Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 134 ... 163 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ArcticWolf schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:44:
Kijfhoek doet alleen goederenvervoer, dus vanaf woensdag gaan reizigers er last van krijgen.
Het is natuurlijk niet zo dat ProRail er geen last van heeft als Kfh plat gaat en dat is toch de partij die in eerste instantie last van de acties moet krijgen. Ik zou er niet van opkijken als dan een grotere pleuris uitbreek dan wanneer Asd of Ut het werk neer legt. Die goederenvervoerders vinden er ook wel wat van als ze geen treintjes kunnen rijden en dat is nogal eens het geval tegenwoordig. De haven van Rotterdam frustreer je daar met name enorm mee. Best vervelend als je containers op een boot moet hebben maar je trein rijdt niet. Of je fabriek moet grondstoffen binnen krijgen maar je trein rijdt niet. En die goederenvervoerders kunnen in tegenstelling tot NS niet bij de staat aankloppen om geld omdat hun klanten weglopen.

[ Voor 4% gewijzigd door evilution op 07-11-2024 17:36 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:16
evilution schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:35:
[...]

Het is natuurlijk niet zo dat ProRail er geen last van heeft als Kfh plat gaat en dat is toch de partij die in eerste instantie last van de acties moet krijgen. Ik zou er niet van opkijken als dan een grotere pleuris uitbreek dan wanneer Asd of Ut het werk neer legt. Die goederenvervoerders vinden er ook wel wat van als ze geen treintjes kunnen rijden en dat is nogal eens het geval tegenwoordig. De haven van Rotterdam frustreer je daar met name enorm mee. Best vervelend als je containers op een boot moet hebben maar je trein rijdt niet. Of je fabriek moet grondstoffen binnen krijgen maar je trein rijdt niet. En die goederenvervoerders kunnen in tegenstelling tot NS niet bij de staat aankloppen om geld omdat hun klanten weglopen.
Het probleem zit er deze week eerder in bij de goederenvervoerders dat alle treinen via Bad Bentheim en/of Venlo de grens over moeten. Daar de capaciteit er gewoon te krap is levert dit direct lange wachttijden op. Zou Emmerich open zijn dan zou de ramp veel minder groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-10 21:58

Qu3st

Bastien schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:00:
[...]
Enschede-Deventer/Apeldoorn. Zal wel Zwolle zijn? Of twee tegelijk maar dan staken ze toch tegelijk. Maar hopelijk legt NS niet het hele land telkens plat.

Maar er is toch ARI? En dan de bijsturing door AI. Ik zie kansen. :+
Ik vraag me af of ProRail (lees politiek) het zover laat komen. Vorige staking van ProRail was alleen Amsterdam/Utrecht 1 ochtend en men was om.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:37
Snow_King schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:47:
[...]

Geen goed woord voor over. Dat jij een probleem met je werkgever hebt: Jouw probleem, maak het niet de mijne. Ik heb als treinreiziger gewoon van A naar B te komen en dat heb je uit te voeren.

Staken in OV is echt not-done en drammerig irritant gedrag.
Dat is een rare redenatie. Dan zouden politieagenten of zorgmedewerkers ook niet mogen staken? Staken is gewoon een recht dat werknemers een positie geeft ten opzichte van de werkgever. Dat de ene staking wellicht wat meer te billijken is dan de ander is waar maar het principe blijft overeind. En bij elke staking hebben er klanten last van. Dat moet ook anders werkt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
D-e-n schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:10:
Dat de ene staking wellicht wat meer te billijken is dan de ander is waar maar het principe blijft overeind. En bij elke staking hebben er klanten last van. Dat moet ook anders werkt het niet.
Behalve dat in dit geval ProRail er zelf geen 'last' van heeft, het zijn de klanten van hun klanten (NS, Veolia, Arriva, DB cargo, etc.) die getroffen worden.

FNV maakt zich belachelijk en treft er vooral hun eigen progressieve achterban mee. De gemiddelde Nederlander denkt 'zie je wel, k*t OV' en pakt de auto.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:17:
[...]

Behalve dat in dit geval ProRail er zelf geen 'last' van heeft, het zijn de klanten van hun klanten (NS, Veolia, Arriva, DB cargo, etc.) die getroffen worden.
Ik denk dat het ministerie IVW vast wel met de inktpot gaat bellen dat dit echt zo niet kan. Politieke druk is niet zo fijn.
En treinen die niet rijden zorgen natuurlijk wel voor inkomstenderving voor ProRail.
Veolia hebben we al een tijdje niet meer 😉

[ Voor 4% gewijzigd door ed1703 op 07-11-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
ed1703 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:38:
Ik denk dat het ministerie IVW vast wel met de inktpot gaat bellen dat dit echt zo niet kan. Politieke druk is niet zo fijn.
En dan?

Toegeven aan de FNV waardoor treinkaartjes nog duurder moeten om deze buitensporige loonstijging te kunnen betalen. Gaat de politiek ook niet leuk vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:44:
[...]

En dan?

Toegeven aan de FNV waardoor treinkaartjes nog duurder moeten om deze buitensporige loonstijging te kunnen betalen. Gaat de politiek ook niet leuk vinden...
Dat is verder aan het ministerie. Eindeloos bezuinigen en organisaties tot op het bot uitknijpen gaan vervoerders en reizigers uiteindelijk ook de prijs voor betalen. Uiteindelijk zullen beide partijen water bij de wijn moeten doen.

[ Voor 6% gewijzigd door ed1703 op 07-11-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:43

Onbekend

...

Ik vind zelf dat staken een laatste redmiddel zou mogen zijn, en niet zoals nu als chantagemiddel mag worden ingezet. De reiziger is gewoon wéér de dupe omdat er weer een aantal treinen niet kunnen rijden en hiermee maakt het ov zich populairder op om te gebruiken. Het ergste is dat na de stakingen de afspraken weer voor maar 1 tot 2 jaar gelden, en dat je dan weer een grote kans heb op een volgende staking.

Verder zit ik even na te rekenen hoeveel die salarisverhoging zou moeten gaan kosten en op https://nos.nl/artikel/25...igers-krijgen-er-last-van staat het e.e.a. al opgesomd:
De FNV wil een loonsverhoging van 13 procent. Dat is volgens de vakbond nodig omdat de vorige cao vlak voor een enorme inflatiepiek was afgesloten. De vorige cao liep van januari 2023 tot en met afgelopen juni. De nieuwe cao zou een looptijd van een jaar hebben.

Maar ProRail vindt deze looneis "niet realistisch". De spoorbeheerder deed eerder een bod oplopend tot bijna 8 procent loonsverhoging. Tegemoetkomen aan de eis van FNV zou een extra investering van 49 miljoen euro betekenen,
Die resterende 5 procent kost dus 49 miljoen euro extra. Dus die 13% loonsverhoging is dan 127,4 miljoen euro. Per dag kost dat gemiddeld 349 duizend euro.
Stel voor het gemak dat die kosten alleen aan de reizigers van NS worden doorbelast die 1,1 miljoen reizigers per dag vervoerd, dan zou een gemiddelde treinrit 32 cent duurder worden.

Op zich niet zo heel veel, maar elke prijsverhoging is er weer 1.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

Onbekend schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:13:
Ik vind zelf dat staken een laatste redmiddel zou mogen zijn, en niet zoals nu als chantagemiddel mag worden ingezet. De reiziger is gewoon wéér de dupe omdat er weer een aantal treinen niet kunnen rijden en hiermee maakt het ov zich populairder op om te gebruiken. Het ergste is dat na de stakingen de afspraken weer voor maar 1 tot 2 jaar gelden, en dat je dan weer een grote kans heb op een volgende staking.

Verder zit ik even na te rekenen hoeveel die salarisverhoging zou moeten gaan kosten en op https://nos.nl/artikel/25...igers-krijgen-er-last-van staat het e.e.a. al opgesomd:

[...]

Die resterende 5 procent kost dus 49 miljoen euro extra. Dus die 13% loonsverhoging is dan 127,4 miljoen euro. Per dag kost dat gemiddeld 349 duizend euro.
Stel voor het gemak dat die kosten alleen aan de reizigers van NS worden doorbelast die 1,1 miljoen reizigers per dag vervoerd, dan zou een gemiddelde treinrit 32 cent duurder worden.

Op zich niet zo heel veel, maar elke prijsverhoging is er weer 1.
Tja als ProRail de deur zelf ook dicht gooit dan zijn er 2 opties, of akkoord gaan zoals CNV of acties aankondigen zoals FNV. En die aanloop is niet van 1 weekje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Qu3st schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:31:
Tja als ProRail de deur zelf ook dicht gooit dan zijn er 2 opties, of akkoord gaan zoals CNV of acties aankondigen zoals FNV. En die aanloop is niet van 1 weekje.
Die 'dichte deur' valt reuze mee, er ligt een ruimhartig loonbod op tafel dat door andere bonden geaccepteerd is:
FNV verspeelt allerlaatste snipper krediet bij treinreiziger met aangekondigde spoorstaking

Nou verdienen de medewerkers van ProRail net als andere Nederlanders heus een loonsverhoging. En dat aanbod ligt er ook: alle medewerkers gaan er minimaal 260 euro bruto per maand op vooruit. Voor de laagste schalen gaat het om een salarisstijging van bijna 8 procent. CNV en VHS zijn al akkoord, maar alleen de FNV wil nóg meer. Die bond eist maar liefst 13 procent, want de inflatie moet worden gecorrigeerd. Dat willen we natuurlijk allemaal, maar het is onredelijk om te denken dat dat ook altijd kan. Wat de medewerkers van ProRail vooral ook zouden moeten willen is hun baan behouden en de beste manier om dat te doen, is je klanten goed behandelen.

Op iedere werkvloer is het gesprek van de dag: of treinen rijden, of ze op tijd zijn, of ze overvol zijn en dan hebben we het nog niet eens over de prijzen van een treinkaartje gehad. Een treinreiziger is een ware survivor. Die moet superflexibel zijn, een uitstekende planner, een improvisator en onder alle omstandigheden een goed humeur weten te behouden.

Desalniettemin denkt de FNV het treinverkeer in Nederland gerust plat te kunnen leggen, tot ProRail over de brug komt met extra geld. Maar de vakbond zou zich moeten realiseren dat ze het krediet bij de reiziger allang verspeeld heeft en iedere extra actiedag de treinreiziger voorgoed uit de trein kan jagen. Dan sta je pas echt met lege handen met je inflatiecompensatie-eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

hoevenpe schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:36:
[...]

Die 'dichte deur' valt reuze mee, er ligt een ruimhartig loonbod op tafel dat door andere bonden geaccepteerd is:

[...]
Die deur is dicht ja, want ze willen niet meer praten met de vakbonden. Dus dan heb je dus 2 opties. En dat de leden van 2 kleine vakbonden het accepteren prima kleinste deel binnen ProRail zit daarbij. Maar dan hoeven de FNV leden nog niet mee te gaan (groot deel van CNV is na vorige CAO onderhandelingen overgestapt naar FNV ivm onvrede)

En dat commentaar is lekker tenenkrommend. Een recht dat verankerd is in onze wet wordt nu even weggezet als we verspelen onze hand.....

Jaknikkers daar worden we echt beter van (alleen de BV Nederland) /s

Die looneis komt nu ook hoog over. Maar die 13% zou voor de laagste schalen zijn, dus de mensen die al het krapste bij kas zitten. En ja het is ook wel een forse eis, maar als je met 5-6% loonbod komt dan zit er een wereld van verschil tussen.

[ Voor 13% gewijzigd door Qu3st op 07-11-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:17:
[...]

Maar dat was mijn punt niet. Het kan best dat deze staking niet oké is maar ik verzet me ernstig tegen het beeld dat mensen die in het OV werkzaam zijn niet zouden mogen staken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Qu3st schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:46:
[...]

Die deur is dicht ja, want ze willen niet meer praten met de vakbonden. Dus dan heb je dus 2 opties. En dat de leden van 2 kleine vakbonden het accepteren prima kleinste deel binnen ProRail zit daarbij. Maar dan hoeven de FNV leden nog niet mee te gaan (groot deel van CNV is na vorige CAO onderhandelingen overgestapt naar FNV ivm onvrede)

En dat commentaar is lekker tenenkrommend. Een recht dat verankerd is in onze wet wordt nu even weggezet als we verspelen onze hand.....

Jaknikkers daar worden we echt beter van (alleen de BV Nederland)
Eindelijk iemand die weet te bevestigen dat het beeld wat ProRail hq denkt te moeten ventileren, dat dit een groot deel van het personeel is wat lid is van de andere bonden. Wat dus onzin is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Qu3st schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:46:
De vraag is imo of het verstandig is, de trein staat er al niet goed op en steeds meer mensen maken de overstap naar de auto. Eenmaal voor de deur krijg je die reiziger nooit meer terug: flexibiliteit, privacy en variabele kosten van de heilige koe zijn onovertroffen.

Je mag gewoon staken, niemand ontneemt dat recht. Besef wel dat electoraal het draagvlak voor extra geld voor ProRail salarissen laag is, publieksvriendelijke acties rationeler dan de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

hoevenpe schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:59:
[...]

De vraag is imo of het verstandig is, de trein staat er al niet goed op en steeds meer mensen maken de overstap naar de auto. Eenmaal voor de deur krijg je die reiziger nooit meer terug: flexibiliteit, privacy en variabele kosten van de heilige koe zijn onovertroffen.

Je mag gewoon staken, niemand ontneemt dat recht. Besef wel dat electoraal het draagvlak voor extra geld voor ProRail salarissen laag is, publieksvriendelijke acties rationeler dan de botte bijl.
Die reizigers blijven echt wel, en daarnaast is er nog goederenvervoer wat uiteindelijk veel meer oplevert dan NS.

Draagvlak is net zo verdeeld als heel dit land, en dat mag.

En botte bijl? Vakbonden en ProRail zijn al sinds april bezig dus het is niet zo dat na een moeizaam weekje de boel gaat staken, we komen al van veel verder.

[ Voor 9% gewijzigd door Qu3st op 07-11-2024 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
evilution schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:35:
[...]

Ja klopt, collega's (niet lid van een bond) of lid van CNV/VHS zijn echt boos op FNV op deze reputatie schade. FNV kan gewoon niet goed uit leggen waarom ze nu gaan staken, wij krijgen ook gewoon FNV berichten doorgestuurd (al dan niet via Spoorpro) dus daar ligt het niet aan.
De goederenvervoerders zijn ook kijken hier ook niet naar uit.. het goederenvervoer staat al onder druk in Nederland en dan krijg je dit er ook nog eens bij.

@Qu3st
Waarom ik persoonlijk tegen de stakingen ben is omdat we letterlijk midden in een reorganisatie zitten. En er wordt al langer gesuggereerd dat er FTE's moeten gaan verdwijnen. Het concept plan wordt begin december naar de OR gestuurd, maar wat daarin (vooralsnog in staat) kan nu nog gewijzigd worden. En ja ook bij mijn afdeling zijn er nu al mensen opgeofferd en ontslagen (op voorhand).

AM heeft letterlijk de opdracht gekregen om 500 miljoen euro te besparen, hoe je dat doet... zoek je maar lekker uit.

(grote) projecten staan on-hold omdat er geen geld is.

Ik kan met zekerheid zeggen dat collega's bij AM/CM en Projecten het NIET eens zijn met de insteek van deze acties en er geen draagvlak is.
Hoe kun je als overheid toegeven aan dergelijke eisen van de FNV als je als organisatie al moet bezuinigen, maar we gaat wel even 50 miljoen euro per jaar aan salaris erbij geven?? Nee dat is goed gebaar naar je klant (reizigers en goederenvervoerders)...

8% tot 6% t/m schaal 8 en 4,2% voor 9 t/m 11... ja je kan er iets van vinden maar het is niet slecht.

Straks 600 FTE's op straat is slecht.

Of in het andere geval... berekenen ze het door in de ticketprijs of leges om over het spoor te rijden.

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 07-11-2024 20:27 ]

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

ArcticWolf schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:14:
[...]

Ja klopt, collega's (niet lid van een bond) of lid van CNV/VHS zijn echt boos op FNV op deze reputatie schade. FNV kan gewoon niet goed uit leggen waarom ze nu gaan staken, wij krijgen ook gewoon FNV berichten doorgestuurd (al dan niet via Spoorpro) dus daar ligt het niet aan.
De goederenvervoerders zijn ook kijken hier ook niet naar uit.. het goederenvervoer staat al onder druk in Nederland en dan krijg je dit er ook nog eens bij.

@Qu3st
Waarom ik persoonlijk tegen de stakingen ben is omdat we letterlijk midden in een reorganisatie zitten. En er wordt al langer gesuggereerd dat er FTE's moeten gaan verdwijnen. Het concept plan wordt begin december naar de OR gestuurd, maar wat daarin (vooralsnog in staat) kan nu nog gewijzigd worden. En ja ook bij mijn afdeling zijn er nu al mensen opgeofferd en ontslagen (op voorhand).

AM heeft letterlijk de opdracht gekregen om 500 miljoen euro te besparen, hoe je dat doet... zoek je maar lekker uit.

Ik kan met zekerheid zeggen dat collega's bij AM/CM en Projecten het NIET eens zijn met de insteek van deze acties en er geen draagvlak is.

8% tot 6% t/m schaal 8 en 4,2% voor 9 t/m 11... ja je kan er iets van vinden maar het is niet slecht.

Ik snap ook wel dat er deel er het niet mee eens is, maar die grote groep externe inhuur zou verminderd worden, wanneer begint dat?
Inhoudelijk kan ik niet op al jou argumenten ingaan hier want sommige dingen mogen niet openbaar (sorry medetweakers, Artic heeft wel zo een dm).

En ik kan het wel uitleggen, het gaat voor mij niet alleen om dat loonbod, maar ook om de andere voorwaarden die niet eens werden besproken.

Reputatie schade heeft het spoor toch elke dag.

[ Voor 5% gewijzigd door Qu3st op 07-11-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Laatst online: 14-10 21:24
Qu3st schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:29:
[...]

Ik snap ook wel dat er deel er het niet mee eens is, maar die grote groep externe inhuur zou verminderd worden, wanneer begint dat?
Ik vermoed van niet? Zolang bepaalde afdelingen onderbezet blijven en het werk wel moet gebeuren (en er is geen zicht op extra FTE's) dan worden deze gaten gewoon opgevuld door inhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
Ik snap niet zo goed waar de FNV precies mee bezig is. Het geld moet ergens vandaan komen en op deze manier bereik je alleen maar dat er (meer) mensen uitmoeten. Chapeau.

De CAO onderhandelingen staan bij NS ook weer op het punt van beginnen. Grote kans dat de FNV er daar ook met gestrekt been in gaat en je weer stakingen kan verwachten. Want bij NS klotst het geld net als bij ProRail momenteel ook niet tegen de plinten, maar onrealistische looneisen zullen er ongetwijfeld daar ook komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:28
hoevenpe schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:59:
[...]

Maar je vergeet de het gemak de grootste kostenpost, de vaste kosten. Die zijn voor mij de reden om van de auto af te willen, elke maand zo'n €500 weg alleen omdat ik een auto heb, verzekering, belastingen, onderhoud en afschrijving. En dan kan ik nog gratis parkeren. Ik vind dat het gewoon niet waard.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:46
Kassad schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:05:
Maar je vergeet de het gemak de grootste kostenpost,
De grootste kostenpost van het OV is tijd. Tenzij je je tijd in het OV echt nuttig kan besteden.

Laatst naar de andere kant van het land om mn opa en oma te bezoeken. Met de auto een vrijdagavondspits die het nieuws haalde vanwege de vele files. Veel vast gestaan. Nog steeds 10min sneller dan met het OV (normaal ben je 1,5 uur sneller met de auto). Lekker de de hele weg kunnen zitten, eigen temperatuur gehad, naar mijn eigen muziek geluisterd en alleen mijn eigen scheten geroken.

Ook op woon-werk verkeer scheelt het gewoon enorm in tijd elke dag weer. Dat is mij het wel waard.

Maar, klopt, een eigen auto hebben is niet goedkoop, maar als die er toch al staat..
Het hangt er erg vanaf hoe reislustig je bent denk ik.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Kassad schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:05:
Maar je vergeet de het gemak de grootste kostenpost, de vaste kosten.
Dat is juist waar dit soort stakingen funest zijn, op een gegeven moment is je noodzakelijke transport dusdanig onbetrouwbaar dat die auto het enige alternatief is. Zijn de vaste kosten eenmaal gemaakt is de trein per rit niet alleen langzamer en oncomfortabel maar ook meestal fors duurder.

Heb twee collega's die uit principe de trein nemen, elke keer 'ons' automobilisten vragen om een lift als er weer iets met het spoor is. Natuurlijk doen we dat, na wat plagerige opmerkingen over GroenLinks stemmen en VVD'ers nodig hebben... ;)

Zal deze staking ook wel weer gevraagd worden, door eentje dan want de ander heeft inmiddels een auto (reactie nu 'had dat veel eerder moeten doen'). Het OV is niet onaantastbaar, dat dacht het personeel van Blokker en Volkswagen ook...

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 08-11-2024 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:38:
[...]

Dat is juist waar dit soort stakingen funest zijn, op een gegeven moment is je noodzakelijke transport dusdanig onbetrouwbaar dat die auto het enige alternatief is. Zijn de vaste kosten eenmaal gemaakt is de trein per rit niet alleen langzamer en oncomfortabel maar ook meestal fors duurder.
Zowel auto als OV zijn tegenwoordig onbetaalbaar. Reis je sowieso buiten de spitsen dan doe je iets fout indien je 2/3x pw met de trein gaat.
Heb twee collega's die uit principe de trein nemen, elke keer 'ons' automobilisten vragen om een lift als er weer iets met het spoor is. Natuurlijk doen we dat, na wat plagerige opmerkingen over GroenLinks stemmen en VVD'ers nodig hebben... ;)
En die 2 collega's zijn typerend voor heel treinreizend nederland?
Het OV is niet onaantastbaar, dat dacht het personeel van Blokker en Volkswagen ook...
Nee, dat is het zeker niet. Het OV heeft het inderdaad zwaar. Maar zowel auto als OV kan een gemiddeld verdienende nederlander al niet meer betalen als deze geen reiskostenvergoeding krijgt.
Die schatkist vult zich linksom of rechtsom toch wel. Welkom in het land waar van elke sector een verdienmodel wordt gemaakt: https://nos.nl/artikel/25...uur-voor-veel-huishoudens

Gelukkig stijgt het aantal treinkilometers en reizigers weer. Er is echt wel meer nodig om mensen de trein de rug toe te keren, zoals echt nooit kunnen zitten of meer dan 10% uitvallende treinen.
Je vergelijk met Volkswagen en Blokker vind ik krom.. voor beide heb je voldoende andere keuzes en ook andere prijsklassen. De trein is eigenlijk alleen in te ruilen met de auto. Dat is van duur naar duur. Of van goedkoper naar duur, hangt een beetje van je situatie af. Ik heb collega's die buiten de spitsen reizen, wat overigens niets met kosten te maken heeft, maar met drukte. Wij hebben een OV kaart van de werkgever.
Bovendien kan je het vergelijk tussen OV en auto niet zomaar zwart-wit trekken, je kent van heel treinreizend nederland hun situatie helemaal niet.

[ Voor 18% gewijzigd door ed1703 op 08-11-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]
Tja en ik heb ook collega's gehad die kosten wat het kost met de auto moesten komen en waar bij file vertraging natuurlijk heel anders is dan OV vertraging en dat we dat maar moesten slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
LordSinclair schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:20:
[...]

De grootste kostenpost van het OV is tijd. Tenzij je je tijd in het OV echt nuttig kan besteden.

Laatst naar de andere kant van het land om mn opa en oma te bezoeken. Met de auto een vrijdagavondspits die het nieuws haalde vanwege de vele files. Veel vast gestaan. Nog steeds 10min sneller dan met het OV (normaal ben je 1,5 uur sneller met de auto). Lekker de de hele weg kunnen zitten, eigen temperatuur gehad, naar mijn eigen muziek geluisterd en alleen mijn eigen scheten geroken.

Ook op woon-werk verkeer scheelt het gewoon enorm in tijd elke dag weer. Dat is mij het wel waard.

Maar, klopt, een eigen auto hebben is niet goedkoop, maar als die er toch al staat..
Het hangt er erg vanaf hoe reislustig je bent denk ik.
Tja, ik zie het andersom, in de auto kan ik alleen voor me uit kijken en een podcast luisteren, in de trein kan ik veel meer. Die tijd is productief. Ik werk in de trein, kan boeken lezen etc. Elke keer als in de auto heb gereden baal ik er weer van, files, verveling en te weinig beweging. Grappig hoe verschillende mensen zo verschillend naar hetzelfde onderwerp kunnen kijken :)
[...]

Zal deze staking ook wel weer gevraagd worden, door eentje dan want de ander heeft inmiddels een auto (reactie nu 'had dat veel eerder moeten doen'). Het OV is niet onaantastbaar, dat dacht het personeel van Blokker en Volkswagen ook...
Maar zo erg is het gewoon niet. Ik gebruik de trein als mijn hoofdtransport en kom echt 99% van de ritten gewoon aan, misschien een keer met een paar minuten vertraging. En ik reis door het hele land heen (woon in Amersfoort, ouders in Limburg, vrienden in Groningen/Amsterdam) Ik sta echt vaker in de file dat dat ik iets heb met de trein.

