franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Wij hadden tijdens de vakantie hier op Haarlem-Leiden juist een ICM rijden…..dus ik stond vele momenten met mijn zoon te kijken 😂. Ook dit weekend weer feest voor hem met de Eurostar die hier nu langs komt door werkzaamheden op de hsl lijn.ArcticWolf schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:51:
Even een andere vraag, ik zie sindskort bijna geen ICM meer in de dienstregeling op Amersfoort langskomen, voornamelijk VIRM, ICNG en DDZ, zijn de ICM helemaal uit de dienstregeling gehaald op de lijnen die door Amersfoort komen?
Overigens wel heel leuk (ook al mag het vast niet) dat best wel wat machinisten een toetertje geven als ze langs rijden….maakt zijn dag weer helemaal goed!
Volgens mij gaan ze voornamelijk naar het noorden tegenwoordig, via Flevoland. Al zullen er nog wel wat meer naar elders gaan. De helft van de ICMm is inmiddels terzijde of al gesloopt, of misschien al wel meer. Jammer, de beste treinen ooit imo.ArcticWolf schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:51:
Even een andere vraag, ik zie sindskort bijna geen ICM meer in de dienstregeling op Amersfoort langskomen, voornamelijk VIRM, ICNG en DDZ, zijn de ICM helemaal uit de dienstregeling gehaald op de lijnen die door Amersfoort komen?
Helaas naar het oosten permanent de schudbakken DDZ ipv ICMm sinds een paar maanden. Dat scheelt dus wel in Amersfoort. Had allang ICNG horen te zijn (ook naar het noorden) maar dat project loopt al iets van 5 jaar achter geloof ik. Of de plannen daarmee zijn gewijzigd en het gaat nooit meer gebeuren, dat kan ook. Net als het herstellen van de verbinding naar Schiphol.
Maar ik weet niet of de ICNG beter is, nog nooit ingezeten. Die komt niet aan de goede kant van de IJssel, zal de brug bij Deventer mogelijk niet over mogen.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
ICM zijn naar mijn mening ook idd de beste treinen ooit.Bastien schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:48:
[...]
Volgens mij gaan ze voornamelijk naar het noorden tegenwoordig, via Flevoland. Al zullen er nog wel wat meer naar elders gaan. De helft van de ICMm is inmiddels terzijde of al gesloopt, of misschien al wel meer. Jammer, de beste treinen ooit imo.
Helaas naar het oosten permanent de schudbakken DDZ ipv ICMm sinds een paar maanden. Dat scheelt dus wel in Amersfoort. Had allang ICNG horen te zijn (ook naar het noorden) maar dat project loopt al iets van 5 jaar achter geloof ik. Of de plannen daarmee zijn gewijzigd en het gaat nooit meer gebeuren, dat kan ook. Net als het herstellen van de verbinding naar Schiphol.
Maar ik weet niet of de ICNG beter is, nog nooit ingezeten. Die komt niet aan de goede kant van de IJssel, zal de brug bij Deventer mogelijk niet over mogen.
ICNG is qua treinloop (comfort) "okay" maar het klimaat systeem is enorm luidruchtig, vond het echt niet prettig en heb er slechts 1x ingezeten als passagier en 1x in de cabine met @EDIT. Heb wel begrepen dat ze iets aan de trillingsfrequentie van de AC units hebben gedaan maar de ventilators maken nog steeds hetzelfde geluid. Ze stromen nu snel binnen, dat is waarschijnlijk ook wel de reden dat ze de ICM uit dienst nemen, maar echt doodzonde.
Van mij hadden ze de DDZ versneld uit dienst mogen nemen en de ICM langer in dienst mogen houden
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Van een professionele chauffeur mag je toch wel verwachten dat ie niet op een treinovergang probeert straatje te keren, toch? Gezond verstand?arievz schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:57:
[...]
Mooi dat jou dat is aangeleerd; mijn instructeur heeft me dat nooit bijgebracht. En daarmee vele anderen...
Hello. Is it me you're looking for?
ICM rijdt nog op de 1500 & 2600 serie en volgens mij ook nog op 1 van de series naar het hoge noorden (maar dan wel die over Lelystad gaat). Rest is inderdaad ingewisseld voor VIRM en DDZ. Er zijn ook een stuk of 10 ICM stellen ''warm'' terzijde gezet op Arnhem Goederen (en er worden nog wekelijks stellen afgevoerd naar de sloop die al afgeschreven waren). Ik - en met mij ook wel redelijk wat andere collegae - vrezen wel dat het terzijde stellen iets te voorbarig gebeurt. Maar de nood om kosten te drukken is hoog blijkbaarArcticWolf schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:51:
Persoonlijk zie ik DDZ ook heel graag vertrekken. Als ze rijden zijn ze ok maar het is een mega bewerkelijke trein en vooral met splitsen en combineren levert dat vaak gezeik op
Tesla M3LR '21
IC(D) naar Amersfoort is doorgaans nu ICNG, ik kan er niet blij van worden... Best wel rammelbakken over wissels, veel herrie, zeker bij de bakwissel (waarom zitten daar geen deuren/afsluiting?) en je langs die tafels moeten wurmen voor een raamplaats is ook geen pretje.
Dan is die ICM inderdaad nog steeds veel fijner
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Klopt, als ik het lijstje op Somda even bekijk zie ik dat nog 30 3'tjes en 29 4'tjes beschikbaar zijnbvk schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:28:
Gisteren vanaf Schiphol was de IC naar Groningen juist 2x ICM-3 waar ik begrepen had dat die er al uit waren en er nog alleen maar ICM-4 rond reedt? Fout dus...
IC(D) naar Amersfoort is doorgaans nu ICNG, ik kan er niet blij van worden... Best wel rammelbakken over wissels, veel herrie, zeker bij de bakwissel (waarom zitten daar geen deuren/afsluiting?) en je langs die tafels moeten wurmen voor een raamplaats is ook geen pretje.
Tesla M3LR '21
en ik liep een pagina achter zie ik nu
[ Voor 13% gewijzigd door Extraxyz op 02-11-2025 20:20 ]
Nee gelukkig zijn de 3'tjes er nog niet uit! Maar de oudste stellen worden wel buitendienst genomenbvk schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:28:
Gisteren vanaf Schiphol was de IC naar Groningen juist 2x ICM-3 waar ik begrepen had dat die er al uit waren en er nog alleen maar ICM-4 rond reedt? Fout dus...
Viel mij op dat ik nog amper ICM naar Utrecht zag gaan, maar ze zijn er dus nog wel maar voornamelijk tussen Amsterdam en Deventer/Enschede (via Amersfoort)... die route gebruik ik nagenoeg nooit.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Dit. ICM wint ook bij mij haha.bvk schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:28:
Maar inderdaad: die open setting van de ICNG (ook in sprinters trouwens) is gewoon niet prettig. Laat staan dat de laatste keren dat ik erin reed de intercom al kapot was en als de conducteur de bestemming aankondigt je alleen maar ruis hoort.
Ook nog een dingetje, maar waarschijnlijk ben ik de enige, de locatie van de noodrem vind ik echt vervelend. Je hebt stoelen direct naast de noodrem zoals op de foto en die vind ik behoorlijk debiel omdat je de felrode kleur constant half in je vizier zit en afleidend is, laat staan als je een beetje je hoofd naar (in deze foto) links wilt laten rusten of je jas uit of aandoet op je stoel je er gewoon per ongeluk tegenaan zit (ja ik weet dat er waarschijnlijk wat kracht voor nodig is, maar het voelt op alle mogelijke manieren onprettig).
[ Voor 19% gewijzigd door LordSinclair op 03-11-2025 07:44 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik vind de stoelen van DDZ gewoon niet geschikt voor de lange afstanden. Worden met een uur reizen toch wel ongemakkelijk voor de rug. VIRM is daarin nog wel ok (op een paar erg gedateerde treinstellen na).London schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:48:
[...]
Persoonlijk zie ik DDZ ook heel graag vertrekken. Als ze rijden zijn ze ok maar het is een mega bewerkelijke trein en vooral met splitsen en combineren levert dat vaak gezeik op
OK... wil je er blindelings op vertrouwen dat iedereen "gezond verstand" heeft of wil je daar zeker van zijn door het op te nemen in je chauffeursopleiding en -examen?iamerwin schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:04:
[...]
Van een professionele chauffeur mag je toch wel verwachten dat ie niet op een treinovergang probeert straatje te keren, toch? Gezond verstand?
Soms moet je accepteren dat je een probleem niet redelijkerwijs had kunnen voorkomen. Was dit een slimme move van de chauffeur? Nee. Is het begrijpelijk? Ik kan er wel in komen, al had ik het zelf zeker niet zo gedaan. Is deze situatie nu zo gangbaar dat het aandacht moet krijgen in een training die toch al best vol zit met training op diverse scenario's? Ik vind het een stretch. Is Prorail al bezig met het waar mogelijk verwijderen van gelijkvloerse kruisingen? Ja. Is bij deze kruising het begrijpelijk dat die niet bovenaan de lijst bij Prorail stond en staat? Ook ja.arievz schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:43:
[...]
OK... wil je er blindelings op vertrouwen dat iedereen "gezond verstand" heeft of wil je daar zeker van zijn door het op te nemen in je chauffeursopleiding en -examen?
De chauffeur heeft geleerd wat de meesten al wisten: blijf zo kort mogelijk op een gelijkvloerse spoorovergang. Echt veilig is gewoon geen gelijkvloerse overgangen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Hebben de DDZ's en de Virm's niet dezelfde stoelen dan? In eerste klas zijn ze gelijk volgens mijYankovic schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:14:
[...]
Ik vind de stoelen van DDZ gewoon niet geschikt voor de lange afstanden. Worden met een uur reizen toch wel ongemakkelijk voor de rug. VIRM is daarin nog wel ok (op een paar erg gedateerde treinstellen na).
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”