Zie jaarverslag. NS leent het geld voor investeringen (bijvoorbeeld treinstellen kopen) en heeft door het aandeelhouderschap van de Nederlandse Staat een goede kredietwaardigheid.AW_Bos schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:27:
[...]
Wat ik mij afvraag. Hoe zit het met de financiering als een vervoerder een extra optie zou bestellen van materieel. Hoe en wanneer vindt die betaling plaats? We weten dat de NS financieel al een aantal jaren op rij niet lekker loopt, maar er zijn vorig jaar wel knopen doorgehakt voor de bestelling van 10 extra ICNG's voor Duitse toelating. Ze kunnen ook prima in Nederland rijden, maar we weten dat het aantal ICM's ook aanzienlijk zal verminderen in de komende jaren.
Misschien is het lastig te zeggen, maar zou NS theoretisch mogelijk nog meer ICNG's voor in het binnenland kunnen bestellen vanwege een optie in hun pakket? Ik ben wel benieuwd naar de meningen hier.
Waarschijnlijk net als bij een nieuwbouwhuis: je betaalt x % vooraf, x% bij in productie nemen, x % bij het uit de fabriek rollen, en het laatste bij de officiële overname van het treinstel door NS. De betaling bij het ondertekenen van het contract is zal relatief klein zijn ten opzichte van het totaal.
Even los van hoe de betalingen gaan richting fabrikant (dat is neem ik aan vergelijkbaar met betalingen richting een aannemer, in termijnen waarbij ik verwacht dat dit op basis van de voortgang van de bouw is).AW_Bos schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:27:
Wat ik mij afvraag. Hoe zit het met de financiering als een vervoerder een extra optie zou bestellen van materieel. Hoe en wanneer vindt die betaling plaats? We weten dat de NS financieel al een aantal jaren op rij niet lekker loopt, maar er zijn vorig jaar wel knopen doorgehakt voor de bestelling van 10 extra ICNG's voor Duitse toelating. Ze kunnen ook prima in Nederland rijden, maar we weten dat het aantal ICM's ook aanzienlijk zal verminderen in de komende jaren.
Misschien is het lastig te zeggen, maar zou NS theoretisch mogelijk nog meer ICNG's voor in het binnenland kunnen bestellen vanwege een optie in hun pakket? Ik ben wel benieuwd naar de meningen hier.
Als een vervoerder opeens meer materieel zou gaan bestellen/afnemen dan krijg je wel de discussie dat dit wel heel afwijkend gaat worden van de oorspronkelijke aanbesteding; er zouden dan andere leveranciers kunnen zijn die, als op het oorspronkelijke aanbestedingsmoment al bekend zou zijn dat er een x hoeveelheid treinen afgenomen zouden worden, wellicht een andere inschrijving hadden gedaan of dan überhaupt hadden ingeschreven.
Vandaar dat er vaak opties op voorhand worden opgenomen in de aanbesteding.
De NS stopt volgende week met de jongerendagkaartjes van € 8,50. https://nieuws.ns.nl/ns-v...voor-jongeren-in-het-dal/
Blijkbaar staat het de water zo aan de lippen daar dat ze potentiële toekomstige reizigers ook al niet meer wil aantrekken?
Blijkbaar staat het de water zo aan de lippen daar dat ze potentiële toekomstige reizigers ook al niet meer wil aantrekken?
Geef dan ook het volledige nieuws, er komt een gratis dal voordeel abonnement voor jongeren tot en met 17 jaar voor in de plaats.cazzer22 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:44:
De NS stopt volgende week met de jongerendagkaartjes van € 8,50. https://nieuws.ns.nl/ns-v...voor-jongeren-in-het-dal/
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Ik heb geen sterke mening over de wijziging zelf. Maar dat is natuurlijk nog een fikse verhoging voor de jongere. Een retourtje Utrecht - Amsterdam kost alsnog 11 euro met 40% korting.Kassad schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:33:
[...]
Geef dan ook het volledige nieuws, er komt een gratis dal voordeel abonnement voor jongeren tot en met 17 jaar voor in de plaats.
Een dagje Maastricht of Groningen zit er helemaal niet zo snel meer voor ze in. Het staat de NS natuurlijk helemaal vrij om hier keuzes in te maken, maar het zou me ook niet verbazen als de populariteit afneemt en de omzet bij deze doelgroep juist afneemt.
Dat positief spinnen is zo absurd, Iemand die een enkele reis Zwolle-Groningen doet is in het nieuwe systeem goedkoper uit. Wil je ook nog terug, dan is dat 'voordeel" weg.Kassad schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:33:
[...]
Geef dan ook het volledige nieuws, er komt een gratis dal voordeel abonnement voor jongeren tot en met 17 jaar voor in de plaats.
Ze hebben gewoon geld nodig, en met de zomervakantie voor de deur denken ze een hoop geld bij jongeren te kunnen ophalen. Ik betwijfel het. Het minimum jeugdloon is 30% (15 jaar) tot 40% (17 jaar) van het minimum loon. Die kunnen geen treinkaartjes kopen.
Ik probeer niets positief te ‘spinnen’, ik geef alleen aan dat de jongerendagkaart wordt vervangen door een gratis jongeren dalvoordeelkaart. Of dat positief of negatief is hangt van factoren af, zoals door jou genoemd. Ik verzoek je stemmingmakerij achterwege te laten.MeTooPV schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:53:
[...]
Dat positief spinnen is zo absurd, Iemand die een enkele reis Zwolle-Groningen doet is in het nieuwe systeem goedkoper uit. Wil je ook nog terug, dan is dat 'voordeel" weg.
Ze hebben gewoon geld nodig, en met de zomervakantie voor de deur denken ze een hoop geld bij jongeren te kunnen ophalen. Ik betwijfel het. Het minimum jeugdloon is 30% (15 jaar) tot 40% (17 jaar) van het minimum loon. Die kunnen geen treinkaartjes kopen.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Natuurlijk gaan sommige jongeren er ook op achteruit, in zo'n nieuwbericht probeer je als bedrijf toch de positieve kanten te benadrukken. Het achterliggende idee van het voorbeeld is m.i. meer om de 'waarde' van de jongerendagkaart uit te drukken in een voorstelbare afstand. Dat je nog best een eind met de trein kunt voor de prijs van de oude dagkaart. Het is inderdaad wellicht niet het meest handige voorbeeld als je een enkele reis gaat vergelijken met een dagkaart waarmee je ook retour kan.MeTooPV schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:53:
[...]