[ Voor 33% gewijzigd door Kassad op 08-11-2024 10:19 ]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
ed1703 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:22:
Nee, dat is het zeker niet. Het OV heeft het inderdaad zwaar. Maar zowel auto als OV kan een gemiddeld verdienende nederlander al niet meer betalen als deze geen reiskostenvergoeding krijgt.
Dat een auto duur is zal iedereen met je eens zijn, toch zijn er 9,1 miljoen personenwagens in ons land. De gemiddeld verdienende Nederlanders heeft blijkbaar dat geld ervoor over, sterker nog het aantal auto's is sinds 2019 met 10% gestegen. Daar zullen een hoop voormalig treinreizigers bij zitten.

Mijn punt is dat wie eenmaal een auto heeft daarna minder snel de trein pakt omdat de vaste kosten toch al gemaakt zijn. Natuurlijk is het anders dan Blokker of Volkswagen maar de lichtzinnigheid van 'de klant komt toch wel terug, ze kunnen niet zonder ons' iets om over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Kassad schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:12:
Tja, ik zie het andersom, in de auto kan ik alleen voor me uit kijken en een podcast luisteren, in de trein kan ik veel meer. Die tijd is productief. Ik werk in de trein, kan boeken lezen etc. Elke keer als in de auto heb gereden baal ik er weer van, files, verveling en te weinig beweging. Grappig hoe verschillende mensen zo verschillend naar hetzelfde onderwerp kunnen kijken :)
Ieder zijn ding, als je maar op je bestemming komt :)

Ook voor jou is het fijn als ProRail de prijzen aan NS niet hoeft te verhogen om aan de eisen van de FNV tegemoet te komen. Zag bij Hunted twee deelnemers beteuterd kijken dat hun heimelijk gepinde 50 euro niet genoeg was voor twee enkeltjes Eindhoven-Zwolle (met fiets), dat gevoel hebben veel mensen bij de huidige prijzen en dat wordt alleen maar erger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 23:31
hoevenpe schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:03:
[...]

Dat een auto duur is zal iedereen met je eens zijn, toch zijn er 9,1 personenwagens in ons land. De gemiddeld verdienende Nederlanders heeft blijkbaar dat geld ervoor over, sterker nog het aantal auto's is sinds 2019 met 10% gestegen. Daar zullen een hoop voormalig treinreizigers bij zitten.

Mijn punt is dat wie eenmaal een auto heeft daarna minder snel de trein pakt omdat de vaste kosten toch al gemaakt zijn. Natuurlijk is het anders dan Blokker of Volkswagen maar de lichtzinnigheid van 'de klant komt toch wel terug, ze kunnen niet zonder ons' iets om over na te denken.
Dan sta ik toch geregeld met die andere 8,1 autos in een file! :P

Onderschat niet het aantal bedrijfsauto's (ook leasebakken schaar ik hier onder, zijn niet prive eigendom), en er is gewoon een toenemende ongelijkheid in Nederland.

Klopt wel dat wie eenmaal een auto heeft, deze blijft gebruiken. Al zie ik mezelf (ik reisde eerst ook met de trein) niet als voorbeeld. Ik pak nog steeds meerdere keren per jaar de trein naar kantoor. Het kostme dan 45 minuten reistijd in plaats van 20, maar heeft ook voordelen zoals rust en beweging. Met de auto naar kantoor is minder gezond.

Mocht de NS de trein elke 15 minuten gaan rijden dan zie ik mezelf toch wel teruggaan naar de trein. Het hangt ook af van wat voor een dienst ze leveren en elke 30 minuten overdag, 's-avonds zelfs maar eens per uur, is niet werkbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door cazzer22 op 08-11-2024 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
cazzer22 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:08:
Dan sta ik toch geregeld met die andere 8,1 autos in een file! :P
Te langzame ninja edit... :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-10 15:04

Snow_King

Konijn is stoer!

Kassad schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:12:
[...]

[...]

Maar zo erg is het gewoon niet. Ik gebruik de trein als mijn hoofdtransport en kom echt 99% van de ritten gewoon aan, misschien een keer met een paar minuten vertraging. En ik reis door het hele land heen (woon in Amersfoort, ouders in Limburg, vrienden in Groningen/Amsterdam) Ik sta echt vaker in de file dat dat ik iets heb met de trein.
Zelfde hier! Ik woon dan in Limburg, maar ik pak waar mogelijk de trein naar alles toe.

We hebben twee hele fijne auto's voor de deur staan, maar ik vind autorijden in NL gewoon echt niet leuk meer. Zo veel file, zo ontzettend veel. De tijd die daar verloren gaat, doodzonde! Ook naar steden als Parijs, Londen en Berlijn ga ik met de trein. Dat zijn zakelijk enkele trips per jaar.

De tijd in de trein gebruik ik vooral om stukken te lezen, e-mails te beantwoorden of gewoon even een serie op Netflix te kijken. Een uurtje langer onderweg boeit mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-10 13:01
De Randstad is eigenlijk één grote metropool en de NS is geen trein maar een metro. Het is prima te doen om geen auto te hebben als je in Den Haag woont.

Fuck die Lely lijn. Ik weet dat het politiek spelletje is om de stad te haten en net te doen alsof Groningen belangrijk is. Maar het geld wordt verdiend in Amsterdam dus investeer daar eindelijk eens in die Noord-Zuid lijn naar Schiphol.
En bouw de RandstadRail verder uit.

Het OV werkt het best in dichtbevolkte gebieden en daar kan je de meters halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

emeralda schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:36:
De Randstad is eigenlijk één grote metropool en de NS is geen trein maar een metro. Het is prima te doen om geen auto te hebben als je in Den Haag woont.

Fuck die Lely lijn. Ik weet dat het politiek spelletje is om de stad te haten en net te doen alsof Groningen belangrijk is. Maar het geld wordt verdiend in Amsterdam dus investeer daar eindelijk eens in die Noord-Zuid lijn naar Schiphol.

Deels eens! Niet "fuck die lijn", maar leg hem aan! Want de randstad gaat blijven groeien, laten we vooral overal blijven investeren. Op globale schaal is Nederland een postzegel. Ik moest laatst in Los Angeles 1,5u rijden voor een meeting bij een ander kantoor. In Nederland zou dat van Amsterdam naar ergens in Friesland rijden zijn....

Verder moeten we zeker de Noord-Zuid lijn doortrekken naar Schiphol, bizar dat we dat niet doen. Dat zeg ik als iemand die niet in Amsterdam woont en amper van Schiphol vliegt.

We hebben vooral een regering nodig die in OV wil investeren en dit wil blijven doen. Spoor, spoor, spoor!

Eindhoven moeten we goed verbinden met de randstad, want daar blijven we ook groeien in de aankomende 50 jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L-project
  • Laatst online: 14-10 16:00

OV heeft drie belangrijke doelen:
- het massavervoer in dichtbevolkte gebieden waardoor deze leefbaar (minder auto's) blijven.
- milieuvriendelijk alternatief voor vervoer met (brandstof)auto's voor uitstootvermindering.
- het sociale aspect om ook buiten de steden, in dorpen en op het platteland bereikbaarheid te verbeteren voor met name minder mobiele inwoners zoals bejaarden en kinderen.

Dit betekent toch wel investeren in het hele land en niet alleen de Randstad en waarbij spoor maar een deel van de oplossing is; zeker het derde punt behaal je vooral met bussen, en deze en andere lichtere vormen zijn ook belangrijk voor voor- en natransport.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Snow_King schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:49:
[...]

Verder moeten we zeker de Noord-Zuid lijn doortrekken naar Schiphol, bizar dat we dat niet doen. Dat zeg ik als iemand die niet in Amsterdam woont en amper van Schiphol vliegt.
Het probleem in dit land is dat we het niet als extra doen, maar in plaats van.
Doortrekken NZlijn prima! Wat dreigt NS te doen?: We gaan dan grotendeels de sprinters schrappen.
Waarom zou je het dan nog doen en reizigers in de omgeving Weesp/Diemen opzadelen met een extra overstap of in ieder geval een verslechtering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Het gaat door:
Spoorstaking definitief: geen treinen op actiemomenten

FNV kondigde donderdag acties aan, omdat ProRail niet meegaat in een looneis die oploopt tot vijftien procent. Op zes dagen wordt gestaakt op Verkeersleidingsposten door het land. De verwachting was al dat daardoor het treinverkeer regionaal verstoord zou raken. De vraag was echter hoe groot de actiebereidheid was, en of treinen niet toch deels zouden kunnen rijden.

,,Maar we weten dat de FNV leden heeft bij die posten. We hebben echter geen zicht op hoeveel mensen met de armen over elkaar gaan zitten”, legt een woordvoerder uit. Om de reiziger in ieder geval helderheid te kunnen bieden over welke treinen wel en niet rijden, kan ProRail naar eigen zeggen niet anders dan de posten waar gestaakt wordt, helemaal stil leggen.

Dat betekent dat er in de regio waar het om gaat geen enkel treinverkeer mogelijk is. Als bijvoorbeeld volgende week woensdagochtend acties zijn op de posten Amsterdam en Alkmaar, ligt heel Noord-Holland plat. FNV kondigde acties die maandagmiddag beginnen. Dan is het goederenvervoer aan de beurt, vanaf woensdag wordt de ochtendforens geraakt. Dan leggen leden het werk neer tussen 6.00 en 9.00 uur in estafettevorm door het land.

Het conflict draait om salaris van de ruim 5000 medewerkers van ProRail. De spoorbeheerder biedt gemiddeld 5,2 procent meer loon, waarbij de laagste schalen 7,8 procent erbij krijgen. Andere vakbonden zijn akkoord, maar FNV wil een loonstijging van 10 tot 15 procent. De partijen komen daar vooralsnog niet uit en staan lijnrecht tegenover elkaar. FNV vindt dat ProRail verantwoordelijk is voor koopkrachtverlies van de werknemers, ProRail noemt de looneis juist absurd.

In een gesprek op donderdag met De Telegraaf gaf ProRail-topman John Voppen al aan dat wat hem betreft de eis van tafel moet. Hij gaf aan dat hij belastinggeld uitgeeft en daar goed mee om wil gaan. De gigantische loonstijging die de FNV eist, past daar niet in en zou ten koste gaan van andere cruciale bestedingen aan onderhoud en vernieuwing van het spoor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:00

Een typisch geval van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umOrCLbEqZQGDPbW_PVdJEPcIHM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AKfY0Le7e6CrvuHCDlJ7rwPO.jpg?f=user_large

Laten we ons met elkaar liever hard maken dat er simpelweg meer geld naar OV / OV-infra moet en minder clashen over hoe de schamele huidige pot geld verdeeld zou moeten worden...

En nou bouwen die Lelylijn!

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
coyote1980 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:05:
[...]

Een typisch geval van:
[Afbeelding]

Laten we ons met elkaar liever hard maken dat er simpelweg meer geld naar OV / OV-infra moet en minder clashen over hoe de schamele huidige pot geld verdeeld zou moeten worden...

En nou bouwen die Lelylijn!
De Lelylijn is berust op een valse toekomstvisie...

Ik ga het nog 1x proberen uit te leggen;
In 2019 werd de Lelylijn ingeschoten om Lelystad - Groningen te verbinden met als doel om een snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen te voorzien, met als nevendoel nieuwe steden/dorpen te verbinden aan het spoornet.

Er werd destijds een prognose van 6,5 miljard euro afgegeven... de politiek ging daarmee aan de haal, die hadden een bedrag van 3 miljard euro in hun hoofd, waarbij de provincies bereid waren om bij te leggen tot 5 miljard euro.
Waarbij de politici /wisten/ dat deze raming nooit het eind budget zou worden. In 2022 hebben we (ProRail) een indexatie op die 6,5 miljard euro gedaan en kwamen we op 9 miljard euro.
Echter omdat men nog steeds rekende met die 3 miljard, heeft men ProRail buitenspel gezet en werd er een MIRT voorstudie van gemaakt... (omdat het geen bestaande lijn betreft mag ProRail geweigerd worden tijdens een MIRT studie).

Toen het ingenieursbureau aanhaakte (in opdracht van IenW), werd de hele Lelylijn gehyped tot een spectaculaire lijn met als mogelijkheid om door te groeien als TEN-T lijn naar Duitsland en Denemarken... alles en iedereen werd "gehyped" om op deze hype-trein te stappen.

...zonder na te denken over de daadwerkelijke consequenties over deze nieuwe lijn en de toevoeging tot het TEN-T netwerk. 8)7 8)7 8)7

Tot het IB (verrassend genoeg) een keurige raming met consequenties presenteerde...

