Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 137 ... 163 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:10
basdv schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:00:
[...]

Klopt niet helemaal, de spitstrein Groningen - Assen rijdt niet. Maar verder wel eens dat het best mooi is dat je de rest van de dienstregeling van Europapark kan uitvoeren.
Jammer genoeg lukte dat vandaag niet meer en rijden ze niet verder dan Assen of Haren.

De reisplanner stuurt mensen nu naar Groningen via Leeuwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:59
Snow_King schreef op woensdag 27 november 2024 @ 06:45:

Vermoedelijk zijn deze voor de Maaslijn, maar het gaat nog tot 2028 duren voordat die een bovenleiding heeft. Lijkt mij stug dat ze die treinstellen ~3 jaar gaan laten staan en niets mee doen?
Toch zijn er al een paar (3?) geleverd. Volgens mij zijn ze ook al toegelaten. De Maaslijn zou natuurlijk al veel eerder geelectrificeerd zijn, dus Arriva had ook al veel eerder treinen besteld.

Volgens geruchten is het om er voorlopig de sneltrein Zwolle - Groningen mee te rijden, nu er nog geen draad boven de Maaslijn hangt.

Het verschil met de andere Limburgse Flirts:
  • De Flirts voor Zuid-Limburg hebben 2 bakken, de Maaslijn-Flirts en de België-Flirts beiden 3.
  • Verschil tussen de Maaslijn Flirts en de België-Flirts: de Belgische Flirts hebben geen Limburgse Leeuw op de koppen, omdat de Wallonen het associëren met de Vlaamse leeuw, en dat is natuurlijk niet oké :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:04

Snow_King

Konijn is stoer!

marcop23 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:32:
[...]

Toch zijn er al een paar (3?) geleverd. Volgens mij zijn ze ook al toegelaten. De Maaslijn zou natuurlijk al veel eerder geelectrificeerd zijn, dus Arriva had ook al veel eerder treinen besteld.

Volgens geruchten is het om er voorlopig de sneltrein Zwolle - Groningen mee te rijden, nu er nog geen draad boven de Maaslijn hangt.

Het verschil met de andere Limburgse Flirts:
  • De Flirts voor Zuid-Limburg hebben 2 bakken, de Maaslijn-Flirts en de België-Flirts beiden 3.
  • Verschil tussen de Maaslijn Flirts en de België-Flirts: de Belgische Flirts hebben geen Limburgse Leeuw op de koppen, omdat de Wallonen het associëren met de Vlaamse leeuw, en dat is natuurlijk niet oké :+
Het waren volgens mij 3 stuks die ik zag staan, elk met 3 bakken. Maar ze stonden achter een paar goederen treinen, kon het dus niet helemaal goed zien.

Mijn aanname was ook dat het wellicht treinen waren die allang geleden besteld waren ivm elektrificatie die allang had moeten plaats vinden.

Waarom duurt alles rondom infrastructuur toch altijd zo lang? :/ :O We doen het eigenlijk altijd wel, maar we vertragen eindeloos en dat maakt het nodeloos duurder. Ik snap dat gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Tsja... Politiek. Korte samenvatting is dat de elektrificatie duurder werd (dat was tijdens corona en begin oorlog Oekraïne, toen alle bouwmaterialen in prijs ontploften). Daardoor schreef er geen aannemer in op de 1e aanbesteding. Daarop volgde een hoop gesteggel tussen de provincie en het Rijk over wie de kostenstijging moest betalen. Gelukkig zijn ze er toch uit gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
Kalentum schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:41:
[...]

Jammer genoeg lukte dat vandaag niet meer en rijden ze niet verder dan Assen of Haren.

De reisplanner stuurt mensen nu naar Groningen via Leeuwarden.
Ik ken de details niet, maar begreep dat voor het daadwerkelijke herstel treinen niet meer tot Groningen Europapark konden/mochten rijden. Haren is vervolgens niet geschikt om dezelfde treindienst op te laten keren. Het goede nieuws is dan wel weer dat de boel morgen gerepareerd moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
marcop23 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:32:
[...]

Er zijn er inmiddels 6 geleverd die dacht ik nog niet afgenomen zijn door Arriva. In totaal moeten er 13 sets afgeleverd worden.
basdv schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:19:
[...]

Ik ken de details niet, maar begreep dat voor het daadwerkelijke herstel treinen niet meer tot Groningen Europapark konden/mochten rijden. Haren is vervolgens niet geschikt om dezelfde treindienst op te laten keren. Het goede nieuws is dan wel weer dat de boel morgen gerepareerd moet zijn.
Dit is inmiddels naar vrijdag gezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
[...]

In elk geval nu weer wel treinverkeer naar Europapark.
Voor de ogen van spoorwerkers, die woensdag in de stromende regen probeerden de schade te herstellen, ontstond woensdagmiddag een nieuw ‘zinkgat’ waar zand en grind van de spoorbaan in verdwenen.

„De schade die is ontstaan bij de bouw van een fietstunnel onder het spoor, is complexer dan verwacht. We komen donderdag met een nieuwe prognose over het herstel”, zegt Raymond de Jong van ProRail.
Aldus het Dagblad van het Noorden (paywall, https://dvhn.nl/groningen...rijden-weer-29292869.html)

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat klinkt alsof dit nog wel even gaat duren.

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:55
[...]
Haren is vervolgens niet geschikt om dezelfde treindienst op te laten keren.
Haren is een halte aan de vrije baan, technisch gezien een rij stoeptegels.

Alleen stations (zoals Europapark) zijn beveiligingstechnisch ingericht om rijrichting te wisselen. De beveiliging buiten stations verwacht dat treinen doorrijden. Als je op de vrije baan rijrichting wisselt, zullen de overwegen op de vrije baan niet juist functioneren. Ook de benodigde toestemming voor vertrek kan de treindienstleider alleen mondeling geven.

In dit geval gaat het om het perronoverpad en de overweg ten zuiden van de halte: deze zullen pas sluiten als de trein tot op enkele meters genaderd is, en dus zal de treidienstleider alle vertrekkende treinen aanwijzigen moeten geven. De overweg ten noorden van Haren zal sluiten en dicht blijven zolang er iets langs het perron staat (en dus in storing vallen, dus ook hiervoor een aanwijzing voor elke aankomende trein, ook al komen ze nooit bij die overweg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
arievz schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:32:
[...]

Alleen stations (zoals Europapark) zijn beveiligingstechnisch ingericht om rijrichting te wisselen. De beveiliging buiten stations verwacht dat treinen doorrijden. Als je op de vrije baan rijrichting wisselt, zullen de overwegen op de vrije baan niet juist functioneren. Ook de benodigde toestemming voor vertrek kan de treindienstleider alleen mondeling geven.

In dit geval gaat het om het perronoverpad en de overweg ten zuiden van de halte: deze zullen pas sluiten als de trein tot op enkele meters genaderd is, en dus zal de treidienstleider alle vertrekkende treinen aanwijzigen moeten geven. De overweg ten noorden van Haren zal sluiten en dicht blijven zolang er iets langs het perron staat (en dus in storing vallen, dus ook hiervoor een aanwijzing voor elke aankomende trein, ook al komen ze nooit bij die overweg).
Ik zat even te kijken hoe ze dat dan gisteren deden want de trein Zwolle - Groningen (8100) en de tijdelijke treinserie 29600 (Assen - Haren) reden tot Haren. Maar ik denk dat die dan keerden via de wissels vlak voor Europapark?

• arievz
Dat is goed mogelijk.

• basdv
ed1703 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 23:05:
[...]

Dit is inmiddels naar vrijdag gezet.
Ik zag het, maar het ziet eruit als het dan ook niet is opgelost.

• basdv
arievz schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:32:
[...]

Klopt, ik had het over keren op Haren maar dat gaat niet.

• basdv
Kalentum schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:04:
[...]

Ik zat even te kijken hoe ze dat dan gisteren deden want de trein Zwolle - Groningen (8100) en de tijdelijke treinserie 29600 (Assen - Haren) reden tot Haren. Maar ik denk dat die dan keerden via de wissels vlak voor Europapark?
De trein rijdt door en keert dan ergens anders (vermoedelijk het punt waar jij op doelt). Het nadeel daarvan is weer dat je maar met 1 treinstel kan rijden omdat de machinist geen veilige plek heeft om buitenlangs van voor naar achteren te lopen.

• arievz
basdv schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:02:
[...]
Het nadeel daarvan is weer dat je maar met 1 treinstel kan rijden omdat de machinist geen veilige plek heeft om buitenlangs van voor naar achteren te lopen.
Het aanwezige schouwpad is veilig zat om langs de trein te lopen. Alleen voor materieeltype SLT vindt NSR het onverantwoord om zonder perron in en uit te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:29
basdv schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:02:
[...]

De trein rijdt door en keert dan ergens anders (vermoedelijk het punt waar jij op doelt). Het nadeel daarvan is weer dat je maar met 1 treinstel kan rijden omdat de machinist geen veilige plek heeft om buitenlangs van voor naar achteren te lopen.
Of je zet op Haren een machinist klaar om in de achterste cabine te stappen. Die kan dan na het keren terugrijden naar Zwolle. En de eerste machinist kan op Haren weer uitstappen om dit voor de volgende trein te doen. Je rijdt toch al met een fantasiedienstregeling.

• Kalentum
noppus schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:23:
[...]

Of je zet op Haren een machinist klaar om in de achterste cabine te stappen. Die kan dan na het keren terugrijden naar Zwolle. En de eerste machinist kan op Haren weer uitstappen om dit voor de volgende trein te doen. Je rijdt toch al met een fantasiedienstregeling.
Treinen kwamen aan op spoor 2 en vertrokken weer naar Assen vanaf spoor 1 dus ik denk dat ze keerden voor Europapark.

Alles was trouwens 3 bakken ICM of SNG 3/4, dat zou daar moeten passen https://treinposities.nl/vertrekstaat/haren/2024-11-27

• basdv
arievz schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:19:
[...]
Het aanwezige schouwpad is veilig zat om langs de trein te lopen. Alleen voor materieeltype SLT vindt NSR het onverantwoord om zonder perron in en uit te stappen.
NSR stelt mee eisen aan het uitstappen zonder perron toch? Ik dacht in ieder geval dat je daarom op veel plekken van die bordessen of verrijdbare trappen hebt.

• basdv
noppus schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:23:
[...]

Ja dat zal ongetwijfeld kunnen, weet alleen niet hoe makkelijk dat uitvoerbaar is als je zoveel aanpassingen aan je dienstregeling moet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-10 09:03
Wat gebeurt er als je met 15km/u op 25 met oud ijzer beladen wagons rijdt?

Nou, die bewegen zich niet en die kinetische energie van de rijdende wagons moet ergens heen…boem!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNjzbJIBnbT2RdMdn1jJ1abB_nM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPR6z9UrWnRjOF3wyk06Qh69.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUD0m4YyCMf1eA0hpziAxZlStWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lONniFZ8uQFinz7AQ23J3NmW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1db0O4lA01YEagB5flAEzbVfOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxEVKkjVM7KautxwZf3b0WgC.jpg?f=fotoalbum_large

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

iamerwin schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:48:
Wat gebeurt er als je met 15km/u op 25 met oud ijzer beladen wagons rijdt?

Nou, die bewegen zich niet en die kinetische energie van de rijdende wagons moet ergens heen…boem!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar en wanneer was dit?

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:37

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

456 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 00:19:
[...]

Waar en wanneer was dit?
Aan de spanmasten te zien, Duitsland

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:24
https://www.nu.nl/313056/...vrachtwagen-in-polen.html

Netjes gestopt voor de slagboom, de eerste lijkt al defect. Weinig verkeersinzicht, dat dan weer wel.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-10 09:03
456 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 00:19:
[...]

Waar en wanneer was dit?
Zoals gezegd, in Duitsland. Ik werk bij DB Cargo. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:00
LordSinclair schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:14:
https://www.nu.nl/313056/...vrachtwagen-in-polen.html

Netjes gestopt voor de slagboom, de eerste lijkt al defect. Weinig verkeersinzicht, dat dan weer wel.
Dan ben je echt dom. Rijdt dan die andere slagboom aan gort, ben je veilig en liggen er niet een vrachtwagen, trein én overweg in puin.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-10 17:51

dwizzy

Weaponised confusion

Gezien hij nog druk zwaaide terwijl de trein meters van zijn veel zichtbaarder vrachtwagen was, in een soort hoop de machinist te waarschuwen/dat die nog kon stoppen, denk ik niet dat hij op dat moment volledig rationeel en geïnformeerd nadacht.

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:16

DDX

'Hij probeerde de trein nog te stoppen, maar dat mocht niet meer baten.'

Een 10 voor de moeite 8)7

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:06
Deze morgen in West-Vlaanderen is een lijnbus in panne gevallen op een overweg. De buschauffeur heeft nog tijdig de reizigers van zijn bus in veiligheid gebracht, maar de bus is herleid tot schroot.
Infrabel geeft aan dat de aanrijding had vermeden kunnen worden door, na de evacuatie, te bellen naar het noodnummer dat op elke overweg staat.
Filmpje van de aanrijding in de link.
https://vrtnws.be/p.mnMdOvyAZLE

[ Voor 20% gewijzigd door Arator op 29-11-2024 14:24 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Arator schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:06:
Deze morgen in West-Vlaanderen is een lijnbus in panne gevallen op een overweg. De buschauffeur heeft nog tijdig de reizigers van zijn bus in veiligheid gebracht, maar de bus is herleid tot schroot.
Infrabel geeft aan dat de aanrijding had vermeden kunnen worden door, na de evacuatie, te bellen naar het noodnummer dat op elke overweg staat.
Filmpje van de aanrijding in de link.
https://vrtnws.be/p.mnMdOvyAZLE
Wat een pech dat panne zo vaak op een overweg staat.

Maar een noodnummer werkt niet in dit soort situaties, mensen zijn te veel in paniek om naar een paal te lopen en een telefoonnummer te zoeken. Dát, of men weet niet dat men dat moet doen.

Zoveel is nu wel duidelijk met al die aanrijdingen...

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:01
Gewoon 112 bellen lijkt me handiger dan eerst op zoek gaan naar een noodnummer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 23:31
Dan zit je weer met het probleem dat je doorverbonden moet worden, of soms niet duidelijk is bij welke overweg je staat, als je bij 112 bent. Een knop zou ook kunnen maar is weer te vrij voor vandalisme of onrechtmatig gebruik, en er is geen terugkoppeling mogelijk vanuit de verkeersleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Zal er wel zijn, naar ergens groot het nummer van de overweg die je door kan geven?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:01
cazzer22 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:53:
soms niet duidelijk is bij welke overweg je staat
Lijkt me toch dat 'een overweg in de buurt van Nergenshuizen en Schubbekutteveen' specifiek genoeg is om het treinverkeer te waarschuwen dmv een alarmoproep. En of dat nu overweg 12.4 op het baanvak Nergenshuizen-Irgendwo of die bij 54.6 op Schubbekutteveen-Nergenshuizen is, dat is iets van later zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

cazzer22 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:53:
Dan zit je weer met het probleem dat je doorverbonden moet worden, of soms niet duidelijk is bij welke overweg je staat, als je bij 112 bent. Een knop zou ook kunnen maar is weer te vrij voor vandalisme of onrechtmatig gebruik, en er is geen terugkoppeling mogelijk vanuit de verkeersleiding.
dit soort scenario's spelen in mijn hoofd ook vaak. Ik heb geen idee of meldkamers/centralisten van ambulance/brandweer/politie een goede link hebben naar Meldkamer Spoor.

Als je het MKS spoednummer voor publiekscontact alvast in je telefoon wil hebben: 0800-7767245.

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:37
Zo moeilijk kan het anno 2024 toch niet zijn om te detecteren of een overweg vrij is of niet? Lidar/Computer Vision/Camerabewaking zo moelijk moet het toch niet zijn. Dat is een stuk betrouwbaarder dan vertrouwen op mensen in paniek en een telefoonnummer dat in font size 12 op een overwegpaal staat.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Totdat de volgende cao verloopt geen stakingen meer gezien Prorail een akkoord heeft gesloten.

Kan men nu weer proberen de infra heel te houden want deze week is het een aardig drama. :X

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-10 13:00
Davidshadow13 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:16:
Zo moeilijk kan het anno 2024 toch niet zijn om te detecteren of een overweg vrij is of niet? Lidar/Computer Vision/Camerabewaking zo moelijk moet het toch niet zijn. Dat is een stuk betrouwbaarder dan vertrouwen op mensen in paniek en een telefoonnummer dat in font size 12 op een overwegpaal staat.
Je kan wel detecteren dat er iets op de overweg staat, maar wat voor actie wil je daaraan linken? Het is niet alsof een trein die op volle snelheid rijdt tussen het detectiepunt en de overweg zelf nog tot stilstand kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Als je naar 112 belt, moet de meldkamer van 112 weer verder bellen. 1711 (in België) is een rechtstreekse lijn naar de meldkamer van Infrabel. Dan kan er direct via GSM-R een alarmoproep verstuurd worden naar alle treinen in de buurt. Alle info van die overweg staat ook vermeld op die paal.

