Toon posts:

Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 68 ... 71 Laatste
Acties:

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-02 14:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

handoff schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:23:
[...]

Wordt 160 km/uur de dienstsnelheid? En is hij geschikt op de hsl?
Wat moet je met die dingen op de HSL? Daarvoor is ICNG. Dit is meer stoptreinmaterieel. Ze zullen wel 160 kunnen (want nieuw materieel dat maar 140 kan is echt verouderd), maar ja, dat rijden we in Nederland niet (behalve de HSL).

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:55
ed1703 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:26:
[...]

Goed nieuws dit. Wat mij betreft gaat zelfs op termijn al het provinciale gedecentraliseerde vervoer terug naar NS. Ik zie totaal niet in wat de reiziger hier nu meer opschiet
De NS had de lokale lijn wegbezuinigd, later weer heropend met Arriva. Ook vind ik de NS nou niet bepaald voorop lopen met materieel: over in Europa heb je al jaren USB laadpoorten bijv, ook boemels in Polen (en Arriva in NL), maar in de NS is dat nog zeldzaam.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:06
ed1703 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:26:
[...]

Goed nieuws dit. Wat mij betreft gaat zelfs op termijn al het provinciale gedecentraliseerde vervoer terug naar NS. Ik zie totaal niet in wat de reiziger hier nu meer opschiet en afgezien daarvan blijkt het recept voor slechte CAO's en andere arbeidsvoorwaarden die in het nadeel zijn van personeel wat werkzaam is bij een vervoerder die instapt op gedecentraliseerde aanbestedingen.
Asjeblieft niet, toen de NS die lijnen nog bediende werd het vervoersaanbod flink uitgedund jaar na jaar, de reizigers bleven daardoor weglopen en werd het nog verder uitgedund. De NS vond het ook niet rendabel om daar te rijden.

De huidige lokale vervoerders hebben de mensen weer in de trein gekregen door weer een dienstregeling te hebben met een aantal treinen per uur en moderne treinen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
LordSinclair schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:40:
[...]

Asjeblieft niet, toen de NS die lijnen nog bediende werd het vervoersaanbod flink uitgedund jaar na jaar, de reizigers bleven daardoor weg lopen en werd het nog verder uitgedund. De NS vond het ook niet rendabel om daar te rijden.

De huidige lokale vervoerders hebben de mensen weer in de trein gekregen door weer een dienstregeling te hebben met een aantal treinen per uur en moderne treinen.
Dat heeft meer te maken met een landelijke overheid die nalaat dit goed te regelen.
Als we even zien wat voor zooi gedecentraliseerd vervoer achterlaat.. (slecht betaald personeel, vervoersbedrijven die failliet zijn gegaan) kan ik moeilijk beweren dat dit nu echt iets is om trots op te zijn.
Maar inderdaad: de reiziger heeft vervoer, dat is uiteraard het belangrijkste ;)

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-02 10:50
handoff schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:23:
[...]

Wordt 160 km/uur de dienstsnelheid? En is hij geschikt op de hsl?
Niet geschikt voor de HSL maar de 160km/u is wel het doel ja. Probleem is dat NS en ProRail al een langslepend conflict hebben over de baanstabiliteit, de vraag is of dit materieel wel aan de maximum (huidig) as-last voldoet.
Maar de overheid heeft niet voor niks 800 miljoen vrijgemaakt om dit probleem grootschalig aan te pakken, enige puntje van aandacht is dat niemand echt weet hoe dit goed aangepakt kan worden :+ een PSS laag (Culemborg en Alphen a/d Rijn) lost namelijk ook niet alles op en een kalk zand mengsel (toegepast bij Kesteren) ook niet.
In de nabije toekomst wordt de maximum snelheid van de Flevolijn opgewaardeerd naar 160km/u en de Hanzelijn willen ze inleggen op 180km/u (geen 200km/u).
Er staan ook wel andere lijnen op de nominatie maar S&T moet nog een advies geven over 160km/u langs perrons.
[...]

Asjeblieft niet, toen de NS die lijnen nog bediende werd het vervoersaanbod flink uitgedund jaar na jaar, de reizigers bleven daardoor weglopen en werd het nog verder uitgedund. De NS vond het ook niet rendabel om daar te rijden.

Dat komt grotendeels omdat er door het provincie bestuur is ingegrepen samen met de gemeentes toen de NS weg wilde. Er is echt heel veel geld vanuit de provinciën gegaan om de lokale lijnen op te waarderen.
Uit zakelijk oogpunt was het logisch dat de NS weg wilde daar, juist door het ingrijpen van de Provincie zijn de lijnen weer beter geworden.
Je ziet nu ook weer dat Zuid-Holland en Utrecht weer veel geld wilt uitgeven aan de MLL, omdat de huidige vervoerder heeft lopen klagen.

[Voor 48% gewijzigd door ArcticWolf op 13-12-2022 16:00]

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-02 21:38
cazzer22 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:34:
Ze hebben in het verleden toch echt wel goede dingen gedaan zoals de integratie tussen trein en bus in de achterhoek. Dat heeft het OV aantrekkelijker gemaakt, waardoor er meer reizigers kwamen die weer de mogelijkheid boden om de frequentie te verhogen. Ik heb geen idee of dat ook was gebeurt als de NS was blijven rijden, maar de regionale vervoerders hadden wel de tijd mee in dat opzicht.

De manier hoe de NS op dit moment omgaat met de sprinters (door personeelsgebrek zijn nu vooral veel sprinterseries in de avonduren en weekenden gemarginaliseerd) ben ik zelf niet negatief om sprinters over te laten gaan naar een regionale vervoerder. Laat de NS dan maar die IC's uitbaten, waar geloof ik hun hart ook bij ligt, en een ander het product sprinter weer fatsoenlijk op de rails krijgen.

Overigens, hoe zit dit in onze buurlanden België en Duitsland? Daar geldt deze Europese richtlijn toch ook, heeft de DB al eens moeten meedingen voor het Duitse 'hoofdrailnet'?
Dit soort goede dingen zoals integratie tussen trein en bus kan je als overheid ook gewoon eisen als NS al het spoorvervoer uitvoert. Dit vergt gewoon politieke wil.

Ik mis vooral uitlopers van intercity's die door de regionale concessies niet mogelijk zijn. Voorbeelden zijn dat de intercity niet kan worden doorgetrokken naar Nijmegen Heijendaal. Intercity's tussen Arnhem en Enschede of een doorgetrokken intercity uit Utrecht richting Zevenaar/Doetinchem/Winterswijk.
Ook bijvoorbeeld met de concessie Gouda/Alphen, is er geen doorgaande trein mogelijk tussen Gouda en Leiden.

• handoff
[...]

Dat komt omdat de regionale overheden regie hebben over de concessies. Als de Rijksoverheid gewoon regie neemt over het openbaar vervoer met dezelfde eisen, krijg je ook een prima dienstregeling.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Over het vandaag presenteerde concept van de DD-NG
Het valt mij op dat de treinen een beetje de uitstraling hebben van het Civia-platform die CAF bouwt, en die vooral in Spanje bij Renfe rijdt. Ik heb nog nergens gehoord dat de DD-NG op dit platform gebouwd zal worden, maar het viel mij wel op.

Dit is dan wel een oudje, maar toch zie ik wel enige overeenkomsten in de uitstraling.

En de NS DD-NG:

[Voor 13% gewijzigd door AW_Bos op 13-12-2022 16:32]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• Evest
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Gezien de niet-definitieve status van dit ontwerp is het niet gek dat CAF voor hun mock-ups terugvalt op een eigen bestaand platform toch?

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:24
cazzer22 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:34:
Overigens, hoe zit dit in onze buurlanden België en Duitsland? Daar geldt deze Europese richtlijn toch ook, heeft de DB al eens moeten meedingen voor het Duitse 'hoofdrailnet'?
Wat Duitsland betreft: al het Fernverkehr (IC's en ICE's) is open-access. Iedereen mag daar dus treinen rijden, wat Flixtrain bijvoorbeeld ook doet. DB rijdt dit ook voor eigen risico en rekening. En al het Regionalverkehr wordt aanbesteed door de Verkehrsverbünde, al gebeurt dat ook nog wel eens onderhands. Voorwaarde daarvan is wel dat die (vaak eigen) vervoerder niet mag meedingen in andere aanbestedingen. Dat is de reden waarom Westfalenbahn nu 100% Abellio is: de drie andere (inmiddels voormalige) aandeelhouders hebben onderhands gegunde concessies die ze anders inleveren moesten.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:49
AW_Bos schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:31:
Over het vandaag presenteerde concept van de DD-NG
Het valt mij op dat de treinen een beetje de uitstraling hebben van het Civia-platform die CAF bouwt, en die vooral in Spanje bij Renfe rijdt. Ik heb nog nergens gehoord dat de DD-NG op dit platform gebouwd zal worden, maar het viel mij wel op.

Dit is dan wel een oudje, maar toch zie ik wel enige overeenkomsten in de uitstraling.
[Afbeelding]

En de NS DD-NG:
[Afbeelding]
Bedoel je Civity platform? Waar ook de NS SNG op gebouwd is? Als ik dit lees gaat het dus om de nog nooit gebouwde Civity Duo.

PV Output

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Kalentum schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:48:
[...]

Bedoel je Civity platform? Waar ook de NS SNG op gebouwd is? Als ik dit lees gaat het dus om de nog nooit gebouwde Civity Duo.
Nee, ik heb het over de Civia die bij Renfe rijdt. Maar natuurlijk kan dit model ook doorgetrokken worden naar een nieuw Civity concept. Maar voor nu lijkt het erg op een Civia.