Het over-hypen van deze lijn heeft de lijn letterlijk omzeep geholpen }:O

Ik merk dat dit blijkbaar een trend aan het worden is binnen de politiek, want naast de Lelylijn gebeurd dit veel vaker dan men wilt.

Aanvullend:
De Lelylijn heeft 0,0 meerwaarde voor Nederland als TEN-T lijn, dat is de werkelijke reden dat deze lijn de ijskast is ingeschoven. Men vergeet even dat de opwaardering van de gehele lijnvoering (Brussel - Kopenhagen) voor Nederland al minstens 50 miljard euro gaat kosten 8)7 (en nee dat is geen grapje).

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 08-11-2024 20:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ArcticWolf Dus eigenlijk zeg je, de NS is inderdaad een veredelde metro en investeren daarin is zinloos? De splitsing tussen randstad en omliggende provincies vooral zo laten?

If you build it, they weill come, dat geldt zeker voor werkgelegenheid en de randstad zit al vol (of we moeten het Groene Hart volbouwen, ook prima).

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 08-11-2024 22:06 . Reden: dt ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:25:
If you build it, they weill come
Dat zei men ooit bij het bouwen van Lelystad ook.. maar niemand wilde daar wonen |:(
Ik denk dat een goede aansluiting per asfalt waar het werk zit ook erg belangrijk is en al je paarden wedden op een spoorverbinding vind ik zelf naief en onverantwoord voor wat zoiets moet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ed1703 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:43:
[...]

Dat zei men ooit bij het bouwen van Lelystad ook.. maar niemand wilde daar wonen |:(
Ik denk dat een goede aansluiting per asfalt waar het werk zit ook erg belangrijk is en al je paarden wedden op een spoorverbinding vind ik zelf naief en onverantwoord voor wat zoiets moet kosten.
https://nederland.boskali...cten/snelweg-a1-en-a6-saa is anders wel een succes, en helpt gewoon met het ontsluiten van gebieden van en naar de randstad.

Maar bij mij blijft dan de gedachte beklijven dan spoor te duur is en we op zoek moeten naar andere manieren van OV, zoals ze nu van Haarlem naar Schiphol Amsterdam willen aanleggen,

Zoals dit https://vervoerregio.nl/a...ing-voor-verwachte-vervoe

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:48
@ArcticWolf Dus eigenlijk zeg je, de NS is inderdaad een veredelde metro en investeren daarin is zinloos? De splitsing tussen randstad en omliggende provincies vooral zo laten?

If you build it, they weill come, dat geldt zeker voor werkgelegenheid en de randstad zit al vol (of we moeten het Groene Hart volbouwen, ook prima).
Ik maak uit het betoog van @ArcticWolf vooral op dat het aanleggen als een onderdeel van een TEN-T verbinding (door de daaraan gestelde eisen) een veel hoger kostenplaatje heeft dan hoe het geraamd is. Het wordt zeg maar verkocht als TEN-T maar voor het geld krijg je de 'veredelde metro'.

Ik ben dan wel benieuwd waar al die kosten voor NL dan grofweg in gaan zitten voor die volwaardige TEN-T verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-10 13:45
ArcticWolf schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:14:
[...]

@Qu3st

Hoe kun je als overheid toegeven aan dergelijke eisen van de FNV als je als organisatie al moet bezuinigen, maar we gaat wel even 50 miljoen euro per jaar aan salaris erbij geven?? Nee dat is goed gebaar naar je klant (reizigers en goederenvervoerders)...

Of in het andere geval... berekenen ze het door in de ticketprijs of leges om over het spoor te rijden.
Wellicht moet mijnheer Voppen maar eens uitleggen (aan Den Haag) waarom hij sinds hij CEO is, ProRail met 700 medewerkers heeft laten groeien terwijl er geen spoorlijn is bijgekomen. Tien jaar geleden moesten er juist 600 banen verdwijnen omdat de "apparaatkosten" te hoog werden. https://www.parool.nl/nie...r=https://www.google.com/.

Het is onvermijdelijk dat de kam er eens grondig doorheen gaat, essentiële banen behouden en mooi allemaal minstens 4 dagen per week naar kantoor, i.p.v. hooguit 3 uur per dag productief vanaf de thuiswerkplek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coyote1980
ArcticWolf schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:27:
[...]

De Lelylijn is berust op een valse toekomstvisie...

Ik ga het nog 1x proberen uit te leggen;
In 2019 werd de Lelylijn ingeschoten om Lelystad - Groningen te verbinden met als doel om een snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen te voorzien, met als nevendoel nieuwe steden/dorpen te verbinden aan het spoornet.

Er werd destijds een prognose van 6,5 miljard euro afgegeven... de politiek ging daarmee aan de haal, die hadden een bedrag van 3 miljard euro in hun hoofd, waarbij de provincies bereid waren om bij te leggen tot 5 miljard euro.
Waarbij de politici /wisten/ dat deze raming nooit het eind budget zou worden. In 2022 hebben we (ProRail) een indexatie op die 6,5 miljard euro gedaan en kwamen we op 9 miljard euro.
Echter omdat men nog steeds rekende met die 3 miljard, heeft men ProRail buitenspel gezet en werd er een MIRT voorstudie van gemaakt... (omdat het geen bestaande lijn betreft mag ProRail geweigerd worden tijdens een MIRT studie).

Toen het ingenieursbureau aanhaakte (in opdracht van IenW), werd de hele Lelylijn gehyped tot een spectaculaire lijn met als mogelijkheid om door te groeien als TEN-T lijn naar Duitsland en Denemarken... alles en iedereen werd "gehyped" om op deze hype-trein te stappen.

...zonder na te denken over de daadwerkelijke consequenties over deze nieuwe lijn en de toevoeging tot het TEN-T netwerk. 8)7 8)7 8)7

Tot het IB (verrassend genoeg) een keurige raming met consequenties presenteerde...

Het over-hypen van deze lijn heeft de lijn letterlijk omzeep geholpen }:O

Ik merk dat dit blijkbaar een trend aan het worden is binnen de politiek, want naast de Lelylijn gebeurd dit veel vaker dan men wilt.

Aanvullend:
De Lelylijn heeft 0,0 meerwaarde voor Nederland als TEN-T lijn, dat is de werkelijke reden dat deze lijn de ijskast is ingeschoven. Men vergeet even dat de opwaardering van de gehele lijnvoering (Brussel - Kopenhagen) voor Nederland al minstens 50 miljard euro gaat kosten 8)7 (en nee dat is geen grapje).
Het feit dat er nog geen degelijke spoorlijn Amsterdam - Groningen - Bremen ligt is een typisch geval van "penny wise, pound foolish" in combinatie met decennia kortzichtig beleid.

Men komt er nu blijkbaar achter (wat al jaren klip en klaar hoort te zijn) dat het downgraden van viersporig OV-SAAL toch wel onhandig was. Geen idee welke heldere lichten achter die downgrade zaten, maar dat er nu gejammerd wordt dat "al dat extra treinverkeer niet past" vind ik totaal ongepast - dat zijn niet meerkosten op de Lelylijn, maar besparingen die onterecht zijn gedaan.

De Lelylijn doorgetrokken naar Duitsland levert binnen TEN-T de snelste route Brussel - Hamburg op, dat betekent inderdaad dat die HSL-Zuid intensiever gebruikt zal gaan worden en dat daarmee ook de flessenhalzen Brussel - Amsterdam opgelost moeten worden. België zal dat naar mijn mening sneller doen uit naam van een verbinding naar Hamburg en verder, dan een doodlopend lijntje naar Amsterdam. Kortom, ook voor reizigers Amsterdam - Brussel (en verder naar Parijs of Barcelona) zal de aanleg van de Lelylijn, en als gevolg het verbeteren van Amsterdam - Brussel, voordelen bieden doordat er meer treinen van hopelijk ook meer aanbieders de route Brussel - Hamburg kunnen gaan rijden.

Naar Duitsland heeft al het beleid tot nu toe nooit geleid tot een snelle verbinding: ofwel onze ideeën sloten niet aan bij Duitsland met zijn Deutschlandtakt, danwel onze ideeën bleken onhaalbaar doordat er door te dichtbevolkt gebied gepoogd werd iets aan te leggen (HSL-oost). In Deutschlandtakt (PDF linkje) is bijvoorbeeld geen plek voor een directe trein Brussel - Hamburg, maar zal een overstap in Hannover uit de FV19 nodig zijn. Allerlei fantasiën over "maar dan proppen we via Osnabrück en Hamburg uurlijkse treinen naar Kopenhagen" hebben geen plek in Deutschlandtakt, en ook is al eerder aangegeven dat een directe trein Amsterdam - Berlijn via Arnhem niet gaat passen in Deutschlandtakt. Door een snelle route Amsterdam - Groningen - Bremen aan te leggen omzeil je de problematiek van Deutschlandtakt en zorg je voor een route waarlangs regulier frequent internationaal treinverkeer mogelijk wordt zonder Deutschlandtakt in de wielen te rijden: de directe ritten Brussel - Hamburg (wellicht als Parijs - Kopenhagen en/of Brussel - Stockholm) omzeilen Deutschlandtakt grotendeels.

Dus nee, ik ga er niet in mee dat de lijn onder TEN-T van 0 betekenis is: hij biedt juist de strohalm om eindelijk de HSL-Zuid onderdeel te maken van een echte internationale corridor.

In mijn ogen zouden er voor Amsterdam - Berlijn ook twee verbindingen moeten liggen: de IC Berlijn die als doel heeft een echte IC te zijn en de vele 50.000 / 100.000 / 150.000 stadjes langs de lijn te verbinden, én een ICE via de Lelylijn over Bremen en Hamburg gericht op snelheid die de reis in 4 uur en 15 minuten klaart. Ben je meteen robuuster en betrouwbaarder omdat er bij uitval van een lijn alternatieven zijn.

En de kosten van 13,8 miljard? Er was inderdaad al in een vroeg stadium gecommuniceerd dat de lijn "6 tot 9 miljard zou kosten". Dat dat na jaren nauwkeuriger onderzoek en stevige inflatie met gestegen materiaal- en loonkosten naar 13,8 miljard stijgt mag niemand verbazen. Feit is wel: er is 3,4 miljard gereserveerd door het vorige kabinet, als dit kabinet de volgende 3,4 reserveert zitten we ongeveer op de helft. De aanleg gaat zeker 15 jaar duren, de kosten van ca. 1 miljard per begrotingsjaar zijn prima op te brengen voor Nederland.

Dus nee, een frame dat de Lelylijn gehyped is is onterecht, als snelste route voor Brussel - Hamburg, die dan bovendien overstapvrij aangeboden kan worden, is het een lijn die de Randstad aan een serieuze corridor kan laten liggen, en moeten we eens kiezen om die pound wise te maken en de penny foolish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlexFL schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 03:19:
[...]

Wellicht moet mijnheer Voppen maar eens uitleggen (aan Den Haag) waarom hij sinds hij CEO is, ProRail met 700 medewerkers heeft laten groeien terwijl er geen spoorlijn is bijgekomen. Tien jaar geleden moesten er juist 600 banen verdwijnen omdat de "apparaatkosten" te hoog werden. https://www.parool.nl/nie...r=https://www.google.com/.

Het is onvermijdelijk dat de kam er eens grondig doorheen gaat, essentiële banen behouden en mooi allemaal minstens 4 dagen per week naar kantoor, i.p.v. hooguit 3 uur per dag productief vanaf de thuiswerkplek.
Die extra banen kwam voornamelijk door de corona steun om extra projecten te bouwen, maar dat geld is onderhand wel op :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wally2002 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:36:
[...]

Ik maak uit het betoog van @ArcticWolf vooral op dat het aanleggen als een onderdeel van een TEN-T verbinding (door de daaraan gestelde eisen) een veel hoger kostenplaatje heeft dan hoe het geraamd is. Het wordt zeg maar verkocht als TEN-T maar voor het geld krijg je de 'veredelde metro'.

Ik ben dan wel benieuwd waar al die kosten voor NL dan grofweg in gaan zitten voor die volwaardige TEN-T verbinding.
Om maar wat zaken te noemen:

-3e Willemsspoor tunnel
-Zuidas dok (spoor deel)
-Weesp / Gaasperdammerweg aansluiting
-Verdubbeling van de Flevolijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dat zei ik niet... het project was al gedoemd te mislukken toen die 3 miljard werd genoemd. Die 14 miljard is echt geen onredelijk bedrag voor deze lijn (de inflatie is echt hoog geweest), alleen dan moet je dat wel goed kunnen verkopen. Daar is het misgegaan.

