Toon posts:

Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 71 ... 74 Laatste
Acties:

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 08:45
ArcticWolf schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:34:
[...]
Betalen met de pinpas is anoniem?? 8)7
Ik doelde met anoniem vooral op het onderscheid met de OV-chipkaart met naam en pasfoto. Misschien is "niet-gepersonaliseerd" dan een betere omschrijving.

In de praktijk is de niet-gepersonaliseerd OV-chipkaart voor eigenlijk alle gebruikers net zo anoniem als de bankrekening waar je hem vandaan oplaadt. Theoretisch kun je namelijk inderdaad je OV-chipkaart opladen met contant geld maar ik moet de eerste nog tegenkomen die vijftig euro aan muntgeld bij zijn bank bestelt om vervolgens door een NS-betaalautomaat te gooien, als je er al een kunt vinden die contant accepteert.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:50
Bacchus schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Ik doelde met anoniem vooral op het onderscheid met de OV-chipkaart met naam en pasfoto. Misschien is "niet-gepersonaliseerd" dan een betere omschrijving.

In de praktijk is de niet-gepersonaliseerd OV-chipkaart voor eigenlijk alle gebruikers net zo anoniem als de bankrekening waar je hem vandaan oplaadt. Theoretisch kun je namelijk inderdaad je OV-chipkaart opladen met contant geld maar ik moet de eerste nog tegenkomen die vijftig euro aan muntgeld bij zijn bank bestelt om vervolgens door een NS-betaalautomaat te gooien, als je er al een kunt vinden die contant accepteert.
Niet alleen theoretisch maar ook gewoon in de praktijk op te laden met contant geld. Elk NS station heeft minimaal een automaat die cash accepteert. En ik zie toch regelmatig mensen bij de automaten die met muntgeld opladen. Vooral de automaten van de stadsvervoerder, dus waarschijnlijk wat minder grote bedragen ivm de korte ritten.

Bij de automaten moet je inderdaad in de weer met muntgeld, maar ik vermoed dat je bij het loket ook cash met briefgeld kunt betalen, al dan niet met een kleine opslag voor lokethandeling.

Blijft er nog wel over de camerabewaking en -registratie in de stations...

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:26

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

[YouTube: https://youtu.be/dxz3W0Q3Y_U]

Deze wilde ik toch echt even delen. Als een stiltecoupé voor sommige mensen al een uitdaging is, denk ik niet dat mensen dit wel kunnen, hoe fijn het ook klinkt. :)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:49

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik blijf die deurknop van de SNG maar irritant vinden. Is het nou touch, of moet je toch hard drukken? En waar precies?

Het lukt me in ieder geval nooit om met één enkele druk de deuren te openen... :o

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• Wally2002
bvk schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 00:11:
Ik blijf die deurknop van de SNG maar irritant vinden. Is het nou touch, of moet je toch hard drukken? En waar precies?

Het lukt me in ieder geval nooit om met één enkele druk de deuren te openen... :o
Dat is vooral bij het uitstappen neem ik aan? Daar ben ik althans me vaak aan het afvragen of drukken al zin heeft.
Het werkt helaas niet heel intuïtief, zoals bv de tram in Rotterdam waar de knop gaat knipperen om aan te geven dat gedrukt kan worden , en vast gaat branden na indrukken totdat de deuren vrijgegeven worden na stilstand.

[Voor 6% gewijzigd door Wally2002 op 28-01-2023 05:20]

De knop hoeft niet heel erg hard ingedrukt te worden in mijn ervaring. Even kort drukken is gewoon voldoende. Wacht wel even tot de knop groen brandt.
Je kan tijdens het uitschuiven van de trede trouwens ook al drukken, de deur schuift dan open zodra de trede in de juiste positie is, ook al brandt het knopje nog niet (dus drukken kan zodra de deuren zijn vrijgegeven door de machinist).

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-03 08:46
Maasluip schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:31:
Ja, de Eurostar naar het VK heeft gewoon een serieus probleem met de douanecontrole. Je moet 900 passagiers een volledige vliegtuigcontrole laten ondergaan, voor een tijdje opvangen in wachtkamers en ze dan in redelijke tijd laten instappen.
Dat gebeurt nergens in Europa met de trein. De Fransen proberen het elke keer door pas 5 minuten voor vertrek het perron van de trein aan te kondigen en dat resulteert in chaos. En dan hoeven ze daar niet door een security.
De noodzaak voor een douane en paspoortcontrole voor vertrek snap ik niet zo. In gouwe ouwe tijd (lees tot 2020 en een paar maanden in 2022) reed er een HSL-trein tussen Helsinki en Sint-Petersburg waarbij de controle van de passagiers die op eindstations waren ingestapt gewoon in de trein plaats vond. Op stations net voor de grens werden perrons hermetisch afgesloten en werden passagiers wel vooraf gecontroleerd. Daarbij is Rusland een van de weinige landen waarbij je het land uit altijd langs de douane gaat, of je met de trein gaat, of met het vliegtuig vertrekt. Verenigd Koninkrijk zal wel bepaalde redenen hebben om het anders te doen, maar ik zal mede daardoor niet snel een Eurostar nemen naar Londen.
Raven schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:17:
[...]

Wat ik mij afvraag is in hoeverre dit een verbetering gaat zijn voor buitenlanders. Het was volgens mij nog niet zo heel erg lang geleden dat je buiten de stations Schiphol en Amsterdam CS niet met CC kon betalen, toch?
Ik kan mij herinneren dat ik al jaren geleden mijn saldo met American Express kon opwaarderen, dus de NS vond ik best vooruitstrevend op dat gebied.

[Voor 16% gewijzigd door exelletor op 28-01-2023 08:28]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
exelletor schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:24:
[...]
Verenigd Koninkrijk zal wel bepaalde redenen hebben om het anders te doen, maar ik zal mede daardoor niet snel een Eurostar nemen naar Londen.
Voorkomen dat vluchtelingen op het grondgebied van jouw land komen voorkomt dat je ze moet opnemen :X

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tientallen keren vandalisme in trein Enschede-Zwolle: "Reizigers spoelen shoarma door toilet"
Ik zie dat Keolis weer een smoesje heeft gevonden om de toiletten gesloten te houden, voorheen was dat corona, waarbij na politieke ophef de briefjes met reden weg werden gehaald maar de toiletten gesloten bleven.

Nu gebruiken ze dit als smoesje:
Van een broodje shoarma tot een paar schoenen: volgens Keolis worden de gekste dingen door het toilet gespoeld. "We hebben niet alle toiletten afgesloten", benadrukt woordvoerder Lotte Hendriksen. "Veel toiletten zijn defect door vandalisme. Daarom hebben we nu ook posters opgehangen met de oproep om de toiletten netjes te houden."
Hoe kun je schoenen door dat kleine gat krijgen? 8)7

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:56

NMH

Moderator General Chat
In Duitsland komt het goedkope OV ticket in blijvende en wat minder goedkope vorm terug:
Reizigers in Duitsland kunnen vanaf 1 mei weer gebruikmaken van goedkoper openbaar vervoer. Voor 49 euro per maand kun je dan onbeperkt reizen met bussen, trams, metro's en regionale treinen in heel Duitsland. [...] Het ticket is straks geldig in al het stads- en streekvervoer, maar niet in intercity's en hogesnelheidstreinen.

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Ben benieuwd of het weer een gratis ICE feestje gaat worden, met de 9 euro ticket werd het zon grote chaos dat ik voor elke idee om een lange afstandsreis te doen met lokale treinen direct af kon schieten en eenvoudig een flexpreis ICE ticket kon kopen en vervolgens door de fahrgastrechte molen halen om het geld weer terug te krijgen omdat de lokale trein uitgevallen was :^)

Een keer daadwerkelijk gedaan in de 9 euro periode toen ik van Berlijn naar Düsseldorf reisde met een vriend met alleen de lokale treinen, we hadden de laatste aansluiting mogelijk met alleen lokale treinen die dag en met de eerste trein direct anderhalfuur vertraging te pakken. 180 euro terug gekregen van DB voor de ICE tickets

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Raven schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:44:
Tientallen keren vandalisme in trein Enschede-Zwolle: "Reizigers spoelen shoarma door toilet"
Ik zie dat Keolis weer een smoesje heeft gevonden om de toiletten gesloten te houden, voorheen was dat corona, waarbij na politieke ophef de briefjes met reden weg werden gehaald maar de toiletten gesloten bleven.

[...]

Babyschoentjes :Y :Y)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:01

Afgelopen week een wintersportreis gemaakt met de NightJet van de OBB. Op de heenweg had ik een slaapcoupe voor mij alleen. Prima, eigen wasbakje, fatsoenlijke deur en gordijn voor de ramen (jammer van een uur vertraging).