Dat de modellen transformeerden naar wat nieuws zagen we als voorbeeld ook bij Stadler met de GTW en de FLIRT. De eerste generatie Flirt had weer de kenmerken van de GTW... ;)

[Voor 14% gewijzigd door AW_Bos op 13-12-2022 16:56]

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:11
ArcticWolf schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:55:

Niet geschikt voor de HSL maar de 160km/u is wel het doel ja. Probleem is dat NS en ProRail al een langslepend conflict hebben over de baanstabiliteit, de vraag is of dit materieel wel aan de maximum (huidig) as-last voldoet.
Maar de overheid heeft niet voor niks 800 miljoen vrijgemaakt om dit probleem grootschalig aan te pakken, enige puntje van aandacht is dat niemand echt weet hoe dit goed aangepakt kan worden :+ een PSS laag (Culemborg en Alphen a/d Rijn) lost namelijk ook niet alles op en een kalk zand mengsel (toegepast bij Kesteren) ook niet.
In de nabije toekomst wordt de maximum snelheid van de Flevolijn opgewaardeerd naar 160km/u en de Hanzelijn willen ze inleggen op 180km/u (geen 200km/u).
Er staan ook wel andere lijnen op de nominatie maar S&T moet nog een advies geven over 160km/u langs perrons.
Flevolijn is het stuk tussen Weesp en Lelystad toch. Is de opwaardering naar 160 km/h ingrijpend? Wat komt daar zoal bij kijken?
Wel opvallend dat de Hanzelijn naar 180 ipv 200 gaat. Is toch aangelegd voor 200. Zit dat in de baanstabiliteit, of tractie? Neem aan dat het een kosten/batenafweging is.

Welke andere lijnen zitten in de pijplijn? Ik meen dat er al een aantal lijnen theoretisch geschikt zijn. Amsterdam-Utrecht is toch al 160, idem deel Oude Lijn tussen Den Haag en Leiden, en Schiphollijn. En Helmond richting Venlo.

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik denk niet dat andere vervoerders makkelijker personeel gaan vinden voor die sprinters.

Edit: oeps, pagina verder.

[Voor 14% gewijzigd door Commendatore op 13-12-2022 18:57]

• ArcticWolf
Wally2002 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:27:
[...]

Flevolijn is het stuk tussen Weesp en Lelystad toch. Is de opwaardering naar 160 km/h ingrijpend? Wat komt daar zoal bij kijken?
Wel opvallend dat de Hanzelijn naar 180 ipv 200 gaat. Is toch aangelegd voor 200. Zit dat in de baanstabiliteit, of tractie? Neem aan dat het een kosten/batenafweging is.

Welke andere lijnen zitten in de pijplijn? Ik meen dat er al een aantal lijnen theoretisch geschikt zijn. Amsterdam-Utrecht is toch al 160, idem deel Oude Lijn tussen Den Haag en Leiden, en Schiphollijn. En Helmond richting Venlo.
Nee in principe kan er nu al met 160km/u gereden worden tussen Weesp en Lelystad alleen er ligt geen ERTMS of ATB-M+. De bovenleiding en alignement is al geschikt, zelfs de seinafstanden voldoen volgens de wet aan 160 - 0km/u afstanden maar het beveiligingssysteem heeft die functie niet.

Hanzelijn zit hem in zowel tractie als baanstabiliteit. De meerwaarde om de baan op 200km/u te onderhouden weegt niet op tegen de (minimale) baten en de tractie is in theorie geschikt voor 200km/u, maar dat was destijds getest met 2x VIRM-6 op vol tractie in dezelfde groep, geinterpoleerd zou dat voldoende zijn voor 2x VIRM-6 om 200km/u te halen in dezelfde groep.
De ICE-3M (8 bakken) heeft daar 220km/u gereden maar dat was zonder dat er andere treinen reden, je ziet nu in de ICNG simulatie dat een ICNG-13 maximaal 187km/u haalt met de huidige OS afstand. ICNG -13 en 16 zullen dus nooit de dienstregeling halen als deze uitgelegd zou worden op 200km/u. Daarnaast is een ICNG qua as-last te zwaar om 200km/u te rijden omdat hij de 25T as-last dan overschrijd.

De Oude Lijn en Helmond - Sevenum zijn in beveiligingstechnisch geschikt om 160km/u te rijden, maar de bovenleiding dan weer niet, dit waren baanvakken die goed gekeurd zijn om sporadisch zo hard te rijden maar niet langdurig dus deze vallen straks weer af. Al zal de Oude Lijn wel een upgrade krijgen, dus wie weet in de toekomst... de ATB-M+ is tussen Helmond en Sevenum ook al lang weer weggehaald, al staan er volgens mij nog RS316 borden die /16\ aangeven.

Er wordt serieus gekeken om Utrecht - Arnhem op te waarderen naar 160km/u. Boxtel - Eindhoven is al geschikt om 160km/u te rijden, alleen de beveiliging nog niet.
Meppel - Groningen is ook een potentieel baanvak.
Amsterdam - Utrecht is nog niet geschikt om continue 160km/u te rijden, ook deze valt onder de baanstabiliteitsprobleem baanvakken.
Utrecht - Woerden zou in principe ook geschikt zijn, maar heb vooralsnog niks langs zien komen dat deze naar de 160km/u gaat als hier ERTMS komt.

• Wally2002
Dank @ArcticWolf voor de uitgebreide reactie! En goed om te lezen dat er serieus naar 160 km/h gekeken wordt.
Nee in principe kan er nu al met 160km/u gereden worden tussen Weesp en Lelystad alleen er ligt geen ERTMS of ATB-M+. De bovenleiding en alignement is al geschikt, zelfs de seinafstanden voldoen volgens de wet aan 160 - 0km/u afstanden maar het beveiligingssysteem heeft die functie niet.
Moet er nog aanvullend akoestisch onderzoek gedaan worden bij een snelheidsverhoging, of is dat juridisch al gedekt vanuit de aanleg toentertijd?
Hanzelijn zit hem in zowel tractie als baanstabiliteit. De meerwaarde om de baan op 200km/u te onderhouden weegt niet op tegen de (minimale) baten en de tractie is in theorie geschikt voor 200km/u, maar dat was destijds getest met 2x VIRM-6 op vol tractie in dezelfde groep, geinterpoleerd zou dat voldoende zijn voor 2x VIRM-6 om 200km/u te halen in dezelfde groep.
Mag ik hieruit concluderen dat er geen hoge investeringen aan de voorkant worden gedaan zoals onderheide constructies e.d., waardoor op onderhoud bespaard kan worden? Althans dat die investering nooit terugverdiend wordt, ook niet in reistijdwinst, en dat de huidige situatie uitgangspunt is. Of worden er dan toch (kleine) investeringen gedaan in baanstabiliteit?
De Oude Lijn en Helmond - Sevenum zijn in beveiligingstechnisch geschikt om 160km/u te rijden, maar de bovenleiding dan weer niet, dit waren baanvakken die goed gekeurd zijn om sporadisch zo hard te rijden maar niet langdurig dus deze vallen straks weer af. Al zal de Oude Lijn wel een upgrade krijgen, dus wie weet in de toekomst... de ATB-M+ is tussen Helmond en Sevenum ook al lang weer weggehaald, al staan er volgens mij nog RS316 borden die /16\ aangeven.
Is die upgrade van de Oude Lijn vooral beveiligingstechnisch? Ik had zelf verwacht dat met name in dit deel van Nederland de bodemgesteldheid en dus baanstabiliteit een issue zou zijn, maar dat speelt op de Oude lijn wellicht vooral tussen Delft en Schiedam en minder op de andere delen.
Er wordt serieus gekeken om Utrecht - Arnhem op te waarderen naar 160km/u. Boxtel - Eindhoven is al geschikt om 160km/u te rijden, alleen de beveiliging nog niet.
Meppel - Groningen is ook een potentieel baanvak.
Amsterdam - Utrecht is nog niet geschikt om continue 160km/u te rijden, ook deze valt onder de baanstabiliteitsprobleem baanvakken.
Utrecht - Woerden zou in principe ook geschikt zijn, maar heb vooralsnog niks langs zien komen dat deze naar de 160km/u gaat als hier ERTMS komt.
Lijken me heel logische stukken, gezien de afstanden en alignement, en ook gezien de grondslag/bodemgesteldheid (behalve dan Amsterdam-Utrecht).

Zijn overwegen nog een issue bij 160 km/h, ivm grotere gevolgen bij een mogelijke aanrijding?

• nascar28
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:28
Er zullen her der wel wat aanrijdlussen van overwegen verlegd moeten worden anders word het wel heel erg spannend met een openstaande overwegen terwijl de trein langsdendert.

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:34

mambo No5

Bad Apple?

Met ERTMS ga je een snelheidsafhankelijke aankondiging krijgen; lussen ga je er dus niet mee hoeven te verleggen. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• ArcticWolf
Aanrijdlussen? Die vind je alleen bij NCBG emplacementen. (Scheidt & Bachmann overwegen) :Y)

Huidige detectie en aankondiging vindt plaats dmv. ES-lassen en afvallen van relais of door assentellers.

Netto aankondiging is vaak 22s, dan nog de systeem reactietijd van de interlocking erbij optellen en je bruto aankondiging komt op 24 a 25s voor een normale dubbelsporige overweg.
140km/u / 3,6 * 25s = 972 meter. Op dat punt wordt de overweg dan hard aangekondigd.

Onder ERTMS kan het zowel op de oude manier plaatsvinden als treinafhankelijk. Ik denk eerlijk gezegd dat er een combinatie uitgerold gaat worden van harde aankondigingen en treinafhankelijke aankondiging, maar deze keus is nog niet gemaakt. Als de treinafhankelijke aankondiging goed werkt wordt de harde aankondiging overbrugt, als deze niet goed werkt dan blijft de harde aankondiging geactiveerd als fall-back.

