Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 159 ... 161 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:22
ThsAdrns schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:19:
Met name in Slowakije veel materieel voor goederenvervoer gezien dat voor mij als "belangstellende leek" wel exotisch aandeed. En onze lokale trein voor de "first mile" (75 minuten) bleek een soort bus op rails te zijn - één wagen, diesel, ARKO (alle ramen konden open), stopte bij elk stationnetje. De roodwitte op de foto. Luid en langzaam, maar super netjes.
Je raadt nooit hoe ze zo'n ding noemen... een railbus! :)
Dit is een echt oostbloktreintje van het type M152, zie:
Wikipedia: ČSD-Baureihe M 152.0 – Wikipedia
Ik vind dit model er altijd leuk uitzien, zou er ook graag eens in zitten. Maar vooralsnog moet ik het doen met een 1:87 model in de vitrinekast. :)

Leuk om je ervaring te lezen trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:07
Raven schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:29:
Daar de NS niet meer op X zit, weet iemand alternatieve opties om storingsmeldingen met foto's in te kunnen sturen? Ik kom nog wel eens niet goed werkende of defecte schermen tegen en foto's van het probleem maken het wat duidelijker, voor als mijn beschrijving niet duidelijk is.

Hun chatbot hield het voor gezien bij het woord defect en probeerde mij door te verbinden met gesloten klantenservice (het was nogal vroeg :P ).....
NS Community ;) of via klantenservice: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBJXyk1Du2ydKw6M1JLv7HoO5YE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j8BENWxl6qkTsssoJasDfxWy.png?f=fotoalbum_large

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
dunkiegaming schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:06:
[...]

NS Community ;) of via klantenservice: [Afbeelding]
De community is dicht sinds 1 Juni ;)
https://community.ns.nl/o...-einde-ns-community-90070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dunkiegaming schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:06:
[...]

NS Community ;) of via klantenservice: [Afbeelding]
Telefoon: Geen foto insturen mogelijk ;)

Chat: Bot die het opgeeft bij het woord defect en mij doorstuurt terwijl de klantenservice dicht zit.

Facebook: Gister nog geprobeerd, een of ander formulier in de chat waar ik niks mee kon voor dit probleem, dat wat ik stuurde bleef echter wel bewaard. Daarna werd eerst de chat gesloten omdat ik niet snel genoeg reageerde (ik was aan het werk), later iemand anders in de chat die het kon teruglezen en het intern heeft doorgezet. Hopelijk kon ze de foto's zien.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:21
Tweet het naar een random machinist of conducteur, dan geven die het wel intern door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04:54
Extraxyz schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:57:
Tweet het naar een random machinist of conducteur, dan geven die het wel intern door.
Ja, natuurlijk. :D

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:21
Vind het ook niet ideaal maar helaas is het toch de snelste manier om iets voor elkaar te krijgen.

Of nog beter, post het in detail hier in de thread en dan leest er ook wel iemand mee die het intern kan melden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:59

Onbekend

...

De Europese Commissie begint een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat omdat die het treinvervoer in de komende jaren grotendeels aan NS heeft gegund. Steen des aanstoots is dat het kabinet andere vervoerders geen kans heeft gegeven mee te dingen.
Dit was natuurlijk wel te verwachten.
Maar ik verwacht niet dat hiermee de bestaande concessie t/m 2033 zal wijzigen.
Voordat de hele rechtszaak is behandeld en een eventueel volgend hoger beroep is voltooid, is het inmiddels 2031 en is het dan tijd om de inschrijvingen voor volgende concessie te starten. ;)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:48

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Onbekend schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:58:
[...]

Voordat de hele rechtszaak is behandeld en een eventueel volgend hoger beroep is voltooid, is het inmiddels 2031 en is het dan tijd om de inschrijvingen voor volgende concessie te starten. ;)
Als ik de overheid was, zou ik het hele HRN in één concessie stoppen en partijen daarop in laten schrijven. Ik ben heel benieuwd of er aanbieder is daar op die schaal ineens kan instappen namelijk.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Onbekend schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:58:
[...]

Sowieso gaat dit om het onderzoek, niet of er dan ook daadwerkelijk een HRN open aanbesteding gaat komen.
En een boete? Wat schiet ik hier als treinreiziger mee op? Lekker joh, we schieten er nog maar een gat bij in de haagse begroting :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:44
Ik zou inderdaad ook het HRN in een keer aanbesteden en, ja, daar zijn ook wel inschrijvers voor. Het HRN is niet groter dan de kavels die in Groot Brittannië werden gebruikt. De medewerkers gaan OVO (Overgang van Onderneming) en het rijk zal met de NS moeten dealen over het materieel. (dat is nu eigendom NS vermoed ik). Daar zal wel een schadeloosstelling voor moeten komen op een of andere wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
ProRail: stop met bezuinigen om kwaliteit spoor goed te houden

https://nos.nl/artikel/2575384

De spoorbeheerder benadrukt dat zonder extra financiering en beleidsaanpassingen de kwaliteit van het spoor in gevaar komt.

[ Voor 39% gewijzigd door ed1703 op 17-07-2025 14:07 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:34
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:19:
[...]

Als ik de overheid was, zou ik het hele HRN in één concessie stoppen en partijen daarop in laten schrijven. Ik ben heel benieuwd of er aanbieder is daar op die schaal ineens kan instappen namelijk.
breadje schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:36:
Ik zou inderdaad ook het HRN in een keer aanbesteden en, ja, daar zijn ook wel inschrijvers voor. Het HRN is niet groter dan de kavels die in Groot Brittannië werden gebruikt. De medewerkers gaan OVO (Overgang van Onderneming) en het rijk zal met de NS moeten dealen over het materieel. (dat is nu eigendom NS vermoed ik). Daar zal wel een schadeloosstelling voor moeten komen op een of andere wijze.
Met welk nut? Het is hetzelfde spoor, dezelfde lijnen, diezelfde eisen en het zijn dezelfde werknemers. Ondertussen moet je wel een hele overgang in gang stellen met gezeik voor reiziger en werknemer. En de burger mag dan uiteindelijk het hele circus betalen. Dat ook de EU is aangestoken door het neoliberale aanbestedingsvirus maakt niet dat het een goed idee is.

Maakt de directie er een potje van kun je ook gewoon de directie vervangen.

[ Voor 14% gewijzigd door D-e-n op 17-07-2025 14:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dat aanbesteden was in GB ook zo'n success.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26

PeaceNlove

Deugleuter

D-e-n schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:32:
[...]

[...]

Met welk nut? Het is hetzelfde spoor, dezelfde lijnen, diezelfde eisen en het zijn dezelfde werknemers. Ondertussen moet je wel een hele overgang in gang stellen met gezeik voor reiziger en werknemer. En de burger mag dan uiteindelijk het hele circus betalen. Dat ook de EU is aangestoken door het neoliberale aanbestedingsvirus maakt niet dat het een goed idee is.

Maakt de directie er een potje van kun je ook gewoon de directie vervangen.
Als een andere partij wint en er een potje van maakt zijn de boetes in ieder geval niet vestzak broekzak in die zin dat de staat nog meer geld moet bijleggen dan wel minder dividend ontvangt. Maar die andere clubs kunnen regionaal het al niet eens georganiseerd krijgen dus laat staan landelijk. Dit aanbesteden is zoals ik het zie het doodvonnis voor het spoor in Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
PeaceNlove schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:51:
[...]

Als een andere partij wint en er een potje van maakt zijn de boetes in ieder geval niet vestzak broekzak in die zin dat de staat nog meer geld moet bijleggen dan wel minder dividend ontvangt. Maar die andere clubs kunnen regionaal het al niet eens georganiseerd krijgen dus laat staan landelijk. Dit aanbesteden is zoals ik het zie het doodvonnis voor het spoor in Nederland.
En vergeet niet: die andere clubs zijn gewoon onderdeel van de grote buitenlandse tegenhangers van de NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Flinke treinontsporing in Duitsland, met tot nu toe drie doden en tientallen gewonden...
https://www.ad.nl/buitenl...ker-drie-doden~af22bbde0/

Op de foto's en de video is te zien dat het in een bebost gebied is in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg, en dat een Bwegt-trein voor twee delen ontspoord is. Mogelijk door aardverschuiving, omdat er in dit gebied echt immens veel regen is gevallen.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08

franssie

Save the albatross

Wel heftig ongeluk, komen er daar ook veiligheidsrapporten van zoals lucht en zeevaart waar je wat kan leren als organisatie en sector? Krijg daar bij spoorwegen eigenlijk nooit een beeld van bij spoorwegen.

