Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 135 ... 163 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:26
Wally2002 schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:30:
[...]

Dat was ook al voor de Brexit, UK heeft nooit in Schengen gezeten en je had de verplichte security check vanwege de Kanaaltunnel.

Enige verschil is dat je nu ook met douane te maken hebt ivm goederen, weet niet hoe dat nu geregeld wordt.
Verrek, je hebt gelijk. Douane is na de security check. Je gaat eerst met je koffers door de scan en daarna krijg je twee keer een paspoortcontrole (waarom twee keer is me dan weer een raadsel). Voordeel ten opzichte van het vliegtuig is dat je dat gedoe met de flesjes water niet hebt. Gewoon alle flesjes in je toilettas en een flesje water in de rugzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:47
D-e-n schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:36:
[...]

Verrek, je hebt gelijk. Douane is na de security check. Je gaat eerst met je koffers door de scan en daarna krijg je twee keer een paspoortcontrole (waarom twee keer is me dan weer een raadsel). Voordeel ten opzichte van het vliegtuig is dat je dat gedoe met de flesjes water niet hebt. Gewoon alle flesjes in je toilettas en een flesje water in de rugzak.
Paspoortcontrole is 1x verlaten NL (KMar, dus niet Douane) en 1x inreizen UK.

Douane is echt wat anders dan paspoortcontrole, dat gaat over goederen (op vliegveld de groene en rode lanes (niets aan te geven).
Edit: in buitenland kan dit wel dezelfde ‘border force’ zijn maar zijn wel twee aparte zaken.

[ Voor 6% gewijzigd door Wally2002 op 11-11-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
D-e-n schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:26:
[...]

Dan moet je dus wel de voorwaarden scheppen voor het bestaan van het betere alternatief. Als er geen snelle trein naar Berlijn is gaat ook niemand hem pakken.
Probleem is alleen dat je wel met een goed en onderbouwd plan moet komen.. en zelfs de provinciale politici hebben dat vaak niet.. die komen dan met opmerkingen als "ik sprak een student uit dorp x (met 3944 inwoners)en die doet er langer over om in Groningen te komen, dan ik vanuit Amersfoort naar Groningen."
Dat is heel vervelend natuurlijk, maar dit soort PR om een spoorlijn voor elkaar te krijgen werkt eerder tegen je dan voor je.. want we kunnen geen 16 uurs dienstregeling draaien op dorpen langs een spoorlijn waar de reizigers per dag op een excelletje die tot 500 gaat passen.
Als we op basis van dit soort zaken spoorlijnen gaan aanleggen, dan staan er nog 50 gebieden in de rij om financiering voor een spoorlijn te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Wally2002 schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:40:
[...]

Douane is echt wat anders dan paspoortcontrole, dat gaat over goederen (op vliegveld de groene en rode lanes (niets aan te geven).
Ik moet zeggen dat ik daar ook met vliegen nooit wat van merk. Ik loop op het vliegveld van aankomst gewoon met de meute mee naar buiten :) Bij de Eurostar is er bij aankomst helemaal geen check meer, in Amsterdam stap je zelfs uit op een regulier perron alsof je uit pakweg Weesp komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-10 15:04

Snow_King

Konijn is stoer!

ArcticWolf schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:23:
[...]

Mijn wedervraag; wat wil je met huidige staat van wat er allemaal gaande is in de wereld bereiken met een visie op infrastructuur?

Nederland (en omliggende landen) zijn behoorlijk vol en hebben dezelfde problemen; huisvesting-, immigratie-, oorlog/geopolitiek, energieproblemen om maar een handvol te noemen.
Er zijn te weinig huizen en te weinig ruimte om ze te bouwen. En als ze al gebouwd kunnen worden, zijn ze te duur. Energie is duur, er is minder gas en geen elektrische capaciteit om dat op te vangen aankomende jaren. Inflatie is en blijft erg hoog...

De prioriteiten van de overheden is de maatschappij te stabiliseren, daarbij hoort op dit moment geen visie op infrastructuur want daar bereik je niks mee in deze instabiele staat van de maatschappij.

Door groeien is niet altijd de oplossing.

Enige argument wat ik kan bedenken voor een infrastructuur visie is duurzamer transport.
Ik wil dit wel graag bij treinen houden in het spoorwegen topic.

Spoorlijnen (en alle infra) vereisen vooruit denken, plannen. Want al die projecten hebben ontzettend lange doorlooptijden. Je moet dus niet kijken naar de situatie van vandaag, je moet kijken naar waar je over 20 a 30 jaar wil staan. Het is dan ~2050 en dan zal Nederland gegroeid zijn.

In het Noorden van het land is nog voldoende ruimte om te bouwen en dat zal ook gebeuren, maar dan moet je als overheid wel de voorwaarden scheppen om dat te kunnen laten gebeuren. Daar is spoor een cruciaal onderdeel van.

Een extra spoorlijn kan nooit kwaad, als is het in het geval van de Lelylijn alleen maar om Meppel te ontlasten (net zoals de Nedersaksen lijn).

Dat we een Maaslijn hebben waar nog dieseltreinen rijden, waar continue vertragingen zijn, dat is gewoon te absurd voor woorden. Als elke regio telt moet je ook overal blijven investeren. We hebben het geld als Nederland. We hebben rond de 20 miljard (!!) uitgegeven aan het energieplafond, dan kan je mij niet wijs maken dat we geen 10 miljard aan een spoorlijn kunnen uitgeven.

Dus nee, als het op spoor aan komt: Niet kijken naar de waan van de dag, maar kijken naar de toekomst. Ver buiten jouw periode als minister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
D-e-n schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:26:
Dan moet je dus wel de voorwaarden scheppen voor het bestaan van het betere alternatief. Als er geen snelle trein naar Berlijn is gaat ook niemand hem pakken.
Ook dat valt of staat met voor- en natransport: de huidige IC Amersfoort - Berlijn doet het in 5u15 wat op zich niet verkeerd is. De reisplanner geeft 6u10 voor de hele trip, zeg 6u30 met veiligheidsmarge, nog steeds sneller dan 7u05 met de auto.

Sowieso vraag ik me af of de vakantiereiziger dat uurtje sneller zo belangrijk vindt, het gaat vooral om betrouwbaarheid, comfort en voorspelbaarheid. Liever iets langer onderweg dan de stress van overstappen, risico op gemiste aansluitingen en het gezeul met baggage.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
D-e-n schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:47:
[...]

Ik moet zeggen dat ik daar ook met vliegen nooit wat van merk. Ik loop op het vliegveld van aankomst gewoon met de meute mee naar buiten :) Bij de Eurostar is er bij aankomst helemaal geen check meer, in Amsterdam stap je zelfs uit op een regulier perron alsof je uit pakweg Weesp komt.
Punt bij Eurostar is dus dat alle checks bij vertrek plaatsvinden. Mijn vraag is of er ook NL douane aanwezig is in London?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Wally2002 schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:53:
[...]

Punt bij Eurostar is dus dat alle checks bij vertrek plaatsvinden. Mijn vraag is of er ook NL douane aanwezig is in London?
Nee. Wel Frans dus ik vermoed dat de controle Europees is geregeld. Er gaan ook meer treinen naar Parijs dan naar Amsterdam en dat gaat allemaal door hetzelfde poortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Snow_King schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:48:
Spoorlijnen (en alle infra) vereisen vooruit denken, plannen. Want al die projecten hebben ontzettend lange doorlooptijden. Je moet dus niet kijken naar de situatie van vandaag, je moet kijken naar waar je over 20 a 30 jaar wil staan. Het is dan ~2050 en dan zal Nederland gegroeid zijn.

In het Noorden van het land is nog voldoende ruimte om te bouwen en dat zal ook gebeuren, maar dan moet je als overheid wel de voorwaarden scheppen om dat te kunnen laten gebeuren. Daar is spoor een cruciaal onderdeel van.
Dat is een politieke keuze, sterker nog alles wijst erop dat de bevolking over 30-50 jaar fors gaat krimpen. Geboortecijfers liggen ruim onder de 2,1 zodat benodigde infrastructuur valt of staat het toekomstige beleid betreffende immigratie. Of en hoe dat houdbaar is gaat veel verder dan OV, we hebben straks de mensen niet eens om ons bestaande spoor operationeel te houden. Vergrijzing echt een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
hoevenpe schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:52:
[...]

Sowieso vraag ik me af of de vakantiereiziger dat uurtje sneller zo belangrijk vindt, het gaat vooral om betrouwbaarheid, comfort en voorspelbaarheid. Liever iets langer onderweg dan de stress van overstappen, risico op gemiste aansluitingen en het gezeul met baggage.
Voor de vakantiereiziger zal vooral de directe reis en ook de kosten belangrijk zijn, maar vergeet ook niet andere doelgroepen. Zakenreizigers zullen vooral ook voldoende treinen per dag willen en een tijdswinst is dan wel vereist om te concurreren met het vliegtuig.
Denk verder ook aan zaken als een goede lounge om te kunnen werken in afwachting van de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
D-e-n schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:56:
[...]

Nee. Wel Frans dus ik vermoed dat de controle Europees is geregeld. Er gaan ook meer treinen naar Parijs dan naar Amsterdam en dat gaat allemaal door hetzelfde poortje.
Natuurlijk, de Fransen bewaken daar de buitengrens van de EU.
Een poortje duidt op paspoortcontrole?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Wally2002 schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:01:
[...]

Natuurlijk, de Fransen bewaken daar de buitengrens van de EU.
Een poortje duidt op paspoortcontrole?
Ja. Eerst dus de security en dan gelijk een pad naar de paspoortcontroles, vlak achter elkaar. Ik moet zeggen dat ik nooit oplet wie dan wat controleert maar het Franse accent was me wel opgevallen bij het personeel, ook omdat we de lift nodig hebben in verband met de opvouwbare rolstoel waardoor we meer worden aangesproken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:57:
[...]

Dat is een politieke keuze, sterker nog alles wijst erop dat de bevolking over 30-50 jaar fors gaat krimpen. Geboortecijfers liggen ruim onder de 2,1 zodat benodigde infrastructuur valt of staat het toekomstige beleid betreffende immigratie. Of en hoe dat houdbaar is gaat veel verder dan OV, we hebben straks de mensen niet eens om ons bestaande spoor operationeel te houden. Vergrijzing echt een dingetje.
Dat doet die politiek dan niet bewust want dit is de eerste keer dat ik de aankomende bevolkingskrimp als argument zie langskomen om iets niet te doen. Ja, er ligt een dik staatsrapport maar daar doet niemand wat mee vooralsnog.

Feit blijft dat er landelijk vaak partijen aan het roer staan die snelwegen boven OV-infrastructuur verkiezen. En daar moet beleid toch vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
D-e-n schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:10:
[...]

Ja. Eerst dus de security en dan gelijk een pad naar de paspoortcontroles, vlak achter elkaar. Ik moet zeggen dat ik nooit oplet wie dan wat controleert maar het Franse accent was me wel opgevallen bij het personeel, ook omdat we de lift nodig hebben in verband met de opvouwbare rolstoel waardoor we meer worden aangesproken :)
Dank je. Ik was vooral benieuwd hoe/welke controle van goederen erbij is gekomen na Brexit. Maar zo te lezen dus geen dedicated controle of is het je niet opgevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
D-e-n schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:14:
Dat doet die politiek dan niet bewust want dit is de eerste keer dat ik de aankomende bevolkingskrimp als argument zie langskomen om iets niet te doen. Ja, er ligt een dik staatsrapport maar daar doet niemand wat mee vooralsnog.
Het argument voor de Lelylijn is dat je het op een termijn van 50 jaar of langer moet zien, dan moet je daar imo wel rekening mee houden. We hebben vooral op korte termijn een woningprobleem, de naoorlogse generatie is 70-80 jaar oud en gaat de komende 10-20 jaar massaal 'gestapeld wonen' op 2 m2.

Qua (snel)wegen gebeurd er de laatste tijd ook weinig, rond Rotterdam een paar projecten bijna klaar maar verder weinig in de pijplijn. Al het geld gaat de komende tijd naar instandhouding, alleen dat is door gestegen prijzen al een uitdaging (zie o.a. de Brienenoord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:04

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]

Ruimte is maar een deel van het probleem. Die ruimte is er elders (zoals in Gelderland en Noord-Limburg) ook voldoende. En die provincies hebben al een goede verbinding met de Randstad.

De grootste problemen zijn stikstofbelasting van de omgeving (waar zowel het oosten en noorden mee kampen vanwege de veeteelt), het gebrek aan personeel om de woningen en infra te bouwen en de capaciteit op het electriciteitsnet (wat in het oosten en noorden helaas ook speelt).

Met een spoorlijn naar het noorden ga je dus niet de grootste oorzaak van het woningtekort aanpakken. Ook zijn er voor de oorzaak die de lijn naar het noorden zóu oplossen, ook goedkopere alternatieven aanwezig.

Kortom, dat argument zal niet snel de doorslag geven ben ik bang.
Dat we een Maaslijn hebben waar nog dieseltreinen rijden, waar continue vertragingen zijn, dat is gewoon te absurd voor woorden. Als elke regio telt moet je ook overal blijven investeren. We hebben het geld als Nederland. We hebben rond de 20 miljard (!!) uitgegeven aan het energieplafond, dan kan je mij niet wijs maken dat we geen 10 miljard aan een spoorlijn kunnen uitgeven.
Er is geld, maar dat geld kan maar één keer uitgegeven worden. Momenteel spelen er een aantal zaken die veel, heel veel geld gaan kosten. Onder andere de energietransitie (die echt voorrang moet hebben, anders gaat het faliekant mis), het oplossen van het woningtekort (stevige tweede plaats - zie ook mijn opmerking hierboven) en ergens daaronder bungelt nog een defensiepotje dat groter moet vanwege de geopolitieke instabiliteit.
Dus nee, als het op spoor aan komt: Niet kijken naar de waan van de dag, maar kijken naar de toekomst. Ver buiten jouw periode als minister.
Daar ben ik het volmondig mee eens. Waar het vorige kabinet al niet uitblonk in vooruitkijken, is dat met deze populistische poppenkast nog erger. Dus ik stel voor dat we de komende vier jaar alvast afschrijven en in 2028 weer vooruit gaan kijken.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
[...]

Het begint een beetje repeterend te worden, maar de maaslijn voldeed ooit prima voor die tijd.
Bovendien stemmen wij in dit land al bijna primair op partijen die het allemaal niet zo op hebben met OV gerelateerde zaken. Dan moet je als bevolking ook maar op de blaren zitten.
Verder ben ik het met je opmerking over 20 miljard niet eens dat we dit ook wel aan andere zaken kunnen uitgeven, er komt een dijk van uitdagingen op ons af:

- Energietransitie
- Woningentekort
- Uitgaven Defensie
- Sociale lasten voor alle kosten van asiel (tientallen miljarden aan zorgkosten en andere zaken)

Die 20 miljard was om de daling van koopkracht niet nog verder uit de hand te laten lopen.
Die koopkracht die zo nodig is om een kaartje te kunnen kopen voor diezelfde maaslijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-10 23:20
hoevenpe schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:52:
[...]

Ook dat valt of staat met voor- en natransport: de huidige IC Amersfoort - Berlijn doet het in 5u15 wat op zich niet verkeerd is. De reisplanner geeft 6u10 voor de hele trip, zeg 6u30 met veiligheidsmarge, nog steeds sneller dan 7u05 met de auto.
Maar dat is niet de juiste vergelijking. Niemand is met een vakantie op het centraal station ter plaatse. Met een auto rij je direct door naar de parking van je hotel/huisje, terwijl je vanaf Hbf, zeker in een stad als Berlijn, misschien nog zeker een uur bezig bent. Idem aan het begin van de rit. Het ritje Amersfoort<>Berlijn is maar een leg in de hele tocht, terwijl auto zo goed als altijd end2end is.

Vriend van mij heeft een paar jaar in Berlijn gewoond en timede dit dus, trein en auto was in principe om het even (zeker na de opening van de snelweg rond Oenhuizen :P). Vliegtuig klein voordeel.

Het kan, het is zeker een prima optie, maar sneller; alleen als je echt alleen maar van station naar station moet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online

Bad Oenhuizen... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Af en toe denk ik nog aan Hans Worst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Brent schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:02:
Maar dat is niet de juiste vergelijking. Niemand is met een vakantie op het centraal station ter plaatse. Met een auto rij je direct door naar de parking van je hotel/huisje, terwijl je vanaf Hbf, zeker in een stad als Berlijn, misschien nog zeker een uur bezig bent. Idem aan het begin van de rit. Het ritje Amersfoort<>Berlijn is maar een leg in de hele tocht, terwijl auto zo goed als altijd end2end is.
Een stedentrip heeft als voordeel dat je meestal midden in het centrum wilt zijn: lopend of met de metro het uitgaansleven in, lekker eten en slenteren. Dat is imo het enige scenario waarin de trein interessant is, geen gedoe met parkeren en voor de deur van je hotel uitstappen.

Als je ergens in een buitenwijk moet zijn gaat het gewoon niet werken, niet alleen ben je een uur bezig met natransport tijdens je verblijf is de auto vaak nodig als je niet het centrum moet zijn. Moest vorige week voor mijn werk naar 'Parijs', vanaf mijn hotel naar de Notre Dame was 40 minuten met de RER en tussen de klant en opdrachtgever zat ook 30 minuten rijden. Met een HSL had ik ter plekke alsnog een auto moeten huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-10 21:39
hoevenpe schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:33:
[...]