Als ze die 9 miljard hadden aangehouden uit 2022 en dan de indexatie van de afgelopen 2 jaar erbij opgeteld was je ook op die 14 miljard uit gekomen. Maar het verschil tussen 3 en 14 miljard is voor niemand uit te leggen, maar het verschil tussen 9 en 14 wel (even simpel gezegd).

Daarnaast hebben ze het ge-hyped naar een TEN-T lijn ipv een "simpele" spoorlijn tussen Lelystad en Groningen. Maar die TEN-T lijn sluit verder nergens op aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
ArcticWolf schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:12:
[...]

Daarnaast hebben ze het ge-hyped naar een TEN-T lijn ipv een "simpele" spoorlijn tussen Lelystad en Groningen. Maar die TEN-T lijn sluit verder nergens op aan...
Of je Lelystad - Groningen nou als TEN-T lijn aanlegt of als "simpele" spoorlijn: dat maakt voor de flessenhalzen die je verder in het traject hebt toch niet uit?

De reistijd Lelystad en Groningen neemt minder af bij een uitvoering als "simpele" spoorlijn, maar de trein die van die lijn af komt heeft m.i. net zoveel impact op de spoorcapaciteit bij bijvoorbeeld Weesp als wanneer Lelystad - Groningen als TEN-T lijn wordt aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
coyote1980 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:17:
[...]

Of je Lelystad - Groningen nou als TEN-T lijn aanlegt of als "simpele" spoorlijn: dat maakt voor de flessenhalzen die je verder in het traject hebt toch niet uit?

De reistijd Lelystad en Groningen neemt minder af bij een uitvoering als "simpele" spoorlijn, maar de trein die van die lijn af komt heeft m.i. net zoveel impact op de spoorcapaciteit bij bijvoorbeeld Weesp als wanneer Lelystad - Groningen als TEN-T lijn wordt aangelegd.
Ik neem aan dat er weinig verschil zit tussen een aanleg op standaard/"simpel" niveau vs TEN-T niveau. In beide gevallen zal je voor een max snelheid van 200 km/h gaan, hooguit extra inhaalsporen bij
de kleinere stations in de TEN-T variant?

Ik neem verder aan dat @ArcticWolf met het woord 'gehyped' vooral bedoeld dat de Lelylijn nu als de oplossing wordt gebracht, terwijl het inderdaad niets oplost voor de flessenhalzen op andere plaatsen. Waardoor je uiteindelijk toch geen frequente, snelle trein kunt inleggen op de corridor Brussel-Copenhagen.

Aan de andere kant, als door het TEN-T label er een hoop Europees geld beschikbaar komt en de aanleg hierdoor waarschijnlijker wordt, lijkt me dat helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Wally2002 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:09:
[...]

Ik neem aan dat er weinig verschil zit tussen een aanleg op standaard/"simpel" niveau vs TEN-T niveau. In beide gevallen zal je voor een max snelheid van 200 km/h gaan, hooguit extra inhaalsporen bij
de kleinere stations in de TEN-T variant?
TEN-T schrijft minimaal 160km/u voor meende ik, wat @ArcticWolf precies bedoelt met "simpel" en "TEN-T" is mij niet helemaal duidelijk. De Hanzelijn lijkt mij zowel een simpele als een aan TEN-T eisen voldoenende spoorlijn. De HSL-Zuid is geen simpele, maar wel TEN-T voldoenende spoorlijn.

Wat mij betreft leren we van buitenlandse partijen hoe zij wel kosteneffectief HSL van 250km/u of 320k/u op slappe bodem realiseren, ik heb het idee dat die kennis in ons landje ontbreekt.
Ik neem verder aan dat @ArcticWolf met het woord 'gehyped' vooral bedoeld dat de Lelylijn nu als de oplossing wordt gebracht, terwijl het inderdaad niets oplost voor de flessenhalzen op andere plaatsen. Waardoor je uiteindelijk toch geen frequente, snelle trein kunt inleggen op de corridor Brussel-Copenhagen.
Volgens mij kan elke bottleneck met zo'n bril bekeken worden:
  • 3e Willemsspoor tunnel - voor een nationaal lijntje met af en toe een internationaal treintje?
  • Verdubbeling Flevolijn - voor een nationaal lijntje met wat treintjes naar het Noorden?
Voor mij is wel duidelijk dat je er met alleen een Lelylijn niet bent, maar het is wel een project dat als katalysator kan dienen om ook geld voor de andere flessenhalzen vrij te maken. Andersom: de Flevolijn alvast verdubbelen (of HSL spoor langs de A6 door Almere vanaf Hollandse Brug) zonder zicht op een internationale corridor zie ik minder snel gebeuren dan wanneer een besluit tot aanleg over de Lelylijn is gevallen.
Aan de andere kant, als door het TEN-T label er een hoop Europees geld beschikbaar komt en de aanleg hierdoor waarschijnlijker wordt, lijkt me dat helemaal prima.
Ik denk dat de "hoop geld" 1 à 2 miljard via CEF kan zijn, dus Nederland zal nog steeds zelf op zoek moeten naar geld. Voor dit project moet je m.i. de ambtenarenregel die nu gebruikt wordt "er moet zicht zijn op budget voor 75% van de kosten voor we kunnen starten" loslaten en accepteren dat dit een lange termijn investering is waar ook de komende kabinetten mee geconfronteerd zullen worden.

Er is nu 3,4 miljard gereserveerd door het vorige kabinet, reserveer als huidig kabinet nog zo'n bedrag erbij en je zit op 50% van wat nodig gaat zijn - zat om de MIRT fase in te gaan en ook echt de CEF subsidie aanvraag in gang te zetten. Die lijn gaan we de komende vele decennia voordeel van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Met voor- en natransport zal een lelylijn amper sneller zijn dan de auto, als mensen uit de Randstad massaal in Groningen/Friesland hadden willen wonen was dat al gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
coyote1980 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:17:
Dan hoef je al die flessenhalzen niet aan te pakken, is het gewoon een IC die doorrijdt na Lelystad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
hoevenpe schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:43:
[...]

Met voor- en natransport zal een lelylijn amper sneller zijn dan de auto, als mensen uit de Randstad massaal in Groningen/Friesland hadden willen wonen was dat al gebeurd.
Lukraak voorbeeld: iemand die van Roden naar Nieuw-Vennep moet:
  • Auto: ergens tussen de 2:00 en 2:50 uur afhankelijk van drukte op de weg
  • OV nu: 2:57 uur met bus naar Assen en dan de IC Schiphol en de Sprinter laatste stuk
  • OV met Lelylijn: net onder 2 uur, namelijk 31 minuten bus station Groningen, 1:15 uur Schiphol, 9 minuten Sprinter laatste stuk
En je hoeft niet in de drukte te rijden.
hoevenpe schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:01:
[...]

Dan hoef je al die flessenhalzen niet aan te pakken, is het gewoon een IC die doorrijdt na Lelystad.
TEN-T zegt toch niets over wat er aan treindiensten op aangeboden moet worden? Je kunt toch prima diezelfde opzet van "gewoon doorrijden" die je noemt hanteren voor een trein die van een TEN-T route komt als wanneer datzelfde spoor "simpel" uitvoert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:01:
[...]

Volgens mij vergeet men hier voor het gemak maar even dat we ook nog te maken hebben met IC’s die over de hanzelijn rijden. Of gaan we de hanzelijn uitdunnen?? En 2x per uur zal men vast niet genoeg vinden over de Lelylijn en ik verwacht ook wel weer een leuk toeslag kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
ed1703 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:10:
[...]

Volgens mij vergeet men hier voor het gemak maar even dat we ook nog te maken hebben met IC’s die over de hanzelijn rijden. Of gaan we de hanzelijn uitdunnen?? En 2x per uur zal men vast niet genoeg vinden over de Lelylijn en ik verwacht ook wel weer een leuk toeslag kaartje.
Daar was OV-SAAL een prima oplossing: viersporig Schiphol, Amsterdam, Almere, Lelystad.

Iemand leek het een goed idee om vanaf Amsterdam-Zuid tweesporig te blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wally2002 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:09:
[...]

Dit valt dus erg tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
coyote1980 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:18:
[...]

Daar was OV-SAAL een prima oplossing: viersporig Schiphol, Amsterdam, Almere, Lelystad.

Iemand leek het een goed idee om vanaf Amsterdam-Zuid tweesporig te blijven...
Vier sporen Weesp - Lelystad is nooit serieus in beeld geweest. Tot Almere is wel serieus onderzocht maar niet gefinancierd. Ik zie ook niet met de huidige aantallen treinen wat vier sporen zou toevoegen op Almere - Lelystad. Ja dan had je de lelylijn misschien met minder problemen kunnen aanleggen, maar dat was helemaal niet in beeld ten tijde van SAAL. Het is vooral een koe in de kont kijken. Je etaleert vooral dat er geen visie voor de lange termijn is. Iets wat bij de wisselingen in kabinetbezetting ook niet snel zal veranderen.

Er liggen vier sporen van aansluiting A2 corridor tot Schiphol.

Verder is TEN-T vooral een bühne ding. Er is nauwelijks budget voor landen als de onze om over controle en naleving maar niet te spreken.

[ Voor 15% gewijzigd door ed1703 op 09-11-2024 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
coyote1980 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:06:

[...]

TEN-T zegt toch niets over wat er aan treindiensten op aangeboden moet worden? Je kunt toch prima diezelfde opzet van "gewoon doorrijden" die je noemt hanteren voor een trein die van een TEN-T route komt als wanneer datzelfde spoor "simpel" uitvoert?
TEN-T zegt niet direct wat over de treindiensten volgens mij, vooral de infrastructuur, maar het wordt wel neergezet als manier voor duurzamer vervoer, met minder impact op het klimaat. Dan gaat het natuurlijk ook om diensten die aantrekkelijk zijn t.o.v. vliegtuig (en auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
ed1703 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:10:
Of gaan we de hanzelijn uitdunnen?? En 2x per uur zal men vast niet genoeg vinden over de Lelylijn en ik verwacht ook wel weer een leuk toeslag kaartje.
Maak van de Hanzelijn een pendeldienst, Amsterdam-Zwolle kan ook via Amersfoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:54:
[...]

Maak van de Hanzelijn een pendeldienst, Amsterdam-Zwolle kan ook via Amersfoort.
Natuurlijk we maken van die lijn een boemel lijntje wat aansluit op Zwolle wat 1 van de grootste ov knooppunten van dat gebied is. 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Via de Hanzelijn hoort gewoon de IC Emmen - Amsterdam te rijden straks. Daar moet niet naar sprinters teruggevallen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
coyote1980 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:00:
Via de Hanzelijn hoort gewoon de IC Emmen - Amsterdam te rijden straks. Daar moet niet naar sprinters teruggevallen worden.
Al die knelpunten worden niet opgelost, die Lelylijn zal op het bestaande spoor ingepast moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
ed1703 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:42:
[...]

Vier sporen Weesp - Lelystad is nooit serieus in beeld geweest. Tot Almere is wel serieus onderzocht maar niet gefinancierd. Ik zie ook niet met de huidige aantallen treinen wat vier sporen zou toevoegen op Almere - Lelystad. Ja dan had je de lelylijn misschien met minder problemen kunnen aanleggen, maar dat was helemaal niet in beeld ten tijde van SAAL. Het is vooral een koe in de kont kijken. Je etaleert vooral dat er geen visie voor de lange termijn is. Iets wat bij de wisselingen in kabinetbezetting ook niet snel zal veranderen.
De oorspronkelijke plannen waren viersporig tot station Oostvaarders, toch? Vandaag zou je in de context Lelylijn wellicht niet meer als viersporige Flevolijn naar station Lelystad doorgaan, maar de Lelylijn al net na Almere naast de A6 laten starten.
Er liggen vier sporen van aansluiting A2 corridor tot Schiphol.
Vanaf die aansluiting A2 waar de viersporigheid eindigt 2 nieuwe sporen naar Duivendrecht, daar door perronloze "buizen" aan de buitenzijde van de huidige "perronbuizen" het station passeren, en dan langs de A1 naar Hollandse Brug in plaats van dwars door Weesp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hoevenpe schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:54:
[...]

:D

Je gaat gelynched worden door meerdere als je voorstelt om de Hanzelijn als pendeldienst te gaan gebruiken.
En zolang er geen geld beschikbaar komt om Harderwijk op te waarderen is de lijn Amersfoort - Zwolle 101% vol.
Afgelopen jaar bezig geweest met de verkenning om geld beschikbaar te krijgen (dossier staat nog steeds open, dus wie weet...)
Maar ik had de suggestie gemaakt om 't Harde op te waarderen zodat het inhaal en ontkoppelpunt daar kwam te liggen... CM was het daar niet mee eens.
Het lastige aan lijnvoeringen is dat een deel wel waarde heeft en een deel niet. Amersfoort - Nunspeet heeft een grote vervoerswaarde, maar Nunspeet - Zwolle weer niet.

Nu komt er een stukje politiek bij kijken, jij moet als wethouder van je stad/dorp of als ambtenaar (van IenW) aantonen dat het investeren van X miljoen (of X miljard) verantwoord kan worden naar de achterban (het volk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
hoevenpe schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:02:
[...]

Al die knelpunten worden niet opgelost, die Lelylijn zal op het bestaande spoor ingepast moeten worden.
Komt wel. Zoals altijd begint men veel te laat (als het al pijn doet), maar uiteindelijk komt het wel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:58
coyote1980 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:06:
[...]

Lukraak voorbeeld: iemand die van Roden naar Nieuw-Vennep moet:
  • Auto: ergens tussen de 2:00 en 2:50 uur afhankelijk van drukte op de weg
  • OV nu: 2:57 uur met bus naar Assen en dan de IC Schiphol en de Sprinter laatste stuk
  • OV met Lelylijn: net onder 2 uur, namelijk 31 minuten bus station Groningen, 1:15 uur Schiphol, 9 minuten Sprinter laatste stuk
En je hoeft niet in de drukte te rijden.

[...]
Iemand die van Milheeze naar Wijk bij Duurstede moet is nu 80 minuten met de auto onderweg, of 3 uur met het OV. Maar met een nieuwe HSL Milheeze-Wijk bij Duurstede zou die reis slechts 40 minuten duren en profiteren plaatsen zoals Uden, Oss en Tiel ook nog eens enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Extraxyz schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:18:
[...]

Iemand die van Milheeze naar Wijk bij Duurstede moet is nu 80 minuten met de auto onderweg, of 3 uur met het OV. Maar met een nieuwe HSL Milheeze-Wijk bij Duurstede zou die reis slechts 40 minuten duren en profiteren plaatsen zoals Uden, Oss en Tiel ook nog eens enorm.
De stelling was of de Lelylijn ook voordelen kon hebben voor mensen die niet in de plaatsen met een station aan de lijn zouden wonen, of dat je dan nooit sneller zou zijn dan de auto pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
coyote1980 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:08:
Komt wel. Zoals altijd begint men veel te laat (als het al pijn doet), maar uiteindelijk komt het wel.
Ik zeg het even hard, spoor zal altijd aanvullend zijn op individueel vervoer. Tientallen miljarden voor een nichemarkt gaat niet gebeuren, automobiliteit groeit sinds corona niet voor niets veel harder dan OV-gebruik.

De Lelylijn is een uitkomst voor wie op de zuidas werkt en naast Groningen wil wonen, met een werkgever op een afgelegen bedrijventerrein en/of wonen in de buiten de stad in de provincie ben je ook met een HSL langer onderweg. Overstappen killing voor de reistijd, een gemiste aansluiting en je bent het haasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Extraxyz schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:18:
Ik mis de sarcasme tag... ;)

Een HSL is inderdaad handig voor wie in de grote stad woont, de provincie heeft er weinig aan of komt er gratis parkeren bij Groningen CS? Dat is het grote manco, gratis P+R locaties liggen in buitengebieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coyote1980
hoevenpe schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:31:
[...]

Ik zeg het even hard, spoor zal altijd aanvullend zijn op individueel vervoer. Tientallen miljarden voor een nichemarkt gaat niet gebeuren, automobiliteit groeit sinds corona niet voor niets veel harder dan OV-gebruik.

De Lelylijn is een uitkomst voor wie op de zuidas werkt en naast Groningen wil wonen, met een werkgever op een afgelegen bedrijventerrein en/of wonen in de buiten de stad in de provincie ben je ook met een HSL langer onderweg. Overstappen killing voor de reistijd, een gemiste aansluiting en je bent het haasje.
Het zal wel heel raar van mij zijn, maar ik zie de Lelylijn als een lijn die op 3 lagen werkt. Dat gaat wat verder dan het reduceren tot een lijntje voor wat zuidas-werknemers zoals jij doet. Door de lijn in internationaal verband goed aan te leggen heb je hiermee een internationale corridor die de snelste route Brussel - Hamburg kan bieden, en daar bovendien overstapvrij bij is.

Naast het internationale aspect heb je het landelijke aspect, waar ook de zuidas-werknemers die jij noemt inderdaad onder vallen. Maar ook Groningen - Breda of Leeuwarden - Eindhoven wordt nu gewoon stukken beter met het OV af te reizen.

Tot slot het regionale component, waar bijvoorbeeld de student uit Drachten die naar Groningen wil geen 45 minuten met de Q-Liner hoeft te reizen, maar in 15 minuten met de trein op het Hoofdstation is. Dit door de stations van fatsoenlijke passeermogelijkheden te voorzien zoals bij station Dronten aan de Hanzelijn.

Tot slot: veel van de teleurstellende OV reizigersaantallen komen door de reeks aan teleurstellingen waar reizigers te vaak mee geconfronteerd worden. Daarmee jaag je, wie het zich kan veroorloven, inderdaad de auto in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
hoevenpe schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:37:
[...]

Ik mis de sarcasme tag... ;)

Een HSL is inderdaad handig voor wie in de grote stad woont, de provincie heeft er weinig aan of komt er gratis parkeren bij Groningen CS? Dat is het grote manco, gratis P+R locaties liggen in buitengebieden.
Rondom Groningen wemelt het van de goed gebruikte P+R transferia bij de hoofd-toegangswegen met een Q-Link HOV bus die je naar het Hoofdstation brengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:31:
[...]

Ik zeg het even hard, spoor zal altijd aanvullend zijn op individueel vervoer.
Dat is deels een beetje een selffulfilling prophecy. Als je niet investeert wordt het nooit wat. Hierboven kwam ergens de stelling "de NS in de Randstad is een metro" voorbij. Als je dat doortrekt naar steden als Londen of New York: daar wint de metro het toch vaak van de auto. Zo zou je er in de Randstad ook meer naar moeten kijken.

Idem met de HSL: je zou er op moeten sturen dat vliegen op Londen, Parijs of Berlijn gewoon geen reëele optie meer gaat zijn. Dat vergt investeringen maar op de lange termijn wordt de wereld en de reiziger daar beter van.

De provincie is weer een ander verhaal maar daar zou de insteek moeten zijn dat plaatsen ook zonder auto in elk geval bereikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
D-e-n schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:20:
[...]

Dat is deels een beetje een selffulfilling prophecy. Als je niet investeert wordt het nooit wat.
Dan nog de vraag waar we dat allemaal van gaan betalen.. Maar gelukkig hebben we sinds kort een kabinet die fors gaat bezuinigen op asielinstroom, toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
ed1703 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:33:
[...]

Dan nog de vraag waar we dat allemaal van gaan betalen.
Tsja. Politiek is vooral keuzes maken. OV is dan meestal gewoon geen prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
D-e-n schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:20:
Dat is deels een beetje een selffulfilling prophecy. Als je niet investeert wordt het nooit wat. Hierboven kwam ergens de stelling "de NS in de Randstad is een metro" voorbij. Als je dat doortrekt naar steden als Londen of New York: daar wint de metro het toch vaak van de auto. Zo zou je er in de Randstad ook meer naar moeten kijken.
Dat geldt grofweg binnen de periferique, de circle line en op Manhattan. Ook in Parijs, Londen en New York is de auto in buitenwijken het primaire vervoer.
Idem met de HSL: je zou er op moeten sturen dat vliegen op Londen, Parijs of Berlijn gewoon geen reëele optie meer gaat zijn. Dat vergt investeringen maar op de lange termijn wordt de wereld en de reiziger daar beter van.
Zie het vliegtuig als 'alternatieve' Lelylijn: als de reis inclusief voor- en natransport met de trein of auto sneller is gaat vrijwel niemand met het vliegtuig. Hoef je niets voor te verbieden.

Een n=1 voorbeeld: moest vorige week voor een klus naar Parijs, alles uitgezocht voor de WPN. Vliegtuig was 5 uur (1 uur trein naar Schiphol, 1,5 uur vooraf aanwezig, 1 uur vliegen, 0,5 uur auto huren, 1 uur rijden naar klant), trein 5,5 uur (1 uur trein naar Rotterdam, 0,5 uur marge, 3 uur Eurostar, 0,5 uur auto huren, 0,5 uur rijden naar klant). Uiteindelijk gewoon de auto gepakt: 5 uur van huis naar klant zonder gedoe, met privacy, stoelverwarming en podcasts voor minder geld.

Een vergelijkbaar scenario met de Lelylijn: P+R Haren naar Amstelveen Centrum. Volgens OV9292 te doen in 3 uur 5 minuten. Een HSL van Groningen naar Amsterdam Zuid haalt daar ongeveer 1 uur vanaf, de auto volgens Google maps in 1 uur 42 minuten nog steeds sneller (met 100 zonder FlitsMeister...)

Ik zie het grote voordeel in tijd dan ook niet, tenzij je op de zuidas werkt en naast het HSL station in het noorden woont natuurlijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
hoevenpe schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:16:
[...]

Dat geldt grofweg binnen de periferique, de circle line en op Manhattan. Ook in Parijs, Londen en New York is de auto in buitenwijken het primaire vervoer.

[...]

Ik zie het grote voordeel in tijd dan ook niet, tenzij je op de zuidas werkt en naast het HSL station in het noorden woont natuurlijk. :)
Het is al vaker gemeld natuurlijk, de tijd in de trein is productieve tijd. Ik kan in de trein werken, in de auto kan ik alleen podcast luisteren en bellen. Dat is een zeer klein deel van mijn (productieve) dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980

[...]

Een vergelijkbaar scenario met de Lelylijn: P+R Haren naar Amstelveen Centrum. Volgens OV9292 te doen in 3 uur 5 minuten. Een HSL van Groningen naar Amsterdam Zuid haalt daar ongeveer 1 uur vanaf, de auto volgens Google maps in 1 uur 42 minuten nog steeds sneller (met 100 zonder FlitsMeister...)

Normaal kan dit in 2:50 uur in plaats van 3:05 uur, met een uur eraf ben je dan in 1:50 uur met het OV van P+R Haren in hartje Amstelveen (busstation). Met de auto één keer plassen of tanken en OV is met een Lelylijn sneller. Plus het uur in de trein kun je werken als je wilt in plaats van alleen een podcast luisteren.

Google Maps geeft bij mij voor de auto trouwens 1:50 uur tot 2:20 uur aan, dus rekening houdend met file wordt die reis met OV dan sowieso sneller dan met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Talkshowhost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:43
Ik vind het OV prima voor het weekend en als ik geen haast heb maar voor mijn woon-werk verkeer is het niet te doen. Dit ondanks dat ik in het centrum van Amersfoort woon en het OV netwerk hier in vergelijking tot de rest van Nederland redelijk fijnmazig is.

Ik werk af en toe op een opdracht in een klein dorpje vlakbij Utrecht en dat is "slecht" bereikbaar met het OV.

Als ik van deur tot deur kijk in de NS reisplanner ben ik 1:40 uur onderweg. Met de auto kost mij dit slechts 38 minuten als er geen files zijn maar in de praktijk kost mij dit meestal niet meer dan 50 minuten. Dus iedere dag zonder rekening te houden met de trein is de auto meer dan 1,5 uur heen en terug sneller.

Daarnaast is de trein op het traject Amersfoort - Utrecht in de ochtendspits eigenlijk altijd overvol, smerig en regelmatig vertraagd.

Voor woon-werk verkeer is de trein alleen voor mij een optie en sneller dan de auto als het voor- en natransport maximaal 5 minuten per keer is. Plus nog eens bijkomstig een gegarandeerde zitplek, hoge frequentie, schone en veilige trein. Dit lijkt mij gewoon een utopie en daarom een reden waarom de trein het nooit gaat winnen van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
Talkshowhost schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:08:
Ik vind het OV prima voor het weekend en als ik geen haast heb maar voor mijn woon-werk verkeer is het niet te doen. Dit ondanks dat ik in het centrum van Amersfoort woon en het OV netwerk hier in vergelijking tot de rest van Nederland redelijk fijnmazig is.

Ik werk af en toe op een opdracht in een klein dorpje vlakbij Utrecht en dat is "slecht" bereikbaar met het OV.

Als ik van deur tot deur kijk in de NS reisplanner ben ik 1:40 uur onderweg. Met de auto kost mij dit slechts 38 minuten als er geen files zijn maar in de praktijk kost mij dit meestal niet meer dan 50 minuten. Dus iedere dag zonder rekening te houden met de trein is de auto meer dan 1,5 uur heen en terug sneller.

Daarnaast is de trein op het traject Amersfoort - Utrecht in de ochtendspits eigenlijk altijd overvol, smerig en regelmatig vertraagd.

Voor woon-werk verkeer is de trein alleen voor mij een optie en sneller dan de auto als het voor- en natransport maximaal 5 minuten per keer is. Plus nog eens bijkomstig een gegarandeerde zitplek, hoge frequentie, schone en veilige trein. Dit lijkt mij gewoon een utopie en daarom een reden waarom de trein het nooit gaat winnen van de auto.
Ik reis twee keer per week van Amersfoort naar Utrecht met de trein. Altijd schoon, op tijd en zitplaats. Je moet niet in de spits reizen natuurlijk maar dat doe ik in de auto ook niet. Mensen die vrijwillig op het drukste moment reizen, ik snap het niet. En ik begrijp best dat er mensen zijn die niet anders kunnen maar er zijn er ook voldoende die het gewoon gewend zijn om te beginnen om 9:00. Als tien procent daarmee ophoudt is de ochtendspits verleden tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Kassad schreef op zondag 10 november 2024 @ 05:46:
[...]

Het is al vaker gemeld natuurlijk, de tijd in de trein is productieve tijd. Ik kan in de trein werken, in de auto kan ik alleen podcast luisteren en bellen. Dat is een zeer klein deel van mijn (productieve) dag.
Voor jou is dat dan productieve tijd, dat is voor lang niet iedereen mogelijk. Voor mij bijvoorbeeld ook niet, dus is dat alsnog verloren tijd. Ook nu zijn de 'werkenden' in de trein op 1 hand te tellen.
Kassad schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:56:
[...]
ik begrijp best dat er mensen zijn die niet anders kunnen maar er zijn er ook voldoende die het gewoon gewend zijn om te beginnen om 9:00. Als tien procent daarmee ophoudt is de ochtendspits verleden tijd.
Hoe zie je dat met bijvoorbeeld een ZZP-er voor je dan? Ik begin pas om 10 of 11 uur collega's, want de trein zit vol.. en al mijn afspraken met de interne collega's die van de werkgever wel op tijd MOETEN beginnen die passen zich dan maar aan?

[ Voor 34% gewijzigd door ed1703 op 10-11-2024 09:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Kassad schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:56:
Je moet niet in de spits reizen natuurlijk maar dat doe ik in de auto ook niet. Mensen die vrijwillig op het drukste moment reizen, ik snap het niet.
Dat heet reguliere werktijden... ;)

In de ICT kan ik tot hooguit 9u-9u30 binnen komen zetten, wie een meer praktisch beroep heeft moet er gewoon om 8u zijn. Sorry kinderen, de juf reist flexibel kom om 11u maar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:07
[...]

[...]
Een n=1 voorbeeld: moest vorige week voor een klus naar Parijs, alles uitgezocht voor de WPN. Vliegtuig was 5 uur (1 uur trein naar Schiphol, 1,5 uur vooraf aanwezig, 1 uur vliegen, 0,5 uur auto huren, 1 uur rijden naar klant), trein 5,5 uur (1 uur trein naar Rotterdam, 0,5 uur marge, 3 uur Eurostar, 0,5 uur auto huren, 0,5 uur rijden naar klant). Uiteindelijk gewoon de auto gepakt: 5 uur van huis naar klant zonder gedoe, met privacy, stoelverwarming en podcasts voor minder geld.
Heb je wel geluk gehad met de Antwerpse ring. Als je pech hebt, sta je een uur aan te schuiven vanaf Antwerpen-Noord tot aan de Kennedytunnel. Als ik nu kijk, op een zondagochtend, kom ik op een reistijd van 5u29 van Amsterdam naar Parijs. En het is maar aanschuiven vanaf Berchem.
Via Brussel en de E19 is ook een mogelijkheid, maar het viaduct van Vilvoorde ondergaat momenteel een renovatie tot in 2031.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Arator schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:06:
Heb je wel geluk gehad met de Antwerpse ring. Als je pech hebt, sta je een uur aan te schuiven vanaf Antwerpen-Noord tot aan de Kennedytunnel.
offtopic:
Was ook mega druk, scheelt dat Google AI vooraf eng nauwkeurig alles weet te voorspellen. Uiteindelijk 10 minuten langer onderweg, keer op keer tijdig binnendoor gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:43
ed1703 schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:13:
[...]

Voor jou is dat dan productieve tijd, dat is voor lang niet iedereen mogelijk. Voor mij bijvoorbeeld ook niet, dus is dat alsnog verloren tijd. Ook nu zijn de 'werkenden' in de trein op 1 hand te tellen.
Hangt er ook vanaf wat je als "productieve tijd" ziet. Is dat alleen maar als je kan werken, of is een boek/tijdschrift/nieuws lezen ook productief? Ik vind het heel fijn dat ik gewoon wat kan lezen onderweg, maar ook de mogelijkheid heb om uit het raam te kijken zonder verder op te hoeven letten.

Nu scheelt het voor mij ook wel dat mijn reistijd voor woon-werkverkeer met OV of de auto gemiddeld even lang is tijdens de spits, dan wordt de afweging al een stuk makkelijker dan als de auto een half uur of meer sneller is.

En ja, soms mis ik een auto wel als ik ergens heen moet waar OV gewoon absoluut niet komt, maar ik hoef niet vaak genoeg naar zulke plekken en kan meestal van vrienden of familie dan wel een auto lenen of carpoolen met iemand vanaf een station, waardoor een eigen auto voor mij compleet onaantrekkelijk is. Ik heb ook wel eens gekeken of een huurauto op zulke momenten interessant is, maar dat is eigenlijk alleen interessant als je van verhuurlocatie naar verhuurlocatie gaat of meteen weer terug, want de uren die de auto anders stil staat moet je wel betalen en maakt het een heel prijzig ritje waar het OV prima tegenop kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Transportman schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:42:
[...]

Hangt er ook vanaf wat je als "productieve tijd" ziet. Is dat alleen maar als je kan werken, of is een boek/tijdschrift/nieuws lezen ook productief? Ik vind het heel fijn dat ik gewoon wat kan lezen onderweg, maar ook de mogelijkheid heb om uit het raam te kijken zonder verder op te hoeven letten.
Dat kijken uit het raam heb je na 2 retourritjes ook wel gehad hoor .. en productieve tijd icm de opmerking "ik kan in de trein werken" doel ik in ieder geval op daadwerkelijk werken.. en om nu mijn ICT werk omgeving te gaan configureren met informatie wat niet voor andere ogen is bestemd moeten we maar even niet doen denk ik ;) Ik zie vooral veel reizigers met insta/snapchat/fb/nieuws de tijd doden. Ja, dat kan in de auto allemaal niet, maar die laatste heeft eventueel via radio weer als mogelijkheid. Een enkeling zie ik daadwerkelijk op een laptop werk uitvoeren.

Feit blijft dat een lelylijn ook impact heeft op andere treinen en ander vervoer. Je kan niet het ene wel doen en het andere niet. En het sentiment onder politici bespeur ik dat men denkt als we dat spoorlijntje aanleggen dat we er wel zijn.. Dat is wel zorgelijk, je zal met die 120.000 extra inwoners in groningen en friesland toch ergens naartoe moeten. Waarbij men er voor het gemak maar vanuit gaat dat die mensen daar ook daadwerkelijk WILLEN wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
ed1703 schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:25:
[...]

Dat kijken uit het raam heb je na 2 retourritjes ook wel gehad hoor .. en productieve tijd icm de opmerking "ik kan in de trein werken" doel ik in ieder geval op daadwerkelijk werken.. en om nu mijn ICT werk omgeving te gaan configureren met informatie wat niet voor andere ogen is bestemd moeten we maar even niet doen denk ik ;) Ik zie vooral veel reizigers met insta/snapchat/fb/nieuws de tijd doden. Ja, dat kan in de auto allemaal niet, maar die laatste heeft eventueel via radio weer als mogelijkheid. Een enkeling zie ik daadwerkelijk op een laptop werk uitvoeren.

Feit blijft dat een lelylijn ook impact heeft op andere treinen en ander vervoer. Je kan niet het ene wel doen en het andere niet. En het sentiment onder politici bespeur ik dat men denkt als we dat spoorlijntje aanleggen dat we er wel zijn.. Dat is wel zorgelijk, je zal met die 120.000 extra inwoners in groningen en friesland toch ergens naartoe moeten. Waarbij men er voor het gemak maar vanuit gaat dat die mensen daar ook daadwerkelijk WILLEN wonen.
Anderzijds, als je voor een betere lijnvoering 5 infrabeperkingen in je infra hebt kun je niet bij elke infrabeperking die je wilt aanpakken roepen: "ach, er zijn nog 4 andere, laten we maar niks doen". Dan kom je nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ed1703 schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:25:
[...]

Nogmaals: Langere termijn visie! Net zoals dat er overheidsorganen naar Groningen zijn verplaatst jaaaaren terug.

We hebben echt visie nodig voor langere termijn en het spoor wat daar bij past. Nu iedere keer maar een BuCa/ROI maken voor hoe iets gaat verlopen over 50 jaar, slaat nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
hoevenpe schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:53:
[...]

Dat heet reguliere werktijden... ;)

In de ICT kan ik tot hooguit 9u-9u30 binnen komen zetten, wie een meer praktisch beroep heeft moet er gewoon om 8u zijn. Sorry kinderen, de juf reist flexibel kom om 11u maar terug.
Ik zeg toch dat ik snap dat niet iedereen dat kan? Als maar tien procent iets anders doet is het al opgelost. Bij mijn werkgever bijvoorbeeld wordt verzocht niet in de spits te reizen maar ik zie mijn collegae, die niet in de spits hoeven te reizen, om 9 uur binnen komen want dat zijn ze gewend, dat is regulier. Dat is het deel dat ik niet snap. In de IT, waar ik ook werk, kan je prima tijdens de spits thuis je mail doen of andere zaken remote en pas daarna afspraken maken. Het is ook een mind set die mensen niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
coyote1980 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:05:
Normaal kan dit in 2:50 uur in plaats van 3:05 uur, met een uur eraf ben je dan in 1:50 uur met het OV van P+R Haren in hartje Amstelveen (busstation). Met de auto één keer plassen of tanken en OV is met een Lelylijn sneller. Plus het uur in de trein kun je werken als je wilt in plaats van alleen een podcast luisteren.
Weet niet hoe vaak jij gaat plassen of tanken bij een woon-werk rit, in het weekend gewoon de goedkope pomp en anderhalf uur ophouden kan makkelijk... ;)

Maar serieus, snelheid als factor wordt imo overschat. Een comfortabele zitplaats in een lege warme trein is goed toeven, 20 minuten langer onderweg minder een issue dan onzekere overstaps, staanplaatsen en te lage frequentie. Voor een dagje weg is een gewone IC goed genoeg, voor dagelijks woon-werkverkeer in de spits is in het meest optimale scenario 2 uur reistijd gewoon te veel. Anders hadden al die forenzen nu al in het noorden gewoond, de auto is tenslotte nu al 2 uur.

Komt bij dat het alleen optimaal is voor reizen naar Amsterdam, moet je van het noorden naar Utrecht of Rotterdam dan heb je er weinig aan. Frequentie ook een ding, minimaal 4 keer per uur en door tot middernacht anders moet je in om 22u weg van je uitje om thuis te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
ed1703 schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:13:
[...]

[...]

Hoe zie je dat met bijvoorbeeld een ZZP-er voor je dan? Ik begin pas om 10 of 11 uur collega's, want de trein zit vol.. en al mijn afspraken met de interne collega's die van de werkgever wel op tijd MOETEN beginnen die passen zich dan maar aan?
Waarom kan je niet van 10 tot 1830 werken als zzp-er dan? Of van 7 tot 1530? Of elke andere combinatie die je maar kan bedenken? Plan je afspraken na 10 uur, that’s it. Het is echt een mindset hoor. En ik zeg dat met 4 kinderen die hier rondlopen, normale 40-urige baan en werkzaamheden thuis netjes verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Kassad schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:02:
[...]

Ik zeg toch dat ik snap dat niet iedereen dat kan? Als maar tien procent iets anders doet is het al opgelost. Bij mijn werkgever bijvoorbeeld wordt verzocht niet in de spits te reizen maar ik zie mijn collegae, die niet in de spits hoeven te reizen, om 9 uur binnen komen want dat zijn ze gewend, dat is regulier. Dat is het deel dat ik niet snap. In de IT, waar ik ook werk, kan je prima tijdens de spits thuis je mail doen of andere zaken remote en pas daarna afspraken maken. Het is ook een mind set die mensen niet hebben.
Er zijn veel sectoren waar dat gewoon niet kan, mijn eerste vergaderingen beginnen al om 08:30 remote omdat ik met zoveel afdelingen en klanten moet overleggen ik anders niet uit kom over de hele dag genomen.
Men vergeet nog wel eens dat de andere kant zich dan ook moet aanpassen. Bovendien deel ik je mening over na 9 uur beginnen niet, dan zitten treinen vaak al vol met overige klanten. En dat dit in treinen kan waar de gebruikers in dit topic in zitten, wil niet zeggen dat dit een landelijk beeld is.
coyote1980 schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:39:
[...]

Anderzijds, als je voor een betere lijnvoering 5 infrabeperkingen in je infra hebt kun je niet bij elke infrabeperking die je wilt aanpakken roepen: "ach, er zijn nog 4 andere, laten we maar niks doen". Dan kom je nergens.
Tja, dan moet men ook de komende 15-30 jaar niet zeuren als andere treinen en overig vervoer ook tegen acceptabele grenzen aan begin te hikken. Want je krijgt ook uitdagingen op andere vlakken als je 120.000 woningen gaat bouwen in 2 provincies die dan een stuk drukker gaan worden.
Kassad schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:07:
[...]

Waarom kan je niet van 10 tot 1830 werken als zzp-er dan? Of van 7 tot 1530? Of elke andere combinatie die je maar kan bedenken? Plan je afspraken na 10 uur, that’s it. Het is echt een mindset hoor. En ik zeg dat met 4 kinderen die hier rondlopen, normale 40-urige baan en werkzaamheden thuis netjes verdeeld.
Hoe ga je dat doen als inhuur als alles om je opdracht heen om 8 uur begint?
Het is geen mindset, het is alles om je heen wat niet wil veranderen. Bovendien als alles om je heen gaat mee veranderen heb je eigenlijk hetzelfde effect, want er is geen enkele sturing om niet een hyperspits te laten ontstaan.

[ Voor 17% gewijzigd door ed1703 op 10-11-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Kassad schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:07:
Waarom kan je niet van 10 tot 1830 werken als zzp-er dan? Of van 7 tot 1530? Of elke andere combinatie die je maar kan bedenken?
Kantoor gaat om 7u30-8u open, om 9u45 de gezamenlijke standup. Mijn reistijd met het OV is 1u45 dus alsnog om 8u vertrek midden in de ochtendspits. Idem voor vertrek om 16u, kom je nog steeds in de avondspits terecht.

Auto is 42 minuten, bij drukke spits hooguit een uur. Vertrek als de kinderen de deur uit zijn, 9u15 bij de koffieautomaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
Nou dan horen jullie duidelijk tot het deel die echt niet kan. Er zijn meer dan voldoende mensen met een kantoorbaan die echt niet om 9 uur op kantoor hoeven te zijn, zoals ik typte, ik zie ze elke dag. Als ik om 7.30 kan beginnen zou ik er om 7.30 zijn, ben ik beide spitsen voor maar dat ben ik.
Ik begin om 7 uur op kantoor als ik de kids ‘s ochtends niet heb, begin om 10 uur op kantoor als ik ze wel heb en begin dan om 8 uur thuis te werken. Mail, administratie, meetings voorbereiden, project administratie, er is genoeg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
hoevenpe schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:04:
[...]

Weet niet hoe vaak jij gaat plassen of tanken bij een woon-werk rit, in het weekend gewoon de goedkope pomp en anderhalf uur ophouden kan makkelijk... ;)
Dus je bent niet alleen door de week tijd kwijt voor het forensen, maar in het weekend ook nog? Klinkt fantastisch.
Maar serieus, snelheid als factor wordt imo overschat. Een comfortabele zitplaats in een lege warme trein is goed toeven, 20 minuten langer onderweg minder een issue dan onzekere overstaps, staanplaatsen en te lage frequentie.
Helemaal mee eens, de IC Brussel naar Groningen laten doorrijden zou al heel fijn zijn, maar ook daar zal vast geen infra-capaciteit voor zijn. Kortom, laten we wat aan de infra-beperkingen doen zodat er meer overstapvrij mogelijk wordt.
Voor een dagje weg is een gewone IC goed genoeg, voor dagelijks woon-werkverkeer in de spits is in het meest optimale scenario 2 uur reistijd gewoon te veel. Anders hadden al die forenzen nu al in het noorden gewoond, de auto is tenslotte nu al 2 uur.

Komt bij dat het alleen optimaal is voor reizen naar Amsterdam, moet je van het noorden naar Utrecht of Rotterdam dan heb je er weinig aan.
Het is de bedoeling dat er straks de ICNG Groningen - Breda gaat rijden, die tussen Amsterdam en Breda de HSL-zuid pakt. Hoe heb je er niks aan van Groningen naar Rotterdam als die over een Lelylijn zou rijden? Volgens mij een slecht voorbeeld. En Utrecht - Groningen is nu 1:57 uur, Utrecht - Amsterdam 24 minuten. Met een uur voor Amsterdam - Groningen is het concurrerend te noemen, en het hebben van meerdere routes maakt het OV robuuster bij verstoringen.

Tot slot zal ik het nog een keer uitleggen: ik zie de Lelylijn als een lijn die op 3 lagen werkt.

Internationaal zal een een snelle, overstapvrije verbinding tussen Parijs, Brussel, Randstad, Groningen, Bremen, Hamburg, Kopenhagen een prima vervoerswaarde hebben. Deels zakelijk, deels recreatief.

Nationaal heb je ook als je van Breda of Eindhoven naar Groningen of Leeuwarden (of omliggende plaatsen) wilt reizen er wat aan. Eindhoven - Groningen is nu 3 uur per trein, Eindhoven - Amsterdam is 1:16 uur, dus als Amsterdam - Groningen in 1:00 kan haal je met een overstap een half uur van de huidige reistijd af. Kortom, het zorgt ten eerste voor kortere reistijden bij veel meer verplaatsingen, en ten tweede is de flessenhals Meppel - Zwolle eindelijk omzeild.

Regionaal is de student uit Drachten die naar Groningen wil nu 45 minuten in de Q-Liner onderweg, dat wordt straks 15 minuten in de trein.

Je kunt proberen het te framen als een lijn die alleen werkt voor mensen die point-to-point Amsterdam - Groningen zouden willen reizen, maar zo werkt het natuurlijk niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coyote1980
ed1703 schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:12:
[...]

Tja, dan moet men ook de komende 15-30 jaar niet zeuren als andere treinen en overig vervoer ook tegen acceptabele grenzen aan begin te hikken. Want je krijgt ook uitdagingen op andere vlakken als je 120.000 woningen gaat bouwen in 2 provincies die dan een stuk drukker gaan worden.
Ik moet altijd aan dat Chinese metrostation in het midden van nergenshuizen denken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVBNW1oZ4V0C16oHAbHSKHjXjuY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWjE9z0JVhYdn3PlDE6Ltr04.jpg?f=fotoalbum_medium

Er werd altijd commentaar op gegeven "hoe absurd om metrolijnen te bouwen die niemand gebruikt" etc. etc., maar uiteindelijk is het gewoon slim om een toekomstvisie rond mobiliteit te hebben (en zelfs om de infra aan te leggen) voor je woningen gaat bouwen. Met de Lelylijn komt ook het doortrekken van 2 nieuwe sporen Lelystad - Amsterdam wel in beweging. Dat moet ook weer ruimte bieden voor meer sprinters in Flevoland, zeker handig als die extra woningen komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

coyote1980 schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:41:
[...]

Ik moet altijd aan dat Chinese metrostation in het midden van nergenshuizen denken:

[Afbeelding]

Er werd altijd commentaar op gegeven "hoe absurd om metrolijnen te bouwen die niemand gebruikt" etc. etc., maar uiteindelijk is het gewoon slim om een toekomstvisie rond mobiliteit te hebben (en zelfs om de infra aan te leggen) voor je woningen gaat bouwen. Met de Lelylijn komt ook het doortrekken van 2 nieuwe sporen Lelystad - Amsterdam wel in beweging. Dat moet ook weer ruimte bieden voor meer sprinters in Flevoland, zeker handig als die extra woningen komen.
Dat is het precies. OV is geen vervanging van de auto, ze vullen elkaar aan. Uiteindelijk is er een hele mix aan mobiliteit.

De trein vervult daarin zijn eigen rol. Als je dus woningen gaat bouwen moet je ook aan OV denken. Hoe gaan we diverse steden met elkaar verbinden? En het is toch juist goed als Drachten ook eindelijk een station krijgt.

Maar ik blijf mijzelf herhalen: Visie

Niet alleen de Lelylijn, maar op kleinere schaal zag ik het al dat het opwaarderen van de Maaslijn eindeloos lang duurde omdat het moeilijk was om 30 miljoen te vinden. Wat een blamage voor een rijk land als Nederland.

NederSaksen lijn is ook zo'n voorbeeld, stukje Ijzeren rijn naar Weert, ga maar door. Iedere keer micromanagement, maar redenen verzinnen om iets niet te doen.

Infrastructuur is de ruggegraat van onze samenleving, het fundament om op te bouwen naar de toekomst toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
@Kassad
@ed1703
Over het werken in de trein en later beginnen: dat is voor iedereen anders natuurlijk. Ik kan wat mails lezen (en soms beantwoorden) in de trein maar zonder twee schermen kan ik verder niet productief zijn. Om nog maar niet te spreken over bijvoorbeeld mensen in de zorg: die moeten toch echt wel op de plek van bestemming zijn.

Aan de andere kant zouden veel files en drukte in de trein opgelost zijn als iedereen die flexibel kan werken (of kan carpoolen) dat ook daadwerkelijk zou doen. Zelf vermijd ik de ochtendspits door eerst één a twee uur thuis te werken voordat ik naar kantoor ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Snow_King schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:05:
[...]
Dat is het precies. OV is geen vervanging van de auto, ze vullen elkaar aan. Uiteindelijk is er een hele mix aan mobiliteit.

De trein vervult daarin zijn eigen rol. Als je dus woningen gaat bouwen moet je ook aan OV denken. Hoe gaan we diverse steden met elkaar verbinden? En het is toch juist goed als Drachten ook eindelijk een station krijgt.

Maar ik blijf mijzelf herhalen: Visie

Niet alleen de Lelylijn, maar op kleinere schaal zag ik het al dat het opwaarderen van de Maaslijn eindeloos lang duurde omdat het moeilijk was om 30 miljoen te vinden. Wat een blamage voor een rijk land als Nederland.

NederSaksen lijn is ook zo'n voorbeeld, stukje Ijzeren rijn naar Weert, ga maar door. Iedere keer micromanagement, maar redenen verzinnen om iets niet te doen.

Infrastructuur is de ruggegraat van onze samenleving, het fundament om op te bouwen naar de toekomst toe.
Mijn wedervraag; wat wil je met huidige staat van wat er allemaal gaande is in de wereld bereiken met een visie op infrastructuur?

Nederland (en omliggende landen) zijn behoorlijk vol en hebben dezelfde problemen; huisvesting-, immigratie-, oorlog/geopolitiek, energieproblemen om maar een handvol te noemen.
Er zijn te weinig huizen en te weinig ruimte om ze te bouwen. En als ze al gebouwd kunnen worden, zijn ze te duur. Energie is duur, er is minder gas en geen elektrische capaciteit om dat op te vangen aankomende jaren. Inflatie is en blijft erg hoog...

De prioriteiten van de overheden is de maatschappij te stabiliseren, daarbij hoort op dit moment geen visie op infrastructuur want daar bereik je niks mee in deze instabiele staat van de maatschappij.

Door groeien is niet altijd de oplossing.

Enige argument wat ik kan bedenken voor een infrastructuur visie is duurzamer transport.

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 11-11-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Zie het vliegtuig als 'alternatieve' Lelylijn: als de reis inclusief voor- en natransport met de trein of auto sneller is gaat vrijwel niemand met het vliegtuig. Hoef je niets voor te verbieden.
Dan moet je dus wel de voorwaarden scheppen voor het bestaan van het betere alternatief. Als er geen snelle trein naar Berlijn is gaat ook niemand hem pakken.

Wij gaan minimaal één keer per jaar naar Londen en pakken altijd de trein, niet alleen uit principe maar ook qua gemak. Het enige jammere is die Brexit: daardoor moet je ook met de trein nog een uur van te voren op het station zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
D-e-n schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:26:
[...]

Wij gaan minimaal één keer per jaar naar Londen en pakken altijd de trein, niet alleen uit principe maar ook qua gemak. Het enige jammere is die Brexit: daardoor moet je ook met de trein nog een uur van te voren op het station zijn.
Dat was ook al voor de Brexit, UK heeft nooit in Schengen gezeten en je had de verplichte security check vanwege de Kanaaltunnel.

Enige verschil is dat je nu ook met douane te maken hebt ivm goederen, weet niet hoe dat nu geregeld wordt.
Pagina: 1 ... 134 ... 163 Laatste