Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 92 ... 168 Laatste
Acties:
marcop23 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:28:
[...]

Het lijkt een stuk rijdraad van ongeveer een meter te zijn, die naast de twee rijdraden werd geplaatst. Uit het rapport van ProRail:

[...]
Bijzonder, lijkt mij inderdaad ook niet heel erg robuust en veilig als overbrugging voor de definitieve reparatie 8)7

Dank voor de quote uit het rapport!

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Verwijderd

Deze week weer "door het oog van de naald gekropen". Dinsdag naar Delft gereisd, via Schiedam. Gisteren van Delft naar Dordrecht via Schiedam en later op de dag van Dordrecht weer naar het noorden, via Schiedam en Delft...

https://www.nu.nl/302947/...staat-vast-bij-delft.html

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2023 19:36 ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:49

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:33:
Deze week weer "door het oog van de naald gekropen". Dinsdag naar Delft gereisd, via Schiedam. Gisteren van Delft naar Dordrecht via Schiedam en later op de dag van Dordrecht weer naar het noorden, via Schiedam en Delft...

https://www.nu.nl/302947/...staat-vast-bij-delft.html
En anders heb je een keer vertraging door een uitgevallen trein waarbij je geëvacueerd wordt.
Is mij nog nooit overkomen (helaas ;) ).

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Verwijderd

AW_Bos schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:47:
[...]

En anders heb je een keer vertraging door een uitgevallen trein waarbij je geëvacueerd wordt.
Mij gelukkig maar een enkele keer. Geen pretje hoor, halve dag niet kunnen werken, in de middle of nowhere uren in een hete trein (had ik gelukkig nog iets te drinken in mijn tas zitten).

Een paar uur vastzitten, dat is eigenlijk ook niet echt meer "vertraging" te noemen. Wat je wilde gaan doen, kun je immers eigenlijk wel vergeten op dat moment. :)

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:59
AW_Bos schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:47:
[...]

Dat wil je ook vooral niet meemaken. Ik moest voor mijn werk een keer van Amsterdam naar Arnhem. Ik had de trein 10 minuten eerder kunnen pakken, maar 10 minuten later reed de ICE, en dat werkt wat prettiger. Helaas, 10 minuten bleek er een ICM3 te rijden tot aan Arnhem... Bij Wolfheze (beruchte plek...) ging er opeens een bonk door de trein, en daarna een noodremming.

Binnen no time waren de hulpdiensten er. Politie, ambulance, Prorail. Er bleek bloed voor op de trein te zitten, maar ze konden geen lichaam vinden. Dus ze moesten eerst de hele trein inspecteren en de laatste paar km spoorbaan...

Na een uur of anderhalf moest ik naar het toilet... Het enige toilet in die ICM3 was al goed gebruikt door wat mensen zonder richtingsgevoel, te oordelen aan de laag van een centimeter urine op de vloer...Tot overmaat van ramp bleek er in die trein ook nog een ex-collega te zitten (niet mijn favoriete ex-collega), die me met man en macht wou bijpraten over haar nieuwe baan. En ik had geen ducktape bij om haar stil te krijgen... :(

Na een uur of 2,5 werd er omgeroepen dat we waarschijnlijk een aanrijding met een wild zwijn gehad hadden, wat na de klap gewond de bossen in gevlucht was. Er zouden bussen komen. Dat duurde toen ook nog 3 kwartier.

Na een uur of 4 vertraging kwam ik in Arnhem aan. Toen was het overleg waar ik heen moest al over, dus ik kon ook meteen weer terug... Gelukkig reden de treinen toen wel weer :D

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik heb wel een keer bijna een aanrijding meegemaakt....
Gelukkig net niet omdat we met veel mazzel, en dankzij een goede vriend die op dat moment belde, een paar stations eerder waren uitgestapt. Hij vroeg waar wij onderweg waren. We hadden plannen om naar Uitgeest of Sloterdijk te rijden, maar omdat hij op Amsterdam Muiderpoort was besloten we om daar uit te stappen. Belde hij niet, dan hadden we hoogstwaarschijnlijk een flinke klapper nabij het Westerpark in Amsterdam meegemaakt.. :/

Een bizarre dag, waarbij zelfs nog getuige waren van een vechtpartij vlakbij de plek van het incident, waar we even poolshoogte wouden nemen om te kijken wat er gaande was. We hadden nog werkelijk geen idee. We hebben toen 112 gebeld, en binnen no-time stoven er een hoop agenten het tunneltje uit om de vechters op te zoeken.

AW_Bos in "Het grote spoorwegentopic deel 21"

[ Voor 25% gewijzigd door AW_Bos op 21-09-2023 23:29 ]

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:31
Arriva heeft plannen om het spoor over te nemen volgens de Volkskrant:

2026: Amsterdam - Hoofddorp, Apeldoorn - Enschede, Eindhoven - Heerlen, Lelystad - Zwolle
2027: Amsterdam - Brussel, Zwolle - Utrecht
2028: Zutphen - Wijchem, Arnhem - Dordrecht, Arnhem - Ede Wageningen, Den Bosch - Deurne, Weert - Tilburg Universiteit
2029: Vlissingen - Breda, Dordrecht - Roosendaal, Den Haag - Dordrecht
2031: Utrecht - Almere, Utrecht - Hoofddorp, Rhenen/Veenendaal - Breukelen/Amsterdam Centraal, Den Bosch/Tiel - Woerden/Gouda, Utrecht - Baarn
2032: Amersfoort Vathorst - Amsterdam, Almere Oostvaarders - Den Haag, Lelystad - Amsterdam
2033: Uitgeest - Rotterdam, Amsterdam - Zandvoort aan Zee, Amsterdam - Hoorn, Den Haag - Haarlem

Benieuwd hoe dit eventueel gaat uitpakken als het doorgaat.

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik hoop vooral dat het niet doorgaat, want uiteindelijk is niemand met die versplintering geholpen.

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:01
Integendeel het zou juist goed zijn voor de sector en haar klanten als de grote monopolist zou moeten inschikken. Een alternatief zou kunnen zijn om de stationsactiviteiten allemaal onder te brengen bij de infra beheerder of hier a la Zweden een aparte entiteit voor in te richten.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:56
peacelord schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:27:
Integendeel het zou juist goed zijn voor de sector en haar klanten als de grote monopolist zou moeten inschikken. Een alternatief zou kunnen zijn om de stationsactiviteiten allemaal onder te brengen bij de infra beheerder of hier a la Zweden een aparte entiteit voor in te richten.
Hoe gaat dat werken dan tussen Utrecht en Zwolle bijvoorbeeld? Mag Arriva alleen de stoptreinen doen of ook de intercities? Ga je reizigers richting Groningen/Leeuwarden dan opzadelen met extra overstap?

Op zich is het inderdaad goed dat de NS wat triggers krijgt om weer wat meer te focussen op kwaliteit in en rondom de trein dan ook allerlei randzaken. Maar als reiziger heb ik helemaal geen zin om via 3 verschillende vervoerders/treinen bij mijn eindbestemming te komen.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:35
Commendatore schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:32:
Ik hoop vooral dat het niet doorgaat, want uiteindelijk is niemand met die versplintering geholpen.
Als ze met hogere frequentie van rijden en vroeger beginnen/later eindigen waarom niet?

NS heeft geen incentive om meer treinen te laten rijden, in het buitengebied heeft het goed uitgepakt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Begrijp ik nou goed dat de spitsheffing op de hsl gaat oplopen naar €9?

Zie NRC artikel over de differentiatie.

• Maasluip
  • Laatst online: 17:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Yankovic schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:37:
[...]

Hoe gaat dat werken dan tussen Utrecht en Zwolle bijvoorbeeld? Mag Arriva alleen de stoptreinen doen of ook de intercities? Ga je reizigers richting Groningen/Leeuwarden dan opzadelen met extra overstap?
Het gaat alleen over stoptreinen (en 2 intercities).

Signatures zijn voor boomers.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:26

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Nou.

Sinds andere streamingdiensten films en series hebben weggekaapt bij Netflix betaal ik inderdaad een stuk minder om al die series en films te kunnen zien.

Energie is ook een stuk goedkoper geworden sinds de openstelling van de markt.

En zorg en de zorgverzekeringen ook.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Precies, veel verbindingen die uitvallen door ontevreden personeel wat overstapt naar NS omdat er een giftige managementsfeer heerst, OV tariefverhogingen terwijl de dienstregeling niet waargemaakt kan worden en als klap op de vuurpijl bezuinigen we de conducteurs ook nog even weg en gaan we ritten een stuk onveiliger uitvoeren.

Ik ben helemaal voor.

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:41:
[...]

Als ze met hogere frequentie van rijden en vroeger beginnen/later eindigen waarom niet?

NS heeft geen incentive om meer treinen te laten rijden, in het buitengebied heeft het goed uitgepakt.
Uiteindelijk is het de concessieverlener die bepaalt wat er gaat rijden en hoe, niet de vervoerder.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:29

Fiber

Beaches are for storming.

Ik heb het idee dat de stations en het overige vastgoed het enige is waar de NS nog wat mee verdient. Die treinen kosten alleen maar geld volgens mij... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:21
Aja, want het heeft ook niet 15 jaar geduurd voor het openzetten van het busvervoer voor particuliere maatschappijen een beetje fatsoenlijk liep.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-12 09:41
Aan ambitie geen gebrek bij het vervoersbedrijfje dat al moeite heeft om een stoptreintje tussen Sittard en Heerlen te laten pendelen

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:11
Niet alleen in Limburg, in het noorden heeft Arriva ook al vaak genoeg uit mogen leggen waarom ze zich niet aan afspraken uit de concessie kon houden.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ze hopen natuurlijk op een contract dat zo losjes zit zoals NS het heeft.
Zoals minstens 2 treinen per uur rijden op trajecten waar je toch al 6 treinen rijdt. :D

Verwijderd

Maasluip schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:45:
Ze hopen natuurlijk op een contract dat zo losjes zit zoals NS het heeft.
Zoals minstens 2 treinen per uur rijden op trajecten waar je toch al 6 treinen rijdt. :D
Zou natuurlijk ook wel raar zijn om als enige aandeelhouder je eigen onderneming het vuur aan de schenen te leggen.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Extraxyz schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:50:
Aan ambitie geen gebrek bij het vervoersbedrijfje dat al moeite heeft om een stoptreintje tussen Sittard en Heerlen te laten pendelen
Met "vervoersbedrijfje" bedoel je een groot buitenlands staatsbedrijf met een miljarden omzet en ditto winst.

Net als die andere vervoerders die zich afschilderen als zielige kleine spelers die de Nederlandse markt op willen maar gehinderd worden door het grote boze NS, terwijl het stuk voor stuk grote buitenlandse (staats)ondernemingen zijn die hun eigen land ook niet op een concessie hoeven te bieden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:51

GwnLars_

In GoT we trust.

Extraxyz schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:50:
_O- _O-

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik ben niet zo vaak in België, en ik moet dat toch eens vaker doen. :P
Maar kan iemand mij vertellen waar de oude Klassiekjes nog ingezet worden? Enkel in de EUregio? Of ook nog elders in België? En hoeveel zijn er nog ongeveer in dienst?

Ik geloof wel dat ik snel moet zijn, want vanaf 10 december 2023 is het over en uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIfxXkCDcR-Hl7f1vm0XiDDizVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZTxtxvHkNUnvRiRfbfZEkIE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 24-09-2023 22:40 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens de laatste tellingen op hgbtf zijn er nog 36 in dienst. Welke verbindingen is geen duidelijk lijstje van, maar ik denk voornamelijk in Wallonië, L-treinen rond Mons, Charleroi, Tournai.

Verwijderd

Uhu uhu, gesproken als een ware kapitalist. Marktwerking in een maatschappelijke dienst enzo. Want dat is in het verleden ook zo'n succes gebleken :+ _O-

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifSmxFj0OTd9grusDI9WfgvfcaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7dHjtEhDLNJE5i4telzgt7z.jpg?f=fotoalbum_large

Intercity direct , out of menory ;)
Had er weer eens tijd voor, viel weer eentje uit door beperkingen in materieel….(verdween op moment van foto net van bord…) en de huidige waar ik in zit moest weer eens herstart worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 25-09-2023 09:45 ]

• hoevenpe
Je zou bijna denken dat Koolmees de mede door D66 gesteunde motie nog niet gelezen heeft:
De spitsheffing die de NS wil gaan invoeren, gaat in de ochtend maximaal 2,50 euro kosten. Dat bevestigde een woordvoerder van de NS na berichtgeving in het AD. President-directeur Wouter Koolmees gaat maandag naar de Tweede Kamer.

Volgens de plannen van de NS gaan treinreizigers in de ochtendspits tussen 08.00 en 08.30 uur de hoogste toeslag betalen. Tussen 07.30 en 08.00 en tussen 08.30 en 09.00 bedraagt de heffing 1,50 euro. In de avondspits tussen 17.00 en 17.30 uur wil de NS de klant 2 euro extra laten betalen. Tussen 16.30 en 17.00 en tussen 17.30 en 18.00 bedraagt de toeslag 1,50 euro.

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-12 22:02
Hmm dus als de NS (heel begrijpelijk) DB probeert te weren op het Nederlandse spoor is dat heel raar. Maar als DB de NS wil weren op het Duitse spoor is dat heel normaal en begrijpelijk.
Ik mis even de logica.

Trouwens het is niet alsof Arriva het nu zo goed doet op de trajecten die ze nu rijden.
Die proberen ook met een uitgeklede service hun zakken zoveel mogelijk te vullen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

hoevenpe schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:30:
Je zou bijna denken dat Koolmees de mede door D66 gesteunde motie nog niet gelezen heeft:

[...]
Een kaartje op een populaire tijd op een druk traject moet duurder worden dan het gewone tarief. Dat is specifieker dan de huidige dalurenkorting. En wie op een rustig moment op een minder populaire route reist, bijvoorbeeld buiten de Randstad, betaalt minder. Wie van A naar B reist kan duurder uit zijn dan hetzelfde ritje van B naar A. „Het systeem is budgetneutraal”, zegt de NS-woordvoerder. „Wij maken hier geen winst op.”

De druktetoeslag zou een paar euro bedragen per rit. Maar volgens Rover betalen mensen die straks in de spits reizen over de hogesnelheidslijn 9,50 euro extra.

In eerdere plannen stond ook een ‘kwaliteitstoeslag’ – een duurder kaartje voor een betere verbinding – maar dat heeft NS omgebogen tot een kwaliteitskorting, zegt de woordvoerder. Wie vaker moet overstappen of langer moet wachten, betaalt minder.
NRC dit weekend
https://www.nrc.nl/nieuws...an-alternatieven-a4175251

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:52
AW_Bos schreef op zondag 24 september 2023 @ 22:39:
Maar kan iemand mij vertellen waar de oude Klassiekjes nog ingezet worden?
NMBS heeft de neiging om het oude materieel te droppen op lijnen die niet, zoals jullie zouden zeggen, tot het hoofdnet behoren. Zo klaagt de Kempen dat ze de vergaarbak zijn van oud materieel. De verbinding tussen Turnhout en Antwerpen wordt met verschillend materieel gereden, ik dacht dat er ook de "klassiekjes" tussen zaten, al dan niet gekoppeld aan een vierledig stel.

Op de wiki van treincategoriën in België staan ook de samenstellingen vernoemd. Die wiki wordt blijkbaar redelijk up to date gehouden. Daar worden de beide treinroulaties uit Turnhout vernoemd met "klassiek motorstel". Luik lijkt ook een winnaar te zijn.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Arator schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:01:
[...]

NMBS heeft de neiging om het oude materieel te droppen op lijnen die niet, zoals jullie zouden zeggen, tot het hoofdnet behoren. Zo klaagt de Kempen dat ze de vergaarbak zijn van oud materieel. De verbinding tussen Turnhout en Antwerpen wordt met verschillend materieel gereden, ik dacht dat er ook de "klassiekjes" tussen zaten, al dan niet gekoppeld aan een vierledig stel.

Op de wiki van treincategoriën in België staan ook de samenstellingen vernoemd. Die wiki wordt blijkbaar redelijk up to date gehouden. Daar worden de beide treinroulaties uit Turnhout vernoemd met "klassiek motorstel". Luik lijkt ook een winnaar te zijn.
Dat klinkt bekend.

Ik woon in Nederland aan de "Schrootlijn" (de lijn Zwolle - Roosendaal), waar NS de laatste 30-35 jaar het materieel inzette dat het oudste was. Een vergaarbak aan getrokken materieel, stoptreinmaterieel als intercity, de oudste dubbeldekkers etc.

Als het te oud en vies was, kwam het naar deze lijn.

Nog niet zo lang geleden reed hier nog getrokken ICR met een sandwich van serie 1700 (of met een stuurstand). Zelfs gehuurde NMBS-rijtuigen hebben hier gereden.

Vandaag de dag is het minder opvallend, maar toch zie je nog vaak VIRM (ongemoderniseerd), DDZ en ICM 3/4 ("Koploper") elkaar afwisselen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

@Heroic_Nonsense nu heb ik flashbacks naar de 1700 + ICR's, geen fantastisch materieel inderdaad. Qua capaciteit was het gelukkig wel prima. Ironisch genoeg rijden die rijtuigen nog op de meest prestigieuze lijn van Nederland (*ahem*) totdat ICNG volledig is ingestroomd voor de IC Direct.

De koplopers worden volgens mij ook langzamerhand - helaas - uit dienst gehaald en DDZ zal ook niet heel lang meer mee gaan. Wat dat betreft zit je wel met schroot, hoewel ik ICM eigenlijk nog steeds het fijnste materieel vind wat ik tegenkom, en ik die dus nooit schroot zou noemen :p

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Migrator schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:10:
@Heroic_Nonsense nu heb ik flashbacks naar de 1700 + ICR's, geen fantastisch materieel inderdaad. Qua capaciteit was het gelukkig wel prima. Ironisch genoeg rijden die rijtuigen nog op de meest prestigieuze lijn van Nederland (*ahem*) totdat ICNG volledig is ingestroomd voor de IC Direct.

De koplopers worden volgens mij ook langzamerhand - helaas - uit dienst gehaald en DDZ zal ook niet heel lang meer mee gaan. Wat dat betreft zit je wel met schroot, hoewel ik ICM eigenlijk nog steeds het fijnste materieel vind wat ik tegenkom, en ik die dus nooit schroot zou noemen :p
De ICM is inderdaad een prima trein, ondanks de leeftijd. Maar over het algemeen tref je DDZ of een oudere VIRM aan. Voor mijn gevoel zijn de ICM's op de lijn wel het minst voorkomende materieel.

Zowel ICM als DDZ worden de komende 5 - 10 jaar vervangen. Deels door ICNG (hoewel ik die niet snel verwacht op Zwolle - Roosendaal) en uiteindelijk door de nog te bouwen DDNG.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zit liever in ICR/ICM dan in VIRM hoor. Behalve in hoogzomer misschien voor ICM vanwege de missende airco. Maar ook dan zit ik niet graag in VIRM omdat de airco daar dan op standje koelkast staat.

Ik heb de periode met M2 op de IJssellijn nog meegemaakt. Je mag niet klagen als je niet daarin geforensd hebt.
Was een leuke route voor mij, Plan U, M2, Plan U.

ICNG moet in het kader van "buitenland is geen buitenland" gewoon zo snel mogelijk ingezet worden. Zwolle - Nijmegen - Breda - Antwerpen of zo. Kun je in Breda splitsen, een stel naar Roosendaal, een stel naar Antwerpen.
#droommodus

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Heroic_Nonsense schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:37:
[...]

De ICM is inderdaad een prima trein, ondanks de leeftijd. Maar over het algemeen tref je DDZ of een oudere VIRM aan. Voor mijn gevoel zijn de ICM's op de lijn wel het minst voorkomende materieel.
Op de IJssellijn inderdaad. Ik reis zelf ook veel naar het oosten of westen vanuit Deventer en de 1600/1700 en 1500 zijn gelukkig vaak ICM.

Laatste keer naar het zuiden was naar Tilburg met best wat bagage. Heen een gemoderniseerde VIRM (wat heeft die nutteloze bagagerekken zeg :+ ) en terug kon ik kiezen tussen DDZ en ICM dus uiteraard voor de tweede gegaan. Maar dat bevestigt wel weer dat Zwolle-Roosendaal echt vrij willekeurig is qua materieel.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:44
Maasluip schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:45:
Ik zit liever in ICR/ICM dan in VIRM hoor. Behalve in hoogzomer misschien voor ICM vanwege de missende airco.

[...]
ICM heeft ook gewoon airco sinds de modernisering hoor :) Hoewel het misschien niet zo krachtig is als nieuwer (gemoderniseerd) materieel, dat durf ik niet te zeggen.

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-12 08:27
Dat was voor mij de reden om tussen Brabant en Twente liever via Utrecht te reizen dan Zutphen. In die M2 dingen zat je altijd in een wolk van stof, en Plan U met zijn diesellucht. Dan gaf ik de voorkeur voor Plan-V en een ICM.

Later kwam er IRM op de 3600, maar vaak weer afgewisseld voor Plan-T (niet gereviseerd). Die stammen ICRm konden dan wel weer lekker vlot aanzetten in stations als Oss!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-12 20:04

Een soort van tribute of homage aan Driebergen-Zeist. Ik geloof dat dit station ook als #2 staat in de waardingelijstjes die elk jaar worden. Maar als ik dit station zo zie, dan ben ik wel stik jaloers op dit stationsgebied. Steeds meer stations in Nederland krijgen een flinke upgrade.

Zonder dit om te buigen naar een zeiktopic en laten we het vooral constructief houden. Maar welk station kan een flinke upgrade gebruiken?

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Telin schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:31:
Hmm dus als de NS (heel begrijpelijk) DB probeert te weren op het Nederlandse spoor is dat heel raar. Maar als DB de NS wil weren op het Duitse spoor is dat heel normaal en begrijpelijk.
Ik mis even de logica.

Trouwens het is niet alsof Arriva het nu zo goed doet op de trajecten die ze nu rijden.
Die proberen ook met een uitgeklede service hun zakken zoveel mogelijk te vullen.
Sterker nog, toen de NS nog buitenlandse activiteiten had resulteerde dat in chagrijn in de tweede kamer. Blijkbaar betekent concurrentie op het Europese spoor niet dat NS mee mag concurreren op het Europese spoor. Hetzelfde verhaal destijds met VSN wat geen groot Nederlands busbedrijf mocht worden waardoor er nu alleen nog buitenlandse busmaatschappijen rondrijden.

Marktwerking in publieke dienstverlening levert alleen maar op dat de dienstverlening verslechtert en de winst in buitenlandse zakken verdwijnt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:44
Robkazoe schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:43:
[YouTube: This Train Station Has No Business Being This Good]

Een soort van tribute of homage aan Driebergen-Zeist. Ik geloof dat dit station ook als #2 staat in de waardingelijstjes die elk jaar worden. Maar als ik dit station zo zie, dan ben ik wel stik jaloers op dit stationsgebied. Steeds meer stations in Nederland krijgen een flinke upgrade.

Zonder dit om te buigen naar een zeiktopic en laten we het vooral constructief houden. Maar welk station kan een flinke upgrade gebruiken?
Dit station is inderdaad goed gelukt. In het laatste waarderingslijstje was het overigens de grootste stijger, maar niet nr 2.

Wat uit het filmpje wel duidelijk wordt is dat alleen de aanpak van het station zelf niet genoeg is, het stationsgebied inclusief aansluitende modaliteiten is integraal aangepakt.
En de ligging, tussen twee plaatsen in, wordt aangestipt en het nadeel dat rond het station niet verdicht wordt, maar dat gaat moeilijk zo pal in/aan een natuurgebied .

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

evilution schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:15:
[...]

Sterker nog, toen de NS nog buitenlandse activiteiten had resulteerde dat in chagrijn in de tweede kamer. Blijkbaar betekent concurrentie op het Europese spoor niet dat NS mee mag concurreren op het Europese spoor.
Moet je natuurlijk niet failliet gaan. Als NS nu winst zou maken op Abellio dan krijg je de kamer gauw stil.

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
In de Volkskrant gisteren een kritisch artikel over de nieuwe concessie en de vele versoepelingen voor NS die daar in terecht lijken te gaan komen. Inclusief een gouden ICNG.

Ik had hem nog niet voorbij zien komen hier: https://www.volkskrant.nl...met-het-kabinet~bffb4138/
Tralapo schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:34:
In de Volkskrant gisteren een kritisch artikel over de nieuwe concessie en de vele versoepelingen voor NS die daar in terecht lijken te gaan komen. Inclusief een gouden ICNG.

Ik had hem nog niet voorbij zien komen hier: https://www.volkskrant.nl...met-het-kabinet~bffb4138/
Kan het artikel niet lezen, maar ben wel benieuwd wat er precies in staat. Het lastige van kritische artikelen op dergelijk niveau zijn lastig te beoordelen.
De regionale vervoerders kosten ook bakken met geld bijv. maar dat wordt altijd weggelaten.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Arriva heeft problemen mensen te vinden en krijgt boetes. Als je meer geld geeft kun je mensen meer betalen en krijg je misschien meer interesse in de vacatures.

Maar onder de streep wordt het OV er duurder van en het is in Nederland al een van de duurste in de omgeving. In Duitsland reis je voor € 49 de hele maand met bus en stoptrein, in Nederland betaal je € 48 voor één dag. In België betaal je in feite maximaal € 9,60 voor een enkele reis, in Nederland kom je daarmee nog niet van Amsterdam naar Amersfoort, een reis van 33 minuten.

• Arator
Maasluip schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:20:
In België betaal je in feite maximaal € 9,60 voor een enkele reis
Met dien verstande dat je dan een railpass Standard Multi aanschaft voor 10 (enkele) ritten. Op te gebruiken binnen het jaar. Er mogen wel meerdere personen op reizen. Dus een groep van 5 volwassenen kan een uitstap doen met 1 Standard Multi, en dan is de kaart op.
Onder de 26 is er nog een goedkoper ticket : de Youth Multi. Of voor tijdens schoolvakanties de Youth Holiday : onbeperkt voor €31 voor een maand.
Voor de lokale ritjes heb je dan nog de Local Multi, €29 voor 10 ritten, 6 maanden geldig. En lokaal is echt lokaal.

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-12 22:02
[b]Maasluip in "Het grote spoorwegentopic - deel 24"
In Duitsland reis je voor € 49 de hele maand met bus en stoptrein.
Dat wordt dan wel zwaar gesubsidieerd.
Hier in Nederland hebben we met al onze wijsheid besloten dan treinvervoer geprivatiseerd moet worden en dat het "bedrijf" het doel heeft winstgevend te zijn.. geneuzel met marktwerking, we weten ondertussen allemaal wel hoe goed dat werkt.

Landen om ons heen doen het beter om dat daar een compleet andere visie heerst, OV is een dienst en die dienst (mag) geld kosten.

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:57:
[...]

Kan het artikel niet lezen, maar ben wel benieuwd wat er precies in staat. Het lastige van kritische artikelen op dergelijk niveau zijn lastig te beoordelen.
De regionale vervoerders kosten ook bakken met geld bijv. maar dat wordt altijd weggelaten.
Sorry, niet aan gedacht. Er zijn trucjes om het te lezen, maar die mag je hier vast niet delen hit ESC tijdens het laden.

Ze gaan er o.a. op in dat NS naast de inflatiecorrectie prijzen mag verhogen met 7%, los van de al bekende spitsheffing. Ook vervalt de post van 86 miljoen voor het recht om het spoor te gebruiken en wordt deze vervangen door een subsidie van 13 miljoen, een meevaller van 99 miljoen dus.

Daar bovenop eist de overheid voortaan nog maar 4 procent rendement in plaats van 6. Daarna gaan ze wat dieper in op de cijfers van de NS en of het eigenlijk wel zo slecht gaat (nee, zegt Volkskrant).

Ook stippen ze de eis voor punctualiteit nog even aan, die van 88,9 naar 84,4 procent gaat. De Kamer wilde dit per traject gaan bekijken in plaats van één landelijk gemiddelde, maar dat heeft het niet gehaald. De grens voor vertraging gaat wel omlaag van 5 naar 3 minuten, gelijk aan regionale concessies. Ze noemen daarbij ter referentie nog even de concessie Groningen/Friesland, waar Arriva 95% op tijd moet rijden (niet dat ze dat halen).

[ Voor 25% gewijzigd door Tralapo op 26-09-2023 11:17 ]

• hoevenpe
Tralapo schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:05:
Ook stippen ze de eis voor punctualiteit nog even aan, die van 88,9 naar 84,4 procent gaat.
Dus minder betalen, subsidie, hogere prijzen en meer vertraging. Zo krijg je echt de automobilist het OV in... /s

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Voor de mensen die het artikel niet kunnen lezen:

De kern van het verhaal is dat

A. er flink meer geld naar NS gaat, maar niet duidelijk is waarom NS dat geld nodig heeft, want het draait positieve cijfers
B. NS op papier wordt ingeperkt, maar dat dat in de praktijk een wassen neus is
C. boktoreffect

A. Geld
1. de kosten voor NS aan de staat zijn omgezet in een subsidie (+13mln in plaats van -86mln)
2. verlaging van het dividend aan de staat (van 6% naar 4%)
3. de verhoging van treinkaartjes en daarnaast een extra spitsheffing.

Er gaat dus flink meer geld naar NS.

De reden die NS opgeeft voor deze geldbehoefte, is dat het financieel niet goed gaat. Echter, de (summiere) jaarcijfers laten jaar-op-jaar flinke winsten zien, met alleen een dipje in 2020 door devaluatie van het materieel (een papieren verlies dus - er is geen euro de kas uitgegaan door deze administratieve aanpassing), maar zelfs die klap is vorig jaar al gecompenseerd.

Volkskrant vraagt zich dan ook af "waar de pijn zit" bij NS, en waarom er zoveel geld naartoe moet. Hierop vindt men geen eenduidig antwoord.

B. Papieren inperkingen
Daarnaast wordt gekeken hoe de overheid aan de ene kant NS lijkt in te perken, terwijl het op andere vlakken NS juist beschermt.

Bijvoorbeeld:

1. Hoewel de internationale treinverbindingen (op papier) open gegooid worden, wordt de IC Brussel gezien als deel van het hoofdrailnet, en dus is die verbinding niet beschikbaar voor andere vervoerders.
2. Vervolgens krijgt NS het mandaat om niet 16, maar 32 treinen per dag naar Brussel te laten rijden, waardoor er (in combinatie met de huidige Thalys/EuroStar-paden) geen ruimte meer is voor andere treinen over dat traject.
3. Omdat infrabeheerders altijd voorrang geven aan treinen die deel uitmaken van een concessie kan bijvoorbeeld de geplande verbinding Groningen - Parijs van Arriva niet over hetzelfde traject als de IC Brussel rijden.
4. Concreet zijn dus alleen de verbindingen naar Duitsland opengegooid. Toevallig de verbindingen waar Arriva (middels Deutsche Bahn) al wat over te zeggen had. Edit: dit laatste punt is mijn toevoeging - staat niet in het artikel, maar valt wel op.

C. Boktoreffect
Er wordt ook nog even op de term "boktoreffect" ingegaan; blijkbaar is dit de term die NS intern bezigt om de gevreesde strategie van Arriva en co te beschrijven: ze graven zich in als boktorren in kleine stukjes van het net en dijen dan uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 26-09-2023 14:03 . Reden: Kopjes ]

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:28

Cbr

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:28:

A. Geld
1. de kosten voor NS aan de staat zijn omgezet in een subsidie (+99mln in plaats van -86mln)
Van -86 naar +13 miljoen (een verschil van 99 miljoen per jaar).

Het zou overigens eens tijd worden dat ook het hoofdrailnet subsidie krijgt. Zo kun je steden gaan verdichten bij de OV-knooppunten en aan de energietransitie werken.

Overigens mogen er dan inderdaad wel meer eisen tegenover staan.
Er gaat al meer dan 2 miljard euro per jaar naar spoor infra en dat is excl. MIRT en lightrail. 100 miljoen zet geen zoden aan de dijk. Daarnaast is er wel besloten om met de Lelylijn studie door te gaan, die is begroot op 3 a 4 miljard, maar interne estimates zitten al op ruim 9 miljard.

Geen enkele businesscase is meer positief dus we zitten in een impasse. Wie weet welke richting we op gaan...

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Cbr schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:17:
[...]

Van -86 naar +13 miljoen (een verschil van 99 miljoen per jaar).

Het zou overigens eens tijd worden dat ook het hoofdrailnet subsidie krijgt. Zo kun je steden gaan verdichten bij de OV-knooppunten en aan de energietransitie werken.

Overigens mogen er dan inderdaad wel meer eisen tegenover staan.
Whoops... je hebt gelijk. Er stond eerst "99mln erbij", en na het zes keer opnieuw typen van die regel stond dit foute getal er.

Gecorrigeerd, dank!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:17
Even maar in deze post reageren omdat het een mooie puntsgewijze opsomming is :P
Tralapo schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:05:
[...]
Ze gaan er o.a. op in dat NS naast de inflatiecorrectie prijzen mag verhogen met 7%, los van de al bekende spitsheffing.
Dit is ter reparatie van het 'inflatiegat' dat is ontstaan in de afgelopen paar jaar. De NS mag namelijk de prijzen verhogen met maximaal de verwachte (!) inflatie voor het komende jaar. Die verwachting viel meerdere jaren op rij veel te laag uit, waardoor de prijsindexatie 14 procentpunt achter is gebleven op de werkelijke inflatie. Die 7 procentpunt extra verhoging is daarvan een kleine reparatie. De andere 7 procentpunt neemt NS zelf voor de rekening.
Zie ook de uitleg in de technische briefing van gisteren met wat meer getallen en ook een interessante meer in-depth uitleg over de spitsheffing zelf in de presentatie:
https://debatgemist.tweed...-door-prorail-ns-en-rover (even klikken op 'De heer Koolmees' om meteen naar het stuk met NS te gaan).
Ook vervalt de post van 86 miljoen voor het recht om het spoor te gebruiken en wordt deze vervangen door een subsidie van 13 miljoen, een meevaller van 99 miljoen dus.

Daar bovenop eist de overheid voortaan nog maar 4 procent rendement in plaats van 6. Daarna gaan ze wat dieper in op de cijfers van de NS en of het eigenlijk wel zo slecht gaat (nee, zegt Volkskrant).
Er wordt in het artikel wel heel gemakkelijk over het feit heengekeken dat de enige reden dat er zwarte cijfers zijn geschreven eenmalige meevallers zijn geweest. Zonder die eenmalige meevallers en de restanten van de coronasubsidies draaide de operatie in 2022 een verlies van 304 miljoen euro, zie ook het NS jaarverslag: https://nieuws.ns.nl/ns-j...edrag-blijvend-veranderd/
Ook stippen ze de eis voor punctualiteit nog even aan, die van 88,9 naar 84,4 procent gaat. De Kamer wilde dit per traject gaan bekijken in plaats van één landelijk gemiddelde, maar dat heeft het niet gehaald. De grens voor vertraging gaat wel omlaag van 5 naar 3 minuten, gelijk aan regionale concessies. Ze noemen daarbij ter referentie nog even de concessie Groningen/Friesland, waar Arriva 95% op tijd moet rijden (niet dat ze dat halen).
Let erop dat 'Reizigerspunctualiteit' en 'Treinpunctualiteit' niet door elkaar gehaald wordt. De KPI die omlaag gaat is specifiek voor Reizigerspunctualiteit. Dit betreft dus de gehele reis van de reiziger. Die norm gaat dus naar 3 minuten. De grenswaarde daarvan is momenteel 91,5%, met als huidige realisatie over lopend 2023 91,3%.
De treinpunctualiteit (wat geen KPI is, maar enkel een indicator) werd altijd al op 3 minuten berekend. Zie ook https://prestaties.prorai...174_Reizigersvervoer.aspx

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-12 08:27
EDIT schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:50:
Even maar in deze post reageren omdat het een mooie puntsgewijze opsomming is :P

[...]

Dit is ter reparatie van het 'inflatiegat' dat is ontstaan in de afgelopen paar jaar. De NS mag namelijk de prijzen verhogen met maximaal de verwachte (!) inflatie voor het komende jaar. Die verwachting viel meerdere jaren op rij veel te laag uit, waardoor de prijsindexatie 14 procentpunt achter is gebleven op de werkelijke inflatie. Die 7 procentpunt extra verhoging is daarvan een kleine reparatie. De andere 7 procentpunt neemt NS zelf voor de rekening.
Zie ook de uitleg in de technische briefing van gisteren met wat meer getallen in de presentatie:
https://debatgemist.tweed...-door-prorail-ns-en-rover (even klikken op 'De heer Koolmees' om meteen naar het stuk met NS te gaan).
Wel een zeer ongelukkig moment om dit voor jezelf als organisatie te repareren. Veel mensen die al moeite hebben om rond te komen door prijsstijgingen, nog eens een extra forse te presenteren om gemiste inkomsten uit het verleden te vangen.

Misschien moet de NS weer eens gewoon een degelijk product leveren waar ook alle reizigers mee tevreden zijn. Hier in het zuiden rijden de sprinters nog steeds maar eens in het uur in het weekend en avond, onder het mom van personeelsgebrek. En dat blijft volgend jaar ook zo. Terwijl er blijkbaar wel genoeg personeel is om 4 of 6 Intercity's per uur op hetzelfde spoor te rijden. Ik denk meer dat de NS liever een Intercity rijdt dan een stoptrein.

Mede daarom, ben ik wel geïnteresseerd in of Arriva het mogelijk beter zal doen. Zou het een idee zijn dat elke provincie in Nederland zelf zeggenschap krijgt over de sprinterverbindingen op het spoor en deze kan gaan aanbesteden? Beetje hoe het nu in Duitsland gaat met verkeersregio's?

• EDIT
cazzer22 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:00:
[...]

Wel een zeer ongelukkig moment om dit voor jezelf als organisatie te repareren. Veel mensen die al moeite hebben om rond te komen door prijsstijgingen, nog eens een extra forse te presenteren om gemiste inkomsten uit het verleden te vangen.
NS is geen liefdadigheidsinstelling, maar dient de eigen broek op te houden. Daar kan je van vinden wat je wil (en daar heb ik zelf ook nog wel een mening over), maar dat is nu eenmaal de realiteit.
Ik denk echter wel dat NS het in dat opzicht zelfs nog beter doet dan veel andere bedrijven, door de verhoging niet in één keer door te voeren, maar verspreid over 2x 3,5% in 2 jaar en daarnaast dus het gat niet eens volledig dicht.
Misschien moet de NS weer eens gewoon een degelijk product leveren waar ook alle reizigers mee tevreden zijn. Hier in het zuiden rijden de sprinters nog steeds maar eens in het uur in het weekend en avond, onder het mom van personeelsgebrek. En dat blijft volgend jaar ook zo. Terwijl er blijkbaar wel genoeg personeel is om 4 of 6 Intercity's per uur op hetzelfde spoor te rijden. Ik denk meer dat de NS liever een Intercity rijdt dan een stoptrein.
NS rijdt vooral graag rendabele treinen. Of dat nou ICs of SPRs zijn maakt natuurlijk niet uit. Er is in 2024 geen groot personeelstekort meer, de reden is het blijvend gewijzigde reisgedrag van mensen.
Mede daarom, ben ik wel geïnteresseerd in of Arriva het mogelijk beter zal doen. Zou het een idee zijn dat elke provincie in Nederland zelf zeggenschap krijgt over de sprinterverbindingen op het spoor en deze kan gaan aanbesteden? Beetje hoe het nu in Duitsland gaat met verkeersregio's?
Welk naampje je het bedrijf ook geeft, ergens moet het geld vandaan komen. Geen van de vervoerders zijn liefdadigheidsinstellingen en zullen treinen rijden naar gelang hoe rendabel de treinen zijn met de contractuele eisen als minimum. Wil de overheid meer treinen dan dat? Dat kan uiteraard, ook bij NS, maar dan wel tegen een vergoeding.
cazzer22 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:00:
[...]

Er is wel echt een personeelstekort, ze (NS) rijden hier met trein ondersteunend personeel naast de conducteur om het tekort op te vangen. Arriva laatst nog gesproken, het is huilen met de pet op... weinig personeel en de provincie deelt boetes uit vanwege de treinuitval.

En het is een eindeloze discussie om de conducteurs (permanent) weg te doen, die gaat niemand winnen, ook de politiek niet. Ik zou het persoonlijk ook niet fijn vinden als die functie vervalt (al helemaal niet op IC's).

NS deed het wat mij betreft prima in 2019 en kreeg daarna een enorme dreun vanwege Covid en lijkt nu weer op te krabbelen. Een Arriva zou het niet beter hebben gedaan (ook zij hebben nog steeds problemen terwijl de vloot en het personeelsbestand vele malen kleiner is).
Dit geldt natuurlijk voor ieder bedrijf en de gehele bevolkingsgroep. Benzine, energie, zorg, horeca... alles is absurd duur, maar ook vanwege dat de loonkosten zijn gestegen om dat probleem op te vangen :+ (cirkeltje weer rond).

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 26-09-2023 15:44 ]

• Arator
Qua rijpaden die NS inneemt om de concurrentie te verminderen, een pad dat de vroegere goederenpoot van NMBS ook bewandelde. Kost hun wel geld, volgens mij.

Personeelsgebrek. Er worden in België ook nog steeds treinen afgeschaft wegens personeelsgebrek. Waar er vroeger een "grote" reserve was in de depots, is die reserve afgebouwd om kosten te besparen. Verder zie ik dat er steeds meer boordpersoneel van NMBS overstapt naar Infrabel, de infrastructuurbeheerder. Zal ook nog wel te maken hebben dat wij nog steeds afhangen van dezelfde werkgever. (De bedrijven zijn gesplitst, maar de werkgever voor de statutaire jobs speelt een beetje interimbureau, en voorziet zowel Infrabel als NMBS van personeel)

• Extraxyz
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:28:
Voor de mensen die het artikel niet kunnen lezen:

Bijvoorbeeld:

1. Hoewel de internationale treinverbindingen (op papier) open gegooid worden, wordt de IC Brussel gezien als deel van het hoofdrailnet, en dus is die verbinding niet beschikbaar voor andere vervoerders.
2. Vervolgens krijgt NS het mandaat om niet 16, maar 32 treinen per dag naar Brussel te laten rijden, waardoor er (in combinatie met de huidige Thalys/EuroStar-paden) geen ruimte meer is voor andere treinen over dat traject.
3. Omdat infrabeheerders altijd voorrang geven aan treinen die deel uitmaken van een concessie kan bijvoorbeeld de geplande verbinding Groningen - Parijs van Arriva niet over hetzelfde traject als de IC Brussel rijden.
4. Concreet zijn dus alleen de verbindingen naar Duitsland opengegooid. Toevallig de verbindingen waar Arriva (middels Deutsche Bahn) al wat over te zeggen had. Edit: dit laatste punt is mijn toevoeging - staat niet in het artikel, maar valt wel op.

C. Boktoreffect
Er wordt ook nog even op de term "boktoreffect" ingegaan; blijkbaar is dit de term die NS intern bezigt om de gevreesde strategie van Arriva en co te beschrijven: ze graven zich in als boktorren in kleine stukjes van het net en dijen dan uit.
Arriva doet graag alsof de grote boze NS dwarsligt in hun plannen, de werkelijkheid is dat ze bewust trajecten noemen waarvan ze weten dat ze vol zitten. Het traject tussen Almere en Weesp zit al jarenlang volledig volgepland, evenals de Schipholtunnel. De IC Brussel wordt vanaf 2025 daadwerkelijk deels een binnenlandse IC, noodgedwongen omdat er geen capaciteit meer beschikbaar is om deze los van de binnenlandse treindienst in te leggen.

Ook in het noorden tussen Zwolle en Leeuwarden/Groningen weten ze mooi gebakken lucht aan de media te verkopen. Spitstreinen tussen Leeuwarden en Heerenveen zijn onmogelijk in te passen tussen de geplande brugopeningen door. Ook tussen Groningen en Zwolle is geen plek voor extra treinen zonder de goederenpaden van/naar Onnen op te heffen. Maar nee, NS is zogenaamd gewoon niet ambitieus genoeg op deze trajecten..

• Wally2002
ArcticWolf schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:42:
En het is een eindeloze discussie om de conducteurs (permanent) weg te doen, die gaat niemand winnen, ook de politiek niet. Ik zou het persoonlijk ook niet fijn vinden als die functie vervalt (al helemaal niet op IC's).
Voor IC's zie ik het niet gebeuren, maar voor sprinters/stoptreinen, zeker de lijnen waar het steeds meer naar S-baan of zelfs metro-frequenties toe gaat, lijkt het me toch de toekomst. Vermoedelijk zijn dan wel technische aanpassingen nodig maar dat is geen rocket-science.
De Airportsprinter naar Schiphol zou toch ook zonder conducteur gaan rijden?

• EDIT
Nee, de Airport Sprinter heeft nog altijd een conducteur aan boord. Echter wel als verschil dat deze niet meer het vertrekproces uitvoert. Dat zal bij de machinist liggen, door middel van camera's.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

De spitsheffing is voorlopig nog niet in beeld, aldus de Tweede Kamer gisteravond.

Er wordt in de concessie opgenomen dat de Tweede Kamer hier bij invoering het laatste woord over heeft. De Kamer wil hier op zijn vroegst pas per drg 2026 naar kijken.

Bron: https://nos.nl/l/2491968

Wally2002 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:45:
[...]

Voor IC's zie ik het niet gebeuren, maar voor sprinters/stoptreinen, zeker de lijnen waar het steeds meer naar S-baan of zelfs metro-frequenties toe gaat, lijkt het me toch de toekomst. Vermoedelijk zijn dan wel technische aanpassingen nodig maar dat is geen rocket-science.
De Airportsprinter naar Schiphol zou toch ook zonder conducteur gaan rijden?
S-baan is omgedoopt naar City Sprinter, maar ik betwijfel of er snel zonder conducteur gereden gaat worden. Er wordt op 1 traject al wel gekeken naar ATO, maar ga je dan zonder conducteur rijden of krijg je dan weer een stationchef?

In principe is de gehele metro van Amsterdam al uitgerust met Urbalis 400 en daar zouden ze al volledig zonder personeel moeten kunnen rijden, maar dat doen ze ook nog niet :+

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Extraxyz schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:43:
[...]

Maar nee, NS is zogenaamd gewoon niet ambitieus genoeg op deze trajecten..
Als NS de verbindingen niet aanvraagt omdat ze niet beschikbaar kunnen zijn dan wordt het traject ook niet overbelast verklaard en zullen die verbindingen nooit beschikbaar zijn. Dus zal er niets gebeuren.

• hoevenpe
Die spitsheffing komt er gelukkig dus niet:
Staatssecretaris fluit NS terug om spitsheffing, Kamer nog niet gerust

De NS moet de omstreden spitsheffing opnieuw overwegen en bovendien met alternatieven komen, zegt demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur). Een externe partij gaat de alternatieven van de NS beoordelen. Ook mag de NS in het vervolg alleen nieuwe tarieven invoeren met goedkeuring van het kabinet en de Tweede Kamer. Voor 2026 komt er überhaupt geen spitsheffing, zo laat de staatssecretaris weten. Heijnen komt binnenkort met een brief waarin ze de aanscherpingen verder uitwerkt.

Heijnen komt met de maatregelen na een storm van kritiek op de plannen van de NS. Volgens het spoorbedrijf is het nodig om reizen in de spits duurder te maken, omdat treinen anders veel te vol raken. Het gaat om een hoger tarief van maximaal 2,50 euro per rit. Zogeheten 'tariefdifferentiatie', verschillende prijzen voor verschillende tijdstippen, kunnen volgens Heijnen best werken. Maar dan zouden bijvoorbeeld goedkopere kaartjes op rustigere tijdstippen ook tot de mogelijkheden moeten behoren.

Toch is de Tweede Kamer er nog niet gerust op dat een duurder treinkaartje in de spits echt van tafel gaat, noch dat de Kamer het laatste woord heeft. Verschillende partijen vrezen dat duurdere kaartjes alsnog mogelijk zijn, zolang Heijnen de deur op een kier laat voor tariefdifferentiatie.

SP'er Mahir Alkaya wil dat het onmogelijk wordt gemaakt in de zogeheten concessie, het contract dat het kabinet sluit met de NS. Ook Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) heeft grote vragen hoe het recht van de Kamer op het laatste woord juridisch vorm krijgt.

Maasluip schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:32:
[...]

Als NS de verbindingen niet aanvraagt omdat ze niet beschikbaar kunnen zijn dan wordt het traject ook niet overbelast verklaard en zullen die verbindingen nooit beschikbaar zijn. Dus zal er niets gebeuren.
Overbelast verklaringen worden door ProRail CV afgegeven niet omdat een vervoerder iets roept.

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-12 20:18
Robkazoe schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:43:
[YouTube: This Train Station Has No Business Being This Good]

Valt niet helemaal in dezelfde categorie, maar station Venlo zou van mij echt op de schop mogen. Een internationaal station, maar heeft niet echt allure daarvan. Geen idee of er met de aanpassingen van de Maaslijn nog wat gaat gebeuren, aangezien er continu geld tekort komt.
handoff schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:00:
[...]

Valt niet helemaal in dezelfde categorie, maar station Venlo zou van mij echt op de schop mogen. Een internationaal station, maar heeft niet echt allure daarvan. Geen idee of er met de aanpassingen van de Maaslijn nog wat gaat gebeuren, aangezien er continu geld tekort komt.
Gaat niet gebeuren, ministerie heeft nu al 2x nee gezegd, ben er al 5 jaar mee bezig met frustratie aan toe.

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-12 20:18
ArcticWolf schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:03:
[...]

Gaat niet gebeuren, ministerie heeft nu al 2x nee gezegd, ben er al 5 jaar mee bezig met frustratie aan toe.
Dus het blijft bij deze renders?

https://magazine.movares....lo-integraal-toekomstvast

• Wally2002
ArcticWolf schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:24:
[...]

S-baan is omgedoopt naar City Sprinter, maar ik betwijfel of er snel zonder conducteur gereden gaat worden. Er wordt op 1 traject al wel gekeken naar ATO, maar ga je dan zonder conducteur rijden of krijg je dan weer een stationchef?

In principe is de gehele metro van Amsterdam al uitgerust met Urbalis 400 en daar zouden ze al volledig zonder personeel moeten kunnen rijden, maar dat doen ze ook nog niet :+
Ik doelde vooral op het sluiten van de deuren door de machinist, ipv de conducteur. Dat is niets nieuws want gebeurd al jaren bij de metro. Dus een veilig vertrekproces met visuele controle vanuit de cabine. Daar zijn dan neem ik aan technische hulpmiddelen bij nodig (extra camera's op de trein of op het perron).

Nu is de conducteur er uiteraard ook voor service en kaartcontrole, ik begrijp wel de gevoeligheid in de discussie en ook de ervaringen van reizigers die amper gecontroleerd worden.
1e klasse is dan wellicht ook niet echt meer handhaafbaar in de (city)sprinters, of veel meer inzetten op mobiele V&S controles.

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-12 15:27
Rub147 schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:19:
[...]
Moment van inchecken, met 5 minuten marge in je voordeel.
Misschien een domme vraag maar inchecken doe je op het station toch of moet dat in de trein?

M.a.w. ben ik zeker van korting als ik voor de spits op het station aanwezig ben?
Vertraging van de trein of uitval van een trein heeft geen invloed op buiten-de-spits-reis-korting?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:29

Fiber

Beaches are for storming.

Bij de trein check je in op het station. Bij een poortje bij de ingang of bij een paaltje als er geen poortjes zijn.

Bij de bus is het wel in de bus, Metro weet ik niet meer...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-12 14:05

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Fiber schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:49:
Bij de trein check je in op het station. Bij een poortje bij de ingang of bij een paaltje als er geen poortjes zijn.

Metro volgens mij ook op de halte. De tram kan wisselen.

Zelf heb ik laatst voor 16u ingecheckt en had de trein van 16.11 en had uiteindelijk met 40% daluren voordeel gereisd. Dus in principe werkt dat gewoon.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Apollyon
Fiber schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:49:

Dus als je met de trein reist en op tijd op het station bent heb je altijd recht op de dal-korting ongeacht of je trein uitvalt of te laat is?

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Apollyon schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:56:
[...]

Dus als je met de trein reist en op tijd op het station bent heb je altijd recht op de dal-korting ongeacht of je trein uitvalt of te laat is?
Nee zo leuk is het helaas niet, je moet je reis binnen een half uur beginnen.

Alles staat hier ook nog uitgelegd:
https://www.ns.nl/uitgeli...-reist-u-met-korting.html

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• EDIT
Op het moment dat je trein uitvalt is er natuurlijk sprake van overmacht. Je kan dan gewoon de volgende trein nemen, ook met korting.
Die regel is er vooral om te voorkomen dat mensen tijdens hun middagpauze alvast even naar het station gaan om met korting in te checken en dan in de middagspits gaan reizen.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

In- en uitcheckplekken:

Trein
Op het perron, via een paaltje of poortje (afhankelijk wat voorhanden is).

Bus
In de bus zelf

Tram (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag)
In de tram zelf

Tram (Utrecht)
Op het perron van de halte

Metro
Bij de ingang van het metrostation of op het perron van de halte

Inchecken doe je (in alle gevallen) met een OV-chipkaart, bankpas, creditcard of een smartphone met Google Pay of Apple Pay.

Bij de trein check je in op je vertrekstation en pas weer uit op je aankomststation - stap je onderweg over op een andere trein, dan hoef je dus niet in-en uit te checken. Uitzondering is als die andere trein van een andere vervoerder is (dan check je uit bij de eerste vervoerder en in bij de volgende).

In de Utrechtse tram check je in op het perron van de vertrekhalte en weer uit op het perron van de aankomsthalte. Ook als je overstapt naar een andere tram of bus.

In de Amsterdamse-, Rotterdamse- en Haagse tram - én in alle OV-bussen in die steden en de rest van Nederland - check je in als je instapt (in het voertuig dus) en weer uit als je het voertuig verlaat. Ook als je daarna overstapt naar een ander voertuig.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

handoff schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:00:
[...]

Noem mij één grensstation met de allure van een internationaal station (ik zeg met opzet grensstation, want Paris Nord is natuurlijk ook een internationaal station).

I raise you Kaldenkirchen. Dat is pas een grensstation van allure. :D

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YL7KpGjeO3XIRPlBxqrGghZz1sg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6x79Fe8ONU1G4oEY6Es3toOk.jpg?f=fotoalbum_large

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Mysterie van de dag: wat is er met alle ICM's aan de hand? En specifieker: wat is er aan de hand met de ICM's rond Hengelo?

Allereerst is er van geen enkele ICM vandaag een GPS-signaal bekend, althans via de mij bekende publieke kanalen: https://treinposities.nl/filter/icm (en ook in de NS App zie ik geen posities via "bekijk op de kaart")

Ten tweede lijkt het erop dat zowat élke ICM vanochtend vertraging opliep rond Hengelo. Ik zat zelf in de 1621 die bij binnenkomst van Hengelo (voorkant net langs het perron, volgens mij) ineens een noodremming maakte. Een paar meter reed en weer een noodremming maakte, en nogmaals met machinist op de omroep dat hij het ook maar vreemd vond. Na een harde reset (alles was even uit) konden we weer verder.

Kreeg daarstraks ook een pushmelding van een defecte trein rond Hengelo en nu zie ik in het archief veel vertraging, met de meeste vertraging voor de 1600/1700's met ICM. De 1734 is bijvoorbeeld in Utrecht opgeheven vanwege een "defecte trein". Zie ik spoken, of is daar een verband met wat ik vanochtend op Hengelo meemaakte? :)

• Extraxyz
Maasluip schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:52:
[...]

Noem mij één grensstation met de allure van een internationaal station (ik zeg met opzet grensstation, want Paris Nord is natuurlijk ook een internationaal station).

Het is een hoop vergane glorie, maar qua gebouw valt er van Roosendaal met weinig moeite weer iets prachtigs te maken. Maarja, dan moeten er wel reizigers zijn..

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:03:
[...]

Op Somda wordt nog wat erover gepraat en daar komt soms wel wat interessants uit.

Bijvoorbeeld: spoor 1 1,5 kV tot einde perron aan de duitse zijde, spoor 2 en 3 15 kV, spoor 4 1,5 kV en een nieuw spoor 5 en 6 op de plek van 5-10 voor de Maaslijn.

Komende uit Duitsland heb je tijd genoeg om in de afdaling je omschakeling te doen. De doorgaande RE13 naar Eindhoven kan op spoor 1 halteren en kan met 1,5 kV wegrijden en richting Duitsland op spoor 3 halteren en met 15 kV wegrijden, een eventuele kerende RB uit Duitsland kan dat op spoor 3 doen, doorgaande goederentreinen kunnen altijd via spoor 2. Spoor 4 is voor kerende NS treinen en spoor 5 en 10 is voor Arriva (met spoor 5 misschien gedeeld met NS).

Moet je wel de reinigingssporen 45-47 opruimen en aan de ZW-kant nieuw bouwen en het hele goederenemplacement wordt verwijderd, goederen doe je maar in Blerick of de Gekkengraaf. Goederenvervoerders die in Nederland en Duitsland rijden en alleen nog maar éénspanningsloks hebben, zijn die er überhaupt?

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltVHycHyfPLMNFojFHAov-uS1gI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8K8D68ajI4pV7KSukWANlxAL.png?f=user_large

• EDIT
Migrator schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:40:
Mysterie van de dag: wat is er met alle ICM's aan de hand? En specifieker: wat is er aan de hand met de ICM's rond Hengelo?

Allereerst is er van geen enkele ICM vandaag een GPS-signaal bekend, althans via de mij bekende publieke kanalen: https://treinposities.nl/filter/icm (en ook in de NS App zie ik geen posities via "bekijk op de kaart")

Ten tweede lijkt het erop dat zowat élke ICM vanochtend vertraging opliep rond Hengelo. Ik zat zelf in de 1621 die bij binnenkomst van Hengelo (voorkant net langs het perron, volgens mij) ineens een noodremming maakte. Een paar meter reed en weer een noodremming maakte, en nogmaals met machinist op de omroep dat hij het ook maar vreemd vond. Na een harde reset (alles was even uit) konden we weer verder.

Kreeg daarstraks ook een pushmelding van een defecte trein rond Hengelo en nu zie ik in het archief veel vertraging, met de meeste vertraging voor de 1600/1700's met ICM. De 1734 is bijvoorbeeld in Utrecht opgeheven vanwege een "defecte trein". Zie ik spoken, of is daar een verband met wat ik vanochtend op Hengelo meemaakte? :)
Geen idee wat er specifiek met de GPS aan de hand is (dat is onderdeel van het OBIS systeem), maar ik heb wel ervaring met onverwachte ATB ingrepen bij Hengelo. Paar weken terug had ik dat zelf ook tot twee maal toe in de wisselstraat vlak voor het perron. De trein dacht blijkbaar een ATB-VV signaal op te pikken en zette mij dus neer.
Maasluip schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:56:
[...]

Op Somda wordt nog wat erover gepraat en daar komt soms wel wat interessants uit.

Bijvoorbeeld: spoor 1 1,5 kV tot einde perron aan de duitse zijde, spoor 2 en 3 15 kV, spoor 4 1,5 kV en een nieuw spoor 5 en 6 op de plek van 5-10 voor de Maaslijn.

Komende uit Duitsland heb je tijd genoeg om in de afdaling je omschakeling te doen. De doorgaande RE13 naar Eindhoven kan op spoor 1 halteren en kan met 1,5 kV wegrijden en richting Duitsland op spoor 3 halteren en met 15 kV wegrijden, een eventuele kerende RB uit Duitsland kan dat op spoor 3 doen, doorgaande goederentreinen kunnen altijd via spoor 2. Spoor 4 is voor kerende NS treinen en spoor 5 en 10 is voor Arriva (met spoor 5 misschien gedeeld met NS).

Moet je wel de reinigingssporen 45-47 opruimen en aan de ZW-kant nieuw bouwen en het hele goederenemplacement wordt verwijderd, goederen doe je maar in Blerick of de Gekkengraaf. Goederenvervoerders die in Nederland en Duitsland rijden en alleen nog maar éénspanningsloks hebben, zijn die er überhaupt?

Bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
Het probleem is dat we hier niks aan hebben als je het volledige eisen en wensen pakket bekijkt (en vanuit Ten-T). Als je zaken gaat ombouwen in het bestaande emplacement komt het volgende probleem weer naar voren (ook mbt B&O).
Het idee om zaken naar Blerick en Gekkengraaf uit te plaatsen heb ik 4 jaar geleden al voorgesteld en ook onderzocht en kan niet meer omdat de Gemeente Venlo allemaal windmolens naast de spoorzone heeft geplaatst. Ook heb je een vrijekruising bij Blerick nodig en een 3e spoor over de Maasbrug (dus een nieuwe spoorbrug erbij) als je goederen bv uit gaat plaatsen en Blerick zelf is te kort vanuit Ten-T.

En ja dat is ook al bekeken. De ene "goedkope" optie sluit het ander weer uit etc.. Er ligt een totaal plan die overal rekening mee houdt, maar het ministerie wil daar niet aan. Er is gewoon geen geld om iets aan het reizigers deel te doen.
Even cru gezegd, de reizigers vervoerswaarde van Venlo is insignificant om er iets mee te doen. Er zijn haltes die meer reizigers per dag vervoeren (en gaan vervoeren).

Spanningssluis blijft een ding, de helling bij Venlo heeft adhesie problemen, omschakelen op de kruising (voor de Vierpaardjes) of bij de perronsporen veroorzaakt nu al problemen met opvolging. Laatst hebben ze live simulaties gedaan met een treinstel en die kwam tot stilstand door de wisselfrictie. De sluis verplaatsen naar Kaldenkirchen is ook al onderzocht samen met de Duitsers, maar daarmee krijg je adhesie problemen en ook weer opvolging uiteindelijk.

Het eindplan wat wij hebben gemaakt maakt dat allemaal een stuk beter, voor zowel reizigers als goederen. Maar het huidige probleem is in mindere mate aanwezig voor goederen, dus voor het ministerie geen punt om extra geld toe te steken.

[ Voor 16% gewijzigd door ArcticWolf op 28-09-2023 11:54 ]

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-12 20:04
Een unieke situatie: de fietsenstalling op station Amersfoort Schothorst zat vol. Zowel binnen in de gesloten stalling als buiten was er 0 plek beschikbaar. Buiten strak naast de fietsenhouders waren de plekken ook al gebruikt. Binnen waren er een hele sloot fietsen strak langs de muren geparkeerd.

Ik heb hem ook maar geparkeerd naast de fietsenstalling en ik hoop dat aan het einde
Van de dag de fiets er nog staat. Maar dat is wel een ongelukkige situatie. Het hele gebied rond het station is een verbodsgebied voor het stallen van fietsen want vroeger werd er veel wild geparkeerd. Maar wat moet je anders? In de wijk ernaast je fiets stallen? Beetje bizarre situatie.

• Wally2002
Aanvullend: reizen is ook mogelijk via een ticket (QR-code) gekocht via een app of internet.
Dan hoef je niet altijd in of uit te checken.
Voor de trein is de QR-code alleen nodig om de poortjes te openen. Als er geen poortjes zijn maar losse palen, hoef je niet in te checken, sterker nog kun je zelfs niet inchecken (zitten geen QR-codelezers op).

In bus, tram en metro durf ik het niet voor alle vervoerders te zeggen. Check de voorwaarden.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Robkazoe schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:52:
Een unieke situatie: de fietsenstalling op station Amersfoort Schothorst zat vol. Zowel binnen in de gesloten stalling als buiten was er 0 plek beschikbaar. Buiten strak naast de fietsenhouders waren de plekken ook al gebruikt. Binnen waren er een hele sloot fietsen strak langs de muren geparkeerd.

Ik heb hem ook maar geparkeerd naast de fietsenstalling en ik hoop dat aan het einde
Van de dag de fiets er nog staat. Maar dat is wel een ongelukkige situatie. Het hele gebied rond het station is een verbodsgebied voor het stallen van fietsen want vroeger werd er veel wild geparkeerd. Maar wat moet je anders? In de wijk ernaast je fiets stallen? Beetje bizarre situatie.
Dit idd in Enschede ook zo. Ik heb het 'geluk' dat ik om 5.30 uur stal, dan is er nog wel wat plek. Maar binnen en buiten is het altijd vol met veel wildparkeren van fietsen die dan weer worden weggehaald.

Ben ook benieuwd wanneer de langere treinen gaan komen, de 7000 mag op een aantal tijdstippen wel een treintje langer.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Arator
[...]

Mag oude vergane glorie ook? Canfranc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyXOy7EpotEgxq1EhJJ_Q3dJWXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y912Wma87Dk62IjX5Av8ZWDp.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

[...]

Simpelveld.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Roosendaal is er toch ook nog soort van, ;)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Apollyon
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:59:
Nee zo leuk is het helaas niet, je moet je reis binnen een half uur beginnen.

Alles staat hier ook nog uitgelegd:
https://www.ns.nl/uitgeli...-reist-u-met-korting.html
Dat vind ik onduidelijk. Ik overweeg een Flex Dal-voordeel abonnement maar begrijp de korting en het restitutie mechanisme niet.
  • Als de trein meer dan 30 minuten vertraging heeft heb je recht op compensatie.
  • Als de laatste trein die ik met dal-voordeel kan nemen uitvalt dan vervalt mijn korting.
  • Inchecken tijdens daluren +/- 5 minuten mits de trein binnen 30 minuten vertrekt geeft dal-voordeel
Uitgaande van de vergoedingen tabel:
https://www.ns.nl/klanten...rug-reguliere-reizen.html

Dan zie ik dat bij een vertraging van 30 tot 59 minuten de halve rit-prijs wordt vergoed.

De voorwaarden voor vergoeding:
[quote]
* De vergoeding wordt gebaseerd op de enkele ritprijs van het afgelegde NS-
traject. Voor NS Flex-kortingsabonnementen geldt de ritprijs inclusief eventuele
verrekening van korting buiten de spits.
Tijdens vrije reisperiodes (100% korting)
vindt berekening plaats op basis van de vol tarief enkele ritprijs.
** Berekening op basis van maandbedrag. Buiten de vrije reisperiode van het
abonnement wordt de vergoeding gebaseerd op de enkele ritprijs van het afgelegde
NS-traject, met eventuele verrekening van korting buiten de spits
.
*** Voor alle NS-Business Cards met een abonnement (Dal, Traject Vrij en Trein Vrij)
wordt, bij een check-in in de daluren, de vergoeding gebaseerd op de ritprijs met 40%
korting.

[quote]

Begrijp ik het dan goed dat bij vertraging van 30 tot 59 minuten in de daluren ik 50% van het dal-tarief terug kan claimen maar dat ik dan het volle tarief mag betalen voor de eerstvolgende trein die tijdens de spits vertrekt?

Kan het Dal-voordeel abonnement op jaarbasis dan duurder uitpakt door vertraging en uitval van treinen omdat je soms zonder korting moet reizen door overmacht?

• Apollyon
EDIT schreef op donderdag 28 september 2023 @ 05:27:
Op het moment dat je trein uitvalt is er natuurlijk sprake van overmacht. Je kan dan gewoon de volgende trein nemen, ook met korting.
Wordt dat automatisch geregeld door NS of moet ik dat zelf melden?
Die regel is er vooral om te voorkomen dat mensen tijdens hun middagpauze alvast even naar het station gaan om met korting in te checken en dan in de middagspits gaan reizen.
Ik vind die regel logisch. Ik probeer te begrijpen wat een duur trein abonnement mij in de praktijk gaat kosten als de trein vertraagd is of uitvalt.
Dal-voordeel is een optie maar ik wil dan niet het voordeel mislopen door vertraging of uitval van NS treinen.

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Even een stukje uitleg over NS, treinen in Nederland icm satire

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Apollyon schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:12:

Begrijp ik het dan goed dat bij vertraging van 30 tot 59 minuten in de daluren ik 50% van het dal-tarief terug kan claimen maar dat ik dan het volle tarief mag betalen voor de eerstvolgende trein die tijdens de spits vertrekt?
Als je al ingecheckt was voor de spits, betaal je daltarief. In het ergste geval kan de conducteur moeilijk doen, maar uitleggen dat er een trein uitviel lijkt mij voldoende. Dat is zoals ik het in de praktijk heb ervaren (nog geen conducteur die moeilijk heeft gedaan overigens).

• EDIT
Apollyon schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:13:
[...]

Wordt dat automatisch geregeld door NS of moet ik dat zelf melden?

[...]
Je hoeft niks te melden. De inchecktijd bepaalt het tarief. Zolang er niet absurd veel tijd tussen zit zal geen conducteur er wat van zeggen, en als ze er wel wat van zeggen, dan kan je uitleggen dat er een trein uitgevallen is.

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-12 11:13
Wel fijn, een redelijk genuanceerde uitleg.
Niet 'NS is goed blijf eraf' maar ook niet 'geef Arriva/andere vervoerder nu meteen de kans'

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Arator schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:59:
[...]

Mag oude vergane glorie ook? Canfranc.
[Afbeelding]
Ik was gisteren in Quiévrain. Dat is ook zo'n stukje vergane glorie (alle grenstations tussen Frankrijk en België zijn dat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FG0UZdtcm80Ab0_t8fgd5HDATs0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s9SDOHEBuiuIjP9JlV9gbmnt.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAECm2tEYP2e47NpuueApQpyD0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tQD2XpTiPPdRjnQt273W4C8E.jpg?f=user_large
(ja, stond zo'n oerlelijke M7 in de weg)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lol, die eerste brief. Eva Perron :D
Voor mensen die niets van geschiedenis weten Wikipedia: Eva Perón

Overigens, het idee dat treinen minder druk worden met een spitsheffing is onjuist. NS heeft nu veel treinstellen die alleen in de spits ingezet worden en die buiten de spits nutteloos zijn. Als er in de spits minder mensen reizen heeft NS die extra treinstellen niet nodig, kan dus met minder treinstellen rijden, en het gevolg is dat het tijdens de spits net zo druk is want het lager aantal reizigers moet in kortere (of minder) treinen gepropt worden. En de reizigers die de spits mijden krijgen het weer drukker.
Dus mijn stelling is: het resultaat van de spitsheffing is dat de spits (gevoelsmatig) net zo druk blijft maar langer duurt.

[ Voor 40% gewijzigd door Maasluip op 30-09-2023 14:07 ]

Pagina: 1 ... 92 ... 168 Laatste