Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 166 167 Laatste
Acties:

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:43
ArcticWolf schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 01:08:
[...]
ATB werkt op basis van de remcomputer in de trein, iedere trein heeft een andere afstelling ook al probeert men dat rem percentage nagenoeg gelijk te krijgen per trein en handeling. De sensitiviteit van de handeling is de laatste "human factor", dat kan je vergelijken met het rempedaal van een auto... die is ook niet bij iedere auto gelijk. Een machinist kan een fout maken door het remcriterium verkeerd in te schatten en dus te veel of juist te weinig te remmen voor de computer en daardoor grijpt de computer in. Dit systeem is niet linear afgesteld, dus vind het woord laksheid en roekeloosheid wel erg lomp in dit geval.
Remcomputer? Die staat los van het remcriterium. Daarnaast komt hij alleen bij moderne ATB-treinapparatuur voor, en is bedoeld om de remvertraging bewaken (na wat mislukte pogingen bij DD-AR is de bewaakte remvertraging nu standaard ingesteld op 0 m/s², dwz de trein mag niet versnellen tijdens een remcriterium-remming).

Het remcriterium is een wonderlijk iets. Ooit bedacht men dat er drie remcriteria nodig waren (L/M/H), afhankelijk van beremming en toegestane snelheid (vandaar de geblindeerde ATB-lampjes bij ouder materieel). Dit heeft men vrijwel meteen verlaten omdat het rempercentage nogal een theoretisch ding is (het rempercentage gelt immers alleen bij snelremmingen), en dat steviger remmen niet persé de beste oplossing is. Dan valt de machinist immers weer in slaap omdat hij onnodig lang 40 km/h moet rijden (en ATB passage van stoptonende seinen niet actief bewaakt). Bovendien geeft het weer de kans om de apparatuur verkeerd in te stellen.
De primaire gedachte achter het remcriterium is dan ook dat de machinist aangeeft dat hij handelsbekwaam is. Dit remcriterium wordt -afhankelijk van het materieel- geactiveerd door een contact in de remkraan, door een pressostaat in het relaisventiel van de remkraan, door een pressostaat in de treinleiding of door een pressostaat in de remcilinderleiding van het kopdraaistel. De daadwerkelijk ontstane remvertraging verschilt dus inderdaad voor elke materieelcombinatie (plus externe invloeden zoals hellingen, wind, belading).

Het remcriterium is bewust "slapper" dan nodig om de trein op tijd tot stilstand te brengen omdat anders machinisten leren dat remcriterium altijd genoeg is, en dus minder letten op de daadwerkelijke remvertraging. Niet omdat ze dat willen, maar omdat dat psychologisch zo werkt.
Die slapte geeft machinisten ook de vrijheid om slapjes te remmen als ze bijvoorbeeld 50 km/h rijden ter hoogte van een geel sein (bij baanvaksnelheid 140 km/h). Als je dan stevig zou moeten remmen, sta je in het ongunstigste geval stil op 1 km voor het rode sein. Of met andere woorden: hoe hoger het remcriterium, hoe meer verlies van baanvakcapaciteit en energie.
Een andere reden om het aan de machinist over te laten is het gegeven dat er maar 1 remstand is die een gegarandeerde remwerking geeft: de snelremstand.
En als je nagaat dat het systeem in de jaren 50 is uitgevonden is het toch erg veilig gebleken...
Jaren '20 zelfs, het is immers een geïmporteerd Amerikaans systeem.

De meeste ATB-ingrepen treden overigens op als gevolg van signaalonderbreking baan->trein. Je moet dan als machinist onverwacht remmen, en afhankelijk van de materieelsoort en treinsamenstelling heb je dan 0 tot 3 s om je hand naar de remkraan te bewegen en een remming in te zetten. Dat lukt dus niet altijd. Vaak volgt dan alsnog een alarmoproep door de treindienstleider vanwege ontstane overwegstoringen. Na een snelremming duurt het immers al snel 5 minuten voordat het remsysteem weer gevuld is.

De ervaren machinist weet uit jarenlange ervaring wel waar vaak ATB-baanstoringen voorkomen, dus hij kan dan alvast zijn hand op de remkraan leggen, of zelfs remmen. Bij tijdelijke snelheidsbeperkingen wordt de ATB ook niet altijd correct aangepast. En dan zijn er ook nog permanente baanstoringen waarbij direct een snelremming optreedt.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:25
Helaas is bij de ICNG de minimale remvertraging op 0,3 m/s² in plaats van 0,0 gezet. Dat is gewoon zwaar vervelend bij glad weer, dus bij dat materieel komen in de herfst dan ook geregeld ATB-ingrepen voor. Zelfde als je heuvel-af gaat onder remdwang.
Of met VIRM spreekt soms bij glad weer de rolbewaking aan van de ATB vlak voordat je stilstaat.
Of soms moet je vanwege de gladheid gewoon een snelremming inzetten om voor het rode sein tot stilstand te komen.
Ik denk dat de treindienstleiders en andere machinisten helemaal gek zouden worden als bij elke ATB ingreep of snelremming er een automagische alarmoproep gedaan wordt.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:47
I_IBlackI_I schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:59:
Ik snap dat dat niet bij elke noodremming noodzakelijk is, maar aan de trein te zien moet een vorm van crashdetectie mogelijk zijn.
Even terug naar de basis aangezien het hier al ontspoort over het remmen. De airbags van een auto gaan ook niet af als je vol op de rem trapt. Het gaat mij hier vooral om de situaties waarbij er significant schade is, en de machinist zelf niet de noodoproep kan doen. Een sensor die een schok meet zal niet voldoende zijn (zoals hierboven aangehaald het koppelen van DDZ materieel), maar je kan mij niet wijs maken dat er geen andere mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld een hellingsensor. Treinen staan normaal gezien best wel recht omhoog, dus op zijn zij => noodoproep. Het gaat niet om een systeem dat 100% van de noodsituaties vanzelf meld, maar een systeem dat in ernstige situaties af kan gaan. Ik denk dat false positives nooit te voorkomen zijn, maar dat die zeer zelden voor mogen komen.

• arievz
@I_IBlackI_I Eens, je moet gewoon duidelijk buiten het bereik van de maximale oploopsnelheid blijven.

Veel goederenwagens zijn inmiddels uitgerust met ontsporingsdetectoren die bij ontsporing een snelremming uitvoeren. Goederentreinen staan sindsdien ook niet om de haverklap stil.

• arievz
EDIT schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:29:
Helaas is bij de ICNG de minimale remvertraging op 0,3 m/s² in plaats van 0,0 gezet. Dat is gewoon zwaar vervelend bij glad weer, dus bij dat materieel komen in de herfst dan ook geregeld ATB-ingrepen voor. Zelfde als je heuvel-af gaat onder remdwang.
Mooi he, die circulaire industrie? We recyclen ook domme ideeën. |:(

• arievz
EDIT schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:29:
Of met VIRM spreekt soms bij glad weer de rolbewaking aan van de ATB vlak voordat je stilstaat.
Rolbewaking? Dat is vreemd. Dat betekent dat je (volgens ATB) de rijrichting te vroeg in de middenstand zet.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:23
Omdat spoorwegen niet alleen over minimale remvertragingen gaat...een paar sfeerbeelden van afgelopen paar weken. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_NWWJsRS3-4-k6ZMnpiMLvmiBY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUXltYHAhLZSLmR2S91xvaeX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fImq34zUMR50TYOYlGCt7vqPKRU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KHmbSQgYjUrXuzeDchpL0OR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfU5XvDpUOusvms5s4JSMPv9tbM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jo8shfJKoz2bZREsvCBGKZDo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aaTdJMbukFi1nw-8nzzmuMnqJSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RCQFak8gTJux7ID9ivyRBot.jpg?f=fotoalbum_tile

Hello. Is it me you're looking for?

• EDIT
arievz schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:34:
[...]
Rolbewaking? Dat is vreemd. Dat betekent dat je (volgens ATB) de rijrichting te vroeg in de middenstand zet.
Oeps, een incorrecte snelheidsmeting natuurlijk, niet de rolbewaking 😅
Bij de VIRM zit de snelheidsmeter op het voorste draaistel omdat het tweede draaistel een motordraaistel is. Bij glad weer blokkeert die dus al snel kortstondig, met dat dus als gevolg, vaak vlak voor stilstand.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:08
Ik heb het dit weekend geprobeerd, de trein van huis naar Keulen. Helaas nog geen alternatief voor de auto. Ik ben straks thuis om 22.25 (en dan haalt mijn vrouw mij nog op bij het lokale station Lansingerland Z'meer). 6 uur overgedaan (16.26 vertrokken ) tussendoor zijn de wachttijden door vertraging e.d. gewoon nekkend . voor een 'leuke' reis. Met de auto zou ik 3 uurtje onderweg zijn geweest.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Het_Eendje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:04
Het klinkt alsof je heel wat overstappen had. Ik ben wel even nieuwsgierig naar de route en waar de grote vertragingen waren. De route zou volgens de reisplanner in 3:18u afgelegd moeten kunnen worden vanaf Lansingerland naar Keulen, en dan heb je nog 22 minuten overstaptijd in Utrecht.

• Cobb
Het_Eendje schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:22:
Het klinkt alsof je heel wat overstappen had. Ik ben wel even nieuwsgierig naar de route en waar de grote vertragingen waren. De route zou volgens de reisplanner in 3:18u afgelegd moeten kunnen worden vanaf Lansingerland naar Keulen, en dan heb je nog 22 minuten overstaptijd in Utrecht.
Eigenlijk maar 3 overstappen.

16.26 begonnen in Keulen naar München Gladbach. Om 17.19 zou ik daar aankomen voor mijn aansluiting naar Venlo van 17.25. helaas vertrok ik uit Keulen 5 mins te laat waardoor ik deze miste en een uur moest wachten op de 18.19 trein naar Venlo. Deze had vertraging en vertrok uiteindelijk om 18.41. Aankomst in Venlo 19.10.
In Venlo de trein van 19.33 genomen naar Utrecht CS. (Deze vertrok 5 mins te laat, maar toch mijn aansluiting gehaald in Utrecht) .
Om 21.15 de Sprinter naar Ypenburg om bij Lansingerland Zoetermeer te komen, aankomst daar 22.01. Had ook in Utrecht de IC kunnen nemen van 21.30 met overstap in Gouda, maar dan zou ik ook aankomen om 22.01. Ritje naar huis van 20 mins.

Dit was telkens de eerst volgende en 'snelste' optie op de stations.

[ Voor 8% gewijzigd door Cobb op 09-11-2025 11:34 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Het_Eendje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:04
Ah ja, duidelijk. Ik zie dat ik de route andersom geplot had, een alternatief in dit geval had kunnen zijn
ICE 122 Köln Hbf 16:41 - 18:59 Utrecht CS
Spr 6966 Utrecht CS 19:09 - 20:01 Langsingerland
Dan heb je een reistijd van 3:20u (wel 20 minuten later weg uit Keulen), maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan (of vooral: je moet hem heel ver van tevoren boeken).

Ik denk dat het grootste probleem hier is dat de route over Venlo volgens dienstregeling een prima alternatief lijkt, maar dat het dat door de vele korte overstappen icm. regelmatige vertraging en weinig-frequente treinen in Duitsland dat niet is. Het lijkt erop dat je naast het uur in Mönchengladbach ook een half uur extra kwijt bent geraakt in Venlo.

De reisbelofte, zoals we dat bij NS zouden noemen, die je is gedaan ziet er schematisch dan zo uit:
RB 27 Köln Hbf 16:26 - 17:19 Mönchengladbach Hbf
RE 13 Mönchengladbach Hbf 17:25 - 17:56 Venlo
IC 3568 Venlo 18:03 - 19:35 Utrecht CS
Spr 6968 Utrecht CS 19:44 - 20:31 Langsingerland
en dan kom je op een reistijd van 4:05u (slechts 45 minuten langer), en in aankomsttijd scheelt het slechts een half uur als je toch al om 16.26u in Keulen bent (de ICE daarvoor is namelijk 14:41u ipv. 16:41u).

Ik vind dit wel frustrerend en dit is denk ik momenteel ook de grootste uitdaging voor internationale treinen. Voor lange ritten met veel overstappen heb je ofwel écht betrouwbare overstappen nodig, of een hele frequente dienstregeling, zodat je niet zo lang hoeft te wachten als het mis gaat. En wat we nu zien is dat het aan beide ontbreekt. Zelf los ik dit op door inderdaad ver van tevoren te boeken, en dan voor minder overstappen te kiezen. Of zelfs als je naar Zwitserland gaat halverwege een of twee uur lunchtijd in te plannen op een prettige plek om de vertraging voor te zijn.

• Cobb
@Het_Eendje Ik had op dat moment geen optie meer eigenlijk wamt ik had inderdaad al van te voren een ticket met tijdslot gekocht bij DB. Eigenlijk zijn de overstap tijden bij DB te kort op deze trajecten.

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwxW8RSgGDx8pUbtgurCMDt8-SM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMk5oEgQeZjMmZUlX0p23bah.jpg?f=fotoalbum_large
Bron: https://treinposities.nl/foto/399510

Een bont gezelschap wat de afgelopen dagen was afgereisd naar Delft. Schijnbaar werd deze sleep gebruikt om metingen uit te voeren in opdracht van de TU Delft.

Maken deze locomotieven zich toch nog nuttig. Het meeste spul in het midden staat al heel wat jaartjes weg te rotten in Amersfoort :P

Tesla M3LR '21

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:28

PeaceNlove

Deugleuter

London schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:07:
[Afbeelding]

Een bont gezelschap wat de afgelopen dagen was afgereisd naar Delft. Schijnbaar werd deze sleep gebruikt om metingen uit te voeren in opdracht van de TU Delft.

Maken deze locomotieven zich toch nog nuttig. Het meeste spul in het midden staat al heel wat jaartjes weg te rotten in Amersfoort :P
Grappig, die zag ik rijden bij Papekop afgelopen vrijdagmiddag, het zag er bijzonder uit.

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:18
[Afbeelding]

Zag een deel vanmiddag langs Hillegom rijden….mooi om te zien!

• arievz
Wil je wat meer technische en historische details weten van ATB, kijk dan eens op de website van IRSE:
https://www.irse.nl/post/atb-eerste-generatie

In het artikel wordt gesproken over generaties (fases) treinapparatuur. Dit zijn aanduidingen die zijn overgenomen vanuit de Noord-Amerikaanse fabrikant GRS Rochester, en later (bij NS) zijn voortgezet in nieuwe ontwikkelingen.
In Nederland zijn we met fase II begonnen. Fase II-apparatuur vind je alleen nog in museumloc 2225, fase III in materieel van voor ~1990. In moderner materieel vind je ofwel fase IV, ontworpen door het Belgische ACEC (nu Alstom) ofwel fase V, ontworpen door Bombardier (als alternatief voor Alstom, niet zo zeer bedoeld als een opvolger van IV).

Omdat halverwege de bouw van ICM en 6400 de ATB-treinapparatuur van fase III niet meer leverbaar was, heeft een deel hiervan fase IV. En inmiddels zijn ook reservedelen voor fase III een uitdaging.

• arievz
In België schiet men tenminste een beetje op (terwijl hier geld over de balk gesmeten wordt om nog een STM-ATBNG te ontwikkelen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWrH_kq-bHEgPZ3yqWZxxcusM_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WgkfLfU3rjpV8evVaihOwDS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door arievz op 10-11-2025 16:39 ]

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:51
Vandaag zijn de budgetten voor infrastructuur en wonen toegekend/bekend gemaakt.

https://www.ad.nl/binnenl...ov-bij-woningen~a8a5fc80/

Kan zelf niet echt zien wie nu de gelukkige winnaars zijn behalve de samenvatting van AD. Daarin staat specifiek benoemd:
- ondergronds tram richting Rijnenburgpolder (500 miljoen)
- Leiden stationsgebied verbetering (100 miljoen)
- Derde spoor bij Harderwijk (100 miljoen)

Voor dat laatste had de provincie geloof ik ook al geld opzij gezet dus dat begint wel echt serieus te worden. Mocht iemand nog een pdf hebben met daarin het gehele overzicht: ik hou mij aanbevolen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:21

franssie

Save the albatross

@Robkazoe Dichter bij de bron dan dit kom ik niet
https://www.rijksoverheid...gbouw-in-steden-en-dorpen

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Robkazoe schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:55:
Vandaag zijn de budgetten voor infrastructuur en wonen toegekend/bekend gemaakt.

Kan zelf niet echt zien wie nu de gelukkige winnaars zijn behalve de samenvatting van AD. Daarin staat specifiek benoemd:

Voor dat laatste had de provincie geloof ik ook al geld opzij gezet dus dat begint wel echt serieus te worden. Mocht iemand nog een pdf hebben met daarin het gehele overzicht: ik hou mij aanbevolen.
Zie https://berthub.eu/tkconv/document.html?nummer=2025D45949
en https://berthub.eu/tkconv/document.html?nummer=2025D45950

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:53
Robkazoe schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:55:

"Ontwikkelen spoorzone Roosendaal" is wel een erg optimistische manier om "compleet kapot te saneren" te formuleren..

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36
Extraxyz schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:20:
[...]

"Ontwikkelen spoorzone Roosendaal" is wel een erg optimistische manier om "compleet kapot te saneren" te formuleren..
Kun je dit toelichten voor de niet-ingewijden? Wat gaat er mis als dit plan doorgaat?

• Extraxyz
Wally2002 schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:22:
[...]

Kun je dit toelichten voor de niet-ingewijden? Wat gaat er mis als dit plan doorgaat?
De helft van de sporen worden weggehaald. Wat op zichzelf niet per se een probleem is (de meeste werden toch al niet gebruikt), maar met name bij het station gaat ook de fasering op sporen 1 en 3 verdwijnen en kun je niet meer gelijktijdig van/naar Zeeland van/naar spoor 4. Ook de doorgaande verbinding Vlissingen-Breda(-Zwolle) die vanaf december gaat rijden, zal dan niet meer mogelijk zijn.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[Afbeelding]

Dit betrof een proef om inzicht te krijgen in de sterkte van spoordijken en en hoe deze reageren op zwaarder en sneller treinverkeer.
Zie https://www.prorail.nl/programmas/onderzoek-baanstabiliteit

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:23
#einzelwagenverkehr #nebenbahn 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaucvxwDgDWZcAs3mau5cMjRP9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVPjATkVvNG0AlxgVV5WVT2f.jpg?f=fotoalbum_large

Hello. Is it me you're looking for?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Het_Eendje schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:16:
Ah ja, duidelijk. Ik zie dat ik de route andersom geplot had, een alternatief in dit geval had kunnen zijn

[...]

Dan heb je een reistijd van 3:20u (wel 20 minuten later weg uit Keulen), maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan (of vooral: je moet hem heel ver van tevoren boeken).

Ik denk dat het grootste probleem hier is dat de route over Venlo volgens dienstregeling een prima alternatief lijkt, maar dat het dat door de vele korte overstappen icm. regelmatige vertraging en weinig-frequente treinen in Duitsland dat niet is. Het lijkt erop dat je naast het uur in Mönchengladbach ook een half uur extra kwijt bent geraakt in Venlo.

De reisbelofte, zoals we dat bij NS zouden noemen, die je is gedaan ziet er schematisch dan zo uit:

[...]

en dan kom je op een reistijd van 4:05u (slechts 45 minuten langer), en in aankomsttijd scheelt het slechts een half uur als je toch al om 16.26u in Keulen bent (de ICE daarvoor is namelijk 14:41u ipv. 16:41u).

Ik vind dit wel frustrerend en dit is denk ik momenteel ook de grootste uitdaging voor internationale treinen. Voor lange ritten met veel overstappen heb je ofwel écht betrouwbare overstappen nodig, of een hele frequente dienstregeling, zodat je niet zo lang hoeft te wachten als het mis gaat. En wat we nu zien is dat het aan beide ontbreekt. Zelf los ik dit op door inderdaad ver van tevoren te boeken, en dan voor minder overstappen te kiezen. Of zelfs als je naar Zwitserland gaat halverwege een of twee uur lunchtijd in te plannen op een prettige plek om de vertraging voor te zijn.
Helaas is de punctualiteit van de trein in een vrijeval geraakt de afgelopen jaren. Heb een paar jaar Berlijn - Brussel later Berlijn - Den Haag gedaan en op gegeven moment was het in het Ruhrgebied & bij Keulen eigenlijk altijd ruk. Was dus erg blij dat ik met de IC Berlijn iig niet een uur (of 2) standaard op Keulen kwijt was.

In Duitsland worden momenteel de vruchten van 30 jaar publieke infrastructuur verwaarlozen geplukt. Momenteel is het in de Autobahnring en Ringbahn van Berlijn een soort jaarlijks terugkerend fenomeen dat er plots een viaduct voor alle verkeer dicht (of zelfs direct afgebroken) moet omdat de bekend zeer slechte staat van onderhoud toch nog slechter blijkt te zijn en er acuut instortingsgevaar is.

Gelukkig blijven de Duitsers net als de Nederlanders vooral stemmen op de aanstichters van dit gedoe dus bereid je vooral voor op meer van dit. Van de grote infrastructuur investeringen komt maar beperkt wat terecht, het geoormerkte geld wordt meer en meer voor conservatieve hobbies gebruikt.

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-11 21:31
Extraxyz schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:08:
[...]

De helft van de sporen worden weggehaald. Wat op zichzelf niet per se een probleem is (de meeste werden toch al niet gebruikt), maar met name bij het station gaat ook de fasering op sporen 1 en 3 verdwijnen en kun je niet meer gelijktijdig van/naar Zeeland van/naar spoor 4. Ook de doorgaande verbinding Vlissingen-Breda(-Zwolle) die vanaf december gaat rijden, zal dan niet meer mogelijk zijn.
Bovenstaand artikel slaat toch vooral op de opstelsporen? Alle sporen in de 30/40 nummering moeten verdwijnen, evenals 19/20, maar tegelijk zou er een nieuw NS opstelterrein gerealiseerd moeten worden voor de oude wagenwerkplaats, wat het opheffen van die andere sporen dan weer zou moeten compenseren.

Het verwijderen van wissels op 1/3 (en/of 4/5/6) staat daar los van.

[ Voor 4% gewijzigd door Aomi op 11-11-2025 12:50 ]

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 12:29
Aomi schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:50:
[...]

Bovenstaand artikel slaat toch vooral op de opstelsporen? Alle sporen in de 30/40 nummering moeten verdwijnen, evenals 19/20, maar tegelijk zou er een nieuw NS opstelterrein gerealiseerd moeten worden voor de oude wagenwerkplaats, wat het opheffen van die andere sporen dan weer zou moeten compenseren.

Het verwijderen van wissels op 1/3 (en/of 4/5/6) staat daar los van.
En dit is weer geheel achter een bureau verzonnen net als Utrecht, Amersfoort, Deventer waar er problemen zijn ontstaan met betrekking tot kopmakende treinen en goederentreinen die ook nog gebruik maken van de infra?

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-11 21:31
MediaZoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:44:
[...]

En dit is weer geheel achter een bureau verzonnen net als Utrecht, Amersfoort, Deventer waar er problemen zijn ontstaan met betrekking tot kopmakende treinen en goederentreinen die ook nog gebruik maken van de infra?
Nee er komen wel nieuwe (langere) goederensporen voor terug, alleen niet meer zoveel als nu.

Ik ken de precieze invulling van de sporen in Roosendaal niet meer, maar spoor 4 (perron) en spoor 6 worden gebruikt voor de IC Vlissingen-Amsterdam vv, spoor 5 voor opstel NS materieel, spoor 31/32/33 voor goederentreinen (ook kopmakend), 34/35/36 voor opstel NS materieel en alles op spoor 37 en hoger (zonder bovenleiding) wordt eigenlijk niet veel meer gebruikt. Een paar spoortjes nog voor het grind/ballastbedrijf. Die elektrische goederensporen worden langer gemaakt want die zijn echt nog wel nodig, maar verder verdwijnt er veel.

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01:18
Al die overtallige wissels zijn ook vsnuit achter een bureau bedacht.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-11 14:47

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

https://nos.nl/l/2590116

Ik krijg na het lezen van dit bericht zin in een potje Shinobi!

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:45
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:33:
https://nos.nl/l/2590116

Ik krijg na het lezen van dit bericht zin in een potje Shinobi!
Wtf is een potje shinobi?
Ik dacht eerst dat het een soort scrabble was, zodat je nieuwe namen voor dat station kon zoeken. Ging ik zoeken op Google, dan krijg ik hits over ninja's. Zoek ik op "potje shinobi" kom ik op rijstkokers uit. Deed ik even een rare gedachtensprong en zocht ik op restaurant, dan krijg ik een restaurant in Helsinki, een beetje ver van Friesland.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:42
Arator schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:47:
[...]

Ik dacht eerst dat het een soort scrabble was, zodat je nieuwe namen voor dat station kon zoeken. Ging ik zoeken op Google, dan krijg ik hits over ninja's. Zoek ik op "potje shinobi" kom ik op rijstkokers uit. Deed ik even een rare gedachtensprong en zocht ik op restaurant, dan krijg ik een restaurant in Helsinki, een beetje ver van Friesland.
Werpsterhoek -> Werpsterren -> Ninja's -> Shinobi game

Denk ik

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-11 18:39
Kalentum schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:45:
[...]

Werpsterhoek -> Werpsterren -> Ninja's -> Shinobi game

Denk ik
"Volgende station Leeuwarden Hadouken!" :P

Cash is king.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Arator schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:47:
[...]

Shinobi is een videogameserie over ninja's uit de 80s en 90s, waarin je werpsterren kunt gooien (in het Japans: shurigen).

De naam van dit station is Werpsterhoeke.

Dit is overigens een werpster (shurigen):
Afbeeldingslocatie: https://darkstreet.biz/7603-large_default/ts61-werpsterren-ninja-ster-shurikens-6.jpg

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:45
Totaal de klemtoon verkeerd gelezen. Ik las werpster, de vrouwelijke variant van een werper. B)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Arator schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:52:
Totaal de klemtoon verkeerd gelezen. Ik las werpster, de vrouwelijke variant van een werper. B)
Ah geeft niet, ik moet de Vlaamse Slimste Mens ook met ondertitels kijken. ;)

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Kreeg vandaag een mail over de verhoging van de prijs van de fietskluis die ik huur: +9.2% helaas, van €109 naar €119. Nou ja, het stond al even op de huidige prijs voor zover ik mij herinner.

Er stond ook een link in de mail naar de nieuwe tarieven van 2026. Weer niet direct te vinden op de startpagina van de NS site zelf, of via het menu of via de klantenservice pagina waar deze onder staat. Alsof het geheim is? Het zal wel.

Maar goed, ook nog geen mail gehad over het duurdere abonnement van volgend jaar maar in de link staan wel de nieuwe bedragen: https://www.ns.nl/klanten...tarieven-consumenten.html. Tientje erbij dus voor mij.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Sanderp
  • Laatst online: 30-11 09:08
Gisteren zijn de nieuwe Chinese CRRC dubbeldekkers in dienst gegaan bij Westbahn in Oostenrijk. Uiteraard heb ik mijn kans gegrepen om een ritje mee te pakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNiXtMKiASX6yxkU3rzJXFNcovE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZ1el0zN0dDb9hjmS00heb20.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otanGLmjs6edH7IEG8oNdT2BNRk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWy1viPYUi9bTc8PFTu0w06A.jpg?f=fotoalbum_tile
Was een beetje een bende op Amersfoort, maar daardoor deze 12 bakken (3x4) ICM kunnen pakken 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbGkMD7IIFljwTEy8vN6BSNz-vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LebZ9Oj0PG7dh14Ogel1sgBl.jpg?f=fotoalbum_large

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Bastien schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:35:
Maar goed, ook nog geen mail gehad over het duurdere abonnement van volgend jaar maar in de link staan wel de nieuwe bedragen: https://www.ns.nl/klanten...tarieven-consumenten.html. Tientje erbij dus voor mij.
Net een mail gehad over Flex dal + 6,7% (6,35 euro/maand ipv 5,95 euro/maand).
Blijft interessant om te horen dat mensen (buiten mijzelf) anno 2025 in het algemeen de rij karakteristieken van de ICM erg waarderen (comfortabel en stil) boven andere trein types.
Ontwerp is ruim 50 jaar oud, de treinstellen die nu nog rondrijden zijn wel iets jonger en iets anders ontworpen en gebouwd maar nog steeds uit eind jaren 80 / begin 90. Toch bijzonder dat een trein uit begin jaren 90 toch erg geliefd blijft, dan vraag ik me soms toch echt af waarom moderner spul slechter rijdt als het in die tijd al bewezen is dat het ook anders kan.

Hypothetische vraag:
Zou een 2e revisie een optie kunnen zijn voor de 3/4 gen. treinstellen die nu nog rondrijden? Zo nee/ja waarom dan niet/wel?

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:21

franssie

Save the albatross

moderner spul is denk ik lichter, en dat rammelt.
Met die ICM meerdere malen Groningen - Maastricht gereden als passagier in mijn studententijd en dat ging prima comfortabel (als in we namen de trein van 5 uur in de ochtend en werden o 10 uur oid in Maastricht wakker).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Wally2002
ArcticWolf schreef op woensdag 19 november 2025 @ 00:21:
Blijft interessant om te horen dat mensen (buiten mijzelf) anno 2025 in het algemeen de rij karakteristieken van de ICM erg waarderen (comfortabel en stil) boven andere trein types.
Ontwerp is ruim 50 jaar oud, de treinstellen die nu nog rondrijden zijn wel iets jonger en iets anders ontworpen en gebouwd maar nog steeds uit eind jaren 80 / begin 90. Toch bijzonder dat een trein uit begin jaren 90 toch erg geliefd blijft, dan vraag ik me soms toch echt af waarom moderner spul slechter rijdt als het in die tijd al bewezen is dat het ook anders kan.

Hypothetische vraag:
Zou een 2e revisie een optie kunnen zijn voor de 3/4 gen. treinstellen die nu nog rondrijden? Zo nee/ja waarom dan niet/wel?
denk vooral dat de toegankelijkheidseisen een probleem vormen.

Maar geen nood, de NS koopt 36 nieuwe Flirt Flex sprinters in het traditionele geel-blauw die ook als intercity ingezet kunnen worden, aldus nu.nl.

• EDIT
Enkele impressies van de nieuwe sprintercity's (klik/tik voor groot).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBRiafetL6b6jpFZ8HVY5tPHjy4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pfkl7E9ZbYW0PksGpBXNeZAm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IigjH_V1yEjc1iaAF-qICQOpTV4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MatemaBkPH3fiEzzz8ZpbE0O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9FFoQ2Sbg09XoB6ONTl-io9YpU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NnL5HMouk8iqgBvjykye1el.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0RVmoHO4veWsNTK_pHdJ5mu09Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MqjSw6EPxPsaxMU37qRDwLD.jpg?f=fotoalbum_tile
Officiële nieuwsbericht vanuit NS: https://nieuws.ns.nl/ns-k...nen-ook-als-ic-inzetbaar/

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:03
franssie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 00:52:
Met die ICM meerdere malen Groningen - Maastricht gereden als passagier in mijn studententijd en dat ging prima comfortabel (als in we namen de trein van 5 uur in de ochtend en werden o 10 uur oid in Maastricht wakker).
Plot twist: per meter trein is ICM lichter dan de SNG ;) Al scheelt het maar weinig.

Zelf denk ik dat het interieur van de ICM de grootste rol speelt. Het is overzichtelijk, heeft goeie stoelen (hoog genoeg, middenarmleuning), warme kleuren (verlichting).

Ook bijvoorbeeld de Velaro 3neo wordt gewaardeerd als nieuwe trein, mijn inziens omdat het ook een van de weinige nieuwe hogevloertreinen is met goed interieur. Waarbij een hogevloertrein natuurlijk wel nadelen heeft bij het instappen.

Zelf vind ik dat ICM ook best kan schudden op het spoor, ik heb het idee dat ze niet allemaal meer helemaal lekker gedempt zijn. SNG rijdt wat dat betreft rustiger. Ook de SLT rijdt harstikke rustig. Maar dat is voor mij niet heel doorslaggevend.

• Extraxyz
Stadler *O*

Eindelijk weer fatsoenlijke kwaliteit erbij op het spoor

• martijn.s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:40
EDIT schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:31:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Officiële nieuwsbericht vanuit NS: https://nieuws.ns.nl/ns-k...nen-ook-als-ic-inzetbaar/
Ik vind de oudere treinen denk ik vooral fijner omdat het interieur veel rustiger oogt. Zoals ook bij deze nieuwe trein is kun je door ongeveer het hele treinstel heen kijken wat erg onrustig voelt.

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

[Afbeelding]
Heel mooi en goed nieuws. Stadler is een betrouwbare bouwer (y)

Tesla M3LR '21

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:58
Die man laat al precies het probleem zien, je kan niet fatsoenlijk als twee volwassene meer naast elkaar zitten. Lekker schouder tegen schouder met een vreemde..

Daarnaast... sprintercities zijn toch niks nieuws? ICM heeft jaren in het Noorden als stoptrein gereden. Dat werkte prima.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Wally2002
eindelijk ook contrasterende stopcontacten/USB laadpunten met gele kleur. Die zitten al niet op de best zichtbare plek maar als dan niet alles zwart is is het, zeker voor mensen met visuele handicap, wel prettig dat je die nog een beetje makkelijk kunt gebruiken.

Ook opvallend: een plattegrond van de trein bij de deuren en dat zelfs op een beeldscherm.

• marcop23
LordSinclair schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:46:
[...]
Daarnaast... sprintercities zijn toch niks nieuws? ICM heeft jaren in het Noorden als stoptrein gereden. Dat werkte prima.
Precies voor deze verbindingen lijkt S5G me dan ook de vervanging ;)

Voor de sprinters Groningen /Leeuwarden - Zwolle is SNG nu een beetje te spartaans. Hetzelfde geldt voor andere verbindingen met korte stopafstanden waar in het verleden ook wel sprintermaterieel is ingezet, zoals op de Zeeuwse lijn en de IC Zwolle - Roosendaal.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:18

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Ik vind hem fraai, en ook leuk dat deze Flirt het gestroomlijnde IC-snoetje krijgt. Laat de Flirt Flex lekker dienst doen voor de langere Sprinter-verbindingen, zoals Groningen /Leeuwarden - Zwolle of Utrecht - Zwolle. Maar ook op de (Tiel) - Utrecht - Leiden zou het een gewenste trein kunnen zijn als die als Sprinter na Utrecht meteen doorkachelt doorknalt naar Woerden *O*.

En ook leuk dat deze het DD-NG interieur zal krijgen. *O*

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

LordSinclair schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:46:
[...]

Die man laat al precies het probleem zien, je kan niet fatsoenlijk als twee volwassene meer naast elkaar zitten. Lekker schouder tegen schouder met een vreemde..

Je kunt van Arnhem Centraal naar Uitgeest met SNG als je dat wil. Die slaat ook een paar stations over (Oosterbeek, Wolfheze en ik geloof nog een paar andere), maar is officieel een Sprinter.

• Maasluip
  • Laatst online: 29-11 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[Afbeelding]
Weer eerste klas met 2+2 :-(
Er worden al vergelijkingen gemaakt met het comfort van Stadler FLIRTs die in Zwitserland rondrijden, maar als ik dit zo zie dan is er geen vergelijking. Dan is het gewoon weer NS comfort.
Comfort van bijvoorbeeld de SOB FLIRTs is van een totaal ander niveau.

Signatures zijn voor boomers.

• marcop23
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:28:
[...]

Je kunt van Arnhem Centraal naar Uitgeest met SNG als je dat wil. Die slaat ook een paar stations over (Oosterbeek, Wolfheze en ik geloof nog een paar andere), maar is officieel een Sprinter.
Dat is een tijdelijke doortrekking vanwege werkzaamheden. Normaal rijdt die treinserie tot Driebergen - Zeist. Al blijft dat natuurlijk een aardig eindje, voor Nederlandse begrippen. Ik denk eigenlijk ook dat weinig mensen die gebruiken om "voorbij" Utrecht en Amsterdam te rijden.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:54
marcop23 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:41:
[...]

Dat is een tijdelijke doortrekking vanwege werkzaamheden. Normaal rijdt die treinserie tot Driebergen - Zeist. Al blijft dat natuurlijk een aardig eindje, voor Nederlandse begrippen. Ik denk eigenlijk ook dat weinig mensen die gebruiken om "voorbij" Utrecht en Amsterdam te rijden.
Vandaag een record ritje in een Sprinter (SLT) gedaan. Heerhugowaard - Rotterdam Centraal, 2 uur en 14 minuten en viel eigenlijk niet tegen :)

HD4Life @ Full-HD

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
AW_Bos schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:31:
Ik vind hem fraai, en ook leuk dat deze Flirt het gestroomlijnde IC-snoetje krijgt. Laat de Flirt Flex lekker dienst doen voor de langere Sprinter-verbindingen, zoals Groningen /Leeuwarden - Zwolle of Utrecht - Zwolle. Maar ook op de (Tiel) - Utrecht - Leiden zou het een gewenste trein kunnen zijn als die als Sprinter na Utrecht meteen doorkachelt doorknalt naar Woerden *O*.

En ook leuk dat deze het DD-NG interieur zal krijgen. *O*
Een Flirt 160 met een Flirt 200 kop. https://www.stadlerrail.c...ling-stock/mainline-flirt

Ik ben vooral benieuwd wat NS hiermee van plan is:
NS houdt daarnaast de optie open om extra Flirt Flex-treinen aan te schaffen, waaronder treinen die ook geschikt zijn om naar Duitsland en België te rijden.
Er komen 18 viertjes en18 zesjes.

Persbericht van Stadler: https://www.stadlerrail.c...trains-to-the-netherlands

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2_knIbEgXoJYijTUXKUg3jGaOs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fjCKO0L2l5Bl8aKS9bVMsY5X.png?f=user_large
marcop23 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:41:
[...]

Zoals men al jaren met meer series doet, simpelweg omdat dit vaak logistiek handiger is door de beperkte ruimte op het spoor.

[ Voor 26% gewijzigd door ed1703 op 19-11-2025 10:25 ]

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

In ander nieuws:

De rechtbank in Maastricht oordeelde vorige week dat het Vlaamse gewest en het Vlaamse vervoersbedrijf De Lijn aansprakelijk zijn voor de schade die Nederlands Limburg en de Gemeente Maastricht hebben geleden nadat Vlaanderen de stekker trok uit het de sneltram Hasselt-Maastricht.

In vooronderzoek en andere voorbereidende zaken, hebben de Nederlandse provincie en gemeente ongeveer 19,5 miljoen euro uitgegeven, naar later bleek dus voor niets.

Het project kende vele tegenslagen.

Het oorspronkelijke plan was om een sneltramlijn aan te leggen van station Hasselt in België, naar station Maastricht in Nederland. De huidige reistijd tussen die stations is 1:17u, en de tram zou dat in iets minder dan de helft kunnen doen (37 minuten). De eerste tegenslag kwam uit Nederland: de brug over de Maas bij Maastricht was niet sterk genoeg om een tramlijn met bovenleiding te kunnen dragen. Maastricht stelde voor om de tram dan maar vóór die brug te laten eindigen, wat in ging tegen het ideaalbeeld van een verbinding van station-tot-station. Het Vlaamse gewest en De Lijn stemde daar met tegenzin mee in.

Daarna rommelde het in Hasselt - de nieuwe gemeenteraad vond de tramlijn maar duur, en wilde de peperdure aanpassingen in het centrum van de stad niet bekostigen, waardoor de tramhalte bij het station van Hasselt niet meer mogelijk was. Dus ook daar werd de route ingekort tot de ring net buiten het centrum.

Uiteindelijk besloot het Vlaamse gewest dat het nut van de tram ver te zoeken was als die niet van station-tot-station reed, en trok men de stekker uit het project.

De rechtbank zegt nu dat de Belgen dat niet zomaar mochten doen, althans niet zonder de Nederlandse deelnemers een schadevergoeding uit te keren, ook al staat daar in beginsel niets over in de overeenkomst. Omdat de overeenkomst een schadevergoeding óók niet expliciet uitsluit, oordeelt de rechter dat een schadevergoeding op zijn plek is.

Verslag L1:
YouTube: Schrappen sneltrein Maastricht-Hasselt komt Belgen duur te staan | L...

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 13:09
marcop23 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:33:
[...]

Zelf denk ik dat het interieur van de ICM de grootste rol speelt. Het is overzichtelijk, heeft goeie stoelen (hoog genoeg, middenarmleuning), warme kleuren (verlichting).
[...]
Je vergeet het prullenbakje op kniehoogte in de 2-zits :X

Voor de reset zit ik ook nog met plezier in een ICM (al blijf ik het koplopen van vroeger missen).

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:34
Mooi artikel in de NRC over de Italiaanse hogesnelheidstreinen. Daar is in elk geval ambitie en deinzen ze niet terug voor significante investeringen in het spoor.
https://www.nrc.nl/nieuws...and-aan-de-beurt-a4912975

Wij zijn nog steeds aan het wachten op sneller spoor naar Duitsland en goedkopere hogesnelheidstreinen naar Frankrijk en Londen.

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02:32
ed1703 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:01:
Ik ben vooral benieuwd wat NS hiermee van plan is:

[...]
Limburg en de drielandentrein terugkapen van arriva zodra de concessie in 2031 verloopt :+

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
handoff schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:08:
Mooi artikel in de NRC over de Italiaanse hogesnelheidstreinen. Daar is in elk geval ambitie en deinzen ze niet terug voor significante investeringen in het spoor.
https://www.nrc.nl/nieuws...and-aan-de-beurt-a4912975

Wij zijn nog steeds aan het wachten op sneller spoor naar Duitsland en goedkopere hogesnelheidstreinen naar Frankrijk en Londen.
Hebben we misschien over een paar jaar alsnog de Fyra in Nederland rijden. 8)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:00

Fiber

Beaches are for storming.

[Afbeelding]
Ik zag er een paar staan op Amersfoort. Met het plastic nog om de stoelen. Helaas vergeten foto's te maken. :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23
Skyaero schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:59:
[...]

Hebben we misschien over een paar jaar alsnog de Fyra in Nederland rijden. 8)
Dan zullen we eerst de portemonnee moeten trekken, en zorgen dat er internationaal gezien aantrekkelijke, doorgaande HSL corridors in ons land aangelegd worden. 8)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Fiber schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:11:
[...]

Ik zag er een paar staan op Amersfoort. Met het plastic nog om de stoelen. Helaas vergeten foto's te maken. :7
Dat was waarschijnlijk iets anders. Deze Flirt Flex-treinen moeten nog gebouwd worden namelijk, en komen pas over 4-4,5 jaar op het spoor.

Kun je omschrijven wat je gezien hebt?

• Fiber

Fiber

franssie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 00:52:
Dat kan tegenwoordig helaas niet meer rechtstreeks. Minstens één keer overstappen... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Fiber

Fiber

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:19:
[...]

Dat was waarschijnlijk iets anders. Deze Flirt Flex-treinen moeten nog gebouwd worden namelijk, en komen pas over 4-4,5 jaar op het spoor.

Kun je omschrijven wat je gezien hebt?
Nieuwe treinen met grote witte logo's en plastic over de stoelen... Zal zo eens kijken of ze er nog staan...

• Extraxyz
Dat zal gewoon ICNG zijn geweest

• Fiber

Fiber

Zou goed kunnen. Zoiets dus, geen eigen foto.

Afbeeldingslocatie: https://content.presspage.com/uploads/570/7bf6ac75-2086-45f2-b3fc-14558486cf7c/1920_icng-bnaarbrussel.jpg?10000

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Fiber schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:51:
[...]

[Afbeelding]
Ja, dat is ICNG - die rijden al rond in de dienstregeling, maar er komen nog steeds nieuwe stellen bij. Mogelijk heb je wat van die nieuwe stellen zien staan.

Eerst komt nu de nieuwe generatie dubbeldekkers (DDNG) als volgende op het spoor, gevolgd dus door de nieuwe "Sprintercity's". ICNG wordt momenteel dus uitgeleverd.

[ Voor 15% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 19-11-2025 16:15 ]

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Fiber schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:51:
[...]

[Afbeelding]
Er staan twee ICNG-D's in Amersfoort voor de nodige testritten. Deze stellen kunnen zowel in Nederland als Duitsland rijden, al heeft NS nog niet bekendgemaakt welke bestemming ze gaan hebben in Duitsland. Daar zijn ze nog over in overleg.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:34

Snow_King

Konijn is stoer!

AW_Bos schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:12:
[...]

Er staan twee ICNG-D's in Amersfoort voor de nodige testritten. Deze stellen kunnen zowel in Nederland als Duitsland rijden, al heeft NS nog niet bekendgemaakt welke bestemming ze gaan hebben in Duitsland. Daar zijn ze nog over in overleg.
Enkele weken terug zag ik er ook 1 in Venlo staan. Wellicht daar ook gebruikt om ritten Duitsland in te maken?

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Snow_King schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:49:
[...]

Enkele weken terug zag ik er ook 1 in Venlo staan. Wellicht daar ook gebruikt om ritten Duitsland in te maken?
Zou goed kunnen. De ICNG-D heeft hetzelfde uiterlijk als de ICNG-B naar België. Alleen kenners kunnen misschien wat verschillen zien aan de techniek onder trein, voor bijv. PZB enzo.

De ICNG-D krijgt overigens nog een hokje voor de conducteur, en gaat hierdoor zes zitplaatsen inleveren.

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:49

Cbr

AW_Bos schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:55:
[...]
De ICNG-D krijgt overigens nog een hokje voor de conducteur (...)
Is dit vanwege reis- en pauzetijden of vanwege Duitse regelgeving?
Ben benieuwd.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-11 23:00
Pffff... Eerste dag dat het vriest en meteen vallen er allemaal treinen uit wegens rijp op de bovenleiding...

• LordSinclair
Basekid schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:25:
Pffff... Eerste dag dat het vriest en meteen vallen er allemaal treinen uit wegens rijp op de bovenleiding...
Het kwam natuurlijk als een complete verrassing
Wat doet Prorail tegen rijp en ijzel op de bovenleiding?
Wanneer er regelmatig (eens in het halfuur of eens in het uur) treinen rijden, wordt de laag ijzel/rijp op de bovenleiding niet te dik.
Omdat rijp- en ijsvorming op de bovenleiding vaak ’s nachts plaatsvindt worden, in samenwerking met de vervoerders, ’s nachts treinen ingezet om rijp en ijs niet een te dikke laag op de bovenleiding te laten vormen. Als om 01:00 uur de laatste trein zou rijden, zou er gedurende de nacht zo’n dikke laag ijs op de bovenleiding kunnen ontstaan dat we de volgende ochtend geen treinen kunnen laten starten voordat het ijs eraf is. Helaas is het ondanks de inzet van treinen ‘s nachts alsnog mogelijk dat ijs en rijp zich, te dik, aan de bovenleiding hechten en hiermee het treinverkeer hinderen.
Het zou maar weer eens een week achter elkaar gaan vriezen.. een week geen treinen als het begonnen is met ijzel..

• marcop23
Meer vorst leidt niet per se tot meer rijp. Het zijn juist de dagen dat er veel vocht in de atmosfeer zit (het is gisteren heel nat geweest!) met daarna nachtvorst die tot veel rijp leiden. Als het overdag ook vriest, is er amper rijp te verwachten.

Alsnog wel suf natuurlijk. Normaal gesproken is er niet zoveel uitval op een rijpdag. Er schijnen een aantal treinen gestrand te zijn op Utrecht - Arnhem, waarbij vervolgens ook de afsleeptrein is gestrand. Nu wordt er een dieselloc heen gestuurd, maar die moet natuurlijk van verder gekomen en dat kost gewoon tijd.

• EDIT
Rijp blijft toch wel echt een ding onder 1,5 kV helaas. Met 15 of 25 kV heb je daar veel minder last van.

• marcop23
EDIT schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:26:
Rijp blijft toch wel echt een ding onder 1,5 kV helaas. Met 15 of 25 kV heb je daar veel minder last van.
Weet je eigenlijk waarom de treinen er mee stoppen? Ik snap dat rijp leidt tot heel veel pieken in de spanning en stroom. Is het dan de stoorstroomdetector die weigert om de boel weer in te schakelen? (die kan toch overbrugd worden?). Of is het een ander deel van "de computer" / de aansturing die weigert, of ontstaan er echt fysieke defecten in de elektronica?

Het zal vast een beetje van alles zijn, maar ik ben wel benieuwd :P

Ook de stroomafnemer zal veel sneller slijten bij rijden met rijp, maar dat zal toch niet zó accuut strandingen veroorzaken, denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door marcop23 op 20-11-2025 09:40 ]

• LordSinclair
marcop23 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:12:
Meer vorst leidt niet per se tot meer rijp. Het zijn juist de dagen dat er veel vocht in de atmosfeer zit (het is gisteren heel nat geweest!) met daarna nachtvorst die tot veel rijp leiden. Als het overdag ook vriest, is er amper rijp te verwachten.
Maar met vorst verdwijnt de ijzel die er in eerste instantie aanzit niet perse gedurende de dag. Vandaag wel want de temperaturen zijn weer boven 0 en dan smelt het.. maar bij een week goede vorst niet.. dan moeten ze wachten tot de dooi tot er weer een trein kan rijden.

• marcop23
LordSinclair schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:39:
[...]

Maar met vorst verdwijnt de ijzel die er in eerste instantie aanzit niet perse gedurende de dag. Vandaag wel want de temperaturen zijn weer boven 0 en dan smelt het.. maar bij een week goede vorst niet.. dan moeten ze wachten tot de dooi tot er weer een trein kan rijden.
Rijp is vrijwel nooit een probleem na de ochtend, ook niet als het blijft vriezen. De treinen die wél rijden schrapen het ijs wel van de bovenleiding. Het is niet zo dat echt elke trein bij rijp strandt, het zijn er "slechts" enkelen, die dan helaas wel de treinenloop in de ochtend flink verstoren.

• EDIT
marcop23 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:34:
[...]

Weet je eigenlijk waarom de treinen er mee stoppen? Ik snap dat rijp leidt tot heel veel pieken in de spanning en stroom. Is het dan de stoorstroomdetector die weigert om de boel weer in te schakelen? (die kan toch overbrugd worden?). Of is het een ander deel van "de computer" / de aansturing die weigert, of ontstaan er echt fysieke defecten in de elektronica?

Het zal vast een beetje van alles zijn, maar ik ben wel benieuwd :P
Bij oude treinen werd de 1500 volt meteen van de bovenleiding direct naar de motoren gevoerd, tegenwoordig zitten er omvormers tussen die de tractie-electronica voeden.
Verschil is dus dat je met het oude spul dus bij een korte spanningsonderbreking alleen maar even door hoefde te rollen.
De omvormers werken echter alleen binnen bepaalde waardes en hebben dus allerlei beveiligingen. Kort door de bocht: Komt de spanning onder de minimale waarde, dan zal de omvormer uitschakelen en pas weer gaan inschakelen als de spanning weer terug is. Daarna moet de omvormer nog het opstartproces doorlopen, voordat de trein weer tractie heeft.
Bij een beetje rijp is dat geen probleem, maar met veel rijp duurt dat uit- en inschakelproces zodanig lang dat tegen de tijd dat de boel weer ingeschakeld is, het meteen weer uitvalt omdat je weer een stukje verderop bent met nieuwe rijp.
Op dat moment kan je dus niet meer rijden.
Ook de stroomafnemer zal veel sneller slijten bij rijden met rijp, maar dat zal toch niet zó accuut strandingen veroorzaken, denk ik.
Er is inderdaad extra slijtage. Bij rijp/ijs/sneeuw moeten we dan ook extra controles uitvoeren, zodat we geen bovenleidingen naar beneden trekken door beschadigingen.

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Basekid schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:25:
Ik kan anekdotisch alleen maar melden dat het vanmorgen wel heftig was :p Ik werd over het middenspoor gestuurd bij Den Dolder en moest al rollend Bilthoven bereiken omdat mijn snelschakelaar niet meer in wilde komen en tractie geven onmogelijk was.

Blijkbaar zijn de eerste stoppers naar Baarn ook ergens voor Soest Zuid gestrand waardoor er bussen moesten rijden. Op de terugweg zag ik 1 van die treinen (inmiddels leeg) op het middenspoor bij Den Dolder staan waar die schijnbaar ook niet meer weg kon komen.

Met name SNG/SLT hebben wel veel moeite met rijp, over ICNG kan ik niet zoveel zeggen want die heb ik alleen in de RET... Maar het zijn zeker geen makkelijke omstandigheden en als machinist ben je op een gegeven moment ook overgeleverd aan de nukken van je trein :p

Tesla M3LR '21

• EDIT
ICNG gaat beter dan SNG. Helaas mogen we echter de schraapfunctie van de ICNG nog niet gebruiken. Er moesten nog enkele wijzigingen aan het stroomafnemersysteem gebeuren, dus sinds begin oktober worden die wijzigingen doorgevoerd, maar het kost behoorlijk wat tijd om dat voor alle treinstellen te doen.
Daarna nog de toelating aanpassen, dus voor de volgende winter zou het dan misschien mogelijk moeten zijn om die te gebruiken.
Bij de schraapmodus worden beide 1,5 kV stroomafnemers opgezet, maar wordt de voorste stroomafnemer afgekoppeld van de electrische installaties. Hierdoor schraapt die dus echt de bovenleiding, terwijl de achterste stroomafnemer daarna de trein daadwerkelijk van stroom voorziet.

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01:18
Worden de leidingen niet warm doordat er stroom door loopt? Voordat er stroom door loopt moet er wel een trein tijden uiteraard.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Cbr schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:31:
[...]

Is dit vanwege reis- en pauzetijden of vanwege Duitse regelgeving?
Ben benieuwd.
Ik heb begrepen dat het ergens een verplichting is vanaf de Duitse kant, en ik vermoed enkel voor de grensoverschrijdende treinen.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
TheMak schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:53:
Worden de leidingen niet warm doordat er stroom door loopt? Voordat er stroom door loopt moet er wel een trein tijden uiteraard.
Volgens mij is het zo dat er niet voldoende stroom doorheen loopt om rijp te voorkomen. Op de HSL met 25kV is het volgens mij geen probleem. Maar op het hoofdrailnet hebben we 1,5 kV. In het verleden was er zelfs een speciale rijpschakeling die in de vroege ochtend op het onderstation werd geactiveerd, die de spanning op de bovenleiding tijdelijk verhoogde om het rijp te laten smelten maar dat betekende wel dat de operationele dienst nog niet van start was gegaan, want treinen die tegen de bovenleiding staan zouden anders een flinke opdonder kunnen krijgen.

• LordSinclair
AW_Bos schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:05:
[...]

Volgens mij is het zo dat er niet voldoende stroom doorheen loopt om rijp te voorkomen. Op de HSL met 25kV is het volgens mij geen probleem. Maar op het hoofdrailnet hebben we 1,5 kV.
Met de 25kV is het contact met de bovenleiding wat minder kritisch omdat de stroom veel lager is en het wisselspanning is. Als hier een vonkbrug ontstaat is dat niet zo erg.
Maar juist met 1.5kV is de stroom die loop erg groot (16 maal hoger bij hetzelfde vermogen) en het is gelijkspanning. Als je dan geen goed contact hebt en er ontstaat een vonkbrug, dan ben je eigenlijk gewoon aan het puntlassen.

En voor de moderne installaties is het nog belangrijker geworden dat er een constant contact is wat ik in Edit zijn berichten lees.

• marcop23
AW_Bos schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:05:
[...]

Volgens mij is het zo dat er niet voldoende stroom doorheen loopt om rijp te voorkomen. Op de HSL met 25kV is het volgens mij geen probleem. Maar op het hoofdrailnet hebben we 1,5 kV. In het verleden was er zelfs een speciale rijpschakeling die in de vroege ochtend op het onderstation werd geactiveerd, die de spanning op de bovenleiding tijdelijk verhoogde om het rijp te laten smelten maar dat betekende wel dat de operationele dienst nog niet van start was gegaan, want treinen die tegen de bovenleiding staan zouden anders een flinke opdonder kunnen krijgen.
Je haalt inderdaad een paar dingen door elkaar:
  • Een hogere spanning leidt tot minder stroom (16x in dit geval). De 1500V-bovenleiding heeft "maar" iets van 2x zo veel koper. De 1500V-bovenleiding warmt dus veel meer op bij hetzelfde afgenomen vermogen.
  • Bij de ontijzelingsschakeling werd de spanning niet verhoogd, maar werd er een soort kortsluiting veroorzaakt (met een hoge impedantie) waardoor er, zelfs zonder aanwezige trein, een forse stroom ging lopen. Er konden dan echter geen treinen rijden.
@EDIT: bedankt voor de uitleg!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:34
marcop23 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:21:
Bij de ontijzelingsschakeling werd de spanning niet verhoogd, maar werd er een soort kortsluiting veroorzaakt (met een hoge impedantie) waardoor er, zelfs zonder aanwezige trein, een forse stroom ging lopen. Er konden dan echter geen treinen rijden.
Als ik het goed begrijp wordt is dit dus alleen vroeger en wordt het tegenwoordig niet meer gedaan, weet je ook waarom niet dan? Lijkt me qua kosten en personeel toch ook praktischer zo'n schakeling te gebruiken tijdens de nachtelijke onderbreking dan maar lege treinen te gaan rijden puur om rijpvorming tegen te gaan?

Op lijnen waarbij 's nachts het goederenverkeer gaat natuurlijk niet zo handig, maar genoeg baanvakken zoals het al genoemde Den Dolder-Soest-Baarn waar 's nachts niks rijdt toch.

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Misschien dat het met nieuwere installaties technisch gewoon niet meer kan?

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-11 12:35
De gestrande trein tussen Wolfheze en Ede leidde in Arnhem vanochtend tot grote chaos richting Utrecht.

8:25 uur: De trein van 8:46 rijdt niet, die van 8:51 wél. (Volgens de reisplanner. Ik stond op station Velp, te bedenken of ik in de sprinter zou stappen, of terug naar huis en met de auto).
8:40 uur: De trein van 8:51 rijdt toch niet. (inmiddels in Arnhem)
8:56 uur: De trein naar Den Helder (van 9:02) vertrekt niet van spoor 11, maar van spoor 8. Vele honderden mensen zetten zich in beweging naar de trappen.
8:59: De trein naar Den Helder vertrekt toch van spoor 11. Zuchtend gaat iedereen weer terug.
9:01: de trein naar Den Helder vertrekt van spoor 10. (gelukkig hetzelfde perron).
9:09: de trein (een VIRM-6) vertrekt, afgeladen vol. Bij elke deur staan op het perron mannen met gele jassen te voorkomen dat er nog meer mensen denken dat ze er nog wel bij passen.
Er staan nog zeker 150 mensen op het perron.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

noppus schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:26:
De gestrande trein tussen Wolfheze en Ede leidde in Arnhem vanochtend tot grote chaos richting Utrecht.

8:25 uur: De trein van 8:46 rijdt niet, die van 8:51 wél. (Volgens de reisplanner. Ik stond op station Velp, te bedenken of ik in de sprinter zou stappen, of terug naar huis en met de auto).
8:40 uur: De trein van 8:51 rijdt toch niet. (inmiddels in Arnhem)
8:56 uur: De trein naar Den Helder (van 9:02) vertrekt niet van spoor 11, maar van spoor 8. Vele honderden mensen zetten zich in beweging naar de trappen.
8:59: De trein naar Den Helder vertrekt toch van spoor 11. Zuchtend gaat iedereen weer terug.
9:01: de trein naar Den Helder vertrekt van spoor 10. (gelukkig hetzelfde perron).
9:09: de trein (een VIRM-6) vertrekt, afgeladen vol. Bij elke deur staan op het perron mannen met gele jassen te voorkomen dat er nog meer mensen denken dat ze er nog wel bij passen.
Er staan nog zeker 150 mensen op het perron.
ik vind dat ze bij dat soort spoorwijzigingen Pierre Bokma de omroep moeten laten doen.

"Ja, jetzt allemaal naar gleis 8.
Nee.... toch niet.... gleis 9!
Behalve jij. Jij moet naar gleis 10. Nee, grapje... jij moet ook naar gleis 9.
Oh, toch allemaal naar gleis 4!"

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

!mark schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:29:
[...]

Als ik het goed begrijp wordt is dit dus alleen vroeger en wordt het tegenwoordig niet meer gedaan, weet je ook waarom niet dan? Lijkt me qua kosten en personeel toch ook praktischer zo'n schakeling te gebruiken tijdens de nachtelijke onderbreking dan maar lege treinen te gaan rijden puur om rijpvorming tegen te gaan?

Op lijnen waarbij 's nachts het goederenverkeer gaat natuurlijk niet zo handig, maar genoeg baanvakken zoals het al genoemde Den Dolder-Soest-Baarn waar 's nachts niks rijdt toch.
Je haalt meteen de zwakke draden eruit die dan doorbranden denk ik? Dus dat is niet altijd een oplossing want die verstoring is lastiger op te lossen dan een trein weghalen.

Tenminste, dat is mij wel eens gelukt met dunnere draden maar niet bij het spoor natuurlijk. Geen idee of je die dan echt sloopt.

Vandaar ook treintjes rijden neem ik aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Bastien op 20-11-2025 16:59 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Fiber

Fiber

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8S2AWEnvYw-nPkJPC18fohXQzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eb2hze7JVbhJhFVhh97Qzh7K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6bTfPxSAlRDmR3WufJ7gFRHeUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7b08VVLJW2tI53SWqwDYA5qT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIpXOBPWCb6PTQCNVUZuOtO4LFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26zvv6zqDf3pH1hyBegPGGXI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PfPzOD7IUWAtqcZmuS70kZ330U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x74wliE92yy5EICYlOnTbvtT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-N1kC90RZUqLZnAhSZJayLX59M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eiSjo7OtfYSo7oZ10ZVmCGVf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUXmb4KX8K7ApRTaG_tlHQwfXuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nkpz4IFHMv37WGvvldpobHSb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45L2GM35hDn--gV4mltaZBbyZbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8t0mPabRQ7pC67ZRPzJXJEcr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJD4MJ9_PtnTFRBWkPyGviJ7t34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bwl2xzeX5nPBbMlbFLzPHI4H.jpg?f=fotoalbum_large

Paar eigen foto 's van die nieuwe ICNG... Heb er nog meer eventueel. Ding is een paar honderd meter lang denk ik. Heb de bakken maar niet geteld.

• EDIT
Dat zijn twee treinstellen die hier zijn voor de test van de ICNG die geschikt is voor Duitsland. Die zijn hier voor de toelating van het materieel.

• J-roenn
  • Laatst online: 20:55
Even ranten op de NS klantenservice hoor, het lukt me al de hele dag niet om een treinticket met meereiscode te kopen, probeer het later opnieuw zegt de app.
Zojuist toch maar de klantenservice gebeld, die geven als tip om een kaartje bij de automaat te kopen, als ik reageer dat dat niet kan omdat ze zelf de meereiscodebullshit hebben geïntroduceerd dan geven ze aan dat ik dan toch gewoon voor val tarief kan kiezen….

Edit : mijn frustratie even laten zakken, opnieuw gebeld, nu wel netjes geholpen (vouchercode van 40% wat overeenkomt met de samenreiskorting), maar blijf me verbazen dat die eerste medewerker zulke onzin uitsloeg.

[ Voor 20% gewijzigd door J-roenn op 20-11-2025 18:54 ]

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-11 09:23

GwnLars_

In GoT we trust.

[Afbeelding]
Die stoelen zien er wel wat spartaans uit, hoop dat er wel een andere leverancier voor komt en/of degelijke padding.. niet die strijkplankjes zoals in SNG.

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Pagina: 1 ... 166 167 Laatste