Toon posts:

Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 74 Laatste
Acties:

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:48
Transportman schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:23:
[...]

Maar hoeveel gaat die besparing dan zijn? Want ik heb in de trein nooit echt het idee dat de verwarming echt aan staat (vaak genoeg menselijke kacheltjes om dat te doen), alleen in de zomer dat de airco op standje diepvries staat en ik verwacht eerder dat de NS die wat minder hard gaat laten koelen dan.
Een wezenlijke besparing zit hem in de energie transitie verliezen te halveren. Die zitten nu rond de 3% over het totale verbruik per jaar... met een eventuele wijziging van 1,5kV naar 3kV gaat dit naar ca. 1,5%.

1,5% over 1,2 terawattuur per jaar is toch 18 miljoen kWh.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Ik hoorde dat er besloten is om voorlopig niet naar 3kV te gaan. Het zou in een van de recente beslisnota's hebben gestaan, maar ik heb het nog niet persoonlijk gelezen, dus geen idee of het klopt :P

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:30
Is wel logisch, in deze dure tijden je stroomverbruik verdubbelen is nogal een no go he :+ 8)7

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:22
cazzer22 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:12:
Is wel logisch, in deze dure tijden je stroomverbruik verdubbelen is nogal een no go he :+ 8)7
Het stroomverbruik halveer je juist als je naar 3kV gaat ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• ArcticWolf
EDIT schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:21:
Ik hoorde dat er besloten is om voorlopig niet naar 3kV te gaan. Het zou in een van de recente beslisnota's hebben gestaan, maar ik heb het nog niet persoonlijk gelezen, dus geen idee of het klopt :P
Dat zou wel jammer zijn, was wel echt een goede en relatief goedkope stap om te zetten.
Maar goed, zijn wel weer 3 grote MIRT studies goed gekeurd om te starten en 860 miljoen euro voor baan verbeteringen.
Wel wat positief nieuws voor deze week ;)

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:38

mambo No5

Bad Apple?

Verhoging spanning gaat idd voorlopig niet door. Zie: https://www.rijksoverheid...nrapport-systeemkeuze-tev
3.7.6 Digitalisering en modernisering van het spoorsysteem
In het beleidsprogramma IenW 54 is aangegeven dat met de aanleg van
infrastructuur en verdere digitalisering en modernisering van het spoor het ov-
product kan worden verbeterd en de toekomstige mobiliteitsvraag kan worden
geaccommodeerd. Uw Kamer in de MIRT-brief van 27 november 2020
geïnformeerd over het onderzoek door ProRail naar de toekomst van de tractie -
energievoorziening (TEV). 55 Het feitenonderzoek is inmiddels door ProRail
afgerond. Het feitenrapport en o.a. de standpunten van verschillende betrokken
partijen is bij deze brief gevoegd (zie bijlage). De maatschappelijke kosten en
baten van een omschakeling naar een hogere bovenleidingspanning zijn nagenoeg
gelijk. Een omschakeling ligt nu echter niet voor de hand: het is niet acuut nodig,
financieel niet inpasbaar en andere systeemsprongen lijken urgenter en/of
passender bij de gewenste doorontwikkeling van het spoornetwerk. Desondanks
biedt het rapport een basis om de bredere opgave van de uitdagingen en kansen
in de spoorse energievoorziening verder op te pakken. Daarnaast is in een
aanpalend onderzoek ook een eerste beeld opgewerkt van de samenhang tussen
diverse systeemsprongen rondom beveiliging (doorontwikkeling ERTMS56),
besturing (ATO57 en TMS58), communicatie (FRMCS59) en TEV (zie bijlage). Op
basis hiervan zal deze kabinetsperiode gewerkt worden aan een overkoepelende
strategie voor te maken keuzes en het te volgen tijdspad. Dit helpt het volgende
kabinet om keuzes te maken binnen de beschikbare middelen.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-03 22:08
https://www.prorail.nl/ni...l-introduceert-nieuw-sein
In de afgelopen zeventig jaar veranderde er heus weleens wat aan de Nederlandse seinen - de gloeilampen werden vervangen door ledlampen en de onderliggende techniek werd gemoderniseerd - maar in het oog springende vernieuwingen zijn nooit doorgevoerd. Daarvoor is het nu tijd. Het nieuwe sein is er als paal-, portaal- en dwergsein. Het neemt minder ruimte in, is beter zichtbaar en betrouwbaarder.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:16
Iets dat in België niet mogelijk is. Dubbel geel, geel-groen horizontaal, geel-groen verticaal, en kleine beweging (rood-wit) bestaan uit 2 lampen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Er is ook een variant met twee lampen, met de tweede lamp helemaal bovenin. Bij ons zou die gebruikt moeten worden als witte lamp (in gebruik bij bijv. de rangeervrijgave), maar daar kan je waarschijnlijk ook wel andere kleuren in zetten.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En dat doe je als er een plan ligt om ERTMS L2 in te voeren :F Het is weer prorail hoor, zo gauw iets uitgefaseerd wordt, nog even snel vervangen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Voordat ERTMS landelijk uitgerold is zijn we weer 30 jaar verder. In die tussentijd moeten er gewoon nog altijd seinen vervangen of nieuw geplaatst worden bij onderhoud of vernieuwing.
Als ik mij niet vergis (maar ik kan het verkeerd begrepen/onthouden hebben) is dit sein in een iets andere vorm ook in gebruik in andere landen, waardoor deze seinen goedkoper zijn dan de voorganger.

• Evest
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Zijn er ergens foto's of mock-ups van de dwergversie van dit sein? De paalversie lijkt me hetzelfde, maar de dwergversie heeft dan een lamp in plaats van het cijferdisplay?

If you choose not to decide, you still have made a choice.

In plaats van 3 lampen heeft deze er dus maar 1.
Deze laaggeplaatste seinen hebben nooit een cijferbak.

• Arator
Maasluip schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:12:
En dat doe je als er een plan ligt om ERTMS L2 in te voeren :F Het is weer prorail hoor, zo gauw iets uitgefaseerd wordt, nog even snel vervangen.
Och, bij ons op het werk bestaat de zegswijze "komen ze uw lokaal schilderen, wordt het volgende week afgebroken". |:(

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

EDIT schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:42:
[Afbeelding]
In plaats van 3 lampen heeft deze er dus maar 1.
Deze laaggeplaatste seinen hebben nooit een cijferbak.
Ah, de vertrouwde vorm nog, logisch wel vanwege de andere (snelheids)regels. En dit lijkt me inderdaad een stuk efficiënter dan de huidige dwergseinen, helemaal als ze een los staande extra lamp hebben voor de vrijgave voor rangeren, haha.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EDIT schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:23:
Voordat ERTMS landelijk uitgerold is zijn we weer 30 jaar verder. In die tussentijd moeten er gewoon nog altijd seinen vervangen of nieuw geplaatst worden bij onderhoud of vernieuwing.
Als ik mij niet vergis (maar ik kan het verkeerd begrepen/onthouden hebben) is dit sein in een iets andere vorm ook in gebruik in andere landen, waardoor deze seinen goedkoper zijn dan de voorganger.
En kan dit sein ook een seinbeeld tonen "rij op cabineseinen" zoals dat idee met de witte balk op Amsterdam - Utrecht? Of moeten deze seinen weer vervangen worden als er dual signalling is?
Of ziet men in dat dat gewoon helemaal niet nodig is (want dual signalling met lichtseinen is bij onze oosterburen nog maar een jaar of 50 gemeengoed).

Open Source landkaart

• kameraadpjotr
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-03 12:03
Arator schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:46:
[...]

Och, bij ons op het werk bestaat de zegswijze "komen ze uw lokaal schilderen, wordt het volgende week afgebroken". |:(
Ah, jij denkt dat het gewoon een zegswijze is. Ik ken al minstens één geval waarin exact dit gebeurd is...
Maasluip schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:46:
[...]

En kan dit sein ook een seinbeeld tonen "rij op cabineseinen" zoals dat idee met de witte balk op Amsterdam - Utrecht? Of moeten deze seinen weer vervangen worden als er dual signalling is?
Of ziet men in dat dat gewoon helemaal niet nodig is (want dual signalling met lichtseinen is bij onze oosterburen nog maar een jaar of 50 gemeengoed).
Die strip is al vele jaren buiten gebruik, dus dat is niet nodig als er op Amsterdam - Utrecht seinen vervangen zouden moeten worden.
Daarnaast zal er geen sprake meer zijn van dual signalling. Als er baanvakken omgebouwd worden is het alleen ETCS L2, zonder lichtseinen.

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:23

ericding

Altijd de eerste.

Zo nieuw is dat toch niet, een lichtsein met één lamp die verschillende kleuren kan tonen? Goed, ze zijn even weggeweest ...

Plaatje van Nico Spilt
Wel mooi dat de nieuwe versie de cijferbak ingebouwd heeft. Maar maakt het gebrek aan achtergrondschild het sein niet moeilijker zichtbaar bij tegenlicht?
edit:
Bij beter kijken lijkt er wel een achtergrondschild te zijn, maar het lijkt toch erg smal. Of is dat gezichtsbedrog door de andere verhoudingen van het sein?

[Voor 18% gewijzigd door ericding op 17-11-2022 11:26. Reden: Extra info]

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Het geheel zal iets smaller zijn dan de huidige generatie seinen, maar qua zichtbaarheid lijkt me dit geen enkel issue, zeker omdat het door alle feedbackrondes is gekomen ;)

De eerste dagen is er behoorlijk geklaagd over de zichtbaarheid omdat de seinen verkeerd waren afgesteld. Ik begreep dat het inmiddels beter zou moeten zijn, maar ik heb het zelf nog niet gezien.

• nascar28
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03:13
EDIT schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:29:
De eerste dagen is er behoorlijk geklaagd over de zichtbaarheid omdat de seinen verkeerd waren afgesteld. Ik begreep dat het inmiddels beter zou moeten zijn, maar ik heb het zelf nog niet gezien.
Was inderdaad veel geklaag dit was de situatie voor aanpassing.
YouTube: Passeren NG sein thv Meteren 12-11-2022
Seinpaal scheen onder verkeerde hoek te staan waardoor je het seinbeeld pas laat kon waarnemen.
Ook wanneer het zonlicht erop schijnt is het lastig te zien. Dat is met de standaard grote led seinen ook al het geval echter met deze ng sein heb je er nog een challenge bij vanwege kleiner diameter licht.

Het is wel een zielig paaltje zo.

[Voor 26% gewijzigd door nascar28 op 18-11-2022 01:30]

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:04
nascar28 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 01:23:
[...]

Was inderdaad veel geklaag dit was de situatie voor aanpassing.
YouTube: Passeren NG sein thv Meteren 12-11-2022
Seinpaal scheen onder verkeerde hoek te staan waardoor je het seinbeeld pas laat kon waarnemen.
Ook wanneer het zonlicht erop schijnt is het lastig te zien. Dat is met de standaard grote led seinen ook al het geval echter met deze ng sein heb je er nog een challenge bij vanwege kleiner diameter licht.

Het is wel een zielig paaltje zo.
Vooral het achtergrondschild is veel kleiner. Blijft de lamp diameter hetzelfde?
Mijn expertise zit meer in het wegverkeer mbt verkeersregelinstallaties. Daar zorgt het schild vooral voor een betere herkenbaarheid (factor 2) maar ook de afleesbaarheid bij bepaalde licht omstandigheden. Ook helpt het kleurenblinden met welke lamp er brand maar dat zal hier geen rol spelen.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-03 21:46
-verkeerd gelezen, tis nog vroeg-

[Voor 90% gewijzigd door iamerwin op 18-11-2022 05:35]

Hello. Is it me you're looking for?

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:07

BazzH

Kei-goed...

Maasluip schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:12:
Volgens mij is dat ook qua techniek de beste werkwijze. "Plannen om iets uit te faseren" worden heel vaak juist als excuus gebruikt om niet meer te onderhouden en dat bijna eindeloos te rekken door het uitlopen van de halve plannen. :)

Als ik hoor dat er bij een klant bepaalde zaken uitgefaseerd gaan worden, dan weet ik al hoe laat het is. Er zit een investering aan te komen en die wil men liever even vergeten. Dan laat je dat uitfaseren gewoon 2 jaar uitlopen. Dan schiet ik direct in de CMA modus en leg ik bij voorbaat al het balletje bij de beslissingsmakers. Als het dan klapt volstaat voor mij een "told you so, your problem".

Think smart........ Act stupid........

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:35
Wally2002 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 03:08:
[...]

Ook helpt het kleurenblinden met welke lamp er brand maar dat zal hier geen rol spelen.
Daar zat ik dus ook aan te denken.
@EDIT Hoe zit het eigenlijk met kleurenblindheid en rijden op een trein? Mag dit, zo ja dan hebben die personen met deze nieuwe seinen mogelijk een uitdaging.

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Volgens mij mag dat niet. In het verleden waren er ook seinen met een andere volgorde van de lampen, ik geloof geel - groen - rood. Op de positie van de lamp kon men dus toch al nooit af gaan.

Nee. Met kleurenblindheid mag je niet rijden. Dat is een van de onderdelen van de medische tests die je elke drie jaar moet doen.

Bij de oude seinen zou je overigens ook al een uitdaging hebben, omdat daar - afhankelijk van de generatie/bouwjaar - de lampen ook op verschillende plekken kunnen zitten. Alleen rood is consistent de onderste lamp.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat zal "binnenkort" geen issue meer zijn, als we alles op ETCS hebben omgebouwd :D

Open Source landkaart

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-03 16:27
Als ik daar als kleurenblinde even op in mag haken: de afbeeldingen hierboven tonen de groene seinen met ongeveer hetzelfde blauw-groen dat ook in verkeerslichten op de weg gebruikt wordt. Als ik me goed kan herinneren wordt op het spoor als tussen-kleur eerder een geel-achtige amber-tint gebruikt, waar op de weg een veel roder oranje gebruikt wordt. Ik ervaar dat het blauw-groen en het amber goed van rood te onderscheiden zijn. Het rood-oranje op de weg is lastiger.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik mag aannemen dat machinisten in opleiding plaatjes en lampjes in de juiste kleuren te zien krijgen met de vraag "welke kleur is dit" of "wat is uw actie als u dit sein ziet".

Open Source landkaart

• LordSinclair
Bacchus schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:02:
Als ik daar als kleurenblinde even op in mag haken:
Dan weet je ook als kleurenblinde dat er een heleboel varianten van kleurenblind zijn. Dus wat voor jou wel werkt kan voor een andere weer niet werken :)

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:21

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Maasluip schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:58:
Dat zal "binnenkort" geen issue meer zijn, als we alles op ETCS hebben omgebouwd :D
Nee, want dan zie je mogelijk het verschil tussen de witte en de gele ring rond de snelheidsmeter niet :)

@EDIT Wat zit er eigenlijk allemaal in die medische test?

Ik vraag me dt al een tijdje af. Ik ben als de dood voor naalden (echt een fobie); zit er iets in met een bloedtest of vingerprik of iets dergelijks?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

Ik kan alleen voor de medische tests spreken die NS doet, maar dat gaat om zicht (waaronder dus ook kleurenblindheid), gehoor, gewicht (maar dat is meer ter indicatie, geen afkeurpunt voor zover ik weet, anders was ik allang afgekeurd :D), er wordt een hartfilmpje gemaakt, ze kijken naar de bloeddruk en eerder werd ook de bloedsuikerspiegel gemeten met een vingerprik, maar volgens mij zat die er bij mij de laatste keer niet meer bij.
Daarnaast is er nog een gesprek met de arts over die resultaten, maar wordt er ook nog gekeken naar dingen als ademhaling, het gezichtsveld dat je hebt, en nog wat meer van dat soort kleine dingetjes.

Verder niet zo spannend dus. De normen daarin zijn volgens mij ook niet extreem streng en je kan ook goedgekeurd worden met bijvoorbeeld een bril of een gehoorapparaat.

[Voor 3% gewijzigd door EDIT op 18-11-2022 10:49]

• Imahungrywhut
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-03 22:50
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:34:
[...]
Ik vraag me dt al een tijdje af. Ik ben als de dood voor naalden (echt een fobie); zit er iets in met een bloedtest of vingerprik of iets dergelijks?
De vingerprik zit er inderdaad in!

• Arator
EDIT schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:43:
Ik kan alleen voor de medische tests spreken die NS doet, maar dat gaat om zicht (waaronder dus ook kleurenblindheid), gehoor, gewicht (maar dat is meer ter indicatie, geen afkeurpunt voor zover ik weet, anders was ik allang afgekeurd :D), er wordt een hartfilmpje gemaakt, ze kijken naar de bloeddruk en eerder werd ook de bloedsuikerspiegel gemeten met een vingerprik, maar volgens mij zat die er bij mij de laatste keer niet meer bij.
Daarnaast is er nog een gesprek met de arts over die resultaten, maar wordt er ook nog gekeken naar dingen als ademhaling, het gezichtsveld dat je hebt, en nog wat meer van dat soort kleine dingetjes.

Verder niet zo spannend dus. De normen daarin zijn volgens mij ook niet extreem streng en je kan ook goedgekeurd worden met bijvoorbeeld een bril of een gehoorapparaat.
Bijna hetzelfde als in België het seinhuispersoneel. Gehoor, kleurenblindheid, perifeer zicht, gewoon zicht, bloeddruk, gewicht, lengte, is volgens mij ook eerder voor de statistiek, vragenlijstje over alcoholgebruik en bij ons wordt er ook nog een urinestaal onderzocht op suiker en drugs. Geen hartfilmpje.
@Heroic_Nonsense er komen bij ons dus ook geen naalden aan te pas. :P

• nascar28
Wally2002 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 03:08:
[...]

Vooral het achtergrondschild is veel kleiner. Blijft de lamp diameter hetzelfde?
Mijn expertise zit meer in het wegverkeer mbt verkeersregelinstallaties. Daar zorgt het schild vooral voor een betere herkenbaarheid (factor 2) maar ook de afleesbaarheid bij bepaalde licht omstandigheden. Ook helpt het kleurenblinden met welke lamp er brand maar dat zal hier geen rol spelen.
Of de lamp werkelijk kleiner kan ik niet zeggen het lichtbeeld oogde wel kleiner.
Na afstellen van de betreffende seinpaal is het lichtbeeld wel duidelijker.
M.b.t schild ja die valt wel wat meer weg tegen de achtergrond.
Moet ik wel bij zeggen Duitse of Engelse lichtseinen ook geen grote schilden hebben en die lampen zijn nog kleiner dan deze NG Seinen.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Arator schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:54:
[...]

Bijna hetzelfde als in België het seinhuispersoneel. Gehoor, kleurenblindheid, perifeer zicht, gewoon zicht, bloeddruk, gewicht, lengte, is volgens mij ook eerder voor de statistiek, vragenlijstje over alcoholgebruik en bij ons wordt er ook nog een urinestaal onderzocht op suiker en drugs. Geen hartfilmpje.
@Heroic_Nonsense er komen bij ons dus ook geen naalden aan te pas. :P
Goed om te weten! Ik heb altijd in België willen wonen (en nee, niet vanwege de belastingen :P)

Nieuwe intercity-treinen laten nog langer op zich wachten

Het duurt toch weer langer voordat de eerste nieuwe intercitytreinen gaan rijden. Het was de bedoeling dat de treinstellen van de Intercity Nieuwe Generatie (INCG) [sic] nog dit jaar mondjesmaat zouden worden ingezet op het traject Amsterdam-Breda. Maar dat gaat definitief niet lukken, schrijft de NS in een brief aan staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat).
Lees verder: https://nos.nl/artikel/24...og-langer-op-zich-wachten

Helaas geen introductie van de ICNG dit jaar. Eerder dit jaar bleken er problemen met bepaalde lasnaden, en ook software heeft voor wat roet in het eten gezorgd. NS hoopt nu in Q2 2023 de reizigers in te kunnen laten stappen.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
EDIT schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:56:
[...]

Helaas geen introductie van de ICNG dit jaar. Eerder dit jaar bleken er problemen met bepaalde lasnaden, en ook software heeft voor wat roet in het eten gezorgd. NS hoopt nu in Q2 2023 de reizigers in te kunnen laten stappen.
Ik zit al even te zoeken, maar staat die brief van NS ook publiekelijk ergens?

Edit:
Gevonden: https://www.rijksoverheid...aken-introductie-icng.pdf

[Voor 19% gewijzigd door AW_Bos op 30-11-2022 13:36]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• Rogier de Groot
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-01 21:38
Toppunt van incompetentie punt.
Inmiddels meer dan 2 jaar vertraging mbt levering van deze trein. Op Covid gooien gaat er bij mij niet meer in. 6 tot 12 maanden vertraging kun je hierdoor mogelijk verklaren, maar 2 jaar vertraging is gewoon incompetent projectmanagement.
Bijvoorbeeld slechte lasnaden die door de kwaliteitscontrole zijn gekomen.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Rogier de Groot schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:54:
Toppunt van incompetentie punt.
Inmiddels meer dan 2 jaar vertraging mbt levering van deze trein. Op Covid gooien gaat er bij mij niet meer in. 6 tot 12 maanden vertraging kun je hierdoor mogelijk verklaren, maar 2 jaar vertraging is gewoon incompetent projectmanagement.
Bijvoorbeeld slechte lasnaden die door de kwaliteitscontrole zijn gekomen.
Misschien is het verstandig om de rapporten gewoon eens te lezen? Daar zijn ze voor bedoeld... ;)
Ook staat er bij vermeld hoe Covid roet in het eten gegooid heeft. Maar ook een treinongeval in Duitsland (Dreileben) heeft ermee te maken.

• ArcticWolf
nascar28 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:34:
[...]

Of de lamp werkelijk kleiner kan ik niet zeggen het lichtbeeld oogde wel kleiner.
Na afstellen van de betreffende seinpaal is het lichtbeeld wel duidelijker.
M.b.t schild ja die valt wel wat meer weg tegen de achtergrond.
Moet ik wel bij zeggen Duitse of Engelse lichtseinen ook geen grote schilden hebben en die lampen zijn nog kleiner dan deze NG Seinen.
Ja de lamp is kleiner, kan even de ontwerp tekening niet vinden (kom erop terug :p )

Dat eerste sein stond echt slecht gericht, snap dat alles en iedereen eroverheen viel (voornamelijk op socialmedia).
Het is ook tegen onze eigen regelgeving in dat ze dit zo hebben vervangen want de AY bakken met LED lampen zijn veel feller dan de NG seinen.
Iemand binnen de organisatie heeft nu gezegd dat dergelijke situaties maximaal 6 maanden toegestaan zijn (AY LED met een NG sein ernaast)... hier het voorbeeld waarom dat een stom idee was om dat toe te staan.
Hoop dat die afwijkende regel snel wordt teruggedraaid, maar de papieren molen binnen ProRail kan je vergelijken met een olietanker die moet keren...

Verder zijn de NG seinen zelf als veilig beoordeelt door de vervoerders en relevante partijen bij ProRail en IL&T, als ze daadwerkelijk slecht zichtbaar zijn en blijven dan blijft het bij deze test.

• Rogier de Groot
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-01 21:38
AW_Bos schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:03:
[...]

Misschien is het verstandig om de rapporten gewoon eens te lezen? Daar zijn ze voor bedoeld... ;)
Ook staat er bij vermeld hoe Covid roet in het eten gegooid heeft. Maar ook een treinongeval in Duitsland (Dreileben) heeft ermee te maken.
Deze incidenten vonden plaats in 2020 en het rapport waarin dit vermeld staat is al opgesteld in november 2021. Dat is inmiddels 1 jaar geleden. Een jaar vertraging kan ik nog voorstellen, maar 2 - 2,5 jaar vertraging is het ander uiterste. De testen zijn al 2020 begonnen en in 2022 waren er geen beperkingen m.b.t. Covid en eind vorig jaar waren de treinen defacto al toegelaten tot het spoor.

https://open.overheid.nl/...rt-externe-toets-icng.pdf

20 jaar geleden bestelde de NS medio 2020 VIRM-1 en 1ste kwartaal 2001 VIRM-2. Met 2 - 3 jaar reden deze nieuwe treinen. Natuurlijk kon men hier een bestaand ontwerp grotendeels gebruiken, maar er zijn wel degelijk grote aanpassingen gedaan. Met name in 2003 en eerste helft 2004 kwam de levering goed op gang. Waarom kon men destijds binnen 4 tot 5 jaar een grote treinbestelling doen en geleverd krijgen. Destijds duurde de testritten 6 maanden en hier was er een incident met een treinbotsing bij Amersfoort, waarbij een VIRM 1 testtrein op een DD-AR dubbeldekker (aan de zijkant) botste. Gelukkig waren de nieuwe treinbakken niet beschadigd geraakt.

Volgens de oorspronkelijke planning hadden de eerste treinen met passagiers al in december 2020 moeten gaan rijden en 200 km\uur in december 2021 (dit laatste was een redelijk harde eis). Nu wordt de boel gewoon 2 jaar naar achteren geschoven. De pandemie heeft geen 2 jaar geduurd en gedurende de pandemie lag het werk gedeeltelijk stil. Echter ik blijf van mening dat 2 jaar vertraging zeer opmerkelijk is en tegen incompetentie aan zit.

De reden is dat in het oorspronkelijke planning de aanbesteding medio 2016 gereed zou zijn. Dat is gelukt. De eerste testtreinen zouden medio 2019 geleverd gaan worden en men had ruim 13 maanden marge in de planning opgenomen. Tja als het ontwerp zelf 6 maanden later klaar is en de eerste testtrein pas in mei 2020 komt ipv medio 2019, dan ben je ook meteen al je marge kwijt. Voor de pandemie waren er dus al problemen.

[Voor 8% gewijzigd door Rogier de Groot op 30-11-2022 14:56]

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

EDIT schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:56:
[...]

Nieuwe intercity-treinen laten nog langer op zich wachten

Ik vind het tot daar aan toe dat ik soms 5 minuten op mijn Intercity sta te wachten, maar dat dat met ICNG nóg meer wordt vind ik niet kunnen :P

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Ik vraag mij nu al een tijdje af? Wat is nu de juiste uitspraak van de Siemens Desiro?

Siemens Dé-si-ro
Siemens Dè-si-ro
Siemens Dè-siro
Siemens Dé-siro
Siemens Desi-ro
of...?

Ik ben toch benieuwd :p.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Diesairooo...?

• Arator
AW_Bos schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:08:
Ik vraag mij nu al een tijdje af? Wat is nu de juiste uitspraak van de Siemens Desiro?

Siemens Dé-si-ro
Siemens Dè-si-ro
Siemens Dè-siro
Siemens Dé-siro
Siemens Desi-ro
of...?

Ik ben toch benieuwd :p.
MS08 ;) En die hebt ge in 2 smaken, ne mono en ne "polly"

[Voor 6% gewijzigd door Arator op 01-12-2022 15:55]

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Rijmt op Robert De Niro?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

AW_Bos schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:08:

Siemens Dé-si-ro
Vind ik.
Maar blijkbaar is het woord van het engelse desire afgeleid. Dan zou het Disairo zijn.

Open Source landkaart

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:09
Volgens Siemens zelf:

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Oké, officieel is het dus Desiro, met de klank van 'Robert de Niro'.
Weten we dat ook weer :)

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AW_Bos schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 01:27:
Oké, officieel is het dus Desiro, met de klank van 'Robert de Niro'.
Weten we dat ook weer :)
Robert de Nairo?

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:18
Mag ik aangeven dat mijn gevoel (dat ik vind) dat de sng's behoorlijk fout- of storingsgevoelig zijn?
afgelopen 2 weken heb ik (vanuit den haag cs) al een aantal keren gehad dat deze toch niet gingen rijden richting leiden-schiphol en verder (zeker met de werkzaamheden bij AmsZuid) vanwege storingen aan remsystemen, deuren etc. Zelfs na een herstart en inspanning van divers personeel (zie je dan heen en weer rennen) lukte het vaak niet om de sprinter nog rijklaar te krijgen en trokken ze de sprinter terug uit de dienstregeling

Natuurlijk wordt hier dan een kleine compensatie voor gegeven, maar had liever gezien dat ze gewoon reden waardoor ik eerder thuis was ;)
Is de SNG inderdaad zo fout/storings-gevoelig of had (heb) ik gewoon "bad luck"?

http://specs.tweak.to/5253

• StupidMonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-03 14:37
Sjowhan schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:11:
Mag ik aangeven dat mijn gevoel (dat ik vind) dat de sng's behoorlijk fout- of storingsgevoelig zijn?
afgelopen 2 weken heb ik (vanuit den haag cs) al een aantal keren gehad dat deze toch niet gingen rijden richting leiden-schiphol en verder (zeker met de werkzaamheden bij AmsZuid) vanwege storingen aan remsystemen, deuren etc. Zelfs na een herstart en inspanning van divers personeel (zie je dan heen en weer rennen) lukte het vaak niet om de sprinter nog rijklaar te krijgen en trokken ze de sprinter terug uit de dienstregeling

Natuurlijk wordt hier dan een kleine compensatie voor gegeven, maar had liever gezien dat ze gewoon reden waardoor ik eerder thuis was ;)
Is de SNG inderdaad zo fout/storings-gevoelig of had (heb) ik gewoon "bad luck"?
Hier bij ons in het oosten hebben wij een sterke voorkeur om met een flirt te rijden als wij de keus zouden hebben tussen beide stellen.

En dat is niet alleen vanwege het comfort ;) .

i7 950 - 12gb kingston ddr3 - nvidia 1080 8gb

Zo ziet de nieuwste Intercity van NS naar België eruit

land. De NS-trein die daarbij hoort is vanaf zondag 4 december voor het eerst te zien in ons land. De komende tijd kan het zomaar zijn dat deze trein het Nederlandse landschap doorkruist. Samen met de treinfabrikant Alstom voeren we namelijk testen uit om te zorgen dat de trein toegang krijgt tot het Nederlandse en Belgische spoor.

[..]
Sneller naar België
Met o.a. deze nieuwe Intercity willen NS en de Belgische vervoerder NMBS reizigers vanaf 2024 sneller naar België brengen. De reis van Amsterdam naar Brussel duurt nu nog 2.52 uur, maar we streven ernaar om de reistijd met een half uur te verkorten. Deze trein is met een topsnelheid van 200 km/uur namelijk sneller dan onze huidige treinen (max 160 km/uur).
Hele artikel + 2e foto op https://nieuws.ns.nl/zo-z...van-ns-naar-belgie-eruit/

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-03 21:55
Ziet er mooi uit, geen logo van de NMBS zeker zoals het nu wel het geval is.
Ik heb alweer een paar jaar terug impressies gezien mét ook een NMBS logo.
Ik heb echter geen idee of dat ergens op afgeketst is of dat deze trein nog niet af is qua huisstijl (net zoals de eerste binnenlandse ICNGs die naar Nederland kwamen).

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hoeveel van deze treinen zijn er nu in Nederland. Ik zag er woensdagavond eentje op station Alkmaar gerangeerd staan. Die was aan de rechterzijde ook al beklad.
Geen idee hoeveel exact, een stuk of 10 geloof ik echter, waarvan er een aantal door Alstom gebruikt worden voor tests en een aantal door NS voor het proefbedrijf, echter zijn het allemaal treinen die nog terug mogen naar de fabriek en dus niet geheel definitief, zie ook dit bericht:

Nieuwe intercity-treinen laten nog langer op zich wachten - https://nos.nl/l/2454552

Helaas staan er ook treinen opgesteld naast de Schilderswijk in Den Haag, en het resultaat heb je gezien.

[Voor 29% gewijzigd door EDIT op 02-12-2022 13:32]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is dat gewoon dezelfde livery als de binnenlandse IC-NG?

Open Source landkaart

• Bmwfan008
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 11:21
Maasluip schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:58:
[...]

Is dat gewoon dezelfde livery als de binnenlandse IC-NG?
Nee binnenlands heeft geen flow design.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En dat gaan ze niet op de binnenlandse IC-NG toepassen? Want dat is toch de nieuwe huisstijl? VIRM wordt ook zo omgeschilderd.

Open Source landkaart

• Bmwfan008
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 11:21
Maasluip schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:06:
En dat gaan ze niet op de binnenlandse IC-NG toepassen? Want dat is toch de nieuwe huisstijl? VIRM wordt ook zo omgeschilderd.
Slechts een gedeelte is in dit design uitgevoerd, eerste generatie heeft niet lang geleden een revisie gekregen en is uitgevoerd in een aangepast oud design.

Aangezien er meerder icng's in nederland zijn met het oude design hoef je niet te verwachten dat ze weer helemaal opnieuw worden gespoten voor oplevering.

Uiteindelijk zal het er wel van komen.

[Voor 3% gewijzigd door Bmwfan008 op 02-12-2022 14:12]

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Ik verwacht bij een revisie vanaf 2030 ofzo wel een 'flow'-kleurstelling voor de Binnenlandse ICNG. De huidige ICNG's restylen zou ook een dure grap zijn. 50.000 tot 100.000 euro per treinstel ofzo. En bovendien is de huidige ICNG al gepresenteerd aan het publiek.

Hier een lijstje met ICNG's die in Nederland en/of België zijn geweest. Nummers die in de lijst ontbreken staan nog ergens in het buitenland, maar er is niet altijd op foto's of bij spots te zien welke welk nummer die heeft. Er zijn ook een hoop stellen op rangeerterreinen zonder zichtbaar nummer.

NummerOverbrenging NL/BETerug naar AlstomTerug vanuit fabriek

Vijfdelige binnenlandse ICNG
3103 *4 juni 20203 januari 2021-
3106 *2 januari 202125 juni 2021-
3108 *23 mei 202015 april 2021-
311023 september 2021--
31122 januari 2021- 
3113 *30 januari 202118 juni 2021-
31165 november 2021--
3117 *15 april 2021niet bekend-
311930 juli 2021--
312112 november 2021-
-
312211 december 2021--

Achtdelige binnenlandse ICNG
3203 *10 april 2021niet bekend-
32048 mei 202120 september 2021-
320716 januari 2022  
32082 februari 2022  

Achtdelige buitenlandse ICNG voor naar België
3301**6 juni 2021--
3302**16 augustus 2021--
3303***4 december 2022--

* Zijn teruggestuurd naar fabriek.
** Tijdelijk teruggestuurd naar fabriek en weer teruggekeerd.
*** In nieuwe NS-flow kleurstelling

[Voor 25% gewijzigd door AW_Bos op 02-12-2022 15:03]

Ik heb geen idee van alle nummers, maar eentje wel: de 3122. Die wordt ook voor het proefbedrijf gebruikt en is ook bij de presentatie geweest. Die mist dus nog in de lijst.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
EDIT schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:51:
Ik heb geen idee van alle nummers, maar eentje wel: de 3122. Die wordt ook voor het proefbedrijf gebruikt en is ook bij de presentatie geweest. Die mist dus nog in de lijst.
Toegevoegd! Ik heb dit even gekopieerd uit een artikel die ik op Treinenweb ga publiceren, en even van HTML naar RML-tags omgezet. :P In die lijst zaten nog wat foutjes, maar nu moet het beter zijn.

Ik ga de tabel nog eens fatsoeneren straks. :P

[Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 02-12-2022 14:58]

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:18
StupidMonkey schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:04:
[...]

Hier bij ons in het oosten hebben wij een sterke voorkeur om met een flirt te rijden als wij de keus zouden hebben tussen beide stellen.

En dat is niet alleen vanwege het comfort ;) .
Als reiziger vind ik de SNG fijner dan de Flirt (gevoel dat de filrt krapper is ingedeeld), maar kan mij zo voorstellen dat software/hardware matig de Flirt (veel) comfortabeler is (of is gebruiksvriendelijk als woord beter?) dan de SNG.
Heeft NS met de aankoop en ingebruikname van de SNG toch een verkeerde keuze gemaakt of is het meer softwaretechnisch welke (nog) niet stabiel is?

http://specs.tweak.to/5253

N=1 natuurlijk, maar SNG werkt prima in mijn ervaring. Vind ik het lekker rijden? Nah, het is OK. Maar de trein doet gewoon wat het moet doen en heb er niet meer problemen mee dan met ander materieel.
Sinds ik begon met rijden in het proefbedrijf in 2018 heb ik exact 1x een trein op moeten laten heffen, en dat was voor een bug die inmiddels allang gefixt is.

Wel zijn er veel storingen met de reisinfo helaas. Gelukkig is afgelopen zomer eindelijk een bug gefixt daarin die voor een derde van de storingen zorgde en dat heeft heel erg geholpen, maar je ontkomt niet aan slechte levertijden voor hardwarecomponenten helaas. Daardoor rijden er een behoorlijke hoop treinen rond met defecten in de reisinfo. Helaas is het vanwege de nieuwigheid ook nog eens een mogelijk garantieissue dus duurt in zo'n geval het oplossen veel langer dan wenselijk is. Het is heel erg te hopen dat in niet al te lange tijd de beschikbaarheid van die onderdelen omhoog gaat.

[Voor 45% gewijzigd door EDIT op 02-12-2022 17:33]

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:04
Als reiziger (meestal 1e klas) vind ik de Flirt prettiger dan SNG. Dat zit met name in de stoelen maar ook de deur naar 1e klas als schuifdeur uitvoeren is gewoon veel beter dan die glazen draaideur die het compartiment helemaal niet afsluit, en vaak in de weg zit bij in- en uitstappen.

Bij SNG stoor ik me enigszins aan de verwarming/blower die af en toe behoorlijk hoorbaar aanslaat.

heb het idee dat Flirt sneller kan accelereren.
Verder qua rijcomfort niet echt verschil.

SNG is de reisinfo vaak wel iets mis, sowieso het structureel kort wegvallen van de automatische omroep na een paar seconden. En die text naar voice is het net niet, doet goedkoop aan.
Zelf verder nooit problemen meegemaakt waardoor een SNG trein opgeheven moest worden.

Wel zijn moderne treinen volgens mij per definitie iets gevoeliger voor uitval, omdat alles met elektronica en sensoren aan elkaar zit en de marges daarin ook wat strakker zijn dan vroeger. Als er maar iets niet helemaal klopt zul je al een storingsmelding hebben. Maar dat is een leken inschatting.

• nascar28
Zo zie je maar dat de ene ervaring de ander niet is.
Mijn ervaring tot nu toe is dat de SNG het meest storings gevoelige (software/hardware technisch) materieel is wat er rijdt.
Wanneer je de trein opstart in welke cabine dan ook, weet je nooit welke storingen je mag genieten.

Van spontaande halte rem erop bij aanzetten waardoor (logisch gevolg) de tractie wegvalt tot permanent blazende voet verwarming ongeacht in welke stand de climate control ingesteld is.
Van deurstoringen al dan niet gecreëerd door reizigers die tijdens het sluitprocess de deuren tegenhouden tot openwaaiende cabine deuren bij inrijden tunnels.
Om over de meeste simpele constructie van de zonnewering met loslatende rubbertjes maar niet te spreken.

Het meest eigenaardige wat ik mocht aanschouwen was dat het dmi scherm (voor de leken onder ons het scherm waarop de snelheidmeter en atb word getoond ) ineens begon te ruisen, vergelijkbaar bij een analoge tv op een antenne waarbij je net niet de zender kan zien door slechte ontvangst.
Moet wel vermelden dat dat treinstel een recidivist was kwa software glitches. :+

Ik had met de SLT tijdens aantreden m'n bedenkingen of dat materieel kwalitatief de respectabele leeftijden van een Mat64 of Sgmm ooit zou gaan halen.
Echter met de SNG heeft het spoor een nieuwe uitdaging erbij.

Helaas zijn treinen vandaag der dag kwa aansturing hopeloos complex geworden met al die computers/software.
Heb je een heftige storing rest er meestal alleen nog maar een shutdown met een opgeheven trein als gevolg.

[Voor 14% gewijzigd door nascar28 op 03-12-2022 15:16]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En bij een tussentijdse revisie moet zeker de hele stuurtafel vervangen worden omdat niets van de oude computerhardware nog leverbaar is :D

Open Source landkaart

• ArcticWolf
nascar28 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:59:
Zo zie je maar dat de ene ervaring de ander niet is.
Mijn ervaring tot nu toe is dat de SNG het meest storings gevoelige (software/hardware technisch) materieel is wat er rijdt.
Wanneer je de trein opstart in welke cabine dan ook, weet je nooit welke storingen je mag genieten.

Van spontaande halte rem erop bij aanzetten waardoor (logisch gevolg) de tractie wegvalt tot permanent blazende voet verwarming ongeacht in welke stand de climate control ingesteld is.
Van deurstoringen al dan niet gecreëerd door reizigers die tijdens het sluitprocess de deuren tegenhouden tot openwaaiende cabine deuren bij inrijden tunnels.
Om over de meeste simpele constructie van de zonnewering met loslatende rubbertjes maar niet te spreken.

Het meest eigenaardige wat ik mocht aanschouwen was dat het dmi scherm (voor de leken onder ons het scherm waarop de snelheidmeter en atb word getoond ) ineens begon te ruisen, vergelijkbaar bij een analoge tv op een antenne waarbij je net niet de zender kan zien door slechte ontvangst.
Moet wel vermelden dat dat treinstel een recidivist was kwa software glitches. :+

Ik had met de SLT tijdens aantreden m'n bedenkingen of dat materieel kwalitatief de respectabele leeftijden van een Mat64 of Sgmm ooit zou gaan halen.
Echter met de SNG heeft het spoor een nieuwe uitdaging erbij.

Helaas zijn treinen vandaag der dag kwa aansturing hopeloos complex geworden met al die computers/software.
Heb je een heftige storing rest er meestal alleen nog maar een shutdown met een opgeheven trein als gevolg.
Sindskort rijdt er in de spits hier SLT ipv SNG, echt een opluchting. En was even vergeten hoe soepel dat SLT materieel rijdt vergeleken met de SNG.
Heb het er ook al vaker met @EDIT over gehad, maar in het begin van de SNG hier op de lijn zoveel problemen mee gemaakt. Deuren die niet meer open gingen, remproef die constant mislukte, etc... het valt de afgelopen maanden gelukkig wel mee qua technische problemen, maar nu er opeens hier SLT rijdt is het comfort verschil wel echt te merken.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:57
handoff schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:53:
OVpay zou toch deze zomer ingevoerd worden? Of is dit vertraagd?
Kleine bumpity, voor het geval enkele lezers hier meer van weten. In diverse nieuwsberichten is '2023' terug te lezen als startdatum van algemene beschikbaarheid, maar bij translink/NS geen specifieke startdatums of verdere info dan die proef. Is al bekend wanneer dit voor iedereen beschikbaar wordt?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Brent schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:14:
[...]

Kleine bumpity, voor het geval enkele lezers hier meer van weten. In diverse nieuwsberichten is '2023' terug te lezen als startdatum van algemene beschikbaarheid, maar bij translink/NS geen specifieke startdatums of verdere info dan die proef. Is al bekend wanneer dit voor iedereen beschikbaar wordt?
Geen idee hoe ver men bij NS is, maar GVB stuurde afgelopen week een e-mail uit met het nieuws dat het er is. Dus in Mokum kun je nu met je pinpasje, creditcard, (nfc)smartphone of (nfc)smartwatch inchecken in GVB-bus, tram en metro.

Zie ook https://www.gvb.nl/klante...tchecken-met-je-betaalpas

Voor NS:

Als ik het goed begrijp is het daarna de bedoeling dat het opengesteld gaat worden voor iedereen, maar ik heb geen idee of er nog beren op de weg zijn die dat eventueel tegen zouden kunnen houden.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter

https://www.skyscrapercit...0/page-171#post-181510166

En hierbij de foto van de stuurstand voor wie het direct wilt zien :).
In de onderbrekingen van de lijnen zal later het DB/ICE logo komen te staan.

Voor mij is de rode lijn een beetje wennen die de hoogte in gaat. De stuurstand lijkt hierdoor een stuk hoger.
Maar veder wel een apart ontwerp. Dit kan een leuke verschijning worden als dit Nederland in gaat komen.

[Voor 27% gewijzigd door AW_Bos op 07-12-2022 22:07]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kop is een beetje een combinatie tussen een FLIRT 3 en een Traxx.

Open Source landkaart

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 8 december 2022 @ 07:45:
Kop is een beetje een combinatie tussen een FLIRT 3 en een Traxx.
De kop is bijna 1 op 1 overgenomen van het beest van een locomotief van stadler..

• Arator
ed1703 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:01:
[...]

De kop is bijna 1 op 1 overgenomen van het beest van een locomotief van stadler..
[Afbeelding]
Heeft het niet eerder te maken met de Europese regelgeving dat alle fronten van treinen op elkaar beginnen te lijken?
Als je de bijlages bekijkt van verordening 1302/2014, daar staan een aantal normen in genoemd die volgens mij de kop een een loc/treinstel aardig beïnvloeden, zoals "effecten van wervelingen voor reizigers op het perron en werknemers naast het spoor", "zuigereffect voor de trein", "maximale drukvariaties in tunnels". Sommige aanhangsels en bijlagen gaan vrij gedetailleerd. Aanhangsel E gaat over de "antropometrische afmetingen van de bestuurder". Bijlage B, punt 4.2.9 gaat over de bestuuderscabine, waarbij in puntje 4.2.9.5 beschreven staat hoeveel haakjes voor kleding er moet worden voorzien.

• ed1703
  • Niet online
Arator schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:39:
[...]

Heeft het niet eerder te maken met de Europese regelgeving dat alle fronten van treinen op elkaar beginnen te lijken?
Zou kunnen hoor.. toch heeft dat nog genoeg vrijheid als je ziet wat er nieuw op de baan verschijnt.
Begint wel wat saai te worden zo ;)

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
Arator schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:39:
[...]

Als je de bijlages bekijkt van verordening 1302/2014, daar staan een aantal normen in genoemd die volgens mij de kop een een loc/treinstel aardig beïnvloeden, zoals "effecten van wervelingen voor reizigers op het perron en werknemers naast het spoor", "zuigereffect voor de trein", "maximale drukvariaties in tunnels". Sommige aanhangsels en bijlagen gaan vrij gedetailleerd. Aanhangsel E gaat over de "antropometrische afmetingen van de bestuurder". Bijlage B, punt 4.2.9 gaat over de bestuuderscabine, waarbij in puntje 4.2.9.5 beschreven staat hoeveel haakjes voor kleding er moet worden voorzien.
Waarschijnlijk heeft dat er invloed op. Daarnaast zijn er zijn regels gesteld (Weet even niet waar het precies instaat, volgens mij de TSI loc&pass, dat is dus idd de 1302/2014..) over botsveiligheid/veiligheid machinist en opvangen van krachten waardoor met name de stijlen langs de frontruit behoorlijk steviger ontworpen moeten worden. Resultaat is vaak een smallere hoge frontruit met dikke stijlen ernaast.

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• bvk
  • Laatst online: 12:06

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik zat riant vanmiddag en dan heb je in de 1e klas normaliter al voldoende beenruimte:

Dat vonden de twee conductrices die voorbij kwamen ook: "En dat allemaal voor dezelfde prijs" en "in het vliegtuig moet je daar flink voor bijbetalen!" :)

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

NS bestelt 60 nieuwe dubbeldekkers: sneller en meer stoelen

NS bestelt 60 nieuwe dubbeldekkers bij de Spaanse treinfabrikant CAF. Gisteren is hiervoor het contract ondertekend. Het bijzondere aan deze trein is dat deze uit enkeldeks- en dubbeldeksrijtuigen bestaat. Hierdoor biedt de trein een hoge capaciteit aan zitplaatsen en een verbeterde toegankelijkheid voor mensen in een rolstoel door de gelijkvloerse instap en uitschuiftrede. De nieuwe treinen vervangen een deel van de dubbeldekkers van NS (type DDZ) op termijn en zijn een uitbreiding van de huidige vloot. Het gaat om 30 dubbeldekkers bestaande uit vier rijtuigen en 30 dubbeldekkers met zes rijtuigen. Het aantal zitplaatsen betreft in totaal 30.000. Naar verwachting gaan de eerste treinen in 2028 rijden.
Via https://nieuws.ns.nl/ns-b...-sneller-en-meer-stoelen/

Een eerste impressie van de treinen:

Let wel: dit is nog niet het definitieve ontwerp. Dat wordt in de komende tijd vastgesteld.

• ed1703
  • Niet online
EDIT schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:23:
[...]

Via https://nieuws.ns.nl/ns-b...-sneller-en-meer-stoelen/

Een eerste impressie van de treinen:
[Afbeelding]

Let wel: dit is nog niet het definitieve ontwerp. Dat wordt in de komende tijd vastgesteld.
Niet verkeerd hoor.. Alleen wederom die flow livrei met dat NS logo.. Is er nu niemand bij NS die daar zo z'n bedenkingen bij heeft?

Ook bij ICNG: Dit is toch geen gezicht?

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-03 21:55
Ook kan deze trein met een topsnelheid van 160 km/uur sneller dan de huidige dubbeldekkers, belangrijk voor het realiseren van een kortere reistijd.
Wordt 160 km/uur de dienstsnelheid? En is hij geschikt op de hsl?

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ed1703 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:56:
[...]

Niet verkeerd hoor.. Alleen wederom die flow livrei met dat NS logo.. Is er nu niemand bij NS die daar zo z'n bedenkingen bij heeft?

Ook bij ICNG: Dit is toch geen gezicht?
[Afbeelding]
Op zich wel een mooie huisstijl; een knipoog naar het design van de 1300-serie locomotieven. Alleen, IMHO, zou het NS-logo doorgetrokken moeten worden over de ruiten (met dat folie waardoor je wel van binnen naar buiten kunt kijken, maar wat vanaf de buitenkant niet doorzichtig is). Nu lijkt het net of het ontwerp nog niet 'af' is.

Mijn OCD gaat er nog net iets minder hard van af dan van het niet-helemaal-uitgelijnde-NS-logo op de binnenland-ICNG (die in reguliere kleurstelling dus) ;)

handoff schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:23:
[...]

De DDZ was eigenlijk de laatste NSR trein die geschikt was voor 140 km/u, al het andere materieel voor 160. Met ETCS en een baan die geschikt is voor 160 gaat er gewoon 160 gereden worden.

• LordSinclair
Het is een bijzonder uitziende trein geworden door alle regelgeving. Het lijkt een beetje een bij elkaar geraapt ding omdat de voor en achterkant totaal geen lijn hebben met de dubbeldekkerrijtuigen.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-03 16:27
EDIT schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:01:
[...]
Met ETCS en een baan die geschikt is voor 160 gaat er gewoon 160 gereden worden.
Met die twee (uiteraard logische) voorwaarden rijden ze dus gewoon hooguit 140 km/u in de dienstregeling. :'(

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

LordSinclair schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:05:
Het is een bijzonder uitziende trein geworden door alle regelgeving. Het lijkt een beetje een bij elkaar geraapt ding omdat de voor en achterkant totaal geen lijn hebben met de dubbeldekkerrijtuigen.
Dat ben ik helemaal met je eens. In Duitsland zag je in het verleden nog wel een mengeling van dosto's met n-wagen stuurstanden; dat gaf ook dit "kamelendromedariseffect".

Tussen Zwolle en Roosendaal reden 20 jaar geleden getrokken treinen (1700 + 8x ICR + 1x DD-AR + 1700). de DDAR diende als fietsrijtuig in de zomer en als zitplaatsuitbreiding daarbuiten. dat was ook al zo'n kamelendromedaristrein.

Ook werden er nog wel eens DDAR-stuurstanden voor een ICR+1700 stam gezet.

Het concept van de nieuwe dubbeldekkers (DDNG?) doet wat denken aan de Desiro HC van Siemens. Siemens heeft de vormgeving van de kop zo gemaakt dat het meer in lijn is met de veel hogere dubbeldeksrijtuigen in het midden van de trein.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
handoff schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:23:
[...]

Op de HSL wil je in de toekomst sowieso niet boemelen met 160 km/h. De opgevoerde TRAXX'en die deze snelheid kunnen behalen gaan niet voor niets weg. Het is hoog nodig tijd voor de ICNG daar. Over deze trein gesproken: Ik heb al vernomen dat er bij Alstom een mix tussen vernieuwde oudere stellen (retrofitted), en nieuwe gefabriceerde stellen al klaar staat bij de fabriek. Als dat klopt is het nu aan NS om het groene sein te geven om stellen over te laten brengen.

[Voor 31% gewijzigd door AW_Bos op 13-12-2022 10:37]

• Arator
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:15:
[...]

Dat ben ik helemaal met je eens. In Duitsland zag je in het verleden nog wel een mengeling van dosto's met n-wagen stuurstanden; dat gaf ook dit "kameleneffect".

Tussen Zwolle en Roosendaal reden 20 jaar geleden getrokken treinen (1700 + 8x ICR + 1x DD-AR + 1700). de DDAR diende als fietsrijtuig in de zomer en als zitplaatsuitbreiding daarbuiten. dat was ook al zo'n kamelentrein.

Ook werden er nog wel eens DDAR-stuurstanden voor een ICR+1700 stam gezet.

Het concept van de nieuwe dubbeldekkers (DDNG?) doet wat denken aan de Desiro HC van Siemens. Siemens heeft de vormgeving van de kop zo gemaakt dat het meer in lijn is met de veel hogere dubbeldeksrijtuigen in het midden van de trein.
Persoonlijk vind ik de term "kameleneffect" verkeerd gekozen voor een dergelijke samenstelling. Naar mijn mening is het een "dromedariseffect". In België hebben we wel een "kameleneffect" op HSL4 rijden gehad. Dubbeldek - loc - dubbeldek. Locs waren toen nog niet uitgerust met ETCS en de stuurstanden van de dubbeldekrijtuigen wel, dus werd de loc ingesloten tussen de dubbeldekstuurstandrijtuigen.

Overigens denk ik niet dat de regelgeving zoveel invloed heeft dat een stuurstandrijtuig enkeldeks zou moeten wezen. NMBS laat nu volop M7-dubbeldekkers maken en daar zijn toch ook stuurstandrijtuigen bij. Persoonlijk zou ik die benoemen met "beluga-effect"

https://www.railtech.be/n...ig-in-gebruik-genomen-in/

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Arator schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:41:
[...]

Persoonlijk vind ik de term "kameleneffect" verkeerd gekozen voor een dergelijke samenstelling. Naar mijn mening is het een "dromedariseffect". In België hebben we wel een "kameleneffect" op HSL4 rijden gehad. Dubbeldek - loc - dubbeldek. Locs waren toen nog niet uitgerust met ETCS en de stuurstanden van de dubbeldekrijtuigen wel, dus werd de loc ingesloten tussen de dubbeldekstuurstandrijtuigen.

Overigens denk ik niet dat de regelgeving zoveel invloed heeft dat een stuurstandrijtuig enkeldeks zou moeten wezen. NMBS laat nu volop M7-dubbeldekkers maken en daar zijn toch ook stuurstandrijtuigen bij. Persoonlijk zou ik die benoemen met "beluga-effect"
[Afbeelding]
https://www.railtech.be/n...ig-in-gebruik-genomen-in/
Ja eens, dromedaristrein. Ik heb het aangepast. ;)

Ik begreep uit eerdere uiteenzettingen dat het niet perse regelgeving is wat de enkeldeks koprijtuigen heeft doen ontstaan, maar toegankelijkheid. De perronhoogte in Nederland laat het niet toe om (efficient) een dubbeldeksrijtuig te bouwen met een gelijkvloerse instap. De deuren zouden te hoog zitten om een fatsoenlijke toegang tot het benedendek mogelijk te maken. En dus hebben Nederlandse dubbeldekkers de deuren boven de draaistellen. De draaistellen zijn echter weer te hoog voor een gelijkvloerse instap.

Door een enkeldeksrijtuig mee te laten rijden, kunnen daar wel deuren met een gelijkvloerse instap in worden gepland. Uiteraard had men dat niet perse de koprijtuigen moeten laten zijn.

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:57:
[...]

Op zich wel een mooie huisstijl; een knipoog naar het design van de 1300-serie locomotieven. Alleen, IMHO, zou het NS-logo doorgetrokken moeten worden over de ruiten (met dat folie waardoor je wel van binnen naar buiten kunt kijken, maar wat vanaf de buitenkant niet doorzichtig is). Nu lijkt het net of het ontwerp nog niet 'af' is.

Mijn OCD gaat er nog net iets minder hard van af dan van het niet-helemaal-uitgelijnde-NS-logo op de binnenland-ICNG (die in reguliere kleurstelling dus) ;)
Alsjeblieft geen folie over de ruiten zeg. Op papier kun je daar misschien doorheen kijken, maar in de praktijk wordt het zicht enorm gehinderd voor die plaatsen. (Voorbeeld: GTW’s van Arriva in Limburg.)

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:00:
[...]

Ik begreep uit eerdere uiteenzettingen dat het niet perse regelgeving is wat de enkeldeks koprijtuigen heeft doen ontstaan, maar toegankelijkheid. De perronhoogte in Nederland laat het niet toe om (efficient) een dubbeldeksrijtuig te bouwen met een gelijkvloerse instap. De deuren zouden te hoog zitten om een fatsoenlijke toegang tot het benedendek mogelijk te maken. En dus hebben Nederlandse dubbeldekkers de deuren boven de draaistellen. De draaistellen zijn echter weer te hoog voor een gelijkvloerse instap.
Is er uiteindelijk een verplichting om de NLse perronhoogte te verlagen voor die toegankelijkheid (zou een klap kosten zeg), of is het voldoende als er mogelijkheid tot gelijkvloerse instap is?
Door een enkeldeksrijtuig mee te laten rijden, kunnen daar wel deuren met een gelijkvloerse instap in worden gepland. Uiteraard had men dat niet perse de koprijtuigen moeten laten zijn.
Het enige verschil wat ik me kan bedenken is dat je zo geen dubbeldeks lengte "kwijt bent" vanwege de cabines. Zal hooguit een tiental stoelen schelen, maar toch.

De andere overweging is loopafstand van toegang perron tot trein, maar ik vermoed dat dat een verwaarloosbaar verschil geeft, omdat dat per station verschilt en het hele plaatje verandert zodra je met meer dan één treinstel rijdt, want dan zitten de koprijtuigen ook in het midden.

Vind hem overigens niet mooi of lelijk. Belangrijkste blijft toch het comfort, en voor mij als lang persoon hoop ik dat je comfortabel de trap op en af kan zonder te hoeven bukken. Dat is vooral in VIRM irritant.

Eén ding is zeker: de DDNG wordt één van de treinen allertijden :+

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:09
Commendatore schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:09:
[...]

Alsjeblieft geen folie over de ruiten zeg. Op papier kun je daar misschien doorheen kijken, maar in de praktijk wordt het zicht enorm gehinderd voor die plaatsen. (Voorbeeld: GTW’s van Arriva in Limburg.)
Bij de Keolis-Flirts was dit ook het geval ja, met de klasse-aanduiding over de ramen heen. Dat is er ook af gehaald.

Rechtbank: overheid mag NS voorlopig onderhands spoorvergunning geven

De Nederlandse staat mag de NS voorlopig zonder marktonderzoek een vergunning geven om het grootste deel van het spoornetwerk te gebruiken. Dat heeft de rechtbank in Den Haag bepaald. Volgens de rechtbank staat niet vast dat de overheid met die onderhandse vergunningverlening in strijd handelt met Europese wet- en regelgeving.
[..]
De groep vervoersbedrijven heeft ook nog een zogeheten bodemprocedure aangespannen over de onderhandse gunning. Als in die procedure wordt vastgesteld dat de Europese regels niet zijn gevolgd, dan gaat een onderhandse gunning mogelijk alsnog van tafel. De bodemprocedure staat eind maart gepland.
Lees het hele artikel via https://nos.nl/artikel/24...nds-spoorvergunning-geven

• ed1703
  • Niet online
Goed nieuws dit. Wat mij betreft gaat zelfs op termijn al het provinciale gedecentraliseerde vervoer terug naar NS. Ik zie totaal niet in wat de reiziger hier nu mee opschiet en afgezien daarvan blijkt het recept voor slechte CAO's en andere arbeidsvoorwaarden die in het nadeel zijn van personeel wat werkzaam is bij een vervoerder die instapt op gedecentraliseerde aanbestedingen 8)7 Blijft open-access zoals nachttreinen nog over. Ga vooral je gang.

• cazzer22
  • Laatst online: 08:30
Ze hebben in het verleden toch echt wel goede dingen gedaan zoals de integratie tussen trein en bus in de achterhoek. Dat heeft het OV aantrekkelijker gemaakt, waardoor er meer reizigers kwamen die weer de mogelijkheid boden om de frequentie te verhogen. Ik heb geen idee of dat ook was gebeurt als de NS was blijven rijden, maar de regionale vervoerders hadden wel de tijd mee in dat opzicht.

De manier hoe de NS op dit moment omgaat met de sprinters (door personeelsgebrek zijn nu vooral veel sprinterseries in de avonduren en weekenden gemarginaliseerd) ben ik zelf niet negatief om sprinters over te laten gaan naar een regionale vervoerder. Laat de NS dan maar die IC's uitbaten, waar geloof ik hun hart ook bij ligt, en een ander het product sprinter weer fatsoenlijk op de rails krijgen.

Overigens, hoe zit dit in onze buurlanden België en Duitsland? Daar geldt deze Europese richtlijn toch ook, heeft de DB al eens moeten meedingen voor het Duitse 'hoofdrailnet'?
Pagina: 1 ... 67 ... 74 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee