Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 136 ... 163 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:37
De reisinfo werkt op basis van GPS. Binnen het stationsgebied en de 'approach' (een cirkel van een aantal kilometer rondom het station) wordt enkel reisinformatie getoond, daarbuiten infotainment met om de 2 minuten (geloof ik) de reisinformatie.
Indien GPS niet beschikbaar is door een storing gaat het op basis van tijd. Twee minuten voor aankomst wordt dan de reisinformatie getoond (en indien er een automatische omroep actief is, ook omgeroepen).
Daarnaast wordt in steeds meer treinen ook permanent de eindbestemming en het eerstvolgende station (met actuele aankomsttijd) in beeld getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-10 10:22
bvk schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 02:53:
Deze nieuwe interface bevalt me wel:

[Afbeelding]

Hopelijk is het een beetje stabiel en komt er minder van die reclame voorbij op de "cruciale" momenten.
De uitlijning van de (aankomst)tijden kan nog wel verbeterd worden: Of alles links of alles rechts.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-10 15:04

Snow_King

Konijn is stoer!

Een update over de Maaslijn via 1Limburg: https://www.l1nieuws.nl/n...maar-niemand-die-het-ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:45

Cbr

EDIT schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:16:
De reisinfo werkt op basis van GPS. Binnen het stationsgebied en de 'approach' (een cirkel van een aantal kilometer rondom het station) wordt enkel reisinformatie getoond, daarbuiten infotainment met om de 2 minuten (geloof ik) de reisinformatie.
Indien GPS niet beschikbaar is door een storing gaat het op basis van tijd. Twee minuten voor aankomst wordt dan de reisinformatie getoond (en indien er een automatische omroep actief is, ook omgeroepen).
Daarnaast wordt in steeds meer treinen ook permanent de eindbestemming en het eerstvolgende station (met actuele aankomsttijd) in beeld getoond.
Dat is mijn ervaring ook. Maar als er geremd wordt wil ik weten of we in een weiland stil komen te staan of dat we over drie-vier minuten op een station zijn. Soms begint een remming al eerder dan twee minuten vooraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Er zijn maar heel weinig stations waar je werkelijk minuten vantevoren af gaat remmen. En zodra je dan in de 'approach' komt wordt die info getoond en heb je nog meer dan genoeg tijd om op te staan en je spullen te pakken.

Als je realtime de actuele positie wil volgen dan kan je daarvoor de kaart gebruiken die getoond wordt op de schermen of via de NS app de actuele positie volgen via de treinradar, of via alternatieve websites als https://treinposities.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

EDIT schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:53:

Als je realtime de actuele positie wil volgen dan kan je daarvoor de kaart gebruiken die getoond wordt op de schermen of via de NS app de actuele positie volgen via de treinradar, of via alternatieve websites als https://treinposities.nl.
Of gewoon een willekeurige kaart app op je telefoon.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:53
In Amsterdam CS alle poortjes open, inchecken / uitchecken gaat niet. Gratis reizen ( ik reis op saldo ) Meester aangesproken, schijnt landelijk te zijn. Geen omroep bericht , niets. Kijken hoe ik er in Weesp uitkom

[ Voor 34% gewijzigd door MuzenJaap op 16-11-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Er is inderdaad een landelijke IT storing helaas. Overal zijn de poortjes opengezet, dus dat zou geen probleem mogen zijn. En mocht ondertussen de storing verholpen zijn, dan kan je altijd gewoon uitchecken met je OV-chipkaart en later de reis online of door de klantenservice laten corrigeren.

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 16-11-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Even een crosspost met een OVinNL, want ik begin me echt steeds meer te ergeren aan die nieuwe dienstregeling:
Ik zat net wat te kijken naar Zwolle-Leiden via Schiphol in de nieuwe dienstregeling en dat is ook best een rommeltje geworden: afwisselend overstappen in Amsterdam-Zuid of Schiphol met verschillende reistijden (1:29 of 1:41 respectievelijk). Ik kan ook niet echt een regelmaat ontdekken, want soms heb je met vertrek om x:16 een overstap op Amsterdam-Zuid met 1:29 reistijd te pakken, op andere om x:46.

Echt geen verbetering dit. (Naast dat gepruts richting Rotterdam.)

Oh en Leiden-Zwolle is dus wel strak 1:28 met overstap in Amsterdam-Zuid. :')

Oh, wacht daar zitten in de avond ook weer gaten in. :N

Het lijkt wel alsof NS graag SNCFje wil spelen.

(testdatum was 3 januari)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-10 13:00
In principe hoort de 3100 vanuit Amsterdam-Zuid altijd om :19/:49 richting Leiden te vertrekken (dus zonder overstap vanuit Zwolle). Dat is de enige manier om op Leiden een overstap te kunnen bieden op de 2200 richting Den Haag HS / Delft / Schiedam. Ook zou er vlak achter de 3100 over de buitensporen van de Schipholtunnel een Eurostar moeten rijden.

Echter vanwege de ellende op de HSL heeft Prorail de paden van de 3100 en de Eurostar omgewisseld, zodat de Eurostar meer rijtijd krijgt om de snelheidsbeperking op te vangen. Op die momenten moet de 3100 langer wachten op Amsterdam-Zuid en is die ook later in Leiden (zonder overstap op richting HS)

Weer een uitzondering hierop is wanneer er een Eurostar rijdt maar de Ringvaartbrug moet openen; dan moet de 3100 noodgedwongen evengoed in z'n oorspronkelijke ligging blijven rijden, parallel aan een Eurostar, dus door de middelste sporen van de Schipholtunnel. Dat gaat weer ten koste van de patroontijden van de AirportSprinter die er dan een ongunstiger interval aan overhoudt.

In de andere richting geldt dat allemaal niet omdat de Eurostar door die TSB niet per se later aankomt op Schiphol, die reed tussen Rtd-Shl altijd al met een lagere inlegsnelheid maar redt het straks ook door gewoon tot 300km/h op te trekken op dat korte stukje dat het nog net kan.

TL;DR Fix die kut HSL nou toch eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Nou ja, het is voor mij meer dan dat met de nieuwe dienstregeling:

Zwolle had altijd een directe verbinding met Rotterdam, die is nu weg. Nu is een extra overstap in elk geval voor mij geen ramp, maar de dienstregeling is ook nog eens flink onregelmatig geworden omdat één van de treinen in de keten niet de hele dag rijdt. Dit sloopt voor mij daarnaast aansluitingen van/naar België in de avonden en het weekend.

Verder was er dus een directe verbinding naar Leiden, met een aantrekkelijke reistijd, maar die is dus vervallen tot wat in mijn vorige post staat. En naar wat ik van mijn voorganger begrijp, gaat dat ook niet meer echt beter worden qua reistijd, hooguit regelmatiger.

Het enige voordeel dat er straks is, is dat de tarieven voor de reguliere Benelux - ik noem die trein nog steeds zo - weer wat normaler worden, al is die dus wel ingekort. (En eigenlijk heeft dit ook niet zo veel met de dienstregeling te maken.)

[ Voor 4% gewijzigd door Commendatore op 16-11-2024 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:06
@Commendatore hetzelfde geldt voor Groningen: hadden altijd mooi wisselend een directe IC naar Rotterdam over Utrecht, en Den Haag over Amsterdam, maar verprutst om ergens anders in het land een quick win te introduceren.

Tijd dat de ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda gaat rijden, en laat ook maar z.s.m. meermaals per dag de ICNG-B naar Groningen doorrijden.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EDIT
Eigenlijk worden de grote problemen in de dienstregeling volgend jaar veroorzaakt door twee dingen: de snelheidsbeperking op de HSL en het te laat geleverd worden van de ICNG. Daardoor heeft het noorden geen directe verbinding met Rotterdam en heeft het oosten geen directe verbinding met Schiphol. Beiden moeten (in ieder geval deels) verholpen gaan worden in de dienstregeling die eind volgend jaar in moet gaan. Dan zouden er genoeg ICNGs geleverd moeten zijn om in ieder geval door te gaan rijden naar Groningen en Enschede, in plaats van Lelystad en Amersfoort in het komende jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Alleen zit je dan wel met die HSL-toeslag en dat is eigenlijk onacceptabel voor een reguliere intercity.

De huidige IC Direct komt voor een groot deel bovenop de bestaande treinen en dan heb ik er minder moeite mee, maar het reguliere aanbod zou gewoon toeslagvrij moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
De toeslag is er alleen als je tussen Schiphol en Rotterdam reist, niet op de rest van het traject. Veruit de meeste mensen zullen er dus geen verschil in merken.
Het is overigens wel de bedoeling dat de toeslag afgeschaft moet gaan worden uiteindelijk, maar het hoe is nog lastig geloof ik.
In de tussentijd kan je uiteraard ook over Utrecht reizen. Dan heb je wel een overstap naar specifiek Rotterdam Centraal, maar het is sneller dan via Schiphol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
Ik las een plan een tijdje terug om die toeslag automatisch te berekenen als de in- en uitchecktijd een bepaalde minimumsnelheid lieten zien tussen 2 punten.

Vond het wel elegant, bij vertraging wordt de toeslag automatisch weggewimpelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:12
coyote1980 schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:16:
Ik las een plan een tijdje terug om die toeslag automatisch te berekenen als de in- en uitchecktijd een bepaalde minimumsnelheid lieten zien tussen 2 punten.

Vond het wel elegant, bij vertraging wordt de toeslag automatisch weggewimpelt.
Een plan van wie? Vervoerder? Of een wild idee op een forum.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wally2002 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:25:
[...]

Een plan van wie? Vervoerder? Of een wild idee op een forum.
Nee, er ligt inderdaad een plan van NS als je over Shl - Rtd een bepaalde tijdslimiet over gaat de toeslag komt te vervallen.
NS is voornemens om de toeslag in de toekomst automatisch te berekenen op
grond van herkomst (check-in) en bestemming (check-out). Uit de gerealiseerde
reistijd kunnen we afleiden of een reiziger over de HSL of over het conventionele
spoor heeft gereisd. We leiden de gerealiseerde reistijd af uit de check-in en -uit
momenten op de reguliere palen en poortjes. NS brengt een toeslag in rekening
op het moment dat de gerealiseerde reistijd dusdanig veel korter is dan over het
conventionele spoor, dat er niet anders dan over de HSL gereisd kan zijn.
Voordeel is dat de reiziger geen gebruik hoeft te maken van een toeslagzuil,
waardoor uw praktische bezwaren vervallen. NS voorkomt hiermee namelijk de
verwarrende situatie met toeslagzuilen op stations die ver van de
Hogesnelheidslijn afliggen. Bijkomend voordeel is dat er in geval van grote
vertraging op de HSL ook geen toeslag in rekening wordt gebracht.
Zie https://www.locov.nl/publ...ag-in-Dienstregeling-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:12
ed1703 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:41:
[...]

Nee, er ligt inderdaad een plan van NS als je over Shl - Rtd een bepaalde tijdslimiet over gaat de toeslag komt te vervallen.

[...]

Dank, lijkt me een uitstekend voorstel en kan wat mij betreft niet snel genoeg ingevoerd worden.
Is zeker ook voor incidentele reizigers/toeristen veel overzichtelijker.
Er lijkt nog wel een voorbehoud te zijn m.b.t. noodzakelijke aanpassingen in de systemen van o.a. Translink.

De toeslag zal neem ik aan nog wel verkrijgbaar blijven bij de automaat en online voor wie een los kaartje koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
EDIT schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:59:
De toeslag is er alleen als je tussen Schiphol en Rotterdam reist, niet op de rest van het traject. Veruit de meeste mensen zullen er dus geen verschil in merken.
Het is overigens wel de bedoeling dat de toeslag afgeschaft moet gaan worden uiteindelijk, maar het hoe is nog lastig geloof ik.
In de tussentijd kan je uiteraard ook over Utrecht reizen. Dan heb je wel een overstap naar specifiek Rotterdam Centraal, maar het is sneller dan via Schiphol.
Als in: je betaalt hem niet als je pakweg Zwolle-Rotterdam via die route doet, maar wel als je alleen Schiphol-Rotterdam doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Zolang Schiphol - Rotterdam via de HSL deel uitmaakt van je route, moet je de toeslag betalen.
Persoonlijk zou ik overigens vanaf december via Utrecht gaan. In beide gevallen heb je een overstap, maar de route over Utrecht is sneller.
Als je over Schiphol zou reizen, dan zou je dus zowel een toeslag betalen als langer onderweg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
EDIT schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:12:
Eigenlijk worden de grote problemen in de dienstregeling volgend jaar veroorzaakt door twee dingen: [...] en het te laat geleverd worden van de ICNG.
Jammer dat dit afgewend wordt op de reiziger. Er is nog genoeg ICR in het land aanwezig om ter aanvulling van ICNG te blijven rijden. De rekening mag dan naar de veroorzaker van die vertraging in de levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
ed1703 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:41:
[...]

[...]

Dat mogen ze wel verder trekken en een gerieke verrekening maken op basis van de gemiddelde snelheid die reis heeft gehad: hoe hoger de gemiddelde snelheid, des te hoger het tarief is dat de vervoerver mag afrekenen per gereisde kilometer.
De reiziger heeft hiermee dan ook direct, automatisch, compensatie bij vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
FredvZ schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:52:
[...]

Jammer dat dit afgewend wordt op de reiziger. Er is nog genoeg ICR in het land aanwezig om ter aanvulling van ICNG te blijven rijden. De rekening mag dan naar de veroorzaker van die vertraging in de levering.
Traxx+ICR kan de dienstregeling niet halen en aanpassen gaat niet zonder extreem in de dienstregeling van andere treinen te gaan snijden.
Daarnaast moeten de Traxx locs terug naar de leasemaatschappij, dus zelfs al heb je genoeg ICR rijtuigen die nog in een staat zijn die goed genoeg is, dan gaat zoiets niet lukken.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 17-11-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EDIT schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:58:
[...]

Traxx+ICR kan de dienstregeling niet halen en aanpassen gaat niet zonder extreem in de dienstregeling van andere treinen te gaan snijden.
Daarnaast moeten de Traxx locs terug naar de leasemaatschappij, dus zelfs al heb je genoeg ICR rijtuigen die nog in een staat zijn die goed genoeg is, dan gaat zoiets niet lukken.
Is dat vanwege de TSB?

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Deels, als ik het goed heb begrepen. Zonder de TSB was 200 km/u voor een deel van de ritten nog steeds noodzakelijk, maar door de TSB gaan die treinen nu naar Amersfoort in plaats van Lelystad/Groningen/Leeuwarden.
De andere ritten zijn ook met 200 km/u ingelegd, maar omdat er in de eerste maanden deels nog met Traxx+ICR gereden moet worden op de Eurocity Direct heeft men specifiek de dienstregeling van die treinen aangepast. Die stoppen dus daarom nu ook niet op Duivendrecht en er zijn nog een paar andere wijzigingen omdat het anders niet gaat passen.
De rest van de treinen stopt er wel (maar helaas daardoor dus maar 1x per uur).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mooi stukje historie/video:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Met een interessante rol voor de vakbonden. Zou Werkspoor nog bestaan als die Argentijnse opdracht wat meer werd verspreid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FredvZ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:34:
Met een interessante rol voor de vakbonden. Zou Werkspoor nog bestaan als die Argentijnse opdracht wat meer werd verspreid?
Onmogelijk te zeggen en valt onder de "what if's" in het leven. Werkspoor had waarschijnlijk wel langer bestaan... maar hoeveel langer zal altijd de vraag blijven.

Maar Talbot (die overigens ook niet meer bestaat) heeft daarna ook mooie producten geleverd aan de NS (Plan-V, ICM en DD-AR bv.). Laatst 2 genoemde rijden nog steeds rond (na een minor of major refit) en vind persoonlijk het ICM materieel nog steeds erg goed lopen en dat na 30~35 jaar.

Dus het kon alle kanten op gaan, ongeacht de situatie.

Overigens is er nu een kans aanwezig dat de politiek wel meegaat in de eis van FNV en dat het huidige reorganisatie voorstel uitgebreid wordt.

ik acht die kans erg groot overigens... linksom of rechtsom komt er een reorganisatie voorstel uitbreiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Bron: https://www.prorail.nl/ni...r-aansluiting-betuweroute
Om de Betuweroute beter aan te laten sluiten op het Duitse spoor zullen er in de komende jaren langdurige werkzaamheden aan Duitse zijde plaatsvinden. Dit heeft gevolgen voor het spoorgoederenvervoer in Nederland. Tussen november 2024 en mei 2026 zullen goederentreinen omgeleid worden omdat de Betuweroute minder, en op sommige momenten zelfs helemaal niet te gebruiken is.
Dat is te merken in Venlo! Komen ineens echt heel veel goederentreinen door Venlo heen rijden. Valt heel veel mensen die hier wonen en regelmatig langs het spoor rijden op.

Standaard reacties weer: Is dat wel veilig? Kan het niet ergens anders langs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Snow_King schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:19:
Bron: https://www.prorail.nl/ni...r-aansluiting-betuweroute

[...]

Dat is te merken in Venlo! Komen ineens echt heel veel goederentreinen door Venlo heen rijden. Valt heel veel mensen die hier wonen en regelmatig langs het spoor rijden op.

Standaard reacties weer: Is dat wel veilig? Kan het niet ergens anders langs?
Heb jaren geleden eens een alternatief ontwerp gemaakt van Emplacement Venlo en daar had ik de goederen sporen aan de noordzijde gelegd op 80km/u doorgaand door Venlo heen (met het oog op een doorgaand goederenpad Duitsland in en extra goederen wachtsporen bij Emplacement Gekkengraaf)

Toen LJV dit plan zag, stempelde ze meteen donkerrood op omgeving en externe veiligheid :+

Maar het interessante was dat omdat er nagenoeg geen wissels meer aanwezig waren op de goederensporen juist de externe veiligheid zou verbeteren, maar door de verhoging van 40 naar 80 zou de impact van een ontsporing toenemen. Naar mijn weten is er nog nooit een trein ontspoort op "normaal" recht of gebogen spoor, alleen door toedoen van botsing of bij wissels.

Helaas is het plan nooit verder bekeken omdat de investeringkosten tussen de 750 miljoen en 1 miljard euro lagen (4 sporig Sevenum - Venlo en een 2e Maasbrug en vrijekruising Maaslijn bij Blerick), maar had graag de resultaten de effect rapportage 2 en 3 willen zien (dan wordt er namelijk onderzocht wat daadwerkelijk de impact is van 40 naar 80km/u etc...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ArcticWolf schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:44:
[...]

Heb jaren geleden eens een alternatief ontwerp gemaakt van Emplacement Venlo en daar had ik de goederen sporen aan de noordzijde gelegd op 80km/u doorgaand door Venlo heen (met het oog op een doorgaand goederenpad Duitsland in en extra goederen wachtsporen bij Emplacement Gekkengraaf)

Toen LJV dit plan zag, stempelde ze meteen donkerrood op omgeving en externe veiligheid :+

Maar het interessante was dat omdat er nagenoeg geen wissels meer aanwezig waren op de goederensporen juist de externe veiligheid zou verbeteren, maar door de verhoging van 40 naar 80 zou de impact van een ontsporing toenemen. Naar mijn weten is er nog nooit een trein ontspoort op "normaal" recht of gebogen spoor, alleen door toedoen van botsing of bij wissels.

Helaas is het plan nooit verder bekeken omdat de investeringkosten tussen de 750 miljoen en 1 miljard euro lagen (4 sporig Sevenum - Venlo en een 2e Maasbrug en vrijekruising Maaslijn bij Blerick), maar had graag de resultaten de effect rapportage 2 en 3 willen zien (dan wordt er namelijk onderzocht wat daadwerkelijk de impact is van 40 naar 80km/u etc...).
Ik denk niet dat het er ooit van gaat komen. De ruimte voor die 2e brug is er overigens wel, maar nu de betuwelijn er ligt zie ik niet snel gebeuren dat er 4 sporen naar Venlo gaan komen, zeker niet omdat het om goederen gaat en dus direct allemaal bewoners ongefundeerd gaan lopen klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snow_King schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:52:
[...]
Ik denk niet dat het er ooit van gaat komen. De ruimte voor die 2e brug is er overigens wel, maar nu de betuwelijn er ligt zie ik niet snel gebeuren dat er 4 sporen naar Venlo gaan komen, zeker niet omdat het om goederen gaat en dus direct allemaal bewoners ongefundeerd gaan lopen klagen.
Ja klopt, alle plannen voor Venlo liggen in de prullenbak en de Gemeente zelf is ook zo passief als wat... dus er gaat waarschijnlijk tot mijn pensioen niks meer gebeuren (en ik moet nog tot 2053 ;) )

Enige wat ik nog wel door zie gaan is de 3RX boog ter vervanging van de IJzeren rijn en dan wordt Venlo nog minder gebruikt.
Het doortrekken van Roermond naar Dalheim wordt ook nog bekeken maar geloof dat de lijn Weert - Roermond dan ook 4 sporig moet worden (ofzoiets :P heb niet hele rapportage gelezen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
Per toeval een filmpje gezien van een samenwerking tussen JR en een pretpark/dierentuin. Het stel zelf doet me een beetje denken aan die doorlopers die jullie in Nederland ook hadden. En als er in België en Nederland "hondenkoppen" en "varkensneuzen" rondrijden/reden, dan is hier de naam ook snel gevonden 🐼.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNEMPNbAdm6y2wC_Rcgf2NrfhTk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UYQemVa5GfZomjAARzBWLQwH.jpg?f=user_large

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-10 16:31
Snow_King schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:52:
[...]
Het is juist het letterlijke gebrek aan fundering waardoor de bewoners gaan klagen (iets met trillingen) ;)

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
EDIT schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:58:
Deels, als ik het goed heb begrepen. Zonder de TSB was 200 km/u voor een deel van de ritten nog steeds noodzakelijk, maar door de TSB gaan die treinen nu naar Amersfoort in plaats van Lelystad/Groningen/Leeuwarden.
De andere ritten zijn ook met 200 km/u ingelegd, maar omdat er in de eerste maanden deels nog met Traxx+ICR gereden moet worden op de Eurocity Direct heeft men specifiek de dienstregeling van die treinen aangepast. Die stoppen dus daarom nu ook niet op Duivendrecht en er zijn nog een paar andere wijzigingen omdat het anders niet gaat passen.
De rest van de treinen stopt er wel (maar helaas daardoor dus maar 1x per uur).
Volgens mij rijden de series niet verder dan Lelystad/Amersfoort door een tekort aan ICNGs. Ook al zou er geen TSB liggen, het aantal stellen is niet toereikend om de lijnen door te trekken.

• EDIT
De vraag was dan ook of de Traxx+ICR niet gebruikt kon worden op die ritten en of de TSB ervoor verantwoordelijk was dar die treinen de dienstregeling niet konden halen, niet waarom de treinen niet doorrijden naar Groningen en Leeuwarden.
Daar had ik al wat over geschreven in mijn vorige berichten en inderdaad, er zijn onvoldoende ICNG afgeleverd voor de volledige lijnvoering als voorzien.

[ Voor 15% gewijzigd door EDIT op 21-11-2024 11:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-10 16:55
ArcticWolf schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:44:
Naar mijn weten is er nog nooit een trein ontspoort op "normaal" recht of gebogen spoor, alleen door toedoen van botsing of bij wissels.
Ik ken wel een paar gevallen, met de toestand van de infrastructuur als oorzaak: in Etten=Leur is in de jaren 1990 een goederentrein ontspoord op recht spoor, maar dat was Nefitspoor* en dat hebben we gelukkig niet meer. De oorzaak werd destijds op snelheidsoverschrijding gegooid (de trein reed 117 km/h ipv de toegestane 100), maar loc en wagens waren looptechnisch toegelaten voor 120 km/h, dus ik heb dat altijd ervaren als een cover-up...
Bij Nefitspoor werden de spoorstaven zonder rughellingplaat op de dwarsligger bevestigd - in de houten dwarsliggers was de helling uitgefreesd. Dit bleek geen heel duurzame constructie te zijn.
Nefit is overigens Latijn voor "het werkt niet" - ik heb dat altijd wel grappig gevonden.

Ook is enkele decennia terug een loc door het spoor gezakt op Groningen Losplaats (verrotte houten dwarsliggers).
Helaas is het plan nooit verder bekeken omdat de investeringkosten tussen de 750 miljoen en 1 miljard euro lagen (4 sporig Sevenum - Venlo en een 2e Maasbrug en vrijekruising Maaslijn bij Blerick)
Misschien dan toch maar gewoon de zuidtak van de Betuweroute aanleggen. ;)
ArcticWolf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:42:
Maar Talbot (die overigens ook niet meer bestaat) heeft daarna ook mooie producten geleverd aan de NS (Plan-V, ICM en DD-AR bv.). Laatst 2 genoemde rijden nog steeds rond (na een minor of major refit) en vind persoonlijk het ICM materieel nog steeds erg goed lopen en dat na 30~35 jaar.
NS trad hier echter op als materieelontwerper en hoofdaannemer, dus of dit nu een verdienste is van Talbot? Hetzelfde geldt voor het materieel tot en met V-IRM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
arievz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:52:
[...]
Ik ken wel een paar gevallen, met de toestand van de infrastructuur als oorzaak: in Etten=Leur is in de jaren 1990 een goederentrein ontspoord op recht spoor, maar dat was Nefitspoor* en dat hebben we gelukkig niet meer. De oorzaak werd destijds op snelheidsoverschrijding gegooid (de trein reed 117 km/h ipv de toegestane 100), maar loc en wagens waren looptechnisch toegelaten voor 120 km/h, dus ik heb dat altijd ervaren als een cover-up...
Bij Nefitspoor werden de spoorstaven zonder rughellingplaat op de dwarsligger bevestigd - in de houten dwarsliggers was de helling uitgefreesd. Dit bleek geen heel duurzame constructie te zijn.
Nefit is overigens Latijn voor "het werkt niet" - ik heb dat altijd wel grappig gevonden.

Ook is enkele decennia terug een loc door het spoor gezakt op Groningen Losplaats (verrotte houten dwarsliggers).
Ah ver voor mijn tijd bij het spoor ;) Nefitspoor is wel echt complete bagger 8)7 niet zo vreemd dan...
Het zijn wel ontsporingen vanwege onderhoud zo te horen en niet vanwege wiel defecten bv.

Maar goed, was dan alsnog benieuwd wat er uit de CSM-REA analyse was gekomen als er wel gekozen was om door te gaan met het concept. Overigens rijden goederentreinen ook gewoon met 80km/u door Utrecht heen of zelfs 100km/u bij Sloterdijk.
[...]
Misschien dan toch maar gewoon de zuidtak van de Betuweroute aanleggen. ;)
Die ken ik even niet, van waar naar waar zou die moeten lopen?
[...]
NS trad hier echter op als materieelontwerper en hoofdaannemer, dus of dit nu een verdienste is van Talbot? Hetzelfde geldt voor het materieel tot en met V-IRM.
Dat scheelt wel een hoop ja, vind sowieso dat NS dat tegenwoordig wel weer beter doet dan voorheen (begin tijd van de opsplitsing).
Ben ook van mening dat ProRail weer meer grip moet krijgen op wat voor producten of ontwerpen we bij / in het spoor toepassen, alleen de politiek vind dat we het veelal aan de markt moeten overlaten waardoor het vaak veel duurder is en blijft om te onderhouden.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Vandaag een mooi bericht van NS dat mijn dal vrij flex abo volgend jaar niet in prijs omhoog gaat. *O*

Morgen maar een vrije dag ivm de staking. En nu maar hopen dat het gedoe met stakingen hierna over is. Als FNV en ProRail even een adres doorgeven waar ze onderhandelen stuur ik een busje contactspray... Moet het toch goed komen. :+

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Nieuwe treinstations en veel meer treinen: dit betekent het verdubbelen van dit stukje spoor
Het is maar een klein stukje spoor, maar toch is het al jarenlang onderwerp van gesprek: het enkelspoor tussen Olst en Deventer. Opnieuw wordt er op hoog niveau gesproken over het verdubbelen van het traject. En dat zou betekenen: extra treinstations in Deventer en Zwolle, en meer treinen op het traject. Hoog nodig vanwege de groeiende bevolking en alle woningbouwplannen, vinden voorstanders. Maar er zijn ook zorgen.
Interessant dat hier ineens aandacht voor bij het ministerie & de provincie. Ik heb al jaren geleden gezegd dat ik hier voorstander van was (al reis ik nu niet zo vaak meer op dat traject, laat staan met vertraging) en vind het top dat er toekomstgericht wordt gedacht dat nieuwe woningbouw ook goed OV moet hebben. Of er ooit iets mee gedaan wordt is een tweede, maar je moet ergens beginnen.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Migrator schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:31:
Nieuwe treinstations en veel meer treinen: dit betekent het verdubbelen van dit stukje spoor

[...]

Interessant dat hier ineens aandacht voor bij het ministerie & de provincie. Ik heb al jaren geleden gezegd dat ik hier voorstander van was (al reis ik nu niet zo vaak meer op dat traject, laat staan met vertraging) en vind het top dat er toekomstgericht wordt gedacht dat nieuwe woningbouw ook goed OV moet hebben. Of er ooit iets mee gedaan wordt is een tweede, maar je moet ergens beginnen.
Grappig & toevallig, ik ben er letterlijk vandaag mee begonnen (binnen ProRail) met het ontwerp. Ik wacht nog op de CRS maar vanuit CM ligt er dus wel een opdruk om hiermee intern te starten (die was er eerst niet).

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-10 21:58

Qu3st

Migrator schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:31:

[...]

Als je ziet hoe vol die treinen zijn in de spits zou dit een goede ontwikkeling zijn.
Ballast, dwarsliggers, spoorstaven en een draadje er boven is wat er nog mist tussen Olst en Deventer, dus zo moeilijk moet het niet allemaal zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Laatst online: 21:24
Qu3st schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:26:
[...]

Als je ziet hoe vol die treinen zijn in de spits zou dit een goede ontwikkeling zijn.
Ballast, dwarsliggers, spoorstaven en een draadje er boven is wat er nog mist tussen Olst en Deventer, dus zo moeilijk moet het niet allemaal zijn :+
En een paar stukjes logica in elke interlocking / NX die je onderweg tegenkomt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-10 13:00
- We saneren Deventer helemaal kapot zodat er niet eens meer de huidige hoeveelheid gewenste treinen kunnen rijden.
- We willen dubbelspoor tussen Deventer en Zwolle zodat er meer treinen kunnen rijden.

Heel logisch allemaal weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mappy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:35

Mappy

Piramide van Austerlitz

Hmm, qua spoorstaking morgen in het noorden: met de sneeuw daar hadden ze een goede beurt bij 't publiek kunnen maken door de staking uit te stellen tot na het slechte weer, en juist even te zorgen dat iedereen overal veilig kan komen.

If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:33

Fiber

Beaches are for storming.

Mappy schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:04:
Hmm, qua spoorstaking morgen in het noorden: met de sneeuw daar hadden ze een goede beurt bij 't publiek kunnen maken door de staking uit te stellen tot na het slechte weer, en juist even te zorgen dat iedereen overal veilig kan komen.
Komt juist goed uit: Met een beetje sneeuw rijden ze sowieso niet... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Fiber schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:14:
[...]

Komt juist goed uit: Met een beetje sneeuw rijden ze sowieso niet... :z
FNV maakt er een feestje van lijkt het...
https://www.fnv.nl/nieuws...-eerste-actieweek-prorail

Maar goed er wordt niet gepraat dus de animositeit tussen de collega's en acties zullen erger worden verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
ArcticWolf schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:15:
[Zuidtak BR]
Die ken ik even niet, van waar naar waar zou die moeten lopen?
Van Ressen=Bemmel via Nijmegen naar Venlo. Een upgrade van het bestaande spoor.
Ben ook van mening dat ProRail weer meer grip moet krijgen op wat voor producten of ontwerpen we bij / in het spoor toepassen, alleen de politiek vind dat we het veelal aan de markt moeten overlaten waardoor het vaak veel duurder is en blijft om te onderhouden.
Prorail is toch wel vrij om functioneel te specificeren?

Prorail is overigens gemodelleerd naar Rijkswaterstaat, maar of het daar wel goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vandaag Zwolle in staking, wat inhoud dat Twente ook plat ligt :/ Straks maar eens kijken hoe ik op werk kom.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:37

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

arievz schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:46:
[...]
Hmmmm, ik woon aan dat stuk spoor (Nijmegen Noord), maar van die plannen is mij niets bekend. Er ligt wel een boog-met-spanningsluis van het traject Nijmegen - Arnhem naar de Betuweroute, inclusief "voorsorteerstrook" waar de goederentreinen kunnen wachten zonder het overige treinverkeer te hinderen.

Maar dat zou dan een flinke upgrade zijn. Niet alleen is het traject Arnhem - Nijmegen behoorlijk vol, in Nijmegen is er strak na de verbouwing geen vrij doorgaand spoor meer richting Venlo (alle sporen zijn dan perronsporen). Tussen Nijmegen en Venlo hangt momenteel geen waslijn (wordt aan gewerkt), maar ook die lijn zit behoorlijk vol met reizigerstreinen door het enkelspoor. Dat enkelspoor blijft (op enkele stukken nieuw dubbelspoor na dan), dus dat probleem los je niet eenvoudig op.

Plus dat die lijn door heel veel kernen en twee natuurgebieden loopt natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 22-11-2024 07:12 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!
arievz schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:46:
[...]

[...]
Prorail is toch wel vrij om functioneel te specificeren?

Prorail is overigens gemodelleerd naar Rijkswaterstaat, maar of het daar wel goed werkt?
Ja alleen sinds een paar jaar moeten we compliant zijn en de overheid loopt daarop te pushen, maar het veroorzaakt allemaal hoofdpijn dossiers. Ik snap dat het bepaalde gevallen een oplossing kan zijn, maar in het spoor is het gewoon een vreemd fenomeen..

Voorbeeld; ATB-Vv wordt al jaar en dag door RailPro geleverd en daarvoor sluiten we iedere X jaar nieuwe raamcontracten vooraf, maar dat is dus niet meer compliant omdat we het nooit hebben aanbesteed, dus nu moeten we ATB-Vv ineens functioneel gaan specificeren en aanbesteden.

Het dossier Nieuwe Generatie seinen is daardoor ook gruwelijk misgegaan en omdat we nu weer noodgedwongen bij VRS seinen moeten afnemen (waar we nooit weg hadden moeten gaan) is de prijs enorm gestegen.

Zelfde onzin loopt nu voor de wissels en wisselaansturing etc. |:( ProRail moet dus nu iedere 4 a 5 jaar het dossier opnieuw aanbesteden om compliant te blijven.
Vaak is er maar 1 leverancier en die gooit dan iedere X jaar de prijs omhoog, omdat het kan 8)7 bij raamcontracten deden ze dat ook, echter de percentages die er nu op worden gegooid zijn velen malen groter...

Ik had al voorgesteld intern om de standaard materialen (spoorstaven, dwarsliggers, bevestigingsmiddelen) zelf weer te gaan produceren, maar dan moet je blijkbaar alle ruwe materialen ook gaan aanbesteden :+

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 22-11-2024 08:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
ArcticWolf schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:47:
[...]
Ik had al voorgesteld intern om de standaard materialen (spoorstaven, dwarsliggers, bevestigingsmiddelen) zelf weer te gaan produceren, maar dan moet je blijkbaar alle ruwe materialen ook gaan aanbesteden :+
Welkom bij de ProRail. Naast het station ziet u de goederenkoer van ProRail, afgebroken in 1950, maar terug heraangelegd in 2024. Hier komen ijzer- en andere ertsen binnen vanuit Brazilië, Zweden, Australië,... die in de hoogovens, die u iets verder ziet, worden omgesmolten en verwerkt tot de rails, bovenleiding en onze befaamde koperkabels, zeer geliefd in Oost-Europa. In de hal die u ginder ziet staan, verwerken we recyclage-plastic tot nieuwe rijwegplaten voor de overwegen. Onze betoncentrales voor de dwarsliggers staan achter ons. Als nevenactiviteit laten we ook nog de treintjes rijden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-10 14:42
Bastien schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:04:
Vandaag een mooi bericht van NS dat mijn dal vrij flex abo volgend jaar niet in prijs omhoog gaat. *O*

Morgen maar een vrije dag ivm de staking. En nu maar hopen dat het gedoe met stakingen hierna over is. Als FNV en ProRail even een adres doorgeven waar ze onderhandelen stuur ik een busje contactspray... Moet het toch goed komen. :+
Dan heb jij meer geluk dan dat ik heb: Dal Voordeel wordt wel iets duurder.
Wat betekent dit voor uw NS Flex Dal Voordeel abonnement?
Vanaf 1 januari 2025 kost uw NS Flex Dal Voordeel € 5,95 (ipv € 5,60) per maand. Hiermee reist u met 40% korting in de daluren en het weekend met de trein. Ook kunt u maximaal 3 personen met 40% korting met u meenemen in de daluren. Het nieuwe tarief wordt vanaf januari 2025 in rekening gebracht op uw maandelijkse factuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Ik zag dat het hier nog niet geplaatst was, maar NS heeft inmiddels alle tarieven vanaf 2025 online geplaatst:

https://nieuws.ns.nl/nieu...abonnement-blijft-gelijk/
Belangrijkste veranderingen NS-tarieven 2025
  • Prijs van treinkaartje en meeste abonnementen stijgt met 6,18 procent.
  • Kids Vrij-abonnement, waarmee kinderen gratis meereizen, blijft gratis.
  • Rail Runner (onbeperkt reizen voor kinderen voor €2,50) blijft gelijk
  • Prijs van Dal Vrij, waarmee reiziger onbeperkt in de daluren reizen, blijft gelijk
  • Dal Voordeel, 40% korting in de daluren gaat van €5,60 naar €5,95 per maand
  • Jongeren Dagkaart Dal, 1 dag onbeperkt reizen in het dal: van €7,95 naar €8,50
  • Prijs voor het huren van een OV-fiets gaat van €4,55 naar €4,65
  • Toeslag voor Intercity Direct gaat van €2,90 naar €3,00
  • Toeslag voor een fysiek treinkaartje gaat van €1,00 naar €1,50
Met ook nog een hip kaartje waarin de inflatie vs prijsstijging van de treinkaartjes wordt getoond tot nu toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGxSkNRuFSifwQYNtjH-8Ea8I98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmwXwdThjcIuHElTapZE87FQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-10 14:42
EDIT schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:21:
Ik zag dat het hier nog niet geplaatst was, maar NS heeft inmiddels alle tarieven vanaf 2025 online geplaatst:

https://nieuws.ns.nl/nieu...abonnement-blijft-gelijk/

[...]

Met ook nog een hip kaartje waarin de inflatie vs prijsstijging van de treinkaartjes wordt getoond tot nu toe.
[Afbeelding]
Heel goed van de NS dat ze de Railrunner en Kids Vrij goedkoop/gratis houden. Hiermee maak je het voor gezinnen intresanter om een dagje uit helemaal leuk te maken met de trein. En mogelijk kweek je hiermee treinreizigers voor de toekomst: Zien trein reizen, maakt trein reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Voorbeeld; ATB-Vv wordt al jaar en dag door RailPro geleverd en daarvoor sluiten we iedere X jaar nieuwe raamcontracten vooraf, maar dat is dus niet meer compliant omdat we het nooit hebben aanbesteed, dus nu moeten we ATB-Vv ineens functioneel gaan specificeren en aanbesteden.
Klink wel logisch. Waarom zou de ATB door Prorail geleverd moeten worden, ze maken hem vast niet zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FredvZ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:11:
[...]

Klink wel logisch. Waarom zou de ATB door Prorail geleverd moeten worden, ze maken hem vast niet zelf.
RailPro... Niet ProRail.

Het is helemaal niet interessant om te concurreren op ATB installaties want dat wordt toch uitgefaseerd worden...
Er wordt wel geconcurreerd bij spoorstaven en dwarsliggers maar dat is vaak ook lood om oudijzer, materiaal kosten vallen in het niet met de arbeid en machine inzet.

En er is helemaal geen andere fabrikant die grote hoge snelheidswissels wilt maken, te lastig en te kleine oplages... Maar nee we moeten ze toch aanbesteden 8)7

[ Voor 47% gewijzigd door ArcticWolf op 22-11-2024 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
I stand corrected :$
Tijd voor weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:11:
[...]
Maar dat zou dan een flinke upgrade zijn. Niet alleen is het traject Arnhem - Nijmegen behoorlijk vol, in Nijmegen is er strak na de verbouwing geen vrij doorgaand spoor meer richting Venlo (alle sporen zijn dan perronsporen). Tussen Nijmegen en Venlo hangt momenteel geen waslijn (wordt aan gewerkt), maar ook die lijn zit behoorlijk vol met reizigerstreinen door het enkelspoor. Dat enkelspoor blijft (op enkele stukken nieuw dubbelspoor na dan), dus dat probleem los je niet eenvoudig op.
Het plan dateert van de tijd waarin de BR werd ontworpen. De wisselfobie is iets van het laatste decennium ofzo. Het was wel een ideaal gebied geweest om ETCS in te voeren in reizigersbedrijf: redelijk ontkoppeld van de rest van het net en gemengd bedrijf. Bovendien heb je dan weer wat reservedelen voor splintersysteem ATB-NG.
Plus dat die lijn door heel veel kernen en twee natuurgebieden loopt natuurlijk.
Ik denk dat langs de Brabantroute heel wat meer mensen wonen, en voorzover ik weet heeft natuur erg weinig last van spoorlijnen.
[...]
Ja alleen sinds een paar jaar moeten we compliant zijn en de overheid loopt daarop te pushen, maar het veroorzaakt allemaal hoofdpijndossiers. Ik snap dat het bepaalde gevallen een oplossing kan zijn, maar in het spoor is het gewoon een vreemd fenomeen.

Voorbeeld: ATB-Vv wordt al jaar en dag door RailPro geleverd en daarvoor sluiten we iedere X jaar nieuwe raamcontracten vooraf, maar dat is dus niet meer compliant omdat we het nooit hebben aanbesteed, dus nu moeten we ATB-Vv ineens functioneel gaan specificeren en aanbesteden.
In andere sectoren schrijven leveranciers de aanbestedingstekst en zetten die op hun website, de aanbestedende partij hoeft dan alleen nog maar te knippen en te plakken.
Het dossier Nieuwe Generatie seinen is daardoor ook gruwelijk misgegaan en omdat we nu weer noodgedwongen bij VRS seinen moeten afnemen (waar we nooit weg hadden moeten gaan) is de prijs enorm gestegen.

Zelfde onzin loopt nu voor de wissels en wisselaansturing etc. |:( ProRail moet dus nu iedere 4 a 5 jaar het dossier opnieuw aanbesteden om compliant te blijven.
Vaak is er maar 1 leverancier en die gooit dan iedere X jaar de prijs omhoog, omdat het kan 8)7 bij raamcontracten deden ze dat ook, echter de percentages die er nu op worden gegooid zijn velen malen groter...
Eigenlijk wil je naar een Europees uniforme sein- en wisselaansturing, zodat er Europawijd kan worden aanbesteed en er echte concurrentie mogelijk is. Afstappen van keuzes die 100 jaar geleden slim waren maar nu niet meer. Wissels op 230 of 400 volt ofzo, in plaats van 134 volt. Detectie onafhankelijk maken van de tractie-energievoorziening (en ook betrouwbaarder, zodat niet elk nieuw type rollend materieel eindeloos beproefd moet worden).
Ik had al voorgesteld intern om de standaard materialen (spoorstaven, dwarsliggers, bevestigingsmiddelen) zelf weer te gaan produceren, maar dan moet je blijkbaar alle ruwe materialen ook gaan aanbesteden
Vanaf een bepaald bedrag moet er worden aanbesteed. Dan blijf je alleen maar dat Nederlandse eiland handhaven, wat op termijn ontzettend duur gaat worden. Wil je de prijs omlaag, dan zul je moeten kijken wat er op termijn in Europa gelijkgetrokken kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
arievz schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:44:
*knip*

[...]

In andere sectoren schrijven leveranciers de aanbestedingstekst en zetten die op hun website, de aanbestedende partij hoeft dan alleen nog maar te knippen en te plakken.

[...]
Eigenlijk wil je naar een Europees uniforme sein- en wisselaansturing, zodat er Europawijd kan worden aanbesteed en er echte concurrentie mogelijk is. Afstappen van keuzes die 100 jaar geleden slim waren maar nu niet meer. Wissels op 230 of 400 volt ofzo, in plaats van 134 volt. Detectie onafhankelijk maken van de tractie-energievoorziening (en ook betrouwbaarder, zodat niet elk nieuw type rollend materieel eindeloos beproefd moet worden).

[...]
Vanaf een bepaald bedrag moet er worden aanbesteed. Dan blijf je alleen maar dat Nederlandse eiland handhaven, wat op termijn ontzettend duur gaat worden. Wil je de prijs omlaag, dan zul je moeten kijken wat er op termijn in Europa gelijkgetrokken kan worden.
De drempel voor het aanbestedingsbedrag is erg laag tegenwoordig (250.000euro?), je moet bijna alles aanbesteden nu. En aangezien de prijzen binnen de spoorsector al vaak gelijk binnen die drempel valt moet het wel aan besteed worden.

Het aanbesteden van lichtseinen en "conventionele" treinbeveiliging en -beinvloeding is gewoon niet meer interessant: ATB (welke variant dan ook), GRS, PSSSL, lichtseinen, B-relais, alles wordt uitgefaseerd maar nee alles moet opnieuw aanbesteed worden 8)7
Wat denk je dat er gebeurde toen VRS het lichtseinen contract verloor? Productielijnen worden gesaneerd, mensen eruit etc... we hadden ook gewoon aan VRS kunnen vragen of zij een nieuw type sein voor de laatste 25 jaar willen ontwerpen en produceren. Volgens mij betalen we nu 3x zoveel voor een AY-sein dan voor die flater van het aanbesteden van het NG sein, zelfde voor hoge snelheidswissels bij Voestalpine (ook 3x zo duur geworden).

Wisselaansturing in Nederland is tegenwoordig bijna allemaal 240V. Alleen ERTMS heeft weer bedacht dat het allemaal naar 400V moet en geen 3kV AC meer voor de ringleidingen |:( Maar goed, laatste berichten zijn dat, dat waarschijnlijk niet doorgaat omdat het teveel geld kost.

Detectie is wel goed aanbesteed inderdaad, dat is dan ook het enige. Echter ook deze contracten zijn maar geldig voor 5 jaar. Het is te kort, fabrikanten rekenen zoveel risico toeslag door dat je het net zo goed zelf kan produceren. Want misschien verliezen ze volgende aanbesteding wel weer en dan zit je met al je productie lijnen en mensen.
Echter, 10 jaar is ook niet interessant want mochten er fouten in het PVE zitten dan heb je die dus 10 jaar lang en dan mag je ook de knip trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10 16:59
arievz schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:44:
[...]
Detectie onafhankelijk maken van de tractie-energievoorziening (en ook betrouwbaarder, zodat niet elk nieuw type rollend materieel eindeloos beproefd moet worden).
Goed nieuws: bij de ombouw van ERTMS worden assentellers geplaatst. De normen voor de detecteerbaarheid via assentellers zijn al behoorlijk geharmoniseerd en de testen daarvoor zijn redelijk simpel. Het is dus nog een kwestie van tijd.

75 Hz spoorstroomlopen zijn ergens ook wel wat ouderwets. Beetje roest, beetje zand, beetje blaadjesolie, een trein die te stabiel loopt en/of te licht is: allemaal vijanden van ons treindetectiesysteem :+ Tegelijk is t wel heerlijk simpel en degelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
ArcticWolf schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:48:
[...]
Wisselaansturing in Nederland is tegenwoordig bijna allemaal 240V. Alleen ERTMS heeft weer bedacht dat het allemaal naar 400V moet
Niet alleen ERTMS, lokale systemen wilt dat ook. Het grootste probleem met alle "lage" spanningen zijn de stuurafstanden naar het wissel toe. Het komt te vaak voor dat er geen lokale voeding beschikbaar is bij het wissel zelf dus gebruik je liever hogere spanningen zodat je minder spanningsval hebt bij het wissel en dat zorgt ervoor dat het wissel nog steeds kan omlopen binnen de gestelde tijd zelfs als het wissel stroever gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kevi-n1 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:16:
[...]

Niet alleen ERTMS, lokale systemen wilt dat ook. Het grootste probleem met alle "lage" spanningen zijn de stuurafstanden naar het wissel toe. Het komt te vaak voor dat er geen lokale voeding beschikbaar is bij het wissel zelf dus gebruik je liever hogere spanningen zodat je minder spanningsval hebt bij het wissel en dat zorgt ervoor dat het wissel nog steeds kan omlopen binnen de gestelde tijd zelfs als het wissel stroever gaat lopen.
Was dat geen neven effect als de 3kV voeding zou verdwijnen en dat daarom alles om moet naar 400V?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
ArcticWolf schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:16:
[...]
En er is helemaal geen andere fabrikant die grote hoge snelheidswissels wilt maken, te lastig en te kleine oplages... Maar nee we moeten ze toch aanbesteden 8)7
Bij ons worden de wissels allemaal gestandaardiseerd. Vroeger werden er wissels gemaakt specifiek voor een bepaalde locatie. Nu worden wisselscomplexen volledig hertekend zodat er een standaard 40, 60, 90,... wissel inkan.
En dan maken we ze nog zelf in Bascoup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
marcop23 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:13:
[...]

Goed nieuws: bij de ombouw van ERTMS worden assentellers geplaatst. De normen voor de detecteerbaarheid via assentellers zijn al behoorlijk geharmoniseerd en de testen daarvoor zijn redelijk simpel. Het is dus nog een kwestie van tijd.

75 Hz spoorstroomlopen zijn ergens ook wel wat ouderwets. Beetje roest, beetje zand, beetje blaadjesolie, een trein die te stabiel loopt en/of te licht is: allemaal vijanden van ons treindetectiesysteem :+ Tegelijk is t wel heerlijk simpel en degelijk.
We hebben afgelopen jaar al 200km baanvak uitgerust met Az-LM assentellers icm ATB, werkt goed. De assenteller voor ERTMS is nagenoeg hetzelfde alleen deze krijgt een andere interface... maar in principe maakt het helemaal niks uit wat je er hebt liggen; detectie is detectie. ERTMS met GRS kan ook zonder problemen.
Arator schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:46:
[...]

Bij ons worden de wissels allemaal gestandaardiseerd. Vroeger werden er wissels gemaakt specifiek voor een bepaalde locatie. Nu worden wisselscomplexen volledig hertekend zodat er een standaard 40, 60, 90,... wissel inkan.
En dan maken we ze nog zelf in Bascoup.
Inderdaad, wij hebben ook nog maar enkele wissels die je mag toepassen bij nieuwbouw.

40, 60, 80 en 140.

Alle wissels hebben ook een standaard bouwtekening, onderdelenlijst en bestelformulier gekregen.

Symmetrische, meegebogen en tegengebogen zijn uit den boze maar kunnen her en der nog blijven liggen (of 1 op 1 vernieuwd worden). We gaan binnenkort een meegebogen wissel bij Soest vernieuwen... het was goedkoper te bouwen en te onderhouden dan het gehele emplacement om te bouwen tot standaard wissels.
Engelsewissels mogen enkel nog buiten de hoofdbaan toegepast worden en het liefst helemaal niet meer. Kruiswisselcomplexen moeten gebouwen worden met een minimale hoh afstand van 5,3m zodat je alle wissels onafhankelijk kan onderhouden of vervangen.

Het blijft een afweging wat uiteindelijk goedkoper is... maar sinds enkele jaren is de norm, bouw zoveel mogelijk 1:9 wissels om naar 1:15 in de hoofdbaan, als dat niet kan... 1:12 en anders terug naar 1:9. Als je echter 5000 wissels hebt liggen duurt dat enkele decennia voordat je zover bent.

Ben wel benieuwd, een wissel voor 90km/u? Wat voor type wissel is dat?

En jaloers dat jullie zelf nog wissels mogen bouwen :o

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 22-11-2024 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
ArcticWolf schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:53:
Ben wel benieuwd, een wissel voor 90km/u? Wat voor type wissel is dat?
Ik dacht dat ze meer voorkomend waren, maar ik heb er toch achter moeten zoeken. Dus ik vermoed dat het geen standaard zal wezen, maar maatwerk. Op de bypass van Mechelen ligt er eentje. Maar de meeste vond ik in het wisselcomplex te Antwerpen-Luchtbal, en daar zit ook de inrit van de HSL4 op.
En dan gaat het om dit wisselcomplex.
Van links naar rechts (boven de wissels):
Spoor A L12, spoor A HSL 4, spoor B HSL 4, spoor B L12, spoor A L27A, spoor B L27A.
Onder de wissels, moet je HSL4 vervangen met L25, komende vanuit Antwerpen-Centraal -2.
Dus komende vanuit die kelder is het rechtdoor naar de HSL, of aan 90 naar L12.
https://www.google.com/ma....goo.gl/k2vTb4ikjguTmMDC9

Als je bedoelde welke grendels/haken er gebruikt worden, kan ik zo niet zeggen.
En jaloers dat jullie zelf nog wissels mogen bouwen :o
ProRail is 6 jaar geleden al komen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
ArcticWolf schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:36:
[...]

Was dat geen neven effect als de 3kV voeding zou verdwijnen en dat daarom alles om moet naar 400V?
We hebben het voordeel dat alle spullen in het relaishuis staat waardoor de 3kV voeding altijd aanwezig is. Als je wilt standaardiseren dan ga je naar een standaard toe á la 230V 1F of 400V 3F. Je wilt minder verschillende varianten hebben buiten maar vooralsnog is alles nog mogelijk zie o.a. WVK en WAK OVS.

ERTMS moet de vrijebaan ombouwen en daar heb je natuurlijk andere issues o.a. qua beschikbaar en kosten voor het aanleggen van een 3kV voeding. Het zou me inderdaad niets verbazen dat 400V 1F gebruikt wordt om de stuurafstanden te halen maargoed dat is speculatie want daar ben ik niet bij betrokken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

In een paginagrote advertentie in De Telegraaf roepen gemeenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties uit het noorden van het land Den Haag op om door te gaan met de voorbereiding van de Lelylijn en de Nedersaksenlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Er zijn inmiddels ook wat vragen beantwoord door de staatssecretaris.
https://open.overheid.nl/...32a2a3c04f43661820878/pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
"We vonden het belangrijk genoeg om het na alle verkiezingsbeloftes in het regeerakkoord op te nemen als belangrijk onderwerp, maar hebben voor bijvoorbeeld de Lelylijn die eerder al op 6 tot 9 miljard geschat is geen budget naast de eerder gealloceerde 3,4 miljard gereserveerd. Goh wat onhandig dat we nog niet op 75% van de benodigde kosten zitten, moeilijk, moeilijk"... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

coyote1980 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:43:
"We vonden het belangrijk genoeg om het na alle verkiezingsbeloftes in het regeerakkoord op te nemen als belangrijk onderwerp, maar hebben voor bijvoorbeeld de Lelylijn die eerder al op 6 tot 9 miljard geschat is geen budget naast de eerder gealloceerde 3,4 miljard gereserveerd. Goh wat onhandig dat we nog niet op 75% van de benodigde kosten zitten, moeilijk, moeilijk"... :+
Waar een wil is, is een weg/spoor. Alleen die wil (visie) ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

reageer dan niet

[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 23-11-2024 19:16 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik ben gisteren meegeweest met de Ardennenrit met de 5519 van de TSP/PFT in België.
TL,DR: de 5519 heeft het offensief niet overleefd.

De Britten hadden natuurlijk een bordje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CR-545PNPO1W_SQZNtEQF0C4_Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CkT4Jz1Gs3GnS73uQ4Hh5L9L.jpg?f=user_large

Het slachtoffer tijdens de eerste beschietingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NV_eRFv2asHAMr2L8bDqYvWna9g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/x7VrKm9Bz1PtmLbFjxGoYRju.jpg?f=user_large

Het ging al verkeerd in de aanrit. De route zou met de klok mee van Namen via Libramont en Arlon gaan, maar er was een blokkade opgeworpen achter Namen waardoor we de route moesten omgooien, tegen de klok in.
Met 45 minuten vertraging uit Namen vertrokken is de bovenstaande foto in Gendron-Celles gemaakt waar de 5519 al sneuvelde. We hebben er 2 uur gestaan en er zijn een aantal rangeerbewegingen gemaakt met onze angstloc die achterop hing.
Eerst werd de 5519 van de kop verwijderd. Toen kwam de angstloc van achter naar voor gerangeerd en verdween uit zicht. Toen die terug kwam op hetzelfde spoor als de 5519 nam hij de 5519 mee, weer uit zicht. Die twee kwamen later langs en gingen naar achteren. Het doel was de 5519 achterop te hangen, maar de volgorde was nu natuurlijk verkeerd, dus de 5519 werd op de vrije baan achtergelaten en de angstloc kwam weer naar voren. Ondertussen kwamen nog twee reguliere reizigerstreinen langs, verbazingwekkend goed op tijd gezien wat wij aan het kunststukken waren. Toen de angstloc weer naar achter zodat die achter de 5519 kon komen en die achter tegen de trein te plakken en daarna weer naar voren en terug voor onze trein. Pfiew.

Onze angstloc 186.224 nog achterop de trein. In een vorig leven was dit NMBS 2832 en reed deze de Benelux.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChtTK4jIy4gHKpS47wLWck3KlPM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iTEBzOiGeuoKm8TR4sVulQiC.jpg?f=user_large

Met nu al bijna drie uur vertraging kon het originele plan natuurlijk nooit meer gereden worden, dus de industrielijn van Virton naar Dampicourt werd geschrapt, we gingen met de 186.224 voorop naar Bertrix, toen met de 5519 als stuurstand en de 186.224 duwend naar Libramont, in Bertrix werd de 7751 gevonden die ons met het laatste dieselstukje kon helpen, die werd in Libramont voor de 5519 gekoppeld en met dat koppel voorop naar Neufchâteau, waar weer gekeerd werd en de 7751 ons duwde naar de echte highlight, het raccordement van Molinfaing waar in 10 jaar tijd nog nooit een commerciële trein is geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SClanXO7TXZnjPTr-mAKOHjKMd8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/taNOuTQatslswMLyAQeaRUeh.jpg?f=user_large
Uiteraard tot het gaatje. Het licht werd minder. Er waren twee fotostops gepland, maar 16:30 in de Ardennen geeft daar geen ruimte voor.

Onze trein
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOH_pG7CClfUY-h3OPC7N--YT8Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/43wEzzEca6TbmUEoTUSkJjYu.jpg?f=user_large

En de tweede angstloc, de 7751
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWQizci7K28PMhxJudVDAVAjgVI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CMGzGoxbozx7SpL96RvlV96L.jpg?f=user_large

Uiteindelijk met 77 minuten vertraging terug in Brussel.
Met dank aan TCS die de catering deed (en misschien hebben we ook wel op hun toelating gereden), ze hadden lekkere broodjes bal.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 14-10 16:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Mooie review, mooie foto. Maar ik moest even kijken wat een angstloc precies is. Blijkbaar een reserve locomotief voor het geval van pech of andere verwachte incidenten. Geweldige naam. _O_
Hierom (en natuurlijk ook voor de friet) houd ik van België :)B

[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 24-11-2024 11:04 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:49

Luke!

#Treinbaas
Maasluip schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:26:
Ik ben gisteren meegeweest met de Ardennenrit met de 5519 van de TSP/PFT in België.
TL,DR: de 5519 heeft het offensief niet overleefd.

Met dank aan TCS die de catering deed (en misschien hebben we ook wel op hun toelating gereden), ze hadden lekkere broodjes bal.
Nu doen we zat, zoals deze trein rijden, maar catering heeft afgelopen 5 jaar niet in ons portfolio gezeten. ;-)

Het was overigens de eerste nationale chartertrein in België gereden door een privaat. Jammer van de defecte museumloc.

[ Voor 12% gewijzigd door Luke! op 24-11-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ah, wie deed de catering dan? Dat waren ook Nederlanders en ik dacht dat er een paar zelfs kleding van TCS aan hadden.

Vanaf waar hing die Traxx aan onze trein? In Schaarbeek heb ik er niet op gelet. Was dat al vanaf het begin of werd die in Namen toegevoegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
De klant zelf; voor de rest ben ik overvraagd 🙃.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Zou dit soort flexibiliteit in Nederland nog kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10 16:59
AW_Bos schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:03:
Mooie review, mooie foto. Maar ik moest even kijken wat een angstloc precies is. Blijkbaar een reserve locomotief voor het geval van pech of andere verwachte incidenten. Geweldige naam. _O_
Hierom (en natuurlijk ook voor de friet) houd ik van België :)B
Een angstloc is ook in Nederland een vrij gebruikelijke naam :) Maar wel een hele leuke inderdaad.
Commendatore schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:11:
We hebben een vrij volle dienstregeling in combinatie met een infrabeheerder die alle "overbodige" infra weghaalt. Dus in die zin is het niet altijd makkelijk om uitgebreid te gaan rangeren op het hoofdspoor.

Desondanks zijn er nog wel plekken waar "oude" infra miraculeus is blijven liggen, zoals station Meppel. Daar kan je naar hartelust rangeren als je wil. Zo zijn er nog wel meer plekken waar ruimte is.

En 's nachts kan je sowieso doen wat je maar wil :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
Commendatore schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:11:
Jazeker, als de machinist een goed idee heeft om iets op te lossen, dan wordt dat over het algemeen wel overgenomen door de treindienstleider, zeker als je in de weg staat.
Het begint dus meestal wel met een machinist die in oplossingen denkt en weet wat handig en mogelijk is... en dat leer je niet zo snel door de hele dag bij een reizigersvervoerder met treinstellen te pingpongen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
En übervrolijk de telefoon opnemen en een motiverende peptalk door de bijsturing aan de DVL geven wil ook wel bijdragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, en het helpt natuurlijk dat er in de Ardennen echt weinig te doen is. Op lijn 166 al helemaal, eens in de twee uur een stoptrein. Op lijn 162 hadden we duidelijk last van de IC naar Luxemburg die elk uur rijdt (en dan rijdt er ook nog een stoptrein).
In Libramont hebben we bijvoorbeeld ook 80 minuten staan niksen, wachten op een vertraagde Luxemburg IC en dan nog wachten op de volgende die daar 10 minuten achter zat. Met een kwartier waren we daar ook van de hoofdlijn af, dat had niet zo lang hoeven duren. Maar de VL denkt dan natuurlijk ook van "eerst mijn reguliere vervoer".
Maar als je in Nederland twee uur een spoor in laten we zeggen Horst-Sevenum (toen het nog drie sporen had) bezet zou houden dan had je dat bij wijze van spreken nog tot in Groningen gevoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Maasluip schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:47:
Ja, en het helpt natuurlijk dat er in de Ardennen echt weinig te doen is. Op lijn 166 al helemaal, eens in de twee uur een stoptrein. Op lijn 162 hadden we duidelijk last van de IC naar Luxemburg die elk uur rijdt (en dan rijdt er ook nog een stoptrein).
In Libramont hebben we bijvoorbeeld ook 80 minuten staan niksen, wachten op een vertraagde Luxemburg IC en dan nog wachten op de volgende die daar 10 minuten achter zat. Met een kwartier waren we daar ook van de hoofdlijn af, dat had niet zo lang hoeven duren. Maar de VL denkt dan natuurlijk ook van "eerst mijn reguliere vervoer".
Maar als je in Nederland twee uur een spoor in laten we zeggen Horst-Sevenum (toen het nog drie sporen had) bezet zou houden dan had je dat bij wijze van spreken nog tot in Groningen gevoeld.
Zal ook wel eerder met het weekend te maken hebben. Lijn 166 is vooral een goederenlijn richting Zuid-Europa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-10 17:51

dwizzy

Weaponised confusion

Liveblog vanuit De Tweede Kamer waar nu debat over (oa) Lelylijn aan de gang is: https://www.linkedin.com/...-7266772679947345920-IsoS
Het verslag mist voor mij wat uitleg (zoals dat 'spaarsysteem'?).
Ik kijk uit naar de ideeën van de Minister.

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

dwizzy schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:13:
Liveblog vanuit De Tweede Kamer waar nu debat over (oa) Lelylijn aan de gang is: https://www.linkedin.com/...-7266772679947345920-IsoS
Waar een wil is, is een spoorlijn! Goed dat men dat daar ook benoemd.

Doorlooptijd is wat, 15 jaar? Goedkoper wordt het nooit. Begin nu maar gewoon en maak een spaarpotje de aankomende 15 jaar. Geen enkel punt voor economie van onze grootte.

Desnoods ga je geld lenen bij pensioenfondsen tegen een goede rente.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
26-11-2024:
ProRail en FNV hervatten de onderhandelingen over de nieuwe cao. Dit betekent dat de stakingen voorlopig van de baan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 23:31
Snow_King schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:08:
[...]

Doorlooptijd is wat, 15 jaar? Goedkoper wordt het nooit. Begin nu maar gewoon en maak een spaarpotje de aankomende 15 jaar. Geen enkel punt voor economie van onze grootte.

Ach, als ze het echt willen vanuit de provincie, en het rijk er wel het geld voor vrij wil gaan maken maar aangeeft dat het nú nog niet beschikbaar is, zou de regio het niet kunnen voorschieten?

Zo is de A50 in Brabant ook aangelegd, met geld voorgeschoten door lokale ondernemers die er profijt van hadden dat die er 10 jaar sneller zou liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dwizzy schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:13:
We hebben een spaarsysteem:

https://www.wegenwiki.nl/Mobiliteitsfonds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Snow_King schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:08:
[...]

Wederom hier weer het probleem als je dit toestaat dat de andere projecten in de rij staan die dit dan ook willen.
Dit gaat dan wel ten koste van andere projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:10
Geklooi rond een al eerder aangelegde fietstunnel, sinds zondag geen treinvekeer.
ProRail werkt vanaf dinsdag aan een tijdelijke oplossing voor het verzakte spoor tussen de stations Groningen en Groningen Europapark. Door de verzakking rijden er momenteel geen treinen tussen beide stations. De spoorbeheerder hoopt dat er dankzij die tijdelijke oplossing 'zo snel mogelijk' weer treinen kunnen rijden.
Wel mooi dat Groningen Europapark genoeg capaciteit heeft om het treinverkeer van/naar Zwolle en Hoogezand af te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:23:
[...]

Wederom hier weer het probleem als je dit toestaat dat de andere projecten in de rij staan die dit dan ook willen.

[...]

Dit gaat dan wel ten koste van andere projecten.
Tenzij ze het mobiliteitsfonds vergroten. Maar goed ja, dat gaat inderdaad ten kosten van iets anders en waar begin je dan met snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Kalentum schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:34:
Wel mooi dat Groningen Europapark genoeg capaciteit heeft om het treinverkeer van/naar Zwolle en Hoogezand af te handelen.
Tja, twee geelektrificeerde sporen en het overschot kan je heel snel naar De Vork afrangeren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:09

ericplan

5180 Wp PV

ArcticWolf schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:19:
[...]

Tenzij ze het mobiliteitsfonds vergroten. Maar goed ja, dat gaat inderdaad ten kosten van iets anders en waar begin je dan met snijden.
Landbouwsubsidies ?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

ArcticWolf schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:19:
[...]

de verbreding bij Amelisweerd! :9

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
Kalentum schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:34:
Geklooi rond een al eerder aangelegde fietstunnel, sinds zondag geen treinvekeer.

[...]

Klopt niet helemaal, de spitstrein Groningen - Assen rijdt niet. Maar verder wel eens dat het best mooi is dat je de rest van de dienstregeling van Europapark kan uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik loop net op station Venlo en zie daar, wat het lijkt, een heel stel nieuwe Stadler FLIRT treinen staan. Ik kon niet goed zien hoe veel het er precies waren vanwege de goederentreinen die er ook geparkeerd stonden. Ook ben ik geen mega treinen kenner, maar ik dacht een FLIRT te herkennen.

Vermoedelijk zijn deze voor de Maaslijn, maar het gaat nog tot 2028 duren voordat die een bovenleiding heeft. Lijkt mij stug dat ze die treinstellen ~3 jaar gaan laten staan en niets mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

Snow_King schreef op woensdag 27 november 2024 @ 06:45:
Ik loop net op station Venlo en zie daar, wat het lijkt, een heel stel nieuwe Stadler FLIRT treinen staan.
Vermoedelijk zijn deze voor de Maaslijn, maar het gaat nog tot 2028 duren voordat die een bovenleiding heeft.
Waarom denk je voor de Maaslijn? Ik weet eerlijk gezegd niet wie die consessies heeft.
Ik weet dat er diesel hybride Flirts zijn iig bij Arriva in het noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

dwizzy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:07:
[...]

[...]

Waarom denk je voor de Maaslijn? Ik weet eerlijk gezegd niet wie die consessies heeft.
Ik weet dat er diesel hybride Flirts zijn iig bij Arriva in het noorden.
Ik heb het op enkele plekken gelezen, zo ook hier: Wikipedia: Arriva FLIRT
De III-treinstellen zijn bestemd voor de Maaslijn tussen Nijmegen en Venlo en de spoorlijn Venlo - Roermond (zuidelijke Maaslijn) nadat deze geëlektrificeerd zijn. Dit is vooralsnog in 2027 gepland.
Treinstelnummers heb ik niet naar gekeken, ik zag ze toevallig staan toen ik richting mijn NS trein liep. De lak zag er nog erg nieuw uit en ik zag er een pantograaf bovenop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartpetat
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Op Blerick worden Stadler treinen onderhouden. Soms worden ze naar Venlo gereden om daar testen uit te voeren of klaargemaakt te worden. Gaat om stellen uit heel Nederland.
Pagina: 1 ... 136 ... 163 Laatste