Qua materieel: inmiddels zijn er volgens mij 6 Maaslijn-Flirts geleverd. Die zijn inmiddels ook toegelaten. Aannemelijk is dat ze die wilden gebruiken.basdv schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:22:
[...]
Vier treinen is totaal niet interessant, dat kan ik nog wel begrijpen. Het is een beetje alles of niets. Overigens vraag ik me echt af of Arriva die 22 treinen wel vanaf moment 1 kan gaan rijden. Waar trek je al die machinisten en het materieel vandaan?
ProRail moet aantonen dat extra treinen de overwegveiligheid niet (veel) verslechterd. Als dat negatief uitpakt (wat meestal het geval is) moet er bijv. een overweg weggehaald worden of ondertunnelt voordat die extra treinen mogen rijden.TheMak schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:31:
Hoeveel minuten extra zijn de spoorbomen dicht door die extra 22 treinen? En is het ProRail die daar een mening over moet hebben?
Daarom wordt er ook moeilijk gedaan over die spits trein tussen Amersfoort en Harderwijk, bij Ermelo moeten eerst maatregelen genomen worden voordat dit een structurele trein wordt (en kan gaan keren in Harderwijk).
Als ze 22 treinen per dag gaan rijden dan valt dat wel in die facultatieve goederenpaden, aangezien de IC's vaak bij Haren bijv. tegen de sprinter aanlopen. Veel meer capaciteit zit er niet op dat baanvak, NS zou ook een 3e IC willen gaan rijden, maar ook Meppel is daar niet echt geschikt voor.basdv schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:22:
[...]
Vier treinen is totaal niet interessant, dat kan ik nog wel begrijpen. Het is een beetje alles of niets. Overigens vraag ik me echt af of Arriva die 22 treinen wel vanaf moment 1 kan gaan rijden. Waar trek je al die machinisten en het materieel vandaan?
Wat ik niet wist was dat de uitspraak van de ACM was dat de onderbouwing beter moest. Ik meen dat @ArcticWolf een keer had gedeeld dat de facultatieve goederenpaden de boosdoener waren, maar hier lees ik toch ook andere dingen (infragerelateerd). Benieuwd hoe het nou echt zit en of ProRail een betere onderbouwing kan geven.
Bij Arriva nemen ze het allemaal niet zo nauw, die vinden uitbuigen helemaal prima heb ik het idee.
verder lees ik in dat artikel:
De energievoorziening tussen Meppel en Leeuwarden zit wel redelijk aan z'n max. Maar volgens mij worden die onderstations nu wel geupgrade en/of nieuwe gebouwd.De extra treinen kunnen mogelijk zorgen voor problemen met de energievoorziening en de veiligheid bij overwegen.
Daarnaast wil de gemeente Meppel eerst dat emplacement Meppel een upgrade krijgt (waar we ook mee bezig zijn). Als Zwolle - Meppel eruit ligt dan loopt Meppel helemaal vast qua bijsturing en afhandeling van gestrande reizigers. Je kan de huidige treinen al niet kwijt en als je ze al kwijt kan dan moeten al die reizigers naar de bussen.
[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 06-12-2024 17:46 ]
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Als dit echt zo streng is, slaan de veiligheidsregels (of de interpretatie daarvan) dan niet wat door?ArcticWolf schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:43:
[...]
ProRail moet aantonen dat extra treinen de overwegveiligheid niet (veel) verslechterd. Als dat negatief uitpakt (wat meestal het geval is) moet er bijv. een overweg weggehaald worden of ondertunnelt voordat die extra treinen mogen rijden.
Ik zou denken dat de vermeden autokilometers gauw opwegen tegen de extra overwegdoden. Even een voorbeeldberekening:
Er vallen gemiddeld 8 doden op overwegen per jaar (2018 - 2022). Tussen Zl en Gn zitten ongeveer 60 van de 2000 Nederlandse overwegen. Er rijden nu ongeveer 75 treinen per dag per richting. Elke extra trein zou statistisch ongeveer 8/365/75*60/2000 = 8,8E-6 doden veroorzaken.
Nu het aantal "bespaarde" doden: per auto komen ongeveer 1,6 mensen per miljard km om, per trein 0,01. Het verschil is dus ongeveer 1,6. Per gereden trein moeten dan 8,8E-6 / 1,6E-9 = 5500 autokilometers vermeden worden. Als je uit gaat van een besparing van 2x50km per passagier: 55 passagiers per trein.
Ik zal toegeven: dat zijn er veel meer dan ik dacht. Ik dacht dat het break even punt al bij 1 reiziger zou liggen
Ik heb overigens het aantal gewonden niet meegeteld. Bij wegverkeer zijn er veel meer gewonden dan doden. Bij overwegen denk ik dat gewonden weinig voorkomen. Ook heb ik de doden/gewonden veroorzaakt door auto's niet meegenomen (bv aangereden fietsers).
[ Voor 7% gewijzigd door marcop23 op 06-12-2024 19:52 ]
Dat moet je aan het ministerie vragenmarcop23 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:11:
[...]
Als dit echt zo streng is, slaan de veiligheidsregels (of de interpretatie daarvan) dan niet wat door?
*knip*
Ze hebben vorig jaar meerdere stations overpaden actief beveiligd (die niet actief beveiligd waren) in de provincie Groningen, ik heb jaren ervoor gevraagd of dat wel noodzakelijk was, of ze die 12 miljoen niet beter in echt gevaarlijke overwegen konden steken...
"hoe durf je dit te vragen?! stel dat er iemand aangereden wordt!"
Dat was het antwoord nadat ik het via m'n directeur destijds had gespeeld
En ik werk bij een afdeling die zich bezig houdt met spoorwegveiligheid... ik ben het eens met je dat men op sommige punten doorslaat.
Waarom staan we geen 200km/u toe op overwegen: "ja dat is gevaarlijk"... voor wie? De impact is heftiger, maar is het echt gevaarlijk, die vragen mag je niet eens stellen want dan begint al iemand te steigeren. Ik stel de vragen nog steeds, maar vaak is het antwoord wel duidelijk voordat de vraag gesteld wordt.
Zijn die stationsoverpaden publiek toegankelijk of alleen voor personeel?ArcticWolf schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:41:
[...]
Dat moet je aan het ministerie vragenook weer puur politiek dit.
Ze hebben vorig jaar meerdere stations overpaden actief beveiligd (die niet actief beveiligd waren) in de provincie Groningen, ik heb jaren ervoor gevraagd of dat wel noodzakelijk was, of ze die 12 miljoen niet beter in echt gevaarlijke overwegen konden steken...
Dat was het antwoord nadat ik het via m'n directeur destijds had gespeeld
Bij ons worden de personeelspaden beveiligd met 2 lampjes, gekoppeld aan de aangelegde reisweg/bezetting. Brandt de lamp, is het veilig om over te steken. Branden ze niet, of zijn beiden kapot, is het niet veilig.
Is gewoon een paaltje in de grond met een bakje met lampjes aan. Voor die 12 miljoen kan je al wat paaltjes zetten.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Nee dit waren publiek toegankelijke overpaden bij stations, stonden alleen waarschuwingsborden (let op trein). Maar de dienstregeling en de spoorindeling is zo dat de binnenkomende treinen nooit over de overpaden heen gaan. De vertrekkende treinen stonden voor het overpad en de machinist was dan "verantwoordelijk" voor het niet aanrijden van uitstappende mensen... Er is daar nog nooit een ongeluk gebeurd in de afgelopen 80 jaar.Arator schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:55:
[...]
Zijn die stationsoverpaden publiek toegankelijk of alleen voor personeel?
Bij ons worden de personeelspaden beveiligd met 2 lampjes, gekoppeld aan de aangelegde reisweg/bezetting. Brandt de lamp, is het veilig om over te steken. Branden ze niet, of zijn beiden kapot, is het niet veilig.
Is gewoon een paaltje in de grond met een bakje met lampjes aan. Voor die 12 miljoen kan je al wat paaltjes zetten.
Zie onderstaande als voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=2TytZj2-pMk @ 24:50
https://www.youtube.com/watch?v=KalrqRbUBoo @ 23:30 (beste voorbeeld).
Die overpaden zijn nu dus allemaal actief beveiligd met slagbomen met overklim beveiliging etc...