Ik begreep van reisgenoten dat de andere rijtuigen meer gedateerd waren, jammer, ik had het idee dat de NightJet juist de hele boel een flinke upgrade had gegeven t.a.v. een 20 jaar geleden.

Op de terugweg had ik zo'n zelfde coupe maar dan voor 3 personen. En dan begint het op te vallen dat de trein helemaal niet gericht is op vakantiegangers. Je kan in het coupe amper de bagage van 3 personen kwijt, tijdens het slapen maar op de grond en in zitpositie maar op het bovenste bed. Wederom weer een uur vertraagd en helaas werd tijdens een lang oponthoud onderweg ook de ventilatie uitgezet. Dan wordt het rap warm in het bovenste bed.

Leuk die live informatie in de app a.d.h.v. de aan boord wifi.

De locatie op de kaart klopt. Maar ik wist niet dat Den Helder aan de A28 lag en dat je dan langs Castricum komt, het zal wel met het stijgen van de zeespiegel te maken hebben :+

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• SideSwipe
  • Laatst online: 16:55

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Raven schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:44:

[...]

Nou.......... :P

Maar triest natuurlijk dat het zo gaat..

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LordSinclair schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:31:
[Afbeelding]
Afgelopen week een wintersportreis gemaakt met de NightJet van de OBB. Op de heenweg had ik een slaapcoupe voor mij alleen. Prima, eigen wasbakje, fatsoenlijke deur en gordijn voor de ramen (jammer van een uur vertraging).

Ik begreep van reisgenoten dat de andere rijtuigen meer gedateerd waren, jammer, ik had het idee dat de NightJet juist de hele boel een flinke upgrade had gegeven t.a.v. een 20 jaar geleden.

Op de terugweg had ik zo'n zelfde coupe maar dan voor 3 personen. En dan begint het op te vallen dat de trein helemaal niet gericht is op vakantiegangers. Je kan in het coupe amper de bagage van 3 personen kwijt, tijdens het slapen maar op de grond en in zitpositie maar op het bovenste bed. Wederom weer een uur vertraagd en helaas werd tijdens een lang oponthoud onderweg ook de ventilatie uitgezet. Dan wordt het rap warm in het bovenste bed.
ÖBB is nu bezig met nieuwe nachttreinen.
En ja, met 3 personen is zo'n coupe best krap. Ook als je 's morgens moet ontbijten. Ventilatie gaat uit als de locomotief eraf gaat. Normaal in Nürnberg en Köln West. En dat duurt wel een half uur.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:44
Per toeval op een artikel gebotst over de grensoverschrijdende treinverbindingen en de steun van de Europese commissie.
https://www.hln.be/nieuws...-naar-barcelona~a0a0ac4d/
De Commissie wil de betrokken spoorwegmaatschappijen en autoriteiten helpen om de vele problemen weg te werken die de lancering en uitbating van nieuwe grensoverschrijdende treinverbindingen voor passagiers bemoeilijken, zoals capaciteitstoewijzing en gebrekkige coördinatie tussen infastructuurbeheerders.

De pilootprojecten moeten aantonen dat die obstakels overwonnen kunnen worden, en als inspiratie dienen voor toekomstige projecten. “Nu de vraag naar groene mobiliteit groeit, moet de spoormarkt veel beter en sneller reageren, in het bijzonder voor lange en grensoverschrijdende reizen”, stelt eurocommissaris voor Transport Adina Valean in een persbericht.

Er is geen specifieke Europese financiering voor de tien pilootprojecten voorzien, maar er zijn wel uitzonderingen mogelijk, zo blijkt uit een document van de Commissie.

European Sleeper
Eén van de pilootprojecten is van European Sleeper, een Belgisch-Nederlands initiatief om de nachttrein een nieuwe impuls te geven. In mei lanceert het bedrijf een eerste verbinding tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn, maar het broedt dus ook op een verbinding tussen Amsterdam, Brussel en Barcelona.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
LordSinclair schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:31:
[Afbeelding]

Maasluip schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:49:
[...]

ÖBB is nu bezig met nieuwe nachttreinen.
En ja, met 3 personen is zo'n coupe best krap. Ook als je 's morgens moet ontbijten. Ventilatie gaat uit als de locomotief eraf gaat. Normaal in Nürnberg en Köln West. En dat duurt wel een half uur.
Het wisselt ook rijtuig hoe de kwaliteit is en per cabine in een rijtuig hoeveel ruimte je hebt, ik ben een paar weken terug naar Wenen geweest, heen had ik een rijtuig met defecte deur naar het volgende rijtuig (ging niet goed dicht) en werkte een van de toiletten niet, maar had ik een cabine die voor 3 personen inclusief bagage redelijk te doen zou zijn (zolang niet iedereen met complete hutkoffers aan zou komen), terwijl ik terug een rijtuig zonder defecten had, maar in een cabine zat die een stuk kleiner was (vrije vloer was ongeveer de helft en waar 3 personen inclusief bagage wel een uitdaging zou zijn). Nu had ik beide keren een cabine voor mezelf, dus ik had geen probleem met ruimte.

@LordSinclair : Ik hoop wel dat je iets meer dan een uur vertraging had, want dan krijg je compensatie. Ik had heen de pech dat ik 1 uur een 55 minuten vertraging had, want bij 2 uur had ik nog meer terug gekregen.NS International was wel redelijk vlot met de afhandeling van de compensatie, na een paar minuten had ik al bevestiging dat het het goedgekeurd was, en binnen 2 weken had ik het geld op mijn rekening, terwijl de feestdagen er nog tussen zaten.

• LordSinclair
Transportman schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:28:
@LordSinclair : Ik hoop wel dat je iets meer dan een uur vertraging had, want dan krijg je compensatie. Ik had heen de pech dat ik 1 uur een 55 minuten vertraging had, want bij 2 uur had ik nog meer terug gekregen.NS International was wel redelijk vlot met de afhandeling van de compensatie, na een paar minuten had ik al bevestiging dat het het goedgekeurd was, en binnen 2 weken had ik het geld op mijn rekening, terwijl de feestdagen er nog tussen zaten.
Ik heb bij de OBB geboekt omdat de NS geen tickets van A naar B had. Bij de OBB gaat het bij +60 minuten en ik had precies 1 uur vertraging. Ben benieuw hoe vlot de OBB het afhandelt. Ze hebben het reisschema dat je online bij je tickets krijgt al aangepast t.o.v. de dag voor vertrek toen ik daar nog eens keek. Opeens kom ik een half uur later aan, volgens het plan wat er nu staat 8)7

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Transportman schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:28:
[...]

Het wisselt ook rijtuig hoe de kwaliteit is en per cabine in een rijtuig hoeveel ruimte je hebt, ik ben een paar weken terug naar Wenen geweest, heen had ik een rijtuig met defecte deur naar het volgende rijtuig (ging niet goed dicht) en werkte een van de toiletten niet, maar had ik een cabine die voor 3 personen inclusief bagage redelijk te doen zou zijn (zolang niet iedereen met complete hutkoffers aan zou komen), terwijl ik terug een rijtuig zonder defecten had, maar in een cabine zat die een stuk kleiner was (vrije vloer was ongeveer de helft en waar 3 personen inclusief bagage wel een uitdaging zou zijn). Nu had ik beide keren een cabine voor mezelf, dus ik had geen probleem met ruimte.
Was het verschil dat je een normale en een de luxe cabine had? De tweede heeft douche en toilet in de cabine.

Open Source landkaart

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-03 08:46
Weet iemand welke informatie er allemaal op een Aztec code van NS e-ticket staat en wat de conducteur te zien krijgt op het moment dat hij je e-ticket scant? Ik las ergens dat de poortjes op stations helemaal niet kunnen registreren of een ticket wel of niet gebruikt is, maar dat probeer ik beter te begrijpen.

• Transportman
  • Nu online
Maasluip schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:10:
[...]

Was het verschil dat je een normale en een de luxe cabine had? De tweede heeft douche en toilet in de cabine.
Nee, beide keren een normale cabine, al zat ik op de heenweg wel naast zo een luxe cabine (had ook een tussendeur naar die cabine), misschien dat dat het verschil in zat.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
exelletor schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:59:
Weet iemand welke informatie er allemaal op een Aztec code van NS e-ticket staat en wat de conducteur te zien krijgt op het moment dat hij je e-ticket scant? Ik las ergens dat de poortjes op stations helemaal niet kunnen registreren of een ticket wel of niet gebruikt is, maar dat probeer ik beter te begrijpen.
Ik dacht dat de barcodes gestandaardiseerd waren maar heb recent niet geprobeerd om er één zelf te parsen. Er zijn libraries.

• Wally2002
exelletor schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:59:
Hier ben ik ook benieuwd naar. de privacy policy is heel uitgebreid maar kon niet zo snel meer info vinden. De NS community heeft vooral meldingen over niet werkende lezers en iPhones waar Apple Pay geactiveerd wordt als je niet de NS-app gebruikt (de app onderdrukt Apple Pay, maar een losse PDF bijvoorbeeld niet).

Zoals @ANdrode aangeeft kun je de Aztec code zelf uitlezen. Zijn wellicht ook speciale apps voor.
Vanuit eigen ervaring weet ik dat de poortjes slim genoeg zijn om een NS e-ticket te herkennen dat in de piek wordt aangeboden maar alleen in dal geldig is. En daar ook een gerichte foutmelding over te geven en dus niet open gaan.
Dat zou lokaal kunnen gebeuren op basis van de info uit de code, of door een ticketnr te verifiëren op een server.

En wat de conducteur kan zien, zou meer (door te koppelen met de verkoopadministratie) of minder kunnen zijn (ivm privacy overwegingen) dat wat er in de Aztec code staat.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Leuke mega-storing rondom Amsterdam:
Rondom Amsterdam en richting Utrecht, Flevoland, Rotterdam en Amersfoort rijden vrijdagochtend geen treinen door een grote sein- en wisselstoring. De NS waarschuwt reizigers in het westen van het land dat ze rekening moeten houden met "grote vertragingen en uitval van treinen".

De NS laat via de website weten nog te onderzoeken wat de precieze gevolgen voor de reizigers zijn. Ook is nog niet bekend waardoor de seinstoring is veroorzaakt.

De storing duurt voor zover nu bekend tot minstens 12.30 uur.
Bron: Geen treinen rond Amsterdam en wijde omgeving door grote storing

[Voor 20% gewijzigd door wildhagen op 03-02-2023 10:57]

Virussen? Scan ze hier!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
En weer opgelost
Vanwege een storing op de verkeersleidingspost Amsterdam was helaas korte tijd geen treinverkeer mogelijk in de regio Groot-Amsterdam. De storing is verholpen en het treinverkeer wordt weer opgestart. Raadpleeg uw reisplanner voor vertrek.
https://twitter.com/ProRail/status/1621447140420599808

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:15
Leuk, de Stationsbelevingsmonitor

Valt me op dat minimale stations het prima doen. In de top 5 vinden we een paar mooie Limburgse stations maar ook Oosterbeek en Mantgum: onoverdekte perrons met een fietsenstalling.

PV Output

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:10
Breda in de top 3 van Brabant is echt een lachertje natuurlijk, één van de meest afschuwelijke stations in heel het land. Lage Zwaluwe dan weer wel terecht helemaal onderaan.

[Voor 17% gewijzigd door Extraxyz op 03-02-2023 12:38]

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08:35
Wat is er mis met station Breda, ik kom er niet vaak langs maar dat station is toch ook redelijk nieuw.

• LordSinclair
LordSinclair schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:34:
[...]

Ik heb bij de OBB geboekt omdat de NS geen tickets van A naar B had. Bij de OBB gaat het bij +60 minuten en ik had precies 1 uur vertraging. Ben benieuw hoe vlot de OBB het afhandelt. Ze hebben het reisschema dat je online bij je tickets krijgt al aangepast t.o.v. de dag voor vertrek toen ik daar nog eens keek. Opeens kom ik een half uur later aan, volgens het plan wat er nu staat 8)7
Vandaag al een reactie gehad dat er 25% (plusminus) terug gestort gaat worden. Best vlot! d:)b

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:27

Get!em

Oh die ja!

Nu is dit een mega storing, maar gisteren al op HSL, vanochtend in herhaling op HSL en daarna heel Amsterdam.

Sowieso begint het jaar slecht op de HSL. Rotterdam - Amsterdam vv zit op 78% / 82% en dat is nog exclusief de 8% uitgevallen treinen YTD

https://kpi.prorail.nl/ui...rdam%20Centraal&traject=#

• Extraxyz
handoff schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:12:
Wat is er mis met station Breda, ik kom er niet vaak langs maar dat station is toch ook redelijk nieuw.
Van alle grote stations heeft het veruit de meest afschuwelijke perrons om op een trein te moeten wachten. Je staat er altijd in de kou, in de wind en in het donker ongeacht het seizoen. Ook een waterdicht dak is al jaren teveel gevraagd.

Er is een gigantische stationstunnel maar nauwelijks plek om fatsoenlijk te zitten/wachten/eten. De winkeltjes en eettentjes liggen in een uitgestorven uithoek waar nooit iemand langs komt.

De stations van Eindhoven en Tilburg zijn toch echt aanzienlijk betere plekken om te vertoeven

• Transportman
  • Nu online
Extraxyz schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:35:
Breda in de top 3 van Brabant is echt een lachertje natuurlijk, één van de meest afschuwelijke stations in heel het land. Lage Zwaluwe dan weer wel terecht helemaal onderaan.
Lage Zwaluwe vraag ik me altijd af, waarom is hier een station? Het ligt in niemandsland, alles is kilometers daar vandaan. waarom is hier (nog) een station?

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:43
Transportman schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:38:
[...]

Lage Zwaluwe vraag ik me altijd af, waarom is hier een station? Het ligt in niemandsland, alles is kilometers daar vandaan. waarom is hier (nog) een station?
Volgens mij heel veel mensen die met de auto daarheen rijden om de trein naar Rotterdam te pakken.

• Arator
Diefstal van kabel heb ik al meermaals meegemaakt. Diefstal van gewichten om de bovenleiding opgespannen te houden was vorig jaar een dingetje in Wallonië, maar (poging tot) diefstal van rails is toch de eerste keer voor mij.
https://www.telegraaf.nl/...in-botst-op-hun-aanhanger

[Voor 21% gewijzigd door Arator op 06-02-2023 06:48]

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Had verwacht dat ze een stuk eruit hadden gehaald, maar dat valt dus nog wel mee....

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:25

BazzH

Kei-goed...

Kalentum schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:08:
Leuk, de Stationsbelevingsmonitor

Valt me op dat minimale stations het prima doen. In de top 5 vinden we een paar mooie Limburgse stations maar ook Oosterbeek en Mantgum: onoverdekte perrons met een fietsenstalling.
Het gaat volgens mij niet zo zeer om het minimale hoor. Uitstraling en in Zuid Limburg heb je dan het landschap al mee en over het algemeen de mensen ook. Dat zijn ook nog eens de stations met een echte restauratie in plaats van een culinair hoogstaande Smullers of Doner Company. Enkele jaren geleden zijn wij - even uit mijn hoofd - in Leeuwarden geweest. Waarom herinner ik me dat nog? Omdat het gebouw uitstraling heeft en we daar lekker een kopje koffie konden drinken in een niet-1400ineendozijn horeca-tentje. (Don't worry: inmiddels vervangen door de welbekende Smullers, Julia's en andere inspiratieloze stations-meuk. :) )

Maar inderdaad, Oosterbeek in de top 5 moet wel een foutje of manipulatie zijn. Daar is helemaal niks. Misschien dat er daarom wat minder handjeugd (en dus vandalisme) is en dat ze daarom beter scoren dan Lage Zwaluwe? Dat laatste is namelijk gewoon een permanente pl***-bende. Daar ga je ook echt niet voor je lol heen. :)

[Voor 20% gewijzigd door BazzH op 06-02-2023 08:25]

Think smart........ Act stupid........

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:48
Arator schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:46:
Diefstal van kabel heb ik al meermaals meegemaakt. Diefstal van gewichten om de bovenleiding opgespannen te houden was vorig jaar een dingetje in Wallonië, maar (poging tot) diefstal van rails is toch de eerste keer voor mij.
https://www.telegraaf.nl/...in-botst-op-hun-aanhanger
Ze dachten zeker dat ze het wel even op konden tillen 8)7 die 54 uit 54E1 staat voor het gewicht per meter :>

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
BazzH schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:17:
[...]
Enkele jaren geleden zijn wij - even uit mijn hoofd - in Leeuwarden geweest. Waarom herinner ik me dat nog? Omdat het gebouw uitstraling heeft en we daar lekker een kopje koffie konden drinken in een niet-1400ineendozijn horeca-tentje. (Don't worry: inmiddels vervangen door de welbekende Smullers, Julia's en andere inspiratieloze stations-meuk. :) )
Toch grappig hoe mensen werken. Ik associeer station Leeuwarden met een koud tochtig en ongezellig station waar je een half uur op de trein en/of bus moet wachten omdat de bustijden niet aansluiten op de treintijden.

Ik krijg dat beeld ook een beetje bij de stationsmonitor. Mogelijk veel dagjesmensen die het station associëren met hun dagje uit (veel natuur en cultuur stations). De meeste stations in de top 20 zijn (mijn inziens) echter geen pretje op een regenachtige winterdag als je op de trein moet wachten.

[Voor 17% gewijzigd door Skyaero op 06-02-2023 09:06]

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Skyaero schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:01:
[...]

Toch grappig hoe mensen werken. Ik associeer station Leeuwarden met een koud tochtig en ongezellig station waar je een half uur op de trein en/of bus moet wachten omdat de bustijden niet aansluiten op de treintijden.
Ons hotel zat schuin tegenover het station. Paar honderd meter, gok ik. Wij hadden na de lange zit even behoefte aan wat lekkers en zijn toen dus gezellig in dat tentje in het stationsgebouw gaan zitten. Vond het vooral een hele verademing dat het geen Starbucks, Julia's of Smullers was. Dat heeft waarschijnlijk ons beeld positief gemaakt. We hoefden niet te wachten en hadden ook geen bus nodig.

Maar dat tentje ging weg, dat was toen al bekend. Zal wel vervangen zijn door Julia 32 en Smullers 48.

[Voor 6% gewijzigd door BazzH op 06-02-2023 09:07]

• Wally2002
BazzH schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:17:
Het gaat volgens mij niet zo zeer om het minimale hoor. Uitstraling en in Zuid Limburg heb je dan het landschap al mee en over het algemeen de mensen ook. Dat zijn ook nog eens de stations met een echte restauratie in plaats van een culinair hoogstaande Smullers of Doner Company.
Dit dus. Gezien de scores kan het haast niet anders dan dat een landschappelijke ligging meespeelt.
Verder van belang lijkt me dat alles netjes bijgehouden is en geen rommelig beeld is met verzakte bestrating, graffiti, zwerfvuil e.d.

Waar ik benieuwd naar ben is of er een groot verschil is tussen de scores die dagjesmensen geven, en de vaste gebruikers van de stations. Voor die tweede zal vooral 'basis op orde' belangrijk zijn met goede wachtvoorziening en aansluiting op OV, parkeervoorzieningen (fiets/auto).
En wanneer worden interviews gehouden, in de zomer of winter ?
Maar inderdaad, Oosterbeek in de top 5 moet wel een foutje of manipulatie zijn. Daar is helemaal niks. Misschien dat er daarom wat minder handjeugd (en dus vandalisme) is en dat ze daarom beter scoren dan Lage Zwaluwe? Dat laatste is namelijk gewoon een permanente pl***-bende. Daar ga je ook echt niet voor je lol heen. :)
Ik kan het me wel voorstellen hoor dat Oosterbeek hoog scoort. Het ligt verdiept, volledig in het groen het is vrij recent helemaal opgeknapt. Het is ook een vertrekpunt voor een NS wandeling . Geen idee of vandalisme een probleem is daar, maar vermoedelijk niet gezien de buurt waar het tegenaan ligt.

• Bacchus
Extraxyz schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:27:
[...]
Van alle grote stations heeft [Breda] veruit de meest afschuwelijke perrons om op een trein te moeten wachten. Je staat er altijd in de kou, in de wind en in het donker ongeacht het seizoen. Ook een waterdicht dak is al jaren teveel gevraagd.
Tochtige perrons is met die oriëntatie (ZW-NO) ook bijna niet op te lossen. Die eindeloze lekkage is inderdaad te belachelijk voor woorden op een nieuw station.
Er is een gigantische stationstunnel maar nauwelijks plek om fatsoenlijk te zitten/wachten/eten. De winkeltjes en eettentjes liggen in een uitgestorven uithoek waar nooit iemand langs komt.
Voor mij als Bredanaar héérlijk: ik ben binnen drie minuten van de fietsenstalling op het perron maar voor overstappers en vooral ook commercieel voor NS een hele rare keuze. Er zijn sowieso echt veel van dat soort vreemde keuzes gemaakt door de architecten van dit station.
De stations van Eindhoven en Tilburg zijn toch echt aanzienlijk betere plekken om te vertoeven
Eindhoven eens maar op Tilburg valt ook wel wat aan te merken, vooral dat alles daar te klein is: Te weinig sporen, te smalle perrons, te kleine stationshal..

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Bacchus schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:00:
[...]

Tochtige perrons is met die oriëntatie (ZW-NO) ook bijna niet op te lossen. Die eindeloze lekkage is inderdaad te belachelijk voor woorden op een nieuw station.

[...]

Voor mij als Bredanaar héérlijk: ik ben binnen drie minuten van de fietsenstalling op het perron maar voor overstappers en vooral ook commercieel voor NS een hele rare keuze. Er zijn sowieso echt veel van dat soort vreemde keuzes gemaakt door de architecten van dit station.

[...]

Eindhoven eens maar op Tilburg valt ook wel wat aan te merken, vooral dat alles daar te klein is: Te weinig sporen, te smalle perrons, te kleine stationshal..
Tilburg heeft toch niet zoveel sporen nodig? Je kunt er welgeteld 2 kanten op: Eindhoven / 's Hertogenbosch of Breda. Dan hou je nog 1 spoor "over". Perron te smal: eens, perron 1 had echt breder gemoeten. In mijn beleving is de "nieuwe stationshal" eigenlijk vooral onhandig gelegen. Je komt er niet en er zit alleen Smullers 46. De rest zit in de tunnel of richting het busstation. Ik kom er niet vaak meer, maar heb die stationshal sinds de verbouwing nog nooit ook maar in de buurt van "druk" gezien. Volgens mij zaten ze na de verbouwing gewoon met die nutteloze hal en hebben ze er toen maar wat bankjes en Smullers 46 in gegooid, stempeltje "stationshal" erop.

Ik denk ook dat we station Tilburg heel makkelijk als "groot station" bestempelen. Dat is het niet. Het is een klein station met weinig reismogelijkheden, maar het ligt toevallig in een wat grotere stad. Niet te vergelijken met Eindhoven of Breda, als je het mij vraagt.

[Voor 14% gewijzigd door BazzH op 06-02-2023 10:33]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je vindt dat je vanuit Tilburg maar twee kanten op kunt dan kun je vanuit Eindhoven ook maar twee kanten op: Venlo/Maastricht en Boxtel.

Sterker nog: vanuit Amsterdam Centraal kun je ook maar twee kanten op: Sloterdijk/Sloterdijk en Muiderpoort. :D

Dat perron bij spoor 2/3 in Tilbug heb ik ook altijd krap gevonden. Je hebt daar die hele brede wachtruimte waardoor het perron smal is.

Open Source landkaart

• Wally2002
Voor wat betreft de 'grootte' van een station lijken reizigersaantallen mij relevant.
ProRail vindt dat ook en hanteert in de netverklaring vijf stationsklassen (halte, basis, plus, mega, kathedraal).
De indeling in vijf stationsklassen is gebaseerd op begrote aantallen in-, uit-, en overstappers, met als drempelwaarden kleiner dan 1.000, 10.000, 25.000, 75.000, groter dan 75.000 in-, uit-, en overstappers per dag.
In bijlage 25 vinden we de stationslijst. Tilburg is 'mega'. Breda is dat ook. Eindhoven C is kathedraal.

Nu is de range tussen 25.000 en 75.000 redelijk ruim, maar het geeft wel een indicatie.

Het lijkt me niet gek dat Tilburg een groot station wordt genoemd.

• Kalentum
Wally2002 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:52:
[...]

Dit dus. Gezien de scores kan het haast niet anders dan dat een landschappelijke ligging meespeelt.
Verder van belang lijkt me dat alles netjes bijgehouden is en geen rommelig beeld is met verzakte bestrating, graffiti, zwerfvuil e.d.

Waar ik benieuwd naar ben is of er een groot verschil is tussen de scores die dagjesmensen geven, en de vaste gebruikers van de stations. Voor die tweede zal vooral 'basis op orde' belangrijk zijn met goede wachtvoorziening en aansluiting op OV, parkeervoorzieningen (fiets/auto).
En wanneer worden interviews gehouden, in de zomer of winter ?

[...]

Ik kan het me wel voorstellen hoor dat Oosterbeek hoog scoort. Het ligt verdiept, volledig in het groen het is vrij recent helemaal opgeknapt. Het is ook een vertrekpunt voor een NS wandeling . Geen idee of vandalisme een probleem is daar, maar vermoedelijk niet gezien de buurt waar het tegenaan ligt.
Als Zuid-Limburgse stations hoog scoren vanwege de natuur dan snap ik Oosterbeek ook wel, die omgeving is prachtig. Maar dan de nummer 4, hoger gewaardeerd dan Oosterbeek... Mantgum!
Stationsmanager Marco Schokker denkt wel te weten waarom het station als beste van Fryslân beoordeeld is. "Station Mantgum is een open station en goed bereikbaar. Op het perron is een dichte wachtruimte en gaat de LED-verlichting 's avonds automatisch aan en reageert op beweging."

PV Output

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Wally2002 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:23:
Voor wat betreft de 'grootte' van een station lijken reizigersaantallen mij relevant.
ProRail vindt dat ook en hanteert in de netverklaring vijf stationsklassen (halte, basis, plus, mega, kathedraal).

[...]

In bijlage 25 vinden we de stationslijst. Tilburg is 'mega'. Breda is dat ook. Eindhoven C is kathedraal.

Nu is de range tussen 25.000 en 75.000 redelijk ruim, maar het geeft wel een indicatie.

Het lijkt me niet gek dat Tilburg een groot station wordt genoemd.
Misschien heb ik daar een ander beeld bij, omdat ik 5 jaar op loopafstand van Utrecht CS heb gewoond en tegenwoordig door Amsterdam CS naar Utrecht CS trein om dan in Utrecht CS over te stappen. :) Maar ik ben opgegroeid in en rond Tilburg. Heb het nooit het gevoel gehad dat het nou zo'n groot station was. Ook niet voor de verbouwing. Wel redelijk druk, dus de reizigersaantallen verbazen me niet. Maar echt overstappen doet er zo goed als niemand bijvoorbeeld (nouja, op de bus misschien).

• ArcticWolf
Grappig dat Sloterdijk als "mega" bestempeld staat terwijl het technisch gezien gewoon een halte is.

Eindhoven gaat overigens weer omgebouwd worden over een jaar of 10... hopelijk wel de laatste keer 8)7

• cazzer22
  • Laatst online: 15:56
Vast niet, al vraag ik me wel af wat dan? Gaan ze de noordzijde aanpakken?

Halte zou je ook kunnen classificeren met heeft het wissels of ligt het aan de vrije baan. Dan is Amsterdam Sloterdijk geen halte. Delft dacht ik dan weer wel.

Overigens is 's-Hertogenbosch ook best een guur station in de winter, de wind waait nogal onder de perronkap door.

• ArcticWolf
cazzer22 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:49:
Vast niet, al vraag ik me wel af wat dan? Gaan ze de noordzijde aanpakken?

Halte zou je ook kunnen classificeren met heeft het wissels of ligt het aan de vrije baan. Dan is Amsterdam Sloterdijk geen halte. Delft dacht ik dan weer wel.

Overigens is 's-Hertogenbosch ook best een guur station in de winter, de wind waait nogal onder de perronkap door.
Sloterdijk had maar deels bediende seinen en de Haarlemse sector had tot voor kort alleen maar P-seinen en geen wissels, maar dat is helaas veranderd ter voorbereiding voor de ombouw van Amsterdam CS.

En ja voor zover ik weet gaat alles vanaf Tongelre tot Strijp-S op de schop en komen er 2 nieuwe perron tunnels.
Maar goed dat is destijds ontworpen voor de nota voor de 2e kamer. De MIRT verkenning is nu begonnen dus even afwachten wat er uit de NKO komt. Kan best zijn dat er voor dat plan een miljard te weinig beschikbaar is :+

• Wally2002
BazzH schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:44:
[...]

Misschien heb ik daar een ander beeld bij, omdat ik 5 jaar op loopafstand van Utrecht CS heb gewoond en tegenwoordig door Amsterdam CS naar Utrecht CS trein om dan in Utrecht CS over te stappen. :) Maar ik ben opgegroeid in en rond Tilburg. Heb het nooit het gevoel gehad dat het nou zo'n groot station was. Ook niet voor de verbouwing. Wel redelijk druk, dus de reizigersaantallen verbazen me niet. Maar echt overstappen doet er zo goed als niemand bijvoorbeeld (nouja, op de bus misschien).
De keren dat ik op Tilburg kwam stapte ik van trein naar trein over en ik was echt niet de enige. Van IC naar sprinter en v.v. En voor Eindhoven - Roosendaal is overstap ook in Tilburg.

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:55
Nog nooit in Eindhoven geweest? Een tochtige hangar/loods voor treinen, menig pakhuis heeft meer atmosfeer.

[Voor 4% gewijzigd door mk1992 op 06-02-2023 15:32]

Cash is king.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ach, ik heb de lijst even doorgekeken. Groningen lager dan zulke mooie winderige perrons als Appingedam, Loppersum en Stedum, wat zijn dan de vragen?
"Waar kun je het beste een koude douche krijgen"?
"Waar kan ik mijn haar het beste door de war laten blazen"?
"Waar kan ik het beste zonder enige faciliteiten wachten op een trein"?

Dat zijn stations met dezelfde uitstraling als Lage Zwaluwe.

Open Source landkaart

• ArcticWolf
Maasluip schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:16:
[...]

Ach, ik heb de lijst even doorgekeken. Groningen lager dan zulke mooie winderige perrons als Appingedam, Loppersum en Stedum, wat zijn dan de vragen?
"Waar kun je het beste een koude douche krijgen"?
"Waar kan ik mijn haar het beste door de war laten blazen"?
"Waar kan ik het beste zonder enige faciliteiten wachten op een trein"?

Dat zijn stations met dezelfde uitstraling als Lage Zwaluwe.
Ik vind het ook wel dubieus want kan niet 123 ontdekken waar ze op hebben gescoord. Maar kan mij voorstellen dat de demografische verschillen tussen bv. Friesland en Zuid Holland ook wel grote verschillen met zich mee brengen.

• Extraxyz
mk1992 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:29:
[...]

Nog nooit in Eindhoven geweest? Een tochtige hangar/loods voor treinen, menig pakhuis heeft meer atmosfeer.
Ik kom er dagelijks, en met plezier. Dat het tochtig is herken ik niet, gewoon fatsoenlijke perrons met voldoende zitmogelijkheden, afvalbakken en overdekte wachtruimtes ter hoogte van waar treinen daadwerkelijk stoppen. Ook een prachtige dakconstructie met al die gerecyclede Bailey-bruggen, alleen jammer dat ze die een paar jaar geleden wit hebben geverfd.

• Evest
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

ArcticWolf schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:44:
[...]

Ik vind het ook wel dubieus want kan niet 123 ontdekken waar ze op hebben gescoord. Maar kan mij voorstellen dat de demografische verschillen tussen bv. Friesland en Zuid Holland ook wel grote verschillen met zich mee brengen.
Ik vermoed dat veel mensen ook scoren t.o.v. hun verwachting/ideaalbeeld van een station van een bepaald type. Althans, dat zou ik zelf wel doen.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Iemand nog een oude dienstregeling nodig?

Kun je zien of de vogels sporen…

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:19

franssie

Save the albatross

@Get!em Zet dan ook de link erbij ;) https://verdraaidgoedproduct.nl/ondernemingen/ns-upcycle/

Wel leuke dingen voor de spoorfan.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ArcticWolf
Evest schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:08:
[...]

Ik vermoed dat veel mensen ook scoren t.o.v. hun verwachting/ideaalbeeld van een station van een bepaald type. Althans, dat zou ik zelf wel doen.
Veiligheid en gemak, vind mijn kleine station erg fijn (Vathorst). Treinen stoppen meestal netjes rondom de trappen, er is genoeg beschutting bij slecht weer, IC's die langs rijden en er zijn geen/weinig dubieuze figuren ;) zelfs 's nachts niet als de laatste treinen rijden.

Rotterdam overigens wel terecht hoog gescoord, heel fijn station en mooi ingericht.

Utrecht Centraal bv. vind ik persoonlijk dan weer helemaal niks, 1 grote sfeerloze hal met wat winkels en heel veel mensen die nog steeds kriskras door elkaar lopen maar dat gevoel heb ik bij Hoog Catharijne ook (vind er niks aan) :+

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Ik was in de fysieke winkel op Rotterdam centraal. Dus had niet direct een link, maar wel foto’s. :P

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

ArcticWolf schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:27:
[...]

Rotterdam overigens wel terecht hoog gescoord, heel fijn station en mooi ingericht.
Ik begin* Den Haag centraal steeds meer te waarderen. Meerdere modaliteiten via zichtlijnen verbonden. Vanuit 1 standpunt kun je meerdere vervoersvormen zien. Dat is bij Rotterdam door het vele onderdoorlopen niet zo. En qua infra is bij Den Haag het natuurlijk fantastisch hoe die sporen in / onder / door en tussen de gebouwen lopen van de treinen, metro en tram.

*
Nu ik door de nieuwe dienstregeling en storingen gedwongen wordt vaker van Den Haag centraal gebruik te maken ipv NOI. NOI mag wat mij betreft naar een van de slechtste stations. Idiote trappen, smalle tunnel , lelijke overheidsgebouwen ernaast. Incheckpalen die bij leegstromende intercity’s overbezet zijn.

[Voor 21% gewijzigd door Get!em op 06-02-2023 20:09]

• Bacchus
Get!em schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:06:
[...]
NOI mag wat mij betreft naar een van de slechtste stations. Idiote trappen, smalle tunnel , lelijke overheidsgebouwen ernaast. Incheckpalen die bij leegstromende intercity’s overbezet zijn.
NOI is ook compleet niet ingericht op intercity's. Over heel Den Haag gezien is het sowieso opmerkelijk dat er drie intercity-stations zo dicht bij elkaar liggen.

• ArcticWolf
Bacchus schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:18:
[...]

NOI is ook compleet niet ingericht op intercity's. Over heel Den Haag gezien is het sowieso opmerkelijk dat er drie intercity-stations zo dicht bij elkaar liggen.
Dat vindt iedereen behalve de overheid :+

Lijn technisch is het veel logischer om NOI en HS op te heffen (of in ieder geval geen IC's meer te laten stoppen) en op de kruising een nieuwe terminal te bouwen waar de tram/metro lijnen op aansluiten. Maar dat is politiek gezien niet bespreekbaar en redelijk (financieel) onmogelijk gemaakt vanwege de huidige locatie van de tram/metro lijnen.

[Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 07-02-2023 08:58]

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ArcticWolf schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:56:
[...]

Lijn technisch is het veel logischer om NOI en HS op te heffen (of in ieder geval geen IC's meer te laten stoppen) en op de kruising een nieuwe terminal te bouwen waar de tram/metro lijnen op aansluiten. Maar dat is politiek gezien niet bespreekbaar en redelijk (financieel) onmogelijk gemaakt vanwege de huidige locatie van de tram/metro lijnen.
Als je vergelijkt hoe men in het buitenland omgaat met grote kopstations, dan snap ik HS wel.

München heeft Pasing en Ost als grote doorgaande stations voor treinen die niet (kunnen) eindigen in München HBF. Frankfurt heeft iets soortgelijks met Sud en Airport.

Kortom, je wil doorgaande IC's niet kop laten maken op een kopstation. Niet-doorgaande ICs die wel eindigen op het kopstation moeten echter een goede overstap bieden op IC's die niet op het kopstation eindigen.

De makkelijkste oplossing is dan een halte waar beiden elkaar kruisen.

Eigenlijk is Den Haag Centraal dus het overbodige IC-station :)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• Kalentum
[...]

Dus dit is een idee: The Hague Grand Central (Waarom dat dan weer in het Engels moet is mij een raadsel)

Huidig Den Haag Centraal (Den Haag Centrum?) blijft dan waarschijnlijk het eindpunt voor de treinen uit de richting Gouda want de spoorbogen vanuit Leiden en HS zullen dan wel verdwijnen.

PV Output

• ArcticWolf
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:36:
[...]

Als je vergelijkt hoe men in het buitenland omgaat met grote kopstations, dan snap ik HS wel.

München heeft Pasing en Ost als grote doorgaande stations voor treinen die niet (kunnen) eindigen in München HBF. Frankfurt heeft iets soortgelijks met Sud en Airport.

Kortom, je wil doorgaande IC's niet kop laten maken op een kopstation. Niet-doorgaande ICs die wel eindigen op het kopstation moeten echter een goede overstap bieden op IC's die niet op het kopstation eindigen.

Je moet ooit een keer kop maken (of een rondje kunnen rijden).

Maar het interne "idee" was om een opstelterrein te maken van huidig Den Haag Centraal, dan kan je lang en kort keren en dan puur 2 haltes boven elkaar (zoals Duivendrecht of Sloterdijk).
HS en NOI geen IC stations meer en de huidige metro/tram lijnen aanpassen aan de nieuwe locatie.

Scheelt je echt heel veel infra en maakt het hele proces een stuk simpeler (en dus ook sneller voor de reizigers). Maar de loopafstand naar het hof en de ministeriële gebouwen wordt dan te groot... dus dat is echt niet bespreekbaar.

Nu ook weer met de MIRT Verkenning Oude Lijn is er weer een optie om geen IC's meer te laten rijden tussen Den Haag CS en HS en dan de IC's door te koppelen richting Leiden of te laten keren op HS. Enerzijds omdat de verbindingsboog van en naar HS echt een drama is en lastig uit te breiden. Anderzijds omdat de vervoerswaarde tussen HS en CS gewoon niet zo goed is... maar politiek gezien is dit weer lastig.

@Kalentum
zoiets ja, maar dat gaat er toch niet komen voor zover ik weet. Heb daar de afgelopen jaren niks meer over gehoord en ik zit meestal aan de voorkant (nog voor de MIRT studies).

[Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 07-02-2023 09:54]

• Arator
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:36:
[...]

Antwerpen had voor zijn ondertunneling Antwerpen-Berchem. De Benelux en Thalys stopten daar en reden dan rechtstreeks het ringspoor rond Antwerpen op.
Vorig weekend was er een incident vlak voorbij de tunnel, en moesten deze treinen ook weer her ringspoor volgen.

Parijs vind ik dan weer de merde. Kom je van het noorden, eindig je in Paris-Nord. Wil je verder naar ergens anders, mag je ineens Parijs doorkruisen naar een ander station.
Op Wikipedia staat er zelfs een mapje om het iets of wat duidelijk te maken.

• Transportman
  • Nu online
[...]

NOI zou ook geen IC station moeten zijn (is het nu eigenlijk ook maar half), maar kan wat betreft ontsluiting van de rest van de stad best een belangrijke rol hebben, beetje zoals rondom Rotterdam de stations Blaak, Alexander en Schiedam Centrum dat doen. De vraag is ook wat voor de meeste reizigers de meeste toegevoegde waarde levert, en ik denk dat het opheffen van IC status van NOI en HS niet de toegevoegde waarde levert, en het creëren van een terminal op de kruising al helemaal niet. Het is ook financieel gewoon compleet onzinnig om de reden die je al aangeeft, alles is gebouwd op de huidige inrichting, dat kan je niet meer terugdraaien.

Zou het voor de uitbreiding van de capaciteit met het huidige netwerk niet ook voldoende zijn als er ergens tussen Delft en Den Haag een over/underpass komt (zoals ook tussen Den Haag en Leiden is) zodat de treinen HS-CS niet meer hoeven te kruisen met de treinen NOI-HS? Ergens wel jammer dat ze dat met de aanpassingen in Delft niet gelijk mee hebben gepakt.

• Arator
Blijkbaar heeft Spanje nieuwe treinen aangeschaft die buiten profiel vallen. Op zich niet zo erg, dan definieer je gewoon een nieuw profiel. Iets erger is het wanneer het nieuwe profiel het profiel van bestaande tunnels overschrijdt. Trouwens niet de eerste keer dat dit gebeurd. Frankrijk heeft ook al treinen gekocht die moesten dienen om naar Italië te rijden, die niet door een bestaande tunnel konden, en enkele jaren daarvoor zijn vele perrons moeten worden aangepast omdat een nieuwe regionale trein breder was dan het bestaande profiel.
Dat is toch zowat het eerste dat wordt opgenomen in een marktbevraging; dit is onze spoorbreedte, en dit is ons vrijeruimteprofiel, niet?
In Spanje is de commotie rond de aankoop van een dertigtal nieuwe treinen volledig ontspoord. Eerder raakte bekend dat het Spaanse ministerie van Transport in totaal 258 miljoen euro had geïnvesteerd in de bouw van nieuwe treinen die in de noordelijke regio’s Cantabrië en Asturië zouden worden ingezet. Nu blijkt er echter één probleem te zijn: de voertuigen zijn een stuk groter dan ‘normale’ treinen en geraken niet door de tunnels die ze op hun route tegenkomen.
https://www.hln.be/buiten...nnels-te-rijden~ac874262/

Artikels over Frankrijk
https://www.hln.be/buiten...og-voor-tunnels~a260b31c/
https://www.vrt.be/vrtnws...tebredetreinen-1-1974427/

[Voor 8% gewijzigd door Arator op 07-02-2023 20:22]

• ArcticWolf
Transportman schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:56:
[...]

NOI zou ook geen IC station moeten zijn (is het nu eigenlijk ook maar half), maar kan wat betreft ontsluiting van de rest van de stad best een belangrijke rol hebben, beetje zoals rondom Rotterdam de stations Blaak, Alexander en Schiedam Centrum dat doen. De vraag is ook wat voor de meeste reizigers de meeste toegevoegde waarde levert, en ik denk dat het opheffen van IC status van NOI en HS niet de toegevoegde waarde levert, en het creëren van een terminal op de kruising al helemaal niet. Het is ook financieel gewoon compleet onzinnig om de reden die je al aangeeft, alles is gebouwd op de huidige inrichting, dat kan je niet meer terugdraaien.

Zou het voor de uitbreiding van de capaciteit met het huidige netwerk niet ook voldoende zijn als er ergens tussen Delft en Den Haag een over/underpass komt (zoals ook tussen Den Haag en Leiden is) zodat de treinen HS-CS niet meer hoeven te kruisen met de treinen NOI-HS? Ergens wel jammer dat ze dat met de aanpassingen in Delft niet gelijk mee hebben gepakt.
Als Amsterdam CS en PHS Delft - Rotterdam af zijn verandert de lijnvoering wel wat, maar geen idee hoe... met de MIRT verkenning OL is er ook weer een andere lijnvoering in gedachte.

Sowieso was de FIS studie Amsterdam net af en toen was een jaar later het inzicht van de Haarlem corridor weer anders. Op 1 of andere manier herhaald zich dit zich vaak... alleen bij Ede-Wageningen is de scope na het inzien van nieuwe inzichten veranderd. Maar dat gebeurt zelden (op tijd).

We gaan het wel zien wat er gebeurt op de Oude Lijn. De NKO moet in 2024 ingediend worden en dan wordt er medio / eind 2024 besloten wat er gaat gebeuren.

• Extraxyz
Als er al in de buurt van Den Haag een nieuwe ongelijkvloerse kruising bij komt, dan liever eentje waarmee je ongehinderd van Centraal naar Schiphol kunt en van HS naar Haarlem zonder bij Leiden te moeten kruisen.. Die kruising bij HS richting Centraal is zelfs met PHS nog wel te overzien.

[Voor 15% gewijzigd door Extraxyz op 07-02-2023 21:04]

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Transportman schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:56:
[...]

In Stuttgart zijn ze al ruim 20 jaar bezig om het kopstation aldaar om te bouwen naar iets dat beter werkt voor de flink gegroeide stad. Nog los van de protesten van buurtbewoners en van mensen die het zonde vinden dat er veel bomen moesten wijken voor de plannen, is het echt een drama. Herbouwen, halverwege wijzigen van plannen door wisseling van de macht, sloop van historische gebouwen en ontsporingen van treinen (die bleven rijden tijdens de werkzaamheden).

Dichterbij huis, in Arnhem, kunnen ze er ook over meepraten. Het huidige CS heeft twee keer langer geduurd om te bouwen dan vooraf bedacht (en flink meer gekost). De stad heeft er meer dan 20 jaar voor overhoop gelegen.

Zoiets moet je denk ik niet in Den Haag willen. Dan is het beter om een bestaand station (HS bijvoorbeeld) op te waarderen naar het hoofdstation van de stad en Den Haag CS alleen nog te laten bezoeken door treinen die er eindigen.

Een ander alternatief is ondertunnelen ala Berlin Hbf, Antwerpen CS etc. Dan kunnen doorgaande treinen het kopstation ontwijken door er onderdoor te rijden. Maar goed, Nederland en ondertunneling gaat over het algemeen niet goed samen (of kost belachelijk veel meer geld dan beraamd).

[Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 08-02-2023 08:19]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• handoff
NS heeft de plannen voor de dienstregeling 2024 gepubliceerd. https://nieuws.ns.nl/dien...past-op-nieuw-reisgedrag/
  • De tienminutentreinen tussen Arnhem, Schiphol en Rotterdam (Intercity’s) is in de capaciteitsaanvraag aangevraagd op maandag tot en met donderdag overdag. De tienminutentreinen tussen Amsterdam en Eindhoven (Intercity’s) is ook op maandag tot en met donderdag overdag aangevraagd.
  • In de avonduren en op vrijdag tot en met zondag de hele dag rijden de Intercity’s en Sprinters op de genoemde tienminuten-trajecten zoveel mogelijk in kwartierliggingen in plaats van 10/20-liggingen. De Sprinters worden versneld.
  • Op de overige trajecten herstellen we in de capaciteitsaanvraag met name in het dal overdag en in het weekend zoveel mogelijk de kwartier- en halfuurfrequenties die we voorheen ook reden.
  • De meeste spitstoevoegers zijn weer op maandag tot en met donderdag aangevraagd, op vrijdag een groot deel.
  • De Intercity direct vanuit Breda rijdt in de capaciteitsaanvraag overdag weer drie keer per uur rechtstreeks naar Schiphol Airport en Amsterdam Centraal en vice versa.
  • NS wijzigt de lijnvoering tussen Almere, Zwolle en Meppel en introduceert een nieuwe Sprinter Leeuwarden-Zwolle-Lelystad. Hierdoor hoeven reizigers minder over te stappen.
  • Ook gaat in Dienstregeling 2024 een internationale ambitie in vervulling: de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn wordt 30 minuten korter.

• Kalentum
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:18:
[...]

Zoiets moet je denk ik niet in Den Haag willen. Dan is het beter om een bestaand station (HS bijvoorbeeld) op te waarderen naar het hoofdstation van de stad en Den Haag CS alleen nog te laten bezoeken door treinen die er eindigen.
Die volg ik even niet. Wat is daar anders aan dan nu?

PV Output

• ArcticWolf
Vandaag weer een keer voor bijscholing met @EDIT op de trein gezeten. Dit keer Rotterdam - Vlissingen met de 2218 van 8:51 (V-IRM 6) en daarna met de 6151 om 11:54 (SNG 4) terug naar Roosendaal.
Op een of andere manier is het nooit saai als ik mee ga :+ echt van alles weer meegemaakt.
-Een busje die het nodig vond om een gesloten overweg (AHOB) alsnog voor ons langs over te steken.
-Een seinstoring (met weinig gevolgen).
-Reizigers die lopen te dagdromen terwijl de deuren al sluiten...

Maar wel telkens zonder vertraging aangekomen op de eind bestemming.

De laatste foto bevat 2 eigenaardigheden/afwijkingen... wie kan ze noemen?

• handoff
ArcticWolf schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:44:
Vandaag weer een keer voor bijscholing met @EDIT op de trein gezeten. Dit keer Rotterdam - Vlissingen met de 2218 van 8:51 (V-IRM 6) en daarna met de 6151 om 11:54 (SNG 4) terug naar Roosendaal.
Op een of andere manier is het nooit saai als ik mee ga :+ echt van alles weer meegemaakt.
-Een busje die het nodig vond om een gesloten overweg (AHOB) alsnog voor ons langs over te steken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen licht bij het linker sein en pijlen onder de seinen?

• Kalentum
ArcticWolf schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:44:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat @handoff zegt. Die pijlen zijn denk ik Belgische borden?

PV Output

• mambo No5
  • Nu online

mambo No5

Bad Apple?

Vermoed geheugensteuntjes voor Belgische machinisten dat de seinen aan de rechterkant staan aangezien men links rijd en lsp binnen komt vanuit Essen? Je wilt niet dat men op de automatische piloot aan komt zeilen en de inrijder vanuit Bergen op Zoomin een moment van verslapte aandacht ziet als hun eigen inrijdsein. :X

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Borden zijn idd Belgische pijlborden, mogen op grensbaanvakken gebruikt worden. De Nederlandse variant is rechthoekig met een zwarte achterkant.

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• ArcticWolf
Inderdaad, omdat de seinen in België links staan hebben ze hier (Belgische) pijlborden gebruikt. En de 2e was een inderdaad een gedoofd sein wat @handoff ook zei.

• Extraxyz
Grappig om de overweg waar ik 7 jaar lang 2x per dag overheen heb gefietst nu eens een keer vanuit de cabine te zien :+

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik had eerst een NS reisprocuct (bah) dat mij bij incheken en uit checjen liet zien wat de reis mij gekost had.
Ik heb nu - na enig aaandringen van NS - NS Flex.
Wat een wanproduct, pas na drie dagen kan ik zien of mijn reis goed verwerkt is (meestal wel, soms ook niet met omreizen omdat ze geen treinen leveren).
De melding "in Bewerking" ben ik wel wat zat ondertussen.

Er lijkt geen "Reizen met de trein" topic te zijn? Semi masochistisch zijn mijn vriendin en ik va plan om in mei door zuid Europa te reizen met de trein. Alleen al het verzamelen treinkaarten was veel werk. interrail,eu is niet je vriend zeg maar.

[Voor 25% gewijzigd door franssie op 10-02-2023 02:30]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@franssie Ik gebruik al een paar jaar NS Flex en herken die problemen niet :S , in de NS app zijn treinreizen bij NS meteen te zien, andere vervoerders wat later.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:45
Ik persoonlijk vind 's-Hertogenbosch ook geen fijn station; gladde vloeren bovenin bij kou, ook een tochtgat daar. Faciliteiten zijn wel in orde al houdt de fietsenstalling ook niet op.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Maarten_E schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:18:
Ik persoonlijk vind 's-Hertogenbosch ook geen fijn station; gladde vloeren bovenin bij kou, ook een tochtgat daar. Faciliteiten zijn wel in orde al houdt de fietsenstalling ook niet op.
's Hertogenbosch vind ik ook een oncomfortabel station. Het is eigenlijk niet meer dan een smalle loopbrug boven de sporen. Biedt dus in die vorm ook weinig beschutting en verblijfsruimte en inderdaad is de vloer levensgevaarlijk als hij nat is. Maar daar hebben ze een oplossing voor bedacht. Dan zetten ze de "pas op, glad" bordjes van de schoonmaker er neer. En ik kan de roltrap op spoor 1 ook nooit vinden.

• cazzer22
  • Laatst online: 15:56
BazzH schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:36:
[...]

's Hertogenbosch vind ik ook een oncomfortabel station. Het is eigenlijk niet meer dan een smalle loopbrug boven de sporen. Biedt dus in die vorm ook weinig beschutting en verblijfsruimte en inderdaad is de vloer levensgevaarlijk als hij nat is. Maar daar hebben ze een oplossing voor bedacht. Dan zetten ze de "pas op, glad" bordjes van de schoonmaker er neer. En ik kan de roltrap op spoor 1 ook nooit vinden.
Die roltrap zit alleen aan de zuidzijde... Spoor 1 heeft in dat opzicht geen volwaardig perron.

Vroeger toen er nog restauratie op de perrons was ging ik daar in de winter nog wel eens binnen staan omdat het zo koud en tochtig was op het perron. Als je daar een kwartier moet wachten is dat koud. Nu zijn er alleen nog maar abri's over.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

cazzer22 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:42:
[...]

Die roltrap zit alleen aan de zuidzijde... Spoor 1 heeft in dat opzicht geen volwaardig perron.

Vroeger toen er nog restauratie op de perrons was ging ik daar in de winter nog wel eens binnen staan omdat het zo koud en tochtig was op het perron. Als je daar een kwartier moet wachten is dat koud. Nu zijn er alleen nog maar abri's over.
En de trein vanuit Tilburg stopt aan de noordzijde. :) Dus pakken we de lift maar tot de kleine wat makkelijker heel hoge trappen kan klimmen.

Maar wij zijn ook altijd weer blij als we Den Bosch voorbij zijn. Daar een half uur vertraging, dat is echt "het ergste" wat ons tijdens zo'n reis kan overkomen. Op Utrecht CS of Tilburg is dat ook niet leuk, maar daar is je verblijf toch een heel stuk aangenamer.

[Voor 6% gewijzigd door BazzH op 10-02-2023 10:47]

• franssie

franssie

Save the albatross

Raven schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:06:
@franssie Ik gebruik al een paar jaar NS Flex en herken die problemen niet :S , in de NS app zijn treinreizen bij NS meteen te zien, andere vervoerders wat later.
Vreemd, dan zal ik eens contact opnemen met support. Vóór flex, met reizen op saldo met korting, zag ik het overigens op het uitcheck poortje was het grkost had met welke korting was toegepast. Dat was wel ideaal .

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

franssie schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:58:
[...]

Vreemd, dan zal ik eens contact opnemen met support. Vóór flex, met reizen op saldo met korting, zag ik het overigens op het uitcheck poortje was het grkost had met welke korting was toegepast. Dat was wel ideaal .
Volgens mij komt dat, omdat bij NS Flex eventuele kortingsproducten alleen in de backend bekend zijn en niet op je kaart. Je hoeft ook niet je "kortingsabonnement" op te halen als je het aanzet en weer te laten verwijderen als je het uitzet. Dat zit dus gewoon niet op je kaart en de incheckpalen werken niet met realtime informatie uit de backend.

Daarom kan dat poortje dus niet met zekerheid laten zien of jij nou wel of niet korting krijgt. Dat poortje ziet alleen een "NS Flex" product en dus niet "Dal voordeel".

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:02
franssie schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 02:16:
Ik had eerst een NS reisprocuct (bah) dat mij bij incheken en uit checjen liet zien wat de reis mij gekost had.
Ik heb nu - na enig aaandringen van NS - NS Flex.
Wat een wanproduct, pas na drie dagen kan ik zien of mijn reis goed verwerkt is (meestal wel, soms ook niet met omreizen omdat ze geen treinen leveren).
De melding "in Bewerking" ben ik wel wat zat ondertussen.
Zelfde probleem. NS Flex met Dal Voordeel sinds December, duurt idd meestal 3 dagen voordat je wat ziet.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• franssie

franssie

Save the albatross

@BazzH Zoiets zal het zijn. Het systeem kan me echter wel realtime een push sturen dat ik incheck of uitcheck, maar mijn reizen van afgelopen woensdag staan nog steeds op 'in bewerking'.
Ik vind dat klantonvriendelijk lang duren. Maar ik eens contact opnemen met NS zo.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

franssie schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:49:
@BazzH Zoiets zal het zijn. Het systeem kan me echter wel realtime een push sturen dat ik incheck of uitcheck, maar mijn reizen van afgelopen woensdag staan nog steeds op 'in bewerking'.
Ik vind dat klantonvriendelijk lang duren. Maar ik eens contact opnemen met NS zo.
Dat vind ik ook wel raar. Moet eerlijk zeggen dat ik er nooit echt op let. Ik weet wat een reis mij ongeveer kost en als ik het overzicht bekijk dan klopt het eigenlijk altijd gewoon. En aangezien ze dus eigenlijk altijd netjes het correcte bedrag afschrijven, vind ik het wel best. Maar ik kijk nooit de volgende dag even in mijn NS ofzo. Zo nu en dan eens een keer. Ik reis niet meer zoveel tegenwoordig. Maar als ik reis, dan is het meestal wel ver.

[Voor 10% gewijzigd door BazzH op 10-02-2023 12:53]

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Extraxyz schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:04:
Als er al in de buurt van Den Haag een nieuwe ongelijkvloerse kruising bij komt, dan liever eentje waarmee je ongehinderd van Centraal naar Schiphol kunt en van HS naar Haarlem zonder bij Leiden te moeten kruisen.. Die kruising bij HS richting Centraal is zelfs met PHS nog wel te overzien.
Die ongelijkvloerse kruising ligt toch al precies zoals je voorstelt tussen NOI en Mariahoeve?

• handoff
Nee @Extraxyz bedoelt een vorkaansluiting, zodat je zonder conflicten kan invoegen op beide sporen van en naar Leiden.

• franssie

franssie

Save the albatross

edit: .

[Voor 94% gewijzigd door franssie op 10-02-2023 17:10]

• Maarten_E
Geen buitenlands topic, dan maar zo.

Het kan zijn dat ik over een paar dagen naar Lille (Rijsel voor de Vlamingen) moet. Prima. Er rijdt een IC trein vanuit Kortrijk naar Lille met "gewoon" Belgisch materieel wat ik zo kan zien. De rit tussen Kortrijk en Lille is 40 minuten, maar blijkbaar is normaal instappen onmogelijk maar moet er worden gereserveerd/besteld via de NMBS. Is daar een specifieke reden voor?

[Voor 3% gewijzigd door Maarten_E op 13-02-2023 12:59]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom zou je daar voor moeten reserveren? Als je via de NMBS website een kaartje wil kopen (kom je op b-europe.com uit) staat er ook "Vrije plaatskeuze (geen plaatsreservering)".

Open Source landkaart

• Arator
Maarten_E schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:54:
Geen buitenlands topic, dan maar zo.

Het kan zijn dat ik over een paar dagen naar Lille (Rijsel voor de Vlamingen) moet. Prima. Er rijdt een IC trein vanuit Kortrijk naar Lille met "gewoon" Belgisch materieel wat ik zo kan zien. De rit tussen Kortrijk en Lille is 40 minuten, maar blijkbaar is normaal instappen onmogelijk maar moet er worden gereserveerd/besteld via de NMBS. Is daar een specifieke reden voor?
Welke Lille heb je genomen? Lille-Europe is enkel bereikbaar vanuit België met HST-materieel, en daarop moet je inderdaad reserveren. Lille-Flandres is vanuit Kortrijk te bereiken zonder reservatie en klassiek materieel.

• Maarten_E
Arator schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:29:
[...]

Welke Lille heb je genomen? Lille-Europe is enkel bereikbaar vanuit België met HST-materieel, en daarop moet je inderdaad reserveren. Lille-Flandres is vanuit Kortrijk te bereiken zonder reservatie en klassiek materieel.
Ik had expres Lille-Flandres genomen om via Kortrijk te kunnen, maar ik denk dat ik per ongeluk de melding "U gaat een grens over" interpreteerde als "U moet reserveren." Het is maandag zullen we maar zeggen...

Bedankt voor de reacties beiden.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:57

sus

is druk :+

Ah, Middelburg en daarna Vlissingen. Uithoek. Tochtgat ook. Je hebt er weinig, toch jammer. De boot naar de overkant of de bus naar de stad.

• ArcticWolf
sus schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:35:
[...]

Ah, Middelburg en daarna Vlissingen. Uithoek. Tochtgat ook. Je hebt er weinig, toch jammer. De boot naar de overkant of de bus naar de stad.
Station Vlissingen is wel echt raar ja.

Middelburg vind ik wel een leuke stad verder.

Maar ik deel de mening van @EDIT dat het geen leuke lijn is om als machinist om overheen te rijden :P

Pagina: 1 ... 71 ... 74 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee