Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 66 ... 161 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Migrator schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:41:
Maar goed, niemand die zich verder gaat afvragen of de reden die daar staat wel klopt..
Ja, en alle ondernemers die het nieuws een beetje in de gaten houden, weten dat je tegenwoordig gewoon helemaal geen discussies over wanprestaties hoeft te voeren: je hoeft alleen de magische "personeelstekort" kaart te trekken. :) (Wel leuk om dan de discussie te starten waarom hij geen prijsverlagingen doorvoert als hij het met minder personeel doet dan normaal en daardoor de service / uitstraling van de zaak iets minder is. Dat zijn dus minder kosten.)

Werkelijk alles wat ik tegenwoordig mis zie gaan of eerder mis is gegaan maar niet hersteld wordt..... personeelstekort. Het zal ongetwijfeld vaak waar zijn hoor, maar volgens mij is het momenteel ook gewoon "de top smoes".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:43:
In het nieuws een klaagverhaal van twee machinisten dat het personeel niet gehoord word in de te korte en te volle treinen.
Behalve dat ze zelf klagen dragen ze geen oplossingen aan:

[...]

[...]

Ik dacht dat de bakkennorm nogal hard was voor de bonden, want minder conducteurs per trein betekent minder leden voor de vakbonden dus daar wordt niet aan getornd.
Wat kan NS anders doen om de treinen te verlengen? Heb je straks één conduceur op 12 bakken en dan klagen ze dat ze zo ver moeten lopen.
De bakkennorm is ook voor de veiligheid. Er wordt vaak gewezen naar de regiolijnen dat ze daar geen conducteur hebben maar die hebben ook veel minder reizigers (en minder lastige...) afgelopen weekend ook weer hoop agressie in de nachttrein, politie erbij uiteindelijk maar dan is het toch wel fijn voor het personeel dat er 2 conducteurs zijn en dat was "slechts" een 4 bakken ICM.

Een HC zei laatst tegen mij dat het opzich prima kan als er 1 HC aanwezig is op een sprinter (sowieso met de modernere) met meerdere stellen maar met IC's toch een stuk lastiger is.

Maar de frustratie is hoog onder het personeel want ze worden inderdaad niet gehoord, de planning haalt soms ook random een treinstel uit de dienstregeling terwijl het perron stampvol staat... ik weet niet waar het dan verkeerd gaat maar dat slaat natuurlijk nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:16
ArcticWolf schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

Maar de frustratie is hoog onder het personeel want ze worden inderdaad niet gehoord, de planning haalt soms ook random een treinstel uit de dienstregeling terwijl het perron stampvol staat... ik weet niet waar het dan verkeerd gaat maar dat slaat natuurlijk nergens op.
Rijdend personeel roept maar al te graag dat men op kantoor niet snapt wat er buiten gebeurt, maar als je denkt dat de planning "random" een treinstel aftrapt snap je omgekeerd evengoed niet waar de planning allemaal rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Extraxyz schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:43:
[...]

Rijdend personeel roept maar al te graag dat men op kantoor niet snapt wat er buiten gebeurt, maar als je denkt dat de planning "random" een treinstel aftrapt snap je omgekeerd evengoed niet waar de planning allemaal rekening mee moet houden.
Het zal niet random zijn nee, maar als je een 3+4tje SNG midden in de spits aftrapt dan snap ik dat zowel het personeel als de reiziger daar niet heel blij mee zijn (understatement). Dan kun je beter niet rijden (wat dus nu ook wel vaker gebeurd).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Want de reizigers die op dat moment niet vervoerd kunnen worden lossen op alsof ze van suiker zijn?
Volgens mij stappen die 10, 15, 30 minuten later gewoon op de volgende trein, die dan ook weer extra vol is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:08:
Want de reizigers die op dat moment niet vervoerd kunnen worden lossen op alsof ze van suiker zijn?
Volgens mij stappen die 10, 15, 30 minuten later gewoon op de volgende trein, die dan ook weer extra vol is.
Ik snap het personeel wel om dan niet te rijden, dat jij dat wel vindt is niet hun probleem. Als het voor hen verkeerd voelt om zo te rijden dan is dat zo.. De NS maakt er een bende (ff hard gezegd) van op dit moment, nog even en er rijden nog minder treinen (of gewoon geen).

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 31-10-2022 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:16:
[...]

De NS maakt er een bende (ff hard gezegd) van op dit moment
Dan impliceer je dat NS dat met opzet doet. En dan fuck je je eigen werkgever en je klant nog eens erger "omdat het niet goed voelt".
Doe verdomme je werk, ook in lastige tijden! Het wordt er echt niet beter van om een trein niet te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:20

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Waar ik eerder deze week mijn bewondering uitte voor die conducteur met een talenknobbel ergerde ik mijn juist zaterdagavond weer.

Sprinter naar Almere C. (een SNG-3) met 2 conducteurs die breeduit de 2 vierzits banken in de 1e klas in beslag hadden genomen (waardoor ik op een ander tweezits bankje achteruit moest rijden) en alleen beurtelings even opstonden om te fluiten. En ondertussen maar uitgebreid kleppen over koetjes en kalfjes....

Worden ze niet geacht om door de trein heen te lopen om service te verlenen, toezicht te houden en plaatsbewijzen te controleren?

Tja, zo kan ik ook mijn geld verdienen ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:06
bvk schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:00:
Tja, zo kan ik ook mijn geld verdienen ;)
Ik hoor dat ze nog personeel zoeken :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EDIT schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:38: Er is een wisselstoring op de Watergraafsmeer, waardoor de treinen opgesloten staan en een defecte bovenleiding tussen Amsterdam Lelylaan en Schiphol. Dus daarom kunnen de treinen niet rijden.
“Mededeling, er rijden geen treinen tussen Rotterdam en Schiphol, NS zet Airbus Boeing in…”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58JM33s8aqvMYrEOk4ZJzGta40c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nWL44ykVnpC8Pb8TqsZAbOR.jpg?f=fotoalbum_large

Was weer een fijn dagje in de randstad. Veel collega’s in de problemen.
Gelukkig kon ik thuiswerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maasluip schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:05:
[...]

Dan impliceer je dat NS dat met opzet doet. En dan fuck je je eigen werkgever en je klant nog eens erger "omdat het niet goed voelt".
Doe verdomme je werk, ook in lastige tijden! Het wordt er echt niet beter van om een trein niet te rijden.
Je werkgever heeft net zo'n verplichting naar jou als werknemer om z'n werk goed te kunnen doen. Dag in dag uit blijft het verkeerd gaan op dit moment, maar jij staat natuurlijk elke dag 24/7 klaar voor je werkgever... Makkelijk praten zo achter je computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:40:
[...]

Je werkgever heeft net zo'n verplichting naar jou als werknemer om z'n werk goed te kunnen doen. Dag in dag uit blijft het verkeerd gaan op dit moment, maar jij staat natuurlijk elke dag 24/7 klaar voor je werkgever... Makkelijk praten zo achter je computer.
Nogmaals: waarom gaat het verkeerd? Omdat er te weinig mensen zijn.
Daar kun je als werkgever natuurlijk ook niet veel aan doen. Ja, mensen aannemen. Maar als die er niet zijn?

Je legt weer de schuld bij "de NS" (ook wel "de hoge heren" genoemd), maar die kunnen er ook niks aan doen.
Dan vind ik het ook heel makkelijk praten van de werkvloer om het werk dan maar niet uit te voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:08:
Dan komen we op een al jaren oud NS-grapje. Bij NS gaat het over treinen rijden. Soms zitten er veel mensen in, soms zitten er weinig mensen in.... maar daar gaat het niet om. Als die trein maar rijdt.

Jaren geleden in Utrecht een keer meegemaakt. Avondspits net begonnen, 2 treinen Utrecht -> Den Bosch uitgevallen en alle reizigers stortten zich op de 3e natuurlijk. Sardientjes.... blik.... omroep. "Omdat het te druk is in de trein en op het perron, gaat de trein niet rijden. Veiligheid.... blablabla.... iedereen uitstappen." Ik stond vlakbij een deur en kon net langs de trein kijken: ik zag 2 mensen uitstappen. Dat bleek na een paar minuten toch genoeg te zijn, deuren dicht.... en rijden. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:36:
[...]

Dan komen we op een al jaren oud NS-grapje. Bij NS gaat het over treinen rijden. Soms zitten er veel mensen in, soms zitten er weinig mensen in.... maar daar gaat het niet om. Als die trein maar rijdt.
Ik heb het al vaker gezegd: reizigers zijn fnuikend voor je business. Ze zorgen voor vertragingen, ze zorgen voor volle treinen, ze zorgen alleen maar voor problemen. NS zou veel beter af zijn zonder reizigers.

[ Voor 4% gewijzigd door Maasluip op 01-11-2022 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:31
NS gaat zowel externe beveiligers als kantoorpersoneel inzetten om de personeelsproblemen bij de conducteurs te verlichten, tot er weer voldoende conducteurs zijn aangenomen.
[..]

Tijdelijke noodmaatregelen

De oplossingsrichting waar NS met medezeggenschap en vakbonden afspraken over willen maken, heeft betrekking op het huidige inzetmodel. Voor 2023 hebben we een alternatief voorgesteld waarbij de invulling van de dubbele bemensing in de avonduren ondersteund kan worden door ingehuurde beveiligers en bij langere treinen door collega's die normaal niet op de trein werken. Dit levert een bijdrage aan het verlagen van de werkdruk en zorgt er ook voor dat alle collega's een helpende hand kunnen bieden. De noodmaatregelen zijn tijdelijk van aard.
[..]
Lees het hele nieuwsbericht hier: https://nieuws.ns.nl/hand...atregelen-dienstregeling/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:50:
[...]

Ik heb het al vaker gezegd: reizigers zijn fnuikend voor je business. Ze zorgen voor vertragingen, ze zorgen voor volle treinen, ze zorgen alleen maar voor problemen. NS zou veel beter af zijn zonder reizigers.
Als reiziger zie ik dat precies andersom. :) Reizen met de trein is voor mij vooral fnuikend voor de business. Je weet eigenlijk nooit hoe laat je ergens bent en qua business is het ook niet haalbaar om overal dan maar een uur te vroeg te zijn volgens planning. Vorige week zat ik een trein met een kleine 10 minuten vertraging. Te overzien, zou je zeggen. Komen we aan bij Anna Paulowna: "Vanwege de grote vertraging zal deze trein niet verder rijden. Iedereen uitstappen en naar het andere perron. Pak de volgende trein maar." En dan mag je dus weer een "geld-terug-bij-vertraging" in gaan vullen. Zo druk is het op het perron bij Anna Paulowna nooit. Er stonden zelfs al reizigers ruim een half uur te wachten, want de vorige trein reed ook niet. Maar dat is geen reden om die trein met 8 minuten vertraging dan toch maar door te laten rijden naar Den Helder. Dat zou enkel in het voordeel van de reiziger zijn natuurlijk, maar daar koopt NS niks voor. En dan is 8 minuten ineens een "grote vertraging", terwijl dat voor de reiziger toch echt als "peanuts" voelt.

Op zich jammer, want ik denk dat de trein best veel beter had gekund. Maar ik ben toch blij dat ik nog maar 2 of 3 keer per maand hoef tegenwoordig. Prive reizen zijn de laatste tijd helemaal een drama. Altijd stakingen/werkzaamheden en dus vertragingen of extra overstappen. Het is dat ik geen auto mag rijden, want daarmee hadden we de afhankelijkheid van het OV nog verder terug kunnen brengen. OV is vooral goed voor de aandeelhouders, die staan ver boven de klant. En dat kan eigenlijk alleen maar omdat de overheid een OV-bedrijf een bepaald alleenrecht geeft, waardoor er direct een machtspositie ontstaat: er is een kunstmatig monopolie.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Maasluip schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:50:
[...]

iets met Nellies Snackbar, ergens hieronder een oud grapje / quote....

Als je in het reizigers panel zit, gaan meer dan de helft van de enquetes over de horeca en winkels op stations........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Verwijderd schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:35:
[...]

Als reiziger zie ik dat precies andersom. :) Reizen met de trein is voor mij vooral fnuikend voor de business. Je weet eigenlijk nooit hoe laat je ergens bent en qua business is het ook niet haalbaar om overal dan maar een uur te vroeg te zijn volgens planning.
En dat is toch inderdaad wat er nu gebeurt. Ik merk het ook voor mezelf, soms toch dat extra uur eerder weg.

Sinds Corona reis ik een stuk minder, omdat thuiswerken gewoon veel beter mogelijk is en geaccepteerd wordt. Maar als ik reis naar kantoor is de gemiddelde reistijd enkele reis (deur-deur) opgelopen met meer dan 20 minuten per enkele reis, met veel grotere onzekerheidsmarge en moet ik per reis tegenwoordig op 1 uur , 30 min en 5 minuten van te voren checken of alles nog goed gaat en wat de optimale route is. Er valt veel uit en de dienstregeling qua overstappen is zo onregelmatig geworden dat blind instappen op de voor mij meest logische route niet altijd leidt tot de snelste reistijd. Af en toe check ik tijdens thuiswerken of ik mijn reis op normale manier had kunnen doen, en vaker dan voorheen had ik mijn reis niet kunnen doen. Met de onzekerheid dat ik dan de kinderen niet op tijd kan ophalen, moet ik soms inderdaad meer dan een uur eerder weg, want de onzekerheid kan ik niet verhalen op die kinderen (en de opvang).

Niet dat de auto een goede vervanger is, die is op het traject met files nog onzekerder qua reistijd (al begint het verschil met OV kleiner te worden), maar de kans dat je daarmee compleet een uur kwijt bent is kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-09 13:42
Zijn er al mensen hier die reactie hebben op hun claims voor vervangend vervoer bij de stakingen van de NS eerder? Ik bedoel dan de 25 euro, niet geld terug bij vertraging. Laatste info die ik had begin oktober was dat ze ernaar streefden de claims te behandelen binnen 4 weken, maar tot nog toe niks meer gehoord.

Edit: mailtjes komen nu binnen :)

[ Voor 5% gewijzigd door cedrix5 op 02-11-2022 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:41
Maasluip schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:23:
[...]

Nogmaals: waarom gaat het verkeerd? Omdat er te weinig mensen zijn.
Daar kun je als werkgever natuurlijk ook niet veel aan doen. Ja, mensen aannemen. Maar als die er niet zijn?
Er is bij elke vraag een aanbod, het is een kwestie van vaststellen wat de hoeveelheid die je nodig hebt kost. Draai je het om, heb je een vast budget waarvoor je jaar in jaar uit min of meer dezelfde hoeveelheid hoopt te kopen, heb je een belangrijk lesje economie gemist.

Arbeidstekorten zijn loontekorten. Arbeiders moeten zich niets anders laten wijsmaken, en kennelijk doen ze dat ook steeds minder.

Verdubbel dat loon eens, denk dat het probleem voor het weekend nog is opgelost.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Brent schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:24:
[...]

Er is bij elke vraag een aanbod, het is een kwestie van vaststellen wat de hoeveelheid die je nodig hebt kost. Draai je het om, heb je een vast budget waarvoor je jaar in jaar uit min of meer dezelfde hoeveelheid hoopt te kopen, heb je een belangrijk lesje economie gemist.

Arbeidstekorten zijn loontekorten. Arbeiders moeten zich niets anders laten wijsmaken, en kennelijk doen ze dat ook steeds minder.

Verdubbel dat loon eens, denk dat het probleem voor het weekend nog is opgelost.
Ik weet niet waarom er zoveel materieel te korten waren afgelopen tijd, op mijn traject rijdt normaal gesproken SNG-11 in de spits maar er komt regelmatig een SNG-7 of zelfs een 3tje aangereden vanuit Zwolle (of vv). Dan kun je als personeel ook gewoon niet je werk doen (ook als die er wel gewoon is). Dat heeft volgens mij weinig met personeelstekorten te maken, of NS Techniek heeft een achterstand in het onderhoud van de treinen...

Laatst stond ik op Amersfoort Centraal te wachten op de IC naar Amsterdam, die viel opeens uit... dus ik wil de volgende nemen, die viel ook uit... dan maar de IC naar Utrecht nemen om daar over te stappen.. in de app stond nog niks vreemds, de IC naar Utrecht kwam aangereden, maar de sprinter naar Utrecht stond er ook nog steeds... en toen viel opeens alles uit vanwege personeelstekorten... dat WEET je toch van te voren dat die treinen niet kunnen rijden omdat er geen personeel is? Zelfs het NS personeel wat er nog wel was, zat echt zo euh wtf 8)7 Sta je dan met een paar duizend man op perron 6 en 7 (want de reizigers van de achterliggende IC's werden eruit gelaten op 5 en 4)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Laatst online: 07-09 11:39
cedrix5 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:46:
Zijn er al mensen hier die reactie hebben op hun claims voor vervangend vervoer bij de stakingen van de NS eerder? Ik bedoel dan de 25 euro, niet geld terug bij vertraging. Laatste info die ik had begin oktober was dat ze ernaar streefden de claims te behandelen binnen 4 weken, maar tot nog toe niks meer gehoord.

Edit: mailtjes komen nu binnen :)
Hier ook vanmiddag een bericht gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:20
Brent schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:24:
[...]

Meer loon trekt meer personeel, maar daar zijn grenzen aan. Personeel is nog altijd mensen, en die hebben we niet onbeperkt terwijl er wel werk is dat we gedaan willen hebben (of ten minste voor betalen), en niet iedereen wil machinist of conducteur worden, hoeveel geld er ook voor gegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT

Nieuwe NS tarieven voor 2023: gemiddelde prijs 4,3% omhoog, veelgebruiker goedkoper uit

Met ingang van 1 januari 2023 past NS de prijzen van kaartjes en abonnementen aan. Losse reizen stijgen met 5,5 procent. Abonnementen waarmee onbeperkt op een traject of het hele land gereisd kan worden, worden juist 2,4 procent goedkoper. Zo wil NS het voor forenzen aantrekkelijk maken om vaker met de trein te reizen. NS corrigeert elk jaar de tarieven op basis van de verwachte inflatie en de gebruiksvergoeding die aan ProRail wordt betaald.
Hele nieuwsbericht:
https://nieuws.ns.nl/nieu...lgebruiker-goedkoper-uit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schaamteloos. De afgelopen tijd nog nooit zoveel ellende gezien tijdens mijn gelukkig niet meer zo frequente OV reisjes. Nu zitten we al met een uitgeklede dienstregeling en volgend jaar wordt die nog verder uitgekleed. Treinen zitten vaak weer prop- en propvol. En in reactie daarop verhogen ze gewoon even de prijzen. Dat past helemaal niet bij afnemende prestaties....

Zelf vinden ze de treinkaartjes natuurlijk al lang te goedkoop... maar als ik dat vergelijk met (niet alle) andere landen, dan zie ik dat ook niet eigenlijk. Ik verwacht volgend jaar dus uitstekende service en hoge prestaties voor een dergelijke hoge beloning. Wel jammer dat wel al met -13% beginnen op 1 januari. Dat gaan ze in mijn ogen dus al nooit kunnen halen, want ze zetten er bij voorbaat al niet op in.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2022 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Het is jammer. De prijzen waren al zo dat incidenteel gebruik niet echt wordt aangemoedigd, itt sommige andere landen. Ik denk ook dat het niet de juiste strategie is, je lokt mensen die nog niet met de trein gaan niet meteen een meestal tamelijk prijzig abbo in, ook na een verlaging van een paar procent. Iets ertussenin, een tienrittenkaart oid zou slim zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
NS leidt al extra verlies op deze beperkte verhoging. De inflatieprognose voor dit jaar en volgend jaar is dik 13% (totaal dus), terwijl de treinkaartjes in dezelfde twee jaar met gemiddeld 6% zijn gestegen. Daarin zit dus al een gat. Ook heeft ProRail de infraheffingen met 12% verhoogd, dus ook daar moet extra geld naartoe. Daarnaast is er ook nog de loonsverhoging voor de nieuwe CAO, ook al is die niet eens in deze verhoging meegenomen (deze nieuwe tarieven waren al voorgesteld aan de reizigersorganisaties voor de CAO werd afgesloten). En de compensatie voor de coronacrisis eindigt ook nog eens in 2023.
Ik zie daar niet heel veel mogelijkheden om de prijsstijging minder te laten zijn.

Vergelijkingen met andere landen gaan eigenlijk niet op, omdat daar de prijzen zodanig gesubsidieerd worden dat het mogelijk is. Op die manier krijgt nu bijvoorbeeld ook NMBS zonder gezeik weer een nieuwe concessie van 10 jaar, omdat er geld bij moet, trekt de overheid in Duitsland miljarden uit voor goedkope treinkaartjes, terwijl hier de overheid al moeilijk doet over een verzoek van NS om de BTW eindelijk een keer af te schaffen voor OV (wat een 9% lagere prijs zou betekenen).
Bij ons liggen de subsidies bij ProRail, om zo tot lagere infraheffingen te komen, maar ja, die stijgen nu dus ook met 12%.

Meer variabele tarieven zou wellicht nog een mogelijkheid zijn, zodat de tarieven op de rustige momenten lager zijn, maar daar heeft NS toestemming voor nodig van de overheid. Er is een kleine pilot geweest op het traject Den Haag - Eindhoven, en NS zou dat graag verder uit willen rollen, maar daar heeft NS op dit moment nog geen toestemming voor van de overheid, als ik het recente nieuwsbericht daarover goed onthouden heb.

[ Voor 17% gewijzigd door EDIT op 03-11-2022 08:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
EDIT schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:45:

Vergelijkingen met andere landen gaan eigenlijk niet op, omdat daar de prijzen zodanig gesubsidieerd worden dat het mogelijk is.
Dat moeten wij hier ook doen. Het is belachelijk dat dit nog een discussie is in 2022. Treinen zijn goed voor het klimaat, en zijn een van de goedkoopste manieren om vervuiling van personenvervoer te drukken.

De vergelijking moeten we blijven maken, omdat het ronduit gestoord is dat er mensen in Nederland bestaan die vinden dat de NS zijn eigen broek moet ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Ik ben het er zeker mee eens dat het OV in Nederland een stuk goedkoper zou mogen, zeker inderdaad ook met het klimaat in het achterhoofd, maar ja, dat ligt helaas bij de overheid en daar stemmen wij als Nederlanders zelf voor.

Overigens nog wat ander nieuws: de fraude met de samenreiskorting wordt eindelijk aangepakt:
https://www.treinreiziger...-versobering-ingetrokken/
Het spoorbedrijf gaat daarom een koppelcode introduceren. Abonnementhouder en bekende medereiziger worden aan elkaar gekoppeld door middel van een dergelijke koppelcode. De abonnementhouder genereert een unieke code die de medereiziger invoert in het bestelproces. ¨Bij controle in de trein is hierdoor zichtbaar dat de twee reizigers bij elkaar horen en elkaar kennen, want dat is namelijk de bedoeling van samenreiskorting.¨
Dit is een stap in de goede richting. Er wordt zo ongelooflijk vaak mee gefraudeerd (mensen die dus samenreiskorting hebben, maar niet met iemand meereizen, of opdringerig een willekeurig iemand in de coupé aanwijzen met wie ze zogenaamd samenreizen) dat het niet grappig meer is.
Nu nog de massale fraude met de e-tickets (en dan specifiek jongerenkaarten) aanpakken. Ook daar worden de eerste stappen al in gezet begreep ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:51
Brent schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:52:
[...]

Dat moeten wij hier ook doen. Het is belachelijk dat dit nog een discussie is in 2022. Treinen zijn goed voor het klimaat, en zijn een van de goedkoopste manieren om vervuiling van personenvervoer te drukken.
Treinen zijn goed voor het klimaat, maar zelfs met de huidige prijzen is het geen vervoer dat reclame voor zichzelf maakt. Laat staan als er nog meer mensen met de trein gaan reizen op dit moment, dat kan de NS gewoon niet aan. Als je de trein als serieus alternatief wilt bieden voor de auto en milieu dan moet er heel, heel veel veranderen aan het openbaar vervoer, en de prestaties van de NS op dit moment.

Buiten de randstad, maar de meeste kilometers (waarschijnlijk) gereden worden met de auto is het OV gewoon geen serieus alternatief. Bussen die amper rijden en niet aansluiten op treinen. Je reist dan ook vaak hele einden om. Waardoor een stukje met de auto van 20min met het OV, als je er überhaupt al kan komen, makkelijk 2 uur kan duren.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:05

DDX

EDIT schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:56:
Nu nog de massale fraude met de e-tickets (en dan specifiek jongerenkaarten) aanpakken. Ook daar worden de eerste stappen al in gezet begreep ik.
Als in meerdere keren uitprinten/gebruiken bedoel je ?
Dat is toch simpel op te lossen door id te vragen bij controle ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
DDX schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:54:
[...]

Dat dient een HC ook te doen. Het is ook verplicht bij een e-ticket.
Alleen is ook hier weer het probleem dat er helemaal geen controle is. Ik reis bijna elk weekend met de trein en daarbij ook af en toe een vrijdag door het hele land en vaak kom ik die dag met een rondje NH-ZH-NB-GLD-OV-UT-NH door met 0 controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:53
Als ik de toestand bij jullie vergelijk met de situatie in België, dan denk ik dat de problemen ongeveer gelijklopend zijn. Ook hier een tekort aan boordpersoneel, zodat momenteel de diplomavereisten zelfs zijn weggevallen. Met hogere lonen krijg je momenteel geen nieuw personeel binnen, je kan hoogstens je bestaand personeelskader wat langer aan je binden. Ergens hoop ik dat de ganse problematiek rond energie ons in een crisis stort, dat mindert de jobaanbiedingen vanuit de industrie en is de semi-overheid weer interessant. Zoals tijdens de crisis van 2008-2010. Toen konden we bachelors en masters krijgen voor een job waarvoor hogere studies niet benodigd waren.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
[...]

In theorie. In de praktijk kost dat zodanig veel tijd omdat ze beweren hun ID te zijn vergeten en ook geen andere manier van legitimatie hebben. Dat betekent dat er een identiteitsonderzoek plaats moet gaan vinden, dan moet de politie of V&S erbij gehaald worden. Dat betekent dat zo ongeveer elke trein wel ergens een keer een half uur mag gaan wachten tot er iemand beschikbaar is, of je krijgt de reactie dat er momenteel geen personeel daarvoor aanwezig is. Als je daarmee begint, dan rijdt er geen trein meer.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat mensen tegenwoordig extreem aggresief lijken te worden als je ze ergens op aanspreekt.
Ik heb zelfs doodsbedreigingen gehad voor de meest idiote dingen, van het aanspreken over voeten op de bank en luide muziek, tot roken op de perrons of in de trein.

[ Voor 20% gewijzigd door EDIT op 03-11-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:48
Arator schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:12:
Als ik de toestand bij jullie vergelijk met de situatie in België, dan denk ik dat de problemen ongeveer gelijklopend zijn.
In Duitsland dito. Ik zit aan de goederenkant, maar als ik zie hoe vaak treinen uitvallen doordat er simpelweg geen machinist voor is...da's best vaak. Waar ik werk is er ook een chronisch tekort aan mensen wat zich weer uit in uitvallende diensten of diensten die je normaal met 2 of 3 mensen draait (machinist + 1 of 2 rangeerders) die dan met 1 of 2 mensen gedaan worden.

Wat ik ook veel zie, is dat veel (voornamelijk jongere) collega's naar private partijen gaan. Die krijgen daar meer geld en bijvoorbeeld een bedrijfsauto, wat ze bij de Deutsche Bahn niet krijgen. Ik heb alleen het (onderbuik)gevoel dat op de lange termijn zo'n kleine private partij niet beter is dan de DB. (dan denk ik bijvoorbeeld aan pensioen of wat er bijvoorbeeld gebeurt als je iets lichamelijk overkomt) Het gras lijkt soms groener, ís het niet altijd. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:05

DDX

ed1703 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:01:
[...]

Dat dient een HC ook te doen. Het is ook verplicht bij een e-ticket.
Alleen is ook hier weer het probleem dat er helemaal geen controle is. Ik reis bijna elk weekend met de trein en daarbij ook af en toe een vrijdag door het hele land en vaak kom ik die dag met een rondje NH-ZH-NB-GLD-OV-UT-NH door met 0 controle.
Ja ik heb ook vaak op traject Amsterdam-Maastricht 0 controle, je zou toch zeggen op zo'n afstand moet je wel een keer controle hebben...

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gisteren ook weer een mooie, parkeert een lange goederentrein (waarschijnlijk ergens een sein) zich op spoor 10 op rotterdam centraal. Alleen de trein is zo lang, dat hij dus de wissel spoor 10/11 bezet houdt. De aankomende trein Intercity Direct was al wat vertraagd, want die kwam over hetzelfde spoor er achteraan, maar moest dus nog even langer wachten. Dan zie je dat er meteen in de ICD dienstregeling van 15 minuten de boel spaak gaat lopen. Met als gevolg weer uitval van treinen verderop op de dag.
Je ziet dan ook een steeds verder oplopende vertraging bij opvolgende treinen
https://www.rijdendetrein...22-11-02/schiphol-airport
Totdat uiteindelijk een aantal treinen uberhaupt niet meer gaan rijden.
Mogelijk dat ook de werkzaamheden bij Dordrecht/Lage Zwaluwe vertragend waren?

Ennuh... de speciale trein naar Spoorwegmuseum rijdt niet... defect spoor
https://www.rijdendetrein...or-utrecht-spoorwegmuseum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:48
Get!em schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:29:
Gisteren ook weer een mooie, parkeert een lange goederentrein (waarschijnlijk ergens een sein) zich op spoor 10 op rotterdam centraal.
Da's natuurlijk inherent aan het rijden van treinen, vooral op een zo intensief gebruikt spoorwegen net. Als er ergens vertraging optreedt, merk je dat meteen in alles wat er na komt. :)

Tussen grofweg Basel en Offenburg (da's mijn omgeving) liggen twee rails waar van alles rijdt, van goederentreinen tot regionale treinen tot sprinters tot ICE's. Wij, met onze oude dieseltjes, die maximaal 80km/h rijden en ongeveer drie weken nodig hebben om op die 80km/h te komen als de trein zwaar is, rijden daar ook en niet zelden lijdt dat tot vertragingen. C'est la vie. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
LordSinclair schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:41:
[...]

Treinen zijn goed voor het klimaat, maar zelfs met de huidige prijzen is het geen vervoer dat reclame voor zichzelf maakt. Laat staan als er nog meer mensen met de trein gaan reizen op dit moment, dat kan de NS gewoon niet aan. Als je de trein als serieus alternatief wilt bieden voor de auto en milieu dan moet er heel, heel veel veranderen aan het openbaar vervoer, en de prestaties van de NS op dit moment.

Buiten de randstad, maar de meeste kilometers (waarschijnlijk) gereden worden met de auto is het OV gewoon geen serieus alternatief. Bussen die amper rijden en niet aansluiten op treinen. Je reist dan ook vaak hele einden om. Waardoor een stukje met de auto van 20min met het OV, als je er überhaupt al kan komen, makkelijk 2 uur kan duren.
I know. Prijzen verhogen ben ik dus niet voor, en ook niet voor het vasthouden aan een idee dat de NS quitte moet draaien. Benzine is ook niet de enige prijs van rijden met de auto tenslotte. De tijdsprijs is voor velen als te hoog (ook voor mij is er geen traject waarop de trein competitief is). Des te meer reden op andere manieren toch mij te lokken (lage prijs, ik hoef niet te sturen en kan wat werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
[...]
En ook door maar eenmalig het poortje te openen voor elke QR code (per lokatie natuurlijk)?
I know. Prijzen verhogen ben ik dus niet voor, en ook niet voor het vasthouden aan een idee dat de NS quitte moet draaien. Benzine is ook niet de enige prijs van rijden met de auto tenslotte. De tijdsprijs is voor velen als te hoog (ook voor mij is er geen traject waarop de trein competitief is). Des te meer reden op andere manieren toch mij te lokken (lage prijs, ik hoef niet te sturen en kan wat werken).
Als je 'wat wil kunnen werken' dan moet je wel kunnen zitten natuurlijk :) Als je op zijn sardientjes op het balkon staat zoals meestal in de spits dan is het op dat punt niet beter dan de auto.

Ik vind dat er veel meer op comfort gestuurd moet worden dan op minimale service.

[ Voor 52% gewijzigd door GekkePrutser op 03-11-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Laatst online: 05-09 21:43
Brent schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:00:
[...]

Hier ook inderdaad. Vooral als je met 2 personen of meer gaat reizen legt de trein het qua kosten snel af. Ook qua tijd is het standaard trager.

Wat mij hierin verbaasd is dat de NS schijnbaar toestemming krijgt tot het verhogen van de prijzen. Ik dacht dat ze daarvoor voldoende goed moeten presteren en uitval van treinen is dat naar mijn idee niet. Ook niet wanneer het met een zeer uitgeklede 2023 dienstregeling weggemoffeld wordt. Of kan de minister dit nog gaan blokkeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Get!em schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:29:
Gisteren ook weer een mooie, parkeert een lange goederentrein (waarschijnlijk ergens een sein) zich op spoor 10 op rotterdam centraal. Alleen de trein is zo lang, dat hij dus de wissel spoor 10/11 bezet houdt. De aankomende trein Intercity Direct was al wat vertraagd, want die kwam over hetzelfde spoor er achteraan, maar moest dus nog even langer wachten. Dan zie je dat er meteen in de ICD dienstregeling van 15 minuten de boel spaak gaat lopen. Met als gevolg weer uitval van treinen verderop op de dag.
Je ziet dan ook een steeds verder oplopende vertraging bij opvolgende treinen
https://www.rijdendetrein...22-11-02/schiphol-airport
Totdat uiteindelijk een aantal treinen uberhaupt niet meer gaan rijden.
Mogelijk dat ook de werkzaamheden bij Dordrecht/Lage Zwaluwe vertragend waren?
Er ligt ergens een snelheidsbeperking tot 40 km/h op de HSL. Dat alleen al geeft 5 minuten vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:17
cazzer22 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:17:
[...]

Hier ook inderdaad. Vooral als je met 2 personen of meer gaat reizen legt de trein het qua kosten snel af. Ook qua tijd is het standaard trager.
Als je al een auto hebt en alleen naar kosten voor verbruik kijkt legt de trein het met twee personen wel af ja. Ik heb geen auto en kan in 10 minuten lopen naar een station. Voor alle treinreizen die ik maak ben ik in totaal vele malen goedkoper uit dan de totale kosten die een auto op jaarbasis met zich meebrengt, ook met twee personen. Maar ik zal erkennen dat de doelgroep zoals ik (waarbij treinen makkelijk kan) ongetwijfeld relatief klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Yankovic schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:41:
[...]

Als je al een auto hebt en alleen naar kosten voor verbruik kijkt legt de trein het met twee personen wel af ja. Ik heb geen auto en kan in 10 minuten lopen naar een station. Voor alle treinreizen die ik maak ben ik in totaal vele malen goedkoper uit dan de totale kosten die een auto op jaarbasis met zich meebrengt, ook met twee personen. Maar ik zal erkennen dat de doelgroep zoals ik (waarbij treinen makkelijk kan) ongetwijfeld relatief klein is.
De meesten van ons kunnen een huis op 10min afstand van een station niet betalen ;) Bovendien, waar moet je heen? Zelfs als student kwam ik met dat sommetje op een tweedehands barreltje uit. Al vanaf 1 pax goedkoper, en altijd sneller, ook in de file.

Er kan natuurlijk ook niet overal een station om de hoek staan, maar daarom moet juist de trein competitief op prijs zijn. En daar mogen we wmb belasting voor neertellen, doen we met wegen ook stevig.

/rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Maasluip schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:26:
[...]

Er ligt ergens een snelheidsbeperking tot 40 km/h op de HSL. Dat alleen al geeft 5 minuten vertraging.
Bedoel je het stukje tussen de tunneluitgang naast de A4 leiden en Roelofarendsveen? Dat is al maanden zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:17
Brent schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:46:
[...]

De meesten van ons kunnen een huis op 10min afstand van een station niet betalen ;) Bovendien, waar moet je heen? Zelfs als student kwam ik met dat sommetje op een tweedehands barreltje uit. Al vanaf 1 pax goedkoper, en altijd sneller, ook in de file.

Er kan natuurlijk ook niet overal een station om de hoek staan, maar daarom moet juist de trein competitief op prijs zijn. En daar mogen we wmb belasting voor neertellen, doen we met wegen ook stevig.

/rant
Heb tot twee jaar terug in een huurwoning van zo'n 800-900E per maand gewoond in een gemiddeld dorp redelijk in het centrum van het land. Net boven de grens voor sociale huur, maar waar een groot deel van NL toch nog heel gelukkig mee zou zijn.
Meeste bestemmingen waren wel richting het centrum van een stad, en net daarbuiten doet de OV-Fiets of bus het echt prima. Naar het strand (westkust) werkt de OV-Fiets ook, of eigen fiets mee in de trein. De familie/vrienden die buiten OV bereik wonen haalt je met alle liefde op vanaf het meest nabije station, want zij zijn inderdaad toch wel afhankelijk van de auto.
Die incidentele keren dat je echt veel bagage mee moet dat je het niet wil dragen is er altijd nog een MyWheels oid, nog steeds goedkoper dan zelf een auto onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:58
Get!em schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:11:
[...]

Bedoel je het stukje tussen de tunneluitgang naast de A4 leiden en Roelofarendsveen? Dat is al maanden zo.
Voor zover ik weet is die TSB eerst 160 km/h geweest, toen 80, en nu recent pas 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn SNG sprinter werd net opeens een Intercity B)

Wegens een aanrijding was er wat vertraging ontstaan met het voor laten van IC's en toen werd deze ook een IC.
De reisinformatie werd wel netjes aangepast interessant genoeg (ook in de trein zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PomPomPom
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-09 11:33
[...]

Buiten de randstad (...) Bussen die amper rijden en niet aansluiten op treinen. Je reist dan ook vaak hele einden om. Waardoor een stukje met de auto van 20min met het OV, als je er überhaupt al kan komen, makkelijk 2 uur kan duren.
Vroeger (oma vertelt) had je voor die situaties een zgn treintaxi, dan kon je voor vast bedrag (7,50 geloof ik) een taxi nemen naar je eindbestemming. Moest je wel wachten of er nog anderen meegingen maar maz 20-30 minuten of zo.

Nu is het niet eens meer mogelijk om je fiets op het station te stallen als je geen chipkaart hebt. Daarmee verlies je dus de incidentele reizigers die misschien elk 4 keer per jaar treinen maar wel je daluren opvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:42
[...]

Ik wil niet weten hoeveel personeel je dan extra nodig hebt om een landelijk attractief OV netwerk te hebben, dat ook in de kleinere plaatsen een goed alternatief voor de auto is. Ik denk niet dat dat er ooit gaat komen, nog afgezien van wat het moet kosten.

Ik vind het wel opvallend dat het OV (met name lokaal en regionaal) in de afgelopen 30 jaar slechter is geworden. Ik denk dat dat komt doordat autobezit voor veel mensen betaalbaarder is geworden. 2 auto's is best wel normaal geworden. En als er dan toch zo'n ding voor je deur staat, moet je wel erg sterk in de schoenen staan om er geen gebruik van te maken.

Wat betreft OV buiten de Randstad: ik woon in Assen en in deze regio is het zo dat als je naar Groningen wilt, het vaak nog wel OK is. Een dorp als Annen heeft 4x per uur een verbindingen die deels over de snelweg gaat. Vanuit mijn wijk heb ik zelfs een betere verbinding naar Groningen dan naar het het centrum van Assen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kalentum schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:49:
[...]

Ik wil niet weten hoeveel personeel je dan extra nodig hebt om een landelijk attractief OV netwerk te hebben, dat ook in de kleinere plaatsen een goed alternatief voor de auto is. Ik denk niet dat dat er ooit gaat komen, nog afgezien van wat het moet kosten.
Ik denk dat er een beetje omgedacht moet worden wat betreft OV. Vanuit het dorp waar ik woon hebben we nu elk kwartier een bus naar de stad (en het treinstation). Maar dat geeft dus geen extra reismogelijkheden, je kunt alleen elk kwartier op het station komen.
Als ze nu een van die bussen via het industrieterrein van die stad sturen (waar heel veel naar geforensd wordt), dan had je een hele nieuwe reizigersbron aangeboord.

Alleen is de layout van dat industrieterrein dan weer niet handig voor OV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-09 23:36
In het kader van dat er nu van iedereen wordt verwacht de thermostaat een graadje lager te zetten, net als dat dat nu bijvoorbeeld in overheidsgebouwen gebeurd; kan dat in de trein niet ook? Mensen hebben nu allemaal een jas aan of in ieder geval mee, dus als het wat kouder zou zijn heeft de meerderheid daar geen last van. Ik weet het niet hoor. Ik heb het relatief snel koud, maar in de trein voelt het, ook nu, altijd als 22°(+). De temperatuur wat lager zetten bespaart ook energie lijkt mij, dus waarom wordt dit niet gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
cordonbleu schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:58:
In het kader van dat er nu van iedereen wordt verwacht de thermostaat een graadje lager te zetten, net als dat dat nu bijvoorbeeld in overheidsgebouwen gebeurd; kan dat in de trein niet ook? Mensen hebben nu allemaal een jas aan of in ieder geval mee, dus als het wat kouder zou zijn heeft de meerderheid daar geen last van. Ik weet het niet hoor. Ik heb het relatief snel koud, maar in de trein voelt het, ook nu, altijd als 22°(+). De temperatuur wat lager zetten bespaart ook energie lijkt mij, dus waarom wordt dit niet gedaan?
Mijn aanname zou zijn dat er überhaupt nog nauwelijks verwarmd wordt: het is nog 10-15°, en mensen genereren een hoop warmte (100W per persoon, en als ze net een sprintje gelopen hebben om de trein te halen nog meer ;)). Dus de kans is aanwezig dat er niet zozeer tot 22° verwarmd wordt, maar juist tot 22° gekoeld wordt (in ieder geval als het druk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
NS gaat er niks aan veranderen zo te lezen, anders krijgen de oudjes het koud....
Ze gaan tenslotte de prijzen weer gewoon lekker verhogen, dus wat kan hen het schelen dat het meer energie kost. Klimaat, lekker boeiend. NS is helemaal alleen op de wereld. 7(8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tD7Hrw_FEs6uUnBCuayWhT2ug0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohsTSJEG2IRvCOj1AdKo6P4w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door cordonbleu op 09-11-2022 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
cordonbleu schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:14:
NS gaat er niks aan veranderen zo te lezen, anders krijgen de oudjes het koud....
Ze gaan tenslotte de prijzen weer gewoon lekker verhogen, dus wat kan hen het schelen. NS is helemaal alleen op de wereld.

[Afbeelding]
Laten we eerst eens kijken wat climatisatiekosten zijn, en of er typisch meer gekoeld dan verwarmt moet worden. De temperatuur omlaag gooien zou zomaar kunnen betekenen dat er meer stroom nodig is, omdat een sardienblik met 50 mensen daarin ook bij 10 graden buitentemp zonder koeling tropisch warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Ze gaan tenslotte de prijzen weer gewoon lekker verhogen, dus wat kan hen het schelen dat het meer energie kost. Klimaat, lekker boeiend. NS is helemaal alleen op de wereld. 7(8)7

[Afbeelding]
Want met koude treinen krijgen we meer mensen in het OV.. not. Wat dan weer niet goed is voor het milieu.

Wat ik wel opvallend vind is dat er bij de nieuwe sprinters geen deuren naar de coupe's meer zijn. Hierdoor gaat er wel veel warmte/kou naar buiten bij het openen van de buitendeuren. Nu gaan deze wel weer automatisch dicht na x seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
LordSinclair schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:47:
[...]

Want met koude treinen krijgen we meer mensen in het OV.. not. Wat dan weer niet goed is voor het milieu.
Dat bereik je met betrouwbaar rijdende treinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
cordonbleu schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:49:
[...]

Dat bereik je met betrouwbaar rijdende treinen.
En comfortabele treinen. Ik ga geen 2 uur in een trein zitten vernikkelen met een jas aan. Dan pak ik wel de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-09 08:54
cordonbleu schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:58:
De laatste keer dat ik het te warm had in een trein, die heug ik me niet gauw meer. Wel vorige week rillend in een VIRM gezeten, en dat heb ik niet gauw.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

mk1992 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:25:
[...]

De laatste keer dat ik het te warm had in een trein, die heug ik me niet gauw meer. Wel vorige week rillend in een VIRM gezeten, en dat heb ik niet gauw.
Heb afgelopen zomer toch wel treinen gehad met 45C en hoger... (Airco stuk). Kon gelukkig verder lopen naar een gedeelte waar hij het nog wel deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Defecte bovenleiding tussen Zwolle en Meppel, aldus NS. Routinestoring? Het tegendeel blijkt waar:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2022/11/09/913573/1024x576a.jpg
Minder treinen tussen Zwolle en Meppel vanwege zwaan die vastzit in bovenleiding

Tussen Zwolle en Meppel rijden vanmiddag minder treinen omdat er een zwaan vastzit in de bovenleiding.

Om veilig te kunnen werken heeft ProRail de spanning van de bovenleiding afgehaald. Monteurs van ProRail hebben geprobeerd de zwaan te bevrijden, maar dat lukte niet zonder hoogwerker.

[...]
Arme vogel.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

De zwaan is inmiddels gered, hoewel de kans klein is dat het overleeft. Meer, incl. foto's van de reddingspoging bij RTV Oost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-09 03:43

[Afbeelding]
Dat is wel kort door de bocht.
Tijdens stationnementen wordt er ook veel temperatuur verloren door openstaande deuren. Als de 'thermostaat' wat lager wordt gezet én je raakt wat graadjes kwijt dan wordt het al snel onaangenaam fris in een trein.

Daarnaast betekend dat ook dat er dan 's zomers meer van de airco verwacht wordt, en die juist meer energie gaat vreten dan nu.

Overigens denkt NS echt wel aan het klimaat en energieverbruik. De nieuwe ICNG's zijn voorzien van warmtepompen en vloerverwarming. Dit is echter een langzamen manier van de trein opwarmen dus ter ondersteuning is er nog 'reguliere' klimaatregeling, maar die warmtepompen icm vloerverwarming maakt wel dat er veel voordeliger verwarmd kan worden!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:49
Aomi schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:29:
[...]

Dat is wel kort door de bocht.
Tijdens stationnementen wordt er ook veel temperatuur verloren door openstaande deuren. Als de 'thermostaat' wat lager wordt gezet én je raakt wat graadjes kwijt dan wordt het al snel onaangenaam fris in een trein.

Daarnaast betekend dat ook dat er dan 's zomers meer van de airco verwacht wordt, en die juist meer energie gaat vreten dan nu.
Je hoeft natuurlijk niet jaarrond een vaste constante temperatuur na te streven. Zomers mag het op warme dagen best wat warmer zijn in de trein dan 21 graden, dan is het alsnog een stuk koeler dan buiten. De buitentemperatuur wordt ook gemeten in moderne treinen, daarmee valt best wel wat maatwerk te leveren lijkt mij.
Overigens denkt NS echt wel aan het klimaat en energieverbruik. De nieuwe ICNG's zijn voorzien van warmtepompen en vloerverwarming. Dit is echter een langzamen manier van de trein opwarmen dus ter ondersteuning is er nog 'reguliere' klimaatregeling, maar die warmtepompen icm vloerverwarming maakt wel dat er veel voordeliger verwarmd kan worden!
Van die vloerverwarming wist ik niet. Is denk ik een fijne manier van verwarmen ipv warme lucht die van boven in je gezicht blaast.
Overigens is een airco ook een warmtepomp en neem aan dat dit niet veel anders is dan wat er tegenwoordig al in de meeste treinen zit.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Migrator schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:56:
De zwaan is inmiddels gered, hoewel de kans klein is dat het overleeft. Meer, incl. foto's van de reddingspoging bij RTV Oost.
Hoe iedereen hard zijn best deed om in Zwolle twee zwanen te redden, maar het toch niet lukte
De twee zwanen die gisteren in de problemen kwamen bij het spoor op het traject tussen Zwolle en Meppel, hebben het niet overleefd. Dat meldt dierenambulance Zwolle. De zwanen waren zo ernstig gewond dat de dierenarts geen andere optie zag dan de dieren in te laten slapen. Op Facebook beschrijft de dierenambulance uitgebreid hoe de reddingsoperatie werd opgezet, tevergeefs.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

:-(

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wally2002 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:25:
[...]

Je hoeft natuurlijk niet jaarrond een vaste constante temperatuur na te streven. Zomers mag het op warme dagen best wat warmer zijn in de trein dan 21 graden, dan is het alsnog een stuk koeler dan buiten. De buitentemperatuur wordt ook gemeten in moderne treinen, daarmee valt best wel wat maatwerk te leveren lijkt mij.
Vooral het stukje dat het in het ene rijtuig 18 graden kan zijn en in het andere 22 geeft voor mij aan dat of de verwarming gewoon ruk is, of ze zitten maar wat te verzinnen in dat antwoord.
Het kan best zijn dat de klimaatregeling de temperatuur niet op een graad nauwkeurig kan regelen, maar dat de instelling van het ene rijtuig anders is dan van het andere en dat je daarom de temperatuur niet hoger kan zetten is onzin.
En vooral in de zomer is VIRM gewoon ijskoud, er blaast een arctische orkaan uit de airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-09 15:42
Maasluip schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:56:
[...]

Vooral het stukje dat het in het ene rijtuig 18 graden kan zijn en in het andere 22 geeft voor mij aan dat of de verwarming gewoon ruk is, of ze zitten maar wat te verzinnen in dat antwoord.
Het kan best zijn dat de klimaatregeling de temperatuur niet op een graad nauwkeurig kan regelen, maar dat de instelling van het ene rijtuig anders is dan van het andere en dat je daarom de temperatuur niet hoger kan zetten is onzin.
En vooral in de zomer is VIRM gewoon ijskoud, er blaast een arctische orkaan uit de airco.
Je beseft wel dat je iets geplaatst hebt van de ns community waar iedere reiziger wat kan plaatsen net als hier, die JurgenH is dan ook geen ns medewerker...

• EDIT
^^ Dat inderdaad. Er zit wel iets verschil tussen bakken/verdiepingen, maar het is geen enorm verschil. In mijn ervaring meestal 1, hooguit een enkele keer 2 graden als extremiteit. Net als de CV thuis zal de airco niet constant koelen/verwarmen, maar wisselen tussen koelen/verwarmen en ventileren, waardoor de temperatuur niet exact 21 graden is (bij heet weer uiteraard een stuk warmer)., waardoor een andere bak/verdieping net op een ander punt in die cyclus kan zijn.
Gratis tip: bij de VIRMs is de onderverdieping meestal net iets warmer dan de bovenverdieping (en zorg dat je niet bij de luchtuitlaat zit).

[ Voor 8% gewijzigd door EDIT op 10-11-2022 18:12 ]

• cordonbleu
EDIT schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:11:
^^ Dat inderdaad. Er zit wel iets verschil tussen bakken/verdiepingen, maar het is geen enorm verschil. In mijn ervaring meestal 1, hooguit een enkele keer 2 graden als extremiteit. Net als de CV thuis zal de airco niet constant koelen/verwarmen, maar wisselen tussen koelen/verwarmen en ventileren, waardoor de temperatuur niet exact 21 graden is (bij heet weer uiteraard een stuk warmer)., waardoor een andere bak/verdieping net op een ander punt in die cyclus kan zijn.
Gratis tip: bij de VIRMs is de onderverdieping meestal net iets warmer dan de bovenverdieping (en zorg dat je niet bij de luchtuitlaat zit).
Als je onderweg bent is 21 graden gewoon echt overdreven warm in de winter. Je bent dan in de weer (geweest). Dat zou betekenen dat als je passief thuis zit, je het daar nog warmer zou moeten stoken dan die 21 graden.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:42
Maasluip schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:04:
[...]

Ik denk dat er een beetje omgedacht moet worden wat betreft OV. Vanuit het dorp waar ik woon hebben we nu elk kwartier een bus naar de stad (en het treinstation). Maar dat geeft dus geen extra reismogelijkheden, je kunt alleen elk kwartier op het station komen.
Als ze nu een van die bussen via het industrieterrein van die stad sturen (waar heel veel naar geforensd wordt), dan had je een hele nieuwe reizigersbron aangeboord.

Alleen is de layout van dat industrieterrein dan weer niet handig voor OV.
Ik ben bang dat die bus dan met 2 passagiers per rit daar heen rijdt. Je krijgt de mensen niet zomaar uit de auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
@cordonbleu Temperatuur is heel persoonlijk. Velen vinden het te warm, en evenveel vinden het te koud. Maar nog meer vinden het acceptabel. Welke temperatuur je ook kiest, je zult nooit iedereen tevreden stellen.

• cordonbleu
EDIT schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:25:
@cordonbleu Temperatuur is heel persoonlijk. Velen vinden het te warm, en evenveel vinden het te koud. Maar nog meer vinden het acceptabel. Welke temperatuur je ook kiest, je zult nooit iedereen tevreden stellen.
Dat ben ik met je eens. Maar dit kan je niet meer verkopen. Als dit nog is hoe NS er over denkt valt daar nog een hoop winst te behalen. In deze tijd verwarmen tot 21 graden kan echt niet meer. Thuis ga je het ook niet opstoken tot 22 graden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EDIT
Huh? Waarom zou je het niet kunnen verkopen? Ga er maar vanuit dat 20-21 graden de ideale treintemperatuur is. Ga je het ook maar een graad lager zetten, dan ga je als NS zijnde je een heleboel gezeik op de hals halen, omdat het dan een negatieve ervaring wordt voor een grotere groep klanten dan het nu al is. Vergeet niet: de gevoelstemperatuur van een trein ligt veel lager door de tocht.

De kostprijs voor de verwarming is bij wijze van spreken zo ongeveer irrelevant in het gehele verbruik van een trein. Daarnaast is misschien voor jou thuis de elektraprijs gestegen, maar NS heeft een vast energiecontract tot 2025, dus het is ook niet alsof NS momenteel veel meer geld betaalt voor de elektriciteit dan een paar jaar terug.
De verwarming lager zetten zou hooguit een paar cent opleveren, maar het kost enorm veel omdat mensen treinen gaan mijden als het te koud is, en dat terwijl NS nu juist alle reizigers zo heel erg hard nodig heeft. Dan moet je dus juist een comfortabel product neerzetten, niet een product waar de reizigers voor weglopen.

[ Voor 18% gewijzigd door EDIT op 10-11-2022 21:14 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DDX schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:22:
[...]

Ja ik heb ook vaak op traject Amsterdam-Maastricht 0 controle, je zou toch zeggen op zo'n afstand moet je wel een keer controle hebben...
Ervaring van vandaag: heenreis: 6 stations, 5 treinen heenweg. Terug 5 stations, 4 treinen.

In totaal 6x controle gehad. En 2x live ongevraagd en 3x via intercom reisadvies gehad ivm haalbare overstappen en de situatie rond Schiphol. Heeft me 3 onhaalbare overstappen gescheeld die nu haalbaar werden.

• LordSinclair
EDIT schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:00:
De verwarming lager zetten zou hooguit een paar cent opleveren, maar het kost enorm veel omdat mensen treinen gaan mijden als het te koud is, en dat terwijl NS nu juist alle reizigers zo heel erg hard nodig heeft. Dan moet je dus juist een comfortabel product neerzetten, niet een product waar de reizigers voor weglopen.
Dit dus. Ik heb in het verleden wel in koude winters wel in treinen gezeten waar de kachel defect was, nooit aan gedacht naar een ander rijtuig te lopen. Ik kan je vertellen, dat is niet comfortabel reizen als dat altijd zo is. Dan pak je wel de auto.

Ik snap de mensen in de winter ook nooit in dikke jassen op net te krappe stoelen zitten. Trek die jas uit en iedereen heeft opeens ruimte zat in de breedte. Het zit ook helemaal niet fijn met jas aan (mening).

• cordonbleu
Huh? Waarom zou je het niet kunnen verkopen? Ga er maar vanuit dat 20-21 graden de ideale treintemperatuur is. Ga je het ook maar een graad lager zetten, dan ga je als NS zijnde je een heleboel gezeik op de hals halen, omdat het dan een negatieve ervaring wordt voor een grotere groep klanten dan het nu al is. Vergeet niet: de gevoelstemperatuur van een trein ligt veel lager door de tocht.

De kostprijs voor de verwarming is bij wijze van spreken zo ongeveer irrelevant in het gehele verbruik van een trein. Daarnaast is misschien voor jou thuis de elektraprijs gestegen, maar NS heeft een vast energiecontract tot 2025, dus het is ook niet alsof NS momenteel veel meer geld betaalt voor de elektriciteit dan een paar jaar terug.
Het gaat ook niet om de centen die NS al dan niet zou besparen (blijkbaar niet dus, omdat ze een vast contract hebben zoals je zegt), het gaat om het besparen van de energie. Die dan vervolgens weer elders gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Energie besparen is natuurlijk altijd goed, maar je moet ook kijken naar de beparing die het oplevert en de gevolgen van de wijziging, wat ik in mijn vorige post ook al aangaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
cordonbleu schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:39:
[...]

Het gaat ook niet om de centen die NS al dan niet zou besparen (blijkbaar niet dus, omdat ze een vast contract hebben zoals je zegt), het gaat om het besparen van de energie. Die dan vervolgens weer elders gebruikt kan worden.
Ze doen op andere punten wel aardig hun best om energie te besparen.
Ze hebben de dienstregeling al aardig uitgedund, minder treinen is minder energieverbruik. Ook maken ze de treinen korter en proppen ze deze zo vol mogelijk, dat is het meest efficient om met de benodigde energie om te gaan (scheelt ook verwarmen!).
Ze zouden ook nog kunnen proberen om maximaal 100km/h te gaan rijden en minder te stoppen. Dat bespaard ook nog energie.

/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, dus in 2025 komt het verlagen van de temperatuur dus wel op tafel. Tenminste, ik ga er vanuit dat de prijzen dan nog steeds vrij hoog zullen zijn en voor de centen komt men wel in beweging hoor. Dan is die "negatieve ervaring" ineens veel minder relevant.

NS doet al zijn uiterste best om de reizigers de trein uit de jagen. Je gaat mij echt niet wijsmaken, dat men "alle reizigers nu heel erg hard nodig heeft". Volgend jaar is de dienstregeling met 13 procent uitgekleed. De prijzen stijgen naar een belachelijk niveau voor de geleverde prestatie door alle stakingen, stakingen, stakingen, personeelstekort, personeelstekort, personeelstekort en te krappe treinen.

Hoe zie jij NS dit tot uiting brengen dan? Ik zie die "hunker" naar alle reizigers niet zo eigenlijk. Praatjes vullen geen gaatjes. Alleen iedereen oproepen om hun zuurverdiende geld bij jou in te komen leveren, omdat je het zo hard nodig hebt, gaat hem niet worden. Daar moet je wat voor doen, iets positiefs vooral.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Ja, want NS kan echt even de prijzen verlagen terwijl de rest van de kosten de pan uit rijzen, ook al wordt er al verlies gedraaid.
Kom nou, je bent veel te slim voor dat soort populistisch geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:14:
Ja, want NS kan echt even de prijzen verlagen terwijl de rest van de kosten de pan uit rijzen, ook al wordt er al verlies gedraaid.
Kom nou, je bent veel te slim voor dat soort populistisch geneuzel.
Het gaat mij meer om de combi "prijzen fors verhogen" en "inzet 13 procent verlagen". Dan kom ik op een price-performance ontwikkeling van -20% ongeveer.

Ik ben gewoon niet gek genoeg om in dit soort nonsense te trappen. Mijn loon stijgt geen 20 procent, dus ik ga NS ook zeker geen 20 procent meer betalen. En ik heb daar alleen invloed op, door het aantal reizen te verlagen. Voor mij zijn dan natuurlijk vooral prive reizen relevant, want de zakelijke reizen komen niet uit mijn zak. We gaan gewoon meer familiebezoekjes bundelen in meerdaagse bezoekjes met een overnachting. Kan ons reisvolume vermoedelijk met 30% of meer worden teruggebracht.

Ik zie NS ook niet als een commerciële partij overigens. Het is gewoon een staatsbedrijf, want alle aandelen zijn in handen van de overheid. Bij staatsbedrijven gaat het niet om winst of verlies. Daar gaat het om de kosten om te voorzien in een bepaalde maatschappelijke behoefte. Winst of verlies zijn totaal irrelevant.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2022 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
En bij dat laatste zit dus het probleem. NS mag dan wel de overheid als aandeelhouder hebben, het is geen staatsbedrijf. NS moet gewoon de eigen broek ophouden. Dat je vind dat dat niet zou moeten is een ander verhaal, maar zo is nu eenmaal de positie van NS op dit moment.

En ja, de prijsverhoging en tegelijk de uitdunning van de dienstregeling is natuurlijk gewoon klote. Maar zowel de personeelstekorten als de inflatie zijn gewoon feiten waar NS mee te maken heeft. Nu al heeft NS de stijging van de prijzen zoveel mogelijk beperkt gehouden, maar daar zit ook gewoon een limiet aan wat je als bedrijf kan dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:16
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:22:
[...]

Het gaat mij meer om de combi "prijzen fors verhogen" en "inzet 13 procent verlagen". Dan kom ik op een price-performance ontwikkeling van -20% ongeveer.
Een verhoging van 5% wanneer inflatie 13% aantikt en Prorail 12% meer infraheffing rekent kun je onmogelijk een "forse verhoging" noemen.

Ook wordt de inzet niet verder verlaagd dan dat er het afgelopen jaar gereden heeft. Vanaf december heb je gewoon een dienstregeling waarin 13% gegarandeerd niet rijdt, ipv dat er 10% gegarandeerd niet rijdt en je elke week opnieuw de overige 5% die nog geschrapt moet worden, moet afwachten.

[ Voor 26% gewijzigd door Extraxyz op 11-11-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Extraxyz schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:55:
Een verhoging van 5% wanneer inflatie 13% aantikt en Prorail 12% meer infraheffing rekent kun je onmogelijk een "forse verhoging" noemen.
Elke "inflatiecorrectie" helpt gewoon mee om het inflatiecijfer omhoog te krijgen. Als er een hoop bedrijven de prijzen met 20% verlagen wordt het inflatiecijfer ook vanzelf lager.

Als iedereen inflatiecorrectie gaat doen, dan is het een vicieuze cirkel omhoog die niet te stoppen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Wally2002 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:25:

Van die vloerverwarming wist ik niet. Is denk ik een fijne manier van verwarmen ipv warme lucht die van boven in je gezicht blaast.
Overigens is een airco ook een warmtepomp en neem aan dat dit niet veel anders is dan wat er tegenwoordig al in de meeste treinen zit.
De meeste treinen hebben voor de verwarming nog lekker ouderwetse verwarmingselementen waar lucht langs geblazen wordt. Wel wordt er veel van recirculatie gebruik gemaakt om kosten te besparen.

Zo'n airco als warmtepomp inzetten kan theoretisch, maar een ouderwetse verwarming is stukken betrouwbaarder en goedkoper in onderhoud. Ik weet overigens niet hoe nieuwere treinen dit doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:22:
[...]

Ik ben gewoon niet gek genoeg om in dit soort nonsense te trappen. Mijn loon stijgt geen 20 procent, dus ik ga NS ook zeker geen 20 procent meer betalen. En ik heb daar alleen invloed op, door het aantal reizen te verlagen. Voor mij zijn dan natuurlijk vooral prive reizen relevant, want de zakelijke reizen komen niet uit mijn zak. We gaan gewoon meer familiebezoekjes bundelen in meerdaagse bezoekjes met een overnachting. Kan ons reisvolume vermoedelijk met 30% of meer worden teruggebracht.

Ik zie NS ook niet als een commerciële partij overigens. Het is gewoon een staatsbedrijf, want alle aandelen zijn in handen van de overheid. Bij staatsbedrijven gaat het niet om winst of verlies. Daar gaat het om de kosten om te voorzien in een bepaalde maatschappelijke behoefte. Winst of verlies zijn totaal irrelevant.
Nee want de auto is zo lekker goedkoop tegenwoordig? Brandstof is nog steeds ontzettend duur, nieuwe auto's zijn slecht te krijgen en worden steeds duurder, occasions zijn nog nooit zo duur geweest. De verzekeringspremies voor autoverzekeringen stijgen ook elk jaar weer. Zelfs de MRB stijgt (welliswaar licht, maar toch).

De prijsverhoging bij NS is relatief gezien nog laag, als we het vergelijken met alle andere zaken in het leven die duurder zijn geworden.
En geloof mij, NS (en wij als NS personeel) zouden liefst ook elke 10 minuten een enorm lange trein rijden zonder vertraging. Maar door het personeelstekort is dat gewoon niet mogelijk, en dat is een landelijk probleem dat ook bij andere bedrijven speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Aomi schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:57:
[...]

De meeste treinen hebben voor de verwarming nog lekker ouderwetse verwarmingselementen waar lucht langs geblazen wordt. Wel wordt er veel van recirculatie gebruik gemaakt om kosten te besparen.
En juist in de afgelopen tijd was er minder recirculatie vanwege COVID. Ik weet niet of dat alweer is teruggedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Extraxyz schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:55:
[...]

Ook wordt de inzet niet verder verlaagd dan dat er het afgelopen jaar gereden heeft. Vanaf december heb je gewoon een dienstregeling waarin 13% gegarandeerd niet rijdt, ipv dat er 10% gegarandeerd niet rijdt en je elke week opnieuw de overige 5% die nog geschrapt moet worden, moet afwachten.
Die hoge inflatie is grotendeels energie en dat staat dus tot 2025 vast.

Mooi verhaal over garanties, maar dat gaat er bij mij niet in. Kun je lullen als Brugman, er gaat 13% af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
En als de energieprijzen in 2025, wanneer de NS een nieuw contract moet afsluiten, nog steeds zo hoog zijn of zelfs nog hoger, zul je zien dat de NS het ineens wel een goed idee vindt om de verwarming lager te zetten. Want beter voor het klimaat enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Maasluip schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:24:
[...]

En juist in de afgelopen tijd was er minder recirculatie vanwege COVID. Ik weet niet of dat alweer is teruggedraaid?
Vziw is er nooit minder gerecirculeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Aomi schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:57:
[...]

Zo'n airco als warmtepomp inzetten kan theoretisch, maar een ouderwetse verwarming is stukken betrouwbaarder en goedkoper in onderhoud. Ik weet overigens niet hoe nieuwere treinen dit doen :9
Begrijp ik goed dat de airco/warmtepomp niet wordt gebruikt om te verwarmen?
In de SNG merk ik wel dat er een box met ventilator zo af en toe aanslaat en warme lucht blaast.

En een warmtepomp kan overigens best betrouwbaar zijn, immers is je koelkast ook een warmtepomp en die gaat vaak ook lang mee zonder enig onderhoud. Maar dat is natuurlijk niet helemaal te vergelijken met een installatie in een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Wally2002 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:21:
[...]

Begrijp ik goed dat de airco/warmtepomp niet wordt gebruikt om te verwarmen?
In de SNG merk ik wel dat er een box met ventilator zo af en toe aanslaat en warme lucht blaast.

En een warmtepomp kan overigens best betrouwbaar zijn, immers is je koelkast ook een warmtepomp en die gaat vaak ook lang mee zonder enig onderhoud. Maar dat is natuurlijk niet helemaal te vergelijken met een installatie in een trein.
Volgens mij werkt dat bij een ICNG wel als verwarming. SNG weet ik niet zeker.
Oudere treinen (VIRM/DDZ/ICM) kunnen alleen koelen met de airco.
Zo'n apparaat hangt vaak onder de trein of zit op het dak en moet tegen alle temperaturen kunnen en daarnaast ook nog tegen trillingen kunnen en intensief gebruik, dus nee inderdaad niet vergelijkbaar. Maar niet perse onbetrouwbaar hoor. Alleen een weerstandsverwarming is nog beter. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:20
cordonbleu schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:46:
En als de energieprijzen in 2025, wanneer de NS een nieuw contract moet afsluiten, nog steeds zo hoog zijn of zelfs nog hoger, zul je zien dat de NS het ineens wel een goed idee vindt om de verwarming lager te zetten. Want beter voor het klimaat enzo...
Maar hoeveel gaat die besparing dan zijn? Want ik heb in de trein nooit echt het idee dat de verwarming echt aan staat (vaak genoeg menselijke kacheltjes om dat te doen), alleen in de zomer dat de airco op standje diepvries staat en ik verwacht eerder dat de NS die wat minder hard gaat laten koelen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Evacuatie in de HSL tunnel ter hoogte van de wijk Zestienhoven.

https://nos.nl/l/2452051

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Get!em schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:49:

Of het nieuwsbericht is incompleet of ik snap hem niet.

Je hebt mogelijk brand in de trein
Je zet de trein stil in een tunnel
En laat de passagiers vervolgens 90 minuten in die trein zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Get!em schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:49:

Brandlucht is wellicht van het remmen? Paar weken terug in een IC Direct gezeten en in de tunnel bij Rotterdam/Zestienhoven ook een lichte brandlucht geroken.

@Skyaero inderdaad opvallend dat de trein in de tunnel is stilgezet, als een brandlucht geroken wordt. Reiziger aan de noodrem getrokken wellicht, stopt de trein dan onmiddellijk ongeacht locatie?

Metro in Rotterdam kent het safe haven principe, in ieder geval op lijn E (Randstadrail) waarbij altijd naar een veilige haven (lees: station) wordt doorgereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
In principe is de instructie inderdaad om, als er aan de noodrem getrokken wordt in een tunnel, de tunnel indien mogelijk te verlaten en de trein na de tunnel stil te zetten.
Ik heb geen idee wat er precies is gebeurd, maar de tunnel bij Rotterdam bestaat uit een stuk werkelijke tunnel plus een lang stuk open bak. Wellicht dat de trein daar is stilgezet, maar wellicht was er inderdaad ook iets anders aan de hand waardoor de trein tot stilstand is gekomen op een hele vervelende plek.
Als een mogelijke brand verder niet uitslaand is en het ook niet in of bij het reizigersgedeelte was (bijvoorbeeld enkel rookontwikkeling/vaste rem in de achterste loc), dan kunnen de reizigers natuurlijk prima blijven zitten in de rijtuigen (zolang de situatie dat toelaat) tot er een evacuatietrein ter plaatse is.

Dat je bij het remmen soms een vervelende schroeilucht ruikt is overigens normaal bij deze treinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Laatst online: 05-09 21:43
Den Haag gaat 3.75 miljard euro investeren in het ov waaronder projecten rondom Eindhoven en het spoor tussen Leiden en Dordrecht:
https://nos.nl/artikel/24...eid-ruim-de-helft-naar-ov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:58
Aomi schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:00:
[...]

Volgens mij werkt dat bij een ICNG wel als verwarming. SNG weet ik niet zeker.
Oudere treinen (VIRM/DDZ/ICM) kunnen alleen koelen met de airco.
Zo'n apparaat hangt vaak onder de trein of zit op het dak en moet tegen alle temperaturen kunnen en daarnaast ook nog tegen trillingen kunnen en intensief gebruik, dus nee inderdaad niet vergelijkbaar. Maar niet perse onbetrouwbaar hoor. Alleen een weerstandsverwarming is nog beter. :+
SNG heeft warmtepomp + vloerverwarming volgens mij. VIRMm2/3 heeft ook een warmtepomp, net als DDZ. NS is hier vrij vooruitstrevend in.
Pagina: 1 ... 66 ... 161 Laatste