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 06-12-2024 20:06 ]
Oja natuurlijk. Ik kan me de dienstregeling niet zo goed herinneren maar waarschijnlijk redden ze het wel met die zes stellen. Maar goed, het betekent waarschijnlijk ook dat ze er mee zullen stoppen zodra de Maaslijn geëlektrificeerd is.marcop23 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:34:
[...]
Qua materieel: inmiddels zijn er volgens mij 6 Maaslijn-Flirts geleverd. Die zijn inmiddels ook toegelaten. Aannemelijk is dat ze die wilden gebruiken.
Ah zo. Dat is dan wel een argument om geen 22 te gunnen, maar onvoldoende om dan naar 4 stuks te gaan. Benieuwd hoe het af gaat lopen.ArcticWolf schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:43:
[...]
Als ze 22 treinen per dag gaan rijden dan valt dat wel in die facultatieve goederenpaden, aangezien de IC's vaak bij Haren bijv. tegen de sprinter aanlopen. Veel meer capaciteit zit er niet op dat baanvak, NS zou ook een 3e IC willen gaan rijden, maar ook Meppel is daar niet echt geschikt voor.
Dat overdreven veiligheidsdenken maakt soms ook meer kapot dan nodig is. Ja natuurlijk wordt het onveiliger als je meer treinen op een traject laat rijden. Maar dat is wmb een keer gevaarlijk argument, want als je dat volgt kan je beter de hele dag binnen blijven.ArcticWolf schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:41:
[...]
Dat moet je aan het ministerie vragenook weer puur politiek dit.
Dat was het antwoord nadat ik het via m'n directeur destijds had gespeeld![]()
En ik werk bij een afdeling die zich bezig houdt met spoorwegveiligheid... ik ben het eens met je dat men op sommige punten doorslaat.
Waarom staan we geen 200km/u toe op overwegen: "ja dat is gevaarlijk"... voor wie? De impact is heftiger, maar is het echt gevaarlijk, die vragen mag je niet eens stellen want dan begint al iemand te steigeren. Ik stel de vragen nog steeds, maar vaak is het antwoord wel duidelijk voordat de vraag gesteld wordt.
Dat van 200km/h is een mooi voorbeeld. Of je met 120 of 200 kmh geschept wordt, je overleeft het toch niet. Je zou in ieder geval willen dat er een keer serieus naar gekeken wordt.
Om het met Cruijffiaanse logica recht te lullen: bij 200km/h spendeert de trein minder tijd op de overweg, dus ook minder tijd om iemand aan te rijden
Appingedam (vanaf 30:15) is nog een beter voorbeeld misschien. Omdat daar een zijperron ligt, hoeven uitstappende reizigers het overpad niet over.ArcticWolf schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:04:
[...]
https://www.youtube.com/watch?v=KalrqRbUBoo @ 23:30 (beste voorbeeld).
Die overpaden zijn nu dus allemaal actief beveiligd met slagbomen met overklim beveiliging etc...zonde van het geld was dat... maar goed.
De tegentrein (dat is dezelfde trein als waaruit gefilmd wordt, nadat die gekeerd is) komt pas 16 minuten later. Als de filmende trein over het overpad rijdt, zijn er dus nog vrijwel geen reizigers die voor de volgende trein komen. In de praktijk hoeft er dus echt praktisch nooit iemand het overpad over als er een trein komt.
Is het niet zo dat naarmate de snelheid verder toeneemt de kans dat óók de trein ontspoort bij een aanrijding (en mogelijk weer aangereden kan worden een trein op het tegenspoor). Voor de bestuurder van een auto (en alles 'zwakker' dan dat'), zal de impact bij 100 vs 200 km/h niet veel uitmaken nee.ArcticWolf schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:41:
[...]
Een gevaar/risico is v.z.i.w. algemeen bekend als Kans*Impact, dus als de impact heftiger is is er toch ook automatisch een groter gevaar
Anderzijds wordt in vijwel alle andere Europese landen veelal 160, 200 of zelfs 220 km/h over overwegen gereden zonder dat hier echt veel grotere nieuwswaardige ongelukken op gebeuren. Vooral dat het in Engeland allemaal goed lijkt te gaan vind ik persoonlijk wel bijzonder, die hebben gewoon onbeveiligde overpaden liggen op 4 sporige lijnen waar 200 km/h gereden kan worden
Je hebt helemaal gelijk hoor, mijn punt was meer dat het in Nederland vaak om gevoel gaat ipv constructieve onderbouwing.!mark schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:48:
[...]
Is het niet zo dat naarmate de snelheid verder toeneemt de kans dat óók de trein ontspoort bij een aanrijding (en mogelijk weer aangereden kan worden een trein op het tegenspoor). Voor de bestuurder van een auto (en alles 'zwakker' dan dat'), zal de impact bij 100 vs 200 km/h niet veel uitmaken nee.
Een gevaar/risico is v.z.i.w. algemeen bekend als Kans*Impact, dus als de impact heftiger is is er toch ook automatisch een groter gevaar?
Anderzijds wordt in vijwel alle andere Europese landen veelal 160, 200 of zelfs 220 km/h over overwegen gereden zonder dat hier echt veel grotere nieuwswaardige ongelukken op gebeuren. Vooral dat het in Engeland allemaal goed lijkt te gaan vind ik persoonlijk wel bijzonder, die hebben gewoon onbeveiligde overpaden liggen op 4 sporige lijnen waar 200 km/h gereden kan worden
140km/u (en heel soms 160km/u) is het maximum waarmee over overwegen gereden mag worden en als je dan vraagt waarom geen 200km/u... ja dat is gevaarlijk. Maar waarom het gevaarlijk is wordt nergens gezegd. Groter ontsporingsgevaar? En hoeveel groter is de impact bij ontsporing? Of een grotere impact bij een aanrijding met persoon? Zijn dat dergelijk grote nadelen tov. een volledige lijnvoering op 200km/u... In die onderbouwing zijn we erg slecht in Nederland.
Net als die NABO's bij Uithuizermeeden en Appingedam, waarom hebben we die actief beveiligd? Ja dat is veiliger... maar hoeveel veiliger wordt dan weer niet onderzocht. Aangezien er al 80 jaar geen ongelukken zijn gebeurd was de kans 1 in de 80 jaar, gaan we dan nu naar de 1 in de 160 jaar?? Niemand zal het ooit weten want nu is het voor de wet "veiliger".
Ik sprak inderdaad op de Railtech een Brits bedrijf die wel overwegplaten voor 200km/u leverde, maar binnen ProRail is dat nog steeds onbespreekbaar.
Ik hoor net van een collega dat per vandaag alle 80 km/u TSBs op de HSL eruit zijn en nu op 120 km/u liggen
Ik kan het zelf nog niet bevestigen (ik ga pas later vandaag weer even op en neer naar Amsterdam), maar het zou fantastisch zijn als het werkelijk gelukt is voor de dienstregelingwijziging.

Ik kan het zelf nog niet bevestigen (ik ga pas later vandaag weer even op en neer naar Amsterdam), maar het zou fantastisch zijn als het werkelijk gelukt is voor de dienstregelingwijziging.
Lees op SpoorPro dat de rest van de werkzaamheden nog wel tot eind 2026 gaan durenEDIT schreef op maandag 9 december 2024 @ 06:37:
Ik hoor net van een collega dat per vandaag alle 80 km/u TSBs op de HSL eruit zijn en nu op 120 km/u liggen![]()
Dat is wel een applausje waard?EDIT schreef op maandag 9 december 2024 @ 06:37:
Ik hoor net van een collega dat per vandaag alle 80 km/u TSBs op de HSL eruit zijn en nu op 120 km/u liggen![]()
In plaats van ongeveer 26% van de ontwerpsnelheid te mogen rijden, mogen we nu met 40% van de ontwerpsnelheid over dat miljarden kostende spoor!
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Begrijp mij niet verkeerd, de hoeveelheid TSBs (laat staan de hoeveelheid spoor die er slecht bij ligt) komt mij echt de keel uit en ik vind dat de aansturing daarop veel beter zou moeten, maar hoewel ik het geen applaus waard vind, vind ik het wel een vreugdedansje waard.
80 km/su of 120 km/u scheelt gewoon minuten. Wat dat betreft is een verhoging van bijvoorbeeld 120 km/u naar 160 km/u veel minder impactvol, ondanks dat het in absolute aantal km/u eenzelfde verhoging zou zijn.
80 km/su of 120 km/u scheelt gewoon minuten. Wat dat betreft is een verhoging van bijvoorbeeld 120 km/u naar 160 km/u veel minder impactvol, ondanks dat het in absolute aantal km/u eenzelfde verhoging zou zijn.
Dat is nog licht uitgedruktEDIT schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:56:
80 km/s of 120 km/u scheelt gewoon minuten.
[ Voor 9% gewijzigd door Arator op 09-12-2024 12:05 ]
Dat zijn pas reistijden, Amsterdam - Parijs in 5sArator schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:04:
[...]
Dat is nog licht uitgedrukteen factor 40 sneller als ik goed tel.
Met EDIT achter de stuurtafel verpulvert iedere vertraging.
Nu ben ik blij dat we weer 120 mogen (het voelde altijd wat sullig om met 130kph in de auto een trein naar Parijs voorbij te knallen bij Rijpwetering). De reistijd naar Disneyland is echter nog steeds klote in februari
.
Ik krijg hoe ik het ook probeer een overstap van 71 minuten in Brussel voor de kiezen. Ik hoopte met de trein te kunnen gaan vanaf Schiphol, het is tenslotte al erg genoeg om naar Disneyland te gaan. Maar met een kaartje voor 123 pp (volwassen) en dan ook nog zo'n overstap begin ik nu te denken dat we toch maar met de auto gaan.
Ik krijg hoe ik het ook probeer een overstap van 71 minuten in Brussel voor de kiezen. Ik hoopte met de trein te kunnen gaan vanaf Schiphol, het is tenslotte al erg genoeg om naar Disneyland te gaan. Maar met een kaartje voor 123 pp (volwassen) en dan ook nog zo'n overstap begin ik nu te denken dat we toch maar met de auto gaan.
Over hoe het is gegaan bij Culemborg zijn de meningen ook over verdeeld binnen ProRail, er zijn daar best wat fundamentele zaken verkeerd gegaan maar dat wordt natuurlijk nergens toegegeven.EDIT schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:56:
Begrijp mij niet verkeerd, de hoeveelheid TSBs (laat staan de hoeveelheid spoor die er slecht bij ligt) komt mij echt de keel uit en ik vind dat de aansturing daarop veel beter zou moeten, maar hoewel ik het geen applaus waard vind, vind ik het wel een vreugdedansje waard.
Jaren geleden al hekelde ik dat de directeuren meer op een proces organisatie wilde aansturen en de kennis maar bij de ingenieursbureaus en aannemers te laten

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 09-12-2024 13:18 ]
Edit : ik vind rechtstreekse treinen vanaf Schiphol, vertrekkend om 7u27 op vrijdag, zaterdag en zondag.breadje schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:06:
Nu ben ik blij dat we weer 120 mogen (het voelde altijd wat sullig om met 130kph in de auto een trein naar Parijs voorbij te knallen bij Rijpwetering). De reistijd naar Disneyland is echter nog steeds klote in februari.
Ik vermoed dat ze op andere dagen die treinen vol krijgen met zakenlui naar Paris-Nord, en minder volk naar Disneyland.
[ Voor 22% gewijzigd door Arator op 09-12-2024 13:58 ]
Ja, wij gaan helaas op donderdag (studiedagen v.d. kinderen). En dan rijden die directe treinen niet. Maar het is vooral de overstap die erg jammer is in Brussel. Al heb ik nu wel gevonden dat we het zouden kunnen gokken op een overstap van 10 minuten door de reis in 2en te knippen (kaartje Schiphol Brussel+kaartje naar Disneyland). Ik dacht dat in het verleden meer directe treinen naar Parijs stopte tussen Brussel en Parijs?Arator schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:53:
[...]
Edit : ik vind rechtstreekse treinen vanaf Schiphol, vertrekkend om 7u27 op vrijdag, zaterdag en zondag.
Ik vermoed dat ze op andere dagen die treinen vol krijgen met zakenlui naar Paris-Nord, en minder volk naar Disneyland.
Qua reistijd is het niet heel concurrerend meer zo. Ook de prijs is op deze manier eigenlijk niet meer te verantwoorden. Een retourtje voor een gezin is nu 580 euro!
Kan een duur gokje worden. Als je met de IC Amsterdam-Brussel gaat, kom je ergens aan op perron 20 ofzo op Brussel-Zuid. Eurostars vertrekken aan de andere kant, ik dacht 1 tot 3 naar Londen, en dan 4 tot 7 de andere internationale treinen. Neem je de verkeerde trap naar beneden, kom je in onderdoorgang die niet alle sporen bediend. Dan nog een paar minuten vertraging (zit die lagere snelheid op de HSL al in de dienstregeling?), en je mist je aansluiting.breadje schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:04:
[...]
Ja, wij gaan helaas op donderdag (studiedagen v.d. kinderen). En dan rijden die directe treinen niet. Maar het is vooral de overstap die erg jammer is in Brussel. Al heb ik nu wel gevonden dat we het zouden kunnen gokken op een overstap van 10 minuten door de reis in 2en te knippen (kaartje Schiphol Brussel+kaartje naar Disneyland). Ik dacht dat in het verleden meer directe treinen naar Parijs stopte tussen Brussel en Parijs?
Qua reistijd is het niet heel concurrerend meer zo. Ook de prijs is op deze manier eigenlijk niet meer te verantwoorden. Een retourtje voor een gezin is nu 580 euro!
Je kan eventueel nog uitzoeken hoe duur/praktisch het is om met de Eurostar naar Gare du Nord te gaan en vanaf daar met de RER verder.breadje schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:04:
Spel en typfouten voorbehouden
@breadje je kan eventueel kijken of een uur eerder een optie is die betere verbindingen geeft, toen ik laatst een (andere) reis boekte kreeg ik ook opeens allerlei adviezen met extra overstap omdat de betreffende directe trein op dat ene uur niet reed en de rest van de dag wel ieder uur, dus misschien gaat er een uur eerder wel een trein met kortere overstap.
De gesplitste kaartjes zou ik niet doen, die 10 minuten overstap is krap op Brussel, en internationale treinen zijn vaak vertraagd.
De gesplitste kaartjes zou ik niet doen, die 10 minuten overstap is krap op Brussel, en internationale treinen zijn vaak vertraagd.
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Ik heb al eens de trein naar London gemist een paar jaar geleden toen we nog moesten overstappen in Brussel. Het is een verrassend breed station als je nog maar 5 minuten hebt om het helemaal over te steken
. Helaas is naar Parijs en weer terug met de RER ook een beetje een mijl op zeven. Je bent uiteindelijk die 70 minuten ook langer onderweg. Qua reistijd scheelt het dus niet zo veel. Al scheelt het wel flink in de prijs. Het kaartje richting Parijs is 60 euro ipv 120 euro en de RER is niet zo schreeuwend duur als ik het zo zie. Ik zal het er eens over hebben met de penningmeester
.
Ik heb al eens de trein naar London gemist een paar jaar geleden toen we nog moesten overstappen in Brussel. Het is een verrassend breed station als je nog maar 5 minuten hebt om het helemaal over te steken
Als dat inderdaad 60 euro scheelt dan weet ik het wel en dan pak ik wel de RER in Parijs. Zelf vaak in Parijs geweest voor de paardenkoersen op Vincennes en dan altijd met de RER naar Joinville le Pont waar de drafbaan aan ligt. Marne la Vallee ligt ook op die lijn (de lijn splits op het station Vincennes). Ja een rechtstreekse trein is leuk, maar of dat die 60 euro p.p waard is?? 70 minuten langer vind ik wel erg lang maar het scheelt dan 50 euro p.p. Kan je nog een ijsje kopen in Eurodisney.breadje schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:22:
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Ik heb al eens de trein naar London gemist een paar jaar geleden toen we nog moesten overstappen in Brussel. Het is een verrassend breed station als je nog maar 5 minuten hebt om het helemaal over te steken. Helaas is naar Parijs en weer terug met de RER ook een beetje een mijl op zeven. Je bent uiteindelijk die 70 minuten ook langer onderweg. Qua reistijd scheelt het dus niet zo veel. Al scheelt het wel flink in de prijs. Het kaartje richting Parijs is 60 euro ipv 120 euro en de RER is niet zo schreeuwend duur als ik het zo zie. Ik zal het er eens over hebben met de penningmeester
.
Morgen wordt het beweegbare brugdeel van de Friesenbrücke geplaatst. https://www.oogtv.nl/2024/12/554977/
Hopelijk kan begin volgend jaar de trein weer gaan rijden over die brug.
Er kan naar ik begreep rond het voorjaar door voetgangers en fietsers gebruik worden gemaakt van de brug, en door treinen vanaf (op zijn vroegst) augustus. DB InfraGO is nog druk in de weer met het verstevigen van het baanlichaam tussen Bad Nieuweschans en Westoverledingen.cazzer22 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:17:
Morgen wordt het beweegbare brugdeel van de Friesenbrücke geplaatst. https://www.oogtv.nl/2024/12/554977/
Erg jammer dat in de treinvrije periode geen zuidtak van de Wunderline op de Emslandstrecke is aangelegd (met een fly over of dive under). Dat had een directe trein naar Papenburg (of verder) vanaf Groningen mogelijk gemaakt. Nu moet men 20 kilometer spoor omreiden (2x het stuk Westoverledingen - Leer) om van Groningen zuidwaarts over de Emslandstrecke te reizen.
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Ik moest er even over nadenken maar ik heb het zonder kaartje of reisplanner op weten te lossen.
spoiler:
Roermond
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
@coyote1980 fijn toch dat hij binnenkort weer te gebruiken is? En ook niet lang erna ook door treinverkeer! Is de provincie Groningen eindelijk weer internationaal aangesloten (of telde Fryslân ook als buitenlands?).
En 1 week later vaart er weer boot tegenaancazzer22 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:17:
Zeker, een hele verbetering dat je niet meer eerst met de bus naar Leer moet (incl. vertraging door grenscontroles) om het Duitse spoornet verder op te kunnen. Maar het had voor dat geld een spoortunnel moeten zijn - niet een brug die per uur nota bene 40 minuten voor treinverkeer gesloten gaat zijn.cazzer22 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:35:
@coyote1980 fijn toch dat hij binnenkort weer te gebruiken is? En ook niet lang erna ook door treinverkeer! Is de provincie Groningen eindelijk weer internationaal aangesloten (of telde Fryslân ook als buitenlands?).
Anderzijds zie ik uiteindelijk de snelle corridor Amsterdam - Noord-Duitsland over Groningen met nieuw spoor er wel komen.
Op een hele andere noot, ik heb na jaren van tegenslagen (boktor en halve huis opnieuw moeten opbouwen) eindelijk (bijna) m'n hobby kamer klaar en heb enkele maanden geleden een Z21 start set gekocht incl. een goederen locomotief met wat wagons. Sinds ik een set met DCC en Sound heb gekocht, kon ik eigenlijk niet meer terug
Ik heb nog een order uit staan voor een 4 bakken NS VIRMm waar meer dan een jaar levertijd op zit, daarop besloot ik mijzelf een kerstcadeau te geven... er stond 4 tot 21 dagen levertijd. Dat werd uiteindelijk 7 dagen omdat UPS er een bende van maakte, maar de trein zelf was binnen 1 dag verzonden (conform specs; DCC met sound) en hier is die dan; een Thalys PBA treinstel 4538 digitaal met sound in N-scale
en werkt perfect out of the box (snel even een test setup gebouwd):

Ik heb nog een order uit staan voor een 4 bakken NS VIRMm waar meer dan een jaar levertijd op zit, daarop besloot ik mijzelf een kerstcadeau te geven... er stond 4 tot 21 dagen levertijd. Dat werd uiteindelijk 7 dagen omdat UPS er een bende van maakte, maar de trein zelf was binnen 1 dag verzonden (conform specs; DCC met sound) en hier is die dan; een Thalys PBA treinstel 4538 digitaal met sound in N-scale

Echt een voor mij vreemde ranking
https://www.ad.nl/binnenl...nterecht-aftrek~a87d5af5/
En de treinen in Portugal (ok het zijn er weinig) zijn best ok? De tweede klasse is Portugal is beter dan de eerste van de NS?
Er is genoeg te klagen op de NS, maar de punten die ze wegen zijn wel erg subjectief.Onze eigen NS staat slechts 22e met een matige 5,3. De slechte positie dankt NS vooral aan de relatief hoge ticketprijzen, het gebrek aan voorzieningen in de treinen (zoals goede wifi en catering) en de beperkte fietsvriendelijkheid. Daarnaast wordt de afwezigheid van gezinstickets en nachttreinen als minpunt aangemerkt. Wel scoort NS goed qua punctualiteit. Treinen hebben relatief weinig vertraging, NS behoort tot de vijf betrouwbaarste spoorvervoerders van Europa.
En de treinen in Portugal (ok het zijn er weinig) zijn best ok? De tweede klasse is Portugal is beter dan de eerste van de NS?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Heb je ook gezien waar men de source data vandaan haalt? Het is nogal een lachwekkend onderzoek en totaal niet serieus te noemen. MAV (Hungary) ontbreken AC plugs, source deze post: https://www.reddit.com/r/...fast_train_and_intercity/ van 3 jaar geleden.franssie schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:06:
Echt een voor mij vreemde ranking
[...]
Er is genoeg te klagen op de NS, maar de punten die ze wegen zijn wel erg subjectief.

[ Voor 6% gewijzigd door ed1703 op 10-12-2024 22:49 ]
ed1703 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:48:
[...]
Heb je ook gezien waar men de source data vandaan haalt? Het is nogal een lachwekkend onderzoek en totaal niet serieus te noemen. MAV (Hungary) ontbreken AC plugs, source deze post: https://www.reddit.com/r/...fast_train_and_intercity/ van 3 jaar geleden.![]()
![]()
En of het nu klopt of niet vind ik nog niet eens zo boeiend.. maar komop zeg, als we dit al als source ga nemen?
Dit hoort wat mij betreft het zwaarst wegende criterium te zijn en daarna de hygiene. De zaken die genoemd worden in het artikel (wifi en catering) boeien mij echt helemaal niks... enerzijds omdat de GSM dekking erg goed is in NL en dat catering geen meerwaarde heeft op korte trajecten.Wel scoort NS goed qua punctualiteit. Treinen hebben relatief weinig vertraging, NS behoort tot de vijf betrouwbaarste spoorvervoerders van Europa.
Hoge ticketprijzen is een bij-effect van de welvaart in Nederland.
het was ok meer een post ter vermaak.ed1703 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:48:
[...]
Heb je ook gezien waar men de source data vandaan haalt? Het is nogal een lachwekkend onderzoek en totaal niet serieus te noemen. MAV (Hungary) ontbreken AC plugs, source deze post: https://www.reddit.com/r/...fast_train_and_intercity/ van 3 jaar geleden.![]()
![]()
En of het nu klopt of niet vind ik nog niet eens zo boeiend.. maar komop zeg, als we dit al als source ga nemen?
en het AD en zo - is DPG.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Een fatsoenlijke dienstregeling lijkt me ook niet onbelangrijk, want met flitsend nieuw materieel SNCF'je gaan spelen is ook niet alles.ArcticWolf schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:59:
[...]
[...]
Dit hoort wat mij betreft het zwaarst wegende criterium te zijn en daarna de hygiene. De zaken die genoemd worden in het artikel (wifi en catering) boeien mij echt helemaal niks... enerzijds omdat de GSM dekking erg goed is in NL en dat catering geen meerwaarde heeft op korte trajecten.
Hoge ticketprijzen is een bij-effect van de welvaart in Nederland.
De dienstregeling valt onder de verantwoording van ProRail in dit geval en niet van NS. Daar zou je dus in deze test niet op afgerekend mogen worden. Als NS maximaal 2 treinen per uur mag (of kan) rijden op traject X en zij doen dat met een punctualiteit van 99,5% dan is dat gewoon heel erg goed. Op welke lijst dan ook en of zij nou wel of geen catering of wifi aan boord hebben.Commendatore schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:24:
[...]
Een fatsoenlijke dienstregeling lijkt me ook niet onbelangrijk, want met flitsend nieuw materieel SNCF'je gaan spelen is ook niet alles.
Ik ben het eens met Freek Bos van Rover, de criteria voor de ranking op de lijst rammelt aan alle kanten.
