Transportman schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:12:
[...]
Sorry dat ik het zeg, maar soms heb ik ook wel het idee dat mensen denken dat de NS een hele vloot van 6-baks VIRMs langs de kant heeft staan en alleen maar bezig is met reizigers pesten. Als we massaal allemaal op hetzelfde tijdstip willen reizen, betekent dat simpelweg dat treinen voller zijn en dat je soms/regelmatig moet staan. Want voor die paar uur per dag is het gewoon niet mogelijk om personeel, materiaal en infrastructuur op te zetten, dat kost meer dan dat het oplevert. Gevolg is dat in de spits de kans bestaat dat je geen zitplaats hebt.
Dat is net als op de weg, we kunnen geen 10 baans wegen overal aanleggen voor die paar uurtjes per dag dat iedereen er tegelijk overheen wilt. Of de Belastingdienst die ieder jaar plat gaat als iedereen tegelijk zijn belastingaangifte wilt doen op de eerste en laatste dag dat het mogelijk is.
Zelf reis ik sinds een paar maanden weer wekelijks met de trein naar kantoor (na een paar jaar in de buurt te hebben gewerkt en dus niet met de trein hoefde), en ik heb niet het idee dat het zo slecht is als dat sommigen doen voorkomen. Ja, ik zie wel eens een overvolle trein en heb me ook wel eens in zo een trein moeten proppen, maar dat is eens in de paar maanden en dan is er vaak al een grootschalige verstoringen waarbij heel veel niet rijdt. Maar misschien ben ik er ook wel redelijk makkelijk in, zeker naar huis, als het echt compleet drama is, koop ik wat te eten op het station en wacht ik wel op een volgende trein.
Ik sluit mij hier wel bij aan, ik reis al vele jaren met de trein naar mijn werk, met plezier, en de NS laat mij zelden in de steek, en ik heb de luxe om op flexibele tijden te reizen.
Ik begrijp oprecht echt niet waarom er veelal nog een 9-17 maatschappij is bij veel bedrijven, met een flexibele tijden, zoals bij mijn werkgever het geval is, bereik je veel meer effectiviteit. Er zijn mensen die vroeg in de ochtend willen beginnen, er zijn mensen die liever even de kids naar school brengen voor ze naar het werk gaan, er zijn mensen die even willen gaan sporten voor het werken, er zijn ochtend mensen, er zijn late mensen, kortom het hoeft niet zo moeilijk te zijn.
Ook scholen kunnen best wat schuiven in de roosters, sterker nog voor de jongelui is het niet zo verkeerd wat later te beginnen dan 8u/8:30 met een les.
In de treinen is vaak sprake van een zgn hyperspits, en wat de NS uiteindelijk wil bereiken is spreiding van die hyperspits. En als het niet lukt met lief vragen, dan maar ontmoedigen door iets hogere tarieven, mij hebben ze daar niet mee, want ik reis toch al buiten de spits.
Hoe lang je een trein ook zult maken, of hoe vaak je gaat rijden, meer spreiding is voor alle partijen beter, werkgeverd, werknemers, scholen, files etc.