Een stedentrip heeft als voordeel dat je meestal midden in het centrum wilt zijn: lopend of met de metro het uitgaansleven in, lekker eten en slenteren. Dat is imo het enige scenario waarin de trein interessant is, geen gedoe met parkeren en voor de deur van je hotel uitstappen.

Als je ergens in een buitenwijk moet zijn gaat het gewoon niet werken, niet alleen ben je een uur bezig met natransport tijdens je verblijf is de auto vaak nodig als je niet het centrum moet zijn. Moest vorige week voor mijn werk naar 'Parijs', vanaf mijn hotel naar de Notre Dame was 40 minuten met de RER en tussen de klant en opdrachtgever zat ook 30 minuten rijden. Met een HSL had ik ter plekke alsnog een auto moeten huren.
Daarintegen kunnen stabielere en snellere HSL verbindingen tussen de grotere steden juist ook helpen om de kleinere dorpen bereikbaar te maken voor dat soort tripjes. Als je een uur van de verbinding naar Berlijn af kan snoepen, en minstens 90% gewoon op tijd rijdt. Dan is dat boemeltje wat je daarna misschien nog moet hebben een stuk minder erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yankovic schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:48:
[...]

Daarintegen kunnen stabielere en snellere HSL verbindingen tussen de grotere steden juist ook helpen om de kleinere dorpen bereikbaar te maken voor dat soort tripjes. Als je een uur van de verbinding naar Berlijn af kan snoepen, en minstens 90% gewoon op tijd rijdt. Dan is dat boemeltje wat je daarna misschien nog moet hebben een stuk minder erg.
Maar willen we daarvoor miljarden investeren? En wat zou je ermee willen bereiken?

Ook kijkend naar de bevolkingsprognoses:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...-miljoen-in-2037-verwacht
Naar verwachting telt Nederland in 2024 18 miljoen inwoners, en wordt in 2037 de 19 miljoen bereikt.
De bevolking in 2070 ligt waarschijnlijk tussen 18,9 miljoen en 22,2 miljoen inwoners.
Zoals ik ook in m'n vorige post aanhaalde; het enige argument is duurzamer vervoer (aka vervanging van de auto of vliegtuig). Verder zijn er op dit moment geen aanleidingen of argumenten te verzinnen om dergelijke grote investeringen te maken. Wat @ed1703 ook onderschrijft.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Yankovic schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:48:
Daarintegen kunnen stabielere en snellere HSL verbindingen tussen de grotere steden juist ook helpen om de kleinere dorpen bereikbaar te maken voor dat soort tripjes.
Dan ben je daar en heb je geen auto, Mitten im Nirgendwo met de HSL.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
ArcticWolf schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:04:
[...]

Maar willen we daarvoor miljarden investeren? En wat zou je ermee willen bereiken?

Ook kijkend naar de bevolkingsprognoses:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...-miljoen-in-2037-verwacht

[...]

[...]

Zoals ik ook in m'n vorige post aanhaalde; het enige argument is duurzamer vervoer (aka vervanging van de auto). Verder zijn er op dit moment geen aanleidingen of argumenten te verzinnen om dergelijke grote investeringen te maken. Wat @ed1703 ook onderschrijft.
Ik heb ook nergens gezegd dat dat de overtuiging zou moeten zijn voor een dergelijke investering. En zeker met die Lelylijn ben ik het met je eens dat het de vraag is of het zoveel geld waard is voor (Noord-)Nederland.

Wel denk ik dat het lastig is om de daadwerkelijke baten goed te berekenen. Een groei van 2 a 3 miljoen inwoners is nog steeds significant voor ons land. En je maakt met zo'n lijn veel goedkopere grond en huizen bereikbaarder. Of dat het waard is weet ik niet, maar ik vind het daarom wel een vraagstuk waar de politiek zich ook nu mee moet bemoeien omdat juist betaalbare woonruimte schaars is en dat echt niet beter gaat worden als al die 3 miljoen nieuwe Nederlanders zich ook in de randstad moeten gaan vestigen.
Daarbij is het natuurlijk ook de vraag of we wel willen dat Noord-Nederland ook 'volgebouwd' wordt, of dat we het misschien ook wel fijn vinden als er ergens wat meer rust en minder voorzieningen zijn.

Maar voor dat hele TEN-T gebeuren ben ik het ermee eens dat het zonde zou zijn om alleen vanuit Nederland zo'n investering te doen. Ik zou liever zien dat de EU wat dat betreft de portemonnee trekt om inderdaad daadwerkelijk een alternatief voor de auto en vliegtuig te creeeren.
hoevenpe schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:15:
[...]

Dan ben je daar en heb je geen auto, Mitten im Nirgendwo met de HSL.. :)
Ik denk dat je deze specifieke doelgroep enorm tekort doet. Er zijn ontzettend veel mooie plekken bereikbaar met de bus of lokale trein vanaf menig (middel)groot station in Europa. Met een weekje wandelen in de Alpen kan je de auto gemakkelijk laten staan, plaatsen als Cinque Terre zijn juist veel toegankelijker met de trein. Maar je moet wel eerst in bijvoorbeeld een Innsbruck of Milaan zien te komen voor het lokale vervoer en met de huidige verbindingen kom je daar sowieso pas tegen het eind van de middag aan als alles op tijd rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
hoevenpe schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:33:
[...]

Met steden zoals Berlijn, Parijs, Londen is 'het centrum' niet echt een concept, en wil je zeker niet per se in het midden zijn of je hotel hebben. Het zijn steden met diverse centra, en het hangt er maar net af van wat je leuk vind. Zoals de Berlijners zeggen: alles is ong. een uur met de *-Bahn ;) Het voordeel is natuurlijk dat die infra er is, itt ergens in de rimboe.
Nouja, dat geeft dus aan dat het 'centrum' een betrekkelijk concept is.

Een buitenstation met autoverhuur zoals een vliegveld, dat is denk ik wel een uitkomst. Zo zou ik een stuk eerder de TGV naar bijv. Pyreneeën nemen. Frankrijk heeft wel een paar van die middle-of-nowhere stations overigens.

Mijn punt was echter meer: vergeet niet aan- en afreis erbij op te tellen als je vergelijkt. Hoe sneller de treinvliegtuig, hoe groter dat stuk relatief wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Yankovic schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:42:
[...]

Ik heb ook nergens gezegd dat dat de overtuiging zou moeten zijn voor een dergelijke investering. En zeker met die Lelylijn ben ik het met je eens dat het de vraag is of het zoveel geld waard is voor (Noord-)Nederland.

Wel denk ik dat het lastig is om de daadwerkelijke baten goed te berekenen. Een groei van 2 a 3 miljoen inwoners is nog steeds significant voor ons land. En je maakt met zo'n lijn veel goedkopere grond en huizen bereikbaarder. Of dat het waard is weet ik niet, maar ik vind het daarom wel een vraagstuk waar de politiek zich ook nu mee moet bemoeien omdat juist betaalbare woonruimte schaars is en dat echt niet beter gaat worden als al die 3 miljoen nieuwe Nederlanders zich ook in de randstad moeten gaan vestigen.
Daarbij is het natuurlijk ook de vraag of we wel willen dat Noord-Nederland ook 'volgebouwd' wordt, of dat we het misschien ook wel fijn vinden als er ergens wat meer rust en minder voorzieningen zijn.

Maar voor dat hele TEN-T gebeuren ben ik het ermee eens dat het zonde zou zijn om alleen vanuit Nederland zo'n investering te doen. Ik zou liever zien dat de EU wat dat betreft de portemonnee trekt om inderdaad daadwerkelijk een alternatief voor de auto en vliegtuig te creeeren.

[...]
*knip*
Ze hebben wel naar de baten op woninggroei (naar mijn weten) gekeken (dat zou onderdeel van de MIRT Verkenning moeten zijn) en die was gewoon niet positief genoeg.

Voor woon-werk verkeer is het geen interessante lijn, want je gaat bijv. geen 100.000 huizen in Groningen bouwen met de hoop dat ze in Groningen gaan wonen en dan werken in Lelystad bijv...
Als je in Groningen gaat wonen wil je ook werken in Groningen en daar schort het aan. Een Lelylijn gaat daar niet bij helpen.

Onderling Heerenveen - Drachten - Groningen zou het misschien wel kunnen helpen, zover heb ik niet in de rapportage gekeken.

Groningen zou interessanter gemaakt moeten worden om daar te wonen (en te kunnen werken) en dan zou de Lelylijn interessant kunnen worden (voor dit bedrag).

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 11-11-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
ArcticWolf schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:01:
[...]

Ze hebben wel naar de baten op woninggroei (naar mijn weten) gekeken (dat zou onderdeel van de MIRT Verkenning moeten zijn) en die was gewoon niet positief genoeg.