Alleen betrouwbaarheid en reizigerservaring zijn interessant in dit geval en die laatste is erg lastig te meten. Meet je forenzen of toeristen en met welke regelmaat reizen zij met de trein en op welk tijdstip.Campagnebureau Transport & Environment (T&E), dat in Brussel lobbyt voor schoner vervoer, vergeleek 27 spoorbedrijven op acht criteria, waaronder ticketprijzen, betrouwbaarheid, reizigerservaring en speciale kortingen.
Daarom zijn punctualiteit en hygiene in mijn ogen altijd prio 1 en 2 als vervoerder zijnde. Mijn nummer 3 zou beschikbaarheid zijn van zitplaatsen of comfort (aka reizigers ervaring) maar er staat niet onderbouwd hoe dit is gemeten... dus lastig te vergelijken.
Tarieven, (speciale)kortingen, wifi, catering is allemaal bijzaak.
Ik doelde hier eigenlijk meer op de paar treinen per dag per richting die je op veel lijnen in bijvoorbeeld Frankrijk (en Spanje) hebt. Ik kan me niet voorstellen dat dat alleen aan de infrastructuurbeheerder ligt.
In de Benelux is dit over het algemeen prima op orde. (Een aantal flinke verslechteringen in de Nederlandse dienstregeling voor 2025 buiten beschouwing gelaten.)
In de Benelux is dit over het algemeen prima op orde. (Een aantal flinke verslechteringen in de Nederlandse dienstregeling voor 2025 buiten beschouwing gelaten.)
Probleem is dat men appels met peren aan het vergelijken is, en dan ook niet kijkt naar hoe sappig het stuk fruit is, maar hoe lang het bewaard kan blijven. Om het maar zo uit te drukken.
NS rijdt meer als een hoogfrequent metrobedrijf de treinen rond, met starre routes. DB en SNCF helemaal, doen dat niet en willen juist zoveel mogelijk verschillende rechtstreekse verbindingen.
Overigens ben ik dit jaar wel positief verrast door Trenitalia. Fijne treinen, en goede dienstregelingen.
NS rijdt meer als een hoogfrequent metrobedrijf de treinen rond, met starre routes. DB en SNCF helemaal, doen dat niet en willen juist zoveel mogelijk verschillende rechtstreekse verbindingen.
Overigens ben ik dit jaar wel positief verrast door Trenitalia. Fijne treinen, en goede dienstregelingen.
NS is een RER of overground of S-bahn. Alles aan de NS schreeuwt forenzenvervoer, en niet reizen. Ik zou het dus ook helemaal prima vinden de 'lange' afstanden bij de NS weg te halen. Reisvervoer doen of kunnen ze gewoon niet.cazzer22 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:35:
NS rijdt meer als een hoogfrequent metrobedrijf de treinen rond, met starre routes.
offtopic:
1x geprobeerd, tegen beter weten in. Uiteraard viel een trein uit en kon de verbinding die dag niet meer doorgaan. Terugreis kon ik niet annuleren, want ik had maar niet zover vooruit moeten boeken (5 dagen).
1x geprobeerd, tegen beter weten in. Uiteraard viel een trein uit en kon de verbinding die dag niet meer doorgaan. Terugreis kon ik niet annuleren, want ik had maar niet zover vooruit moeten boeken (5 dagen).
Een paar intercities per dag ook echt alleen in cities laten stoppen lijkt mij een eenvoudig te realiseren verbetering. Hou toch op met je Den Bosch en Weert
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
113.000 voices suddenly cried out in terror and were suddenly silenced. I fear something terrible was said.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Ik zou juist de sprinters weg willen halen bij de NS want ze geven telkens bij verstoring de voorkeur voor IC's.Brent schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:48:
[...]
NS is een RER of overground of S-bahn. Alles aan de NS schreeuwt forenzenvervoer, en niet reizen. Ik zou het dus ook helemaal prima vinden de 'lange' afstanden bij de NS weg te halen. Reisvervoer doen of kunnen ze gewoon niet.
[...]
Een paar intercities per dag ook echt alleen in cities laten stoppen lijkt mij een eenvoudig te realiseren verbetering. Hou toch op met je Den Bosch en Weert
Weert, prima, maar 's-Hertogenbosch is toch wel een druk station. Drukker dan om wat te noemen, Bergen op Zoom of Deventer. Vergeet de overstappers niet.
Bij verstoringen wordt er een vaste afhandeling gehanteerd door ProRail. Dus welke vervoerder er ook zou rijden, het scenario blijft hetzelfde.
Voor elk traject is er een vast afhandelingsscenario opgesteld voor wat er wel en niet blijft rijden, met zo min mogelijk impact op de rest van het netwerk. Vanuit de verkeersleiding wordt dus simpelweg gezegd: we gaan over op scenario X, deze treinseries worden opgeheven tot tijdstip Y, en daarna is het aan de vervoerders om ervoor te zorgen dat het personeel op tijd bijgestuurd wordt.
Op sommige trajecten zal dit inderdaad betekenen dat bijvoorbeeld de sprinters opgeheven worden, omdat specifiek die stations eenvoudiger te 'verbussen' zijn, terwijl op andere trajecten juist de sprinters blijven rijden en de intercity’s opgeheven worden bij een gedeeltelijke versperring.
Voor elk traject is er een vast afhandelingsscenario opgesteld voor wat er wel en niet blijft rijden, met zo min mogelijk impact op de rest van het netwerk. Vanuit de verkeersleiding wordt dus simpelweg gezegd: we gaan over op scenario X, deze treinseries worden opgeheven tot tijdstip Y, en daarna is het aan de vervoerders om ervoor te zorgen dat het personeel op tijd bijgestuurd wordt.
Op sommige trajecten zal dit inderdaad betekenen dat bijvoorbeeld de sprinters opgeheven worden, omdat specifiek die stations eenvoudiger te 'verbussen' zijn, terwijl op andere trajecten juist de sprinters blijven rijden en de intercity’s opgeheven worden bij een gedeeltelijke versperring.
[ Voor 9% gewijzigd door EDIT op 11-12-2024 14:05 ]
Een groepsticket heeft gewoon een vaste prijs en is op kortere afstanden (zoals je ziet) niet interessant, zeker niet als je maar met z'n tweeën reist.
Je kan kijken of er op de tijdstippen dat je wilt reizen nog een PrijsTijdDeal is, anders is een gewone dagretour of in/uitchecken met je betaalpas of OV-chipkaart het meest gemakkelijke.
Je kan kijken of er op de tijdstippen dat je wilt reizen nog een PrijsTijdDeal is, anders is een gewone dagretour of in/uitchecken met je betaalpas of OV-chipkaart het meest gemakkelijke.
@I_IBlackI_I Haal je het nog om Flex dal bij minstens 1 van de 2 aan te zetten? (5.60 euro/maand). De ander kan dan op samenreiskorting mee.
Totale prijs: 4x8.94 + 5.60 = 41.36
Totale prijs: 4x8.94 + 5.60 = 41.36
If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!
Helaas lukt dat niet meer @Mappy, de ov-chipkaart is verlopen en zit blijkbaar 5 werkdagen levertijd op. Zou wel weer veel schelen inderdaad.
NS ziet "twee" niet echt als een groep, dus is een gewoon retour soms goedkoper. Alleen bij hele lange afstanden loont het dan om toch voor een groepsticket te gaan.I_IBlackI_I schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:09:
Voor de experts hier:
Kan iemand mij uitleggen waarom een groepsticket retour duurder is dan een dagretour? Ik ga morgen met 2 personen, wat is dan de goedkoopste optie? De reizen zijn in de daluren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar als je voor 7 volwassenen een groepsticket koopt, scheelt het soms wel 60%, ook op kortere afstanden.
Bijvoorbeeld Nijmegen - Amsterdam Centraal voor 7 volwassenen. Zeven losse retourtjes kosten samen ongeveer 310 euro, maar een groepsticket-retour voor 7 volwassenen op de kop af 100 euro.
Wat zijn "lange afstanden"? Hebben wij in Nederland überhaupt lange afstanden waar behoefte aan is? Misschien heb jij er behoefte aan maar op n=1 kunnen we geen beleid voeren. Er is amper genoeg plek op het spoor om de forenzen te verplaatsen dus je moet ook keuzes makenBrent schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:48:
[...]