Dat positief spinnen is zo absurd, Iemand die een enkele reis Zwolle-Groningen doet is in het nieuwe systeem goedkoper uit. Wil je ook nog terug, dan is dat 'voordeel" weg.
Verder is NS ook gewoon eerlijk over dat ze geld nodig hebben:
NS zal verder best wel een inschatting hebben gedaan, het is dan wellicht niet zozeer een kwestie van 'een hoop geld ophalen' maar meer het verminderen van het verlies dat op de jongerendagkaarten werd gemaakt schat ik zo in.Daarmee kost de Jongerendagkaart NS veel meer dan oorspronkelijk beoogd. Dat past helaas niet meer bij de huidige financiële situatie van NS.
Die trein rijdt toch wel, ook zonder dagkaart kopende jongeren aan boord.
Nu blijven de jongeren weg (althans, het aantal jongeren zal afnemen in deze periode, omdat de dagkaart verdwijnt). Hierdoor rijdt de trein, maar zitten er minder betalende passagiers in de trein. Dus levert die rit minder geld op (of kost meer - net hoe je het bekijkt).
Het is een utopie dat die jongeren dan maar een abonnementje afnemen en meer betalen, of een los kaartje kopen. Dan doen ze alleen als ze écht met die trein naar hun bestemming moeten. Alle jongeren die "for shits and giggles" de trein pakten met zo'n goedkoop dagkaartje, ben je kwijt. Ook zullen ze misschien sneller de bus pakken (waar in veel provincies wel goedkope dagkaarten verkrijgbaar zijn), en de slimmere boeken vooraf een stoel in de Flixbus (als die rijdt op de route die ze nodig hebben natuurlijk)
Flink staaltje Excel-denken.
Nu blijven de jongeren weg (althans, het aantal jongeren zal afnemen in deze periode, omdat de dagkaart verdwijnt). Hierdoor rijdt de trein, maar zitten er minder betalende passagiers in de trein. Dus levert die rit minder geld op (of kost meer - net hoe je het bekijkt).
Het is een utopie dat die jongeren dan maar een abonnementje afnemen en meer betalen, of een los kaartje kopen. Dan doen ze alleen als ze écht met die trein naar hun bestemming moeten. Alle jongeren die "for shits and giggles" de trein pakten met zo'n goedkoop dagkaartje, ben je kwijt. Ook zullen ze misschien sneller de bus pakken (waar in veel provincies wel goedkope dagkaarten verkrijgbaar zijn), en de slimmere boeken vooraf een stoel in de Flixbus (als die rijdt op de route die ze nodig hebben natuurlijk)
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
De jeugd heeft de toekomst. Het minder aantrekkelijk maken van het OV voor jongeren zal er alleen maar toe leiden dat volgende generaties meer zullen streven naar een auto om zich te verplaatsen. Korte-termijnwinst om op lange termijn klanten weg te jagen.
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
De meeste zijn (ook met gratis OV destijds) na hun school-/studietijd wel klaar met de (on)gemakken van het OV. Zeker zodra ze voor het eerst auto ervaring krijgen.coyote1980 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:01:
De jeugd heeft de toekomst. Het minder aantrekkelijk maken van het OV voor jongeren zal er alleen maar toe leiden dat volgende generaties meer zullen streven naar een auto om zich te verplaatsen. Korte-termijnwinst om op lange termijn klanten weg te jagen.
Ik heb al die jaren met heel veel plezier met de trein gereisd, kon mij niks anders voorstellen. Maar de vrijheid (en tijdswinst) van met de auto op pad brengt mij zelden meer in de trein. Ook kom je in een fase dat je vaker met je partner en/of gezin op pad gaat. Iets waar de auto per persoon dan goedkoper wordt, blijft het OV in prijs gelijk per persoon.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Er was ook heel veel fraude met die dagkaarten, "jongeren" die te oud waren, jongeren die dagkaarten deelden. Dus veel van die passagiers waren toch al niet betalend.Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:01:
Signatures zijn voor boomers.
Natuurlijk houd je niet iedereen binnenboord bij het OV, het kan niet voor iedereen altijd de oplossing bieden.LordSinclair schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:11:
[...]
De meeste zijn (ook met gratis OV destijds) na hun school-/studietijd wel klaar met de (on)gemakken van het OV. Zeker zodra ze voor het eerst auto ervaring krijgen.
Ik heb al die jaren met heel veel plezier met de trein gereisd, kon mij niks anders voorstellen. Maar de vrijheid (en tijdswinst) van met de auto op pad brengt mij zelden meer in de trein. Ook kom je in een fase dat je vaker met je partner en/of gezin op pad gaat. Iets waar de auto per persoon dan goedkoper wordt, wordt het OV juist duurder.
Maar ik ben ervan overtuigd dat van de treinreizigers van vandaag een deel niet in de trein had gezeten als ze zich als jongere blauw moesten betalen aan treinkaartjes.
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Tja, NS heeft natuurlijk heel veel data m.b.t. daadwerkelijke reizen met de jongerendagkaart: tijdstippen en in- en uistapstations. Dat kun je 'Excel-denken' noemen maar lijkt mij wel betrouwbaarder dan de inschattingen die wij hier op dit forum samen aan het doen zijn.Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:01:
Het is de vraag of het weg blijven van jongeren die langere trajecten aflegden gecompenseerd gaat worden doordat er meer kortere trajecten door jongeren worden afgelegd.
Als je eenmaal dat dal-voordeelurenabo hebt hoef je ook niet meer na te denken over de aanschaf van een dagkaartje maar gelijk inchecken en reizen maar. En als je niet reist kost het je niets.
Plus dan het misbruikverhaal wat hiervoor wordt aangehaald.
Edit: maar dat is als ik er nog even over nadenk meer symptoombestreiding, het teveel leunen op de poortjes als controlemiddel en het niet aanpakken van het daadwerkelijke probleem.
[ Voor 5% gewijzigd door Wally2002 op 27-06-2025 08:32 ]
Zelfs met die data op zak, kan ik me niet voorstellen dat ze onder de streep meer geld overhouden door minder betalende reizigers voor een toch-al-rijdende-trein te paaien.Wally2002 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:29:
[...]
Tja, NS heeft natuurlijk heel veel data m.b.t. daadwerkelijke reizen met de jongerendagkaart: tijdstippen en in- en uistapstations. Dat kun je 'Excel-denken' noemen maar lijkt mij wel betrouwbaarder dan de inschattingen die wij hier op dit forum samen aan het doen zijn.
Het is de vraag of het weg blijven van jongeren die langere trajecten aflegden gecompenseerd gaat worden doordat er meer kortere trajecten door jongeren worden afgelegd.
Als je eenmaal dat dal-voordeelurenabo hebt hoef je ook niet meer na te denken over de aanschaf van een dagkaartje maar gelijk inchecken en reizen maar. En als je niet reist kost het je niets.
Plus dan het misbruikverhaal wat hiervoor wordt aangehaald.
Edit: maar dat is als ik er nog even over nadenk meer symptoombestreiding, het teveel leunen op de poortjes als controlemiddel en het niet aanpakken van het daadwerkelijke probleem.
Ik denk eerder dat deze hele afschaffing, en dan met name de communicatie erover, een prikpoging van NS is, in de hoop dat de maatschappelijke (en politieke) discussie op gang gaat komen.
"Kijk, we hebben zo weinig poen dat we nu ook al de jongerendagkaart moeten afschaffen".
Misschien wel in de hoop dat er iemand in de politiek iets gaat roepen zoals @coyote1980 al vermelde - je moet de jeugd al vrioeg kennis laten maken met het OV (alhoewel een groep inderdaad meteen afscheid neemt van het OV zodra het kan, zoals @LordSinclair al schrijft).
De reden (financiën) staat natuurlijk niet per ongeluk in de communicatie over de afschaffing van de dagkaart.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
precies dit. Jullie hebben geen idee hoeveel data NS heeft en hoe data-driven er gewerkt wordt. Toen ik er kwam werken was dat de eerste training die ik kreeg, data gedreven werken. Ik zie hier allerlei meningen voorbij komen, gebaseerd op n=1 observaties en dan denken dat ze de wijsheid in pacht hebben. Als het niet zo treurig was zou het grappig zijn. Data is echt het fundament onder alles bij NS.Wally2002 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:29:
[...]
Tja, NS heeft natuurlijk heel veel data m.b.t. daadwerkelijke reizen met de jongerendagkaart: tijdstippen en in- en uistapstations. Dat kun je 'Excel-denken' noemen maar lijkt mij wel betrouwbaarder dan de inschattingen die wij hier op dit forum samen aan het doen zijn.
En voor er gejammerd gaat worden over data en privacy, ook dat is uitstekend ingericht.
Dat klinkt als het gedoe met samenreiskorting. Vanwege fraude daarmee moet het nu via een code van een eigenaar van een kortingskaart aangeschaft worden. Dat was wennen maar die koppeling is werkbaar.Maasluip schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:17:
[...]
Er was ook heel veel fraude met die dagkaarten, "jongeren" die te oud waren, jongeren die dagkaarten deelden. Dus veel van die passagiers waren toch al niet betalend.
Ze hadden dan ook kunnen kijken om een OV-Chipkaart verplicht te stellen om hem op te laden zodat leeftijd gecheckt is, en niet overdraagbaar is.
In plaats daarvan draaien ze helaas het hele product de nek om.
Zoals je misschien zag, heb ik een link gedeeld met het nieuwsbericht, waar dat ook te vinden is. Het was 1 muisklik vanuit mijn bericht. Volgende keer graag even klikken dus.Kassad schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:33:
[...]
Neemt niet weg dat dit een achteruitgang is voor reizigers die minder te besteden hebben, en juist op die leeftijd leren zelfstandig te reizen. Deze wil je juist voor aantrekkelijke tarieven aan je binden. Niet dezelfde tarieven geven als volwassenen.
En ja, het kortingsabo is dan wel gratis, maar dáár zitten de kosten ook niet in. Kijk je naar het samenreisproduct (3 mensen extra) dan is die maandelijkse prijs ook nog geen 2 euro. En, met die gratis kortingskaart kan je nog niet op de trein mee.
Inderdaad, terecht dat je dit noemt, hier speelt ook een signaal naar politiek/minister, maar dan nog is deze aanpassing niet zomaar uit de lucht komen vallen en zal er onder de streep wel de verwachting zijn dat er meer geld aan overgehouden wordt (minder verlies wordt gedraaid). Ze zullen dit ook uit moeten leggen aan de concessieverlener lijkt mij, dus daar hoort gewoon een onderbouwing bij.Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:46:
[...]
De reden (financiën) staat natuurlijk niet per ongeluk in de communicatie over de afschaffing van de dagkaart.
De 2e kamer is zich er al mee gaan bemoeien.Wally2002 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:57:
[...]
Inderdaad, terecht dat je dit noemt, hier speelt ook een signaal naar politiek/minister, maar dan nog is deze aanpassing niet zomaar uit de lucht komen vallen en zal er onder de streep wel de verwachting zijn dat er meer geld aan overgehouden wordt (minder verlies wordt gedraaid). Ze zullen dit ook uit moeten leggen aan de concessieverlener lijkt mij, dus daar hoort gewoon een onderbouwing bij.
https://www.rtl.nl/nieuws...ongerendagkaart-voorkomen
Maar aangezien er voor bezuinigingen op het OV in 2026 ook geen zak met geld is gevonden om een forse verhoging van tarieven te voorkomen, zal het gesprek met Dhr. Koolmees weinig oplossingen bieden verwacht ik.
Dat weet ik wel - ik werk zelf ook bij een organisatie die "data-driven" is.Kassad schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:26:
[...]
precies dit. Jullie hebben geen idee hoeveel data NS heeft en hoe data-driven er gewerkt wordt. Toen ik er kwam werken was dat de eerste training die ik kreeg, data gedreven werken. Ik zie hier allerlei meningen voorbij komen, gebaseerd op n=1 observaties en dan denken dat ze de wijsheid in pacht hebben. Als het niet zo treurig was zou het grappig zijn. Data is echt het fundament onder alles bij NS.
En voor er gejammerd gaat worden over data en privacy, ook dat is uitstekend ingericht.
Maar onder de streep is "data-driven" een ander woord voor "Excel-management" - de data laat zien dat iets zo is, dus passen we ons beleid erop aan. Dat klinkt goed, maar soms is je gezonde verstand een betere graadmeter dan de data die je voor je hebt.
Want nogmaals: die trein rijdt, ook zonder deze dagkaarthouders. Maar nu stappen die dagkaarthouders niet meer in die trein. Dus levert de hele treinrit minder geld op dan daarvoor. Geen berg data kan daar tegen op.
Fraudeurs, of mensen die de regels niet snappen, zijn op een andere manier op te lossen.
Ik sta soms versteld welke conclusies er door data analysten worden getrokken uit de bergen data die beschikbaar zijn.
Je weet dit pas als je de data van voor 2020 erbij haalt toen de jongeren dagkaart nog niet bestond.Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:51:
[...]
Want nogmaals: die trein rijdt, ook zonder deze dagkaarthouders. Maar nu stappen die dagkaarthouders niet meer in die trein. Dus levert de hele treinrit minder geld op dan daarvoor. Geen berg data kan daar tegen op.
Daarna na aftrek van de 40% daluren kortingskaart is er pas een berekening te maken.
Het gaat toch juist om voorspellen? De NS verwacht hierdoor in juli meer geld te hebben verdient dan deze maand. Dat kan doordat ze nu kortere treinen met minder personeel kunnen gaan inzetten. Of doordat weliswaar de helft van de jongeren afhaakt, maar de andere helft 3x zoveel gaat betalen.
Of het is inderdaad enkel een politiek stuntje, dat weliswaar een beetje geld kost, maar dat kan NS wel hebben.
Of het is inderdaad enkel een politiek stuntje, dat weliswaar een beetje geld kost, maar dat kan NS wel hebben.
Misschien mis ik je punt maar zonder data kun je toch geen goede dienstregeling aanbieden? Dan heb je kans dat je ofwel met (bijna) lege treinen rondrijdt ofwel er ontstaan gevaarlijke situaties omdat perrons overvol raken etc.Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:51:
[...]
Het gaat natuurlijk niet alleen om de jongere die niet meer reist, maar om de totale vervoersbehoefte en de capaciteit die je daarvoor inzet. Dan heb je een zo compleet mogelijk plaatje nodig.
Data zijn echter altijd onderhevig aan interpretatie, en het hebben van veel data zegt ontzettend weinig over de juiste interpretatie ervan.Kassad schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:26:
[...]
Jullie hebben geen idee hoeveel data NS heeft en hoe data-driven er gewerkt wordt.
Nou, dan werk je zo te lezen bij een vrij amateuristisch bedrijf. Ik kan je verzekeren dat dit niet speelt bij NS.Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:51:
[...]
Dat weet ik wel - ik werk zelf ook bij een organisatie die "data-driven" is.
Maar onder de streep is "data-driven" een ander woord voor "Excel-management" - de data laat zien dat iets zo is, dus passen we ons beleid erop aan. Dat klinkt goed, maar soms is je gezonde verstand een betere graadmeter dan de data die je voor je hebt.
…
Ik sta soms versteld welke conclusies er door data analysten worden getrokken uit de bergen data die beschikbaar zijn.
Kassad, ik denk toch dat de NS enige bescheidenheid past. Iemand anders een amateur noemen vereist wel dat je zelf de zaken op orde hebt.
Ik denk dat bijvoorbeeld Flixbus een stuk beter op de hoogte is wat reizigers willen. Internationaal reizen met NS is nog steeds een door de spoorbedrijven zelf gecreëerd drama.. We kunnen beter in busbanen investeren waarop deze vervoerders kunnen rijden. Goedkoper en efficienter. Wubbo Ockels had dat goed gezien.
Ik denk dat bijvoorbeeld Flixbus een stuk beter op de hoogte is wat reizigers willen. Internationaal reizen met NS is nog steeds een door de spoorbedrijven zelf gecreëerd drama.. We kunnen beter in busbanen investeren waarop deze vervoerders kunnen rijden. Goedkoper en efficienter. Wubbo Ockels had dat goed gezien.
We moeten dat 'drama' zien op te lossen dan. Spoorvervoer is, op schaal, veel efficiënter, potentieel sneller en groener dan busvervoer.MeTooPV schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:38:
Kassad, ik denk toch dat de NS enige bescheidenheid past. Iemand anders een amateur noemen vereist wel dat je zelf de zaken op orde hebt.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Het is een drama omdat elk land nog steeds z'n eigen regeltjes oa op het gebied van toelating heeft.MeTooPV schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:38:
Internationaal reizen met NS is nog steeds een door de spoorbedrijven zelf gecreëerd drama..
NS heeft ooit met TEE en ook wel Eurocity samen met de zwitsers, duitsers en oostenrijkers genoeg pogingen gedaan om het internationale vervoer goed op de rails te krijgen naar de mogelijkheden die er waren, maar het ontbreekt al tientallen jaren aan politieke wil qua investeringen en dat in veel gevallen als het wel lukt de kassa zo hard mogelijk moet rinkelen.
Ik heb het natuurlijk niet over de hele dienstregeling. Ik heb het uitsluitend over het afschaffen van een goedkope dagkaart voor jongeren, waarbij NS blijkbaar verwacht dat diezelfde jongere dat voor lief neemt en meer gaat betalen. Dus dat, onder de streep, dezelfde treinrit meer geld gaat opleveren.Wally2002 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:42:
[...]
Misschien mis ik je punt maar zonder data kun je toch geen goede dienstregeling aanbieden? Dan heb je kans dat je ofwel met (bijna) lege treinen rondrijdt ofwel er ontstaan gevaarlijke situaties omdat perrons overvol raken etc.
Het gaat natuurlijk niet alleen om de jongere die niet meer reist, maar om de totale vervoersbehoefte en de capaciteit die je daarvoor inzet. Dan heb je een zo compleet mogelijk plaatje nodig.
Ik trek dat ene stukje in twijfel. Je maakt mij niet wijs dat @Kassad's bergen met data erop wijzen dat die jongeren dit ook daadwerkelijk gaan doen.
Ik werk bij een grote netbeheerder, en ook wij werken met big data, waarmee we het verbruik (eigenlijk: de belasting) van het netwerk proberen te voorspellen. Dat lukt aardig, maar we moeten nog altijd handmatig bijsturen om uitval van het net te voorkomen op piekmomenten.Kassad schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:24:
[...]
Nou, dan werk je zo te lezen bij een vrij amateuristisch bedrijf. Ik kan je verzekeren dat dit niet speelt bij NS.
Let wel: ik zeg niet dat big data en data-driven-bedrijfsvoering onzin is (wellicht komt het zo over). Ik zeg alleen dat áls big data ten grondslag ligt aan deze beslissing, er iets mis is met die data (of met de mentaliteit dat er blind op vertrouwd moet worden).
Ik geloof namelijk niet dat er binnen NS een datamodel is dat zegt dat die jongeren de prijsstijging voor lief nemen en dezelfde treinrit (waar die jongeren tot nu toe in zitten) daardoor meer gaat opleveren.
Wat NS hier doet, is hetzelfde als wat Koolmees een tijdje terug deed tijdens de stakingen: de politiek porren middels PR-communicatie richting de klanten. Tijdens de stakingen was dat in de vorm van een excuusmail met toelichting dat NS het financieel moeilijk had, en nu is dat ook weer het geval.
Wellicht heeft het te maken met de verkiezingen, zodat er meer mensen op een partij stemmen die geld in het OV wil pompen en NS zo weer ademruimte krijgt.
En het werkt - er is inmiddels al rumoer in Den Haag over dit verhaal.
Dat weet Koolmees natuurlijk ook, met zijn ervaring in de politiek.
Ik ben dan nogmaals heel benieuwd wat jongeren dan voor 2020 deden?Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:31:
[...]
Ik geloof namelijk niet dat er binnen NS een datamodel is dat zegt dat die jongeren de prijsstijging voor lief nemen en dezelfde treinrit (waar die jongeren tot nu toe in zitten) daardoor meer gaat opleveren.
Want behalve dat ik de reacties vanuit de 2e kamer nogal vind getuigen van verkiezingsretoriek, doet men vooral alsof dit iets verschrikkelijks is.
Als blijkt dat voor 2020 er wel degelijk door jongeren meer kaartjes werden gekocht en dit minder verlies zou opleveren, terwijl deze partijen (oa NSC, BBB en VVD) er mede voor gezorgd hebben om NS nog wat dieper in de problemen te drukken, is de reactie alleen nog maar vreemder.
Ik gok dat ze minder vaak de trein pakten dan dat ze dat nu doen met de kortingskaart. Anders had NS het type kortingskaartje niet hoeven te introduceren.ed1703 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:01:
[...]
Ik ben dan nogmaals heel benieuwd wat jongeren dan voor 2020 deden?
Want behalve dat ik de reacties vanuit de 2e kamer nogal vind getuigen van verkiezingsretoriek, doet men vooral alsof dit iets verschrikkelijks is.
Als blijkt dat voor 2020 er wel degelijk door jongeren meer kaartjes werden gekocht en dit minder verlies zou opleveren, terwijl deze partijen (oa NSC, BBB en VVD) er mede voor gezorgd hebben om NS nog wat dieper in de problemen te drukken, is de reactie alleen nog maar vreemder.
Maar goed - die gegevens heeft alleen NS.
Dank voor je mening!Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:31:
[...]
Ik heb het natuurlijk niet over de hele dienstregeling. Ik heb het uitsluitend over het afschaffen van een goedkope dagkaart voor jongeren, waarbij NS blijkbaar verwacht dat diezelfde jongere dat voor lief neemt en meer gaat betalen. Dus dat, onder de streep, dezelfde treinrit meer geld gaat opleveren.
Ik trek dat ene stukje in twijfel. Je maakt mij niet wijs dat @Kassad's bergen met data erop wijzen dat die jongeren dit ook daadwerkelijk gaan doen.
[...]
Ik werk bij een grote netbeheerder, en ook wij werken met big data, waarmee we het verbruik (eigenlijk: de belasting) van het netwerk proberen te voorspellen. Dat lukt aardig, maar we moeten nog altijd handmatig bijsturen om uitval van het net te voorkomen op piekmomenten.
Let wel: ik zeg niet dat big data en data-driven-bedrijfsvoering onzin is (wellicht komt het zo over). Ik zeg alleen dat áls big data ten grondslag ligt aan deze beslissing, er iets mis is met die data (of met de mentaliteit dat er blind op vertrouwd moet worden).
Wat NS hier doet, is hetzelfde als wat Koolmees een tijdje terug deed tijdens de stakingen: de politiek porren middels PR-communicatie richting de klanten. Tijdens de stakingen was dat in de vorm van een excuusmail met toelichting dat NS het financieel moeilijk had, en nu is dat ook weer het geval.
Wellicht heeft het te maken met de verkiezingen, zodat er meer mensen op een partij stemmen die geld in het OV wil pompen en NS zo weer ademruimte krijgt.
En het werkt - er is inmiddels al rumoer in Den Haag over dit verhaal.
Dat weet Koolmees natuurlijk ook, met zijn ervaring in de politiek.
Het leeuwendeel van de materieeltoelating is Europees geregeld.ed1703 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:24:
[...]
Het is een drama omdat elk land nog steeds z'n eigen regeltjes oa op het gebied van toelating heeft.
NS heeft ooit met TEE en ook wel Eurocity samen met de zwitsers, duitsers en oostenrijkers genoeg pogingen gedaan om het internationale vervoer goed op de rails te krijgen naar de mogelijkheden die er waren, maar het ontbreekt al tientallen jaren aan politieke wil qua investeringen en dat in veel gevallen als het wel lukt de kassa zo hard mogelijk moet rinkelen.
Wel is het zo dat de verschillende infrabeheerders aanvullende eisen stellen, zo hebben we hier een 100 jaar oud Amerikaans detectiesysteem liggen dat prima werkt voor lompe oude meuk, maar niet voor verfijnd "modern" materieel. Modern tussen aanhalingstekens, want de bewustwording startte met DM'90. Ik vind het te bizar voor woorden dat de infrabeheerder sindsdien nauwelijks heeft geïnnoveerd, alleen wat lapmiddelen heeft geïnstalleerd als ergens nieuw materieel komt te rijden.
Gevolg van deze situatie is verplichte detectieproefritten in het kader van de materieeltoelating (en vaak uiteindelijk toch detectieproblemen).
Voor de rest: waar een wil is, is een weg.
In de tijd van de TEE waren er nog veel meer regels per land.
Allemaal zaken die te maken hebben met politieke keuzes dus. Want een infrabeheerder is afhankelijk van financiële keuzes vanuit de overheid.arievz schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:24:
[...]
Het leeuwendeel van de materieeltoelating is Europees geregeld.
Wel is het zo dat de verschillende infrabeheerders aanvullende eisen stellen, zo hebben we hier een 100 jaar oud Amerikaans detectiesysteem liggen dat prima werkt voor lompe oude meuk, maar niet voor verfijnd "modern" materieel. Modern tussen aanhalingstekens, want de bewustwording startte met DM'90. Ik vind het te bizar voor woorden dat de infrabeheerder sindsdien nauwelijks heeft geïnnoveerd, alleen wat lapmiddelen heeft geïnstalleerd als ergens nieuw materieel komt te rijden.
Gevolg van deze situatie is verplichte detectieproefritten in het kader van de materieeltoelating (en vaak uiteindelijk toch detectieproblemen).
Voor de rest: waar een wil is, is een weg.
In de tijd van de TEE waren er nog veel meer regels per land.
En de politieke keuze om naar een Europees systeem te gaan is toch al eind jaren '80 gemaakt? Wat was er dan aan de lokale infrabeheerder om te gaan innoveren in een richting die toch uitgefaseerd ging worden?
Er is en komt geen Europees detectiesysteem; de infrabeheerder is volkomen vrij om een detectiesysteem te kiezen.The Third Man schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:48:
En de politieke keuze om naar een Europees systeem te gaan is toch al eind jaren '80 gemaakt? Wat was er dan aan de lokale infrabeheerder om te gaan innoveren in een richting die toch uitgefaseerd ging worden?
De infrabeheerder kan hier prima in adviseren, als hij dat wil. En 35 jaar is lang (als je de problemen met het PEN-materieel meerekent, komt er nog eens 10 jaar bij).ed1703 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 18:28:
[...]Allemaal zaken die te maken hebben met politieke keuzes dus. Want een infrabeheerder is afhankelijk van financiële keuzes vanuit de overheid.
Er is inmiddels ontzettend veel infrastructuur vernieuwd... vaak met peperdure antieke relais.
De toekomstige instroom van de ICNG-D (oftewel de NS ICNG die ook in Duitsland kan worden ingezet) heeft een nieuwe mijlpaal bereikt. Inmiddels is treinstel 3352 sinds gisteren op eigen kracht de grens overgekomen vanuit Bad Bentheim (en dus niet gesleept door RailAdventure) om vanaf Zwolle meteen proefritten te maken in de richting van Swifterbant om weer vervolgens terug naar Zwolle te gaan voor een rustmoment. De trein is behangen met diverse meetapparatuur, dus voorlopig gaan we deze nog niet bij NS in de publieke dienstregeling zien. Op sich ook niet heel spannend, want cosmetisch is hij gelijkwaardig aan de Belgische variant die we in de Eurocity Direct zien. Maar het is wel leuk om te zien hoe en waar die zijn testritten zal maken. Ik verwacht de komende periode nog diverse testen rond de grenzen. Dat gebeurde ook in het begin met de ICNG-B.
[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 04-07-2025 11:20 ]
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Welke grenzen
Emmerich is dicht en Venlo heeft daardoor geen plek en Herzogenrath is ook weer zo'n dingetje.
Maar mooi dat de volgende stap er is
Maar mooi dat de volgende stap er is
Signatures zijn voor boomers.
Dat zijn allemaal trein-technische zaken. Maar wel eens een internationaal treinkaartje proberen te kopen? Dat is ook nog steeds drama. Een aanbieder die vanaf een klein station in Nederland naar een klein station in (bijvoorbeeld) Italië verkoopt is amper te vinden.ed1703 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:24:
[...]
Het is een drama omdat elk land nog steeds z'n eigen regeltjes oa op het gebied van toelating heeft.
NS internationaal kent de bestemming geen eens:
/f/image/KCAiAkjZyjPzLW5bzb8v8LpZ.png?f=fotoalbum_large)
Bahn.de kent de stations wel maar kan geen kaartje verkopen
:strip_exif()/f/image/hJCiDsCrDMgNc1QGKfw60Egm.png?f=user_large)
Uiteindelijk kan je slagen bij de ÖBB. Maar voor iemand die de spoorwereld niet kent is dat echt een paar duren te ver
:strip_exif()/f/image/bpvhhkk53cbZfXNGlxTJz5E1.png?f=user_large)
En dit allemaal terwijl je voor het vliegtuig op vele plekken op het web eenvoudig een ticket van random plek A naar random plek B kan kopen.
En mocht je ergens stranden? Dan ben je op jezelf aangewezen.
[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 04-07-2025 15:02 ]
Nee, ik vlieg eigenlijk altijd. Vooral vanwege de tijd maar ook heb ik geen zin om een volle dag door te brengen in een trein. Nog afgezien dat het makkelijker is om te boeken. Berlijn, Londen en Parijs is dan nog wel een uitzondering.LordSinclair schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:42:
[...]
Dat zijn allemaal trein-technische zaken. Maar wel eens een internationaal treinkaartje proberen te kopen? Dat is ook nog steeds drama. Een aanbieder die vanaf een klein station in Nederland naar een klein station in (bijvoorbeeld) Italië verkoopt is amper te vinden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Uiteindelijk kan je slagen bij de ÖBB. Maar voor iemand die de spoorwereld niet kent is dat echt een paar duren te ver
[Afbeelding]
En dit allemaal terwijl je voor het vliegtuig op vele plekken op het web eenvoudig een ticket van random plek A naar random plek B kan kopen.
Leg eerst maar eens door heel europa een fatsoenlijk A-grade HSL netwerk aan waarbij je op alle grote knooppunten kan komen met een goede hub functie en doe daarbij een verplichting voor het fatsoenlijk kunnen bestellen van een kaartje en ik ben wel om denk ik.
Helaas zie ik dat niet gebeuren. Er zijn ook teveel gebieden waar dat gewoonweg niet rendabel is.
Dat continue op alle vlakken blijven doorfinancieren terwijl het geld door putje gaat is een ingewikkeld iets.
[ Voor 4% gewijzigd door ed1703 op 04-07-2025 15:21 ]
Je kunt op meerdere plekken op het web vliegtickets kopen van een vliegveld naar een ander vliegveld, eventueel met een of meerdere overstappen op tussenliggende vliegvelden. Maar dat vliegtuig vertrekt niet van Hoogeveen en landt niet in dat plaatsje in Italië.LordSinclair schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:42:
[...]
Dat zijn allemaal trein-technische zaken. Maar wel eens een internationaal treinkaartje proberen te kopen? Dat is ook nog steeds drama. Een aanbieder die vanaf een klein station in Nederland naar een klein station in (bijvoorbeeld) Italië verkoopt is amper te vinden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou je zoeken op verbindingen van en naar het dichtstbijzijnde internationale treinstation aan beide kanten, dan denk ik wel dat je bij alle aanbieders slaagt. Je moet dan alleen zelf nog de regionale reis naar je eindbestemming boeken, net als bij het vliegtuig.
Let wel: ik probeer niet goed te praten wat fout is, want het zou gewoon moeten kunnen wat je probeert, maar de vergelijking met vliegtickets gaat IMHO niet helemaal op.
Maar Hoogeveen en Toblach zijn wel stations met een lijnverbinding. Net als de luchthavens waar je simpel kaartjes voor kan boeken.Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:27:
[...]
Je kunt op meerdere plekken op het web vliegtickets kopen van een vliegveld naar een ander vliegveld, eventueel met een of meerdere overstappen op tussenliggende vliegvelden. Maar dat vliegtuig vertrekt niet van Hoogeveen en landt niet in dat plaatsje in Italië.
Zou je zoeken op verbindingen van en naar het dichtstbijzijnde internationale treinstation aan beide kanten, dan denk ik wel dat je bij alle aanbieders slaagt. Je moet dan alleen zelf nog de regionale reis naar je eindbestemming boeken, net als bij het vliegtuig.
Let wel: ik probeer niet goed te praten wat fout is, want het zou gewoon moeten kunnen wat je probeert, maar de vergelijking met vliegtickets gaat IMHO niet helemaal op.
Als je trajecten los boekt dan lukt het inderdaad wel. Maar dan heb je het nadeel van losse kaartjes. Dus dan ben je zelf verantwoordelijk voor gemiste aansluitingen.
Het moet gewoon/eenvoudiger beter willen ze meer mensen met de trein hebben.
Mee eens hoor - begrijp me niet verkeerd. Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat je ook met vliegreizen niet in je eigen woonplaats kunt in- en uitstappen op één kaartje en in één boeking.LordSinclair schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:03:
[...]
Maar Hoogeveen en Toblach zijn wel stations met een lijnverbinding. Net als de luchthavens waar je simpel kaartjes voor kan boeken.
Als je trajecten los boekt dan lukt het inderdaad wel. Maar dan heb je het nadeel van losse kaartjes. Dus dan ben je zelf verantwoordelijk voor gemiste aansluitingen.
Het moet gewoon/eenvoudiger beter willen ze meer mensen met de trein hebben.
(tenzij je natuurlijk toevallig dichtbij een vliegveld woont en er naartoe kunt fietsen, en op je bestemming ook bij het vliegveld moet zijn, maar goed).
Ik snap jou ook hoor. Maar toevallig woon ik niet in Hoogeveen zelf en is Toblach ook niet de eindbestemming. Maar wel de dichtstbijzijnde stations. Dus net als de luchthaven wel voor en natransport nodig. Het treinnetwerk is wel een stuk fijnmaziger dan het luchtvaart netwerk. Dus dat scheel wel in voor en na transport.Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:16:
[...]
Mee eens hoor - begrijp me niet verkeerd. Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat je ook met vliegreizen niet in je eigen woonplaats kunt in- en uitstappen op één kaartje en in één boeking.
(tenzij je natuurlijk toevallig dichtbij een vliegveld woont en er naartoe kunt fietsen, en op je bestemming ook bij het vliegveld moet zijn, maar goed).
@Luke! Wat is het verschil tussen TCS en Happytrain?
Internationale ticketing is inderdaad nog een uitdaging. Ik weet inmiddels mijn weg wel redelijk te vinden. De websites van Renfe of SNCF zijn nog erger. Het is altijd goed om zowel de site te checken van het land van vertrek of bestemming. De website van NS International is ook gewoon een ‘commerciële’ winkel, op dit soort niche reisrelaties wordt te weinig of geen marge gemaakt en dus niet aangeboden. De suggestie van DB om met Interrail te gaan is altijd een flexibele optie, en economisch ook nog voordelig als dan de kinderen gratis meereizen.LordSinclair schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:42:
[...]
Ik ben misschien wat bevooroordeeld doordat ik inmiddels zelf werk voor NS Int. Maar inmiddels ook wat gestrande ervaringen gehad. Mijn ervaring is dat het personeel altijd wil helpen, maar zelfredzaamheid helpt altijd. Zo is er de HOTNAT regeling van Railteam (een alliantie tussen samenwerkende hogesnelheidstreinen) en de Agreement to Journey Continuation. Je kan dus vrijwel altijd verder, eventueel op een volgende dag. Maar zelf alternatieven aandragen helpt. Thalys heeft een keer netjes een hotel vergoed toen ik de laatste TGV miste door 1,5 uur vertraging. En vorig jaar met de heftige overstromingen in Oostenrijk, heeft OBB datzelfde gedaan. En mijn reisverzekering vergoedde een vliegticket, toen de rest in het water dreigde te vallen. Er zijn uitgebreide reisverzekeringen die heen-/terugreizen per trein ook dekken (zoals die van mij bij ANWB, Allianz dacht ik ook), vaak onder de annuleringsverzekering als ‘uitval van vervoersmiddel’.LordSinclair schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:42:
[...]
Wat dat betreft voelde ik mij een stuk meer in de steek gelaten vorig jaar door Ryanair door telkens de vertraging op te plussen met 30min. Een voucher te verstrekken voor ‘eten t.w.v. 8 euro’, waarvoor je alleen water en een zakje chips mocht halen (afspraak met de luchthaven kiosk). Tegoed mocht niet naar een sandwich o.i.d.
[ Voor 7% gewijzigd door Martijn-HK op 05-07-2025 16:43 ]
Hier is de ervaring anders. Omdat je bij de NS de complete reis niet kon boeken was het eindstation van de Thalys ticket Rotterdam. Die trein was zoveel te laat dat de laatste trein naar huis weg was. Maar omdat het ticket maar tot Rotterdam was was dat de eindbestemming en konden ze niks meer voor mij betekenen.Martijn-HK schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:41:
[...]
Internationale ticketing is inderdaad nog een uitdaging. Ik weet inmiddels mijn weg wel redelijk te vinden. De websites van Renfe of SNCF zijn nog erger. Het is altijd goed om zowel de site te checken van het land van vertrek of bestemming. De website van NS International is ook gewoon een ‘commerciële’ winkel, op dit soort niche reisrelaties wordt te weinig of geen marge gemaakt en dus niet aangeboden. De suggestie van DB om met Interrail te gaan is altijd een flexibele optie, en economisch ook nog voordelig als dan de kinderen gratis meereizen.
[...]
Ik ben misschien wat bevooroordeeld doordat ik inmiddels zelf werk voor NS Int. Maar inmiddels ook wat gestrande ervaringen gehad. Mijn ervaring is dat het personeel altijd wil helpen, maar zelfredzaamheid helpt altijd. Zo is er de HOTNAT regeling van Railteam (een alliantie tussen samenwerkende hogesnelheidstreinen) en de Agreement to Journey Continuation. Je kan dus vrijwel altijd verder, eventueel op een volgende dag. Maar zelf alternatieven aandragen helpt. Thalys heeft een keer netjes een hotel vergoed toen ik de laatste TGV miste door 1,5 uur vertraging. En vorig jaar met de heftige overstromingen in Oostenrijk, heeft OBB datzelfde gedaan. En mijn reisverzekering vergoedde een vliegticket, toen de rest in het water dreigde te vallen. Er zijn uitgebreide reisverzekeringen die heen-/terugreizen per trein ook dekken (zoals die van mij bij ANWB, Allianz dacht ik ook), vaak onder de annuleringsverzekering als ‘uitval van vervoersmiddel’.
Wat dat betreft voelde ik mij een stuk meer in de steek gelaten vorig jaar door Ryanair door telkens de vertraging op te plussen met 30min. Een voucher te verstrekken voor ‘eten t.w.v. 8 euro’, waarvoor je alleen water en een zakje chips mocht halen (afspraak met de luchthaven kiosk). Tegoed mocht niet naar een sandwich o.i.d.
Daarom boek ik geen geen tickets meer die de reis opknippen in delen. En kan je dus niet via NS internationaal. En het is goed zoeken waar dat wel kan.
Ohja en Ryanair verkoopt ook alleen maar A naar B tickets zonder overstap. Met de reden dat ze dan geen service hoeven te verlenen als je de aansluiting mist. Maar de KLM staat daar anders in.
[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 05-07-2025 17:44 ]
Vervelend om te lezen. Inmiddels hebben we hier meer focus op liggen bij verstoringen. Een aan/afreis met Eurostar geeft vrijwel altijd 2 losse tickets. Maar boeken vanaf je begin station geeft wel één reis en verantwoordelijkheid dat je niet strand. Hopelijk is je volgende ervaring beter!LordSinclair schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:29:
[...]
Hier is de ervaring anders. Omdat je bij de NS de complete reis niet kon boeken was het eindstation van de Thalys ticket Rotterdam. Die trein was zoveel te laat dat de laatste trein naar huis weg was. Maar omdat het ticket maar tot Rotterdam was was dat de eindbestemming en konden ze niks meer voor mij betekenen.
Daarom boek ik geen geen tickets meer die de reis opknippen in delen. En kan je dus niet via NS internationaal. En het is goed zoeken waar dat wel kan.
Is dat inmiddels juridisch ook zo?Martijn-HK schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:26:
[...]
Een aan/afreis met Eurostar geeft vrijwel altijd 2 losse tickets. Maar boeken vanaf je begin station geeft wel één reis en verantwoordelijkheid dat je niet strand.
Het is alweer een poos geleden dat ik internationaal geboekt heb. Maar mijn beeld was dat als tickets opgeknipt worden er voorwaarden verschijnen dat het verschillende vervoersovereenkomsten betreft. Om op die manier juist die ketenverantwoordelijkheid te vermijden.

Volgende voorwaarden van NS International zijn het gescheiden overeenkomsten:Eix schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:53:
Is dat inmiddels juridisch ook zo?
https://www.nsinternation...gers_(Voorwaarden)-anchor
:strip_exif()/f/image/UPSZCpoFozwedULheKkF62b3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie het niet snel gebeuren dat een partij de volledige verantwoordelijkheid wil nemen voor alle mogelijke vertragingen op internationale trajecten. De risico opslag die dat oplevert voor internationale treintickets maakt de trein een nog duurder alternatief voor het vliegtuig of de auto.
[ Voor 17% gewijzigd door FredvZ op 06-07-2025 11:28 ]
Spel en typfouten voorbehouden
Duidelijk.
Ik vind het dan wel wonderlijk dat dit blijkbaar wel kan op veel verbindingen van/naar Duitsland en Zwitserland. Ook vanuit NL. Denk aan Supersparpreis van DB.FredvZ schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:26:
[...]
Ik zie het niet snel gebeuren dat een partij de volledige verantwoordelijkheid wil nemen voor alle mogelijke vertragingen op internationale trajecten. De risico opslag die dat oplevert voor internationale treintickets maakt de trein een nog duurder alternatief voor het vliegtuig of de auto.
NS en DB zijn overheidsbedrijven en krijgen subsidie voor internationale reizen. Met die subsidie kunnen ze de kosten dekken om vertraagde reizigers alsnog op hun plaats van bestemming te krijgen.Eix schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:06:
Ik vind het dan wel wonderlijk dat dit blijkbaar wel kan op veel verbindingen van/naar Duitsland en Zwitserland. Ook vanuit NL. Denk aan Supersparpreis van DB.
Welke internationale NS-verbindingen krijgen volgens jou momenteel subsidie dan?
Ik kan alleen de verbinding met de Eurocity naar Brussel vinden, aangezien die onderdeel is van de HRN-concessie is, die sinds begin dit jaar 13 miljoen euro krijgt voor het gehele HRN. Daarmee krijgt inderdaad die ene verbinding indirect een piepklein deel van die 13 miljoen euro subsidie. De rest van de treinen wordt in Open Toegang gereden.
Ik kan alleen de verbinding met de Eurocity naar Brussel vinden, aangezien die onderdeel is van de HRN-concessie is, die sinds begin dit jaar 13 miljoen euro krijgt voor het gehele HRN. Daarmee krijgt inderdaad die ene verbinding indirect een piepklein deel van die 13 miljoen euro subsidie. De rest van de treinen wordt in Open Toegang gereden.
[ Voor 68% gewijzigd door EDIT op 06-07-2025 13:23 ]
Volgens de concessie in elk geval voor:EDIT schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:20:
Welke internationale NS-verbindingen krijgen volgens jou momenteel subsidie dan?
Roosendaal - Antwerpen
Maastricht - Luik
Amsterdam - Brussel
Amsterdam - Breda - Brussel
De overige verbindingen worden niet expliciet benoemd, tot 2033 krijgt NS geld toe van de overheid om te rijden over het Nederlandse spoor en daarmee wordt er indirect natuurlijk wel subsidie verleent.
Roosendaal - Antwerpen en Maastricht - Luik was ik inderdaad vergeten. Echter zoals ik al zei worden de overige treinen in open toegang gereden en krijgen dus verder geen subsidies. Ook niet via de HRN concessie, die zijn daar geen onderdeel van.