Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 89 ... 168 Laatste
Acties:

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 25-12 21:30
EDIT schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:59:
Misschien praktisch om ook even de bijgevoegde infographic bij te voegen, voor de visueel ingestelden onder ons :P

[Afbeelding]
Hopelijk wordt de trein die eindigt in Rotterdam doorgetrokken naar Den Haag. Ook hoop ik dat NS gaat aankondigen dat ze de frequentie naar het Ruhrgebiet gaan verdubbelen met een aankoop van een voor Duitsland geschikte versie van de ICNG.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:55
https://www.nu.nl/economi...el-op-kantoor-werken.html

'Ongeveer 88 procent van de werkgevers heeft volgens het AWVN-onderzoek geen beleid om de bezetting op kantoor over meerdere dagen te spreiden. Het personeel zou er niet op zitten te wachten.'

'Ook de ochtend- en de avondspits zijn een gevolg van de situatie dat de meeste mensen op min of meer hetzelfde moment naar kantoor willen. Die drukte merkt de NS ook. Daarom wil de vervoerder reizen in de spits 7 procent duurder maken, boven op andere prijsverhogingen. De overheid heeft daar groen licht voor gegeven.'

'Drie kwart van de werkgevers laat in het onderzoek weten dat ze hun personeel ondanks die heffing niet vragen om op andere tijden naar hun werk te reizen.'

De spitsheffing gaat geen bal veranderen aan de drukte. Het OV wordt gewoonweg nóg duurder voor de reiziger die op tijd op zijn werk moet zijn en niet de luxe heeft dat de baas betaalt. Gewoon een ordinaire prijsverhoging dus.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
cordonbleu schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:53:
https://www.nu.nl/economi...el-op-kantoor-werken.html

'Ongeveer 88 procent van de werkgevers heeft volgens het AWVN-onderzoek geen beleid om de bezetting op kantoor over meerdere dagen te spreiden. Het personeel zou er niet op zitten te wachten.'

'Ook de ochtend- en de avondspits zijn een gevolg van de situatie dat de meeste mensen op min of meer hetzelfde moment naar kantoor willen. Die drukte merkt de NS ook. Daarom wil de vervoerder reizen in de spits 7 procent duurder maken, boven op andere prijsverhogingen. De overheid heeft daar groen licht voor gegeven.'

'Drie kwart van de werkgevers laat in het onderzoek weten dat ze hun personeel ondanks die heffing niet vragen om op andere tijden naar hun werk te reizen.'

De spitsheffing gaat geen bal veranderen aan de drukte. Het OV wordt gewoonweg nóg duurder voor de reiziger die op tijd op zijn werk moet zijn en niet de luxe heeft dat de baas betaalt. Gewoon een ordinaire prijsverhoging dus.
Tja, als ik het even projecteer op mijzelf en er zullen meerdere organisaties zijn waar dit zo is ingedeeld:

- Werklocatie midden in het land
- Kantoor met een 60/40 verhouding (60% kan werken op kantoor, 40% moet ergens anders of thuis werken)
- in principe 4 daagse werkweek, elke medewerker is vrij om te kiezen op welke dag zolang de bezetting maar wel gegarandeerd is. Meest gekozen zijn: Ma, Wo en Vr
- Blijft over de Dinsdag en de Donderdag dat we met complete teams op kantoor kunnen zitten..

Het is niet realistisch om van iedereen maar te verlangen dat ze zo flexibel zijn dat ze andere tijden gaan werken. De politiek heeft een verantwoordelijkheid om met de argumenten die NS aandraagt (doel is volgens Koolmees om er niet op te verdienen) er dan ook voor te zorgen dat sectoren afspraken met hun personeel gaan maken om een verdeling van werktijden dan wel dagen in te gaan richten en natuurlijk zijn er sectoren waar dit niet kan.Ik geloof heilig in een oplossing en dat is stimuleren van thuiswerken en dat moet in balans zijn met werken op kantoor.. maar ga niet aankomen met "we gaan de prijzen in de spits verhogen en zoek het verder maar uit" dat daar dan ook nog bereidwilligheid uit gaat vloeien.. Het boeit een werkgever op de zuidas niet als NS dit doet.. die gaat gewoon wat tarieven verhogen en zijn we terug bij af. En de reiziger die geen reiskostenvergoeding krijgt en in een sector zit waar dat ook niet 'normaal' is, is straks zwaar de l*l 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door ed1703 op 16-08-2023 09:49 ]

• efox
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-12 23:44
Hopelijk wordt de trein die eindigt in Rotterdam doorgetrokken naar Den Haag
Dat lijkt me alleen zinnig als beide treinen op elkaar aansluiten in Rotterdam, want de meesten zullen toch zo snel mogelijk naar Antwerpen of Brussel willen. Ik vermoed dat je van Den Haag naar Rotterdam beter een Intercity kan nemen die aansluit op de snelle trein. Tenzij je naar Breda wilt, natuurlijk, maar zo'n IC is er al.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ed1703 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:31:
[...]

Tja, als ik het even projecteer op mijzelf en er zullen meerdere organisaties zijn waar dit zo is ingedeeld:

- Werklocatie midden in het land
- Kantoor met een 60/40 verhouding (60% kan werken op kantoor, 40% moet ergens anders of thuis werken)
- in principe 4 daagse werkweek, elke medewerker is vrij om te kiezen op welke dag zolang de bezetting maar wel gegarandeerd is. Meest gekozen zijn: Ma, Wo en Vr
- Blijft over de Dinsdag en de Donderdag dat we met complete teams op kantoor kunnen zitten..
Hoe nodig is het om twee keer per week met complete teams op kantoor te zitten? Bij ons zijn dagen waarop complete teams aanwezig zijn zo'n beetje non-existent. Hooguit bij specifieke thema bijeenkomsten en dat is een keer in de zoveel weken/maanden. En zelfs dan zijn er altijd wel mensen vrij/vakantie/ziek, of hebben andere operationele prioriteiten.
Er is geloof ik wel een richtlijn 50/50 maar omdat wij veel voor het werk op pad zijn (ook 50%) wordt dat over het algemeen vertaald naar 50% thuiswerken en 50% niet thuis werken (= op pad). Kantoor is alleen voor genoemde thema bijeenkomsten of bepaalde samenwerksessies met een aantal collega's. En af en toe even koffieleuten/lunchen en slap ouwehoeren met de paar collega's die wel op kantoor werken. Sinds maart 2020 ben ik nooit meer een volledige dag op kantoor geweest.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:04

silverball

De wagen voor moderne mensen

evilution schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:44:
[...]

Hoe nodig is het om twee keer per week met complete teams op kantoor te zitten? Bij ons zijn dagen waarop complete teams aanwezig zijn zo'n beetje non-existent. Hooguit bij specifieke thema bijeenkomsten en dat is een keer in de zoveel weken/maanden. En zelfs dan zijn er altijd wel mensen vrij/vakantie/ziek, of hebben andere operationele prioriteiten.
Ja niet, maar mijn werkgever wilt gewoon >60% bezetting elke dag (van programmeurs) 8)7

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:11
Hoe nodig is het om twee keer per week met complete teams op kantoor te zitten?
Juist wel, je wilt iedereen bij elkaar hebben voor het teamgevoel. Als dat zich over de week verspreid heb je er weinig aan, dan rij je een uur met de trein/auto om je collega op teams te zien.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Het ligt er ook wel deels aan wat voor team het is. Hier ook niet maar daar zijn nog wle bi-weekly alignemnts om in ieder geval weet te hebben van wat er speelt. Maar juist omdat de content/ondersteuning van de organisatie zo verscheelt kan je prima niet overlappende momenten/dagen hebben (en dan heb je dus ook de complexiteit dat als je meerdere teams ondersteunt ze niet allemaal op dezelfde dag aanwezig zijn }:O )

Werk je als development team aan één speicfiek component van één applicatie dan zal dat wellicht anders zijn

• cordonbleu
[...]

Er is geloof ik wel een richtlijn 50/50 maar omdat wij veel voor het werk op pad zijn (ook 50%) wordt dat over het algemeen vertaald naar 50% thuiswerken en 50% niet thuis werken (= op pad). Kantoor is alleen voor genoemde thema bijeenkomsten of bepaalde samenwerksessies met een aantal collega's. En af en toe even koffieleuten/lunchen en slap ouwehoeren met de paar collega's die wel op kantoor werken. Sinds maart 2020 ben ik nooit meer een volledige dag op kantoor geweest.
Jij kan het niet nodig vinden, maar het gaat er toch echt om wat de werkgevers hierin van hun werknemers vereisen.

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-12 22:02
cordonbleu schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:11:
[...]

Jij kan het niet nodig vinden, maar het gaat er toch echt om wat de werkgevers hierin van hun werknemers vereisen.
Plus dat niet iedereen een baan heeft waarin dit mogelijk en/of wenselijk is.

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
cordonbleu schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:53:
Anders gezegd: een kwart van de geënquêteerde werkgevers maakt bij de voorgestelde heffing werk van betere spreiding.

Wat er bovendien bijkomt als je het rapport doorbladert is dat werkgevers die slecht met het OV bereikbaar zijn meegeteld zijn bij de werkgevers die geen maatregelen nemen (?!). En dat gaat om 1/3 van de werkgevers die de enquete hebben ingevuld!

In andere woorden: van de werkgevers waar OV relevant is zegt dus ruim 35% actief beleid te (willen) maken van de spitsheffing.

• cordonbleu
ValHallASW schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:10:
[...]

Anders gezegd: een kwart van de geënquêteerde werkgevers maakt bij de voorgestelde heffing werk van betere spreiding.

Wat er bovendien bijkomt als je het rapport doorbladert is dat werkgevers die slecht met het OV bereikbaar zijn meegeteld zijn bij de werkgevers die geen maatregelen nemen (?!). En dat gaat om 1/3 van de werkgevers die de enquete hebben ingevuld!

In andere woorden: van de werkgevers waar OV relevant is zegt dus ruim 35% actief beleid te (willen) maken van de spitsheffing.
Hoe kan je dat stellen? Er staat toch niet dat een kwart van de werkgevers het wél gaat doen? Alleen over die driekwart is bekend wat ze zouden doen. Maar over die kwart is dus niks bekend. Misschien vragen ze het wel aan hun personeel maar het kan net zo goed zijn dat het niet eens aan bod komt bijvoorbeeld...

[ Voor 3% gewijzigd door cordonbleu op 16-08-2023 22:44 ]

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
EDIT schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:59:
Misschien praktisch om ook even de bijgevoegde infographic bij te voegen, voor de visueel ingestelden onder ons :P

[Afbeelding]
Grote verbetering zo waarmee de trein verbinding een stuk sneller wordt zonder tegen Brabant te zeggen 'Ga eerst maar de verkeerde op naar Rotterdam'. :)

Toch zijn er wel een tweetalpuntjes waarvan ik me afvraag of dat nu de meest slimme keuze is (moeten toch altijd wat te verbeteren hebben :+ )
- Het overslaan van Brussel Noord met de snellere trein is niet handig gezien de overstappen richting de regio Namen/Luik. Dat wordt veel onnodig terugreizen door de tunnel van Brussel voor mijn gevoel dan, zeker gezien er ook genoeg mensen meer in de buurt van Noord moeten wezen dan Zuid/Midi. De ICE stopt overigens ook gewoon op Brussel Noord juist om overstappen richting vanuit die trein gezien Antwerpen mogelijk te maken zonder onnodig een stukje 'terugreizen' door de tunnel. De Thalys is en blijft toch voornamelijk op Parijs gericht dus daarvoor zijn overstappen binnen Brussel niet zo relevant en kan deze wel doorrijden.

- Het nut van het doortrekken van de langzame trein naar Rotterdam ontgaat mij een beetje. Iedereen met bestemming Rotterdam of verder zal toch de snelle trein wel nemen lijkt me, en tussen Breda - Rotterdam rijdt de NS straks weer 4 binnenlandse ICs per uur, dat moet ook voldoende voor die verbinding. Eventueel verder doortrekken naar Den Haag levert hetzelfde probleem op, het is qua reistijd korter de snelle trein naar Rotterdam te nemen en over te stappen op een van de vele binnenlandse treinen naar Den Haag dan er met de langzame trein direct heen te gaan.

Had dan liever gezien dat deze trein doorrijdt in de richting Tilburg-Eindhoven: Niet alleen geef je daarmee meer steden een directe verbinding met België maar ook de al langer gevraagde wens om tussen die steden meer dan 2 ICs per uur te rijden.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04:31
Volgens mij is dat laatste omdat de NMBS zelf graag naar Rotterdam wil en niet naar Eindhoven.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Langste tunnel ter wereld maanden dicht na ontsporen goederentrein
https://www.rtlnieuws.nl/...aanden-dicht-na-ontsporen

8km spoor kapot, welke ook nog eens in beton gegoten ligt. Dat is nogal een klus!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
cordonbleu schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:43:
[...]

Hoe kan je dat stellen? Er staat toch niet dat een kwart van de werkgevers het wél gaat doen? Alleen over die driekwart is bekend wat ze zouden doen. Maar over die kwart is dus niks bekend. Misschien vragen ze het wel aan hun personeel maar het kan net zo goed zijn dat het niet eens aan bod komt bijvoorbeeld...
Dat staat letterlijk in het rapport van de AWVN: het was een ja/nee-vraag, waarbij (zoals ik in mijn post al aangaf) "OV is sowieso al geen optie" onder "nee" geschaard is. Het rapport is te vinden op hun website en via de link in mijn post.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:53
ValHallASW schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:14:
[...]

Dat staat letterlijk in het rapport van de AWVN: het was een ja/nee-vraag, waarbij (zoals ik in mijn post al aangaf) "OV is sowieso al geen optie" onder "nee" geschaard is. Het rapport is te vinden op hun website en via de link in mijn post.
Dank voor de link!

Als je dan naar de volgende vraag kijkt welke maatregelen men dan precies invoert, zijn de hoogst scorende dan toch wel redelijk 'zacht' of 'vaag' te noemen. 'Stimuleren' kan van alles zijn, maar zit in ieder geval niet in de hoogte van de vergoeding, want die zijn apart benoemd en scoren het laagst.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ValHallASW schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:10:
[...]

Feiten bekken natuurlijk niet zo lekker als "ordinaire prijsverhoging".

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-12 14:04
!mark schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:05:
[...]
Had dan liever gezien dat deze trein doorrijdt in de richting Tilburg-Eindhoven: Niet alleen geef je daarmee meer steden een directe verbinding met België maar ook de al langer gevraagde wens om tussen die steden meer dan 2 ICs per uur te rijden.
Het mooist zou nog zijn als zoiets (deels) ernaast komt. Niet dat dat in het centralistische (en nationale) spoorwegdenken past maar een serie Oostende-Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf* is wel een mooie droom.

* Voor de richting, ongetwijfeld veel meer stops.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:05
Bacchus schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:06:
[...]

Het mooist zou nog zijn als zoiets (deels) ernaast komt. Niet dat dat in het centralistische (en nationale) spoorwegdenken past maar een serie Oostende-Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf* is wel een mooie droom.

* Voor de richting, ongetwijfeld veel meer stops.
Antwerpen-Centraal heeft meer sporen dan verdieping -2. Niet alle treinverbindingen doortrekken naar Nederland, of we kunnen verdiepingen -1 en +1 dichtdoen. :P

Vanaf 4 september zouden de sporen op Antwerpen-Oost terug open gaan, en dan moet niet elke trein uitwijken via de tunnels naar Antwerpen-Luchtbal, dan kunnen we ook via Antwerpen-Oost naar de wijkbundels in Schijnpoort.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-12 08:27
dennistd schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 01:05:
Volgens mij is dat laatste omdat de NMBS zelf graag naar Rotterdam wil en niet naar Eindhoven.
Die is er toch al met de snelle Beneluxtrein naar Amsterdam Zuid? Of wil de NMBS ook dat Mechelen, Berchem en Noorderkempen op de Randstad zijn aangesloten?

Overigens, heeft iemand enig idee welk materieel ingezet gaat worden voor de langzamere trein naar Brussel?

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:37
Dat wordt in eerste instantie de huidige Traxx BR186/HLE28 met Belgische I11-rijtuigen als sandwich en zodra de vernieuwde Traxx van de NMBS afgeleverd is, wordt dat die loc, samen met de I11-rijtuigen en een stuurstand. Dan kan er ook 200 km/u gereden worden met die samenstelling (de oude Traxx kan maar 160).

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:27
Die laatste heeft toch onlangs test gereden in NL, zag hem in Meppel geparkeerd staan.

• EDIT
Er is nog geen enkele nieuwe loc afgeleverd of zelfs maar van de band gerold, dus het moet iets anders zijn geweest dat je hebt gezien. Het gaat ook nog wel even duren voor ze afgeleverd worden, dus ik verwacht eigenlijk niet dat deze nieuwe locs voor 2025 of 2026 in Nederland te zien zullen zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door EDIT op 19-08-2023 09:50 ]

• Xfile
  • Laatst online: 15-12 14:37
cordonbleu schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:11:
[...]
Ik werk bij de overheid en veel collega's denken dat thuiswerken een recht is, maar het is helemaal geen recht. Het is voor de werkgever vaak goedkoper dat de werknemer thuiswerkt, want het scheelt reiskosten, energiekosten et cetera voor de werkgever.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Xfile
  • Laatst online: 15-12 14:37
Bij het doorbladeren van mijn foto's kwam ik een foto tegen die ik in 1990 op het oude station van Hilversum had genomen. Intusssen is het station gesloopt, de trein zal intussen uit de roulatie zijn en conducteur misschien met pensioen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBhLs394a5QNgf9axIehv4yNwJg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RfXF5ym46xCJv6NdqkOQhoyW.jpg?f=user_large

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:33

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

sanderhgv schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:06:
Die laatste heeft toch onlangs test gereden in NL, zag hem in Meppel geparkeerd staan.
Dat was iets anders.

De nieuwe 200 km/h Traxxen zijn de nieuwe serie 17 van NMBS die nog niet is opgeleverd.

Ze hebben geen nieuw typenummer vanuit Bombardier gekregen (het is dus niet de “P200MS”), maar “gewoon een Traxx 3” die toevallig is uitgerust met het “200 km/h-optiepakket”

Zie ook https://www.railvolution.net/news/sncb-ordered-traxxes

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:13

Creesch

bla bla!

Deze video kwam in mijn youtube aanbevelingen voorbij en volgt een BART trein over de gehele route. Nu zijn er wel meer van dit soort videos te vinden op youtube. Maar deze video is meer een korte documentaire met een stuk geschiedenis en diverse interviews tijdens de rit.
Gezien het topic denk ik dat wellicht sommige mensen hier het ook interessant vinden om te kijken.

• spnw
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Xfile schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:19:
Bij het doorbladeren van mijn foto's kwam ik een foto tegen die ik in 1990 op het oude station van Hilversum had genomen. Intusssen is het station gesloopt, de trein zal intussen uit de roulatie zijn en conducteur misschien met pensioen.
[Afbeelding]
Dit lijkt wel veel op station Dordrecht zeg...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rolstoelgebruiker Annemarie in de kou laten staan door NS: ‘Dit mag niet gebeuren’
Een zaterdagavond uitgaan in Utrecht, vervolgens met de laatste trein naar huis, tot zover alles prima. Als je eenmaal op het perron staat, kom je als rolstoelgebruiker nog één obstakel tegen: de trap. Als het goed is werkt de lift, maar als die het niet doet kan de storingsdienst van de NS jou helpen, toch?

Niet in het geval van Annemarie. Deze nacht zat ze daar opeens op station Houten Castellum. De lift deed het niet en toen ze de storingsdienst belde kreeg ze te horen dat ze het gingen regelen. Maar toen Annemarie vroeg “wat nu?” Kreeg ze een geïrriteerde “ik kan ook niet toveren” terug en werd de verbinding verbroken.

Vervolgens werd de politie gebeld. Zij konden de storingsdienst van de NS ook niet bereiken. “Op een gegeven moment kregen we door dat het wel vier uur zou kunnen duren en toen was het al 1 uur ’s nachts”, vertelt Annemarie aan Hart van Nederland.

Annemarie lijdt aan de zeldzame ziekte gegeneraliseerde Dystonie. Dit is een ziekte die haar spieren laat verkrampen. “Ik zit nu acht jaar constant in een rolstoel en ik krijg hulp bij het douchen en aankleden.”

Brandweer
De hulp die nu nodig was kwam in dit geval via de brandweer en de politie. Zij tilden Annemarie en de rolstoel van de steile stationstrap. “Ik heb alleen maar lof voor de twee agenten die de hele tijd bij mij bleven, dankzij hen voelde ik me een stuk minder alleen. Waarschijnlijk moesten de brandweermannen uit bed worden gebeld.”

Rond half 3 kwam Annemarie thuis en de volgende ochtend kwam het bericht dat de melding was opgelost (zie afbeelding hieronder). Meer dan negen uur later was het gelukt. “Als ik er nu op terug kijk, krijg ik de slappe lach. Cynisch natuurlijk, want ik ben vooral boos. Dit mag niet gebeuren.”

Afbeeldingslocatie: https://content.hartvannederland.nl/images/mwdlh7x5m54h/gHb9IB2AjJ02Jv6aTcxSg/2682acb647e56b42e86e1d4e0b7aae3f/366604365_10211431403897702_5645770782603099201_n.jpg?fit=thumb&w=760&fm=webp

Het was niet de eerste keer dat zij last had van deze lift. “Een half jaar geleden heb ik hierdoor een ziekenhuisafspraak gemist.” Toen was de lift vier weken kapot. Op de heenweg werkte de lift dit keer nog wel. Een paar uur later werd Annemarie geconfronteerd met een kapotte lift, een geïrriteerde NS-medewerker en een probleem dat 9 uur later werd opgelost.

Reactie NS
De NS geeft aan dat zij het heel vervelend vinden. Zij gaan uitzoeken wat er precies is gebeurd. Als blijkt dat het is gegaan zoals Annemarie zegt, dan komen er excuses richting haar. Normaal gesproken zou een medewerker adviseren om een volgende trein te pakken, maar dit kon nu niet omdat het de laatste trein was, en wordt er gezocht naar andere oplossingen. De NS weet niet waarom dat niet is gedaan. Dat wordt nog onderzocht. Ze zijn erg blij met de inzet van de brandweer.
:|

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 21-08-2023 13:58 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Ben benieuwd wat NS hier nu zelf van vindt.... (Ben ook benieuwd hoe je als werkgever iemand in dienst kunt houden, die zo met mensen omgaat. Of nog erger, je mensen zelfs misschien wel instrueert om zo met mensen om te gaan.)

Dit is wel typerend voor wat ik al jaren roep over "reizen met de trein": het gaat niet om de reiziger, het gaat om treintjes rijden.

Edit:
Oh, wacht, de reactie van NS staat nog verder naar onderen:
De NS geeft aan dat zij het heel vervelend vinden. Zij gaan uitzoeken wat er precies is gebeurd. Als blijkt dat het is gegaan zoals Annemarie zegt, dan komen er excuses richting haar. Normaal gesproken zou een medewerker adviseren om een volgende trein te pakken, maar dit kon nu niet omdat het de laatste trein was, en wordt er gezocht naar andere oplossingen. De NS weet niet waarom dat niet is gedaan. Dat wordt nog onderzocht. Ze zijn erg blij met de inzet van de brandweer.
Normaal zou het natuurlijk geen enkel probleem zijn, want dan adviseren ze gewoon om de volgende trein te pakken. Nou zakt mijn broek helemaal af.....

- Hoe kun je de volgende trein pakken als je op je bestemming staat?
- Waarom zou die lift het, in het geval dat je wel een volgende trein zou kunnen pakken, het over 30 minuten ineens weer doen?

En dan je reactie afsluiten met: geen idee waarom we haar gewoon hebben laten stikken. Zoeken we even uit hoor en als het ECHT waar is, dan....... TATATAAAAAH maken we pas excuses.

Gewoon om te kotsen. Totale disfunctie en disrespect. Waarom zou je dit nu nog uit moeten zoeken? Er stond gisteren een rolstoeler vast op 1 van je stations en daar zijn zelfs hulpdiensten voor uitgerukt. Waarom is die escalatiemanager niet gewoon op dat moment aan het werk gegaan?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2023 13:58 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:48:
Edit:
Oh, wacht, de reactie van NS staat nog verder naar onderen:
Woops, had ik gemist met het copypasten |:(

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:02
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:48:

- Hoe kun je de volgende trein pakken als je op je bestemming staat?
Door niet het station op je bestemming te verlaten, maar naar een ander station te reizen. Daar kan je dan vervolgens met een taxi wel naar je bestemming gebracht worden.

Verwijderd

I_IBlackI_I schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:59:
[...]

Door niet het station op je bestemming te verlaten, maar naar een ander station te reizen. Daar kan je dan vervolgens met een taxi wel naar je bestemming gebracht worden.
Gaat hier om een Sprinter, dan zou dat inderdaad nog een optie kunnen zijn. Mag je daarna wel nog even achter je geld aan.... en proberen om midden in de nacht nog een rolstoeltaxi te krijgen.

Ik denk dat dit gewoon 100% verantwoordelijkheid NS is. Je kiest voor 1 lift vanwege kosten, maar dat betekent dan dus wel dat iets dergelijks gewoon kan gebeuren en dat je daar dus iets voor op de plank moet hebben liggen. Je schouders ophalen is gewoon geen optie.

• Arator
Ik heb een beetje een probleem met dergelijke artikels. Hier komt de vervoersmaatschappij heel slecht uit, en vooral de reactie die de medewerker geeft, jaagt mensen tegen het plafond. Zie bijvoorbeeld de reactie @Verwijderd.
We weten totaal niet hoe het gesprek is verlopen tussen deze dame en de NS-medewerker. Ik kan me perfect voorstellen dat die dame geïrriteerd is, en dat dit ook doorsluipt in het gesprek. De NS-medewerker zal enkele zaken moeten nakijken, en als die dame dan maar de spreekwoordelijke knoppen blijft duwen, dat je dan een reactie ontlokt zoals "ik kan ook niet toveren". Zoals NS aangeeft, zou de normale procedure dan zijn om een volgende trein te nemen, maar die is er niet meer. En tot zover het script dat de NS-medewerker kan volgen.
Mij lijkt het dan logisch dat NS gaat kijken of ze zelf personeel hebben die mevrouw kunnen helpen met de trap. Als dat niet het geval is, lijkt het me logisch dat NS die zaak voorlegt aan de hulpdiensten. Uit het artikel kan ik niet opmaken of de dame zelf de hulpdiensten heeft ingeschakeld, of dit vanuit NS kwam.

In mijn woonplaats is er ook een halte, maar dat is niet geschikt voor rolstoelgebruikers. Nu woont er een persoon in het dorp die toch elke keer de trein neemt, en dan erna in alle kranten verschijnt omdat die niet van de trein is gehaald in zijn woonplaats. 10 minuten reizen met de trein naar beide kanten, is er wel een station dat geschikt is voor rolstoelgebruikers. Daarna worden deze mensen met aangepast vervoer naar de halte in ons dorp gebracht. Dus het is niet dat er geen oplossing is.

Verwijderd

Arator schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:16:
Ik heb een beetje een probleem met dergelijke artikels. Hier komt de vervoersmaatschappij heel slecht uit, en vooral de reactie die de medewerker geeft, jaagt mensen tegen het plafond. Zie bijvoorbeeld de reactie @Verwijderd.
We weten totaal niet hoe het gesprek is verlopen tussen deze dame en de NS-medewerker. Ik kan me perfect voorstellen dat die dame geïrriteerd is, en dat dit ook doorsluipt in het gesprek. De NS-medewerker zal enkele zaken moeten nakijken, en als die dame dan maar de spreekwoordelijke knoppen blijft duwen, dat je dan een reactie ontlokt zoals "ik kan ook niet toveren". Zoals NS aangeeft, zou de normale procedure dan zijn om een volgende trein te nemen, maar die is er niet meer. En tot zover het script dat de NS-medewerker kan volgen.
Mij lijkt het dan logisch dat NS gaat kijken of ze zelf personeel hebben die mevrouw kunnen helpen met de trap. Als dat niet het geval is, lijkt het me logisch dat NS die zaak voorlegt aan de hulpdiensten. Uit het artikel kan ik niet opmaken of de dame zelf de hulpdiensten heeft ingeschakeld, of dit vanuit NS kwam.

In mijn woonplaats is er ook een halte, maar dat is niet geschikt voor rolstoelgebruikers. Nu woont er een persoon in het dorp die toch elke keer de trein neemt, en dan erna in alle kranten verschijnt omdat die niet van de trein is gehaald in zijn woonplaats. 10 minuten reizen met de trein naar beide kanten, is er wel een station dat geschikt is voor rolstoelgebruikers. Daarna worden deze mensen met aangepast vervoer naar de halte in ons dorp gebracht. Dus het is niet dat er geen oplossing is.
Dat iemand in frustratie een keer een lullige opmerking maakt, daar kan ik me dan nog wel overheen zetten. Maar om iemand in een rolstoel dan maar gewoon op Houten Castellum te laten staan en verder niets meer te doen.... onvergeeflijk.

Ik kan me overigens heel goed voorstellen dat een rolstoeler lichtelijk in paniek raakt, als hij/zij helemaal alleen achterblijft op een station. Zeker als er na een poosje eigenlijk helemaal geen zicht is op een oplossing en dan zelfs al het contact wegvalt.

Je ziet dat NS om 10:20 uur (ruim 9 uur na het eerste contact) pas weer iets laat horen: een SMS dat "het probleem opgelost is".

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2023 14:26 ]

• EDIT
Er gaat vijf weken lang niet gestopt worden op de stations Zevenbergen en Oudenbosch omdat de afgelopen werkzaamheden niet op tijd voltooid konden worden. Daardoor is de zgn stop-doorschakeling niet functioneel en liggen overwegen te lang dicht.
Er worden bussen ingezet.
Om veiligheidsredenen heeft ProRail aan NS opgedragen vijf weken lang niet te stoppen in op deze stations. Van 30 september tot en met 10 oktober werken we aan het spoor op de lijn Lage Zwaluwe-Roosendaal en rijden er helemaal geen treinen. Vanaf 11 oktober geldt er weer een normale dienstregeling.
https://www.prorail.nl/ni...zevenbergen-en-oudenbosch

• Wally2002
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:16:
Ik denk dat dit gewoon 100% verantwoordelijkheid NS is. Je kiest voor 1 lift vanwege kosten, maar dat betekent dan dus wel dat iets dergelijks gewoon kan gebeuren en dat je daar dus iets voor op de plank moet hebben liggen. Je schouders ophalen is gewoon geen optie.
Dit vraagt m.i. wel om enige nuancering wat betreft partijen die betrokken zijn bij de liften op stations. Je doet nu voorkomen alsof NS volledig verantwoordelijk voor de liften is.

Ik ben het met je eens dat de vervoerder, in dit geval NS, hiervoor de partij is die aangesproken moet worden.
En ook met een oplossing moet komen als je als reiziger strandt op een station.
Met de vervoerder is immers een overeenkomst.
Daarnaast fungeert NS overigens als loket voor storingsmeldingen aan liften op stations.

Ik weet niet wie je met 'je' bedoelt in 'je kiest voor 1 lift...'. Afhankelijk van wanneer het station ontworpen is en/of lift later toegevoegd is, is dat NS geweest, of na de splitsing ProRail. Doet verder niet zoveel terzake omdat denk ik wel evident is dat men liever geen liften toepast maar een hellingbaan.

• Wally2002
EDIT schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:33:
Er gaat vijf weken lang niet gestopt worden op de stations Zevenbergen en Oudenbosch omdat de afgelopen werkzaamheden niet op tijd voltooid konden worden. Daardoor is de zgn stop-doorschakeling niet functioneel en liggen overwegen te lang dicht.
Er worden bussen ingezet.

[...]

https://www.prorail.nl/ni...zevenbergen-en-oudenbosch
Kan het zijn dat de vele verkeersregelaars duurder zijn dan enkele bussen laten rijden? Of is er nu opeens wel een serieus veiligheidsissue?

• EDIT
Het zal waarschijnlijk een combinatie zijn. De verkeersregelaars die er al weken staan zijn waarschijnlijk een behoorlijke kostenpost, maar wat er in het artikel ook naar voren komt is dat de scholen weer beginnen en de vakanties afgelopen zijn, met alle drukte van dien.
Daarmee zal het risico dat mensen alsnog tussen de slagbomen door gaan waarschijnlijk hoger worden.

• cazzer22
Wally2002 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

Kan het zijn dat de vele verkeersregelaars duurder zijn dan enkele bussen laten rijden? Of is er nu opeens wel een serieus veiligheidsissue?
Ik denk dat die verkeersregelaar niet de storing kan oplossen. Wanneer een spoorwegovergang te lang dicht zit (ik geloof 3 minuten) dan gaat deze in storing. Niet zozeer dat hij stuk is maar omdat wachtende verkeersdeelnemers maar een x aantal minuten geduld hebben en daarna alsnog gaan proberen over te steken.

Om gevaar te voorkomen gaat daarom de overweg in storing wat inhoudt dat treinen of niet meer eroverheen mogen, of op zicht moeten rijden. Als dat elke 30 minuten gebeurt dan komt er van de dienstregeling niet veel meer terecht.

Zo'n stop-door schakeling is wel een interessante overigens. Die zorgt ervoor dat als er een station vlak voor een overweg ligt, een sprinter die door de vooraankondiging van de overweg heen rijdt, niet de bomen doet sluiten. Bij een Intercity gebeurt dit uiteraard wel. Vaak moet er dan nog een rood sein staan bij het station en moet er mogelijk nog gesleuteld worden op het perron door de conducteur. Dit allemaal om te zorgen dat het wegverkeer niet al staat te wachten terwijl de trein nog aan het perron staat.

• Arator
Ik heb even moeten opzoeken. De laatste trein vertrekt op een zaterdagavond om 0u42 in Utrecht en is om 0u54 in Houten Castellum. Haar melding op de GSM is van 1u10. Kwartiertje later, vermoedelijk na het gesprek met de NS-medewerker (afsluiten call, opmaak rapportje).

Ik vind het ook niet onlogisch dat er pas op zondagochtend een melding binnenkomt dat het euvel hersteld is. Als er niemand in de lift vastzit, is het vast geen prioriteit voor een liftenhersteldienst (en die mensen zouden waarschijnlijk ook uit hun bed moeten worden gebeld, net zoals die brandweer). Dus hersteldienst begint op zondagochtend pakweg rond 9u, omstreeks 10u ter plaatse. NS had inderdaad mevrouw ook een ganse nacht kunnen stalken met berichtjes "we wachten nog een op technieker", "technieker is net uit bed", "technieker is ter plaatse", etc...

Pas op, ik wil NS niet goed praten, maar op dit moment is het een het eenzijdig verhaal. Was mevrouw angstig en heeft die NS-medewerker dat niet goed aangevoeld? Of is mevrouw direct beginnen dreigen toen de NS-medewerker aangaf "normaal zetten we u op de volgende trein, maar de volgende is pas om iets na 7". Met gekende uitspraak tot gevolg. Let op, die uitspraak is ook alleen maar van horen zeggen.
Pers doet een melding bij NS, "kijk er is zaterdagnacht het een en ander misgelopen met een lift", dat NS dan ook even de kans geeft om 1. "dit doen we normaal" 2. "laat ons even met betrokken werknemer spreken, gesprekken opvragen etc, en dan koppelen we terug."

• cazzer22
Arator schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:16:
Dat is vaak ook een van de kernpunten/pijnpunten voor mensen die bijvoorbeeld in een rolstoel zitten. Ze hebben vaak extra tijd nodig om dezelfde reizen te maken als degene met benen (om het maar zo cru te zeggen). Dat terwijl de uitleg zoals jij nu ook aanhaalt, er een is als 'er is een alternatief, dus we gaan het niet oplossen'. Daarmee wordt er aan voorbij gegaan dat het geen oplossing zelf is (plaatsen van een lift of hellingbaan is dat wel), maar dat de persoon maar moet schikken in zijn lot.

Ook een opmerking als dat ze met aangepast vervoer naar een verderop gelegen halte vervoerd worden komt naar mij een beetje over als dat je van Brussel naar Praag wil gaan met het vliegtuig, en dat men je tickets geef van Brussel via Amsterdam en Berlijn naar Praag. Want, het is redelijk op de route. Waarom kan dat busje ze dan niet gewoon direct afzetten waar ze wel moeten zijn? Het is weer een extra overstap die een niet-rolstoelgebruiker niet heeft. Maar ook mij zet de trein hooguit in de buurt af van waar ik moet zijn, nooit precies.

Ik snap zulke frustraties in deze situaties wel. Omdat het eigenlijk keuzes zijn vanuit beheerders, en daarmee vooral vanuit de maatschappij, om bepaalde kosten wel of niet te willen maken.

• Arator
@cazzer22 het probleem zit niet in de aansluiting tussen de perrons en het straatniveau, maar in de overgang tussen het treinstel en de perrons. De stations die geschikt zijn om rolstoelen te ontvangen, zijn uitgerust met rolstoelliften, om de overgang tussen het treinstel en de perrons mogelijk te maken. Dergelijke rolstoelliften rij je niet even in je camionette om van station naar station te rijden.
Hier is gekozen voor een wederkerende kostenpost, verplaatsing per aangepast vervoer, omdat die kostenpost momenteel lager zal liggen dan 2 rolstoelliften aan te schaffen, en het onderhoud en keuring van die liften.
Moesten er nu dagelijks rolstoelen geladen/gelost worden is dat een andere zaak.

• cordonbleu
Ik durf hem wel aan.

Niemand gaat hier verantwoordelijkheid voor nemen of voelt zich geroepen zich verantwoordelijk te houden.
En verder gaat er niks veranderen aan de werkwijze van deze storingsdienst.

Verwijderd

cordonbleu schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:43:
[...]

Ik durf hem wel aan.

Niemand gaat hier verantwoordelijkheid voor nemen of voelt zich geroepen zich verantwoordelijk te houden.
En verder gaat er niks veranderen aan de werkwijze van deze storingsdienst.
Ben bang dat dat inderdaad de uitkomst gaat zijn. Geen probleem om een rolstoeler aan zijn/haar lot over te laten midden in de nacht, zolang je maar je CYA op orde hebt en achteraf - na wat "onderzoek" - sorry zegt voor het ongemak en het "incident" afsluit. Hoeveel niet-verantwoordelijke partijen zullen hierbij betrokken zijn? Als je het maar ingewikkeld genoeg maakt, kom je ermee weg.

Ik denk, dat het niet raar is om te verwachten dat de ontvanger van een dergelijk telefoontje toegang heeft tot voldoende informatie om een inschatting te kunnen maken van de prio en impact van zoiets. Als een rolstoeler vanaf het perron van Houten Castellum belt op een tijdstip dat er echt niets meer rijdt, dan moet er toch enig besef zijn van de situatie. Daar zit iemand die met de beste wil van de wereld niet zelfstandig van dat perron af gaat komen.

Het probleem is niet dat die lift stuk ging. Dat gebeurt. Het probleem is wat er daarna (niet?) gebeurde.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2023 15:59 ]

Verwijderd

Wally2002 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:39:
[...]

Dit vraagt m.i. wel om enige nuancering wat betreft partijen die betrokken zijn bij de liften op stations. Je doet nu voorkomen alsof NS volledig verantwoordelijk voor de liften is.

Ik ben het met je eens dat de vervoerder, in dit geval NS, hiervoor de partij is die aangesproken moet worden.
En ook met een oplossing moet komen als je als reiziger strandt op een station.
Met de vervoerder is immers een overeenkomst.
Daarnaast fungeert NS overigens als loket voor storingsmeldingen aan liften op stations.

Ik weet niet wie je met 'je' bedoelt in 'je kiest voor 1 lift...'. Afhankelijk van wanneer het station ontworpen is en/of lift later toegevoegd is, is dat NS geweest, of na de splitsing ProRail. Doet verder niet zoveel terzake omdat denk ik wel evident is dat men liever geen liften toepast maar een hellingbaan.
Of je nou zelf kiest voor 1 lift, of dat een ander kiest voor 1 lift. Dat is gewoon een feit waar we mee te maken hebben. Als die lift stukgaat net voordat de laatste trein(en) aankomen, dan loop je een risico op een dergelijke ongelukkige samenloop van omstandigheden en dat er dus iemand vast komt te zitten op een perron.

Maar dat is dus precies wat "de tactiek" is. Je hebt een partij die de afhandeling van de melding doet voor een andere partij. Dan heb je vervolgens weer een partij, die het beheer doet voor de uitbestedende partij en die hebben weer contracten met onderaannemers en die hebben weer onder-onderaannamers. Voor je het weet heb je te maken met 6 partijen die allemaal naar elkaar beginnen te wijzen.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12 22:00
Afgelopen week met het Duitsland ticket door Duitsland en Zwitserland gereisd. (Duitsland ticket is geldig richting Basel) Was tof, leuk om te doen. Viel mij alleszins mee, de grote drukte van vorig jaar toen er een run op het 9-euro ticket was was er niet, en lekker kunnen genieten. De route die ik had was Venlo>Neuss>Koblenz>Mainz voor de eerste dag. De tweede dag was van Mainz naar Basel via Mannheim, Karlsruhe en Offenburg. Daar een dag en een beetje geweest om vervolgens vanuit Basel weer terug te gaan via Saarbrücken, Trier en Koblenz, van daaruit door naar Keulen. Heerlijk uit het raam kunnen staren en genieten van de landschappen langs de Moezel, Saar en natuurlijk de heuvels rond Basel.

Was wel blij dat ik niet echt een tijdspad had, werd een paar keer geringeloord door de Deutsche Bahn. Bijvoorbeeld tussen Karlsruhe en Mannheim alleen maar een S-verbinding beschikbaar, afgezien van het grote IC(E) verkeer. Geen grote ramp maar die treinen zaten zowel heen als terug afgeladen vol, is niet echt ideaal. Ook een paar aansluitingen gemist door vertragingen, heb het idee dat DB vrij gauw vertragingen heeft, aan de andere kant heb ik nog nooit gehad dat ik helemaal niet kon reizen in een richting vanwege een ernstige storing (defecte trein/bovenleiding).

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:24
Maarten_E schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:09:
De tweede dag was van Mainz naar Basel via Mannheim, Karlsruhe en Offenbach.
Ik denk zomaar dat je in Offenburg was, niet in Offenbach. O-)

Hopelijk heb je direct voor station Offenburg aan de linkerkant (“in Fahrtrichtung”) even gezwaaid, daar werk ik namelijk. :P

Hello. Is it me you're looking for?

• Wally2002
cazzer22 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:19:
[...]

Ik denk dat die verkeersregelaar niet de storing kan oplossen.
(+ een lang verhaal)
Dank voor je uitgebreide reactie.

Er is volgens mij nergens gesteld dat die verkeersregelaars er zouden zijn om storingen op te lossen.
Ze zijn er juist om ongeduldige weggebruikers tegen te houden die vermoeden dat er een storing is en dan alsnog langs /onder gesloten bomen gaan: immers de bomen liggen al een tijd dicht, maar er komt niet direct een trein aan, want de huidige stop-door is niet afgestemd op de feitelijke situatie.

Dat is gevaarlijk en dus een veiligheidsrisico. Ik had even niet bij stilgestaan dat het na de vakantie weer drukker is op de weg, en daarmee het risico groter wordt. En die verkeersregelaars kosten ook een hoop geld, dus kun je dan beter tijdelijk niet meer stoppen met de sprinter, waardoor de huidige stop-door schakeling, die onjuist staat afgesteld, niet nodig is en er dus geen lange dichtligging kan ontstaan.

Uiteraard kunnen er ook andere storingen ontstaan en dan is de failsafe het gesloten houden van de overweg. Maar dat is een andere situatie waar ook anders op gehandeld wordt.

• EDIT
De keren dat ik de afgelopen weken daar heb gereden heb ik verder geen storingen met de overwegen meegemaakt. Daarnaast is de tijd voor de alarmering geloof ik 5 minuten, daar kom je lang niet aan met reguliere stops.

• Wally2002
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:08:
[...]

Of je nou zelf kiest voor 1 lift, of dat een ander kiest voor 1 lift. Dat is gewoon een feit waar we mee te maken hebben. Als die lift stukgaat net voordat de laatste trein(en) aankomen, dan loop je een risico op een dergelijke ongelukkige samenloop van omstandigheden en dat er dus iemand vast komt te zitten op een perron.

Maar dat is dus precies wat "de tactiek" is. Je hebt een partij die de afhandeling van de melding doet voor een andere partij. Dan heb je vervolgens weer een partij, die het beheer doet voor de uitbestedende partij en die hebben weer contracten met onderaannemers en die hebben weer onder-onderaannamers. Voor je het weet heb je te maken met 6 partijen die allemaal naar elkaar beginnen te wijzen.
Volgens mij zitten we op 1 lijn hoor. Ik wilde vooral een kleine nuancering plaatsen, je post zou je kunnen lezen alsof NS volledig gaat over/verantwoordelijk is voor de liften.
En ik betoog juist dat NS volledig aangesproken moet en kan worden, er is immers een vervoersovereenkomst met NS, niet met ProRail.
En voor NS zou dit niet moeilijk moeten zijn, althans ze hebben genoeg ervaring met het helpen van gestrande reizigers die niet verder kunnen (ivm laatste trein) vanaf hun station. Dan weten ze ook taxi's, eigen personeel e.d. te regelen om die mensen thuis te brengen.
Ook een minder-valide persoon moet kunnen reizen (EU wet), dus ik zou zeggen waar nodig de protocollen en instructies aanscherpen zodat dit soort situaties niet meer voorkomen.

• Wally2002
Arator schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:42:
@cazzer22 het probleem zit niet in de aansluiting tussen de perrons en het straatniveau, maar in de overgang tussen het treinstel en de perrons. De stations die geschikt zijn om rolstoelen te ontvangen, zijn uitgerust met rolstoelliften, om de overgang tussen het treinstel en de perrons mogelijk te maken. Dergelijke rolstoelliften rij je niet even in je camionette om van station naar station te rijden.
Hier is gekozen voor een wederkerende kostenpost, verplaatsing per aangepast vervoer, omdat die kostenpost momenteel lager zal liggen dan 2 rolstoelliften aan te schaffen, en het onderhoud en keuring van die liften.
Moesten er nu dagelijks rolstoelen geladen/gelost worden is dat een andere zaak.
M.i. is het gewoon EU wetgeving die stelt dat openbaar vervoer toegankelijk moet zijn, en gaat dit meer ove de he tempo en fasering van implementatie. Het eindbeeld is een drempelvrije toegang tot het station/perron, plus een drempelvrije overgang van perron naar trein.
ProRail heeft, op slechts enkele stations na, de NL stations toegankelijk gemaakt door aanbrengen van liften, hellingbanen en op standaard hoogte brengen van perrons.
En vervoerders switchen naar materieel met gelijkvloerse instap.

Edit: je laatste zin 'Moesten er nu dagelijks rolstoelen geladen/gelost worden is dat een andere zaak.' is natuurlijk ook kip-ei. Als het station niet geschikt is, zullen er ook weinig rolstoelen gebruik van maken. Daarom goed dat er wetgeving voor is.

[ Voor 8% gewijzigd door Wally2002 op 21-08-2023 16:58 ]

• Arator
Wally2002 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:45:
[...]
Je laatste zin 'Moesten er nu dagelijks rolstoelen geladen/gelost worden is dat een andere zaak.' is natuurlijk ook kip-ei. Als het station niet geschikt is, zullen er ook weinig rolstoelen gebruik van maken. Daarom goed dat er wetgeving voor is.
Ik bedoelde het meer als "moest daar een bepaalde instelling zijn, bijvoorbeeld een revalidatiecentrum", dan kan je meer verkeer van mensen in een rolstoel verwachten, en plaats je wel dergelijke liften.
Vlak bij het station van Berchem is er een blindenschool, dus werd, toch toen ik nog perrondienst deed, extra personeel voorzien in het begeleiden van die schoolgangers.

• hoevenpe
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:16:
Je kiest voor 1 lift vanwege kosten, maar dat betekent dan dus wel dat iets dergelijks gewoon kan gebeuren en dat je daar dus iets voor op de plank moet hebben liggen. Je schouders ophalen is gewoon geen optie.
Woon in de buurt en meestal is het daar 'gewoon' vandalisme. Dan zijn twee liften ook zo gesloopt, dat voorkom je niet.

Nu voor de verandering met de trein naar het werk, los van de drukte wat is dat toch met mensen die op het balkon van de IC urineren? Sta je in de stank, zo win je het nooit van de auto.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-12 20:01
hoevenpe schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:26:
Nu voor de verandering met de trein naar het werk, los van de drukte wat is dat toch met mensen die op het balkon van de IC urineren? Sta je in de stank, zo win je het nooit van de auto.
Sommige treinstellen hebben 1 wc, die dan ook nog eens vaak defect is. Dan kan ik mij het voorstellen. Niet iedereen heeft een blaas om uren in de trein te zitten zonder wc.

Motto van de NS, dan stap je maar uit ga je op het station naar de wc en dan wacht je een half uur op de volgende trein.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Wally2002
LordSinclair schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:30:
[...]

Sommige treinstellen hebben 1 wc, die dan ook nog eens vaak defect is. Dan kan ik mij het voorstellen. Niet iedereen heeft een blaas om uren in de trein te zitten zonder wc.

Motto van de NS, dan stap je maar uit ga je op het station naar de wc en dan wacht je een half uur op de volgende trein.
Waarom gaan die WC's defect? Zijn dat technische oorzaken, Of zijn ze gewoon te smerig om nog open te houden voor de reizigers? Zijn daar eigenlijk statistieken van.

Het opheffen van een trein, of een treinstel dichtgooien, is ook een ingrijpende maatregel, ik kan me voorstellen dat men dat doet op de logische punten, waar een vervangende trein kan worden klaargezet en waar schoonmaakpersoneel aanwezig is.

• Wally2002
Arator schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:50:
[...]

Ik bedoelde het meer als "moest daar een bepaalde instelling zijn, bijvoorbeeld een revalidatiecentrum", dan kan je meer verkeer van mensen in een rolstoel verwachten, en plaats je wel dergelijke liften.
Vlak bij het station van Berchem is er een blindenschool, dus werd, toch toen ik nog perrondienst deed, extra personeel voorzien in het begeleiden van die schoolgangers.
Duidelijk, maar het punt van de EU regelgeving is dat al het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk is, ook met beperkingen. Ik snap wel dat een infrabeheerder en/of vervoerder een zekere prioritering hanteren van wat ze als eerste aanpakken (grote stations eerst) maar vroeg of laat moet alles toegankelijk zijn.

• Arator
@Wally2002 vroeger verdween het "toiletafval" gewoon in de sporen. Tegenwoordig moet dit worden opgevangen in een chemisch toilet. Als die bak vol zit, werkt het toilet niet meer. Moet je dus inderdaad stellen gaan wisselen, maar dat doe je dus niet midden in een rit.

Verwijderd

[...]

Woon in de buurt en meestal is het daar 'gewoon' vandalisme. Dan zijn twee liften ook zo gesloopt, dat voorkom je niet.

Ik snap het wel, dat het achteruit gaat. Ik woon in Den Helder en ik heb familie in het zuiden van het land. Wij reizen met de trein en tegenwoordig is de pakkans voor vandalen, etterbakken en zwartrijders in de trein echt minimaal. Als ik voor woon-werk 1:50 uur in de trein zit tot Utrecht, ben ik niet verbaasd als ik geen enkele conducteur gezien heb. Voor familiebezoek reizen we 3 uur. Hooguit 1 keer je chipkaart laten scannen.

Ik reis woon-werk regelmatig 1e klas. Daar zitten tegenwoordig gewoon hele "gelukzoeker" gezinnen, want er is toch geen hond die er iets van zegt of de kaartjes komt controleren. Ze weten het donders goed hoor, want je hoort ze het gewoon tegen elkaar zeggen. "Nee, dit is 1. Wij hebben kaartje voor 2." En dan de reactie van de ander: "Maakt niet uit, komt toch niemand." En dat klopt, er komt inderdaad niemand. :) Keer op keer op keer op keer......

Ik snap ook niet waarom ze bij NS geen winst meer maken. Zwartrijden is enorm teruggebracht door de OV-chipkaart :X en ze hebben nu duidelijk veel minder conducteurs nodig. Dat eerste was natuurlijk altijd al "wishful thinking" en niet meer dan een smoesje om de BigBrother OV-chipkaart er over de rug van de reiziger doorheen te drukken. Dat het niet werkt weten ze in vervoersland inmiddels ook. Ze zijn al bezig om je te laten betalen met je PIN-pas. Zou me niets verbazen als het straks ook met een soort van app op je mobiel kan (net als in de rest van het land al jaren kan).

Maar ik wist helemaal niet dat Houten zo'n probleem-Vinex was eigenlijk. Komt op mij redelijk duf en dood over. Gelukkig hangen er overal camera's en kunnen ze dader dus zo opsporen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2023 08:52 ]

• hoevenpe
Wally2002 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:42:
Waarom gaan die WC's defect? Zijn dat technische oorzaken, Of zijn ze gewoon te smerig om nog open te houden voor de reizigers? Zijn daar eigenlijk statistieken van.
Ook vaak vandalisme, of 'gewoon' één persoon die de boel onderpist of kotst. Het is een illusie dat je in de active dienstregeling twee uurs reiniging in kunt passen zoals in de horeca gebruikelijk is. Laten we eerlijk zijn: wat is de kans dat én de wc stuk was, en de trein zo vertraagd dat het niet opgehouden kon worden? Ik laat het in de auto ook niet lopen als ik onverhoopt in de file terecht kom.

Aan de ene kant vinden we dat het OV voor iedereen altijd beschikbaar moet zijn met redundante wc's, liften, rolstoelgebruikers die zelfstandig de laatste trein kunnen pakken, etc. maar 'we' vinden het ook te duur en klagen over te weinig zitplaatsen. Je kunt niet alles hebben denk ik dan.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wally2002 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:42:
[...]

Waarom gaan die WC's defect?
Als ze al daadwerkelijk defect zjjn, * Raven denkt aan Keolis die ze nog steeds regelmatig sinds corona gesloten houdt

Oscar Wilde

• hoevenpe
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:49:
Maar ik wist helemaal niet dat Houten zo'n probleem-Vinex was eigenlijk. Komt op mij redelijk duf en dood over. Gelukkig hangen er overal camera's en kunnen ze dader dus zo opsporen. :)
Ik zal niet generaliseren maar wat ik soms in die lift rond zie hangen komt letterlijk en figuurlijk van ver en gebruikt de plek ook als wc... ;)

Verwijderd

hoevenpe schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:52:
[...]

Ook vaak vandalisme, of 'gewoon' één persoon die de boel onderpist of kotst. Het is een illusie dat je in de active dienstregeling twee uurs reiniging in kunt passen zoals in de horeca gebruikelijk is. Laten we eerlijk zijn: wat is de kans dat én de wc stuk was, en de trein zo vertraagd dat het niet opgehouden kon worden? Ik laat het in de auto ook niet lopen als ik onverhoopt in de file terecht kom.

Aan de ene kant vinden we dat het OV voor iedereen altijd beschikbaar moet zijn met redundante wc's, liften, rolstoelgebruikers die zelfstandig de laatste trein kunnen pakken, etc. maar 'we' vinden het ook te duur en klagen over te weinig zitplaatsen. Je kunt niet alles hebben denk ik dan.
Laatst toevallig nog met een conductrice besproken. Die schaamde zich inmiddels al dood en voorspelde dat het probleem voorlopig eerder groter dan kleiner zal worden. Wij hebben al eens 1:50 uur in een IC gezeten waarin letterlijk ALLE toiletten defect waren. Helaas is NS dan inderdaad niet in staat om daar iets aan te doen. Het is in beton gegoten.... morgen kan iedereen misschien weer pissen.

Vergelijk het maar met een rolstoeler die ergens blijft plakken op een perron midden in de nacht. _/-\o_ Dat is ook heel lastig..... kun je beter gewoon negeren tot de volgende dag.

• sanderhgv
Wc in de trein is tegenwoordig een ingewikkelde technische installatie, of water is op, dan gaat de deur op slot.

• hoevenpe
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:56:
Vergelijk het maar met een rolstoeler die ergens blijft plakken op een perron midden in de nacht. _/-\o_ Dat is ook heel lastig..... kun je beter gewoon negeren tot de volgende dag.
Wat stel je voor, een SLA met een aanrij en oplostijd van 30 minuten voor elke lift op elk station ook in de avond en nacht voor heel Nederland?

Totaal onrealistisch, zeker bij complexere storingen ben je wel een paar uur bezig los van de ermee gemoeide kosten. Idem met controles in de trein: degenen die het verstieren ga je niet met één of twee conducteurs benaderen, er is behoorlijk veel geweld tegen NS personeel.

• Mappy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-12 13:35

Mappy

Piramide van Austerlitz

hoevenpe schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:15:
Wat stel je dan voor, een SLA met een aanrij en oplostijd van 30 minuten voor elke lift op elk station ook in de avond en nacht voor heel Nederland?
Misschien gebeurt het al deels, maar ik zou zoiets doen:
- automatische detectie van defecte liften, waarna een seintje naar de gecontracteerde reparateur gaat. Dan kan een lift al gerepareerd zijn voor iemand 'm nodig heeft.
- automatische melding op ns.nl bij plannen reis "let op: de lift op uw vertrek-/aankomstspoor werkt niet", met een alternatief erbij. Eventueel in de opties van de planner aangeven dat je niet kunt traplopen, net als dat je extra overstaptijd aan kunt geven.
- van afstand bedienbare liften op probleemstations waar ze continu gesloopt worden: bel NS, die de lift voor je opent van afstand.

If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

• sanderhgv
In Nederland zijn er behoorlijk wat liften stuk, vooral door leveringsproblemen van onderdelen en vandalisme. Even een monteur laten komen lost het dan ook niet op.
Schijnt dat je storingen in liften ook in de app kunt zien. Alleen is dat niet realtime.

• LordSinclair
Idem met controles in de trein: degenen die het verstieren ga je niet met één of twee conducteurs benaderen, er is behoorlijk veel geweld tegen NS personeel.
Dat is gewoon het resultaat van jarenlang alles met zijde handschoenen aanpakken in Nederland. Het gezag straalt heen autoriteit meer uit.

• Marcel Br
  • Laatst online: 16:17
LordSinclair schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:30:
[...]

Ik geloof er niets van dat mensen die om medische reden/kleine blaas moeten plassen dat in de trein doen.
Dat wordt gedaan door dronken idioten/zwervers en dat soort volk.

• cazzer22
Arator schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:42:
Ik snap je punt, het gaat gewoon om de kosten.

Echter, zie ik het barrièrevrij toegankelijk zijn van een station als een van de basisvoorzieningen. Zoals dat elk station ook verlichting heeft voor de veiligheid, of een noodknop met verbinding naar een alarmcentrale voor onbemande stations voor onveilige situaties, of prullenbakken. Ook hier zitten kosten aan, en worden niet altijd even veel gebruikt.

Verwijderd

[...]

Wat stel je voor, een SLA met een aanrij en oplostijd van 30 minuten voor elke lift op elk station ook in de avond en nacht voor heel Nederland?

Totaal onrealistisch, zeker bij complexere storingen ben je wel een paar uur bezig los van de ermee gemoeide kosten. Idem met controles in de trein: degenen die het verstieren ga je niet met één of twee conducteurs benaderen, er is behoorlijk veel geweld tegen NS personeel.
Ik stel voor dat men enige verantwoordelijkheid neemt. Die lift hoeft niet binnen een uur gerepareerd..... Die rolstoeler moet van dat perron af. Als dat allemaal niet te realiseren is, dan leg je toch gewoon een rolstoelhelling aan? Het is het een of het ander. "None" is not an option.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2023 10:59 ]

• hoevenpe
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:51:
Als dat allemaal niet te realiseren is, dan leg je toch gewoon een rolstoelhelling aan? Het is het een of het ander. "None" is not an option.
Daar is op veel plekken geen ruimte voor, ook in dit specifieke geval niet.

Misschien een onpopulaire mening hier, maar een rolstoelgebruiker die in z'n eentje één van de laatste treinen wil halen kiest er bewust voor dat risico te nemen. Overdag is er veel makkelijker wat te regelen.

Verwijderd

hoevenpe schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:07:
[...]

Daar is op veel plekken geen ruimte voor, ook in dit specifieke geval niet.

Misschien een onpopulaire mening hier, maar een rolstoelgebruiker die in z'n eentje één van de laatste treinen wil halen kiest er bewust voor dat risico te nemen. Overdag is er veel makkelijker wat te regelen.
Dat is inderdaad volstrekt onacceptabel. Daar kom je dus niet mee weg. Er was daar ruimte genoeg. Men heeft er alleen voor gekozen om het niet te doen. Waarschijnlijk wilden ze liever een iets grotere Kiosk.

In mijn ogen is er gewoon een plicht om OV toegankelijk te hebben en te houden voor mensen in een rolstoel. En dan moeten partijen zelf maar bepalen hoe ze dat doen, als ze het maar doen. En dat betekent dus, dat je een plan op de plank zult moeten hebben liggen om iemand in een dergelijke (niet veel voorkomende) situatie van je perron af te krijgen. Dat plan kan ergens een rolstoelhelling zijn, of afspraken met een partij die je op zo'n moment kunt bellen om even iemand van het perron af te tillen. Dat kan best de brandweer zijn, maar dan mag je gewoon verwachten dat NS dat op dat moment regelt. Dat je dan als rolstoeler misschien niet binnen 10 minuten geholpen bent, daar kan ik dan wel mee leven.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2023 11:15 ]

• hoevenpe
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:12:
Dat is inderdaad volstrekt onacceptabel. Daar kom je dus niet mee weg. Er was daar ruimte genoeg. Men heeft er alleen voor gekozen om het niet te doen. Waarschijnlijk wilden ze liever een iets grotere Kiosk.
Houten Castellum heeft de toegang in een tunnel met aan één kant van de weg een trap en aan de andere kant de lift.

Geen kiosk, geen toegangspoortjes.

Verwijderd

hoevenpe schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:14:
[...]

Houten Castellum heeft de toegang in een tunnel met aan één kant van de weg een trap en aan de andere kant de lift.

Geen kiosk, geen toegangspoortjes.
Keuzes..... niet mijn probleem verder. Ze regelen het maar.

• EDIT
Re: de discussie over toiletten in de trein: als ik even kijk waarom toiletten afgesloten zijn dan is dat eigenlijk altijd om twee redenen: toilet verstopt doordat mensen er rotzooi in gooien die daar niet in thuishoort, en in mindere mate dat het water op is.
In een enkel geval is de biotank vol, maar dat komt eigenlijk alleen voor op treinen waar meerdere toiletten aanwezig zijn, waardoor er altijd nog een toilet te gebruiken is (mits die ook niet gebruikt zijn als prullenbak of het water op is).

Echter in verreweg de meeste treinen die ik rijd is er in ieder geval een werkend toilet aanwezig, al dan niet op het andere treinstel.

Verwijderd

EDIT schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:18:
Re: de discussie over toiletten in de trein: als ik even kijk waarom toiletten afgesloten zijn dan is dat eigenlijk altijd om twee redenen: toilet verstopt doordat mensen er rotzooi in gooien die daar niet in thuishoort, en in mindere mate dat het water op is.
In een enkel geval is de biotank vol, maar dat komt eigenlijk alleen voor op treinen waar meerdere toiletten aanwezig zijn, waardoor er altijd nog een toilet te gebruiken is (mits die ook niet gebruikt zijn als prullenbak of het water op is).

Echter in verreweg de meeste treinen die ik rijd is er in ieder geval een werkend toilet aanwezig, al dan niet op het andere treinstel.
Echt helemaal geen toilet heb ik eerlijk gezegd ook nog maar 1 keer meegemaakt. Maar er is er bijna altijd wel 1 buiten gebruik. Als ik met mijn vrouw en dochtertje ga reizen, kijken we ook altijd waar een werkend toilet zit. Gelukkig stappen wij in op een kopstation, dus die tijd heb je altijd wel.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:29:
kijken we ook altijd waar een werkend toilet zit.
Hoe wil je dat doen? De reisplanner geeft alleen aanwezigheid aan, defect/afgesloten niet.

Oscar Wilde

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

[...]

Lekker onzin blaten, dat is goed voor de discussie.
In mijn ogen is er gewoon een plicht om OV toegankelijk te hebben en te houden voor mensen in een rolstoel. En dan moeten partijen zelf maar bepalen hoe ze dat doen, als ze het maar doen. En dat betekent dus, dat je een plan op de plank zult moeten hebben liggen om iemand in een dergelijke (niet veel voorkomende) situatie van je perron af te krijgen. Dat plan kan ergens een rolstoelhelling zijn, of afspraken met een partij die je op zo'n moment kunt bellen om even iemand van het perron af te tillen. Dat kan best de brandweer zijn, maar dan mag je gewoon verwachten dat NS dat op dat moment regelt. Dat je dan als rolstoeler misschien niet binnen 10 minuten geholpen bent, daar kan ik dan wel mee leven.
Dat wordt in de meeste gevallen dus assistentie regelen. Van de stations hier in de buurt is Rijswijk zo snel de enige met meerdere rolstoeltoegankelijke in/uitgangen per perron die ik me kan bedenken, zijn er slechts 3 voorzien van hellingbaan (vanaf alle perrons), en is er 1 sowieso wel toegankelijk (want dat krijg je als bonus bij een kopstation).

En dan is er in dit geval nog niet eens duidelijk of de NS-medewerker de persoon in rolstoel daadwerkelijk heeft laten zitten of bezig was met het vinden van een oplossing (maar dat dat te lang duurde).

• Telin
[...]

In mijn ogen is er gewoon een plicht om OV toegankelijk te hebben en te houden voor mensen in een rolstoel.
Die plicht is er vanuit de overheid.
Ik ben dan van mening dat de overheid dan verantwoordelijk is voor de handhaving en uitvoer(baarheid) van deze plicht.
Maar ja dit is de Nederlandse overheid die erom bekend staat van alles en nog niks te roepen en te vinden om zichzelf vervolgens een klopje op de schouder te geven dat ze het allemaal zo geweldig gedaan en geregeld hebben zonder dat iemand zich druk maakt om de dagelijkse uitvoerbaarheid ervan.

• LordSinclair
Raven schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Hoe wil je dat doen? De reisplanner geeft alleen aanwezigheid aan, defect/afgesloten niet.
Gewoon langs de trein lopen en kijken of die defect is voordat je instapt? :7

• Wally2002
Telin schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:26:
[...]

Die plicht is er vanuit de overheid.
Ik ben dan van mening dat de overheid dan verantwoordelijk is voor de handhaving en uitvoer(baarheid) van deze plicht.
Maar ja dit is de Nederlandse overheid die erom bekend staat van alles en nog niks te roepen en te vinden om zichzelf vervolgens een klopje op de schouder te geven dat ze het allemaal zo geweldig gedaan en geregeld hebben zonder dat iemand zich druk maakt om de dagelijkse uitvoerbaarheid ervan.
Dat doet de overheid ook, en ProRail voert dat uit.
Als je deze kaart ziet, die overigens van vorig jaar is en achterhaald is, valt het toch echt niet tegen met het aantal drempelvrije stations.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

LordSinclair schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:48:
[...]

Gewoon langs de trein lopen en kijken of die defect is voordat je instapt? :7
Kijken is wegens niet (meer) gebruikt worden van defect-sticker niet genoeg :P

Oscar Wilde

• LordSinclair
Raven schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:25:
[...]

Kijken is wegens niet (meer) gebruikt worden van defect-sticker niet genoeg :P
Als dat ding op Rood/Bezet staat is de kans 99% dat die defect is.

• hoevenpe
Wally2002 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:15:
Als je deze kaart ziet, die overigens van vorig jaar is en achterhaald is, valt het toch echt niet tegen met het aantal drempelvrije stations.
Als de lift het dus doet...

• Wally2002
Volgens mij is de discussie over liften nu wel uitgebreid gevoerd.

- liever pas je ze helemaal niet toe en kies je voor een hellingbaan
- er zijn redenen, afwegingen om toch voor een lift te kiezen (beschikbare ruimte)
- Een lift is duur in aanleg en onderhoud, een tweede (backup) lift is helemaal duur
- er kan wel eens een storing aan een lift ontstaan, al dan niet veroorzaakt door vandalisme
- het is niet reëel dat op elk station een monteur standby staat om een liftstoring binnen 30 minuten op te lossen
- ook al is hij wel in de buurt, moeten de reserveonderdelen ook beschikbaar zijn
- er is dus een kans dat een reiziger, die afhankelijk is van een lift, daar geen gebruik van kan maken
- normaal gesproken is de oplossing dan reizen via een ander station waarbij de vervoerder het alternatieve transport verzorgd naar dat andere station
- er zijn situaties dat dat niet meer gaat ('s avonds laat, rijden geen treinen meer)
- de vervoerder moet een andere oplossing organiseren.

Op dat laatste punt ging het in het voorbeeld mis. Daar moet NS dus even investeren in goede instructie en protocollen.
Daarnaast kan ProRail zich inzetten om het aantal storingen naar beneden te brengen (hufterproof ontwerpen, meer toezicht bij liften (wordt al uitgerold in vorm van camera's) en/of de storingsduur verkorten (reserveonderdelen op voorraad).

• EDIT
LordSinclair schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:26:
[...]

Als dat ding op Rood/Bezet staat is de kans 99% dat die defect is.
In z'n algemeenheid: als het lampje rood brandt, dan is deze gewoon bezet. Bij een verstopping/ander defect/geen water zal deze rood knipperen.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 22-08-2023 13:53 ]

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-12 18:22
[...]
Het is uiteraard heel smerig, maar...afgelopen vrijdag vanaf Breda naar Middelburg gereisd, treintje omstreeks 23:00 vanaf Breda, wilde daar voor ik de trein inging nog even naar het toilet.

1. Station Breda, Toilet gesloten.
2. Intercity Breda->Roosendaal -> vanwege werkzaamheden in Tilburg een kort treintje, 2 bakken koploper, geen WC aanwezig.
3. Intercity Roosendaal->Middelburg, toilet buiten gebruik.

Op station Middelburg begon het toch aardig onaangenaam te worden om het nog langer op te houden en heb daar de bosjes moeten opzoeken.

zit er zulke storingsgevoelige techniek in de toiletten in treinen, of worden ze 's avonds laat misschien standaard afgesloten om misbruik/bevuiling te voorkomen ? ik heb werkelijk waar na de avondspits nog nooit een werkzame wc in een trein gezien...

• EDIT
Koploper is sowieso 3 bakken en heeft gewoon een toilet. De IC naar Vlissingen is over het algemeen VIRM, die heeft minimaal twee toiletten. Als die allebei stuk zijn, dan heb je wel heel veel pech.
En nee, toiletten worden niet standaard afgesloten. Wat ik hierboven al typte, veel toiletten raken defect omdat mensen er van alles doorheen proberen te spoelen wat er niet in thuishoort.

[ Voor 32% gewijzigd door EDIT op 22-08-2023 14:04 ]

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-12 18:22
EDIT schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:02:
Koploper is sowieso 3 bakken en heeft gewoon een toilet. De IC naar Vlissingen is over het algemeen VIRM, die heeft minimaal twee toiletten. Als die allebei stuk zijn, dan heb je wel heel veel pech.
En nee, toiletten worden niet standaard afgesloten. Wat ik hierboven al typte, veel toiletten raken defect omdat mensen er van alles doorheen proberen te spoelen wat er niet in thuishoort.
Dat is raar want toen ik aan één van de conducteurs vroeg of er een WC was kreeg ik de wedervraag of ik het tot Roosendaal kon ophouden. zullen dan inderdaad wel 3 bakken zijn geweest,had zelf iig nog nooit zo'n korte koploper gezien.
Zit er in elke VIRM 2 toiletten, of is dat alleen als de trein bestaat uit 2 gekoppelde treinstellen?

• EDIT
In elke VIRM zitten tenminste 2 toiletten. De zesdelige VIRMs hebben er zelfs 3.

Verwijderd

https://www.regionoordkop...-treinstation-den-helder/
Dit geeft wel de huidige houding aan. Weglopen voor de problemen. Als we problemen hebben met overlast, dan sluiten we alles maar. Ben benieuwd of ik mijn fiets binnenkort nog overdekt kan stallen voor woon-werk verkeer.

Misschien eens tijd voor een ludieke actie. Sluiten we het station en de fietsenstalling provisorisch ook maar overdag ofzo. Want sluiten helpt.

Dat het station laat op de avond dicht is, is overigens niets nieuws. Op zich ook niet erg, want aan de buitenkant van het pand zit een New York Pizza en tegenover het station zit een kleine AH en 2 kleine hotels en op korte loopafstand zit nog een grote AH. De "stationshal" voegt verder ook 0,0 toe eigenlijk. Maar blijkbaar gaan ze de sluitingstijden verder verruimen en kun je voortaan 's avonds ook niet meer bij je fiets. Dat is het nadeel van 0 toezicht. Er is zo goed als nooit "echt aanwezigheid" op het station. Volgens mij is het meer dat er zo nu en dan een keer een autootje met 2 NS boa's langs rijdt.

Het sluiten van het stationsgebouw voegt overigens qua "veiligheid voor de reiziger" helemaal niets toe. Den Helder is een kopstation en heeft op 3 plaatsen toegangspoortjes. 1 van die plaatsen is de stationshal. Maar zowel links als rechts van de ingang van de stationsingang heb je dus zij-ingangen die gewoon buiten zijn. Links en rechts van het perron liggen minimaal 2 sporen. Het is ook een opstelplaats voor materieel. Daarmee is het station 1 grote zwarte vlek zonder dat er ook maar enige vorm van sociale controle mogelijk is. Het zich wordt aan 3 kanten ontnomen door..... de NS. Aan 1 kant met een gesloten gebouwtjes (ik zeg, sloop maar) en dan aan 2 kanten met geparkeerde treinen. Oja, NS heeft geen mensen op locatiie en de gemeente is niet bevoegd. Niet gek dat het gewoon misgaat, als je het zo aantrekkelijk maakt voor dat gajes en vervolgens gewoon helemaal niets doet.

Ben wel benieuwd hoe ze dat technisch dan willen gaan doen. Volgens mij is een bewaakte fietsenstalling om bijv. 21:00 uur sluiten gewoon vragen om een heleboel problemen en boze mensen. Mensen verwachten dat ze minimaal van 15 minuten voor de eerste vertrekkende trein tot 15 minuten na de laatste binnenkomende trein terechtkunnen bij de fietsenstalling (zoals bij alle NS zelfservice fietsenstallingen). Nu krijg je straks de situatie, dat mensen niet meer bij hun fiets kunnen als ze iets later dan gepland aankomen. En laten we heel eerlijk zijn: een stationsfietsenstalling die niet open is als er nog treinen rijden is..... zacht uitgedrukt niet heel handig. Het is niet wekelijks, maar als ik een etentje met familie of collega's (vrij ver reizen) heb dan kan het best eens voorkomen dat ik rond middernacht mijn fiets pas weer ophaal. Denk dat ik toch op zijn minst vrij pissig zou zijn als ik niet bij mijn fiets zou kunnen.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2023 08:22 ]

• LordSinclair
Goh, waarom verdwijnt iedereen uit de trein. Door het F1 weekend wordt overal (behalve rond Zandvoort) de dienstregeling lekker uitgekleed. Want de mensen in de rest van het land, die willen toch niet reizen?

Hoogeveen -> Zwolle, daar komt de reisplanner met het serieuze advies om eerst met de bus naar Meppel te gaan en dan verder met een IC. Je kan beter bijna een uur later weg om maar 4 minuten later te arriveren. Maar hea, je hebt zo wel 2 aansluitingen in het uur, niks aan het handje toch?

Waarom dan niet de IC op elk station laten stoppen elk half uur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8swqvOvr4XA7Ef1h35GF_tetWNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qUG7GM4GELdwymwWm8T47Ie4.png?f=fotoalbum_large

En als je mensen eenmaal in de auto hebt gejaagd, dan krijg je ze niet makkelijk terug. Want die auto staat er toch al.

[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 24-08-2023 10:49 ]

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12 22:00
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:22:

Ben wel benieuwd hoe ze dat technisch dan willen gaan doen. Volgens mij is een bewaakte fietsenstalling om bijv. 21:00 uur sluiten gewoon vragen om een heleboel problemen en boze mensen. Mensen verwachten dat ze minimaal van 15 minuten voor de eerste vertrekkende trein tot 15 minuten na de laatste binnenkomende trein terechtkunnen bij de fietsenstalling (zoals bij alle NS zelfservice fietsenstallingen). Nu krijg je straks de situatie, dat mensen niet meer bij hun fiets kunnen als ze iets later dan gepland aankomen. En laten we heel eerlijk zijn: een stationsfietsenstalling die niet open is als er nog treinen rijden is..... zacht uitgedrukt niet heel handig. Het is niet wekelijks, maar als ik een etentje met familie of collega's (vrij ver reizen) heb dan kan het best eens voorkomen dat ik rond middernacht mijn fiets pas weer ophaal. Denk dat ik toch op zijn minst vrij pissig zou zijn als ik niet bij mijn fiets zou kunnen.
En de overheid zich maar afvragen waarom men alleen nog maar in de Randstad wil wonen als men zulke capriolen uit gaat halen. :(
Vind het hier met een sluitingstijd van 1.15 soms al kielekiele, laat staan 21.00.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Verwijderd

Maarten_E schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:49:
[...]

En de overheid zich maar afvragen waarom men alleen nog maar in de Randstad wil wonen als men zulke capriolen uit gaat halen. :(
Vind het hier met een sluitingstijd van 1.15 soms al kielekiele, laat staan 21.00.
Dat was een getal uit mijn duim. Ik weet eigenlijk niet beter dan dat het vandaag ook nog gewoon 1:15 uur is ofzo. Maar er schijnt nu dus een "nieuwe afspraak" te zijn gemaakt. Die stationshal is 's avonds laat al heel lang dicht. Maar aangezien er nu dus blijkbaar nieuwe afspraken zijn gemaakt, zal die hooguit iets eerder dicht gaan. (Dat laatste boeit me ook niet zo eigenlijk. Pak ik 1 van de andere 2 ingangen.)

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-12 11:13
J-roenn schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:47:
[...]

Dat is raar want toen ik aan één van de conducteurs vroeg of er een WC was kreeg ik de wedervraag of ik het tot Roosendaal kon ophouden. zullen dan inderdaad wel 3 bakken zijn geweest,had zelf iig nog nooit zo'n korte koploper gezien.
Zit er in elke VIRM 2 toiletten, of is dat alleen als de trein bestaat uit 2 gekoppelde treinstellen?
Op de lijn Breda - Roosendaal reden tijdens de werkzaamheden vooral (eigenlijk bijna alleen maar) ICM 3.
Die hebben altijd 1 toilet en dat is er nog een van het oudere soort (met een klep die open gaat en dan een grote buis die rechtstreeks op het spoor loost). Deze toiletten gaan vrijwel nooit stuk en zullen het hooguit bij een gebrek aan water niet meer doen. Een ICM 4 heeft 2 toiletten en die hebben wel de bioreactor eronder hangen.

Overigens, als een trein geen een werkend toilet meer heeft moet deze aan het einde van zijn rit aan de kant voor herstel. Ofwel had je de pech dat de toiletten pas net stuk waren (allemaal) en moest de trein zijn rit nog afmaken, ofwel het is niet goed gemeld/doorgegeven dat alle toiletten stuk waren en dan blijft ie dus gewoon rondrijden...

Verder zoals al gezegd is: toiletten gaan 75% van de keren defect omdat er troep ingegooid wordt die er niet in hoort, 20% omdat het water op is en die overige 5% is een echt defect (welke vaak weer (in)direct wordt veroorzaakt door de troep die erin gegooid wordt die er niet in thuis hoort).

Ik heb het geluk dat ik tegenwoordig niet meer hoef te werken aan die toiletten, helaas in het verleden (te) vaak gedaan, en echt we hebben er de gekste dingen uitgehaald... Ondergoed, kleding, kranten, sleutels, telefoons, seksspeeltjes, je kunt het zo gek niet bedenken. :9

• LordSinclair
Aomi schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:20:

Verder zoals al gezegd is: toiletten gaan 75% van de keren defect omdat er troep ingegooid wordt die er niet in hoort, 20% omdat het water op is en die overige 5% is een echt defect (welke vaak weer (in)direct wordt veroorzaakt door de troep die erin gegooid wordt die er niet in thuis hoort).
Kortom, de toiletten zijn niet ontworpen om het misbruik ervan te voorkomen. Zoiets neem je normaal gesproken mee in de usercase. Hopelijk leren ze er iets van voor de toekomst. Maar op slot doen is natuurlijk makkelijker. De NS is er altijd vrij duidelijk in geweest dat ze liever geen wc's hebben (net als je in heel Nederland amper een openbaar toilet vindt).

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:02
Idd, gewoon een zeefje over de toiletbril spannen. Kan er niks groots meer in :+

• Telin
I_IBlackI_I schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:37:
Idd, gewoon een zeefje over de toiletbril spannen. Kan er niks groots meer in :+
Ik zie hiermee toch wat minder prettige scenario's voorbijkomen _O-

Wij als maatschappij hebben bepaalde eisen/verwachtingen wat betreft OV en dan nu in het bijzonder de trein.
Problemen oplossen, of aan die verwachtingen/eisen voldoen, gebeurt door NS (weer) 100% te beschouwen als een overheidsinstantie die een bepaalde service/dienst verleend.

Wij als Nederlands volk moeten dan accepteren dat dit veel kost en dat hiervoor ieder jaar een mega bak overheidsgeld naar de NS gaat. Zodat de NS de middelen heeft voor extra materieel, personeel en voorzieningen op en rond het spoor terwijl de tarieven voor het treinkaartje worden teruggebracht naar een niveau waarop het een serieus alternatief is voor de auto.

[ Voor 54% gewijzigd door Telin op 24-08-2023 14:18 ]

Pagina: 1 ... 89 ... 168 Laatste