Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 93 ... 168 Laatste
Acties:

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Maasluip schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:49:
[...]

Lol, die eerste brief. Eva Perron :D
Voor mensen die niets van geschiedenis weten Wikipedia: Eva Perón

Overigens, het idee dat treinen minder druk worden met een spitsheffing is onjuist. NS heeft nu veel treinstellen die alleen in de spits ingezet worden en die buiten de spits nutteloos zijn. Als er in de spits minder mensen reizen heeft NS die extra treinstellen niet nodig, kan dus met minder treinstellen rijden, en het gevolg is dat het tijdens de spits net zo druk is want het lager aantal reizigers moet in kortere (of minder) treinen gepropt worden. En de reizigers die de spits mijden krijgen het weer drukker.
Dus mijn stelling is: het resultaat van de spitsheffing is dat de spits (gevoelsmatig) net zo druk blijft maar langer duurt.
Wel handig voor NS, dan komt er namelijk een mooie personeelsbesparing aan:
Want dankzij de bakkennorm waarop 2 HC's nodig zijn, sparen ze dat weer lekker uit. |:(
Iets in mij zegt ook dat NS een veel te rooskleurig beeld schetst van reizigersaantallen die daadwerkelijk anders kunnen gaan reizen. Ik geloof het namelijk niet zo, aangezien in het geval van onderwijs ook alle ondersteunende diensten hun werktijden moeten gaan aanpassen. Het wekt dan de indruk dat je van de regen in de drup zal belanden.

[ Voor 13% gewijzigd door ed1703 op 30-09-2023 14:22 ]

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:52
Maasluip schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:11:
[...]

Ik was gisteren in Quiévrain. Dat is ook zo'n stukje vergane glorie (alle grenstations tussen Frankrijk en België zijn dat)
Canfranc is de Spaans-Franse grens ;)

Is het station van Quiévrain niet meer een veredeld duivenhok?
spoiler:
Quiévrain is bekend in de duivensport als losplaats

Verder lijkt het mij een typisch Belgisch station met goederenloods.
Hier een foto van de goederenloods in Lier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T42kOFww57jmlQtiKmUd67dl0Y8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c87WI68eLHE1Ju2Deb6YPKrJ.jpg?f=fotoalbum_large

Persoonlijk vind ik de stations van Turnhout of Essen meer hebben dan dat van Quiévrain. Maar dat is ieder zijn smaak.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:04

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb een vraag over de app ov pay. Ik heb op mijn telefoon mn pinpas (Apple pay) en kan hiermee in en uitchecken. Mijn collega’s raadden me OVpay aan.

Maar wat is het voordeel van die app OVpay installeren op mn telefoon? In beide gevallen kan je niet met korting reizen toch? Mis ik iets? Of is die app er alleen voor als je geen contactloos betalen hebt op je telefoon?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Goed dat hij het ook nog eens benoemt: die zielige regionale vervoerdertjes zijn grote buitenlandse staatsondernemingen.

Hopelijk kan NS gewoon de concessie krijgen voor de komende 10 jaar en de NS zou ook moeten streven om de lijnen waar nu het buitenland op rijdt terug te krijgen, desnoods met hulp van de overheid.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Arator
evilution schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:36:
[...]
de NS zou ook moeten streven om de lijnen waar nu het buitenland op rijdt terug te krijgen, desnoods met hulp van de overheid.
Maar heeft NS intenties om op die lijnen te rijden? En zo ja, heeft NS het materieel en het personeel?
Je kan wel die concessies aan NS geven, maar als ze die niet willen/kunnen rijden, ben je slechter af dan de huidige situatie.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:42

sus

is druk :+

JvS schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:21:
Ik heb een vraag over de app ov pay. Ik heb op mijn telefoon mn pinpas (Apple pay) en kan hiermee in en uitchecken. Mijn collega’s raadden me OVpay aan.

Maar wat is het voordeel van die app OVpay installeren op mn telefoon? In beide gevallen kan je niet met korting reizen toch? Mis ik iets? Of is die app er alleen voor als je geen contactloos betalen hebt op je telefoon?
Geen idee. Ik check dagelijk in en uit met iPhone of Watch, heb die app ook en het enige wat dat ding kan is de ritten tonen. Nou… woehoe!

Wat ik storender vind is inchecken met iPhone… dat je dan niet kan uitchecken met Watch. Dat zien ze als een nieuwe incheck. Fijn als je telefoon onderweg leef is… idem met een pasje overigens, dat is ook een nieuwe incheck

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:11

Luke!

#Treinbaas
evilution schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:36:
[...]

Goed dat hij het ook nog eens benoemt: die zielige regionale vervoerdertjes zijn grote buitenlandse staatsondernemingen.

Hopelijk kan NS gewoon de concessie krijgen voor de komende 10 jaar en de NS zou ook moeten streven om de lijnen waar nu het buitenland op rijdt terug te krijgen, desnoods met hulp van de overheid.
Heb je ook argumenten waaróm die lijnen terug zouden moeten aan NS? Of is het enige argument dat de huidige vervoerders pasta en stokbrood eten in plaats van boerenkool?

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-12 15:39

thof

FP ProMod
JvS schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:21:

Om te kunnen reizen heb je de OVpay app niet nodig. Je kunt gewoon reizen met je bankpas en creditcard, of met je smartphone (wallet) en smartwatch. (Let op, altijd in/uitchecken met zelfde device/pas.)

De app laat je reizen en betalingen zien, kan notificaties sturen bij checkin/uit en heeft de mogelijkheid om een declaratieoverzicht te maken.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:44
sus schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:55:
[...]

Wat ik storender vind is inchecken met iPhone… dat je dan niet kan uitchecken met Watch. Dat zien ze als een nieuwe incheck. Fijn als je telefoon onderweg leef is… idem met een pasje overigens, dat is ook een nieuwe incheck
OVPay gebruikt het kaartnummer.
Bij betalen via Apple Pay wordt niet het kaartnummer doorgegeven aan de terminal, maar een device-specifiek nummer (plus een transactiespecifieke dynamische beveiligingscode).
OVPay ziet dus een nieuwe kaart oftewel een nieuwe incheck.

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-12 15:27
Als ik met een NS Flex abonnement reis kan ik gewoon betalen met een pasje toch? (net zoals de ov-chipkaart voor studenten)

Hoe gevoelig zijn die incheck-poortjes op de stations? Kan het gebeuren dat ik per ongeluk dubbel incheck met het NS-Flex abonnement en mijn betaalpas / creditcard of telefoon?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:58
Je checkt in en uit met je OV-Chipkaart bij een NS Flex abonnement. Afhankelijk van welk abonnement je hebt worden eventuele kosten buiten je abonnement aan het einde van de maand automatisch van je rekening afgeschreven (samen met de abonnementskosten zelf uiteraard).

De lezers zijn behoorlijk gevoelig. Hou dus niet je hele portemonnee met alle pasjes ertegenaan, maar haal echt je OV-Chipkaart eruit en hou deze los voor de lezer, anders heb je grote kans dat je niet met je OV-Chipkaart incheckt maar inderdaad met je betaalpas/creditcard.

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 01-10-2023 10:58 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Akkefietje in Utrecht vandaag:
Vanwege een "ernstig dreigende situatie" in een trein bij station Vaartsche Rijn in Utrecht zijn vier verdachten opgepakt. De trein was onderweg van Den Bosch naar Utrecht Centraal.

Volgens een woordvoerder hebben reizigers rond 16.30 uur 112 gebeld nadat de vier verdachten verbale dreigingen hadden geuit in de trein. Waar ze precies mee hebben gedreigd, is niet bekend. De politie heeft de intercity laten stoppen bij station Vaartsche Rijn, waar de trein normaal niet stopt.

Agenten hebben daarna de hele trein doorlopen om zeker te zijn dat alle verdachten waren opgepakt. Op dat moment mocht niemand de trein verlaten en werd het perron ontruimd.

Om de veiligheid van de agenten op het station te waarborgen werd ook een politiehelikopter ingezet. Het treinverkeer van en naar Utrecht Centraal was door de actie korte tijd ontregeld.
Zie https://nos.nl/artikel/24...rnstig-dreigende-situatie

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Apollyon schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:51:
Als ik met een NS Flex abonnement reis kan ik gewoon betalen met een pasje toch? (net zoals de ov-chipkaart voor studenten)

Hoe gevoelig zijn die incheck-poortjes op de stations? Kan het gebeuren dat ik per ongeluk dubbel incheck met het NS-Flex abonnement en mijn betaalpas / creditcard of telefoon?
Gewoon niet je OV chipkaart bij je PIN pas bewaren. Je weet nooit welke pas er voorrang gaat krijgen als er 2 passen op vergelijkbare afstand van de lezer zijn. Maar dat gaat eigenlijk op voor allee RFID passen. Mijn vorige werkgever had toegangscontrole en printen/kopiëren achter een RFID pas. Ik had toegang tot het beheersysteem van die RFID passen en heb mijn OV chipkaart toen gewoon in dat systeem gehangen. Op de zaak checkte ik toen ook gewoon in en uit met mijn OV chipkaart. Kon er mijn printjes ook mee ophalen. Had het pasnummer toegevoegd aan mijn account, dus ik had 2 passen: de blanco bedrijfspas en een OV chipkaart.

Reizen met je PIN pas is voor als je geen frequente reiziger bent of in noodgevallen. Als je wat vaker reist, wil je waarschijnlijk toch wel Flex. Je betaalt bij Flex ook niet met een pasje, maar met een maandelijkse incasso.

Mijn werkgever kwam voor OV reizigers laatst ineens met een OV chipkaart van zo'n mobiliteitsprovider. Dat is natuurlijk geregeld door iemand van HR met lease-auto, dus die snappen niet dat dat echt totaal helemaal niet handig is voor OV reizigers. Die hebben al een OV-chipkaart en zitten waarschijnlijk niet te wachten op NOG een RFID pas. Sindsdien declareer ik weer kilometers. Die mobility solutions zijn meestal echt heel slecht, daar wordt maar 1 partij echt beter van: de provider (Shuttel bijvoorbeeld).

