Toon posts:

Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 69 70 71 Laatste
Acties:

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-02 16:24
ArcticWolf schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:58:
Ligt daar nou iemand op de grond? }:O
Dat is inderdaad een levend mens, gezond en wel. :) Hoewel dit rijtuig half stoelen, half fietsenrekken is, kozen enkele reizigers ervoor hun tweewieler geen seconde uit het oog te laten. Misschien waren alle stoelen in dit rijtuig (voor een deel van hun reis) gereserveerd? Waar een Nederlander gewoon gaat zitten en wel ziet wat er gebeurt, kunnen Duitsers daar nogal eens precies over zijn.

[Voor 3% gewijzigd door Bacchus op 16-01-2023 08:18]

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-02 09:18
Ik kan mij (vaag, dus ver verleden) herinneren, dat ik samen met mijn ouders en broertjes de ICM pakten richting onze (zomer) vakantiebestemming (vanuit Utrecht CS waarschijnlijk) welke achteraan een fietsenrijtuig aangekoppeld had; weet alleen niet of deze nog in gebruik is, maar zo te lezen waarschijnlijk niet....

http://specs.tweak.to/5253

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Sjowhan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:07:
Ik kan mij (vaag, dus ver verleden) herinneren, dat ik samen met mijn ouders en broertjes de ICM pakten richting onze (zomer) vakantiebestemming (vanuit Utrecht CS waarschijnlijk) welke achteraan een fietsenrijtuig aangekoppeld had; weet alleen niet of deze nog in gebruik is, maar zo te lezen waarschijnlijk niet....
Dat zal geen ICM zijn geweest; daar kun je namelijk geen rijtuigen aan hangen. Een ICR zou het wel geweest kunnen zijn; die bakken lijken op de middenbak van een ICM (zowel van buiten als binnen) omdat ze er van afgeleid zijn.

NS heeft in het verleden diverse oude rijtuigen omgebouwd naar fietsrijtuigen (oude D's, oude Plan W's en de hierboven al genoemde dubbeldekrijtuigen (Bv's)).

Naast op de getrokken treinen richting Maastricht reden ze ook mee op de IJssellijn (Zwolle-Roosendaal via Arnhem en Den Bosch) met aan weerszijden een 1700-serie.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 15:58
Dat zal dan eerder ICR geweest zijn.In de series 800 en 900 (Haarlem of eerder nog Zandvoort naar Maastricht en Heerlen) reed er in de zomermaanden die omgebouwde DDM rijtuigen mee, maar soms ook een Plan Df rijtuig.

Op de schrootlijn eh, IJssellijn heb ik die nooit gezien in de tijd dat er gereden werd met ICR op die lijn. Of was dat toen er met Belgische M rijtuigen gereden werd?

• Evest
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

In de 1700+ICR stammen die werden gebruikt op de IJssellijn zaten ze niet nee. Lijkt me dus inderdaad een extra rijtuig. De stuurstandrijtuigen van ICR waren ook een nieuwe toevoeging toch? Als je die niet hebt kun je makkelijker een rijtuig erbij of eraf halen.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Evest schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:30:
In de 1700+ICR stammen die werden gebruikt op de IJssellijn zaten ze niet nee. Lijkt me dus inderdaad een extra rijtuig. De stuurstandrijtuigen van ICR waren ook een nieuwe toevoeging toch? Als je die niet hebt kun je makkelijker een rijtuig erbij of eraf halen.
Misschien herinner ik het me verkeerd hoor; zou kunnen. Voordat de BDs-en (stuurstanden) kwamen, reden er op de IJssellijn stammen van 1700 + ICR + DD Bv + 1700; dat weet ik wel zeker (ik zat er namelijk dagelijks in en stapte als het even kon in dat dubbeldeksrijtuig).

Ik meen me te herinneren dat de benedenverdieping van die DD Bv in de zomer als fietsrijtuig werd geconfigureerd en in de winter als zitrijtuig, maar ik kan me vergissen (ik zat namelijk ook wel eens in de getrokken trein richting Limburg; wellicht ben ik daarmee in de war).

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:03
Sjowhan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:07:
https://www.martijnhaman.nl/planl.htm

Dat waren Plan E rijtuigen.

PV Output

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:49

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Oude zag paste veel mooier bij het design, maar ik neem aan dat de nieuwe voorkant meer is omdat er dan een groter geel oppervlak is?

Met de Flow livrei ziet het er nog minder uit :/

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-02 09:18
Dank allen voor reacties :)
De foto onderaan dat artikel, van de fietsenrijtuig (50 84 92-37 001-2) is/was inderdaad degene waar ik toentertijd de fiets neer hing d:)b

http://specs.tweak.to/5253

• cazzer22
Zou kunnen alleen waren het toendertijd stammen met aan 1 kant een loc, en de andere kant een speciaal stuurstand rijtuig. Die stammen waren wat ik me herinner vaste stammen met een loc en een stuurstandrijtuig.

@Heroic_Nonsense ik kan me die ICR's in de 3500 serie niet herinneren als met een dubbeldekker. Ik reisde in die tijd wekelijks op die route en heb veel materieel gehad zoals Plan T/V, DD-IRM's, Belgische rode rijtuigen en later ICRm en een enkele keer zelfs ICM. Maar in die tijd (vanaf 1996 tot ergens 2005) nooit een fietsenrijtuig gezien. Wanneer zag jij ze dan?

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Heroic_Nonsense schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Misschien herinner ik het me verkeerd hoor; zou kunnen. Voordat de BDs-en (stuurstanden) kwamen, reden er op de IJssellijn stammen van 1700 + ICR + DD Bv + 1700; dat weet ik wel zeker (ik zat er namelijk dagelijks in en stapte als het even kon in dat dubbeldeksrijtuig).
De samenstelling die jij noemt kan ik me niet zo herinneren, heeft wellicht met leeftijd te maken want ik heb pas vanaf 2012 elke dag op de IJssellijn gereisd. Daarvoor was het veel sporadischer, vooral in het weekend, en herinner ik me zowel VIRM als Mat '64, maar dat kan ik allebei fout hebben :+

[Voor 3% gewijzigd door Evest op 16-01-2023 10:10]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-02 16:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heroic_Nonsense schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Ik meen me te herinneren dat de benedenverdieping van die DD Bv in de zomer als fietsrijtuig werd geconfigureerd en in de winter als zitrijtuig, maar ik kan me vergissen (ik zat namelijk ook wel eens in de getrokken trein richting Limburg; wellicht ben ik daarmee in de war).
Ja, volgens mij ben je in de war. De trein naar Maastricht kreeg een fietsrijtuig, dat was eerst een enkeldeks plan E of K, later een dubbeldeks DDM1.
De schrootlijn heeft volgens mij nooit met aparte fietsrijtuigen gereden. Vanaf de jaren '90 reed daar M2, Plan T/V, Mat '54 en later de stammen ICR met stuurstand.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:37

BazzH

Kei-goed...

Maasluip schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:18:
[...]

Ja, volgens mij ben je in de war. De trein naar Maastricht kreeg een fietsrijtuig, dat was eerst een enkeldeks plan E of K, later een dubbeldeks DDM1.
De schrootlijn heeft volgens mij nooit met aparte fietsrijtuigen gereden. Vanaf de jaren '90 reed daar M2, Plan T/V, Mat '54 en later de stammen ICR met stuurstand.
Klopt. Dat was nog voor de tijd dat NS de fietser als persona non grata bestempelde. :) Ik pakte in die tijd vaak de trein tussen Utrecht en Den Bosch en dan had je inderdaad zo'n DDM1 rijtuig achteraan waar je echt tientallen fietsen kwijt kon.

Nederland begint overigens zijn "voorsprong" als fietsland ten gunste van Duitsland snel te verliezen. In Duitsland lijkt de fiets nog opkomend, in Nederland wordt hij steeds meer aan banden gelegd en ontmoedigd i.c.m. OV. Vooral op de lijnen door populaire fietsstreken is het reizen met een fiets bijzonder onaangenaam gemaakt. Je ziet vaak niet meer dan plek voor 6 fietsen en daarover moet je in discussie met mensen die die plekken bezetten zonder fiets.

Mijn ouders fietsen heel veel, maar die geven tegenwoordig al licht de voorkeur aan Duitsland. Daar komen steeds meer en betere voorzieningen.

Think smart........ Act stupid........

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:10

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

BazzH schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Klopt. Dat was nog voor de tijd dat NS de fietser als persona non grata bestempelde. :) Ik pakte in die tijd vaak de trein tussen Utrecht en Den Bosch en dan had je inderdaad zo'n DDM1 rijtuig achteraan waar je echt tientallen fietsen kwijt kon.

Nederland begint overigens zijn "voorsprong" als fietsland ten gunste van Duitsland snel te verliezen. In Duitsland lijkt de fiets nog opkomend, in Nederland wordt hij steeds meer aan banden gelegd en ontmoedigd i.c.m. OV. Vooral op de lijnen door populaire fietsstreken is het reizen met een fiets bijzonder onaangenaam gemaakt. Je ziet vaak niet meer dan plek voor 6 fietsen en daarover moet je in discussie met mensen die die plekken bezetten zonder fiets.

Mijn ouders fietsen heel veel, maar die geven tegenwoordig al licht de voorkeur aan Duitsland. Daar komen steeds meer en betere voorzieningen.
De laatste keer dan ik met de fiets in de trein was, was anderhalf jaar geleden. Van Winterswijk naar Arnhem in de zomer. Bij Arriva mocht in de zomermaanden de fiets zelfs gratis mee en in de GTW stellen is meer dan genoeg ruimte voor een paar (4 in ons geval) fietsen. Als ik nu fietsers tegenkom (veelal in VIRM) is dat altijd erg krap en vol. Daarvoor heb ik veel met een vouwfiets gereisd, dat is eens stuk makkelijker. ;)

Het is ook wel te begrijpen, het is al druk genoeg met reizigers, dan passen er geen fietsen meer bij.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

T.Kreeftmeijer schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:41:
[...]

De laatste keer dan ik met de fiets in de trein was, was anderhalf jaar geleden. Van Winterswijk naar Arnhem in de zomer. Bij Arriva mocht in de zomermaanden de fiets zelfs gratis mee en in de GTW stellen is meer dan genoeg ruimte voor een paar (4 in ons geval) fietsen. Als ik nu fietsers tegenkom (veelal in VIRM) is dat altijd erg krap en vol. Daarvoor heb ik veel met een vouwfiets gereisd, dat is eens stuk makkelijker. ;)

Het is ook wel te begrijpen, het is al druk genoeg met reizigers, dan passen er geen fietsen meer bij.
Heb ik ook tijden gedaan, met een vouwfiets. Maar dat is geen optie als je met je fiets bijvoorbeeld van Noord Holland naar Zuid Limburg zou willen voor een "drielanden-fietsvakantie". Zo'n vouwfiets is leuk voor de first en last mile van woon-werk verkeer.

Neem als voorbeeldje Texel. Populair onder fietsers. Toch kunnen er doorgaans maar 6 in de trein naar Den Helder. En nee, dat is minstens de helft van het jaar niet genoeg. En dat schrikt mensen af. Weet je wat die mensen nu doen? Die komen met de auto met fietsendrager naar Den Helder en parkeren de auto daar gewoon bijvoorbeeld 2 weken ergens op de openbare weg. Waar een wil is, is een weg. Maar de wil is er momenteel in NL duidelijk niet.

Na 2x een onaangename reis, haken mensen vanzelf wel af. Probleem is gewoon dat er bij VIRM niet meer dan het minimaal vereiste is gedaan om te voldoen aan "vervoer van fietsen". Ja, er kunnen er een paar in..... omdat het moet.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:14

In Nederland wordt een deel van de fietsers juist wel in de watten gelegd, getuige de investeringen in fietsenstallingen en de OV-fiets.
Voor NS geldt denk ik dat ze het niet te aantrekkelijk willen maken dat 'iedereen' z'n fiets gaat meenemen, daar is het te druk voor. Als je meer plaatsen gaat aanbieden heeft dat wellicht ook weer een aanzuigende werking.

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Het is natuurlijk wel lastiger om extra plek te creëren voor fietsen in een trein als je vooral (of tegenwoordig: praktisch alleen maar) gestandaardiseerde treinstellen gebruikt. En dat men daar voor gekozen heeft is niet gek; de frequentie en betrouwbaarheid van onze treinen zijn daar toch aan te danken.

Een compleet fietsenrijtuig is niet realistisch in combinatie met het gebruik van treinstellen in de spits, waar je nu eigenlijk al capaciteit tekort komt. Idealiter zou er een hybride zijn, waar je eenvoudig een fietsplek kunt veranderen in stoelen zonder concessies te doen op de maximale hoeveelheid zitplaatsen. Makkelijker gezegd dan gedaan..

• Kalentum
[...]

Op zich wel logisch van NS. Een fatsoenlijke bagageafdeling (bv wat er ooit in plan T of mat 54 zat) kost 15% van je zitplaatscapaciteit en dat is zonde voor een voorziening die maar een paar maanden per jaar gebruikt wordt.

PV Output

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kalentum schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Op zich wel logisch van NS. Een fatsoenlijke bagageafdeling (bv wat er ooit in plan T of mat 54 zat) kost 15% van je zitplaatscapaciteit en dat is zonde voor een voorziening die maar een paar maanden per jaar gebruikt wordt.
Tegenwoordig 12 maanden per jaar. Als er geen fietsen in staan kun je er wel reizigers in stoppen die anders in het gangpad moeten staan.
En dan passen er veel meer reizigers staand in een hok waar er anders 16 in kunnen zitten.
Zet er dan ook nog een paar palen en hangtafels en een koffieautomaat in en dan verleen je ook nog een nieuwe en unieke service!

Open Source landkaart

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:47
Maasluip schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:07:
Zet er dan ook nog een paar palen en hangtafels en een koffieautomaat in en dan verleen je ook nog een nieuwe en unieke service!
Nieuw niet, dat hebben we al gehad:

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inderdaad, DM'90.
En er waren pogingen met strandpendels en spitspendels. Omgebouwde SGM-2 met minder stoelen.
https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/51702923778

Open Source landkaart

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

cazzer22 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:07:
Zou kunnen alleen waren het toendertijd stammen met aan 1 kant een loc, en de andere kant een speciaal stuurstand rijtuig. Die stammen waren wat ik me herinner vaste stammen met een loc en een stuurstandrijtuig.

@Heroic_Nonsense ik kan me die ICR's in de 3500 serie niet herinneren als met een dubbeldekker. Ik reisde in die tijd wekelijks op die route en heb veel materieel gehad zoals Plan T/V, DD-IRM's, Belgische rode rijtuigen en later ICRm en een enkele keer zelfs ICM. Maar in die tijd (vanaf 1996 tot ergens 2005) nooit een fietsenrijtuig gezien. Wanneer zag jij ze dan?
Het was de 3600.

Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat het geen fietsrijtuig was. Maar er was wel sprake van een sandwich met twee 1700-en, een sleep ICR en aan een eind (tussen de ICR en één van de 1700-en in) dus een DD-IDM (of DD-AR?) Bv.

Het zal niet heel lang zijn geweest; toen ik begon te reizen op de IJssellijn reed er uitsluiten ICM. Na een jaar of twee kwamen de getrokken treinen (1700+ICR+DD-Bv+1700), de BDs-en kwamen al snel daarna. Bovendien werd tussendoor weer geswitched tussen ICM, ICR en VIRM (momenteel rijdt er een mix van ICMm en VIRMm).

Er is inderdaad ook een (korte) tijd geweest dat er Bvk (DD-stuurstanden) meereden aan één eind van een stam 1700+ICR, maar over die tijd heb ik het niet.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:03
Moet zeggen dat de VIRM wel een van de betere treinen is.
Afhankelijk van de lengte zijn er 2 of 3 (en bij gekoppelde trein 4 of 6) plekken voor fietsen.
Volgens mij tegenwoordig voorzien van bordje max 3 fietsen.

Maar als ze de treinen nou voorzien hadden van haken zoals de international intercity naar duitsland dan passen er veel makkelijker meer fietsen in de trein.
Foto die ik poste van de sng, zouden denk wel 4 of 5 fietsen passen als ze haken boven de ramen zouden maken.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:54
Wij zijn zomer 2021 op vakantie naar Texel gegaan met de (normale stads) fietsen vanuit Haarlem. Het eerste stuk met SLT ging perfect. Maar hierna moesten we overstappen op een Virm voor nog een uur reizen. Nooit meer. Verschrikkelijk was dat. De eerste twee treinen hebben we niet kunnen nemen omdat alle fietsplekken al bezet waren. En dat was dan ook nog eens het jaar dat je verplicht fietsplekken moest reserveren, wat we gewoon netjes gedaan hadden... Pas met de derde trein konden we mee, al was dat ook een heel gedoe want eigenlijk pastte het gewoon niet en kon er zowat niemand meer langs. Fietsen worden actief geweerd lijkt het wel.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

cordonbleu schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:52:
Wij zijn zomer 2021 op vakantie naar Texel gegaan met de (normale stads) fietsen vanuit Haarlem. Het eerste stuk met SLT ging perfect. Maar hierna moesten we overstappen op een Virm voor nog een uur reizen. Nooit meer. Verschrikkelijk was dat. De eerste twee treinen hebben we niet kunnen nemen omdat alle fietsplekken al bezet waren. En dat was dan ook nog eens het jaar dat je verplicht fietsplekken moest reserveren, wat we gewoon netjes gedaan hadden... Pas met de derde trein konden we mee, al was dat ook een heel gedoe want eigenlijk pastte het gewoon niet en kon er zowat niemand meer langs. Fietsen worden actief geweerd lijkt het wel.
Dit is inderdaad een mooie samenvatting van "de ervaring" inderdaad. Natuurlijk nu, hartje winter meestal niet. Maar in het voorjaar en najaar heb je een goede kans op iets dergelijks en in de zomer weet je vrij zeker dat het geen pretje wordt.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Wally2002 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:00:
[...]

In Nederland wordt een deel van de fietsers juist wel in de watten gelegd, getuige de investeringen in fietsenstallingen en de OV-fiets.
Voor NS geldt denk ik dat ze het niet te aantrekkelijk willen maken dat 'iedereen' z'n fiets gaat meenemen, daar is het te druk voor. Als je meer plaatsen gaat aanbieden heeft dat wellicht ook weer een aanzuigende werking.
OV-fiets is voor een normale dagtrip al een stuk goedkoper (en handiger) dan je eigen fiets meenemen. Ik zou vooral mijn eigen fiets mee willen nemen als ik bijvoorbeeld 2 of 3 dagen naar het zuiden ga om daar wat te fietsen. Want een OV-fiets is heel leuk voor een last mile vanaf een station naar een bestemming of voor een kort fietstochtje door de stad, maar zeker niet om echt kilometers mee te gaan maken. Dan is je eigen fiets toch wel prettig. En dan kun je natuurlijk wel vooraf uitzoeken waar je ergens een fatsoenlijke fiets zou kunnen huren voor 2 dagen, maar dat kost ten eerste fors geld, ten tweede heb je dan nog steeds een "vreemde" fiets en ten derde moet je dan ook nog eens eerst van het station naar de verhuurder van de fiets.

De stalling gebruik ik overigens regelmatig. Wel jammer dat er niet heel snel iets gedaan wordt aan gebreken aan de poortjes. Ik reis tegenwoordig echt niet vaak meer, maar de laatste 2 keer (met meer dan een week ertussen) kon iedereen gewoon in en uit lopen. Poortjes stonden open.

Een poosje terug kwam ik overigens mensen tegen die wel heel creatief met de fiets in de trein reisden. Die wilden naar een festival in Amsterdam, maar niet hun eigen fiets meenemen omdat ze dat gezeul met die fiets niet wilden op de terugweg. Als er een groot festival is in Amsterdam, is er waarschijnlijk geen OV-fiets meer te krijgen. Die hadden dus in Breda of Tilburg 2 OV-fietsen gehuurd en namen die met een fietskaartje mee de trein in. Dan gingen ze 2 dagen die fietsen in Amsterdam gebruiken en dan leverden ze de fietsen in Amsterdam weer in. Dat kost dan 10 euro per fiets extra. Maar ze hoefden zo dus geen "dagkaart fiets" voor de terugweg te kopen en hun eigen fietsen stonden gewoon in Breda of Tilburg in de buurt van het station.

Dat is ook wel een dingetje van OV-fiets. Op een mooie zonnige dag in het zomerseizoen zou ik in Den Helder bijvoorbeeld niet rekenen op een OV-fiets. Er rijden er dan namelijk ook een heel aantal op Texel rond. :) Fiets mag voor 2,50 euro (retour) meegenomen worden op de boot naar Texel.

[Voor 33% gewijzigd door BazzH op 16-01-2023 15:18]

• Wally2002
BazzH schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:58:
[...]

OV-fiets is voor een normale dagtrip al een stuk goedkoper (en handiger) dan je eigen fiets meenemen. Ik zou vooral mijn eigen fiets mee willen nemen als ik bijvoorbeeld 2 of 3 dagen naar het zuiden ga om daar wat te fietsen. Want een OV-fiets is heel leuk voor een last mile vanaf een station naar een bestemming of voor een kort fietstochtje door de stad, maar zeker niet om echt kilometers mee te gaan maken. Dan is je eigen fiets toch wel prettig. En dan kun je natuurlijk wel vooraf uitzoeken waar je ergens een fatsoenlijke fiets zou kunnen huren voor 2 dagen, maar dat kost ten eerste fors geld, ten tweede heb je dan nog steeds een "vreemde" fiets en ten derde moet je dan ook nog eens eerst van het station naar de verhuurder van de fiets.
Eens hoor. De OV-fiets is inderdaad (vooralsnog) vooral last mile.
Het punt is dat 'de fietser' niet bestaat, de discussie hier leek nogal eenzijdig belicht te worden, vandaar dat ik voorzieningen ook noemde waar juist wel in geïnvesteerd wordt. Daarmee bedien je ook 'de fietser'.

Voor NS speelt denk ik het voorkomen dat het de dienstregeling en vervoerscapaciteit teveel beïnvloed.
De stalling gebruik ik overigens regelmatig. Wel jammer dat er niet heel snel iets gedaan wordt aan gebreken aan de poortjes. Ik reis tegenwoordig echt niet vaak meer, maar de laatste 2 keer (met meer dan een week ertussen) kon iedereen gewoon in en uit lopen. Poortjes stonden open.
Ik heb juist het tegenovergestelde meegemaakt, bij huren van een OV-fiets met NS-businesskaart weigerde de poortjes open te gaan, ondanks de terugvaloptie om de tag aan de sleutelhanger te scannen. Onbemande stalling dus moest contact leggen via intercom, waarvoor je in het poortje moet blijven staan om te gebruiken.
Erg vervelend voor de mensen achter mij die een trein wilden halen, dat het toch een paar minuten duurde voordat er contact was en poortje op afstand opengezet werkt.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Wally2002 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:19:
[...]

Eens hoor. De OV-fiets is inderdaad (vooralsnog) vooral last mile.
Het punt is dat 'de fietser' niet bestaat, de discussie hier leek nogal eenzijdig belicht te worden, vandaar dat ik voorzieningen ook noemde waar juist wel in geïnvesteerd wordt. Daarmee bedien je ook 'de fietser'.

Voor NS speelt denk ik het voorkomen dat het de dienstregeling en vervoerscapaciteit teveel beïnvloed.

[...]

Ik heb juist het tegenovergestelde meegemaakt, bij huren van een OV-fiets met NS-businesskaart weigerde de poortjes open te gaan, ondanks de terugvaloptie om de tag aan de sleutelhanger te scannen. Onbemande stalling dus moest contact leggen via intercom, waarvoor je in het poortje moet blijven staan om te gebruiken.
Erg vervelend voor de mensen achter mij die een trein wilden halen, dat het toch een paar minuten duurde voordat er contact was en poortje op afstand opengezet werkt.
Mijn ervaring met de mensen achter de intercom is overigens heel positief. Ik kon er een keer niet in, omdat de poortjes 's ochtends open stonden (inchecken leek overigens wel gewoon te werken met mijn fiets) en 's avonds dicht waren en ik er zonder fiets niet in kwam. Direct contact, zo gepiept.

Edit: fietsenstalling stond vandaag weer open. Ben benieuwd of ik mijn fiets zometeen kan pakken. Da's nu 3 keer in 3 weken.

[Voor 4% gewijzigd door BazzH op 17-01-2023 16:06]

• cordonbleu
Even een dingetje wat ik niet snap en waar NS helaas hardnekkig goed in is, want dit gebeurt o zo vaak.

Er is momenteel een aanrijding nabij station Sassenheim. Laat ik voorop stellen dat dit altijd verschrikkelijk is en NS hier vanzelfsprekend niks te verwijten valt. Maar dan de informatievoorziening. Waarom krijgen ze dat niet voor elkaar?

Ik stond op Leiden Centraal op de trein van 18:35 naar Dordrecht te wachten. Op treinposities.nl kon ik al ruim van tevoren zien dat deze trein stil stond nabij Sassenheim, achter 2 andere treinen. Waarvan dus vermoedelijk één van die twee de aanrijding heeft meegemaakt. Het is daar tweesporig, zonder wissels. Je weet dan op voorhand dat de trein die ik wilde nemen niet meer verder komt en dus geannuleerd zou moeten worden. Maar wat er vervolgens gebeurt is dat de trein een vertraging krijgt toegeschreven. Eerst +5 en vervolgens met elke minuut die verstrijkt een minuut extra vertraging. Zoals ik al zei gaat deze trein niet meer verder rijden, althans niet binnen 1,5 uur op z'n minst. Waarom dat dan niet communiceren? Ik mag toch aannemen dat ze zelf ook zien dat het niet meer gaat gebeuren?

Weet iemand waarom het op deze manier gebeurt en waarom het niet beter kan?

• LordSinclair
cordonbleu schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:54:
Herinneren we allemaal deze nog:
"Hiermee wordt hun kennis en ervaring behouden en gaan zij samen met hun nieuwe NS-collega’s aan de slag om de reisinformatie verder te verbeteren" legt een woordvoerder van NS uit.
In werkelijkheid kunnen ze het zelf niks beter :Y)

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:37
cordonbleu schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:54:

Eerst +5 en vervolgens met elke minuut die verstrijkt een minuut extra vertraging. Zoals ik al zei gaat deze trein niet meer verder rijden, althans niet binnen 1,5 uur op z'n minst. Waarom dat dan niet communiceren? Ik mag toch aannemen dat ze zelf ook zien dat het niet meer gaat gebeuren?

De trein stond inderdaad te wachten omdat de trein in de andere richting een incident had
De melding kwam eerst binnen als een aanrijding met een onbekend object. Dat wil dus zeggen dat jou trein eventueel nog verder zou kunnen rijden. Pas later werd de aanrijding met de persoon bevestigd.

De vertraging gaat sinds medio afgelopen jaar in werkelijke minuten ipv per 5 minuten.. Dus voor elke minuut dat de trein te laat was telt het systeem automatisch 1 minuut op totdat de trein daadwerkelijk opgeheven wordt.

• LordSinclair
MisterX schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:37:
De vertraging gaat sinds medio afgelopen jaar in werkelijke minuten ipv per 5 minuten.. Dus voor elke minuut dat de trein te laat was telt het systeem automatisch 1 minuut op totdat de trein daadwerkelijk opgeheven wordt.
Dat doet mij denken aan het reizigers info systeem in de Koplopers.
Je rijdt met +15.. maar het volgende station ben je nog steeds op tijd. Totdat de aankomsttijd verstreken is, dan wordt er elke minuut een minuut bij op geteld. Joh ik heb zelf ook wel door dat we nog 140km/h rijden en er voorlopig nog niet zijn.

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 21:12

Luke!

#Treinbaas
LordSinclair schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:02:
[...]

Herinneren we allemaal deze nog:

[...]

In werkelijkheid kunnen ze het zelf niks beter :Y)
Lekker kort door de bocht; de doorontwikkelingen van de reisinfoketen zijn de afgelopen jaren juist in een stroomversnelling geraakt.

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:37
[...]

De trein stond inderdaad te wachten omdat de trein in de andere richting een incident had
De melding kwam eerst binnen als een aanrijding met een onbekend object. Dat wil dus zeggen dat jou trein eventueel nog verder zou kunnen rijden. Pas later werd de aanrijding met de persoon bevestigd.
Oftewel wat ik als reiziger wil horen is: vertraging onbekend, we zijn de mogelijkheden aan het onderzoeken. Je ontvangt een update binnen XX minuten

Nu wordt er informatie gegeven die dus sowieso niet klopt en waarmee je geen idee hebt wat er aan de hand is.

• Bacchus
Yankovic schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:15:
[...]
Oftewel wat ik als reiziger wil horen is: vertraging onbekend, we zijn de mogelijkheden aan het onderzoeken. Je ontvangt een update binnen XX minuten

Nu wordt er informatie gegeven die dus sowieso niet klopt en waarmee je geen idee hebt wat er aan de hand is.
Eens met dat laatste maar ik zou de eerste net iets anders willen horen: Als het duidelijk is dat die trein minstens (bv.) tien minuten vertraagd is, wil ik dat ook weten. "Onbekend" is voor mij "het kan drie minuten zijn en het kan 29 minuten zijn." De "mogelijkheden onderzoeken/update binnen x minuten" is niet iets dat ik per se in de mededeling wil horen maar wel iets waar ik op wil kunnen rekenen.

• cordonbleu
[...]
Vanwaar deze keuze? Dit is een nogal ridicuul systeem. Als de trein er nog lang niet is, is het uitermate misleidend om dan continu een minuut op te tellen. Zo houd je mensen aan het lijntje.

Stel dat je naast je primaire optie een secundaire reisoptie zou kunnen nemen een paar minuten later. Maar volgens NS heeft je trein 7 minuten vertraging en zou je daarmee je overstap van de primaire optie nog ruim kunnen halen. Dan blijf je bij je primaire optie. Je secundaire komt te vervallen, want die is inmiddels vertrokken. Vervolgens worden de +7 minuten, +8,+9,+10 enzovoort... Waardoor je nu je primaire optie ook niet meer haalt. Je bent nu dubbel genaaid, want je haalt je primaire en secundaire opties allebei niet. En met je tertiaire optie begint het hele riedeltje weer van voor af aan als die ook vertraging krijgt.

Dus nee, dit systeem deugt niet.

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:37
cordonbleu schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Vanwaar deze keuze? Dit is een nogal ridicuul systeem. Als de trein er nog lang niet is, is het uitermate misleidend om dan continu een minuut op te tellen. Zo houd je mensen aan het lijntje.

Stel dat je naast je primaire optie een secundaire reisoptie zou kunnen nemen een paar minuten later. Maar volgens NS heeft je trein 7 minuten vertraging en zou je daarmee je overstap van de primaire optie nog ruim kunnen halen. Dan blijf je bij je primaire optie. Je secundaire komt te vervallen, want die is inmiddels vertrokken. Vervolgens worden de +7 minuten, +8,+9,+10 enzovoort... Waardoor je nu je primaire optie ook niet meer haalt. Je bent nu dubbel genaaid, want je haalt je primaire en secundaire opties allebei niet. En met je tertiaire optie begint het hele riedeltje weer van voor af aan als die ook vertraging krijgt.

Dus nee, dit systeem deugt niet.
Sorry nog wat verduidelijking. Dit geldt alleen als het systeem dus niet gevoed wordt met de vertraging vanuit het Prorail systeem. Deze meet op vaste meetpunten de vertraging en verwerkt deze dan in het systeem. Als een trein dus tussen 2 punten staat dan valt het systeem terug op 1 minuut per minuut ophogen. Er kan ook nog handmatig vertraging ingevoerd worden door Verkeersleiding maar dat glipt er nog wel eens tussendoor door de werkdruk van het incident.

• Yankovic
Zaterdag ga ik voor het eerst met de ICE door Duitsland. En ik kom erachter dat ze daar (tot 2 februari) nog een mondkapjesplicht hebben en dan specifiek op ffp2 maskers. Echter heb ik dan weer medische mondkapjes in huis (type IIR) omdat die hier in Nederland prima waren.

Gezien de maatregelen in Duitsland op 2 februari komen te vervallen. Weet iemand hoe scherp hier nog op wordt gecontroleerd, en of er dan ook nog specifiek op het type mondkapje wordt gechecked?
Om nou net in de laatste week speciaal mondkapjes te bestellen vind ik nou ook wel weer wat, maarja als het moet doen we dat natuurlijk.

• cordonbleu
MisterX schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:00:
[...]

Sorry nog wat verduidelijking. Dit geldt alleen als het systeem dus niet gevoed wordt met de vertraging vanuit het Prorail systeem. Deze meet op vaste meetpunten de vertraging en verwerkt deze dan in het systeem. Als een trein dus tussen 2 punten staat dan valt het systeem terug op 1 minuut per minuut ophogen. Er kan ook nog handmatig vertraging ingevoerd worden door Verkeersleiding maar dat glipt er nog wel eens tussendoor door de werkdruk van het incident.
Bedankt voor de verduidelijking. Maar als er trein stilstaat is dat dan niet altijd tussen 2 punten?

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04:32
Yankovic schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:13:
Zaterdag ga ik voor het eerst met de ICE door Duitsland. En ik kom erachter dat ze daar (tot 2 februari) nog een mondkapjesplicht hebben en dan specifiek op ffp2 maskers. Echter heb ik dan weer medische mondkapjes in huis (type IIR) omdat die hier in Nederland prima waren.

Gezien de maatregelen in Duitsland op 2 februari komen te vervallen. Weet iemand hoe scherp hier nog op wordt gecontroleerd, en of er dan ook nog specifiek op het type mondkapje wordt gechecked?
Om nou net in de laatste week speciaal mondkapjes te bestellen vind ik nou ook wel weer wat, maarja als het moet doen we dat natuurlijk.
In het najaar van 2021 was er in Duitsland nog een algemene verplichting voor die ffp2 maskers. Aangezien ik toen door Duitsland naar Denemarken reisde met de wagen, en ik toch wel eens een tankstation zou aandoen, heb ik me er toen dergelijke maskers aangeschaft. Ik zag er mensen met allerhande en zonder maskers zonder dat iemand er iets van zei. Is natuurlijk wel maar een tankstation

In het najaar van 2022 ging ik met de boot van Duitsland naar Denemarken. Op die boot liep bijna iedereen zonder mondmasker. Een boot is natuurlijk nog geen trein.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Kalentum

Ik was daar in oktober en iedereen in het OV had maskers. Op veel andere plekken, waar het niet verplicht was, liep ook nog een fors (minstens de helft) deel van de mensen ermee rond, bv in musea.

Ik zou ze in elk geval meenemen. En kijken wat de lokale mensen doen.

PV Output

• Arator
cordonbleu schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:26:
[...]
Bedankt voor de verduidelijking. Maar als er trein stilstaat is dat dan niet altijd tussen 2 punten?
In België hebben een gelijkaardig systeem. Zolang de trein aan het rijden is, passeert die meetpunten, en wordt de echte vertraging weergegeven. Valt die trein stil, moet er dus een handmatige handeling gebeuren in het systeem. In België hebben we dan "on hold" en "standby". "On hold" geeft aan de seinhuizen aan dat er geen vooruitzichten zijn. "Standby" wil zeggen dat we verwachten dat die trein binnen afzienbare tijd terug gaat zal gaan rijden. Ik denk dat het systeem beide statussen vertaald naar de reizigers als "onbekende vertraging".

Wanneer er een beslissing is genomen wat er met die trein gaat gebeuren, een afschaffing of omleiding, moet dit ook in het systeem worden ingegeven. In een station waar dit trein niet meer komt, wordt er dan een afschaffing weergegeven, bij een omleiding wordt er dan aangegeven in welke stations er niet meer gestopt wordt, en welke bijkomende haltes eventueel wel worden gedaan.

• Yankovic
Kalentum schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:33:
[...]

Ik was daar in oktober en iedereen in het OV had maskers. Op veel andere plekken, waar het niet verplicht was, liep ook nog een fors (minstens de helft) deel van de mensen ermee rond, bv in musea.

Ik zou ze in elk geval meenemen. En kijken wat de lokale mensen doen.
Duidelijk, dan zal ik toch ook voor de zekerheid maar wat ffp2 maskers inslaan om zeker op de eindbestemming aan te komen:)

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Arator schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:40:
[...]

In België hebben een gelijkaardig systeem. Zolang de trein aan het rijden is, passeert die meetpunten, en wordt de echte vertraging weergegeven. Valt die trein stil, moet er dus een handmatige handeling gebeuren in het systeem. In België hebben we dan "on hold" en "standby". "On hold" geeft aan de seinhuizen aan dat er geen vooruitzichten zijn. "Standby" wil zeggen dat we verwachten dat die trein binnen afzienbare tijd terug gaat rijden. Ik denk dat het systeem beide statussen vertaald naar de reizigers als "onbekende vertraging".

Wanneer er een beslissing is genomen wat er met die trein gaat gebeuren, een afschaffing of omleiding, moet dit ook in het systeem worden ingegeven. In een station waar dit trein niet meer komt, wordt er dan een afschaffing weergegeven, bij een omleiding wordt er dan aangegeven in welke stations er niet meer gestopt wordt, en welke bijkomende haltes eventueel wel worden gedaan.
En bedoel je dan "terug gaat rijden" op zijn Belgisch of Nederlands? Voor Nederlanders is het bijna ondenkbaar dat een trein ineens terug gaat rijden namelijk. :) Dat zou betekenen dat hij de andere kant in zou gaan namelijk.

• Arator
BazzH schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:58:
[...]

En bedoel je dan "terug gaat rijden" op zijn Belgisch of Nederlands? Voor Nederlanders is het bijna ondenkbaar dat een trein ineens terug gaat rijden namelijk. :) Dat zou betekenen dat hij de andere kant in zou gaan namelijk.
Fix it for you ;)

En daar kan een terugrit of achteruitrit (reglementair een groot verschil bij ons) deel van uitmaken.

[Voor 12% gewijzigd door Arator op 18-01-2023 19:38]

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:19
Yankovic schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:07:
[...]

Duidelijk, dan zal ik toch ook voor de zekerheid maar wat ffp2 maskers inslaan om zeker op de eindbestemming aan te komen:)
Ben in november nog met de ICE naar Keulen (en terug) geweest, zowel in de 2e als 1e klasse werd het amper gedragen of alleen als er treinpersoneel voorbij loopt. De mensen die er wel eentje op hadden, leken gewoon de "normale" blauwe mondkapjes, geen FFP2.

Maar zekere voor het onzekere toch meenemen is mijn advies ;)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:17
Vandaag zag ik weer de Sherloc meettrein voorbij rijden, maar hoe meet deze (bij dubbelspoor) de stukken rails tussen twee overloopwissels?
Of worden die doorgaans minder vaak gemeten omdat deze nauwelijks worden gebruikt?

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Bacchus
iBugged schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:15:
[...]
Ben in november nog met de ICE naar Keulen (en terug) geweest, zowel in de 2e als 1e klasse werd het amper gedragen of alleen als er treinpersoneel voorbij loopt. De mensen die er wel eentje op hadden, leken gewoon de "normale" blauwe mondkapjes, geen FFP2.

Maar zekere voor het onzekere toch meenemen is mijn advies ;)
Afgelopen mei in zowel de IC en RE was zo een blauw medisch masker ook geen probleem, nog geen blik waard. Ik ben dan ook helemaal van het andere kamp en zou geen cent uitgeven en geen millimeter omlopen voor een FFP2-masker als je al een medisch hebt.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:39
Deze machinist, geniaal. "sorry mensen maar er was blijkbaar iemand die het belangrijker vond om leegmat ritten voor ons uit te sturen ipv ons te laten vertrekken" :D _/-\o_

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

• Arator
ArcticWolf schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:37:
Deze machinist, geniaal. "sorry mensen maar er was blijkbaar iemand die het belangrijker vond om leegmat ritten voor ons uit te sturen ipv ons te laten vertrekken" :D _/-\o_
En waarom niet? Die moeten nergens stoppen, dus zouden constant op ontblokking moeten rijden. Maar een treinbestuurder denkt ook altijd dat die sporen er alleen voor zichzelf liggen. Totdat ze zelf ledig materiaal moeten rijden... Bij ons (België) worden de (geplande) ledige ritten naar uitwijkbundels meestal gedaan door bestuurders die einde dienst zijn. Dus treintje binnen en dan kunnen ze naar huis, als ze dan achter een stopper zitten, ook al zijn ze zo ingepland, dan krijgen we ze wel te horen.
Midden in hun dienst een frontwissel duurt 10 minuten, maar als het einde dienst is... :+

• ArcticWolf
Arator schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:04:
[...]

En waarom niet? Die moeten nergens stoppen, dus zouden constant op ontblokking moeten rijden. Maar een treinbestuurder denkt ook altijd dat die sporen er alleen voor zichzelf liggen. Totdat ze zelf ledig materiaal moeten rijden... Bij ons (België) worden de (geplande) ledige ritten naar uitwijkbundels meestal gedaan door bestuurders die einde dienst zijn. Dus treintje binnen en dan kunnen ze naar huis, als ze dan achter een stopper zitten, ook al zijn ze zo ingepland, dan krijgen we ze wel te horen.
Midden in hun dienst een frontwissel duurt 10 minuten, maar als het einde dienst is... :+
De lege ICE ging naar de Watergraafsmeer (5 min rijden vanaf Amsterdam CS) terwijl de IC waar ik in zat die rijweg tot de Watergraafsmeer erachter zou zitten. Had beter andersom gekund want de IC kreeg dus een +5.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Nergens voor nodig. Vorig jaar waren er zelfs al hele volksstammen die met een wegwerpmasker in de trein zaten.

Open Source landkaart

• ArcticWolf
Spotje op Utrecht om 11:30

[Voor 40% gewijzigd door ArcticWolf op 19-01-2023 11:43]

• AW_Bos
  • Laatst online: 01:34

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
[...]

Ik weet niet hoe het nu in Duitsland is. Maar toen de FFP2 verplicht werd, was het daar met een stoffen mondmasker echt niet te doen om in een winkel binnen te komen. Zelfs niet als je daar FFP2 mondkapjes wou kopen. Mijn moeder werd zelfs de drogist uitgestuurd toen ze daar FFP2's wou kopen. Nou, ze mocht uiteindelijk naar binnen op voorwaarde dat ze die direct zou pakken uit het schap, afstand hield, en direct bij de kassa deze liet afrekenen, waarna ze die direct op moest zetten als ze daar verder wou winkelen.

Gelukkig zijn we verlost van die dingen. En Duitsland dus bijna ook in het OV. Ik verheug me weer om daar te reizen, en dan zonder die 'berensnuit' of 'koffiefilter' op je bakkes. Voor het geval dát heb ik nog wel een 'corona lade' thuis met wat zelftests en wat mondkapjes, voor al het ooit weer terugkeert. maar daar gaan we maar niet van uit. Liever: 'Eens, maar nooit meer!'

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:21

Vanuit Nederland zet voor Oberhausen niemand vrijwillig zo'n ding op tenzij een Schaffner je erop wijst. Hoewel een groot deel van de Duitsers braafjes een FFP2 opzet, zijn er voldoende stronteigenwijze reizigers (including me) die voor spek en bonen zo'n verfrommeld medisch mondkapje opzetten of als kinkapje gebruiken. Ik reis één of twee keer per maand met de ICE richting Zuid-Duitsland maar sinds het weer verplicht is om een FFP2 te dragen ben ik geen één keer aangesproken vanwege het dragen verkeerde mondkapje. Dat was in 2021 wel anders toen regeltjes strikt werden gehandhaaft (Duitsers blijven Duitsers tenslotte )

• Yankovic
AW_Bos schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:49:
[...]

Ik weet niet hoe het nu in Duitsland is. Maar toen de FFP2 verplicht werd, was het daar met een stoffen mondmasker echt niet te doen om in een winkel binnen te komen. Zelfs niet als je daar FFP2 mondkapjes wou kopen. Mijn moeder werd zelfs de drogist uitgestuurd toen ze daar FFP2's wou kopen. Nou, ze mocht uiteindelijk naar binnen op voorwaarde dat ze die direct zou pakken uit het schap, afstand hield, en direct bij de kassa deze liet afrekenen, waarna ze die direct op moest zetten als ze daar verder wou winkelen.

Gelukkig zijn we verlost van die dingen. En Duitsland dus bijna ook in het OV. Ik verheug me weer om daar te reizen, en dan zonder die 'berensnuit' of 'koffiefilter' op je bakkes. Voor het geval dát heb ik nog wel een 'corona lade' thuis met wat zelftests en wat mondkapjes, voor al het ooit weer terugkeert. maar daar gaan we maar niet van uit. Liever: 'Eens, maar nooit meer!'
Haha ja, ik was ook totaal verrast hier nog rekening mee te moeten houden voor Duitsland. En ga dus eigenlijk een weekje te vroeg die kant op. Gezien de gevarieerde ervaringen toch maar een paar stuks ffp2 aangeschaft en hopelijk valt het mee in de trein. Zelfs als dat kapje op moet alsnog relaxter dan met de auto in de file terwijl het sneeuwt :)

• bvk
  • Laatst online: 01:14

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Cool, ik kan blijkbaar tegenwoordig met de metro naar mijn werk!

* bvk is toch maar gewoon op Duivendrecht uitgestapt om daar de IC te nemen... ;)

Ook apart, ik heb dus elke dag die IC van 13.10 vanaf Duivendrecht naar Schiphol maar waarom steeds een andere treinsamenstelling?

Dinsdag: 2x DDZ6
Woensdag: 1x DDZ4
Donderdag: 2x DDZ4

Dinsdag dus drie keer zoveel capaciteit als woensdag voor dezelfde trein. Heeft dat te maken met de verwachtte drukte?

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

Op woensdag had er een DDZ6 moeten rijden volgens de planning en op dinsdag een DDZ6+4. Beiden waren dus niet volgens plan uitgevoerd.
Maar inderdaad, inzet is over het algemeen een combinatie van reizigersprognose en wat haalbaar is in de materieelplanning. Daardoor verschilt de geplande inzet dus ook per dag.

[Voor 40% gewijzigd door EDIT op 20-01-2023 06:40]

• LordSinclair
En over die informatie voorziening die de NS verzorgd. De informatie op de NS website:
Door werkzaamheden: tussen Amsterdam Centraal en Wien Hbf is de internationale dienstregeling aangepast.
Dan denk je, jeetje dat is een flink traject waarop ze aan het werk zijn. Zou dat invloed hebben op het traject door Nederland? Dan ga je naar Bahn.de
Düsseldorf Hbf->Koblenz Hbf: Bauarbeiten. Die Halte Köln Hbf und Bonn Hbf entfallen.
Oh, er is dus alleen een stukje door Duitsland anders.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Dat krijg je met reisinformatie die automatisch gegenereerd wordt, en die het station Koblenz Hbf en waarschijnlijk Düsseldorf Hbf niet kent. Maar op sich klopt het wel. De dienstregeling is aangepast, want je komt ongetwijfeld later aan op je bestemming. Het is net hoe je het leest en interpreteert.

Ook op de TMC in de auto zag ik een jaar of 5 geleden zulke vage informatie. "Werkzaamheden over een traject van 106 km tussen A en B". Dan sta je verbaasd te kijken. Uiteindelijk waren het maar een paar wegversmallingen van in totaal tien kilometer ofzo, over een lengte van 106 km tussen de plaatsen A en B.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:16
Koblenz en Düsseldorf (of eigenlijk Keulen en Bonn want daar wordt niet gestopt) zijn toch plaatsen waar internationale NS-treinen stoppen? Hoe kunnen die niet in het NS systeem staan zoals ze bijvoorbeeld wel beschikbaar zijn van Thalys of IC Brussel?

Je hebt gelijk dat het technisch gezien klopt, maar de manier waarop het beschreven staat suggereert grotere problemen dan 2 stations die vervallen. Voor Nederlandse treinen wordt niet gezegd dat op het traject Maastricht-Alkmaar er een aangepaste dienstregeling is ivm een trein die niet stopt op Zaandam.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Daar heb je gelijk in. Maar het systeem kent die werkzaamheden blijkbaar niet op het specifieke traject zelf. Dus dan maar gewoon aangeven dat je op de hele route hinder hebt.

[Voor 23% gewijzigd door AW_Bos op 21-01-2023 11:05]

• Yankovic
Autonoesis schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:55:
[...]

Vanuit Nederland zet voor Oberhausen niemand vrijwillig zo'n ding op tenzij een Schaffner je erop wijst. Hoewel een groot deel van de Duitsers braafjes een FFP2 opzet, zijn er voldoende stronteigenwijze reizigers (including me) die voor spek en bonen zo'n verfrommeld medisch mondkapje opzetten of als kinkapje gebruiken. Ik reis één of twee keer per maand met de ICE richting Zuid-Duitsland maar sinds het weer verplicht is om een FFP2 te dragen ben ik geen één keer aangesproken vanwege het dragen verkeerde mondkapje. Dat was in 2021 wel anders toen regeltjes strikt werden gehandhaaft (Duitsers blijven Duitsers tenslotte )
Tot aan Frankfurt werd er inderdaad niet zo moeilijk gedaan. Daarna vond een conducteur het toch wel fijn om nog even goed gebruik te maken van de laatste weken dat ze verplicht zijn :-)

Was wel blij dat ik mijn kaartje met QR code had uitgeprint. De telefoon switchde steeds naar Google Wallet als ik de code bij het incheckpoortje van de NS liet zien

• LordSinclair
AW_Bos schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:04:
Daar heb je gelijk in. Maar het systeem kent die werkzaamheden blijkbaar niet op het specifieke traject zelf. Dus dan maar gewoon aangeven dat je op de hele route hinder hebt.
Dus dat is iets dat verbeterd kan worden ipv van die vage informatie te geven. Het heeft compleet geen invloed op de opstapplaatsen in Nederland. Wat soms wel anders is als er een andere route door Nederland wordt genomen.

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Het probleem is dat de informatie vaag is inderdaad, niet dat die niet relevant is. Köln en Bonn zijn nou niet plaatsen waar niemand ooit uit hoeft. Geef gewoon aan dat er daar niet gestopt wordt. Niet "dienstregeling aangepast", dat kan zo nietszeggend zijn als een minuut eerder vertrek o.i.d.

• StupidMonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:09
Yankovic schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:19:
[...]
Was wel blij dat ik mijn kaartje met QR code had uitgeprint. De telefoon switchde steeds naar Google Wallet als ik de code bij het incheckpoortje van de NS liet zien
Wat meestal helpt is je NFC uitschakelen. Dan begrijpt het poortje wat je probeert te doen. ;)

i7 950 - 12gb kingston ddr3 - nvidia 1080 8gb

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
StupidMonkey schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:26:
[...]

Wat meestal helpt is je NFC uitschakelen. Dan begrijpt het poortje wat je probeert te doen. ;)
Volgens mij had de NS International app een beveiliging ingebouwd die automatische NFC uitzette bij het openen. Er was wel een toestemmingsslag voor nodig. Maar nu mag dit nog in de NS app.

• Yankovic
AW_Bos schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:33:
[...]

Volgens mij had de NS International app een beveiliging ingebouwd die automatische NFC uitzette bij het openen. Er was wel een toestemmingsslag voor nodig. Maar nu mag dit nog in de NS app.
En de DB app dan ook :) maar die zullen de Nederlandse poortjes denk ik niet zo snel als prioriteit zien.
NFC uitschakelen kan natuurlijk, maar is natuurlijk beter als dat niet zou hoeven

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:10
Evest schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:24:
Het probleem is dat de informatie vaag is inderdaad, niet dat die niet relevant is. Köln en Bonn zijn nou niet plaatsen waar niemand ooit uit hoeft. Geef gewoon aan dat er daar niet gestopt wordt. Niet "dienstregeling aangepast", dat kan zo nietszeggend zijn als een minuut eerder vertrek o.i.d.
Maar voor de NIghtjet waar de melding over gaat, gaat het om misschien een handvol mensen voor wie de specifieke melding relevant is, dan kan een meer generieke melding voldoen. Al ben ik het er wel mee eens dat die in dit geval net iets te vaag is, nu lijkt het alsof de dienstregeling in Nederland ook aangepast zou kunnen zijn, het zou al beter zijn als het traject vanaf Arnhem genoemd zou worden, zodat duidelijk is dat het alleen om het buitenlandse deel gaat.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:15
Ligt heel erg aan degene die je controleert, vrees ik. Maar ik heb afgelopen jaar best veel met de ICE gereisd en best veel mensen met een "normaal mondkapje" gezien waar verder niet moeilijk over gedaan werd. :)

Hello. Is it me you're looking for?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 16:43
https://nos.nl/l/2461085
Thalys-naam verdwijnt nog dit jaar van treinen vanwege fusie met Eurostar

De naam Thalys zal nog dit jaar van de treinen verdwijnen die onder meer van Amsterdam naar Parijs rijden. Dat maakte Eurostar-topvrouw Gwendoline Cazenave bekend bij een presentatie in Brussel. Het is een volgende stap in de fusie die Eurostar en Thalys in 2019 aankondigden.

• ArcticWolf
Jammer, Thalys is toch wel een iconische naam geworden in de loop der jaren.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:45

Get!em

Oh die ja!

Iconisch ja.

Maar de treinen daarvan die in NL rijden zijn ondertussen ook een oude bak roest. De Eurostar treinen lijken veel lichter en soepeler en vooral veel moderner.

Zowel op de perrons bij aankomst en wegrijden als ook op afstand van het spoor is het echt een enorm verschil in trillingen en lawaai.

• Arator
Get!em schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:50:
Iconisch ja.

Maar de treinen daarvan die in NL rijden zijn ondertussen ook een oude bak roest. De Eurostar treinen lijken veel lichter en soepeler en vooral veel moderner.

Zowel op de perrons bij aankomst en wegrijden als ook op afstand van het spoor is het echt een enorm verschil in trillingen en lawaai.
Die stellen zijn dan ook al van 1996, de PBKA zijn een jaartje jonger. Een paar jaar geleden nog met een bestuurder gesproken en die zei dat die stellen eigenlijk op waren. Ze hadden gehoopt dat er nieuwe werden aangekocht, maar het werd een revisie.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:36

franssie

Save the albatross

uit dat artikel, echt bizar
De huidige Thalys-treinen kunnen 400 passagiers vervoeren, de Eurostar-treinen 900.

Ook wil de topvrouw de capaciteit van de vertrekterminals in Amsterdam en Rotterdam vergroten. Op die manier zouden 600 in plaats van 200 mensen per station op de trein kunnen stappen.
Dus, er passen 900 passagiers in, er kunnen er 200 instappen.

Ik ben een rondreis door Europa aan het plannen, ik zal daar later in een post nog uitgebreid op terug komen, maar makkelijk maken ze het niet. Echt overal loop ik tegen de gekste beperkingen en onduidelijkheden aan.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, de Eurostar naar het VK heeft gewoon een serieus probleem met de douanecontrole. Je moet 900 passagiers een volledige vliegtuigcontrole laten ondergaan, voor een tijdje opvangen in wachtkamers en ze dan in redelijke tijd laten instappen.
Dat gebeurt nergens in Europa met de trein. De Fransen proberen het elke keer door pas 5 minuten voor vertrek het perron van de trein aan te kondigen en dat resulteert in chaos. En dan hoeven ze daar niet door een security.

Open Source landkaart

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

De terminal in Amsterdam is m.i. wat klein bemeten; het is letterlijk een gebouwtje op het perron.

Op Gare du Nord zie je dat er bij de bouw al rekening is gehouden met groei; de terminal neemt daar een halve verdieping van het stationsgebouw in beslag. Het voelt daar ook veel meer aan als een vliegveld met ruimere wachtmogelijkheden en een ruimer opgezette douanestraat (in vergelijking met Amsterdam dan).

Een alternatief is om met TEFKAT* naar Paris Gare du Nord te reizen en daar over te stappen op een Eurostar richting Londen. Dan hoef je niet door dat smalle gebouwtje in Amsterdam. Je bent wel wat langer onderweg, maar de treinen vanuit Parijs zijn minder vaak uitverkocht.

*The Eurostar formerly known as Thalys

• ericplan
  • Laatst online: 21:32

ericplan

5180 Wp PV

De Eurostar terminal op Amsterdam CS gaat binnenkort tijdelijk (maar langdurig) naar de Amstelpassage vanwege werkzaamheden.
Misschien dat ze daar meer plek kunnen creëren, de Amstelpassage is vrijwel ongebruikt.
https://www.treinenweb.nl...t-een-nieuwe-locatie.html

A'dam ZonPHP PVOutput

• Bacchus
Maasluip schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:31:
Ja, de Eurostar naar het VK heeft gewoon een serieus probleem met de douanecontrole. Je moet 900 passagiers een volledige vliegtuigcontrole laten ondergaan, voor een tijdje opvangen in wachtkamers en ze dan in redelijke tijd laten instappen.
Dat gebeurt nergens in Europa met de trein. De Fransen proberen het elke keer door pas 5 minuten voor vertrek het perron van de trein aan te kondigen en dat resulteert in chaos. En dan hoeven ze daar niet door een security.
In de luchtvaart heb je alleen de veiligheidscontrole voor vertrek, immigratie en douane zijn altijd in het ontvangende land. Soms moet je wel van tevoren een visum aanvragen of een (online) formulier invullen, natuurlijk.
Bedoel je zo'n soort veiligheidscontrole, immigratie of douane? Die eerste lijkt me eigenlijk wel een beetje overdreven, namelijk. Zoiets hebben we voor de Gotthard toch ook niet?

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Bacchus schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:43:
[...]

In de luchtvaart heb je alleen de veiligheidscontrole voor vertrek, immigratie en douane zijn altijd in het ontvangende land. Soms moet je wel van tevoren een visum aanvragen of een (online) formulier invullen, natuurlijk.
Bedoel je zo'n soort veiligheidscontrole, immigratie of douane? Die eerste lijkt me eigenlijk wel een beetje overdreven, namelijk. Zoiets hebben we voor de Gotthard toch ook niet?
Nee, maar Zwitserland is dan ook een stuk relaxter als het op dit soort dingen aankomt.

Het VK is van mening dat Frankrijk, België en Nederland er voor moeten zorgen dat er geen illegalen het land binnen komen met de Eurostar. Dus zit de controle bij de trein aan de voorkant van de reis en niet aan het einde. Dat was ooit de voorwaarde waarmee het VK instemde met de Channel Tunnel. Dat is ook vastgelegd i neen verdrag.

Als je op St. Pancras uitstapt, is er ook geen enkele barrière meer; geen douane, geen immigratiedienst. Het is een normaal perron (wel gescheiden van de andere treinen). Je loopt zo het stationsgebouw uit en staat in hartje Londen.

• Wally2002
Maasluip schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:31:
Er zijn zoals @Bacchus aangeeft 3 type controles.

De douane controle (goederen) is het minst problematisch. Voor zover ik weet gebeurd dat op de trein zelf met willekeurige controles.

De paspoortcontrole zijn er twee: NL en UK direct achter elkaar in de vertrekterminal.

De security controle is opgelegd vanuit de Kanaaltunnel.

Ik neem aan dat je het vooral over de security controle hebt? Want die is echt uniek in verband met de tunnel. Paspoortcontroles en douanecontroles vind je elders ook in Europa.

• cazzer22
[...]

Niet helemaal. vlieg je naar buiten Schengen, dan heb je ook op de vertrekkende luchthaven paspoortcontrole. Daar willen ze ook graag weten wie weg gaat, niet alleen wie er binnen komt. Wel is de paspoortcontrole vaak pas verderop op de luchthaven, waar de veiligheidscheck in het begin zit.

• Wally2002
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:49:
[...]

Nee, maar Zwitserland is dan ook een stuk relaxter als het op dit soort dingen aankomt.

Het VK is van mening dat Frankrijk, België en Nederland er voor moeten zorgen dat er geen illegalen het land binnen komen met de Eurostar. Dus zit de controle bij de trein aan de voorkant van de reis en niet aan het einde. Dat was ooit de voorwaarde waarmee het VK instemde met de Channel Tunnel. Dat is ook vastgelegd i neen verdrag.

Als je op St. Pancras uitstapt, is er ook geen enkele barrière meer; geen douane, geen immigratiedienst. Het is een normaal perron (wel gescheiden van de andere treinen). Je loopt zo het stationsgebouw uit en staat in hartje Londen.
Zwitserland is Schengen dus geen paspoortcontrole. Geen EU dus wel controle van goederen (douane).

Dat je gelijk bij vertrek ook de UK immigratie doorgaat is erg prettig, dan heb je alles gelijk gehad.
Is er bekend wat grootste capaciteitsknelpunt is: security of paspoortcontrole?

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:21
Hoe gaat de controle op de veerboot naar Engeland? Heb je daar ook UKBF in Nederland?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Als je buiten Schengen gaat word je eerst zelf (met je carry-on) gecontroleerd en dan ga je langs de marechaussee die je papieren bekijkt. En dan heb je een grote wachtruimte (de terminal) om de reizigers op te vangen en boarding duurt een tijd (als je tot 800 passagiers aan boord wil brengen).
Die grote wachtruimte is er niet in Amsterdam en de tijd om een trein een half uur langs het perron te zetten om iedereen aan boord te krijgen is er eigenlijk ook niet.

Het VK is geen Schengen, is tegenwoordig geen EU meer en heeft zeer stringente eisen om illegale immigratie te voorkomen. Dus het is wel iets speciaals ja.

Open Source landkaart

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Maasluip schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:45:
[...]
Het VK is geen Schengen, is tegenwoordig geen EU meer en heeft zeer stringente eisen om illegale immigratie te voorkomen. Dus het is wel iets speciaals ja.
Het grootste probleem dat ze daar met illegalen hebben, is dat de meesten volkomen legaal binnenkomen en vervolgens te lang blijven. Daarnaast heeft het VK een groot probleem met het registreren van uitgaande reizigers (gebeurt niet, waardoor illegaal verblijf niet opgemerkt wordt).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Wally2002
Maasluip schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Als je buiten Schengen gaat word je eerst zelf (met je carry-on) gecontroleerd en dan ga je langs de marechaussee die je papieren bekijkt.
De security check heeft niets te maken met Schengen/non-Schengen. Dit is uitsluitend vanwege de hoge eisen die de Kanaaltunnel stelt. (uiteraard gaat die tunnel naar een non-Schengen land dus klopt het een soort van wat je schrijft. )

En je gaat nadat je langs de Koninklijke marechaussee bent gegaan, ook langs de UK Borderforce.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

De Eurostar terminal in Rotterdam is toch ook niet zo groot? Die is denk ik wel wat makkelijker groter te maken, dus de Eurostar maar laten eindigen op Rotterdam en dan met de ex-thalys naar Amsterdam? :p

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wally2002 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:57:
[...]

De security check heeft niets te maken met Schengen/non-Schengen.
Dat zeg ik ook niet, ik zeg dat als je naar een niet-Schengenland gaat, je een securitycheck en een identieitscontrole krijgt.
Ik zeg niet dat die securitycheck alleen voor niet-Schengenlanden is.

Ik geef aan wat de procedure is en dat dat voor de Eurostar ook zo gedaan moet worden. En dat daar de infrastructuur niet voor is. Bij vliegen is dit de normaalste gang van zaken en is er ook ruimte voor, bij treinreizen niet.
En ook in London zijn er beperkingen met het aantal reizigers dat verwerkt kan worden.

Open Source landkaart

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-02 10:32
In Londen is de capaciteit ook vrij beperkt.
Ik was er in april met mijn dochter. Iedereen komt "op tijd" omdat je geen idee hebt hoe lang de controles duren.

Vóór de controles lange rijen, ná de controles een vrij kleine wachtruimte, voor misschien een kwart van de mensen een zitplaats, een eindeloze rij voor de drankbalie.
Heel veel mensen met grote koffers (allemaal vakantiegangers) en vrij laat wordt pas bekend gemaakt vanaf welk perron de trein gaat. En nog later gaan de deuren naar het perron open. Met twee treinen vlak na elkaar (Parijs en Amsterdam) geeft dat een behoorlijke chaos.

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:21
noppus schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:36:
In Londen is de capaciteit ook vrij beperkt.
Ik was er in april met mijn dochter. Iedereen komt "op tijd" omdat je geen idee hebt hoe lang de controles duren.

Vóór de controles lange rijen, ná de controles een vrij kleine wachtruimte, voor misschien een kwart van de mensen een zitplaats, een eindeloze rij voor de drankbalie.
Heel veel mensen met grote koffers (allemaal vakantiegangers) en vrij laat wordt pas bekend gemaakt vanaf welk perron de trein gaat. En nog later gaan de deuren naar het perron open. Met twee treinen vlak na elkaar (Parijs en Amsterdam) geeft dat een behoorlijke chaos.
De terminal in London is toch behoorlijk ruim en heeft voldoende capaciteit. Al woon en werk ik al ruim 2,5 jaar niet meer in London en heb sindsdien ook niet meer gereisd met de Eurostar dus ik weet niet hoe het nu is. Maar pre-corona kwam het vooral omdat er niet voldoende personeel was bij de bagagecontrole banden en er maar een beperkt aantal douaneloketten waren geopend. Want alleen EU-burgers met een passport konden gebruik maken van de automatische passport controle. Sinds de Brexit is alle controle waarschijnlijk weer ouderwets handwerk waarvoor meer personeel voor nodig is?

De rij voor de incheckpoortjes was wel lang maar werd als buffer gebruikt voor de bagagecontrole. Bij drukte werden soms verschillende wachtrijen gemaakt voor Brussel en Paris dat de doorstroming iets verbeterde. Of je mocht legaal voorkruipen als je aan de late kant was. Het klopt wel dat bij drukke periodes is het behoorlijk hectisch was met soms ruim 15 minuten vertraging bij vertrekt omdat niet iedereen tijdig door de Douane kon.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Blijkbaar was de capaciteit pre-Brexit 2.200 ppu en nu 1.500. Dus twee volle E320's per uur gaat niet meer lukken, laat staan als je ze vrijwel tegelijkertijd wil laten vertrekken.

Open Source landkaart

• cazzer22
handoff schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:23:
Hoe gaat de controle op de veerboot naar Engeland? Heb je daar ook UKBF in Nederland?
Afgelopen zomer dat gedaan vanaf Hoek van Holland (met auto), je hebt bij de poort ticket controle, daarna paspoortcontrole door de marechaussee,, en daarna mag je de boot op. Na aankomst heb je in Engeland nogmaals controle van je paspoort. Terug precies hetzelfde, controle aan beide kanten.

Ik moet wel zeggen, vanuit je eigen auto is het veel relaxter dan op een luchthaven. veiligheidscontroles heb je overigens niet.

• cazzer22
Freee!! schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:53:
[...]

Het grootste probleem dat ze daar met illegalen hebben, is dat de meesten volkomen legaal binnenkomen en vervolgens te lang blijven. Daarnaast heeft het VK een groot probleem met het registreren van uitgaande reizigers (gebeurt niet, waardoor illegaal verblijf niet opgemerkt wordt).
Klopt helemaal, afgelopen zomer werd er bij binnenkomst gestempeld voor non-EU burgers (ze moesten nog een stempel gaan zoeken) maar bij vertrek alleen een blik. Geen stempel of scan in computer.

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-02 10:32
Autonoesis schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:42:
[...]

De terminal in London is toch behoorlijk ruim en heeft voldoende capaciteit. Al woon en werk ik al ruim 2,5 jaar niet meer in London en heb sindsdien ook niet meer gereisd met de Eurostar dus ik weet niet hoe het nu is. Maar pre-corona kwam het vooral omdat er niet voldoende personeel was bij de bagagecontrole banden en er maar een beperkt aantal douaneloketten waren geopend. Want alleen EU-burgers met een passport konden gebruik maken van de automatische passport controle. Sinds de Brexit is alle controle waarschijnlijk weer ouderwets handwerk waarvoor meer personeel voor nodig is?

De rij voor de incheckpoortjes was wel lang maar werd als buffer gebruikt voor de bagagecontrole. Bij drukte werden soms verschillende wachtrijen gemaakt voor Brussel en Paris dat de doorstroming iets verbeterde. Of je mocht legaal voorkruipen als je aan de late kant was. Het klopt wel dat bij drukke periodes is het behoorlijk hectisch was met soms ruim 15 minuten vertraging bij vertrekt omdat niet iedereen tijdig door de Douane kon.
Nou, na Brexit kan de paspoortcontrole best strenger gemaakt zijn, en daardoor trager. Het was, met ( als de dienstregeling zo is als nu) een trein naar Parijs om 17:56 en de trein naar Amsterdam om 18:01 echt in de wachtruimte idioot druk. Zelfs staand wilden er steeds mensen passeren, die ook een plekje om te staan moesten zoeken.

• Wally2002
Maasluip schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Dat zeg ik ook niet, ik zeg dat als je naar een niet-Schengenland gaat, je een securitycheck en een identieitscontrole krijgt.
Ik zeg niet dat die securitycheck alleen voor niet-Schengenlanden is.
Helder, ik las het namelijk alsof je de controle (incl security) koppelde aan het buiten Schengen reizen (het woord 'als' als voorwaarde).

En ik besef me net dat jouw tekst over een luchthaven gaat, terwijl ik, n.a.v. de quote van Bacchus, dacht dat je het specifiek over de Eurostar had (omdat Bacchus een nadere vraag stelt nav jouw eerste opmerking over de ' douanecontrole' bij Eurostar).

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:21
OVpay (betalen met je bankpas) gaat bij NS vanaf 1 februari van start voor het grote publiek. https://www.nrc.nl/nieuws...n-heel-nederland-a4155329

• Bacchus
OVpay is een goed begin, eigenlijk wat de anonieme OV-chipkaart in eerste instantie had moeten zijn. Zonder ondersteuning voor abonnementen is het wel enkel voor incidentele reizigers.

• ArcticWolf
Bacchus schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:05:
OVpay is een goed begin, eigenlijk wat de anonieme OV-chipkaart in eerste instantie had moeten zijn. Zonder ondersteuning voor abonnementen is het wel enkel voor incidentele reizigers.
Betalen met de pinpas is anoniem?? 8)7

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

handoff schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:43:
OVpay (betalen met je bankpas) gaat bij NS vanaf 1 februari van start voor het grote publiek. https://www.nrc.nl/nieuws...n-heel-nederland-a4155329
Wat ik mij afvraag is in hoeverre dit een verbetering gaat zijn voor buitenlanders. Het was volgens mij nog niet zo heel erg lang geleden dat je buiten de stations Schiphol en Amsterdam CS niet met CC kon betalen, toch?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 69 70 71 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee