Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 138 ... 163 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hoevenpe schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:28:
[...]

Als ze nu weer gaan staken heb je de publieke opinie echt op de kast, wanneer is het een keer goed genoeg? :?
Dat weet niemand meer op dit moment... }:O

De stakingen waren voor niks blijkbaar, maar de onderhandelaars zijn nu ineens wel akkoord? Daar zit de grootste woede op dit moment.. hoe kun je na 5 maanden gaan staken en dan na 6 maanden met een slechter resultaat aankomen dan het resultaat van 2 maanden geleden?

Geen idee hoe dit gaat lopen, maar iemand gaat heel erg door het stof... nieuwe stakingen verwacht ik niet 123, al is er wel een kans dat heel ProRail breed dit keer wel het werk stil legt. Zoals ik al eerder zei, nog nooit eerder meegemaakt dit... schaam me ook kapot naar het publiek en iedereen die last heeft gehad van de stakingen (heb er zelf ook last van gehad), dit had nooit zo mogen verlopen. :-(

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:05
LA-384 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:34:
We willen komend weekend met 5 personen naar Dusseldorf gaan met de trein. Aanvankelijk dacht ik gewoon 5 kaartjes te kopen via https://www.nsinternational.com/nl/treintickets-v3/#/search

Echter kwam ik nu het "SchönerTagTicket NRW" op het spoor ( :') )
Lijkt voor een vaste prijs onbeperkt gebruik van OV in Nordrhein-westfalen voor max 5 personen.

Is iemand hier daarmee bekend? Geldt dat kaartje ook al vanaf een treinstation in Nederland bijvoorbeeld? We gaan via Venlo richting Duitsland.
Geldt vanaf venlo, kan je in elke ov app van duitsland kopen (DB navigator, of bijvoorbeeld de rheinbahn app omdat DB navigator het bestaan van venlo ontkent bij aankoop van VRR tickets) en in de kaartjesautomaat op venlo, al is de overstap best krap als de trein in uitzonderlijke gevallen optijd komt.

Hou er wel rekening mee dat last minute uitvsl op het moment extreem hoog is, op sommige dagen rijden de helft van de treinen niet. Minstens een uur marge in de reisplannen is aan te raden, en mocht je bijvoorbeeld in monchengladbach stranden heb je wel aanspraak op de mobiliteitsgarantie met 30€/pp taxivergoeding achteraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11
vrilly schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:54:
[...]

Geldt vanaf venlo, kan je in elke ov app van duitsland kopen (DB navigator, of bijvoorbeeld de rheinbahn app omdat DB navigator het bestaan van venlo ontkent bij aankoop van VRR tickets) en in de kaartjesautomaat op venlo, al is de overstap best krap als de trein in uitzonderlijke gevallen optijd komt.

Hou er wel rekening mee dat last minute uitvsl op het moment extreem hoog is, op sommige dagen rijden de helft van de treinen niet. Minstens een uur marge in de reisplannen is aan te raden, en mocht je bijvoorbeeld in monchengladbach stranden heb je wel aanspraak op de mobiliteitsgarantie met 30€/pp taxivergoeding achteraf
Ontzettend bedankt voor de verduidelijking!

Je geeft aan dat er veel uitval is, weet je ook waarom dat is? We kozen voor trein vanwege gemak, maar uitval is juist frustratie.

En weet je ook hoe dit werkt in het OV in Düsseldorf? Hier in Nederland hebben veel stations poortjes waar je je kaartje scant, maar als we 1 groepskaart hebben, hoe komen we dan met 5 in de metro bijvoorbeeld? Of hebben ze daar geen poortjes?

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 04-12-2024 06:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:04

Snow_King

Konijn is stoer!

LA-384 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 05:04:
[...]

Je geeft aan dat er veel uitval is, weet je ook waarom dat is? We kozen voor trein vanwege gemak, maar uitval is juist frustratie.

En weet je ook hoe dit werkt in het OV in Düsseldorf? Hier in Nederland hebben veel stations poortjes waar je je kaartje scant, maar als we 1 groepskaart hebben, hoe komen we dan met 5 in de metro bijvoorbeeld? Of hebben ze daar geen poortjes?
Metro in Dusseldorf heeft geen poortjes.

De trein van Venlo naar Duitsland is echt uitermate slecht. Ik heb geen idee waarom, maar iedere keer als ik weer op station Venlo loop zie ik weer dat die trein vertraging heeft. Beschamend is het, echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:59
[...]
Hier in Nederland hebben veel stations poortjes waar je je kaartje scant, maar als we 1 groepskaart hebben, hoe komen we dan met 5 in de metro bijvoorbeeld? Of hebben ze daar geen poortjes?
Duitsland is het land zonder poortjes :)
Zelfs in Berlijn bijvoorbeeld zijn er nergens poortjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Snow_King schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:14:
[...]

Metro in Dusseldorf heeft geen poortjes.

De trein van Venlo naar Duitsland is echt uitermate slecht. Ik heb geen idee waarom, maar iedere keer als ik weer op station Venlo loop zie ik weer dat die trein vertraging heeft. Beschamend is het, echt.
Laten we hopen dat het dit weekend meevalt. Beetje vertraging is nog niet zo erg, maar een uur moeten wachten op een volgende trein of bus is dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:24
LA-384 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:58:
[...]

Laten we hopen dat het dit weekend meevalt. Beetje vertraging is nog niet zo erg, maar een uur moeten wachten op een volgende trein of bus is dat wel.
Je ziet het verkeerd, dat is de charme van het reizen met het OV :+

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:12
LordSinclair schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:59:
[...]

Je ziet het verkeerd, dat is de charme van het reizen met het OV :+
Inderdaad, zoals de NS het zegt tegen haar (kantoor)medewerkers, ‘als de trein druk neem je de volgende, zo kan jij nog genieten van het station’, zo moet je ook naar vertraging kijken, kan je mooi nog even genieten van een buitenlands station :+
LordSinclair schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:00:
[...]

Dat verklaard waarom drukke treinen worden opgeheven.. het personeel wacht op de volgende :D
heel scherp, kleine nuancering toegevoegd :)

[ Voor 24% gewijzigd door Kassad op 04-12-2024 10:10 ]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:09:
Amersfoort: x.48 aankomst IC, x. vertrek sprinter x.12 (24 minuten)
Amersfoort Schothorst: x.51 aankomst IC, x.16 (23 minuten)

In beide gevallen gewoon een hele lange overstaptijd (bijna de maximale gezien de 30minuten frequentie van beide treinen).
Slechtere overstappen komen helaas vaker voor lijkt het:

Tussen Geldermalsen en Utrecht reden de sprinters vroeger netjes om het kwartier. Toen kwam Randstadspoor met de belofte van elke tien minuten een stoptrein. Tot corona is in de 'brede spits' daadwerkelijk een 10 minuten schema gereden, daarna is de extra trein vervallen met als gevolg maximaal 20 minuten wachten op één van de drukste stoptrein trajecten van het land (10-20-10-20).

Breng de extra sprinters terug, maak er 3x Tiel en 3x Den Bosch van of ga tenminste naar het oorspronkelijke schema (15-15-15-15). Twintig minuten wachten is gevoelsmatig (te) lang.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:51
LA-384 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:34:
We willen komend weekend met 5 personen naar Dusseldorf gaan met de trein. Aanvankelijk dacht ik gewoon 5 kaartjes te kopen via https://www.nsinternational.com/nl/treintickets-v3/#/search

Echter kwam ik nu het "SchönerTagTicket NRW" op het spoor ( :') )
Lijkt voor een vaste prijs onbeperkt gebruik van OV in Nordrhein-westfalen voor max 5 personen.

Is iemand hier daarmee bekend? Geldt dat kaartje ook al vanaf een treinstation in Nederland bijvoorbeeld? We gaan via Venlo richting Duitsland.
Is een prima en goedkoop kaartje ook geldig voor metro en bus in heel NRW en geldig vanaf Venlo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:24
Kassad schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:20:
[...]

Inderdaad, zoals de NS het zegt tegen haar medewerkers, ‘als de trein druk neem je de volgende, zo kan jij nog genieten van het station’, zo moet je ook naar vertraging kijken, kan je mooi nog even genieten van een buitenlands station :+
Dat verklaard waarom drukke treinen worden opgeheven.. het personeel wacht op de volgende :D

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:05
[...]

Werkzaamheden oberhausen-emmerich, die 2 jaar lang duren. De spoor tussen venlo en viersen is daardoor compleet overbelast met goederentreinen.
In de periodes dat de werkzaamheden daar compleet de spoor blokkeren(±16 weken in verschillende periodes, gelukkig niet deze december) wordt de RE13 compleet vervangen met een snelbus en stopbus die beiden nergens op aansluiten

Buiten deze weken worden er nog steeds veel goederentreinen omgeleid en tot 2026 hebben ze absolute prioriteit, zodra er teveel vertraging bij goederen is en het niet volgens plan loopt wordt de RE13 als eerste geannuleerd om meer rijpaden te creëren

Er is sinds dit jaar wel een alternatieve verbinding, ongeveer :25 elk uur vanuit venlo met de bus naar Aldekerke, en dan daar overstappen op de trein naar Düsseldorf via krefeld. Duurt 20 minuten langer maar is een goede alternatief als de RE13 uitvalt. Deze reisadvies staat als het goed is ook in de DB navigator app

Eurobahn zet ook bussen in als er minstens 2 treinen achter elkaar worden geannuleerd, maar dit is geen goed idee als er geen snelbus rijdt, je bent anderhalfuur onderweg naar Mönchengladbach op slakkentempo :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
vrilly schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:01:
[...]

Werkzaamheden oberhausen-emmerich, die 2 jaar lang duren.
Dat is toch wel een op-en-top Duits project, even 80 weken 'sperrung' :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:12
Och, dat is niks, volgend jaar ligt de Wunderline er 10 jaar uit... ;)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:29
hoevenpe schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:28:
[...]

Tussen Geldermalsen en Utrecht reden de sprinters vroeger netjes om het kwartier. Toen kwam Randstadspoor met de belofte van elke tien minuten een stoptrein. Tot corona is in de 'brede spits' daadwerkelijk een 10 minuten schema gereden, daarna is de extra trein vervallen met als gevolg maximaal 20 minuten wachten op één van de drukste stoptrein trajecten van het land (10-20-10-20).

Breng de extra sprinters terug, maak er 3x Tiel en 3x Den Bosch van of ga tenminste naar het oorspronkelijke schema (15-15-15-15). Twintig minuten wachten is gevoelsmatig (te) lang.
Ik weet niet hoe het in de rest van het land is, maar heb altijd het idee dat ik erg pech heb met overstaptijden.

Velp - Wolfheze, 29 minuten wachten, andersom zelfs 30 minuten. Op 16 minuten in de trein.
Velp - Lunteren, 37 minuten wachten, andersom 29 minuten, Op 29/30 minuten in de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 23:31
coyote1980 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:06:
Och, dat is niks, volgend jaar ligt de Wunderline er 10 jaar uit... ;)
Dat zijn ook geen werkzaamheden. In Nederland zal dat ook lang duren voor zulke afgelegen gebieden.

Ik begrijp eigenlijk niet dat ze niet eerst de lijn naar Viersen verdubbeld hebben zodat er veel meer capaciteit is. al is er in Brabant ook niet genoeg ruimte meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:37

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

noppus schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:10:
[...]

Ik weet niet hoe het in de rest van het land is, maar heb altijd het idee dat ik erg pech heb met overstaptijden.

Velp - Wolfheze, 29 minuten wachten, andersom zelfs 30 minuten. Op 16 minuten in de trein.
Velp - Lunteren, 37 minuten wachten, andersom 29 minuten, Op 29/30 minuten in de trein.
Je hebt de pech dat dit geen populaire verbinding is. Dus staat die onderaan in het lijstje bij het plannen van de perronruimte in Arnhem (bij het maken van de dienstregeling dus).

Bovendien is Arnhem - Utrecht (waar Wolfheze langs ligt) best een druk traject, met ETMET naar Schiphol, de IC naar Den Helder, de ICE, de sprinter naar Ede-Wageningen (die jij dus neemt) en wat goederenpaden.

Een oplossing zou zijn om de sprinter Ede-Wageningen - Arnhem CS door te trekken naar Zutphen. Maar de vervoersvraag Arnhem - Zutphen wordt nu al goed bediend en op Zutphen is onvoldoende perroncapaciteit voor nóg een kerende trein.

De bestaande sprinter tussen Arnhem en Zutphen verleggen zodat hij naar Ede-Wageningen rijdt (in plaats van Nijmegen > Elst > Wijchen) is contraproductief - dat is namelijk een hele populaire verbinding.

Maar als je naar Wolfheze moet, dan kun je beter in Arnhem uitstappen en op de regiotrolley (lijn 352) stappen. Dan ben je in pakweg een kwartiertje in Wolfheze, en die bus rijdt (als ik me niet vergis) om de 15 minuten in de spits.

Lunteren kun je beter doen door de IC naar Veenendaal-De Klomp te nemen en daar over te stappen op de buurtbus (505 meen ik). Dan heb je die lange overstap niet, en ben je er sneller.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:41:
Lunteren kun je beter doen door de IC naar Veenendaal-De Klomp te nemen en daar over te stappen op de buurtbus (505 meen ik). Dan heb je die lange overstap niet, en ben je er sneller.
Buurtbus is toch zo'n bel-constructie?

Dat gebruikt toch niemand voor woon-werkverkeer, leuk voor ouderen met genoeg tijd/flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
hoevenpe schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:47:
[...]

Dat gebruikt toch niemand voor woon-werkverkeer, leuk voor ouderen met genoeg tijd/flexibiliteit.
Dat heet een belbus, buurtbus is een busje, waar een vrijwilliger op rijdt. Hier in Brabant rijden die meestal elk uur of elke 2 uur doordeweeks. In het weekend soms ook, maar veel lijnen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

hoevenpe schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:47:
[...]

Nee, althans hier niet.

Het is een Mercedes Sprinter-busje van RRReis (lokale busmaatschappij) die een normale dienstregeling rijdt. Het verschil is dat er een vrijwilliger op rijdt.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:59
[...]

Je hebt de pech dat dit geen populaire verbinding is. Dus staat die onderaan in het lijstje bij het plannen van de perronruimte in Arnhem (bij het maken van de dienstregeling dus).

Bovendien is Arnhem - Utrecht (waar Wolfheze langs ligt) best een druk traject, met ETMET naar Schiphol, de IC naar Den Helder, de ICE, de sprinter naar Ede-Wageningen (die jij dus neemt) en wat goederenpaden.

Een oplossing zou zijn om de sprinter Ede-Wageningen - Arnhem CS door te trekken naar Zutphen. Maar de vervoersvraag Arnhem - Zutphen wordt nu al goed bediend en op Zutphen is onvoldoende perroncapaciteit voor nóg een kerende trein.
Leuke achtergrond!

Voor mijn gevoel is er veel latente vraag voor een directe sprinter Utrecht - Arnhem. Want het is een heel druk traject, maar de huidige sprinter Arnhem - Ede is toch een beetje treurig. Maar ik heb ook geen idee hoe dat ingepast zou moeten worden. Misschien als vleugeltrein, koppelen aan de andere sprinter te Maarn? :+ Of misschien iets met "virtual coupling"?

Bruteforce kan altijd natuurlijk: viersporigheid. Maar daar heeft ArticWolf al het nodige over verteld.

Ik snap best dat de huidige oplossing logisch is, maar tegelijk zijn dit soort sprinters / overstaptijden voor mij wel een een soort symbool voor suboptimaal OV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noppus
[...]

De bestaande sprinter tussen Arnhem en Zutphen verleggen zodat hij naar Ede-Wageningen rijdt (in plaats van Nijmegen > Elst > Wijchen) is contraproductief - dat is namelijk een hele populaire verbinding.

Maar als je naar Wolfheze moet, dan kun je beter in Arnhem uitstappen en op de regiotrolley (lijn 352) stappen. Dan ben je in pakweg een kwartiertje in Wolfheze, en die bus rijdt (als ik me niet vergis) om de 15 minuten in de spits.

Dank voor het meedenken.

Maar de bus langs Wolfheze rijdt ook echt LANGS Wolfheze, op 2,5 km van het dorp. (en ik moet nog een stukje noordelijker zijn, net boven het spoor).

De buurtbus via De Klomp gaat 2 minuten, of 3 minuten sneller, afhankelijk van de reisrichting. Dan zit ik toch liever in een trein.

Een overstap/combinatie bus en trein is tarieftechnisch ook erg ongunstig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

marcop23 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:17:
[...]

Leuke achtergrond!

Voor mijn gevoel is er veel latente vraag voor een directe sprinter Utrecht - Arnhem. Want het is een heel druk traject, maar de huidige sprinter Arnhem - Ede is toch een beetje treurig. Maar ik heb ook geen idee hoe dat ingepast zou moeten worden. Misschien als vleugeltrein, koppelen aan de andere sprinter te Maarn? :+ Of misschien iets met "virtual coupling"?

Bruteforce kan altijd natuurlijk: viersporigheid. Maar daar heeft ArticWolf al het nodige over verteld.

Ik snap best dat de huidige oplossing logisch is, maar tegelijk zijn dit soort sprinters / overstaptijden voor mij wel een een soort symbool voor suboptimaal OV.
Het probleem is dat er geen ruimte is. De sprinter Arnhem - Ede Wageningen doortrekken, zou betekenen dat die in het pad van de sprinter Rhene - Utrecht komt.

Vleugelen zou kunnen, maar koppelen/ontkoppelen aan een perron op de vrije baan (zoals Maarn) is niet handig.

De Sprinter Ede-Wageningen - Arnhem rijdt vooral om Wolfheze en Oosterbeek te ontsluiten - als je van Arnhem naar Ede-Wageningen wil, zijn er frequentere en snellere oplossingen namelijk, in de vorm van een IC die om de 10 minuten rijdt, en een tweede IC die ieder half uur rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:55
cazzer22 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:13:
[...]
Ik begrijp eigenlijk niet dat ze niet eerst de lijn naar Viersen verdubbeld hebben zodat er veel meer capaciteit is. al is er in Brabant ook niet genoeg ruimte meer.
Omdat dat geld kost, en financieel zit Duitsland aardig krap sinds 1989.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

marcop23 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:17:
[...]

Leuke achtergrond!

Voor mijn gevoel is er veel latente vraag voor een directe sprinter Utrecht - Arnhem.
Die is afgeschaft toen daar elk kwartier een intercity ging rijden, ergens rond de eeuwwisseling.
En sinds die tijd hoort viersporigheid Utrecht - De Haar op de agenda te staan, maar met het steeds maar weer wel/niet/wel/niet van de HSL-Oost is daar ook nooit serieus naar gekeken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maasluip schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:55:
[...]

Die is afgeschaft toen daar elk kwartier een intercity ging rijden, ergens rond de eeuwwisseling.
En sinds die tijd hoort viersporigheid Utrecht - De Haar op de agenda te staan, maar met het steeds maar weer wel/niet/wel/niet van de HSL-Oost is daar ook nooit serieus naar gekeken.
Maarn - de Haar 4-sporig heb ik 3 jaar geleden nog onderzocht, Halte Maarn zou dan verplaatst worden en er zou ca. 6 km 4 sporen gebouwd worden, gaat niet door.

Driebergen - Zeist en de Haar versnellen staat nog wel op de planning geloof ik, die heb ik vorig jaar onderzocht en ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-10 13:06
Wat houdt versnellen tussen Driebergen en de Haar in? Blokverdichting en snellere wissels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
hoevenpe schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:28:
[...]

15-15-15-15 gaat niet als de intercities op hetzelfde stuk 10-10-10-10-10-10 rijden. Ik ken de situatie niet precies, maar ik vermoed dat de sprinter heel kort achter de intercity zit op het tweesporige stuk. En zodra je van het tweesporige stuk afkomt zit de volgende intercity je alweer in de nek te hijgen. Dit is het nadeel van zes keer per uur een intercity gecombineerd met vier keer per uur een sprinter. Heb er zelf ook last van, de sprinters richting Breukelen vertrekken vanaf Utrecht om 08 en 18, en dan 20 minuten niks.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
handoff schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:51:
Wat houdt versnellen tussen Driebergen en de Haar in? Blokverdichting en snellere wissels?
Yep, niet echt blokverdichting maar snellere wissels en daardoor sneller vrij rijden van de blokken (wel andere seinsturingen).

Heb daar destijds ook rij en opvolgtijd berekeningen voor gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Rijtijd Sprinter Maarn – De Haar aansluiting bestaand: 6’31”
Rijtijd Sprinter Maarn – De Haar aansluiting nieuw: 6’28”
Delta: 3 seconden winst

Opvolgtijd SPR - IC Maarn – De Haar aansluiting bestaand: 1’57” (vertrek vanaf Maarn)
Opvolgtijd SPR - IC Maarn – De Haar aansluiting nieuw: 1’36” (vertrek vanaf Maarn)
Delta: 21 seconden winst

Rijtijd  Sprinter De Haar aansluiting – Maarn bestaand: 6’18”
Rijtijd  Sprinter De Haar aansluiting – Maarn nieuw: 6’05”
Delta: 13 seconden winst

Opvolgtijd IC – SPR De Haar aansluiting – Maarn bestaand: 2’44” (aankomst op Maarn)
Opvolgtijd IC – SPR De Haar aansluiting – Maarn nieuw: 2’31” (aankomst op Maarn)
Delta: 13 seconden winst

Dbz O - W op groen 
Rijtijd Sprinter Maarn – Driebergen-Zeist bestaand binnenkomst op Groen: 2’40”
Rijtijd Sprinter Maarn – Driebergen-Zeist nieuw binnenkomst op Groen: 2’28”
Delta: 12 seconden winst

Dbz O - W op rood 
Rijtijd Sprinter Maarn – Driebergen-Zeist bestaand binnenkomst op Rood: 3’06”
Rijtijd Sprinter Maarn – Driebergen-Zeist nieuw binnenkomst op Rood: 3’15”
Delta: 9 seconden verlies

Dbz W-O op groen
Rijtijd Sprinter Bunnik – Driebergen-Zeist bestaand binnenkomst op Groen: 5’09” (vertrek vanuit Bunnik en vertrek Dbz)
Rijtijd Sprinter Bunnik – Driebergen-Zeist nieuw binnenkomst op Groen: 4’48” (vertrek vanuit Bunnik en vertrek Dbz)
Delta: 21 seconden winst

Dbz W-O op rood
Rijtijd Sprinter Bunnik – Driebergen-Zeist bestaand binnenkomst op Rood: 3’47” (vertrek uit Bunnik – stop Dbz)
Rijtijd Sprinter Bunnik – Driebergen-Zeist nieuw binnenkomst op Rood: 3’55” (vertrek uit Bunnik – stop Dbz)
Delta: 8 seconden verlies

Verlies bij binnenkomst op rood is normaal onder ATB-EG helaas maar dat was ook alleen maar ter indicatie, het ging er voornamelijk om dat de binnenkomst bij groen zou verbeteren omdat de sprinters nogal vroeg moeten remmen naar 80km/u.
En ja die paar seconden lijkt weinig, maar kan net het verschil maken in het dienstregeling ontwerp aangezien het dan best kan zijn dat een trein ineens in een andere minuut valt waardoor een andere trein weer in een ander pad gepland kan worden, maar dat is niet mijn expertise.

Heb na oplevering aan de projectmanager er niks meer van gehoord, maar goed ook dat is normaal in mijn werk :+ dus wie weet...

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 04-12-2024 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
basdv schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:08:
[...]

15-15-15-15 gaat niet als de intercities op hetzelfde stuk 10-10-10-10-10-10 rijden. Ik ken de situatie niet precies, maar ik vermoed dat de sprinter heel kort achter de intercity zit op het tweesporige stuk. En zodra je van het tweesporige stuk afkomt zit de volgende intercity je alweer in de nek te hijgen. Dit is het nadeel van zes keer per uur een intercity gecombineerd met vier keer per uur een sprinter. Heb er zelf ook last van, de sprinters richting Breukelen vertrekken vanaf Utrecht om 08 en 18, en dan 20 minuten niks.
Ik vraag me soms weleens af of dat elke tien minuten een trein niet meer kwaad doet dan goed. Is het niet beter om in die gevallen ieder kwartier te gaan rijden, maar met grotere capaciteit? Dat sluit dan beter aan op de halfuursdiensten en voorkomt problemen zoals hierboven. Daarnaast spaar je er ook wat personeel mee uit en dat lijkt me met de huidige arbeidsmarkt ook niet per se slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Krijg nou wat, ik wil die SchönesTagTicket bestellen, staat die ineens niet meer in de lijst als mogelijke tickets. Op de pc krijg ik ook telkens foutmeldingen te zien :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
LA-384 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:57:
Krijg nou wat, ik wil die SchönesTagTicket bestellen, staat die ineens niet meer in de lijst als mogelijke tickets. Op de pc krijg ik ook telkens foutmeldingen te zien :/
Vijf personen: https://www.bahn.de/angeb...s/schoener-tag-ticket-nrw

Één persoon: https://www.bahn.de/angeb...choener-tag-ticket-single

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Commendatore schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:20:
[...]

Ik vraag me soms weleens af of dat elke tien minuten een trein niet meer kwaad doet dan goed. Is het niet beter om in die gevallen ieder kwartier te gaan rijden, maar met grotere capaciteit? Dat sluit dan beter aan op de halfuursdiensten en voorkomt problemen zoals hierboven. Daarnaast spaar je er ook wat personeel mee uit en dat lijkt me met de huidige arbeidsmarkt ook niet per se slecht.
4/4 (4 IC's / 4 sprinters per uur) was altijd de norm en toen kwam 6/4 (6 IC's en 4 sprinters per uur), maar dat past inderdaad helemaal niet goed binnen het net. 8/4 (8 IC's en 4 sprinters per uur) is nu de nieuwe ambitie maar aangezien PHS nog steeds op 6/4 is gericht (en niet meer gaat veranderen) moeten we nu eerst deze transitie afmaken en dan kunnen we als Nederland verder naar 8/4.
Dan kun je ook symmetrisch snijden in de dienstregeling in dal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Gelukt! ik zat op de rheinbahn website en app te kijken, maar na wat pielen is het geregeld. Gek dat het er niet bij komt te staan wanneer je je reis selecteert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
basdv schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:08:
15-15-15-15 gaat niet als de intercities op hetzelfde stuk 10-10-10-10-10-10 rijden. Ik ken de situatie niet precies, maar ik vermoed dat de sprinter heel kort achter de intercity zit op het tweesporige stuk. En zodra je van het tweesporige stuk afkomt zit de volgende intercity je alweer in de nek te hijgen. Dit is het nadeel van zes keer per uur een intercity gecombineerd met vier keer per uur een sprinter.
Dan moet je ook 6 sprinters rijden, zodat dat netjes aansluit. Elke 20 minuten en sprinter naar Tiel en naar Den Bosch is geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:07:
[...]

Yep, niet echt blokverdichting maar snellere wissels en daardoor sneller vrij rijden van de blokken (wel andere seinsturingen).

Heb daar destijds ook rij en opvolgtijd berekeningen voor gemaakt:
Heb je ook wel eens berekeningen gemaakt naar tijden die je kunt rijden met viersporigheid? Dus IC's en sprinters die elkaar niet in de weg zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Overheid wil in 2026 een intercity-verbinding met Düsseldorf

Als het aan het Rijk, de provincie Noord-Brabant, Limburg en de gemeente Venlo ligt, komt er in 2026 een intercity-verbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf.

Volgens de plannen van het Rijk moet deze trein in 2026 gaan rijden, wat eerder is dan oorspronkelijk gepland. Hiervoor moet ProRail in Venlo aanpassingen aan het spoor uitvoeren. Deze aanpassingen stonden oorspronkelijk pas voor 2028 op de planning. De spoorbeheerder onderzoekt momenteel of 2026 haalbaar is met tijdelijke maatregelen.
Wonende in Venlo ben ik hier blij om:

- Extra IC richting Eindhoven!
- Een IC naar Dusseldorf om daar op de ICE te kunnen stappen
- Hopelijk ook sneller met de trein naar en van Dusseldorf Airport

Weet iemand welke aanpassingen er precies gemaakt moeten worden op het station in Venlo om dit mogelijk te maken en welk materieel er gaat rijden dan? ICNG of een DB trein?

Als in het weekend de RE13 vanuit Duitsland Venlo binnen komt rijden stappen daar echt honderden mensen uit die inkopen komen doen in Venlo. Echt bizar hoe druk het hier in het weekend is met de auto en trein.

[ Voor 9% gewijzigd door Snow_King op 05-12-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Snow_King schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:43:
[...]

Weet iemand welke aanpassingen er precies gemaakt moeten worden op het station in Venlo om dit mogelijk te maken en welk materieel er gaat rijden dan? ICNG of een DB trein?

Als in het weekend de RE13 vanuit Duitsland Venlo binnen komt rijden stappen daar echt honderden mensen uit die inkopen komen doen in Venlo. Echt bizar hoe druk het hier in het weekend is met de auto en trein.
Het was sowieso al de bedoeling om in 2026 met Arriva de Maas-Wupper-Express te gaan rijden. Voor zover ik weet speelt NS geen rol in dit verhaal. Zal wel een flirtje worden.

https://www.l1nieuws.nl/n...intercity-naar-dusseldorf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
@Snow_King Reken jezelf niet te rijk, ik heb eerder altijd begrepen dat de RE13 door gaat rijden naar Eindhoven, als zijnde een IC. Dus ik verwacht dat het hier ook over deze doortrekking gaat.

Heel mooi als dat eerder kan gaan gebeuren, ben ook benieuwd waar die trein in Eindhoven C gaat keren; normaal komt alles dat eindigd in Eindhoven vanuit het westen, en kan het direct doorrijden naar het opstelterrein. Hier moest ook dacht ik nog wat voor gedaan worden. Weet iemand wat de oplossing ging worden en of dat al gedaan is?

Overigens, Eindhoven - Dusseldorf 215 km? Wat voor een belachelijke omweg gaat die trein nemen? :9

[ Voor 8% gewijzigd door cazzer22 op 05-12-2024 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maasluip schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:13:
[...]

Heb je ook wel eens berekeningen gemaakt naar tijden die je kunt rijden met viersporigheid? Dus IC's en sprinters die elkaar niet in de weg zitten.
Dat heeft weinig nut (ze zijn er wel hoor maar niet door mij gemaakt), iedereen weet dat die wens er is en welke voordelen het met zich meebrengt, maar er is nu al 3x geprobeerd geld voor een volledig viersporigheid te krijgen en het antwoord is 3x nee geweest. Maarn - De Haar viersporig maken is nog een optie inderdaad, alleen ook daar geldt dat er niet meer reizigers komen als het gebouwd wordt. Dus je business-case is nergens op gebaseerd, even simpel gezegd.

Het grote nadeel van een volledig viersporig Utrecht - Arnhem is dat er ook op Arnhem 2 perronsporen bij moeten komen anders kan je geen gebruik maken van de extra capaciteit die beschikbaar komt. Het nadeel is dat Arnhem helemaal ingepakt is, dus het idee in 2019 was om 2 perronsporen ondergronds te bouwen en door te trekken t/m Velperbroek aansluiting (die moet dan ook ongelijkvloers worden), maar goed dat kost ook enkele miljarden.

Het kost gewoon erg veel geld terwijl er geen significante reizigersgroei ontstaat door het te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Er moeten wat wissels weg, seinen verplaatst worden en perrons verlengd worden (4A en 4B) en de bovenleiding moet aangepast worden zodat de trein van spanning kan wisselen.
ProRail zit niet echt te wachten op deze verbinding, laat hem lekker kopmaken in Venlo 8)7 Eindhoven wordt er ook niet beter op zo.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 05-12-2024 10:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cazzer22
ArcticWolf schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:15:
[...]

Er moeten wat wissels weg, seinen verplaatst worden en perrons verlengd worden (4A en 4B) en de bovenleiding moet aangepast worden zodat de trein van spanning kan wisselen.
ProRail zit niet echt te wachten op deze verbinding, laat hem lekker kopmaken in Venlo 8)7 Eindhoven wordt er ook niet beter op zo.
Beetje een non-argument als je het mij vraagt. De ICE eindigt ook niet in Arnhem waar een net opstelterrein ligt, en het de nationale verbindingen niet in de weg zal zitten richting Amsterdam.

Eindhoven C is gewoon een belangrijker station, en zal voor veel reizigers een overstap op Venlo wegnemen. Laten we eens routes aanbieden die de reizigers helpen in plaats van de reizigers zo te vormen dat ze extra overstappen accepteren omdat het ProRail beter uitkomt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Precies dit. De huidige overstap in Venlo is echt verschrikkelijk dus een oplossing is hier erg wenselijk. Doortrekken naar Eindhoven haalt de hele overstap eruit.

Overigens verbaast het mij wel dat er nu wordt gesteld dat de verbinding gepland was in 2028. Bij het verlenen van de concessie was deze nog gepland in 2025, maar doordat de vervoerder niet tijdig over voldoende materieel zou beschikken was het toen uitgesteld tot 2026. Zie https://www.treinreiziger...ter-start-als-vervoerder/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

cazzer22 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:54:
@Snow_King Reken jezelf niet te rijk, ik heb eerder altijd begrepen dat de RE13 door gaat rijden naar Eindhoven, als zijnde een IC. Dus ik verwacht dat het hier ook over deze doortrekking gaat.

Heel mooi als dat eerder kan gaan gebeuren, ben ook benieuwd waar die trein in Eindhoven C gaat keren; normaal komt alles dat eindigd in Eindhoven vanuit het westen, en kan het direct doorrijden naar het opstelterrein. Hier moest ook dacht ik nog wat voor gedaan worden. Weet iemand wat de oplossing ging worden en of dat al gedaan is?

Overigens, Eindhoven - Dusseldorf 215 km? Wat voor een belachelijke omweg gaat die trein nemen? :9
De RE13... Brrrr, ik hoop dat het echt een betrouwbaardere verbinding wordt!

Die 215km is denk ik wat ongelukkig geschreven, want de RE13 rijd vanaf Hamm naar Venlo en dus eventueel door naar Eindhoven dan straks. Dat is 215km. Eindhoven <> Hamm is met de auto 191km, dus dan kan die 215km wel kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cazzer22 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:27:
[...]

Beetje een non-argument als je het mij vraagt. De ICE eindigt ook niet in Arnhem waar een net opstelterrein ligt, en het de nationale verbindingen niet in de weg zal zitten richting Amsterdam.

Eindhoven C is gewoon een belangrijker station, en zal voor veel reizigers een overstap op Venlo wegnemen. Laten we eens routes aanbieden die de reizigers helpen in plaats van de reizigers zo te vormen dat ze extra overstappen accepteren omdat het ProRail beter uitkomt. ;)
De prognose van CM is dat deze trein sowieso erg leeg zal zijn en blijven tussen Venlo en Eindhoven. Dit is puur politiek erdoorheen geramd, maar we gaan het meemaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
cazzer22 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:27:
[...]

Zie hier de mismatch tussen landelijke en regionale overheden. Een regionale overheid wil iets maar heeft de landelijke overheid nodig om het voor elkaar te boksen die z'n radar totaal niet op OV heeft staan.
Gevolg is dat het allemaal weer niet kan of met moeite, want geld is er vaak niet.. lees de prio's liggen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
ArcticWolf schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:48:
[...]

De prognose van CM is dat deze trein sowieso erg leeg zal zijn en blijven tussen Venlo en Eindhoven. Dit is puur politiek erdoorheen geramd, maar we gaan het meemaken.
Het zal voor mij zorgen dat ik niet meer een uur eerder in Venlo zal zijn om treinuitval te compenseren, maar een half uur of 15 minuten eerder in Eindhoven C, mits de RE13 wel betrouwbaarder wordt. Nu is het een gok, en Venlo is niet een heel toffe plek om lang te wachten.

Of hij vol zal zijn of niet kan ik niet inschatten, ik ken hem alleen vanaf Venlo. Maar ik denk dat hij wel zijn waarde zal hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-10 13:00
Je moet het helemaal niet willen dat een trein die uit Duitsland komt verder het binnenland in rijdt. Dat ding gaat altijd te laat zijn en dat kun je niet echt niet gebruiken op dat baanvak. Gewoon lekker in Venlo laten keren waar het niemand in de weg zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cazzer22 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:51:
[...]

Het zal voor mij zorgen dat ik niet meer een uur eerder in Venlo zal zijn om treinuitval te compenseren, maar een half uur of 15 minuten eerder in Eindhoven C, mits de RE13 wel betrouwbaarder wordt. Nu is het een gok, en Venlo is niet een heel toffe plek om lang te wachten.

Of hij vol zal zijn of niet kan ik niet inschatten, ik ken hem alleen vanaf Venlo. Maar ik denk dat hij wel zijn waarde zal hebben.
Je moet alsnog een apart kaartje kopen voor deze trein, in ieder geval dat was destijds het uitgangspunt omdat deze route geen NS concessie is.
ed1703 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:49:
[...]

Zie hier de mismatch tussen landelijke en regionale overheden. Een regionale overheid wil iets maar heeft de landelijke overheid nodig om het voor elkaar te boksen die z'n radar totaal niet op OV heeft staan.
Gevolg is dat het allemaal weer niet kan of met moeite, want geld is er vaak niet.. lees de prio's liggen anders.
Bij Enschede wilt de regionale politiek ook de trein uit Gronau doortrekken naar Hengelo (en zelfs Zwolle), terwijl die overstap echt prima is. Probleem is dat het echt veel geld kost en dat de lokale politiek puur iets uit gevoel roept zonder concrete cijfers. Nu gaat CM een overstap onderzoek doen (want die gegevens zijn er niet) en er wordt een analyse gemaakt over mogelijk nieuwe reizigers vanuit of naar Duitsland als deze treinen doorgereden worden.

Maar stel je zelf de vraag, waarom 100 miljoen uitgeven aan ca. 1000 reizigers per dag?

De maatregelen voor de IC Eindhoven - Düsseldorf komen daar ook ongeveer op uit (Enschede idem). Daar kijkt de landelijke politiek naar en als ze 12,5 miljard euro voor Utrecht - Arnhem al veel vinden waar je het echt over tienduizenden reizigers per dag hebt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
ArcticWolf schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:58:
Maar stel je zelf de vraag, waarom 100 miljoen uitgeven aan ca. 1000 reizigers per dag?
Vergelijk het met de Lelylijn en het is een koopje, toch vindt een groot deel van Nederland dat dat een goede investering is.

De vraag is: willen we mensen daadwerkelijk op middellange afstanden de auto uit krijgen of is dat voor de buhne? Zo ja dan moet je hoogfrequente internationale betrouwbare alternatieven bieden, deze lijn zou dat kunnen zijn evenals het vervangen van de IC Enkhuizen-Heerlen door een IC Enkhuizen-Aken en de IC Zwolle-Roosendaal door een IC Zwolle-Antwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Bij Enschede wilt de regionale politiek ook de trein uit Gronau doortrekken naar Hengelo (en zelfs Zwolle), terwijl die overstap echt prima is. Probleem is dat het echt veel geld kost en dat de lokale politiek puur iets uit gevoel roept zonder concrete cijfers. Nu gaat CM een overstap onderzoek doen (want die gegevens zijn er niet) en er wordt een analyse gemaakt over mogelijk nieuwe reizigers vanuit of naar Duitsland als deze treinen doorgereden worden.

De maatregelen voor de IC Eindhoven - Düsseldorf komen daar ook ongeveer op uit (Enschede idem). Daar kijkt de landelijke politiek naar en als ze 12,5 miljard euro voor Utrecht - Arnhem al veel vinden waar je het echt over tienduizenden reizigers per dag hebt...
Tja..

Notabene staat dit in het eerdere regeerakkoord van Rutte III.
Dan willen andere provincies ook hun lijntjes binnenhengelen.

https://www.eerstekamer.n...ntwoord_op_vraag/document

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hoevenpe schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:05:
[...]

Vergelijk het met de Lelylijn en het is een koopje, toch vindt een groot deel van Nederland dat dat een goede investering is.

De vraag is: willen we mensen daadwerkelijk op middellange afstanden de auto uit krijgen of is dat voor de buhne? Zo ja dan moet je hoogfrequente internationale betrouwbare alternatieven bieden, deze lijn zou dat kunnen zijn evenals het vervangen van de IC Enkhuizen-Heerlen door een IC Enkhuizen-Aken en de IC Zwolle-Roosendaal door een IC Zwolle-Antwerpen.
Ik heb geen idee wat de overheid nu wilt, zelfs 1 miljard euro voor Knooppunt Hoevelaken - Barneveld is teveel en het staat hier echt letterlijk altijd vast. Van 6u 's ochtends tot 18u 's avonds....

Het lijkt wel of ze alleen maar aan het discussiëren zijn over wat er niet mogelijk is. Den Haag Centraal (loopt volgens mij al letterlijk 12 jaar) en Haarlem zijn ook van die projecten, lopen al jaren, moet van alles gebeuren: nee geen geld... 3 jaar later, wissels vallen uit elkaar; toch maar vervangen, weer 3 jaar later "er is misschien toch ergens geld...". Zijn de wissels net vernieuwd gaat het hele emplacement op de schop. Zelfde bij Venlo, moet van alles gebeuren: geen geld, je lost het maar op met een dubbeltje en een stuiver |:( ja hoe dan? Dan ligt het weer jaren stil en dan begint er weer iemand te miepen bij het ministerie of in de kamer.

IC Aken is helemaal een dom idee, die BuCa is zelfs geraamd op 300 miljoen en dan krijgt de concessie houder ook nog eens 10 miljoen euro per jaar om die trein te rijden :F hoezo met geld smijten. Ik ben net als @Extraxyz zwaar tegenstander om al die internationale treinen over HWSI te laten rijden, creëer een goede overstap dan ben je er ook, scheelt kopzorgen met de robuustheid van de dienstregeling en je bespaart er ook nog eens heel veel geld mee (want geld verdien je er niet mee).

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 05-12-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:36:
[...]
Ik ben net als @Extraxyz zwaar tegenstander om al die internationale treinen over HWSI te laten rijden, creëer een goede overstap dan ben je er ook, scheelt kopzorgen met de robuustheid van de dienstregeling en je bespaart er ook nog eens heel veel geld mee (want geld verdien je er niet mee).
Ik vind alleen de redenering "dat ding is altijd te laat, dus dat is niet handig dus doen we het maar niet" wel een hele slechte, want dan gaat je overstap waarschijnlijk ook om zeep. Als je met duitsland afspraken maakt over een trein, dan moet zoiets ook voldoen aan basisvoorwaarden. Of dat ding nu doorrijdt of niet, dat is eigenlijk helemaal niet zo relevant. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Het is niet alleen Venlo. Een RE + IC kan nu niet tussen Kaldenkirchen en Dülken vanwege het enkelspoor en alle goederentreinen. En daar gaat de komende 10 jaar echt geen verandering in komen dus dit is vooralsnog een luchtkasteel. Die RE13 naar Eindhoven is dus ook gewoon de doortrekking van de huidige RE13 met alle stops die die maakt. Je hoeft er niet meer voor in Venlo over te stappen maar wel in Eindhoven (goed, daar heb je dan wel het plezier van overstappen naar Den Haag en elk kwartier naar Utrecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:10:
[...]

Ik vind alleen de redenering "dat ding is altijd te laat, dus dat is niet handig dus doen we het maar niet" wel een hele slechte, want dan gaat je overstap waarschijnlijk ook om zeep. Als je met duitsland afspraken maakt over een trein, dan moet zoiets ook voldoen aan basisvoorwaarden. Of dat ding nu doorrijdt of niet, dat is eigenlijk helemaal niet zo relevant. :F
Wat versta jij onder basisvoorwaarden dan want dat begrijp ik niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:12:
[...]

Wat versta jij onder basisvoorwaarden dan want dat begrijp ik niet helemaal?
basisdienstregelingafspraken nakomen, op tijd rijden. Dat is gewoon essentieel, anders heeft een "goede overstap" ook weinig nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
@ArcticWolf Die IC-Aken heb ik ook nooit begrepen, het is een bestemming waar maar een paar reizigers hoeven te zijn. Om het te halen moet er wel een multicourante trein komen, omdat de laatste 15 km andere spanning op de draad heeft. Best zonde als je het mij vraagt. Dan is Venlo nog beter aangezien je er met 15kV terecht kan.

Trek die IC-Aken dan op zijn minst door naar Keulen, is heel zuidelijk Nederland veel beter aangesloten op het Duitse net, maar zal wel lastig zijn.

De kosten, ik weet niet of het daar wel aan licht. Ik geloof dat we meer een probleem in leiderschap hebben in Den Haag, ze durven geen besluiten te nemen, geld te investeren en kiezen in plaats daarvan voor eindeloze onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:16:
[...]

basisdienstregelingafspraken nakomen, op tijd rijden. Dat is gewoon essentieel, anders heeft een "goede overstap" ook weinig nut.
Daar worden nooit afspraken over gemaakt want die kunnen toch niet gegarandeerd of waargemaakt worden, in Duitsland heb je vaker van die monstervertragingen.

Bij dergelijk lange lijnvoeringen (gevlochten tussen andere lijnvoeringen) ontstaan gewoon problemen die niet 123 ondervangen kunnen worden. De IC Berlijn is ook zo'n trein met een grenspad van slechts 2 minuten... haalt die dat niet, dan wordt die een halfuur langs de kant gezet ergens. Worst-case haalt hij zijn retour pad niet en dan wordt de tegentrein dus ook nog eens geschrapt. Creëer je ergens een overstap dan wordt de bijstuur situatie minder kritisch en zal de trein waarschijnlijk meer punctueel worden en je hebt geen last van elkaars dienstregelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
ed1703 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:16:
[...]

Hoe wil je dat afdwingen? Dat ze in het geval van vertraging een treinstel met personeel stand-by in Viersen hebben staan om vanaf daar op tijd naar Venlo te vertrekken? Alleen een financiële boete bij te vaak te laat komen zal het niet beter maken. Elke vervoerder heeft de insteek om op tijd te rijden.

Ik heb dit jaar een paar keer met ICE en Nightjet over dit traject gereisd, geen van deze treinen reed op tijd komende vanuit Duitsland. Wat betekende dat er aan allerlei kanten treinen aan de kant moest, want internationale sneltrein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Extraxyz
ed1703 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:10:
[...]

Een verbroken overstap gaat niet ten koste van talloze overige reizigers- en goederentreinen op dat traject, een vertraagde trein wel. Zeker het traject Eindhoven - Venlo heeft zoveel afhankelijkheden met de Brabantroute en de A2-corridor, dat kan gewoon geen onbetrouwbare trein gebruiken.

Je zou natuurlijk een afspraak kunnen maken dat de trein uit Duitsland bij 5 minuten vertraging evengoed in Venlo eindigt. Maar dat heeft-ie letterlijk altijd, dus waarom überhaupt proberen door te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
ArcticWolf schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:27:
[...]

Daar worden nooit afspraken over gemaakt want die kunnen toch niet gegarandeerd of waargemaakt worden, in Duitsland heb je vaker van die monstervertragingen.

Bij dergelijk lange lijnvoeringen (gevlochten tussen andere lijnvoeringen) ontstaan gewoon problemen die niet 123 ondervangen kunnen worden. De IC Berlijn is ook zo'n trein met een grenspad van slechts 2 minuten... haalt die dat niet, dan wordt die een halfuur langs de kant gezet ergens. Worst-case haalt hij zijn retour pad niet en dan wordt de tegentrein dus ook nog eens geschrapt. Creëer je ergens een overstap dan wordt de bijstuur situatie minder kritisch en zal de trein waarschijnlijk meer punctueel worden en je hebt geen last van elkaars dienstregelingen.
Kan zo'n vertraagde trein dan niet gewoon ertussen gelaten worden, en dan maar geregeld langzamer moeten rijden?

Veel overstappen is ook niet wenselijk, dan duw je veel reizigers direct de auto of de bus in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:27:
[...]

Ben er mee bekend. Het komt wederom over dat men (brussel) al die internationale treinverbindingen gigantisch belangrijk vinden, maar er dus helemaal geen regie is op betrouwbaarheid. Dan kan je wel wensen blijven spuwen naar Den Haag, maar als men daar aan de andere kant van de grens niets mee doet is dat in alle gevallen compleet zinloos. |:( En een goed OV valt en staat met betrouwbaarheid op zowel punctualiteit als goede overstappen. Dus niet voor lief nemen dat je niet op tijd rijdt en je IC naar Ehv net weg is.
Extraxyz schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:36:
[...]

Een verbroken overstap gaat niet ten koste van talloze overige reizigers- en goederentreinen op dat traject, een vertraagde trein wel. Zeker het traject Eindhoven - Venlo heeft zoveel afhankelijkheden met de Brabantroute en de A2-corridor, dat kan gewoon geen onbetrouwbare trein gebruiken.

Je zou natuurlijk een afspraak kunnen maken dat de trein uit Duitsland bij 5 minuten vertraging evengoed in Venlo eindigt. Maar dat heeft-ie letterlijk altijd, dus waarom überhaupt proberen door te trekken.
Misschien is mijn punt dan niet duidelijk, maar als je dan niet kan zorgen dat het betrouwbaar is of gaat worden dan dien je zoiets helemaal niet op te nemen in je regeerakkoord en moet er gewoon een dikke NEE naar de regio.

[ Voor 34% gewijzigd door ed1703 op 05-12-2024 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ed1703 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:38:
[...]

Ben er mee bekend. Het komt wederom over dat men (brussel) al die internationale treinverbindingen gigantisch belangrijk vinden, maar er dus helemaal geen regie is op betrouwbaarheid. Dan kan je wel wensen blijven spuwen naar Den Haag, maar als men daar aan de andere kant van de grens niets mee doet is dat in alle gevallen compleet zinloos. |:( En een goed OV valt en staat met betrouwbaarheid op zowel punctualiteit als goede overstappen. Dus niet voor lief nemen dat je niet op tijd rijdt en je IC naar Ehv net weg is.
Ze vergeten even dat je niet zomaar twee dienstregelingen van 2 verschillende landen aan elkaar kan knopen.
Bij losliggende infra is dat geen probleem maar bij de IC Berlijn ben je afhankelijk van Amsterdam, Hilversum, Amersfoort, Deventer, Wierden, Hengelo (kruisende lijnvoering) en dat heb je het alleen nog maar over Nederland.
En dan heb je in Duitsland ook nog meerdere punten met hetzelfde verhaal, Osnabrück Hbf is zelfs nog een handbediend emplacement 8)7

De enige manier om de dienstregeling betrouwbaarder te maken is door de lijn los te leggen of corridors te creëren zoals in Nederland. Maar dat kost ontzettend veel geld, wat er niet is. Dus een goede overstap creëren is al een stap in de goede richting naar een betere betrouwbaarheid op lange lijnvoeringen.

@cazzer22 linksom of rechtsom doet het ergens pijn door een trein er tussen te proppen, kan best zijn als je dat doet dat de achterliggende trein z'n knoop niet haalt en dan heb je die reizigers teleurgesteld.

Maar eens dat (veel) overstappen geen positieve stimulans is voor het OV, ergens moet er een balans gevonden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-10 21:58

Qu3st

cazzer22 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:36:
[...]

Kan zo'n vertraagde trein dan niet gewoon ertussen gelaten worden, en dan maar geregeld langzamer moeten rijden?

Veel overstappen is ook niet wenselijk, dan duw je veel reizigers direct de auto of de bus in.
Op druk bereden sporen is dat niet te doen. Daar zit het al bomvol, dan heeft het "ertussen laten" echt een olievlek vorming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
cazzer22 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:36:
Sterker nog: risicovol overstappen is voor menigeen de reden om toch maar de auto te pakken.

Zeker naar Duitsland waar vertraging schering en inslag zijn alleen directe verbindingen een redelijk alternatief. ICE naar Frankfurt, Berlijn, Munchen (nieuw) en de Alpenexpress (gestopt) om comfortabel relaxed te reizen, andere bestemmingen leveren vooral stress op.

Bij vliegverkeer zie je een vergelijkbare trend: van het hub-model met grote widebodies naar directe verbindingen met de nieuwe A321(X)LR. Overstappen blijft altijd gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
Maasluip schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:55:
[...]

Elk kwartier een IC is hartstikke fijn, maar als je van Ede-Wageningen naar Maarn wilt, moet je overstappen op Driebergen-Zeist en daar stopt maar de helft van de IC's. En precies de verkeerde voor deze overstap, zodat je 27 of 28 minuten overstaptijd hebt, afhankelijk van de reisrichting.

Voor de statistiek ook nog even vanaf Velp gekeken en dan komt er op Arnhem Centraal nog 27/28 minuten overstaptijd bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oh, absoluut! Daarom zeg ik ook dat daar al lang viersporigheid had moeten liggen zodat je die doorgaande stoptrein wel had kunnen rijden. Dan rij je de IC alleen met een stop in Ede-Wageningen (waarom moet Driebergen-Zeist een IC stop hebben?
Maar goed, het wordt ook lastig gemaakt. Die stoptrein hoef je natuurlijk niet in Arnhem te laten keren (wat capaciteit kost), maar laat je doorrijden naar Zevenaar. Oeps, nee dat kan niet want dat is aanbesteed. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:25:
(waarom moet Driebergen-Zeist een IC stop hebben?)
Die vraag heb ik bij nog veel meer stations. Het hele concept Intercity is op een aantal trajecten ingewisseld voor een sneltrein met een naam die beter bekt. Niets meer of minder.
Op het traject Utrecht - Arnhem maakt men het trouwens wel heel erg bont met al die verschillende stops, geen verbinding tussen 2 IC stations op hetzelfde traject behalve in de avond en vroege ochtend in het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
ed1703 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:25:
[...]
Het hele concept Intercity is op een aantal trajecten ingewisseld voor een sneltrein met een naam die beter bekt. Niets meer of minder.
Feitelijk hebben we alleen stoptreinen en sneltreinen. De rest is marketingblabla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:49
Maasluip schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:25:
(waarom moet Driebergen-Zeist een IC stop hebben?
Misschien behoorlijk veel inwoners in die regio? Net als bij Ede-Wageningen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Jumpman schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:34:
Valt toch wel mee?

Ede-Wageningen is een 100k+ stad met universiteit op 10 minuten met de bus, heel andere volumes dan Driebergen en omstreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ed1703 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:25:
[...]

Op het traject Utrecht - Arnhem maakt men het trouwens wel heel erg bont met al die verschillende stops, geen verbinding tussen 2 IC stations op hetzelfde traject behalve in de avond en vroege ochtend in het weekend.
Dat is puur en alleen omdat die doorgaande stoptrein er niet is en de enige andere stoptrein die in Driebergen-Zeist komt naar Rhenen gaat. Daardoor moet je voor reizigers naar Arnhem wel de IC laten stoppen.
De eerste stap om dat op te lossen is een van de 7300 of 7400 niet naar Rhenen te sturen maar naar Ede-Wageningen. Maar dat zal wel niet passen, of alleen met die viersporigheid vanaf Maarn.

[ Voor 14% gewijzigd door Maasluip op 05-12-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Jumpman schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:34:
[...]

Ede-Wageningen heeft als overstapstation op de Kippenlijn nog een reden om IC-stop te zijn.
Driebergen-Zeist heeft geen achterland, kijk naar dat dorp. Als dat een IC-stop waardig is dan moet je ook in Houten en Culemborg een IC laten stoppen.

[ Voor 20% gewijzigd door Maasluip op 05-12-2024 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Die snap ik ook niet zo goed inderdaad, want op dit moment is in elk geval Enschede-Münster zo'n beetje de enige lijn vanuit Nederland Duitsland in die nog een beetje betrouwbaar is en volgens mij komt dat juist doordat deze verbinding enigszins los ligt t.o.v. andere lijnen. Als je hem gaat doorkoppelen dan maak je alles veel complexer en dat gaat ook gevolgen hebben voor de betrouwbaarheid, vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-10 13:06
Maasluip schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:10:
[...]

Het is niet alleen Venlo. Een RE + IC kan nu niet tussen Kaldenkirchen en Dülken vanwege het enkelspoor en alle goederentreinen. En daar gaat de komende 10 jaar echt geen verandering in komen dus dit is vooralsnog een luchtkasteel. Die RE13 naar Eindhoven is dus ook gewoon de doortrekking van de huidige RE13 met alle stops die die maakt. Je hoeft er niet meer voor in Venlo over te stappen maar wel in Eindhoven (goed, daar heb je dan wel het plezier van overstappen naar Den Haag en elk kwartier naar Utrecht).
Hopelijk wordt deze verbinding dubbelsporig wanneer het derde spoor klaar is in Duitsland. De ICNG voor Duitsland die NS heeft besteld zou niet naar Aken moeten gaan, wat waarschijnlijk de reden is van bestelling. Deze zou moeten worden ingezet tussen Den Haag en Venlo, verder richting Mönchengladbach en Keulen (of Düsseldorf, maar dan moet je kopmaken). Deze trein kan dan gekoppeld rijden met binnenlands materieel. Het voordeel is, wanneer een trein vertraagd is uit Duitsland, deze eventueel gekoppeld kan worden met de trein een half uur later. Zo heb je zo weinig mogelijk last uit het vertragingsgevoelige Duitsland. Ik weet alleen niet of NS zo flexibel kan bijsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:24

Luke!

#Treinbaas
[...]

IC Aken is helemaal een dom idee, die BuCa is zelfs geraamd op 300 miljoen en dan krijgt de concessie houder ook nog eens 10 miljoen euro per jaar om die trein te rijden :F hoezo met geld smijten. Ik ben net als @Extraxyz zwaar tegenstander om al die internationale treinen over HWSI te laten rijden, creëer een goede overstap dan ben je er ook, scheelt kopzorgen met de robuustheid van de dienstregeling en je bespaart er ook nog eens heel veel geld mee (want geld verdien je er niet mee).
Gelukkig gaat ProRail daar niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Ik ben net als @Extraxyz zwaar tegenstander om al die internationale treinen over HWSI te laten rijden, creëer een goede overstap dan ben je er ook, scheelt kopzorgen met de robuustheid van de dienstregeling en je bespaart er ook nog eens heel veel geld mee (want geld verdien je er niet mee).
Het idee is dat Aken die goede overstap is, het is dat of een Duitse ICE door laten rijden naar Heerlen.

Nu moet je met een boemel de grens over, dat zijn twee overstappen voordat je verder Duitsland in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:14

Fiber

Beaches are for storming.

noppus schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:19:
[...]

Elk kwartier een IC is hartstikke fijn, maar als je van Ede-Wageningen naar Maarn wilt, moet je overstappen op Driebergen-Zeist en daar stopt maar de helft van de IC's. En precies de verkeerde voor deze overstap, zodat je 27 of 28 minuten overstaptijd hebt, afhankelijk van de reisrichting.

Voor de statistiek ook nog even vanaf Velp gekeken en dan komt er op Arnhem Centraal nog 27/28 minuten overstaptijd bij.
Dan zou ik nog liever blijven zitten tot Utrecht CS en daar de Sprinter terug pakken. Duurt net zo lang, is een stuk comfortabeler, maar wel veel duurder met losse tickets... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Maasluip schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:47:
[...]

Ede-Wageningen heeft als overstapstation op de Kippenlijn nog een reden om IC-stop te zijn.
Driebergen-Zeist heeft geen achterland, kijk naar dat dorp. Als dat een IC-stop waardig is dan moet je ook in Houten en Culemborg een IC laten stoppen.
Dat laatste zou ik zeker toejuichen!
De intercity moet hier nu toch al vaak langzaam langs rijden, dan is even stoppen geen probleem lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:25:
[...]

Het idee is dat Aken die goede overstap is, het is dat of een Duitse ICE door laten rijden naar Heerlen.

Nu moet je met een boemel de grens over, dat zijn twee overstappen voordat je verder Duitsland in kan.
Welke bestemmingen kan je vanuit Aken bereiken dan?

[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 05-12-2024 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Commendatore schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:24:
[...]

Die snap ik ook niet zo goed inderdaad, want op dit moment is in elk geval Enschede-Münster zo'n beetje de enige lijn vanuit Nederland Duitsland in die nog een beetje betrouwbaar is en volgens mij komt dat juist doordat deze verbinding enigszins los ligt t.o.v. andere lijnen. Als je hem gaat doorkoppelen dan maak je alles veel complexer en dat gaat ook gevolgen hebben voor de betrouwbaarheid, vrees ik.
Het is inderdaad een betrouwbare verbinding waar ook goed gebruik van wordt gemaakt, zelfs een halfuur dienst als ik het goed heb.
De gemeente/provincie willen dit al jaren doorkoppelen, het is puur een politieke vraag die er ligt.
Er is geen dienstregelingmodel en geen reizigersprognose of andere onderbouwing waarom deze verbinding er zou moeten komen.
Gelukkig geeft het ministerie dit keer wel tegengas en heeft CM toegegeven dat een reizigersprognose onderzoek wel nut heeft in dit geval (doen ze ook niet altijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
ArcticWolf schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:50:
Welke bestemmingen kan je vanuit Aken bereiken dan?
Als je de 'binnenlandse' Duitse ICE tot aan Heerlen laat rijden heb je toch hetzelfde probleem als met een Nederlandse IC Eindhoven-Aken? Linksom of rechtsom krijg je mogenlijk verstoring, het is dat of twee keer overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:25:

Probleem met die grensovergang is inderdaad dat het IC(E) netwerk van beide landen daar niet goed op elkaar aansluit en dat het Arriva stukje Heerlen-Aachen leidt tot een voor mijn gevoel onnodige overstap/eilandje, veel extra reistijd, een gevoeligere verbinding voor vertragingen/uitval en mogelijk ook kosten.

Nu is het wel zo dat Heerlen in de vroege en laten uren erg matig bediend wordt door de NS Intercity's met slechts 1x per uur een trein dus eigenlijk wil je dan tot Sittard om echt goed aan te sluiten op het Nederlandse IC net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
!mark schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:00:
[...]

Probleem met die grensovergang is inderdaad dat het IC(E) netwerk van beide landen daar niet goed op elkaar aansluit en dat het Arriva stukje Heerlen-Aachen leidt tot een voor mijn gevoel onnodige overstap/eilandje, veel extra reistijd, een gevoeligere verbinding voor vertragingen/uitval en mogelijk ook kosten.

Nu is het wel zo dat Heerlen in de vroege en laten uren erg matig bediend wordt door de NS Intercity's met slechts 1x per uur een trein dus eigenlijk wil je dan tot Sittard om echt goed aan te sluiten op het Nederlandse IC net.
Maar weg leg je de knip dan, in Eindhoven starten naar mijn weten geen IC's (alleen tijdens bijplaatsen/aftrappen bij start/einde dienstregeling)...
Ga je Enkhuizen of Den Haag dan doorkoppelen naar Aken? En bij verstoringen laat je de IC dan toch maar kopmaken op Heerlen anders kan je hem net zo goed schrappen want voor de binnenlandse dienstregeling heeft die trein al helemaal geen nut meer dan. Dan moet men alsnog met de stoptrein en missen ze de aansluiting in Aken.
Ik zie even snel dat Heerlen - Aken nog best wel een stuk is met veel haltes er tussen, dus je bent erg afhankelijk van meerdere factoren op die lijn.

Ga je een nieuwe IC inleggen vanaf Eindhoven? Dan past dat niet meer in de binnenlandse dienstregeling, dan moet er ergens een viersporigheid gebouwd worden tussen Eindhoven en Weert meen ik... daarom is het zo duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:14

Fiber

Beaches are for storming.

Ik droom er wel eens van dat een bedrijf met het formaat van Amazon of Google zich op spoorlijnen gaat richten en een compleet dekkend Europees spoorbedrijf neerzet. Dat je dan gewoon rechtstreeks van Athene naar Oslo kan of van Lissabon naar Riga of zo... En dat allemaal gefinancierd met reclame op de schermpjes in de coupe en op de perronschermen...

:z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

hoevenpe schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:57:
[...]

Als je de 'binnenlandse' Duitse ICE tot aan Heerlen laat rijden heb je toch hetzelfde probleem als met een Nederlandse IC Eindhoven-Aken? Linksom of rechtsom krijg je mogenlijk verstoring, het is dat of twee keer overstappen.
Het punt is meer dat Aken geen plek voor een doorgaande bestemming is vanuit Nederland. Als je naar Keulen of verder wil dan ga je via Venlo. Aken is alleen interessant voor bestemmingsverkeer. En dan heb je met de huidige halfuursdienst (als die rijdt...) meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
ArcticWolf schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:12:
Ga je een nieuwe IC inleggen vanaf Eindhoven? Dan past dat niet meer in de binnenlandse dienstregeling, dan moet er ergens een viersporigheid gebouwd worden tussen Eindhoven en Weert meen ik... daarom is het zo duur.
Als de frequentie 1x per uur blijft is het slechts een extra treinstel, in één uur moet het toch mogelijk zijn om Heerlen-Aken-Heerlen te doen?

Enige verschil is daar elke trein een uur later in Enkhuizen terug is. Of denk ik te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:29:
[...]

Als de frequentie 1x per uur blijft is het slechts een extra treinstel, in één uur moet het toch mogelijk zijn om Heerlen-Aken-Heerlen te doen?

Enige verschil is daar elke trein een uur later in Enkhuizen terug is. Of denk ik te simpel?
Het gaat niet om de "normale" situatie, op papier is alles wel te halen.

Bij vertraging moet je iets, heb je in Nederland vertraging dan kan je hem doorrijden naar Aken maar dan vervalt de retour rit, zo krap zijn de paden tegenwoordig wel. Of je keert hem in Heerlen maar dan heb je geen verbinding met Aken.
Heb je geen vertraging in Nederland maar wel in Duitsland, dan kan je hem wel tot Heerlen terug rijden maar dan vervalt de rit naar Enkhuizen omdat het pad vervallen is.

De sprinter Amsterdam - Vathorst wordt ook gekeerd op Amersfoort Centraal als die meer dan 8 minuten vertraging heeft, maar die verbinding heeft nog de Sprinter Utrecht - Zwolle... dus ja vervelend maar uiteindelijk kom je er wel.

Het zijn allemaal "ifs" en je wilt het liefst geen IC schrappen tijdens de spits omdat hij z'n pad niet heeft gehaald ergens in Duitsland, dat is de balans die je moet zien te vinden als je dergelijke ideeën hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
ArcticWolf schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:10:
[...]
Het gaat niet om de "normale" situatie, op papier is alles wel te halen.

Bij vertraging moet je iets, heb je in Nederland vertraging dan kan je hem doorrijden naar Aken maar dan vervalt de retourrit, zo krap zijn de paden tegenwoordig wel. Of je keert hem in Heerlen maar dan heb je geen verbinding met Aken.
Heb je geen vertraging in Nederland maar wel in Duitsland, dan kan je hem wel tot Heerlen terug rijden maar dan vervalt de rit naar Enkhuizen omdat het pad vervallen is.
Of keren in Herzogenrath, dan hebben reizigers tenminste nog een optie om verder te reizen.
En verder kun je wat langere stationnementen plannen als die paar km in Duitsland zo ontzettend spannend zijn. Of helemaal extreem: een kering van 59 minuten op Aachen Hbf (of Rothe Erde), dan kun je in geval van nood zelfs nog negatief keren.

Zo langzamerhand wordt het tijd herplanning van treinen door AI uit te laten voeren zodat het missen van een pad niet meteen het einde van de wereld betekent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

:D Als je treinen door AI laat plannen krijg je helemaal gekke dingen.

"Plan a train with AI" in deepai:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liVZm-AIKrOHW1sAdXSXQX3XC5E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IjeJwYivioYe7xKNlRqSOXyO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:32
hoevenpe schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:31:
[...]

Sterker nog: risicovol overstappen is voor menigeen de reden om toch maar de auto te pakken.

Zeker naar Duitsland waar vertraging schering en inslag zijn alleen directe verbindingen een redelijk alternatief. ICE naar Frankfurt, Berlijn, Munchen (nieuw) en de Alpenexpress (gestopt) om comfortabel relaxed te reizen, andere bestemmingen leveren vooral stress op.

Bij vliegverkeer zie je een vergelijkbare trend: van het hub-model met grote widebodies naar directe verbindingen met de nieuwe A321(X)LR. Overstappen blijft altijd gedoe.
Dit valt best mee. Ja, tuurlijk wil je een directe verbinding. Maar goede overstap mogelijkheden op de hubs zijn nog altijd beter dan helemaal niks. En het is gewoon onmogelijk om een directe verbinding naar elke stad op te zetten.

Oostenrijk is met overstap nog steeds erg goed te doen. Maar ik wil inderdaad wel op Frankfurt of Munchen overstappen omdat daar voldoende alternatieven zijn mocht er iets mis gaan.

En daarom ben ik ook voorstander van het doortrekken van die trein tussen Venlo en Dusseldorf. Want niemand wil in Venlo op een boemeltje overstappen. Ik wil makkelijke opties hebben om in Dusseldorf te komen om van daaruit verder te kunnen.

Dat het in eerste instantie een boemeltje blijft is ergens teleurstellend. Maar als we met stapjes vooruit blijven gaan komen we er uiteindelijk wel. En misschien komt die zak met geld dan ook eindelijk eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Maasluip schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:32:
:D Als je treinen door AI laat plannen krijg je helemaal gekke dingen.

"Plan a train with AI" in deepai:
[Afbeelding]
Dat is toch gewoon een vleugeltrein?

"Beste reizigers, het linker deel van deze trein rijdt naar Irgendwo, het rechterdeel naar Nergenshuizen"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:00
Fiber schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:23:
Ik droom er wel eens van dat een bedrijf met het formaat van Amazon of Google zich op spoorlijnen gaat richten en een compleet dekkend Europees spoorbedrijf neerzet. Dat je dan gewoon rechtstreeks van Athene naar Oslo kan of van Lissabon naar Riga of zo... En dat allemaal gefinancierd met reclame op de schermpjes in de coupe en op de perronschermen...

:z
Dus eerst alle alternatieven wegconcurreren met extreem lage prijzen (of inderdaad alleen wat reclame), en als ze dan monopolist zijn de prijzen sterk opschroeven, de reclame uitbreiden (elke zetel een 27'' scherm?), en de service laten verloederen.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Toch geen Arriva-treinen naar Zwolle begin januari: dit is waarom
Arriva start in januari toch niet met de nieuwe treinverbinding naar Zwolle. Eigenlijk zou het bedrijf daar op 2 januari mee beginnen, maar door een uitspraak van de Autoriteit Consument en Markt stelt Arriva de start uit.

https://www.rtvnoord.nl/v...gin-januari-dit-is-waarom

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Extraxyz
Dat is toch standaard bij Arriva, trots grootse plannen aankondigen en het kleinste beetje tegenslag aangrijpen om ze vooral niet te hoeven uitvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inderdaad. Ik zie niet in waarom een mogelijke uitspraak dat ze 22 treinen per dag mogen gaan rijden verhindert dat ze nu met 4 treinen gaan rijden. Het argument "het is echt niet rendabel" geldt niet, want de uitslag kan ook zijn dat ze toch niet meer dan 4 treinen mogen gaan rijden. Gaan ze dan wel rijden en geldt het niet rendabel argument dan niet?

Zonder het slechtste van Arriva te denken is dit wel een heel curieuze gevolgtrekking. Met bovenstaande echter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Ik kan me sowieso nauwelijks voorstellen dat dit hele verhaal rendabel gaat zijn, zonder dat de NS-tarieven gelden. Op alleen incidentele reizigers gaat zo’n dienst niet kunnen draaien.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Ach, ze mogen ook al jaren extra treinen tussen Apeldoorn en Amersfoort rijden, die ook groots werden aangekondigd.
Of kennen we de internationale trein Den Haag - Brussel nog die ze wilden gaan rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
Maasluip schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:54:
Inderdaad. Ik zie niet in waarom een mogelijke uitspraak dat ze 22 treinen per dag mogen gaan rijden verhindert dat ze nu met 4 treinen gaan rijden. Het argument "het is echt niet rendabel" geldt niet, want de uitslag kan ook zijn dat ze toch niet meer dan 4 treinen mogen gaan rijden. Gaan ze dan wel rijden en geldt het niet rendabel argument dan niet?

Zonder het slechtste van Arriva te denken is dit wel een heel curieuze gevolgtrekking. Met bovenstaande echter...
Vier treinen is totaal niet interessant, dat kan ik nog wel begrijpen. Het is een beetje alles of niets. Overigens vraag ik me echt af of Arriva die 22 treinen wel vanaf moment 1 kan gaan rijden. Waar trek je al die machinisten en het materieel vandaan?

Wat ik niet wist was dat de uitspraak van de ACM was dat de onderbouwing beter moest. Ik meen dat @ArcticWolf een keer had gedeeld dat de facultatieve goederenpaden de boosdoener waren, maar hier lees ik toch ook andere dingen (infragerelateerd). Benieuwd hoe het nou echt zit en of ProRail een betere onderbouwing kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:52
Hoeveel minuten extra zijn de spoorbomen dicht door die extra 22 treinen? En is het ProRail die daar een mening over moet hebben?
Pagina: 1 ... 138 ... 163 Laatste