voske schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 07:26:
[...]
Ik begrijp dat deze testritten nodig zijn (en dat de ICNG nodig is om de dienstregeling te vullen), maar je zou de indruk kunnen krijgen dat in zekere zin de reizigers er niet meer toe doen. De laatste weken is de betrouwbaarheid van mijn treinverbinding van Tilburg naar Den Haag en de gemiddelde reisduur namelijk terug op het punt van de tijd voor corona toen de Traxx-locomotieven met enige regelmaat stil vielen op de HSL-Zuid.
De introductie van nieuw materieel gaat altijd gepaard met slechtere prestaties in het begin. Dat is klote en ik begrijp de frustraties daarover volkomen, maar ik denk niet dat het te voorkomen is. Personeel moet wennen, reizigers moeten wennen en er komen altijd nog dingen naar boven die tijdens de eerdere tests niet opgevallen zijn of waarvan achteraf misschien de impact verkeerd is ingeschat. Dat zal je altijd blijven houden.
Ik schreef het al in 2019, toen nog in de veronderstelling dat de ICNG in 2020 op de baan zou verschijnen:
EDIT schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:54:
[...]
En volgend jaar is natuurlijk de grote introductie van de ICNG. Zodra die dingen met de reguliere machinisten op de HSL gaan proefrijden schat ik in dat er ook wel weer een dip in de prestaties zal komen, zoals dat met alle nieuwe materieelsoorten het geval is.
[...]
Het betekent ook zeker niet dat de reizigers er niet toe doen. Op een gegeven moment moet je de knoop doorhakken om te gaan rijden met reizigers, ook al weet je van te voren dat er nog dingen naar boven gaan komen en dat de reizigers in het begin mindere prestaties gaan zien.
Verbeteringen zijn echter zeker onderweg. Zoals ik al schreef zijn er al enkele issues opgelost en in komende updates moeten nog een aantal dingen aangepakt gaan worden die het merendeel van de vertraging/uitval veroorzaken, maar dat kost helaas tijd met testen en hercertificeren van de software.
Daarnaast spelen ook nog andere dingen. Mede door corona en enkele andere issues is de introductie van de ICNG jaren vertraagd en de back-up die er had moeten is er momenteel gewoon niet meer, o.a. door het aflopen van de leasecontracten van de locomotieven en de rijtuigen die nu echt op hun laatste benen beginnen te lopen. Dus ook daar loopt de betrouwbaarheid sterk van terug.
Waar eerder gewoon een reservestam de dienst in kon worden gestuurd bij uitval is dat nu niet meer mogelijk, waardoor elke uitval van een treinstel of stam leidt tot meerdere uitgevallen treinen. Het is namelijk niet alleen de ICNG die storingen toont, ook de stammen vallen af en toe uit.
De tijdelijke snelheidsbeperkingen door infraproblemen op de lijn helpen ook al niet mee en dat alles samen leidt tot zeer slechte prestaties.
Ik hoop dat in de komende tijd naast de komende updates het personeel beter vertrouwd gaat raken met de nieuwe trein en er snel verbetering op gaat treden in de prestaties.