Toon posts:

Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 69 70 71 Laatste
Acties:

• Evest
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

@Illegal_Alien ik was net bezig met een edit voor die gegevens, niet meer nodig dus :p

Linkje naar persbericht dan nog ;)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik kan dit online niet echt duidelijk vinden, maar we hebben een thalys ticket geboekt vanaf Amsterdam centraal. Kan ik ook op Rotterdam of Schiphol instappen?

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

@MuisM4t

Volgens een NS post:

https://community.ns.nl/i...poortjes-met-thalys-75474
Beste antwoord door Stijn NS
Ik weet niet hoe dit in de praktijk precies werkt. Dit is wat wij bekend hebben hoe de Thalys handelt bij reizigers die opstappen op een later station dan vanaf waar het ticket geboekt is. Dat is dan ook alles wat ik zelf kan aangeven, helaas.

Ik zie nu zelfs dat deze informatie is bijgewerkt met “Er mag alleen in- of uitgestapt worden op het station dat op het ticket vermeld staat”. Als alle tickets vanaf Amsterdam zijn, dan kan ik dus enkel adviseren dat ook alle reizigers opstappen in Amsterdam.

Bekijk origineel
Antwoord lijkt dus nee of je moet omboeken. En anders even contact opnemen met Thalys: https://www.thalys.com/nl/nl/hulp/contact

En volgens de voorwaarden:
2.2. Reservering en gebruiksvoorwaarden van het vervoerbewijs
Elke Reiziger die per Thalys reist moet over een vervoerbewijs met een reservering in één van
de volgende vormen beschikken: IATA/ATB-ticket, Homeprint Ticket, e-Ticket (zie wat dit
betreft de bepalingen van artikel 2.3 hieronder).
Het reserveren van een plaats is verplicht. De Reiziger is verplicht deze plaats in te nemen
binnen 15 minuten na het vertrek van de trein uit het vertrekstation waarvoor de reservatie
werd gedaan, dit om zijn recht op een zitplaats niet te verliezen
en te vermijden dat zijn situatie
geregulariseerd wordt in overeenstemming met artikel 2.5. van de onderhavige voorwaarden.
Zie 2.2: https://www.thalys.com/si.../NEW/CG_Transports_NL.pdf :p

[Voor 36% gewijzigd door Illegal_Alien op 26-12-2022 15:02]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een machinist van Arriva is in de nacht van zondag op maandag overleden in een trein bij Tienray.
Hij is waarschijnlijk door een natuurlijke oorzaak om het leven gekomen, zo laat een woordvoerder van Arriva weten. Het incident gebeurde rond 1:45 uur. De trein was onderweg van Venray naar Blerick, maar stond al stil bij een spoorwegovergang bij Tienray omdat er kort daarvoor een ree was aangereden.

De machinist zou zijn uitgestapt om te kijken naar het dier en stapte vervolgens weer in. Daarna bleef de trein echter stilstaan. Twee passagiers gingen kijken wat er aan de hand was en vonden de dode machinist in zijn cabine. Ze sloegen meteen alarm.

De hulpdiensten rukten massaal uit voor de melding: zowel de brandweer, politie, ambulance als ProRail zelf kwam ter plaatse.

Een woordvoerder van Arriva benadrukt dat nabestaanden, collega's en betrokkenen die behoefte hebben aan nazorg, zich kunnen melden bij het vervoersbedrijf.
Bron: Machinist overlijdt in trein: passagiers slaan alarm

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Nog een akkefietje, wederom bij Tienray, net als hierboven:
In het Limburgse Tienray is een treinwagon van een passagierstrein ontspoord na een botsing met een voertuig. De Veiligheidsregio Limburg-Noord meldt dat er ten minste één slachtoffer is gevallen. Hoe die persoon eraan toe is, is onbekend.
Volgens de politie is de trein tegen een veegwagen aangereden. Dat gebeurde rond 14.45 uur ter hoogte van de Spoorstraat.

De hulpdiensten zijn massaal uitgerukt, meldt de veiligheidsregio. Er is onder meer een traumahelikopter onderweg.

De bestuurder van de veegwagen raakte volgens een woordvoerder van de politie gewond. Hij wordt ter plekke gereanimeerd.

In de trein zaten volgens de zegsman 34 passagiers. Door het ongeval is er geen treinverkeer tussen Venlo en Venray, meldt Arriva.
Zie Treinwagon ontspoord na botsing met veegwagen in Limburg, één slachtoffer

1Limburg heeft ook enkele foto's: https://www.1limburg.nl/1...ing-met-veegwagen-tienray

Virussen? Scan ze hier!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

^^ Volgens meerdere bronnen is de persoon in de veegwagen helaas overleden.

• efox
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:01
MuisM4t schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:36:
Ik kan dit online niet echt duidelijk vinden, maar we hebben een thalys ticket geboekt vanaf Amsterdam centraal. Kan ik ook op Rotterdam of Schiphol instappen?
Ik heb dit een paar jaar geleden wel zo gedaan (op Schiphol), zonder probleem. Maar dat was de zomerspecial rechtstreeks naar Marseille, ik weet niet of dat verschil maakt.

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Uiteindelijk hebben we het er wel op gewaagd, zijn zonder problemen in Rotterdam ingestapt in plaats van Amsterdam, plaatsen waren niet vergeven...

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11:00
Hebben ze bij de Thalys überhaupt een systeem voor noshows? Voor hetzelfde geld zit de reiziger op het toilet of restaurant tijdens een controle.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:34

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik zit in de trein en ik vroeg mij ineens wat af waar ik na wat zoeken geen antwoord op kon vinden.

De verkeersleiding bediend de wissels in Nederland (toch?). Komt het wel eens voor dat een wissel per ongeluk verkeerd wordt gezet en dat een trein een 'verkeerde afslag' neemt?

Ik heb hier nog nooit over gehoord, maar zoiets lijkt in theorie wel mogelijk, vandaar dat ik het mij afvroeg.

Weet iemand dit?

• TiesB
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:13
Snow_King schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:34:
Ik zit in de trein en ik vroeg mij ineens wat af waar ik na wat zoeken geen antwoord op kon vinden.

De verkeersleiding bediend de wissels in Nederland (toch?). Komt het wel eens voor dat een wissel per ongeluk verkeerd wordt gezet en dat een trein een 'verkeerde afslag' neemt?

Ik heb hier nog nooit over gehoord, maar zoiets lijkt in theorie wel mogelijk, vandaar dat ik het mij afvroeg.

Weet iemand dit?
Yes, zie bijvoorbeeld https://gathering.tweaker...message/57866838#57866838 en de reactie van Alex) er na.

iRacing Profiel

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Weet iemand dit?
Op zoek naar beeldmateriaal kwam ik dit tegen, een ICE die de Betuweroute op is gestuurd ipv het spoor naar Arnhem

PV Output

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gaat echt lekker met het NS informatiesysteem. Welke trein had ik nu moeten hebben?

De (desktop) reisplanner zegt de 47, de vertrektijden zegt de 26

Screenshots zijn op hetzelfde moment genomen.

Hier kun je dus geen reis op plannen.

De oorzaak: een persoon op het spoor. Nu was ik wel benieuwd voor wat voor straf er staat op het vertragen van 1000-den mensen met ruim een uur: een boete van 140 euro. Vind ik toch wel wat karig.

(ik weet het, het zou ook mogelijk een suïcidaal persoon kunnen zijn, in dat geval hoop ik dat deze de hulp krijgt die deze nodig heeft)

[Voor 12% gewijzigd door Skyaero op 05-01-2023 18:04]

• nascar28
  • Laatst online: 09:28

Weet iemand dit?
Als alles goed gaat stelt Ari alle rijwegen in uitzonderingen daargelaten waar de treindienstleider zelf moet ingrijpen.

Gaat het wel eens fout? ja hoor.
Kan er een boek over schrijven.

Enkele voorbeelden
Ben wel eens met reizigers zo vanuit Amersfoort sp5 de bokkeduinen (rangeerterrein Amersfoort)ingestuurd.

Blijkbaar moest het de trein op sp4 wezen die afgerangeerd moest worden echter kreeg hij een rijweg aangeboden de vrije baan op richting Amsterdam.
Gelukkig bleef hij staan die zag het al gebeuren haha.

Of met een defect stelletje op de sleep bij Gouda Gouwebrug tov een goederentrein gezet richting Rotterdam.
Tis dat ik een collega bij me had zodat we geduwd terug konden naar Gouda.
Die treindienstleider heeft flink zitten zweten met deze gecreëerde patstelling.

Bij binnenkomst Watergraafsmeer mij tov een uitgaande trein zetten.
De uitgaande machinist was zichtbaar geïrriteerd en terecht! het was zijn laatste ritje naar Amsterdam centraal :P

Gelukkig komt dit niet zo vaak voor.
En met de hoeveelheid treinbewegingen op dag kan het natuurlijk wel eens misgaan.

