Dat verschil in reistijd is een gevolg van de keuze om op vr-za-zo per se met een 15-minuten interval te willen rijden. Dat wordt bereikt door simpelweg de IC tussen Mt-Asd minder rijtijdspeling te geven en korter op stations te laten halteren, maar dat wil helemaal niet zeggen dat dat ook fatsoenlijk past. Sterker nog, het is momenteel één van de slechtst presterende treinseries qua punctualiteit.!mark schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:25:
[...]
Kun je mij dan eens uitleggen hoe het dan komt dat de directe Intercity tussen Maastricht en Amsterdam op dagen/tijden dat er PHS is tussen Amsterdam en Eindhoven deze een rijtijd heeft van 2:28, en op momenten dat er 4x per uur gereden wordt dit sneller kan in 2:22?
Ja het is maar 6 minuten, maar dat is dus wel gewoon langer dan de maximale extra wachttijd op een PHS traject als je net je aansluiting zou missen bij beide frequenties welke je dus onderweg weer verliest
Er is geen enkele trein in Nederland waarbij de deuren automatisch open gaan: passagiers moeten altijd op een knopje drukken.TheMak schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:31:
Zitten er bij intercities knoppen aan de buitenkant om de deuren te openen of gaan ze altijd open?
NS heeft toch WhatsApp?AW_Bos schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:18:
Last ik ook maar even een ergernis, of eigelijk meer een teleurstelling delen. Het NS-forum. Is een poosje geleden gesloten, en ook op X/Twitter zijn ze niet actief. Vaak melde ik ik regelmatig tijdens mijn vele treinreizen wel als er een klok stuk was, een OBIS reisinfoscherm stuk was, een toilet die overstroomd was of een stoel die defect is.
Maar wat is daar nu de beste plek voor? Ik ga niet voor elke scheet de klantenservice bellen, en zin in een chatbot heb ik ook niet. Hoe melden jullie dergelijke ongemakken?
Die is daar niet voor maar voor onveilige situaties: https://www.ns.nl/reisinf...in-en-op-het-station.html
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Abo-adviesvraag:
Mijn zoon, 14, moet vanaf volgende week met de trein naar school. ‘s Ochtends is dat in de spits, ‘s middags is dat in de daluren. Klopt het dat ik dan Flex Altijd Vrij moet hebben?
Kosten worden uiteindelijk vergoed, maar ik moet ze eerst voorschieten. 400,- per maand is toch iets waar ik qua budget even extra over wil puzzelen dat ik de juiste heb, kan 6-8 weken duren voor ik het terug heb.
Edit:
Traject Vlissingen <-> Goes
Mijn zoon, 14, moet vanaf volgende week met de trein naar school. ‘s Ochtends is dat in de spits, ‘s middags is dat in de daluren. Klopt het dat ik dan Flex Altijd Vrij moet hebben?
Kosten worden uiteindelijk vergoed, maar ik moet ze eerst voorschieten. 400,- per maand is toch iets waar ik qua budget even extra over wil puzzelen dat ik de juiste heb, kan 6-8 weken duren voor ik het terug heb.
Edit:
[ Voor 4% gewijzigd door sus op 03-08-2025 11:12 ]
Flex Altijd Vrij kan, maar NS Flex Traject Vrij is een stuk goedkoper.sus schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:00:
Klopt het dat ik dan Flex Altijd Vrij moet hebben?
Edit:
Zo! Die is de helft van waar de NS mee komt in hun keuzehulp 
Maar ik zie al waar het mis gaat; ik doe netjes de heenreis 5x spits en voeg de terugreis 5x dal toe. Maar dat moet je dus met het vinkje doen, en niet als extra reis
Maar ik zie al waar het mis gaat; ik doe netjes de heenreis 5x spits en voeg de terugreis 5x dal toe. Maar dat moet je dus met het vinkje doen, en niet als extra reis
[ Voor 57% gewijzigd door sus op 03-08-2025 11:31 ]
Gratis geld...
De NS wordt overstelpt met claims na de stakingen in juni. Inmiddels hebben meer dan 170.000 mensen geld teruggevraagd en dat aantal loopt nog altijd op. Als zij allemaal het maximale bedrag van 25 euro declareren en krijgen toegekend, moet de NS ruim 4 miljoen euro uitkeren.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Zie ook andere discussie over "gratis" reizen "OVPay.....", beginnend bij deze post:
Raven in "Discussie & Ervaring OVPay"
[ Voor 5% gewijzigd door Antonio di op 05-08-2025 14:48 ]
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Dat gaat over compleet wat anders, of mis ik iets?Antonio di schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:47:
[...]
Zie ook de discussie hierover op het forum "OVPay.....", beginnend bij deze post:
Raven in "Discussie & Ervaring OVPay"
Conductrice laat meisje niet uitstappen in Middelburg:
https://www.omroepzeeland...ogstpersoonlijk-naar-huis
Conductrice verdient een bloemetje, eigenlijk wel meer. Diep treurig dat tuig hun smoel niet kan houden en dat het nodig is.sus schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:34:
Ik wil tüteren, tüteren grote blij.
Catcalling is toch al verboden in Nederland? Waarom niet direkt 112 gebeld?
Signatures zijn voor boomers.
Het artikel spreekt over een conducteur, zonder geslacht te noemen.sus schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:34:
Zou dus een ook mannelijke conducteur geweest kunnen zijn.
Nog een aantal andere kritische noten:
- Waren er daadwerkelijk hangjongeren aanwezig?
- Waren er signalen dat de hangjongeren jonge meisjes/vrouwen lastig vielen?
Omroep Zeeland refereert met de foto aan een incident van bijna een jaar geleden, dus is het beeld van "overlastgevende hangjongeren" nog wel actueel?
Spel en typfouten voorbehouden
Het is een zeer beperkt verhaal. Het hele verhaal staat achter de DPG media paywall op https://www.pzc.nl/middel...uiste-moment-in~af9f7be3/FredvZ schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:14:
[...]
Het artikel spreekt over een conducteur, zonder geslacht te noemen.
Zou dus een ook mannelijke conducteur geweest kunnen zijn.
Nog een aantal andere kritische noten:
- Waren er daadwerkelijk hangjongeren aanwezig?
- Waren er signalen dat de hangjongeren jonge meisjes/vrouwen lastig vielen?
Omroep Zeeland refereert met de foto aan een incident van bijna een jaar geleden, dus is het beeld van "overlastgevende hangjongeren" nog wel actueel?
- Ze moest van Goes naar Middelburg
- Op station Goes is ze nageroepen. Ze had dit zelf niet door, het treinpersoneel wel.
- De conducteurs hebben haar aangesproken en toen bleek dat ze niet opgehaald werd in Middelburg, hebben ze haar meegenomen naar Vlissingen
- En dan dus met een conductrice naar huis gebracht
Het artikel meldt verder dat de politie "relatief weinig" meldingen krijgt en dat mensen dat vooral wel moeten doen. En de NS weet niet of het in Zeeland meer voorkomt dan landelijk.
Het artikel van omroep Zeeland is nu korter dan het was. Er stond in dat de jongens in Goes ingestapt waren en in Middelburg al "psst" riepen. Nu niet meer.
Wat is er precies levensbedreigend aan "psst"?
Dank voor de aanvulling. Zo zie je maar weer hoe berichtgeving je beeld over een bepaalde situatie kan beïnvloedenKalentum schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:31:
[...]
Het is een zeer beperkt verhaal. Het hele verhaal staat achter de DPG media paywall op https://www.pzc.nl/middel...uiste-moment-in~af9f7be3/
- Ze moest van Goes naar Middelburg
- Op station Goes is ze nageroepen. Ze had dit zelf niet door, het treinpersoneel wel.
- De conducteurs hebben haar aangesproken en toen bleek dat ze niet opgehaald werd in Middelburg, hebben ze haar meegenomen naar Vlissingen
- En dan dus met een conductrice naar huis gebracht
Het artikel meldt verder dat de politie "relatief weinig" meldingen krijgt en dat mensen dat vooral wel moeten doen. En de NS weet niet of het in Zeeland meer voorkomt dan landelijk.
Spel en typfouten voorbehouden
Niets. Maar je moet vrouwen of jonge meiden niet naroepen. Niet met psst, niet door fluiten, niet door te zeggen "ik wil je likken".arievz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:06:
Wat is er precies levensbedreigend aan "psst"?
Het is bedreigend. Je leeft in een mooie wereld als daar nooit erger op volgt en er zijn genoeg vrouwen die je het tegendeel kunnen vertellen.
Ik roep niemand na, ik doe niet aan leeftijds- of geslachtsdiscriminatie.
Je bedoelt dat jij het als bedreigend ervaart. Je kan het evengoed als compliment ervaren. Dat iemand zich niet op een wijze kan/wil uitdrukken die de ontvanger van het bericht fijn vindt, dat maakt het nog geen bedreiging.
Iedereen is uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop hij een bericht interpreteert. Iemand die in angst leeft, zal overal monsters zien... maar dat betekent nog niet dat ze er ook zijn.
Je bedoelt dat jij het als bedreigend ervaart. Je kan het evengoed als compliment ervaren. Dat iemand zich niet op een wijze kan/wil uitdrukken die de ontvanger van het bericht fijn vindt, dat maakt het nog geen bedreiging.
Iedereen is uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop hij een bericht interpreteert. Iemand die in angst leeft, zal overal monsters zien... maar dat betekent nog niet dat ze er ook zijn.
Uit het artikel:arievz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:36:
Ik roep niemand na, ik doe niet aan leeftijds- of geslachtsdiscriminatie.
Psst...meisje riepen ze. Mijn vriend, die mij op het station stond uit te zwaaien, heeft het ook gehoord. Dat naroepen gebeurt wel vaker. Het zorgt ervoor dat je je als meisje niet veilig voelt.”
Volgens de Middelburgse gaat het om groepjes jongens in de leeftijd van 16 tot begin 20. Ze hangen met name laat in de avond rond op station Goes en Middelburg en zorgen door hun intimiderende houding voor een onprettig gevoel, zegt Anna. „Ook vriendinnen van mij ervaren dat zo.”
Yep, kan je ook als compliment opvattenOp het eindstation in Vlissingen krijgt Anna van het NS-personeel te horen dat er de laatste tijd vaker groepen jongeren meisjes en jonge vrouwen lastigvallen. En dat ze daar extra alert op zijn.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Misschien, "lastigvallen" is een ruim begrip. Ik zie nog steeds niets concreets, anders dan meisjes/vrouwen die zich onveilig voelen. En ook al zal dit best waar zijn, betekent het nog niet dat er een werkelijke dreiging is.
Dat weet je altijd pas achteraf en dan is het makkelijk praten.arievz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:33:
Misschien, "lastigvallen" is een ruim begrip. Ik zie nog steeds niets concreets, anders dan meisjes/vrouwen die zich onveilig voelen. En ook al zal dit best waar zijn, betekent het nog niet dat er een werkelijke dreiging is.
Als jij mij ziet lopen met een mes op straat of voor je huis en ik kijk je doordringend aan, dan is er werkelijk nog niets gebeurd.
Maar voel jij dan nog veilig? Indien ja, dan ben je een apart type
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Een (getrokken) wapen zie ik als bedreiging.
We hebben het hier echter over een situatie zonder wapens, waarbij nog niet eens duidelijk is of er daadwerkelijk dreigende taal is gebruikt.
We hebben het hier echter over een situatie zonder wapens, waarbij nog niet eens duidelijk is of er daadwerkelijk dreigende taal is gebruikt.
Waarom is het anno 2025 nog steeds niet duidelijk dat naroepen/fluiten/sissen niet oké is?

Er was een potentieel bedreigende situatie, naar inschatting van het treinpersoneel en gebaseerd op eerdere ervaringen, ook van het meisje zelf. Niet levensbedreigend, ik snap niet waarom je dat erbij haalt, niemand heeft het daarover.arievz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:59:
Goed gehandeld dus van het treinpersoneel. Niet echt iets om op een "ik stel alleen maar vragen" manier dingen te suggereren.
[ Voor 5% gewijzigd door evilution op 06-08-2025 19:33 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ja, dit dus. Als je denkt dat "Psst meisje" een compliment is hoor je niet zonder begeleiding buiten te zijn. Of überhaupt in contact met mensen.EDIT schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:16:
Waarom is het anno 2025 nog steeds niet duidelijk dat naroepen/fluiten/sissen niet oké is?
Woorden en geluiden kunnen hetzelfde effect hebben als wapens, zijn soms zelfs sterker.arievz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:59:
Echt van welke planeet kom jij?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja, kan gebeuren. Laatst ook eens in een verkeerde trein gestapt en ergens uitgekomen waar ik niet moest zijn. Gewoon even wachten op de trein die je weer terug brengt. Kost wat tijd maar uiteindelijk kom je wel waar je wel wilde zijn.Notna schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:09:
[mbr]Ben ik perongeluk op station AWM uitgestapt?[/]
Het probleem is niet dat het niet duidelijk is, het probleem is dat niet iedereen zich er iets van aantrekt. En realistisch gezien zal dat ook niet snel veranderen.EDIT schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:16:
Dat betekent niet dat we het moeten accepteren, maar wel dat we moeten nadenken over hoe we ermee omgaan. Mensen veranderen hun gedrag meestal pas als ze daar zelf een directe noodzaak voor zien. Tot die tijd blijft dit soort gedrag bestaan.
Juist daarom is het belangrijk om te investeren in weerbaarheid. Niet omdat het slachtoffer de schuld draagt, maar omdat een weerbare houding meer grip en rust geeft. Ook in andere situaties dan deze.
Op het moment dat iemand in angst schiet of zich slachtoffer voelt, gaat er onbedoeld macht naar de ander. Dat maakt de ervaring vaak zwaarder dan nodig is. Het vinden van een positieve intentie achter een gebeurtenis is daarom een eerste stap naar weerbaarheid. Hoe minder zwaar, hoe gemakkelijker je een oplossing vindt voor de situatie.
Hoe word je weerbaarder? Woorden veroorzaken niet direct pijn, de pijn ontstaat pas in onze interpretatie ervan. En het goede nieuws is: die interpretatie kunnen we leren beïnvloeden. Met training kun je leren om jezelf sterker te voelen, situaties anders te benaderen en zo mentaal veerkrachtiger te worden.
* evilution gaat even frietje eten op het perron en peukie en biertje doen op het stationsplein.arievz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:59:
[...]
Het probleem is niet dat het niet duidelijk is, het probleem is dat niet iedereen zich er iets van aantrekt. En realistisch gezien zal dat ook niet snel veranderen.
Dat betekent niet dat we het moeten accepteren, maar wel dat we moeten nadenken over hoe we ermee omgaan. Mensen veranderen hun gedrag meestal pas als ze daar zelf een directe noodzaak voor zien. Tot die tijd blijft dit soort gedrag bestaan.
Juist daarom is het belangrijk om te investeren in weerbaarheid. Niet omdat het slachtoffer de schuld draagt, maar omdat een weerbare houding meer grip en rust geeft. Ook in andere situaties dan deze.
Op het moment dat iemand in angst schiet of zich slachtoffer voelt, gaat er onbedoeld macht naar de ander. Dat maakt de ervaring vaak zwaarder dan nodig is. Het vinden van een positieve intentie achter een gebeurtenis is daarom een eerste stap naar weerbaarheid. Hoe minder zwaar, hoe gemakkelijker je een oplossing vindt voor de situatie.
Hoe word je weerbaarder? Woorden veroorzaken niet direct pijn, de pijn ontstaat pas in onze interpretatie ervan. En het goede nieuws is: die interpretatie kunnen we leren beïnvloeden. Met training kun je leren om jezelf sterker te voelen, situaties anders te benaderen en zo mentaal veerkrachtiger te worden.
Kerel. Er stappen 8 (voorbeeld, weet het exacte aantal niet) jongens uit. Er stapt 1 meisje van 17 uit.arievz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:59:
[...]
Het probleem is niet dat het niet duidelijk is, het probleem is dat niet iedereen zich er iets van aantrekt. En realistisch gezien zal dat ook niet snel veranderen.
Die jongens roepen naar het meisje, doen "psst" enz.
Hoe weerbaar moet ze zijn? Het is gewoon niet ok. Dat meisje weet als enige niet wat die jongens wel/niet voor ideeen in de zin hebben. Wat ze wel enorm duidelijk weet is dat die jongens sowieso enorm veel aandacht voor haar specifiek hebben. En wat ze ook enorm duidelijk weet is dat ze in geen enkele zin duidelijk hebben gemaakt dat ze geen kwaad bedoelen. Als ze al een compliment wouden geven zouden ze in eerste instantie wel heel duidelijk hebben laten merken dat ze dus ook absoluut geen kwaad in de zin zouden hebben.
Het is dat de conducteur het meisje tegenhield. Maar als die er niet was stapte ze natuurlijk alsnog uit en had ze zich natuurlijk precies zo opgesteld volgens jouw normen. Wat is precies het deel wat jij wil toevoegen aan het verhaal?
@evilution proost en eet smakelijk!
.
Oh, gereageerd zonder de MB te zien, en eigenlijk is alles ook al gezegd.
Oh, gereageerd zonder de MB te zien, en eigenlijk is alles ook al gezegd.
[ Voor 94% gewijzigd door Maasluip op 07-08-2025 09:23 ]
Nou lees ik in de (digitale) krant dat de komende anderhalve maand er 3 weekenden geen treinen rijden tussen Hengelo en Enschede of via Hengelo, zoals al een aantal keren vaker is geweest dit jaar.
Had het graag rechtstreeks gecommuniceerd maar een chatbot is geen communicatiemogelijkheid en een klacht gaat met wat ver. Vroeger in de goede oude tijd was er een NS community maar die is blijkbaar ook afgehaakt of wegbezuinigd.
Waarom geeft NS dit niet aan? Het eerste weekend wel maar de andere twee niet. Zou toch fijn zijn om te communiceren met reizigers als je al weet dat er niets kan rijden, kun je er als reiziger rekening mee houden. Zeker als het over 4 weken al is. Jammer, gemiste communicatiekans.Op zaterdag 16 en zondag 17 augustus en van donderdag 4 tot en met zondag 7 september is er geen treinverkeer mogelijk tussen Hengelo en Enschede. In het weekend van zaterdag 20 en zondag 21 september ligt al het treinverkeer van, naar en via Hengelo stil.
Had het graag rechtstreeks gecommuniceerd maar een chatbot is geen communicatiemogelijkheid en een klacht gaat met wat ver. Vroeger in de goede oude tijd was er een NS community maar die is blijkbaar ook afgehaakt of wegbezuinigd.
/f/image/7gBtEYZ4BxDYQLLqkIcCZBsI.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Bastien op 07-08-2025 18:21 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
NS geeft binnenlandse werkzaamheden niet zover van tevoren aan
Jawel hoor want werkzaamheden rond Den Haag of Groningen van eind september zijn gewoon te zien bij de geplande werkzaamheden. Of er is een vorm van willekeur.dennistd schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:24:
NS geeft binnenlandse werkzaamheden niet zover van tevoren aan
[ Voor 4% gewijzigd door Bastien op 07-08-2025 20:46 ]
Een vorm van willekeur wanneer ProRail de werkzaamheden bekend maakt, willen ze ook nog weleens (niet-spoed) kort van te voren doen.Bastien schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:45:
[...]
Jawel hoor want werkzaamheden rond Den Haag of Groningen van eind september zijn gewoon te zien bij de geplande werkzaamheden. Of er is een vorm van willekeur.
De NS is blijkbaar al begonnen met het omkatten van 1e naar 2e klas. Had vanavond een SLT-4 met maar aan één kant de eerste klas, kon ik helemaal naar voren lopen waar ik in de achterste coupé had willen zitten....
SLT-4 ook al? Ik dacht dat ze eerst 6 gingen doen of ben ik nou gek.bvk schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:11:
De NS is blijkbaar al begonnen met het omkatten van 1e naar 2e klas. Had vanavond een SLT-4 met maar aan één kant de eerste klas, kon ik helemaal naar voren lopen waar ik in de achterste coupé had willen zitten....
Treinstel 2410 als ik het goed gezien heb, dus ja. Bij SNG-3 wist ik al dat ik moet opletten waar de witte balk boven de ramen zit (altijd zo geweest) als de trein binnenkomt, maar nu dus ook bij SLT.GwnLars_ schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:11:
[...]
SLT-4 ook al? Ik dacht dat ze eerst 6 gingen doen of ben ik nou gek.
Hahaha oké, ik zal er eens op letten als ik weer een keer SLT krijg.bvk schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:15:
[...]
Treinstel 2410 als ik het goed gezien heb, dus ja. Bij SNG-3 wist ik al dat ik moet opletten waar de witte balk boven de ramen zit (altijd zo geweest) als de trein binnenkomt, maar nu dus ook bij SLT.
Volgens het nieuwsbericht van ns wordt slt6 niet omgebouwd: https://nieuws.ns.nl/meer...zitplaatsen-in-sprinters/. Men is al sinds april bezig met slt4 aanpassen geloof ik.
Ik heb er begrip voor hoor, daar niet van, ik gun iedere reiziger een zitplaats. Maar:
- Het zou dan wel fijn zijn als er op de perron borden niet alleen de lengte van de trein en waar die gaat stoppen wordt aangegeven, maar dan ook waar de 1e klas zich bevindt.
- De conducteurs er niet meer gaan zitten kletsen op de beste plekken waardoor de betalende 1e klas reiziger alsnog een "achteraf" plekje mag gaan zoeken....
- Het zou dan wel fijn zijn als er op de perron borden niet alleen de lengte van de trein en waar die gaat stoppen wordt aangegeven, maar dan ook waar de 1e klas zich bevindt.
- De conducteurs er niet meer gaan zitten kletsen op de beste plekken waardoor de betalende 1e klas reiziger alsnog een "achteraf" plekje mag gaan zoeken....
Klopt, SLT6 is dan ook al veel eerder omgebouwd. Die hadden in de beginjaren nog 1ste klas in het midden van het treinstel zitten.Bastien schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:22:
Volgens het nieuwsbericht van ns wordt slt6 niet omgebouwd: https://nieuws.ns.nl/meer...zitplaatsen-in-sprinters/. Men is al sinds april bezig met slt4 aanpassen geloof ik.
Ik kan me van een eerdere discussie herinneren dat die borden (CTAs) dat niet kunnen omdat de NS weliswaar weet welke treinstel (en daarmee dus de lengte) wordt ingezet maar niet per se de orientatie/rijrichting ervan.bvk schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:35:
Het zou dan wel fijn zijn als er op de perron borden niet alleen de lengte van de trein en waar die gaat stoppen wordt aangegeven, maar dan ook waar de 1e klas zich bevindt.
Een zelfde probleem - maar dan nog vervelender - speelt met de 9baks ICRmh stammen welke aan één kant fietsplakken hebben. Sta je verkeerd mag je ruim 200 meter trein langs het perron lopen en hopen dat je dat optijd lukt
Mitsubishi is begonnen met het leveren van de tractieinstallaties voor de DDNG.
https://www.mitsubishiele...025/0804/?category=&year=
https://www.mitsubishiele...025/0804/?category=&year=
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Jaren geleden, toen ik nog bij NS rondliep (ruim voor Covid-periode), was men daar wel mee bezig. Zou verwachten dat dat ondertussen wel gelukt is. Er zijn meerdere doeleinden te bedenken waarvoor dat handig is. Bv. waar de fietsers het beste kunnen opstellen, reizigers die assistentie nodig hebben, toiletten.!mark schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 01:30:
[...]
Ik kan me van een eerdere discussie herinneren dat die borden (CTAs) dat niet kunnen omdat de NS weliswaar weet welke treinstel (en daarmee dus de lengte) wordt ingezet maar niet per se de orientatie/rijrichting ervan.
Een zelfde probleem - maar dan nog vervelender - speelt met de 9baks ICRmh stammen welke aan één kant fietsplakken hebben. Sta je verkeerd mag je ruim 200 meter trein langs het perron lopen en hopen dat je dat optijd lukt
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Ik zag vandaag rond 12 uur een mat64 tussen eindhoven en weert (richting weert) met nummer 151.
Ging helaas te snel voorbij om goed te kijken.
Op internet gevonden: planU een diesel elektrische trein en was nog in de gele NS kleuren.
https://treinposities.nl/voertuig/2454crew_PlanU_151
Ging helaas te snel voorbij om goed te kijken.
Op internet gevonden: planU een diesel elektrische trein en was nog in de gele NS kleuren.
https://treinposities.nl/voertuig/2454crew_PlanU_151
[ Voor 13% gewijzigd door PeteSplit op 15-08-2025 16:57 ]
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
Aldus de NOS:
NS en bonden bereiken akkoord over cao
De NS en de vakbonden hebben vanochtend vroeg na een lange nacht onderhandelen een akkoord bereikt voor een nieuwe cao. Volgens FNV Spoor is het een onderhandelingsresultaat dat "voor de poorten van de hel is weggesleept".
De NS en de bonden hebben een loonsverhoging afgesproken van 4 procent vanaf 1 maart 2025. En op 1 maart volgend jaar komt daar voor de meeste NS-medewerkers nog 3,5 procent bij. De hogere functies krijgen er dan wat minder bij: 3 procent.
[ Voor 26% gewijzigd door St00mwals op 20-08-2025 07:04 ]
ProRail faseert fietsgoten uit:
https://www.rtl.nl/nieuws...met-fietsgoten-bij-nieuwe
De lift moet het alternatief vormen, aldus de woordvoerder in het filmpje.
Dan moeten ze het wel doen natuurlijk…
https://www.rtl.nl/nieuws...met-fietsgoten-bij-nieuwe
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Dus met je fiets op de schouder de trap op, waarom??Heroic_Nonsense schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:35:
ProRail vindt de goten gevaarlijk, aldus het filmpje. Want fietsen worden steeds zwaarder, en men wil het risico op valincidenten tot een minimum beperken.hoevenpe schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:43:
[...]
Dus met je fiets op de schouder de trap op, waarom??
Wat een onzin, alsof al die fietsen in de lift of op de schouder klantvriendelijk en veilig zijn. Dit op Reddit vat het imo goed samen:Heroic_Nonsense schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:58:
ProRail vindt de goten gevaarlijk, aldus het filmpje. Want fietsen worden steeds zwaarder, en men wil het risico op valincidenten tot een minimum beperken.
2030: "ProRail stop met trappen bij stations, om het valgevaar te verminderen."
2035: "ProRail stopt met stations, om het valgevaar te verminderen."
2040: "ProRail stopt met ProRail, om het valgevaar te verminderen."
Het lijkt erop dat we in de volgende neerwaartse spiraal terecht zijn gekomen:St00mwals schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 07:04:
Aldus de NOS:
[...]
1. De vakbonden eisen hogere lonen. Hierbij wordt gestaakt, want dat drukmiddel werkte de vorige keer ook.
2. De NS wil in eerste instantie de looneisen niet inwilligen. Uiteindelijk zien ze toch noodzaak om overstag te gaan, omdat de stakingen ook voor schade zorgen. De hogere lonen zijn niet gedekt in de begroting, dat is een zorg voor later.
3. De NS gaat bedelen bij de overheid voor extra geld door te benadrukken hoe zwaar ze het hebben. Hierbij wordt ook gedreigd met tariefverhogingen.
4. Eindresultaat is dat de overheid vervolgens voor extra geld regelt én dat de tarieven omhoog gaan. Dit blijkt echter onvoldoende om zwarte cijfers te schrijven, waardoor de schuld van NS toeneemt.
En bij het aflopen van de CAO beginnen we vervolgens weer bij stap 1.
Ongeacht wat voor mening men en rol men ook heeft in dit vraagstuk, mag ik toch hopen dat iedereen vindt dat we uit deze loop moeten proberen te breken. Dit kan niet zo door blijven gaan.