Voor woon-werk verkeer is het geen interessante lijn, want je gaat bijv. geen 100.000 huizen in Groningen bouwen met de hoop dat ze in Groningen gaan wonen en dan werken in Lelystad bijv...
Als je in Groningen gaat wonen wil je ook werken in Groningen en daar schort het aan. Een Lelylijn gaat daar niet bij helpen.

Onderling Heerenveen - Drachten - Groningen zou het misschien wel kunnen helpen, zover heb ik niet in de rapportage gekeken.

Groningen zou interessanter gemaakt moeten worden om daar te wonen (en te kunnen werken) en dan zou de Lelylijn interessant kunnen worden (voor dit bedrag).
Ja, ik heb 0 verstand van al die onderzoeken dus dat geloof ik wel. Uit nieuwsgierigheid, kijken ze vooral naar de 'baten' als <aantal reizigers> * <kosten treinkaartje> = <omzet> wat positief moet uitpakken. Of gaan ze er echt dieper in om maatschappelijke vraagstukken als impact op betaalbare woonruimte etc. ook te onderzoeken?

Mijn aanname is/was (wat met 0 verstand gewoon natte vingerwerk is :+) dat je met de Lelylijn het voor Emmeloord en omstreken (waar je flink kan gaan bouwen) en Heerenveen nog wel aantrekkelijk maakt om in bv Amsterdam of Utrecht te kunnen werken. En het deel Heerenveen - Groningen idd nuttig is voor de rest van Noord-Nederland (en het weghalen van de bottleneck bij Meppel).
Het maakt het voor bedrijven natuurlijk ook wel aantrekkelijker om bijvoorbeeld in Groningen of ergens anders rond die lijn te vestigen wat de werkgelegenheid natuurlijk ook weer vergroot en zodoende minder druk op de randstad hoeft te geven. Maar dat staat ongetwijfeld in al die studies:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
ArcticWolf schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:01:
[...]

Dat wil je wel, maar dat kan vaak niet. In Franse steden is bijv. een commute van Bordeaux of Lyon naar Parijs niets geks, om maar wat te noemen. Ik herinner me gemopper in Bordeaux nog wel, toen L'Océane in gebruik werd genomen. Het deed wat met de huizenprijzen daar ;) Bovendien wil niet iedereen in een stad wonen maar er toch werken.

Met een goede verbinding maak je het iig mogelijk voor mensen om te commuten over grote(re) afstand, en hoe meer opties hoe beter een locatie. Mensen hebben altijd lokaal de optie om te wonen en werken, de vraag is of je, met steeds kortere dienstverbanden en wisselingen van werkgever, je plaatsen kunt creëren waar je meerdere opties hebt. En meerdere soorten van wonen (stedelijk, voorstedelijk, dorps) en meerdere prijsklassen op een enigszins redelijke reisafstand van een werkgeverscluster.

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 11-11-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brent schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:08:
[...]

Dat wil je wel, maar dat kan vaak niet. In Franse steden is bijv. een commute van Bordeaux of Lyon naar Parijs niets geks, om maar wat te noemen. Ik herinner me gemopper in Bordeaux nog wel, toen L'Océane in gebruik werd genomen. Het deed wat met de huizenprijzen daar ;) Bovendien wil niet iedereen in een stad wonen maar er toch werken.

Met een goede verbinding maak je het iig mogelijk voor mensen om te commuten over grote(re) afstand, en hoe meer opties hoe beter een locatie. Mensen hebben altijd lokaal de optie om te wonen en werken, de vraag is of je, met steeds kortere dienstverbanden en wisselingen van werkgever, je plaatsen kunt creëren waar je meerdere opties hebt. En meerdere soorten van wonen (stedelijk, voorstedelijk, dorps) en meerdere prijsklassen op een enigszins redelijke reisafstand van een werkgeverscluster.
Je kan Nederland moeilijk vergelijken met Frankrijk of Duitsland. In Nederland wilt men gewoon binnen <1u op het werk zijn en is men niet geïnteresseerd om dat te wijzigen naar lange afstandsreizen, zeker omdat de auto dan nog steeds het beste alternatief is (in Nederland).

We hebben al moeite om de spits te spreiden, laat staan dat je 2u in de trein gaat zitten om op je werkplek aan te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
ArcticWolf schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:19:
[...]

Je kan Nederland moeilijk vergelijken met Frankrijk of Duitsland. In Nederland wilt men gewoon binnen <1u op het werk zijn en is men niet geïnteresseerd om dat te wijzigen naar lange afstandsreizen, zeker omdat de auto dan nog steeds het beste alternatief is (in Nederland).
Ik ken er zat die er anders over denken.
We hebben al moeite om de spits te spreiden, laat staan dat je 2u in de trein gaat zitten om op je werkplek aan te komen.
Wees gerust: de périphérique staat ook vast elke spits ;)

Het doel moet zijn niet met een finale eindoplossing komen, maar het aantal opties te vergroten. In Frankrijk was commuten vanuit Lyon ook geen optie tot de LGV Sud-est er lag. Creëer de mogelijkheden.

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 11-11-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap even iets niet... er wordt net op de radio gemeld dat as. woensdag de HSL en de Post Utrecht en Amersfoort ook gaan staken aanvullend op Amsterdam en Alkmaar :X

Lees dat helemaal nergens :( niet intern ProRail of FNV, waar komt dit ineens vandaan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-10 16:55
ArcticWolf schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:39:
Ik snap even iets niet... er wordt net op de radio gemeld dat as. woensdag de HSL en de Post Utrecht en Amersfoort ook gaan staken aanvullend op Amsterdam en Alkmaar :X

Lees dat helemaal nergens :( niet intern ProRail of FNV, waar komt dit ineens vandaan?
Is dit radiobericht wel correct? Ik denk namelijk niet dat je er veel van merkt als de post Amersfoort staakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
arievz schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:46:
[...]
Is dit radiobericht wel correct? Ik denk namelijk niet dat je er veel van merkt als de post Amersfoort staakt...
Ik denk dat ze bedoelen dat de staking impact heeft op Utrecht en Amersfoort 8)7 maar ze zeiden "de impact wordt nog groter dan eerst vermeld"? Beetje vreemd...

Post Amersfoort is overigens nog wel een losse "post" op post Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Even een ander vraagje tussen de vele posts over de Flevolijn, investeringen in het spoor en stakingen door.

In de buitendienststelling eind oktober/begin november is bij Schiedam de bocht naar Delft verruimd.

Voor zover ik weet was de maximum snelheid daar 90 km/h.
Weet iemand wat de nieuwe max snelheid is geworden? Dat lees ik nergens in de berichtgeving terug.
En profiteren alle treinen hier van, of alleen de doorgaande treinen die niet stoppen op Schiedam Centrum?
En is dit ook merkbaar in (toekomstige) dienstregelingen, of is het meer 'alle kleine beetjes helpen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyron
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:31

Zyron

BWRAAAAP

ArcticWolf schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:49:
[...]

Ik denk dat ze bedoelen dat de staking impact heeft op Utrecht en Amersfoort 8)7 maar ze zeiden "de impact wordt nog groter dan eerst vermeld"? Beetje vreemd...

Post Amersfoort is overigens nog wel een losse "post" op post Utrecht.
Nou, Utrecht en Amersfoort staken pas vrijdag.
Maar ik denk dat de gemiddelde Nederlander er normaliter geen erg in heeft dat bijvoorbeeld de complete lijn Amsterdam - Utrecht vanuit Amsterdam bediend wordt. Of dat je in Utrecht geen ruimte hebt om alle intercities richting Amsterdam/Schiphol te keren.

Xbox Series X: Forza / Ori \\\/// PlayStation 5: Persona, Horizon, Gran Turismo

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wally2002 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:58:
Even een ander vraagje tussen de vele posts over de Flevolijn, investeringen in het spoor en stakingen door.

In de buitendienststelling eind oktober/begin november is bij Schiedam de bocht naar Delft verruimd.

Voor zover ik weet was de maximum snelheid daar 90 km/h.
Weet iemand wat de nieuwe max snelheid is geworden? Dat lees ik nergens in de berichtgeving terug.
En profiteren alle treinen hier van, of alleen de doorgaande treinen die niet stoppen op Schiedam Centrum?
En is dit ook merkbaar in (toekomstige) dienstregelingen, of is het meer 'alle kleine beetjes helpen'.
120km/u uit mijn hoofd maar is alweer 5 jaar geleden dat ik dat heb ontworpen }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:09
Op dit moment gaan de treinen nog steeds terug naar 90 km/u, maar het moment is later dan het voor de verbouwing in de zomer was, maar er is niks veranderd aan de situatie sinds die werkzaamheden.
Het is dus goed mogelijk dan men inderdaad de boog iets opgeschoven heeft als voorbereiding op de uiteindelijke situatie, maar er is met de afgelopen werkzaamheden in oktober/november dus niets gewijzigd in de snelheid. Die wijziging was al eerder.
Volgend jaar in maart is er echter nog een 16-daagse buitendienststelling. Dan moet alles afgerond worden en zal waarschijnlijk dan ook die 120 km/u volledig worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Voor die staking: ik denk dat er gerefereerd wordt naar dit nieuwsbericht van NS:
https://nieuws.ns.nl/stak...an-alleen-stakingsgebied/
Vakbond FNV heeft aanstaande woensdag een staking aangekondigd bij de verkeersleidingsposten van ProRail in Amsterdam en Alkmaar. De impact van deze staking is groter dan het stakingsgebied. Als gevolg hiervan kan NS woensdagochtend tussen 06.00-09.00 uur geen treinen rijden in Noord-Holland en delen van Flevoland en Utrecht. Ook rijden er geen treinen tussen Leiden, Schiphol en Haarlem. Op de Hogesnelheidslijn (HSL) is geen treinverkeer mogelijk tussen Rotterdam, Schiphol en Amsterdam. Houd ook de rest van de ochtend rekening met vertraging en uitval van treinen, omdat het opstarten van de dienstregeling tijd kost
Daar staat ook dit kaartje in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLP39P918zCj7MKitlyulZ3XBX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGrnhYprnSkZqAaepHlAiTIq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door EDIT op 11-11-2024 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:04

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

"Delen van Flevoland".

Volgens mij is alleen Dronten nog (beperkt) bereikbaar, vanuit Zwolle, maar in de rest van de provincie rijdt helemaal niets.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EDIT schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:11:
Op dit moment gaan de treinen nog steeds terug naar 90 km/u,
Is de oekaze dat snelheidsbeperkingen zich moeten houden aan ATB-stappen dan alweer opgegeven? Dat was toch niet meer veilig, snelheidsbeperking naar 90, maar de ATB kan alleen maar 130 of 80 aangeven dus het was onveilig omdat treinen nog altijd met 130 door de bocht konden.

Dan heeft een snelheidsverhoging van 90 naar 120 ook weinig nut.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
90 km/u is de historische snelheidsbeperking in die boog en door het station. De boog is dus inmiddels 120 km/u geworden, maar het station is nog altijd 90. Gezien de wissels die daar komen gaat dat dus naar 80 km/u voor de middensporen en blijkbaar 120 km/u voor de buitensporen (?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolffe
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:29
Maasluip schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:27:
[...]

Is de oekaze dat snelheidsbeperkingen zich moeten houden aan ATB-stappen dan alweer opgegeven? Dat was toch niet meer veilig, snelheidsbeperking naar 90, maar de ATB kan alleen maar 130 of 80 aangeven dus het was onveilig omdat treinen nog altijd met 130 door de bocht konden.

Ligt er een beetje aan hoe je een snelheidsbeperking definieert. Als je het over een tijdelijke snelheidsbeperking klopt het wat je zegt: je moet dan volgens mij een ATB snelheid aanhouden.

Voor een plaatselijke snelheid die niet een ATB snelheid betreft dient het alignement in de uitzonderingswaarde geschikt te zijn voor de hoger gelegen ATB snelheid, in ieder geval bij nieuwbouw. Dus voor snelheiden >80 en <130 wordt het alignement getoetst in de uitzonderingswaarde voor 130 km/u maar de daadwerkelijke ontwerpsnelheid ligt lager. Gaat een trein er toch harder doorheen zal het daarmee oncomfortabel worden maar niet persé onveilig, de trein blijft wel op het spoor.

In dit geval heeft de snelheidsverhoging dus ook zin, het alignement is in de uitzonderingswaarde geschikt voor 130km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:27:
[...]

De regelgeving omtrent ATB vs civiel ontwerp is enkele jaren geleden aangepast. Dus niet ATB snelheden mogen toegepast worden als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan bij de bovenliggende trap, dat was eerst volledig uitgesloten maar de OVS heeft nu delen van de TSI geïntegreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wolffe schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:37:
[...]

Ligt er een beetje aan hoe je een snelheidsbeperking definieert. Als je het over een tijdelijke snelheidsbeperking klopt het wat je zegt: je moet dan volgens mij een ATB snelheid aanhouden.

Voor een plaatselijke snelheid die niet een ATB snelheid betreft dient het alignement in de uitzonderingswaarde geschikt te zijn voor de hoger gelegen ATB snelheid, in ieder geval bij nieuwbouw. Dus voor snelheiden >80 en <130 wordt het alignement getoetst in de uitzonderingswaarde voor 130 km/u maar de daadwerkelijke ontwerpsnelheid ligt lager. Gaat een trein er toch harder doorheen zal het daarmee oncomfortabel worden maar niet persé onveilig, de trein blijft wel op het spoor.

In dit geval heeft de snelheidsverhoging dus ook zin, het alignement is in de uitzonderingswaarde geschikt voor 130km/u.
Dat was de oude regelgeving, tegenwoordig is het de waarde uit de TSI, die boven de uitzonderingswaarde van de OVS gaat. De uitzonderingswaarde van de OVS zat nog comfort in... die is er nu volledig uit bij overschrijding :+

Die zit inderdaad wel onder de veiligheidswaarde (obviously }:O )

Overigens is het nog wel zaak om niet teveel wisselingen van de snelheden te hebben en wisselingen van 120 naar 90 bijv. zijn ook uit den boze.

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 12-11-2024 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Oei, dan moeten ze maar heel snel bordjes uit de grond gaan trekken bij Schiedam. Daar wissel je (komende uit Den Haag) van 140 -> 130 -> 120 -> 90 -> 100 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolffe
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:29
ArcticWolf schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:44:
[...]

Dat was de oude regelgeving, tegenwoordig is het de waarde uit de TSI, die boven de uitzonderingswaarde van de OVS gaat. De uitzonderingswaarde van de OVS zat nog comfort in... die is er nu volledig uit bij overschrijding :+

Die zit inderdaad wel onder de veiligheidswaarde (obviously }:O )

Overigens is het nog wel zaak om niet teveel wisselingen van de snelheden te hebben en wisselingen van 120 naar 90 bijv. zijn ook uit den boze.
ah ik dacht dat het nog een concept OVS was, had even gemist dat ie al actueel is geworden. Dan ga ik eens in de RIC speuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wolffe schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:59:
[...]

ah ik dacht dat het nog een concept OVS was, had even gemist dat ie al actueel is geworden. Dan ga ik eens in de RIC speuren :)
Is die nog niet definitief? Zou best kunnen :P

Heb voor Schiedam zelf de onderbouwing geschreven maar was dus al 5 jaar geleden... 2 jaar geleden zijn we met de nieuwe OVS begonnen maar had dit jaar al definitief moeten zijn geloof ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EDIT schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:55:
Oei, dan moeten ze maar heel snel bordjes uit de grond gaan trekken bij Schiedam. Daar wissel je (komende uit Den Haag) van 140 -> 130 -> 120 -> 90 -> 100 :P
Er zijn nog enkele uitzonderingen in Nederland :P Maar die bordjes gaan er naar mijn weten allemaal uit over enkele maanden.

Misschien niet helemaal up to date maar dit was de to-build enkele jaren geleden (heb wat zaken eruit gegumd):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEzMZgbOafP72WFyVO2xOK371Kg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V5pFQ2sGF3j7gaUJUpC8mcIl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door ArcticWolf op 12-11-2024 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Je hoeft het huidige materieel toch niet fysiek te keren, wat een kolder...
ProRail-staking gaat woensdag extra pijn doen: nóg minder treinen dan gedacht

Door een staking van personeel op verkeersleidingsposten van spoorbeheerder ProRail rijden er woensdagochtend nog minder treinen dan gedacht. Niet alleen in Noord-Holland, Flevoland en een deel van Utrecht rijden minder treinen, maar ook richting Rotterdam, Arnhem en Eindhoven.

Volgens de vervoerder kunnen er minder treinen rijden dan gedacht, omdat die anders zouden moeten omkeren op Utrecht Centraal en Leiden Centraal. Maar dat kan volgens de NS niet. "Er is voor de treinen geen ruimte om te keren op die stations", legt de vervoerder uit. "Daarom is de NS genoodzaakt om ook op deze trajecten minder treinen te rijden."

De treinen rijden bijvoorbeeld normaal gesproken van Alkmaar via Amsterdam en Utrecht naar Eindhoven. Als op het eerste deel van het traject geen treinen rijden, zou de trein alleen nog tussen Utrecht, Den Bosch en Eindhoven kunnen rijden. Een vergelijkbaar probleem speelt tussen Leiden en Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:40:

[...]
Ze moeten wel van de "noordelijke" sporen (wat uitkomt op 4/5 in Leiden) naar de "zuidelijke" sporen komen (wat uitkomt op 8/9 in Leiden), waar de stations niet op zijn ingesteld. Er is één wisselstraat aan de zuidkant van het station en één ten noorden van het station (waar je dan op het keerspoor moet parkeren om terug te rijden). Niet zo vreemd dus dat niet alle treinen kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
ValHallASW schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:54:
Ze moeten wel van de "noordelijke" sporen (wat uitkomt op 4/5 in Leiden) naar de "zuidelijke" sporen komen (wat uitkomt op 8/9 in Leiden), waar de stations niet op zijn ingesteld.
Daar kan je toch wat op verzinnen, liggen genoeg wissels rond stations neem ik aan...

Nu is het een staking, straks een ongeval of andere stremming. Kan toch niet zijn dat het hele traject eruit ligt als een klein stuk niet bruikbaar is, hoe leg je dat uit aan reizigers tussen bijv. Utrecht en Eindhoven of Leiden en Rotterdam?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
Plukken we nu wellicht de 'vruchten' van de wisselsaneringen bij stationsprojecten (o.a. DSSU)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:57:
[...]

Daar kan je toch wat op verzinnen, liggen genoeg wissels rond stations neem ik aan...

Nu is het een staking, straks een ongeval of andere stremming. Kan toch niet zijn dat het hele traject eruit ligt als een klein stuk niet bruikbaar is, hoe leg je dat uit aan reizigers tussen bijv. Utrecht en Eindhoven of Leiden en Rotterdam?
Bij een ongeval of stremming worden die series ook opgeheven. Je infra inrichten op best case scenario heeft zo z'n issues.. en om nu op diverse stations tonnen of zelfs miljoenen uit te geven voor extra wissels en daarbij hoger onderhoudbudget is ook weer zoiets. (nee zegt men in den haag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:02

Eix

[...]

hoe leg je dat uit aan reizigers tussen bijv. Utrecht en Eindhoven of Leiden en Rotterdam?
“Plan uw reis in de app”. :+

-edit-
Met ‘verstoring elders’ als storingoorzaak uiteraard. B)

[ Voor 12% gewijzigd door Eix op 12-11-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[..]
Kan toch niet zijn dat het hele traject eruit ligt als een klein stuk niet bruikbaar is [..]
Waar haal je vandaan dat "het hele traject eruit ligt"? Er rijden (voor zover ik op de planner kan zien) gewoon treinen, alleen wel minder. Tussen Leiden en Den Haag vervallen de sprinters (die keren blijkbaar op De Vink of Voorschoten?) en er vallen een maar ICs uit. Allemaal vrij standaard in het geval van storingen.

[ Voor 3% gewijzigd door ValHallASW op 12-11-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
ValHallASW schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:37:
Waar haal je vandaan dat "het hele traject eruit ligt"? Er rijden (voor zover ik op de planner kan zien) gewoon treinen, alleen wel minder.
Voor zover ik begrijp liggen alle intercity's tussen Utrecht en Eindhoven eruit, rijden er alleen sprinters op dat traject. Voor doorgaande reizigers fors extra reistijd en een extra overstap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Er rijden 4 ipv 6 ICs per uur tussen Utrecht en Den Bosch/Eindhoven. Je kan dit gewoon in de reisplanner terugvinden, die is bijgewerkt.

[ Voor 33% gewijzigd door EDIT op 12-11-2024 19:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
hoevenpe schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:40:

[...]
Nee ze verdwijnen in rook en dan kan de volgende binnen komen? 8)7

Ze kunnen geen 12 treinen per uur op de A2 en A12 corridor keren op Utrecht dat bedoelen ze. Dus nu zijn het er 8 ipv 12 ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:01
https://www.ad.nl/binnenl...geld-bijkrijgen~ad085461/

Hier wordt de FNV en treindienstleiders toch wel slecht neergezet door de de andere vakbonden, directie en medewerkers van het hoofdkantoor. Dit heb ik echt zelden gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-10 21:58

Qu3st

Robkazoe schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:15:

Hier wordt de FNV en treindienstleiders toch wel slecht neergezet door de de andere vakbonden, directie en medewerkers van het hoofdkantoor. Dit heb ik echt zelden gezien...
De verdeel en heers strategie is echt dramatisch, daar kweek je echt goodwill mee |:( . Het wordt tijd voor een aparte CAO voor kantoor en VL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:29
Qu3st schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:29:
[...]

De verdeel en heers strategie is echt dramatisch, daar kweek je echt goodwill mee |:( . Het wordt tijd voor een aparte CAO voor kantoor en VL.
FNV is sowieso niet heel erg bezig met goodwill kweken lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Mja, wie zaait zal oogsten. Geen medelijden wat mij betreft. Hopelijk wordt er iedere stakingsdag zo'n spiegel voorgehouden.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
[...]

Als IT-er in het HR domein kan ik zeggen dat dat leuk op papier klinkt maar in de praktijk moet je dat niet willen. Tenzij er echt onoverbrugbare verschillen zitten tussen deze twee groepen, dan moet je misschien nadenken over verschillende CAOs. Maar dit verhaal (hogere stakingsbereidheid bij FNV + FNV die meer tractie heeft bij de treindienstleiders) vind ik persoonlijk een slecht argument om dat door te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-10 10:22
Misschien is een splitsing van de verschillende bedrijfstakken nog wel beter:
LVNL gaat immers ook niet over het onderhouden van landingsbanen. Dus waarom zou dat bij het spoor wel onder 1 noemer moeten vallen?

Of je moet juist aanhaken bij een generiekere CAO:
De (vaar)wegverkeersleiding van Rijkswaterstaat valt onder CAO Rijk en dan kan ook prima bij de overgang naar zbo.

En dan kan je je ook nog afvragen dat als je al een landelijke club hebt voor onderhoud aan infrastructuur, waarom er voor spoor nog een apart clubje moet zijn.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

Kalentum schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:47:
[...]

FNV is sowieso niet heel erg bezig met goodwill kweken lijkt mij.
FNV heeft ander belang dan de reiziger he?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FredvZ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:57:
[...]

Misschien is een splitsing van de verschillende bedrijfstakken nog wel beter:
LVNL gaat immers ook niet over het onderhouden van landingsbanen. Dus waarom zou dat bij het spoor wel onder 1 noemer moeten vallen?

Of je moet juist aanhaken bij een generiekere CAO:
De (vaar)wegverkeersleiding van Rijkswaterstaat valt onder CAO Rijk en dan kan ook prima bij de overgang naar zbo.

En dan kan je je ook nog afvragen dat als je al een landelijke club hebt voor onderhoud aan infrastructuur, waarom er voor spoor nog een apart clubje moet zijn.
Rijkswaterstaat is nooit een BV geweest, dat is een Rijksdienst.

Om ProRail BV om te bouwen naar een publieke of private ZBO is een enorme klus waarbij alleen meer dan alleen een CAO verschil gemoeid is (dat plan is dus ook van de baan geschoven).
Er is destijds ook gekeken om ProRail ook om te zetten naar een Rijksdienst, maar gezien het verschil in pensioenfonds was dat ook geen optie, want dan zou het pensioenfonds omvallen (die niet alleen met ProRail wordt gedeeld).

VL en beheer opsplitsen is misschien nog de meest logische keuze maar aan de andere kant de splitsing tussen beheer en NS heeft ook extra problemen opgeleverd. De vraag is dus of de oplossing beter is dan de kwaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

Robkazoe schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:54:
[...]

Als IT-er in het HR domein kan ik zeggen dat dat leuk op papier klinkt maar in de praktijk moet je dat niet willen. Tenzij er echt onoverbrugbare verschillen zitten tussen deze twee groepen, dan moet je misschien nadenken over verschillende CAOs. Maar dit verhaal (hogere stakingsbereidheid bij FNV + FNV die meer tractie heeft bij de treindienstleiders) vind ik persoonlijk een slecht argument om dat door te voeren.
Het bedrijf is ook geen 1 bedrijf, op papier misschien. Maar voor een VL medewerker telt verlofregelingen, ORT meer dan iemand van kantoor.

Nog terugkomend op dat artikel van AD, bizar dat VHS de FNV zo hard afvalt. Leuk wereldje die vakbonden. Stel, de stakingen leveren een beter bod op, gaan ze dan FNV bedanken vanuit VHS of is het dan hun eigen overwinning? |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Qu3st op 13-11-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
ArcticWolf schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:06:
Om ProRail BV om te bouwen naar een publieke of private ZBO is een enorme klus waarbij alleen meer dan alleen een CAO verschil gemoeid is (dat plan is dus ook van de baan geschoven).
Deze brief doet anders vermoeden:
https://www.rijksoverheid...omvorming-prorail-tot-zbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het vorige kabinet had het doorgeschoven, dit kabinet is daar ook goed in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robkazoe schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:15:

Grootste probleem is dat er niet goed onderbouwd wordt door de FNV waarom ze staken:
https://www.fnv.nl/nieuws...24/10/eindbod-cao-prorail
Solidariteit
De FNV staat voor collectiviteit en echte solidariteit. Dit zie je terug in het brede eisenpakket van onze voorstellenbrief. Ook wij hebben de afgelopen jaren gekozen voor verschil in de procentuele stijging van het salaris per salarisgroep door in te zetten op een vaste voet. Dit bedrag was voor iedereen gelijk! Het was een manier om ervoor te zorgen dat de lagere salarisschalen, die harder werden getroffen door de inflatie, verhoudingsgewijs beter zijn gecompenseerd en voor ons de reden om te kiezen voor deze solidaire optie. ProRail maakt nu een andere keuze.
Verder zijn er verschillen hoe een bedrijf de inflatie berekend tov. een vakbond.

Wat ik voornamelijk verneem uit de collega's die tegen de staking zijn is dat het loonbod van ProRail "voldoende" is, als dat inhoud dat de inflatie volgend jaar binnen de perken houdt. Aangezien de loonstijging van ProRail (en NS ook) direct invloed heeft op kosten van het OV.

En FNV is van mening dat de inflatie correctie van 2022 nog doorgevoerd moet worden om het evenwicht te trekken met de rest van Nederland.
Echter die berekeningen kan door alles en iedereen anders geïnterpreteerd worden.

Verder zijn er nog interne strubbelingen die ik hier niet ga posten, waar ik het wel eens mee ben (met FNV), maar niet tot publieke acties had mogen leiden.

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 13-11-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Qu3st schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:07:
[...]

Het bedrijf is ook geen 1 bedrijf, op papier misschien. Maar voor een VL medewerker telt verlofregelingen, ORT meer dan iemand van kantoor.
Ook dat kun je prima nog onder één CAO oplossen. Doet NS immers ook door aan de geven of het voor bepaalde groepen of bedrijfsonderdelen wel/niet gelden.
ArcticWolf schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:22:
[...]

Grootste probleem is dat er niet goed onderbouwd wordt door de FNV waarom ze staken:
https://www.fnv.nl/nieuws...24/10/eindbod-cao-prorail

[...]
Deze snap ik nu niet. CNV heeft ingestemd met de minimale verhoging van 260 euro per maand. Daarmee worden vooral de lagere groepen geholpen want schalen 2 t/m 5 stijgen met ruim 6%. Ik snap dan niet dat de FNV daar dan zo hard instaat, want dat wordt met het laatste onderhandelingsresultaat al bereikt. En ook de eenmalige bonus is een vast bedrag dus daar zijn de lagere schalen ook relatief meer bij gebaat dan iemand die ver boven modaal verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:58
ArcticWolf schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:22:
[...]

Wat ik voornamelijk verneem uit de collega's die tegen de staking zijn is dat het loonbod van ProRail "voldoende" is, als dat inhoud dat de inflatie volgend jaar binnen de perken houdt. Aangezien de loonstijging van ProRail (en NS ook) direct invloed heeft op kosten van het OV.
ProRail doet er t.o.v. NS toch elk jaar nog een behoorlijk schepje bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robkazoe schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:43:
[...]

Ook dat kun je prima nog onder één CAO oplossen. Doet NS immers ook door aan de geven of het voor bepaalde groepen of bedrijfsonderdelen wel/niet gelden.

[...]
Deze snap ik nu niet. CNV heeft ingestemd met de minimale verhoging van 260 euro per maand. Daarmee worden vooral de lagere groepen geholpen want schalen 2 t/m 5 stijgen met ruim 6%. Ik snap dan niet dat de FNV daar dan zo hard instaat, want dat wordt met het laatste onderhandelingsresultaat al bereikt. En ook de eenmalige bonus is een vast bedrag dus daar zijn de lagere schalen ook relatief meer bij gebaat dan iemand die ver boven modaal verdiend.
Het is zelfs 7,9% voor schaal 2 en dan trapsgewijs aflopend naar 6% t/m schaal 8 en schaal 9 t/m 11 krijgen max 4,2%.

FNV is van mening dat door het eindbod de verhouding tussen de lagere en hogere schalen zoek is geraakt en eist een hogere voet zodat het weer in verhouding staat (geloof ik...).

Maar jouw vragen zijn terecht waarom deze hele discussie (onderbouwing tot staking) zo diffuus is. Als het voor je eigen collega's al bijna niet is uit te leggen dan al helemaal niet voor het publiek...
Extraxyz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:50:
[...]

ProRail doet er t.o.v. NS toch elk jaar nog een behoorlijk schepje bovenop.
Hoe bedoel je? Vergoedingskosten om over het spoor te mogen rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Ik gok dat het over de lonen gaat. Maar als je daar het rekensommetje over wil maken:
NS salarisschaal = ProRail salarisschaal + 52 even uit mijn hoofd.

Een schaal 8 ProRail is een schaal 60 bij NS (tenminste, daar zijn ze vroeger volgens mij uit ontsprongen toen ProRail los werd). Dus pak die CAOs, die zijn online wel te vinden en kun je zelf het rekensommetje wel maken. Volgens mij ligt het NS brutosalaris iets hoger maar hebben ze een iets lagere december uitkering. Maar het ontloopt elkaar niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:58
Robkazoe schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:04:
Ik gok dat het over de lonen gaat. Maar als je daar het rekensommetje over wil maken:
NS salarisschaal = ProRail salarisschaal + 52 even uit mijn hoofd.

Een schaal 8 ProRail is een schaal 60 bij NS (tenminste, daar zijn ze vroeger volgens mij uit ontsprongen toen ProRail los werd). Dus pak die CAOs, die zijn online wel te vinden en kun je zelf het rekensommetje wel maken. Volgens mij ligt het NS brutosalaris iets hoger maar hebben ze een iets lagere december uitkering. Maar het ontloopt elkaar niet heel veel.
Niet alleen zijn de bedragen bij evenredige schalen hoger bij ProRail, ook worden vergelijkbare functies daar in hogere schalen ingedeeld t.o.v. NS.

Een ad-hoc planner bij NS zit in schaal 57, max 3948 euro pm, bij ProRail in schaal 7, max 4725 euro pm.
Een jaardienstplanner bij NS zit in schaal 58, max 4466 euro pm, bij ProRail in schaal 8, max 5293 euro pm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Qu3st schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:07:
[...]

Nog terugkomend op dat artikel van AD, bizar dat VHS de FNV zo hard afvalt. Leuk wereldje die vakbonden. Stel, de stakingen leveren een beter bod op, gaan ze dan FNV bedanken vanuit VHS of is het dan hun eigen overwinning? |:(
https://www.vhs.nl/articl...in-in-met-eindbod-prorail
Probeert de VHS en eigenlijk ook prorail via de pers nu iedereen voor de gek te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
ArcticWolf schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:12:
[...]

Het vorige kabinet had het doorgeschoven, dit kabinet is daar ook goed in :+
In deze brief wordt door het kabinet juist gevraagd het wetsvoorstel dat de overgang naar zbo regelt zo snel mogelijk op de agenda te zetten van de Tweede Kamer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Extraxyz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:18:
[...]

Niet alleen zijn de bedragen bij evenredige schalen hoger bij ProRail, ook worden vergelijkbare functies daar in hogere schalen ingedeeld t.o.v. NS.

Een ad-hoc planner bij NS zit in schaal 57, max 3948 euro pm, bij ProRail in schaal 7, max 4725 euro pm.
Een jaardienstplanner bij NS zit in schaal 58, max 4466 euro pm, bij ProRail in schaal 8, max 5293 euro pm.
Hoe kun je voor ruwweg hetzelfde werk bijna twee schalen hoger uitvragen t.o.v. een soortgelijk bedrijf als NS?! Hier vind ik wel wat van maar dan wordt de discussie wel erg offtopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-10 16:55
Wat ik in dit hele verhaal mis, is hoeveel personeel elke vakbond vertegenwoordigt. Als VHS en CNV 300 Prorailers vertegenwoordigen en FNV 3000, dan geeft dat een heel ander beeld op het handelen van de diverse partijen dan wanneer de verhouding andersom zou zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door arievz op 13-11-2024 13:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
arievz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:27:
Wat ik in dit hele verhaal mis, is hoeveel personeel elke vakbond vertegenwoordigt. Als VHS en CNV 300 Prorailers vertegenwoordigen en FNV 3000, dan geeft dat een heel ander beeld op het handelen van de diverse partijen dan wanneer de verhouding andersom zou zijn...
Dan wil je ook graag weten waar bv kantoor personeel of personeel wat onregelmatig werkt bij aangesloten zit lijkt mij. De uitslag van de stemming bij VHS geeft al te denken dat een groot deel het dus niet eens is met deze cao.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-10 16:31
Robkazoe schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:50:
[...]

Hoe kun je voor ruwweg hetzelfde werk bijna twee schalen hoger uitvragen t.o.v. een soortgelijk bedrijf als NS?! Hier vind ik wel wat van maar dan wordt de discussie wel erg offtopic.
Omdat we in een vrij land leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@arievz en @ed1703 die informatie wordt niet vrijgegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

VL is zo'n beetje de enige partij die bij een staking daadwerkelijk druk kan uitoefenen. Als @ArcticWolf of een andere ProRailer met een "kantoorbaan" staakt, heeft die na de staking alleen zelf maar achterstallig werk want het werk moet uiteindelijk toch gedaan worden. Treindienstleiders halen ook de kastanjes uit het vuur voor "kantoorpersoneel". Waarvan een deel trouwens ook meerdere dagen per week gewoon buiten loopt.

Overigens heeft de VHS "met tegenzin" ingestemd met het akkoord. En de FNV is een grote vakbond. Dus om nou te zeggen dat maar een kleine groep dit akkoord niet ok vindt doet niet helemaal recht aan de werkelijkheid denk ik.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik kan wel staken idd, maar dan merkt alleen de politiek er iets van :P en die liggen er niet wakker van denk ik...

Het aandeel wat lid is van een bond op kantoor doe ik verder geen uitspraak over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
NS heeft weer een kaartje gemaakt van de gevolgen van de staking aankomende vrijdag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OjRxsRwtRyqa8e8MVkiUM6XizQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuEoQEgcUlcFg0Yxu3o5eH6r.jpg?f=fotoalbum_large

Hele nieuwsbericht: https://nieuws.ns.nl/vrij...voor-reizigers-zeer-fors/
De reisplanner wordt zsm bijgewerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 13-11-2024 20:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:47:
@arievz en @ed1703 die informatie wordt niet vrijgegeven.
Volgens de volkskrant:
De FNV is met zo’n duizend leden veruit de grootste bij ProRail. Het kleinere CNV (265 leden) en VHS (50 leden) staken niet mee.
Bron: https://www.volkskrant.nl...einverkeer-plat~b4b7765b/

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-10 13:45
ed1703 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:21:
[...]

Volgens de volkskrant:

[De FNV is met zo’n duizend leden veruit de grootste bij ProRail. Het kleinere CNV (265 leden) en VHS (50 leden) staken niet mee.]

Bron: https://www.volkskrant.nl...einverkeer-plat~b4b7765b/
Nou dat zet toch wel eea in een ander daglicht, dat men zich met 50 leden überhaupt aan de onderhandelingstafel mag melden.

[ Voor 13% gewijzigd door AlexFL op 14-11-2024 19:45 ]

AlexFL schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:44:
[...]

Nou dat zet toch wel eea in een ander daglicht, dat men zich met 50 leden überhaupt aan de onderhandelingstafel mag melden.
Vanaf 2 mensen is het al mogelijk om een vakbond op te richten en in te dienen bij een werkgever dus 50 is prima. ProRail heeft 3 bonden, NS 4 bonden, waarvan NS naast FNV, CNV, VHS ook nog VVMC heeft als bond (die ook nog eens de grootste is daar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Dus slechts zo'n 1500 man van de 5000 zijn nog lid van een vakbond bij Prorail :?

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:29
Zou me niets verbazen dat er gewoon voldoende steun is voor wat er nu ligt als voorstel van de werkgever.

Het is ook maar een CAO die loopt tot juli 2025 dus volgend jaar begint dit circus weer opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
FredvZ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:33:
Dus slechts zo'n 1500 man van de 5000 zijn nog lid van een vakbond bij Prorail :?
Voor mijn gevoel zijn het typisch de “blue-collar workers” lid van een vakbond. En daar heb je er niet zo veel van bij ProRail. Ik verwacht dat het aandeel bij NS bijvoorbeeld wel hoger ligt, omdat daar meer operationeel personeel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
Kalentum schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:04:
Zou me niets verbazen dat er gewoon voldoende steun is voor wat er nu ligt als voorstel van de werkgever.

Het is ook maar een CAO die loopt tot juli 2025 dus volgend jaar begint dit circus weer opnieuw.
De NS cao loopt begin volgend jaar ook af, met de houding van de FNV zou een staking daar me ook niet verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-10 16:31
FredvZ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:33:
1,4 miljoen vakbondsleden totaal in NL volgens CBS.
Dan is dit helemaal geen laag percentage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ed1703 schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:13:
[...]

Voor jou is dat dan productieve tijd, dat is voor lang niet iedereen mogelijk. Voor mij bijvoorbeeld ook niet, dus is dat alsnog verloren tijd. Ook nu zijn de 'werkenden' in de trein op 1 hand te tellen.

[...]

Hoe zie je dat met bijvoorbeeld een ZZP-er voor je dan? Ik begin pas om 10 of 11 uur collega's, want de trein zit vol.. en al mijn afspraken met de interne collega's die van de werkgever wel op tijd MOETEN beginnen die passen zich dan maar aan?
Als je echt zelfstandig een opdracht uitvoert dan kan je ook je werktijden bepalen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
PolarBear schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:19:
[...]

Als je echt zelfstandig een opdracht uitvoert dan kan je ook je werktijden bepalen O-)
De meeste opdrachten zijn helemaal niet zo zelfstandig als de uitvoerdende naam (ZZP-er) doet vermoeden.
De hele discussie over verdeling van werktijden en dat mensen makkelijk(!) hun werktijden kunnen aanpassen is te kort door de bocht, aangezien men van 99% van die personen zowel de opdracht, werksituatie en thuissituatie niet kent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dinsdag 19 november geeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een technische briefing over de omvorming van ProRail tot zbo aan de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat. De Kamercommissie had om deze briefing gevraagd.

De technische briefing is live te volgen. Zodra de briefing begint, verschijnt een link op deze pagina:
https://www.tweedekamer.n...gen/details?id=2024A07367

Wat is een technische briefing?
Een technische briefing is een bijeenkomst waarin experts, zoals ambtenaren of vertegenwoordigers van onderzoeksinstellingen, Kamerleden informeren over de technische aspecten van een bepaald onderwerp. Tijdens deze sessies geven zij uitleg en beantwoorden zij feitelijke vragen van de Kamerleden. Deze briefings zijn bedoeld om de Kamerleden van feitelijke informatie te voorzien, zonder politieke discussies. Kamerleden kunnen deze informatie meenemen in de verdere behandeling van het onderwerp. In dit geval voor een schriftelijke vragenronde (‘nader verslag’) waarbij ze op 2 december schriftelijke vragen mogen stellen over het gewijzigde wetsvoorstel.

Hoe zit het ook alweer?
ProRail is nu een bv (besloten vennootschap). In 2020 is een wetsvoorstel ingediend om van ProRail een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) te maken, waarmee we direct onder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zouden komen te vallen. In eerste instantie was het plan om van ProRail een publiekrechtelijk zbo te maken, maar dat is vanwege te weinig draagvlak aangepast naar een privaatrechtelijke vorm.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:54

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Deze nieuwe interface bevalt me wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xx5GfUDi4buDA8g90LXuuXzo0UY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xZIXYZcyagA7UEjZgZpTzHR3.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk is het een beetje stabiel en komt er minder van die reclame voorbij op de "cruciale" momenten.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
bvk schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 02:53:
Deze nieuwe interface bevalt me wel:

[Afbeelding]

Hopelijk is het een beetje stabiel en komt er minder van die reclame voorbij op de "cruciale" momenten.
Menig treinreiziger ziet dit vaak meer als de reclamezuil van NS.. Dat zou inderdaad wel een tandje minder mogen. Ook is het jammer dat de helft van deze coupe het scherm niet kan lezen, want die zitten tegen glazen deuren aan te kijken. Idee is verder goed, maar dan zou je ook moeten zorgen dat iedereen het kan lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online

Cbr

ed1703 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:58:
[...]

Menig treinreiziger ziet dit vaak meer als de reclamezuil van NS.. Dat zou inderdaad wel een tandje minder mogen. Ook is het jammer dat de helft van deze coupe het scherm niet kan lezen, want die zitten tegen glazen deuren aan te kijken. Idee is verder goed, maar dan zou je ook moeten zorgen dat iedereen het kan lezen.
Zou mooi zijn als je de reclames alleen te zien krijgt bij snelheden boven de 110 km/uur.
Bij snelheden daaronder ben je of net vertrokken, ben je onverwachts langzamer aan het rijden of ben je bijna bij een station. Dat zijn typische momenten dat je gewoon die info wil kunnen zien. "Oh, we remmen af omdat we over drie minuten op een station zijn."
Pagina: 1 ... 135 ... 163 Laatste