Er worden testen gedaan met het detecteren of een overweg vrij is. Maar elk bijkomend stukje techniek kan storen. Pas nog een camerabeeld gezien van een overweg, waarbij een spin een mooi web had gemaakt voor de cameralens. Je systeem is dan niet meer betrouwbaar, waarbij je dit weer moet gaan overrulen, met vertraging tot gevolg.
Een sticker op de overwegpaal is volgens het KISS-principe. Je moet er het publiek gewoon genoeg op wijzen, dat het een automatische reflex wordt wanneer je iets ziet gebeuren aan een overweg. 1711 bellen, nummer overweg en nummer van de spoorlijn geven, en het treinverkeer valt stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Arator schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:47:
Als je naar 112 belt, moet de meldkamer van 112 weer verder bellen. 1711 (in België) is een rechtstreekse lijn naar de meldkamer van Infrabel. Dan kan er direct via GSM-R een alarmoproep verstuurd worden naar alle treinen in de buurt. Alle info van die overweg staat ook vermeld op die paal.

Er worden testen gedaan met het detecteren of een overweg vrij is. Maar elk bijkomend stukje techniek kan storen. Pas nog een camerabeeld gezien van een overweg, waarbij een spin een mooi web had gemaakt voor de cameralens. Je systeem is dan niet meer betrouwbaar, waarbij je dit weer moet gaan overrulen, met vertraging tot gevolg.
Een sticker op de overwegpaal is volgens het KISS-principe. Je moet er het publiek gewoon genoeg op wijzen, dat het een automatische reflex wordt wanneer je iets ziet gebeuren aan een overweg. 1711 bellen, nummer overweg en nummer van de spoorlijn geven, en het treinverkeer valt stil.
Precies!

Gewoon een makkelijk te onthouden telefoonnummer en dan een passende mediacampagne:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-10 21:58

Qu3st

Er hangen al veel slimme camera's op risico overwegen her en der door NL. Deze worden vanuit Meldkamer Spoor bewaakt. Als er een verdachte situatie ontstaat gaat er direct een belletje naar de TRDL en die gaat dan handelen.

Je kan wel heel leuk allemaal extra detectie inbouwen, kost klauwen vol geld. Daarom kiest ProRail ervoor om overwegen waar het kan te saneren. Kost ook geld maar is uiteindelijk onderhoudsvriendelijker en bovenal veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 23:31
dwizzy schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:12:
[...]
dit soort scenario's spelen in mijn hoofd ook vaak. Ik heb geen idee of meldkamers/centralisten van ambulance/brandweer/politie een goede link hebben naar Meldkamer Spoor.

Als je het MKS spoednummer voor publiekscontact alvast in je telefoon wil hebben: 0800-7767245.
Waarschijnlijk hebben ze wel ergens een lijstje van door te verbinden meldkamers binnen zicht, of een knop hiervoor.

Moet zeggen dat het geen praktisch nummer is voor spoed. Hoezo kunnen bedrijven als PostNL wel een 4-cijferig 0800 hebben en iets van algemeen belang verstopt zitten achter veel meer. :P De Belgen hebben het dan beter voor elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 12:51
Meldkamer 112 kan rechtstreeks contact leggen met Meldkamer spoor. Voor medewerkers op en rond het spoor is er een rechtstreeks nummer voor Meldkamer spoor. Anders is de treindienstleider van het betreffende gebied rechtstreeks bereikbaar. Maar alleen voor spoorwegpersoneel die met een treindienstleider te maken heeft. Heb je een GSM-R aan boort of bij je (ja er zijn ook mobiele) dan kun je altijd nog een alarmoproep plaatsen.

Op overwegen in Nederland staat ook een telefoonnummer die je in geval van nood kan bellen. Gele sticker met informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Extraxyz schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:46:
[...]

Je kan wel detecteren dat er iets op de overweg staat, maar wat voor actie wil je daaraan linken? Het is niet alsof een trein die op volle snelheid rijdt tussen het detectiepunt en de overweg zelf nog tot stilstand kan komen.
In Duitsland hebben vele overwegen seinen op remwegafstand. Daarmee kan een trein nog wel gestopt worden, als er iets mis met de overweg is.

Maar goed, er hangen natuurlijk ook nadelen aan. Zo moet de overweg veel eerder sluiten om zo'n sein nut te laten hebben. De Nederlandse filosofie is juist dat het veilig is om de overweg zo laat mogelijk te sluiten, omdat je risicogedrag uitlokt als zo'n overweg minuten van tevoren al dicht is.

Ook de betrouwbaarheid is een punt. Ik zie dat Duitse machinisten met regelmaat moeten remmen voor zo'n overwegsein, terwijl Nederlandse overwegen "gewoon" altijd werken.

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 29-11-2024 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lidar gaat naar mijn weten uitgerold worden wanneer ERTMS geïnstalleerd gaat worden (dit staat ook zo in de voorschriften). Aangezien harde aankondigingspunten niet meer toegepast gaan worden moest er iets anders bedacht worden :)

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 29-11-2024 22:33 ]

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:12
Ik weet dat het in de UK behoorlijk problematisch was toen ze gingen testen met Lidar ergens een jaar of 10 geleden. De situatie was (en is zelfs!) daar echter iets anders. De reden waarom ze daar met Lidar gingen experimenteren was omdat ze daar nog 100en bemande overwegposten hebben. Er waren dus überhaupt geen detectiepunten voor het sluiten van de bomen. Ze willen die boxen sluiten, maar de veilheid mag niet omlaag. Grootste probleem met dit soort systemen blijken toch wel blaadjes, katten, vossen etc te zijn. M.a.w alles waar je niet voor in storing hoeft, maar wat wel bewegende objecten zijn.
Ik ben dus wel benieuwd of de nieuwe systemen zelfde herkenningssoftware gebruiken als auto's? Of zijn er andere systemen om ze niet om de haverklap in storing te laten gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arievz
marcop23 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:13:
[...]

In Duitsland hebben vele overwegen seinen op remwegafstand. Daarmee kan een trein nog wel gestopt worden, als er iets mis met de overweg is.
Dat is alleen bij "Lokfuehrerueberwachte Bahnuebergaenge". Het sein geeft aan dat de overweg technisch juist functioneert. Het zegt niets over het gedrag van het wegverkeer. Kortom, dezelfde info die de treindienstleider bij andere overwegen via de storingsmelder krijgt. In Nederland hebben we ook beide configuraties, al is op het hoofdrailnet bewaking door de treindienstleider de standaard.
De keuze is steeds gebaseerd op kosten: bewaking door de machinist scheelt kilometerslange kabels naar de treindienstleiderpost.

Treedt een overwegstoring op bij nadering van een trein, dan zal de treindienstleider waar mogelijk het toeleidende lichtsein herroepen en/of een alarmoproep GSM-R plaatsen.
Maar goed, er hangen natuurlijk ook nadelen aan. Zo moet de overweg veel eerder sluiten om zo'n sein nut te laten hebben.
Dat doet de overweg niet, het sein geeft immers alleen aan of de installatie OK is.
De Nederlandse filosofie is juist dat het veilig is om de overweg zo laat mogelijk te sluiten, omdat je risicogedrag uitlokt als zo'n overweg minuten van tevoren al dicht is.
Wat in sommige gevallen zo tenenkrommend laat is dat machinisten langzamer gaan rijden...

Wat je ook moet meewegen dat de huidige techniek een aardige stap was ten opzichte van wat we daarvoor hadden voor overwegen op de vrije baan. Die werkten tijdgestuurd: een zeker aantal minuten na de treinaankondiging werd de overweg door de wachter handmatig gesloten en na passage van de trein geopend. Genoeg mogelijkheden tot vergissingen (als gevolg van treinsnelheid, vergeten extra trein, aankondiging niet gehoord, afgeleid, op toilet...).

In beide landen is de wet zo opgezet dat het wegverkeer extra moet opletten, zo betekent een andreaskruis dat voorrang moet worden verleend aan het treinverkeer. Overwegen kunnen niet aangeven dat er geen trein aankomt (!). Dit maakt dat wegverkeer verantwoordelijk is voor elke aanrijding. In Nederland is een trein ook nog eens een "zwakke verkeersdeelnemer".
Ook de betrouwbaarheid is een punt. Ik zie dat Duitse machinisten met regelmaat moeten remmen voor zo'n overwegsein, terwijl Nederlandse overwegen "gewoon" altijd werken.
In Duitsland zitten heel veel extra veiligheden in de beveiliging, niet alleen overwegen. En elke beveiliging verlaagt je betrouwbaarheid.

In Duitsland hanteert men overigens een doorschietruimte van ~200 m achter stoptonende seinen omdat men daar snapt dat machinisten nu mensen zijn, en de remwerking van een trein ook weleens kan tegenvallen. Dit betekent dat een overweg in deze 200 m sluit bij nadering van de trein. Zodra wordt vastgesteld dat de trein stilstaat, wordt de overweg geopend en dan vlak voor vertrektijd weer gesloten.

Een bijkomend nadeel van extra beveiliging van overwegen is dat weggebruikers meer risico gaan nemen.

Als je zeker wil zijn dat het kruisingsvlak vrij is op het moment dat een trein passeert, moet de overweg gesloten zijn als de trein tot zo'n 1,5x remwegafstand genaderd is. Omdat het sluiten even lang duurt als nu, zal de overweg 1,5x "remtijd" extra gesloten zijn. Remweg is 1400 m bij 140 km/h (=39 m/s), dus dan zit je met t = 1,5 * 1400 / (39/2) = 108 s extra gesloten tijd per treinpassage. Op sommige spoorlijnen zal een overweg nauwelijks nog openen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
Wij hebben in Lier een overweg met een eigen webpagina, opgezet door een buurtbewoner, om de lange sluitingstijden aan te kaarten. Die buurtbewoner heeft een tiental dagen een statistiek bijgehouden. Die overweg is effectief 9 uur per dag gesloten, met op 1 dag een uitschieter. Toen was die maar 6u gesloten.

In België kan je bij overwegen, naast de rode lichten, ook een maanwit licht tegenkomen. Dit maanwit licht verzekert de weggebruiker dat er geen spoorvoertuig nadert. Bij een technische storing, of wanneer men een automatische overweg ter plaatse bewaakt, zal dit witte licht gedoofd zijn.
Volgende zaken worden gecontroleerd qua storingen : werking rode lampen, werking witte lampen, batterijvoeding, wisselstroomvoeding, tijdig sluiten slagbomen, langdurig sluiten overweg, stand slagbomen (wij kunnen dus storingen krijgen door wandelaars die denken dat een slagboom dient om op te hangen, stretchoefeningen te doen,...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
arievz schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 00:25:
[...]
Dat is alleen bij "Lokfuehrerueberwachte Bahnuebergaenge". Het sein geeft aan dat de overweg technisch juist functioneert. Het zegt niets over het gedrag van het wegverkeer. Kortom, dezelfde info die de treindienstleider bij andere overwegen via de storingsmelder krijgt.
Bedankt voor de achtergrond! Ik snap dat de huidige seinen niet reageren op wegverkeer, maar zoiets is natuurlijk wel semi-eenvoudig toe te voegen als je de seinen al hebt.

Al dacht ik dat zo'n Bü sein dus pas "veilig" kwam als de overweg succesvol gesloten is, maar dat is dus niet het geval. Dat maakt het inderdaad moeilijker.

Edit: het zit er blijkbaar een beetje tussenin. Volgens Wikipedia komen Bü seinen klassiek gezien pas "veilig" worden als de rode lamp voor het eerst aan staat, maar de bomen hoeven nog niet dicht te zijn. Alleen zijn er dus ook Bü seinen met "geoptimaliseerde inschakeling" die al veilig tonen als de overweg niet in storing is, zonder dat de rode lamp al aan hoef te staan. Die zijn volgens Wikipedia "relatief nieuw". Weer wat geleerd.
In beide landen is de wet zo opgezet dat het wegverkeer extra moet opletten, zo betekent een andreaskruis dat voorrang moet worden verleend aan het treinverkeer. Overwegen kunnen niet aangeven dat er geen trein aankomt (!). Dit maakt dat wegverkeer verantwoordelijk is voor elke aanrijding. In Nederland is een trein ook nog eens een "zwakke verkeersdeelnemer".
Ah, grappig. Al bestaan er genoeg overwegen waar je geen fatsoenlijk zicht hebt op het spoor, dus in de praktijk moet je wel op de techniek vertrouwen. Gelukkig is die techniek wel retebetrouwbaar ;)
In Duitsland hanteert men overigens een doorschietruimte van ~200 m achter stoptonende seinen omdat men daar snapt dat machinisten nu mensen zijn, en de remwerking van een trein ook weleens kan tegenvallen. Dit betekent dat een overweg in deze 200 m sluit bij nadering van de trein. Zodra wordt vastgesteld dat de trein stilstaat, wordt de overweg geopend en dan vlak voor vertrektijd weer gesloten.
In Duitsland is de doorschietlengte wel extra nodig :+

Volgens mij hanteert men daar soms een seinafstand van 1000 m op baanvakken waar je 160 km/h mag (al kan ik dat zo snel niet terugvinden). Oftewel: als je bij geel begint te remmen moet je remvertraging praktisch 1 m/s^2 zijn. Dat is bijna een volremming. In NL hebben we typisch langere blokken met lagere snelheid (140 km/h), dan is de kans op doorschieten een stuk kleiner.

De remvertraging die PZB bewaakt is dan ook 165 km/h -> 85 km/h in 23 seconden, oftewel, 0,97 m/s^2 :+

[ Voor 10% gewijzigd door marcop23 op 30-11-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
cazzer22 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:21:
[...]

Moet zeggen dat het geen praktisch nummer is voor spoed. Hoezo kunnen bedrijven als PostNL wel een 4-cijferig 0800 hebben en iets van algemeen belang verstopt zitten achter veel meer. :P De Belgen hebben het dan beter voor elkaar.
We vergeten tegenwoordig het "naambellen" een beetje....
0800-7767245 is lastig te onthouden, maar 0800-PRORAIL is toch niet zo heel moeilijk te onthouden?

[ Voor 10% gewijzigd door ocaj op 30-11-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:58

Detmer

Professioneel prutser

ocaj schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:37:
[...]

We vergeten tegenwoordig het "naambellen" een beetje....
0800-7767245 is lastig te onthouden, maar 0800-PRORAIL is toch niet zo heel moeilijk te onthouden?
Om 0800-PRORAIL om te zetten naar cijfers kost mij toch echt flink nadenken, ondanks dat ik ook op de oude manier nog SMS heb gehad.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-10 13:06
Als het goed is, heb je op je telefoon gewoon letters onder de cijfers staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:58

Detmer

Professioneel prutser

handoff schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:03:
Als het goed is, heb je op je telefoon gewoon letters onder de cijfers staan.
Verrekt, is mij nog nooit opgevallen :X 8)7

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arievz
marcop23 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:24:
[...]
In Duitsland is de doorschietlengte wel extra nodig :+

Volgens mij hanteert men daar soms een seinafstand van 1000 m op baanvakken waar je 160 km/h mag (al kan ik dat zo snel niet terugvinden). Oftewel: als je bij geel begint te remmen moet je remvertraging praktisch 1 m/s^2 zijn. Dat is bijna een volremming. In NL hebben we typisch langere blokken met lagere snelheid (140 km/h), dan is de kans op doorschieten een stuk kleiner.

De remvertraging die PZB bewaakt is dan ook 165 km/h -> 85 km/h in 23 seconden, oftewel, 0,97 m/s^2
Klopt, in Duitsland staan voorseinen altijd op 1000 meter (en boven 160 km/h rijdt men op cabinesignalering). Daarom is het in Duitsland verplicht om een snelremming uit te voeren als je bij 160 km/h pas bij geel begint te remmen (en dan bij 80 km/h lossen met vulstoot omdat anders iedereen voorin ligt). Met een snelremming bereik je 85 km/h overigens niet in 23 s, dus mag je ook even bij je chef langs (PZB-ingrepen worden geregistreerd en moeten worden verantwoord).

In Nederland is de voorseinafstand afhankelijk van de plaatselijke snelheid. Bij 130 km/h is de voorseinafstand bijvoorbeeld minimaal 1000 m, bij 40 km/h 400 m. Op baanvakken met ATB-EG wordt daar nog een toeslag aan toegevoegd om te bereiken dat een trein gegarandeerd voor het rode sein stopt als de machinist niet reageert.

Je hebt het over een volremming, maar alle berekeningen en garanties zijn gebaseerd op een snelremming. Alle andere remstanden zijn discretie van de machinist.

[ Voor 0% gewijzigd door arievz op 30-11-2024 23:39 . Reden: +bij 160 km/h ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

Ha, ik had helemaal niet bedacht dat het nummerbellen was, mooi!
Detmer schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:00:
Om 0800-PRORAIL om te zetten naar cijfers kost mij toch echt flink nadenken, ondanks dat ik ook op de oude manier nog SMS heb gehad.
Mijn toetsenbord (virtueel, Samsung dialer ) heeft nogsteeds de letters erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
Als je trouwens ooit op een overweg vast komt te zitten; met je startkabels de rails kortsluiten werkt toch ook gewoon nog steeds?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:38
Dan moeten je kabels wel goed contact maken en je moet niet toevallig op een traject zitten met assentellers in plaats van galvanische detectie. Bij werkzaamheden wordt wel gebruik gemaakt van zelfsignalerende kortsluitlansen die ook aangeven of de lans gedetecteerd wordt. Een startkabel geeft geen enkele terugkoppeling, dus daarmee heb je geen idee of het echt werkt.

TL DR; Als je voertuig vast komt te zitten op een overweg, breng jezelf en eventuele passagiers in veiligheid en bel 112, of het nummer van de spoorbeheerder.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
ProRail doet eens per jaar (geloof ik) een veiligheidscampagne rondom spoorwegovergangen. Dit zou er in opgenomen kunnen worden om bewustzijn te creëeren rondom dit soort situaties. Op de snelweg zie je regelmatig staan “bij pech bel 112”, maar wat je op een overweg moet doen weet bijna niemand. En paniek doet rare dingen met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:40
Extraxyz schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:58:
Als je trouwens ooit op een overweg vast komt te zitten; met je startkabels de rails kortsluiten werkt toch ook gewoon nog steeds?
Even los van hiervoor genoemde issues m.b.t. de treindetectie: als er meerdere sporen zijn lijkt me dit ook niet te werken, althans niet op de andere sporen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
basdv schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:24:
ProRail doet eens per jaar (geloof ik) een veiligheidscampagne rondom spoorwegovergangen. Dit zou er in opgenomen kunnen worden om bewustzijn te creëeren rondom dit soort situaties. Op de snelweg zie je regelmatig staan “bij pech bel 112”, maar wat je op een overweg moet doen weet bijna niemand. En paniek doet rare dingen met mensen.
ProRail heeft onlangs weer wat filmpjes vrijgegeven van onveilig gedrag. De focus in de communicatie/campagnes de afgelopen jaren ligt echter altijd op roodlichtnegatie.

Geen idee of er in de rijopleiding ook aandacht aan wordt besteed wat je moet doen als je stilvalt op een overweg.

Overigens weten veel mensen nog niet dat je op de snelweg 112 mag/moet bellen bij pech. Steker nog men gaat soms op het gemakje schadeformulieren invullen op de vluchtstrook, terwijl de betrokken voertuigen gewoon door kunnen rijden. Zie de filmpjes van Towtrucktim op Youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
Ik zou niet gaan klooien met kabels. Dat kost tijd, werkt waarschijnlijk niet (omdat je op de roestlaag klemt) en het gevaar dat je zelf aangereden wordt is bijzonder hoog. Een trein hoor je immers niet aankomen, en daarbij ben je ook niet aan het opletten, je bent immers ergens mee bezig.

Hoe doe je dat trouwens, "stilvallen" op een overweg? Je hebt toch zoveel vaart dat je gemakkelijk de overweg kan vrijmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:08
arievz schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:42:
Ik zou niet gaan klooien met kabels. Dat kost tijd, werkt waarschijnlijk niet (omdat je op de roestlaag klemt) en het gevaar dat je zelf aangereden wordt is bijzonder hoog. Een trein hoor je immers niet aankomen, en daarbij ben je ook niet aan het opletten, je bent immers ergens mee bezig.

Hoe doe je dat trouwens, "stilvallen" op een overweg? Je hebt toch zoveel vaart dat je gemakkelijk de overweg kan vrijmaken?
Het gebeurt regelmatig dat er filevorming is bij een overweg. Lang niet iedereen houdt dan de overweg vrij, maar sluit gewoon aan. Vervolgens hoeft er alleen maar een technische storing in het voertuig op te treden...

Filevorming gebeurt weleens bij de overweg van de Burgermeester Smeetsweg in Zoeterwoude-Rijndijk. Direct achter de overweg is een druk kruispunt met verkeerslichten met de N11.

Streetview: https://www.google.nl/map...yNC4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Ik reed een IC naar Leiden en miste gelukkig net een auto. Deze kon nog doorschuiven naar het nevenspoor. Collega was al in aantocht, dus onmiddelijk alarm geslagen. Ongelooflijk slecht ontworpen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arievz
Dat noem ik niet stilvallen op, maar blokkeren van een overweg.
Om dat te verhinderen moeten we overwegen gaan ontwerpen op weggebruikers met het situatiebewustzijn van een doos bananen... en dat gaat maar op 1 manier: opbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie ook niet zo zeer in waarom het slecht ontworpen is. Je moet gewoon ten alle tijden een overweg vrijhouden. Als je in een filesituatie niet kunt overzien dat je de overweg kunt passeren dan moet je niet oprijden.
Natuurlijk is het wegontwerp hier debet aan. Met veel verkeer kan hier een file ontstaan. Dus de kans dat mensen het voorgaande niet goed toepassen is groter.
Je zou eens kunnen beginnen met een groot wit kruis op de overweg te tekenen, dat is al een geheugensteuntje om er niet op te gaan staan. En de weginrichting aanpassen. Waarom je daar überhaupt een gelijkvoerse kruising in de N11 wil hebben snap ik ook niet. Het zou zoveel capaciteit opleveren als je die ongelijkvloers maakt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
arievz schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:42:

Gebeurd vaker dan je denkt... heb het zelfs een paar keer zien gebeuren bij m'n voormalige werkgever (keek ik uit op de overweg bij Driebergen-Zeist.

Laten ze de koppeling schieten of wat dan ook, maar gaat vaak ook echt maar net goed. De meeste stappen gelukkig wel uit als de bellen gaan rinkelen (ook het meest verstandig :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:05:
Ik zie ook niet zo zeer in waarom het slecht ontworpen is. Je moet gewoon ten alle tijden een overweg vrijhouden. Als je in een filesituatie niet kunt overzien dat je de overweg kunt passeren dan moet je niet oprijden.
Natuurlijk is het wegontwerp hier debet aan. Met veel verkeer kan hier een file ontstaan. Dus de kans dat mensen het voorgaande niet goed toepassen is groter.
Je zou eens kunnen beginnen met een groot wit kruis op de overweg te tekenen, dat is al een geheugensteuntje om er niet op te gaan staan. En de weginrichting aanpassen. Waarom je daar überhaupt een gelijkvoerse kruising in de N11 wil hebben snap ik ook niet. Het zou zoveel capaciteit opleveren als je die ongelijkvloers maakt.
Er is niet echt goede wegenverf of thermoplast die op een overweg blijft plakken, begreep dat dat wel echt een probleem is. Maar het voetgangersgedeelte krijgt wel zo'n kruis.
En de meeste mensen denken er niet echt over na hoe gevaarlijk zo'n situatie is (helaas), daarom deze campagnes weer.

Ik zie het helaas in m'n dorp ook best vaak, jeugd die denkt stoer te zijn om met de fatbike naast de overweg boom stil te gaan staan en dan op de overwegboom te leunen... 8)7 of nog snel even er tussendoor. Ik heb er ansich weinig medelijden mee, vind het voornamelijk rot voor de machinist en de reizigers in de trein.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 01-12-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:15:
[...]

Er is niet echt goede wegenverf of thermoplast die op een overweg blijft plakken, begreep dat dat wel echt een probleem is.
??? Het voetgangersgedeelte heeft al zo'n kruis, op het weggedeelte zijn midden- en kantstrepen en wat is er dan zo speciaal aan de ondergrond van de overweg (lijkt me gewoon asfalt te zijn?) dat daar niets aan zou hechten?
Uiteraard slijten strepen als je er overheen rijdt. Zie de stopstreep voor de overweg (die zo te zien rond 10 jaar oud is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:22:
[...]

??? Het voetgangersgedeelte heeft al zo'n kruis, op het weggedeelte zijn midden- en kantstrepen en wat is er dan zo speciaal aan de ondergrond van de overweg (lijkt me gewoon asfalt te zijn?) dat daar niets aan zou hechten?
Uiteraard slijten strepen als je er overheen rijdt. Zie de stopstreep voor de overweg (die zo te zien rond 10 jaar oud is).
Ja omdat een voetganger niet zoveel weegt, maar bij fietsers is het al een probleem; die verf blijft nog geen jaar zitten, daarom doen we het niet.

Bij een harmelen overweg (of zware uni, maar die worden niet meer nieuw gebouwd) kan het misschien wel inderdaad, maar tegenwoordig is het voornamelijk strail (=kunststof), daar hecht het voor geen meter.

[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 01-12-2024 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:56

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Sommige overgangen hebben die kruisen sowieso al. In Hoorn bijvoorbeeld, hebben ze die kruisen in ieder geval aan één kant. Aan de andere kant volgens mij weer niet, maar daar staan aan beide zijden van het spoor verkeerslichten die moeten voorkomen dat een (lange) rij voor een rood verkeerslicht zorgt voor filevorming.

Mijn persoonlijke verwachting is overigens niet dat die kruisen heel veel zouden doen tegen de aanrijdingen op overgangen die we nu nog zien. Dat zijn toch voor mijn gevoel meestal 'eenzame' voertuigen die om technische redenen stilvallen, of op zijn minst niet omdat de bestuurder dacht dat het een goede plek was om de auto te laten staan.

Dan heb je nog mensen die door stomheid, onachtzaamheid of anderszins tussen gedaalde bomen terechtkomen maar waarbij het voertuig nog wel gewoon in staat is om te rijden. Daar is een bepaalde onmacht ontstaan, misschien onwil of misschien gewoon stress, en ik betwijfel of het getekende kruis daar doorslaggevend gaat kunnen zijn terwijl de wetenschap van een naderende trein dat niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
ArcticWolf schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:39:
[...]
tegenwoordig is het voornamelijk strail (=kunststof), daar hecht het voor geen meter.
Kun je kruisen niet ingieten in zo'n strail-overwegplaat?
Patriot schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:40:
In Hoorn bijvoorbeeld, hebben ze die kruisen in ieder geval aan één kant. Aan de andere kant volgens mij weer niet, maar daar staan aan beide zijden van het spoor verkeerslichten die moeten voorkomen dat een (lange) rij voor een rood verkeerslicht zorgt voor filevorming.
De vri is daar zodanig geschakeld dat hij bij gesloten overweg geen verkeer richting overweg stuurt en dat hij na opening van de overweg allereerst al het verkeer over de overweg (stad-uit) laat passeren voordat hij kruisend verkeer van/naar de Van Dedemstraat toestaat.
Dan heb je nog mensen die door stomheid, onachtzaamheid of anderszins tussen gedaalde bomen terechtkomen maar waarbij het voertuig nog wel gewoon in staat is om te rijden. Daar is een bepaalde onmacht ontstaan, misschien onwil of misschien gewoon stress, en ik betwijfel of het getekende kruis daar doorslaggevend gaat kunnen zijn terwijl de wetenschap van een naderende trein dat niet is.
Deels mee eens. Door training (herhaalde waarneming) zouden ze zich kunnen herinneren dat er een kruis staat. Maar eigenlijk wil je mensen in deze staat niet op de weg hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
arievz schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:19:
[...]
Kun je kruisen niet ingieten in zo'n strail-overwegplaat?
Niet elke overweg is hetzelfde (meer sporen, meer rijbanen). Dan zou je meer verschillende types strails moeten hebben om die kruisen te laten aansluiten van de ene strail naar andere. (Zoals je wel eens ziet bij stoeptegels die beschilderd zijn, en er later weer zijn ingesmeten na een werk). Nu koop je gewoon een strail die bij wijze van spreken over de ganse wereld gebruikt wordt, wat de productiekosten (en aanschafkosten) doet dalen.

[ Voor 0% gewijzigd door Arator op 01-12-2024 17:01 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
Ik dacht eerder aan een Strail-plaat met een ruitjespatroon. Het hoeft niet persé 1 kruis te zijn om op te vallen. Ik denk zelfs dat het meer opvalt als het geen "perfect" kruis is.

[ Voor 22% gewijzigd door arievz op 01-12-2024 17:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
arievz schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:19:
Ik dacht eerder aan een Strail-plaat met een ruitjespatroon. Het hoeft niet persé 1 kruis te zijn om op te vallen. Ik denk zelfs dat het meer opvalt als het geen "perfect" kruis is.
Ontwerp het en dien het in bij ons :- )

Aangezien het "strail" is mag iedereen het ontwerpen en leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Voordat iedereen z'n eigen wegmarkeringspatroon voor op de overweg gaat ontwerpen ;) :

Is er ergens actuele data beschikbaar van de oorzaken van aanrijdingen op overwegen?

SWOV heeft data vanuit ProRail t/m 2016. Maar laat vooral zien dat verhoudingsgewijs op NABO's de meeste ongevallen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:15
Verrassing: deze ochtend rijden de intercity’s van :34 van Amersfoort Schothorst niet via Utrecht CS maar via Schiphol.

Probleem met de twee intercities die van Schothorst vertrekken: Zodra er ook maar iets aan de hand is van werkzaamheden tussen Amersfoort en Enschede, Amersfoort en Schiphol of in de buurt van Gouda/Rotterdam/Den Haag dan wordt de intercity x:34 intercity omgeleid via Schiphol en ben je de rechtstreekse verbinding met Utrecht CS kwijt.

Punt alleen is: Dit wordt nooit gecommuniceerd waar dan ook. Op het perron staat geen bordje, niets. Wordt vaak niets omgeroepen. In de NS app staat het er alsof het de normaalste dienstregeling ooit is. Maar vandaag, een positieve uitzondering. Vandaag riepen ze om op Schothorst dat er werkzaamheden waren rond Schiphol en dat er daardoor minder treinen naar Schiphol reden. Alleen de grap is: door de tijdelijke aanpassing rijden er 2 intercity naar Schiphol toe vanaf Schothorst ipv 1.

Ik snap dat Schothorst niet bepaald een heel groot tandwiel is op het hoofdrailnet, maar ik vind de communicatie erg ondermaats op dit station. Waar kan ik zoiets melden bij ProRail of NS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
offtopic:
Gelukkig verdwijnt dit probleem met de nieuwe dienstregeling later in de maand. Dan rijden beide intercities permanent naar Schiphol/Rotterdam toe. Dan kan iedereen staand mee in de stoptrein naar Utrecht of overstappen op Amersfoort Centraal met de hoop dat je aansluiting haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Laatst online: 20:12
Robkazoe schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:54:
Verrassing: deze ochtend rijden de intercity’s van :34 van Amersfoort Schothorst niet via Utrecht CS maar via Schiphol.

Probleem met de twee intercities die van Schothorst vertrekken: Zodra er ook maar iets aan de hand is van werkzaamheden tussen Amersfoort en Enschede, Amersfoort en Schiphol of in de buurt van Gouda/Rotterdam/Den Haag dan wordt de intercity x:34 intercity omgeleid via Schiphol en ben je de rechtstreekse verbinding met Utrecht CS kwijt.

Punt alleen is: Dit wordt nooit gecommuniceerd waar dan ook. Op het perron staat geen bordje, niets. Wordt vaak niets omgeroepen. In de NS app staat het er alsof het de normaalste dienstregeling ooit is. Maar vandaag, een positieve uitzondering. Vandaag riepen ze om op Schothorst dat er werkzaamheden waren rond Schiphol en dat er daardoor minder treinen naar Schiphol reden. Alleen de grap is: door de tijdelijke aanpassing rijden er 2 intercity naar Schiphol toe vanaf Schothorst ipv 1.

Ik snap dat Schothorst niet bepaald een heel groot tandwiel is op het hoofdrailnet, maar ik vind de communicatie erg ondermaats op dit station. Waar kan ik zoiets melden bij ProRail of NS?
Ik dacht dat :34 standaard niet meer via Utrecht ging, dat dat nieuwe dienstregeling was. Dat was altijd mijn goto trein nml.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:52
Waar gaan die intervities uiteindelijk naar toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Serie 11600 is de :04 Amersfoort Schothorst - Schiphol.
Serie 11700 is de :34 Amersfoort Schothorst - Utrecht - Den Haag.

De 11700 wordt dus bij elke poep en scheet omgegooid naar Schiphol toe.

Beide series komen te vervallen per december en dat wordt de serie 1800: Amersfoort Schothorst - Schiphol - (HSL) - Rotterdam - Breda (alleen in de spits)

Voor de mensen die naar Schiphol, Rotterdam en Breda moeten, is dat een hele plus. Voor de richting Utrecht wordt het er alleen niet beter op (wat 90% van de mensen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, allemaal die kerende treinen in Utrecht, dat kan natuurlijk niet meer tegenwoordig. DSSU FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robkazoe schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:54:

Dat doen ze al weken, heb mij er ook in vergist een paar weken geleden en meerdere met mij. Ook erg verwarrend dat er op Amersfoort Centraal zowel 6 als 7 een trein naar Den Haag staat... maar de ene gaat via Schiphol en de ander via Utrecht :+

Je kan rechtstreeks klagen bij de CEO van ProRail, die gebruikt namelijk ook dat station ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:37
Het staat vermeld bij de werkzaamheden van Schiphol Airport, maar duidelijk is het niet, totaal niet.
Maar dat is helaas een bekend probleem met reisinformatie door werkzaamheden.
Ik geloof dat men inmiddels wel bezig is met een soort herontwerp, waardoor in de reisplanner specifiek bij treinseries die getroffen zijn de melding van de werkzaamheden verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Laatst online: 20:12
ArcticWolf schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:25:
[...]

Je kan rechtstreeks klagen bij de CEO van ProRail, die gebruikt namelijk ook dat station ;)
haha dat verklaart wel waarom er uberhaubt een intercity naar Utrecht vanaf Schothorst gaat, dat vraag ik me al tijden af nml :+

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
Robkazoe schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:22:
Serie 11600 is de :04 Amersfoort Schothorst - Schiphol.
Serie 11700 is de :34 Amersfoort Schothorst - Utrecht - Den Haag.

De 11700 wordt dus bij elke poep en scheet omgegooid naar Schiphol toe.

Beide series komen te vervallen per december en dat wordt de serie 1800: Amersfoort Schothorst - Schiphol - (HSL) - Rotterdam - Breda (alleen in de spits)

Voor de mensen die naar Schiphol, Rotterdam en Breda moeten, is dat een hele plus. Voor de richting Utrecht wordt het er alleen niet beter op (wat 90% van de mensen zijn).
90% van wat er alleen op Schothorst instapt is nog steeds niet bijzonder veel. Reizigers uit Apeldoorn/Deventer/Enschede willen ook massaal naar Utrecht, die gaan er wel op vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Extraxyz schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:48:
[...]

90% van wat er alleen op Schothorst instapt is nog steeds niet bijzonder veel. Reizigers uit Apeldoorn/Deventer/Enschede willen ook massaal naar Utrecht, die gaan er wel op vooruit.
Het is ook gewoon irritant: Bij reisadviezen in de app of website: als je vanaf de Veluwe komt of naar toe gaat is Schothorst het overstap station (Als je vanaf Schiphol/Amsterdam komt of gaat). Alsof ze je niet willen hebben op Amersfoort centraal, terwijl je daar in bijna alle gevallen ook, en zelfs beter, kunt overstappen.

Als ik vanuit Schiphol kom, wil ik niet 25minuten staan te vernikkelen op Schothorst voor de eerstvolgende overstap, om vervolgens in een te volle trein te stappen zonder zitplek.
Gewoon overstappen op Amersfoort centraal, eventueel naar WC en of bistro en dan wel een zitplek bemachtigen. Maar voor mijn route blijft de app vasthouden aan Schothorst als standaard advies....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
Ik denk ddat het komt omdat op Schorthorst de overstap ‘beter’ is. Je hoeft minder lang te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

TheMak schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:03:
Ik denk ddat het komt omdat op Schorthorst de overstap ‘beter’ is. Je hoeft minder lang te wachten.
Amersfoort: x.48 aankomst IC, x. vertrek sprinter x.12 (24 minuten)
Amersfoort Schothorst: x.51 aankomst IC, x.16 (23 minuten)

In beide gevallen gewoon een hele lange overstaptijd (bijna de maximale gezien de 30minuten frequentie van beide treinen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robkazoe
[...]

Het verhaal van "intercitystation" Schothorst is wat complexer. Volgens mij is de reden dat Schothorst dat nu wel is, is vanwege het kopmaken wat niet op Amersfoort kan. Op perron 1/2 heb je cross platform overstappen van Schothorst/Enschede. Op perron 6/7 is dat Utrecht/Hilversum. Als je de betreffende intercity naar Schothorst laat kopmaken in Amersfoort, dan vervalt of de overstap naar Enschede toe (perron 1/2) of de overstap tussen Hilversum/Utrecht (perron 6/7). Dat is niet handig. Door in Schothorst te keren, kun je wel perron 1/2 en perron 6/7 aandoen en beide overstappen mogelijk maken. Dat is mooi.

Dus dat Schothorst überhaupt een intercity naar Schiphol en een intercity naar Utrecht heeft, komt daardoor en niet zozeer vanwege de reizigersaantallen (5500 reizigers per dag). Maar die 5500 man die op Schothorst opstarten, hebben na het verdwijnen van de intercity naar Utrecht nog twee alternatieven. Of ze pakken de stoptrein Zwolle/Utrecht. Maar die is al zwaar overbelast. Voor Nijkerk (3K reizigers) en Harderwijk (5K reizigers) is men al bezig om te ontlasten met spitstreinen: https://www.treinreiziger...en-amersfoort-harderwijk/ Als daar nog een paar honderd/enkele duizend mensen bij komen, dan wordt het helemaal gezellig.

Of alternatief 2: De intercity Schothorst - Amersfoort - Hilversum - Schiphol - Rotterdam pakken en overstappen in Amersfoort. Nadeel van de overstap: De treinen wachten volgens mij niet meer op elkaar dus dan mis je met enige regelmaat je overstap (want 3 minuten overstaptijd) waardoor je een kwartier extra reistijd hebt.

Dus resumé:
Alternatief 1 - Ramvolle trein wordt nog voller, geen zitplaats, langere reistijd.
Alternatief 2 - Extra overstap, kans om je overstap te missen en daardoor ook langere reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
Daarnaast zitten er geen nadelen aan om een intercity na het laatste intercity-station een pasr haltes als stoptrein te laten fungeren. Je dupeert er geen intercity reizigers mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mappy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:35

Mappy

Piramide van Austerlitz

Maasluip schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:44:
Ja, allemaal die kerende treinen in Utrecht, dat kan natuurlijk niet meer tegenwoordig. DSSU FTW!
Misschien dat ze in de toekomst de lijn vanaf Maliebaan naar Centraal door kunnen trekken, dan hoef je vanuit Amersfoort geen kop meer te maken richting Gouda O-)

If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Mappy schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:46:
[...]
Misschien dat ze in de toekomst de lijn vanaf Maliebaan naar Centraal door kunnen trekken, dan hoef je vanuit Amersfoort geen kop meer te maken richting Gouda O-)
Haha, het lijntje naar station Maliebaan gaat dwars door de stad en is niet geschikt voor intensief gebruik, en om het door te trekken richting Utrecht CS zou je nog een halve woonwijk moeten slopen of ondertunnelen. Oorspronkelijk sloot de lijn vanaf station Maliebaan nog wel aan op de sporen de andere kant op richting Bunnik en Houten, maar dat is nu een wandel-/fietspad geworden.

Er is wel eens gefantaseerd over een aftakking van de lijn uit Amersfoort na de Bilt en dan langs de A27 met een station bij het Utrecht Science Park, en dan bij station Lunetten aansluiten richting Utrecht CS. Daarmee zouden de treinen vanuit/naar het noorden niet meer kop hoeven te maken in Utrecht.

Maar langs de A27 een spoorlijn leggen wordt heel lastig (Amelisweerd!) dus dan zou dat spoor eerder boven de A27 moeten lopen misschien. Omdat het Science Park inmiddels ontsloten is met een peperdure tramlijn is een mogelijk treinstation niet meer in beeld voor zover ik weet.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolffe
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:57
Robkazoe schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:12:
[...]

Dus dat Schothorst überhaupt een intercity naar Schiphol en een intercity naar Utrecht heeft, komt daardoor en niet zozeer vanwege de reizigersaantallen (5500 reizigers per dag). Maar die 5500 man die op Schothorst opstarten, hebben na het verdwijnen van de intercity naar Utrecht nog twee alternatieven. Of ze pakken de stoptrein Zwolle/Utrecht. Maar die is al zwaar overbelast.
Nou de stoptrein kan best meevallen, mits NS op lengte rijdt. Bestaand krijg je nog te vaak een SNG 6 of 8 voor je neus wat in de spits simpelweg te kort is. Een trein eerder of later nemen maakt soms al veel verschil, al moet je soms tot Amersfoort Centraal dan kort even staan. Dat valt te overzien, zeker aangezien de sprinter een stuk betrouwbaarder rijdt dan de intercity.

Overigens loopt er nog steeds een project wat de perrons op Utrecht Overvecht, Bilthoven en Den Dolder verlengt. Dat project is wel echt een drama wat betreft de planning: na twee jaar uitstel is het perron bij Den Dolder nog steeds niet verlengt en de verlengde delen van Utrecht Overvecht en Bilthoven zijn wel gebouwd maar niet in dienst gesteld (er dienen nog aanpassingen gedaan te worden aan vertrekseinlichten en treinlengteborden). Hierdoor is de maximale inzet ook nog steeds beperkt. Wanneer dit alles af is kan men met een maximale lengte van SLT14 gaan rijden. De vraag is of NS dat überhaupt gaat doen, ze rijden nu al niet op lengte.
[...]
Of alternatief 2: De intercity Schothorst - Amersfoort - Hilversum - Schiphol - Rotterdam pakken en overstappen in Amersfoort. Nadeel van de overstap: De treinen wachten volgens mij niet meer op elkaar dus dan mis je met enige regelmaat je overstap (want 3 minuten overstaptijd) waardoor je een kwartier extra reistijd hebt.
Je mist nog een derde probleem met alternatief 2: bij de minste of geringste vertraging wordt de intercity al gekeerd op Amersfoort Centraal en heb je als reiziger op Schothorst het nakijken. De huidige :04/:34 had en heeft daar al regelmatig last van. Die twee minuten overstap die je altijd om :04 hebt is eigenlijk te kort en mis je bij een beetje vertraging al. Nu kan je dit opvangen door de sprinter van :26/:56 te nemen zodat je een langere overstap hebt op Amersfoort Centraal. Nadeel: 8 minuten langer onderweg.

Wat me overigens stoort aan de gemeente Amersfoort is dat ze niet fatsoenlijk hebben gereageerd op de voorgestelde dienstregeling van NS toen deze ter inzage is gelegd. De verbinding Schothorst - Utrecht verslechterd waarbij reizigers vanuit Schothorst hun rechtstreekse aansluiting van en naar Utrecht met de intercity verliezen (waarbij het gros van de reizigers vanuit Schothorst dáár nou van gebruik maakt). De gemeente zegt daar dan niets over, maar verkondigt ondertussen wel hoe belangrijk goed OV is om de auto te ontmoedigen. Neem dan ook de OV reiziger serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolffe
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:57
[...]

in Deventer en Enschede wordt (o.a. door de gemeentes) vooral geklaagd dat ze de rechtstreekse verbinding naar Schiphol verliezen. Dat ze een extra rechtstreekse trein naar Utrecht hebben gekregen hoor je ze dan weer amper over :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
Wolffe schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:26:

[...]

Je mist nog een derde probleem met alternatief 2: bij de minste of geringste vertraging wordt de intercity al gekeerd op Amersfoort Centraal en heb je als reiziger op Schothorst het nakijken. De huidige :04/:34 had en heeft daar al regelmatig last van. Die twee minuten overstap die je altijd om :04 hebt is eigenlijk te kort en mis je bij een beetje vertraging al. Nu kan je dit opvangen door de sprinter van :26/:56 te nemen zodat je een langere overstap hebt op Amersfoort Centraal. Nadeel: 8 minuten langer onderweg.

Wat me overigens stoort aan de gemeente Amersfoort is dat ze niet fatsoenlijk hebben gereageerd op de voorgestelde dienstregeling van NS toen deze ter inzage is gelegd. De verbinding Schothorst - Utrecht verslechterd waarbij reizigers vanuit Schothorst hun rechtstreekse aansluiting van en naar Utrecht met de intercity verliezen (waarbij het gros van de reizigers vanuit Schothorst dáár nou van gebruik maakt). De gemeente zegt daar dan niets over, maar verkondigt ondertussen wel hoe belangrijk goed OV is om de auto te ontmoedigen. Neem dan ook de OV reiziger serieus.
Nu komen er wel steeds meer Amsterdammers richting Amersfoort maar de stad Amersfoort leunt nog steeds voor 90% tegen Utrecht aan. Daarom is het omzetten van beide intercities van Schothorst naar Schiphol al sowieso een misser. Want de treinen van Amersfoort richting Hilversum zitten op z'n best half vol. Het zou mij daarom ook niets verbazen als de aantallen op Schothorst op termijn gaan teruglopen (ik overweeg zelf bv ook om dan maar op Centraal op te stappen).

En met dat laatste ben ik het 100% eens. Met de groene coalitie in het gemeentehuis, wordt er auto ontmoedigend beleid gevoerd. Dat is geen shocker. Maar ondertussen wordt het busvervoer (geregeld vanuit de provincie) minder net als de aansluiting vanuit Schothorst (om nog maar te zwijgen over Amersfoort CS zelf want dat is al helemaal geen visitekaartje).

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Afgelopen dagen hebben de meeste waarschijnlijk wel gelezen dat er nu waarschijnlijk wel een akkoord is tussen ProRail en FNV met enkele percentages erbij...

Ik weet niet waar het fout is gegaan, er is veel ongeloof bij de collega's en waarom de ondehandelaars van FNV nu opeens wel "akkoord" lijken te zijn.

Aangezien alle 3 de bonden opnieuw moeten stemmen, wil ik alvast meegeven dat er een erg grote kans is dat alle 3 de bonden deze week tegen stemmen, ook het sentiment onder FNV leden is erg negatief. Het nieuwe resultaat lijkt totaal niet beter dan het vorige resultaat.

Het is erg onduidelijk wie er nu wel op vooruit gaat omdat de CAO termijn verlengt is naar 1 januari 2026... de algehele consensus is dat het vorige resultaat van oktober beter was dan het nieuwe resultaat.
Veel collega's snappen dan ook niet waar de stakingen voor zijn geweest en al helemaal niet het kantoorpersoneel die er al helemaal niets mee zijn opgeschoten.

Baal wel ontzettend aangezien diverse media al hebben gezegd dat ProRail medewerkers er gemiddeld 10% op vooruitgaan terwijl dit dus echt een onzin verhaal is 8)7 Vraag me echt af hoe en wie dit gaat rechtbreien aankomende tijd...

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11
We willen komend weekend met 5 personen naar Dusseldorf gaan met de trein. Aanvankelijk dacht ik gewoon 5 kaartjes te kopen via https://www.nsinternational.com/nl/treintickets-v3/#/search

Echter kwam ik nu het "SchönerTagTicket NRW" op het spoor ( :') )
Lijkt voor een vaste prijs onbeperkt gebruik van OV in Nordrhein-westfalen voor max 5 personen.

Is iemand hier daarmee bekend? Geldt dat kaartje ook al vanaf een treinstation in Nederland bijvoorbeeld? We gaan via Venlo richting Duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ArcticWolf schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:04:
[...]

Afgelopen dagen hebben de meeste waarschijnlijk wel gelezen dat er nu waarschijnlijk wel een akkoord is tussen ProRail en FNV met enkele percentages erbij...

Ik weet niet waar het fout is gegaan, er is veel ongeloof bij de collega's en waarom de ondehandelaars van FNV nu opeens wel "akkoord" lijken te zijn.

Aangezien alle 3 de bonden opnieuw moeten stemmen, wil ik alvast meegeven dat er een erg grote kans is dat alle 3 de bonden deze week tegen stemmen, ook het sentiment onder FNV leden is erg negatief. Het nieuwe resultaat lijkt totaal niet beter dan het vorige resultaat.

Het is erg onduidelijk wie er nu wel op vooruit gaat omdat de CAO termijn verlengt is naar 1 januari 2026... de algehele consensus is dat het vorige resultaat van oktober beter was dan het nieuwe resultaat.
Veel collega's snappen dan ook niet waar de stakingen voor zijn geweest en al helemaal niet het kantoorpersoneel die er al helemaal niets mee zijn opgeschoten.

Baal wel ontzettend aangezien diverse media al hebben gezegd dat ProRail medewerkers er gemiddeld 10% op vooruitgaan terwijl dit dus echt een onzin verhaal is 8)7 Vraag me echt af hoe en wie dit gaat rechtbreien aankomende tijd...

|:(
Waardeloos resultaat inderdaad. +10% is geen onredelijke eis bij een looptijd van 1 jaar, Schraalhans is al jaren keukenmeester bij ProRail. Behalve in het bedrijfsrestaurant in de Inktpot. FNV had hier gewoon weg moeten lopen en eens minstens een week het land plat moeten leggen. Genoeg "kantoorpersoneel" wat voor 36 uur betaald wordt en makkelijk 50 uur maakt. Maar FNV gaat overstag omdat een handjevol treindienstleiders er wat bij krijgen.

edit: Sowieso vind ik de media erg biased dat de staking onnodig was alsof er al een geweldig resultaat lag.

[ Voor 3% gewijzigd door evilution op 03-12-2024 20:04 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!
evilution schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:56:
[...]

Waardeloos resultaat inderdaad. +10% is geen onredelijke eis bij een looptijd van 1 jaar, Schraalhans is al jaren keukenmeester bij ProRail. Behalve in het bedrijfsrestaurant in de Inktpot. FNV had hier gewoon weg moeten lopen en eens minstens een week het land plat moeten leggen. Genoeg "kantoorpersoneel" wat voor 36 uur betaald wordt en makkelijk 50 uur maakt. Maar FNV gaat overstag omdat een handjevol treindienstleiders er wat bij krijgen.

edit: Sowieso vind ik de media erg biased dat de staking onnodig was alsof er al een geweldig resultaat lag.
De media wordt gevoed vanuit ProRail en vanuit de bonden, ik zei weken geleden al dat de FNV niet duidelijk was met wat zij wilden bereiken en nu hebben ze de zwarte piet naar zichzelf en het kantoorpersoneel gespeeld... echt ongelooflijk, heb dit nog nooit meegemaakt.

edit:
Het deel wat geen lid is van een bond was al voor het bod van oktober, het feit dat het nieuwe akkoord terug gaat naar het bod van juli 2024 heeft tot echt woede geleid.
Daarom mijn vraag naar de FNV: waarom wordt hier wel mee akkoord gegaan terwijl er gevraagd werd naar een meer solidair bod terwijl het kantoorpersoneel er met het nieuwe bod er weer op achteruit gaat en het roostergebonden personeel er 2 TIENDEN procent op vooruit gaat van schaal 1 t/m 5 ... de tering 8)7 schaam me echt kapot dat hiervoor gestaakt is.

[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 03-12-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]
Of ze pakken de stoptrein Zwolle/Utrecht. Maar die is al zwaar overbelast. Voor Nijkerk (3K reizigers) en Harderwijk (5K reizigers) is men al bezig om te ontlasten met spitstreinen: https://www.treinreiziger...en-amersfoort-harderwijk/ Als daar nog een paar honderd/enkele duizend mensen bij komen, dan wordt het helemaal gezellig.
Gaat fun worden, Nijkerk, Harderwijk en Ermelo is groeigebied voor Gelderland qua woningen.

Evenals Apeldoorn zuid, zuid-oost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:56
ArcticWolf schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:04:
Als ze nu weer gaan staken heb je de publieke opinie echt op de kast, wanneer is het een keer goed genoeg? :?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Pagina: 1 ... 137 ... 163 Laatste