Dan ga je nog uit van iets als een wielren, of normale heren stadsfiets. Met een elektrisch damesmodel wordt dat zeker voor oudere mensen helemaal een uitdaging als de lift het niet doet.hoevenpe schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:43:
Dus met je fiets op de schouder de trap op, waarom??
@wjb033 je kan toch niet verwachten van de medewerkers (en de vakbonden) dat ze klakkeloos akkoord gaan met achteruitgang in hun loon doordat de inflatie hoger ligt dan de loonstijging? Daar heb je vakbonden voor.
Naar mijn idee moet die partij die in stap 3 genoemd worden in actie komen om te kijken hoe dit goed op te lossen. Helaas hebben we in Nederland een vrij slappe regering zonder visie.
Naar mijn idee moet die partij die in stap 3 genoemd worden in actie komen om te kijken hoe dit goed op te lossen. Helaas hebben we in Nederland een vrij slappe regering zonder visie.
Het is toch een beeld wat al jaren duidelijk is, de NS wil helemaal geen fietsen vervoeren met de trein. Ze zijn al jaren met een ontmoedigingsbeleid bezig. Helaas werkt dat blijkbaar niet genoeg en moeten er extra stappen ondernomen worden.!mark schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:18:
[...]
Dan ga je nog uit van iets als een wielren, of normale heren stadsfiets. Met een elektrisch damesmodel wordt dat zeker voor oudere mensen helemaal een uitdaging als de lift het niet doet.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
De NS draait al 5 jaar verlies en de betaalbaarheid van de treintickets – zeker spits / vol tarief – komt steeds verder onder druk te staan. Dit noem ik het slachten van de kip met de gouden eieren. En in de tussentijd zijn de rijbewijslozen het slachtoffer en zeggen steeds meer ex-OV reizigers met een rijbewijs ja voor de eigen auto. En die zie je niet meer terug. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Laten we inderdaad hopen dat met de installatie van een nieuw kabinet er stappen worden gezet, dat er een gedegen visie komt.cazzer22 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:12:
@wjb033 je kan toch niet verwachten van de medewerkers (en de vakbonden) dat ze klakkeloos akkoord gaan met achteruitgang in hun loon doordat de inflatie hoger ligt dan de loonstijging? Daar heb je vakbonden voor.
Dit probleem is alleen niet uniek voor NS. Deze problemen van CAO begroten en vervolgens kosten die parallel oplopen zijn ook te spiegelen tegenover het Justitieapparaat, Rijkswaterstaat en de Politie.wjb033 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:17:
[...]
Het lijkt erop dat we in de volgende neerwaartse spiraal terecht zijn gekomen:
1. De vakbonden eisen hogere lonen. Hierbij wordt gestaakt, want dat drukmiddel werkte de vorige keer ook.
2. De NS wil in eerste instantie de looneisen niet inwilligen. Uiteindelijk zien ze toch noodzaak om overstag te gaan, omdat de stakingen ook voor schade zorgen. De hogere lonen zijn niet gedekt in de begroting, dat is een zorg voor later.
3. De NS gaat bedelen bij de overheid voor extra geld door te benadrukken hoe zwaar ze het hebben. Hierbij wordt ook gedreigd met tariefverhogingen.
4. Eindresultaat is dat de overheid vervolgens voor extra geld regelt én dat de tarieven omhoog gaan. Dit blijkt echter onvoldoende om zwarte cijfers te schrijven, waardoor de schuld van NS toeneemt.
En bij het aflopen van de CAO beginnen we vervolgens weer bij stap 1.
Ongeacht wat voor mening men en rol men ook heeft in dit vraagstuk, mag ik toch hopen dat iedereen vindt dat we uit deze loop moeten proberen te breken. Dit kan niet zo door blijven gaan.
Dit is in elk kabinet weer een terugkerend item.
Ondanks dat ik het voor mijn gevoel heel erg met je eens wil zijn, valt dat op basis van de feiten nog wel mee eigenlijk. Op het verplichte reserveringssysteem na dat door het personeel na gelieve 'overruled' kon worden zonder enige zekerheid dat je dan automatisch met de volgende mee kon waardoor je halverwege je reis kon stranden. Maar dat is gelukkig weer weg nu. Prijzen is kijkende naar de inflatie ook ongeveer gelijk gebleven.LordSinclair schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:08:
[...]
Het is toch een beeld wat al jaren duidelijk is, de NS wil helemaal geen fietsen vervoeren met de trein. Ze zijn al jaren met een ontmoedigingsbeleid bezig. Helaas werkt dat blijkbaar niet genoeg en moeten er extra stappen ondernomen worden.
Voornaamste punt is dat juist vooral de sprinters van tegenwoordig wel erg weinig ruimte bieden ervoor, maximaal 2 per treinstel is gewoon heel erg weinig. ICNG is dan juist weer relatief ruim bemeten qua ruimte om de fiets in mee te kunnen nemen, dus wat de visie op het gewenste aantal fietsplaatsen nu precies is bij NS?
Helaas zijn de ICNG treinen alleen wel weer slecht bemeten als het om bagage gaat, terwijl just deze trein veel wordt ingezet richting Schiphol. Ook daar zie je geen visie.!mark schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:55:
[...]
Ondanks dat ik het voor mijn gevoel heel erg met je eens wil zijn, valt dat op basis van de feiten nog wel mee eigenlijk. Op het verplichte reserveringssysteem na dat door het personeel na gelieve 'overruled' kon worden zonder enige zekerheid dat je dan automatisch met de volgende mee kon waardoor je halverwege je reis kon stranden. Maar dat is gelukkig weer weg nu. Prijzen is kijkende naar de inflatie ook ongeveer gelijk gebleven.
Voornaamste punt is dat juist vooral de sprinters van tegenwoordig wel erg weinig ruimte bieden ervoor, maximaal 2 per treinstel is gewoon heel erg weinig. ICNG is dan juist weer relatief ruim bemeten qua ruimte om de fiets in mee te kunnen nemen, dus wat de visie op het gewenste aantal fietsplaatsen nu precies is bij NS?
Met het verschil dat de trein een keuze is, hogere belasting om justitie of politie te betalen is niet te ontwijken door een auto te kopen.ed1703 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:48:
Dit probleem is alleen niet uniek voor NS. Deze problemen van CAO begroten en vervolgens kosten die parallel oplopen zijn ook te spiegelen tegenover het Justitieapparaat, Rijkswaterstaat en de Politie.
En ook bij de ICM, die al niet al te veel fietsenplekken had, is na de modernisering destijds het aantal fietsplekken ook nog eens gehalveerd.
Bagage mee naar Schiphol, fietsen naar de Wadden of het Limburgse heuvelland. Het is een open deur, opvallend als je op vakantie in het buitenland ziet hoeveel meer ruimte het OV heeft voor dit soort zaken.wjb033 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:58:
Helaas zijn de ICNG treinen alleen wel weer slecht bemeten als het om bagage gaat, terwijl just deze trein veel wordt ingezet richting Schiphol. Ook daar zie je geen visie.
Ik denk dat je bedoelt te zeggen dat de NS op moet passen het treinkaartje niet te kostbaar te laten worden?wjb033 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:47:
[...]
De NS draait al 5 jaar verlies en de betaalbaarheid van de treintickets – zeker spits / vol tarief – komt steeds verder onder druk te staan. Dit noem ik het slachten van de kip met de gouden eieren. En in de tussentijd zijn de rijbewijslozen het slachtoffer en zeggen steeds meer ex-OV reizigers met een rijbewijs ja voor de eigen auto. En die zie je niet meer terug. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Laten we inderdaad hopen dat met de installatie van een nieuw kabinet er stappen worden gezet, dat er een gedegen visie komt.
Dat is inderdaad de spagaat waar de organisatie in zit. Zonder tevreden reizigers geen klanten, zonder tevreden personeel geen treinen. Die balans vinden is lastig. Daarom ook mijn opmerking dat de overheid eigenlijk aan zet is.
Die oplossing van die fietsen naar Limburg was er wel ooit toen NS nog met getrokken treinen aan het rondcrossen was. Maar dat is allemaal weg en die ruimte gaan bouwen in de huidige VIRMS zal men in Utrecht niet om staan te springen gezien er juist meer geld moet binnenkomen ipv minder.hoevenpe schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:06:
[...]
Bagage mee naar Schiphol, fietsen naar de Wadden of het Limburgse heuvelland. Het is een open deur, opvallend als je op vakantie in het buitenland ziet hoeveel meer ruimte het OV heeft voor dit soort zaken.
Wat ook vergeten wordt in deze discussie, NS wordt niet afgerekend op fietsplaatsen. Wel heel hard op zitplaatskans, daar zijn prestatieafspraken over gemaakt. Dus plek in de trein gaat naar zitplaats.ed1703 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:53:
[...]
Die oplossing van die fietsen naar Limburg was er wel ooit toen NS nog met getrokken treinen aan het rondcrossen was. Maar dat is allemaal weg en die ruimte gaan bouwen in de huidige VIRMS zal men in Utrecht niet om staan te springen gezien er juist meer geld moet binnenkomen ipv minder.
Als ik op mijn werk kom staat op de monitoren in de pantry wat de zitplaatskans was afgelopen maand, wat de punctualiteit was en wat het cijfer was dat de reiziger ons gaf. Dáár ligt de focus. Oh ja, en kosten naar beneden, dat is waar onze leads elke keer op hameren..
[ Voor 18% gewijzigd door Kassad op 21-08-2025 16:59 ]
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
En vervolgens offert NS 15 plekken op in een trein om 8 fietsen meer mee te nemen en dan is het weer niet goed want hoe haalt NS het in het hoofd om 15 plekken weg te halen terwijl in de hyperspits mensen als haringen in een ton zitten en de kans op een zitplaats kleiner wordt terwijl alleen Irma, 70 jaar, 1x per jaar met de fiets op vakantie gaat naar Limburg en dat het liefst met de trein doet.hoevenpe schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:06:
[...]
Bagage mee naar Schiphol, fietsen naar de Wadden of het Limburgse heuvelland. Het is een open deur, opvallend als je op vakantie in het buitenland ziet hoeveel meer ruimte het OV heeft voor dit soort zaken.
#hetisooknooitgoed
Dat lijkt eerder een gebrek aan kijk op het buitenland: fietsen in de ICE's is wat nieuws.hoevenpe schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:06:
[...]
Je kunt best fietsen de hyperspits verbieden, dan is die ruimte een open plek waar zo 40 mensen kunnen staan in plaats van 15 zitten.Robkazoe schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:07:
En vervolgens offert NS 15 plekken op in een trein om 8 fietsen meer mee te nemen en dan is het weer niet goed want hoe haalt NS het in het hoofd om 15 plekken weg te halen terwijl in de hyperspits mensen als haringen in een ton zitten en de kans op een zitplaats kleiner wordt terwijl alleen Irma, 70 jaar, 1x per jaar met de fiets op vakantie gaat naar Limburg en dat het liefst met de trein doet.
De politiek/NS vond het ook nodig schaarse ruimte in sprinters op te offeren voor een enorm toilet, een plek die vaak zo vies is dat de gemiddelde reiziger er sowieso niet op gaat zitten.
Zeg dan 'we willen geen fietsen meer', dat voorkomt teleurstelling en is duidelijk voor iedereen. Nu laat je mensen extra betalen voor een product dat amper beschikbaar is, met teleurgestelde fietsers en overige reizigers (want die derde en vierde fiets staan dan ergens anders in de weg).
Een enorm toilet waar veel reizigers blij mee zijn. Met name die met die iets mankeren aan het ontlastingsstelsel.hoevenpe schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 23:40:
[...]
Je kunt best fietsen de hyperspits verbieden, dan is die ruimte een open plek waar zo 40 mensen kunnen staan in plaats van 15 zitten.
De politiek/NS vond het ook nodig schaarse ruimte in sprinters op te offeren voor een enorm toilet, een plek die vaak zo vies is dat de gemiddelde reiziger er sowieso niet op gaat zitten.
Zeg dan 'we willen geen fietsen meer', dat voorkomt teleurstelling en is duidelijk voor iedereen. Nu laat je mensen extra betalen voor een product dat amper beschikbaar is, met teleurgestelde fietsers en overige reizigers (want die derde en vierde fiets staan dan ergens anders in de weg).
Het moet gewoon duidelijker zijn wat de max. aan fietsen is per trein en per fietsbalkon. Gaat het eroverheen, helaas pindakaas.
Dat er een toilet moet zijn, helemaal mee eens, maar wat was er mis met de kleine toiletten van vroeger? Daar kunnen die mensen ook prima op terecht, die hebben geen balzaal nodig.GwnLars_ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 23:53:
Een enorm toilet waar veel reizigers blij mee zijn. Met name die met die iets mankeren aan het ontlastingsstelsel.
Het verschil met vroeger zit hem nu in, als je een toilet toevoegt aan een trein, dan moet die gelijk ook geschikt zijn voor mensen in een rolstoel (zie je het al voor je in een touringcar? Ook zo'n enorme WC). Dus ipv van 99.9% van de reizigers blij te kunnen maken met een compact toilet, moet 100% blij gemaakt worden, wat een enorm toiletruimte nodig heeft en daarom in eerste instantie ook weggelaten werd. Want je raadt het al. Dat kostte heel veel zitplaatsen.
En dat is gewoon bar weinig.. zeg dan gewoon, fietsen vervoeren we niet. We hebben dan liever dat je met de auto gaat.GwnLars_ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 23:53:
Het moet gewoon duidelijker zijn wat de max. aan fietsen is per trein en per fietsbalkon. Gaat het eroverheen, helaas pindakaas.
Ik ben groot voorstander van meer fiets in de trein maar voor die verhouding zouden ze ze ook mogen houden inderdaad. Met het inleveren van één vierzits tête-à-tête zou je vier fietshaken kunnen krijgen èn vier klapstoeltjes. Maar ja, NS doet niet aan fietshaken, ook niet na herhaald aandringen door de Fietsersbond.Robkazoe schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:07:
En vervolgens offert NS 15 plekken op in een trein om 8 fietsen meer mee te nemen en dan is het weer niet goed [...]
Je mag al heel lang alleen een fiets meenemen tijdens de daluren.hoevenpe schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 23:40:
[...]
Je kunt best fietsen de hyperspits verbieden, dan is die ruimte een open plek waar zo 40 mensen kunnen staan in plaats van 15 zitten.
Dat was echt alleen de politiek en de reizigers die daar tegen ageerden. NS bestelde treinen zonder toilet, ook vanwege die zitplaatskans. Meer zitplaatsen is beter volgens de concessie.De politiek/NS vond het ook nodig schaarse ruimte in sprinters op te offeren voor een enorm toilet, een plek die vaak zo vies is dat de gemiddelde reiziger er sowieso niet op gaat zitten.
Dat een trein absoluut een toilet hoort te hebben (IMHO) gingen ze zelf aan voorbij en in de concessie werd het ook niet geëist (want die wordt gemaakt door mensen die niets van treinreizen begrijpen), dus doen we het niet.
Omdat alles tegenwoordig ook toegankelijk moet zijn voor mensen met behinderingen. Met een rolstoel kom je niet zo'n klein ding in.LordSinclair schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:15:
[...]
Dat er een toilet moet zijn, helemaal mee eens, maar wat was er mis met de kleine toiletten van vroeger? Daar kunnen die mensen ook prima op terecht, die hebben geen balzaal nodig.
De rest van m'n post ook gelezen?Maasluip schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:37:
Omdat alles tegenwoordig ook toegankelijk moet zijn voor mensen met behinderingen. Met een rolstoel kom je niet zo'n klein ding in.
In tegenstelling tot vervoer per trein en bus in provincies en op het HRN, zijn de meeste touringcars niet onderhevig aan de aanbestedingsregels vanuit Den Haag. We hebben inmiddels zo'n 2 miljoen minder valide personen in dit land, dus die keuze begrijp ik 100%.LordSinclair schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:15:
[...]
Dat er een toilet moet zijn, helemaal mee eens, maar wat was er mis met de kleine toiletten van vroeger? Daar kunnen die mensen ook prima op terecht, die hebben geen balzaal nodig.
Het verschil met vroeger zit hem nu in, als je een toilet toevoegt aan een trein, dan moet die gelijk ook geschikt zijn voor mensen in een rolstoel (zie je het al voor je in een touringcar? Ook zo'n enorme WC). Dus ipv van 99.9% van de reizigers blij te kunnen maken met een compact toilet, moet 100% blij gemaakt worden, wat een enorm toiletruimte nodig heeft en daarom in eerste instantie ook weggelaten werd. Want je raadt het al. Dat kostte heel veel zitplaatsen.
[...]
Het is ook gewoon een keuze om meer inkomsten te genereren. NS bouwde in de jaren 90 DDM1 rijtuigen om naar fietsrijtuigen om het vervoer naar Limburg te kunnen faciliteren. Aan het einde van de zomer werden die rijtuigen weer omgebouwd naar 'normale' rijtuigen, want je kan niets met de rijtuigen buiten het seizoen en iemand zal daar linksom of rechtsom de rekening voor moeten betalen.En dat is gewoon bar weinig.. zeg dan gewoon, fietsen vervoeren we niet. We hebben dan liever dat je met de auto gaat.
Dat is allemaal afgeschaft want NS heeft van al die rechtse kabinetten van de laatste 15-20 jaar te horen gekregen dat men grotendeels de broek zelf moet ophouden. Als er niemand bereid is een zak met geld aan NS te geven om het fietsvervoer beter te servicen, dan houdt het gewoon op.
Was de redenatie hier ook niet dat reizigers in betreffende treinen (sprinters) slechts korte afstanden afleggen en hun behoefte simpelweg op het station kunnen doen? Immers in metrotreinen zit ook geen toilet, en daar zit je soms ook langere tijd in, en dat is blijkbaar geen probleem.Maasluip schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:37:
Dat was echt alleen de politiek en de reizigers die daar tegen ageerden. NS bestelde treinen zonder toilet, ook vanwege die zitplaatskans. Meer zitplaatsen is beter volgens de concessie.
Dat een trein absoluut een toilet hoort te hebben (IMHO) gingen ze zelf aan voorbij en in de concessie werd het ook niet geëist (want die wordt gemaakt door mensen die niets van treinreizen begrijpen), dus doen we het niet.
Dat was het excuus erachter ja. Het ging in eerste instantie natuurlijk alleen maar om meer zitplaatsen.Wally2002 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:42:
[...]
Was de redenatie hier ook niet dat reizigers in betreffende treinen (sprinters) slechts korte afstanden afleggen en hun behoefte simpelweg op het station kunnen doen? Immers in metrotreinen zit ook geen toilet, en daar zit je soms ook langere tijd in, en dat is blijkbaar geen probleem.
En hoeveel van die 2 miljoen mensen (ruim 10% van de bevolking dus), heeft daadwerkelijk zoveel ruimte nodig om naar de wc te kunnen? Want als ik zo naar het straatbeeld kijk, en op de perrons zit niet 10% van de reizigers in een rolstoel.ed1703 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:42:
[...]
In tegenstelling tot vervoer per trein en bus in provincies en op het HRN, zijn de meeste touringcars niet onderhevig aan de aanbestedingsregels vanuit Den Haag. We hebben inmiddels zo'n 2 miljoen minder valide personen in dit land, dus die keuze begrijp ik 100%.
Dat heet nu een inclusiviteit. Ook de minder valide medemens moet zijn of haar behoefte kunnen doen. Het lijkt mij toch wel logisch dat een bedrijf dat volledig in handen is van de staat, het juiste voorbeeld geeft op dit gebied.LordSinclair schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:45:
[...]
En hoeveel van die 2 miljoen mensen (ruim 10% van de bevolking dus), heeft daadwerkelijk zoveel ruimte nodig om naar de wc te kunnen? Want als ik zo naar het straatbeeld kijk, en op de perrons zit niet 10% van de reizigers in een rolstoel.
Met die redenatie hoef je ook niet alles gelijkvloers te maken om de trein in te komen.
Heel nobel, maar wat mij betreft 'over the top' voor een trein. In het vliegtuig zijn toiletten ook klein, niemand die daar een probleem van maakt.Maasluip schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:37:
Omdat alles tegenwoordig ook toegankelijk moet zijn voor mensen met behinderingen. Met een rolstoel kom je niet zo'n klein ding in.
Denkt aan vroeger, mikken op de rails tijdens het rijden...
In het vliegtuig heb je personeel die een minder valide kunnen helpen.hoevenpe schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:17:
[...]
Heel nobel, maar wat mij betreft 'over the top' voor een trein. In het vliegtuig zijn toiletten ook klein, niemand die daar een probleem van maakt.
Wie gaat dat in een trein doen? Zeker die conducteur waar een aantal van dit topic hier vinden dat die makkelijk weggelaten kan worden?
Ik woon in het Heuvelland, en wilde een paar jaar terug op fietsvakantie naar Ameland. Er was precies 1 verbinding waarop de fiets mee kon op dat traject, in het tijdslot 0900-1600. Uiteraard hadden we vertraging (een uur stilgestaan in de wei bij Weert), en zijn we maar omgekeerd en met de auto gegaan. De vakantie was 5 dagen, en uiteraard hadden we alle kaartjes netjes vooruit geboekt, en toen we het geld van de terugreis wilde terugvragen kregen we het advies 'niet zo ver vooruit te boeken'... Tsja, de NS bewees eens te meer een randstedelijke metrodienst te zijn een geen nationale spoorvervoerderhoevenpe schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:06:
[...]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Door alles gelijkvloers te maken mag je nu staan in de spits. Een VIRM IV heeft met z'n 108m lengte 402 zitplaatsen en een ICNG heeft met 110m 258 zitplaatsen.sanderhgv schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:11:
Met die redenatie hoef je ook niet alles gelijkvloers te maken om de trein in te komen.
En als de keuze is voor 99% een passend toilet, of voor 100% geen toilet.. en dan maar voor geen toilet moeten gaan omdat dat 16 zitplaatsen oplevert.. Dan draaft men door dat alles inclusief moet zijn.
Er zijn heel wat verschillen in continentie. Bovendien is de behoefte doen niet het enige nut van een toilet. Ik weet dat de NS defacto een forensendienst levert, maar er zijn ook nog mafkezen die reizen met de trein, en dan is een toilet echt geen luxe.LordSinclair schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:25:
[...]
Door alles gelijkvloers te maken mag je nu staan in de spits. Een VIRM IV heeft met z'n 108m lengte 402 zitplaatsen en een ICNG heeft met 110m 258 zitplaatsen.
En als de keuze is voor 99% een passend toilet, of voor 100% geen toilet.. en dan maar voor geen toilet moeten gaan omdat dat 16 zitplaatsen oplevert.. Dan draaft men door dat alles inclusief moet zijn.
Bovendien is het ook niet zo dat je op elk station op een toilet, laat staan schoon, hoeft te rekenen. Op elk perron van de grote stations zou al een mooi begin zijn.
Zie ook https://www.iederewctelt.nl/de-toiletalliantie/
[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 22-08-2025 10:07 ]
Klopt, maar van die rolstoelgebruikers is een onevenredig groot deel afhankelijk van de trein. Er zijn onder mensen in een rolstoel minder rijbewijzen dan onder mensen die wel goed ter been zijn. Alleen al daarom is toegankelijk OV gewoon een vereiste.LordSinclair schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:45:
[...]
En hoeveel van die 2 miljoen mensen (ruim 10% van de bevolking dus), heeft daadwerkelijk zoveel ruimte nodig om naar de wc te kunnen? Want als ik zo naar het straatbeeld kijk, en op de perrons zit niet 10% van de reizigers in een rolstoel.
Nieuwbouwhuizen worden tegenwoordig ook voorzien van deuren die 2,20m hoog zijn. Ik ken maar zéér weinig mensen die die lengte nodig hebben. Toch wordt het toegepast. Zo zie ik de noodzaak voor toegankelijk vervoer ook.
Fijn voor baanwerkers was dat ook, je werk moeten doen in de stront van reizigershoevenpe schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:17:
[...]

De discussie begint met het weglaten van fietsgoten door ProRail en vrijwel meteen is het alleen weer NS die alles kut doet. Ze lachen zich daar helemaal kapot in de inktpot.
O jij dacht dat het hier ProRail friendly was? Have I got some news for youExtraxyz schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:13:
De discussie begint met het weglaten van fietsgoten door ProRail en vrijwel meteen is het alleen weer NS die alles kut doet. Ze lachen zich daar helemaal kapot in de inktpot.
Voor adolescenten zonder vervoersbewijs is het inderdaad een uitkomst, dat is de groep die ik meestal uit zo'n wc zie komen...Brent schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:29:
Bovendien is de behoefte doen niet het enige nut van een toilet.
Je zou een ingecheckte kaart als toegang tot de WC kunnen vragen.hoevenpe schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:21:
[...]
Voor adolescenten zonder vervoersbewijs is het inderdaad een uitkomst, dat is de groep die ik meestal uit zo'n wc zie komen...
Maarja, misbruik moet geen reden zijn mensen die een WC nodig hebben die te ontzeggen.
Tja, het gebruik van het toilet op het station kost je tegenwoordig ook 1 euro (en dan krijg je er een waardebon van 0,50 euro voor terug met beperkte geldigheid en beperkte inwisselmogelijkheid).Brent schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:57:
[...]
Je zou een ingecheckte kaart als toegang tot de WC kunnen vragen.
Maarja, misbruik moet geen reden zijn mensen die een WC nodig hebben die te ontzeggen.
En dan moet je soms ook maar hopen dat het netjes en schoon is.
Maak er anders 10 cent van (zoals Amsterdam doet bij openbare toiletten) om misbruik te voorkomen.
Gehandicapt zijn is al erg genoeg. Als we die groep ook nog eens de waardigheid van een toilet gaan ontnemen omdat het voor de andere 99.9% onpraktisch is...LordSinclair schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:15:
Overigens is het veel meer dan 0.1%, er zijn 2 miljoen mensen met een beperking in Nederland. Niet allemaal hebben die een rolstoel/krukken/etc, en niet allemaal zullen ze nog met de trein gaan/kunnen, maar dan nog.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
ICNG is dan ook ter vervanging van enkeldeksmaterieel, scheelt het daar ook zo veel op? En nieuw dubbeldeksmaterieel is ook al besteld, en wordt momenteel al gebouwd.LordSinclair schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:25:
[...]
Door alles gelijkvloers te maken mag je nu staan in de spits. Een VIRM IV heeft met z'n 108m lengte 402 zitplaatsen en een ICNG heeft met 110m 258 zitplaatsen.
Ook gezonde mensen hebben dat treintoilet soms nodig. Ik ben daar zelf o.a. een keer tegenaan gelopen in de Achterhoek. De treinen daar hebben geen toilet, maar de stations in theorie wel. Situatie: Winterswijk, flesje cola ietsje te snel leeg gedronken, ik moest op zich nog niet echt, maar ik wilde voor de zekerheid toch even gaan voordat ik op de trein stapte. Alleen: toilet gesloten. Dan toch maar zo met de trein mee. Na niet al te lange tijd moest ik dan toch behoorlijk nodig, maar ja: geen toilet in de trein. Dan in Doetinchem maar een half uur vertraging accepteren, want tot Arnhem ging het hem niet meer worden. Maar wat bleek: toilet op station Doetinchem defect, geen alternatieven voorhanden en de trein was inmiddels ook weg. En daar sta je dan.
De toiletten op b.v. Arnhem Centraal zijn ook maar tot 21:00 open... Terwijl er tussen 21:00 en 21:30 nog hordes mensen door het station komen. Het is daar ook niet zo makkelijk om buiten even een bosje op te zoeken.
Een voordeel is wel dat je tegenwoordig in een stilstaande trein naar de WC kan/mag.
Een voordeel is wel dat je tegenwoordig in een stilstaande trein naar de WC kan/mag.