NS is een RER of overground of S-bahn. Alles aan de NS schreeuwt forenzenvervoer, en niet reizen. Ik zou het dus ook helemaal prima vinden de 'lange' afstanden bij de NS weg te halen.
NS heeft daar niets over te zeggen, dat bepaalt ProRail...cazzer22 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:33:
[...]
Ik zou juist de sprinters weg willen halen bij de NS want ze geven telkens bij verstoring de voorkeur voor IC's.
De islam kan uw vrijheid schaden
Tussen Zwolle - Amersfoort en Utrecht krijgt de sprinter naar mijn weten altijd de voorkeur boven de IC en terecht aangezien de sprinters de meeste haltes aandoen en je kans om thuis te komen ook het grootst is. Er zijn wel trajecten waar de IC's voorrang krijgen maar het hangt dus echt af van welk traject, welke tijd, welke impact.cazzer22 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:33:
[...]
Ik zou juist de sprinters weg willen halen bij de NS want ze geven telkens bij verstoring de voorkeur voor IC's.
Weert, prima, maar 's-Hertogenbosch is toch wel een druk station. Drukker dan om wat te noemen, Bergen op Zoom of Deventer. Vergeet de overstappers niet.
[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 11-12-2024 20:32 ]
Er zijn standaard afhandelscenario's en die stelt de infrabeheerder samen met de vervoerder op.Wokschotel schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:41:
[...]
NS heeft daar niets over te zeggen, dat bepaalt ProRail...
Uiteraard leveren de vervoerders input (en dan komt men gelukkig meestal wel uit op een voor het totale spoorsysteem beste oplossing), maar in the end bij/bestuurt ProRail de drgl en is daarvoor eindverantwoordelijk.Luke! schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:13:
[...]
Er zijn standaard afhandelscenario's en die stelt de infrabeheerder samen met de vervoerder op.
De islam kan uw vrijheid schaden
Want een gemeente als Weert verdient geen IC met brainport Eindhoven om de hoek?
snip, houden we het gezellig ?
snip, houden we het gezellig ?
[ Voor 28% gewijzigd door We Are Borg op 11-12-2024 21:06 ]
Er zijn ook in Nederland echt wel lange(re) afstanden waar je extra service op kan bieden. Denk aan de IC+ in het verleden tussen de Randstad en Limburg. En de ‘ambtenarentrein’ tussen Den Haag en Groningen. Op dat soort relaties is catering en extra comfort geen overbodige luxe. Een dergelijk aanbod hoeft ook niet ten koste te gaan van reguliere verbindingen.D-e-n schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:52:
[...]
Wat zijn "lange afstanden"? Hebben wij in Nederland überhaupt lange afstanden waar behoefte aan is? Misschien heb jij er behoefte aan maar op n=1 kunnen we geen beleid voeren. Er is amper genoeg plek op het spoor om de forenzen te verplaatsen dus je moet ook keuzes maken
Verder dan een paar automaten zou ik in Nederlandse treinen eerlijk gezegd niet gaan. Ik heb wel zo m'n opvattingen over de interieurs van NS-treinen, maar dat heeft weinig met de afstanden te maken. (Als je mij daarover zou laten beslissen, dan zou het wat meer de Scandinavische kant opgaan, qua indeling, vormgeving, kleuren en materiaalkeuzes.)
[ Voor 8% gewijzigd door Commendatore op 11-12-2024 22:08 ]
Volgens mij zit het spoor in de Randstad in de spits al vrij vol. En nogmaals: gaan die lange afstand treinen vol zitten? Zijn er zoveel mensen die van Limburg naar de Randstad moeten of andersom? Ik waag het te betwijfelen.Eix schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:01:
[...]
Er zijn ook in Nederland echt wel lange(re) afstanden waar je extra service op kan bieden. Denk aan de IC+ in het verleden tussen de Randstad en Limburg. En de ‘ambtenarentrein’ tussen Den Haag en Groningen. Op dat soort relaties is catering en extra comfort geen overbodige luxe. Een dergelijk aanbod hoeft ook niet ten koste te gaan van reguliere verbindingen.
Daarom is het goed om bijvoorbeeld OVSAAL geheel viersporig te hebben, met dat soort aanpassingen passen extra langere treindiensten beter.D-e-n schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:22:
[...]
Volgens mij zit het spoor in de Randstad in de spits al vrij vol.
Waarom er op mikken dat treinen vol moeten zitten? Kwartiertje staan binnen de Randstad is misschien prima, maar niet bij een reis van meerdere uren.En nogmaals: gaan die lange afstand treinen vol zitten? Zijn er zoveel mensen die van Limburg naar de Randstad moeten of andersom? Ik waag het te betwijfelen.
Meer viersporige verbindingen vereist meer investeringen in het spoor. Ik heb niet het idee dat dat prioriteit is van de politiek. Op dit moment hebben we qua spoor en personeel al moeite de forens te bedienen die elke dag echt afhankelijk is van het OV. Dus over extra verbindingen lijkt me dan vooral een luxe discussie die we ons niet kunnen permitteren.coyote1980 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:28:
[...]
Daarom is het goed om bijvoorbeeld OVSAAL geheel viersporig te hebben, met dat soort aanpassingen passen extra langere treindiensten beter.
Laten we ons eerder richten over hoe we de reiziger naar Berlijn, Londen of Parijs vaker de trein in kunnen krijgen. Want dat is iets waar de samenleving veel meer baat bij heeft.
Met "vol" bedoel ik niet staan maar een zodanige bezetting dat die trein nog een beetje geld binnen haalt. Natuurlijk kan niet elke lijn winst maken maar als ik het beperkte geld moet verdelen zorg ik liever dat mensen die in hun dagelijkse ritme afhankelijk zijn van het OV hun verbinding behouden.[...]
Waarom er op mikken dat treinen vol moeten zitten? Kwartiertje staan binnen de Randstad is misschien prima, maar niet bij een reis van meerdere uren.
Ik ken er genoeg.D-e-n schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:52:
[...]
Wat zijn "lange afstanden"? Hebben wij in Nederland überhaupt lange afstanden waar behoefte aan is?
Iedereen heeft er behoefte aan, maar weet dat nog niet omdat treinreizen totaal een vergeten zaak is.Misschien heb jij er behoefte aan maar op n=1 kunnen we geen beleid voeren.
Vandaar dat een RER/SBahn/Overground eigen spoor heeft.Er is amper genoeg plek op het spoor om de forenzen te verplaatsen dus je moet ook keuzes maken
Je kunt aan de Betuwelijn zien dat we het heel goed weten, maar aan andere zaken prio geven.
Maar genoeg om een enigszins rendabele voldoende frequente lijn op te kunnen exploiteren?Brent schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:06:
Ik ken er genoeg.
Het is niet voor niets dat in de luchtvaart men pas van het hubmodel afstapt nu directe narrowbody verbindingen lucratief worden.
Zonder overstappen of stops van spreekwoordelijk Leeuwarden naar Roermond is leuk voor een incidentele reiziger maar onmogelijk kostendekkend te krijgen, laat staan in de avond of nacht. De auto is op dat soort routes en/of tijden onverslaanbaar. Idem voor dat gezin naar EuroDisney: 500+ euro en veel gedoe met de trein of 150 euro dinosap + onderhoud met de auto en veel sneller. Dat gaat de trein nooit winnen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Bedoel je wellicht de Betuweroute (goederenspoor?)Brent schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:06:
Vandaar dat een RER/SBahn/Overground eigen spoor heeft.
Je kunt aan de Betuwelijn zien dat we het heel goed weten, maar aan andere zaken prio geven.
En daar komt den hollander uit de mouwhoevenpe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:19:
[...]
Maar genoeg om een enigszins rendabele voldoende frequente lijn op te kunnen exploiteren?
Juist ja.... Goederenspoor....Wally2002 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:19:
[...]
Bedoel je wellicht de Betuweroute (goederenspoor?)
Dacht ik al, want de Betuwelijn is het reguliere spoor Elst-Dordrecht.
We hebben het niet over 10% extra subsidie (daar kan je over discussiëren), maar vele miljarden per jaar die per reizigerskilometer onmogelijk aan de belastingbetaler te verantwoorden is.Brent schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:27:
En daar komt den hollander uit de mouwWe hebben die discussie hier al minstens 1x gehad
Het leven is geen Cities Skylines met money op unlimited...
Ik zou zeggen, bekijk het de Rijks-, provincie en gemeentelijke budgetten voor wegen eenshoevenpe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:31:
[...]
We hebben het niet over 10% extra subsidie (daar kan je over discussiëren), maar vele miljarden per jaar die per reizigerskilometer onmogelijk aan de belastingbetaler te verantwoorden is.
En gaan we al eens milieu- en klimaatschade netjes meenemen in die sommetjes?
Daar mag je inderdaad niet zomaar bedragen verzinnenHet leven is geen Cities Skylines met money op unlimited...
Betalen 'wij' automobilisten een hoop accijns, BTW, BPM en wegenbelasting voor, treinreizigers zouden juist blij moeten zijn met het niveleringsfeest dat hun treinkaartje enigszins betaalbaar houdt...Brent schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:33:
Ik zou zeggen, bekijk het de Rijks-, provincie en gemeentelijke budgetten voor wegen eens![]()
En gaan we al eens milieu- en klimaatschade netjes meenemen in die sommetjes?
En automobilisten zouden juist blij moeten zijn dat "wij" treinreizigers in de trein zitten en er niet nog een miljoen extra autos in de file erbij staan iedere dag.hoevenpe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:37:
[...]
Betalen 'wij' automobilisten een hoop accijns, BTW, BPM en wegenbelasting voor, treinreizigers zouden juist blij moeten zijn met het niveleringsfeest dat hun treinkaartje enigszins betaalbaar houdt...
Voor het geld dat we dan op OV besparen kunnen we genoeg extra rijstroken aanleggen zodat jullie ook goed door kunnen rijden...Transportman schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:25:
En automobilisten zouden juist blij moeten zijn dat "wij" treinreizigers in de trein zitten en er niet nog een miljoen extra autos in de file erbij staan iedere dag.
Maar genoeg daarover, binnenkort de nieuwe dienstregeling. Het kan aan mij liggen maar die extra vroege en late treinen zie ik niet echt. In ieder geval niet bij de sprinters voor de 'last mile'.
In de vroege ochtend en late avond rijden er nog IC's als stoptrein tussen Groningen en Zwolle. Die rijden straks als IC en dan rijden er extra sprinters als vervangen.hoevenpe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:43:
[...]
Voor het geld dat we dan op OV besparen kunnen we genoeg extra rijstroken aanleggen zodat jullie ook goed door kunnen rijden...![]()
Maar genoeg daarover, binnenkort de nieuwe dienstregeling. Het kan aan mij liggen maar die extra vroege en late treinen zie ik niet echt. In ieder geval niet bij de sprinters voor de 'last mile'.
D-e-n schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:22:
[...]
Volgens mij zit het spoor in de Randstad in de spits al vrij vol. En nogmaals: gaan die lange afstand treinen vol zitten? Zijn er zoveel mensen die van Limburg naar de Randstad moeten of andersom? Ik waag het te betwijfelen.
Het aanbieden van een betere reiservaring op de langere afstand hoeft niet gelijk een non-stop verbinding in aanvulling op de bestaande ritten te betekenen. Wel kun je specifiek inspelen op dit soort doelgroepen door op die verbindingen meer comfort te bieden. En in de zomermaanden bijvoorbeeld extra fietsplekken. In plaats daarvan maakt NS vrijwel geen onderscheid meer tussen de voormalige sneltrein-verbindingen en de ‘echte’ doorgaande IC-verbindingen. Op de NoordOost is het met ICMm-materieel nog best wel comfortabel. Maar een twee uur durende rit met een VIRM is afzien. voor de verbouwing met de plastic stoelen in een ‘jankende’ kopbak al helemaal.hoevenpe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:19:
[...]
Maar genoeg om een enigszins rendabele voldoende frequente lijn op te kunnen exploiteren?
Nu is comfort en beleving subjectief, maar ik zou het waarderen als op de traditionele ic-verbindingen iets meer gefocust werd op comfortabel reizen, in plaats van het aanbieden van een grootstedelijk metronet.
@Eix
Ik snap dat jij het zou waarderen. Dus jij bent kennelijk onderdeel van die doelgroep. Maar hoe groot is die doelgroep? En hoe vaak maakt die doelgroep werkelijk gebruik van de trein?
Want het blijft overeind dat je tijd en ruimte maar één keer kunt gebruiken. Het blijft zo dat je het spoor moet inrichten kijkend naar het grotere plaatje. En dan lijkt het me dat het belang van de dagelijkse forens en het promoten van verbindingen naar Berlijn of Londen voor gaan op de wens van wat waarschijnlijk toch vooral een incidentele reiziger is.
Natuurlijk zou je én én én willen maar dat gaat niet gebeuren
Ik snap dat jij het zou waarderen. Dus jij bent kennelijk onderdeel van die doelgroep. Maar hoe groot is die doelgroep? En hoe vaak maakt die doelgroep werkelijk gebruik van de trein?
Want het blijft overeind dat je tijd en ruimte maar één keer kunt gebruiken. Het blijft zo dat je het spoor moet inrichten kijkend naar het grotere plaatje. En dan lijkt het me dat het belang van de dagelijkse forens en het promoten van verbindingen naar Berlijn of Londen voor gaan op de wens van wat waarschijnlijk toch vooral een incidentele reiziger is.
Toch is dat de essentie van gemiddelde reclamecampagne van NS: voor de blije ontspannen lange afstandreiziger, zonder haast met een boekje of vrienden aan het genieten van een comfortabele reis.D-e-n schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:36:
Kan me geen commercial herinneren waarin ze vieze treinen en volgestouwde balkons in de spits laten zien...
De treinen doorklieven locale gemeenschappen. Dan moeten ze er ook van profiteren. Dat is altijd zo de bedoeling geweest. Kleinere plaatsen skippen voelt voor mij als koloniaal denken.
KLM verwijst in z'n commercials ook niet naar de vooral vergeten deodorant van mening reiziger op Amsterdam - Tokyo en dat iedereen tegelijk z'n handbagage wil pakken en naar buiten wil.hoevenpe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:07:
[...]
Toch is dat de essentie van gemiddelde reclamecampagne van NS: voor de blije ontspannen lange afstandreiziger, zonder haast met een boekje of vrienden aan het genieten van een comfortabele reis.
Kan me geen commercial herinneren waarin ze vieze treinen en volgestouwde balkons in de spits laten zien...
Die reclames zijn vaak tenenkrommend. Maar dat is dus puur commercieel bekeken: mij als forens hoeven ze niet te lokken. Ik kom toch wel.hoevenpe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:07:
[...]
Toch is dat de essentie van gemiddelde reclamecampagne van NS: voor de blije ontspannen lange afstandreiziger, zonder haast met een boekje of vrienden aan het genieten van een comfortabele reis.
Grappig, ik heb altijd lange afstanden afgelegd in de trein (woonde lang in Groningen, familie in Limburg en Brabant) en vind het daarvoor juist perfect. Rustig zitten, boekje erbij, muziek in de oren, heerlijk. Ik rij tegenwoordig ook wel eens met de auto omdat het dan beter uitkomt (meuk mee) en baal er elke keer weer van, files, idioten op de weg. Met de trein kom ik relaxed aan, met de auto moe.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Maar hoe vaak leg je zo'n afstand af? NS kan gewoon geen luxere business bouwen op een groep die te klein is. NS heeft die pogingen wel gedaan met oa de IC+, maar die markt is er gewoon niet of wil in ieder geval niet met de trein. Op de NoordOost rijdt trouwens maar deels ICMm en dat zal de komende tijd nog minder worden.Kassad schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 06:24:
Grappig, ik heb altijd lange afstanden afgelegd in de trein (woonde lang in Groningen, familie in Limburg en Brabant) en vind het daarvoor juist perfect. Rustig zitten, boekje erbij, muziek in de oren, heerlijk. Ik rij tegenwoordig ook wel eens met de auto omdat het dan beter uitkomt (meuk mee) en baal er elke keer weer van, files, idioten op de weg. Met de trein kom ik relaxed aan, met de auto moe.
Mijn punt is dat ik geen luxere variant nodig heb, wat er is is voor mij prima. Ook voor de lange afstand, ook in een Virm.ed1703 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:38:
[...]
Maar hoe vaak leg je zo'n afstand af? NS kan gewoon geen luxere business bouwen op een groep die te klein is. NS heeft die pogingen wel gedaan met oa de IC+, maar die markt is er gewoon niet of wil in ieder geval niet met de trein. Op de NoordOost rijdt trouwens maar deels ICMm en dat zal de komende tijd nog minder worden.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Of... NS weet gewoonweg niet wat die markt wil en/of levert niet wat de markt wil.ed1703 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:38:
[...]
Maar hoe vaak leg je zo'n afstand af? NS kan gewoon geen luxere business bouwen op een groep die te klein is. NS heeft die pogingen wel gedaan met oa de IC+, maar die markt is er gewoon niet of wil in ieder geval niet met de trein.
Dat bedrijf laat gewoon een nachttrein keren in Nijmegen zonder na te gaan of er een manier is om het personeel en materiaal (maaltijden, beddengoed etc.) van de Watergraafsmeer daarheen te brengen. En dan verwachten dat de reizigers maar even eerder komen en met bagage, fietsen etc. met de IC naar Arnhem gaan om daar massaal over te stappen.
Er is toch een tijd geweest dat er (ik dacht) Koplopers waren met meer eerste klas ruimte, omdat deze van en naar Den Haag reden en daar vooral ambtenaren die eerste klas mochten reizen in zaten)?ed1703 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:38:
[...]
Maar hoe vaak leg je zo'n afstand af? NS kan gewoon geen luxere business bouwen op een groep die te klein is. NS heeft die pogingen wel gedaan met oa de IC+, maar die markt is er gewoon niet of wil in ieder geval niet met de trein. Op de NoordOost rijdt trouwens maar deels ICMm en dat zal de komende tijd nog minder worden.
https://nos.nl/artikel/25...sinstallaties-wissels-uit
Alleen de verwarming die noodzakelijk is voor de dienstregeling blijft liggen als ik het snap. Wel een aardige besparing van 17 miljoen.
Alleen de verwarming die noodzakelijk is voor de dienstregeling blijft liggen als ik het snap. Wel een aardige besparing van 17 miljoen.
Of de politiek wil er niet aan, NS is nu eenmaal grotendeels afhankelijk van de beslissingen die in Den Haag genomen worden. Feit is wel dat alle pogingen tot nog toe gefaald zijn. Wat NS ook heel veel geld heeft gekost.arievz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:35:
[...]
Of... NS weet gewoonweg niet wat die markt wil en/of levert niet wat de markt wil.
Een KLM kan ook niet maar 'even' regelen dat er personeel, maaltijden e.d. naar een ander vliegveld moeten, maar ik ben met je eens dat mede door zo efficient mogelijk te werken de flexibiliteit er totaal niet meer is.Dat bedrijf laat gewoon een nachttrein keren in Nijmegen zonder na te gaan of er een manier is om het personeel en materiaal (maaltijden, beddengoed etc.) van de Watergraafsmeer daarheen te brengen. En dan verwachten dat de reizigers maar even eerder komen en met bagage, fietsen etc. met de IC naar Arnhem gaan om daar massaal over te stappen.
Dat klopt dat was treinpaartje uit de 500 501/502 uit m'n hoofd met treinstel 4231/4444 die extra 1ste klas had.basmq schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:57:
[...]
Er is toch een tijd geweest dat er (ik dacht) Koplopers waren met meer eerste klas ruimte, omdat deze van en naar Den Haag reden en daar vooral ambtenaren die eerste klas mochten reizen in zaten)?
[ Voor 17% gewijzigd door ed1703 op 13-12-2024 11:08 ]
@Eix geeft m.i. in z'n bericht aan om niet perse nieuwe treinen in te leggen of het spoor anders in te richten voor de echt lange afstand, maar het bestaande product te verbeteren voor de lange-afstandsreiziger.D-e-n schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:36:
@Eix
Van een verbeterd comfort profiteert elke reiziger, ook de forens.
Materieel is natuurlijk ook gewoon een kwestie van geld en ruimte. Overal hetzelfde materiaal is makkelijker en minder fietsplekken of minder eerste klas is meer beschikbare ruimte in een drukke trein.Wally2002 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:02:
[...]
@Eix geeft m.i. in z'n bericht aan om niet perse nieuwe treinen in te leggen of het spoor anders in te richten voor de echt lange afstand, maar het bestaande product te verbeteren voor de lange-afstandsreiziger.
Ik zie het issue overigens ook niet zo. Als wij een dagje naar pakweg Groningen gaan zitten we prima in de IC vanuit Amsterdam en als we rust willen kunnen we voor een meerprijs naar de 1e klas.
Niet perse.Wally2002 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:02:
[...]
Als die verbetering inhoudt dat er meer beenruimte komt, of een restauratierijtuig of snackautomaten in de rijtuigen, dan kost dat zitplaatsen. En die zijn er in de spits al veel te weinig, waardoor de forens nog vaker moet staan. Als je dan van Nijmegen naar Amsterdam moet, dan is dat een flinke poos staan (helemaal omdat het hutje-mutje is, in de salami/knoflookadem, okselfrisheid of ziektekiemen afkomstig van je medepassagiers).
Nee, dan eet ik wel wat op het station.
Je had het over tijd en ruimte, niet geld en ruimteD-e-n schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:09:
[...]
Materieel is natuurlijk ook gewoon een kwestie van geld en ruimte. Overal hetzelfde materiaal is makkelijker en minder fietsplekken of minder eerste klas is meer beschikbare ruimte in een drukke trein.
Logisch dat nieuwe of gereviseerde treinen met meer comfort geld gaan kosten.
Eens, maar dan moet er wel voldoende capaciteit zijn waardoor het gangpad ,zelfs van de 1e klasse, niet helemaal volstaat.Ik zie het issue overigens ook niet zo. Als wij een dagje naar pakweg Groningen gaan zitten we prima in de IC vanuit Amsterdam en als we rust willen kunnen we voor een meerprijs naar de 1e klas.
Fair point. En comfort is voor de een ook weer wat anders dan voor de ander. Overigens is de beenruimte in de meeste ICs m.i. behoorlijk royaal, zelfs in de tweede klas.Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:22:
[...]
Niet perse.
Als die verbetering inhoudt dat er meer beenruimte komt, of een restauratierijtuig of snackautomaten in de rijtuigen, dan kost dat zitplaatsen. En die zijn er in de spits al veel te weinig, waardoor de forens nog vaker moet staan. Als je dan van Nijmegen naar Amsterdam moet, dan is dat een flinke poos staan (helemaal omdat het hutje-mutje is, in de salami/knoflookadem, okselfrisheid of ziektekiemen afkomstig van je medepassagiers).
Nee, dan eet ik wel wat op het station.
Het ProRail nieuwsbericht is wat specifieker. Het gaat om de noodzakelijke verwarming voor de normale dienstregeling voor reizigers en goederen, maar ook t.b.v. de uitgedunde dienstregeling.mr thee schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:59:
Wat mij in dat artikel verbaasde is dat wissels nog op gas verwarmd zouden worden. Dacht dat ze al een heel aantal jaren bezig waren met het ombouwen naar elektrisch, vanwege CO² en het risico dat een ijsklompje de vlam uit kan maken.
En ProRail wil graag alle niet noodzakelijke wissels opruimen.
En ProRail wil graag alle niet noodzakelijke wissels opruimen.
Dankje voor de uitleg, dacht dat het vooral aan de vervoerder lag wat er blijft rijden. Het zou wel fijn zijn als ze toch IC's een paar extra stationnetjes aan kunnen laten doen bij uitval. Een stopbus kost al snel 3 a 4 keer zoveel reistijd als een sprinter, en een IC stop is vaak nog te compenseren met een kortere stop op een knooppuntstation en speling in de dienstregeling.ArcticWolf schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:05:
[...]
Tussen Zwolle - Amersfoort en Utrecht krijgt de sprinter naar mijn weten altijd de voorkeur boven de IC en terecht aangezien de sprinters de meeste haltes aandoen en je kans om thuis te komen ook het grootst is. Er zijn wel trajecten waar de IC's voorrang krijgen maar het hangt dus echt af van welk traject, welke tijd, welke impact.
Gelukkig gaat er in de winter nooit rollend materieel defect, vinden er nooit werkzaamheden aan de infra plaats waarvoor die wissels nodig zijn, is er geen videoschouw nodig...mr thee schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:59: