Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 157 158 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:40
Beter krijgen ze niet. Dit is gewoon een jaarlijks spelletje waarbij je uiteindelijk dan een (veel) beter bod krijgt. En mocht de inflatie opnieuw stijgen krijgen ze een eenmalige uitkering. Ik lees ook dat de beste regeling gaat gelden bij het samenvoegen van verschillende zwaarte regelingen dus niemand gaat er op achteruit. Ze zullen wel gek zijn als ze wederom gaan staken. Vergeet niet dat oude cao's blijven gelden dus ze hebben al jarenlang een goede cao die nooit echt slechter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-07 20:03
Deezers schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:18:
[...]

Beter krijgen ze niet. Dit is gewoon een jaarlijks spelletje waarbij je uiteindelijk dan een (veel) beter bod krijgt. En mocht de inflatie opnieuw stijgen krijgen ze een eenmalige uitkering. Ik lees ook dat de beste regeling gaat gelden bij het samenvoegen van verschillende zwaarte regelingen dus niemand gaat er op achteruit. Ze zullen wel gek zijn als ze wederom gaan staken. Vergeet niet dat oude cao's blijven gelden dus ze hebben al jarenlang een goede cao die nooit echt slechter wordt.
Zeg nooit nooit. Bij ProRail zijn ze ook doorgegaan met de acties destijds en het laatste bod was toen slechter voor de midden en hoge salarisgroepen tov het een na laatste bod. Alleen de lage groepen gingen met het laatste bod iets op vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Ik vind het eindbod er zeker niet slecht uitzien. Vooral die inflatieregeling klinkt prima. Laten we hopen dat de vakbonden ook inzien dat hun eisen te hoog lagen, en dat de stakingen tot het verleden zullen behoren.

[ Voor 13% gewijzigd door AW_Bos op 18-06-2025 13:15 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:35

Bezulba

Formerly known as Eendje

Inflatable schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:05:
[...]

Eens.. En dan heb je het alleen nog over loon.. Niet over alle andere zaken waar NS ook mee dwars bleef/blijft liggen, zoals eindelijk eens concrete afspraken maken over roosters, diensten, regeling zware beroepen en bijbehorende pensioenafspraken etc.. Vooral het personeel wat o.a. dubbele onregelmatigheid draait en dagelijks in direct contact staat met de reizigers en de gevolgen ondervindt van "bezuinigingen" was en is er gewoon terecht even klaar mee..

Kern van het probleem blijft denk ik te hoge eisen en te weinig geld vanuit politiek Den Haag.. We willen goed landelijk trein-OV maar dat mag ook vooral niet teveel (belastinggeld) kosten.. Men wil voor een dubbeltje op de 1e rang zitten.. Maar laat nou helaas het personeel wat je nodig hebt voor de uitvoering zich niet afschepen met een dubbeltje voor hun werk (en al het gezeik wat ze over hun heen krijgen van vaak terecht klagende rezigers)..
Ik zie deze stakingen ook niet als een staking tegen het bedrijf NS, maar meer naar de politiek. Den Haag wil gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, niet echt verantwoordelijk zijn voor de NS, maar wel belachelijke eisen hebben als hoofdaandeelhouder zoals blijven rijden op trajecten die niets opleveren.

En de NS is dan elke keer weer het pispaaltje als de prijs van kaartjes weer omhoog gaan wat voor minder reizigers zorgt waardoor de kaartjes weer omhoog gaan en de dienstregeling soberder wordt etc etc.

Ik ben helemaal voor dat de NS vaak en veel rijdt en ook op trajecten die (nog) niet veel gebruikt worden, maar dit zal gewoon terug blijven komen totdat iemand eindelijk een keertje echt opstaat en de hele zwik weer een staatsbedrijf laat worden. Net als de NUTS bedrijven.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:32
Bezulba schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:23:
[...]

Ik zie deze stakingen ook niet als een staking tegen het bedrijf NS, maar meer naar de politiek. Den Haag wil gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, niet echt verantwoordelijk zijn voor de NS, maar wel belachelijke eisen hebben als hoofdaandeelhouder zoals blijven rijden op trajecten die niets opleveren.
Tja, je kan niet alleen de krenten uit de pap vissen. De NS wil graag op het hoofdnet rijden. Dan horen wat mindere trajecten er ook bij. De Teso vaart ook naar Texel heen en weer op momenten dat er bijna niemand oversteekt, dat vinden ze prima, dat compenseren ze met momenten dat er vele mensen mee gaan.

Anders gewoon het hoofdnet aanbesteden. Ik geloof dat er nog wat andere gegadigden zijn die er wel brood in zien.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

LordSinclair schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:48:
[...]

Tja, je kan niet alleen de krenten uit de pap vissen. De NS wil graag op het hoofdnet rijden. Dan horen wat mindere trajecten er ook bij. De Teso vaart ook naar Texel heen en weer op momenten dat er bijna niemand oversteekt, dat vinden ze prima, dat compenseren ze met momenten dat er vele mensen mee gaan.

Anders gewoon het hoofdnet aanbesteden. Ik geloof dat er nog wat andere gegadigden zijn die er wel brood in zien.
Kijk maar naar de UK hoe dat niet gaat werken. Veel te hoge prijzen, nog slechtere dienstverlening en nu de beweging om weer naar staatsbedrijf te gaan.

Je kan gewoon niet openbaar vervoer combineren met maximaal winst maken. En dat is nog altijd wat de missie van elk commercieel bedrijf gaat zijn.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Bezulba schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:52:
[...]

Kijk maar naar de UK hoe dat niet gaat werken. Veel te hoge prijzen, nog slechtere dienstverlening en nu de beweging om weer naar staatsbedrijf te gaan.

Je kan gewoon niet openbaar vervoer combineren met maximaal winst maken. En dat is nog altijd wat de missie van elk commercieel bedrijf gaat zijn.
Ik zie liever ook 1 vervoerder, maar dan wel 1 vervoerder die ook de minder rendabele lijnen rijdt. Want als de dekking van het treinnetwerk omlaag gaat, dan gaat vanzelf het aantal reizigers ook omlaag. Zijn er nog minder rendabele lijnen, etc etc tot er geen trein meer rijdt.

Je hebt nou eenmaal voor en na transport nodig richting de rendabele lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

LordSinclair schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:56:
[...]

Ik zie liever ook 1 vervoerder, maar dan wel 1 vervoerder die ook de minder rendabele lijnen rijdt. Want als de dekking van het treinnetwerk omlaag gaat, dan gaat vanzelf het aantal reizigers ook omlaag. Zijn er nog minder rendabele lijnen, etc etc tot er geen trein meer rijdt.

Je hebt nou eenmaal voor en na transport nodig richting de rendabele lijnen.
Ja, ik dus ook en daarom werkt de huidige constructie voor geen meter. Een commercieel bedrijf met een exclusiviteitscontract op het hoofdnet maar wel met extreme voorwaarden waarmee de winst onder druk staat. Dat kan niet eeuwig door blijven gaan. Het is typisch dat de winkels van NS hun winst nog een beetje op pijl houden.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 11-07 20:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bezulba schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:52:
[...]

Slechte dienstverlening heb ik in de UK niet meegemaakt (ben er net twee weken geweest). Prijzen weet ik niks van want interrail, maar in de 1e klas word je doodgegooid met eten en drinken, dus mijn beeld is eerder positief. :9

Kan me verder niet indenken dat het daar goedkoper is dan hier. Op elk station lopen minstens drie man personeel rond, er staat er altijd eentje bij de poortjes, er is altijd een loket dat open is, vaak een stationschef die nog even met een spiegelei naar buiten komt. Dat moet ook geld kosten.
En dat is dan een klein station met 2 treinen per uur. Op iets groters als Glasgow Central met meerdere ingangen bij de poortjes lopen zo 10 man rond.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:44

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Maasluip schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:06:
[...]

Slechte dienstverlening heb ik in de UK niet meegemaakt (ben er net twee weken geweest). Prijzen weet ik niks van want interrail, maar in de 1e klas word je doodgegooid met eten en drinken, dus mijn beeld is eerder positief. :9

Kan me verder niet indenken dat het daar goedkoper is dan hier. Op elk station lopen minstens drie man personeel rond, er staat er altijd eentje bij de poortjes, er is altijd een loket dat open is, vaak een stationschef die nog even met een spiegelei naar buiten komt. Dat moet ook geld kosten.
En dat is dan een klein station met 2 treinen per uur. Op iets groters als Glasgow Central met meerdere ingangen bij de poortjes lopen zo 10 man rond.
Slechte dienstverlening niet, maar wel belachelijk hoge prijzen en vreemde knippen in routes.

Het stationspersoneel is overigens van networkrail, niet van de vervoersbedrijven.

Men is er inmiddels achter dat het niet werkt en (eerlijk is eerlijk: dankzij BREXIT mogelijk geworden) de boel weer aan het nationaliseren onder "Great British Rail"

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Uiteraard werkt het privatiseren van het spoor niet. Hoe wil je werkelijk concurreren? Je kan lastig met twee verschillende treinen op hetzelfde traject op dezelfde tijd rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Ik vind het een mooi bod en zal ook zeker voor stemmen als mijn vakbond dit gaat voorleggen.

De belangrijkste stemming zal echter niet deze zijn maar die op 29 oktober, dáár zit wat mij betreft het echte probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door London op 18-06-2025 14:52 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Caayn schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:42:
Uiteraard werkt het privatiseren van het spoor niet. Hoe wil je werkelijk concurreren? Je kan lastig met twee verschillende treinen op hetzelfde traject op dezelfde tijd rijden.
De crux zit 'm natuurlijk in het aanbieden aan de markt van paden binnen een corridor. Dan kan het wel.
Dat zou je zelfs met open access kunnen doen, maar dan is de kans groot dat er geen enkel bedrijf op in gaat stappen en zou je het HRN moeten afslanken. Voor het HRN zonder open access zou je dan bijvoorbeeld op Shl - Ut - Ehv/Ah(Nm)) meerdere vervoerders krijgen in verschillende paden op Shl - Ut. Dan zou NS bijvoorbeeld de 3100 serie kunnen rijden naar Arnhem/Nijmegen en een andere vervoerder de 3500 naar Venlo. Dat soort constructies zijn echter ingewkkeld, verwarrend en in wie z'n belang eigenlijk? Want alle andere vervoerders naast NS zijn net als bij de busbedrijven moederbedrijfjes uit het buitenland. Zeker bij Open Access zie je een deel van dat geld dus nooit meer terug. Lijkt mij een slecht plan en een beter spoor krijg je er ook niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:53

Onbekend

...

Als je een traject wilt aanbesteden, moeten er duidelijke voorwaarden zijn afgesproken. Daarin zouden minimaal de maximum vervoersprijzen, aantal zitplaatsen per tijdsperiode en boetebedragen bij het niet nakomen daarvan moeten staan.
Het kan best zijn dat een concessie de overheid geld kost, i.p.v. dat het iets oplevert. :) (Subsidie eigenlijk.)
En een traject kan ook overlappende gedeeltes bevatten, en dus meerdere vervoerders op 1 stuk spoor kunnen rijden.

Maar zelf verwacht ik niet dat er daarmee veel verbeteringen zullen zijn t.o. de huidige treindienstverlening.
En daarnaast is de discussie begonnen vanwege de stakingen, en dat zal met meerdere vervoerders niet voorkomen gaan worden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
De vakbonden gaan het eindbod voorleggen aan de leden. FNV-bestuurder Henri Janssen kon al aangeven dat ze het eindbod teleurstellend vinden:
"Het gaat niet alleen over het loon, maar ook over eerder stoppen met werken voor mensen met een zwaar beroep. De NS biedt geen enkel perspectief voor collega's die nu tot hun pensioen 's nachts en in ploegendiensten moeten blijven werken"
Anyway... Stakingen lijken voorlopig van de baan. Nu is het de komende weken afwachten hoe de stemming verloopt. Ik vreesde er eigenlijk al voor met de FNV. Zo kritisch weer ;)

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 18-06-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:19
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:33:
[...]

Slechte dienstverlening niet, maar wel belachelijk hoge prijzen en vreemde knippen in routes.

Het stationspersoneel is overigens van networkrail, niet van de vervoersbedrijven.

Men is er inmiddels achter dat het niet werkt en (eerlijk is eerlijk: dankzij BREXIT mogelijk geworden) de boel weer aan het nationaliseren onder "Great British Rail"
Weet je ook hoe ze in het VK dan de invloed van lokale overheden regelen?

Ik geloof niet zo in concurrentie op het zelfde traject.

Maar wat ik wel goed vind aan hoe het nu werkt is dat regionale overheden (provincies) meer zeggenschap hebben over hoe het OV moet werken. Nieuwe stations, lijnvoering, dienstregeling, aanslutiingen etc.

In principe kan je ook tegen NS zeggen "hoi, rij maar weer overal in Nederland, en oh ja moet doen wat de provincie Groningen zegt". Als een vervoerder nu zegt "ja doei" dan verliezen dat bedrijf het contract.

Dus je moet wel de macht hebben om het bedrijf te kunnen vervangen. Anders zegt NS straks 'Ja doei' en kun je ze dus niet vervangen door een bedrijf dat wel meewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Kalentum schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:30:
[...]

Ik geloof eigenlijk alleen in Open-Access. Maar ook dan zijn er haken en ogen.
Want overheden hebben er regionaal of landelijk op uitvoerend niveau behalve regelgeving en veiligheid niets over te zeggen.
Behalve dat kan een Open-Access vervoerder er ook weer zonder pardon mee stoppen, net als je viswinkel op de markt er mee stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Kalentum schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:30:
[...]

Weet je ook hoe ze in het VK dan de invloed van lokale overheden regelen?

Maar wat ik wel goed vind aan hoe het nu werkt is dat regionale overheden (provincies) meer zeggenschap hebben over hoe het OV moet werken. Nieuwe stations, lijnvoering, dienstregeling, aanslutiingen etc.

In principe kan je ook tegen NS zeggen "hoi, rij maar weer overal in Nederland, en oh ja moet doen wat de provincie Groningen zegt". Als een vervoerder nu zegt "ja doei" dan verliezen dat bedrijf het contract.

Dus je moet wel de macht hebben om het bedrijf te kunnen vervangen. Anders zegt NS straks 'Ja doei' en kun je ze dus niet vervangen door een bedrijf dat wel meewerkt.
Het is een lappendeken. Bijvoorbeeld Londen: een deel van de lijnen wordt door Londen zelf aanbesteed (die zijn nu, op een na, allemaal in handen van Transport for London, "gebrand" als London Overground, en uitgevoerd door Arriva tot het volgend jaar genationaliseerd gaat worden). De andere lijn is in handen van Trenitalia (Italiaans staatsspoorbedrijf) en zal later dit jaar genationaliseerd worden als de concessie is afgelopen.

Het andere deel is door de Britse centrale overheid aanbesteed, en in handen van de spoorwegbedrijven die actief zijn in de regio van waaruit de trein naar Londen rijdt (o.a. GWR, Avanti) weer een ander Brits staatsbedrijf (LNER), Mitsui (actief onder de naam Greater Anglia), Govia/Keolis (Gatwick Express) en het bedrijf achter luchthaven Heathrow (Heathrow Express).

Die lappendeken is veroorzaakt door wetgeving (de lijnen zijn aanbesteed per lijn of per regio) en overnames van kleine bedrijven door (vooral) buitenlandse staatsbedrijven.

Van dat lijstje gaan c2c (Trenitalia) en Greater Anglia (Mitsui) nog dit jaar over naar de nieuwe nationale spoorwegmaatschappij (Great British Railways). South Western Railways (MTR Hong Kong) is een paar weken geleden officieel genationaliseerd en rijdt nu rond met "GBR" stickers (die er niet uitzien).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
ed1703 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:16:
[...]

Ik geloof eigenlijk alleen in Open-Access. Maar ook dan zijn er haken en ogen.
Want overheden hebben er regionaal of landelijk op uitvoerend niveau behalve regelgeving en veiligheid niets over te zeggen.
Behalve dat kan een Open-Access vervoerder er ook weer zonder pardon mee stoppen, net als je viswinkel op de markt er mee stopt.
Dan zou ik alleen nog in de spits rijden. De rest van de dag bekijken de reizigers het maar. Dan kost het alleen maar geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
[...]

Ik wil helemaal geen dienstverlening. Ik wil een metro die mij zonder gezeik van A naar B brengt.

Het ging de laatste jaren juist beter. Stations waren nette shoppingmalls geworden, iedere 10 minuten een trein tussen Breda en Rotterdam en een uitstekende app.

Maar helaas kwam corona, thuiswerken en de VVD. Een dodelijke combinatie voor de NS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:34
[...]

Precies, dienstverlening is er top - al heb ik die eigenlijk maar zelden nodig gehad - en de hoeveelheid personeel voor taken die in Nederland geautomatiseerd zijn, blijft me verbazen (hekken om de weg af te sluiten in dorpjes waar vermoedelijk vijf auto's per uur rijden...)

Maar die concessies... Ik zat recent in de trein van York naar Londen. Twee uur zonder stops, waarschijnlijk omdat Grand Central alleen een concessie heeft voor het noorden. Dat lijkt me toch niet in het belang van de reizigers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-07 15:07
emeralda schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:43:
[...]

Ik wil helemaal geen dienstverlening. Ik wil een metro die mij zonder gezeik van A naar B brengt.
Gewoon van A naar B is ook dienstverlening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
Marcel Br schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Gewoon van A naar B is ook dienstverlening.
Klopt maar ik ben weleens in steden geweest waarin de metro is geautomatiseerd. Maar met treinen zal dat nog wel een tijdje duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Brunniepoo schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:38:
[...]

Maar die concessies... Ik zat recent in de trein van York naar Londen. Twee uur zonder stops, waarschijnlijk omdat Grand Central alleen een concessie heeft voor het noorden. Dat lijkt me toch niet in het belang van de reizigers.
Als je een trein vol krijgt is twee uur zonder stops helemaal niet erg, vooral op die lange afstanden.
SNCF rijdt ook treinen zonder stop van Parijs tot voorbij Lyon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:11
Brunniepoo schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:38:
[...]

Nee, dat heeft er mee te maken dat je 3 concessies hebt vanuit KingCross. De lokale treinen zitten bij great Northen en de intercity's bij LNER. Je moet niet vergeten dat Groot Brittannië groot is. Dus lokale treinen kunnen rustig ruim een uur onderweg zijn. Grand Central is daarentegen weer een 'open acces' ondernemer en concurreert dus met de grote concessie van LNER op de routes naar Sunderland en Bradford. Zij hebben het voordeel dat ze dus alleen de meest economisch voordelige treinen hoeven te rijden, terwijl LNER in dit geval ook de minder rendabele opties moet aanbieden vanuit de concessie.

Om het nog ingewikkelder te maken is LNER als ik me niet vergis overigens ook al genationaliseerd. Ik geloof dat ze in GB nog geen ei hebben gelegd over de open Acces concessies. Inmiddels is me al duidelijk dat men in GB het graag ingewikkeld maakt als het even kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:26
emeralda schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:03:
[...]

Klopt maar ik ben weleens in steden geweest waarin de metro is geautomatiseerd. Maar met treinen zal dat nog wel een tijdje duren.
Inderdaad zal volledige automatisering nog wel even duren.
Maar er kunnen nu al stappen gezet worden bij sommige sprinter diensten die feitelijk S-bahn zijn waar veel reizigers vooral gebaat zijn bij een frequente service om van A naar B gebracht te worden en verder geen poespas nodig hebben.

Ik quote nog maar even een eerder bericht en vraag van mij dat ondergesneeuwd is in de discussie over de nieuwe CAO.
Wally2002 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:24:
NS heeft momenteel (qua rijdend personeel) de meeste vacatures voor conducteurs (17). Daarna machinisten (10). Zijn er al serieuze plannen voor eenmansbediening? De AirportSprinter is hier toch al voor geschikt? Ik begrijp overigens dat daar nog wel een conducteur opzit maar die is niet verantwoordelijk voor het sluiten van de deuren/vertrekproces.

Als er nu ergens een plek is waar het win-win is met kostenbesparing en oplossen personeelstekort, is dat m.i. eenmansbediening, om te beginnen op sprinters. Waarom komt dit niet van de grond? De techniek is er al tig jaar elders in het land en de wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-07 20:03
Wally2002 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:10:
[...]

Maar er kunnen nu al stappen gezet worden bij sommige sprinter diensten die feitelijk S-bahn zijn waar veel reizigers vooral gebaat zijn bij een frequente service om van A naar B gebracht te worden en verder geen poespas nodig hebben.

Ik quote nog maar even een eerder bericht en vraag van mij dat ondergesneeuwd is in de discussie over de nieuwe CAO.

[...]
het aantal vacatures zegt niet zo heel veel want dit zijn zogenaamde bulk wervingen. Per vacature kunnen er tientallen mensen geworven worden. Het laat alleen zien voor welke regio/standplaats er mensen gezocht worden en voor welke functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Wally2002 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:10:
[...]

[...]
NS gaat TGV op alle SNG's inbouwen dacht ik.
En correct me if i'm wrong, maar die eenmansbediening mag dacht ik alleen op trajecten waar geen tunnels zijn. Dan vallen dus al 3 drukkere randstadtrajecten af. (shl - zuidtak, shl - asd, ddr - rtd - gvc)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:57
ed1703 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:06:
En correct me if i'm wrong, maar die eenmansbediening mag dacht ik alleen op trajecten waar geen tunnels zijn.
Schijnt bij de RET in Rotterdam toch al zo'n 67 jaar aardig te lukken om railvoertuigen met eensmansbedienings door tunnels te laten rijden.

De meeste reizigers en voertuigbestuurders lijken dat zonder verwondingen of andere (psychische) schade te overleven.

[ Voor 5% gewijzigd door FredvZ op 19-06-2025 19:58 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
FredvZ schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:56:
[...]

Schijnt bij de RET in Rotterdam toch al zo'n 67 jaar aardig te lukken om railvoertuigen met eensmansbedienings door tunnels te laten rijden.

De meeste reizigers lijken dat zonder verwondingen te overleven.
Ik drop hier slechts van hoe het in ieder geval in 2023 was. Weet wel dat er andere afspraken gelden voor Lightrail en normaalspoor. (metro's vallen in ieder geval niet onder die laatste)
Of dat voor zoiets ook van toepassing is laat ik in het midden, zal gerust een stuk bonden-politiek aan ten grondslag liggen. Qua veilligheidsregels spoor-breed heb ik het idee dat we een beetje aan het doorslaan zijn, daar is dit maar een klein onderdeel van.

[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 19-06-2025 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Ben wel benieuwd wat de achterliggende reden is dat eenmansbediening niet door tunnels zou mogen. Die tunnels lijken me ook gewoon voorzien van de nodige veiligheidssystemen, nooduitgangen etc.

Alhoewel, er zit natuurlijk wel nog wat verschil of je alleen met metrovoertuigen door een dedicated metrotunnel rijdt waarbij zowel de infra, het materieel en personeel in 1 hand is, of dat er ook andere vervoerders en zelfs vrachtvervoer plaats vindt. En waar bij metro de stationsafstanden onderling ook overzichtelijk zijn.

Aan diverse metrostations in Rotterdam zijn overigens de afgelopen jaren ook aanpassingen gedaan om het veiliger te maken. het probleem was dat als er een metro in de brand zou staan en via het safe haven-principe dan doorrijdt naar eerstvolgende station, er bij de ontruiming niet alle reizigers op tijd veilig weg zijn doordat rook sneller verspreid dan dat er gevlucht kon worden via aanwezige uitgangen. Vandaar dat er extra nooduitgangen bij zijn gebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

breadje schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:50:
[...]

Om het nog ingewikkelder te maken is LNER als ik me niet vergis overigens ook al genationaliseerd. [...]
LNER is opgericht door het ministerie van transport (DfT), toen Stagecoach en Virgin (samen onder de naam Virgin Trains East Coast) zich in 2018 terugtrokken uit de ECML-concessie. VTEC zag zich daartoe, naar eigen zeggen, genoodzaakt toen de inkomsten niet in verhouding waren tot de kosten. De enkele route was niet voldoende om een heel treinbedrijf aan op te hangen, aldus VTEC. Overigens was dit niet de eerste keer - National Express (die de ECML daarvoor uitvoerde), gaf de concessie ook al vroegtijdig terug aan de overheid, en het bedrijf dat de concessie dáárvoor uitvoerde (GNER) is zelfs door de overheid van de concessie afgehaald omdat ze niet presteerden. Tussen die contracten door, voerde de DfT ook al de treindiensten uit op de route, maar steeds tijdelijk.

De overname van de concessie door DfT na het wegvallen van VTEC zou eigenlijk weer zo'n tijdelijke maatregel zijn, maar is uiteindelijk niet meer ongedaan gemaakt. Dit omdat men door BREXIT geen verplichting meer zag om de treindienst aan te besteden en inmiddels wel duidelijk was dat de ECML niet geschikt was om aan te besteden.

LNER zal uiteindelijk ook overgedragen worden aan Great British Rail.

De naam LNER is overigens een homage aan het gelijknamige private treinbedrijf dat begin 20e eeuw ook al de treindienst op de ECML uitvoerde, voordat in 1948 British Rail werd gevormd, maar heeft er verder niets mee te maken. Idem voor GWR en GNER, die ook vernoemd zijn naar oude treinmaatschappijen, maar niets te maken hebben met die oude maatschappijen. Britten zijn suckers voor nostalgie namelijk, dat zij dan "heritage" noemen. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 20-06-2025 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:53

GwnLars_

In GoT we trust.

Het zou ze wel sieren om dat "Great" weg te halen, ze zitten daar niet in de VS :9

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:23
GwnLars_ schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:15:
Het zou ze wel sieren om dat "Great" weg te halen, ze zitten daar niet in de VS :9
is dat in dit geval niet groot van "Groot Brittannië"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

J-roenn schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:41:
[...]

is dat in dit geval niet groot van "Groot Brittannië"?
Daar staat het inderdaad voor.

Overigens roept de naam in de UK ook vraagtekens op, en werden vertragingen rond Londen vorige week al gebruikt om de naam van het bedrijf om te dopen tot Mediocre British Rail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efox
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 11:49
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 00:24:
[...]
... en inmiddels wel duidelijk was dat de ECML niet geschikt was om aan te besteden.
Geen wonder, als je Open Access de krenten uit de pap laat pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Een trein ombouwen naar een thema heb ik wel eens vaker gezien. Maar een trein bouwen IN een speciaal thema is weer next level. In China kan dat gewoon. Daar zweeft vanaf nu een heuse pandatrein met panda-uiterlijk. Zelfs het exterieur is dus aangepast. Kan gewoon :P.

Persoonlijk vind ik het er een beetje kinderlijk eruit zien, maar volgens mij kent China een hoop Panda-fans in alle leeftijden die dit geweldig zullen vinden.

https://www.nu.nl/317711/...ema-maakt-eerste-rit.html

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 21-06-2025 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
[...]

En correct me if i'm wrong, maar die eenmansbediening mag dacht ik alleen op trajecten waar geen tunnels zijn. Dan vallen dus al 3 drukkere randstadtrajecten af. (shl - zuidtak, shl - asd, ddr - rtd - gvc)
Was het niet de DD-NG die standaard TGV krijgt? Met een vloot van iets van 20 stuks moet je toch voldoende hebben voor tussen Amsterdam en Schiphol?

[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 21-06-2025 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
AW_Bos schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:00:
Een trein ombouwen naar een thema heb ik wel eens vaker gezien. Maar een trein bouwen IN een speciaal thema is weer next level. In China kan dat gewoon. Daar zweeft vanaf nu een heuse pandatrein met panda-uiterlijk. Zelfs het exterieur is dus aangepast. Kan gewoon :P.

Persoonlijk vind ik het er een beetje kinderlijk eruit zien, maar volgens mij kent China een hoop Panda-fans in alle leeftijden die dit geweldig zullen vinden.

https://www.nu.nl/317711/...ema-maakt-eerste-rit.html
Ik dacht dat ik hier al wel eens een Japanse pandatrein had aangehaald, maar een zoekopdracht gaf me geen hit. Ik moet wel zeggen dat China wel een stapje verder gaat :P

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
Ik zat een maandje terug nog in deze :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8-cSE1NW-nixwqe-VVCZJcytmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PmNkFTYwuOfy3xhDieLp0Bx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
AW_Bos schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:05:
[...]

Was het niet de DD-NG die standaard TGV krijgt? Met een vloot van iets van 20 stuks moet je toch voldoende hebben voor tussen Amsterdam en Schiphol?
Ik zou het zelfs raar vinden als nieuw materieel het niet krijgt. Reden voor hele ombouw bij SNG is dacht ik ook omdat er zoals gisteren weer eens een stel in zat zonder TGV en dan kan de HC alsnog gaan sleutelen.
Je zou dan een gesloten omloop moeten hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:56
Tegenwoordig zie ik bij best wat sprinters een soort (denk ik) lichtsluis achtig systeem aan de zijkant zitten dat langs de trein "kijkt". Iets van 10 a 20 cm boven perronhoogte. Heeft dat met vertrek zonder HC te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:36

mambo No5

Bad Apple?

Als je specifiek de airportsprinter Amsterdam - Schiphol bedoelt: waarschijnlijk wel ja. Dat is overigens vooralsnog de enige plek waar er met deze techniek gereden word binnen het NS netwerk.

[ Voor 6% gewijzigd door mambo No5 op 21-06-2025 16:20 ]

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:56
Ik zie het meestal bij sprinters tussen Uitgeest en Alkmaar. Althans daar valt het me op. Maar is dus alleen voor Schiphol. Zal wel alleen werken bij rechte perrons als het inderdaad een optisch / licht sluis achtig systeem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:34
[...]
En correct me if i'm wrong, maar die eenmansbediening
Train à Grande Vitesse? Of bedoel je TAV (technikbasiertes Abfertigungsverfahren)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

arievz schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:08:
[...]
Train à Grande Vitesse? Of bedoel je TAV (technikbasiertes Abfertigungsverfahren)?
Technisch geleid vetrekproces

[ Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 21-06-2025 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Precies dezelfde betekenis als TAV dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:21:
[...]

Techniek gestuurde vetrekprocedure
Het is Technisch Geleid Vertrekproces.
Commendatore schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:26:
Precies dezelfde betekenis als TAV dus.
NS maakt van bijna alle technieken begrijpelijk nederlands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ed1703 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:48:
[...]

Ah, best knap van mij.

Voor alle drie de letters een ander woord dan het origineel, en toch betekent het hetzelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spnw
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
ed1703 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:48:

Voor de leken onder ons, wat houdt dat in, hoe gaat dat in zijn werk? (En hoe is dat vergelijkbaar met de Rotterdamse Metro zoals eerder in het topic gemeld werd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-07 07:42
spnw schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:33:
[...]

Voor de leken onder ons, wat houdt dat in, hoe gaat dat in zijn werk? (En hoe is dat vergelijkbaar met de Rotterdamse Metro zoals eerder in het topic gemeld werd?)
Normaal doet de conducteur het vertrekproces. Dat houdt ongeveer het volgende in:
  • Controleren of het sein 'veilig' is voor vertrek
  • Controleren of alle reizigers in-/uitgestapt zijn
  • Fluitsignaal geven
  • Alle deuren m.u.v. eigen deur sluiten
  • Controleren of alle deuren (m.u.v. eigen deur) gesloten zijn én of niemand ingeklemd zit
  • Controleren of het sein nog steeds 'veilig' is voor vertrek
  • Eigen deur sluiten
Bij het "Technisch Geleid Vertrekproces" houdt de machinist via camera's de deuren in de gaten en sluit alle deuren middels een knop in de cabine. De deursystemen houden zelf mogelijke inklemgevaren in de gaten.

[ Voor 16% gewijzigd door Dolan op 21-06-2025 20:26 . Reden: Nieuwe pagina, quote erbij geplaatst voor leesbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Dolan schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:25:
[...]

Normaal doet de conducteur het vertrekproces. Dat houdt ongeveer het volgende in:
  • Controleren of het sein 'veilig' is voor vertrek
  • Controleren of alle reizigers in-/uitgestapt zijn
  • Fluitsignaal geven
  • Alle deuren m.u.v. eigen deur sluiten
  • Controleren of alle deuren (m.u.v. eigen deur) gesloten zijn én of niemand ingeklemd zit
  • Controleren of het sein nog steeds 'veilig' is voor vertrek
  • Eigen deur sluiten
Bij het "Technisch Geleid Vertrekproces" houdt de machinist via camera's de deuren in de gaten en sluit alle deuren middels een knop in de cabine. De deursystemen houden zelf mogelijke inklemgevaren in de gaten.
Aanvullend; we (machinisten) hebben een afteller op het ETD (elektronische tijd display) en bij -15 seconden voor vertrek dienen we de sluit knop in te drukken. Als je dat goed timed zijn de deuren precies op 0 seconden dicht en kan je rijden (y)

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
En door dit alles kan er in slechts 30 seconden gehalteerd worden, terwijl dat gemiddeld nog 48 seconden is wanneer de conducteur voor het vertrekproces zorgt.

Verder heeft ook nog volgens de Netverklaring een reizigerstrein genoeg aan 6% speling wanneer de machinist voor het vertrekproces zorgt, terwijl het minstens 7% moet zijn wanneer de conducteur dat doet.

Die twee bij elkaar levert tussen Amsterdam en Schiphol toch weer ruim een halve minuut winst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Aanvullende vraag: klopt het dat bij de AirportSprinter bij TGV alsnog een conducteur verplicht is?

Naast eventuele tijdwinst zie ik namelijk vooral voordelen mbt benodigd personeel , gezien de krapte op de arbeidsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:18
Zeldzaam momentje waarvan de reizigers toch wel moesten gniffelen. Gisterenavond reisde ik terug en mijn reis ging langs Amsterdam-Zuid/Schiphol. Daar was dicht in de buurt het befaamde eenmalige festival op de ring:
Tussen Amsterdam-Zuid en Duivendrecht was het treinverkeer vanavond ongeveer drie kwartier verstoord doordat er mensen bij Amsterdam RAI op het spoor liepen. Volgens een woordvoerder van NS ging het om bezoekers van het festival. "Zij dachten een slimmere route te vinden."
De trein waar ik in zat mocht iedere keer weer een seintje opschuiven. In ieder geval: toen we na meer dan een halfuur vertraging eindelijk Schiphol binnenreden was de mededeling van de conducteur/machinist iets als: "Ja, we zijn op Schiphol. Je kan hier overstappen, maar je kan het beste zelf even op de borden kijken want ik ben het overzicht kwijt."
(En je zag op de informatieborden inderdaad een wirwar aan +10, +20 en +30 en alles daartussenin op de borden staan. Dus helemaal mee eens haha :) )

Weet iemand trouwens of het omroepsysteem in de ICNG kuren vertoont? Een paar maanden al eens meegemaakt dat geen enkele stationsoproep hoorbaar was, en gisterenavond ook weer, dat je wel netjes de pling hoort dat er een oproep begint, en vervolgens hoor je alleen maar een soort statische geruis of gekke piepjes van een soort ouderwetse inbelverbinding. Gelukkig kwamen ze erachter dat het niet hoorbaar was via het ene systeem en kon het wel via een andere manier verstaanbaar omgeroepen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:39

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Vraagje voor de kenners: Op de meeste stations zijn borden aangebracht die, volgens mij, de "juiste" plek aangeeft om te stoppen o.b.v. de lengte van de trein. Op Amsterdam Centraal (maar ongetwijfeld ook andere stations waar ik niet kom) staan die nergens. Is het daar gewoon een kwestie van "de perrons zijn lang genoeg dus zo lang het maar in de buurt komt" of is daar een vernuftig systeem om de plek om te stoppen te bepalen?

Ik spiek graag mee omdat ik voorkeur heb voor waar ik zit, maar op Centraal is 't altijd gissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Patriot schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:38:
Op de meeste stations zijn borden aangebracht die, volgens mij, de "juiste" plek aangeeft om te stoppen o.b.v. de lengte van de trein. Op Amsterdam Centraal (maar ongetwijfeld ook andere stations waar ik niet kom) staan die nergens. Is het daar gewoon een kwestie van "de perrons zijn lang genoeg dus zo lang het maar in de buurt komt" of is daar een vernuftig systeem om de plek om te stoppen te bepalen?

Ik spiek graag mee omdat ik voorkeur heb voor waar ik zit, maar op Centraal is 't altijd gissen.
Volgens mij is het - zeggende als leek dan ook :+ dat als er geen bord staat de trein in principe doorrijdt tot ofwel het einde van het perron ofwel tot een sein halverwege.

Op veel kleinere stations waar de trappen aan één kant helemaal aan het einde zitten van het perron zitten is het in ieder geval zo dat die borden maar één rijrichting op staan, ook logisch omdat als de trein dan naar de uitgang toerijd deze ongeacht de lengte het beste op de zelfs plek kan stoppen.

Gebruik die borden als reiziger ook regelmatig om vast op de juiste plek te staan en dan helemaal voor/achterin te staan. Levert op Den Bosch ofzo soms wel leuke situaties op dat ik vrijwel alleen buiten de overkapping sta te wachten terwijl het erg druk 150 meter verderop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Op Amsterdam Centraal is het gebruikelijk om helemaal door te rijden naar het stoptonende (rode) sein.
Is er besloten dat je de trein eerder moet stilzetten? Dan staat één van de stopplaatsseinen (blauw licht) ingeschakeld. Deze worden slechts sporadisch gebruikt.

Sein 303 Stopplaatssein (blauw licht):
Afbeeldingslocatie: https://www.m-voorloop.nl/benelux/blauwelampen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
Dolan schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:30:
Op Amsterdam Centraal is het gebruikelijk om helemaal door te rijden naar het stoptonende (rode) sein.
Is er besloten dat je de trein eerder moet stilzetten? Dan staat één van de stopplaatsseinen (blauw licht) ingeschakeld. Deze worden slechts sporadisch gebruikt.
Durft Prorail Verkeersleiding die blauwe lampen weer te gebruiken dan?
Toen ik regelmatig daar reed, was het natte-vingerwerk was voor machinisten. Bij het sein stoppen betekent soms dat je hele trein buiten de kap staat (en de rijtuigen bij de verkeerde letters), maar niemand die met een blauwe lamp of vlag aangaf waar je dan wel moest stoppen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Valt dat niet onder het meesterschap dan? Je hebt toch bakborden en je weet hoe lang je trein is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartpetat
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:02:
Valt dat niet onder het meesterschap dan? Je hebt toch bakborden en je weet hoe lang je trein is?
In Amsterdam CS heb je (bijna) geen bakborden, dus dan valt het alleen onder meesterschap. En volgens de officiele richtlijnen moet je bij afwezigheid doorrijden tot vlak voor het sein (rijweg afmaken). In de toekomst komen er wel steeds meer bakborden bij, naarmate de ombouw van de sporen verder vordert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
(kan weg)

[ Voor 95% gewijzigd door arievz op 24-06-2025 13:36 . Reden: overbodig geworden door simultaanpost hierboven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-07 16:24
!mark schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:20:
[...]

Volgens mij is het - zeggende als leek dan ook :+ dat als er geen bord staat de trein in principe doorrijdt tot ofwel het einde van het perron ofwel tot een sein halverwege.

Op veel kleinere stations waar de trappen aan één kant helemaal aan het einde zitten van het perron zitten is het in ieder geval zo dat die borden maar één rijrichting op staan, ook logisch omdat als de trein dan naar de uitgang toerijd deze ongeacht de lengte het beste op de zelfs plek kan stoppen.

Gebruik die borden als reiziger ook regelmatig om vast op de juiste plek te staan en dan helemaal voor/achterin te staan. Levert op Den Bosch ofzo soms wel leuke situaties op dat ik vrijwel alleen buiten de overkapping sta te wachten terwijl het erg druk 150 meter verderop :+
Ik stap regelmatig in op station Velp, richting Arnhem, en machinisten daar "doen maar wat". Er is een stationsgebouwtje met overkapping helemaal aan het begin (vanuit de rijrichting gezien), waar zeker als het regent veel mensen staan.
Als er één treinstel rijdt, met drie bakken, dan stopt hij vaak, maar niet altijd, daar. Fijn met instappen.
Als er twee treinstellen rijden (zes bakken/zeven bakken) dan rijdt men vaak, maar ook niet altijd, helemaal door naar het eind van het perron en dan is er achter de trein nog ongeveer ruimte voor een extra bak (ik heb het niet letterlijk gemeten, maar gevoelsmatig zit de achterste cabine ongeveer op de plek van de voorste, bij maar één treinstel.) Dat betekent dat heel wat mensen uiteindelijk (bij een heel korte stop) vaak tientallen meters moeten lopen. Dat moet toch handiger kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

noppus schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:59:
[...]

Ik stap regelmatig in op station Velp, richting Arnhem, en machinisten daar "doen maar wat". Er is een stationsgebouwtje met overkapping helemaal aan het begin (vanuit de rijrichting gezien), waar zeker als het regent veel mensen staan.
Als er één treinstel rijdt, met drie bakken, dan stopt hij vaak, maar niet altijd, daar. Fijn met instappen.
Als er twee treinstellen rijden (zes bakken/zeven bakken) dan rijdt men vaak, maar ook niet altijd, helemaal door naar het eind van het perron en dan is er achter de trein nog ongeveer ruimte voor een extra bak (ik heb het niet letterlijk gemeten, maar gevoelsmatig zit de achterste cabine ongeveer op de plek van de voorste, bij maar één treinstel.) Dat betekent dat heel wat mensen uiteindelijk (bij een heel korte stop) vaak tientallen meters moeten lopen. Dat moet toch handiger kunnen?
Zelf nog nooit gereden bij Velp, maar wat ik kan zien dat richting Nijmegen er alleen een "E" (Einde bakbord; je moet zelf maar weten of het past ja of nee) staat. Richting Arnhem staan er een aantal getalletjes, maar als je met 6/7 bakken rijdt dien je inderdaad dat hele takke-eind door te rijden. In een iets andere vorm ook heel prettig op Rijswijk; als je bij Piramideplein het station binnenloopt mag je een soort estafettesprintje trekken om je trein te halen :9
Ik denk in het geval van Velp dat ProRail wat meer bakbordjes moet neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Voor de (semi-)leken onder ons: Is 'het meesterschap' in dit verband een officieel begrip? Moet ik dat hier dan lezen als in: de machinist is zodanig professioneel dat hij de trein dan zonder hulpmiddelen zoals bakborden zelf veilig moet neerzetten langs het perron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:59

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

https://nos.nl/artikel/25...sabotage-niet-uitgesloten

Toen ik dit vanmorgen las en voor de zoveelste keer deze maand maar weer Connexxion bus 300 pakte richting werk was ik uiteraard niet blij. Maar ja, niks aan te doen en echte overmacht dit keer.

Gelukkig reden de treinen vanavond bij het naar huis gaan (22.30) weer, dus een duimpje voor ProRail! d:)b

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:26

Snow_King

Konijn is stoer!

bvk schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:54:

Toen ik dit vanmorgen las en voor de zoveelste keer deze maand maar weer Connexxion bus 300 pakte richting werk was ik uiteraard niet blij. Maar ja, niks aan te doen en echte overmacht dit keer.

Gelukkig reden de treinen vanavond bij het naar huis gaan (22.30) weer, dus een duimpje voor ProRail! d:)b
Ik vind het ook best knap. Je hebt dus alle type kabels en connectoren op voorraad ligen en ook de mensen om die kabels direct te kunnen repareren en testen. Dat is best netjes!

Nu nog de vraag hoe dit heeft kunnen gebeuren. Wie of wat hier achter zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

De lengte van je trein weten is niet alles. In de wegkennisbanken staan namelijk over het algemeen geen perronlengtes. Dus je kunt wel denken dat het binnen staat, maar voor hetzelfde geldt hou je heel de wisselstraat bezet als je geen bakborden hebt of ze niet (juist) gebruikt.

Met een Prio/ICR-sandwich is het makkelijk, 2x knopje op de AFB indrukken en hij telt op basis van de ingevoerde lengte in de boordpc. Piepje (in de Vectron Roadrunner :9) als hij afgeteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Wel daarbij gezegd hebbende, wat ik althans als truucje heb aangeleerd (gekregen) is bovenleidingsportalen tellen, die staan ongeveer op 70m uit elkaar. Dat kan ook werken om te kijken of je binnen staat op een perron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:10
GwnLars_ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:24:
[...]
Met een Prio/ICR-sandwich is het makkelijk, 2x knopje op de AFB indrukken en hij telt op basis van de ingevoerde lengte in de boordpc. Piepje (in de Vectron Roadrunner :9) als hij afgeteld is.
De Flirt kan het ook inderdaad, volgens mij door 2x de dodeman achter elkaar te bedienen.
GwnLars_ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:27:
Wel daarbij gezegd hebbende, wat ik althans als truucje heb aangeleerd (gekregen) is bovenleidingsportalen tellen, die staan ongeveer op 70m uit elkaar. Dat kan ook werken om te kijken of je binnen staat op een perron.
Behalve als je een overkapt station hebt, of een station met een brug over het spoor. Dan is de bovenleiding vaak verlaagd, en staan de bovenleidingspalen dichter bij elkaar :+ Maar je punt blijft.

Alleen de vraag is of het überhaupt verplicht is om je aan de bakborden te houden. In de regeling spoorverkeer staat "stop hier voor een goede dienstuitvoering". Mag je dan naar eigen goeddunken er van afwijken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Hahaha daar heb je inderdaad een goeie, ze zijn in principe inderdaad alleen voor personentreinen en door de spoorwegonderneming aangewezen treinen. Ik neem aan dat bij goederentreinen de machinist z'n lokje niet bij de 2 neerzet nee.

Volgensmij gaat het in de basis erom om de mcn te helpen dat de trein binnen staat, met als leuke factor erbij dat het treintje dicht bij de trap stopt voor de reizigers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Laatst online: 11-07 14:16
en rekening houden met de verschillende baklengtes bij verschillend materieel.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-07 14:07
Ik krijg een melding dat ik NS Flex Basis niet kan wijzigen tot 3 juli. Heb inderdaad begin deze maand mijn abonnement teruggezet naar basis, maar nu een maand geen (duurder) abonnement kunnen afsluiten is toch kul of niet?

EDIT: klantenservice gebeld en opgelost. Maar weet nog altijd niet waarom :P

[ Voor 14% gewijzigd door mk1992 op 25-06-2025 09:32 ]

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-07 16:24
GwnLars_ schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:53:
[...]

Zelf nog nooit gereden bij Velp, maar wat ik kan zien dat richting Nijmegen er alleen een "E" (Einde bakbord; je moet zelf maar weten of het past ja of nee) staat. Richting Arnhem staan er een aantal getalletjes, maar als je met 6/7 bakken rijdt dien je inderdaad dat hele takke-eind door te rijden. In een iets andere vorm ook heel prettig op Rijswijk; als je bij Piramideplein het station binnenloopt mag je een soort estafettesprintje trekken om je trein te halen :9
Ik denk in het geval van Velp dat ProRail wat meer bakbordjes moet neerzetten.
Richting Zutphen staat er alleen een Eindbod, Richting Arnhem zie ik (heb net een cabinerit zitten bekijken) een 2, een 4 en geen eindbord. Het is geen drama allemaal, maar er zit dertig, veertig meter, tussen een trein die doorrijdt tot het eind en een trein die zo ver doorrijdt dat de achterkant net aan het begin staat, bij evenveel bakken. Ik stap bij Arnhem Centraal over en weet welke deur ik moet hebben om daar (negen van de tien keer) mooi bij de trap uit te komen. Dan zou het mooi zijn om ook in de buurt van die deur klaar te kunnen staan.

Overigens, in de cabinerit, met een driebakstreinstel waarschijnlijk, zie ik hem de ene keer (Brummen) tot voorbij de 4 rijden en de andere keer (Rheden en Velp) tussen de 2 en de 4 stoppen. Ik neem aan dat je de trein zo passagiervriendelijk mogelijk wilt hebben stilstaan, maar er zit dus nog heel wat marge/speelruimte/eigen inzicht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
Bakborden staan op zoveel plekken zo ontzettend verkeerd, maar ze laten aanpassen is een onmogelijke zaak. Geen idee waarom maar ProRail lijkt principieel gewoon tegen het correct plaatsen van bakborden te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Extraxyz schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:14:
Bakborden staan op zoveel plekken zo ontzettend verkeerd, maar ze laten aanpassen is een onmogelijke zaak. Geen idee waarom maar ProRail lijkt principieel gewoon tegen het correct plaatsen van bakborden te zijn.
Niet alleen tegen dat _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Laatst online: 11-07 14:16
Dat de bakborden verkeerd staan heeft dat ook te maken met de verschillen in baklengte? Vroeger 26 meter, nieuwe spul 17 meter.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Rieverst schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:18:
Dat de bakborden verkeerd staan heeft dat ook te maken met de verschillen in baklengte? Vroeger 26 meter, nieuwe spul 17 meter.....
Niet per se, er rijdt nogsteeds meer oud dan nieuw rond als het goed is en met nieuw materieel moet je omrekenen; SNG 6/7 gooi je bij de 5 neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
Dat maakt niet eens zozeer uit, machinisten weten best dat 6 bakken sprintermaterieel bij bakbord 4 neergezet moet worden.

Maar bijv. in Eindhoven staan de bakborden richting Limburg nog altijd op de plek waar ze nodig waren toen het station verbouwd werd.. 9 jaar geleden. Als machinisten de bakborden aanhouden stoppen ze een bak of 2 te ver voorbij de trap.

In Den Bosch kan er geen mooie overstap gemaakt worden van spoor 3 naar spoor 4 omdat de borden langs spoor 4, veel verder naar voren staat dan dezelfde borden op spoor 3. Dus daar halteren treinen 's avonds en in het weekend alleen op de B-fase zodat ze in ieder geval tegenover elkaar komen te staan (maar wel ver van de trap af).

Koog aan de Zaan staat het eerste bakbord zowat een volledige treinlengte te ver voorbij de perronopgang.

Allemaal borden waarvan NS al jááren vraagt om ze aan te passen en waar evenzolang al niks mee gedaan wordt. Allemaal moeilijk omdat dat alleen kan tijdens een buitendienststelling etc.. maar wanneer er dan een grote buitendienststelling is geweest, blijkt het aanpassen van de bakborden toch weer te zijn vergeten. In Eindhoven hangen ze midden op het perron dus waarom daar een buitendienststelling voor nodig zou zijn, snap ik al helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
Wally2002 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:46:
[...]
Voor de (semi-)leken onder ons: Is 'het meesterschap' in dit verband een officieel begrip? Moet ik dat hier dan lezen als in: de machinist is zodanig professioneel dat hij de trein dan zonder hulpmiddelen zoals bakborden zelf veilig moet neerzetten langs het perron?
Nee, zoals een meester-timmerman een duimstok of meetlint gebruikt als hij een kast bouwt, zo gebruikt een machinist de bakkenborden. 10 meter verschil kun je wel krijgen door de verschillende zichtlijnen vanuit de cabine. In elk geval kun je beter voorbij het juiste bord stoppen dan ervoor.
marcop23 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:32:
[...]
Alleen de vraag is of het überhaupt verplicht is om je aan de bakborden te houden. In de regeling spoorverkeer staat "stop hier voor een goede dienstuitvoering". Mag je dan naar eigen goeddunken er van afwijken? :P
Niet wettelijk verplicht, maar de vervoerder kan het zijn personeel natuurlijk wel verplichten.
Rieverst schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:18:
Dat de bakborden verkeerd staan heeft dat ook te maken met de verschillen in baklengte? Vroeger 26 meter, nieuwe spul 17 meter.
Ze staan om de 25 meter. De wet (RS) is overigens nog gekker: de machinist moet stoppen bij het bord dat overeenkomt met het aantal spoorvoertuigen in zijn trein. In de wet is ook vastgelegd dat 1 treinstel 1 voertuig is.
Kortom, met 2 treinstellen moet de machinist wettelijk stoppen bij de "2", of hij nu ondeweg is met 2 ICE's of met 2 T2'tjes. *O*

Het wordt mijns inziens tijd om deze historische meuk te herzien en er gewoon 50/100/150 meter van te maken, zoals bij onze oosterburen (waar het overigens wel verplicht is om bij het bord te stoppen).

In combinatie met ETCS of ATB-NG zou het halteren wel een stuk nauwkeuriger kunnen, maar of iemand ooit aan die functionaliteit heeft gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Wij hebben binnen NS recentelijk ook een update gehad op onze TimTim (tablet) zodat de bakkenborden daar ook beter kloppend aangegeven worden. Maar zoals met alles betreffende de tablet blijft het een hulpmiddel en is wat je buiten ziet leidend :p En wat je buiten ziet blijft een rommeltje af en toe. Schothorst is ook een beroerd station bijvoorbeeld, maar Amsterdam CS spant voor mij de kroon. Ook de nieuw geplaatste borden op 15a en b zijn niet je van het..

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
London schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:51:
Ook de nieuw geplaatste borden op 15a en b zijn niet je van het..
Ik heb begrepen dat die borden alvast geplaatst zijn voor een latere verbouwingsstap danwel de eindsituatie, waarin dat spoor een doorgaand spoor wordt voor treinen op de A2 corridor. Maar zolang die dive-under nog niet af is zal het als kopspoortje benut blijven worden en dan heb je niks aan die borden nee. Vooral de A-fase volledig vrij houden als je naar 15B toe gaat in ieder geval want grote kans dat er nog wat achter moet komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

2x ICE bij bordje 2, lol.
"Station Leiden, let op het afstapje".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
arievz schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:52:
In combinatie met ETCS of ATB-NG zou het halteren wel een stuk nauwkeuriger kunnen, maar of iemand ooit aan die functionaliteit heeft gedacht?
Goederenvervoerders ;)
Ben eens een goederentrein gaan helpen opduwen die vast stond achter een defecte trein. Ik op de laatste wagen, en dan via telefoonverbinding. Nadat de trein verspoord was, werd ik mooi ter hoogte van de trappen van Antwerpen-Oost afgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Best wel gek eigenlijk dat Prorail een bordje moet neerzetten zodat de NS machinist weet waar hij zijn NS trein op het NS station moet neerzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001

Luke!

#Treinbaas
Wat treinen van andere vervoerders hebben lengte 0?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
FredvZ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:12:
Best wel gek eigenlijk dat Prorail een bordje moet neerzetten zodat de NS machinist weet waar hij zijn NS trein op het NS station moet neerzetten.
Nou de perrons op de stations zijn niet van NS maar van ProRail :) wij huren daar ruimte om bijvoorbeeld de incheckpalen neer te zetten.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:10
FredvZ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:12:
Tsja, best wel gek dat ProRail de sporen neer moet leggen zodat een NS machinist zijn NS trein door het land kan rijden, niet? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
arievz schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:52:
[...]
Niet wettelijk verplicht, maar de vervoerder kan het zijn personeel natuurlijk wel verplichten.
[...]
Regeling Spoorverkeer, bijlage 4: https://wetten.overheid.nl/BWBR0017707/2023-10-04

Het woordje "MOET" suggereert in dit geval toch wel een wettelijke verplichting :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRHvKYvEDA9DEr8MjjQin0uKOGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eZbDyZNjHRydSekkZfOfAJdC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:55
marcop23 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:44:
[...]

Tsja, best wel gek dat ProRail de sporen neer moet leggen zodat een NS machinist zijn NS trein door het land kan rijden, niet? :+
Als niet NS mcn wil ik er ook graag overheen rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Kassad schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:33:
[...]

Nou de perrons op de stations zijn niet van NS maar van ProRail :) wij huren daar ruimte om bijvoorbeeld de incheckpalen neer te zetten.
Dan zou je kunnen redeneren dat NS (en andere vervoerders) ook ruimte moet huren om bordjes neer te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
Dolan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:45:
Het woordje "MOET" suggereert in dit geval toch wel een wettelijke verplichting :+
De toevoeging "voor een goede dienstuitvoering" relativeert het dan wel een beetje.

Neemt niet weg dat dat stukje wet wel een update kan gebruiken.
Zouden we daar 40.000 handtekeningen voor kunnen verzamelen?https://www.tweedekamer.nl/kamerleden_en_commissies/commissies/verz/burgerinitiatieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

London schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:51:
Ook de nieuw geplaatste borden op 15a en b zijn niet je van het..
Over borden gesproken, hier in Enschede kunnen ze niet eens consistente perronnummering gebruiken 8)7

Volgens verschillende reisplanners heeft Enschede perrons 4a (Zwolle) en 4b (DE). Voor de poortjes hebben we aldus het bord boven het perron inderdaad een perron 4b, aan de andere kant van de poortjes geen 4a maar 4 ..... :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
In Antwerpen-Centraal hebben de doodlopende sporen zones A en B. Wanneer er stellen worden afgekoppeld die naar de uitwijkbundel rijden, kunnen zo de reizigers weten in welk zone ze moeten opstappen. Op de digitale borden wordt de zone tegen het spoornummer geplakt, dus 14B bijvoorbeeld. En dan krijg je reizigers die op zoek zijn naar spoor 148.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Arator schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:34:
In Antwerpen-Centraal hebben de doodlopende sporen zones A en B. Wanneer er stellen worden afgekoppeld die naar de uitwijkbundel rijden, kunnen zo de reizigers weten in welk zone ze moeten opstappen. Op de digitale borden wordt de zone tegen het spoornummer geplakt, dus 14B bijvoorbeeld. En dan krijg je reizigers die op zoek zijn naar spoor 148.
Spoor 148? Allez mijnheer, dan loopt gij naar het einde van het perron, kijkt daar goed van links naar rechts, steekt over. Gaat bij het 3e spoor linksaf en daarna bij de 8e rechts. En daar ergens moet uw trein klaarstaan. /s
Zonder gekheid, reizigers en lezen is soms een lastige/onmogelijke combinatie. Dat is niet een probleem wat bij de landsgrenzen ophoudt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:34
bvk schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:54:

Heenreis naar het Ziggodome (Bijlmer Arena) was gisteren wel een uitdaging (met oa een stampvolle bus 300). Terugreis rond 22.30 leek er heel weinig te rijden. Trein van 22.41 naar Den Haag CS was gecancelled en eerstvolgende zou de 22.58 naar Schiphol zijn. Om 22.40 stopte er een trein - de veel te vroege. 58 dacht ik, want die stond op het bord.

Toch maar ingestapt. Gingen we direct rijden... Even later riep de conducteur om dat we in ieder geval naar Schiphol zouden gaan en misschien naar Den Haag. Uiteindelijk werd het inderdaad Den Haag, zat ik in een super rustige trein en was ik een half uur eerder thuis dan verwacht.

Soms zit het mee, maar ik vraag me wel af hoeveel mensen niet zijn ingestapt omdat ze niet wisten dat de trein van 22.41 dus wél gewoon reed...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emeralda
Hallo hier is de machinist vandaag gaan we niet naar Harderwijk dit is nu de beach train naar Nice! (de hele trein juicht)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:56
Ik kwam dinsdag dit scherm tegen in Deventer.
Neem aan dat dit ivm de pride is, vond het er wel mooi uitzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMsRu_aWutbuCCqtBMdw_RPyXxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gHZyeEidpL6a4E6xsWt4wVV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

St00mwals schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:38:
Ik kwam dinsdag dit scherm tegen in Deventer.
Neem aan dat dit ivm de pride is, vond het er wel mooi uitzien.

[Afbeelding]
Net op tijd... vanaf 28 juni mag dit niet meer ivm de invoering van de European Accessibility Act. Dan moeten dit soort schermen verplicht leesbaar zijn voor mensen die kleurenblind zijn, of contrastbeperkt zicht hebben. En donkerblauw-op-iets-minder-donkerblauw voldoet daar niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:31:
[...]

Net op tijd... vanaf 28 juni mag dit niet meer ivm de invoering van de European Accessibility Act. Dan moeten dit soort schermen verplicht leesbaar zijn voor mensen die kleurenblind zijn, of contrastbeperkt zicht hebben. En donkerblauw-op-iets-minder-donkerblauw voldoet daar niet aan.
Volgens mij passen ze die regenboogkleurtjes bewust toe voor op het laatste scherm, en nooit op enkele schermen. Als je het niet kan zien vanwege het contrast, dan zie je het een aantal minuutjes later wel op goed contrast. Of ze moeten bij NS de tekstkleur even aanpassen bij de donkerste achtergrondkleuren.

Wat ik mij afvraag. Hoe zit het met de financiering als een vervoerder een extra optie zou bestellen van materieel. Hoe en wanneer vindt die betaling plaats? We weten dat de NS financieel al een aantal jaren op rij niet lekker loopt, maar er zijn vorig jaar wel knopen doorgehakt voor de bestelling van 10 extra ICNG's voor Duitse toelating. Ze kunnen ook prima in Nederland rijden, maar we weten dat het aantal ICM's ook aanzienlijk zal verminderen in de komende jaren.

Misschien is het lastig te zeggen, maar zou NS theoretisch mogelijk nog meer ICNG's voor in het binnenland kunnen bestellen vanwege een optie in hun pakket? Ik ben wel benieuwd naar de meningen hier.

[ Voor 37% gewijzigd door AW_Bos op 26-06-2025 11:33 ]

Pagina: 1 ... 157 158 Laatste