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2023 09:46 ]

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:07

Snow_King

Konijn is stoer!

- https://www.1limburg.nl/n...-moet-rijksproject-worden
- https://nos.nl/artikel/24...xtra-kosten-voor-maaslijn
De fracties in Provinciale Staten eisen opnieuw dat de Maaslijn een Rijksproject wordt. Daardoor zou de rijksoverheid alle meerkosten van het uit de hand gelopen project op zich moeten nemen. Een motie hierover werd vrijdag unaniem aangenomen in het gouvernement in Maastricht.
De Provinciale Staten in Limburg stemmen in met het betalen van extra kosten voor de Maaslijn om de aanbesteding mogelijk te maken. De Provinciale Staten willen dat het Rijk meebetaalt aan het project, maar om verdere vertraging te voorkomen blijft de provincie het geld voorlopig zelf betalen.
Ik weet dat ik hier post in een topic met mensen die voor meer spoor zijn, maar toch.

Als iemand die in Venlo woont en met regelmaat met de trein reist (type dit in de ICE vanuit Munchen) vind ik het gewoon zeer teleurstellend dat zo'n spoorlijn in NL niet de juiste aandacht krijgt.

Er zou gewoon een goede verbinding moeten zijn tussen Nijmegen en Roermond, wellicht zelfs door naar Maastricht toe.

Vind maar een potje, regel het gewoon.

Overigens: Gaan we deze lijn dan ook nog 1500VDC doen of wordt dit wel een voltage van 15kV of 25kV?

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:26

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Snow_King schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:51:
- https://www.1limburg.nl/n...-moet-rijksproject-worden
- https://nos.nl/artikel/24...xtra-kosten-voor-maaslijn

[...]

[...]

Ik weet dat ik hier post in een topic met mensen die voor meer spoor zijn, maar toch.

Als iemand die in Venlo woont en met regelmaat met de trein reist (type dit in de ICE vanuit Munchen) vind ik het gewoon zeer teleurstellend dat zo'n spoorlijn in NL niet de juiste aandacht krijgt.

Er zou gewoon een goede verbinding moeten zijn tussen Nijmegen en Roermond, wellicht zelfs door naar Maastricht toe.

Vind maar een potje, regel het gewoon.

Overigens: Gaan we deze lijn dan ook nog 1500VDC doen of wordt dit wel een voltage van 15kV of 25kV?
De Maaslijn (de lijn tussen Nijmegen en Roermond) staat al jaren op de nominatie om aangepakt te worden. Sterker nog, men is er al mee begonnen (voorbereidend werk, onder andere aan de bovenleiding onder de Graafsebrug in Nijmegen), maar het werk ligt nu weer stil.

Het probleem, zoals altijd, is geld. Door de stijgende kosten van bouwmateriaal en grondstoffen, is er geen aannemer te vinden die het werk kan uitvoeren voor het gestelde budget.

De plannen zijn elektrificatie (gewoon 1500VDC overigens) en meer inhaal-/passeermogelijkheden zodat er ook meer treinen kunnen rijden.

Bron

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:07

Snow_King

Konijn is stoer!

Heroic_Nonsense schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:56:
[...]

De Maaslijn (de lijn tussen Nijmegen en Roermond) staat al jaren op de nominatie om aangepakt te worden. Sterker nog, men is er al mee begonnen (voorbereidend werk, onder andere aan de bovenleiding onder de Graafsebrug in Nijmegen), maar het werk ligt nu weer stil.

Het probleem, zoals altijd, is geld. Door de stijgende kosten van bouwmateriaal en grondstoffen, is er geen aannemer te vinden die het werk kan uitvoeren voor het gestelde budget.

De plannen zijn elektrificatie (gewoon 1500VDC overigens) en meer inhaal-/passeermogelijkheden zodat er ook meer treinen kunnen rijden.

Bron
Het blijft maar uitgesteld worden en dat maakt het niet goedkoper.

Mij bekruipt alleen het gevoel dat het minder prioriteit krijgt omdat het toch maar een spoorlijntje ergens in Limburg is. (Ik charcheer even)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En met de voorgestelde stukjes die dubbelspoor worden zul je nog altijd geen fatsoenlijke IC kunnen rijden, alleen de stoptreindiensten kunnen versnellen.

Zolang je niet de hele lijn verdubbelt komen hier nooit doorgaande treinen. Misschien dat straks de stoptrein van Nijmegen tot Maastricht doorrijdt, maar voor de doorgaande reiziger is dat ook niet interessant.

Signatures zijn voor boomers.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Snow_King schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

Mij bekruipt alleen het gevoel dat het minder prioriteit krijgt omdat het toch maar een spoorlijntje ergens in Limburg is. (Ik charcheer even)
Het frustrerende is dat het al af had kunnen zijn.

Er was eerst veel gekeuvel over of het hele traject nu wel of niet verdubbeld moest worden, toen over de grond waar de nieuwe inhaalsporen moeten komen te liggen.

Dat heeft lang geduurd, en toen het uiteindelijk geregeld was en de aanbesteding in de markt werd gezet, viel Rusland Oekraïne binnen en stegen alle prijzen de pan uit. Hierdoor durfde geen enkele aannemer het aan om te beloven dat het werk voor de in de aanbesteding genoemde ruimte te kunnen uitvoeren.

Het heeft niet te maken met het feit dat de lijn niet in de Randstad ligt (@ArcticWolf kan dat vast wel beamen), maar meer met timing. Het is een duur project, met veel grondverzet, nieuw spoor, aanleg van bovenleiding met bijkomende infra, nieuwe inrichting van de seinen (en nieuwe seinen) en een paar kunstwerken waar omheen gegoocheld moet worden (o.a. de brug over de Maas).

Het helpt ook niet dat het een lijn is die door drie provincies loopt.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Maasluip schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:34:
En met de voorgestelde stukjes die dubbelspoor worden zul je nog altijd geen fatsoenlijke IC kunnen rijden, alleen de stoptreindiensten kunnen versnellen.

Zolang je niet de hele lijn verdubbelt komen hier nooit doorgaande treinen. Misschien dat straks de stoptrein van Nijmegen tot Maastricht doorrijdt, maar voor de doorgaande reiziger is dat ook niet interessant.
Zie hier het genoemde gekeuvel.

Verdubbeling was inderdaad de beste optie, maar werd te duur bevonden. Er moest behoorlijk wat land aangekocht worden. Gevolg is nu dus een enkelsporig traject met inhaal- en passeersporen op een aantal plekken.

Meer stoppers, misschien een dienst die wat kleinere stations kan overslaan, maar zeker geen IC.

Maar je bent nog wel sneller van Nimma in Mestriccy dan via Eindhoven omdat er geen rechtstreekse IC tussen Nijmegen en Eindhoven (meer) rijdt.

De gunning van het Maaslijn project wordt vandaag bekend gemaakt als het goed is.

Probleem is ook dat de Maaslijn niet uitgebaat wordt door IenW en dat de NS er niet rijdt (wilt rijden). Net als bij de Noordelijke Lijnen draaien de provinciën hierop voor de kosten van exploitatie.
Nu ken ik het achterliggende politieke geneuzel niet altijd en heb mij ook niet echt bemoeid met de Maaslijn vanuit m'n functie. Maar NS heeft destijds die lijn afgestoten omdat ze er niet wilde rijden (even kort gezegd), daarnaast denk ik dat de vervoersprognoses tussen Nijmegen - Roermond/Maastricht laten zien dat het niet "waard" is om er een IC dienstregeling te laten rijden.
Er wordt bij CM weldegelijk gekeken of er groeipotentie zit in bepaalde lijnen door IC of grensbaanvakken met elkaar te verbinden. Als er groei te behalen valt dan is het voornamelijk Nijmegen - Venlo en Venlo - Dusseldorf (aan die laatste wordt al gewerkt).

Je kan wel 500 miljoen uitgeven aan dat baanvak, maar je krijgt het nooit meer terug terwijl een emplacement als Rotterdam bv ook een investering van 500 miljoen vraagt, die je wel terug verdiend.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Wally2002
Verwijderd schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:44:
Mijn werkgever kwam voor OV reizigers laatst ineens met een OV chipkaart van zo'n mobiliteitsprovider. Dat is natuurlijk geregeld door iemand van HR met lease-auto, dus die snappen niet dat dat echt totaal helemaal niet handig is voor OV reizigers. Die hebben al een OV-chipkaart en zitten waarschijnlijk niet te wachten op NOG een RFID pas. Sindsdien declareer ik weer kilometers.
Is het niet handig vanwege de extra OV-chipkaart, of nog vanwege andere redenen?

Die extra kaart is m.i. juist wel handig, want de zakelijke kilometers hoef je niet meer handmatig uit je privé overzicht te halen voor de declaratie maar staan gelijk in het systeem.

En voor de baas lijkt het me ook winst dat declaraties niet meer handmatig gecontroleerd en verwerkt hoeven te worden.
Die mobility solutions zijn meestal echt heel slecht, daar wordt maar 1 partij echt beter van: de provider (Shuttel bijvoorbeeld).
In welke opzichten slecht?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Verwijderd schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:44:
[...]

Gewoon niet je OV chipkaart bij je PIN pas bewaren. Je weet nooit welke pas er voorrang gaat krijgen als er 2 passen op vergelijkbare afstand van de lezer zijn. Maar dat gaat eigenlijk op voor allee RFID passen. Mijn vorige werkgever had toegangscontrole en printen/kopiëren achter een RFID pas. Ik had toegang tot het beheersysteem van die RFID passen en heb mijn OV chipkaart toen gewoon in dat systeem gehangen. Op de zaak checkte ik toen ook gewoon in en uit met mijn OV chipkaart. Kon er mijn printjes ook mee ophalen. Had het pasnummer toegevoegd aan mijn account, dus ik had 2 passen: de blanco bedrijfspas en een OV chipkaart.

Reizen met je PIN pas is voor als je geen frequente reiziger bent of in noodgevallen. Als je wat vaker reist, wil je waarschijnlijk toch wel Flex. Je betaalt bij Flex ook niet met een pasje, maar met een maandelijkse incasso.

Mijn werkgever kwam voor OV reizigers laatst ineens met een OV chipkaart van zo'n mobiliteitsprovider. Dat is natuurlijk geregeld door iemand van HR met lease-auto, dus die snappen niet dat dat echt totaal helemaal niet handig is voor OV reizigers. Die hebben al een OV-chipkaart en zitten waarschijnlijk niet te wachten op NOG een RFID pas. Sindsdien declareer ik weer kilometers. Die mobility solutions zijn meestal echt heel slecht, daar wordt maar 1 partij echt beter van: de provider (Shuttel bijvoorbeeld).
Ik heb ook een OV-pas van de werkgever, maar dat is maar wat handig. Alles direct overzichtelijk in de declaratieoverzichten bij de werkgever, waar ik direct alles op WoonWerk heb staan, behalve de uitzonderingen. Overigens zit er wel verschil in de aanbieders. De huidige aanbieder is beter dan de vorige.

Maar uiteraard zitten er wel weer kleine haken en ogen aan, want een lokaal abonnement van bijv Connexxion kan ik er niet opladen en als ik daar toch incheck (zonder abonnement), krijg ik kosten doorbelast op mijn loon. Officiele regel is dat ik die dan op mijn persoonlijke OV-chip moet doen, maar dan moet ik die weer gaan aanschaffen.... :X

Juist de OVpay is voor mij weer een welkome aanvulling, want prive reis ik te weinig voor een flex of ander voordeel abonnement en moet ik wel steeds een OV-pas aanschaffen elke zoveel jaar. Dus voor mij is het nu: OV pas van werkgever en OVpay prive. :P

En wat betreft dat printen met OV-pas: dat kon iedereen, als je maar je eerste registratie bij de printer deed met die kaart. Dat hoefde helemaal niet met je werkgevers-toegangspas. Zelfs een afval pas werkte 8)

En wat betreft de poortjes: gewoon slechts 1 pas aanbieden. Ik heb daarvoor twee van die kaarthouders met rolmechanisme. onderweg in ov, met rennen, lekker handig, direct voorhanden, niet te verliezen en niet grabbelen in je tas of jaszak. https://www.kantoorartike...drukknop-80cm-chroom.html Alleen even de pas omwisselen als je bij je werk aankomt. 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 02-10-2023 14:13 ]

Verwijderd

Wally2002 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:45:
[...]

Is het niet handig vanwege de extra OV-chipkaart, of nog vanwege andere redenen?

Die extra kaart is m.i. juist wel handig, want de zakelijke kilometers hoef je niet meer handmatig uit je privé overzicht te halen voor de declaratie maar staan gelijk in het systeem.

En voor de baas lijkt het me ook winst dat declaraties niet meer handmatig gecontroleerd en verwerkt hoeven te worden.

[...]

In welke opzichten slecht?
Ze zijn heel erg inflexibel. Ze gaan echt volledig uit van een 9-5 situatie. En als ik dan de keuze krijg uit "kilometers declareren" of "speciale OV chipkaart gebruiken, die je vanwege hoge kosten niet prive wil gebruiken en alleen 2e klas kan", dan is de keuze voor mij snel gemaakt. Gaat me eigenlijk niet eens om het geld. Ik moet toch elke maand een keer inloggen om de thuiswerkdagen te registreren.

Als ik 2 uur in de trein zit, dan is het me bijvoorbeeld de meerprijs van een 1e klas kaartje wel waard als ik dan rustig 1 uur en 45 minuten kan werken. En als ik slim reis, is dat financieel geen enkel probleem.

• Wally2002
Verwijderd schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:09:
[...]

Ze zijn heel erg inflexibel. Ze gaan echt volledig uit van een 9-5 situatie. En als ik dan de keuze krijg uit "kilometers declareren" of "speciale OV chipkaart gebruiken, die je vanwege hoge kosten niet prive wil gebruiken en alleen 2e klas kan", dan is de keuze voor mij snel gemaakt. Gaat me eigenlijk niet eens om het geld. Ik moet toch elke maand een keer inloggen om de thuiswerkdagen te registreren.

Als ik 2 uur in de trein zit, dan is het me bijvoorbeeld de meerprijs van een 1e klas kaartje wel waard als ik dan rustig 1 uur en 45 minuten kan werken. En als ik slim reis, is dat financieel geen enkel probleem.
je punt is dus dat je absoluut niet met 2 OV-chipkaarten wilt rondlopen.
Dan snap ik het punt op zich wel wat betreft privé reizen op de zakelijke kaart, afhankelijk van de voorwaarden.
In je eerdere bericht leek het erop, dat er veel meer aan de hand was.
Zelf ben ik juist blij dat ik van het declareren af ben.
Ik moet wel elke maand even inloggen om eventuele ongebruikelijke reizen te corrigeren, die hij niet gelijk als zakelijk of woon=werk herkend heeft.

Waarom de mobility solutions nu meestal echt heel slecht zijn, is me nog steeds niet duidelijk.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Alle informatie op wit op de borden. Lekkere puinhoop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNC8Jy1kMNjaeQxkfs1N80iWa00=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2zMr5Otes5LYSOEMdZ35dGno.png?f=fotoalbum_large

Treinen rijden noordwaarts langs perron 5 op Schiphol.

Erbovenop nog problemen met de deuren van de icng. Want door de puinhoop stappen mensen vlak voor vertrek nog in, en daar kunnen die deuren niet tegen

[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 03-10-2023 17:35 ]

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Er waren dan ook werkzaamheden aangekondigd deze week m.b.t. reizen van/naar Schiphol. Als ik dit zo zie ben ik dan ook blij dat ik een weekje vrij genomen heb ;)

Specs

• wildhagen
  • Niet online

Virussen? Scan ze hier!

• EDIT
Issue met GSM-R netwek in de tunnel. Probleem is nog niet opgelost voor zover ik weet, maar men wisselt nu telefoonnummers uit van machinisten en treinverkeersleiding, zodat men met het reguliere telefonienetwerk kan communiceren. Omdat daardoor de algemene alarmeringsoptie mist, kunnen er slechts mondjesmaat treinen rijden, omdat de treinverkeersleiding dus trein voor trein moet gaan bellen in plaats van het treinverkeer met één druk op de knop plat te kunnen leggen.

Verwijderd

Wally2002 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:29:
[...]

je punt is dus dat je absoluut niet met 2 OV-chipkaarten wilt rondlopen.
Dan snap ik het punt op zich wel wat betreft privé reizen op de zakelijke kaart, afhankelijk van de voorwaarden.
In je eerdere bericht leek het erop, dat er veel meer aan de hand was.
Zelf ben ik juist blij dat ik van het declareren af ben.
Ik moet wel elke maand even inloggen om eventuele ongebruikelijke reizen te corrigeren, die hij niet gelijk als zakelijk of woon=werk herkend heeft.

Waarom de mobility solutions nu meestal echt heel slecht zijn, is me nog steeds niet duidelijk.
Nee, mijn punt is dat ik ze vooral heel erg inflexibel vind. Als ik het zelf regel en slim reis, dan kan ik het beter voor hetzelfde bedrag of minder. Prima dat iemand voor een woon-werk ritje van 25 minuten het niet boeit, maar ik werk ook vrij veel tijdens het reizen en dan boeit het mij dus zeker wel. Ik heb niets aan een treinreis 2e klas tijdens de spits. Dan reis ik liever 1e klas buiten de spits. En omdat ik dus heel veel buiten de spits reis, is mijn Flex echt veel goedkoper dan dat vol tarief wat de mobility provider in rekening brengt. Door onder andere dat laatste, wil ik de kaart dus ook niet prive gebruiken. Dan krijg ik achteraf een veel te hoge rekening van de mobility provider. En als ik hem niet prive ga gebruiken en mijn eigen pas beter aansluit bij mijn behoeften... ligt die pas hier thuis ergens op mijn bureau en neem ik dat ding niet eens mee als ik op pad ga.

En dat is dus het hele probleem aan dit soort systemen. Die worden ergens op hoog niveau in elkaar geknutselt aan de hand van wat getalletjes in Excel en het zal men verder worst wezen of dat voor iedereen goed uitpakt of niet. Mijn reisgedrag is nogal afwijkend van "de meute" blijkbaar en dan kom je dus met een goed bedoelde slechte deal te zitten. Gelukkig accepteert werkgever gewoon kilometer declaraties via diezelfde provider. En ik snap ook wel dat ze liever niet voor iedereen (want dat willen ze vast niet allen voor mij doen, 1 lijn...) 1e klas reizen aanbieden op die kaart. Want als iedereen dat dan ook gewoon tijdens hun 9-5 mentaliteit ritjes doet, wordt het natuurlijk wel duur. Wat ze dus niet aanbieden, is een vergoeding voor OV reizen op je eigen OV-chipkaart of op een los kaartje. Dat vinden ze teveel gedoe waarschijnlijk.... "dan declareer je voor die reis maar km's".

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2023 18:43 ]

• EDIT
Inmiddels is het GSM-R netwerk weer in de lucht bij Schiphol, dus men gaat weer pogen het treinverkeer op te starten.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 03-10-2023 19:02 ]

• Wally2002
@Verwijderd helder wat betreft je reispatroon. , het gaat dan in eerste instantie om de afspraken die je werkgever met de werknemers maakt over vergoeding van reiskosten, ook voor de situaties zoals die van jou dat de reistijd ook als werktijd wil gebruiken maar dan wel 1e klas.

De mobility provider is dan een middel om de administratie en verantwoording daarvan te vergemakkelijken. Jammer dat het niet flexibel genoeg is. Zou de provider het wel ondersteunen, maar is het nooit uitgevraagd door HR? Of kan het nog toegevoegd worden?
Het lijkt me in het belang van je baas dat je productief bent tijdens de treinreis, dan moet er toch wel iets af te spreken zijn dat je wel 1e klas kunt reizen (lijkt me kwestie van vinkje zetten....).
Gelukkig in jouw geval zijn losse declaraties mogelijk binnen dat systeem die niet via een zakelijke ov-chipkaart gaan.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Icng is in deze chaos echt onmogelijk. Met 8 conducteurs kregen ze de deuren alsnog niet dicht op Amsterdam centraal.

Issue was al bij de icng van 1630 op Schiphol, later die van 1730 (met vertraging) ook, en op Amsterdam centraal is het niet gelukt een icng te laten vertrekken.

• Andreas01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-12 14:51
De ICNG zit (volgens mij) nog steeds in de testfase. Ondanks dat passagiers ermee kunnen reizen blijft het een proefbedrijf, dus zullen dit soort kinderziektes helaas nog voorkomen. Ik hoop dat ze snel worden opgelost in ieder geval.

• EDIT
Dat heeft weinig met ICNG te maken en is by design, geen kinderziekte. Alle treinen hebben (gelukkig!) een klembeveiliging en zal een aantal sluitingspogingen ondernemen voor de deur handmatig gesloten moet worden. In dit soort chaos is dat helaas niet echt te voorkomen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nog even voor t archief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvsTJlwqk9rSZohZOvtMZfWi62k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iFHCUUALImBnsmc7HNTL3jWh.jpg?f=fotoalbum_large

M.b.t. icng en deuren: de andere treinen hadden er ook wel last van, maar konden wel vertrekken. Icng kregen ze echt niet aan de praat met meerdere machinisten en veel conducteurs. Heb nog even voorin gekeken en geluisterd. Na meer dan een half uur hebben ze het opgegeven. Ze hadden het steeds over een sensor en de treeplank.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 03-10-2023 23:15 ]

• EDIT
Als het om een specifieke deur gaat, dan moet die gewoon afgesloten worden. Daar zijn uiteraard procedures voor.

Tot nu toe hebben de deuren in z'n algemeenheid verrassend weinig storingen gegeven in de dienst (meestal is dat één van de dingen bij nieuw materieel niet meteen goed gaat, omdat ze dan vaak net even anders afgesteld moeten worden).

• Wally2002
ICNG: ongeveer een maandje terug ook ruim 20 min stilgestaan op Tilburg omdat de trein niet kon vertrekken. idd problemen met de deuren aldus een omroep van de conducteur. Machinist heeft in ieder geval de trein een reset gegeven en ik kreeg de indruk van zelfs nog een tweede reset.
Conducteur hield ons overigens goed en vooral regelmatig op de hoogte, niet zozeer over de technische aspecten maar wel de verwachte tijd dat het ging duren. Die overigens in eerste instantie van 5 min vertraging op een gegeven moment wat ruimer werd ingeschat, na 15 min gaf men aan dat het minder zeker was en nog 15 min kon duren.

Denk dat de machinist ook telefonisch advies had ingewonnen bij een ondersteunende afdeling?

Verwijderd

Andreas01 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:52:
De ICNG zit (volgens mij) nog steeds in de testfase. Ondanks dat passagiers ermee kunnen reizen blijft het een proefbedrijf, dus zullen dit soort kinderziektes helaas nog voorkomen. Ik hoop dat ze snel worden opgelost in ieder geval.
Volgens mij klopt dat helemaal niet. Of rijden ze inderdaad proefbedrijf buiten de normale productie, dus extra ritten ofzo? Ik zie ze steeds vaker op de vaste "nieuw-materieel-plekken" en - misschien omdat er een vergrootglas op ligt na de vorige nieuwe trein voor de HSL - ik hoor eigenlijk vooral dat hij vaak niet kan rijden. Maar ik heb nog niet gehoord van afvallende onderdelen op de HSL, zoals bij de Fyra destijds. Kwam laatst zelfs een Youtube filmpje tegen van die treinkilometervreter en die was speciaal op pad voor een ritje met de ICNG. Dat ritje eindigde heel snel in een ICM, ICNG defect. :)

Maar ik heb over het algemeen wel pech met "nieuw materieel". Tot nu toe 1 keer een SNG tegengekomen. Ik moest die dag toevallig in Den Haag zijn en blijkbaar rijden die dingen daar in de regio. Helaas mocht ik instappen en 5 minuten later weer uitstappen. Defect, denk dat ze de trein niet konden keren ofzo.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tja, wat is proefbedrijf en wat is normale dienst? Ze worden gewoon ingezet en volgens mij is het de bedoeling dat alle stellen die het land binnenkomen ook ingezet gaan worden, moet je dat proefbedrijf noemen? Dat er nog altijd kinderziektes zijn wil niet zeggen dat het proefbedrijf is.
Maar de uitlevering gaat nogal traag. Er zijn nog maar 7 stellen in dienst.

• ed1703
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:55:
Tja, wat is proefbedrijf en wat is normale dienst? Ze worden gewoon ingezet en volgens mij is het de bedoeling dat alle stellen die het land binnenkomen ook ingezet gaan worden, moet je dat proefbedrijf noemen? Dat er nog altijd kinderziektes zijn wil niet zeggen dat het proefbedrijf is.
Maar de uitlevering gaat nogal traag. Er zijn nog maar 7 stellen in dienst.
Proefbedrijf is als je met personeel van alstom aan boord in de reguliere dienst ritten gaat uitvoeren.
Mijn ICNG-rit in de 1100 van Den Haag Centraal naar Tilburg verliep een aantal weken geleden probleemloos.
Ik zie echter regelmatig geplande inzet van ICNG is vervangen worden door een normale ICD-stam.

• EDIT
Alle huidige ritten met reizigers van ICNG vallen nog altijd onder de zogenaamde 'CVT', de Commerciële ValidatieTests. Dit zijn (voor reizigers) reguliere ritten, maar dit zijn nog steeds testritten. Wel is dit de laatste fase voor de formele indienststelling.

De meeste problemen met ICNG betreffen al bekende issues die (mits de juiste afhandeling plaatsvindt) in principe geen vertraging, laat staan uitval hoeven te veroorzaken.
Echter, en ik heb het hier al eerder geschreven volgens mij, maar het personeel moet nog wennen aan het juiste gebruik van de trein en de trein is met de huidige softwareversie nog wat minder vergevingsgezind. Als je per ongeluk dan verkeerde handelingen gaat doen, dan kan het kleine issue waarmee de trein oorspronkelijk te maken had uitlopen in een groter issue waarbij in extreme gevallen de trein zelfs afgesleept moet worden.

Daarnaast zijn er een tijdlang slechts enkele treinen beschikbaar geweest, waardoor de kans dat het personeel tijdens een dienst op de trein zat zo ongeveer nihil was en dus ook geen daadwerkelijke ervaring op kon doen. Inmiddels rijden er echter 12 treinstellen rond en zie je dus ook dat het treinpersoneel wat meer bekend er mee gaat raken.

[ Voor 16% gewijzigd door EDIT op 04-10-2023 09:07 ]

• Wally2002
EDIT schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:04:
De meeste problemen met ICNG betreffen al bekende issues die (mits de juiste afhandeling plaatsvindt) in principe geen vertraging, laat staan uitval hoeven te veroorzaken.
Echter, en ik heb het hier al eerder geschreven volgens mij, maar het personeel moet nog wennen aan het juiste gebruik van de trein en de trein is met de huidige softwareversie nog wat minder vergevingsgezind. Als je per ongeluk dan verkeerde handelingen gaat doen, dan kan het kleine issue waarmee de trein oorspronkelijk te maken had uitlopen in een groter issue waarbij in extreme gevallen de trein zelfs afgesleept moet worden.
Dank voor de uitleg, dat er nog kinderziektes inzitten lijkt me niet te vermijden en door met reizigers te rijden kom je er uiteraard pas echt achter hoe de trein het doet.

Maar als het bekende problemen/kinderziektes zijn, en de oplossing ook bekend is, waarom is er dan toch personeel dat blijkbaar verkeerde handelingen gaat doen? Lijkt mij een kwestie van een goede instructie beschikbaar stellen, stappenplannetje in de cabines leggen?

En daarnaast uiteraard wel oplossen (nieuwe software?).

• Arator
Verwijderd schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:15:
[...]
misschien omdat er een vergrootglas op ligt na de vorige nieuwe trein voor de HSL - ik hoor eigenlijk vooral dat hij vaak niet kan rijden. Maar ik heb nog niet gehoord van afvallende onderdelen op de HSL, zoals bij de Fyra destijds.
Ik heb toendertijd wel wat testritten van de fyra begeleid vanop het seinhuis in Antwerpen. Tijdens de testritten was het ook vooral niet kunnen rijden en verlies RBC. De nacht voor de indienstname waren er nog testritten gepland, die niet zijn doorgegaan wegens technische storingen. Wij hebben toen nog specifiek gevraagd aan de testleiders of die treinen effectief in dienst zouden gaan.
De afvallende onderdelen kwamen pas in de winter, bij sneeuwval.

• EDIT
Wally2002 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:24:
[...]

Maar als het bekende problemen/kinderziektes zijn, en de oplossing ook bekend is, waarom is er dan toch personeel dat blijkbaar verkeerde handelingen gaat doen? Lijkt mij een kwestie van een goede instructie beschikbaar stellen, stappenplannetje in de cabines leggen?
Heel flauw, maar mensen blijven gewoon mensen. Zeker in een situatie waarin je graag zo snel mogelijk weer weg wilt en er dus meer druk is om de storing snel op te lossen, is het heel gemakkelijk om op je eigen ervaring terug te vallen, in plaats van de instructies die gegeven zijn te gebruiken (want uiteraard zijn de oplossingen verspreid onder personeel). Echter zitten in die eigen kennis wat valkuilen omdat deze trein net weer even anders werkt en het dus het probleem niet oplost. Of werkt het wel, maar kost het gewoon veel meer tijd dan noodzakelijk is.
Uiteraard is er ook een technische helpdesk als je er niet uitkomt, maar ook dat kost tijd.
Uiteraard worden deze issues allemaal opgelost. Er is al een update geweest en er komen er nog meer aan, maar voor enkele ingrijpende zaken die diep in de trein zitten moet er helaas wat langer gewacht worden omdat die update uiteraard ook grondig getest moet worden.

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-12 11:13
Wally2002 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:24:
[...]

Dank voor de uitleg, dat er nog kinderziektes inzitten lijkt me niet te vermijden en door met reizigers te rijden kom je er uiteraard pas echt achter hoe de trein het doet.

Het probleem met ICNG is dat de software nog niet helemaal foutloos werkt en dat in combinatie met onervarenheid van personeel leidt helaas nog tot problemen.
De software en bediening van ICNG is helaas weer net wat anders als bij andere treintypes.

Waar nu de meeste treinen echt nog mee stranden is vaak dat het achterste treinstel (bij gecombineerd rijden) soms de snelschakelaar niet inschakelt. Als de machinist vervolgens niet weet hoe en waar hij dit in zijn diagnosescherm kan zien (of hij kijkt er gewoon helemaal niet naar) en je gaat rijden dan worden ondertussen de batterijen leeggetrokken van het achterste treinstel (die eigenlijk gesleept wordt door de voorste dus). Vorige week ben ik nog bij een gestrande trein geweest bij Lage Zwaluwe met hetzelfde probleem. Machinist had niet door dat de achterste niet 'mee deed'...

Met het opnieuw inschakelen van de snelschakelaar, of desnoods met een systeem of batterij reset, was het probleem verholpen geweest. Maar als je niet eens weet dat er een probleem is kun je die ook niet oplossen natuurlijk.

Ergens kun je het personeel ook niet alles kwalijk nemen, zij krijgen 3 dagen opleiding, zien vervolgens die trein weken/maanden niet en als ze er dan een voorgeschoteld krijgen staat deze vaak al 'kant en klaar' gereed te wachten op het station.

Verder zijn er nog wat vaak voorkomende 'kleine' problemen zoals tussendeuren die niet hufterproof zijn. De buitendeuren doen het verrassend goed en kennen echt weinig struggles, zeker voor een nieuwe trein.

Dan komt het nog wel eens voor dat er 1 of 2 tractiemotoren niet mee doen (dan is ie echt kapot) maar daar zul je als reiziger niet veel van merken.

• EDIT
Aomi schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:53:
[...]

Waar nu de meeste treinen echt nog mee stranden is vaak dat het achterste treinstel (bij gecombineerd rijden) soms de snelschakelaar niet inschakelt.
Dat komt een hele enkele keer voor (als de machinist te snel tractie geeft in plaats van te wachten tot ook het tweede treinstel gereed is - met die handeling wordt namelijk het automatisch inschakelen van de snelschakelaar onderbroken), maar is verder geen grote oorzaak van vertraging in 'the grand scheme of things'.
De meerderheid van de vertraging/uitval komt door een tweetal storingen, waarvan er één voor aanvang van de rit optreed en één bij elke tussenstop kan gebeuren. Dat is ook vaak de reden dat een trein óf op het beginstation dus niet vertrekt, óf bij een van de tussenstations strandt.
Beide storingen zijn zeer eenvoudig op te lossen, maar je moet het wel even weten én de handelingen goed uitvoeren. En in die laatste twee dingen gaat het dus helaas vaak mis.
De derde (relatief veel kleinere) veroorzaker was een probleem dat inmiddels al met een update is opgelost.
Ook de tussendeuren hebben al een update gehad, wat in de meeste gevallen de issues heeft verholpen.

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 04-10-2023 12:03 ]

• Aomi
EDIT schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:01:
[...]

Dat komt een hele enkele keer voor (als de machinist te snel tractie geeft in plaats van te wachten tot ook het tweede treinstel gereed is - met die handeling wordt namelijk het automatisch inschakelen van de snelschakelaar onderbroken), maar is verder geen grote oorzaak van vertraging in 'the grand scheme of things'.
De meerderheid van de vertraging/uitval komt door een tweetal storingen, waarvan er één voor aanvang van de rit optreed en één bij elke tussenstop kan gebeuren. Dat is ook vaak de reden dat een trein óf op het beginstation dus niet vertrekt, óf bij een van de tussenstations strandt.
Beide storingen zijn zeer eenvoudig op te lossen, maar je moet het wel even weten én de handelingen goed uitvoeren. En in die laatste twee dingen gaat het dus helaas vaak mis.
De derde (relatief veel kleinere) veroorzaker was een probleem dat inmiddels al met een update is opgelost.
Ook de tussendeuren hebben al een update gehad, wat in de meeste gevallen de issues heeft verholpen.
*schrijft op* tussendeuren gaan niet meer stuk.

Alleen acht ik de kans toch groot dat ik deze week nog zeker 3 stuks sta te repareren. :+

Maar kun je eens wat specifieker zijn over wat volgens jou de grote problemen nu zijn (en de oplossingen?)
Er bestaat een groot verschil in beeld tussen rijdend en onderhouds/reparatiepersoneel, dat blijkt ook nu weer.

[ Voor 8% gewijzigd door Aomi op 04-10-2023 12:06 ]

• EDIT
Ik zeg niet dat de tussendeuren niet meer stuk gaan, ik zeg dat het in de meeste gevallen de issues heeft verholpen dankzij de update :P
Ik zal je een DM sturen over de rest ;)

• Aomi
EDIT schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:09:
Ik zeg niet dat de tussendeuren niet meer stuk gaan, ik zeg dat het in de meeste gevallen de issues heeft verholpen dankzij de update :P
Ja ze zijn 1000x beter dan 'vroeger' maar nog steeds niet zoals het hoort :)

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-12 22:02
EDIT schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:09:
Ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar... waarom de geheimzinnigheid?

• AW_Bos
  • Laatst online: 21:45

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Telin schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:13:
[...]

Ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar... waarom de geheimzinnigheid?
Ik denk dat het gewoon bedrijfsgevoelige informatie is van iNSite of de interne NS-app ofzo?
@EDIT Gaat het om gedetailleerde info in de DM die hierboven al in het kort in samengevat (waarvoor al hulde _/-\o_ )?

Maar over die tussendeuren? Gaan die ook echt stuk, dat er fysieke werkzaamheden aan moeten plaatsvinden? Of is het een softwarestoring?

[ Voor 14% gewijzigd door AW_Bos op 04-10-2023 12:21 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Aomi
AW_Bos schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:19:
[...]

Ik denk dat het gewoon bedrijfsgevoelige informatie is van iNSite of de interne NS-app ofzo?
@EDIT Gaat het om gedetailleerde info in de DM die hierboven al in het kort in samengevat (waarvoor al hulde _/-\o_ )?

Maar over die tussendeuren? Gaan die ook echt stuk, dat er fysieke werkzaamheden aan moeten plaatsvinden? Of is het een softwarestoring?
Technische informatie of problemen over materieel staat niet op iNSite of welke NS app dan ook :9

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03:21
Aomi schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:53:
[...]

Ergens kun je het personeel ook niet alles kwalijk nemen, zij krijgen 3 dagen opleiding, zien vervolgens die trein weken/maanden niet en als ze er dan een voorgeschoteld krijgen staat deze vaak al 'kant en klaar' gereed te wachten op het station.
Hier gaat het dan toch gigantisch fout. Zeker als dit tot gevolg kan hebben dat het de dienstregeling in de soep gooit. Dit moet dan toch worden veranderd.

• ed1703
  • Niet online
Aomi schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:22:
[...]

Technische informatie of problemen over materieel staat niet op iNSite of welke NS app dan ook :9
Zeer zeker wel met interne app's (defecten/storingen), maar het lijkt me niet de bedoeling deze hier te delen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 04-10-2023 12:27 ]

• EDIT
Ik ga inderdaad geen specifieke interne info zo openbaar delen. Dingen als (tussen)deuren, daar weet iedereen wel van die met de ICNG heeft gereisd :P
En ja, alle info over de storingen en afhandeling staat intern uiteraard gewoon in de app die daarvoor bedoeld is. Dat wordt gewoon met personeel gedeeld, zoals ik al eerder aangaf.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

AW_Bos schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:19:
[...]

Wat ik lees is dat als die te vaak fysiek tegengehouden wordt (wat je doet als een automatische deur automatisch dicht gaat), hij dicht gaat, in storing gaat en niet meer open gaat.
Het idee van de maker is waarschijnlijk dat als de deur dicht gaat, je op het knopje moet drukken om hem te verhinderen om dicht te gaan.
Vroeger was dat redelijk intuïtief met de handgrepen op de balkondeuren van koplopers.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
cordonbleu schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:26:
[...]

Hier gaat het dan toch gigantisch fout. Zeker als dit tot gevolg kan hebben dat het de dienstregeling in de soep gooit. Dit moet dan toch worden veranderd.
@EDIT Als er specifieke dingen zijn waarmee machinisten rekening moeten houden,dan staat dat toch in de NS-Vakmanschap app? Dan zouden de machinisten toch rekening kunnen houden om uitval en storingen tegen te gaan?

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Maasluip schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:29:
[...]

Wat ik lees is dat als die te vaak fysiek tegengehouden wordt (wat je doet als een automatische deur automatisch dicht gaat), hij dicht gaat, in storing gaat en niet meer open gaat.
Het idee van de maker is waarschijnlijk dat als de deur dicht gaat, je op het knopje moet drukken om hem te verhinderen om dicht te gaan.
Vroeger was dat redelijk intuïtief met de handgrepen op de balkondeuren van koplopers.
Bij de FLIRT weet ik dat er een toets-code was om de tussendeur naar de eerste klas deur te resetten. Door enkele keren op bepaalde momenten op de knop te drukken. Maar je zou toch mogen verwachten dat dit na een minuut ofzo zichzelf zal resetten?

• EDIT
[...]

Probleem is dat er twee soorten automatische deuren zijn in de ICNG: normale deuren en branddeuren. Het zijn de branddeuren die het meest vervelend zijn. Die deuren moeten namelijk (om de trein te compartimenteren in geval van brand) in alle gevallen van storing dicht zitten. Dus zodra er een storing optreed, vallen die dicht. Ze kunnen uiteraard met de hand geopend worden, maar het kost eigenlijk te veel kracht en de handgrepen zijn onhandig. Veel reizigers lukt dat daarom niet, wat de doorstroom belemmert.
De reguliere deuren kunnen heel gemakkelijk geopend worden en blijven (als deze door de conducteur uitgeschakeld zijn) ook gewoon open staan. Die zijn dus ook geen enkel probleem als deze in de storing raken en zowel de zelfreset als een reset door het treinpersoneel niet lukt.

Het systeem doet uiteraard wel pogingen om zichzelf te resetten en in de meeste gevallen werkt het daarna weer naar behoren, maar in een paar gevallen lukt dat dus niet. Het treinpersoneel kan nog een poging wagen om even de boel handmatig te resetten door de branddeuren even van de stroom te halen, maar ook dat zal in een aantal gevallen onvoldoende zijn. Die komen dan dus bij @Aomi binnen voor reparatie :)

Dan zijn er ook nog de branddeuren die standaard open staan en dichtvallen in geval van brand, maar die zijn zeer eenvoudig te openen. Het zou al heel veel schelen als die automatische branddeuren ook met zo weinig kracht te openen zijn.

• Aomi
ed1703 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:26:
[...]

Zeer zeker wel met interne app's (defecten/storingen), maar het lijkt me niet de bedoeling deze hier te delen. :)
Ah ja, wij gebruiken Maximo en daar is alles in terug te vinden. Het rijdend personeel kan daar een uitgelede versie van benaderen middels een app. Wij gebruiken die eigenlijk niet omdat voor ons de info die daarin staat wel erg beperkt is.

• Aomi
[...]

Bij meermaals blokkeren zal hij in een soort van pauzestand gaan waarna hij na een minuutje ofwat weer gaat proberen zichzelf helemaal te openen en te sluiten (waarbij hij zichzelf een soort van inleert). Als ie ook dan weer gehinderd wordt dan is het over want dan kent ie z'n begin/eindpositie niet meer of meent ie dat ie die niet kan bereiken.

Ook gaan ze uiteraard fysiek wel eens kapot (motor of de 'computer') en ik heb zelfs al eens gezien dat ze door wat vandalen uit de geleiderails waren getrapt.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

EDIT schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:40:
[...]

Probleem is dat er twee soorten automatische deuren zijn in de ICNG: normale deuren en branddeuren. Het zijn de branddeuren die het meest vervelend zijn. Die deuren moeten namelijk (om de trein te compartimenteren in geval van brand) in alle gevallen van storing dicht zitten. Dus zodra er een storing optreed, vallen die dicht. Ze kunnen uiteraard met de hand geopend worden, maar het kost eigenlijk te veel kracht en de handgrepen zijn onhandig. Veel reizigers lukt dat daarom niet, wat de doorstroom belemmert.

[...]

Het zou al heel veel schelen als die automatische branddeuren ook met zo weinig kracht te openen zijn.
Ook vanwege de veiligheid. Je wil wel dat passagiers kunnen vluchten natuurlijk.

• EDIT
De treinen voldoen uiteraard gewoon aan de veiligheidsnormen, ook met defecte binnendeuren. Anders waren de treinen ook nog niet in de reizigersdienst te vinden geweest.
Het is vervelend en ik zie het probleem ook liever vandaag dan morgen opgelost, maar het is niet onveilig.
Anders zouden gekoppelde treinen of treinen zonder doorloopmogelijkheid tussen de bakken ook niet het spoor op mogen. En in dit geval is het zelfs gewoon mogelijk om de deuren te openen, alleen gaat het wat zwaar.

[ Voor 27% gewijzigd door EDIT op 04-10-2023 15:17 ]

• spnw
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Aomi schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:55:
[...]

Bij meermaals blokkeren zal hij in een soort van pauzestand gaan waarna hij na een minuutje ofwat weer gaat proberen zichzelf helemaal te openen en te sluiten (waarbij hij zichzelf een soort van inleert). Als ie ook dan weer gehinderd wordt dan is het over want dan kent ie z'n begin/eindpositie niet meer of meent ie dat ie die niet kan bereiken.
Soms vraag ik me af of alles wel software nodig heeft. Een binnendeur in een (bijv) mat64 had geen sensor die een begin / eindpositie moest weten. Sommige dingen zijn gewoon uitontwikkeld, zoals mechanische deuren. Maar omdat het nu met een (verwarrend) knopje open moet ipv een hendel moet er weer software bij.

En voor deze deuren, die altijd een vaste afmeting en afstand hebben, vind ik het slordig dat de software elke keer moet leren. Het is niet dat de deur ineens ver dicht hoeft omdat er een paar centimeter van de deurpost af is...

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

spnw schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:37:
[...]

Soms vraag ik me af of alles wel software nodig heeft. Een binnendeur in een (bijv) mat64 had geen sensor die een begin / eindpositie moest weten. Sommige dingen zijn gewoon uitontwikkeld, zoals mechanische deuren. Maar omdat het nu met een (verwarrend) knopje open moet ipv een hendel moet er weer software bij.

En voor deze deuren, die altijd een vaste afmeting en afstand hebben, vind ik het slordig dat de software elke keer moet leren. Het is niet dat de deur ineens ver dicht hoeft omdat er een paar centimeter van de deurpost af is...
Naja, er zit ook nog een sensor op dat er niemand tussen komt.
Er zit ook nog een bewegingssensor op, zodat hij niet dichtgaat als er meer mensen achteraankomen. Allemaal 'handigheidjes' inderdaad die nu electronisch zijn opgelost die eerder mechanisch waren opgelost.

Echter, beide vond ik in de ICNG niet echt lekker werken. Ben zowel tussen de tussendeur gekomen die dichtging terwijl de loopfile nog naar de stoelen ging (iemand borg even zijn koffer/tas op voor mij), als dat ook de deur aardig doorduwde in zijn poging dicht te gaan terwijl ik er dus tussenstond.
Bovendien was er in de drukte alsnog behoefte aan om de deur open te houden tbv ventilatie, toen het balkon vol stond.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 04-10-2023 17:04 ]

• Aomi
Get!em schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:03:
[...]

Naja, er zit ook nog een sensor op dat er niemand tussen komt.
Er zit ook nog een bewegingssensor op, zodat hij niet dichtgaat als er meer mensen achteraankomen. Allemaal 'handigheidjes' inderdaad die nu electronisch zijn opgelost die eerder mechanisch waren opgelost.

Echter, beide vond ik in de ICNG niet echt lekker werken. Ben zowel tussen de tussendeur gekomen die dichtging terwijl de loopfile nog naar de stoelen ging (iemand borg even zijn koffer/tas op voor mij), als dat ook de deur aardig doorduwde in zijn poging dicht te gaan terwijl ik er dus tussenstond.
Bovendien was er in de drukte alsnog behoefte aan om de deur open te houden tbv ventilatie, toen het balkon vol stond.
Er zit geen bewegingssensor op die detecteert of er meer mensen aankomen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Aomi schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:25:
[...]

Er zit geen bewegingssensor op die detecteert of er meer mensen aankomen.
Ah, ok, dan heb ik de camera's daarvoor verkeerd aangezien :P

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:21
Wat ik alleen niet zo goed begrijp:
Zijn dit type deuren nieuw voor de fabrikant of NS?
Ik begrijp dat zulke systemen per trein anders zijn, maar het principe van een automatische deur is niet nieuw lijkt me? Wat maakt dat bij ICNG dit "opeens" een ding is?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Maarten_E schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:38:
Wat ik alleen niet zo goed begrijp:
Zijn dit type deuren nieuw voor de fabrikant of NS?
Ik begrijp dat zulke systemen per trein anders zijn, maar het principe van een automatische deur is niet nieuw lijkt me? Wat maakt dat bij ICNG dit "opeens" een ding is?
Bij IC's is het wel relatief nieuw in Europa, ook omdat ze enkel deurs zijn vanwege de hogere maximale snelheid. Bij Sprinters is al een tijdje gemeengoed, maar die hebben dubbele deuren (omdat de maximum snelheid lager is).

• EDIT
De problemen gaan niet om de buitendeuren (die doen het over het algemeen prima), maar om de binnendeuren.
Voor zover ik weet is het gewoon een bestaand product van de deurenleverancier. Waarom er zoveel issues mee zijn weet ik niet.

• Aomi
De NS Flirt heeft ook soortgelijke deuren in de kopbakken naar de 1e klas coupe.
Overigens zijn die ook niet helemaal probleemloos, maar omdat er relatief minder gebruik van wordt gemaakt liggen deze minder vaak in storing (en deze kunnen in geval van storing in een open positie vergrendeld worden, net zoals de reguliere binnendeuren bij ICNG)

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:05
EDIT schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:04:
Alle huidige ritten met reizigers van ICNG vallen nog altijd onder de zogenaamde 'CVT', de Commerciële ValidatieTests. Dit zijn (voor reizigers) reguliere ritten, maar dit zijn nog steeds testritten. Wel is dit de laatste fase voor de formele indienststelling.
Ik begrijp dat deze testritten nodig zijn (en dat de ICNG nodig is om de dienstregeling te vullen), maar je zou de indruk kunnen krijgen dat in zekere zin de reizigers er niet meer toe doen. De laatste weken is de betrouwbaarheid van mijn treinverbinding van Tilburg naar Den Haag en de gemiddelde reisduur namelijk terug op het punt van de tijd voor corona toen de Traxx-locomotieven met enige regelmaat stil vielen op de HSL-Zuid.

[ Voor 3% gewijzigd door voske op 05-10-2023 07:28 ]

Be yourself, no matter what they say ...

• ed1703
  • Niet online
voske schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 07:26:
[...]

Ik begrijp dat deze testritten nodig zijn (en dat de ICNG nodig is om de dienstregeling te vullen), maar je zou de indruk kunnen krijgen dat in zekere zin de reizigers er niet meer toe doen. De laatste weken is de betrouwbaarheid van mijn treinverbinding van Tilburg naar Den Haag en de gemiddelde reisduur namelijk terug op het punt van de tijd voor corona toen de Traxx-locomotieven met enige regelmaat stil vielen op de HSL-Zuid.
Niet dat je er wat aan hebt, maar de locomotieven komen uit een leasepool, van een flink aantal is het leasecontract verlopen en deze moeten terug naar alstom in Brugge (bombardier).
Door corona en vertraging ICNG loopt de planning voor de inzet van ICNG icm die contracten ook niet zo heel soepel. Tel daar de storingen aan ICNG bij op en je hebt aardig wat uitval.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:01
Snow_King schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

Eén blik op het hoofdrailnet en je ziet iets wat sterk doet denken aan Franse netwerk: een sternetwerk gecentreerd op een hoofdstedelijk centrum (waarbij hooguit onze kleindenkerij ons in de weg staat de Randstad als 1 metropool te zien). We hebben 1 concentrische lijn (Zwolle<>Vlissingen). Dit zou de tweede langere lijn die niet door de Randstad gaat.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:01
Whoops

[ Voor 98% gewijzigd door Brent op 05-10-2023 09:40 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• EDIT
voske schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 07:26:
[...]