De nieuwe methode is namelijk afhankelijk van een goede GSM-R verbinding met het RBC. De trein meldt de snelheid en locatie aan het RBC en het RBC bepaald dan of de overweg dicht moet of niet. Voor de MA (Movement Authority) is het niet noodzakelijk dat de trein altijd verbinding heeft met het RBC maar voor overwegen is het wel noodzakelijk. Alleen de verbinding kan niet altijd gegarandeerd worden, daarom is die treinafhankelijke heel erg afhankelijk van de radioverbinding.
Wally2002 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:48:
Dank @ArcticWolf voor de uitgebreide reactie! En goed om te lezen dat er serieus naar 160 km/h gekeken wordt.
[...]
Moet er nog aanvullend akoestisch onderzoek gedaan worden bij een snelheidsverhoging, of is dat juridisch al gedekt vanuit de aanleg toentertijd?
Zolang werk ik nog niet bij het spoor ;) maar ik ga er even vanuit dat het juridisch destijds al is vastgelegd want Almere was nog maar een dorp destijds van de aanleg.
[...]
Mag ik hieruit concluderen dat er geen hoge investeringen aan de voorkant worden gedaan zoals onderheide constructies e.d., waardoor op onderhoud bespaard kan worden? Althans dat die investering nooit terugverdiend wordt, ook niet in reistijdwinst, en dat de huidige situatie uitgangspunt is. Of worden er dan toch (kleine) investeringen gedaan in baanstabiliteit?
De rijtijdwinst is zo minimaal dat de meerwaarde tov. het extra onderhoud niet de moeite waard is om 200km/u te gaan rijden. Sowieso wordt de dienstregeling vanuit Zwolle en Schiphol ontworpen en heeft CM geconcludeerd dat het geen nut heeft om deze rijtijdwinst te incasseren. Over 45km is 20km/u verschil ook te verwaarlozen. 15 min vs 13,5 min. Die 1,5 minuut kan hooguit als buffer gaan fungeren als dit nodig is voor de robuustheid.
[...]

Is die upgrade van de Oude Lijn vooral beveiligingstechnisch? Ik had zelf verwacht dat met name in dit deel van Nederland de bodemgesteldheid en dus baanstabiliteit een issue zou zijn, maar dat speelt op de Oude lijn wellicht vooral tussen Delft en Schiedam en minder op de andere delen.
Dat moet nog zichtbaar worden gemaakt in de aankomende MIRT studie die volgend jaar begint.
[...]

Lijken me heel logische stukken, gezien de afstanden en alignement, en ook gezien de grondslag/bodemgesteldheid (behalve dan Amsterdam-Utrecht).

Zijn overwegen nog een issue bij 160 km/h, ivm grotere gevolgen bij een mogelijke aanrijding?
Het is voornamelijk een juridisch dingetje, vanuit beleid vinden wij dat het onverantwoord is om met 160km/u over overwegen te rijden. Vanuit de huidige regelgeving is het zelfs niet eens meer toegestaan om hoger dan 140km/u over overwegen te rijden, alleen tegenwoordig staat er wel een escape in de regelgeving.

Elk baanvak heeft een overweg getal gekregen, je mag bepaalde overwegen saneren en dan aantonen dat het met 160km/u niet onveiliger wordt waarbij het gezamenlijke getal niet overschreden mag worden (liever dat die minder wordt). Er staat ook een afstandsfactor in, tussen Meppel en Groningen bv, liggen er soms wel 5 overwegen binnen 2km, de blootstelling op gevaar is dan gewoon hoog.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:42

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Evest schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:15:
[...]

Is er uiteindelijk een verplichting om de NLse perronhoogte te verlagen voor die toegankelijkheid (zou een klap kosten zeg), of is het voldoende als er mogelijkheid tot gelijkvloerse instap is?
Dan verliezen de Sprinters en ICNG weer hun gelijkvloerse instap.

Met de perronhoogte in Nederland is op zich niets mis. Het is al heel wat dat het hier gestandaardiseerd is. In het buitenland zie je veelal nog een mengelmoes aan perronhoogtes, waardoor er materieel met verschillende instaphoogtes moet worden ingekocht (zie de verschillende dosto's in Duitsland bijvoorbeeld: lage instap en hoge instap) of je als reiziger bij sommige perrons uit de trein moet klimmen in plaats van uitstappen.

Het kan overigens wel: Sydney (Australië) heeft een vergelijkbare perronhoogte als Nederland en rijdt met dubbeldekstreinen met gelijkvloerse instap (ploatje). Het nadeel is dat het aantal zitplaatsen en de rolstoelruimte beperkt is en de trappen aan de stijle kant zijn (veel stijler dan in onze VIRMs) (nog een ploatje). De deuren zitten namelijk verder richting het midden van het rijtuig t.o.v. een VIRM of 'hoge-instap-dosto'), wat plek afsnoept van het dubbeldeks deel van het rijtuig.

Ik denk dat het rijden met een combinatie van dubbel- en enkeldeksrijtuigen een goede compromis is. Wel zou ik, als ik de ontwerper van de trein was, het enkeldeksrijtuig optisch beter bij de dubbeldeksrijtuigen laten passen. Bijvoorbeeld een verhoging op het dak van het enkeldeksrijtuig zodat het hoogteverschil niet opvalt, een gestroomlijnde bakovergang op het dubbeldeksrijtuig (zoals bij de eerste generatie TGV Duplex) of een schuin oplopend dak zodat het bij de bakovergang netjes aansluit op het dubbeldeksrijtuig
[...]

Eén ding is zeker: de DDNG wordt één van de treinen allertijden :+
Dat zeker! Hij valt ook zeker in de top 10 beste dubbeldekkers die ooit op het Nederlandse spoornet hebben gereden. :+

[Voor 7% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 14-12-2022 12:33. Reden: zinsopbouw was om te huilen]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:50
dennistd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:47:
[...]

Wat Duitsland betreft: al het Fernverkehr (IC's en ICE's) is open-access. Iedereen mag daar dus treinen rijden, wat Flixtrain bijvoorbeeld ook doet. DB rijdt dit ook voor eigen risico en rekening. En al het Regionalverkehr wordt aanbesteed door de Verkehrsverbünde, al gebeurt dat ook nog wel eens onderhands. Voorwaarde daarvan is wel dat die (vaak eigen) vervoerder niet mag meedingen in andere aanbestedingen. Dat is de reden waarom Westfalenbahn nu 100% Abellio is: de drie andere (inmiddels voormalige) aandeelhouders hebben onderhands gegunde concessies die ze anders inleveren moesten.
Dankje, ik wist niet dat Duitsland al zo ver hierin was.En toch wordt, dacht ik dan, vrijwel het hele fernverkehr net door de DB gereden.

Mogelijk is die insteek hier ook een idee, de provincies alle stoptreinen laten aanbesteden en de NS IC's gunnen? Ik denk dat het spoorwegnet in Nederland mogelijk te vol is om hier ook de IC's vrij te geven aan elke vervoerder.

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
handoff schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:17:
[...]
Intercity's tussen Arnhem en Enschede of een doorgetrokken intercity uit Utrecht richting Zevenaar/Doetinchem/Winterswijk.
Vroeger en dan praat ik over 2000 was dit er wel soort van smorgens vroeg om 7:00 vertrok er vanuit Zevenaar een NS kopkoper/dubbeldekker die t/m Arnhem Centraal een stoptrein was en daarna ging die als intercity door naar Den Haag/Rotterdam.

• cazzer22
[...]

Dit soort goede dingen zoals integratie tussen trein en bus kan je als overheid ook gewoon eisen als NS al het spoorvervoer uitvoert. Dit vergt gewoon politieke wil.

Ik mis vooral uitlopers van intercity's die door de regionale concessies niet mogelijk zijn. Voorbeelden zijn dat de intercity niet kan worden doorgetrokken naar Nijmegen Heijendaal. Intercity's tussen Arnhem en Enschede of een doorgetrokken intercity uit Utrecht richting Zevenaar/Doetinchem/Winterswijk.
Ook bijvoorbeeld met de concessie Gouda/Alphen, is er geen doorgaande trein mogelijk tussen Gouda en Leiden.
Die hebben we sowieso weinig gehad in Nederland in mijn herinnering. Alleen die trein tussen Eindhoven en Zwolle had erg veel verschillende uitlopers (Horst, Weert, Roosendaal etc) en ik herinner me ook een Sneltrein naar Zevenaar zoals je aanhaalt, maar dat was toen de NS ook daar nog mocht rijden.

Vroeger had je wel wat meer wekelijkse of seizoenstreinen dan nu, zoals de Valkenburgexpres. Het komt deels door die concessies dat ze niet meer mogelijk zijn, maar ook door hoe het net tegenwoordig gebruikt wordt, meer als een metro, met frequente verbindingen, die elke keer hetzelfde zijn. De flexibiliteit is er een beetje uit zeg maar.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

cazzer22 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:00:
[...]

Dankje, ik wist niet dat Duitsland al zo ver hierin was.En toch wordt, dacht ik dan, vrijwel het hele fernverkehr net door de DB gereden.

Mogelijk is die insteek hier ook een idee, de provincies alle stoptreinen laten aanbesteden en de NS IC's gunnen? Ik denk dat het spoorwegnet in Nederland mogelijk te vol is om hier ook de IC's vrij te geven aan elke vervoerder.
Mijn angst is Britse toestanden. Daar is al het hele spoorwezen geliberaliseerd en is het soms duurder om met de trein te reizen dan te vliegen. Krijg jij vandaag te horen dat je vanmiddag van London naar York moet reizen? Nou, dat kost je dan zo'n € 130 enkele reis.

Een vergelijkbare treinreis in Nederland (Groningen - Maastricht) kost je nog geen 28 euro.

"Ja maar", zeggen de voorstanders van liberalisering dan, "dat komt omdat je zo kort van te voren boekt! Vraag en aanbod! Boek maar eens twee maanden van tevoren!".

Prima, dan wil ik op 15 februari 2023 van London naar York. Twee maanden van te voren boeken dus. Dat kost me dan € 56 enkele reis. Nog steeds twee keer duurder dan dezelfde afstand in Nederland met NS.

En die reis naar York is met twee keer overstappen. Wil ik zonder overstappen reizen, dan kost me dat kaartje in februari € 142 euro. Want aan cumulatieve kilometerkorting doet die vervoerder die de trip zonder overstappen aanbiedt niet.

In de UK zit ik met dat kaartje ook aan één combinatie van treinen vast. Mis ik die trein of mislukt een overstap tussen twee vervoerders, dan is mijn kaartje niet geldig in de volgende. Dan mag ik éérst de hoofdprijs betalen voor een nieuw kaartke en kan ik later een stukje van dat geld (niet het hele bedrag mind you!) terugvragen via een callcenter in India.

Wil ik kunnen annuleren omdat het niet doorgaat? Of toch last-minute een andere trein pakken omdat het gezellig is in York? Dan kost dat ook nog eens extra (als ik dat bij het boeken aangeef en bijbetaal; anders is mijn hele kaartje zelfs ongeldig, zie boven).

Rijdt je trein niet? Dan kun je niet in een trein van een andere vervoerder stappen. Daar is je kaartje namelijk niet geldig. Je kunt zelfs niet i nde volgende trein van de juiste vervoerder stappen, want ook daar is je kaartje niet geldig. Tenzij het personeel het aangeeft (maar dat is geheel aan de nukken van het personeel). Nee, je moet de klantenservice bellen, aangeven dat jouw trein niet rijdt en dan boeken ze je kaartje om. Geen smartphone om het e-ticket met de omboeking er op te laten zien aan de controleur? Ga maar naar de balie en sta in de rij met de rest van de mensen die niet met diezelfde trein meekunnen.

Gelukkig heb je tijd genoeg om in de rij te staan, want rijden de treinen rijden maar om de twee uur. Want liberalisering en de trein komt toch wel vol.

En dan nog even dit:

Die regionale vervoerders die nu aan het Calimero-en zijn tegen "grote boze nationale NS", zijn zelf onderdeel van vervoersreuzen (Arriva = DB, Keolis = SNCF, Connexxion = Transdev) die in eigen land fel tegen liberalisering van het spoor zijn. Hypocrisie noemt men dat.

Dus nee. Laat dat liberaliseren van het hoofdrailnet in Nederland maar zitten.

[Voor 44% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 14-12-2022 12:46]

• cazzer22
@Heroic_Nonsense Daarvoor in de plaats hebben we nu een grote vervoerder die een groot deel van haar diensten als bijzaak ziet, de sprinters.

Je haalt nou net het andere uiterste aan, wat ik zou willen zien is dat de NS ook meer waarde hecht aan minder lucratieve verbindingen. Nu met het personeelstekort zie je toch dat de focus ligt op de meest verdienende routes, en de rest wordt makkelijker afgeschaald.

Ik weet ook dat ook een andere vervoerder niet een extra blik personeel kan opentrekken, maar ze zouden mogelijk een evenwichtigere verdeling van het personeel over de routes kunnen maken als het door een regionale aanbesteding ook als primair wordt gezien.

Edit na edit van heroic:
In Duitsland is de markt nou juist al redelijk geliberaliseerd, meer een voorbeeld voor hier. Ik zeg ook niet dat het 1 op 1 overgenomen moet worden. Het Verenigd Koninkrijk is dacht ik ook terug aan het komen op haar drastische liberalisatie

[Voor 18% gewijzigd door cazzer22 op 14-12-2022 13:42]

• ed1703
  • Niet online
cazzer22 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:36:
@Heroic_Nonsense Daarvoor in de plaats hebben we nu een grote vervoerder die een groot deel van haar diensten als bijzaak ziet, de sprinters.
Niet om het 1 of ander, maar het is de enige aandeelhouder die NS juist in die positie drijft.
Diezelfde overheid bemoeit zich regelmatig hoe NS z'n IC-diensten moet uitvoeren:
OA het slopen van alle IC-diensten vanuit Dordrecht naar het zuiden is daar een voorbeeld van.
Moet over de HSL, want: GELD VERDIENEN!!
Aan sprinterdiensten verdient NS gewoonweg niet genoeg en vaak kan het ook niet uit.
Je haalt nou net het andere uiterste aan, wat ik zou willen zien is dat de NS ook meer waarde hecht aan minder lucratieve verbindingen. Nu met het personeelstekort zie je toch dat de focus ligt op de meest verdienende routes, en de rest wordt makkelijker afgeschaald.
Maar dat is dan toch ook logisch? Of moeten we nu naar toestanden toe dat NS ook maar op winstgevende verbindingen gaat schrappen waardoor er uiteindelijk nog meer steun verleent moet worden door onze overheid en de geraakte mensen juist de auto in jaagt?

Waar wil je nu naartoe? een serie 1800 die proppievol zit een uurdienst geven om sprinter 5500 te gaan rijden waar in de avonduren geen hond in zit?

[Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 14-12-2022 15:20]

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

cazzer22 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:36:
Hmmm, het is kiezen tussen twee kwaden. Als er een trein niet kan rijden, is het gewenster om een sprinter uit te laten vallen dan een IC. In die IC passen meer mensen en die mensen willen een grote afstand afleggen. Het is niet te doen om die mensen die afstand met alternatief vervoer af te laten leggen (plan maar eens een reis met alleen bus van Nijmegen naar Tilburg: dat is meerdere keren overstappen), plus dat je de bezetting van een IC niet even in een paar bussen stopt.

Een reiziger van een uitgevallen Sprinter kan (in theorie) nog naar het dichtstbijzijnde IC-station reizen en dan een niet-uitgevallen Sprinter nemen om bij de eindbestemming te komen. Of de reis per streekbus maken.
Advocaat van de duivel: welke routes moeten ze dan wel afschalen? Ga je drukke treinen afschalen, dan dupeer je meer mensen dan als je minder drukke treinen afschaalt. Dat die drukke treinen meer reizigers-euro's opleveren lijkt me niet echt een drijfveer van NS; die reizigers van de minder drukke treinen die wel afgeschaald zijn verliezen ze namelijk niet: de mensen pakken dan een andere trein.

Wel, en dat is echt een punt van kritiek op NS, zouden ze ook de minder drukke treinen moeten verlengen (of tenminste langer materieel moeten inzetten; een zesje ipv een viertje). Dat doet men nu echt onvoldoende.
Ik weet ook dat ook een andere vervoerder niet een extra blik personeel kan opentrekken, maar ze zouden mogelijk een evenwichtigere verdeling van het personeel over de routes kunnen maken als het door een regionale aanbesteding ook als primair wordt gezien.
Ik woon in het oosten. Hier zijn twee alternatieve vervoerders actief (Breng en Arriva). Ook daar is erg veel uitval de laatste tijd. Gisteren reed de Maaslijn (Arrive Limburg) op halve kracht wegens "logistieke problemen". Breng (Arnhem - Doetinchem) heeft ook last van het personeelstekort en kiest er vaak voor om dan wel een bus en geen trein te laten rijden.
Edit na edit van heroic:
In Duitsland is de markt nou juist al redelijk geliberaliseerd, meer een voorbeeld voor hier. Ik zeg ook niet dat het 1 op 1 overgenomen moet worden. Het Verenigd Koninkrijk is dacht ik ook terug aan het komen op haar drastische liberalisatie
Er klinken geluiden in het VK, dat klopt. Labour heeft het OV in de 90s geliberaliseerd, maar geeft aan het terug te willen draaien. Het excuus is nu "moest van Brussel" en "de weg was al ingeslagen door het Tories-kabinet vóór ons dus terugkrabbelen was lastig". Men heeft daar blijkbaar spijt van.

Wellicht dat, als Labour weer een keer aan de macht komt, de vrijheid van Brexit wordt aangegrepen om een en ander te nationaliseren, but I doubt it.

Nu zijn de Tories al weer een tijdje aan de macht en die draaien het echt niet terug; die delen het wereldbeeld met de Nederlandse VVD en D66 en laten het liever aan de markt over.

Maar vergis je niet: de Britse spoorbedrijven zijn ook grotendeels in buitenlandse handen (Abellio = Nederlands, Arriva = Duits, c2c = Italiaans, EWS = Duits, Eurostar = Frans, Southern = Frans etc.) en de UK neemt nog steeds deel in handelsverdragen die die bedrijven het eigendomsrecht geven. Dus nationalisering zal niet zonder slag of stoot gaan.

[Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 14-12-2022 15:12]

• Maasluip
  • Laatst online: 03-02 14:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Dat je geen doorgaande treinen naar Nijmegen Heijendaal of Doetinchem/Winterswijk hebt heeft natuurlijk een andere reden.
Dat is zonder enig probleem in de concessie te regelen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• handoff
Maasluip schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:35:
[...]

Dat je geen doorgaande treinen naar Nijmegen Heijendaal of Doetinchem/Winterswijk hebt heeft natuurlijk een andere reden.

[...]

Dat is zonder enig probleem in de concessie te regelen.
Voor Nijmegen Heijendaal zal het na de elektrificatie van de Maaslijn technisch mogelijk zijn, lijkt me. Maar het probleem is dat de lijnvoering niet concessieoverstijgend is, waardoor het nadeliger is voor de reiziger.

Waarom is het nu niet geregeld in de concessie Alphen-Gouda, ik snap sowieso niet waarom deze korte lijn een aparte concessie nodig heeft.

• ed1703
  • Niet online
handoff schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:01:
[...]

Waarom is het nu niet geregeld in de concessie Alphen-Gouda, ik snap sowieso niet waarom deze korte lijn een aparte concessie nodig heeft.
Omdat deze spoorlijn onderdeel was van een groter project RijnGouwelijn (Gouda-Alphen-Leiden-Katwijk-Noordwijk) en het lightrailverbinding zou worden. De spoorlijn Alphen - Leiden zou hier dus ook onderdeel van worden. Gouda - Alphen is nog steeds onderdeel van het Besluit aanwijzing vervoersdienst provincie Zuid-Holland. Zolang de politiek daar niets mee doet blijft dat ook zo. Aanbestedingseilandjes werken niet, men krijgt ze ook vrijwel niet ondergebracht.
Zie voorbeeld Amersfoort-Ede. Geïnteresseerde partijen vinden lukt al niet.

[Voor 27% gewijzigd door ed1703 op 15-12-2022 06:42]

• ArcticWolf
Japanse praktijken vanmorgen, proppen :Y) gelukkig werd er in Amersfoort een treinstel bijgeplaatst, maar toen duurde het nog 5 minuten voordat iedereen uit de trein was en her verdeeld was over alle treinstellen. Zo bouw je ook vertraging op (ook omdat de machinist rekening hield met iedereen die stond, ook al stond iedereen vast tegen elkaar aan B) )

Vertraging op de hogesnelheidslijn door ontwerpfout

Veel treinen op de hogesnelheidslijn (HSL) zijn vertraagd. Dat komt door schade aan een viaduct ter hoogte van Rijpwetering. Daarom rijden treinen daar nu tijdelijk langzamer. Mede door deze vertraging halen we niet onze doelstelling met betrekking tot het op tijd rijden op de HSL.
Lees het hele artikel: https://www.prorail.nl/ni...eidslijn-door-ontwerpfout

• Wally2002
ArcticWolf schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:55:
Het is voornamelijk een juridisch dingetje, vanuit beleid vinden wij dat het onverantwoord is om met 160km/u over overwegen te rijden. Vanuit de huidige regelgeving is het zelfs niet eens meer toegestaan om hoger dan 140km/u over overwegen te rijden, alleen tegenwoordig staat er wel een escape in de regelgeving.

Elk baanvak heeft een overweg getal gekregen, je mag bepaalde overwegen saneren en dan aantonen dat het met 160km/u niet onveiliger wordt waarbij het gezamenlijke getal niet overschreden mag worden (liever dat die minder wordt). Er staat ook een afstandsfactor in, tussen Meppel en Groningen bv, liggen er soms wel 5 overwegen binnen 2km, de blootstelling op gevaar is dan gewoon hoog.
In Europa schijnt 160 km/h wel zo'n beetje de max te zijn, dat overwegen nog toegestaan zijn. Alhoewel Zweden blijkbaar hogere snelheden toestaat in combinatie met volledige overwegbomen en obstakeldetectie op de overweg.

Die escape is denk ik het 'stand still' principe, dat het totale risico dus niet groter mag worden, en liever kleiner. Frequentieverhogingen zullen daar ook van belang zijn lijkt mij.

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Wally2002 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:13:
[...]

In Europa schijnt 160 km/h wel zo'n beetje de max te zijn, dat overwegen nog toegestaan zijn. Alhoewel Zweden blijkbaar hogere snelheden toestaat in combinatie met volledige overwegbomen en obstakeldetectie op de overweg.

Die escape is denk ik het 'stand still' principe, dat het totale risico dus niet groter mag worden, en liever kleiner. Frequentieverhogingen zullen daar ook van belang zijn lijkt mij.
In Rusland wordt er gewoon 200km/u gereden en op een klein traject 250km/u. Dan moet ik wel een kanttekening plaatsen dat een mensenleven daar niet heel veel waard is.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:48
exelletor schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:22:
[...]

In Rusland wordt er gewoon 200km/u geleden en op een klein traject 250km/u. Dan moet ik wel een kanttekening plaatsen dat een mensenleven daar niet heel veel waard is.
Maar daar komen dan ook de "slagbomen" uit de grond.

https://www.eurogunzel.co...evel-crossings-bite-back/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Stuk over de nieuwe accuwagon waarmee Strukton zonder bovenleiding met een 1700 kan rijden. Grappig om te zien hoe ze het geheel steeds een stap simpeler hebben gemaakt en uiteindelijk bij een "container power bank" uitgekomen zijn.

Het oorspronkelijke plan maakte gebruik van twee stuurstandrijtuigen, dat zal logistiek een stuk makkelijker zijn dan een losse wagon. Maar blijkbaar is dat toelatingstechnisch een dingetje.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Vandaag was er (toevallig of niet? ;) ) bij Strukton in Amersfoort ook de doop van de vijf overgebleven genummerde locomotieven. De drie ex-NS 1700 die nog naamloos waren kregen vandaan de namen:
Kethie (1736), Janny (1740) en Charlotte (1756). Uiteraard werden de locs ook opgefrist met een champagnefontein. ;)

Ook kregen de Vossloh G400 rangeerlocs (ex-NS 700) hun namen. Dit zijn Martine (704) en Magda (706)

Rechts staat Martine te kijken naar de naar haar vernoemde locomotief.

[Voor 83% gewijzigd door AW_Bos op 15-12-2022 22:47]

• Get!em
  • Laatst online: 11:08

Get!em

Oh die ja!

Is dit aanvullend op de eerdere beperking in de bocht over de A4? Want daar gaat het al maanden <50kmpu zoals ook al eerder door iemand opgemerkt in dit topic.

Geeft random wel gekke effecten omdat de kanting daar ook zo sterk is. Koffers vallen door de trein heen.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03-02 23:33
Geen idee of het in dit topic thuis hoort, of in een van de culinaire topics: Ik kwam dit bericht tegen over iemand die met zijn airfryer in de trein bij Tilburg kaassoufles zat te bakken :+

Kan dit eigenlijk wel ? Ik ging er eigenlijk van uit dat de stopcontacten in de treinen afgezekerd zouden zijn op de gemiddelde laptopvoeding + wat marge. In Duitse treinen heb ik ook wel stopcontacten gezien met een sticker "max 300 watt".

In het volgende artikel reageert een woordvoerder van de NS. Het mag niet, want het kan geuroverlast veroorzaken. (of weten ze gewoon dat dat spul van Smullers niet te hachelen is, en zijn ze bang dat iedereen de airfryer mee neemt ? :+ )

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Ik weet wel dat de stopcontacten in de VIRM goed afgezekerd zijn. In dit geval lijkt het om de FLIRT te gaan. Een 'van de plank bestelde trein' door NS in 2015. Blijkbaar is daar niet of niet licht op gezekerd. Of de airfryer-man heeft een schoonmakers-stopcontact gebruikt die je vaak laag boven de vloer vind.

Get!em schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:00:
[...]

Is dit aanvullend op de eerdere beperking in de bocht over de A4? Want daar gaat het al maanden <50kmpu zoals ook al eerder door iemand opgemerkt in dit topic.

Geeft random wel gekke effecten omdat de kanting daar ook zo sterk is. Koffers vallen door de trein heen.
Het is een tijdje 40 km/u geweest, maar het is inmiddels al even weer terug naar 80 km/u (en de rest van het stuk Groene Harttunnel - Hoofddorp 160, maar daar merk je met een ICD niets van natuurlijk).

• LordSinclair
Wally2002 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:13:
Alhoewel Zweden blijkbaar hogere snelheden toestaat in combinatie met volledige overwegbomen en obstakeldetectie op de overweg.
Dat zal in het drukke Nederland niet gaan werken. Want dat zal betekenen dat overwegen veel eerder moeten sluiten. Dit omdat wanneer de overweg dicht is, en niet vrij is, de trein nog voldoende afstand moet hebben om normaal tot stilstand te komen.

In de praktijk betekend dat dus dat
- Sommige overwegen (bijna) niet meer open zullen gaan gedurende de dag
- Mensen dit zullen weten en er misbruik van maken en toch door rijden met de auto/fiets, de trein stopt toch wel.

• Get!em
  • Laatst online: 11:08

Get!em

Oh die ja!

Over onbewaakte (*geen slagbomen, wel verkeerslichten ) spoorwegovergang…. Ik was wel verbaasd toen hier ineens een trein voorbij kwam bij Sloterdijk.

https://maps.app.goo.gl/6kKEH8Gz7QH56Pkb6?g_st=ic

Zal voor locals normaalste zaak zijn…

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Pff, dat was jaren geleden in Rotterdam ook normaal, gewoon even een gas/olietanker door je woonstraat heen. :P

Wikipedia: Havenspoorlijnen Wilhelminapier, Rijnhaven en Maashaven / http://www.feijenoordseme...ritten%20en%20klussen.htm <-Aanrader

[Voor 56% gewijzigd door Illegal_Alien op 16-12-2022 10:38]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:29
Kan ik, als ik om 18:26 incheck op de NS paal (met NS Flex Dal Voordeel) de trein van 18:29 pakken zonder problemen te krijgen? Korting wordt als het goed is wel geactiveerd (inchecken na 18:25) maar formeel is deze pas vanaf 18:30 geldig

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

@tyson69 Ja, dat kan. Als je met OV-chipkaart reist dan is alleen de inchecktijd van belang, en daar zit die vijf minuten speling op in jouw voordeel. Bovendien mag je in de spits gewoon blijven reizen, zo lang je bent ingecheckt. Dat is dus een groot voordeel t.o.v. de traditionele kaartjes.

Volgens mij kunnen conducteurs niet eens zien welk abonnement je precies hebt, maar alleen dat je ingecheckt bent (tijd + plek).

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:29
Evest schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:03:
@tyson69 Ja, dat kan. Als je met OV-chipkaart reist dan is alleen de inchecktijd van belang, en daar zit die vijf minuten speling op in jouw voordeel. Bovendien mag je in de spits gewoon blijven reizen, zo lang je bent ingecheckt. Dat is dus een groot voordeel t.o.v. de traditionele kaartjes.

Volgens mij kunnen conducteurs niet eens zien welk abonnement je precies hebt, maar alleen dat je ingecheckt bent (tijd + plek).
Mijn reis start rond half 7, de vraag is dus of ik de trein van 18:29 kan nemen of nog moet wachten tot 18:59. Formeel dat laatste, in de praktijk zal de eerste optie dus werken

[Voor 0% gewijzigd door tyson69 op 16-12-2022 13:29. Reden: typo]

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Ook formeel dat eerste. De enige regel waaraan je moet voldoen is dat je je reis begint binnen 30 minuten nadat je incheckt. Dat de prijs die gerekend wordt bepaald wordt op het moment van inchecken en dat dat systeem je korting geeft als je incheckt vanaf vijf minuten vóór het eind van de spits doet daar niks aan af :)

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:09

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

AW_Bos schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:27:
Vandaag was er (toevallig of niet? ;) ) bij Strukton in Amersfoort ook de doop van de vijf overgebleven genummerde locomotieven. De drie ex-NS 1700 die nog naamloos waren kregen vandaan de namen:
Kethie (1736), Janny (1740) en Charlotte (1756). Uiteraard werden de locs ook opgefrist met een champagnefontein. ;)

[Afbeelding]

Ook kregen de Vossloh G400 rangeerlocs (ex-NS 700) hun namen. Dit zijn Martine (704) en Magda (706)

[Afbeelding]
Rechts staat Martine te kijken naar de naar haar vernoemde locomotief.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Leuk dat ze de locs vernoemen naar bestaande personen. Weet iemand wie de dames zijn? Familie van de werknemers/machinisten? Of zijn het zelf medewerkers van Strukton?

We've got that ring of confidence

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Yukkie schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:56:
[...]

Leuk dat ze de locs vernoemen naar bestaande personen. Weet iemand wie de dames zijn? Familie van de werknemers/machinisten? Of zijn het zelf medewerkers van Strukton?
Medewerksters van Strukton. Voornamelijk de kantoormensen.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Illegal_Alien schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:31:
Pff, dat was jaren geleden in Rotterdam ook normaal, gewoon even een gas/olietanker door je woonstraat heen. :P

Wikipedia: Havenspoorlijnen Wilhelminapier, Rijnhaven en Maashaven / http://www.feijenoordseme...ritten%20en%20klussen.htm <-Aanrader
Hier in Nijmegen ook: de havenstamlijn liep dwars door een woonwijk, met de rails in het wegdek gefreesd. Iedere donderdag (of was het dinsdag :?) kwam er dan een Hippel, 2200 of (later) 6400 met een rijtje goederenwagons door de wijk geknarst. De trein reed stapvoets en voor de trein liep een man met een vlag uit, die als een soort klaar-over de auto's tegenhield bij iedere zijstraat en kruising.

Een kennis die aan de straat woonde, had er foto's van aan de muur hangen.

De lijn is al lang opgebroken en is nu grotendeels een fietspad righting een nieuwbouwwijk, maar zo hier en daar liggen nog stukjes spoor verspreid over het industrieterrein bij de Waalhaven.
AW_Bos schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:16:
[...]

Medewerksters van Strukton. Voornamelijk de kantoormensen.
"Rianne" zit er dan gek genoeg niet tussen.

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-02 20:01
https://nos.nl/artikel/24...trein-maastricht-schiphol

Hapjes, drankjes en livemuziek op eerste nachttrein Maastricht-Schiphol

Op het traject Maastricht-Schiphol heeft vannacht voor het eerst een nachttrein gereden. De trein van de regionale vervoerder Arriva vertrok om 01.01 uur uit Maastricht en reed via onder andere Eindhoven, Utrecht en Amsterdam-Zuid naar Schiphol. Daar kwam hij om 03.15 uur aan.
Ik vroeg me af hoe het zat met poortjes en dergelijke, maar je kan dus alleen kaartjes via een speciale app kopen (glimble) zodat je met een QR-code door een station met poortjes kan. Je kan dus alleen reizen met deze trein als je een smartphone hebt met een recente iOS of Android-versie.

De app heeft bijzondere voorwaarden trouwens ( https://www.glimble.nl/onze-voorwaarden )
  • Je bent zelf verantwoordelijk voor het correct downloaden, installeren en functioneren van de app.
  • Je gaat akkoord met het ontvangen en installeren van (automatische) updates van de glimble app. Hoewel wij streven naar een optimale gebruikerservaring voor jou, kunnen wij niet garanderen dat de glimble app vrij is van fouten, bugs en/of virussen. Ook garanderen wij niet dat de glimble app wordt aangepast in geval van disfunctioneren en/of bugs.
Wat leuk dat je zelf verantwoordelijk bent voor het correct functioneren van de app. En je moet akkoord met dat ze virussen naar je telefoon mogen sturen. Als kers op de taart word je volledige appgedrag tijdens de reis geanalyseerd ( https://www.glimble.nl/pr...erzameling-in-glimble-app ). Dat valt dan weer onder de noemer gerechtvaardigd bedrijfsbelang. Dat je het even weet.

Ik zal wel een oude bromsnor zijn, maar als we terugkijken naar waarom die OV-chipkaart er moest komen dan wil ik graag vaststellen dat dit helemaal nergens op slaat. En tsja, waar is dan die "ouderwetse" tijd gebleven dat je een kaartje kon uitprinten of dan ten minste mocht laten zien op een apparaat naar keuze.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Intercity schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:31:

Wat leuk dat je zelf verantwoordelijk bent voor het correct functioneren van de app. En je moet akkoord met dat ze virussen naar je telefoon mogen sturen. Als kers op de taart word je volledige appgedrag tijdens de reis geanalyseerd ( https://www.glimble.nl/pr...erzameling-in-glimble-app ). Dat valt dan weer onder de noemer gerechtvaardigd bedrijfsbelang. Dat je het even weet.
Ik snap je onvrede, maar dat verhaal over virussen is echt 8)7 7(8)7. Dat hoor je niet naar een gebruiker te communiceren. Zo jaag je ze weg.

[Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 17-12-2022 14:01]

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AW_Bos schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:00:
[...]

Ik snap je onvrede, maar dat verhaal over virussen is echt 8)7 7(8)7. Dat hoor je niet naar een gebruiker te communiceren. Zo jaag je ze weg.
Juridisch ook niet houdbaar. Als die app een virus meedraagt, kan die bepaling in koeienletters in de voorwaarden staan, maar dan is de leverancier van de app gewoon aansprakelijk voor de schade.

Vergelijkbaar met het bordje "De directie aanvaart geen aansprakelijkheid voor uw eigendommen" bij een verplichte garderobe; dat houdt ook geen stand als je geen keuze hebt als consument.

• Bmwfan008
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 11:21
Hoe heeft arriva zo snel de wegbekendheid gefixt??

• handoff
Voormalig NS machinist die voor Arriva is gaan werken, gok ik?
Wegleren is niet zo bijster spannend, hoor. En aangezien het om één retourrit (dus één machinist) per week gaat kan je het nog rustig aan doen ook met machinisten laten wegleren.

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:42
De trein waar ik net in zat pakte twee wissels mee op de rit. Volgens mij wordt dit gedaan als een soort preventief onderhoud. Daar was een term voor, maar die ben ik vergeten.. Dus; weet iemand deze term nog?

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

@Flipswix roestrijden :)

[Voor 6% gewijzigd door Evest op 20-12-2022 15:29]

• ArcticWolf
Flipswix schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:28:
De trein waar ik net in zat pakte twee wissels mee op de rit. Volgens mij wordt dit gedaan als een soort preventief onderhoud. Daar was een term voor, maar die ben ik vergeten.. Dus; weet iemand deze term nog?
Roestrijden inderdaad, wordt gedaan om de detectie (spoorstroomlopen) te garanderen.

• Arator
In België 'ontroestingsrit" genoemd.
Nog bij ons, in Ardooie, is een reizigerstrein ingereden op een stilstaande vrachtwagen op een overweg. Treinbestuurder en 4 passagiers zijn lichtgewond, vrachtwagen is een hoop oud ijzer, schade aan bovenleiding en een keet vernield.
Bewakingscamera's hebben de aanrijding gefilmd.
https://vrtnws.be/p.9BDE5AMOq8P

Tip : elke overwegpaal in België is uitgerust met een sticker. Daarop staat het nummer van de overweg en het lijnnummer alsook het telefoonnummer voor noodgevallen. Hadden die mannen eerst gebeld, en dan pas proberen depanneren, dan was dit ongeval niet gebeurd.

Edit : ondertussen zijn er ook foto's vrijgegeven. Van een trein win je niet.

[Voor 49% gewijzigd door Arator op 21-12-2022 10:04]

• LordSinclair
Arator schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:41:
Nog bij ons, in Ardooie, is een reizigerstrein ingereden op een stilstaande vrachtwagen op een overweg. Treinbestuurder en 4 passagiers zijn lichtgewond, vrachtwagen is een hoop oud ijzer, schade aan bovenleiding en een keet vernield.
Bewakingscamera's hebben de aanrijding gefilmd.
https://vrtnws.be/p.9BDE5AMOq8P
Dit is bijna een slechte Belgenmop, eerst de ANWB bellen ipv 112, die er nog eerder is dan de eerste trein ook :/ en dan ook nog rustig doorwerken als de lampen branden en de bomen sluiten. _/-\o_

[Voor 8% gewijzigd door LordSinclair op 20-12-2022 21:19]

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:24
Mag toch hopen dat die lui op z'n minst flinke taakstraffen gaan krijgen....

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Ik kwam pas geleden op de Telegraaf (dacht ik) een video tegen van een andere aanrijding op het buitenlandse spoor. Het is alweer een paar weken geleden, maar in de video zal je een auto met kapotte remmen die een andere auto door de slagbomen het spoor op ramde. Een erg ongelukkige situatie. Maar mijn bek ging open toen de mensen op hun dooie gemakje de auto uit sjokten. Even op de overweg stonden te kijken en wegliepen, met een trein die rakelings langs ze heen ging.

Die waren behoorlijk levensmoe. :|
En mijn mond stond bijna een meter van verbazing open.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:55:
De nieuwe methode is namelijk afhankelijk van een goede GSM-R verbinding met het RBC. De trein meldt de snelheid en locatie aan het RBC en het RBC bepaald dan of de overweg dicht moet of niet. Voor de MA (Movement Authority) is het niet noodzakelijk dat de trein altijd verbinding heeft met het RBC maar voor overwegen is het wel noodzakelijk. Alleen de verbinding kan niet altijd gegarandeerd worden, daarom is die treinafhankelijke heel erg afhankelijk van de radioverbinding.
Het principe is dat je met ERTMS gewoon altijd een verbinding met de RBC hebt. Dat je voor de MA enige bedenktijd hebt als de verbinding wegvalt zodat je nog opnieuw kunt inbellen zonder dat de trein tot stilstand komt wil natuurlijk niet zeggen dat dat "normaal" zou zijn.

Voor wat betreft de treinafhankelijke sluiting van de overwegen: Uiteraard wordt dat fail-safe en gaat de overweg bij uitval van de radio direct dicht. Je stelt het sluiten van de overweg uit als de trein langzaam rijdt, maar in geval van twijfel gaat hij gewoon dicht alsof de trein maximaal zou aanzetten.

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Arator schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:41:
Tip : elke overwegpaal in België is uitgerust met een sticker. Daarop staat het nummer van de overweg en het lijnnummer alsook het telefoonnummer voor noodgevallen. Hadden die mannen eerst gebeld, en dan pas proberen depanneren, dan was dit ongeval niet gebeurd.
Weet iemand hoe dit in Nederland zit? Moet er gewoon 112 gebeld worden, en zo ja, hoe lopen dan de lijnen naar ProRail? Is het aan de meldkamer om te bepalen welk traject het gaat, of worden er iets ruimere maatregelen genomen voor het geval die locatie niet goed bepaald is?

• ArcticWolf
ocaj schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:50:
[...]

Het principe is dat je met ERTMS gewoon altijd een verbinding met de RBC hebt. Dat je voor de MA enige bedenktijd hebt als de verbinding wegvalt zodat je nog opnieuw kunt inbellen zonder dat de trein tot stilstand komt wil natuurlijk niet zeggen dat dat "normaal" zou zijn.

Voor wat betreft de treinafhankelijke sluiting van de overwegen: Uiteraard wordt dat fail-safe en gaat de overweg bij uitval van de radio direct dicht. Je stelt het sluiten van de overweg uit als de trein langzaam rijdt, maar in geval van twijfel gaat hij gewoon dicht alsof de trein maximaal zou aanzetten.
Ja je krijgt dus alsnog harde aankondigingspunten in de baan, is verder niks mis mee. Al kost het wat extra apparatuur ;)

• Arator
Evest schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:03:
[...]

Weet iemand hoe dit in Nederland zit? Moet er gewoon 112 gebeld worden, en zo ja, hoe lopen dan de lijnen naar ProRail? Is het aan de meldkamer om te bepalen welk traject het gaat, of worden er iets ruimere maatregelen genomen voor het geval die locatie niet goed bepaald is?
In België is er trouwens ook een "rode telefoon" voor verbindingen met 112 aanwezig op het centrale regelingsorgaan. 112 kan ook een dorp/straatnaam doorgeven, en dan vinden we dat ook wel terug. Dan wordt er een algemeen gsm-r alarm afgeroepen naar alle treinen daar in de buurt.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Evest schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:03:
[...]

Misschien weet @Dennis1812 het?

Ik geloof dat 112 direct kan doorschakelen naar de ProRail meldkamer.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Arator schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:38:
[...]

In België is er trouwens ook een "rode telefoon" voor verbindingen met 112 aanwezig op het centrale regelingsorgaan.
Deze bedoel je? De foto is een screenshot van een filmpje van StukTV die aan het urbexen zijn in een metrotunnel.

[Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 21-12-2022 09:51]

• Arator
AW_Bos schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:51:
[...]

Deze bedoel je? De foto is een screenshot van een filmpje van StukTV die aan het urbexen zijn in een metrotunnel.
[Afbeelding]
Neen, 112 heeft een telefoonnummer die op een rode telefoon toekomt op Central Dispatch. Die telefoon moet altijd ASAP opgenomen worden. Er is ook nog een oranje telefoon, en de gesprekken die daar op toekomen gaan altijd over RID-ongevallen (gevaarlijke stoffen).

• Dennis1812
  • Laatst online: 13:54

Dennis1812

Amateur prutser

AW_Bos schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:46:
[...]

Ik kan vanmiddag even een stukje schrijven hierop. Kom erop terug

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Er is weer een gevonden voorwerpen filmpje uitgebracht:
Rolstoel, iPad en een combi-oven: dit lieten reizigers achter in de trein
Mini-motor, breedbeeld-tv, combi-oven, 3 rolstoelen 8)7 ......

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Voelt een beetje alsof het gestolen voorwerpen zijn die in een haast zijn achtergelaten.

• Arator
Legt NS nog treinen naar Lourdes in? ;)

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-02 12:36

GwnLars_

In GoT we trust.

Arator schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:32:
Legt NS nog treinen naar Lourdes in? ;)
Nee helaasch niet, maar het staat wel op video vastgelegd (2003): YouTube: In het spoor van...NS - Aflevering 11 (SBS)

Kwalitatief Uitermate Teleurstellend Geval

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
GwnLars_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:36:
[...]

Nee helaasch niet, maar het staat wel op video vastgelegd (2003): YouTube: In het spoor van...NS - Aflevering 11 (SBS)
Dan zijn die gevonden rolstoelen wel heel oud :P

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

AW_Bos schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:46:
[...]

Vaak neemt Prorail contact op met de meldkamer ambulancezorg of politie. Die hebben een spoed en niet spoed lijn.
Maar je kan je indenken dat met een springer o.i.d mensen zelf ook 112 bellen.
Vaak weten ze wel in welke trein ze zitten of tussen welke stations. Via prorail krijg ik dan wel een exacte locatie. Of ik kan de telefoon uitpeilen.
Je hebt op het spoor ook "hectometerpaaltjes". Dat werkt ook prima.

De meldkamer ambulancezorg belt weinig met prorail. Zei meer met ons. Politie doet wel meer zaken met ze voor overwegstoringen of openbare orde problemen. Het nummer staat wel gewoon voor mij op het scherm.

Bij echte nood gewoon 112 bellen.
Kan het enigzins --> conducteur of machinist inschakelen. Zei kunnen bepalen waar ze veilig kunnen stoppen en waar een rendez-vous met de ambu afgesproken kan worden. Onderweg nog of een volgend station.
En Zei regelen dan meteen dat het overige verkeer stil ligt.

Is dit ongeveer wat er gevraagd werd? Heb niet alles teruggelezen..

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-02 08:59
@Dennis1812 De situatie die aanleiding gaf voor de vraag aan jou was er een van een situatie buiten de trein die een gevaar voor de trein oplevert: een voertuig, in dit geval een kleine vrachtwagen, dat vaststaat op een spoorwegovergang. Hier zou je vanaf de spoorwegovergang 112 willen bellen om uiteindelijk de verkeersleiding en machinist te waarschuwen.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Bacchus schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:27:
@Dennis1812 De situatie die aanleiding gaf voor de vraag aan jou was er een van een situatie buiten de trein die een gevaar voor de trein oplevert: een voertuig, in dit geval een kleine vrachtwagen, dat vaststaat op een spoorwegovergang. Hier zou je vanaf de spoorwegovergang 112 willen bellen om uiteindelijk de verkeersleiding en machinist te waarschuwen.
Ja dat lijkt mij inderdaad de beste keuze om te doen. Dan wordt de hulp het snelst ingezet.

Excuus voor mijn lange zinloze betoog dan

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Dennis1812 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:28:
[...]

Was een interessante inkijk, dus geen excuus nodig :)

Maar duidelijk, korte lijnen tussen meldkamer hulpdiensten en meldkamer ProRail :)

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Dennis1812 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:28:
[...]

Ja dat lijkt mij inderdaad de beste keuze om te doen. Dan wordt de hulp het snelst ingezet.

Zeker niet zinloos. Het is juist een mooi inkijkje, zoals hierboven ook al werd uitgelegd.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Als er nog aanvullende vragen zijn voor acute hulpverlening op en rondom het spoor. Alles mag gevraagd worden hoor.

Toevallig pas een symposium ook over gevolgd. Mega interessant.

(Ik ben verpleegkundig centralist meldkamer ambulancezorg)

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:52
Dennis1812 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:15:
[...]

Vaak neemt Prorail contact op met de meldkamer ambulancezorg of politie. Die hebben een spoed en niet spoed lijn.
Maar je kan je indenken dat met een springer o.i.d mensen zelf ook 112 bellen.
Vaak weten ze wel in welke trein ze zitten of tussen welke stations. Via prorail krijg ik dan wel een exacte locatie. Of ik kan de telefoon uitpeilen.
Je hebt op het spoor ook "hectometerpaaltjes". Dat werkt ook prima.

De meldkamer ambulancezorg belt weinig met prorail. Zei meer met ons. Politie doet wel meer zaken met ze voor overwegstoringen of openbare orde problemen. Het nummer staat wel gewoon voor mij op het scherm.

Bij echte nood gewoon 112 bellen.
Kan het enigzins --> conducteur of machinist inschakelen. Zei kunnen bepalen waar ze veilig kunnen stoppen en waar een rendez-vous met de ambu afgesproken kan worden. Onderweg nog of een volgend station.
En Zei regelen dan meteen dat het overige verkeer stil ligt.

Is dit ongeveer wat er gevraagd werd? Heb niet alles teruggelezen..
Overweg storingen en openbare orde idd lijntjes tussen politie en Prorail meldkamer spoor (MKS), tijdens de meeste incidenten lopen de meeste lijnen tussen de meldkamer brandweer en de MKS :-)
Maar idd ook bij spoed op het spoor 112 bellen (leren ze ook iedereen bij de DVP cursus). Vandaaruit gaat hij naar MKS en dan verder naar de treindienstleider. MKS alarmeert waar nodig vervolgens door.

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ExiZTeNcE schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:52:
[...]

Overweg storingen en openbare orde idd lijntjes tussen politie en Prorail meldkamer spoor (MKS), tijdens de meeste incidenten lopen de meeste lijnen tussen de meldkamer brandweer en de MKS :-)
Maar idd ook bij spoed op het spoor 112 bellen (leren ze ook iedereen bij de DVP cursus). Vandaaruit gaat hij naar MKS en dan verder naar de treindienstleider. MKS alarmeert waar nodig vervolgens door.
Dat gaat echt vaak mis hoor.
Ik word wekelijks gebeld door de MKS dat een medewerker service en veiligheid een ambu wil hebben ivm X.
En goede informatie is niet te krijgen.
Soms krijg ik er een telefoonnummer uit van die medewerker om dan enigzins triage uit te voeren om te kiezen of we met spoed rijden. 1 ambu of 2 of een heli erbij. En wat levensreddende instructies te geven.
Want ze zullen vast ooit EHBO gehad hebben. Maar bij de meeste is het wel weggezakt.

• ExiZTeNcE
Dennis1812 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:15:
[...]

Dat gaat echt vaak mis hoor.
Ik word wekelijks gebeld door de MKS dat een medewerker service en veiligheid een ambu wil hebben ivm X.
En goede informatie is niet te krijgen.
Soms krijg ik er een telefoonnummer uit van die medewerker om dan enigzins triage uit te voeren om te kiezen of we met spoed rijden. 1 ambu of 2 of een heli erbij. En wat levensreddende instructies te geven.
Want ze zullen vast ooit EHBO gehad hebben. Maar bij de meeste is het wel weggezakt.
Service en veiligheid is weer een wereld apart.. Die hebben geen directe lijnen met de MKS voor zover ik weet, dat gaat via de meldkamer NS (voorheen security operations center, en die zitten ook niet op het occr zoals de mks wel zit). Geen idee eigenlijk of de meldkamer ns zelf lijntjes richting de overheidshulp diensten hebben voor bepaalde zaken of dat dat via mks gaat. Ik snap dat eea aan communicatie via procedures loopt, maar er zitten altijd een aantal schakels tussen.

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ExiZTeNcE schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:26:
[...]

Service en veiligheid is weer een wereld apart.. Die hebben geen directe lijnen met de MKS voor zover ik weet, dat gaat via de meldkamer NS (voorheen security operations center, en die zitten ook niet op het occr zoals de mks wel zit). Geen idee eigenlijk of de meldkamer ns zelf lijntjes richting de overheidshulp diensten hebben voor bepaalde zaken of dat dat via mks gaat. Ik snap dat eea aan communicatie via procedures loopt, maar er zitten altijd een aantal schakels tussen.
De exacte nummers mag ik logischerwijs niet delen.
Maar ze komen binnen als:
- ProRail spoed
- NS spoed
- NS
- ProRail

En soms MKA overig (Belgische trein bijvoorbeeld)

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:36:
Als er nog aanvullende vragen zijn voor acute hulpverlening op en rondom het spoor. Alles mag gevraagd worden hoor.

Toevallig pas een symposium ook over gevolgd. Mega interessant.

(Ik ben verpleegkundig centralist meldkamer ambulancezorg)
Hoe geef ik niet-typische spoedmeldingen door via 112?
Als ik bel word ik gevraagd of ik politie, ambulance of brandweer wil en welke (veiligheids)regio. Dan word ik doorgeschakeld en kan ik de melding maken.

Als ik nu met een landbouwvoertuig vast sta op het spoor, langs een naamloze weg tussen Beilen en Hoogeveen en ik bel 112, waar vraag ik dan om? Prorail? Politie?j

Als ik buiten het seizoen op het strand van Bergen aan Zee sta en ik zie iemand in nood, om wie vraag ik dan? Reddingsbrigade? KNRM? Politie? Ambulance?

• ExiZTeNcE
Skyaero schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:24:
[...]

Hoe geef ik niet-typische spoedmeldingen door via 112?
Als ik bel wordt ik gevraagd of ik politie, ambulance of brandweer wil en welke (veiligheids)regio. Dan wordt ik doorgeschakeld en kan ik de melding maken.

Als ik nu met een landbouwvoertuig vast sta op het spoor, langs een naamloze weg tussen Beilen en Hoogeveen en ik bel 112, waar vraag ik dan om? Prorail? Politie?j

Als ik buiten het seizoen op het strand van Bergen aan Zee sta en ik zie iemand in nood, om wie vraag ik dan? Reddingsbrigade? KNRM? Politie? Ambulance?
@Dennis1812 verbeter me als het niet klopt :-)

Maar als je een niet typische spoed melding hebt en je geeft het aan welke dienst dan ook door dan komt het wel goed terecht.
Als je op een naamloze overweg stil staat en vraagt om Prorail bij 112 zul je waarschijnlijk alsnog naar politie of brandweer door verwezen worden. Die melden dat dan door naar de MKS.
Voor de knrm volgens mij ook als je 112 belt, de meldkamer politie/ambu/brandweer zet hem dan door naar het kustwacht centrum. Alleen is de knrm wel een vreemde eend in de bijt dus dat weet ik niet 100% zeker

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

KNRM werkt onder brandweervlag. Dan vraag je dus brandweer.
Maar.. via politie of ambu komt het ook goed.

Overigens vind ik beide wel spoed melding waardig.

Geen spoed wel politie --> 0900 8844
Geen spoed wel brandweer --> 0900 0904
Geen spoed wel medische hulp --> Huisarts of huisartsenpost.

Andere nood dan pol/brw/ambu? Wij regelen wel dat t goed terecht komt.

De persoon te water heeft ook een ambu en heli nodig. En misschien een SAR.
De spoorweg heeft ook politie nodig. Etc etc.

[Voor 14% gewijzigd door Dennis1812 op 22-12-2022 08:45]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mail van de NS...

https://tweakers.net/i/x_xD5WNT9_m-8uCLMwx4QDaQnAw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Urw1nVUjX4Ij55SLgEMKLrLV.png?f=user_large

Is dat onderwerp bewust zo gekozen, offeh...

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Over de stroomstoring waardoor de halve Hanzelijn gefrituurd werd en er maandenlang uitlag:
De grote stroomstoring die in september de provincie Flevoland trof, is het gevolg van menselijk handelen en technische problemen. Dat blijkt uit een eerste onderzoek van netbeheerder TenneT.
De storing vond op 2 september bij Dronten plaats en had verstrekkende gevolgen voor de provincie. Zo zaten ongeveer 300.000 huishoudens een uur zonder stroom.

Ook belandde een hoogspanningskabel op de bovenleiding van het spoor. Dit zorgde ervoor dat kabels, seinen, kasten en de bovenleiding van een stuk spoor van 7 kilometer vervangen moesten worden. Daardoor konden ruim drie maanden geen treinen op het spoor tussen Lelystad en Dronten rijden.

Inmiddels is duidelijk hoe de stroomstoring kon ontstaan. Op de dag voor de stroomstoring was net buiten Dronten een nieuwe hoogspanningsstation opgeleverd. Op 2 september verrichtten medewerkers daar afrondende werkzaamheden.

Om veilig te kunnen werken, zetten zij een schakelaar om - zonder te weten dat er al spanning op de kabel stond. Hierdoor veroorzaakten ze per ongeluk kortsluiting.

Aan de andere kant van de lijn, in Lelystad, waren andere werkzaamheden bezig. Daarbij waren de instellingen van de noodstop veranderd, waardoor de kortsluiting niet "zoals standaard automatisch of op afstand kon worden gestopt", meldt TenneT. Tot overmaat van ramp werkte het reservesysteem ook niet. Vermoedelijk was dit het gevolg van een bedradingsfout.
Bron: Stroomstoring Flevoland gevolg van menselijk handelen en technische problemen

Virussen? Scan ze hier!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-02 12:36

GwnLars_

In GoT we trust.

ExiZTeNcE schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:30:
[...]
Voor de knrm volgens mij ook als je 112 belt, de meldkamer politie/ambu/brandweer zet hem dan door naar het kustwacht centrum. Alleen is de knrm wel een vreemde eend in de bijt dus dat weet ik niet 100% zeker
KNRM gebruikt eigen noodnummers zoals 0900-0111 (Kustwacht Spoed), en assistentie 088 999 6100.
Verschillen:
https://www.knrm.nl/alarmeren

[Voor 13% gewijzigd door GwnLars_ op 22-12-2022 15:56]

Kwalitatief Uitermate Teleurstellend Geval

• LordSinclair
GwnLars_ schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:52:
[...]

KNRM gebruikt eigen noodnummers zoals 0900-0111 (Kustwacht Spoed), en assistentie 088 999 6100.
Verschillen:
https://www.knrm.nl/alarmeren
Sodeju, dat worden een hoop verschillende nummers allemaal om te onthouden. Bij spoed gewoon 112, dan komt het altijd wel goed :)

• ExiZTeNcE
LordSinclair schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:11:
[...]

Sodeju, dat worden een hoop verschillende nummers allemaal om te onthouden. Bij spoed gewoon 112, dan komt het altijd wel goed :)
Die staat ook idd gewoon in het lijstje van de knrm ;) maaruh ik gok dat de knrm een ander topic is, terug naar de treintjes :p

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

LordSinclair schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:11:
[...]

Gauw vergeten. Wanneer geen spoed heb je alle tijd om ze op te zoeken.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
wildhagen schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:46:
Over de stroomstoring waardoor de halve Hanzelijn gefrituurd werd en er maandenlang uitlag:

[...]

Bron: Stroomstoring Flevoland gevolg van menselijk handelen en technische problemen
Is hier ook een rapport in pdf van?

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

AW_Bos schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:59:
[...]

Is hier ook een rapport in pdf van?
Volgens onze vrienden van de NOS:
Het onderzoek van Tennet en Liander en DNV is nog niet afgerond. Naar verwachting komt het hele rapport eind januari.

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Op de site van Tennet alleen een persbericht, op de site van DNV niks te vinden. @AW_Bos Ik zou even contact opnemen met de woordvoerder van Tennet, dan weet je gelijk of dit voorlopige rapport en/of het uiteindelijke rapport zullen worden gepubliceerd.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Evest schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:19:
Op de site van Tennet alleen een persbericht, op de site van DNV niks te vinden. @AW_Bos Ik zou even contact opnemen met de woordvoerder van Tennet, dan weet je gelijk of dit voorlopige rapport en/of het uiteindelijke rapport zullen worden gepubliceerd.
Hier te vinden: https://www.tennet.eu/nl/nl/pers of per e-mail: press@tennet.eu .

[Voor 6% gewijzigd door Illegal_Alien op 23-12-2022 13:21]

Pagina: 1 ... 68 ... 71 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee