trein richting Parijs tijdens de Olympische Spelen.
https://m.nieuwsblad.be/c...7451585?utm_source=google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Arator schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:47:
Na alle aankondigingen van niet-klassieke spoorwegondernemingen, nu een aankondiging van NMBS. Het zal nog wat drukker worden op de sporen tussen Brussel en Parijs.
NMBS plant een klassieke trein richting Parijs tijdens de Olympische Spelen.
https://m.nieuwsblad.be/c...7451585?utm_source=google
Hopelijk worden het geen Klassiekjes :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Ty39ujomouKMvpaHonWgiHNhl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9prqdryVNu03HlR1rh4vRUpS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Get!em schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:56:
[...]

Is dat inclusief HSL?

Prestatie op HSL is overigens weer ver beneden peil in november 2023: 24% uitval voor maand november (op station Schiphol), dus 76% heeft wel gereden, en daarvan zijn er slechts 50% op tijd gekomen (5 min punctualiteit). Oftewel 38% van de geplande treinen reed op tijd....

Er zijn maanden dit jaar met meer dan 30% uitval.

Bron: prestaties.prorail.nl
Als ze een nieuwe weg hebben is dat in het begin ook wel vaak een tolweg (tot ze de kosten hebben terugverdient, ook door bergen dus dat zal ook duur zijn, en dan wordt het een normale weg).

Overigens denk ik dat je als je wilt dat meer mensen het OV pakken ipv de auto dat ook zult moeten subsidieeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 29-12-2023 08:31 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:18
Marzman schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:29:
[...]

Overigens denk ik dat je als je wilt dat meer mensen het OV pakken ipv de auto dat ook zult moeten subsidieeren.
Als men meer reizigers over de HSL wil moet men meer treinen erover laten rijden. Daarvoor moet er m.i. capaciteit zijn op het spoor (investeren in infra) en moeten ofwel de huidige aanbieders het aanbod vergroten danwel moet de HSL opengesteld worden voor concurrentie.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Is er zoveel woon-werkverkeer per wagen vanuit Breda naar Rotterdam en Amsterdam dat je de HSL wil promoten?
Ik snap de beweegredenen waarom je dan specifiek de HSL wil promoten, snelle treinen, weinig stops, dit zouden de beweegredenen kunnen zijn om automobilisten te overhalen om toch over te stappen op de trein. Een extra toeslag omdat je trein over de HSL rijdt, heeft dan inderdaad een averechts effect.

Langs de andere kant, hoe meer "trage" treinen je op de lijn steekt, hoe minder HS die lijn gaat worden. Als Eurostar maar aan 200 kan boemelen, gaan de zakenreizigers misschien terug naar het vliegtuig.
En waar zit dan de meerwaarde tov een klassieke lijn?
Wil je toch meer capaciteit op die lijn, zal je, naar mijn aanvoelen, over moeten op ETCS met moving blocks. Gaat wel een eurootje kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
Arator schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:46:
Is er zoveel woon-werkverkeer per wagen vanuit Breda naar Rotterdam en Amsterdam dat je de HSL wil promoten?
Ik snap de beweegredenen waarom je dan specifiek de HSL wil promoten, snelle treinen, weinig stops, dit zouden de beweegredenen kunnen zijn om automobilisten te overhalen om toch over te stappen op de trein. Een extra toeslag omdat je trein over de HSL rijdt, heeft dan inderdaad een averechts effect.

Langs de andere kant, hoe meer "trage" treinen je op de lijn steekt, hoe minder HS die lijn gaat worden. Als Eurostar maar aan 200 kan boemelen, gaan de zakenreizigers misschien terug naar het vliegtuig.
En waar zit dan de meerwaarde tov een klassieke lijn?
Wil je toch meer capaciteit op die lijn, zal je, naar mijn aanvoelen, over moeten op ETCS met moving blocks. Gaat wel een eurootje kosten.
De meerwaarde van de HSL zit vooral in de veel kortere route, de hogere snelheid levert nauwelijks winst op. Eurostar of IC Direct tussen Schiphol en Rotterdam scheelt 5 minuten (richting Rotterdam, richting Schiphol is het maar 1 minuut) op een rit van 20-25 minuten, terwijl via Leiden-Den Haag-Delft de rit 2x zo lang duurt (zitten natuurlijk wel wat extra stops en een overstap bij en is geen 160-300 km/h) en het slaat de capaciteitskrapte tussen Den Haag en Rotterdam over.

Ik denk dat het daarom maar weinig uitmaakt als er meer langzame treinen over de HSL zouden gaan, de winst van de hogere snelheid is maar beperkt. Capaciteit gaat denk ik wel een probleem zijn, en dan niet zozeer op de HSL zelf maar er omheen (Schiphol bijvoorbeeld).

Dat is dan wel alleen het stuk Amsterdam-Rotterdam, Breda heb ik niet meegenomen maar ik vraag me af of er voldoende vraag is om meer treinen Breda-Rotterdam(-Amsterdam) te laten rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-07 22:12
Het gaat natuurlijk wat vraag betreft ook om de aansluitingen. Mijn eerste trein gaat te laat om op tijd op het werk te zijn. En de rit RTD-Breda gaat super, maar met een ca. 20 minuten overstap daarna is alle winst weer weg.

Voor en na transport na de HSL is het grootste punt van vertraging/overstap tijd waardoor het OV het verliest van de auto.

In plaats van de lijn naar Hoek van Holland voorveel geld slechts naar een metro om te bouwen, had ik liever andere investeringen gezien. Snelle verbinding tussen transferium station Moerdijk naar Rotterdam (dan kan overstap vanuit de auto opeens best lonen) of doortrekken van de Linge/Merwedelijn van Sliedrecht naar Rotterdam centraal. Of metro verlenging van Rotterdam zuid naar Dordrecht of naar Ridderkerk. Dan kunnen forensen zo de dagelijkse files overslaan.

Rond Amsterdam is daar echt al beter over nagedacht dan rond Rotterdam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-08 13:37
Ik denk dat het vooral zaak is om überhaupt treinen te laten rijden op de HSL. 38% op tijd is gewoon echt heel erg slecht en zo onbetrouwbaar dat je niet kan verwachten daar vaste klanten mee op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

cordonbleu schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:46:
Ik denk dat het vooral zaak is om überhaupt treinen te laten rijden op de HSL. 38% op tijd is gewoon echt heel erg slecht en zo onbetrouwbaar dat je niet kan verwachten daar vaste klanten mee op te bouwen.
Het is inderdaad slecht, maar hoe meten ze vertragingen? Vanaf hoe veel minuten?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
De reizigerspunctualiteit op de HSL op 5 minuten (dus minder dan 5 minuten latere aankomst op de eindbestemming, inclusief overstappen) lag op 50% in november, zie https://kpi.prorail.nl/re...it_HSL?spec=hsl05&lang=nl

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• EDIT
Voor de mensen die het nog interessant vinden, een kleine lezing over het Newag-schandaal waarbij de treinen geblokkeerd werden na onderhoud door een derde partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-08 13:45

thof

FP ProMod
EDIT schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:23:
Voor de mensen die het nog interessant vinden, een kleine lezing over het Newag-schandaal waarbij de treinen geblokkeerd werden na onderhoud door een derde partij.

[YouTube: 37C3 - Breaking "DRM" in Polish trains]
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de Nederlandse vervoerders hier mee om gaan.
Dit soort details lijken mij moeilijk te vinden in een audit omdat daar heel veel technische kennis voor nodig is. Een source code audit zou nog kunnen, maar wie garandeert dat die software ook op de trein draait.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En dus ook nog eens slechte software. Die datum check WTFWTFWTFBBQ! En dan vinden we het vreemd dat de software in de Volkswagen ID.3 slecht is.
Maar ook in de treinwereld, de firma B. kan geen software schrijven, is in de praktijk gebleken. Ik ben zelf software engineer, ik huil als ik dit zie.

Oh ja, dit soort hackers zijn helden. Echt waar.

[ Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 30-12-2023 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-08 13:45

thof

FP ProMod
Dat ook nog inderdaad. Lijkt mij ook wel een probleem met de certificering van die treinen. De 'hackers' geven ook aan dat ze de code van de trein niet gemanipuleerd hebben omdat er toe zou leiden dat de trein opnieuw gecertificeerd moet worden. Met deze kwaliteit/acties vanuit de leverancier vraag ik mij af of die treinen na deze 'fixes' ook opnieuw gecertificeerd zijn.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
thof schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:23:
[...]

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de Nederlandse vervoerders hier mee om gaan.
Dit soort details lijken mij moeilijk te vinden in een audit omdat daar heel veel technische kennis voor nodig is. Een source code audit zou nog kunnen, maar wie garandeert dat die software ook op de trein draait.
Je zou kunnen denken dat een vervoerder uiteindelijk ook de checksums wilt bezitten van de software, van alle varianten die ze gebruiken. In zo'n geval kan je naar mijn idee best transparant zijn over eventuele modificaties een update. Mocht er wat vreemds spelen, dan weet je in ieder geval welke softwareversies dat zijn.

Wel heb ik wel eens gehoord van een NS-techneut dat NS geen toegang tot de sourcecode van de besturing van de treinen heeft. Bij de SNG van CAF kunnen ze die via een beveiligde verbinding downloaden als het nodig is.

[ Voor 14% gewijzigd door AW_Bos op 30-12-2023 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is ook vreemd dat verschillende treinen verschillende software hebben (en duidelijk niet opeenvolgende versies). Dat geeft te denken over hun versiecontrolebeheer. Of afwezigheid daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik zag deze week dat het niet beschikbaar hebben van personeel ook een nieuwe omschrijving heeft gekregen: noodzakelijke aanpassing. Het ene vage voor het andere. Jammer dat er nog steeds geen transparantie is bij sommige meldingen.

Onlangs in de SNG ook een aparte melding door de boordomroep. Münster (Westf) Hbf wordt letterlijk zo uitgesproken ipv Westfalen Hauptbahnhof. Snap dat het scherm het afgekort laat zien, maar dit moet als uitgesproken tekst toch beter kunnen. :P

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Bastien schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:00:
Onlangs in de SNG ook een aparte melding door de boordomroep. Münster (Westf) Hbf wordt letterlijk zo uitgesproken ipv Westfalen Hauptbahnhof. Snap dat het scherm het afgekort laat zien, maar dit moet als uitgesproken tekst toch beter kunnen. :P
Geinig. Ik dacht dat de handmatige bestemming nooit omgeroepen werd, en enkel zichtbaar was op de displays buiten. Wel weet ik dat OBIS een keer een bug had die Leer (Ost Friesland) op een ICM-trein toonde in Groningen, inclusief tussenstops. Vermoedelijk was er kort vooraf spoor-gewisseld, en werd de Arriva reisinformatie getoond. :D

De omroep (voor slechtzienden) bij de bushaltes in Almere had ooit ook een hele mooie fout. Lijn M3 werd uitgesproken als 'kubieke meter'. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

AW_Bos schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:47:
[...]

Geinig. Ik dacht dat de handmatige bestemming nooit omgeroepen werd, en enkel zichtbaar was op de displays buiten. Wel weet ik dat OBIS een keer een bug had die Leer (Ost Friesland) op een ICM-trein toonde in Groningen, inclusief tussenstops. Vermoedelijk was er kort vooraf spoor-gewisseld, en werd de Arriva reisinformatie getoond. :D

De omroep (voor slechtzienden) bij de bushaltes in Almere had ooit ook een hele mooie fout. Lijn M3 werd uitgesproken als 'kubieke meter'. :')
Het was waarnaar je kunt overstappen, had ik iets duidelijker kunnen typen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MOW9yJCcTdd_qvsBk4gk6jcQXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2k3Ges7FYBgeQm2RlP5RPSy0.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Bastien schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:02:
[...]

Het was waarnaar je kunt overstappen, had ik iets duidelijker kunnen typen.

[Afbeelding]
Oh, op die manier. Ook echt met 'haakje' erin? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

AW_Bos schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:17:
[...]

Oh, op die manier. Ook echt met 'haakje' erin? :D
Dat volgens mij niet... Zou nog mooier zijn geweest!

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Vandaag (nou ja, zaterdag de 30e) was ik weer op pad met de NVBS die weer zoals vanouds de Oliebollenrit liet rijden. Elk jaar ander materieel, en dit jaar werd er besloten om met de mC 9001 Blokkendoos 'Jaap' (Mat'24) te rijden. Het is een niet-alledaagse trein met een historie van bijna een eeuw oud, en bovendien één van de eerste elektrische treinstellen in Nederland. Ik heb nog nooit met dit type trein meegereden, dus voor mij was het dus een leuke belevenis in de 3e klasse op de houten bankjes. :D

De middagrit reed vanaf Amersfoort naar Den Dolder waar de trein keerde om de spoorlijn naar Soest te pakken. Na een tweede stop werd er koers gemaakt naar Hilversum waar wederom weer werd gekeerd. Daarna ging de rit naar Driebergen-Zeist waar ook werd gekeerd, en waar ik door een snackautomaat 2,40 werd afgetroggeld :'). Daarna werd er koers gezet naar mijn meest bezochte station Woerden. Hier konden we kiezen om achter te blijven of mee te rijden naar het keerspoor bij Woerden Molenvliet, en dat was ook mijn beslissing. Omdat de machinist toch niet in een dichte cabine zit kan je prima tijdens de rit over zijn schouder meekijken of zelfs er bijna naast staan als die aan de doorloopkop-zijde zit, en hoe vaak zie je Woerden nou over het spoor in zicht komen? Niet vaak! :) Nadat we opnieuw bij Woerden aankwamen voor een tweede korte stop daar zijn we met een stop in Breukelen naar Amsterdam gereden. Daar hield de rit voor ons op omdat de Mat'24 Blokkendoos weer naar Hoorn werd gereden waar die gestald wordt.

Kortom: Ik heb een mooie rit vandaag gemaakt. Een mooie afsluiter van 2023! En met oliebollen en koffie/thee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ce5wlqMqrgtw5appyAZBsNxamkc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UE0P8uCOwL21VVH4jc0lsNO6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJ-9Pk3p27Lpisshm9oilmGosNY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XHfcthuT1F56lugW3EZNgDg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5A_FpQbQ_Zxl6x10EZRvwkpZag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVWc5TRcPqdF3btK0pWWMQ3T.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1io4ogvzbCTETLXb-7TgOolmPw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Wuq6PnnyJmpIcS5WcQ2JtPO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSKv1q5rWlO1mSJWumv2SLLztTs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsyBEAMkcJgnZHSXxxpPy0l9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zl8WJKsV_EGF3j6hW23DniAfFLI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usOUyfi5FA4VidniblQYgdkR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0M6Dcc0Gg1qyvQ8Wgwr7lIJ9ERQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n830rV0cdAdXhWZot8ikTbNL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2XeGXJrZLE9Zt6vwtpabZ-sz04=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q87h0owdgS8YeCzeOQ6HG0Gn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blObI-hUI6bBG2QEoocO_bAktBg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJ2rvFZK0RQ7tmei9xZSSgT1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2qJaNzmd8KUrbTUPEM0DWTj_qU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vTTYMKj0IjfXYk2MHcfOHqm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaoP-mRzG1hPT_DjZ0BVnW0lY9U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnqoZfAoVh4Fj4MdxAhnfcp6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RItUYgc7YBFo0XwjsUG9LoDvKuA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ycw53wfmrV3iMmqrtoujkJQl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1ROtENUbmhtknePdWU9DyLet5Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5O3qV0u0EhBGi5NmwLOsuwmx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGxFegoPJjkZMRIGOLm0Mvin2YE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjRtJJghjlcNhAUahNQIeIEg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50D9VRde7pDE0abPIcAC2LQN3Vo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Uq3PhNUohlkcQAPJW8Of0X2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpAHzeRiPZDE516bFQkwwpcMTAo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbEJdhv4LVJgkQVe93fZBPWU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fkSZuAkjDAg4nOQtdPFavcoe1o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8aysAzjO1vG3TFsRFm18w4F.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UQwlb9YIKA5gQ6JwIFnz-MD7hA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcHYaOJmfPgZBZFkSqiaz5W8.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Leuk @AW_Bos ! Mooie trein ook. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Zeker een mooie trein. Deze trein is over een jaartje exact 100 jaar oud, maar in zijn periode ook enkele keren verbouwd. Vroeger was de doorloopkop eruit gehaald, heb ik begrepen en die is later weer terugverbouwd naar de afleveringstoestand. Verder zit er tegenwoordig ook uiteraard ATB-E (eenvoudig) in en natuurlijk ook GSM-R. Dat is overigens netjes ingebouwd zonder dat de authenticiteit van de trein verloren gaat. Knap werk!

Pagina: 1 ... 99 ... 160 Laatste