De introductie van nieuw materieel gaat altijd gepaard met slechtere prestaties in het begin. Dat is klote en ik begrijp de frustraties daarover volkomen, maar ik denk niet dat het te voorkomen is. Personeel moet wennen, reizigers moeten wennen en er komen altijd nog dingen naar boven die tijdens de eerdere tests niet opgevallen zijn of waarvan achteraf misschien de impact verkeerd is ingeschat. Dat zal je altijd blijven houden.
Ik schreef het al in 2019, toen nog in de veronderstelling dat de ICNG in 2020 op de baan zou verschijnen:
EDIT schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:54:
[...]
En volgend jaar is natuurlijk de grote introductie van de ICNG. Zodra die dingen met de reguliere machinisten op de HSL gaan proefrijden schat ik in dat er ook wel weer een dip in de prestaties zal komen, zoals dat met alle nieuwe materieelsoorten het geval is.
[...]
Het betekent ook zeker niet dat de reizigers er niet toe doen. Op een gegeven moment moet je de knoop doorhakken om te gaan rijden met reizigers, ook al weet je van te voren dat er nog dingen naar boven gaan komen en dat de reizigers in het begin mindere prestaties gaan zien.
Verbeteringen zijn echter zeker onderweg. Zoals ik al schreef zijn er al enkele issues opgelost en in komende updates moeten nog een aantal dingen aangepakt gaan worden die het merendeel van de vertraging/uitval veroorzaken, maar dat kost helaas tijd met testen en hercertificeren van de software.

Daarnaast spelen ook nog andere dingen. Mede door corona en enkele andere issues is de introductie van de ICNG jaren vertraagd en de back-up die er had moeten is er momenteel gewoon niet meer, o.a. door het aflopen van de leasecontracten van de locomotieven en de rijtuigen die nu echt op hun laatste benen beginnen te lopen. Dus ook daar loopt de betrouwbaarheid sterk van terug.
Waar eerder gewoon een reservestam de dienst in kon worden gestuurd bij uitval is dat nu niet meer mogelijk, waardoor elke uitval van een treinstel of stam leidt tot meerdere uitgevallen treinen. Het is namelijk niet alleen de ICNG die storingen toont, ook de stammen vallen af en toe uit.
De tijdelijke snelheidsbeperkingen door infraproblemen op de lijn helpen ook al niet mee en dat alles samen leidt tot zeer slechte prestaties.
Ik hoop dat in de komende tijd naast de komende updates het personeel beter vertrouwd gaat raken met de nieuwe trein en er snel verbetering op gaat treden in de prestaties.

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:51

GwnLars_

In GoT we trust.

EDIT schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:05:
Daarnaast spelen ook nog andere dingen. Mede door corona en enkele andere issues is de introductie van de ICNG jaren vertraagd en de back-up die er had moeten is er momenteel gewoon niet meer, o.a. door het aflopen van de leasecontracten van de locomotieven en de rijtuigen die nu echt op hun laatste benen beginnen te lopen. Dus ook daar loopt de betrouwbaarheid sterk van terug.
Waar eerder gewoon een reservestam de dienst in kon worden gestuurd bij uitval is dat nu niet meer mogelijk, waardoor elke uitval van een treinstel of stam leidt tot meerdere uitgevallen treinen. Het is namelijk niet alleen de ICNG die storingen toont, ook de stammen vallen af en toe uit.
Ik heb het idee dat van origine goederenlocs inzetten voor reizigersvervoer (vaak tractie vragen, remmen met meer regelmaat en geen volrem) ook niet echt meehelpt, maar dat kan aan mij liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door GwnLars_ op 05-10-2023 14:54 ]

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

• EDIT
De locs worden uiteraard op een ander manier gebruikt, maar dat betekent niet dat het per se problemen op moet leveren omdat ze anders gebruikt worden. Verschillend gebruik kan ondervangen worden met bijvoorbeeld een ander onderhoudsregime op componenten of door wijzigingen in de constructie aan te brengen om ze wel ervoor geschikt te maken.
De introductie van de SLT was ook wel grappig... Mat 64 werd buitendienst genomen en toen begon het te sneeuwen, alle SLT weer langs de kant en de Mat 64 tijdelijk weer terug.
De introducties van nieuw materieel daarna (Flirt3 en SNG) ging wel een stuk beter naar mijn mening. De ICNG wordt ook niet ineens massaal ingezet en de ICM rijdt (voorlopig) ook nog wel even door.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

GwnLars_ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:53:
[...]

Ik heb het idee dat van origine goederenlocs inzetten voor reizigersvervoer (vaak tractie vragen, remmen met meer regelmaat en geen volrem) ook niet echt meehelpt, maar dat kan aan mij liggen.
Het is maar hoe je het bekijkt.

De 186 is een TRAXX F140 MS2e. Die "F" staat inderdaad voor "Freight", omdat de lok is uitgerust met draaistellen met "tramophanging" (in plaats van de holle assen die in Duitsland onder snellere personenlocs worden gemonteerd).

Ondanks die "F" is het geen pure goederenloc; er zijn fabriek-af gewoon voorzieningen voor reizigersverzoer aan boord (stroomvoorziening en verwarming voor rijtuigen, remstand P etc). Het kleine 'e'-tje aan het eind van het typenummer betekent dat de lok af-fabriek is aangepast om 160km/h te mogen rijden, maar nog steeds zonder de holle assen van de TRAXX P160.

De 186 kun je zien als de multisysteemversie van de 146.1 van DB, die ook 160 mag met tramophanging.

(verwar de 146.1 niet met de 146.0, dat is geen echte TRAXX maar een voorloper, en ook niet de 146.2, dat is een TRAXX P160 met holle assen).

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:05
@EDIT Rationeel begrijp ik het. Ik weet ook dat je hier een keer doorheen moet. Het tot tien tellen wilde vanmorgen alleen niet meer helemaal lukken en dan komt het meer aan op persoonlijke ervaringen:
- september: 22 ritten, 7 keer ten minste 30 minuten vertraging;
- oktober: 6 ritten, 4 keer ten minste 25 minuten vertraging.

Uiteindelijk tellen voor mij - als forens die de trein niet zelf betaalt (= ambtenaar) en voor wie de auto geen alternatief is - eigenlijk alleen de betrouwbaarheid/voorspelbaarheid van de verbinding en het hebben van een zitplaats. Als dat allebei werkt, zal je mij niet snel horen.

offtopic:
Een bericht typen niet lang nadat je erachter bent gekomen dat de trein niet rijdt, terwijl ie nog wel zou rijden toen je tien minuten daarvoor van huis ging, was niet handig van me.

Be yourself, no matter what they say ...

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-12 14:04
[...]
Voor 98% van de reizigers zijn die startrekdeuren inderdaad doodsimpel. Daardoor moet ik toch altijd moeite doen om mijn gezicht in de plooi te houden voor die enkele Engelsman die shocking klem zit b'tween de deuren van de tram trein* ;) en vervolgens met groot geweld de deur openduwt. Zeker als de volgende door de deur een frêle Nederlands schoolmeisje is dat met een kleine tik op de hendel zonder misbaar de deur opent.

* YouTube: Tol Hansse - Big City • TopPop

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-12 20:18
https://nieuws.ns.nl/nieu...r-langzaam-maar-zeker-in/
NS start deze week met de eerste testritten van de nieuwe Intercity ICNG naar België. Dit is de volgende stap van de introductie van deze snelle trein die met 200 km/u over de hogesnelheidslijn rijdt. Op 19 april begon NS met testritten in de dienstregeling op het binnenlandse spoor. NS is tevreden over het testprogramma en ziet de prestaties van de trein groeien. Met nieuwe software-updates wil NS de prestaties verder verbeteren.
Gaat snel nu!

• EDIT
En ook een artikel bij de NOS:
De nieuwe trein kwam in de eerste maanden 60 procent op tijd. Inmiddels is dat gestegen naar 80 procent. Ongeveer 3 procent van de treinen valt uit.

"We lopen tegen problemen aan die om software-updates vragen. Sommige van die updates zijn makkelijk, andere zijn ingrijpender", vertelt programmamanager van de NS Maarten Bakker aan het ANP. Hij vertelt dat machinisten soms meldingen krijgen over bijvoorbeeld de remmen, terwijl die gewoon werken.
Hele artikel: https://nos.nl/artikel/24...y-s-ondanks-verbeteringen

Aangezien het nu in de media verschijnt: die meldingen over die remmen zijn dus een van de grootste veroorzakers van de vertragingen tijdens de ritten. Het is relatief eenvoudig te verhelpen zonder dat het vertraging op hoeft te leveren, maar je moet het wel op de juiste manier doen. Daar zit ook een stukje van de gewenning waar ik het eerder over had.

Ik wil overigens benadrukken dat het geen veiligheidsissue is. De machinist krijgt eigenlijk ten onrechte een melding dat er een storing is in het remsysteem en kan daarom dus niet vertrekken tot de melding verholpen is.
Omdat het om een bug in het remsysteem gaat, duurt de bugfix langer dan met andere dingen. Zoals ook in het artikel staat moet de wijziging specifiek getest en opnieuw goedgekeurd worden. Hier gaan helaas wel een aantal maanden overheen.
In november komt dus de eerstvolgende update, maar daar zit helaas de bugfix voor het remsysteem nog niet bij voor zover ik weet, daar moet nog even wat langer op gewacht worden.

[ Voor 7% gewijzigd door EDIT op 06-10-2023 12:00 ]

• handoff
https://www.treinreiziger...kopenhagen-per-eind-2025/
De Deense spoorwegen (DSB) zetten in op een directe trein Amsterdam – Kopenhagen. De directe trein moet per dienstregeling 2026 gaan rijden. Die dienstregeling gaat half december 2025 in.
Ben benieuwd of het tot stand komt

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:34
Ik hoop het, zou een mooie directe verbinding erbij zijn. :)

De Friesenbrug in de Wunderline over de Eems is eind 2024 klaar. De jarenlange verbouwing Groningen Hoofdstation zal ook in 2025/2026 afgerond zijn. Kortom, deze trein kan mooi via Zwolle en Groningen, en dan als intercity Groningen - Oldenburg - Bremen door Duitsland in. 8)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

.... en waar je buiten Amsterdam in NL op de trein kunt stappen, een betere verbinding met Scandinavië zou mooi zijn :D Zit al tijdje te overwegen eens met de trein daarheen te gaan. Wel lastig om kaartjes te vinden, Interrail lijkt het meest makkelijke (al zijn de reviews van de app de laatste keer dat ik keek niet al te best :X )

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• handoff
coyote1980 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:07:
[...]

Ik hoop het, zou een mooie directe verbinding erbij zijn. :)

De Friesenbrug in de Wunderline over de Eems is eind 2024 klaar. De jarenlange verbouwing Groningen Hoofdstation zal ook in 2025/2026 afgerond zijn. Kortom, deze trein kan mooi via Zwolle en Groningen, en dan als intercity Groningen - Oldenburg - Bremen door Duitsland in. 8)
Hij zal vooralsnog via Osnabrück gaan, want de route via Groningen s langzamer en heeft op bepaalde stukken geen bovenleiding.

• coyote1980
handoff schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:36:
[...]

Hij zal vooralsnog via Osnabrück gaan, want de route via Groningen s langzamer en heeft op bepaalde stukken geen bovenleiding.
Amsterdam - Osnabrück is 3:07 en Osnabrück - Bremen 0:57 reistijd.

Amsterdam - Groningen is 1:59 en Groningen - Bremen 2:43 tot 2030, en vanaf 2030 2:13 uur.

Nu nog ontbreken bovenleiding is tijdelijk op te lossen met hybride loks, doet DB ook op de routes binnen Duitsland waar bovenleiding (deels) ontbreekt.

Zou de route via Groningen logischer vinden:
  • Deze route is nu nog iets trager, maar wordt al aan versnelling Wunderline gewerkt. Met Lelylijn kan er naar Groningen in potentie nog een uur van de reistijd af
  • Biedt meer robuustheid bij internationale reizen om zowel via Groningen (Kopenhagen) als Osnabrück (Berlijn) een IC te hebben rijden
  • Onderweg tussen Amsterdam en Osnabrück wil men meer goederentreinen uit Rotterdam stoppen en een Zwolle-Münster dienst starten. Tegen welke capaciteitsprijs lukt deze extra verbinding erbij?

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:51

GwnLars_

In GoT we trust.

coyote1980 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:28:
[...]

Amsterdam - Osnabrück is 3:07 en Osnabrück - Bremen 0:57 reistijd.

Amsterdam - Groningen is 1:59 en Groningen - Bremen 2:43 tot 2030, en vanaf 2030 2:13 uur.

Nu nog ontbreken bovenleiding is tijdelijk op te lossen met hybride loks, doet DB ook op de routes binnen Duitsland waar bovenleiding (deels) ontbreekt.

Zou de route via Groningen logischer vinden:
  • Deze route is nu nog iets trager, maar wordt al aan versnelling Wunderline gewerkt. Met Lelylijn kan er naar Groningen in potentie nog een uur van de reistijd af
  • Biedt meer robuustheid bij internationale reizen om zowel via Groningen (Kopenhagen) als Osnabrück (Berlijn) een IC te hebben rijden
  • Onderweg tussen Amsterdam en Osnabrück wil men meer goederentreinen uit Rotterdam stoppen en een Zwolle-Münster dienst starten. Tegen welke capaciteitsprijs lukt deze extra verbinding erbij?
Geen idee wat de DSB voor frequentie in gedachten heeft, maar de Wunderline is op dit moment grotendeels enkelspoor en heeft een gat in het traject. (dat laatste even terzijde)
Arriva rijdt daar ook, wil daar wellicht meer treinen laten rijden als de dienst meer succesvol wordt. Past dat wel?

Die goederentreinen kun je ook met een lagere maximumsnelheid inleggen (60/80 ipv 100), dat maakt ruimte tussen blokken en voorkomt onnodig stoppen. Beetje een "action-oplossing", maar zonder extra spoor/sporen zie ik geen mogelijkheid, alleen 's nachts wellicht.

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

• Reinier
  • Laatst online: 21:30

Reinier

\o/

Vandaag, Gouda:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrtZpwoaKabLlYjyZJ-MdTths6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8pIG4UPZhk2cCNXPgIUmXcj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cISyt15Qm-utpAy3VDSl8fK85Zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnWvU5005Blg7sFuQU0CNxaf.jpg?f=fotoalbum_large

Stoom pendel vanwege Stoontreindagen. Maar die plan U? Ook vanwege dat evenement?

• coyote1980
GwnLars_ schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:51:
[...]

Geen idee wat de DSB voor frequentie in gedachten heeft, maar de Wunderline is op dit moment grotendeels enkelspoor en heeft een gat in het traject. (dat laatste even terzijde)
Arriva rijdt daar ook, wil daar wellicht meer treinen laten rijden als de dienst meer succesvol wordt. Past dat wel?

Die goederentreinen kun je ook met een lagere maximumsnelheid inleggen (60/80 ipv 100), dat maakt ruimte tussen blokken en voorkomt onnodig stoppen. Beetje een "action-oplossing", maar zonder extra spoor/sporen zie ik geen mogelijkheid, alleen 's nachts wellicht.
Volgens mij gaat het DSB vooralsnog om één trein per richting per dag.

Het gat in de Wunderline wordt eind 2024 verholpen, de dienstregelijn 2025 die halverwege december 2024 ingaat zal weer treinen de Eems over kennen. Ruim op tijd dus voor de Amsterdam - Kopenhagen trein in de dienstregeling 2026 (december 2025) van start zou moeten gaan.

Deels enkelsporig is een uitdaging, men kijkt momenteel hoe een IC Groningen - Bremen inpasbaar wordt. Je kunt prima zo'n IC rit laten vervangen door de trein Kopenhagen - Amsterdam.

Het is in elk geval goed als op hoger nivo de "kan dat wel" discussie van start gaat, zal de 'rant' over gevolgen van jaren ondermaats investeren in OV infra achterwege laten ;)

• wildhagen
  • Niet online
Reinier schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:35:
Vandaag, Gouda:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stoom pendel vanwege Stoontreindagen. Maar die plan U? Ook vanwege dat evenement?
Geen idee of de 151 hier ook bij hoorde. Gisteren maakte hij wel een "Vriendenrit Spoorwegmuseum" iig.

Afbeeldingslocatie: https://treinposities.nl/tn/65/ae/3f/1174612_195897_5_65ae3f8850ed48bba1a02f042dd7f25f90b3f0697ab4a75841715847781108b4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://treinposities.nl/tn/9f/cb/97/1174768_195923_5_9fcb972222fc608c8b76237b4a4041107fb10dcd4214d8e4ef672c8032939d8a.jpg

Meer foto's: https://treinposities.nl/...riendenrit_Spoorwegmuseum

Virussen? Scan ze hier!

• Reinier
  • Laatst online: 21:30

Reinier

\o/

Zag ik inderdaad ook net op Nico Spilts site.

• handoff
coyote1980 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:23:
[...]

Volgens mij gaat het DSB vooralsnog om één trein per richting per dag.

Het gat in de Wunderline wordt eind 2024 verholpen, de dienstregelijn 2025 die halverwege december 2024 ingaat zal weer treinen de Eems over kennen. Ruim op tijd dus voor de Amsterdam - Kopenhagen trein in de dienstregeling 2026 (december 2025) van start zou moeten gaan.

Deels enkelsporig is een uitdaging, men kijkt momenteel hoe een IC Groningen - Bremen inpasbaar wordt. Je kunt prima zo'n IC rit laten vervangen door de trein Kopenhagen - Amsterdam.

Het is in elk geval goed als op hoger nivo de "kan dat wel" discussie van start gaat, zal de 'rant' over gevolgen van jaren ondermaats investeren in OV infra achterwege laten ;)
Nog een grotere beperking lijkt mij is het ontbreken van de bovenleiding. DSB kan daar helemaal niet rijden.

• coyote1980
handoff schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:02:
[...]

Nog een grotere beperking lijkt mij is het ontbreken van de bovenleiding. DSB kan daar helemaal niet rijden.
DSB heeft ook geen 1,5kV lok. Voor het Nederlandse deel kan DSB teruggrijpen op wat DB in Duiteland met de ICE-L Talgo's doet:
coyote1980 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:28:

• handoff
coyote1980 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:25:
[...]

DSB heeft ook geen 1,5kV lok. Voor het Nederlandse deel kan DSB teruggrijpen op wat DB in Duiteland met de ICE-L Talgo's doet:

[...]
Heb er overheen gelezen, excuses.
Zijn die hybride locs ook toegelaten in Nederland? Rijden er überhaupt hybride locs rond hier?

[ Voor 4% gewijzigd door handoff op 08-10-2023 22:30 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zover ik weet zijn Vectron DM (Baureihe 248 en 249), Traxx DM (Baureihe 187) en Eurodual (Baureihe 159) niet in Nederland toegelaten.
Vossloh heeft wel nog een accu-elektrische lok die door het Rotterdamse Havenbedrijf besteld is, maar die is nog niet afgeleverd. Dat zou misschien wel een optie kunnen zijn, de vraag is hoe ver je daarmee op een acculading kunt rijden.

• EDIT
Ik weet niet hoe het staat met de toelating, maar ik ben dat Stadler Euro9000 geval hier in Nederland meerdere malen tegengekomen tijdens de testritten.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Euro9000 is wel een "last mile" loc. Dus net als die Vossloh is het de vraag hoe ver je daar een flinke trein mee kunt slepen op een dieseltraject.

Pagina: 1 ... 93 ... 168 Laatste