LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Signatures zijn voor boomers.
Mee bezig. Altijd maar onderzoeken doen, etc, etc. Het gaat om 8km spoor, 8! Snel een draadje spannen en treinen laten rijden. Wat een gedoe soms allemaal.PeteSplit schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:25:
[...]
Ze zijn er mee bezig ...... ....... ....... ........
https://www.l1nieuws.nl/n...spoorverbinding-bij-weert
komt op stoom
https://www.l1nieuws.nl/n...jzeren-rijn-weer-op-stoom
Gedoe? We willen met ons allen wel weten hoe ons belastinggeld wordt uitgegeven.Snow_King schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:14:
[...]
Mee bezig. Altijd maar onderzoeken doen, etc, etc. Het gaat om 8km spoor, 8! Snel een draadje spannen en treinen laten rijden. Wat een gedoe soms allemaal.
Echt standaard is een grensbaanvak nooit. Ergens moet een overgang tussen 3 kV en 1,5 kV worden gerealiseerd, NMBS-treinbestuurders moeten worden opgeleid. Dat "draadje" haalt de 15 miljoen euro wel.
En als je aan de beveiliging niets verandert, is het voor elke trein -net zoals nu-
- stoppen voor Budel,
- trdl toestemming vragen om het S-bord voorbij te rijden en de overweg te bedienen,
- uitstappen en de overweg bedienen,
- Budel binnenrijden, stoppen voor het S-bord in Budel,
- trdl vragen of je het sein mag bedienen,
- uitstappen en het sein bedienen
- met de volle 40 km/h naar Weert.
En die 40 km/h wordt niet bewaakt door treinbeïnvloeding, dus dat vindt men ongetwijfeld eng.
Kortom, er mag ook nog een leuk bedrag aan beveiliging bij voor een fatsoenlijke treindienst.
[ Voor 4% gewijzigd door arievz op 28-10-2025 22:21 ]
Ja, ik snap je, maar ook ergens niet. Dit is echt op te lossen en het is van de zotte dat we geen trein vanuit Eindhoven/Weert/Roermond regio hebben rijden naar Antwerpen.arievz schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:18:
[...]
Gedoe? We willen met ons allen wel weten hoe ons belastinggeld wordt uitgegeven.
Echt standaard is een grensbaanvak nooit. Ergens moet een overgang tussen 3 kV en 1,5 kV worden gerealiseerd, NMBS-treinbestuurders moeten worden opgeleid. Dat "draadje" haalt de 15 miljoen euro wel.
En als je aan de beveiliging niets verandert, is het voor elke trein -net zoals nu-
- stoppen voor Budel,
- trdl toestemming vragen om het S-bord voorbij te rijden en de overweg te bedienen,
- uitstappen en de overweg bedienen,
- Budel binnenrijden, stoppen voor het S-bord in Budel,
- trdl vragen of je het sein mag bedienen,
- uitstappen en het sein bedienen
- met de volle 40 km/h naar Weert.
En die 40 km/h wordt niet bewaakt door treinbeïnvloeding, dus dat vindt men ongetwijfeld eng.
Kortom, er mag ook nog een leuk bedrag aan beveiliging bij voor een fatsoenlijke treindienst.
Je moet daar wat investeren, maar regeren is ook vooruit zien en mogelijkheden creeëren en dit is er 1 van. Op infrastructuur moet je niet beknibbelen. Geef mensen de mogelijkheid om te reizen en ze gaan het doen.
Een vrij spoor naar Weert en dat helemaal met 3kV aanleggen is zeker geen optie?arievz schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:18:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
[ Voor 3% gewijzigd door Illegal_Alien op 29-10-2025 08:14 ]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Doe dat met elk infrastructuur project en je gaat als land failliet.Snow_King schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 07:36:
[...]
Ja, ik snap je, maar ook ergens niet. Dit is echt op te lossen en het is van de zotte dat we geen trein vanuit Eindhoven/Weert/Roermond regio hebben rijden naar Antwerpen.
Je moet daar wat investeren, maar regeren is ook vooruit zien en mogelijkheden creeëren en dit is er 1 van. Op infrastructuur moet je niet beknibbelen.
Onzin. Genoeg spoorlijnen in dit land waar de overheid moet bijleggen (zijn eigenlijk ontelbaar) en als we zo doorgaan met al onze infrastructuur komen we straks in grote financiële problemen.Geef mensen de mogelijkheid om te reizen en ze gaan het doen.
Dat heet dieseltractie...
Welke spoorlijnen moet de overheid geen geld bijleggen dan? Ik ken ze namelijk niet.ed1703 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:44:
[...]
Doe dat met elk infrastructuur project en je gaat als land failliet.
[...]
Onzin. Genoeg spoorlijnen in dit land waar de overheid moet bijleggen (zijn eigenlijk ontelbaar) en als we zo doorgaan met al onze infrastructuur komen we straks in grote financiële problemen.
Welke openbare wegen moet de overheid geen geld bijleggen? Welke tramlijnen moet de overheid geen geld bijleggen?
Al deze voorbeelden (en er zijn er vast nog meer) is publieke infrastructuur, en dus iets wat niet perse winstgevend is.
Op 1 land na ken ik geen enkele plek waar een publieke infrastructuur winst maakt. (Dat ene land is Hong Kong met de MTR, maar dat komt vooral door de omliggende onroerende goederen die ze mogen bouwen)
Klopt allemaal, maar er is wel zoiets als kosten en baten. (mag er enigzins wat geld binnenkomen?)Bartpetat schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:25:
[...]
Welke spoorlijnen moet de overheid geen geld bijleggen dan? Ik ken ze namelijk niet.
Welke openbare wegen moet de overheid geen geld bijleggen? Welke tramlijnen moet de overheid geen geld bijleggen?
Al deze voorbeelden (en er zijn er vast nog meer) is publieke infrastructuur, en dus iets wat niet perse winstgevend is.
Op 1 land na ken ik geen enkele plek waar een publieke infrastructuur winst maakt. (Dat ene land is Hong Kong met de MTR, maar dat komt vooral door de omliggende onroerende goederen die ze mogen bouwen)
Elke 2/3 maanden komt deze spreekbeurt opnieuw naar voren, maar feit is gewoon dat we al voor miljarden in de min zitten. Het credo hier is vaak: " leg maar aan, die reizigers komen vanzelf wel". En dat is nou niet een heel sterke onderbouwing om een spoorlijn te moderniseren of voor miljarden aan te leggen.
Het is vast de natte droom van elk infrastructuur-gerelateerd bouwbedrijf, maar niet erg realistisch.
Je mag daarbij ook naar jezelf wijzen. Per passagierskilometer is de trein een stuk goedkoper dan de auto. Hoe en door wie we het vervolgens beprijzen is een probleem van eigen makelij, maar staat los van wat het nu kost.ed1703 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:32:
[...]
Elke 2/3 maanden komt deze spreekbeurt opnieuw naar voren,
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dat heeft ergens zelfs de voorkeur omdat je dan geen multicourante trein nodig hebt, maar dan moet je de spoorbrug bij Weert verbreden. Daar gaan nu maar twee sporen overheen. En die spoorbrug kost dan relatief veel geld.hoevenpe schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 07:55:
[...]
Een vrij spoor naar Weert en dat helemaal met 3kV aanleggen is zeker geen optie?
Het ziet er ook niet heel makkelijk uit om een 3kV-perronspoor op Weert zelf aan te leggen.
Nog toekomstbestendiger is om gewoon het hele Nederlandse net naar 3 kV te brengen, maar dat is laatst afgeschoten
[ Voor 10% gewijzigd door marcop23 op 29-10-2025 10:44 ]
Is er niet juist ruimte zat daar aan de zuidkant? Het spoor ligt er al, toch?marcop23 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:43:
[...]
Het ziet er ook niet heel makkelijk uit om een 3kV-perronspoor op Weert zelf aan te leggen.
Er liggen emplacementssporen, ja. Als je 3kV-spoor wil toevoegen, moet je die helemaal aan de andere kant van het emplacement een perron bouwen, anders snijdt je de 1,5kV-sporen af. Of je moet het emplacement opgeven. ProRail kennende zullen ze het laatste ook niet zo erg vinden.Brent schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:47:
[...]
Is er niet juist ruimte zat daar aan de zuidkant? Het spoor ligt er al, toch?
Uiteraard denk ik dan daaraan. Ik kan me niet heugen dat ik er ooit wat heb zien staan. Nou, misschien toch: kozijnen oid
[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 29-10-2025 11:45 ]
Voor zover de plannen van 2021 nog steeds actueel zijn moet dat grotendeels gesaneerd worden.marcop23 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:31:
[...]
Er liggen emplacementssporen, ja. Als je 3kV-spoor wil toevoegen, moet je die helemaal aan de andere kant van het emplacement een perron bouwen, anders snijdt je de 1,5kV-sporen af. Of je moet het emplacement opgeven. ProRail kennende zullen ze het laatste ook niet zo erg vinden.
Twee van de opstelsporen worden al heel wat jaren gebruikt om 's nachts materieel op te stellen wat niet meer in Eindhoven past. Sinds de uitbreiding van het opstelterrein in Eindhoven is het niet meer standaard nodig, maar daarvoor stond het elke nacht ook in Weert wel vol.Brent schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:32:
[...]
Uiteraard denk ik dan daaraan. Ik kan me niet heugen dat ik er ooit wat heb zien staan. Nou, misschien toch: kozijnen oid
Maar Belgisch 3kV materiaal kan toch gewoon op de Nederlandse 1.5kV rijden, zij het met beperkt vermogen? Hebben ze in Maastricht jaren gedaan en in Roosendaal nog steeds. De vraag is dan meer of die trein wel of niet vreselijk in de weg gaat rijden tussen Weert en dat aftakkend wissel op het bestaande spoor.marcop23 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:43:
[...]
Dat heeft ergens zelfs de voorkeur omdat je dan geen multicourante trein nodig hebt, maar dan moet je de spoorbrug bij Weert verbreden. Daar gaan nu maar twee sporen overheen. En die spoorbrug kost dan relatief veel geld.
Oud weerstandsmaterieel kon dat, ja. Bij computergestuurd materieel zal je zo'n functie wel bewust in moeten bouwen. Een moderne trein zal weigeren te rijden bij spanningen < 1700V, als die in 3kV modus staat.!mark schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:31:
[...]
Maar Belgisch 3kV materiaal kan toch gewoon op de Nederlandse 1.5kV rijden, zij het met beperkt vermogen? Hebben ze in Maastricht jaren gedaan en in Roosendaal nog steeds. De vraag is dan meer of die trein wel of niet vreselijk in de weg gaat rijden tussen Weert en dat aftakkend wissel op het bestaande spoor.
Bij de Desiro schijnen ze zo'n functie gevraagd te hebben, maar die is er nooit gekomen. De M7 kan volgens de Franse Wikipedia ook onder 1,5kV rijden. Je zit echter ook nog met de toelatingsvraag. Oudere Belgische treinen hadden bijvoorbeeld geen topsein (bovenste frontsein). Daarvoor zou je een ontheffing moeten vragen. Richting Maastricht en Roosendaal hangt nu 3kV boven sporen met het Nederlandse seinstelsel (en detectiesysteem). Nu treinen omvormers hebben, moet op die trajecten ook aangetoond worden dat de omvormers geen 75 Hz maken (dat zou het seinstelsel verstoren).
In de praktijk zou het waarschijnlijk wel mogelijk zijn om een bepaalde Belgische treinserie te laten werken onder 1,5kV met wat softwarewijzigingen, en ook toe te laten als 'ie niet te veel 75 Hz maakt (met wat ontheffingen). Maar het wordt makkelijker als je echt een losstaand spoor hebt waar je de Belgische regelgeving laat gelden. Vergelijkbaar met de spoorlijn naar Enschede.
https://www.nu.nl/tech/63...ets-huren-onmogelijk.html
Vroegah......
![]() | ![]() |
[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 29-10-2025 19:04 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Treinpersoneel kan bijvoorbeeld ook de dienstkaartjes niet ophalen of zich überhaupt in dienst en uit dienst melden, dus tenzij iemand toevallig eerder vandaag ergens had opgeschreven wat diegene moest doen, weten de meeste mensen niet meer wat de bedoeling is en ook de bijsturingsorganisatie weet dus niet meer wie er wel/niet is en waar die mensen nu zijn.
Als dit nog veel langer gaat duren, dan zou het mij niet verbazen als uiteindelijk het treinverkeer stilgelegd gaat worden, want nu is het al chaos. Op diverse lijnen wordt er nu al vroegtijdig gekeerd om de grote stations te ontlasten, en dat zal alleen nog maar erger worden.
Edit: inmiddels lijkt er wat beweging in te zitten.
Zowaar kan ik inmiddels mijn dienstkaart ophalen, maar andere functies werken nog niet allemaal.
Hopen dat het snel weer verholpen is.
[ Voor 11% gewijzigd door EDIT op 29-10-2025 19:26 ]
Geld werd keurig afgeschreven, maar daarna bleef alles hangen op een pagina bij NS om de iDeal transactie af te ronden. Klantenservice hoopte dat het kaartje morgenochtend alsnog in de mail zou zitten, anders gewoon inchecken met de pas of bij de automaat een kaartje kopen, en deze transactie claimen.
Ik heb geen zin in al dit gedoe. Zet dan de online kaartverkoopoptie uit tot je zeker weet dat het weer end to end werkt!
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Er staan nog steeds treinen in Weert.Extraxyz schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:06:
[...]
Twee van de opstelsporen worden al heel wat jaren gebruikt om 's nachts materieel op te stellen wat niet meer in Eindhoven past. Sinds de uitbreiding van het opstelterrein in Eindhoven is het niet meer standaard nodig, maar daarvoor stond het elke nacht ook in Weert wel vol.
Op 22 oktober is nog iemand aangereden door een lege trein, die naar het opstelterrein reed, waar al een trein stond. Foto's:
https://www.weertdegekste...met-trein-bij-ns-station/
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Het probleem is dat het hier mis ging in Azure FrontDoor, de globale routing en DNS. Dan kan er onderliggend nog zoveel redundant uitgevoerd zijn, als dat niveau issues heeft dan hang je. Er zal vast een enterprise level SLA zijn met Microsoft met een (zeer) hoog support contract, maar ik vraag ik mij wel af in hoeverre Microsoft aan maatwerkcontracten doet (boeteclausules). Een beetje geld terug krijgen is leuk, maar valt vaak in het niets bij de daadwerkelijke 'schade'. Als het zover zou komen als hiervoor gespeculeerd, treinverkeer stil leggen, dan kost dat vele malen meer. Het niet kunnen kopen van een vervoerbewijs bij een automaat is ook al wel een dingetje voor de niet-OVpay reizigers.Maasluip schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:50:
Ik hoop maar dat NS een SLA met dikke boeteclausule heeft afgesproken voor deze mission-critical service.
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Heb ik een bericht hierover gemist of is het een stille dood gestorven?
Bij NS lijkt inmiddels alles zo'n beetje een stille dood te sterven dus het zou mij niet verbazen als die app inmiddels ook kalt is gesteld. NS doet momenteel vooral niet aan communicatie met de reizigers. Ze hebben zowel het X-account als de community opgeheven. NS is inmiddels echt overgegaan op "Zoek het zelf maar uit". Bij grote storingen is de klantenservice onbereikbaar en andere communicatiemogelijkheden zijn er niet meer. Misschien kunnen ze Wouter Koolmees, na de verkiezingsuitslag van gisteren, terug naar Den Haag roepen en vervolgens wel een capabel persoon aanstellen. Het liefst iemand uit de sector zelf en vooral geen afgeschreven politicus.Wally2002 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 05:25:
Even wat anders: een jaar of 5 (?) geleden introduceerde NS de NS lab app om functies te testen voordat deze opgenomen zouden worden in de reguliere app. Weet iemand wat daarmee gebeurd is? Die app heeft volgens mij al lang geen update gehad en je hoort er niets meer over.
Heb ik een bericht hierover gemist of is het een stille dood gestorven?
[ Voor 11% gewijzigd door Woefdram op 30-10-2025 11:01 ]
Aanrijding met vrachtwagen geladen met Peren bij Meteren; voorste bak van de trein is deels ontspoord en los gebroken van de rest van de trein. Opruimen en herstel gaat zeker de rest van de dag nog duren vermoed ik zo; gelukkig alleen een paar lichtgewonden.
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Gek, het artikel heeft het over het voorste treinstel dat naast de rails staat. Maar als ik zo kijk lijkt het alleen het voorste rijtuig te zijn.mambo No5 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:17:
https://nos.nl/artikel/25...-gelderland-vijf-gewonden
Aanrijding met vrachtwagen geladen met Peren bij Meteren; voorste bak van de trein is deels ontspoord en los gebroken van de rest van de trein. Opruimen en herstel gaat zeker de rest van de dag nog duren vermoed ik zo; gelukkig alleen een paar lichtgewonden.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
If you choose not to decide, you still have made a choice.
TheMak schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:19:
Rijtuigen zijn toch verdwenen met de locs? Of waren dat wagons?
:strip_exif()/f/image/MOdtf1xASTcRNYSdbeWa4djZ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/XsOJjzNk6tHQdn7FnTtSUNvd.png?f=user_large)
Aldus https://www.vandale.nl
En wat zijn dan wagens?TheMak schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:19:
Rijtuigen zijn toch verdwenen met de locs? Of waren dat wagons?
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Voertuigen waarin je peren vervoert.
De beelden. Verschrikkelijke klap, als machinist draait mijn maag er van om. Sterkte voor de collega's ook.
Tesla M3LR '21
wow, las dat de machinist wel op tijd weg kon komen. En bizar hoe die vrachtwagen dacht dat dat een goede plek is om te onderzoeken hoe de bocht te nemen (al rijden ze zich bij mij op de dijk ook wel eens vast op een manier dat ik denk - hoe dan)London schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:40:
https://www.telegraaf.nl/...htwagen-af/101463143.html
De beelden. Verschrikkelijke klap, als machinist draait mijn maag er van om. Sterkte voor de collega's ook.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nu snap ik dat een mens een mens is, en men in paniek anders kan handelen dan men verwacht te doen, maar dan nog...
[ Voor 17% gewijzigd door Maarten_E op 30-10-2025 22:24 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Planes, trains and automobiles
Ik snap al niet dat een vrachtwagenchauffeur meent dat het een goed idee is om te stoppen op een overweg en dan achteruit terug te rijden. En dan ook nog zijn manoevre niet afmaken als de bomen dicht gaan.Maarten_E schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:20:
Blijf het ook verbazingwekkend vinden dat, wanneer de slagbomen naar beneden gaan, de reflex dan niet is om als de sodemieter van het spoor af te gaan, ook al neem je dan twee slagbomen mee. De auto die daar stond sloeg ook af om hem die ruimte te geven.
Die man is ongeschikt voor zijn werk.
Volgens mij probeerde hij de vlak na de spoorwegovergang de bocht naar links te maken en haalde dat niet. Dan moet je inderdaad naar achteren, een andere richting is er niet.Maasluip schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:41:
Ik snap al niet dat een vrachtwagenchauffeur meent dat het een goed idee is om te stoppen op een overweg en dan achteruit terug te rijden. En dan ook nog zijn manoevre niet afmaken als de bomen dicht gaan.
Jawel, rechtdoor. Daar keren en dan nogmaals de bocht proberen te nemen. Al zijn er ook theorieën dat die achteruit de parallel weg met het spoor op wilde. Alles beter dan op een spoorweg gaan manoeuvreren en weinig tot geen actie ondernemen als de bellen gaan ringelen en de bomen dicht gaan.hoevenpe schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:31:
[...]
Volgens mij probeerde hij de vlak na de spoorwegovergang de bocht naar links te maken en haalde dat niet. Dan moet je inderdaad naar achteren, een andere richting is er niet.
Dan moet je rechtdoor rijden en een andere oplossing zoeken door verderop op een veilige plek te keren. Keren, achteruit, etc op een spoorwegovergang doe je niet. Wederom is het weer fout gegaan door een bijzondere verrichting op een overweg te doen.hoevenpe schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:31:
[...]
Volgens mij probeerde hij de vlak na de spoorwegovergang de bocht naar links te maken en haalde dat niet. Dan moet je inderdaad naar achteren, een andere richting is er niet.
Nee, zo zie ik dat echt niet. De positie van die vrachtwagen was zodanig dat hij nooit die bocht had kunnen maken en het lijkt mij heel erg sterk dat dat zijn bedoeling was. Als hij daar linksaf gewild had dan had hij wel verder rechts op de weg gestaan. Die bocht linksaf is geen enkel probleem voor een vrachtwagen, ook dat bordje van Prorail rechts hindert hem daar niet in.hoevenpe schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:31:
[...]
Ook toen hij achteruit reed lijkt het mij volstrekt duidelijk dat hij wilde keren in de weg links voor de overweg.
Hij was geladen met peren dus zijn bestemming was waarschijnlijk het fruitbedrijf dat aan de weg ligt waar hij vandaan kwam. Om de een of andere reden wilde hij andersom dat bedrijf aanrijden (misschien makkelijker voor het dock komen, misschien stond het te vol om de bocht te maken) en vatte hij het briljante plan op om op die plek te gaan keren.
[x] ongeschikt.
En ik hoop dat hij een harde douw gaat krijgen, want voor hetzelfde geld had de machinist van de trein dit niet overleefd.
[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 31-10-2025 10:07 ]
Nogmaals goed gekeken, denk dat je gelijk hebt. Hij is aan het insturen om achteruit linksaf te gaan, wat een mafklapper...Maasluip schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:06:
Ook toen hij achteruit reed lijkt het mij volstrekt duidelijk dat hij wilde keren in de weg links voor de overweg.
Maar als ik er nog eens over nadenk vraag ik me echt af wat zijn doel was. Als hij naar Wellner Fruit zou willen, waarom met een volle vrachtwagen. Het is logischer dat hij daar geladen heeft, Wellner is een teler en dan komt de vrachtwagen leeg aan en gaat vol weg.hoevenpe schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:24:
[...]
Nogmaals goed gekeken, denk dat je gelijk hebt. Hij is aan het insturen om achteruit linksaf te gaan, wat een mafklapper...
Maar als van Wellner af komt (wat hij op dat moment deed), waarom moet hij daar keren? Terug de Voetakkerweg in leidt alleen via een omweg naar de N327. En waarom was hij dan niet direkt die kant op gegaan.
Hij heeft zich ook niet verreden en wilde de Burgemeester Roozeveld van der Venlaan ingaan om naar de N327 te gaan.
Ik snap zijn missie niet.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja, van de boomgaard naar Wellner en vandaaruit de vrachtwagen in naar de fabriek.TheMak schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:39:
Ik denk dat de peren niet uit een fabriek komen, eerder vanuit een boomgaard
Op basis van de telegraaf video heb ik zitten uitschrijven.
11:08:10 Vrachtwagen rijd de overweg op.
11:08:20 Stopt en gaat achteruit om te steken
11:08:32 De spoorbomen naar beneden.(let op de geluids en lichtsignalen vd overweg zijn al voorafgaand wezen knipperen.)
11:08:33 Chauffeur stopt komt erachter dat het naar achter steken niet gaat lukken.
11:08:36 Chauffeur besluit weer naar voren te gaan.
11:08:40 Stopt weer op de overweg en moet de spoorboom linksvoor al moeten zien sluiten want deze klapt tegen zijn voorruit.
Het lijkt daarbij dat hij nog een poging waagt om te steken gezien de stand van zijn voorwielen en hij rolt naar achter.
11:08:46 Trekt weer een stukje op na 4 sec stil te hebben gestaan. (zoekende naar versnelling?)
11:08:50 Stopt weer en twijfelt of hij moet doorrijden.
11:08:51 Besluit om te rijden maar het is te laat.
11:08:55 Impact.
Dit allemaal binnen 45 seconden.
In de laatste 9 seconden had deze ongeluk wellicht voorkomen kunnen als de chauffeur had besloten door te rijden, echter dat is makkelijk praten achteraf.
De gedachtegang om met een vrachtwagen een bijzonder manoeuvre te willen uitvoeren alla steken en keren met een overweg als onderdeel van het theater is wat mij betreft een weg naar OM waardig voor de desbetreffende chauffeur.
De situatie had zo tragisch kunnen aflopen, deze actie was compleet onnodig geweest.
[ Voor 12% gewijzigd door nascar28 op 31-10-2025 22:52 ]
Te zien is hoe de vrachtwagen de beveiligde overweg niet direct kan passeren door een tegenligger.
Dan nog mag je de overweg niet oprijden, want dat mag pas als de weg aan de andere kant vrij is en dat was dus blijkbaar niet zo… maar goed ik schrijf dit vanuit de leunstoel.franssie schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:07:
Volgens het AD zou de tegenligger (te zien op de video) de weg voorruit geblokkeerd hebben, is met de groothoekopname lastig in te schatten.
[...]
Op de langere video is te zien dat die witte auto na de eerste moves van de vrachtwagen ook verplaatst. Dus er is wel interactie mee.franssie schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:07:
Volgens het AD zou de tegenligger (te zien op de video) de weg voorruit geblokkeerd hebben, is met de groothoekopname lastig in te schatten.
[...]
De vrachtwagen rijd op een dusdanige manier de overweg op dat deze op 11:08:18 zodanig met zijn laadbak bijna vrij staat aan de achterzijde.
Als hij rechtdoor had gewild had hij dit makkelijk had kunnen afdwingen en wellicht ook gedaan.
Ik heb eigenlijk nooit een chauffeur gezien die als deze zich klem rijd tov een auto dat hij naar achter gaat om het verkeer door te laten, het is eerder andersom.
Ik kijk dan met name naar het gedrag van de chauffeur en hoe deze de overweg oprijd.
Deze lijkt mij geenszins rechtdoor te willen rijden, vooral ook de manier hoe chauffeur hem zo in zijn achteruit zet.
Uiteindlijk moeten we het rapport maar afwachten om daadwerkelijk te weten wat de gedachtegang is geweest aldaar.
[ Voor 13% gewijzigd door nascar28 op 31-10-2025 22:53 ]
Ik gok dat 'ie vanuit de richting A2 kwam op weg naar dat bedrijf om de peertjes in de koeling te doen. En dan via de Voetakkerweg. Kwam bij het bedrijf, zag de inrit te laat en reed eraan voorbij, dacht, "Ik keer hier wel even" en bam.Maasluip schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:29:
[...]
Maar als ik er nog eens over nadenk vraag ik me echt af wat zijn doel was. Als hij naar Wellner Fruit zou willen, waarom met een volle vrachtwagen. Het is logischer dat hij daar geladen heeft, Wellner is een teler en dan komt de vrachtwagen leeg aan en gaat vol weg.
Maar als van Wellner af komt (wat hij op dat moment deed), waarom moet hij daar keren? Terug de Voetakkerweg in leidt alleen via een omweg naar de N327. En waarom was hij dan niet direkt die kant op gegaan.
Hij heeft zich ook niet verreden en wilde de Burgemeester Roozeveld van der Venlaan ingaan om naar de N327 te gaan.
Ik snap zijn missie niet.
Zoiets.
Ik las hier: https://nieuws.ns.nl/aanrijding-bij-meteren/ het volgende: "Er is geen personeel van NS gewond geraakt bij de aanrijding."London schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:40:
https://www.telegraaf.nl/...htwagen-af/101463143.html
Machinist heeft het zien aankomen en is de cabine uitgerend? Moet je daar als passagier dan snel achteraan? Hoe zou dat gegaan zijn...
Ik was er natuurlijk niet bij; maar ik zou zelf zodra ik de bocht om kom en een vrachtwagen op de overweg zie staan een snelremming doen en dan door de cabinedeur vluchten het reizigersgedeelte in. Ik verwacht dat er iets soortgelijks gebeurd is. Het gebeurt natuurlijk ook allemaal in een fractie van een seconde dus als reiziger zal je amper de tijd hebben om te kunnen reageren, behalve dan misschien samen met de machinist bukken en bracen voor impact.spnw schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:43:
[...]
Ik las hier: https://nieuws.ns.nl/aanrijding-bij-meteren/ het volgende: "Er is geen personeel van NS gewond geraakt bij de aanrijding."
Machinist heeft het zien aankomen en is de cabine uitgerend? Moet je daar als passagier dan snel achteraan? Hoe zou dat gegaan zijn...
Desalniettemin, dit bevestigt eens te meer het belang om de vluchtroute voor de machinist te allen tijde vrij te houden en er vooral geen koffers of fietsen voor te zetten.
Tesla M3LR '21
De machinist was hem tijdig gepeerd.spnw schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:43:
[...]
Ik las hier: https://nieuws.ns.nl/aanrijding-bij-meteren/ het volgende: "Er is geen personeel van NS gewond geraakt bij de aanrijding."
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Naar coupe onderzijde want dat is de snelste weg trapje af en roepen brace for impact.
Passagiers zijn over het algemeen makke schapen oneerbiedig gezegd.
Als jij langs rent voor je leven zullen ze raar staan kijken (logisch) voordat ze beseffen wat er daadwerkelijk gaat gebeuren.
Zelfs als de deur wel geblokkeerd is zal koning horde springen mind technisch te werk gesteld worden.
zolang je maar die cabine/kreukelzone uit bent.
Daarom is de machinisten deur vrijhouden ook zo belangrijk.
Nu kan je bij een Virm en al het andere materieel redelijk wegkomen als het niet te vol is op het balkon.
Bij een Icm is het een ander challenge.
Ik spreek uit ervaring helaas.
[ Voor 3% gewijzigd door nascar28 op 01-11-2025 06:10 ]
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Deze stikker zit dus niet voor niets op de buitenkant van cabine!nascar28 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:03:
Snelrem! opstaan en naar achter rennen hopende dat de deur niet geblokkeerd is door reiziger/obstakels.
Naar coupe onderzijde want dat is het snelste weg trapje af en roepen brace for impact.
Passagiers zijn over het algemeen makke schapen oneerbiedig gezegd.
Als jij langs rent voor je leven zullen ze raar staan kijken (logisch) voordat ze beseffen wat er daadwerkelijk gaat gebeuren.
Zelfs als de deur wel geblokkeerd is zal koning horde springen mind technisch te werk gesteld worden.
zolang je maar die cabine/kreukelzone uit bent.
Daarom is de machinisten deur vrijhouden ook zo belangrijk.
Nu kan je bij een Virm en al het andere materieel redelijk wegkomen als het niet te vol is op het balkon.
Bij een Icm is het een ander challenge.
Ik spreek uit ervaring helaas.
Naar ik begrijp was de chauffeur via de overweg terug aan het steken. Om zodoende dus dezelfde weg terug te kunnen nemen als waar hij vandaan kwam.arievz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:02:
De vraag is eigenlijk waarom we dergelijke trekker-opleggercombinaties op de weg hebben toegelaten zonder te verifiëren of deze wel veilig gebruik kunnen maken van de bestaande infrastructuur (zoals hier: kruisingen die erg dichtbij een overweg liggen).
Infrastructuur is niet ontworpen op dat soort bijzondere verrichtingen. Sterker nog, zelfs bij door verkeerslichten geregelde kruispunten is conflictvrij keren in de regel niet mogelijk.
Niet met dit type voertuig, en dat is precies mijn punt.Eix schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:33:
[...]
Infrastructuur is niet ontworpen op dat soort bijzondere verrichtingen.
Mensen maken nu eenmaal fouten. Als je het veiliger wil, zijn er dus maar 2 mogelijkheden: de voertuigen aanpassen of de infrastructuur.
Naar het schijnt, althans toch in België, is dat nog een overblijfsel van vroeger. Een "gesticht" werd geplaatst in de buurt van een station, dan kon de familie, die niet altijd een auto hadden, ook op bezoek komen.TheMak schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:08:
Tsja, je kan ook afvragen waarom we treinen langs osychiatrische instellingen laten rijden
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Elk type van transportmiddel is wel een geschept geweest door een trein. Zelfs voetgangers. Welk type van transport stel jij dan voor dat hufterproof is op onze infrastructuur?arievz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:04:
[...]
Niet met dit type voertuig, en dat is precies mijn punt.
Mensen maken nu eenmaal fouten. Als je het veiliger wil, zijn er dus maar 2 mogelijkheden: de voertuigen aanpassen of de infrastructuur.
Enige hufterproof oplossing is ongelijkvloerse kruising.LordSinclair schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:21:
[...]
Elk type van transportmiddel is wel een geschept geweest door een trein. Zelfs voetgangers. Welk type van transport stel jij dan voor dat hufterproof is op onze infrastructuur?
Dat kost klauwen met geld dus accepteren we een zeker risico, alhoewel de acceptatie daarvan steeds kleiner wordt.
Toch zeker op een PHS traject snap ik eigenlijk niet dat er nog gelijkvloerse overwegen aanwezig zijn. Ook specifiek deze bij Meteren had allang gewoon dichtgegooid kunnen worden; over de N327 kost men hooguit 5 minuten meer.Wally2002 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:26:
[...]
Enige hufterproof oplossing is ongelijkvloerse kruising.
Dat kost klauwen met geld dus accepteren we een zeker risico, alhoewel de acceptatie daarvan steeds kleiner wordt.
Ik snap wel waarom: tijd/geld, overwegrechten en politiek (en nog meer geld).Extraxyz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:23:
[...]
Toch zeker op een PHS traject snap ik eigenlijk niet dat er nog gelijkvloerse overwegen aanwezig zijn. Ook specifiek deze bij Meteren had allang gewoon dichtgegooid kunnen worden; over de N327 kost men hooguit 5 minuten meer.
Die video is niet compleet, hij steekt namelijk eerder de hele overweg over (met waarschuwingslichten) en gaat dan weer terug:franssie schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:07:
[...]
YouTube: Aanrijding vrachtwagen met trein in Meteren
Die auto had ook niet kunnen weten waar de vrachtwagen heen zou gaan.
ik heb echt geen idee wat die chauffeur aan het doen was afgaande op dat filmpje
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Joni van Essen
31 oktober 2025, 15:23
Laatste update: 16:30
„Ik heb het filmpje teruggezien. Het is een geluk dat er geen zwaargewonden of doden zijn gevallen.”
Fruitteler Aart Blom zegt het nog ietwat verbouwereerd.
Wat een simpel ritje naar de weegbrug had moeten worden, eindigt in een crash die nog veel erger had kunnen aflopen.
Het bedrijf waar die brug staat, zit vlak naast het spoor bij Meteren. 1,5 kilometer van Bloms bedrijf in Deil: één rechte weg. Nooit echt een probleem.
Uit het AD (en andere DPG kranten)
https://www.ad.nl/west-be...-ie-het-zo-doet~aca5cac8/
Dan worden gebieden in tweeën gedeeld voor langzaam verkeer. De overgebleven doorgaande weg wordt dan zo druk en neemt dan zoveel ruimte in beslag dat de wijk daar ook in tweeën wordt verdeeld.Extraxyz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:23:
[...]
Toch zeker op een PHS traject snap ik eigenlijk niet dat er nog gelijkvloerse overwegen aanwezig zijn. Ook specifiek deze bij Meteren had allang gewoon dichtgegooid kunnen worden; over de N327 kost men hooguit 5 minuten meer.
De "wijken" rond deze overweg worden vooral bevolkt door koeien en fruitbomen. Ik denk daarom niet dat een viaduct ten zuiden van Wellner Fruit een complete verkeerschaos zal ontketenen.TheMak schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:11:
[...]
Dan worden gebieden in tweeën gedeeld voor langzaam verkeer. De overgebleven doorgaande weg wordt dan zo druk en neemt dan zoveel ruimte in beslag dat de wijk daar ook in tweeën wordt verdeeld.
Wat ik hier lees is dat men bewust gekozen heeft om de overwegveiligheid te verlagen. Een hogere treinfrequentie betekent immers een hogere kans op aanrijding + grotere gevolgen (vanwege hogere treinfrequentie op het nevenspoor).ArcticWolf schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:35:
[...]
Ik snap wel waarom: tijd/geld, overwegrechten en politiek (en nog meer geld).
Het risicoprofiel van deze overweg lijkt me ook nog eens vrij hoog: 2 wegkruisingen zonder evacuatieruimte, gelegen in landbouwgebied (dus hoge kans op zwaar materieel van bio-industriëlen) en gelegen in een boog (zichtbelemmering en enigszins verhoogd ontsporingsrisico).
[ Voor 13% gewijzigd door arievz op 31-10-2025 21:48 ]
Lees wat je wilt, maar er is niet bewust voor iets gekozen. Er is een afweging gemaakt met de statistieken die op dat moment aanwezig waren. Er zijn veel gevaarlijkere overwegen in Nederland, zelfs op niet PHS trajecten en daar komt wel geld voor, maar ook niet altijd, dus wat wil je nu zeggen? Dat er bewust iemand gekozen heeft om hier een vrachtwagen vast te laten lopen?arievz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:43:
[...]
De "wijken" rond deze overweg worden vooral bevolkt door koeien en fruitbomen. Ik denk daarom niet dat een viaduct ten zuiden van Wellner Fruit een complete verkeerschaos zal ontketenen.
[...]
Wat ik hier lees is dat men bewust gekozen heeft om de overwegveiligheid te verlagen. Een hogere treinfrequentie betekent immers een hogere kans op aanrijding + grotere gevolgen (vanwege hogere treinfrequentie op het nevenspoor).
Het risicoprofiel van deze overweg lijkt me ook nog eens vrij hoog: 2 wegkruisingen zonder evacuatieruimte, gelegen in landbouwgebied (dus hoge kans op zwaar materieel van bio-industriëlen) en gelegen in een boog (zichtbelemmering en enigszins verhoogd ontsporingsrisico).
Linksom of rechtsom is er niet genoeg geld om alle overwegen weg te halen, als dat er wel was geweest had je minstens het dubbele aan belasting betaald.
En als we het dan toch over risico profielen hebben, WTF was deze chauffeur aan het doen?
[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 31-10-2025 22:06 ]
Of: nadenken als chauffeur en geen onnodige risico's nemen. inrit gemist? Jammer - doorrijden tot de eerste veilige keermogelijkheid en het nog eens proberen. Keren/steken op een spooroverwegovergang is natuurlijk van de zotte.arievz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:04:
[...]
Niet met dit type voertuig, en dat is precies mijn punt.
Chauffeurs van dit soort combinaties hebben niet voor niets rijbewijs CE - daar wordt je toch echt geleerd dat je een verantwoordelijkheid hebt jegens het overige verkeer, je geen onnodige risico's mag nemen en niemand mag hinderen.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Fijn! Maaslijn ligt er ook uit ivm onderhoud. Vanuit Zuid Nederland naar het Noorden komen is nu praktisch onmogelijk.
Den Bosch - Nijmegen is toch gewoon open, net als de Brabantroute naar Rotterdam?Snow_King schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:15:
[...]
Fijn! Maaslijn ligt er ook uit ivm onderhoud. Vanuit Zuid Nederland naar het Noorden komen is nu praktisch onmogelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door dennistd op 01-11-2025 12:13 ]
Ik had iets duidelijker moeten zijn: Vanuit Limburg. Ik woon in Venlo. Daar vandaan is het nu echt veel omreizen. Auto pakken dus een week!dennistd schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:12:
[...]
Den Bosch - Nijmegen is toch gewoon open, net als de Brabantroute naar Rotterdam?
Infrastructuur hoeft naar mijn idee niet elk risico te voorkomen. We hebben ook iets als een rijopleiding in Nederland waarmee we opgeleid worden om risico’s te herkennen en deze te voorkomen.Eix schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:33:
[...]
Infrastructuur is niet ontworpen op dat soort bijzondere verrichtingen. Sterker nog, zelfs bij door verkeerslichten geregelde kruispunten is conflictvrij keren in de regel niet mogelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door cazzer22 op 01-11-2025 14:24 ]
Uh, ik mis even waarom "een afweging (...) met de statistieken die op dat moment aanwezig waren" iets anders zou zijn dan een bewuste keuze.ArcticWolf schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:04:
[...]
Lees wat je wilt, maar er is niet bewust voor iets gekozen. Er is een afweging gemaakt met de statistieken die op dat moment aanwezig waren.
Nee, dat iemand bewust gekozen heeft om de treinfrequentie te verhogen op een overweg met genoemde risico's.wat wil je nu zeggen? Dat er bewust iemand gekozen heeft om hier een vrachtwagen vast te laten lopen?
Er wordt een bepaald risico geaccepteerd om economische redenen. En dat is prima. Maar dan moet de beslisser ook accepteren dat er zo nu en dan daadwerkelijk iets misgaat.
Keren op een overweg, feitelijk op een kruising met verkeer van 6 kanten? Ik ben met je eens dat dit absurd is, en tegelijkertijd helpt wat wij ervan vinden niet om een volgend incident te voorkomen. Het is immers ook al minstens 2x voorgekomen dat een chauffeur zijn vrachtauto parkeerde op een overweg op Leeuwarden-Groningen (nog een tikje absurder).WTF was deze chauffeur aan het doen?
Precies, en kennelijk was voor deze chauffeur die training onvoldoende om dit ongeluk te voorkomen.Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 08:16:
[...]
Chauffeurs van dit soort combinaties hebben niet voor niets rijbewijs CE - daar wordt je toch echt geleerd dat je een verantwoordelijkheid hebt jegens het overige verkeer, je geen onnodige risico's mag nemen en niemand mag hinderen.
Een goede training verlaagt inderdaad de foutkans, maar alsnog is die foutkans groter dan nul.
Vandaar mijn standpunt: als je het veiliger wil, zijn er maar 2 mogelijkheden: de voertuigen aanpassen of de infrastructuur.
Omwonende en bedrijven hebben ook inspraak op dergelijke maatregelen. Er zijn 1600 actief beveiligde overwegen in Nederland en deze staat zeer zeker niet in de top 10 meest gevaarlijke overwegen.
Als dat betekent dat omwonende en vrachtwagens 10 min moeten omrijden en dan op een andere overweg juist meer overlast gaan veroorzaken dan wordt deze overweg niet zomaar gesloten en een tunnel erg veel geld kost, dan gaat de politiek daar niet voor werken (ook niet na dit ongeluk).
En dan nog zijn er risico’s waar een rijopleiding niet helpt bv onwelwording.cazzer22 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:23:
[...]
Infrastructuur hoeft naar mijn idee niet elk risico te voorkomen. We hebben ook iets als een rijopleiding in Nederland waarmee we opgeleid worden om risico’s te herkennen en deze te voorkomen.
En in de (weg)infrastructuur gaat het niet perse alleen om voorkomen inderdaad, ook goed opgeleide bestuurders kunnen wel eens een foutje maken. Dan accepteer je een zekere kans van optreden maar probeer je het gevolg flink te verminderen.
Eens met fouten maken, genoeg chauffeurs die letterlijk vast kwamen te zitten op een overweg en niet meer weg konden, maar als ik het filmpje zie heb ik echt geen idee wat deze chauffeur nu probeert te doen. Zelfs toen de bomen naar beneden gingen stond hij nog op de overweg te "klooien" waarbij hij niet actief (zo oogt het) van de overweg probeert te komen.Wally2002 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:27:
[...]
En dan nog zijn er risico’s waar een rijopleiding niet helpt bv onwelwording.
En in de (weg)infrastructuur gaat het niet perse alleen om voorkomen inderdaad, ook goed opgeleide bestuurders kunnen wel eens een foutje maken. Dan accepteer je een zekere kans van optreden maar probeer je het gevolg flink te verminderen.
Ben erg benieuwd waar het onderzoek mee komt, zal waarschijnlijk niet heel veel uit komen (omdat het geen fataal ongeluk was), behalve veel verzekeringswerk.
Ja geen idee hoe dat proces loopt en inderdaad een paar centimeter links/rechts en het had heel lelijk af kunnen lopen, maar dan zie je maar dat het spoorsysteem ansich veilig is, ook bij een ontsporing/botsing en dat daar best over nagedacht is.franssie schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:53:
@ArcticWolf Meestal lees je ook bij ongelukken dat de onderzoeksraad meekijkt/eigen onderzoek doet maar hier heb ik dat nog niet gelezen. Wel opmerkelijk want voor hetzelfde geld waren er wel doden gevallen.
In een artikel in De Gelderlander staat dat de chauffeur te ver was doorgereden. Het lijkt erop dat hij dus wilde ‘straatje keren’ op de kruising. Dit dus door te stoppen op de overweg en vervolgens achteruit terugzetten indraaiend op de aanpalende weg. Alleen lukt die draai blijkbaar niet in een keer.ArcticWolf schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:43:
[...]
maar als ik het filmpje zie heb ik echt geen idee wat deze chauffeur nu probeert te doen.
Dat doet die geen tweede keer meer...Eix schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:12:
[...]
In een artikel in De Gelderlander staat dat de chauffeur te ver was doorgereden. Het lijkt erop dat hij dus wilde ‘straatje keren’ op de kruising. Dit dus door te stoppen op de overweg en vervolgens achteruit terugzetten indraaiend op de aanpalende weg. Alleen lukt die draai blijkbaar niet in een keer.
Ik denk dat die in paniek raakte toen de overweg actief werd en probeerde er uit te manoeuvreren in plaats van het gas in te trappen en wegwezen want binnen een halve minuut is die trein bij je. Mazzel dat de oplegger geraakt werd en niet de trekker, had die niet naverteld. Maar dat gehannes wat er aan vooraf ging was ook niet echt een briljante actie.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Bron: https://treinposities.nl/foto/397243
Deze bak kunnen we afschrijven in ieder geval. Het zit niet mee met de VIRMm's, nog dit jaar hadden we ook dit ongeluk: https://nos.nl/artikel/25...nik-hele-dag-geen-treinen
Tesla M3LR '21
Al zou het wel in één keer lukken: een overweg is niet de plaats om te keren.Eix schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:12:
In een artikel in De Gelderlander staat dat de chauffeur te ver was doorgereden. Het lijkt erop dat hij dus wilde ‘straatje keren’ op de kruising. Dit dus door te stoppen op de overweg en vervolgens achteruit terugzetten indraaiend op de aanpalende weg. Alleen lukt die draai blijkbaar niet in een keer.
Spel en typfouten voorbehouden
Het hoeft niet per se hoor, in Haarlem kunnen ze veel herstellen. Mogelijk dat ze hem eerst ruilen met een andere bak, en dan met deze bak aan de slag gaan wanneer het uit komt.London schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:32:
[Afbeelding]
Bron: https://treinposities.nl/foto/397243
Deze bak kunnen we afschrijven in ieder geval.
Als je geconcentreerd met iets moeilijks bezig bent, dan kan het even duren voordat je doorhebt dat er iets onverwachts gebeurt. Zeker geluiden hebben dan een lage prioriteit, waardoor sluiting van de overweg pas waarneembaar wordt door het bewegen van slagbomen. Bij keren kijk je ook niet persé in de richting van de slagbomen. Het begint dus al met een vertraging in de waarneming, dan hoef je nog niet eens in paniek te raken.evilution schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:24:
[...]
Ik denk dat die in paniek raakte toen de overweg actief werd en probeerde er uit te manoeuvreren in plaats van het gas in te trappen en wegwezen
Eenmaal in paniek reageren we instinctief (fight/flight/freeze), dan verdwijnt het logisch denken naar de achtergrond. En zeker vanuit paniekmodus kost elke beslissing extra veel tijd.
De enige beslissingen die we snel kunnen nemen, zijn beslissingen die we vaak nemen, door ervaring of door training. Een noodstop bijvoorbeeld, als er een belemmering op ons pad komt.
Vluchten is in het verkeer uiterst zelden de beste oplossing, dus die beslissing duurt langer (ook zonder paniek). En daarbij komt nog dat je voorafgaand aan "gas intrappen" eerst zal moeten beslissen welke kant op. Achteruit is immers niet altijd mogelijk omdat zo'n combinatie dan kan scharen (en dan mogelijk de overweg niet af kan). Daarna nog schakelen en gasgeven... ook trager onder stress.
Het enige wat je de chauffeur dus kan verwijten, is de keuze om te keren en vooral om het op een overweg te doen.
Dat, terwijl je zelfs voor je B-examen geleerd krijgt om te zorgen dat je niet hoeft te schakelen op of vlak voor een overweg. Laat staan bijzondere verrichtingen uitvoeren.arievz schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:54:
[...]
Het enige wat je de chauffeur dus kan verwijten, is de keuze om te keren en vooral om het op een overweg te doen.
Mooi dat jou dat is aangeleerd; mijn instructeur heeft me dat nooit bijgebracht. En daarmee vele anderen...Cbr schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:13:
[...]
Dat, terwijl je zelfs voor je B-examen geleerd krijgt om te zorgen dat je niet hoeft te schakelen op of vlak voor een overweg. Laat staan bijzondere verrichtingen uitvoeren.
De fout begint al met bewust op een overweg gaan stoppen en achteruitrijden.arievz schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:54:
[...]
Als je geconcentreerd met iets moeilijks bezig bent, dan kan het even duren voordat je doorhebt dat er iets onverwachts gebeurt. Zeker geluiden hebben dan een lage prioriteit, waardoor sluiting van de overweg pas waarneembaar wordt door het bewegen van slagbomen. Bij keren kijk je ook niet persé in de richting van de slagbomen. Het begint dus al met een vertraging in de waarneming, dan hoef je nog niet eens in paniek te raken.
Als hij niet door had dat hij op een overweg stond dan moet die chauffeur iets aan zijn opmerkingsvermogen doen.
/f/image/f2mznfFinx1n3QkpJuBRJZDC.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/XlOwBzxPre8dKyISCT9RSeH7.png?f=fotoalbum_tile)