Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 91 ... 168 Laatste
Acties:

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:13:
@Napo
Voor 37 euro per maand reis je in het weekend gratis en door de weeks buiten de spits 40% korting. Plan je die stedentrip op zaterdag, dan hou je nog geld over voor koffie met gebak.
Je reist niet gratis in het weekend, reizen in het weekend kost je all-in €34,95.
Er zal best een kleine groep zijn waarvoor dit lucratief is, maar dat is imo niet de electorale doelgroep van de PvdA. Je moet structureel dit soort trips maken wil het significant voordeliger zijn.
Je moet je ook afvragen welke doelgroep je aanspreekt met dit soort maatregelen. Ik heb niet het idee - en dat staaf ik op eigen ervaring en andere die met de NS reizen - dat men bewust in de spits wil reizen maar dat het niet altijd mogelijk is om de spits te vermijden.

De electorale doelgroep die de mogelijkheid heeft om de spits te vermijden zal ook niet direct de groep zijn die heel snel gelinkt is aan de PvdA. De complexiteit hierin zit dan ook niet zo zeer in het reisgedrag zelf maar aan hetgeen dit reisgedrag veroorzaakt. De combinatie van vele zaken in onze samenleving die tussen 8:00 en 9:00 start zorgt voor een piekbelasting, die piekbelasting ga je niet weg kunnen nemen door de reiziger te stimuleren een ander moment te kiezen als de oorzaak daarvan niet wordt weggenomen.

Voorkomen moet worden dat je weer de groepen in de lagere inkomensgroepen die vaak genoeg al de uitdaging hebben met hun werk dat ze niet de flexbiliteit hebben om later of eerder te beginnen je hiermee effectief benadeelt.

De lopende band werknemer bij DAF die er om 9:00 moet zijn kan niet opeens buiten de spits reizen
De schoonmaker die om 8:30 op locatie moet beginnen gaat daar weinig aan kunnen veranderen

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ontdek net dat je bijna rondje Nederland kan doen zonder overstappen. Sinds wanneer rijdt er een trein van Dordrecht naar Venlo, via Den Haag , Schiphol en Utrecht?

Die reed toch eerder altijd vanaf Den Haag centraal?
Ja, die gekke lui uit Dordt wilden per se een directe verbinding met Eindhoven. Dus die hebben ze gekregen :P

Maar zonder gekheid, deze verbinding is er al een aantal jaar. Dit is eigenlijk de 3500 (IC Schiphol-Venlo) en de 2400 (IC Dordrecht - Schiphol (-Lelystad)) aan elkaar geknoopt. Dit is het geval in de daluren. In de spits rijdt de 2400 door naar Lelystad en bestaat de doorkoppeling dus niet.

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 07-09-2023 10:59 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ah, die losse kende ik ja.

Viel me nu gewoon op omdat hij op Rotterdam op de borden zo genoemd werd. Dat was eerder volgens mij niet zo. Dan werd bestemming op Schiphol gewoon aangepast toch?

Mede omdat er nu wel bij moet komen te staan dat een andere intercity later vertrekt , maar eerder in utrecht is… (joh)…

[ Voor 24% gewijzigd door Get!em op 07-09-2023 11:24 ]

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-12 21:39

Snow_King

Konijn is stoer!

EDIT schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:59:
Ja, die gekke lui uit Dordt wilden per se een directe verbinding met Eindhoven. Dus die hebben ze gekregen :P

Maar zonder gekheid, deze verbinding is er al een aantal jaar. Dit is eigenlijk de 3500 (IC Schiphol-Venlo) en de 2400 (IC Dordrecht - Schiphol (-Lelystad)) aan elkaar geknoopt. Dit is het geval in de daluren. In de spits rijdt de 2400 door naar Lelystad en bestaat de doorkoppeling dus niet.
Get!em schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:47:
Ontdek net dat je bijna rondje Nederland kan doen zonder overstappen. Sinds wanneer rijdt er een trein van Dordrecht naar Venlo, via Den Haag , Schiphol en Utrecht?

Die reed toch eerder altijd vanaf Den Haag centraal?
Die zie ik om 06:30 in Venlo altijd op de borden staan. Ik snapte al nooit waarom deze trein zo'n lange rit maakte, lijkt mij alleen maar risico's om verstoringen met zich mee te brengen.

• Napo
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:21:
Ah, die losse kende ik ja.

Viel me nu gewoon op omdat hij op Rotterdam op de borden zo genoemd werd. Dat was eerder volgens mij niet zo. Dan werd bestemming op Schiphol gewoon aangepast toch?
Dat gebeurt niet altijd.

Mijn ervaring is dat buiten spits er inderdaad staat dat er een IC naar Venlo is die via Schiphol gaat. Met werkzaamheden rijdt deze ook soms in de spits maar dan zijn het in de ritplanning effectief losse ritten terwijl het eindpunt van rit 1 Schiphol is en het startpunt van rit 2 is Schiphol.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:53

Fiber

Beaches are for storming.

Voorheen had je ook wel eens rechtstreekse treinen van Vlissingen naar Groningen of Leeuwarden en van Maastricht of Geleen naar Den Helder of Enkhuizen, maar die zijn nu ook in stukjes geknipt volgens mij. O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-12 08:27
in Eindhoven is er een overstap tussen deze trein (Venlo - Dordrecht) en Eindhoven - Den Haag C.

In de avonduren gaat de eerste maar tot Rotterdam C, en dat ziet er apart uit op de borden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-blhMbFZD7OQh-m1EU-qEhEAx74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZiTQqxEj8qP5ITlq9MsLqHT.jpg?f=fotoalbum_large
Inmiddels staat er daarom ook alweer een tijdje Schiphol Airport -> Rotterdam/Dordrecht op de borden, zodat het duidelijk is dat de trein via Schiphol rijdt.

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

cazzer22 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:53:
in Eindhoven is er een overstap tussen deze trein (Venlo - Dordrecht) en Eindhoven - Den Haag C.

In de avonduren gaat de eerste maar tot Rotterdam C, en dat ziet er apart uit op de borden.

[Afbeelding]
Deze borden zijn wel extreem misleidend op deze manier ja. Ik zou op z'n minst een indicatie "Schiphol -> Rotterdam C." verwachten wat ik recentelijk op de borden zie, en ook een mededeling "IC Den Haag 18:44 is eerder in Rotterdam C." (en daarna 19:14, en daarna 19:44 die allemaal nog eerder in Rotterdam zijn :+)

Hoe recent is deze foto? Ik mis in ieder geval de indicatie van de treinlengte. Wellicht dat de problemen die ik noem al verholpen zijn met de nieuwe software :)

edit: Wat @EDIT al noemt is dus gelukkig een oplossing :)

Sowieso een beetje een gekke dienstregeling van wat ik zie. Je hebt zowel de serie 3500 als 3700, allebei (Dordrecht) - (Rotterdam) - Schiphol - Amsterdam Zuid - Utrecht - (Eindhoven - Venlo) waarvan het per tijdstip verschilt waar ze vandaan komen en heen gaan. Zie ook zo snel niet waarom dat niet één treinserie is. Nou ja.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• cazzer22
De foto is van eind 2021. mooi dat ze dat inmiddels opgelost hebben. :)

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:18
Fiber schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:46:
Voorheen had je ook wel eens rechtstreekse treinen van Vlissingen naar Groningen of Leeuwarden en van Maastricht of Geleen naar Den Helder of Enkhuizen, maar die zijn nu ook in stukjes geknipt volgens mij. O-)
Ja, heb ik een keer gedaan, Maastricht-Den Helder zonder overstap, kwam verdraaid goed uit al kreeg ik onderweg wel honger.

Cash is king.

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-12 22:02
mk1992 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:20:
[...]

Ja, heb ik een keer gedaan, Maastricht-Den Helder zonder overstap, kwam verdraaid goed uit al kreeg ik onderweg wel honger.
Zal je net zien dat alle WC's aanboort kapot zijn... _O-

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-12 20:01
Telin schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:18:
[...]

Zal je net zien dat alle WC's aan boord kapot zijn... _O-
Waar haal jij je eten? :Y)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-12 12:46
vroeger hadden we van die karretjes die heen en weer in de trein geduwd werden met wat versnaperingen en drinken. Maar dat is (helaas) al tijden niet meer..

http://specs.tweak.to/5253

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-12 22:19
Sjowhan schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:33:
[...]

vroeger hadden we van die karretjes die heen en weer in de trein geduwd werden met wat versnaperingen en drinken. Maar dat is (helaas) al tijden niet meer..
Er zijn ook nog tijden geweest met koffieautomaten in de trein. Dat was ook geen succes.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-12 09:41
Migrator schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:20:
[...]

Deze borden zijn wel extreem misleidend op deze manier ja. Ik zou op z'n minst een indicatie "Schiphol -> Rotterdam C." verwachten wat ik recentelijk op de borden zie, en ook een mededeling "IC Den Haag 18:44 is eerder in Rotterdam C." (en daarna 19:14, en daarna 19:44 die allemaal nog eerder in Rotterdam zijn :+)

Hoe recent is deze foto? Ik mis in ieder geval de indicatie van de treinlengte. Wellicht dat de problemen die ik noem al verholpen zijn met de nieuwe software :)

edit: Wat @EDIT al noemt is dus gelukkig een oplossing :)

Sowieso een beetje een gekke dienstregeling van wat ik zie. Je hebt zowel de serie 3500 als 3700, allebei (Dordrecht) - (Rotterdam) - Schiphol - Amsterdam Zuid - Utrecht - (Eindhoven - Venlo) waarvan het per tijdstip verschilt waar ze vandaan komen en heen gaan. Zie ook zo snel niet waarom dat niet één treinserie is. Nou ja.
- De 2400 rijdt Dordrecht - Leiden - Schiphol - Lelystad
- De 3500 rijdt Schiphol - Venlo
- De 3700 rijdt Dordrecht - Leiden - Schiphol - Venlo

Alleen is er met het afschalen een rare constructie ontstaan waarbij de 2400 is opgeheven tussen Schiphol - Lelystad, en dan daar maar aan de 3500 Schiphol - Venlo is gekoppeld, zonder beide series naar 3700 om te nummeren, voor het geval dat de 2400 toch weer opgeschaald (cq. naar Lelystad doorgetrokken) moet worden.

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-12 22:02
NS ontwerpt nieuwe machinistenopleiding mede na aanhoudende kritiek van FNV Spoor

Kan uit het artikel nog niet echt direct terughalen op welke punt(en) de opleiding volgens de FNV tekort zou schieten.

Verwijderd

mk1992 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:20:
[...]

Dat kan nog steeds in de spits, rechtstreeks van Den Helder naar Maastricht. Ik zat al eens te kijken hoeveel het mijn werkgever zou kosten als ik in Maastricht naar kantoor zou gaan. Ik denk dat ik gewoon een hotel kan betalen van de km vergoeding.

• mk1992
Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:58:
[...]

Dat kan nog steeds in de spits, rechtstreeks van Den Helder naar Maastricht. Ik zat al eens te kijken hoeveel het mijn werkgever zou kosten als ik in Maastricht naar kantoor zou gaan. Ik denk dat ik gewoon een hotel kan betalen van de km vergoeding.
Ik zie ze niet als ik wat probeer te plannen, allemaal overstap in Zaandam (of elders als de avond vordert).
Kan me ook geen IC Den Helder heugen recentelijk.

Cash is king.

Verwijderd

mk1992 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:01:
[...]

Ik zie ze niet als ik wat probeer te plannen, allemaal overstap in Zaandam (of elders als de avond vordert).
Kan me ook geen IC Den Helder heugen recentelijk.
Zouden ze de dienstregeling dan misschien weer aangepast hebben? Het zijn er volgens mij ook maar een handjevol per dag. Normaal gaan alle treinen vanuit Den Helder naar Nijmegen.

In de ochtend bestaat hij nog gewoon hoor. Is wel alleen op werkdagen. Vertrekt bijvoorbeeld om 6:46 uur en 7:16 uur vanaf Den Helder. De normale treinen (Nijmegen) gaan om 04 en 34.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2023 09:05 ]

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:10
Dat zijn er inderdaad 2 per dag, om 6:46 vertrekt IC 827 en om 7:16 IC 829 naar Maastricht. ;)

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:37

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:02:
[...]

Zouden ze de dienstregeling dan misschien weer aangepast hebben? Het zijn er volgens mij ook maar een handjevol per dag. Normaal gaan alle treinen vanuit Den Helder naar Nijmegen.

In de ochtend bestaat hij nog gewoon hoor. Is wel alleen op werkdagen. Vertrekt bijvoorbeeld om 6:46 uur en 7:16 uur vanaf Den Helder. De normale treinen (Nijmegen) gaan om 04 en 34.
Ach, welke je ook kiest, je komt altijd in de oudste stad van Nederland uit. Welke stad dat is, is afhankelijk van wie je het vraagt en hoe je "stad" definieert.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• mk1992
Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:02:
[...]

Ah, je hebt gelijk. Ik keek Maastricht-Den Helder en daar zijn ze er niet meer, hoe vroeg je ook vertrekt.

Cash is king.

• cazzer22
vanuit Maastricht kan je om 15.01 en 15.31 vertrekken (ma-vr), en helemaal tot in Den Helder blijven.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Weer een fijne dag geweest….
https://nos.nl/l/2489788

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57
Volgens mij is 70 minuten nog een redelijk snelle afhandeling als er geëvacueerd moet worden. De persoon in kwestie kon ook verder reizen, dus de ernst zal ook mee zijn gevallen.

• Napo
  • Niet online
Wat is het punt dat je poogt te maken?

• LordSinclair
I_IBlackI_I schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:10:
Volgens mij is 70 minuten nog een redelijk snelle afhandeling als er geëvacueerd moet worden. De persoon in kwestie kon ook verder reizen, dus de ernst zal ook mee zijn gevallen.
Beter dan de 5 uur die het bij de zuiderburen koste laatst.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

I_IBlackI_I schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:10:
Ook met deze hitte in een trein waarvan de airco niet werkt?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Gisteren stond er bij ons, de "zuiderburen", een Eurostar defect.
Laat me zeggen dat "het beneluxincident" een wakeup call is geweest voor Infrabel, en dat Infrabel nu wel het voortouw heeft genomen. Het kwam erop neer dat wij de beslissingen namen en dat de SO het papierwerk maar verder moet regelen.
Samenwerking met het boordpersoneel van Eurostar verliep vlot. NMBS deed nog wat moeilijk omdat we hun trein opvorderden tijdens de rit van de wijkbundel naar Antwerpen-Centraal. Hierdoor kon die trein Antwerpen-Centraal niet aandoen, maar vanaf Antwerpen-Berchem kon die trein zijn commerciële rit hervatten. 60 minuten van begin incident tot einde evacuatie.
Raven schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:27:
[...]
Ook met deze hitte in een trein waarvan de airco niet werkt?
Je moet toch wel alles organiseren en ter plaatse brengen. Jij kan misschien vlot uit die treindeur springen en door het ballastbed ploegen, andere mensen misschien niet.
In België is er de mogelijkheid dat het boordpersoneel een aanvraag doet om in tussentijd de deuren te mogen openen.

[ Voor 26% gewijzigd door Arator op 09-09-2023 09:36 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Napo schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:56:
[...]

Wat is het punt dat je poogt te maken?
Mijn punt is eigenlijk dat het wel weer erg vaak voorkomt. Zeker met het materieel wat ze rijden op hsl en de in het nieuwsbericht genoemde route. En dat de airco ook meteen uitvalt. Zelf ook al meermaals meegemaakt terwijl ik er in zit en bij deze omstandigheden, maar dan in vorige jaren.
En als je de statistiek bekijkt, dan is het gister dus ook aanvullend nog 2x voortgekomen op de hsl https://www.rijdendetrein...n/archief?reasons%5B%5D=3

En het aantal uur loopt ook snel op met de jaren:

https://www.rijdendetreinen.nl/statistieken

Gelukkig is dat materieel binnenkort vervangen….
Ow wacht, we gaan het weer hergebruik….

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 09-09-2023 09:41 ]

• Andreas01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-12 14:51
Get!em schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:40:
[...]

Mijn punt is eigenlijk dat het wel weer erg vaak voorkomt. Zeker met het materieel wat ze rijden op hsl en de in het nieuwsbericht genoemde route. En dat de airco ook meteen uitvalt. Zelf ook al meermaals meegemaakt terwijl ik er in zit en bij deze omstandigheden, maar dan in vorige jaren.
En als je de statistiek bekijkt, dan is het gister dus ook aanvullend nog 2x voortgekomen op de hsl https://www.rijdendetrein...n/archief?reasons%5B%5D=3

En het aantal uur loopt ook snel op met de jaren:

https://www.rijdendetreinen.nl/statistieken

Gelukkig is dat materieel binnenkort vervangen….
Ow wacht, we gaan het weer hergebruik….
Heeft dit nog steeds te maken met het probleem dat de Traxx-locomotieven moeite hebben met de spanningssluizen (of in ieder geval onbetrouwbaar kunnen zijn daar)? ICNG zou dit specifieke probleem dan toch moeten verminderen.

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-12 15:27
Wat is jullie kijk op woon-werkverkeer met de trein? Mijn woon-werkverkeer met de auto is ruim 1 uur. Met de trein zou het bijna 2 uur zijn. Op het traject moet ik 1x overstappen. Ik ga hybride werken met 2 á 3 dagen per week op kantoor.

Met de trein duurt 2x zo lang. Op een werkdag is dat 4 uur reistijd i.p.v. 2 uur.
Kan ik in de trein de extra reistijd nuttige besteden?
Is werken op een laptop mogelijk of is dat te veel gevraagd?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:28
Als die cijfers daadwerkelijk kloppen en er niet op een andere manier gerekend wordt (of iets dergelijks), dan is dit echt wel heel erg.

237 defecte treinen in 2011, naar 1.707 in 2022.
1.846 storingen in 2011, naar 5.499 in 2022.
Een belangrijke oorzaak hiervoor is dat NS sinds 2016 sneller storingen is gaan melden.

[ Voor 12% gewijzigd door Koenoe op 09-09-2023 10:57 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

• LordSinclair
Apollyon schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:14:
Wat is jullie kijk op woon-werkverkeer met de trein? Mijn woon-werkverkeer met de auto is ruim 1 uur. Met de trein zou het bijna 2 uur zijn. Op het traject moet ik 1x overstappen. Ik ga hybride werken met 2 á 3 dagen per week op kantoor.

Met de trein duurt 2x zo lang. Op een werkdag is dat 4 uur reistijd i.p.v. 2 uur.
Ligt helemaal aan je traject (en reisklasse) of je iets aan werk kan doen in de trein. Soms kan je royaal zitten en soms sta je als sardientjes op elkaar.

En het ligt er ook aan wat je ziet als nuttige besteding en/of je werkgever dat ook zo ziet.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:12
Koenoe schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:38:
[...]

Als die cijfers daadwerkelijk kloppen en er niet op een andere manier gerekend wordt (of iets dergelijks), dan is dit echt wel heel erg.

Als je naar aantal defecte treinen kijkt, moet je ook meewegen hoeveel treinen er in totaal onderweg zijn.

Het totaal aantal storingen zijn alle oorzaken op 1 hoop gegooid. Maar een defecte trein is wel de top-oorzaak (ca 1/3 van alle oorzaken).

Verder valt op dat de HSL-trajecten en trajecten van/naar Schiphol eruit springen.
De vele storingen op de HSL (stil vallen in spanningssluizen e.d.) zal er mee te maken hebben lijkt mij. En Schiphol heeft ook een tijd veel gedoe gehad met (valse) brandmeldingen in de tunnel.
Koenoe schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:38:
[...]

In 2011 werden storingen pas gemeld in de tweede fase (maatregelen en prognose zijn bekend, versperringsmaatregel is toebedeeld). Nu worden storingen al in de eerste fase gemeld (er iets gebeurd, maar we weten nog niet wat precies of hoelang het gaat duren).
Heel veel storingen komen niet verder dan fase 1.

Overigens betekent niet elke melding van een defecte trein ook dat de airco uitvalt. Sterker nog, dat de hoogspanning wegvalt (en daarmee dus de airco) is eigenlijk uitzonderlijk. Dan gaat er echt iets mis.

Specifieker op de HSL: Strandingen in spanningssluizen komen tegenwoordig nog maar zelden voor in mijn ervaring. Ook de binnenlandse Traxx-en hebben sinds de laatste softwareupdate weinig issues meer die tijdens de rit naar boven komen.
De meeste strandingen komen/kwamen in de afgelopen tijd van de IC van/naar Brussel. Die draait/draaide nog op een oudere softwareversie omdat de nieuwe versie niet in België toegelaten was. Dat is nu inmiddels geregeld en de eerste locomotieven hebben de update ontvangen. Daarmee zouden die strandingen ook een stuk minder moeten worden.

Niet gerelateerd aan de stranding van gisteren (dat was een Traxx), maar ICNG heeft last van een paar bekende issues die veruit de grootste hoeveelheid vertraging/uitval veroorzaken. Daarvoor zijn work-arounds beschikbaar die eigenlijk geen vertraging zouden mogen veroorzaken, maar helaas gaat het in die afhandeling nog wel eens mis. Dat is niet onbegrijpelijk. Ook het personeel moet nog wennen aan het nieuwe materieel, en met de kleine hoeveelheid treinen die tot nu toe afgeleverd is, is de kans zeer gering dat je tijdens een dienst werkelijk op een ICNG rijdt. Daardoor is de parate kennis gewoon een stuk kleiner. Dat, in combinatie met zeer materieelspecifieke afhandelingen die eigenlijk bij geen enkele andere trein voorkomen maken het niet eenvoudiger.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:08

Mijn ervaringen zijn van een jaar geleden, werk nu 100% thuis. Ik gebruikte een deel van de treinreistijd als werktijd en kon dan van 9 uur tot 15:30 op kantoor zijn. 6:10 de deur uit, dan was ik om kwart voor 9 op kantoor. En dan rond 15:30 weer weg, 18 uur thuis. Assen - Amsterdam Zuid en dan nog een stukje met de metro. Dat deed ik 3-4 keer per maand.

Ik vond het goed te doen: om half zeven kon ik rustig werken, overstap in Zwolle maar die trein waar ik dan in kwam was ook niet superdruk. Bij Lelystad liep het vol en dan stopte ik met werken. Trein van 16:12 terug, rechtstreeks, net voor de drukte. Eerste stuk was nog wel eens druk maar vanaf Lelystad wel weer wat rustiger. Ik kon meestal wel 2 uur werken in de trein.

Af en toe met de auto maar qua reistijd scheelt dat niet eens zoveel en bovendien kan je in de auto niet echt werken. En ook dan moest ik nog een stukje met de metro: kantoor had geen eigen parkeerplaats en de parkeergarage werd niet vergoed (begrijpelijk in Amsterdam) dus ik parkeerde op een P+R (RAI of Amsterdam Noord). Maar ik kan me voorstellen dat het ligt aan je traject.

• Apollyon
LordSinclair schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:43:
Ligt helemaal aan je traject (en reisklasse) of je iets aan werk kan doen in de trein. Soms kan je royaal zitten en soms sta je als sardientjes op elkaar.
Het als sardientjes op elkaar zitten vind ik vreselijk. In een overvolle trein moeten staan omdat de zitplaatsen al bezet zijn is nog erger.
Reizen met 1ste klasse is veel duurder. Een Altijd Vrij abonnement voor de 1ste klasse is €601,50 en 2e klasse kost €353,80 per maand.
En het ligt er ook aan wat je ziet als nuttige besteding en/of je werkgever dat ook zo ziet.
Ik beschouw dit als nuttige besteding:
  • Programmeer taken op laptop
  • Email lezen / beantwoorden op laptop
  • Studeren m.b.v. laptop
  • Studeren m.b.v. boek
  • Lezen m.b.v. boek of e-reader
Reizen per trein is voor mij goedkoper ten koste van extra reistijd. Als ik een deel van de reistijd nuttig kan besteden dan is het win-win.

• Apollyon
Kalentum schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:44:
Ik vond het goed te doen: om half zeven kon ik rustig werken, overstap in Zwolle maar die trein waar ik dan in kwam was ook niet superdruk. Bij Lelystad liep het vol en dan stopte ik met werken. Trein van 16:12 terug, rechtstreeks, net voor de drukte. Eerste stuk was nog wel eens druk maar vanaf Lelystad wel weer wat rustiger. Ik kon meestal wel 2 uur werken in de trein.
Zat je in de 1ste klasse of 2e klasse coupe? Hoe betrouwbaar was de trein qua dienstregeling en storingen?

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:08
Apollyon schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:46:
[...]

Zat je in de 1ste klasse of 2e klasse coupe? Hoe betrouwbaar was de trein qua dienstregeling en storingen?
2e klas, business card op kosten van de werkgever. Ik heb geen grote drama's mee gemaakt, af en toe een half uur later thuis. Ergste was vorig jaar toen er een hoogspanningskabel op de bovenleiding was gekomen waardoor ik een tijdje om moest via Amersfoort.
Terug had ik een rechtstreekse trein dus als die vertraging had kon ik in elk geval blijven zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Kalentum op 09-09-2023 18:01 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EDIT schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:06:
[...]

Specifieker op de HSL: Strandingen in spanningssluizen komen tegenwoordig nog maar zelden voor in mijn ervaring. Ook de binnenlandse Traxx-en hebben sinds de laatste softwareupdate weinig issues meer die tijdens de rit naar boven komen.
De meeste strandingen komen/kwamen in de afgelopen tijd van de IC van/naar Brussel. Die draait/draaide nog op een oudere softwareversie omdat de nieuwe versie niet in België toegelaten was. Dat is nu inmiddels geregeld en de eerste locomotieven hebben de update ontvangen. Daarmee zouden die strandingen ook een stuk minder moeten worden.
Thanks voor deze update. Blij te horen dat de loco update er is.
Afgelopen maanden was het best ernstig. Gemiddeld zit er op het hsl traject een uitval van richting 15% dit lopend jaar met uitschieters tot meer dan 25% per maand. Volgens kpi van ProRail site tenminste.

En mijn ervaring met woon werk was dus ook zo, dat ik bijna elke reis dag wel weer heen of terug via Den Haag moest.
De meeste uitval de afgelopen maanden is volgens mij niet door strandingen, maar door materieeltekort.
Een deel van de Traxx-locomotieven moet terug naar de leasemaatschappij, maar de ICNGs die eigenlijk al een paar jaar terug hadden moeten instromen zijn er nog niet.
NS heeft voor enkele locs nog een verlenging kunnen krijgen, maar inmiddels zijn er al een aantal locs ingeleverd. Er is er nu eigenlijk dus vrijwel geen reserve meer.
Als er een loc, stam of ICNG vanwege een storing of onderhoud tijdelijk eruit wordt gehaald, zie je dat dus resulteren in uitval in plaats van uitwisseling, zoals dat eerder kon.

• nascar28
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-12 10:50
Telin schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:35:
NS ontwerpt nieuwe machinistenopleiding mede na aanhoudende kritiek van FNV Spoor

Kan uit het artikel nog niet echt direct terughalen op welke punt(en) de opleiding volgens de FNV tekort zou schieten.
Kan je wel vertellen dat de kwaliteit van de opleiding bij lange na niet meer is wat het geweest is.
Daar waar het voorheen een klassikaal/praktisch ingerichte opleiding was is het nu verworven tot een soort zelfstudie dat lijkt op die van de Loi. (No pun).

Beschikbaarheid mentoren zeker van de oudere generatie met een hele hoop kennis wordt steeds minder door natuurlijk verloop en of anders.

Dat merk je aan de kwaliteit.
Laat het duidelijk wezen dat het niet aan de de huidige machinisten ligt.
Hij/zij doen de opleiding die zij aangeboden krijgen, echter blijkt die dan niet voldoende genoeg en dat wreekt zich dan wel eens op de trein.

Dat is wat de fnv bedoeld zonder niet al teveel in detail te willen treden.

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:29

Vier uur reistijd vs twee uur met de auto is wel een flink verschil (is dat incl van en naar het station komen?).

Zelf moet ik een keer in de week naar kantoor. Dit doe ik met de fiets (10 min) + trein (55 min) + lopen (15 min), vergeleken met de auto (1 uur en 5 min) valt dit erg mee. In het begin dat ik dit deed reisde ik 2e klas in het begin van de spits, volle treinen en nauwelijks nog lege zitplaatsen beschikbaar. Toen overgestapt naar een NS Flex Dal Vrij 1e klas, nu de trein in iets na zessen en rond een uurtje of drie weer terug naar huis. Voor mij een win-win-win:
  • Altijd kunnen zitten
  • Werken in de trein => Nog minder op kantoor :*)
  • Abo kost 159 euro per maand, werkgever betaald alsof ik retour doe in tweede klas. Effectief kost het mij 20 euro per maand => ook op andere dagen/weekend voordeel van
  • Met auto gaat de route langs Stroe, altijd file
Eerder woonde ik ergens anders en moest ik 20 min fietsen, 25 min in sprinter en 15 min lopen. Kwa reistijd niet heel veel korter dan nu. Maar in de trein je niet nuttig kunnen maken + regelmatig uitvallende treinen maakten de ervaring toch een stuk minder. Het is per situatie/traject een geheel andere ervaring.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Rub147 schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:06:
[...]
Ik forens ook met de trein op mijn kantoordagen en dit is waar de winst zit. Met mobiele data kan ik in de telefoon _bijna_ net zo productief werken als thuis.

Als ik vroeg terug ga moet ik soms wel een call doen in de trein als er één bij komt. Dat is dan maar zo :X
offtopic:
1e klas dal vrij als abbo. Volle prijs wanneer nodig.

• Apollyon
Rub147 schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:06:
Vier uur reistijd vs twee uur met de auto is wel een flink verschil (is dat incl van en naar het station komen?).
Het is inclusief reistijd van en naar het station. Ik vind het ook een groot verschil in tijd. Daarom mijn vraag of ik de extra reistijd nuttig kan besteden.
In het begin dat ik dit deed reisde ik 2e klas in het begin van de spits, volle treinen en nauwelijks nog lege zitplaatsen beschikbaar. Toen overgestapt naar een NS Flex Dal Vrij 1e klas, nu de trein in iets na zessen en rond een uurtje of drie weer terug naar huis.
Nauwelijks kunnen zitten is vervelend. Tijd nuttig besteden kun je dan wel vergeten. Wordt voor het tarief het moment van inchecken of het moment van uitchecken gehanteerd?
Een NS Dal abonnement geeft alleen 40% korting buiten de spits. (Spits: doordeweeks van 6.30-9.00 uur & 16.00-18.30 uur. Alles buiten deze tijden zijn daluren.)
Voor mij een win-win-win:
  • Altijd kunnen zitten
  • Abo kost 159 euro per maand, werkgever betaald alsof ik retour doe in tweede klas. Effectief kost het mij 20 euro per maand => ook op andere dagen/weekend voordeel van
  • Met auto gaat de route langs Stroe, altijd file
Eerder woonde ik ergens anders en moest ik 20 min fietsen, 25 min in sprinter en 15 min lopen. Kwa reistijd niet heel veel korter dan nu. Maar in de trein je niet nuttig kunnen maken + regelmatig uitvallende treinen maakten de ervaring toch een stuk minder. Het is per situatie/traject een geheel andere ervaring.
Jij legt de vinger precies op de zere plek. Ik overweeg een uur extra reistijd met de trein omdat het goedkoper is dan met een auto forenzen. Als ik een deel van de reistijd nuttig kan besteden dan is dat ook voordeel t.o.v. een auto. Als ik daarvoor een 1ste klas abonnement moet nemen dan wordt het kostenvoordeel kleiner.

• Apollyon
ANdrode schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:27:
Ik forens ook met de trein op mijn kantoordagen en dit is waar de winst zit. Met mobiele data kan ik in de telefoon _bijna_ net zo productief werken als thuis.
Werkt mobiele data goed in de trein? (merk je iets van het switchen tussen de zendmasten van providers?)

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:59

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik maak vrijwel wekelijks de reis Groningen - Amsterdam, en kan altijd wel goed werken in de trein. Reis meestal buiten de spits dus dan is het rustig genoeg om te kunnen zitten en wat werk te kunnen doen. Mijn laptop heeft mobiele data ingebouwd, en heb nooit problemen. Ook met mn vorige laptop, via telefoonhotspot, nooit echt internetproblemen alleen duurde het soms even om verbinding te krijgen (maar dat lag dan aan mijn laptop + telefoon combi). Ook de in de tunnel op de Hanzelijn geen issues.

Maargoed, zoals hierboven al werd genoemd, het hangt echt enorm af van je traject.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• ANdrode
  • Niet online
Apollyon schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:06:
[...]

Werkt mobiele data goed in de trein? (merk je iets van het switchen tussen de zendmasten van providers?)
KPN had een issue waardoor je bij een lange rit regelmatig alle verbindingen verloor omdat het IP wisselde. Dat is opgelost (iirc: september vorig jaar).

Op de Veluwe heb ik een kort gat waar geen bereik is, dit is 2-3 minuten. Mogelijk heeft het wifi van de trein daar bereio, maar ik gebruik mijn eigen telefoons (meervoud) vanwege de bandbreedte.

• Rub147
Apollyon schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:01:
Nauwelijks kunnen zitten is vervelend. Tijd nuttig besteden kun je dan wel vergeten. Wordt voor het tarief het moment van inchecken of het moment van uitchecken gehanteerd?
Een NS Dal abonnement geeft alleen 40% korting buiten de spits. (Spits: doordeweeks van 6.30-9.00 uur & 16.00-18.30 uur. Alles buiten deze tijden zijn daluren.)
Moment van inchecken, met 5 minuten marge in je voordeel.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Apollyon schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:01:

Jij legt de vinger precies op de zere plek. Ik overweeg een uur extra reistijd met de trein omdat het goedkoper is dan met een auto forenzen. Als ik een deel van de reistijd nuttig kan besteden dan is dat ook voordeel t.o.v. een auto. Als ik daarvoor een 1ste klas abonnement moet nemen dan wordt het kostenvoordeel kleiner.
Het voordeel is ook dat je gereden wordt. Autorijden is ook gewoon werken. In de trein kun je ook eens koffie drinken en uit het raam kijken als je daar eens behoefte aan hebt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-12 20:04

GwnLars_

In GoT we trust.

Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 10-09-2023 21:20 . Reden: Zullen we het legaal houden? Er is een reden dat ze dicht zitten... ]

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Ga dat alsjeblieft niet op eigen houtje doen maar laat het gewoon over aan het treinpersoneel. Die doen dat echt wel als de airco uitvalt.
En als de airco niet uitgevallen is, dan wil je die raampjes al helemaal niet open hebben omdat de airco dan voor jan met de korte achternaam probeert bij te koelen. Dan kan je er zeker van zijn dat die over de zeik gaat.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:05
Apollyon schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:06:
[...]
Werkt mobiele data goed in de trein?
Op de route Tilburg - Den Haag heb ik over het algemeen weinig te klagen over de mobiele data. Sinds de aanleg van 4G in de tunnels, heb ik alleen nog maar een slechte verbinding (Tele2) op de stations Delft en Rotterdam Centraal. Het openen van een internetpagina is daar (in de trein) al een uitdaging.

Wat betreft betrouwbaarheid en storingen hangt het heel erg van het traject af, maar ook op een traject kan de ervaring heel wisselend zijn. Ik reis bijvoorbeeld drie keer per week naar het werk en had in juni niet één lange vertraging (>30 minuten). De afgelopen twee weken had ik vier keer dat mijn trein uitviel (sein/wisselstoring, persoon op het spoor, defecte trein en een keer reden onbekend) met ten minste een half uur vertraging tot gevolg. Maar goed, ik heb inmiddels wel de ervaring om ‘s morgens voor ik m’n bed uitkom en daarna voor ik naar het station ga te kijken of de trein wel rijdt (en zelfs dat geeft geen garanties).

Edit:
“en zelfs dat geeft geen garanties”: point proven vanmorgen. Wel een gekke ervaring om de trein vervolgens leeg voorbij te zien komen (trein viel uit vanwege logistieke beperkingen).

[ Voor 8% gewijzigd door voske op 11-09-2023 07:09 ]

Be yourself, no matter what they say ...

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
ANdrode schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:27:
[...]
Als ik vroeg terug ga moet ik soms wel een call doen in de trein als er één bij komt. Dat is dan maar zo :X
Als je dan maar in de stiltecoupé gaat zitten, praten er in ieder geval geen andere mensen meer doorheen >:)

• ANdrode
  • Niet online
basmq schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:40:
[...]

Als je dan maar in de stiltecoupé gaat zitten, praten er in ieder geval geen andere mensen meer doorheen >:)
De reflex met de mute-knop heeft iedereen ondertussen wel aangeleerd toch? :D

Stiltecoupe's zijn inderdaad een beperking: 's ochtends toch een hoofdtelefoon met ruisonderdrukking
op vanwege pratende mensen. 's middags niet geschikt omdat ik weg moet lopen als ik moet bellen.

Ik denk wel dat mijn routine in een 2e klas coupe niet werkt. Stopcontact en niemand naast je is fijn als je werkt.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bij Geseke (tussen Hamm en Paderborn) is een goederentrein met cement ontspoord waarbij de machinist om het leven is gekomen. De goederentrein kwam van de goederenlijn ten zuiden van Geseke.
Ooggetuigen en (inmiddels verwijderde) fotos en videos melden dat de trein in brand stond voor de ontsporing en met hoge snelheid over de geopende overweg in de B1 reed en dat de machinist iets aan het doen was achterop de lok (waarschijnlijk iets met de remleiding).

Het traject Soest - Paderborn is voorlopig gesperd.

Afbeeldingslocatie: https://www.drehscheibe-online.de/foren/file.php?109,file=516162

Signatures zijn voor boomers.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ANdrode schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:54:
[...]

Stopcontact en niemand naast je is fijn als je werkt.
Hoeveel kan zo'n stopcontact eigenlijk leveren? Ik heb wel eens begrepen dat het slechts 150W is...

Met de laptop van mijn werk inderdaad ja.....240W adapter, laptop al eens over de 250W accuut gebruik gekregen. Batterij houdt het niet langer dan 1 uur vol zonder adapter en is 17 inch, dus hele tafeltje is ook wel vol (als er al een tafeltje is...)

(en werken in de spits.... sardientjes hebben het soms ruimer, dus ik reis tegenwoordig vaker na de spits / voor de spits, geen garantie, maar wel relaxter)

• Napo
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:49:
[...]

Hoeveel kan zo'n stopcontact eigenlijk leveren? Ik heb wel eens begrepen dat het slechts 150W is...

Met de laptop van mijn werk inderdaad ja.....240W adapter, laptop al eens over de 250W accuut gebruik gekregen. Batterij houdt het niet langer dan 1 uur vol zonder adapter en is 17 inch, dus hele tafeltje is ook wel vol (als er al een tafeltje is...)
Lijkt me eerder een probleem van de beperkte mobiliteit van de laptop dan de geleverde stroom vanuit het stopcontact ;)

Je kan niet alles faciliteren en als de basis zou zijn 150w en ruimte op het tafeltjes (wat er al niet is) voor een 15 inch laptop ben je er al. Ga je groter of krachtiger houdt het een keer op :)
Zolang je laptop gewoon opgeladen is en je geen spelletjes aan het spelen bent of andere CPU/GPU intensieve taken doet, moet het volgens mij geen enkel probleem zijn. Mijn privélaptop heeft een adapter van 230 watt, en ik heb eigenlijk nooit problemen gehad als ik die in de trein gebruikte.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

EDIT schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:28:
Zolang je laptop gewoon opgeladen is en je geen spelletjes aan het spelen bent of andere CPU/GPU intensieve taken doet, moet het volgens mij geen enkel probleem zijn. Mijn privélaptop heeft een adapter van 230 watt, en ik heb eigenlijk nooit problemen gehad als ik die in de trein gebruikte.
offtopic:
Behalve dat hij af en toe per ongeluk een station voorbijreed omdat hij op zijn laptop aan het kijken was in plaats van uit het raam.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:59
Maasluip schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:55:
Bij Geseke (tussen Hamm en Paderborn) is een goederentrein met cement ontspoord waarbij de machinist om het leven is gekomen. De goederentrein kwam van de goederenlijn ten zuiden van Geseke.
Ooggetuigen en (inmiddels verwijderde) fotos en videos melden dat de trein in brand stond voor de ontsporing en met hoge snelheid over de geopende overweg in de B1 reed en dat de machinist iets aan het doen was achterop de lok (waarschijnlijk iets met de remleiding).

Het traject Soest - Paderborn is voorlopig gesperd.

[Afbeelding]
Oeiii. Dat klinkt alsof de trein geen remvermogen had, en dat de machinist een dappere poging heeft gedaan om de treinleiding weer te deblokkeren (of lek te steken o.i.d.). Helaas zonder goede afloop :'(

Als die trein van "Heidelberg cement" kwam, heeft deze amper 2 km gereden voor de locatie van ontsporing. Dan zou hij toch geen hele hoge snelheid bereikt kunnen hebben, zou je denken.
Edit: het schijnt er met 2% bergaf te gaan, volgens Drehscheibe Online. Dan gaat je trein snel aan de rol... En rook bij de loc zal dan wel van oververhitte remmen zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door marcop23 op 11-09-2023 11:46 ]

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:32
Het is volgens mij ook afhankelijk van het type trein dat je hebt, in een NS Flirt is het sowieso (veel) meer dan 150W anders had dit geintje destijds nooit gekund :+ : https://www.rtlnieuws.nl/...trein-airfryer-frituurpan

• Apollyon
F.West98 schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:10:
Ik maak vrijwel wekelijks de reis Groningen - Amsterdam, en kan altijd wel goed werken in de trein. Reis meestal buiten de spits dus dan is het rustig genoeg om te kunnen zitten en wat werk te kunnen doen.
(en werken in de spits.... sardientjes hebben het soms ruimer, dus ik reis tegenwoordig vaker na de spits / voor de spits, geen garantie, maar wel relaxter)
Buiten de spits reizen is dus het advies. Geldt dat alleen voor 2e klasse of ook 1ste klasse?

• Apollyon
Rub147 schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:19:
Moment van inchecken, met 5 minuten marge in je voordeel.
Geldt het moment van inchecken voor het hele traject of loopt de teller opnieuw bij een overstap in een ander treinstel?

• Apollyon
evilution schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:21:
Het voordeel is ook dat je gereden wordt. Autorijden is ook gewoon werken. In de trein kun je ook eens koffie drinken en uit het raam kijken als je daar eens behoefte aan hebt.
Autorijden heeft ook voordelen. Ik kan altijd op mijn eigen stoel zitten. Er komt niemand tegen mij aan zitten. Ik bepaal zelf de stand van de airco. Het bespaart 4 tot 6 uur reistijd per week.
Het voornaamste nadeel is dat het duurder is en de reistijd niet nuttig besteed kan worden. Ik sta om de 2 dagen bij het tankstation om de tank te vullen.

• Apollyon
voske schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:20:
Maar goed, ik heb inmiddels wel de ervaring om ‘s morgens voor ik m’n bed uitkom en daarna voor ik naar het station ga te kijken of de trein wel rijdt (en zelfs dat geeft geen garanties).
Uitvallende treinen en vertraging zijn wel een groot nadeel. Hoe check jij in de ochtend of de trein wel rijdt? Heb je daar een goede app of website voor?

• Rub147
[b]Apollyon schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:45:
Buiten de spits reizen is dus het advies. Geldt dat alleen voor 2e klasse of ook 1ste klasse?
Hangt heel erg per traject af, mijn ervaring op traject Amsterdam <> Deventer is er in de spits (dinsdagen en donderdagen) nauwelijks tot geen plek in de 1e en 2e klas.

Bij overstappen blijft je initiële check-in tijd gelden, mits je binnen 30 minuten na uitchecken weer incheckt.
[b]Apollyon schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:56:
Uitvallende treinen en vertraging zijn wel een groot nadeel. Hoe check jij in de ochtend of de trein wel rijdt? Heb je daar een goede app of website voor?
In de NS app kan je bijvoorbeeld een melding voor een specifieke reis aanzetten. Kijk zelf vaak op http://rijdendetreinen.nl

[ Voor 28% gewijzigd door Rub147 op 11-09-2023 12:59 ]

• Apollyon
ANdrode schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:54:
Stiltecoupe's zijn inderdaad een beperking: 's ochtends toch een hoofdtelefoon met ruisonderdrukking
op vanwege pratende mensen. 's middags niet geschikt omdat ik weg moet lopen als ik moet bellen.
Een hoofdtelefoon met ruisonderdrukking op in een stiltecoupe vanwege pratende mensen? Praten die mensen in de stilte coupe's of uit de 2e klasse coupe's?

• ANdrode
  • Niet online
Apollyon schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:58:
[...]

Een hoofdtelefoon met ruisonderdrukking op in een stiltecoupe vanwege pratende mensen? Praten die mensen in de stilte coupe's of uit de 2e klasse coupe's?
Er praten genoeg mensen. Het is een open kantoor --- geen stille ruimte :)
[...]

Grappig dat je dit vraagt. Ik gebruik een macbook met 140w lader.
  • USB-C kabel gebruik ipv Magsafe. Laadt dan met 85W (?): Geen problemen
  • Laptop erg leeg + magsafe: Stopcontact in DDZ (?) valt dan uit. ICM of VIRM gaat wel goed.

[ Voor 27% gewijzigd door ANdrode op 11-09-2023 13:46 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EDIT schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:28:
Ik krijg een BIOS melding als er onvoldoende stroom geleverd wordt. Laptop gaat dan in beperkte modus wel doorstarten, maar veel dingen doen het niet goed, waaronder ook Bluetooth/WiFi en webcam.

• marcop23
Get!em schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:54:
[...]

Ik krijg een BIOS melding als er onvoldoende stroom geleverd wordt. Laptop gaat dan in beperkte modus wel doorstarten, maar veel dingen doen het niet goed, waaronder ook Bluetooth/WiFi en webcam.
Dat zal dan gaan om het vermogen wat de lader aan de laptop kan leveren. Het vermogen wat de trein aan de lader kan leveren, is niet "flexibel". Het is aan of het is uit. Er is namelijk geen manier waarop de trein met de lader kan communiceren.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Naja, in de praktijk open ik die jumbo laptop dus nooit in de trein. Onpraktisch.

Beste werkt tot nog toe een iPad 11” omdat die klein genoeg is om snel uit de tas te halen en groot genoeg om op te typen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maasluip schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:55:
Bij Geseke (tussen Hamm en Paderborn) is een goederentrein met cement ontspoord waarbij de machinist om het leven is gekomen.
Nieuwere berichting schetsen een bizar beeld. De lok zou al brandend met ongeveer 90 km/h over de laatste overweg gereden zijn, terwijl 30 km/h toegelaten is. De machinist/rangeerder zat op het voorste bordes van de tweede wagon. Het gehele traject ligt in een 16,67 promille daling, iets wat een snelheid van 90 km/h van een vrijwel ongeremde trein zeer wel mogelijk maakt. De lok mag 60 km/h en heeft een langzaamgang van 30 km/h. Als die ingelegd was (wat logisch is vanwege de snelheid die gereden mag worden en het rangeren) dan kan de koppelomvormer vanwege de veel te hoge omwentelingssnelheid geëxplodeerd zijn, wat de brand kan verklaren.
Het lijkt erop dat de trein (vrijwel) ongeremd naar beneden is gerold.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En de laatste berichten zijn dat de machinist blijkbaar met de verkeersleiding aan het telefoneren was en het plan had de trein richting Lippstadt uit te laten rollen. De S-bocht voor het station dacht daar dus anders over. Dat verklaart ook een beetje waarom hij niet al in een vroeg stadium van de trein gesprongen was, blijkbaar dacht hij dat hier nog wat te redden was.

De machinist was een spoorwegman in hart en nieren die van zijn hobby die hij van kindsheid had zijn werk gemaakt had.

Maasluip schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:37:
[...]

Nieuwere berichting schetsen een bizar beeld. De lok zou al brandend met ongeveer 90 km/h over de laatste overweg gereden zijn, terwijl 30 km/h toegelaten is. De machinist/rangeerder zat op het voorste bordes van de tweede wagon. Het gehele traject ligt in een 16,67 promille daling, iets wat een snelheid van 90 km/h van een vrijwel ongeremde trein zeer wel mogelijk maakt. De lok mag 60 km/h en heeft een langzaamgang van 30 km/h. Als die ingelegd was (wat logisch is vanwege de snelheid die gereden mag worden en het rangeren) dan kan de koppelomvormer vanwege de veel te hoge omwentelingssnelheid geëxplodeerd zijn, wat de brand kan verklaren.
Het lijkt erop dat de trein (vrijwel) ongeremd naar beneden is gerold.

[YouTube: 10.09.2023 - VN24 - Zug Desaster in Geseke - Güterzug entgleist mitten in der City]
Waarschijnlijk probeerde hij de luchtslang los te gooien zodat de luchtremmen z'n werking zouden doen, maar is dat niet gelukt. Bizar ongeluk wel.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
We hebben gisteren op het werk het filmpje proberen te analyseren, samen met een oud-treinbestuurder, en Google maps open om het terrein wat te verkennen.
Let op, speculatie van onze kant. We zijn puur verder gegaan op het filmpje en de geografie.
Die oud-treinbestuurder had een vermoeden dat, alhoewel hij het type loc niet kent, die loc 2 types versnellingen had. Eentje voor rangeerwerk, en eentje voor de baan. Vermoedelijk stond de versnelling in die kruipstand, en heeft de bestuurder proberen te remmen op motor toen de andere remmen geen uitwerking hadden, nadat die trein serieus aan snelheid won. Vlak voor de bocht rond het dorp, is er een serieuze helling. Die transmissie kon het niet aan, en is gewoon ontploft. Mijn collega wees op het raderwerk dat normaal in elkaar hoort te pakken, en dat nu verbogen of afgebroken is. Trein vermoedelijk al ontspoord in de laatste bocht, waarom daar het spoor vol ligt met delen struikgewas. Ter hoogte van de wissel met het hoofdspoor, moest het dan gewoon mislopen.
Over het waarom van die falende remmen, vermoedt mijn collega een menselijke fout, zoals een remkraan die nog gesloten stond. Aan de remblokken van de wagens, of toch die we te zien krijgen in het filmpje, is er eigenlijk geen schade te zien die zou kunnen wijzen op een hevige remming.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Geen idee of het hier thuis hoort, maar ik wil het toch even kwijt.

In mijn werk kan ik grotendeels thuiswerken en ga ik max 1x in de week naar kantoor, meestal voor 1 of 2 overleggen, de rest kan allemaal via teams. Door de hoge parkeer tarieven en ondanks de langere reistijd met het OV, toch maar besloten dit met het OV te doen, en een korting abonnement op mijn ov business kaart te nemen.

Dus afgelopen donderdag wilde ik om 9:05 met de trein. Ruim op tijd weg om 8:30, van te voren checken of de trein ging, ja geen vertragingen of dergelijke (anders kan ik nog naar een andere station gaan, maar dan moet ik op de fiets (weer ivm betaald parkeren)). Ik arriveer ruim op tijd 8:55 bij het perron en zie dat mijn trein niet rijd door een aanpassing van de dienstregeling. Wat schetst mijn verbazing rond 9:10, rijd de (stop)trein voorbij mijn station. Meteen in de app van de NS gekeken en de trein had vertraging bij het vorige (IC) station (iets van 7 minuten) en men had besloten om mijn station en de volgende gewoon maar over te slaan en zo de vertraging in te lopen.

Ik had dit nog nooit eerder mee gemaakt (ga niet vaak met de trein), dat de stop trein niet stopt op een station wat normaal wel in de dienstregeling zit....

Zo kan je idd treinen op tijd laten rijden, door gewoon je reizigers/klanten in de koud te laten staan (bij wijze van spreken, het was lekker weer nog)

Everything is better with Bluetooth

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

jeanj schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:31:
Geen idee of het hier thuis hoort, maar ik wil het toch even kwijt.

In mijn werk kan ik grotendeels thuiswerken en ga ik max 1x in de week naar kantoor, meestal voor 1 of 2 overleggen, de rest kan allemaal via teams. Door de hoge parkeer tarieven en ondanks de langere reistijd met het OV, toch maar besloten dit met het OV te doen, en een korting abonnement op mijn ov business kaart te nemen.

Dus afgelopen donderdag wilde ik om 9:05 met de trein. Ruim op tijd weg om 8:30, van te voren checken of de trein ging, ja geen vertragingen of dergelijke (anders kan ik nog naar een andere station gaan, maar dan moet ik op de fiets (weer ivm betaald parkeren)). Ik arriveer ruim op tijd 8:55 bij het perron en zie dat mijn trein niet rijd door een aanpassing van de dienstregeling. Wat schetst mijn verbazing rond 9:10, rijd de (stop)trein voorbij mijn station. Meteen in de app van de NS gekeken en de trein had vertraging bij het vorige (IC) station (iets van 7 minuten) en men had besloten om mijn station en de volgende gewoon maar over te slaan en zo de vertraging in te lopen.

Ik had dit nog nooit eerder mee gemaakt (ga niet vaak met de trein), dat de stop trein niet stopt op een station wat normaal wel in de dienstregeling zit....

Zo kan je idd treinen op tijd laten rijden, door gewoon je reizigers/klanten in de koud te laten staan (bij wijze van spreken, het was lekker weer nog)
Als jouw stoptrein was gestopt i.p.v. doorgereden had die weer treinen achter hem vertraagd. Dus stations overslaan levert uiteindelijk minder vertraagde reizigers op.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

evilution schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:36:
[...]

Als jouw stoptrein was gestopt i.p.v. doorgereden had die weer treinen achter hem vertraagd. Dus stations overslaan levert uiteindelijk minder vertraagde reizigers op.
Het zou kunnen. 5 minuten later kwam er een andere trein aan op hetzelfde station. Deze ging maar voor een deel dezelfde route als de vorige trein. Voor de mensen die de eerste trein moesten hebben 20-30 minuten vertraging opgelopen. Ik begrijp dat ze het doen en waarom ze het doen, een stop overslaan scheelt 3-4 minuten, dan kan die vertraging van 7 minuten inhalen als je 2 stations overslaat, maar als ze jou laten staan kijk je toch vreemd op als de trein toch langskomt.....

Voor mij maakte was het maar 10 minuten vertraging doordat ik meerdere wegen heb die naar rome/mijn bestemming leiden Ik kende alleen deze truuk nog niet, wel dat ze een hele trein naar een volgende tijdslot duwen, maar dat is meestal bij treinen met een hoge frequentie (4 per uur of vaker)

Wel vraag ik me af hoe ze dit in de cijfers meenemen, heb de reis opgezocht in de reisplannen en daarbij staat niets meer van de dienstregeling wijziging en zelfs stiptheid 100% (wat dus zeker niet klopt, want ik was er bij)

[ Voor 9% gewijzigd door jeanj op 13-09-2023 18:11 ]

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-12 12:24
Ja dat wordt zeker meegenomen, maar dat zie je niet 'live' in de reisplanner app.

Dat stations worden overgeslagen is allemaal vastgelegd in een TAD (Trein Afhandelings Document). De vervoerder beslist het bijvoorbeeld niet, maar Prorail.

Voorbeeld:

Als de sprinter van Arnhem naar Dordrecht na Den Bosch een vertraging heeft van +7 of hoger, dan wordt Tilburg Universiteit overgeslagen.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Het probleem is niet zozeer dát het gebeurt, maar dat er niet op tijd over gecommuniceerd wordt.

Ik heb al vaker in de Sprinter Arnhem > Nijmegen gezeten (met het doel uit te stappen in Lent) om er vervolgens in de al rijdende trein door de omroep van op de hoogte gebracht te worden dat de trein Arnhem Zuid, Elst en Lent zal overslaan.

Doorrijden naar Nijmegen dus, en daar (illegaal, want zonder uit/incheck) op de Sprinter in de tegenovergestelde richting te stappen (anders kost het me nog geld ook).

Vooral dat niet vooraf communiceren snap ik als reiziger niet. Horen ze het echt pas als de trein al in beweging is gekomen, of is het laksheid in de communicatie?

Verwijderd

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:19:
Het probleem is niet zozeer dát het gebeurt, maar dat er niet op tijd over gecommuniceerd wordt.

Ik heb al vaker in de Sprinter Arnhem > Nijmegen gezeten (met het doel uit te stappen in Lent) om er vervolgens in de al rijdende trein door de omroep van op de hoogte gebracht te worden dat de trein Arnhem Zuid, Elst en Lent zal overslaan.

Doorrijden naar Nijmegen dus, en daar (illegaal, want zonder uit/incheck) op de Sprinter in de tegenovergestelde richting te stappen (anders kost het me nog geld ook).

Vooral dat niet vooraf communiceren snap ik als reiziger niet. Horen ze het echt pas als de trein al in beweging is gekomen, of is het laksheid in de communicatie?
Als de machinist het maar weet, is het operationeel opgelost. Reizigers informeren heeft lagere prio.

In mijn vorige woonplaats stapte ik op de trein aan een doodlopende lijn. Daar presteerde men het nog om 2 minuten nadat de trein had moeten komen pas om te roepen dat hij niet zou rijden. Maar dat weet je natuurlijk ruim vantevoren al, die trein moet immers eerst die doodlopende lijn op en dan keren en weer terug. Als die trein dan op de heenweg al niet langskomt, dan gaat hij zeker ook niet keren en weer terugrijden.

Communicatie is breed nog steeds "een ding". Laatst moesten we overstappen op een trein naar Utrecht in Den Bosch. Vlak voor we in Den Bosch aankwamen, gaf de reisplanner ineens aan dat de overstap niet mogelijk was omdat de trein naar Utrecht niet zou rijden. Op het perron stond de volgende trein (45 minuten later?) al op het informatiescherm op het perron. Zelf toen maar halsoverkop in de Sprinter naar Utrecht gestapt om niet nog 45 minuten op Den Bosch (of all places) te hoeven hangen. Maar geen enkele suggestie van NS hoor, heb ze niet eens horen omroepen dat de trein niet reed. Conducteur in de Sprinter begon al te vertellen dat we beter de Intercity hadden kunnen pakken want sneller.... keek of hij water zag branden toen we hem vertelden en lieten zien in de app dat die helemaal niet reed.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2023 08:40 ]

• LordSinclair
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:29:
[...]

Als de machinist het maar weet, is het operationeel opgelost. Reizigers informeren heeft lagere prio.
En dan nog steeds maar afvragen waarom men niet terugkomt naar de trein. Reizigers horen het eerder te weten dan de machinist (bij wijze van spreken).

Je zou maar slecht te been zijn, een rechtstreekse trein gekozen hebben. En tijdens de rit er achter komen dat je helse trappen op en af moet om bij je doel te komen. Dan had je liever een trein gewacht.

Leuk al die live info.. die helemaal niet live blijkt te zijn als puntje bij paaltje komt.
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:19:
Als ze daar dan moeilijk over gaan doen dan snappen ze het zelf ook niet meer 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door LordSinclair op 14-09-2023 08:47 ]

• cazzer22
Ach, in Nederland gaat het zo slecht nog niet. Als je in de Duitse reisplanner kijkt naar een vertraagde trein is alle historische data standaard weg. Zodra de vertraagde trein een station voorbij is, is de vertraging ook weg en lijkt het alsof de trein volgens dienstregeling vertrokken is.

Voor de meeste reizigers is die historische data niet zo belangrijk maar het is wel handig om later te kunnen zien of je bijvoorbeeld geld terug kan vragen.

En ja, er zijn zat sites waar je die data wel terug kan vinden, maar dat zou de vervoerder toch ook aan moeten kunnen leveren. De NS kan dat wel.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:29:
[...]

Sarcasme hopelijk? Want je zult maar naar Arnhem Zuid moeten gaan. En dan is de kerende sprinter ook vet vertraagd en rijdt ook door.

Ik zou bijna aan de noodrem trekken als het me overkwam. Iig enige verbale agressie richting het treinpersoneel.

Verwijderd

Maasluip schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:58:
[...]

Sarcasme hopelijk? Want je zult maar naar Arnhem Zuid moeten gaan. En dan is de kerende sprinter ook vet vertraagd en rijdt ook door.

Ik zou bijna aan de noodrem trekken als het me overkwam. Iig enige verbale agressie richting het treinpersoneel.
Tuurlijk. Ik roep al jaren dat NS zich meer bezig moet gaan houden met reizigers vervoeren in plaats van treinen laten rijden. :)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:03:
[...]

Tuurlijk. Ik roep al jaren dat NS zich meer bezig moet gaan houden met reizigers vervoeren in plaats van treinen laten rijden. :)
Oh joh. Reizigers zijn fnuikend voor je bedrijfsproces.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Maasluip schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:58:
[...]
Iig enige verbale agressie richting het treinpersoneel.
Ik vraag me af waarom ze personeelstekorten hebben...

• LordSinclair
evilution schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:20:
[...]

Ik vraag me af waarom ze personeelstekorten hebben...
Omdat hogere lagen het verknallen maar niet in zicht zijn, en daardoor het personeel (helaas) het pispaaltje worden bij de zoveelste ellende onderweg.

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

cazzer22 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:48:
Ach, in Nederland gaat het zo slecht nog niet. Als je in de Duitse reisplanner kijkt naar een vertraagde trein is alle historische data standaard weg. Zodra de vertraagde trein een station voorbij is, is de vertraging ook weg en lijkt het alsof de trein volgens dienstregeling vertrokken is.

Voor de meeste reizigers is die historische data niet zo belangrijk maar het is wel handig om later te kunnen zien of je bijvoorbeeld geld terug kan vragen.

En ja, er zijn zat sites waar je die data wel terug kan vinden, maar dat zou de vervoerder toch ook aan moeten kunnen leveren. De NS kan dat wel.
Waar kan ik dat dan terug zien?

Want als ik nu naar mijn specifiek treinreis van vorige week kijk in de reisplanner van de NS dan staat er gewoon de dienst regeling. Echter de trein had bij een (ic) station eerder 7 minuten vertraging dat heb ik toen terplekke gecheckt in de NS reisplanner toen de trein mijn station en die daarop oversloeg (dat stond namelijk op dat moment wel in de reisplanner). Bij alle 3 stations staat voor deze trip stiptheid 100% in de NS reisplanner, wat dus pertinent niet waar is, ic station 7 minuten te laat is niet stipt, en 2 stations overslaan, is zeker niet stipt. Dus ik kan niet vertrouwen op de NS reisplanner voor historische data. (en ja dit is n=1)

Ik kan dus nu niet zien waar de vertraging is ontstaan (de trein is ruim een uur voordat ie bij mijn station aankomt vertrokken als stoptrein) en dat wilde ik wel weten aangezien ik bij vertrek van huis nog had gechecked of mijn trein op tijd zou vertrekken

Ik ga nu nog weinig met de trein en ov door het vele thuis werken, maar er is elke keer wel wat waardoor ik een aansluiting misloop wat mij tot een halfuur vertraging kan opleveren.

• marcop23
jeanj schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:56:
[...]

Waar kan ik dat dan terug zien?
Zo te zien staat het alleen in de reisplanner voor dezelfde dag. Voor dagen in het verleden zijn er wel handige websites van derde partijen, zoals rijdendetreinen.nl

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

marcop23 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:39:
[...]

Zo te zien staat het alleen in de reisplanner voor dezelfde dag. Voor dagen in het verleden zijn er wel handige websites van derde partijen, zoals rijdendetreinen.nl
Ik had die site al gevonden maar planner liet alleen de dienstregeling zien.
Maar als ik verder kijk hebben ze een treinarchief. En daar staat het idd wel in

En daarmee krijg ik deels antwoord op mijn vraag en wat interessante statistieken.
De trein heeft de vertraging bij het vorige (ic)station opgelopen, reden onbekend. Het is speculatie van mijn kant, maar ik vermoed dat ze een andere IC trein voor hebben laten gaan die een kleine vertraging had.
Uiteindelijk is de vertraging opgelopen naar 11 minuten over het gehele traject (voor passagiers die wel mee mochten) en voor het eind punt terug gebracht naar 7 minuten.
Bij mijn station is deze trein 82% in de laatste 2 weken op tijd, en 93% in de laatste 2 maand

[ Voor 9% gewijzigd door jeanj op 14-09-2023 13:15 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een brand op een goederentrein bij Etten-Leur vorig jaar werd veroorzaakt door een onjuiste spoedreparatie aan een bovenleiding. Dat concludeert ProRail na onderzoek. Bij de brand gingen ruim veertig auto's in vlammen op.

De brand, vandaag precies een jaar geleden, brak uit nadat een bovenleiding op de trein was beland. Volgens de spoorbeheerder brak de bovenleidingdraad en viel deze op de trein. Die draad werd meegesleurd en stond nog onder spanning, waardoor de auto's op de trein in brand vlogen.

Er werd daarna weer stroom op het draad gezet, maar bij het uitvoeren van deze handeling ging ook een schakelaar kapot. Daardoor schakelde de stroom niet meer af en liep er nog 18 minuten elektriciteit door de kapotte draad. "Dit falen kon niet worden opgemerkt op het bedieningscentrum en verergerde de brand", schrijft ProRail. Bij de brand raakte niemand gewond.

Uit onderzoek blijkt dat de bovenleiding brak op een plek waar eerder een spoedreparatie was uitgevoerd vanwege slijtage. De leiding werd tijdelijk gerepareerd met een zogenoemde bijdraad, maar volgens ProRail had dat eigenlijk niet gemogen. "Het plaatsen van bijdraden is niet meer toegestaan, omdat deze reparatiemethode tot grotere schade en meer hinder leidt op het moment dat de draad daar toch breekt", aldus de spoorbeheerder.

ProRail heeft gecontroleerd of er nog meer van zulke foute reparaties waren uitgevoerd. Die zijn inmiddels hersteld, meldt Omroep Brabant. Ook is de werkwijze aangepast voor als er bovenleidingen worden gerepareerd. Er wordt nu eerst contact opgenomen met de treindienstleider in het getroffen gebied voor er weer stroom op de draad wordt gezet, aldus ProRail.

Bij de brand in de goederentrein raakte ook het spoor beschadigd. Vanwege de herstelwerkzaamheden reden er tussen Breda en Roosendaal twee dagen lang geen treinen.
Bron: Brand in autotrein bij Etten-Leur veroorzaakt door foute spoedreparatie

Dat is een "oeps, even Apeldoorn bellen!"-momentje...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/ede9db4528c588103f2053501323b8e77c8b2ee3/?url=https%3A%2F%2Fapi.omroepbrabant.nl%2Fimg%2Ff%2F1024%2F576%2F0.38%2F0.64%2FbWVkaWEvcHJvZC80MTQ4MzI4LmpwZz9zdj0yMDE5LTA3LTA3JnN0PTIwMjAtMDEtMDFUMDAlM0EwMCUzQTAwWiZzZT0yMDQwLTAxLTAxVDAwJTNBMDAlM0EwMFomc3I9YiZzcD1yJnNpZz1vRzlBcnIlMkZjTHNCeE5FTURWWjFWOEVxeWphMUpOMXBjSm95eDZZQ29sYTQlM0Q%3D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/1ce15a886b5fd42a1b9e88f38a2cdd3eb032f133/?url=https%3A%2F%2Fimages0.persgroep.net%2Frcs%2F3hLV82ftFl4o76A0_12V_csKd24%2Fdiocontent%2F221413742%2F_fitwidth%2F694%2F%3FappId%3D21791a8992982cd8da851550a453bd7f%26quality%3D0.8%26desiredformat%3Dwebp

Virussen? Scan ze hier!

Heb zelf nog nooit gehoord van een bijdraad, vraag mij af wat ze dan doen...

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:49:
[...]

Heb zelf nog nooit gehoord van een bijdraad, vraag mij af wat ze dan doen...
Kennelijk een tijdelijk lapmiddel, Prorail zegt er zelf dit over:
De rijdraad werd door het plaatsen van een zogenoemde ‘bijdraad’ tijdelijk gerepareerd omdat de vervanging van de rijdraad al gepland was. Het plaatsen van bijdraden is niet meer toegestaan, omdat deze reparatiemethode tot grotere schade en meer hinder leidt op het moment dat de draad daar toch breekt. Bovendien is er dan een verhoogd risico dat die bijdraad wordt meegesleept door de stroomafnemer van de trein.
Zie https://www.prorail.nl/ni...ederentrein-etten-leur-af

Virussen? Scan ze hier!

wildhagen schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:04:
[...]

Kennelijk een tijdelijk lapmiddel, Prorail zegt er zelf dit over:

[...]

Zie https://www.prorail.nl/ni...ederentrein-etten-leur-af
Ja zal het eens aan m'n bovenleiding collega vragen. Ik heb wel wat kennis van bovenleiding en tractie energie, maar hier heb ik nog nooit van gehoord.

• marcop23
ArcticWolf schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:07:
[...]

Ja zal het eens aan m'n bovenleiding collega vragen. Ik heb wel wat kennis van bovenleiding en tractie energie, maar hier heb ik nog nooit van gehoord.
Het lijkt een stuk rijdraad van ongeveer een meter te zijn, die naast de twee rijdraden werd geplaatst. Uit het rapport van ProRail:
Een bijdraad wordt strak naast een afgesleten stuk rijdraad geplaatst met zogenaamde bijdraadklemmen. De bijdraad staat niet onder mechanische spanning. Bij een juiste montage hangt een bijdraad iets lager dan de oorspronkelijke rijdraad, waardoor de bijdraad het contact met de stroomafnemer overneemt. Op deze manier zal de rijdraad, die nog steeds de mechanische spanning draagt, niet verder slijten.
Pagina: 1 ... 91 ... 168 Laatste