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:50
In Zutphen is ook een keer een Mat '64 naar Winterswijk gestuurd herinner ik me. En in België heeft men ook eens een elektrische trein een diesellijn opgestuurd: https://www.vrt.be/vrtnws...rdespoorterecht-1-710112/

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Ik heb op Deventer wel eens meegemaakt dat de sprinter richting Apeldoorn (met passagiers) niet langs het perron op spoor 4b stopte maar doorreed tot spoor 5a (geen perronspoor en geen rijweg naar Apeldoorn vanaf daar). Onhandige rijweg en nietsvermoedende machinist. Die zal weer achteruit hebben gemoeten.

• Snow_King
  • Laatst online: 07:34

Snow_King

Konijn is stoer!

Kalentum schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:24:
[...]

Op zoek naar beeldmateriaal kwam ik dit tegen, een ICE die de Betuweroute op is gestuurd ipv het spoor naar Arnhem

[Twitter]
nascar28 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:20:
[...]

Als alles goed gaat stelt Ari alle rijwegen in uitzonderingen daargelaten waar de treindienstleider zelf moet ingrijpen.

Enkele voorbeelden
Ben wel eens met reizigers zo vanuit Amersfoort sp5 de bokkeduinen (rangeerterrein Amersfoort)ingestuurd.

Blijkbaar moest het de trein op sp4 wezen die afgerangeerd moest worden echter kreeg hij een rijweg aangeboden de vrije baan op richting Amsterdam.

Of met een defect stelletje op de sleep bij Gouda Gouwebrug tov een goederentrein gezet richting Rotterdam.
Die treindienstleider heeft flink zitten zweten met deze gecreëerde patstelling.

De uitgaande machinist was zichtbaar geïrriteerd en terrecht! het was zijn laatste ritje naar Amsterdam centraal :P

En met de hoeveelheid treinbewegingen op dag kan het natuurlijk wel eens misgaan.
cazzer22 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:26:
In Zutphen is ook een keer een Mat '64 naar Winterswijk gestuurd herinner ik me. En in België heeft men ook eens een elektrische trein een diesellijn opgestuurd: https://www.vrt.be/vrtnws...rdespoorterecht-1-710112/
Evest schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:37:
Ik heb op Deventer wel eens meegemaakt dat de sprinter richting Apeldoorn (met passagiers) niet langs het perron op spoor 4b stopte maar doorreed tot spoor 5a (geen perronspoor en geen rijweg naar Apeldoorn vanaf daar). Onhandige rijweg en nietsvermoedende machinist. Die zal weer achteruit hebben gemoeten.
Bedankt voor de informatie en linkjes :-)

Ik vermoedde dat zoiets al wel eens gebeurd was, maar ik kon er niet iets over vinden.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-02 21:16
In Nederland is wel eens een (ik dacht) VIRM bij Meteren de Betuweroute op gestuurd. Die kwam niet verder dan de spanningssluis :+.

• Kalentum
  • Nu online
Dennis schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:48:
[...]

In Nederland is wel eens een (ik dacht) VIRM bij Meteren de Betuweroute op gestuurd. Die kwam niet verder dan de spanningssluis :+.
Naar aanleiding hiervan: wat gebeurt er eigenlijk met de stroomafnemers als de machinist vergeet ze naar beneden te doen? bv ook bij een brug zonder bovenleiding... is het fail safe en zakken ze vanzelf naar beneden als er geen tegendruk van de draad is?

PV Output

Aangezien de VIRM geen ETCS heeft, zal er niks gebeuren met de stroomafnemers. Die zullen gewoon op blijven staan. Dus die VIRM krijgt op een gegeven moment 25 kV voor de kiezen en dat vinden ze geloof ik niet bijster leuk.
Bij stroomloze bruggen hoeft maar zelden de stroomafnemer naar beneden. Daarvoor geldt dus ook hetzelfde: zolang de machinist de stroomafnemer niet handmatig naar beneden doet, zal de stroomafnemer gewoon omhoog blijven staan.
Bij bruggen waar de stroomafnemers omhoog kunnen blijven is er een constructie waardoor de stroomafnemers naar de maximale hoogte wordt geleid en daarna het contact met de draad verliest. Aan de andere kant gebeurd hetzelfde, maar dan de andere kant op: de draad hangt eerst boven die maximale hoogte en gaat dan langzaam weer naar beneden, zodat de stroomafnemer op een gegeven moment de draad weer raakt en langzaam weer in de normale positie wordt geleid.

Zie bijvoorbeeld deze random video:

• Dennis
EDIT schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:06:
Aangezien de VIRM geen ETCS heeft, zal er niks gebeuren met de stroomafnemers. Die zullen gewoon op blijven staan. Dus die VIRM krijgt op een gegeven moment 25 kV voor de kiezen en dat vinden ze geloof ik niet bijster leuk.
Daar met die betuweroute is het toen wel goedgekomen omdat de machinist op tijd ingreep. Ik kan er op internet niets meer van terugvinden helaas.
Ja, meestal beseffen de machinisten wel dat ze verkeerd gestuurd worden. Daarnaast staan er ook gewoon borden langs de baan met de opdracht om de stroomafnemers naar beneden te doen en wordt je als machinist ook nog eens geacht om zo snel mogelijk te stoppen als je opeens een bord 'CAB' (voor cabinesignalering) voorbij ziet komen zonder dat je ETCS aan boord hebt.
En dat is nog los van gewoon de wegbekendheid die je als machinist geacht wordt te hebben. In veruit de meeste gevallen zal de machinist al voor de spanningssluis beseffen dat de trein verkeerd gestuurd wordt. Hooguit dat de trein niet op tijd kan stoppen door de snelheid.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-02 14:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kalentum schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Naar aanleiding hiervan: wat gebeurt er eigenlijk met de stroomafnemers als de machinist vergeet ze naar beneden te doen? bv ook bij een brug zonder bovenleiding... is het fail safe en zakken ze vanzelf naar beneden als er geen tegendruk van de draad is?
Wat @EDIT zegt, in Nederland hebben stroomafnemers een maximale uitslag.
In België niet. De 25.5 en 11.8 hadden dat ook niet. Dus die moesten bij stroomloze bruggen de stroomafnemer laten zakken of ze waren hem kwijt.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• AW_Bos
  • Laatst online: 13:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
In Woerden heb ik ook als reiziger twee keer mee mogen maken dat mijn trein via het middenspoor het station passeerde, i.p.v. op het perronspoor een stop te maken.

Ook heb ik een keer meegemaakt dat de 8800 van Utrecht Centraal naar Leiden opeens het spoor richting Amsterdam pakte. Bij Utrecht Zuilen is de trein teruggekeerd naar Utrecht Centraal.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• nascar28
EDIT schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:30:
Ja, meestal beseffen de machinisten wel dat ze verkeerd gestuurd worden. Daarnaast staan er ook gewoon borden langs de baan met de opdracht om de stroomafnemers naar beneden te doen en wordt je als machinist ook nog eens geacht om zo snel mogelijk te stoppen als je opeens een bord 'CAB' (voor cabinesignalering) voorbij ziet komen zonder dat je ETCS aan boord hebt.
En dat is nog los van gewoon de wegbekendheid die je als machinist geacht wordt te hebben. In veruit de meeste gevallen zal de machinist al voor de spanningssluis beseffen dat de trein verkeerd gestuurd wordt. Hooguit dat de trein niet op tijd kan stoppen door de snelheid.
Inderdaad. Soms kan je het aan seinbeelden zien welke kant je opgaat soms ook niet.
Bv Hoofddorp de hsl op richting Rotterdam. Groen sein kan beide kanten op. (Leiden cs of Hsl)

In zo'n situatie mocht de treindienstleider aan de knoppen rommelen en de wissel verkeerd leggen is voor de machinist de stand van het wissel de enige indicator welke kant je op gaat.
Er zijn helaas nog maar weinig koeiekop seinen in het land waarop je de stand van de rijweg kan aflezen.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:48
Ah, maar daar was het toch gedeelde verantwoordelijkheid hoor. Ik zat toen op de post ernaast toen het gebeurde.
In die tijd was het spoor naar Mol niet geëlektrificeerd, het spoor naar Turnhout wel. De splitsing ligt iets voorbij het station van Herentals achter een bocht. Doordat de afwijkende tak van de wissel, richting Turnhout, aan een lagere snelheid moest bereden worden dan de doorlopende tak richting Mol, kon de bestuurder al zien aan het seinbeeld ter hoogte van het perron naar waar de wissel gestuurd was.
Waalse bestuurder, zijn laatste dag voor zijn pensioen, geen goesting om nog tot in de late uurtjes te rijden, en dan grijp je zo een kans met beide handen aan. Officieel zal het zo wel niet op papier staan.
En feitelijk is de fout gebeurd tussen Lier en Herentals. Normale treinvolgorde tussen Lier en Herentals was, eerst de trein naar Turnhout, dan de trein naar Mol, en dan een stoptreintje naar Herentals. De trein naar Turnhout was/is gekend om tijdens de avondspits met serieuze vertraging te rijden.
Op een gegeven moment geeft het systeem een fout aan in de treinnummermelder tussen Lier en Herentals, en maar direct is de storing terug verdwenen. De treinnummermelder is het systeem waarbij elektronisch aan de volgende seinpost kan worden doorgegeven welke trein je stuurt.
Lier was nog een al-relaispost. Herentals was ook een al-relais, maar na de brand in 2009, was dit overgenomen op EBP, en stond er dus een systeem tussen om de EBP-signalen vanuit Antwerpen te vertalen naar al-relaissignalen die relaiszaal in Herentals kon begrijpen.
Eerste trein die doorkomt in de treinnummermelder is de trein naar Mol, 2de trein die wordt aangekondigd is het stoptreintje. Van de IC-trein naar Turnhout nog geen melding. Mijn collega zei nog "amai, de 3400 is weer serieus te laat".
Het sein wordt opengezet voor de trein richting Mol, en het stoppertje komt binnen op een doodspoor. Op dat moment telefoon van die bestuurder van het stoppertje "waarom die in hemelsnaam is binnengetrokken op een doodspoor?" "Ja, gij zijt toch de stoppende hé?" "Nee, ik ben de trein naar Mol." "Fuck, wa heb ik dan opgestuurd naar Mol?" En toen was het te laat, en stond de elektrische trein naar Turnhout, geregistreerd in het systeem als de diesel naar Mol, vanonder de bovenleiding, midden op een drukke overweg.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:42

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Vanuit Arnhem een aantal keren meegemaakt dat de IC richting Nijmegen per abuis in de richting Utrecht werd gestuurd. Gelukkig hebben de machinisten dat vrij snel door en kan er nog geremd worden zodat men via wissels 2021 en 2017 alsnog richting Nijmegen kan worden gestuurd.

Maar één keer kon dat niet en moest men in Wolfheze keren en terug naar Arnhem. Ik was die dag flink later thuis.

En enkele jaren geleden is er een sprinter gestrand in de spanningssluis van de HSL. Die kon geen kant meer op.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:32
Dennis schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Er is in ieder geval een keer een sprinter (volgens mij een FLIRT) daar de Betuweroute op gestuurd. Dat moet denk ik ergens in de jaren 2008-2012 geweest zijn: ik zat in die trein. Ik heb nog even gekeken of ik de datum kon vinden, maar dat lukte niet.

Be yourself, no matter what they say ...

• Dennis
voske schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:03:
Er is in ieder geval een keer een sprinter (volgens mij een FLIRT) daar de Betuweroute op gestuurd. Dat moet denk ik ergens in de jaren 2008-2012 geweest zijn: ik zat in die trein. Ik heb nog even gekeken of ik de datum kon vinden, maar dat lukte niet.
Haha, thanks! Dan zal dat 'm zijn geweest.

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:04
Twee stellen SLT, op 21 april 2011. Daar zijn foto's van, zoals deze. Geen FLIRT, dat was toen ook nog niet gebouwd.

• voske
  • Laatst online: 01:32
Tochjo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:24:
Twee stellen SLT, op 21 april 2011. Daar zijn foto's van, zoals deze. Geen FLIRT, dat was toen ook nog niet gebouwd.
Ik haal FLIRT en SLT inderdaad door elkaar.

[Voor 17% gewijzigd door voske op 06-01-2023 14:31]

Be yourself, no matter what they say ...

• Kalentum
  • Nu online
Vanaf 21 januari dus de Arriva trein van Groningen naar Schiphol en terug. Er was wat discussie hier over wat ze zouden gaan gebruiken maar het worden dus de GTW's van Zwolle - Emmen

https://www.rtvdrenthe.nl...chiphol-met-stop-in-assen

PV Output

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Kalentum schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:20:
Vanaf 21 januari dus de Arriva trein van Groningen naar Schiphol en terug. Er was wat discussie hier over wat ze zouden gaan gebruiken maar het worden dus de GTW's van Zwolle - Emmen

https://www.rtvdrenthe.nl...chiphol-met-stop-in-assen
Wat is de logica achter "geen OV-chipkaart" voor deze ritten?

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Napo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:27:
[...]

Geen paaltjes onderweg. En zo twee lezen een fixed price .

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• Bmwfan008
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 11:21
Napo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:27:
[...]

Volgens treinreizigers.nl staat het ov-chipkaart systeem alleen open voor vervoer dat onder de wet personenvervoer 2000(concessie vervoer) valt, dus niet voor open acces vervoer.

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-02 21:38
ICNG is toegelaten door Inspectie Leefomgeving en Transport.
https://www.spoorpro.nl/s...eft-groen-licht-aan-icng/

Nu hopen dat NS snel gaat rijden met deze nieuwe treinen.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Dat hoop ik ook. Ik heb gelezen dat de 3133 de eerstvolgende ICNG is die aan de eisen van NS voldoet. En dan zullen de huidige stellen worden omgeruild met nieuwe stellen, of oudere stellen die geretrofitted zijn. Ik heb geen idee hoe het met de oudste en oudere stellen staat?

De 3101 t/m 3108 van de vijfjes, en de eerste achtjes, waren de eerste proto-stellen die behoorlijk afweken van de serieproductie. Er zou sprake zijn van een complete herbouw om deze gelijk te trekken aan de serieproductie. Ik heb geen idee hoe het er nu ermee voor staat.

De stellen met de hogere nummers zouden volgens mij al behoorlijk correct zijn op een aantal wijzigingen na.

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-02 22:07
Maasluip schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:09:
[...]

Wat @EDIT zegt, in Nederland hebben stroomafnemers een maximale uitslag.
In België niet. De 25.5 en 11.8 hadden dat ook niet. Dus die moesten bij stroomloze bruggen de stroomafnemer laten zakken of ze waren hem kwijt.
In 1985 werd de elektrificatie van de lijn Maastricht - Visé - Luik afgerond.
Op deze lijn zou met Belgisch materieel van het type AM80 gereden gaan worden.

Om te testen of deze stellen, die in Nederland op halve spanning zouden rijden, problemen zouden geven met de beveiliging werd een stel naar Nederland gehaald om testritten te gaan rijden.
Dit zou in de nachtelijke uren gebeuren op de Schiphollijn omdat de beveiliging van die lijn overeen kwam met de beveiliging die op de lijn naar Visé gebruikt zou worden.

Op 1 februari 1984 kwam stel 347 de grens over bij Roosendaal waar in de loods de testapparatuur werd ingebouwd.
Op 4 februari werd de 347 naar Leiden gesleept waarbij in het stel mensen aanwezig waren om een en ander in de gaten te houden.
Vanwege de kou had men de stroomafnemer opgezet en de verwarming ingeschakeld.

Kort voor Leiden ligt de Vinkbrug. In die dagen was dat nog een bovenleidingloze brug.
Omdat in België de bovenleiding hoger hangt dan in Nederland moest Belgisch materieel zoals de trek-duwtreinen kort voor deze brug de stroomafnemer laten zakken.
Het personeel in de 347 had hier waarschijnlijk geen weet van. Zodoende bleef de stroomafnemer dus omhoog en trok aan de andere kant van de brug de bovenleiding naar beneden. Hierbij werd de stroomafnemer zelf ook vernield.

Van de proefritten kwam er zo niet veel terecht.
Nadat eerst nog geprobeerd was om in de werkplaats Leidschendam een Nederlandse stroomafnemer als vervanger te gebruiken kwam op 6 februari een tweede stel (364) naar Nederland. Nadat de stroomafnemers van beide stellen geruild waren vertrok de 364 de volgende dag weer naar België en konden de proefritten gaan beginnen.

Op de foto hieronder die op 10 februari tijdens zeer somber weer is gemaakt is de 347 te zien op zijn rustplaats in Leiden. Het station is op de achtergrond te zien.

Op de tweede foto zien we wat NS-materieel voorbij komen.
Links gaat stuurrijtuig 109 aan kop van een intercity naar Brussel. Rechts zien we locomotor 331 bezig met het overbrengen van wat wagens tussen Leiden en Leiden Goederen.

Het stel vertrok overigens weer op 11 februari naar Roosendaal voor uitbouw van de testapparatuur waarna het op de 14e de grens overging naar België.

• Arator
En dan verbouwen wij iets later de AM80 "break" om tot een 3-ledig stel. Heeft die toen terug die testritten moeten doen?

• jvdr
Nee, volgens mij is om die reden nooit een driedelige AM80 in Nederland geweest.

Veranderde er door de verlenging zoveel in de stellen dat dit invloed zou hebben gehad op de beveiligingsapparatuur?

• Maasluip
  • Laatst online: 03-02 14:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

jvdr schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:51:
Nee, volgens mij is om die reden nooit een driedelige AM80 in Nederland geweest.
Jawel hoor, was een tijdlang standaard in Maastricht.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Arator
jvdr schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:51:

Veranderde er door de verlenging zoveel in de stellen dat dit invloed zou hebben gehad op de beveiligingsapparatuur?
Elke AM80 na 1995, toen waren ze allemaal omgebouwd.

Hangt er vanaf wat je onder beveiliging verstaat. Het was een niet aangedreven stuk dat er is tussen geplaatst. En ze werden een goeie 26 meter langer.
Hier een linkje naar een foto van die 347, in memling-kleurstelling.
http://www.treinfoto2000....347/347Liers07jun2005.jpg

• jvdr
Maasluip schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:27:
[...]

Jawel hoor, was een tijdlang standaard in Maastricht.
Klopt, maar wat Arator vroeg is of de stellen na hun verlenging nogmaals de beveiligingstesten moesten uitvoeren en dat is voor zover ik weet nooit gebeurd.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
nascar28 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:20:
[...]

Enkele voorbeelden

De uitgaande machinist was zichtbaar geïrriteerd en terecht! het was zijn laatste ritje naar Amsterdam centraal :P

Maar het leidt toch niet tot gevaarlijke situaties, omdat de seinen wel rekening houden met eventuele tegenliggers en wissels niet omgezet kunnen worden als dat tot onveilige situaties zou leiden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:52
Transportman schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:39:
[...]

Maar het leidt toch niet tot gevaarlijke situaties, omdat de seinen wel rekening houden met eventuele tegenliggers en wissels niet omgezet kunnen worden als dat tot onveilige situaties zou leiden?
Klopt soort van, de basis beveiliging heet interlocking. Rijweg is altijd van sein tot sein. En pas als de interlocking vast stelt dat een rijweg veilig is (dus geen kruisende rijwegen, wissels in de controle etc) wordt een ingestelde rijweg pas daadwerkelijk veilig gezet. Muv geel knipper uiteraard, dat is een seinbeeld naar bezet spoor met rijden op zicht.

Op een aantal baanvakken is het wel mogelijk om een deadlock te creëren. Dus 2 treinen het zelfde spoor de vrije baan op zonder wissels ertussen. Ze lopen dan allebei wel voor de rooie omdat de volgende secties niet vrij zijn. Best vervelend op het a15 tracé met een getrokken goederen trein ;-) weet eigenlijk niet of dat nog steeds kan

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• jvdr
Treinen de verkeerde kant uit sturen is iets van alle tijden denk ik, hoewel ik daar vanwege pensionering tegenwoordig minder zicht op heb.
Daarom even een verhaaltje uit de oude doos van voor de splitsing van reizigers en goederen (opa verteld).

Toen ik nog machinist was hadden we een nachtdienst waarin was opgenomen dat we vanaf Utrecht de zouttrein naar IJselmonde moesten rijden.

Deze kwam via Amersfoort naar Utrecht waar een rangeermachinist de loc van de zuidzijde naar de noordzijde omreed. Toen ik een keer deze dienst had was ik al vroeg aanwezig bij de plek die de voorzijde zou worden en stond daar het rangeerproces gade te slaan. Hierbij zag ik mijn loc voorbij komen richting Maarsen waar deze achter een sein zou ombouwen om tegen de zouttrein gezet te worden.

Zoals gebruikelijk bij rangeren had de rangeermachinist aan de voor- en achterzijde één frontsein aangezet. Ik zag dus één lichtje van mij af rijden richting Maarsen.
Wat echter terugkwam had drie frontseinen. Dit bleek een goederentrein te zijn die in de richting Den Bosch had moeten rijden en die had staan wachten op de rangeerbeweging met mijn loc.

Omdat de loc en de goederentrein naast elkaar stonden bij de inrijseinen voor Utrecht had de treindienstleider per ongeluk goederentrein een rijweg gegeven naar het spoor waar de zouttrein nog stond omdat hij dacht dat dit de rangeerbeweging was. De goederentrein kwam dus op het spoor terecht waar de zouttrein al stond. Door de lage snelheid (geel knipper) stopte hij weliswaar ruim op tijd maar verder rijden was voor deze trein dus onmogelijk.

Gelukkig was de machinist van de goederentrein niet bang en (hoewel dit toen ook niet mocht zonder begeleiding ter plaatse) zette hij zijn trein onder begeleiding van de treindienstleider weer terug achter het sein zodat een goede rijweg ingesteld kon worden.
Tegenwoordig zou zoiets de inschakeling van allerlei instanties betekenen met een langdurige beperking voor het station Utrecht. Toen werd dat op deze wijze binnen twintig minuten opgelost.

Nadat de loc voor de zouttrein alsnog voor de trein geplaatst was vertrok ik met net geen half uur vertraging richting Rotterdam.

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 21:27
Zelf ook eens meegemaakt dat een trein de verkeerde kant op werd gestuurd, ik weet niet wanneer het precies is geweest maar denk ergens rond 10 jaar geleden.

De IC, koploper, vertrok uit Gouda met bestemming Rotterdam, maar we kwamen op het spoor naar Den Haag terecht. De machinist zette de trein nog wel stil na het viaduct van de A20, maar we kregen al snel te horen dat we niet terug konden. Dus ja, dan maar verder richting Den Haag, daar de boog bij de Binckhorst naar HS en zo verder richting Rotterdam.

En een lichtelijk off-topic verhaal hier maar wel gerelateerd, zoiets heb ik ook met de Rotterdamse metro gehad. Het was begin 1994, ik zat in de metro vanuit het centrum richting Alexander. Voorbij Capelsebrug werd de metro richting Capelle aan den IJssel gestuurd. Wat het bijzonder maakte, was dat die aftakking naar Capelle nog in aanbouw was. Het was gelukkig ver genoeg af dat er al stroom op de derderail zat. Vlak na de splitsing zette de bestuurder dan ook de metro stil, liep naar de andere cabine en zo werden we teruggereden naar het middenspoor tussen de perrons geleid wat richting het tunneltje van de remise gaat. Daar vandaan zijn we weer verder naar Alexander gereden.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:38
Mijn hemel. Hoe kun je duizend mensen 4 uur lang in een trein laten zitten zonder licht en zonder werkende wc. Niet in de middle of nowhere, maar bij Gouda. Onvergeeflijk dat het zo lang moet duren om ze over te zetten op een andere trein. Daar is geen excuus voor.
En dan tegen mensen die niet meer thuis komen zeggen dat ze maar contact op moeten nemen met de klantenservice. Hoe ga je dat doen met een lege telefoon?

https://nos.nl/artikel/24...ilstaande-trein-bij-gouda

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
cordonbleu schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:46:
En dan tegen mensen die niet meer thuis komen zeggen dat ze maar contact op moeten nemen met de klantenservice. Hoe ga je dat doen met een lege telefoon?
Gelukkig staan er op alle stations wel informatiezuilen. Bij verstoringen op het spoor is de NS je in de avond verplicht om je thuis te brengen als je geen aansluitende reisverbinding meer hebt.

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 20:41
Ik vind reizen met de trein de laatste maanden sowieso bagger. Even los van wie daar schuldig aan is, de reiziger is altijd de dupe.

Ik reis Dinsdags op het traject Arnhem Den Haag. Arnhem - Utrecht is meestal nog wel te doen. Het stuk Utrecht - Den Haag is vooral in de ochtendspits meestal drama. Een paar weken geleden was het smiddags zo erg, er reden nog maar twee treinen per uur naar Nijmegen (ik stond op Utrecht) en de trein die aan kwam was ook nog maar eens de helft van zijn normale lengte. Ik ben twee meter. Als ik in het trappengat opgesloten sta dan betekend dat dus dat ik voorover moet buigen. Op een bepaald moment kreeg ik dus de knie van een andere reiziger in mijn gezicht. Ik vind zulke taferelen echt schaamteloos. Je bent als reiziger beter af in India want daar kun je nog op het dak plaats nemen. En waar de NS anders erg snel is met reageren was nu ineens nergens antwoord te krijgen. Mijn bloeddruk schiet alweer omhoog als ik er aan denk :)

Laten we hopen dat de nieuwe treinstellen een hoop goed maken :)

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Aherin schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 00:24:
Ik vind reizen met de trein de laatste maanden sowieso bagger. Even los van wie daar schuldig aan is, de reiziger is altijd de dupe.
[....]

Laten we hopen dat de nieuwe treinstellen een hoop goed maken :)
En vergeet niet de werving van personeel voor NS en de andere vervoerders. Anders heb je er nog niks aan.
Een paar beloften die waar komen:
- Bijna alle 206 SNG stellen zijn in het land.
- Komende maanden zullen er 79 ICNG stellen komen, en later nog 20 voor de IC Brussel
- Er volgen in 2027 nog minimaal 60 DD-NG dubbeldekkers met ook enkeldeksrijtuigen van CAF
- Er komt nog een onbekend aantal nieuwe Sprinters aan in 2027

Daarintegen zullen er wel steeds minder ICM's rijden, gaat de ICR eruit, en zal DDZ eruit gaan.

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-02 21:38
Hopelijk komt er een nabestelling van de ICNG inclusief een versie geschikt voor Duitsland.
cordonbleu schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:46:
Mijn hemel. Hoe kun je duizend mensen 4 uur lang in een trein laten zitten zonder licht en zonder werkende wc. Niet in de middle of nowhere, maar bij Gouda. Onvergeeflijk dat het zo lang moet duren om ze over te zetten op een andere trein. Daar is geen excuus voor.

https://nos.nl/artikel/24...ilstaande-trein-bij-gouda
Het heeft inderdaad veel te lang geduurd, maar uit het artikel dat op nu.nl stond begrijp ik dat de trein op de fly-over stil is komen te staan. Dat is de meest klote locatie waar zoiets kon gebeuren. Je kan daar niet zomaar evacueren omdat er zo goed als geen ruimte is en als je mensen eruit wil halen, dan moeten ze volgens mij zelfs klimmen. En dan was het buiten ook nog een slecht weer, wat evacueren ook nog eens bemoeilijkt. Ik begrijp goed dat er dus eerst geprobeerd is om de trein weg te slepen.

Ik heb geen idee wat er precies aan de hand is geweest, maar de NOS meldt problemen met het 'luchtdruksysteem'. Met luchtdruk wordt echter ook de stroomafnemer tegen de bovenleiding gehouden, dus dat verklaart ook waarom de verlichting en de toiletten uitvielen (de batterijen doen het in eerste instantie nog wel even, maar die zijn na een tijdje ook wel uitgeput).

Zo te zien is dit dus zo'n scenario waarin alles bij elkaar komt qua onhandigheden. Geen goede ruimte voor evacuatie, technische problemen waardoor reizigers in het donker zaten, zonder toilet en afslepen dat door een defect ook niet lukte (en je opeens met twee defecte treinen zonder lucht stond).
Kortom: een klotesituatie voor de betreffende reizigers.

Overigens staat er op elk station een informatiezuil. Zelfs zonder mobiele telefoon kan je dus 24/7 contact krijgen met de klantenservice indien nodig.

[Voor 4% gewijzigd door EDIT op 13-01-2023 08:44]

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-02 19:04
Dat het echt tegenviel qua locatie geloof ik idd ook wel.
Zou anders niet weten waarom je het als passagier zou accepteren dat ze je zo lang laten zitten.
Met een stevige wandeling ben je echt wel bij het dichtstbijzijnde hotel vanaf de gemiddelde polder zo groot is dit land niet. Zeker in het westen.
Heb je wel eens een wandeling langs het spoor gemaakt terwijl het hoost en waait? Dat is werkelijk een ongelooflijk gevaarlijke situatie en ik kan je garanderen dat er ongelukken gaan gebeuren door gladheid en slecht zicht. En je kan niet zomaar over de brug naar Gouda wandelen. Bussen kan je op die plek ook niet krijgen, dus zou je dan naar de eerstvolgende overweg moeten lopen, die kilometers verderop is.
Dat is iets dat dus gewoon niet gaat gebeuren. De enige keuze op die plek is afslepen of evacueren naar een andere trein. Dat eerste is geprobeerd, maar mislukt en dat tweede is uiteindelijk dus gelukt, maar ook dat heeft enorm veel tijd gekost op doe locatie.

[Voor 6% gewijzigd door EDIT op 13-01-2023 10:18]

• Polderviking
Waarom moet je langs het spoor? Je zal echt wel ergens een keer het weiland van de boer op kunnen

En zo lang die trein daar staat gaat er natuurlijk ook niets rijden.

• cazzer22
Ook de remmen werken op luchtdruk. Druk weg, remmen vol aan. Ze hebben geprobeerd die trein weg te slepen maar dat lukte ook niet als ik het artikel goed begrijp. Met compleet vaste remmen snap ik dat wel.
Polderviking schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:20:
Waarom moet je langs het spoor? Je zal echt wel ergens een keer het weiland van de boer op kunnen

De andere sporen waren gewoon nog in gebruik voor treinverkeer richting Rotterdam. Maar los daarvan ga je ook niet met 1000 reizigers door een zompig weiland heen banjeren in het pikkedonker terwijl het hoost en waait, nog los van alle sloten en hekken die daar zijn. Meer is daar ook niet in de buurt.

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Klinkt inderdaad alsof het qua evacuatie zo goed als mogelijk is verlopen, maar wat gegeven de locatie en het specifieke defect heel lastig was. Verbeteringen daar zullen al snel neerkomen op betere infra voor evacuatie (d.w.z. een veilige vluchtroute vanaf de fly-over naar een pad dat er niet ligt momenteel?) en technische oplossingen mocht dit defect nog een keer zo gebeuren.

Uitdelen van water en eten en het zorgen voor (nood)verlichting lijkt me echter wel iets wat sneller geregeld had moeten/kunnen worden, door daar pakketten voor te hebben die meegenomen worden door de eerst aanwezige hulpverlening. Blijf je nog wel zitten met het probleem van de toiletten, ik begreep dat die niet defect was maar door het vele gebruik wel (over)vol en zonder wc-papier...

• Dennis
En inderdaad sowieso is die lange tijd niet acceptabel. En dan werden sommigen ook nog aanstellers genoemd omdat ze een beetje flauw werden na bijna 10 uur geen eten.

Zijn er eigenlijk nog spoorwegovergangen in dat gebied? Ik denk op traject gvc-gd alleen nog de grote bij station Zoetermeer Oost?

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Dennis schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:34:
Zijn er eigenlijk nog spoorwegovergangen in dat gebied? Ik denk op traject gvc-gd alleen nog de grote bij station Zoetermeer Oost?
Dat is inderdaad de eerste overweg die je tegenkomt, maar station Lansingerland-Zoetermeer is al een eerdere plek waar je makkelijk het spoor kunt verlaten.

Onder de fly-over loopt overigens de N207, dus een weg is niet ver weg. Alleen dan moet je die wel veilig kunnen bereiken wat dus momenteel niet zo is.

cazzer22 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:21:
Ook de remmen werken op luchtdruk. Druk weg, remmen vol aan. Ze hebben geprobeerd die trein weg te slepen maar dat lukte ook niet als ik het artikel goed begrijp. Met compleet vaste remmen snap ik dat wel.
Zoals ik het inmiddels heb begrepen was het oorspronkelijke defect dat de snelschakelaar eruit is geknald en niet meer in kwam bij alle drie de treinstellen. Dan werken de compressors ook niet meer en kom je op een gegeven moment sowieso stil te staan vanwege te lage luchtdruk. Bij het stel dat af moest slepen ging tijdens het luchtpompen de compressor defect, dus toen stonden er opeens 10 bakken ICM en 6 bakken VIRM zonder lucht.
Afhankelijk van het treinstel waar de mensen in zaten zal het een ouderwets toilet zijn geweest dat op de sporen loost (ICM-3) of een vacuümtoilet (ICM-4). Bij beiden is de watervoorziening echter aangedreven door een elektrische drukknop, dus na het uitvallen van de batterijen werkt het doorspoelen in beide types niet meer.

Mensen klaagden dat het nog zo lang duurde voordat er gereden ging worden nadat ze geëvacueerd waren, maar aan het filmpje te zien waren dat mensen uit het eerste treinstel. De andere treinstellen moeten uiteraard ook nog geëvacueerd worden, wat gezien de locatie en het weer heel veel tijd in beslag heeft genomen.

Edit: laat overigens duidelijk zijn dat ik ook vind dat dit veel en veel te lang heeft geduurd en dat ik hoop dat er een goede evaluatie komt voor dingen die beter konden en dat er nog antwoord komt op een paar vragen die ik zelf ook op het geheel heb, maar ik begrijp wel dat men niet de mensen niet heeft laten lopen of anderszins uit de trein heeft gehaald tot de werkelijke trein-trein-evacuatie begon.

[Voor 16% gewijzigd door EDIT op 13-01-2023 10:49]

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-02 15:11
Evest schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:32:
[...]
Uitdelen van water en eten en het zorgen voor (nood)verlichting lijkt me echter wel iets wat sneller geregeld had moeten/kunnen worden, door daar pakketten voor te hebben die meegenomen worden door de eerst aanwezige hulpverlening.
[...]
Dat is iets waar ik mij ook over verbaas.
In dit geval was het echt Murphy die voor een gigantische hoop ellende heeft gezorgd, dat gebeurd helaas af en toe, hoe k*t dat ook is.
Maar waarom niet 'even' met een tray waterflesjes en bak met koeken door de trein?
In de zomer gebeurd dat ook omdat het anders te warm wordt.

Misschien komt er met een paar weken wel een film van de incidentenbestreiders op YouTube met daarbij wat achtergrond info vanuit hun kant.

[Voor 0% gewijzigd door St00mwals op 13-01-2023 10:57. Reden: Typo]

• sander1989
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-01 18:23
Onbegrijpelijk ja, oke als dit een keer per jaar totaal mis gaat prima. Maar dit is een paar keer per jaar dat ze het laten afweten, zo moeilijk moet het niet zijn om ieder geval de passagiers van eten, drinken en licht te voorzien.

Je zou eigenlijk een grote noodaggregaat moeten kunnen aansluiten aan de trein, zodat de ventilatie en wc's het blijven doen als blijkt dat het waarschijnlijk langer dan 1.5 uur gaat duren.

............................

• Polderviking
EDIT schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:31:
[...]

De andere sporen waren gewoon nog in gebruik voor treinverkeer richting Rotterdam. Maar los daarvan ga je ook niet met 1000 reizigers door een zompig weiland heen banjeren in het pikkedonker terwijl het hoost en waait, nog los van alle sloten en hekken die daar zijn. Meer is daar ook niet in de buurt.
Als er gewoon treinverkeer langs ging en dus kon snap ik helemaal niet waarom dit zo lang moest duren.
Uiteindelijk zijn ze geëvacueerd door er een trein naast te zetten, dat kon niet eerder?

Dat de NS geen mensen door weilanden gaat loodsen snap ik overigens ook wel, was ook niet echt de intentie van mijn reactie, maar ik blijf op persoonlijk conto echt zomaar onbeperkt lang in zo'n trein zitten alleen omdat het "moet" zonder verdere info.
Vandaar mijn verbazing dat iedereen klennelijk bleef zitten.

[Voor 26% gewijzigd door Polderviking op 13-01-2023 12:26]

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:49
Verbazingwekkend ook dat de reizigers gewoon binnen bleven. Ik snap niet dat ze zelf niet zijn uitgestapt. Uiteraard mag niet en zo, maar er is minder nodig voor passagiers om zich niet volgens de regels te gedragen.

Of konden ze er niet zelf uit komen?

...

• cazzer22
EDIT schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Zoals ik het inmiddels heb begrepen was het oorspronkelijke defect dat de snelschakelaar eruit is geknald en niet meer in kwam bij alle drie de treinstellen. Dan werken de compressors ook niet meer en kom je op een gegeven moment sowieso stil te staan vanwege te lage luchtdruk. Bij het stel dat af moest slepen ging tijdens het luchtpompen de compressor defect, dus toen stonden er opeens 10 bakken ICM en 6 bakken VIRM zonder lucht.
Afhankelijk van het treinstel waar de mensen in zaten zal het een ouderwets toilet zijn geweest dat op de sporen loost (ICM-3) of een vacuümtoilet (ICM-4). Bij beiden is de watervoorziening echter aangedreven door een elektrische drukknop, dus na het uitvallen van de batterijen werkt het doorspoelen in beide types niet meer.

Mensen klaagden dat het nog zo lang duurde voordat er gereden ging worden nadat ze geëvacueerd waren, maar aan het filmpje te zien waren dat mensen uit het eerste treinstel. De andere treinstellen moeten uiteraard ook nog geëvacueerd worden, wat gezien de locatie en het weer heel veel tijd in beslag heeft genomen.

Edit: laat overigens duidelijk zijn dat ik ook vind dat dit veel en veel te lang heeft geduurd en dat ik hoop dat er een goede evaluatie komt voor dingen die beter konden en dat er nog antwoord komt op een paar vragen die ik zelf ook op het geheel heb, maar ik begrijp wel dat men niet de mensen niet heeft laten lopen of anderszins uit de trein heeft gehaald tot de werkelijke trein-trein-evacuatie begon.
Dankje voor de uitleg! Het komt er eigenlijk op neer dat het pech op pech was, en op een erg ongelukkige locatie.

• cazzer22
sander1989 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:51:
Onbegrijpelijk ja, oke als dit een keer per jaar totaal mis gaat prima. Maar dit is een paar keer per jaar dat ze het laten afweten, zo moeilijk moet het niet zijn om ieder geval de passagiers van eten, drinken en licht te voorzien.

Je zou eigenlijk een grote noodaggregaat moeten kunnen aansluiten aan de trein, zodat de ventilatie en wc's het blijven doen als blijkt dat het waarschijnlijk langer dan 1.5 uur gaat duren.
Er waren 1000 passagiers wordt er gemeld. Ik denk niet dat de NS of ProRail (die wat vaker flesjes water uitdeelt) hier voldoende eten voor zou kunnen vinden. Vermoedelijk dachten ze ook dat het veel sneller verholpen zou zijn en is dit buiten beschouwing gehouden.

Misschien hadden ze fruit kunnen uitdelen maar wordt je daar blij van, een appel als je eigenlijk avondeten wil?

• Polderviking
cazzer22 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:27:
[...]

Er waren 1000 passagiers wordt er gemeld. Ik denk niet dat de NS of ProRail (die wat vaker flesjes water uitdeelt) hier voldoende eten voor zou kunnen vinden. Vermoedelijk dachten ze ook dat het veel sneller verholpen zou zijn en is dit buiten beschouwing gehouden.

Misschien hadden ze fruit kunnen uitdelen maar wordt je daar blij van, een appel als je eigenlijk avondeten wil?
Caloretische waarde van een beetje banaan is toch snel 150 tot 200 ofzo. Dat is echt wel genoeg om je even uit een dipje te halen.

Maar dit vind ik persoonlijk vooral iets voor mensen zelf...
Vind het een beetje naïef als je er altijd van uit gaat dat je bij eten kan of dat een of andere instantie dat gaat regelen en er bij dit soort dingen dus gelijk een soort voedselstress is.

Je moet zelf gewoon een soort noodrantsoentje bij je hebben.
Ik heb eigenlijk altijd wat dextro en iets van een snickers en een klein flesje water bij me.
Weet van mezelf namelijk dat ik best onredelijk kan worden al ik te veel trek krijg.

[Voor 30% gewijzigd door Polderviking op 13-01-2023 12:43]

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

inhico schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:11:
Verbazingwekkend ook dat de reizigers gewoon binnen bleven. Ik snap niet dat ze zelf niet zijn uitgestapt. Uiteraard mag niet en zo, maar er is minder nodig voor passagiers om zich niet volgens de regels te gedragen.

Of konden ze er niet zelf uit komen?
En dan boos op de NS worden als iemand gewond of geschept wordt...

Gezien de locatie schat ik niet dat de ProRail incidentenbestrijding er gemakkelijk bij kon komen. Ik betwijfel ten zeerste of die dan wel binnen afzienbare tijd überhaupt zonder ongelukken even 1000 waterflesjes en eventueel voedsel naar de trein hadden kunnen brengen.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-02 08:59
inhico schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:11:
Blijkbaar snapten de passagiers van deze trein vrij goed dat uit de trein in regen en wind een actieve spoorbaan op een flyover opstappen niet zo handig was.
Polderviking schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:33:
Vind het een beetje naïef als je er altijd van uit gaat dat je bij eten kan of dat een of andere instantie dat gaat regelen en er bij dit soort dingen dus gelijk een soort voedselstress is.
Is voor mij ook een beetje standaard zodra ik wat langer op pad ben. En dan maakt het weinig uit of dat met trein, auto, vliegtuig, fiets of te voet is.

• sander1989
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-01 18:23
cazzer22 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:27:
[...]

De NS lukt ook prima om al zijn winkels gevuld te krijgen op de stations, desnoods rij je even naar de groothandel. Daar kan je iedergeval zo een pallet aan water flesjes kopen en wat te eten. Uitdelen in de trein kunnen de passagiers zelf mee helpen en meestal zijn er genoeg mensen van de brandweer/prorail te plaatsen om het bij de trein te krijgen.

Een stuk fruit kan erg fijn zijn als je al 3 uur vast zit in de trein, beter iets meer dan dat. Maar 10x beter dan niks 4 uur lang.

............................

Er is hierboven volgens mij al meerdere malen uitgelegd dat er helemaal niks in de omgeving is aan wegen of andere aanvoerroutes en dat de trein zelf ook nog eens midden op een lastig bereikbare fly-over stond waar je nauwelijks bij kan, laat staan even eten en drinken uit kan delen, al helemaal gezien de weersomstandigheden.

[Voor 7% gewijzigd door EDIT op 13-01-2023 12:57]

• Polderviking
Bacchus schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:47:

Is voor mij ook een beetje standaard zodra ik wat langer op pad ben. En dan maakt het weinig uit of dat met trein, auto, vliegtuig, fiets of te voet is.
Dit inderdaad.

Gewoon zorgen dat je altijd iets van eten hebt.
Bijkomend voordeel is dat als je eens spontaan gewoon trek krijgt je ook niet voor zo'n opgeblazen tarief zo'n twee dagen oude sandwich hoeft te kopen op het station of bij een pomp.

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:49
Voor de goede orde: ik zeg niet dat de reizigers dan zelf maar op eigen intitiatief hadden moeten uitstappen en ergens naar toe lopen.
Ik verbaas me er alleen over dat het niet is gebeurd. Zou niet de eerste keer zijn. Gezien het aantal mensen in die trein is de kans vrij groot, lijkt me, dat er iemand tussen zit die zegt: bekijk het maar, ik ga eruit.

Overigens: ik neem aan dat het treinpersoneel onmiddelijk merkt dat er ergens een deur wordt geopend en dan de dienstleiding waarschuwt, die vervolgens het treinverkeer stil legt, of alles stapvoets laat rijden. Daarmee wordt het gevaar ook een stuk minder. (Maar de overlast voor anderen veel groter.)

...

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Polderviking schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:20:

Soms zijn er kilometers aan sloten, totdat je een overweg of oversteek vindt. En daarnaast heb je geen bevoegdheid voor spoorlopen. De enige veilige plek is altijd in de trein.

[Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 13-01-2023 13:12]

• Ilmar
  • Laatst online: 13:16
inhico schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:05:
Overigens: ik neem aan dat het treinpersoneel onmiddelijk merkt dat er ergens een deur wordt geopend en dan de dienstleiding waarschuwt, die vervolgens het treinverkeer stil legt, of alles stapvoets laat rijden. Daarmee wordt het gevaar ook een stuk minder. (Maar de overlast voor anderen veel groter.)
Kan je je ook afvragen zonder stroom of luchtdruk...

Overigens lijkt me dit typisch zo'n situatie waarin men op elk moment dacht 'binnen een uur hebben we die mensen gewoon op 't station staan'. Dan ga je geen water e.d. aanslepen. Maar er bleek dus steeds een nieuw obstakel te komen waardoor de totale tijdsduur wel wat uit de hand liep.

• nascar28
Lijkt wel dat de machinist heeft proberen te rollen naar Gouda.
Echter weten we niet op welk punt het probleem met het niet inkomen van de snelschakelaar zich voldeed.
Kijk ik op trein posities snelheden lijkt deze trein al vanaf Ypenburg niet meer zon vaart te hebben gehad.
Als dat werkelijk het geval mag zijn geweest dat de issue zich daar (thv Ypenburg/Zoetermeer)al voordeed is de machinist wel erg fanatiek geweest om te denken dat je flyover bij moordrecht gaat halen laat staan erover heen zeker met weinig tot geen lucht.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
handoff schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:17:
Hopelijk komt er een nabestelling van de ICNG inclusief een versie geschikt voor Duitsland.
NS heeft een optie voor 150 ICNG's zag ik. Daarvan zijn er al 79 voor de binnenlandse stellen, en 20 gebruikt voor de ICNG-B, en ik denk dat als ze de Duitse variant bestellen, dat ze ook 10 tot 20 stellen gaan bestellen. En dan kunnen ze eventueel voor de intercitylijnen nog wat extra bestellen. Geen idee of die plannen er zijn.

[Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 13-01-2023 13:40]

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
inhico schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:05:
Voor de goede orde: ik zeg niet dat de reizigers dan zelf maar op eigen intitiatief hadden moeten uitstappen en ergens naar toe lopen.
Ik verbaas me er alleen over dat het niet is gebeurd. Zou niet de eerste keer zijn. Gezien het aantal mensen in die trein is de kans vrij groot, lijkt me, dat er iemand tussen zit die zegt: bekijk het maar, ik ga eruit.

Het komt niet vaak voor, omdat je meestal midden in een weiland in niemandsland komt te staan, met vervolgens hekken en sloten waardoor je alsnog niet van het spoor af kan komen en niet verder komt. Dan sta je buiten de trein, en dan?

Als de trein bij een station staat, zal het sneller voorkomen, maar dan is evacuatie ook makkelijker te regelen, waardoor de kans weer afneemt omdat de wachttijd dan korter is.

• cazzer22
sander1989 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:49:
[...]

De NS lukt ook prima om al zijn winkels gevuld te krijgen op de stations, desnoods rij je even naar de groothandel. Daar kan je iedergeval zo een pallet aan water flesjes kopen en wat te eten. Uitdelen in de trein kunnen de passagiers zelf mee helpen en meestal zijn er genoeg mensen van de brandweer/prorail te plaatsen om het bij de trein te krijgen.

Een stuk fruit kan erg fijn zijn als je al 3 uur vast zit in de trein, beter iets meer dan dat. Maar 10x beter dan niks 4 uur lang.
Dat spul dat je op de stations kan kopen is dagen dan wel weken vooruit al besteld. Die hebben ook alleen maar grote hoeveelheden koffie en thee op voorraad, de rest is niet veel meer dan wat er klaar ligt. Groothandel zou kunnen maar ik ga ervan uit dat er verwacht werd dat de storing snel voorbij was. Het zou zacht gezegd knullig zijn als ze dan na een uur terugkomen met pallets vol fruit en het is opgelost.

Daarnaast was er het probleem hoe het naar de trein te krijgen. Die mensen die aanwezig zijn hebben al een functie, en zijn dus vaak niet beschikbaar.

Het is vervelend maar door die locatie waar de trein stil stond was het erg lastig om daar eten naartoe te krijgen.

• Kalentum
  • Nu online
AW_Bos schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:10:
[...]

Soms zijn er kilometers aan sloten, totdat je een overweg of oversteek vindt. En daarnaast heb je geen bevoegdheid voor spoorlopen. De enige veilige plek is altijd in de trein.
In dit specifieke geval natuurlijk wel. Maar als de trein in de fik staat / dikke rook kun je maar beter de trein verlaten, waar die dan ook maar staat. Ik ga er als treinreiziger van uit dat ik in geval van nood ten alle tijde de trein kan verlaten, ook in tunnels, op fly overs, ergens in de weilanden of midden in de stad.

[Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 13-01-2023 14:13]

PV Output

Natuurlijk kan je de trein verlaten in nood. Alle deuren zijn (als de machinist die in geval van een grote brand niet al ontgrendeld heeft) uiteraard ook met de noodontgrendeling te openen en in meerdere treintypes zijn ook noodhamers aanwezig om ramen in te slaan in geval van uiterste nood.

• cazzer22
Polderviking schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:33:
[...]

Caloretische waarde van een beetje banaan is toch snel 150 tot 200 ofzo. Dat is echt wel genoeg om je even uit een dipje te halen.

Maar dit vind ik persoonlijk vooral iets voor mensen zelf...

Je moet zelf gewoon een soort noodrantsoentje bij je hebben.
Ik heb eigenlijk altijd wat dextro en iets van een snickers en een klein flesje water bij me.
Weet van mezelf namelijk dat ik best onredelijk kan worden al ik te veel trek krijg.
Dat is eigenlijk best een goed idee. Op weg naar het werk zullen de meeste reizigers wel wat bij zich hebben maar op weg terug meestal niet. Een beetje als die deken die Rijkswaterstaat soms adviseert bij een weerswaarschuwing voor in de auto.

[Voor 0% gewijzigd door cazzer22 op 13-01-2023 16:09. Reden: typefoutje]

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:38
Nou NS heeft sorry gezegd... Whooptiedoo.

"Ook kon de conducteur moeilijk naar een ander treinstel komen, aldus een woordvoerder van de NS."

Dat is toch gewoon kul? Zoals hierboven gezegd kunnen de deuren altijd open als dat echt nodig is. Maar voor deze uitspraak is dat niet eens van belang, want een conducteur kan toch gewoon via de cabine naar buiten en dan via de cabine van het andere treinstel weer naar binnen.
Daarmee is het ook gewoon kul dat NS zegt dat de reizigers niet op hoogte gehouden konden worden omdat de intercom niet werkte. Dat de intercom niet werkte lijkt me logisch. Maar wat houdt de conducteur tegen om door de treinstellen te lopen en even kort en bondig de situatie uit te leggen? Logisch dat de conducteur dat niet meteen gaat doen. Maar als je 4 uur vastzit zijn ze mijn inziens dat gewoon verplicht te doen. Het maakt voor de reizigers heel veel uit als iemand van NS even zijn neus laat zien en ze vertelt wat hij/zij van de situatie weet, dringende vragen beantwoordt, kijkt of er mensen hulp nodig hebben enz.

[Voor 3% gewijzigd door cordonbleu op 13-01-2023 15:45]

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 20:41
cordonbleu schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:23:

Het maakt voor de reizigers heel veel uit als iemand van NS even zijn neus laat zien en ze vertelt wat hij/zij van de situatie weet, dringende vragen beantwoordt, kijkt of er mensen hulp nodig hebben enz.
Ik ben zelf ook zo iemand, ik weet beter IETS dan helemaal niets. MAAR.. tegelijkertijd kan ik me ook niet voorstellen dat mensen helemaal niets wisten. Als ik mijn treinreis begin doe ik dat altijd met een volle batterij. De NS heeft webcare, er is zelfs een speciaal whatsapp nummer. Niemand die dan een poging neemt om via die route iets te weten te komen? Lijkt me als je aangeeft dat de conducteur je niet kan bereiken (of niet te vinden is) je via die wegen wel enigsinds op de hoogte gehouden kunt worden?

• DDX
  • Laatst online: 12:27
Vandaag voor het eerst met m'n fiets in een SNG, echt wie heeft bedacht dat dit een ruimte is voor fietsen ?
Stapte later ook iemand in met z'n fiets en die zette hem ergens anders, zei ook al ja mijn stuur (bij normale fiets) moet ik altijd schuin zetten...

Leuk voor kinderfietsen ofzo.

SLT is heel wat prettiger :

Al staat daar tegenwoordig helaas ook vaak een mega toilet waardoor je zo ongeveer 1 fiets kwijt kan.

[Voor 28% gewijzigd door DDX op 14-01-2023 22:54]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
In de SLT-6 is vaak ook ruimte voor fietsen. Die heeft nog een coupe met een ruime hoeveelheid klapzittingen. Al hoewel er 8 voorzien zijn van van een Sandite-kast: 2615, 2628, 2632, 2639, 2648, 2649, 2650 en 2651.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:06
DDX schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:42:
Vandaag voor het eerst met m'n fiets in een SNG, echt wie heeft bedacht dat dit een ruimte is voor fietsen ?
Stapte later ook iemand in met z'n fiets en die zette hem ergens anders, zei ook al ja mijn stuur (bij normale fiets) moet ik altijd schuin zetten...

[Afbeelding]

Leuk voor kinderfietsen ofzo.

SLT is heel wat prettiger :

[Afbeelding]

Al staat daar tegenwoordig helaas ook vaak een mega toilet waardoor je zo ongeveer 1 fiets kwijt kan.
De NS heeft niet zoveel met fietsen, nooit gehad, in de Koploper had je in 1 neus ook zo'n plek waar alles half voor de deur stond. Nu is deze plek weg en zijn er nog minder plekken voor fietsen.

En ja de bagage moet er officieel af, maar met de halteringstijden van een krappe minuut en de onbekende stopplek van het fietsengedeelte kan je eenvoudig weg niet alles al netjes los halen op het perron en los mee naar binnen nemen. Je mag überhaupt al blij zijn als je met fiets en al op tijd bij de juiste deur bent om in te stappen :X

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• DDX
  • Laatst online: 12:27
Ja koploper is ook een leuke, altijd een gok of je op de goede plek staat of dat fietsplek aan de andere kant is.
Beste gok is in het midden staan en hopen dat trein uit 2 delen bestaat.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• bvk
  • Laatst online: 11:28

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

DDX schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:30:
Ja koploper is ook een leuke, altijd een gok of je op de goede plek staat of dat fietsplek aan de andere kant is.
Beste gok is in het midden staan en hopen dat trein uit 2 delen bestaat.
Tegenwoordig staat de treinsamenstelling toch gewoon op de borden op de perrons? Als je weet met welk materieel er doorgaans gereden wordt zie je al gauw of je bijvoorbeeld met 2x ICM3 of 1x DDZ4 te maken krijgt.

Ik slaag er zelf doorgaans prima in om precies op het juiste plekje te gaan staan voor de instap van de 1e klas ;) Is alleen lastig bij SNG3 want dan kan de 1e klas nou net voorin of juist achterin zitten....

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:06
bvk schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:08:
Is alleen lastig bij SNG3 want dan kan de 1e klas nou net voorin of juist achterin zitten....
:7

Precies het "probleem" met de fietsenruimte in een ICM. ;) Die kan, je raadt het nooit, voor- of achterin zitten.

Dus ja leuk dat je weet dat er een ICM4 komt.. maar waar zit het fietscoupe?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
De oude front v.s. de nieuwe.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dan moet je voor de verandering eens een tandem mee willen nemen (ja, dat mag):
- Paste in de SLT altijd prima, maar sinds de toiletten niet meer (en in de marketing stond daar "We hebben 2 fietsplekken gecreerd", dat ze er ook een stuk of 10 hebben ingeleverd, stond er niet bij...)
- DDZ wil nog steeds prima, die balkons zijn lekker groot.
- Koploper hoeven we het niet over te hebben...
- VIRM past precies, al is dat met dat nieuwe glazen schotje wel beroerder geworden.

Moet overigens zeggen dat de reizigers wegsturen (vriendelijk vragen) bij de fietsplek soms ook een behoorlijke uitdaging is, ook als er overduidelijk nog ruimte is in de coupe.

Eigenlijk zou elke trein een coupe(gedeelte) met klapstoeltjes moeten hebben: prima voor reizigers om te zitten als er geen fietsen zijn, maar ook flexibel voor als de vraag door (vakantie)fietsreizigers wat groter is. Moet je natuurlijk wel je fiets kunnen tillen als je een trapje op en af moet, maar dat moet bij bepaalde treintypes toch al om binnen te komen

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Om heel eerlijk te zijn vind ik een rolstoeltoegankelijk toilet in het SLT belangrijker dan fietsplaatsen.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-02 08:59
Ondertussen, afgelopen voorjaar, bij onze oosterburen, fietsland bij uitstek natuurlijk:

Op het traject in Nederland kregen we een grote mond van de conducteur. Nu snap ik dat wel een beetje, want die werd op een zonnige hemelvaarts-ochtend opgescheept met een ICM-3, wat niet alleen aan fietsplaatsen veel te krap gepland was, ze moest uiteindelijk meerdere fietspassagiers weigeren, en dan krijg je twee van die jokers met hun ligfietsen.
Toch was het een verademing, zowel in voorzieningen als in attitude van het personeel, toen we in Arnhem op de Duitse (regionale) trein stapten. De foto's zijn overigens uit een Duitse IC.

Mocht je in het buitenland, zeker met een beetje afwijkende modellen zoals de onze, met de fiets de trein moeten hebben, probeer Fiets-Mee eens, dat scheelt een hoop uitzoekwerk.

[Voor 8% gewijzigd door Bacchus op 15-01-2023 16:27]

• Mappy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:51

Mappy

Piramide van Austerlitz

En in het allergrootste fietsland, de Verenigde Staten (ok ok: San Francisco - San Jose) in Caltrain aparte wagons, een soort halve dubbeldekker met boven 2 rijen enkele stoelen:

Capaciteit 40 fietsen/wagon. Twee van deze wagons per trein.

Foto kopen? stuur DM! - If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Van 1995 tot en met 2004 (of 2002) reden er ook dubbeldeksrijtuigen mee met de reizigerstrein-stammetjes waarvan de onderste verdieping omgebouwd was tot stallingsplaats voor fietsen.

Voor het fietsvervoer in de Intercitytreinen op de verbinding Haarlem-Maastricht worden gedurende de zomermaanden DDM-rijtuigen gebruikt. De bovenverdieping van de rijtuigen blijft in gebruik voor reizigers, maar op de benedenverdieping wordt al het interieur verwijderd. Hiervoor in de plaats komen beugels waarin fietsen kunnen worden gehangen. Om het in- en uitstappen snel te laten verlopen word één balkon voor het instappen en één balkon voor het uitstappen gebruikt.
Op de foto de fietsafdeling van Bv-rijtuig 50 84 26-37 501-2 te Maastricht; 30 juli 2004.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-02 10:50
Bacchus schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:20:
Ondertussen, afgelopen voorjaar, bij onze oosterburen, fietsland bij uitstek natuurlijk:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Op het traject in Nederland kregen we een grote mond van de conducteur. Nu snap ik dat wel een beetje, want die werd op een zonnige hemelvaarts-ochtend opgescheept met een ICM-3, wat niet alleen aan fietsplaatsen veel te krap gepland was, ze moest uiteindelijk meerdere fietspassagiers weigeren, en dan krijg je twee van die jokers met hun ligfietsen.
Toch was het een verademing, zowel in voorzieningen als in attitude van het personeel, toen we in Arnhem op de Duitse (regionale) trein stapten. De foto's zijn overigens uit een Duitse IC.

Mocht je in het buitenland, zeker met een beetje afwijkende modellen zoals de onze, met de fiets de trein moeten hebben, probeer Fiets-Mee eens, dat scheelt een hoop uitzoekwerk.
Ligt daar nou iemand op de grond? }:O

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Pagina: 1 ... 69 70 71 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee