Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 165 166 Laatste
Acties:

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-11 16:20
ArcticWolf schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 01:08:
[...]
ATB werkt op basis van de remcomputer in de trein, iedere trein heeft een andere afstelling ook al probeert men dat rem percentage nagenoeg gelijk te krijgen per trein en handeling. De sensitiviteit van de handeling is de laatste "human factor", dat kan je vergelijken met het rempedaal van een auto... die is ook niet bij iedere auto gelijk. Een machinist kan een fout maken door het remcriterium verkeerd in te schatten en dus te veel of juist te weinig te remmen voor de computer en daardoor grijpt de computer in. Dit systeem is niet linear afgesteld, dus vind het woord laksheid en roekeloosheid wel erg lomp in dit geval.
Remcomputer? Die staat los van het remcriterium. Daarnaast komt hij alleen bij moderne ATB-treinapparatuur voor, en is bedoeld om de remvertraging bewaken (na wat mislukte pogingen bij DD-AR is de bewaakte remvertraging nu standaard ingesteld op 0 m/s², dwz de trein mag niet versnellen tijdens een remcriterium-remming).

Het remcriterium is een wonderlijk iets. Ooit bedacht men dat er drie remcriteria nodig waren (L/M/H), afhankelijk van beremming en toegestane snelheid (vandaar de geblindeerde ATB-lampjes bij ouder materieel). Dit heeft men vrijwel meteen verlaten omdat het rempercentage nogal een theoretisch ding is (het rempercentage gelt immers alleen bij snelremmingen), en dat steviger remmen niet persé de beste oplossing is. Dan valt de machinist immers weer in slaap omdat hij onnodig lang 40 km/h moet rijden (en ATB passage van stoptonende seinen niet actief bewaakt). Bovendien geeft het weer de kans om de apparatuur verkeerd in te stellen.
De primaire gedachte achter het remcriterium is dan ook dat de machinist aangeeft dat hij handelsbekwaam is. Dit remcriterium wordt -afhankelijk van het materieel- geactiveerd door een contact in de remkraan, door een pressostaat in het relaisventiel van de remkraan, door een pressostaat in de treinleiding of door een pressostaat in de remcilinderleiding van het kopdraaistel. De daadwerkelijk ontstane remvertraging verschilt dus inderdaad voor elke materieelcombinatie (plus externe invloeden zoals hellingen, wind, belading).

Het remcriterium is bewust "slapper" dan nodig om de trein op tijd tot stilstand te brengen omdat anders machinisten leren dat remcriterium altijd genoeg is, en dus minder letten op de daadwerkelijke remvertraging. Niet omdat ze dat willen, maar omdat dat psychologisch zo werkt.
Die slapte geeft machinisten ook de vrijheid om slapjes te remmen als ze bijvoorbeeld 50 km/h rijden ter hoogte van een geel sein (bij baanvaksnelheid 140 km/h). Als je dan stevig zou moeten remmen, sta je in het ongunstigste geval stil op 1 km voor het rode sein. Of met andere woorden: hoe hoger het remcriterium, hoe meer verlies van baanvakcapaciteit en energie.
Een andere reden om het aan de machinist over te laten is het gegeven dat er maar 1 remstand is die een gegarandeerde remwerking geeft: de snelremstand.
En als je nagaat dat het systeem in de jaren 50 is uitgevonden is het toch erg veilig gebleken...
Jaren '20 zelfs, het is immers een geïmporteerd Amerikaans systeem.

De meeste ATB-ingrepen treden overigens op als gevolg van signaalonderbreking baan->trein. Je moet dan als machinist onverwacht remmen, en afhankelijk van de materieelsoort en treinsamenstelling heb je dan 0 tot 3 s om je hand naar de remkraan te bewegen en een remming in te zetten. Dat lukt dus niet altijd. Vaak volgt dan alsnog een alarmoproep door de treindienstleider vanwege ontstane overwegstoringen. Na een snelremming duurt het immers al snel 5 minuten voordat het remsysteem weer gevuld is.

De ervaren machinist weet uit jarenlange ervaring wel waar vaak ATB-baanstoringen voorkomen, dus hij kan dan alvast zijn hand op de remkraan leggen, of zelfs remmen. Bij tijdelijke snelheidsbeperkingen wordt de ATB ook niet altijd correct aangepast. En dan zijn er ook nog permanente baanstoringen waarbij direct een snelremming optreedt.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:48
Helaas is bij de ICNG de minimale remvertraging op 0,3 m/s² in plaats van 0,0 gezet. Dat is gewoon zwaar vervelend bij glad weer, dus bij dat materieel komen in de herfst dan ook geregeld ATB-ingrepen voor. Zelfde als je heuvel-af gaat onder remdwang.
Of met VIRM spreekt soms bij glad weer de rolbewaking aan van de ATB vlak voordat je stilstaat.
Of soms moet je vanwege de gladheid gewoon een snelremming inzetten om voor het rode sein tot stilstand te komen.
Ik denk dat de treindienstleiders en andere machinisten helemaal gek zouden worden als bij elke ATB ingreep of snelremming er een automagische alarmoproep gedaan wordt.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:20
I_IBlackI_I schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:59:
Ik snap dat dat niet bij elke noodremming noodzakelijk is, maar aan de trein te zien moet een vorm van crashdetectie mogelijk zijn.
Even terug naar de basis aangezien het hier al ontspoort over het remmen. De airbags van een auto gaan ook niet af als je vol op de rem trapt. Het gaat mij hier vooral om de situaties waarbij er significant schade is, en de machinist zelf niet de noodoproep kan doen. Een sensor die een schok meet zal niet voldoende zijn (zoals hierboven aangehaald het koppelen van DDZ materieel), maar je kan mij niet wijs maken dat er geen andere mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld een hellingsensor. Treinen staan normaal gezien best wel recht omhoog, dus op zijn zij => noodoproep. Het gaat niet om een systeem dat 100% van de noodsituaties vanzelf meld, maar een systeem dat in ernstige situaties af kan gaan. Ik denk dat false positives nooit te voorkomen zijn, maar dat die zeer zelden voor mogen komen.

• arievz
@I_IBlackI_I Eens, je moet gewoon duidelijk buiten het bereik van de maximale oploopsnelheid blijven.

Veel goederenwagens zijn inmiddels uitgerust met ontsporingsdetectoren die bij ontsporing een snelremming uitvoeren. Goederentreinen staan sindsdien ook niet om de haverklap stil.

• arievz
EDIT schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:29:
Helaas is bij de ICNG de minimale remvertraging op 0,3 m/s² in plaats van 0,0 gezet. Dat is gewoon zwaar vervelend bij glad weer, dus bij dat materieel komen in de herfst dan ook geregeld ATB-ingrepen voor. Zelfde als je heuvel-af gaat onder remdwang.
Mooi he, die circulaire industrie? We recyclen ook domme ideeën. |:(

• arievz
EDIT schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:29:
Of met VIRM spreekt soms bij glad weer de rolbewaking aan van de ATB vlak voordat je stilstaat.
Rolbewaking? Dat is vreemd. Dat betekent dat je (volgens ATB) de rijrichting te vroeg in de middenstand zet.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:45
Omdat spoorwegen niet alleen over minimale remvertragingen gaat...een paar sfeerbeelden van afgelopen paar weken. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_NWWJsRS3-4-k6ZMnpiMLvmiBY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUXltYHAhLZSLmR2S91xvaeX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fImq34zUMR50TYOYlGCt7vqPKRU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KHmbSQgYjUrXuzeDchpL0OR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfU5XvDpUOusvms5s4JSMPv9tbM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jo8shfJKoz2bZREsvCBGKZDo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aaTdJMbukFi1nw-8nzzmuMnqJSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RCQFak8gTJux7ID9ivyRBot.jpg?f=fotoalbum_tile

Hello. Is it me you're looking for?

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:48
arievz schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:34:
[...]
Rolbewaking? Dat is vreemd. Dat betekent dat je (volgens ATB) de rijrichting te vroeg in de middenstand zet.
Oeps, een incorrecte snelheidsmeting natuurlijk, niet de rolbewaking 😅
Bij de VIRM zit de snelheidsmeter op het voorste draaistel omdat het tweede draaistel een motordraaistel is. Bij glad weer blokkeert die dus al snel kortstondig, met dat dus als gevolg, vaak vlak voor stilstand.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-11 13:30
Ik heb het dit weekend geprobeerd, de trein van huis naar Keulen. Helaas nog geen alternatief voor de auto. Ik ben straks thuis om 22.25 (en dan haalt mijn vrouw mij nog op bij het lokale station Lansingerland Z'meer). 6 uur overgedaan (16.26 vertrokken ) tussendoor zijn de wachttijden door vertraging e.d. gewoon nekkend . voor een 'leuke' reis. Met de auto zou ik 3 uurtje onderweg zijn geweest.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Het_Eendje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:24
Het klinkt alsof je heel wat overstappen had. Ik ben wel even nieuwsgierig naar de route en waar de grote vertragingen waren. De route zou volgens de reisplanner in 3:18u afgelegd moeten kunnen worden vanaf Lansingerland naar Keulen, en dan heb je nog 22 minuten overstaptijd in Utrecht.

• Cobb
Het_Eendje schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:22:
Het klinkt alsof je heel wat overstappen had. Ik ben wel even nieuwsgierig naar de route en waar de grote vertragingen waren. De route zou volgens de reisplanner in 3:18u afgelegd moeten kunnen worden vanaf Lansingerland naar Keulen, en dan heb je nog 22 minuten overstaptijd in Utrecht.
Eigenlijk maar 3 overstappen.

16.26 begonnen in Keulen naar München Gladbach. Om 17.19 zou ik daar aankomen voor mijn aansluiting naar Venlo van 17.25. helaas vertrok ik uit Keulen 5 mins te laat waardoor ik deze miste en een uur moest wachten op de 18.19 trein naar Venlo. Deze had vertraging en vertrok uiteindelijk om 18.41. Aankomst in Venlo 19.10.
In Venlo de trein van 19.33 genomen naar Utrecht CS. (Deze vertrok 5 mins te laat, maar toch mijn aansluiting gehaald in Utrecht) .
Om 21.15 de Sprinter naar Ypenburg om bij Lansingerland Zoetermeer te komen, aankomst daar 22.01. Had ook in Utrecht de IC kunnen nemen van 21.30 met overstap in Gouda, maar dan zou ik ook aankomen om 22.01. Ritje naar huis van 20 mins.

Dit was telkens de eerst volgende en 'snelste' optie op de stations.

[ Voor 8% gewijzigd door Cobb op 09-11-2025 11:34 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Het_Eendje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:24
Ah ja, duidelijk. Ik zie dat ik de route andersom geplot had, een alternatief in dit geval had kunnen zijn
ICE 122 Köln Hbf 16:41 - 18:59 Utrecht CS
Spr 6966 Utrecht CS 19:09 - 20:01 Langsingerland
Dan heb je een reistijd van 3:20u (wel 20 minuten later weg uit Keulen), maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan (of vooral: je moet hem heel ver van tevoren boeken).

Ik denk dat het grootste probleem hier is dat de route over Venlo volgens dienstregeling een prima alternatief lijkt, maar dat het dat door de vele korte overstappen icm. regelmatige vertraging en weinig-frequente treinen in Duitsland dat niet is. Het lijkt erop dat je naast het uur in Mönchengladbach ook een half uur extra kwijt bent geraakt in Venlo.

De reisbelofte, zoals we dat bij NS zouden noemen, die je is gedaan ziet er schematisch dan zo uit:
RB 27 Köln Hbf 16:26 - 17:19 Mönchengladbach Hbf
RE 13 Mönchengladbach Hbf 17:25 - 17:56 Venlo
IC 3568 Venlo 18:03 - 19:35 Utrecht CS
Spr 6968 Utrecht CS 19:44 - 20:31 Langsingerland
en dan kom je op een reistijd van 4:05u (slechts 45 minuten langer), en in aankomsttijd scheelt het slechts een half uur als je toch al om 16.26u in Keulen bent (de ICE daarvoor is namelijk 14:41u ipv. 16:41u).

Ik vind dit wel frustrerend en dit is denk ik momenteel ook de grootste uitdaging voor internationale treinen. Voor lange ritten met veel overstappen heb je ofwel écht betrouwbare overstappen nodig, of een hele frequente dienstregeling, zodat je niet zo lang hoeft te wachten als het mis gaat. En wat we nu zien is dat het aan beide ontbreekt. Zelf los ik dit op door inderdaad ver van tevoren te boeken, en dan voor minder overstappen te kiezen. Of zelfs als je naar Zwitserland gaat halverwege een of twee uur lunchtijd in te plannen op een prettige plek om de vertraging voor te zijn.

• Cobb
@Het_Eendje Ik had op dat moment geen optie meer eigenlijk wamt ik had inderdaad al van te voren een ticket met tijdslot gekocht bij DB. Eigenlijk zijn de overstap tijden bij DB te kort op deze trajecten.

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwxW8RSgGDx8pUbtgurCMDt8-SM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMk5oEgQeZjMmZUlX0p23bah.jpg?f=fotoalbum_large
Bron: https://treinposities.nl/foto/399510

Een bont gezelschap wat de afgelopen dagen was afgereisd naar Delft. Schijnbaar werd deze sleep gebruikt om metingen uit te voeren in opdracht van de TU Delft.

Maken deze locomotieven zich toch nog nuttig. Het meeste spul in het midden staat al heel wat jaartjes weg te rotten in Amersfoort :P

Tesla M3LR '21

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:34

PeaceNlove

Deugleuter

London schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:07:
[Afbeelding]

Een bont gezelschap wat de afgelopen dagen was afgereisd naar Delft. Schijnbaar werd deze sleep gebruikt om metingen uit te voeren in opdracht van de TU Delft.

Maken deze locomotieven zich toch nog nuttig. Het meeste spul in het midden staat al heel wat jaartjes weg te rotten in Amersfoort :P
Grappig, die zag ik rijden bij Papekop afgelopen vrijdagmiddag, het zag er bijzonder uit.

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:44
London schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:07:
[Afbeelding]

Zag een deel vanmiddag langs Hillegom rijden….mooi om te zien!
Pagina: 1 ... 165 166 Laatste