Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 90 ... 168 Laatste
Acties:

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-12 08:27
Lees net dat GreenCityTrip 75 tot mogelijk 250 ICR rijtuigen gaat overnemen van de NS: https://www.treinenweb.nl...ijtuigen-van-ns-over.html

dat gaat een flinke vloot worden!

[ Voor 46% gewijzigd door cazzer22 op 24-08-2023 15:29 ]

• wjmeijer1986
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:36
Arator schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:04:
[...]

Ge zijt welgekomen. Tzal wel wat aanpassen worden qua mentaliteit. Naar het schijnt moet ge in Gent nog juist niet in marstempo lopen en salueren naar de bazen :P
Ondertussen weet ik meer, vrijdag 29 september laatste dag in Gent, dan 2 weekjes congé wegens geplande medische ingreep bij mijn vrouw

In die 2 weken zal ik dan meteen van de gelegenheid gebruik maken om wat voorbereiding te doen voor de interne proeven SCr en 16 oktober beginnen aan de lokale opleiding voor werkpost 5. Antwerpen-centraal en Berchem heb ik me laten vertellen :)

7 september kom ik alleszins al eens kennismaken!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:29
wjmeijer1986 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:09:
[...]

Ondertussen weet ik meer, vrijdag 29 september laatste dag in Gent, dan 2 weekjes congé wegens geplande medische ingreep bij mijn vrouw

In die 2 weken zal ik dan meteen van de gelegenheid gebruik maken om wat voorbereiding te doen voor de interne proeven SCr en 16 oktober beginnen aan de lokale opleiding voor werkpost 5. Antwerpen-centraal en Berchem heb ik me laten vertellen :)

7 september kom ik alleszins al eens kennismaken!
Ik ken de nummers niet van de werkposten, ik benoem ze bij naam. Als we spreken over de post van Berchem, dan is het Berchem kant Brussel, en de vertakkingen van Mortsel. De post van "de central" doet Antwerpen-Centraal en Berchem kant centraal.
7 september doe ik de vroege.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• wjmeijer1986
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:36
Arator schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:23:
[...]

De post van "de central" doet Antwerpen-Centraal en Berchem kant centraal.
Dan zal het "de central" zijn dat ik moet leren 😅
7 september doe ik de vroege.
Zal u dan wel eens zien 😊

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-12 11:13
LordSinclair schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:27:
[...]

Kortom, de toiletten zijn niet ontworpen om het misbruik ervan te voorkomen. Zoiets neem je normaal gesproken mee in de usercase. Hopelijk leren ze er iets van voor de toekomst. Maar op slot doen is natuurlijk makkelijker. De NS is er altijd vrij duidelijk in geweest dat ze liever geen wc's hebben (net als je in heel Nederland amper een openbaar toilet vindt).
Men wil nu eenmaal niet meer rechtstreeks op het spoor lozen. Dan ben je gebonden aan de bioreactor zoals wij die noemen. En die kan echt alleen maar stront, pies en afbreekbaar toiletpapier verwerken.

De toiletten zijn vaccuum toiletten omdat zwaartekracht niet gaat werken, en die kunnen ook geen solide voorwerpen verwerken.

Verwijderd

Aomi schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:48:
[...]

Men wil nu eenmaal niet meer rechtstreeks op het spoor lozen. Dan ben je gebonden aan de bioreactor zoals wij die noemen. En die kan echt alleen maar stront, pies en afbreekbaar toiletpapier verwerken.

De toiletten zijn vaccuum toiletten omdat zwaartekracht niet gaat werken, en die kunnen ook geen solide voorwerpen verwerken.
Nee, wat we nu hebben. Dat is wat je wil. Nou, ik kan je alvast vertellen dat ik als reiziger - waar het eigenlijk toch een beetje om zou horen te gaan - liever iets heb dat werkt en misschien niet precies is wat "iemand anders wil". Die iemand anders zit namelijk ergens achter een bureau, niet in de trein.

En als iemand anders dan koste wat kost iets "niet wil", dan is diegene daarbij ook verantwoordelijk voor de alternatieve oplossing en de kwaliteit daarvan. Kost dat nu extra geld om alles werkend te houden? De rekening kan naar degene die het robuuste systeem "niet meer wil" en een beter idee had.

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-12 12:24
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:07:
[...]

Nee, wat we nu hebben. Dat is wat je wil. Nou, ik kan je alvast vertellen dat ik als reiziger - waar het eigenlijk toch een beetje om zou horen te gaan - liever iets heb dat werkt en misschien niet precies is wat "iemand anders wil". Die iemand anders zit namelijk ergens achter een bureau, niet in de trein.

En als iemand anders dan koste wat kost iets "niet wil", dan is diegene daarbij ook verantwoordelijk voor de alternatieve oplossing en de kwaliteit daarvan. Kost dat nu extra geld om alles werkend te houden? De rekening kan naar degene die het robuuste systeem "niet meer wil" en een beter idee had.
Nounou...

Het is niet de keuze van 1 persoon hoor. Er zijn meerdere redenen om voor dit systeem te kiezen:

Naar de WC gaan op stations kan met een gesloten toiletsysteem wel. (Ja, het kán met op het spoor lozen ook, maar dat was/is verboden i.v.m. bijvoorbeeld stankoverlast op het station)

Spoorwerkers willen ook graag in/bij het spoor kunnen werken zonder een poepregen te krijgen als er een trein voorbij rijdt.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:33

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dolan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:22:
[...]

Nounou...

Het is niet de keuze van 1 persoon hoor. Er zijn meerdere redenen om voor dit systeem te kiezen:

Naar de WC gaan op stations kan met een gesloten toiletsysteem wel. (Ja, het kán met op het spoor lozen ook, maar dat was/is verboden i.v.m. bijvoorbeeld stankoverlast op het station)

Spoorwerkers willen ook graag in/bij het spoor kunnen werken zonder een poepregen te krijgen als er een trein voorbij rijdt.
Niet alleen spoorwerkers.

Ik heb vrij jong geleerd om niet met je fietsvoorwiel "tegen" de slagboom te gaan staan als er een Plan V langs kan komen. Spoelwater met urine spettert namelijk aardig in de rondte.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Verwijderd

Dolan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:22:
[...]

Nounou...

Zit hier nu in een VIRM 6 met 2 defecte toiletten. Vrouw en dochtertje gaan nu kijken of de 3e het toevallig nog doet. Treinstel 8656, voor de geïnteresseerden.

Ah, de 3e deed het nog.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[b]Dolan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:22
Ook als er geen trein voorbij rijdt werken ze graag aan een spoor wat niet bezaaid ligt met stront, wc-papier en gebruikte injectienaalden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Aomi
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:07:
[...]

Sta jij graag op het station te wachten terwijl je naar een dampende drol staat te kijken (of nog erger, je ruikt 'm)?
Er zijn genoeg goede argumenten te noemen waarom we niet meer op het spoor moeten lozen (rechtstreeks).
Een recent voorbeeld is een groot defect aan de sporen in de Willemspoortunnel, welke aangetast waren door uitwerpselen.

Dat er reizigers zijn die complete schijt (ha ha) hebben aan de instructie om niets geks in de WC te gooien...tja

Want verder is het gewoon een goed werkend systeem.

Verwijderd

Aomi schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:37:
[...]

Sta jij graag op het station te wachten terwijl je naar een dampende drol staat te kijken (of nog erger, je ruikt 'm)?
Er zijn genoeg goede argumenten te noemen waarom we niet meer op het spoor moeten lozen (rechtstreeks).
Een recent voorbeeld is een groot defect aan de sporen in de Willemspoortunnel, welke aangetast waren door uitwerpselen.

Dat er reizigers zijn die complete schijt (ha ha) hebben aan de instructie om niets geks in de WC te gooien...tja

Want verder is het gewoon een goed werkend systeem.
Minderwaardig voor de reiziger. Het was dat er vandaag nog een derde toilet was wat nog niet op slot zat....

Ik heb geen werkend toilet nodig. Als alles stuk is pis ik desnoods over de eerste klas lounge bank. Komt toch niemand iets van zeggen. Maar voor anderen is dat gewoon een GROOT probleem en het zou je sieren als je daar enig begrip voor had. Net als dat dat NS zou sieren, maar die interesseert het dus geen (plas)zak.

VIRM is hier overigens het probleem. Sprinters (Stadler, geen SNG) over het algemeen geen probleem. SNG heb ik nog maar 50% inzetbaar gezien. De eerste keer dat ik die tegenkwam stond die stil op Den Haag CS (kapoet) en de tweede reed wel. Niet heel indrukwekkend voor een "nieuwe" trein.

Het systeem is gewoon ruk. Dat ontkennen vergelijk ik met een struisvogel.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2023 20:23 ]

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-12 03:46

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Van een mug (af en toe is een toilet kapot, meestal door "vandalen") een olifant ("het systeem is ruk!!111oneone11!!") maken doet de sfeer hier in ieder geval weinig goed. Het lijkt me logisch dat we niet meer lozen op het spoor, en ja dan krijg je gewoon last van idioten die alles maar willen doorspoelen. Op een gegeven moment is daar niets tegen bestand.

[ Voor 35% gewijzigd door F.West98 op 26-08-2023 03:43 ]

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:46
De NS heeft nog een manier gevonden om forensen uit de trein te krijgen:
Mijn jaarabonnement van de fietsenstalling gaat van €75,- naar €80,- per jaar.
Ik weet het, het is niet veel maar komt wel op bij de toch al hoge prijzen.
Treinreis wordt wel door mijn werkgever betaald, maar de fietsenstalling is dan weer eigen geld.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
F.West98 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 03:42:
Van een mug (af en toe is een toilet kapot, meestal door "vandalen") een olifant ("het systeem is ruk!!111oneone11!!") maken doet de sfeer hier in ieder geval weinig goed. Het lijkt me logisch dat we niet meer lozen op het spoor, en ja dan krijg je gewoon last van idioten die alles maar willen doorspoelen. Op een gegeven moment is daar niets tegen bestand.
Het zal deels liggen aan de prestatie die geleverd wordt, en natuurlijk zijn er factoren die daar invloed op hebben zoals de idioten die de toiletten misbruiken. Als reiziger constateer je enkel "toilet defect" en dat in sommige treinen meerdere keren en/of toiletten die verwijderd zijn in bijvoorbeeld de ICD.

De ervaring van de reiziger - en dat is het perspectief van @Verwijderd dunkt mij - is daarin wel te begrijpen, die ervaring deel ik namelijk ook met momenten. Het beschikbaar zijn van een toilet is belangrijk om voor bepaalde groepen te kunnen reizen, dan geconfronteerd worden met meerdere defecten in een trein is limiterend.

Het lastige blijft dat die set aan muggen ( zie ook de liften naar perrons ) als éénmalig iets niet problematisch is, als het blijft terugkomen en er zit weinig tot geen progressie in wordt het vanzelf een olifant.
Zo ook met vertraging, in een periode van 3 weken heb ik op 5 van mijn 6 ritten meer dan een half uur vertraging gehad. De eerste keer is een incident, de tweede keer haal je je schouders op. Daarna wordt het toch wel iets meer dan verveld. En die vertraging kan allemaal verschillende oorzaken hebben maar dat doet weinig af aan de gebrekkige reiservaring.

Dat staat wel in contrast met @St00mwals zijn post }:O

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:09
St00mwals schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:00:
5 euro per jaar, maak je je daar echt druk over?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• hoevenpe
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:45:
SNG heb ik nog maar 50% inzetbaar gezien. De eerste keer dat ik die tegenkwam stond die stil op Den Haag CS (kapoet) en de tweede reed wel. Niet heel indrukwekkend voor een "nieuwe" trein.
Toevallig eergisteren het toilet in een SNG gebruikt, scheelde 70ct bij de Sanifair. Overal urine en graffiti, waarom is dat 'de schuld' van de NS? Daar is niet op te reinigen/repareren, nog los van verloren inzetbaarheid om zoiets te herstellen.

Wat me vooral opviel was de enorme ruimte die het toilet in de SNG inneemt, daar hadden makkelijk 8 fietsen of stoelen gepast. We 'willen' alles tegelijk: een gegarandeerde zitplaats, je fiets mee in de trein en een WC voor mensen met rolstoel.

• Napo
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:27:
[...]

Toevallig eergisteren het toilet in een SNG gebruikt, scheelde 70ct bij de Sanifair. Overal urine en graffiti, waarom is dat 'de schuld' van de NS? Daar is niet op te reinigen/repareren, nog los van verloren inzetbaarheid om zoiets te herstellen.
Ook daar zijn wel wat connotaties bij te plaatsen.

Het is algemeen bekend dat een schoon toilet schoon blijft en dat bij een vervuild toilet het relatief snel nog vuiler wordt. Nu kan je er een toiletjufrouw naast zetten om het schoon te houden maar dat is ook niet werkbaar edoch heb ik niet het idee dat de frequentie van schoonmaken heel hoog is, zeker niet als je de status van het toilet in de vroege ochtend soms ziet. Dat zie je overigens ook in de rest van de trein terug.

De graffiti - aan zowel de binnenkant als buitenkant van treinen - is problematisch, en zal waarschijnlijk problematisch blijven. De meeste semi-publieke ruimtes waar privacy is zie je vandalisme en dat zal de NS ook in hun voertuigen niet gaan kunnen oplossen.

Het primaire probleem blijft uiteindelijk het volk dat moeite heeft met het normaal gebruiken van de faciliteiten in de trein, en dat in de breedste zin van het woord. Er zijn natuurlijk wel acties uit te voeren om het ongewenste gedrag te beperken (meer zichtbaarheid conducteurs bijvoorbeeld) maar het staat en valt met de misbruikers.

• Aomi
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:45:
[...]

Minderwaardig voor de reiziger. Het was dat er vandaag nog een derde toilet was wat nog niet op slot zat....

Ik heb geen werkend toilet nodig. Als alles stuk is pis ik desnoods over de eerste klas lounge bank. Komt toch niemand iets van zeggen. Maar voor anderen is dat gewoon een GROOT probleem en het zou je sieren als je daar enig begrip voor had. Net als dat dat NS zou sieren, maar die interesseert het dus geen (plas)zak.

VIRM is hier overigens het probleem. Sprinters (Stadler, geen SNG) over het algemeen geen probleem. SNG heb ik nog maar 50% inzetbaar gezien. De eerste keer dat ik die tegenkwam stond die stil op Den Haag CS (kapoet) en de tweede reed wel. Niet heel indrukwekkend voor een "nieuwe" trein.

Het systeem is gewoon ruk. Dat ontkennen vergelijk ik met een struisvogel.
Ik zie je nu al 2x typen dat NS het niets boeit, een werkend of niet werkend toilet.
Waar baseer je die vreemde uitspraken op? Je moest eens weten hoe er intern omgegaan wordt met defecte toiletten. Treinen maken als ledig mat honderden kilometers zodat het toilet gerepareerd kan worden (want dat kan niet overal). Treinen worden als defect/niet inzetbaar gemarkeerd, terwijl er feitelijk niets mankeert aan de trein, los van dat er (soms maar) 1 toilet defect is.
Alles is afhankelijk van of en hoe het gemeld wordt door personeel, maar als de melding goed is doorgezet wordt er echt hard gewerkt (en veel geld over de balk gesmeten) om die toiletten weer asap werkend te hebben.

In de periode dat slechts een deel van de SLT vloot een toilet had (de rest moest nog omgebouwd worden) hebben we als personeel soms met verbazing naar het beleid gekeken. SLTs zonder toilet reden vrolijk rond, maar als een SLT met toilet een defect toilet had, moest deze meteen aan de kant en mocht ie niet meer rijden. Om maar even aan te geven hoe radicaal er gehandeld werd/wordt.

Dus roepen dat het NS niet boeit das stoere verjaardagspraat van een buitenstaander. Echt gast, je hebt geen idee waar je t over hebt.

En nogmaals, als er niet rechtstreeks geloosd kan worden op het spoor ben je nou eenmaal gebonden aan technische oplossingen welke helaas kwetsbaar(der) zijn.
Flirt is iets robuuster, die hebben geen bioreactor maar een opvangtank. Nadeel is dat die elke 3 dagen geleegd/gespoeld moet worden. Dat is de reden waarom het inzetgebied van die dingen zo beperkt is, zijn er een hoop ledig mat ritten nodig om die bakken leeg te krijgen en zijn er meer mensen nodig (dus t is al met al een duurdere oplossing).

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:41
St00mwals schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:00:
Treinreis wordt wel door mijn werkgever betaald, maar de fietsenstalling is dan weer eigen geld.
Dat zal de uitbater van de fietsenstalling bepalen, stallingen die van NS zelf zijn, zijn gratis de eerste 24 uur.

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:46
Extraxyz schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:47:
[...]

Dat zal de uitbater van de fietsenstalling bepalen, stallingen die van NS zelf zijn, zijn gratis de eerste 24 uur.
Deze stalling is ook de eerste 24uur gratis, alleen gaat het hier om het station in de stad waar ik werk en dan kan een jaar abo wel uit. Ook met €5 per jaar duurder ;)

@hoevenpe ik maak mij zelf niet heel druk om die €5, hoewel ik jou reactie wel begrijp. Ik doelde meer op het feit dat er wederom een kostenverhoging voor de treinreiziger is.

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12 14:37
spnw schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:02:
[...]

Dit lijkt wel veel op station Dordrecht zeg...
Het was helaas het nu gesloopte station van Hilversum.
https://www.nicospilt.com/index_index_hilversumvroeger13.htm

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Verwijderd

hoevenpe schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:27:
[...]

Wat me vooral opviel was de enorme ruimte die het toilet in de SNG inneemt, daar hadden makkelijk 8 fietsen of stoelen gepast. We 'willen' alles tegelijk: een gegarandeerde zitplaats, je fiets mee in de trein en een WC voor mensen met rolstoel.
Daar betaal ik ook gewoon voor. Ik vind het opvallend hoe makkelijk men tegenwoordig heel redelijke verwachtingen als "bijzonder" en "veeleisend" wegzet, gewoon omdat men het nu nog niet als eigen belang ziet. NS is daar een perfect voorbeeld van. Ze proberen mensen met heel normale verwachtingen weg te zetten als "enorm veeleisend", om hun eigen disfunctioneren te bagatelliseren.

Wie verwacht er nou te kunnen pissen in de trein. Komop, dat is meer iets voor de luxe in het vliegtuig. :) Wat Denken jullie nou wel niet..... :)

NS moet stoppen met vervoer per trein te degraderen tot net-geen-veevervoer. Ik reis tegenwoordig eerste klas om het grootste deel van de ellende te ontwijken. Helaas kom je niet om de disfunctionele toiletten heen. Dat overstijgt zelfs de klassen / kasten.

En ja, mijn klachten komen uit de eerste klas. Ook daar is het inmiddels doorgedrongen.

Ik heb het niet over vies, of bespoten met graffiti. Graffiti vind je door de hele trein.... Ik begin niet eens aan een opsomming. Geen conducteur meer (meestal), dus die graffiti wordt overal gewoon gezet. In heb het over "functioneert totaal niet, 0.0."

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2023 21:27 ]

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:11
Dat zie je helaas overal in de maatschappij, door te bezuinigen op toezicht (conducteurs, politie etc.) is de pakkans dusdanig laag dat ook figuren die het eerder nog (net) niet aandurfden rottigheid uit te halen dit nu wel doen.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:57

silverball

De wagen voor moderne mensen

Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:17:
[...]

NS moet stoppen met vervoer per trein te degraderen tot net-geen-veevervoer. Ik reis tegenwoordig eerste klas om het grootste deel van de ellende te ontwijken. Helaas kom je niet om de disfunctionele toiletten heen. Dat overstijgt zelfs de klassen / kasten.
Precies, daar is de prijs echt niet naar. Treinreizen is in NL (en BE) gewoon bizar duur en beroerd.

[ Voor 6% gewijzigd door silverball op 27-08-2023 09:59 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
silverball schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

Precies, daar is de prijs echt niet naar. Treinreizen is in NL (en BE) gewoon bizar duur en beroerd.
Allemaal ingegeven door keuzes vanuit de politiek. Het enige wat NS doet is daar gevolg aan geven. Het saneren van infrastructuur en mogelijkheden om flexibel te zijn door Prorail is er daar ook zo een van..

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:57

silverball

De wagen voor moderne mensen

ed1703 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:31:
[...]

Allemaal ingegeven door keuzes vanuit de politiek. Het enige wat NS doet is daar gevolg aan geven. Het saneren van infrastructuur en mogelijkheden om flexibel te zijn door Prorail is er daar ook zo een van..
Dat is zo, maar toch bekruipt op momenten mij het gevoel dat men bij NS reizigers ziet als bulkgoed i.p.v. individuen met een specifieke reiswens.

Denk bijvoorbeeld aan het consequent vertikken om bij de (stiekem best wel vele) grote verstoringen bezemtreinen in te zetten.

Of gewoon mensen doodleuk uren ergens op een station laten staan "sein en wisselstoring, duurt tot ongeveer 13:00". Dan sta je mooi met je goed gedrag om 8 uur op Arnhem uit de nightjet. Geen gratis koffie, geen bus alternatief, geen vergoeding, geen behoorlijke wachtruimtes. KOUD gehad !

Geen dubbeldekkers als stoptreinen meer voeren waardoor je gegarandeerd moet staan in de spits.

Het defacto afgeschaft hebben van de IC, buiten de wanstaltige en dure IC-direct.

Proberen om geen toiletten meer aan te bieden in de stoptrein (Ik weet dat ze hiervoor op de vingers zijn getikt en dit terugdraaien)

Toiletten 'altijd' extreem vuil of defekt.

Zo kan ik nog wel even doorgaan :P

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 27-08-2023 18:54 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-12 12:58
Onlangs in Den Bosch een verbouwing gedaan en achter een voorzetwand kwam deze vertrektijden tabel te voorschijn uit 1897! Welke op een muur zit met tekeningen die rond de 400 jaar oud blijken te zijn. Heel bijzonder om tegen te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5R8dPSHJ7bc8I3oAsbnvOKlvoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtaKjxkFQrbaHYvPNfLka47z.jpg?f=fotoalbum_large

De muur tekeningen zijn wel lastig te zien op de foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kE_c4xgij1agnbJisH7G5bdSrhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpYnMjyLfHreTX0HdqQmpmly.jpg?f=fotoalbum_large

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:17
Sithlord76 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:43:
Onlangs in Den Bosch een verbouwing gedaan en achter een voorzetwand kwam deze vertrektijden tabel te voorschijn uit 1897! Welke op een muur zit met tekeningen die rond de 400 jaar oud blijken te zijn. Heel bijzonder om tegen te komen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Da's tof! Maar hoe werkt tijdstip 8,8? :+

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 28-08-2023 19:54 ]

• Speedy67
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:46
marcop23 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:54:
[...]

Da's tof! Maar hoe werkt tijdstip 8,8? :+
Ik gok 8 minuten over 8.

Planes, trains and automobiles

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-12 20:01
silverball schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:46:
buiten de wanstaltige en dure IC-direct.
Blijft fijn reizen met de trein:
Vijfhonderd reizigers zaten dinsdagavond urenlang (5) vast in een trein die onderweg was van Brussel naar Amsterdam. Door een technische storing strandde de trein ter hoogte van Antwerpen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

silverball schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:46:
[...]

Dat is zo, maar toch bekruipt op momenten mij het gevoel dat men bij NS reizigers ziet als bulkgoed i.p.v. individuen met een specifieke reiswens.
Het is ook bulkgoed, OV is massatransport. Als je een individuele benadering op prijs stelt moet je een taxi nemen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Verwijderd

evilution schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:10:
[...]

Het is ook bulkgoed, OV is massatransport. Als je een individuele benadering op prijs stelt moet je een taxi nemen.
Of thuis gaan werken zodat je veel minder hoeft te reizen. Ik heb zelf 80 procent van de NS-ellende kunnen lozen, door gemiddeld 4 dagen per werkweek thuis te werken. En ik zie aan de prestatie dat ik daar heel erg goed aan gedaan heb. Vooruitgang zit er op het spoor echt niet in, als je naar kwaliteit kijkt. Sterker nog, die ervaring is de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar veel minder geworden.

Bij de NS rijden ze treintjes, dat daar reizigers inzitten maakt het alleen maar lastig.

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-12 22:02
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:24:
[...]
Bij de NS rijden ze treintjes, dat daar reizigers inzitten maakt het alleen maar lastig.
Kom maar met de oplossing die financieel realistisch en acceptabel is voor alle betrokken partijen alsmede de consequenties die voor alle betrokken maatschappelijke groepen realistisch en acceptabel is.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

LordSinclair schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:57:
[...]

[...]
Ja heerlijk. Gister weer eens een poging gedaan. Maar rond 16:30 werden plotseling alle treinen naar zuid vanaf Schiphol geannuleerd. Met name de intercity directs. En dat weer midden in de spits…..
OV onbetrouwbaar vervoer.

Had dus speciaal gerekend om de trein van meer dan 3 treinen eerder dan normaal te nemen om op tijd te zijn om de kinderen van de opvang te halen. Uiteindelijk die dus alsnog niet optijd gehaald.

[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 30-08-2023 09:06 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:24:
[...]

Of thuis gaan werken zodat je veel minder hoeft te reizen. Ik heb zelf 80 procent van de NS-ellende kunnen lozen, door gemiddeld 4 dagen per werkweek thuis te werken. En ik zie aan de prestatie dat ik daar heel erg goed aan gedaan heb. Vooruitgang zit er op het spoor echt niet in, als je naar kwaliteit kijkt. Sterker nog, die ervaring is de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar veel minder geworden.

Ik ook :) Sinds 2018, na Corona werken bijna al mijn collega's ook thuis, toen was ik de enige.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Arator
LordSinclair schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:57:
[...]

[...]
Lag toch vooral aan de bestuurder. Ik was om 19u33 op locatie, pakweg 10 minuten later bij de bestuurder op de loc. Toen gaf die aan dat nog een testje moest doen, en als dat lukte zou die naar Antwerpen terug rijden. Testje lukte, dus ik heb de HSL terug verlaten, ik bleef wel op locatie.
Een tiental minuten later was die trein nog niet vertrokken. Terug telefonisch contact gezocht met de bestuurder, bleek er een storing met een deur, maar dat was ondertussen verholpen, hij zou gaan rijden. Tiental minuten later was die trein nog niet weg, hebben we de HSL terug betreden. Nu was er weer een storing met een noodrem, maar na een reset zou het goed komen. Ondertussen begon het serieus gaan te schemeren. Om iets voor 21u hebben we de beslissing genomen om over te gaan tot evacuatie van de trein en werden de hulpdiensten verwittigd. Die zijn dan beginnen opschalen. MUG en ambulance, lokale en federale politie, brandweer ter plaatse en ze stonden op punt om civiele bescherming ook te vragen.
Om 1u00 stond er een sleeploc tegen de defecte trein, waren de mensen al een tijdje met een andere trein, was die bestuurder nog altijd aan het depanneren.

• LordSinclair
Arator schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:10:
Lag toch vooral aan de bestuurder.
Mooi verhaal, maakt het reizen met de trein nog steeds niet leuker. Het heeft gewoon 5 uur(!) geduurd tot de reizigers uit de trein gehaald zijn. Het afschuiven op de bestuurder is te simpel. Dan had iemand hem eerder moeten overrulen.

Als de evacuatie om 21:00 is ingezet en het duurt tot bijna middennacht tot iedereen de trein uit is, is dat ook nog bijna 3 uur voordat het commando is uitgevoerd.

[ Voor 17% gewijzigd door LordSinclair op 30-08-2023 09:18 ]

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-12 08:27
Daar ben ik het mee eens. 3x proberen te verhelpen (ook als het steeds nieuwe zaken zijn), daarna als gestoord wegzetten en vervangend vervoer gaan regelen. Maar dat moet elders besloten worden.

• Arator
LordSinclair schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:15:
[...]
Mooi verhaal, maakt het reizen met de trein nog steeds niet leuker. Het heeft gewoon 5 uur(!) geduurd tot de reizigers uit de trein gehaald zijn. Het afschuiven op de bestuurder is te simpel. Dan had iemand hem eerder moeten overrulen.
Ik geef mijn kant van het verhaal vanuit de infrastructuurbeheerder. Trein kapot, nevenliggend spoor is vrij, dus wij blijven bollen. De regelgeving in België is daar heel simpel in, de verantwoordelijkheid voor de reizigers op de trein ligt bij de boordchef, de verantwoordelijkheid voor de trein ligt bij de bestuurder. Eens de reizigers van de trein zijn, vallen ze onder de verantwoordelijkheid van stationspersoneel van de spoorwegonderneming. De infrastructuurbeheerder wacht op de nodige mededelingen van de spoorwegonderneming, en past daarna de nodige veiligheidsmaatregelen toe, en koppelt terug naar de spoorwegonderneming dat die mag verder gaan met zijn plan. That's it. In principe is de infrastructuurbeheerder ter plaatse niet nodig voor de evacuatie van een trein. Omdat het hier een omheinde HSL betrof, dient toegang toch steeds te gebeuren onder begeleiding van een opgeleid bediende van de infrastructuurbeheerder.
Anders dan in Nederland, waar de infrastructuurbeheerder de evacuatie regelt.

Eens er in België hulpdiensten zijn betrokken, wordt het commando overgenomen door een bevelvoerend officier, normaal brandweer. En dan krijgen we een heel ander schema, en spreken we over de 5 disciplines van de interventieplannen, en komt de infrastructuurbeheerder rechtstreeks te vallen onder de discipline 1 (brandweer).

Dus ja, voor de lange duur leg ik een groot deel van de verantwoordelijkheid bij de bestuurder. Die is verantwoordelijk om zijn maatschappij juiste info te verstrekken, en eventueel updates door te geven. Toen om 21u de beslissing werd genomen om te evacueren, is de vraag gesteld aan de spoorwegonderneming hoe ze dit gingen organiseren. Ze gingen dit van trein naar trein organiseren. Moesten ze nog wel geschikt materiaal ter plaatse krijgen, dat alle reizigers kon meenemen, kon rijden op een HSL, en ook nog de rit kon verder zetten naar Nederland. Die trein was ter plaatse om 22u30. Toen zijn er evacuatiebruggen geïnstalleerd, was er voldoende drinkwater en koeken ter plaatse, hadden de medische diensten een check-up gedaan bij de reizigers. Evacuatie zelf heeft een uur geduurd.

Dan nog een klein nieuwtje. Een journalist van VRT News zat op die trein. Dat die daarna nog stampij heeft liggen maken om toch maar een taxi te krijgen, om niet meer met de trein te reizen, en dat die die taxi ook nog heeft gekregen, heeft die wel mooi weggelaten uit zijn artikel.

[ Voor 6% gewijzigd door Arator op 30-08-2023 11:26 ]

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-12 12:39
Arator schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:10:
[...]

Lag toch vooral aan de bestuurder.
Ga je altijd zo met je collega's om? Leuk als hij dit terug leest.
Je had er ook even bij kunnen blijven tot hij echt wegging, misschien iets om in de procedure aan te passen.

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-12 19:49
Sithlord76 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:43:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk om te zien dat op de halve zolen lijn (Langstraatspoorweg) treinen reden.
Tegenwoordig bevat dit een stuk fietsroute. Waarschijnlijk met de ebike net zo snel te overbruggen >:)
Het enige wat puft is dan de persoon op de fiets die ook wat stoom moet afblazen.

[ Voor 4% gewijzigd door yalerta op 30-08-2023 16:42 ]

• LordSinclair
Arator schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:24:
[...]

Ik geef mijn kant van het verhaal vanuit de infrastructuurbeheerder.
Dat snap ik, en ik heb het ook niet tegen jou persoonlijk. Maar duidelijk is wel dat er nog wel eens naar verantwoordelijkheden en processen gekeken mag worden. Hoe het nu gaat is het ronduit klantonvriendelijk.

• Arator
LordSinclair schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:10:
[...]

Dat snap ik, en ik heb het ook niet tegen jou persoonlijk. Maar duidelijk is wel dat er nog wel eens naar verantwoordelijkheden en processen gekeken mag worden. Hoe het nu gaat is het ronduit klantonvriendelijk.
De processen van zodra er hulpdiensten tussen komen is nationaal vastgelegd voor elk nood- en interventieplan, daar gaan we niets aan kunnen doen.
Voor het aanpassen van processen en verantwoordelijkheden tussen de infrastructuurbeheerder en spoorwegondernemingen, zijn de seinhuizen, en hun interventiediensten, zelf vragende partij, maar de grootste spoorwegonderneming niet. Het gaat zelfs meer en meer de andere kant op, spoorwegondernemingen krijgen meer en meer te zeggen tot het punt dat wij zeggen "wie is er eigenlijk baas op het net?"
Maar er zit volk aan de top die meer en langer dan ik gestudeerd hebben en de nodige titels voor hun naam mogen zetten. Wie ben ik dan om te zeggen dat het zo niet werkt?

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Arator schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Maar er zit volk aan de top die meer en langer dan ik gestudeerd hebben en de nodige titels voor hun naam mogen zetten. Wie ben ik dan om te zeggen dat het zo niet werkt?
[...]
offtopic:
Dit is een groot verschil tussen Belgen en Nederlanders. Nederlanders hebben over het algemeen weinig op met de hiërarchie in een bedrijf en zullen mondig terugkoppelen wat niet werkt. Of het eenvoudigweg anders doen dan voorgeschreven, om later de discussie vol aan te gaan.

Ik merk dit zelf ook: ik werk samen met Nederlanders en Belgen en zie dat de Belgen terughoudender zijn om het management aan te spreken.

Het begint al met het aanspreken zelf: de Nederlanders tutoyeren een leidinggevende of manager (of directeur) - iedereen is "jij" of "je".

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Wally2002
  • Laatst online: 21:04
Arator schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

De processen van zodra er hulpdiensten tussen komen is nationaal vastgelegd voor elk nood- en interventieplan, daar gaan we niets aan kunnen doen.
Ik denk dat de opmerking van @LordSinclair juist ook op de nationale processen slaat. Althans als die grote impact kunnen hebben die juist wel ter discussie stellen. Dus met alle relevante partijen alle processtappen tegen het licht houden.
Ik zou ook verwachten dat alle partijen er belang bij hebben dat het incident zo snel mogelijk opgelost is. De vervoerder die haar klanten zo kort mogelijk overlast geeft, de infrabeheerder die met beperkingen in beschikbaarheid van infrastructuur moet dealen en de impact op andere treinen / andere vervoerders.
En of de hulpdiensten nu na 1 uur of 5 uur ter plaatse komen, ter plaatse komen moeten ze toch wel dus dat maakt ook weinig uit.

• Arator
@Wally2002 ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt. Die nationale plannen gelden voor iedereen, spoorwegen, chemische fabriek, school, steden en gemeentes,...
Dat is een nationaal draaiboek bij rampen en incidenten, en elk intern noodplan bij een bedrijf grijpt dus terug op dit nationale draaiboek. Dus van zodra wij de hulpdiensten activeren voor een evacuatie, kom je automatisch in een dergelijk draaiboek. Commandostructuur ligt vast, er kan op- en afgeschaald worden tussen verschillende draaiboeken/niveau's (dit heeft gevolgen bijvoorbeeld voor ziekenhuizen, die dan capaciteit moeten reserveren).
Voor de leidinggevende officier is een defecte trein met reizigers geen onmiddellijk gevaar. Er wordt een medische sweeping gehouden, en voor de rest kan de logistieke operatie dan rustig voorbereid worden. Is totaal iets anders als die trein betrokken zou zijn bij een ongeval, of wanneer het 30 graden is.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Nationale processen voor een bestuurder op een trein van brussel naar Amsterdam?

/▌

Verwijderd

Zit in de trein naar Den Helder, die vanwege een aanrijding niet verder gaat dan Schagen. Zal mij benieuwen hoe laat ik morgen thuis ben. Al voorbij Alkmaar, dus ik vrees dat die kilometers heeeeeeel lang gaan duren. NS tot zover: rijdt niet verder..... En dat was het.

Ik moet helaas wel naar huis.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2023 21:52 ]

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:33

Luke!

#Treinbaas
Marzman schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:39:
Nationale processen voor een bestuurder op een trein van brussel naar Amsterdam?
Op dat moment gewoon een trein van een vervoerder in 1 land, dus zo gek is dat toch niet?

Verwijderd

Schagen. Benieuwd wat we nu gaan horen. Conductrice wist niet meer dan "dat er bussen zijn besteld". Tot zover geen nieuws. Ik wacht even af en dan maar een taxi en morgen het bonnetje opsturen.

• Speedy67
Marzman schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:39:
Ik denk dat de locatie van een calamiteit/incident in zo'n geval bepaalt welk nationaal proces van toepassing is, en niet het begin- en eindstation van de trein...

• hoevenpe
Een 'aanrijding' kan veel betekenen, zelfmoord valt daar helaas ook onder. Vertraging is vervelend maar het menselijke drama gaat nooit meer weg.

Sommige dingen kan de NS gewoon niets aan doen.

• Speedy67
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:50:
Zit in de trein naar Den Helder, die vanwege een aanrijding niet verder gaat dan Schagen. Zal mij benieuwen hoe laat ik morgen thuis ben.
Waarschijnlijk ben je eerder thuis dan de mensen die direct bij de aanrijding betrokken zijn. En slaap je beter. Welterusten alvast.

Verwijderd

Niemand van NS hier. Wel taxi ronselaars. Totale radiostilte vanuit NS.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2023 22:29 ]

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:12
Telin schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:41:
[...]

Kom maar met de oplossing die financieel realistisch en acceptabel is voor alle betrokken partijen alsmede de consequenties die voor alle betrokken maatschappelijke groepen realistisch en acceptabel is.
Eens iemand met een frisse blik naar de kostenkant van het geheel laten kijken. Ik werk bij DB Cargo in Duitsland en hier frons ik regelmatig m’n wenkbrauwen. Kan me voorstellen dat het bij de NS/in NL niet heul anders is, maar da’s een buikgevoel. :)

Hello. Is it me you're looking for?

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:03
LordSinclair schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

Als de evacuatie om 21:00 is ingezet en het duurt tot bijna middennacht tot iedereen de trein uit is, is dat ook nog bijna 3 uur voordat het commando is uitgevoerd.
Precies dit. Wat een ongelooflijk amateuristische bende hebben ze er van gemaakt. Rond 19:40 omroepen dat ze terug gingen rijden naar Antwerpen en ze alleen nog moesten wachten op toestemming. Om 20:00 nog steeds wachten op toestemming maar de reizigers verzekeren dat ze de volgende trein naar Amsterdam van 20:44 zeker gingen halen en rond 21:10 eens communiceren dat het toch anders werd.

De verlichting was uitgezet om stroom te besparen, dus je zit simpelweg in het donker te wachten op het volgende bericht wat je niet hoeft te geloven. En uiteindelijk pas iets voor middernacht konden de reizigers hun weg vervolgen met een andere trein. (Bron: eigen ervaring als passagier in die trein.)

Ik zou verwachten dat een trein die een uur stilstaat automatisch wordt aangemeld voor evacuatie. Als je het in een uur niet opgelost krijgt, heb je blijkbaar zwaarder geschut nodig.

Verwijderd

Bus. Wauw, Da's snel.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja best wel, iets meer dan een half uurtje. En dat op vrijdagavond.

/▌

Verwijderd

Marzman schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 05:39:
[...]

Dat was echt een forse meevaller. Ik ging er al vanuit dat ik op zijn minst nog een uur op Schagen zou staan en de situatie daar veranderde dat gevoel niet direct.

Maar ik had nu in totaal iets meer dan een uur vertraging. Gezien de situatie echt heel netjes.

De mensen die direct taxi's begonnen te bellen zullen nu wel balen. Zou het onterecht vinden als NS dat nu moet vergoeden. Je moet ze natuurlijk wel de kans geven om iets te doen en dus even wachten wat er gaat gebeuren.

Wel opvallend hoe de taxi branche daarop inspeelt. Er stonden ronselaars bij de ingang van het station om de geldmachine zo efficiënt mogelijk te laten draaien. Het leek gewoon gecoördineerd. En volgens mij werd er dus ook flink zwart getaxiet tegen hoge prijs.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2023 09:11 ]

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-12 21:15

Cbr

Marzman schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 05:39:
[...]

Ik heb regelmatig meegemaakt dat de eerste bus verscheen binnen drie kwartier na de geplande vertrektijd. En dan bedoel ik van de eerste trein die niet verder mocht.

In die gevallen betekende zo'n aanrijding meestal een vertraging van slechts een uur. Zat ik in de derde of vierde trein die niet verder kon rijden dan bleef de schade vaak beperkt tot een half uur. Dat vind ik netjes.

Blijkbaar zijn er goede afspraken met busmaatschappijen. Ook in de avonden en weekenden.

Raar dat het bij werkzaamheden vaker fout gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Cbr op 02-09-2023 10:02 ]

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-12 21:15

Cbr

Verwijderd schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 08:59:
[...]

De mensen die direct taxi's begonnen te bellen zullen nu wel balen. Zou het onterecht vinden als NS dat nu moet vergoeden.
Dat doet NS niet. Je moet via het personeel of via hun (24 uur per dag bereikbare) telefoonnummer een taxi regelen. Anders krijg je het geld niet terug.

Overigens lukt een taxi regelen via het personeel altijd wel (mij wel tenminste), maar je moet, inderdaad, even geduld hebben zodat ook zij te horen kunnen krijgen wat het plan is.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik ben net terug van een reisje voor het werk. Zürich - Cluj-Napoca en weer terug. Op de heenreis 2x nachttrein met oponthoud in Wenen. Op de terugweg de eerste trein naar Budapest, uur of vijf rondgeneusd aldaar en toen verder met de nachttrein naar Zürich.
Al met al 3x nachttrein van 3 verschillende aanbieders (ÖBB, CFR en MAV).

De rit overdag van Cluj naar Budapest vond ik gaaf, omdat ik de omgeving aldaar nog nooit gezien had. We hadden nooit meer dan enkele minuten vertraging.

De meeste collega's zijn gevlogen. Daar hadden sommige groepen tot wel 5 uur vertraging, en zijn sommigen nog altijd hun koffers kwijt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahvoSj07VSYR8JShbAOFxs4ZmBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqljQQg7HSbxhWS6ModouJSw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4C0WWqvfcQy2jUwK2D_ApS7Bng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwJKd7qlBu8wxMTIkVLw00w1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNJz9a1-_2HLPo8EADca4WYjzqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dij2GbilOPDJsvmUBMJ90vQz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Varienaja op 02-09-2023 11:19 ]

Siditamentis astuentis pactum.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:31
Verwijderd schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 08:59:
[...]

Wel opvallend hoe de taxi branche daarop inspeelt. Er stonden ronselaars bij de ingang van het station om de geldmachine zo efficiënt mogelijk te laten draaien. Het leek gewoon gecoördineerd. En volgens mij werd er dus ook flink zwart getaxiet tegen hoge prijs.
Ik heb wel eens meegemaakt dat we bij Zaltbommel de trein uit moesten vanwege een bommelding. Binnen 10 minuten stond er een bus van een lokaal touringcarbedrijf die aanbood om je naar Den Bosch te vervoeren voor 10 euro pp.

Een half uur later was er vervangend vervoer van de NS, uitgevoerd door hetzelfde touringcarbedrijf. Iets met voorkennis ? 8)7

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Oekiejoekie schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:35:
[...]

Ik heb wel eens meegemaakt dat we bij Zaltbommel de trein uit moesten vanwege een bommelding.

[...]
offtopic:
Zaltbommelding

Sorry - ik stuur mezelf wel weg.

[ Voor 29% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 02-09-2023 13:41 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Het lijkt er op dat bij Deutsche Bahn de zitplaatsreservering bij een 1e klas kaartje niet meer inbregrepen is in de sparpreis prijs. Atlhans: dat zie ik bij de paar routes die ik probeer.

Op routes met verplichte reservering is reservering gratis. Alleen bij het hoge tarief is reservering inclusief.

Is dit een beleidsverandering? Of komt dit door de routes die ik geprobeerd heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypLLNpy7mmGVW9PFrfImAlJ_RlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hFtdAZIiemmaP2CpDE0ARU4T.png?f=fotoalbum_large

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:13
Dat is inderdaad een verandering van DB helaas. Net als dat je geen loungetoegang meer hebt met de Sparpreis (maar die is al langer).

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
EDIT schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:14:
Dat is inderdaad een verandering van DB helaas. Net als dat je geen loungetoegang meer hebt met de Sparpreis (maar die is al langer).
Geen lounge snap ik en was ik aan gewend.

De reservering is imo gewoon nodig - maar fijn dat ze de prijsstijging optioneel maken. Als ze het inkomen toch nodig hebben, liever zo.

• Valorian
  • Laatst online: 25-12 15:03
Ik weet niet helemaal of dit het juiste topic is, maar probeer het toch:

Is er een manier om zónder persoonlijke chipkaart (die heb ik niet) gebruik te maken van "Samenreiskorting" in een weekend (dus dal) met iemand die een NS-abonnement heeft op een énkele reis traject. En zo ja, waar koop ik dan in vredesnaam dat kaartje? Online zie nergens een optie om een kaartje met "samenreiskorting" te kopen, zoals dat voorheen wel bestond...

Noot:
- Het gaat dus níet om een retour maar om een enkele reis
- Ik heb géén persoonlijke OV-kaart
- Mijn reisgenoot heeft een abonnement

Als iemand door de NS-bomen het bos nog ziet mag 'ie het zeggen... In de automaat is deze optie niet beschikbaar, bij de NS-balie volgens mij ook niet, bij kopen via de app niet en online ook niet. Maar ik ben toch niet de enige in zo'n situatie?

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:30
Valorian schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:24:
Online zie nergens een optie om een kaartje met "samenreiskorting" te kopen
Samenreisticket Enkele reis Dal

[ Voor 48% gewijzigd door Tochjo op 06-09-2023 10:32 ]

• Valorian
Dank! Goed gevonden. Ietwat klantonvriendelijk van NS dat als je gewoon naar de site gaat en een kaartje selecteert je nergens die optie kan aanvinken, maar het product dus wel gewoon bestaat.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-12 14:05

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Valorian schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:37:
[...]

Dank! Goed gevonden. Ietwat klantonvriendelijk van NS dat als je gewoon naar de site gaat en een kaartje selecteert je nergens die optie kan aanvinken, maar het product dus wel gewoon bestaat.
Als ik via de reisplanner in de app een los kaartje voor een traject wil kopen, kan ik gewoon kiezen tussen normaal tarief of samenreiskorting. Daar is het dus niet verstopt.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Valorian
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:53:
[...]

Als ik via de reisplanner in de app een los kaartje voor een traject wil kopen, kan ik gewoon kiezen tussen normaal tarief of samenreiskorting. Daar is het dus niet verstopt.
I stand corrected :) .. Daar kan het inderdaad wel. Verkeerd gekeken. Alleen online en in de automaat en bij de balie kan het niet ;)

Verwijderd

Valorian schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:37:
[...]

Die vinden de meeste mensen ook niet zomaar. Mijn vrouw zou laatst met een vriendin met de trein gaan. Die hebben we ook een link moeten sturen. Mensen die nooit met de trein reizen hebben geen app. En als ze dan samen met een abonnementshouder reizen, heeft hun reisgenoot waarschijnlijk wel een app. Die gaan ze dan dus ook niet installeren, voor 1 reis.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2023 11:02 ]

• Valorian
Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:59:
[...]

Die vinden de meeste mensen ook niet zomaar. Mijn vrouw zou laatst met een vriendin met de trein gaan. Die hebben we ook een link moeten sturen. Mensen die nooit met de trein reizen hebben geen app. En als ze dan samen met een abonnementshouder reizen, heeft hun reisgenoot waarschijnlijk wel een app. Die gaan ze dan dus ook niet installeren, voor 1 reis.
Klopt. Sowieso vind ik het redelijk bizar dat NS anno 2023 nog steeds geen abonnementen met “app only” aanbied. Je kan immers wel kaartjes inladen in de app en inchecken met een streepjescode. Maar als je iets van een abonnement wilt dan móet je eerst een fysieke kaart aanvragen. Die je vervolgens dan we weer kan “inladen” 🧐. Zo is er een optie om voor 2,20 euro per maand “korting in daluren” aan te zetten, maar als je nog geen persoonlijke ov hebt dan moet je dan eerst die aanvragen a 7,50 en vijf werkdagen wachten en dan daar dat abonnement op activeren. Zoiets zou toch ook gewoon helemaal app-based kunnen en per direct zodat een late beslisser met 5 minuten klikken alles geactiveerd heeft?

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-12 22:02
Frankrijk wil net als Duitsland ook onbeperkt reizen met OV invoeren].

Als je er genoeg subsidie tegenaan knalt is het mogelijk natuurlijk.
Maar hier in nederland willen/eisen we van alles van het treinvervoer maar het mag/kan niets kosten...

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:18
Telin schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:01:
Frankrijk wil net als Duitsland ook onbeperkt reizen met OV invoeren].

Als je er genoeg subsidie tegenaan knalt is het mogelijk natuurlijk.
Maar hier in nederland willen/eisen we van alles van het treinvervoer maar het mag/kan niets kosten...
Binnenkort zijn er weer verkiezingen, er GL-PvdA gaat voor een 49 euro ticket voor al het ov (dus ook bus, tram en metro) buiten de spits.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

49 euro ticket in Nederland is natuurlijk wel iets anders dan in Duitsland of Frankrijk. Ga je hier ook de IC's uitsluiten? Wat is allemaal IC en kun je dan overal komen (of moet je dan uitzonderingen gaan maken). Bijvoorbeeld Weert - Roermond wordt niet door een stoptrein gedaan.

Misschien is het iets om het hier in eerste instantie alleen voor bussen en trams in te voeren. In grote steden krijg je dan misschien erg veel reizigers maar in de provincie zou dat misschien wel voor een betere vulling kunnen zorgen.

Signatures zijn voor boomers.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:23

Onbekend

...

Buiten de spits dus. Er gaat maar een kleine groep mensen hiervan profiteren, en dat zijn de mensen de met enige regelmaat buiten de spits met de auto (of nu ook al met het ov) reizen. Een groot deel zal nog steeds de auto pakken omdat die er toch staat of omdat de bestemming slecht bereikbaar is.
Mogelijk gaan er wat meer mensen reizen die anders aan huis zijn gekluisterd.

Omdat je er maar een kleine groep mee pakt, denk ik dat het politiek en financieel gezien nauwelijks een probleem zal zijn, terwijl het gebaar naar de bevolking groot is.
Er gaat overigens geen trein of bus meer voor rijden, dus het lege materieel wordt beter gevuld.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• hoevenpe
Onbekend schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:30:
Omdat je er maar een kleine groep mee pakt, denk ik dat het politiek en financieel gezien nauwelijks een probleem zal zijn, terwijl het gebaar naar de bevolking groot is.
Er gaat overigens geen trein of bus meer voor rijden, dus het lege materieel wordt beter gevuld.
49 euro per maand voor alleen bussen, trams en stoptreinen buiten de spits, is dat echt zo'n goede deal?

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:18
Het gaat denk ik om alle binnenlandse treinsoorten (dus geen Eurostar, Thalys, ICE), want een Nederlandse IC is best te vergelijken met een Duitse RE.

• Onbekend

Onbekend

...

hoevenpe schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:40:
[...]

49 euro per maand voor alleen bussen, trams en stoptreinen buiten de spits, is dat echt zo'n goede deal?
Als je 3x per maand een lange rit maakt, dan heb je die kosten eruit. Met maar 1x per maand is dat geen goede deal. En dan moet je zeker weten dat je alleen buiten de spits hoeft te reizen.
Mensen moeten het zelf maar uitrekenen, maar de politiek krijgt wel steun voor de bevolking. :)
En die treinen en bussen rijden toch, dus dat maakt niets uit.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:31
Onbekend schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:51:
[...]

Als je 3x per maand een lange rit maakt, dan heb je die kosten eruit. Met maar 1x per maand is dat geen goede deal. En dan moet je zeker weten dat je alleen buiten de spits hoeft te reizen.
Mensen moeten het zelf maar uitrekenen, maar de politiek krijgt wel steun voor de bevolking. :)
En die treinen en bussen rijden toch, dus dat maakt niets uit.
Om 49 euro er uit te halen hoeven het niet eens hele lange ritten te zijn. Als je met de auto gaat, heb je ook nog de parkeerkosten.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• hoevenpe
Onbekend schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:51:
Dan moet je vooral door de weeks buiten de spits reizen, in het weekend is het nu al goedkoper (34,95 voor weekend vrij)

Benieuwd welke electorale doelgroep vooral door de weeks buiten de spits reist, niet de 'hardwerkende Nederlander'... ;)

• Wally2002
  • Laatst online: 21:04
hoevenpe schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:02:
[...]

Dan moet je vooral door de weeks buiten de spits reizen, in het weekend is het nu al goedkoper
Als je alleen met de trein reist wel ja. Er zijn genoeg gebieden waar je van een bus (of tram of metro) afhankelijk bent.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Dan moet je vooral door de weeks buiten de spits reizen, in het weekend is het nu al goedkoper (34,95 voor weekend vrij)

Benieuwd welke electorale doelgroep vooral door de weeks buiten de spits reist, niet de 'hardwerkende Nederlander'... ;)
Pensionados met Geld en culturele interesses.

Totaal gebrek aan ambitie imho.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• ed1703
  • Niet online
Onbekend schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:30:
Buiten de spits dus. Er gaat maar een kleine groep mensen hiervan profiteren, en dat zijn de mensen de met enige regelmaat buiten de spits met de auto (of nu ook al met het ov) reizen. Een groot deel zal nog steeds de auto pakken omdat die er toch staat of omdat de bestemming slecht bereikbaar is.
Mogelijk gaan er wat meer mensen reizen die anders aan huis zijn gekluisterd.

Hé ja goed idee. Er loopt ook al een traject om spitsreizigers door middel van een spitsheffing uit de spitstijden te jagen en dan willen we er ook nog een 49 euro ticket aan toevoegen. Nog even en NS kan bijna de hele dag tot 20 uur met 10-12 bakken VIRMm rijden. Dat zou het reizen per spoor walgelijk duur maken. Die “kleine groep” is veel groter dan jij denkt.
ed1703 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:28:
[...]

Hé ja goed idee. Er loopt ook al een traject om spitsreizigers door middel van een spitsheffing uit de spitstijden te jagen en dan willen we er ook nog een 49 euro ticket aan toevoegen. Nog even en NS kan bijna de hele dag tot 20 uur met 10-12 bakken VIRMm rijden. Dat zou het reizen per spoor walgelijk duur maken. Die “kleine groep” is veel groter dan jij denkt.
Sowieso loopt de hele vervoersketen vast... ik rij 1 a 2x per week met de auto (overdag) en sta eigenlijk altijd wel een keer vast in de file (N of A weg). Het begint echt een drama te worden, beste oplossing is gewoon minder mensen ;)

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Onbekend

Onbekend

...

ed1703 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:28:
[...]

Hoezo zou dat het reizen met de trein duurder maken? De treinen zijn overdag bijna LEEG. Het maakt weinig uit of een trein maar voor 10% gevuld is of voor 50%. Let op, we hebben het hier nog steeds over reizen buiten de spits om. Het heeft niets te maken met de topdrukte in de spits.

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:41
Onbekend schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:44:
[...]

Het maakt weinig uit of een trein maar voor 10% gevuld is of voor 50%.
Hoezo denk je dat? De kosten voor spoorgebruik gaan letterlijk per as, per kilometer. Het is echt aanzienlijk goedkoper om kortere, goedgevulde treinen te rijden dan langere treinen met nog vrije zitplaatsen over.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:35

Fiber

Beaches are for storming.

Extraxyz schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:48:
[...]

Hoezo denk je dat? De kosten voor spoorgebruik gaan letterlijk per as, per kilometer. Het is echt aanzienlijk goedkoper om kortere, goedgevulde treinen te rijden dan langere treinen met nog vrije zitplaatsen over.
Zal best, maar ik heb persoonlijk toch echt liever een lange trein die hooguit halfvol zit. Kun je tenminste nog een beetje ademhalen en wat lezen, eten, etc. zonder direct anderen te hinderen... :7

Maar goed, in de spits is dat natuurlijk onmogelijk, maar buiten de spits of tegen de spits in is dat toch wel erg fijn.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• ed1703
  • Niet online
[...]

Hoezo zou dat het reizen met de trein duurder maken? De treinen zijn overdag bijna LEEG. Het maakt weinig uit of een trein maar voor 10% gevuld is of voor 50%. Let op, we hebben het hier nog steeds over reizen buiten de spits om. Het heeft niets te maken met de topdrukte in de spits.
Een trein die de hele dag op spitslengte zou rijden kost alleen al aan conducteurs 2x zoveel geld. Dus ja dat is duur en dat zal de reiziger iig gedeeltelijk moeten ophoesten. Bovendien wat ik hier nog helemaal niet voorbij zie komen: een groot gedeelte van de dalurenabonnementen worden in 1 klap waardeloos door de introductie van zo’n ticket. Dat zal dus ook terugverdiend moeten worden. Maar zoals al eerder geschreven zal 49 euro ‘m daardoor ook niet worden in Nederland.

• hoevenpe
GoldenSample schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:11:
Pensionados met Geld en culturele interesses.
Dat lijkt me een doelgroep die best de huidige tarieven kan betalen, ik zie de electorale niche niet.

Begrijp me goed, onbeperkt OV voor een paar tientjes in de maand zie ik zeker zitten maar dan ook voor woon‐werkverkeer. Dat zet zoden aan de dijk, dat 'gratis' haalt mensen uit de auto.

Verwijderd

[...]

Hoe kom je daarbij? Ik ben toevallig zo'n spitsmijder. Ik werk waar ik wil en in grote lijnen wanneer ik wil. Dat die treinen overdag leeg zijn is een hardnekkig fabeltje. Natuurlijk is het overdag rustiger, maar dat betekent vooral dat je de "sardientjes ervaring" niet hebt. Maar op rustige momenten rijden er gewoon korte treintjes en die zijn dan echt niet leeg hoor. Sterker nog, het lijkt er zelfs op dat men het liefst op elk willekeurig moment een iets te kleine trein in zou zetten. (De eerste klas, die is meestal vrij leeg.... Die pak ik dus 's middags meestal.)

10% gevuld.... dat maak ik hooguit 's avonds na 21:00 uur een keer mee. Het is meer dat ze in de spits voor 250% gevuld zijn. Ja, als ik in mijn woonplaats (kopstation) instap, dan is hij meestal bijna leeg. Maar dat duurt nooit heel lang.

Je noemt een auto met maar 3 mensen erin toch ook niet leeg? Die zit voor 75% vol. Dat NS tijdens de spits met een auto met 4 stoelen 8 mensen moet vervoeren, zou niet als argument gebruikt moeten worden om dan "de normaal" op andere momenten maar een stukje te devalueren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2023 08:24 ]

Verwijderd

ed1703 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:10:
[...]

Een trein die de hele dag op spitslengte zou rijden kost alleen al aan conducteurs 2x zoveel geld. Dus ja dat is duur en dat zal de reiziger iig gedeeltelijk moeten ophoesten. Bovendien wat ik hier nog helemaal niet voorbij zie komen: een groot gedeelte van de dalurenabonnementen worden in 1 klap waardeloos door de introductie van zo’n ticket. Dat zal dus ook terugverdiend moeten worden. Maar zoals al eerder geschreven zal 49 euro ‘m daardoor ook niet worden in Nederland.
Voor 49 euro heb je momenteel in NL nog geen dagkaart, dus dat gaat 'm minderdaad niet worden. Maar ook als de IC er buiten gaat vallen, is de bruikbaarheid van iets dergelijks eigenlijk direct gedaald tot onder het vriespunt. Dan is het eigenlijk hooguit een "goedkoop politiek statement".

Maar ik kan je alvast verklappen: als ik een maandabonnement voor daluren kan krijgen voor 49 euro.... dan ga ik "fors" verdienen aan mijn woon-werk verkeer. Dat verdien ik dan in 2 dagen terug, dus kom maar op. Sterker nog, dan kom ik wat vaker naar kantoor. Gezellig 8)

• Napo
  • Niet online
[...]

En die heb je er al uit met één lange retour rit per maand ( als je puur naar de kale prijs zonder korting kijkt ) zoals Den Haag - Eindhoven ( €23,80 x 2 ), door de concurent dal voordeel wordt dat een iets andere som maar ook dat gaat snel richting voordeel weekend vrij. Weekend vrij is in dat perspectief te goedkoop voor wat je krijgt.

• Mr. Eddo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:30
Zelfs in de spits zijn de treinen nog niet halfvol 😉 https://dashboards.nsjaar...zettingsgraad-in-de-spits

Helaas gooit NS het hele land op een hoop in deze data, dus op een aantal trajecten zullen reizigers dit beeld niet herkennen.

Daarnaast gaat het vaak mis met de spreiding van reizigers over de trein. Vaak is er in de kopbakken nog genoeg plek terwijl het midden van de trein volgepropt is. Bij VIRM heb je dan ook nog het probleem dat de 1e klas in het midden zit, waardoor het daar in de 2e klas nog drukker wordt doordat mensen zich niet verspreiden over de trein.

Je kon ooit in de app zien hoe druk elke bak was, maar deze indicatie was niet echt betrouwbaar. Volgens mij is de indicatie er daarom inmiddels weer uit gehaald.

Verwijderd

Mr. Eddo schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:48:
Zelfs in de spits zijn de treinen nog niet halfvol 😉 https://dashboards.nsjaar...zettingsgraad-in-de-spits

Helaas gooit NS het hele land op een hoop in deze data, dus op een aantal trajecten zullen reizigers dit beeld niet herkennen.

Daarnaast gaat het vaak mis met de spreiding van reizigers over de trein. Vaak is er in de kopbakken nog genoeg plek terwijl het midden van de trein volgepropt is. Bij VIRM heb je dan ook nog het probleem dat de 1e klas in het midden zit, waardoor het daar in de 2e klas nog drukker wordt doordat mensen zich niet verspreiden over de trein.

Je kon ooit in de app zien hoe druk elke bak was, maar deze indicatie was niet echt betrouwbaar. Volgens mij is de indicatie er daarom inmiddels weer uit gehaald.
Daarom is dit "marketing" data. Door te middelen hou je de fuckups aan het eind van het spectrum buiten beeld. Dat is het eerste wat men gaat doen. Ik reken er eigenlijk zelfs op, dat men vooraf de dataset ook nog even "geschoond" heeft van extremen. Stel je hebt 2 probleem-lijnen:

1 lijn met nauwelijks bezetting, trein rijdt inderdaad de hele spits bijna leeg.
1 lijn waar mensen zoals in India op het dak plaatsnemen in de spits.

Gemiddeld een heel mooi plaatje. Maar dat plaatje ontstaat uit 2 "individuele rampen".

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2023 09:01 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Extraxyz schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:48:
[...]

Maar is het niet ook goedkoper om lange gevulde treinen te rijden? Van een machinist heb je er maar één nodig. Energieverbruik zal ook niet 1:1 schalen. Misschien wel een extra conducteur.

Signatures zijn voor boomers.

• hoevenpe
@Napo
Voor 37 euro per maand reis je in het weekend gratis en door de weeks buiten de spits met 40% korting. Plan die stedentrip op zaterdag, dan hou je nog geld over voor koffie met gebak.

Er zal best een kleine groep zijn waarvoor dit lucratief is, maar dat is imo niet de electorale doelgroep van de PvdA. Je moet structureel dit soort trips maken wil het significant voordeliger zijn.

Edit: ik had je post niet goed gelezen, we zijn het met elkaar eens. :)

[ Voor 8% gewijzigd door hoevenpe op 07-09-2023 09:27 ]

Pagina: 1 ... 90 ... 168 Laatste