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 27-07-2025 22:46 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
franssie schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:45:
Wel heftig ongeluk, komen er daar eigenlij ook veileigheids rapporten van zoals lucht en zeevaart waar je wat kan leren als organisatie?
In België worden die uitgevoerd door het OOIS.
Rapporten zijn openbaar, maar het duurt wel een tijdje er het ganse onderzoek is doorlopen, en het rapport beschikbaar is. Soms wordt het onderzoek pas vrijgegeven na dat het gerechtelijk onderzoek is afgerond/proces heeft plaatsgevonden.
Wel wordt er een algemeen informatie bulletin geplaatst over ongelukken die in onderzoek zijn, en waar je dan al een kort verslag van het ongeluk kan lezen.
https://www.rail-investigation.be/nl/
https://www.rail-investigation.be/nl/de-onderzoeken/

Aan de hand van de status kan je zien of er reeds een verslag beschikbaar is (= "beëindigd")

[ Voor 13% gewijzigd door Arator op 27-07-2025 22:56 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
franssie schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:45:
Wel heftig ongeluk, komen er daar ook veiligheidsrapporten van zoals lucht en zeevaart waar je wat kan leren als organisatie en sector? Krijg daar bij spoorwegen eigenlijk nooit een beeld van bij spoorwegen.
In Nederland hebben we de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) die voor alle vormen van vervoer (en andere zaken) een diepgaand onderzoek kan instellen. De OVV beperkt zich tot de grotere accidenten, en zaken waar een systeemfalen aan het licht komt (bijvoorbeeld bij het falen van Ebiswitches).

Bij de kleinere accidenten wordt een oppervlakkig onderzoekje gedaan door ILT. Daar valt nauwelijks lering uit te trekken. Ik persoonlijk neem deze rapporten niet heel serieus.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

In Duitsland heb je de Bundesstelle für Eisenbahnunfalluntersuchung (BEU) https://www.eisenbahn-unfalluntersuchung.de/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
In Nederland heb je de OOV (Onderzoeksraad voor Veiligheid. Op https://onderzoeksraad.nl/ kan je bij Onderzoeken klikken op 'Rail- en Wegverkeer' om de lopende en gesloten onderzoeken te tonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:21
Even een ergenis melden. De blinde geleidestrook leidt door een poortje dat van beide kanten toegankelijk is. Er staat dan ook aan beide kanten een groene pijl. Mijn verzoek is deze poort te mijden als je ziet dat van de andere kant een blinde komt. Die ziet namelijk niet of de ander net iets zal zijn. Met botsingen en of hij nder als gevolg. In plaats zo iets meer ambigu op zijn plaats zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Last ik ook maar even een ergernis, of eigelijk meer een teleurstelling delen. Het NS-forum. Is een poosje geleden gesloten, en ook op X/Twitter zijn ze niet actief. Vaak melde ik ik regelmatig tijdens mijn vele treinreizen wel als er een klok stuk was, een OBIS reisinfoscherm stuk was, een toilet die overstroomd was of een stoel die defect is.

Maar wat is daar nu de beste plek voor? Ik ga niet voor elke scheet de klantenservice bellen, en zin in een chatbot heb ik ook niet. Hoe melden jullie dergelijke ongemakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:38

ericding

Altijd de eerste.

Via de "En? Hoe is je reis?"-optie in de NS app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
ericding schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:00:
Niet geprobeerd, maar ik zou wel graag een terugkoppeling willen, i.p.v. dat het op een grote stapel komt, zonder te weten wat er mee gebeurt. Misschien via Facebook... Eens proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 28-07-2025 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
AW_Bos schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:18:
Vaak melde ik ik regelmatig tijdens mijn vele treinreizen wel als er een klok stuk was, een OBIS reisinfoscherm stuk was, een toilet die overstroomd was of een stoel die defect is.

Maar wat is daar nu de beste plek voor? Ik ga niet voor elke scheet de klantenservice bellen, en zin in een chatbot heb ik ook niet. Hoe melden jullie dergelijke ongemakken?
Ik meldt het meestal gewoon bij de eerste medewerker welke ik tegen kom eigenlijk, meestal een conducteur van de trein waarmee ik reis dus. Dan is het verder aan hem/haar om dat intern even door te zetten wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woefdram
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-09 19:09
Op de NS Community werden ook heel veel OV-fietsen gemeld die ergens waren blijven staan. Dat gebeurd dus nu ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
Wat ik jammer vindt aan de NS App is, is dat als je een reis traject opzoekt, deze geen upcoming belemmeringen meldt, ik weet bijvoorbeeld door borden op het station dat er twee weken geen treinen rijden, maar lijkt mij een kleine moeite om dit daar in een banner te melden?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 22:26

Eix

Jumpman schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:37:
Wat ik jammer vindt aan de NS App is, is dat als je een reis traject opzoekt, deze geen upcoming belemmeringen meldt, ik weet bijvoorbeeld door borden op het station dat er twee weken geen treinen rijden, maar lijkt mij een kleine moeite om dit daar in een banner te melden?
Nou nee. Als ik een reis plan op datum x, tijdstip y wil ik enkel informatie daarover.

Wel mis ik een fatsoenlijke kaart met toekomstige werkzaamheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:32
Eix schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:46:
[...]

Nou nee. Als ik een reis plan op datum x, tijdstip y wil ik enkel informatie daarover.

Ik zou het juist ook wel handig vinden. Als ik een weekje of weekendje weg plan en ik kijk alleen vrijdag hoe ik heen moet reizen is het op zich wel fijn te weten dat als ik op maandag weer terug naar huis ga ik mogelijk wel (of geen) verstoringen zal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 10-09 23:32
Eix schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:46:
[...]

Yankovic schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:14:
[...]

Ik zou het juist ook wel handig vinden. Als ik een weekje of weekendje weg plan en ik kijk alleen vrijdag hoe ik heen moet reizen is het op zich wel fijn te weten dat als ik op maandag weer terug naar huis ga ik mogelijk wel (of geen) verstoringen zal krijgen.
Dit inderdaad, klanten kijken veelal even vluchtig naar de vertrektijden en vullen niet exact de beoogde reisdatum in.

[ Voor 23% gewijzigd door Jumpman op 28-07-2025 14:25 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:38

ericding

Altijd de eerste.

In de instellingen van deze functie is er de optie "Pushbericht bij reactie", wat erop wijst dat het systeem is ingericht om ook reacties te kunnen geven. Geen idee of dat ook gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:47
Yankovic schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:14:
[...]

Dat staat gewoon in de app, bij Storingen en Werkzaamheden en dan tabblad Gepland.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
ericding schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:02:
In de instellingen van deze functie is er de optie "Pushbericht bij reactie", wat erop wijst dat het systeem is ingericht om ook reacties te kunnen geven. Geen idee of dat ook gebeurt.
Ik heb hier weleens binnen enkele uren een reactie op ontvangen na een melding van niet correcte reisinformatie, dus het kan zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

AW_Bos schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:18:
Last ik ook maar even een ergernis, of eigelijk meer een teleurstelling delen. Het NS-forum. Is een poosje geleden gesloten, en ook op X/Twitter zijn ze niet actief. Vaak melde ik ik regelmatig tijdens mijn vele treinreizen wel als er een klok stuk was, een OBIS reisinfoscherm stuk was, een toilet die overstroomd was of een stoel die defect is.

FB-chat, gezien de NS-chatbot niks met defect-meldingen kan, die houdt het dan meteen voor gezien.
ericding schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:00:
Is een optie, maar je kan geen bijlages meesturen, op Twitter/X stuurde ik wel eens foto's van displays die raar aan het doen waren, foto's zijn vaak wat duidelijker dan het probleem proberen te beschrijven.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
@Raven Ik heb het via FB gemeld (optie 5)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:32
Kassad schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:09:
[...]

Dat staat gewoon in de app, bij Storingen en Werkzaamheden en dan tabblad Gepland.
Ja daar staat inderdaad een ellenlange lijst van geplande werkzaamheden over alle trajecten in het land. En met allerlei verschillende data.

Als ik in de reisplanner kijk hoe ik op vrijdagmiddag van Utrecht naar Maastricht moet is de kans natuurlijk heel groot dat ik later ook weer een keer terug wil van Maastricht naar Utrecht. Inderdaad kan ik allemaal extra knoppen indrukken en door al die lijsten lopen. Maar ik heb dan natuurlijk geen interesse in werkzaamheden tussen Zwolle en Leeuwarden of tussen Amsterdam en Londen. Als gebruiker zou ik het net zoals @Jumpman dus heel handig vinden als daar een beetje in wordt geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eix

Eix

Yankovic schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:42:
[...]

Ja daar staat inderdaad een ellenlange lijst van geplande werkzaamheden over alle trajecten in het land. En met allerlei verschillende data.
En dat is juist de reden dat ik dus graag een kaartweergave zou zien met daarin de werkzaamheden per dag.
Als ik in de reisplanner kijk hoe ik op vrijdagmiddag van Utrecht naar Maastricht moet is de kans natuurlijk heel groot dat ik later ook weer een keer terug wil van Maastricht naar Utrecht. […] Als gebruiker zou ik het net zoals @Jumpman dus heel handig vinden als daar een beetje in wordt geholpen.
Ondanks dat ik die behoefte wel snap ben ik ervan overtuigd dat hier het principe van less is more opgaat. Als je namelijk een soort voorspellende informatie wil toevoegen dan zal dat ook vaak niet-relevant zijn. Tenzij je op slimme wijze kan afleiden wanneer dat wel en niet van meerwaarde is. Dan denk ik bijvoorbeeld aan integratie met een agenda-app. Tegelijk ben ik daar vanuit privacy-optiek geen voorstander van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Eix schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:03:
[...]
En dat is juist de reden dat ik dus graag een kaartweergave zou zien met daarin de werkzaamheden per dag.
Inderdaad, er waren ooit posters met kaartweergave van werkzaamheden. NS heeft nu alleen een online storingenkaart die de huidige situatie weergeeft.

Een functie waarmee je datum en tijd kan instellen op deze storingenkaart zou een mooie toevoeging zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Die functionaliteit heeft er ooit in gezeten. Hier nog een screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
Yankovic schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:42:
[...]

Als ik in de reisplanner kijk hoe ik op vrijdagmiddag van Utrecht naar Maastricht moet is de kans natuurlijk heel groot dat ik later ook weer een keer terug wil van Maastricht naar Utrecht. Inderdaad kan ik allemaal extra knoppen indrukken en door al die lijsten lopen. Maar ik heb dan natuurlijk geen interesse in werkzaamheden tussen Zwolle en Leeuwarden of tussen Amsterdam en Londen. Als gebruiker zou ik het net zoals @Jumpman dus heel handig vinden als daar een beetje in wordt geholpen.
Volgens mij is ook zo dat wanneer je binnen twee weken je reis bekijkt in de planner de werkzaamheden er in worden meegenomen, dus als je weet wanneer je terug reist kan je het opzoeken.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Met zo’n kaart per dag kun je alleen wel veel makkelijker zaken rondom die werkzaamheden heen plannen. Zoals het nu is, is het overzicht nogal beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
De NS heeft ook in het afgelopen half jaar tientallen miljoenen verlies gedraaid. Het aantal treinreizigers groeide wel, maar het zijn er nog steeds minder dan gehoopt. Dat heeft in combinatie met onder meer de hoge inflatie tot verlies geleid.

In de eerste helft van 2025 leed de NS een operationeel verlies van 60 miljoen euro. Dat is een kleine verbetering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toen draaide de vervoerder nog een verlies van 65 miljoen euro. "Nog steeds overduidelijk onvoldoende voor een financieel gezond NS", blijkt uit de halfjaarcijfers van het spoorbedrijf.

Het verlies komt niet als een verrassing, zegt een NS-woordvoerder tegen NU.nl. "Sinds de coronatijd is het aantal reizigers ingestort." Het afgelopen half jaar verkocht het spoorbedrijf door kortingstickets en campagnes wel meer kaartjes, maar de verkoop is nog niet op het niveau van voor de pandemie.
Van een spitsheffing naar te weinig reizigers. Hoe snel kan het gaan. En om in de daluren de treinen te vullen waren die kruidvat kaartjes zo gek nog niet. Je laat mensen voor een leuke prijs kennis maken met de trein en de treinen vullen. Een trein voor 70% gevuld met kruidvatkaartjes levert meer op dan 30% met normale kaartjes.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:14
LordSinclair schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:38:
Een trein voor 70% gevuld met kruidvatkaartjes levert meer op dan 30% met normale kaartjes.
Het draagvlak onder die 30% om het volle pond te betalen ben je snel kwijt, dan moet je iedereen die korting geven.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
[...]

Van een spitsheffing naar te weinig reizigers. Hoe snel kan het gaan. En om in de daluren de treinen te vullen waren die kruidvat kaartjes zo gek nog niet. Je laat mensen voor een leuke prijs kennis maken met de trein en de treinen vullen. Een trein voor 70% gevuld met kruidvatkaartjes levert meer op dan 30% met normale kaartjes.
Tjsa ik denk dat het nog wel een tijdje duurt voordat we op het niveau van 2018/2019 zitten. Corona heeft ons mobiliteitsgedrag gewoon enorm veranderd. Er zitten natuurlijk altijd heel veel kantoorforenzen in de trein en die zijn van 5x per week naar 2-3x per week reizen gegaan. En ook de studenten die een groot deel van de reizigerspopulatie vertegenwoordigen zijn van 5x naar 3x per week gedaan. Dat ga je niet goedmaken met extra recreatieve reizigers in de daluren.

Ik denk dat de NS vooral moeite heeft met de veel meer wisselende reizigersvraag dan vroeger. Op dinsdag en donderdag moet er met meer capaciteit gereden worden dan pre corona terwijl je op vrijdag met misschien 60% van de piekcapaciteit uit kan. En dat is natuurlijk lastig want de treinen die dan leeg rijden of stilstaan kosten natuurlijk wel gewoon geld. Het wordt nog een beste opgave om een financieel rendabel operating model te vinden de komende jaren die wel met die flexibele vraag om kan gaan.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:04
[...]

Tegenwoordig heeft de NS ook andere reisproducten die aantrekkelijk geprijsd zijn. Zoals Flex Weekend vrij. Voor 38 euro 10 dagen onbeperkt kunnen treinen.

Ik ben wel benieuwd hoe de NS verwacht dat ze op het pre-corona niveau gaan komen. Veel mensen werken nog steeds niet 4 of 5 dagen op kantoor.

[ Voor 10% gewijzigd door cazzer22 op 30-07-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
cazzer22 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Tegenwoordig heeft de NS ook andere reisproducten die aantrekkelijk geprijsd zijn. Zoals Flex Weekend vrij. Voor 38 euro 10 dagen onbeperkt kunnen treinen.
Ja dan moet je wel elke weekenddag van de maand in de trein zitten. Als je 1x per maand gaat was die €16 euro, wat nu misschien €25 zal zijn door inflatie, toch echt goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Ik ben wel benieuwd hoe de NS verwacht dat ze op het pre-corona niveau gaan komen. Veel mensen werken nog steeds niet 4 of 5 dagen op kantoor.
Veel voormalige reizigers hebben in coronatijd een auto gekocht, die krijg je lastig terug de trein in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
[...]
In ieder geval niet van de overheidsmedewerkers, want daar is 1 en hoogop 2 dagen per week naar kantoor toch wel de standaard geworden en die zijn ook wel een flinke hap die NS en overig OV mist.
LordSinclair schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:40:
[...]

Ja dan moet je wel elke weekenddag van de maand in de trein zitten. Als je 1x per maand gaat was die €16 euro, wat nu misschien €25 zal zijn door inflatie, toch echt goedkoper.
Als ik 1 dag ga fotograferen en dat zijn soms beste ritten (Arnhem - Den Haag HS bijvoorbeeld) dan heb ik 'm er al uit. Het abonnement is dan ook voor regelmatige weekendreizigers die er toch wel gemiddeld 2 a 3x per maand gebruik van maken op ritten zoals Amsterdam - Utrecht of Den Haag - Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]

Ik kan geen 'formeel' halfjaarverslag vinden. In 2024 staat echter wel een (soort van) uitsplitsing van de bedrijfskosten.
Daarnaast zijn ook de concessievergoeding, HSL-heffing en infrastructuurvergoeding, verschuldigd aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail gestegen naar € 533 miljoen (2023: € 463 miljoen), een toename van 15% door prijsstijging en door uitbreiding van de dienstregeling.
De NS betaalde in 2024 533 miljoen euro aan dezelfde overheid die eigenaar is van het bedrijf. Die 60 miljoen euro verlies is peanuts en enkel een politieke speelbal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
ed1703 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:39:
In ieder geval niet van de overheidsmedewerkers, want daar is 1 en hoogop 2 dagen per week naar kantoor toch wel de standaard geworden en die zijn ook wel een flinke hap die NS en overig OV mist.
Laten dat juist de werknemers zijn met een OV-kaart van de zaak, in hoeverre dalen de inkomsten als die de trein niet nemen? Alleen de drukte neemt af, de inkomsten niet lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:11:
[...]

Laten dat juist de werknemers zijn met een OV-kaart van de zaak, in hoeverre dalen de inkomsten als die de trein niet nemen? Alleen de drukte neemt af, de inkomsten niet lijkt me.
Voor zover ik van HR begreep een standaard abonnementstarief + de gemaakte reis. Er vallen dus wel inkomsten weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
hoevenpe schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:11:
[...]

Ligt er maar net aan wat je werkgever inkoopt. Wij hadden mensen die dagelijks met de trein gingen, die hadden een NS Businesscard met een traject-vrij erop. Ik ging incidenteel en had een NS Businesscard met reizen op saldo.

Kan me voorstellen dat NS minder traject-vrij verkoopt en dat dat dan niet opweegt tegen een groei van inkomsten uit reizen-op-saldo.

[ Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 30-07-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:23
Het verlies komt niet als een verrassing, zegt een NS-woordvoerder tegen NU.nl. "Sinds de coronatijd is het aantal reizigers ingestort."
Hè balen dat ik de quote niet meer vindt, ik meen dat NS of Dhr. Koolmees vorig jaar nog zei alweer op 95% van het aantal reizigers te zitten. Alles behalve ingestort.
Sowieso, het trekken van de coronakaart anno 2025 is een zwaktebod.

EDIT: men kopt hem in het nu.nl-artikel al zelf in: 'In de afgelopen zes maanden vervoerde het bedrijf 93 procent van het aantal reizigers van 2019.'

[ Voor 16% gewijzigd door mk1992 op 30-07-2025 11:46 ]

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
LordSinclair schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:40:
[...]

Klopt, maar als je al een 2e dag weggaat, dan heb je het al terugverdient. Inmiddels is een retour Eindhoven C - Utrecht C al €35,80. Doe dit 2x en je bent voordeliger uit. Dat moet wel lukken in een maand tijd.

@ed1703 , Volgens mij zijn ambtenaren juist eerder OV-reizigers. Op de nos.nl site staat ook een artikel waarin gezegd wordt dat de NS denkt pas in 2030 op het niveau van 2019 te zitten. Klinkt naar mij als dat ze gewoon wachten op demografische ontwikkeling, en niet dat de vroegere reiziger terug zal keren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
cazzer22 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Klopt, maar als je al een 2e dag weggaat, dan heb je het al terugverdient. Inmiddels is een retour Eindhoven C - Utrecht C al €35,80. Doe dit 2x en je bent voordeliger uit. Dat moet wel lukken in een maand tijd.

@ed1703 , Volgens mij zijn ambtenaren juist eerder OV-reizigers.
Ik kan alleen voor mijzelf spreken, het is in ons geval zeker niet 50% oid, maar toch wel aanzienlijk minder. Daar komt bovenop dat thuiswerken grotendeels de norm is geworden en wij hebben toch veel locaties verdeeld over het land.
Onze werkgever wil daarom ook geen kaarten uitdelen waarmee de medewerker voor een vast bedrag per maand kan reizen.

Ik ben ook wel met @hoevenpe eens dat grote groepen die al een auto op zich konden betalen of zelfs al hadden door corona het OV vaarwel hebben gezegd. Het lijkt mij zeer lastig om dit om te draaien. Dan zou je bv met aanzienlijk voordelige fisale regelingen moeten komen.

De kwaliteit is de afgelopen 15-20 jaar ook wel met sprongen achteruit gegaan, alleen al qua zitcomfort en reinheid vind ik het persoonlijk een groot negatief verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
[...]

Nou die spitsheffing en te weinig reizigers in het dal zijn geen tegengestelde dingen natuurlijk, een volle spits en een rustig dal zijn beide problemen die NS moet oplossen. De spitsheffing was juist bedoeld om een deel van de spitsreizigers in het dal te laten reizen.

En die kruidvatkaartjes, daar las ik toevallig laatst nog een discussie over op onze interne social. Daar gaf een collega die aan de prijsberekeningen werkt aan dat die kaartjes absoluut niet uit kunnen en die komen dus ook niet meer terug. Er zat ook een berekening bij van de Jongerendagkaart trouwens die goed liet zien waarom die er uit gaat, de prijs per gereisde kilometer was gewoon niet in verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Kassad schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:05:
Daar gaf een collega die aan de prijsberekeningen werkt aan dat die kaartjes absoluut niet uit kunnen en die komen dus ook niet meer terug.
Grappig, dat heb ik ook met mijn berekeningen of ik met de trein of auto ga. Dan kom ik ook tot de conclusie dat die treinkaartjes helemaal niet uit kunnen.

Voor de sporadische keer dat ik met de trein ga (ging) ga ik natuurlijk niet allemaal abonnementen afnemen. Maar de Kruidvat acties werd het wel aantrekkelijk van om de auto te laten staan.

[ Voor 19% gewijzigd door LordSinclair op 30-07-2025 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
LordSinclair schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:14:
[...]

Grappig, dat heb ik ook met mijn berekeningen of ik met de trein of auto ga. Dan kom ik ook tot de conclusie dat die treinkaartjes helemaal niet uit kunnen.

Voor de sporadische keer dat ik met de trein ga (ging) ga ik natuurlijk niet allemaal abonnementen afnemen. Maar de Kruidvat acties werd het wel aantrekkelijk van om de auto te laten staan.
je heb tegenwoordig de Prijstijddeal waarbij je tot 60% korting op een kaartje kunt krijgen als je vroeg genoeg plant.

En de berekening van kaartjes tov de auto, dat is een oude discussie die altijd verkeerd gevoerd wordt, mensen pakken de prijs van een treinkaartje en zetten het af tegen de kosten van benzine en parkeren van de auto. En vergeten even de vaste kosten van die auto want "die heb ik toch al betaald". Als je echter de prijs per kilometer van de auto (dus incl de vaste kosten) en de trein vergelijkt dan blijkt het een stuk minder ver uit elkaar te liggen.

En natuurlijk is de trein niet altijd een beter of goedkoper alternatief voor de auto, maar de delta tussen de kosten is echt minder hoog dan veel mensen denken als je naar prijs per km kijkt. En om de ' slimmeriken' voor te zijn, ja met zes man in een auto is het altijd goedkoper, niemand die beweert dat dat niet zo is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Vanuit de NOS vind ik deze combinatie ook wel iets waar meer over gevraagd mag worden:
Financieel directeur Angelique Magielse noemt dat "meer maatwerk" in de dienstregeling. "Als je vrijdag bijna geen reizigers in de trein hebt, dan hoef je niet meer elke 10 minuten een trein te laten rijden naar bepaalde bestemmingen. Er zitten zeker mogelijkheden om daar flexibel op in te spelen."
Tegelijk probeert NS al langer reizigers te verleiden niet meer massaal in de ochtend- en avondspits de trein te pakken. "Als we reizigers meer kunnen verspreiden, dan hoeven wij niet onze volledige capaciteit in te zetten voor een paar momenten in de week. Dat we geen nieuwe treinen hoeven te kopen voor alleen de dinsdag- en de donderdagochtend", zegt Magielse over de "hyperspits" die er sinds corona is op deze twee werkdagen.
Enerzijds zeker goed om mensen te verleiden om niet in de hyperspits te reizen ( en dat gaat dus niet enkel via de reizigers maar hopelijk ook via werkgevers die direct dan wel indirect een NS Business abo aanbieden ) maar als je nu dus potentieel de keuze gaat maken om de dienstregeling op andere dagen af te bouwen dan ga je men toch nog minder makkelijk verleiden om op andere dagen te reizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Kassad schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:28:
je heb tegenwoordig de Prijstijddeal waarbij je tot 60% korting op een kaartje kunt krijgen als je vroeg genoeg plant.
Moet morgen toevallig met het hele gezin naar Schiphol, toch maar proberen:
Er is geen NS PrijsTijd Deal gevonden, mogelijk zijn er geen rustige treinen voor deze reis. Probeer een andere route.
Zal Qatar Airways vragen of de vlucht wat later kan... :P

Zonder gekheid: als de voorwaarde lees ik "Kies op je gekozen reisdag zelf wanneer je reist, want dit kaartje is op ieder moment geldig.", hoe ga je dan korting krijgen op een gewone werkdag?

[ Voor 18% gewijzigd door hoevenpe op 30-07-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

In de halfjaarcijfers schrijft NS dat er door de bezuinigingen en de verlaagde subsidie voor de ov-studentenkaart elk jaar 97 miljoen minder binnenkomt. Zonder die bezuinigingen zou het verlies van NS over het afgelopen half jaar op 11,5 miljoen zijn uitgekomen.
Oftewel beter onderhandelen met DUO (?) mbt die studentenkaart? Want blijkbaar is dat dus grotendeels het lek. En als het niet uit kan, afschaffen die handel. :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

hoevenpe schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:40:
[...]

Moet morgen toevallig met het hele gezin naar Schiphol, toch maar proberen:

[...]
Zal Qatar Airways vragen of de vlucht wat later kan... :P

Zonder gekheid: als de voorwaarde lees ik "Kies op je gekozen reisdag zelf wanneer je reist, want dit kaartje is op ieder moment geldig.", hoe ga je dan korting krijgen op een gewone werkdag?
Prijstijd is nooit naar Schiphol. Hoofddorp kiezen of zo, afhankelijk waar je vandaan komt en dan werkt het wel.

Afhankelijk van de afstand en de mensen die meegaan kan een groepsticket ook nog interessant zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Bastien op 30-07-2025 15:46 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Kassad schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:28:
En de berekening van kaartjes tov de auto, dat is een oude discussie die altijd verkeerd gevoerd wordt, mensen pakken de prijs van een treinkaartje en zetten het af tegen de kosten van benzine en parkeren van de auto. En vergeten even de vaste kosten van die auto want "die heb ik toch al betaald". Als je echter de prijs per kilometer van de auto (dus incl de vaste kosten) en de trein vergelijkt dan blijkt het een stuk minder ver uit elkaar te liggen.

En natuurlijk is de trein niet altijd een beter of goedkoper alternatief voor de auto, maar de delta tussen de kosten is echt minder hoog dan veel mensen denken als je naar prijs per km kijkt. En om de ' slimmeriken' voor te zijn, ja met zes man in een auto is het altijd goedkoper, niemand die beweert dat dat niet zo is ;-)
Ik rij een B-Segment auto. En die kost mij 35ct per kilometer (all in). Ik hou dat bij in een excel (met de geschatte verkoopwaarde van de ANWB).

Volgens treinreiziger.nl kost een treinkaartje tussen de 15ct en de 25ct per kilometer (verre vs korte reis). Dus de trein is goedkoper per kilometer, maar je moet ook nog van en naar het station en moet je de extra reistijd (wat is je tijd waard, kan je het zinvol besteden) voor lief nemen.

Een enkeltje naar mijn vriendin is met het OV €17~€27 en duurt rond de 2 a 3 uur.
Met de auto is dat, met die 35ct per kilometer, 21 euro en dan ben ik er in 45 minuten.

Naar mijn opa en oma in Zeeland is het 32,75 met het OV en ben je 4 uur 40 minuten onderweg. Met de auto is dat een stuk duurder, namelijk €98. Je bent er wel wat sneller zo tussen de 3 en 4 uur (maximaal) is mijn ervaring na een heftige vakantievrijdagavondspits. Maar met de trein is er op zo'n afstand ook vaak wat aan de hand.

Het ligt er dus inderdaad helemaal aan met hoeveel je reist, waar je naar toe reist, en met hoeveel je reist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Bastien schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:44:
Prijstijd is nooit naar Schiphol. Hoofddorp kiezen of zo, afhankelijk waar je vandaan komt en dan werkt het wel.
Grappig, dat werkt wel. :P

Scheelt onder de streep een paar euro omdat ik zelf een voordeelurenkaart heb, eigenlijk moet ik die opzeggen om dit soort kortingsacties te laten lonen (of extra korting geven als je een voordeelurenkaart hebt). Groepsticket scheelt ook amper, mis de eenvoudige samenreiskorting nog steeds.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
LordSinclair schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:50:
[...]

Maar met de trein is er op zo'n afstand ook vaak wat aan de hand.
Maak genoeg lange reizen met de trein maar om te stellen dat er vaak wat aan de hand is ligt dichter bij stemmingsmakerij dan feitelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-09 20:44
Mijn ervaring met de Nederlandse spoorwegen... wat nooit een treinreis is geworden, enkel frustratie.

Zowel op 26 juni en 30 juni krijg ik een persoonlijke aanbieding om gebruik te maken van de weg = weg weken. Mijn vrouw en ik hadden hier oren naar en wilden afgelopen zaterdag gebruik maken van weekend vrij (50%) aanbieding. We hadden ook al plannen gemaakt voor andere weekenden. We reizen bijna nooit met de trein, maarja, waarom niet eens uitproberen.. Niet dus..

Tot onze frustratie kon ik het product niet kopen in de NS app. Ik heb toen gebeld, maar ook daar konden ze mij niet helpen. Ik zou eerst een OV chipkaart moeten kopen. Dit zou 7,50 euro kosten maar daar zou ik dit weekend en mogelijk het volgend weekend niet over kunnen beschikken. Toch beiden naar het station gegaan met de verwachting daar alles te regelen. We kwamen ook daar bedrogen uit, men kon / wilde daar geen OV chipkaart aanmaken en het nummer van de OV chipkaart die ik nog had (van hermes) konden ze niet invoeren.

1) Al met al is de aanbieding niet 18,45 euro maar 25,95 euro
2) Waarom krijgen niet OV chipkaart houders deze aanbieding? Ben dan eerlijk in de reclame uiting en meld dat er een doorlooptijd van 2 weken aan zit
3) NS personeel heeft mij vorig jaar duidelijk uitgelegd dat een OV chipkaart niet meer noodzakelijk was maar dat gereisd kon worden met een kaartje in de app en / of bank pas.

Geen trein dus voor ons, gewoon de auto.. Dank je wel Wouter Koolmees voor het geweldige weekend.
Zoals hierboven gemeld, wij reizen ongeveer 1x per jaar van / naar schiphol en ja, het is ons bekend GEEN schiphol op te geven, maar Hoofddorp. Hoe makkelijk kun je het maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:29
Weekend Vrij is een abonnement. Die kan je inderdaad niet via de app aanschaffen, alleen via de website en daar heb je een persoonlijke ov-chipkaart voor nodig, maar die kan je bij het bestellen meebestellen.
Met het Weekend Vrij abonnement is die voor zover ik weet zelfs gratis als je dat via NS regelt.

Mocht je het nogmaals willen proberen, je kan het gewoon bestellen via https://www.ns.nl/abonnementen/weekend-vrij
De actie voor de eerste maand van 18,45 euro loopt nog tot 10 augustus.
De actie is juist voor nieuwe klanten, dus ook mensen zonder OV Chipkaart.

Voor een reguliere reis is inderdaad een ov-chipkaart niet meer noodzakelijk, maar dan reis je zonder korting. Enkele vervoerders bieden inmiddels ook abonnementen aan die je aan je bankpas kan koppelen, maar bij NS is dat nog niet mogelijk.
In de toekomst moet dat bij elke vervoerder mogelijk worden.

[ Voor 27% gewijzigd door EDIT op 30-07-2025 18:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Zou het geen optie zijn om de tienminutentreinen weer te vervangen door een kwartierdienst, maar dan met langere treinen om op die manier kosten te besparen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Antonio di

a mi me dijeron que si

EDIT schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:10:
Weekend Vrij is een abonnement. Die kan je inderdaad niet via de app aanschaffen, alleen via de website en daar heb je een persoonlijke ov-chipkaart voor nodig, maar die kan je bij het bestellen meebestellen.
Met het Weekend Vrij abonnement is die voor zover ik weet zelfs gratis als je dat via NS regelt.

Mocht je het nogmaals willen proberen, je kan het gewoon bestellen via https://www.ns.nl/abonnementen/weekend-vrij
De actie voor de eerste maand van 18,45 euro loopt nog tot 10 augustus.
De actie is juist voor nieuwe klanten, dus ook mensen zonder OV Chipkaart.

Voor een reguliere reis is inderdaad een ov-chipkaart niet meer noodzakelijk, maar dan reis je zonder korting. Enkele vervoerders bieden inmiddels ook abonnementen aan die je aan je bankpas kan koppelen, maar bij NS is dat nog niet mogelijk.
In de toekomst moet dat bij elke vervoerder mogelijk worden.
Klopt, Ik heb vorige week NS Flex Weekendvrij besteld voor 2 personen met de weg-is-weg weken van NS voor 2 x 18,45 euro en dat is inclusief de persoonlijke OV-pas (met ingediende pasfoto) en deze worden gratis per post naar je adres gestuurd. Dus voor 18,45 euro ben je klaar, pas is 5 jaar geldig (t/m eind juli 2030).

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Commendatore schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:11:
Zou het geen optie zijn om de tienminutentreinen weer te vervangen door een kwartierdienst, maar dan met langere treinen om op die manier kosten te besparen?
Wie gaat dan de miljardeninvestering in PHS verantwoorden in de kamer? Dat is er om die reden ook gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:51
Vandaag voor het eerst (op een keertje de Thalys na) een ritje met de trein in België gemaakt, van Walcourt naar Charlerois-Centraal.
Auto gratis parkeren in Walcourt, pal voor het station, even wachten en na 24 minuten hartje Charlerois uitstappen. En dat voor €29,40 voor 4 personen (3 betalen en 1 kind tot 12 is gewoon gratis!!). Dat redden we in NL niet voor die prijs.

Ondanks de verouderde stations zijn de treinen hier gewoon dikke prima en de rit zelf verliep ook soepel en zonder vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
Als ambtenaar ben ik van, voor corona, 4-5 dagen per week kantoor naar gemiddeld 1 dag kantoor gegaan.
Vanuit het werk heb ik een Shuttle kaart waar ik gewoon op saldo mee reis. Het saldo wordt automatisch door Shuttle elke keer bijgeladen.
Woon-Werkverkeer is standaard 2e klas en zou ik op eigen kosten om kunnen zetten naar 1e klas. Dienstreis is bij ons wel altijd 1e klas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EDIT
St00mwals schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:34:
Vandaag voor het eerst (op een keertje de Thalys na) een ritje met de trein in België gemaakt, van Walcourt naar Charlerois-Centraal.
Auto gratis parkeren in Walcourt, pal voor het station, even wachten en na 24 minuten hartje Charlerois uitstappen. En dat voor €29,40 voor 4 personen (3 betalen en 1 kind tot 12 is gewoon gratis!!). Dat redden we in NL niet voor die prijs.

Ondanks de verouderde stations zijn de treinen hier gewoon dikke prima en de rit zelf verliep ook soepel en zonder vertraging.
Walcourt - Charleroi is een stukje van 20 kilometer of zo. Dat kost in Nederland ook niet de hoofdprijs. Een vergelijkbaar stuk, bijvoorbeeld Den Haag - Rotterdam kost 3,30 euro enkele reis pp voor een volwassene in de daluren met een PrijsTijdDeal. Dan ben je voor 3 personen 19,80 euro kwijt voor een retourtje. Kinderen zijn bij NS ook gratis tot 12 jaar met een gratis Kidsvrij abonnement.

En als je per se in de spits wil reizen, zonder korting, ben je 6 euro pp kwijt enkele reis, dus 36 euro, het kind is nog steeds gratis. Inderdaad iets meer dan de net geen 30 euro van de Belgische spoorwegen, maar ik kan niet zeggen dat ik het verschil per se heel schokkend vind.

[ Voor 12% gewijzigd door EDIT op 30-07-2025 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

ed1703 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:28:
[...]

Wie gaat dan de miljardeninvestering in PHS verantwoorden in de kamer? Dat is er om die reden ook gekomen.
Soms kom je later tot de conclusie dat iets niet werkt of niet meer nodig is. Dan moet je ook iets kunnen terugdraaien of stoppen. Voortschrijdend inzicht.

Ik weet het, de politiek heeft geen inzicht maar toch. Als dat nu een besparing op zou leveren om bij NS de verliezen te verkleinen, morgen regelen wat mij betreft. De trein is geen metro, dat hele PHS slaat nergens op om met treinen te doen (i.m.o.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Bastien schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:16:
[...]
Soms kom je later tot de conclusie dat iets niet werkt of niet meer nodig is. Dan moet je ook iets kunnen terugdraaien of stoppen. Voortschrijdend inzicht.

Ik weet het, de politiek heeft geen inzicht maar toch. Als dat nu een besparing op zou leveren om bij NS de verliezen te verkleinen, morgen regelen wat mij betreft. De trein is geen metro, dat hele PHS slaat nergens op om met treinen te doen (i.m.o.).
Ik denk dat je per traject zou moeten kijken of het nodig is. Voor sommige trajecten zal het echt niet fijn zijn als dit weer teruggaat naar een 15 minuten dienst. Ik weet overigens niet zeker of men dat ook zomaar mag doen met de HRN aanbesteding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Bastien schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:16:
Het zou ook ruimte bieden voor andere aanbieders op het HRN, iets wat binnenkort waarschijnlijk door een Europese rechter afgedwongen gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Napo schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:16:
[...]

Maak genoeg lange reizen met de trein maar om te stellen dat er vaak wat aan de hand is ligt dichter bij stemmingsmakerij dan feitelijkheid
Helaas niet mijn ervaring op het traject. Regelmatig werkzaamheden ergens op de route.

Met als toppunt van dienstverlening dat de trein Vlissingen -> Goes te laat was (hoe dan op een geïsoleerd traject) en de treinvervangende bussen (naar Roosendaal) netjes volgens dienstregeling (leeg) vertrokken toen de trein te laat Goes binnen kwam. Kost je dan gelijk een uur extra.

[ Voor 29% gewijzigd door LordSinclair op 30-07-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
LordSinclair schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:00:
[...]

Helaas niet mijn ervaring op het traject. Regelmatig werkzaamheden ergens op de route.
Periodes met meer werkzaamheden komen altijd wel voor en dat heeft ook voor mij impact maar die zijn gelukkig planbaar. Vaak wat aan de hand kan je inderdaad ook werkzaamheden onder laten vallen maar dat wordt vaak genoeg redelijk opgelost.

Mijn interpretatie bij "aan de hand" zijn eerder incidenten en dat valt al met al wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
EDIT schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:49:
[...]

Walcourt - Charleroi is een stukje van 20 kilometer of zo. Dat kost in Nederland ook niet de hoofdprijs. Een vergelijkbaar stuk, bijvoorbeeld Den Haag - Rotterdam kost 3,30 euro enkele reis pp voor een volwassene in de daluren met een PrijsTijdDeal. Dan ben je voor 3 personen 19,80 euro kwijt voor een retourtje. Kinderen zijn bij NS ook gratis tot 12 jaar met een gratis Kidsvrij abonnement.

En als je per se in de spits wil reizen, zonder korting, ben je 6 euro pp kwijt enkele reis, dus 36 euro, het kind is nog steeds gratis. Inderdaad iets meer dan de net geen 30 euro van de Belgische spoorwegen, maar ik kan niet zeggen dat ik het verschil per se heel schokkend vind.
Heb je gelijk aan, uiteraard heeft de jongste hier ook een kids vrij abo sinds zijn 4e.
Als toerist ben je echter niet in bezit van een kids abo in het buitenland en weet je (waarschijnlijk) ook niet van het bestaan van een PrijsTijdDeal.

Ondanks de kosten (wel of niet goedkoper) was het een leuk ritje en maakt dat een dagje uit voor ons net meer een dagje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:01
hoevenpe schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:43:
[...]

Het zou ook ruimte bieden voor andere aanbieders op het HRN, iets wat binnenkort waarschijnlijk door een Europese rechter afgedwongen gaat worden.
Als het naar een kwartiersdienst gaat zal de ruimte er niet zijn, want alles gaat dan schuiven en zal de ruimte waarschijnlijk vooral benut worden om de dienstregeling weerbaarder te maken. Niet meer zoveel mogelijk treinen over hetzelfde stukje spoor dat een vertraging van de ene trein meteen de volgende trein in de weg zit, maar meer speling.

En wat de Europese rechter gaat beslissen en wat eventuele gevolgen gaan zijn? Niemand die het weet. Volgens de NOS willen de andere vervoerders niet dat het hele HRN als een geheel wordt aanbesteed omdat dat te groot zou zijn voor hun, dus het kan zomaar zijn dat als het HRN dan als een geheel wordt aanbesteed, er eigenlijk niets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012

Cbr

Transportman schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:54:
[...]

En wat de Europese rechter gaat beslissen en wat eventuele gevolgen gaan zijn? Niemand die het weet. Volgens de NOS willen de andere vervoerders niet dat het hele HRN als een geheel wordt aanbesteed omdat dat te groot zou zijn voor hun, dus het kan zomaar zijn dat als het HRN dan als een geheel wordt aanbesteed, er eigenlijk niets veranderd.
Als je daadwerkelijk openbaar Europees gaat aanbesteden dan mag je dat niet op een manier doen waarbij je vooraf weet wat de uitkomst is. Daar kom je niet mee weg bij de rechter.

Kort door de bocht: Nederland wordt op de vingers getikt dat ze beter hadden moeten uitzoeken/opschrijven welke delen ze wel of niet los kunnen aanbesteden zonder nadelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ed1703 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:28:
[...]

Die is ook voor kwartiersdiensten verschrikkelijk nodig omdat het spoor ook dan al vol genoeg zit.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Maasluip schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:43:
Die is ook voor kwartiersdiensten verschrikkelijk nodig omdat het spoor ook dan al vol genoeg zit.
Blijft lastig uit te leggen aan de belastingbetaler: 30 jaar geleden reden die kwartierdiensten ook al.

Elke tien minuten een trein is een gevoelsmatige verbetering voor de reiziger, het maakt overstappen minder gedoe. Dat terugdraaien helpt niet in de beeldvorming, tel daar de duurdere kaartjes en viezere treinen bij op en je hebt een lastig verhaal om potentiële nieuwe reizigers te overtuigen.

In plaats van minder treinen, waarom niet inzetten op innovatie? In Californië rijden autonome taxi's, hoe lang voordat de techniek/AI zo ver gevorderd is opdat treinen autonoom kunnen rijden? Rijden op vaste rails lijkt me eenvouder dan zonder bestuurder door een drukke stad, de ontwikkelingen op dat gebied gaan razendsnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:21
Zitten er bij intercities knoppen aan de buitenkant om de deuren te openen of gaan ze altijd open?

[ Voor 5% gewijzigd door TheMak op 31-07-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:43:
[...]

Dit klopt natuurlijk niet, de boog bij meteren zou er waarschijnlijk nooit komen als PHS op Tilburg - Breda er over een paar jaar niet zou komen, geen uitbreiding ’s-Hertogenbosch naar Vught van 3 naar 4 sporen, Uitbreiding Tilburg, keerspoor Driebergen-Zeist en nieuw station, Maatregelen Zaanlijn, waaronder een onderdoorgang Guisweg en een extra perron in Uitgeest.

Voor een deel heb je ook gerust wel een punt, maar ik zou toch graag als 2e kamer bij het overhandigen van een bonnetje van minimaal 5 miljard wel graag willen weten wat vervoerders dan met die extra capaciteit gaan doen, dan alles bij het oude te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
TheMak schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:31:
Zitten er bij intercities knoppen aan de buitenkant om de deuren te openen of gaan ze altijd open?
Bij alle treinen zitten er knoppen aan zowel de binnen- als buitenkant.
Deuren worden bij modern materieel na korte tijd automatisch weer gesloten om zoveel mogelijk energie van de airco te besparen.

[ Voor 34% gewijzigd door EDIT op 31-07-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Zoooo... Lekker die werkzaamheden bij Amsterdam Zuid. Passage vandaag en morgen afgesloten, dus als je moet overstappen van trein naar metro of andersom moet je helemaal om het station heenlopen.
Waar de looproute eigenlijk ook nog eens de verkeerde kant op is.

Fijn dat dit netjes staat aangegeven in de NS app. Zo haal je dus nooit je overstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ed1703 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:37:
[...]

Dit klopt natuurlijk niet, de boog bij meteren zou er waarschijnlijk nooit komen als PHS op Tilburg - Breda er over een paar jaar niet zou komen, geen uitbreiding ’s-Hertogenbosch naar Vught van 3 naar 4 sporen, Uitbreiding Tilburg, keerspoor Driebergen-Zeist en nieuw station, Maatregelen Zaanlijn, waaronder een onderdoorgang Guisweg en een extra perron in Uitgeest.
Dat je een dienstregeling KAN rijden zonder die maatregelen betekent nog niet dat het een optimale dienstregeling is, of dat treinen elkaar niet in de weg zitten.
Er worden zoveel treinen niet op volle snelheid gereden omdat ze vanwege de missende capaciteit weer ergens achter een andere geplande trein komen te zitten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Als ik het lijstje bekijk uit dat artikel staan daar vooral lijnen in die heel erg verweven zijn met het hoofdspoornet. Het zijn lijnen waar een grote diversiteit aan reizigers gebruik van maakt.

Om degene die ik het best ken en ook zelf wekelijks/dagelijks gebruik eruit te pakken als voorbeeld: Amsterdam-Zandvoort. Dat is niet alleen een lijn voor strandgangers en racepubliek maar ook voor forenzen en toeristen tussen Amsterdam en Haarlem. Die maken geen bewuste keuze voor die trein, die pakken hem als het de eerste trein op het perron is die in de gewenste richting gaat, als ware het een metro. Je naait mensen zoals ik, je vaste klanten, als je dat gaat opknippen met aparte poortjes en aparte perrons.

Een ieder die dat wil opknippen maakt blijkbaar te weinig gebruik van het HRN om er met kennis iets over te kunnen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eix

Eix

D-e-n schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:30:
[...]
Je naait mensen zoals ik, je vaste klanten, als je dat gaat opknippen met aparte poortjes en aparte perrons.

Een ieder die dat wil opknippen maakt blijkbaar te weinig gebruik van het HRN om er met kennis iets over te kunnen zeggen.
Het fysiek opknippen in aparte perrons en poortjes is niet inherent aan het Europees aanbesteden van het HRN. Maar een (mogelijke) keuze vanuit Nederlandse concessieverleners.

Het verwijt van ‘gebrek aan kennis’ snap ik zodoende niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Dat je een dienstregeling KAN rijden zonder die maatregelen betekent nog niet dat het een optimale dienstregeling is, of dat treinen elkaar niet in de weg zitten.
Er worden zoveel treinen niet op volle snelheid gereden omdat ze vanwege de missende capaciteit weer ergens achter een andere geplande trein komen te zitten.
Maar dat is niet hoe de politiek er naar kijkt:

- Kan je het acceptabel oplossen? Prima, dan krijg je geen geld.
Zo zijn er op diverse trajecten geen grote oplossingsmaatregelen gekomen omdat het probleem niet ernstig genoeg was.

PHS is er gekomen vanwege een stevige lobby van onze eigen NS (Aad Veenman), Bert Klerk van ProRail en de toemalige minister van infrastructuur Eurlings.

Dat project heeft inmiddels bijna 5 miljard gekost. Het is helemaal niet gezegd dat teruggaan naar een kwartierdienst een betere oplossing zal bieden omdat je ook te maken hebt met aansluitende treinen.
Bovendien waar is dan bijvoorbeeld een keerspoor in Driebergen dan nog voor nodig of een extra perron in Uitgeest? Leuk die extra capaciteit maar als treinen er nauwelijks gebruik van maken een nogal nutteloze investering. De boog bij Meteren komt dan nog als beste uit de bus, maar een deel van de rest zie ik het nut niet meer zo van in. Men stapt hier er ook wel enigzins makkelijk vanaf dat een deel van de tienminutentreinen onderdeel zijn van treinen als basistrein ergens anders moeten rijden. Die zal je dan ook weer ergens eerder op het traject moeten gaan keren, wat ook weer perroncapaciteit kost.
Het langdurig niet meer rijden van deze treinen zal er tevens voor zorgen dat dit extra voeding geeft voor andere vervoerders om een deel van het HRN vervoer in handen te krijgen. Heel eerlijk zou dit ook wel terecht zijn als ze dit voor elkaar krijgen.

Overigens is het rijden van PHS een recht en geen verplichting van wat ik er van kan terugvinden.
Dat is het vanaf 2033 vooralsnog wel, met nadere bepaling adhv tussentijdse PHS rapportages of het nog haalbaar en actueel is.

[ Voor 6% gewijzigd door ed1703 op 01-08-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Eix schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:52:
[...]

Het fysiek opknippen in aparte perrons en poortjes is niet inherent aan het Europees aanbesteden van het HRN. Maar een (mogelijke) keuze vanuit Nederlandse concessieverleners.

Het verwijt van ‘gebrek aan kennis’ snap ik zodoende niet.
Ik verwijt de voorstanders van opknippen een gebrek aan kennis. Dat staat los van de EU want volgens mij kan niemand Nederland verplichten de boel op te knippen. Wat ik de EU verwijt is een gebrek aan oog voor het publieke domein maar dat is een andere, bredere, discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
@ed1703 Lijkt mij logisch dat ze het geld niet te snel uitgeven. Er wordt ook elk jaar een lijst van grootste filepunten op de snelwegen gepresenteerd. Hiervan gaan ze ze ook niet allemaal aanpakken. Ook met een file kom je er wel met de auto. Alleen wat later. Zo ook met een dienstregeling op een vol spoornet.

Misschien een idee om jaarlijks ook een lijst van grootste knelpunten op het spoor te presenteren. Of van wat voor een frequentie er gereden wordt als alles mogelijk is? Nu presenteren ze alleen een vertragingspercentage als totaal over het hele net.

En wat ik begrepen heb over de HRN concessie, is dat ze wel verplicht zijn om minimaal eens per uur te rijden. PHS is denk ik ook, leuk, maar niet verplicht.

[ Voor 3% gewijzigd door cazzer22 op 01-08-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:27

Luke!

#Treinbaas
[...]

Als het naar een kwartiersdienst gaat zal de ruimte er niet zijn, want alles gaat dan schuiven en zal de ruimte waarschijnlijk vooral benut worden om de dienstregeling weerbaarder te maken. Niet meer zoveel mogelijk treinen over hetzelfde stukje spoor dat een vertraging van de ene trein meteen de volgende trein in de weg zit, maar meer speling.
De plannormen veranderen niet als er minder treinen rijden, dus als het past, dan past het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mappy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 11:52

Mappy

Piramide van Austerlitz

Vraagje over seinen:
Op Utrecht-Arnhem staan seinen in beide richtingen, dus als je van oost naar west kijkt, zie je zowel links als rechts van het spoor een sein staan. Mijn verwachting zou zijn, dat het sein links op rood staat, als daar een tegengestelde trein rijdt (zoals ze normaliter rijden dus).
Maar dat sein zag ik nu op oranje staan, terwijl er een trein tegemoet kwam.

Dus, hoe zit dat? :)

If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Oranje noemen we geel, maar dat zal een zgn voorsein geweest zijn. Deze seinen geven geen informatie over de spoorbezetting, maar alleen over het eerstvolgende hoofdsein. Staat dat sein op rood of is het een laag seintje waarvoor treinen af moeten remmen (die seinen mogen met maximaal 40 km/u gepasseerd worden), dan zal het voorsein geel tonen, zelfs als er een trein tussen het voorsein en het hoofdsein rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Luke! schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:16:
[...]
De plannormen veranderen niet als er minder treinen rijden, dus als het past, dan past het.
Kun je mij dan eens uitleggen hoe het dan komt dat de directe Intercity tussen Maastricht en Amsterdam op dagen/tijden dat er PHS is tussen Amsterdam en Eindhoven deze een rijtijd heeft van 2:28, en op momenten dat er 4x per uur gereden wordt dit sneller kan in 2:22?

Ja het is maar 6 minuten, maar dat is dus wel gewoon langer dan de maximale extra wachttijd op een PHS traject als je net je aansluiting zou missen bij beide frequenties welke je dus onderweg weer verliest :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 12:52
cazzer22 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:47:
Misschien een idee om jaarlijks ook een lijst van grootste knelpunten op het spoor te presenteren. Of van wat voor een frequentie er gereden wordt als alles mogelijk is? Nu presenteren ze alleen een vertragingspercentage als totaal over het hele net.
Heeft ProRail die niet, in de vorm van overbelastverklaringen? Heb je gelijk al het spoorvervoer, ook vracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
cazzer22 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:47:
@ed1703 Lijkt mij logisch dat ze het geld niet te snel uitgeven. Er wordt ook elk jaar een lijst van grootste filepunten op de snelwegen gepresenteerd. Hiervan gaan ze ze ook niet allemaal aanpakken. Ook met een file kom je er wel met de auto. Alleen wat later. Zo ook met een dienstregeling op een vol spoornet.

En wat ik begrepen heb over de HRN concessie, is dat ze wel verplicht zijn om minimaal eens per uur te rijden. PHS is denk ik ook, leuk, maar niet verplicht.
Bijlage 7 beschrijft de minimumbediening per uur per richting waar je denk ik naar verwijst, maar als ik bijlage 10 goed begrijp zit daar de verplichting voor PHS.
Luke! schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:16:
[...]
De normen misschien niet, maar of er een zinnige dienstregeling te maken is, is wat anders. Als je van iedere 10 minuten een IC naar iedere 15 minuten een IC gaat, betekent dat niet opeens dat er zinnige ruimte is voor 2 ICs van andere partijen. Want er rijden ook nog sprinters en goederentreinen over het spoor, die op veel plaatsen een deel van de infra toch moeten delen met die ICs. En de kans is groot dat die sprinters en goederentreinen anders gepland gaan worden voor bijvoorbeeld overstappen of weerbaarheid in de dienstregeling. Als die ICs van andere partijen dan alleen maar passen door voor/achter de NS IC aan te rijden (of nog erger, achter de sprinters/goederentreinen), is dat niet in het belang van reizigers.
Pagina: 1 ... 159 ... 161 Laatste