Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 65 ... 161 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:10
Maarten_E schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:02:
maar ik zie op de website van Deutsche Bahn helemaal geen dagkaart-achtige opties qua tickets?
Daar: https://www.bahn.com/nl/a.../dagticket-voor-duitsland ?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:12
Vorige week wat aan het sporen geweest in Denemarken.
Nu heb ik voor mezelf gratis ticketjes, maar voor mijn gezelschap niet natuurlijk, en er ging een hond mee. Dus ik eerst opgezocht wat voor ticket er voor de hond nodig was.
Als het een kleine hond was, type sacoche-formaat, moest ik geen ticket kopen. Als het een grotere hond was, moest ik een ticket kopen voor een klein kind.
Dus ik bestel 2 ticketjes voor een volwassene, en 1 ticket voor een klein kind, blijkt het kind-ticket gratis te wezen (als een begeleid kind). Ik heb het ook getest met 1 ticket voor een volwassene, nog steeds blijft dat ticket voor de hond gratis.
Ik vraag me dan oprecht af waarom je die moeite moet doen. Verwachten ze op een bepaald moment dat die hond op zichzelf gaat reizen met de trein, zonder begeleiding? Voor de plaats die de hond inneemt, telt het niet, want ze raden wel aan om voor de hond ook een plaats te reserveren, als je zelf een zitplaats reserveert.
Ik heb de vraag ook gesteld aan DSB, en ik kreeg als antwoord dat ik dus inderdaad een ticket dien te kopen voor de hond (al is het gratis).

Bij ons wordt er wel eens gezegd "den ijzeren weg bestaat uit papier", maar blijkbaar niet alleen in België.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:08
De wonderen zijn de wereld nog niet uit:
Door de grote schade van de stroomstoring bij Swifterband, rijden er geen treinen tussen Lelystad en Dronten. Hierdoor is het in de treinen tussen Zwolle en Amersfoort extra druk geworden.
Om deze drukte op te vangen, zetten we de komende periode extra treinen in:

van 10 oktober t/m 11 november rijdt 4 keer per uur een Intercity tussen Zwolle en Amersfoort
van 12 november t/m 28 november rijden 2 Intercity’s per uur door naar Amsterdam
De werkzaamheden tussen Lelystad en Dronten duren nog tot tenminste 15 december. Wij zetten bussen in tot aan het eind van deze werkzaamheden.
Nou mooi, dit brengt de reistijden naar Amsterdam weer terug naar de pre-hanzelijn tijden.

[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 11-10-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:53
SchönerTagTicket NRW Single
Für Alleinreisende, die einen Tag lang grenzenlose Mobilität in NRW genießen möchten.

Das SchönerTagTicket NRW Single ist genau richtig für Reisende, die einen Tag lang unbegrenzte Bewegungsfreiheit in ganz NRW genießen möchten. Sie sind grenzenlos mobil mit dem öffentlichen Personennahverkehr – schon für 30,60 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:55
Ahh, ik had niet gedacht dat een dagticket voor heel Duitsland onder het kopje "Regionaal" zou staan. Môgge.

@Ronvgs Dat ticket had ik inderdaad gebruikt afgelopen vrijdag, één voor NRW en één voor het Rijnland.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:58

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Kalentum schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:48:
De wonderen zijn de wereld nog niet uit:

[...]

Nou mooi, dit brengt de reistijden naar Amsterdam weer terug naar de pre-hanzelijn tijden.
Alleen lijken die extra ICs in het uur precies 5 minuten na de doorgaande IC te rijden, vanaf/naar sporen waar de doorgaande reizigers niet komen, en staat het nergens specifiek gepromoot :+. Gevolg: iedereen staat alsnog in de doorgaande IC als haringen in een ton en de extra IC is praktisch leeg op de savvy NS-app-users na. Lijkt er overigens wel op dat reizigers die een reis plannen die zowel in Amersfoort als Zwolle moeten overstappen door de app die extra trein in worden genudged, dus wie weet balanceert het nog de komende dagen.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:45

Inspectie: NS heeft onvoldoende zicht op gevaarlijke situaties

Op basis van een melding van een klokkenluider schrijft de Inspectie Leefomgeving en Transport dat het veiligheidssysteem „urgent” moet worden verbeterd.
Lees het hele artikel bij de NRC: https://www.nrc.nl/nieuws...rlijke-situaties-a4144850

En de reactie van NS:
NRC schrijft vandaag over bevindingen van IL&T bij NS Techniek. IL&T geeft aan dat er op dit moment geen veiligheidsrisico's zijn, maar geeft wel het signaal dat NS veiligheidsmeldingen beter moet borgen en opvolgen. In reactie op het artikel laat NS weten dat veiligheid altijd bovenaan staat. Daarom is treinreizen in Nederland ook zo veilig en dat moet zo blijven. NS beschikt over alle vereiste veiligheidscertificaten en is recent nog door IL&T ge-audit op basis van Europese regelgevingen. Met goed gevolg.

De meldingen waar NRC over schrijft betreffen een medewerker met wie op de werkvloer vaak veel verschillen van inzicht waren over tal van zaken. De melding waar NRC over schrijft is eerst intern onderzocht. Vervolgens is deze ook nog door een externe partij onderzocht als second opinion. Daarbij zijn geen bijzonderheden aan het licht gekomen. Vervolgens heeft ook IL&T de melding onderzocht. Ook hierbij zijn geen risico’s aan het licht gekomen.

Wel gaf IL&T in zijn bevindingen het signaal dat NS veiligheidsmeldingen beter moet borgen en opvolgen. Dat nemen we serieus. We hebben daarop een plan van aanpak gemaakt en dat is opgevolgd.
via: https://nieuws.ns.nl/ns-v...ysteem-op-na-signaal-ilt/

[ Voor 62% gewijzigd door EDIT op 12-10-2022 14:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Waarschijnlijk heeft iedereen hier Tom Scott al als Youtube kanaal zo niet;

Over de Gotthard Tunnel. :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Illegal_Alien schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:48:
Waarschijnlijk heeft iedereen hier Tom Scott al als Youtube kanaal zo niet;

[YouTube: Keeping the world's longest railroad tunnel safe]

Over de Gotthard Tunnel. :)
Ik had hem gisteren al gezien. Ik hoop dat er nog een vervolgje komt over de brandweertrein zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AW_Bos schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:31:
Er is een nieuwe president-directeur voor de NS aangesteld: Wouter Koolmees.

[...]

Aldus de aanstaande nieuwe top-man:

[...]

Ik ben benieuwd hoe hij de NS gaat verbeteren :).

(spuit 11, thnx to @EDIT :P )
1 Koolmees maakt nog geen zomer... Eerste vraag is of deze topman wel even blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Een (niet bijster leuke) vraag vooral namens mijn vader. Hij zat vanmiddag in een trein die een bijna-aanrijding had vlak na het wegrijden van het station, want er stak iemand nog een overweg over terwijl de bomen al een tijd gesloten waren. Op het volgende station werd de trein opgeheven omdat de machinist niet verder reed en er geen vervanging was. Wat is het protocol daarin? Mogen machinisten zelf bepalen of ze verder willen rijden, of is het in deze gevallen verplicht om te stoppen?

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• EDIT
Bij een bijna-aanrijding is het inderdaad aan de machinist zelf om aan te geven of er verder gereden kan worden. Soms gaat dat prima (nadat de adrenaline gezakt is), en soms kan het zijn dat de machinist toch meer geraakt is door het voorval en niet meer fit to drive is, om wat voor reden dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Laatst online: 22:02
https://www.gelderlander....ssagiers-in-bus~a8190cef/

In dit geval geen bijna-aanrijding. De schrik zal er bij de machinist goed inzitten, en hopelijk ook de opluchting dat er geen gewonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Sodeknetter, je moet er niet aan denken wat voor een tragisch ongeval dat zou zijn als er wel passagiers in het midden van die bus hadden gezeten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:17
Gelukkig gebeuren op een of andere manier dit soort zware ongelukken vaker met een lege bus. Ik kan me deze (weliswaar met trekker ipv trein) herinneren waar de reizigers het op die plek ook echt niet overleefd zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:39

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Wow, echt een bizarre botsing zeg, en wat mogen we blij zijn dat er geen passagiers in zaten. Dan was de ramp nog erger geweest/

Als je op Twitter kijkt, dan zie je gewoon de dashcambeelden van het incident.
Zelfs nog iemand die de camera in de hand heeft en naar de bus toe lijkt te rennen die op dat moment nog intact op de overweg staat. :X Gast... Je bent geen superheld die de chauffeur in een split-second kan redden. Blijf in je auto zitten, voordat je door de bus geraakt wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 17-10-2022 11:45 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ook bij de NOS is een video te zien van het incident en de ravage: https://nos.nl/artikel/24...poor-na-botsing-met-trein

Zie niemand rennen, maar er staat nog wel een persoon akelig dicht bij de overweg. Als de trein van de andere kant kwam had dat zomaar een slachtoffer kunnen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:58

NMH

Moderator General Chat
Wat een ervaring moet dat zijn voor de treinbestuurder. :X Je dendert op een bus af, je weet dat remmen kansloos is en je kunt niet uitwijken. Er is niets wat je kunt doen om de klap en een potentieel bloedbad (als er wel passagiers in hadden gezeten) te vermijden. Ik zou geloof ik rijp zijn voor de psychiater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Klikken op eigen risico; dashcam beelden van ongeval: https://nos.nl/video/2448...rein-bus-doormidden-rijdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slein78
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:19
Op deze website staan nog een aantal foto's van dit voorval:
https://www.bndestem.nl/b...nder-passagiers~a8190cef/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
slein78 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:50:
[...]

Op deze website staan nog een aantal foto's van dit voorval:
https://www.bndestem.nl/b...nder-passagiers~a8190cef/
Wat de oorzaak van de aanrijding is, is nog onbekend.
Omdat er een bus op de overweg stil stond? 8)7

Waarom stond die daar stil, dat is een goede onderzoeksvraag :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Er is trouwens blijkbaar flinke schade aan de infra. Waar de eerste prognose van de verstoring tot 14.30 uur vandaag was, is dat nu bijgesteld tot donderdagmiddag(!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Migrator schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:50:
Er is trouwens blijkbaar flinke schade aan de infra. Waar de eerste prognose van de verstoring tot 14.30 uur vandaag was, is dat nu bijgesteld tot donderdagmiddag(!)
Klopt, spoor zelf blijkt ook beschadigd. Ze zetten gelukkig wel (snel)bussen in.
Door het incident rijden zeker de komende drie dagen geen treinen naar Zeeland. Het spoor in Bergen op Zoom moet gerepareerd worden en volgens ProRail is de ravage enorm.

"De overweginstallatie is kapot. Dat zijn de slagbomen en de bellen die ervoor zorgen dat mensen het spoor niet oversteken als er een trein aan komt. Ook is er schade aan de spoorbaan zelf", vertelt de ProRail-woordvoerder. De schade is nog niet helemaal opgemaakt.

Tussen het Noord-Brabantse Roosendaal en het Zeeuwse Kruiningen-Yerseke rijden dus voorlopig geen treinen. NS zet in plaats daarvan snelbussen in tussen Roosendaal, Bergen op Zoom en Kruiningen-Yerseke. Ook rijden er stopbussen tussen Roosendaal, Bergen op Zoom, Rilland-Bath, Krabbendijke en Kruiningen-Yerseke
Bron, en meer info: Verwoeste bus zou defect zijn geweest, zeker 3 dagen geen treinen naar Zeeland

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-09 13:45
Migrator schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:50:
Weer een goede reden voor de NS- / OV-klagers dat de NS het weer eens niet doet... :X

Maar wat een klap, je zult maar een van de betrokkenen zijn geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
St00mwals schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:24:
[...]

Weer een goede reden voor de NS- / OV-klagers dat de NS het weer eens niet doet... :X
Klopt. Op NuJij.nl heb ik al reacties gezien dat dit in het buitenland binnen hooguit enkele uren was opgelost ipv 3 dagen, en waarom de NS (Prorail? Wat is dat?) niet wat sneller kan werken, ze krijgen al genoeg geld van de overheid....
Maar wat een klap, je zult maar een van de betrokkenen zijn geweest.
Ja, niet lekker. De buschauffeur was gelukkig al uitgestapt toen hij de spoorbomen zag dalen (terecht uiteraard), geen idee hoe het met de machinist gaat (psychisch uiteraard, fysiek is die niet gewond).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Zag vanmorgen de foto's... aan die bus zit wel wat laswerk. :X Aardig wonder dat er geen gewonden zijn gevallen.

Btw... volgens NOS gaan er 8 bussen per dag rijden, ik neem aan wel meer dan 8 ritten in totaal.
De NS zet de komende dagen snelbussen in tussen Roosendaal, Bergen op Zoom en Kruiningen-Yerseke. Ook rijden er stopbussen tussen Roosendaal, Bergen op Zoom, Rilland-Bath, Krabbendijke en Kruiningen-Yerseke. Het gaat om in totaal acht bussen per dag, zegt een woordvoerder van de NS. "We hadden er wel meer gewild, maar die moet je ook maar kunnen vinden."

De bussen rijden niet op de gebruikelijke treintijden, maar vertrekken wanneer ze vol zijn. Reizigers kunnen tot een uur vertraging oplopen. Op het traject tussen Roosendaal en Kruiningen-Yerseke reizen - volgens cijfers van voor corona - zo'n 3000 tot 4000 mensen per dag met de trein.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
wildhagen schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:42:
[...]

Klopt. Op NuJij.nl heb ik al reacties gezien dat dit in het buitenland binnen hooguit enkele uren was opgelost ipv 3 dagen, en waarom de NS (Prorail? Wat is dat?) niet wat sneller kan werken, ze krijgen al genoeg geld van de overheid....
Is maar goed dat ze niet weten dat het in het buitenland wel weken kan duren... 8)7 of jaren zoals die brug bij Leer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideSwipe
  • Laatst online: 01-09 16:50

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Zit nu in de intercity naar Groningen. Wordt even mee gedeeld dat er geen conducteur op de trein zit en dat je met calamiteiten naar de machinist voorin moet gaan. Je merkt wel het personeels tekort tegenwoordig :P

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:31
Bastien schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:06:
Zag vanmorgen de foto's... aan die bus zit wel wat laswerk. :X Aardig wonder dat er geen gewonden zijn gevallen.

Btw... volgens NOS gaan er 8 bussen per dag rijden, ik neem aan wel meer dan 8 ritten in totaal.

[...]
De schade aan de zijkant van de trein is ook aanzienlijk. Daar is de bus tegenaan gekomen nadat die geraakt werd. Je zal daar maar gezeten hebben als reiziger aan het raampje. Hier zie je bij 1 van die fotos de schade.

En neem aan dat ze echt bussen noemen, niet ritten. Inmiddels hoeft het ook alleen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:42
SideSwipe schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:19:
Zit nu in de intercity naar Groningen. Wordt even mee gedeeld dat er geen conducteur op de trein zit en dat je met calamiteiten naar de machinist voorin moet gaan. Je merkt wel het personeels tekort tegenwoordig :P
Bij mij zitten ze meestal ook IN de trein *badumtss*

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Het akkefietje bus-trein is wereldwijd zo ongeveer viraal gegaan....
De beelden van de trein die maandag een bus doorboorde in Bergen op Zoom gaan de wereld over. Onder meer het Amerikaanse CNN, de Duitse nieuwszender n-tv en het Ierse RTÉ berichten over het bizarre ongeval. ‘Train slams through bus in Netherlands’.

Diverse nieuwsmedia delen de videobeelden die omstanders maakten tijdens het ongeval. Daarop is te zien hoe de trein dwars door de bus heen rijdt. Naast de zenders in Duitsland, de Verenigde Staten en Ierland publiceerden ook bijvoorbeeld Franse, Nieuw-Zeelandse, Australische, Canadese, Britse, Turkse, Belgische, Poolse en Zwitserse media over het ongeluk. Ook op websites als YouTube gingen de filmpjes viral.

CNN spreekt van een ‘dramatic video’. ‘A train smashed into a bus, splitting it in half’, luidt de uitleg in het nieuwsitem van de Amerikanen. De Britse tabloid Metro deelt de beelden met de tekst: ‘Train smashes through stuck bus in the Netherlands’.

Ook de Franstalige Zwitserse nieuwssite Le Matin scoort met de Brabantse beelden. ‘Un train coupe un bus en deux’, is de kop. ‘Een trein snijdt een bus in tweeën’, dus. Iets soortgelijks zegt 1News uit Nieuw-Zeeland. ‘An empty bus was split into two after being hit by train at a level crossing in the Netherlands, but thankfully no-one was injured.’
Bron en meer info: Trein die bus doorboort in Bergen op Zoom is wereldnieuws, CNN spreekt van ‘dramatic video’

Pffrt, of die wereldwijde aandacht nu niet een béétje overdreven is?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ach, spectaculair ongeluk (zonder slachtoffers!) is spectaculair, zo vreemd is die aandacht niet. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Migrator schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:48:
Ach, spectaculair ongeluk (zonder slachtoffers!) is spectaculair, zo vreemd is die aandacht niet. :)
Ja en al helemaal met beelden die een stukje beter zijn dan een aardappel met camera en exclusief overdreven "oh my god!" gedoe. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Illegal_Alien op 18-10-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Herstel spoort duurt langer. downtime niet tot donderdag 15:00, maar is nu opgeschoven naar vrijdag 07:00:
Het treinverkeer tussen Bergen op Zoom en Roosendaal blijft tot vrijdagochtend gestremd na de aanrijding met een lege bus op maandag. Dat laat spoorbeheerder ProRail dinsdag weten aan NU.nl. Zowel het spoor als de overweg raakte ernstig beschadigd.

"We moeten 300 meter spoorstaaf vervangen", vertelt de woordvoerder. "Er zijn veel dwarsliggers beschadigd. Die moeten allemaal worden nagekeken. En we moeten een nieuwe overweg plaatsen. Dat hele proces neemt meer tijd in beslag."

Naar verwachting wordt het treinverkeer vrijdag om 7.00 uur hervat. De treinen van Bergen op Zoom naar Zeeland rijden wel. Dat traject heeft geen last van de herstelwerkzaamheden. In eerste instantie verwachtte ProRail dat de problemen binnen drie dagen opgelost zouden zijn.
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...tot-vrijdag-gestremd.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Illegal_Alien schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Ja en al helemaal met beelden die een stukje beter zijn dan een aardappel met camera en exclusief overdreven "oh my god!" gedoe. :P
En een ongeluk wat zo uit een high end film kan komen.

Trein precies door de bus heen, beide helften nog herkenbaar over en een (soort van) feel good einde, geen slachtoffers. Ik snap wel dat dit een item wordt in vele nieuwsuitzendingen.

Ik heb slechtere stunts in films gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Voor degene die hem gemist hebben:

Hoe ontwikkelde NS de eerste dubbeldekker? | TIJDREIZEN #2 DUBBELDEKKER

Leuke playlist: https://www.youtube.com/p...d95LF-ZAF98kPJM4a1q_StKMP

[ Voor 34% gewijzigd door Illegal_Alien op 18-10-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Je hebt dus sinds vorige week elk half uur de volgende treinen rijden op Noord-Nederland <-> Randstad:
Groningen / Leeuwarden <-> Zwolle <-> Amersfoort <-> Rotterdam
Groningen / Leeuwarden <-> Zwolle
Zwolle <-> Amersfoort (eindelijk nieuw)
Amersfoort <-> Den Haag

Waarbij die laatste drie telkens een mooie overstap op hetzelfde perron hebben en de treinen ook echt alleen dit stuk als traject hebben (en niet uit Deventer komen ofzo). Dan is mijn vraag dus: waarom zijn die drie laatste niet gekoppeld in één doorgaande trein? Het zorgt ervoor dat er telkens enorm veel mensen overstappen, en veel mensen kennen de nieuwe trein tussen Zwolle en Amersfoort niet (en stappen dus in de doorgaande trein). Het lijkt mij enorm zonde om dit niet wat handiger aan te pakken.

(nu met de werkzaamheden bij Meppel is het nog meer zonde; treinen Zwolle - Leeuwarden rijden dus niet, waardoor je dus in het "verkeerde" half uur een trein hebt Rotterdam - Zwolle en dan Zwolle - Groningen. Iedereen overstappen. Dat zou toch makkelijk door te koppelen moeten zijn?)

Welke NS planningscomplexiteit mis ik hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
F.West98 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 02:19:
Welke NS planningscomplexiteit mis ik hier?
Dat er helemaal geen planningscapaciteit meer is. Ook daar zijn ernstige tekorten.
Een pendeltrein is gemakkelijker in te leggen. Je zit namelijk niet alleen met het onderhoudsschema van de treinen, maar ook met de rangeerplannen, de materieelsamenstelling, het inplannen van treinpersoneel, etc.
Overigens zal binnenkort er wel voor korte tijd een doorgaande trein rijden, omdat dat al eerder gepland was vanwege werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Wij hebben in Antwerpen een dergelijke trein.
Antwerpen -> Mol al waar de trein splitst in Mol-> Hamont en Mol -> Hasselt, en andersom natuurlijk.
9 van de 10 keer gaat het goed, maar die keer dat het misloopt...
• stellen raken niet gekoppeld of ontkoppeld.
• op de ene lijn is iets gebeurd/rijdt men met vertraging. Dit zorgt ineens voor vertraging op de andere lijn. Dat het daar enkelspoorlijnen zijn, met hier en daar een kruisingsstation helpt natuurlijk ook niet.

Een mogelijkheid is dus om met de ganse trein dan maar naar 1 bestemming te rijden. De mensen voor de andere bestemming moeten dan maar wachten. Een nieuwe trein inleggen, ben je bijna een uur verder, en dan komt de volgende trein er al aan. Of je rijdt met verminderde samenstelling naar Antwerpen alsook de terugrit, en dan heb je het gevoel van "sardientjes in een doosje". Personeel geraakt niet op tijd op de juiste locatie, en dan worden er daar weer treinen afgeschaft.
Verder wordt er dus in de rit van Antwerpen naar Mol afgeroepen welke stellen naar waar rijden. De helft van de reizigers heeft het niet gehoord, en zit dus op de verkeerde trein. De andere helft wordt zenuwachtig, en wil zich al verplaatsten in de eerst volgende stopplaats. Die treinstellen hebben geen doorgaande kop/staart, dus verplaatsen altijd via het perron. Missen ze natuurlijk weer die trein omdat ze zich te traag verplaatsen.

In Kopenhagen heb je ook dergelijke treinen met bestemming Funen en Jutland. In Odense splitst die trein ook, maar die treinen zijn er voor aangepast. Elk stel heeft aan elke deur een bordje (al dan niet in leduitvoering) met de bestemming. Dus bij het opstappen kan je al zien waar je plaats moet nemen. En de perrons zijn uitgerust met genoeg zones. Ik denk dat elk rijtuig daar wel bijna een eigen zone (perronafsnit) heeft. En elke zone heeft een mooi tv-schermpje.
Nu ben ik het ondertussen gewend, maar de eerste keer vond ik dit toch zeer spannend, heb ik elke stationsmedewerker wel lastiggevallen welke trein ik moest nemen, en waar ik moest plaatsnemen. Weten op welk eiland je bestemming ligt, is dan ook een must :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Arator schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:05:
Wij hebben in Antwerpen een dergelijke trein.
Antwerpen -> Mol al waar de trein splitst in Mol-> Hamont en Mol -> Hasselt, en andersom natuurlijk.
[...]
Ik doelde ook zeker niet op het koppelen en splitsen van treinen - recipe for disaster. Maar op elk stukje traject gaan er dus nu twee parallele treinen, dat is wel zonde :P
EDIT schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 07:54:
[...]

Dat er helemaal geen planningscapaciteit meer is. Ook daar zijn ernstige tekorten.
Ja dat is dan weer jammer. Nou denk ik dat in dit geval vooral het materieel de beperkende factor zal zijn; Zwolle - Amersfoort doen ze met DDZ en de rest met ICM, maar goed. Helaas. Nog 2 maanden uithouden en dan kunnen we gewoon weer via Lelystad, hopen we maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris joris
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:15
Misschien dat iemand mij met het volgende probleem kan helpen. Wij willen in december met de trein naar Warschau. De tickets bestel ik via DB op bahn.de. Zwolle-Berlijn is gelukt. Echter voor Berlijn-Warschau is een zitplaatsreservering verplicht wat maar niet wil lukken.
Reserveren was mogelijk vanaf vandaag, en ik zat om 00:01 klaar om te boeken maar reserveren was al niet meer mogelijk omdat alles was volgeboekt volgens het systeem.

De klantenservice kan ik niet bereiken. Weet iemand of er meer aan de hand is of heb ik gewoon pech gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
Ik vermoed dat de PKP die trein nog niet vrijgegeven heeft. De website https://portalpasazera.pl/en heeft het over 19 november als datum waarop de nieuwe dienstregeling definitief is, best kans dat je daarop moet wachten. Als het tenminste over na 10 december gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris joris
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:15
Het gaat inderdaad om maandag 19 of dinsdag 20 december. Waarschijnlijk zal dit het probleem zijn.

Wat ik wel raar vind is dat ik via DB ook geen tickets kan boeken voor een trein van voor 10 december.

Edit: ondertussen contact gehad met DB, er is al enige tijd een probleem bekend met de koppeling met de PKP server waardoor er vaak niet gereserveerd kan worden.
Ook is het nog niet mogelijk te boeken omdat er inderdaad op de nieuwe dienstregeling van de PKP gewacht moet worden.
Het was een bekend probleem en er werd aangeraden om in november via PKP te boeken om teleurstellingen te voorkomen.

[ Voor 49% gewijzigd door joris joris op 24-10-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Infrabel koopt batterijtreinen aan ter vervanging van de dieselmeetrijtuigen.
Het gaat over 3 treinen, voor een totaalbedrag van 42 miljoen euro, en worden besteld bij Mermec.
https://www.tijd.be/onder...-komt-eraan/10422710.html

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 01:15

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Gisteren zat er een conducteur met een talenknobbel op mijn trein :)

Normaal gesproken krijg je bij het naderen van Schiphol een korte mededeling in het Nederlands en Engels dat dit het eindpunt is en waarover je kunt overstappen. Deze conducteur begon echter al direct met een uitgebreide omroep na het verlaten van Amsterdam Zuid in het Nederlands, Engels, Duits, Frans, Italiaans en Spaans!

Wel was er voor de Spaanse omroep net even wat tijd tekort want we reden Schiphol al binnen.... Maar zeer vermakelijk om zo eens mee te maken :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideSwipe
  • Laatst online: 01-09 16:50

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Bijzondere trein vandaag op Meppel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXfr6yzACcPmY77GbzQtlN7Y6o8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2J73r29wGeeaWFAhpy7dC4Dd.jpg?f=fotoalbum_large

4? Belgische rijtuigen en nog een traxx achterop… Aardig eindje uit de buurt ;)

[ Voor 1% gewijzigd door SideSwipe op 25-10-2022 08:52 . Reden: Plaatje was stuk ]

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Zullen wel de testritten zijn voor de nieuwe 'trage' IC Brussel schat ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 17:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En dat terwijl een trein met I11 veel beter een snelle IC Brussel kan rijden (want 200 km/h). Maar ja, dan heb je nog geen loc.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
De trein moet ook 200 gaan rijden, maar het wachten is op nieuwe locomotieven en de ombouw/vernieuwing van zowel de rijtuigen als het stuurstandrijtuig. Die locs zijn inmiddels besteld door de NMBS, maar tot die tijd moet er nog even gereden gaan worden met de huidige HLE28 locs.
Met 'traag' doelde ik dan ook niet op de snelheid, maar op de 'trage' IC Rotterdam - Brussel die met een omweg via Breda gereden moet gaan worden met dit materieel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMH7vMRFqpGrh9zp92ZjQn1Bc6Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nZKtocZD0F06DfPT5jECq4Og.jpg?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door EDIT op 25-10-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:33
EDIT schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:25:
De trein moet ook 200 gaan rijden, maar het wachten is op nieuwe locomotieven en de ombouw/vernieuwing van zowel de rijtuigen als het stuurstandrijtuig. Die locs zijn inmiddels besteld door de NMBS, maar tot die tijd moet er nog even gereden gaan worden met de huidige HLE28 locs.
Met 'traag' doelde ik dan ook niet op de snelheid, maar op de 'trage' IC Rotterdam - Brussel die met een omweg via Breda gereden moet gaan worden met dit materieel.

[Afbeelding]
Hopelijk wordt de trage IC doorgetrokken naar Den Haag, dan heeft deze stad weer een internationale verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Helaas, dat zit er niet in. Het spoor tussen Rotterdam en Den Haag zit al overvol. De komst van de tienminutentrein tussen Rotterdam en Schiphol was naast de enorm lage bezettingsgraad reden om deze te schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
handoff schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:50:
[...]

Hopelijk wordt de trage IC doorgetrokken naar Den Haag, dan heeft deze stad weer een internationale verbinding.
Even wachten tot Dronten <> Lelystad weer gefikst is. Dan heb je de internationale trein naar Fryslân weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Of juist doortrekken van Breda naar Arnhem en zo verder naar Fryslan? Dan maak je de stop in Breda ook kort. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

In ruil voor een langere stop in Zwolle omdat je daar moet kopmaken dan. Maar dat is op zich geen ramp, als het in Utrecht kan kan het in Zwolle ook, zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Ach, Zwolle is toch bijna Friesland? Kan je ook daar prima keren terug naar België :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Zijn er treinen die kort stoppen in Zwolle dan? Mijn ervaring is dat alles daar lang stil staat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ik had altijd het idee dat de IC naar Groningen kort stopte, maar een blik op de dienstregeling van nu toont gelijk mijn ongelijk aan. Maar eerlijk gezegd vind ik een snellere IC België - Breda - Nijmegen - Arnhem - (Deventer?) - Zwolle niet heel gek klinken. En zeker niet gekker dan dat die naar Fryslân rijdt :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

[...]

Ik heb die fetish van Den Haag met internationale verbindingen nooit zo gehad. Rotterdam Airport hebben ze ook al hun labeltje opgeplakt (terwijl dat ding totaal niet in Den Haag ligt) . En altijd dat gemeur om die internationale trein... Allemaal voor 3 parlementariers die te beroerd zijn om over te stappen op hun reis naar Brussel.

Schiet mij maar lek.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
[...]

Het hele doorrijden naar Rotterdam zie ik eigenlijk het nut al niet van in. Je kunt beter in Breda keren, vanuit Rotterdam is er vast wel een binnenlandse IC (over de HSL) die daar op aansluit.

Of inderdaad doorrijden naar Arnhem of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat ik er van begrijp op andere fora is dat in eerste instantie de NMBS graag deze extra IC Brussel naar Rotterdam wil, dat NS rond 2030 naar een IC Groningen - Brussel wil en dat als Amsterdam-Zuid klaar is dat vervangen wordt door Deventer - Amsterdam-Zuid - Brussel.

Er zijn 20 ICNG voor België besteld, je hebt 7 omlopen nodig om Amsterdam - Brussel te rijden dus als je al een of twee treinen met twee stellen gaat rijden kun je die plannen niet helemaal met ICNG rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 07:16:
Wat ik er van begrijp op andere fora is dat in eerste instantie de NMBS graag deze extra IC Brussel naar Rotterdam wil, dat NS rond 2030 naar een IC Groningen - Brussel wil en dat als Amsterdam-Zuid klaar is dat vervangen wordt door Deventer - Amsterdam-Zuid - Brussel.
Mag hopen dat ze dan wat anders verzinnen voor die idiote toeslag Schiphol - Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ed1703 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:36:
[...]

Mag hopen dat ze dan wat anders verzinnen voor die idiote toeslag Schiphol - Rotterdam.
Toeslag is idioot ja. Maar bij internationale tickets nu al inbegrepen, dus je hoeft t niet apart in te checken.

Ben er trouwens ook achter gekomen dat de NS de toeslag zuil niet accepteert als bewijs van incheck/uitcheck op zelfde station. Was van rtd naar shl gereisd, vervolgens op shl nieuwe toeslag opgeladen en weer terug naar rtd. Kreeg vervolgens een correctie tarief alias boete aan m’n broek. Zelfs na bellen met klantenservice werd dit niet vergoed. Via mijnNS of app was het sowieso al niet te corrigeren. Heb gewoon een NS business card….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Nogal logisch. Je mag nu eenmaal niet terugreizen naar je beginstation zonder even uit en weer in te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:24
Maasluip schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 07:16:

Er zijn 20 ICNG voor België besteld, je hebt 7 omlopen nodig om Amsterdam - Brussel te rijden dus als je al een of twee treinen met twee stellen gaat rijden kun je die plannen niet helemaal met ICNG rijden.
De NMBS kan ik nog wel begrijpen, Rotterdam is een grote stad met goede aansluitingen van/naar de rest van Nederland (is in Breda toch minder), maar de NS met helemaal doortrekken tot Groningen/Deventer snap ik niet. Internationale treinen zijn toch best vertragingsgevoelig en ik denk dat de reizigersvraag vanuit Groningen/Deventer voor die trein beperkt is waardoor heel veel risico's in de dienstregeling worden gestopt voor maar beperkte meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat de achtergrond meer is dat ze geen treinen willen laten keren in Amsterdam Centraal, laat staan in Amsterdam Zuid. Dus je moet er ergens mee heen en dan is doorkoppelen aan een andere treinserie het meest logische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
De IC Brussel gaat doorrijden naar Lelystad, niet naar Deventer voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Maasluip schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:11:
Ik denk dat de achtergrond meer is dat ze geen treinen willen laten keren in Amsterdam Centraal, laat staan in Amsterdam Zuid. Dus je moet er ergens mee heen en dan is doorkoppelen aan een andere treinserie het meest logische.
De Watergraafsmeer wordt niet voor niets verbouwd momenteel toch? Lijkt me dat er gewoon treinen blijven keren op Amsterdam Centraal, op zich ligt daar volgens mij geen capaciteitsprobleem. De bottleneck is eerder het traject tussen Centraal en Schiphol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Migrator schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:19:
[...]

De Watergraafsmeer wordt niet voor niets verbouwd momenteel toch? Lijkt me dat er gewoon treinen blijven keren op Amsterdam Centraal, op zich ligt daar volgens mij geen capaciteitsprobleem. De bottleneck is eerder het traject tussen Centraal en Schiphol.
Het aantal perronsporen op Amsterdam Centraal gaat na verbouwing terug van 11 naar 9 sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

ed1703 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Het aantal perronsporen op Amsterdam Centraal gaat na verbouwing terug van 11 naar 9 sporen.
Dat is an sich geen capaciteitsverlaging, als je meer treinen per uur per perronspoor kan bedienen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Zo, de boekenkast wordt weer goed gevuld! :)
Te koop voor alle liefhebbers bij https://www.stadlerrail.shop/.
In Duits of Engels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nswkvyIqq45e5qfw-AUcKsO20-o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FRBuUTmgWfGCtL61DQ33pi12.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 27-10-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:51
Beter krijgen ze eerst de betrouwbaarheid op orde voordat ze gaan sleutelen aan de route.

Afgelopen maandag weer eens met de trein naar het buitenland op vakantie gegaan. Dit keer naar Brugge. Ipv 3 uur reizen hebben we er bijna 6 uur over gedaan.... Met de auto ben je dan al voorbij Parijs... Onze IC-direct had eerst 25 minuten vertraging, vervolgens 30, 35, 40, 45, 50, 55 en pas hierna werd hij gecanceld. Je kan mij niet wijsmaken dat er niet eerder al bekend was dat deze niet meer zou gaan rijden. We stonden tenslotte in Breda en na 55 minuten was hij dus nog steeds niet uit Amsterdam vertrokken. Communiceer dat dan naar de reizigers.
Vervolgens had de volgende IC-direct 15 minuten vertraging. Even later werd dit 20, 25, 30, 35, 40 en vervolgens kwam deze met 45 minuten vertraging eindelijk aan rijden.

Wij baalden ervan, omdat we nu een halve middag van onze vakantie misten. Dat is tot daar aan toe. Maar wat als je een belangrijke afspraak hebt? Dit kan je toch niet zo verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Migrator schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:27:
[...]

Dat is an sich geen capaciteitsverlaging, als je meer treinen per uur per perronspoor kan bedienen :)
Dat is het natuurlijk wel als je minder capaciteit hebt om te keren. Daarom gaat Asd ook een doorstroomstation worden met minder keringen, want de capaciteit gaat netto niet omhoog. Ja, de capaciteit gaat omhoog door treinen te verplaatsen naar Amsterdam Zuid, maar dat is een beetje "geen ruimte, dus verplaatsen we de boel maar". NS heeft ook een paar jaar zitten zeuren om een extra spoor, omdat ze de bui al zien hangen dat hier uiteindelijk te weinig capaciteit om uit te breiden gaat onstaan, maar dat extra 10e perronspoor gaat er niet komen vziw.

[ Voor 40% gewijzigd door ed1703 op 27-10-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Er komen volledige A en B fases van 340m dus er komt veel meer perroncapaciteit bij (om te keren). Alleen de Alkmaar corridor blijft door gekoppeld de andere corridors gaan keren.

Edit:
Asd wordt geen doorstroomstation. Dat ontwerp bestaat wel, maar is er niet doorheen gekomen omdat de prognoses vanuit Den Haag erg onzeker zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door ArcticWolf op 27-10-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:44:
[...]

Er komen volledige A en B fases van 340m dus er komt veel meer perroncapaciteit bij (om te keren). Alleen de Alkmaar corridor blijft door gekoppeld de andere corridors gaan keren.

Edit:
Asd wordt geen doorstroomstation. Dat ontwerp bestaat wel, maar is er niet doorheen gekomen omdat de prognoses vanuit Den Haag erg onzeker zijn.
Nieuw voor mij en wist dit ook niet Er blijft hoe dan ook weinig over van het “hoofdstation”. Uit het hoofd vervallen de ICD’s, vervangen voor AirPortsprinter, 1500 weg, krijgt extra sprinter. De rest weet ik eigenlijk niet. Ik vind het leuk dat je zo’n station helemaal op de schop gooit, maar als je vervolgens zoveel treinen gaat inwisselen voor een lading sprinters die bij elke straatsteen halteren vraag ik mij af waar die uitbreiding dan goed voor is. De plannen die doorsijpelen hebben vooral de focus op Amsterdam Zuid.

Internationaal zou in bepaalde plannen ook allemaal moeten verhuizen, maar ik weet niet hoe realistisch die plannen nog zijn

[ Voor 9% gewijzigd door ed1703 op 27-10-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
@cordonbleu , je trein heeft wel gewoon gereden zie ik, alleen heeft uiteindelijk Breda overgeslagen. Was je volgende vertraagde IC-B niet overvol? Als hij helemaal uitgevallen was geweest, had je er in Breda niet meer in de volgende gepast.

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-10-24/9220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
https://www.omroepflevola...er-maanden-volledig-dicht

Jeetje, de mensen die de hanzelijn nemen hebben wel pech. Al duurt dit nog wel 4 jaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
cordonbleu schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:03:
Beter krijgen ze eerst de betrouwbaarheid op orde voordat ze gaan sleutelen aan de route.
Dat is in al die jaren niet veranderd. De positieve berichtgeving over vertragingen.

Jaren geleden heb ik op Arnhem gestaan voor de nachttrein naar München. Het begint met +5, +10 +15 etc etc.. Elke 5 minuten komt er wat bij. Maar die hele trein was nog geen eens uit Amsterdam vertrokken. Dit weet ik omdat de steward dat later vertelde.. ze zijn 2,5 uur later uit Amsterdam vertrokken omdat ze diefstal uit de rijtuigen hadden gehad. Dus zodra je dit weet weet je ook al dat de trein minimaal 1 uur vertraging heeft. Laat de mensen dan niet staan blauwbekken op de perrons :X

Daarna riep de NS laat ons dan omroepen Prorail, wij kunnen dat veel beter, dat valt tegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Precies diezelfde ervaring gehad in 2007 toen de CNL net begon met rijden, de 3e dag ofzo stond ik op Utrecht C te wachten, steeds 5 erbij totdat er stond meer dan 60 minuten vertraging. Bleek nog niet eens klaar te staan aan het perron in Amsterdam C. De dag ervoor hadden de rangeerders de rijtuigen met 3 verschillende bestemmingen, ook nog eens door elkaar gezet... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
ed1703 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:01:
[...]

Nieuw voor mij en wist dit ook niet Er blijft hoe dan ook weinig over van het “hoofdstation”. Uit het hoofd vervallen de ICD’s, vervangen voor AirPortsprinter, 1500 weg, krijgt extra sprinter. De rest weet ik eigenlijk niet. Ik vind het leuk dat je zo’n station helemaal op de schop gooit, maar als je vervolgens zoveel treinen gaat inwisselen voor een lading sprinters die bij elke straatsteen halteren vraag ik mij af waar die uitbreiding dan goed voor is. De plannen die doorsijpelen hebben vooral de focus op Amsterdam Zuid.

Internationaal zou in bepaalde plannen ook allemaal moeten verhuizen, maar ik weet niet hoe realistisch die plannen nog zijn
Wat bedoel je precies met een 'lading sprinters'? Er zijn nu al IC's die keren op Amsterdam Centraal, die zullen toch wel blijven (Richting Vlissingen, Almere, Amersfoort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
TripleQ schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:01:
https://www.omroepflevola...er-maanden-volledig-dicht

Jeetje, de mensen die de hanzelijn nemen hebben wel pech. Al duurt dit nog wel 4 jaar...
Nou het gaat dus om testen van ERTMS
- Zwolle - Almere Oostvaarders (3-4 maanden)
- Harlingen - Leeuwarden (2 maanden)
- Lage Zwaluwe - Roosendaal (3 dagen)

Zie beslisnota hier
https://www.tweedekamer.n...2022Z20354&did=2022D43780

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Kalentum schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:01:
[...]

Nou het gaat dus om testen van ERTMS
- Zwolle - Almere Oostvaarders (3-4 maanden)
- Harlingen - Leeuwarden (2 maanden)
- Lage Zwaluwe - Roosendaal (3 dagen)

Zie beslisnota hier
https://www.tweedekamer.n...2022Z20354&did=2022D43780
Nou yay...

Zoals de planning nu werkt bij NS hebben ze daar waarschijnlijk ook wel 3-4 maanden voorbereidingen nodig om uit te dokteren wat ze kunnen doen aan de toename in reizigers tussen Amersfoort en Zwolle. Momenteel komt het nog steeds regelmatig voor dat een 500 of 600-serie rond 15:00 een ICM3 of ICM4 is. |:(

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Kalentum schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:54:
[...]

Wat bedoel je precies met een 'lading sprinters'? Er zijn nu al IC's die keren op Amsterdam Centraal, die zullen toch wel blijven (Richting Vlissingen, Almere, Amersfoort).
Ik bedoel het geplande verdwijnen van alle ICD’s en de intercity serie 1500 ja. 1500 is de IC naar Amersfoort. Die ICD is stuivertje wisselen met de nieuwe AirPort sprinter (8x per uur per richting). Maar eigenlijk komt er een compleet einde aan de hsl verbindingen vanuit Amsterdam Centraal, aangezien de Thalys en Eurostar verbindingen vooralsnog gepland verhuizen naar Amsterdam Zuid. Tenzij dit achterhaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
ed1703 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:35:
[...]

Ik bedoel het geplande verdwijnen van alle ICD’s en de intercity serie 1500 ja. 1500 is de IC naar Amersfoort. Die ICD is stuivertje wisselen met de nieuwe AirPort sprinter (8x per uur per richting). Maar eigenlijk komt er een compleet einde aan de hsl verbindingen vanuit Amsterdam Centraal, aangezien de Thalys en Eurostar verbindingen vooralsnog gepland verhuizen naar Amsterdam Zuid. Tenzij dit achterhaald is.
Oh verdwijnt die 1500 IC naar Amersfoort ook?

Vraag me wel af wat er dan met de treinen naar Duitsland gebeurt, die moeten nu keren op Amsterdam Centraal, gaan die dan vanaf Hoofddorp rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Zwitserland heeft zaterdag het wereldrecord gevestigd door met een trein van bijna 2 kilometer lang dwars door de Alpen te rijden. De langste reizigerstrein ter wereld had zeven machinisten en 21 technici aan boord.
Niet gek voor zo'n smalspoorbaantje, als ik dit op m'n modeltrein probeer met die scherpe bochten dan ontspoort de boel geheid! Het moet een hoop stress op de buffers hebben opgeleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ND-3h9IeIz0gKhdI-NF330YDGhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LYP0Bzkww3z3GRLcsH3S7BpB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVTyhOYyVaGnJAcPXTKFejBRnKI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zESSykgtbYyl5yrPNzzbCDTc.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door LordSinclair op 30-10-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

This video contains content from AFP, who has blocked it from display on this website or application

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Back to the future!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9S7xXvjDI34w1VJ-dxxWgnZHJsQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ggncAA8FXZZNphQCORUAGyE2.png?f=fotoalbum_large

Of liever wat langer onderweg dan normaaAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzOnFxEm0_OWjLHCdc6TujfL85g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YSSm06cBiqHClLfpyoHLPtLm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Get!em op 29-10-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Get!em schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:15:
Back to the future!

[Afbeelding]

Of liever wat langer onderweg dan normaa[Afbeelding]
Toch normaal. Als je die reis in het laatste weekend van maart had gedaan, met een treintje van een uur vroeger, had de reis even lang geduurd, maar was maar om 3u aangekomen. B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Raven schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:18:
[...]

This video contains content from AFP, who has blocked it from display on this website or application
Ja, even klikken naar YouTube en ga er lekker voor zitten.

Of deze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
LordSinclair schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:10:
Niet gek voor zo'n smalspoorbaantje, als ik dit op m'n modeltrein probeer met die scherpe bochten dan ontspoort de boel geheid! Het moet een hoop stress op de buffers hebben opgeleverd.
Het zijn gekoppelde elektrische treinstellen (ABe 4/16), dus met stress op de buffers viel het hopelijk een beetje mee :)

De RhB is overigens een interessante spoorwegmaatschappij, zowel qua uitzicht vanuit de trein, als geschiedenis (privespoorlijn die gebouwd is nadat de Gotthardtunnel het halve kanton Graubünden overbodig leek te maken), als formaat (385km spoor -- niet echt een baantje ;)) als de manier waarop treinstellen ook als 'locomotief' worden gebruikt door extra rijtuigen danwel goederenwagens aan te koppelen. (Ik ben een maand geleden met een tussenstop in Bergün via de Berninapas naar Italië gereisd, en dat was de moeite waard 8))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
ValHallASW schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:22:
De RhB is overigens een interessante spoorwegmaatschappij
Dat hoef je mij niet te vertellen ;) Ook leuk detail is dat er een Nederlander voor de oprichting gezorgd heeft.

Ik schreef dat omdat een aantal hier smalspoor niet als volwassen spoor zien :)

Ze zijn wel tactisch door te afdalen met deze lengte, ik denk dat de infrastructuur nooit het vermogen had kunnen leveren de hele zaak te laten stijgen op het zelfde traject. Dat neemt niet weg dat als de remkrachten niet gelijkmatig verdeeld zijn dat er stress op de buffers komt.
Voordeel is wel inderdaad dat het allemaal treinstellen zijn. Dus de remkracht zal goed gelijkmatig te verdelen zijn en je hebt geen last van een traag luchtsysteem

Leuk is inderdaad dat de treinstellen ook als locomotief gebruikt worden. Dat zie je niet op heel veel plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSBTT7HsULMF7_yo7V_UtpzWOfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CqZKwbiONLrUTXX4hnAtXznU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9M355VT07073vB_BKzKgAk_UvAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/noF7ESfoqblUO7jWkU4pwhBw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-8E8cM4ESxQ04PRi9lwYTYwt9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuWYOjHezfqBagYMZgykn4F9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door LordSinclair op 30-10-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

@ValHallASW in Bergün hopelijk wel het RhB-museum aldaar bezocht? Zeer de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Migrator schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:39:
@ValHallASW in Bergün hopelijk wel het RhB-museum aldaar bezocht? Zeer de moeite waard.
Zeker! Zonder dat museum had ik heel weinig van de geschiedenis geweten 😅. Verder vooral gewandeld daar, wat ook zeker de moeite waard was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:01
Bij ons in de omgeving zijn ze met onderhoud aan het spoor bezig. Ik weet niet precies hoe uitgebreid, maar volgens mij zit men in de afrondende fase.

Zojuist ben ik even wezen kijken, omdat ik een kenmerkend geluid hoorde. Ik ben erg benieuwd wat ze aan het doen zijn, maar kan niet dichtbij genoeg komen om het te zien. In de hoop dat hier iemand met voldoende kennis rondwaart, post ik het hier.

Omdat het pikkedonker is en de treinstellen zelf flink verlicht zijn, is het me niet gelukt een duidelijke foto te maken. Wel heb ik twee filmpjes kunnen maken, waarop een en ander hopelijk te herkennen is.

Deze gaat voorop;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVWAnbubw90OnUxoNyX6i6l0j4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5uFVSRGtDhPA7Vhhmns0cD3.jpg?f=fotoalbum_large

Met een paar honderd meter daar achter;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWFQz1-pZR90TJgiVxNGwv2Rgjw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0qILgyok0ELqEsqlcuQrg8n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKOJbCkuhG4oOY2RF2GuRSMcdRk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lgZjOlhUd201Q73aqr0IGsV.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
Die eerste is om het ballastbed te verdichten, een zogeheten stopmachine.
Die tweede veegt het spoor schoon en zorgt dat de ballast netjes verdeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:01
dennistd schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:07:
Die eerste is om het ballastbed te verdichten, een zogeheten stopmachine.
Die tweede veegt het spoor schoon en zorgt dat de ballast netjes verdeeld wordt.
Super! Bedankt!
Dat is het idd. Mooi apparaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DXzZdWDEKS0s_ZIDUXi3ntn9WA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOCFppDUjMGps3ZzgNhfGck9.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ze moeten langer personeel aannemen als de mensen die ze nu hebben te kort zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxLxmDljujxwLatUh_g_02bkcOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmWNFKVdiOpDHCiLs2gqMSS7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Gelukkig staat er geen spatie meer tussen, zoals per ongeluk in het begin gebeurde en er werkelijk 'te kort personeel' stond :P

Maar er is gelukkig geen personeelstekort op de ICD vandaag. Geen idee waarom die reden erbij staat. Er is een wisselstoring op de Watergraafsmeer, waardoor de treinen opgesloten staan en een defecte bovenleiding tussen Amsterdam Lelylaan en Schiphol. Dus daarom kunnen de treinen niet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Maar goed, niemand die zich verder gaat afvragen of de reden die daar staat wel klopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In het nieuws een klaagverhaal van twee machinisten dat het personeel niet gehoord word in de te korte en te volle treinen.
Behalve dat ze zelf klagen dragen ze geen oplossingen aan:
Ik en veel van mijn collega's blijven de problemen steeds weer intern melden. Maar we hebben als rijdend personeel weinig invloed op de situatie. En dat is het meest frustrerend. De besluiten en keuzes liggen bij andere afdelingen
Er is een enorme kloof ontstaan tussen mensen op kantoor zitten en wij op de trein. Ik voel me totaal niet door de hoge heren gehoord. Bij de raad van bestuur hebben ze geen idee onder welke druk wij staan.
Ik dacht dat de bakkennorm nogal hard was voor de bonden, want minder conducteurs per trein betekent minder leden voor de vakbonden dus daar wordt niet aan getornd.
Wat kan NS anders doen om de treinen te verlengen? Heb je straks één conduceur op 12 bakken en dan klagen ze dat ze zo ver moeten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Conducteurs, geen machinisten ;)

Overigens is FNV al akkoord met één van de voorstellen van NS om beveiligers als tweede mens in te zetten: https://www.fnv.nl/nieuws...werkt-mee-aan-noodplan-ns
In haar brief vraagt NS of bonden akkoord gaan dat gedurende 2023 beveiligers ingezet worden om als ‘tweede mens’ ingezet te kunnen worden op treinen die op grond van de afspraken die hierover eerder met elkaar zijn gemaakt, dubbel worden bemenst (inclusief de BEKE-treinen).

[..]

FNV spoor heeft de directie aangegeven onder voorwaarden akkoord te gaan [..]

[ Voor 44% gewijzigd door EDIT op 31-10-2022 09:47 ]

Pagina: 1 ... 65 ... 161 Laatste