Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 133 ... 163 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
ed1703 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:55:
[...]

Ik vraag mij toch af hoe je iets een succes kan noemen wat gebukt gaat onder een structureel financieringstekort, een tekort aan personeel en veelal uitvallende treinen. Dan heb ik het nog niet eens over het busvervoer wat er in de vele concessies aan verbonden zit.
Voor 1990 zat dat financieringstekort verstopt binnen de balans van de rijksoverheid, onder het kopje spoorwegen.

Daarna is het flink uit elkaar getrokken, in verschillende onderdelen en is te zien welke wel zelfstandig kunnen boeren en welke hun handje moeten ophouden. Verschil is daarbij dat een vervoerder van tevoren inschat wat het hen gaat kosten en oplevert, en hoeveel ze extra nodig denken te hebben van de aanbesteder.

Ik ben van mening dat als het niet was aanbesteed, er ook een flinke groei zal zijn geweest op die lijnen. NS had ook in die tijd nieuw materieel besteld wat veel comfortabeler was, en op de rest van het net ging men ook meer en meer naar een halfuursdienst toe als standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Nu online
ed1703 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

Het zijn eigenlijk wel zogenaamde goedkope kaartjes. Laatboekers betalen namelijk de “korting” die vroegboekers krijgen. Persoonlijk vind ik dat een zeer onwenselijke situatie.
Dat gebeurt toch ook in Nederland met reizigers die een traject of netkaart hebben, zij krijgen ook korting en maken ook relatief meer gebruik van de trein.

Op zich ben ik het wel met je eens dat het oneerlijk is dat reizigers die laat boeken een deel van de tickets betalen die vroegboekers te weinig betalen, maar hoe zie je die flexibiliteit die je kan kiezen rondom wijzigen en annuleren. Ook, hoe krijg je meer mensen in de trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
cazzer22 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:04:
[...]

Ik ben van mening dat als het niet was aanbesteed, er ook een flinke groei zal zijn geweest op die lijnen. NS had ook in die tijd nieuw materieel besteld wat veel comfortabeler was, en op de rest van het net ging men ook meer en meer naar een halfuursdienst toe als standaard.
Ik vraag het me af. De Keolis Flirts bijvoorbeeld hebben échte stopcontacten, tafeltjes, gordijntjes voor de ramen. Iets wat de SNG allemaal niet heeft. NS lijkt wat dat betreft niet heel veel te geven om het comfort van stoptreinen.

Het blijft natuurlijk speculeren, zo'n wat-als-scenario. Maar als een provincie nu een verzoek heeft voor NS, dan kan NS de hoofdprijs vragen. Bij aanbestedingen hebben vervoerders veel meer incentive om de prijs laag te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
marcop23 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:15:
[...]

Ik vraag het me af. De Keolis Flirts bijvoorbeeld hebben échte stopcontacten, tafeltjes, gordijntjes voor de ramen. Iets wat de SNG allemaal niet heeft. NS lijkt wat dat betreft niet heel veel te geven om het comfort van stoptreinen.
Dus het vervoer is zo enorm gegroeid omdat er gordijntjes voor de ramen zitten, stopcontacten voor je laptop, smartfoon en airfryer zitten? :X
cazzer22 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:13:
[...]

Dat gebeurt toch ook in Nederland met reizigers die een traject of netkaart hebben, zij krijgen ook korting en maken ook relatief meer gebruik van de trein.

Op zich ben ik het wel met je eens dat het oneerlijk is dat reizigers die laat boeken een deel van de tickets betalen die vroegboekers te weinig betalen, maar hoe zie je die flexibiliteit die je kan kiezen rondom wijzigen en annuleren. Ook, hoe krijg je meer mensen in de trein?
Nou niet. Misschien heel cru gesteld, maar vooral het NL spoor inclusief de grote vervoersassen en internationale treinen zitten gewoon vol. Hoe wil je die reizigers gaan vervoeren waar helemaal geen plek voor is? En ik ben niet tegen wat korting geven, maar het moet wel acceptabel zijn. Een laatboeker tientallen euro's tot wel zelfs 2,5x de prijs vind ik zowel bij vliegen als spoor echt zwaar idioot.

[ Voor 48% gewijzigd door ed1703 op 31-10-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Nu online
De NS Flirts hebben wel gewone stopcontacten, ook in de 2e klasse. Wellicht dat het een verschil van fabrikant is en niet vervoerder?

In de jaren 70 reden veel IC's maar eens per uur, dat werd daarna vaak elke 30 minuten, stoptreinen gingen vanaf de jaren 80 ook buiten de randstad vaker elke 30 minuten rijden maar nog lang niet overal. Pas in de jaren 90 begon het echt normaal te worden om elk half uur de trein te hebben. De nevenlijnen bleven achter maar zullen lijkt mij ook echt meegekomen zijn. Maar de organisatie was niet zo efficiënt als nu. Ook de samenwerking met streekbussen die kwam in de Achterhoek is hier een voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
ed1703 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:20:
[...]

Dus het vervoer is zo enorm gegroeid omdat er gordijntjes voor de ramen zitten, stopcontacten voor je laptop, smartfoon en airfryer zitten? :X
Nou, het ontbreken van tafeltjes vind ik een serieus gemis.

En ja, USB poorten zijn onhandig ten opzichte van normale stopcontacten. Want nu USB-A raakt steeds meer uit de mode, mensen hebben straks allemaal USB-C kabels, waar je dus niets aan hebt. En het heeft geen PD dus je kan geen laptop opladen.

Ook de stoelen bij SNG zijn niet je van het.

Het is niet dat 1 van deze factoren zou echt doorslaggevend zijn, maar ik zou wel zeggen dat Keolis Flirts duidelijk meer te bieden hebben voor reizigers dan SNG's. En dat was het argument dat ik probeerde te maken.
cazzer22 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:20:
De NS Flirts hebben wel gewone stopcontacten, ook in de 2e klasse. Wellicht dat het een verschil van fabrikant is en niet vervoerder?
NS Flirts waren een spoedbestelling en zijn daarom amper aangepast aan de eisen van NS. Dat maakte de doorlooptijd een stuk vlotter. Ze komen verder van dezelfde fabrikant, Stadler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Nu online
@marcop23 Klopt, net als die van Keolis; de SNG is van CAF en wellicht zit daar een verschil in. Ik heb 1 keer in de SNG gezeten en vond hem matig. de Flirt in het zuiden is aangenamer.

Over USB in de trein, ook al zijn het USB-C poorten zal ik geen PD verwachten. De poorten zijn vaak gemaximaliseerd op 10watt. Daarom laad ik ook liever op met mijn eigen lader op 220, gaat sneller! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Nu online
ed1703 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:20:
[...]

Nu nog butlerservice.... :>
Nou niet. Misschien heel cru gesteld, maar vooral het NL spoor inclusief de grote vervoersassen en internationale treinen zitten gewoon vol. Hoe wil je die reizigers gaan vervoeren waar helemaal geen plek voor is? En ik ben niet tegen wat korting geven, maar het moet wel acceptabel zijn. Een laatboeker tientallen euro's tot wel zelfs 2,5x de prijs vind ik zowel bij vliegen als spoor echt zwaar idioot.
Ja dat is ook extreem, en onwenselijk. Wat ik in Italie had was 50% korting (2e gratis), waardoor het 34 eur werd voor 2 personen om 90 minuten in de trein te zitten. Zelfs voor 1 persoon vind ik 34 eur niet duur om zo'n afstand af te leggen in een HST.

Overigens, heb ik in Italië ook nog een rit gemaakt in de Fyra, maar was vrij lawaaierig en plastic aanvoelende stoelen. Verder wel prima om mee te rijden op 250 km/h

[ Voor 8% gewijzigd door cazzer22 op 31-10-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
marcop23 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:27:
[...]

Nou, het ontbreken van tafeltjes vind ik een serieus gemis.

En ja, USB poorten zijn onhandig ten opzichte van normale stopcontacten. Want nu USB-A raakt steeds meer uit de mode, mensen hebben straks allemaal USB-C kabels, waar je dus niets aan hebt. En het heeft geen PD dus je kan geen laptop opladen.

Ook de stoelen bij SNG zijn niet je van het.

Het is niet dat 1 van deze factoren zou echt doorslaggevend zijn, maar ik zou wel zeggen dat Keolis Flirts duidelijk meer te bieden hebben voor reizigers dan SNG's. En dat was het argument dat ik probeerde te maken.
Bij het gebruik van stopcontacten of usb heb ik altijd het idee dat dit voor langere afstanden nuttig is.
Er zijn wel wat sprinterseries die een uitzondering zijn natuurlijk, (Maaslijn, Enschede - Zwolle, Dordrecht - Brabant-Gelderland, maar zolang een vragende partij dit niet in de aanbesteding opneemt zal een vervoerder dit ook niet snel zelf gaan doen.
Persoonlijk maakt het mij op korte afstanden ook niet zoveel uit waar ik op zit, zolang het niet langer is dan 20 minuten. USB poorten en een stopcontact is ook wel het laatste wat ik mis.
Op grotere stations betaalbaar voedsel en vocht vind ik een veel groter pluspunt voor mijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
ed1703 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:40:
[...]

Bij het gebruik van stopcontacten of usb heb ik altijd het idee dat dit voor langere afstanden nuttig is.
Er zijn wel wat sprinterseries die een uitzondering zijn natuurlijk, (Maaslijn, Enschede - Zwolle, Dordrecht - Brabant-Gelderland, maar zolang een vragende partij dit niet in de aanbesteding opneemt zal een vervoerder dit ook niet snel zelf gaan doen.
Persoonlijk maakt het mij op korte afstanden ook niet zoveel uit waar ik op zit, zolang het niet langer is dan 20 minuten. USB poorten en een stopcontact is ook wel het laatste wat ik mis.
Op grotere stations betaalbaar voedsel en vocht vind ik een veel groter pluspunt voor mijzelf.
Maar dat is natuurlijk wel het punt: bij concessies kan de provincie / opdrachtgever makkelijk vragen om b.v. tafeltjes te installeren.

Er worden b.v. ook SNG's ingezet op Zwolle - Groningen (1:05) of Zwolle - Utrecht (1:16). Mensen zullen niet dat hele traject reizen, want dan hadden ze wel de IC gekozen, maar > 30 minuten is heel normaal.

Als je als provincie nu vraagt aan NS of ze alsjeblieft tafels willen inbouwen, zullen ze vertellen dat het niet kan of de hoofdprijs vragen. Vandaar dat ik me afvraag of NS ook uit zichzelf wel comfortabelere treinen ingezet zou hebben in de gebieden die nu concessies zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:25
[...]

Die gordijnen heeft de NS wel lange tijd gehad. Alleen de reiziger kon er niet mee overweg. Vaak gesloopt of in de fik gestoken. Ik snap wel dat je dan dat soort dingen gaat weg laten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
marcop23 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:02:
[...]

Maar dat is natuurlijk wel het punt: bij concessies kan de provincie / opdrachtgever makkelijk vragen om b.v. tafeltjes te installeren.
Het HRN is ook gewoon een concessie, dus na een verplichting van WC's kan je ook andere verplichtingen daarin opnemen. Uit zichzelf zie ik zoiets NS niet doen. Zeker niet als men zitplaatsen moet inleveren. Maar als de 2e kamer daar niet uitgebreid mee aan de slag gaat, zal er ook weinig gebeuren. De provincies staan wat dichter bij de inwoners en dan zal het ook wat sneller opgenomen worden in een nieuwe concessie. De landelijke politiek bemoeit zich ook niet met vervoersmerknamen, dat is ook iets wat de provincies wel doen.
Wat vaak bij elke nieuwe aanbesteding weer wat anders moet zijn, wat in mijn ogen een beetje geld over de balk smijten is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-10 22:27
arievz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:02:
[...]
Hebben de regionale vervoerders er een succes van gemaakt of heeft de aanbestedende overheid dit gedaan door exact te vragen wat er nu rijdt?

Ook betekent dit niet dat deze treindiensten nu meer of minder rendabel zijn dan in NS-tijd. Het is ook maar net hoe je rekent: grote bedrijven kunnen gemakkelijk schuiven met interne kosten, waardoor het ontzettend gemakkelijk is om een verlieslatend bedrijfsonderdeel te creëren.

Waarom zou een treindienst van Zutphen naar Winterswijk op zichzelf rendabel moeten zijn? Een deel van de inkomsten van de sneltrein Zutphen-Deventer wordt immers mogelijk gemaakt door die Ww-trein. McDonalds verkoopt hun Big Mac bijvoorbeeld ook onder de kostprijs - de winst maakt men daar op de "add-ons".
Toch even een beetje schoppen hoor.Een deel van wat hierboven staat klopt zeker. Even kort door de bocht. toch wat aanvulling en kommentaar over die tijd.

Na de eerste aanbestedingen viel naar mijn herinnering meteen op hoeveel extra reizigers konden worden aangetrokken door de nieuwe commerciële partijen. Op hetzelfde spoor en met hetzelfde materieel.

NS had er een handje van om lijnen waar ze vanaf wilden onrendabeler te maken, door pervers ingrijpen in de dienstregeling, weghalen van comfort verhogende zaken als wachtruimten en stations gebouwen met kaartverkoop. Door gebrek aan rail onderhoud werden de snelheden steeds lager en verloor je zelfs de concurrentie met de bus op een gegeven moment nog. Ook kwamen bij dit soort acties treinen aan als de bus al 5 minuten weg was. En werd dit door de busvervoerder aangepast, dan belandde de treinen opnieuw 5 minuten na de nieuwe bus vertrektijd.

Synthus liet trein en bus na jaren van NS ellende weer aansluiten. Sterker nog: indien mogelijk wachtten bus en trein enkele minuten, zodat reizigers de aansluitingen haalden. Dat leverde meteen een flinke tijd en betrouwbaarheids winst op. Ook kwam er op den duur comfortabeler en sneller en in gewicht lichter materieel, wat er goed uit zag, zuiniger om sprong met diesel en ook goedkoper in gebruik was.

Dat is de winst van het aanbesteden in de regio. Onrendabele lijnen bleken onrendabel gemaakt, maar niet per definitie onrendabel te zijn.

Intussen is er gewenning en winnen alleen nog grote interationale spoorbedrijven met diepe zakken. Dus of dit nu en op termijn ook nog op gaat. Ik weet het niet.

In Duitsland besteden partijen erg goedkoop aan en laten na enkele jaren de contracten vallen doordat zij zich terugtrekken uit de concessie. Belangrijkste voorbeeld NS dochter Albelio DLD. Het zit dus blijkbaar bij de NS toch niet echt in de genen om het goed te doen, ook niet na een eerdere terugtrekking met lessen in het Verenigd Koningkrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:49
[...]

Ik vraag het me af. De Keolis Flirts bijvoorbeeld hebben échte stopcontacten, tafeltjes, gordijntjes voor de ramen. Iets wat de SNG allemaal niet heeft.
Iets beter kijken de volgende keer dat je in de SNG stapt :P
De SNG heeft namelijk zowel stopcontacten als USB poorten onder de stoelen zitten, dat is gewoon standaard bij moderne treinen.

De enige die enkel USB poorten hebben in 2e klas zijn de VIRMs, en dat is omdat de omzetters niet berekend zijn op de hogere belasting.

[ Voor 17% gewijzigd door EDIT op 31-10-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
EDIT schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:54:
[...]

Iets beter kijken de volgende keer dat je in de SNG stapt. De SNG heeft namelijk zowel stopcontacten als USB poorten onder de stoelen zitten, dat is gewoon standaard bij moderne treinen.

De enige die enkel USB poorten hebben in 2e klas zijn de VIRMs, en dat is omdat de omzetters niet berekend zijn op de hogere belasting.
Ik denk dat @marcop23 doelt op SLT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
EDIT schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:54:
[...]

Iets beter kijken de volgende keer dat je in de SNG stapt. De SNG heeft namelijk zowel stopcontacten als USB poorten onder de stoelen zitten, dat is gewoon standaard bij moderne treinen.

Oh oeps, bedankt voor het corrigeren.
Nee, ik had het gewoon fout :P De SLT heeft volgens mij überhaupt geen stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-10 10:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kpkh_8x-DNZvBVoepPN9X7sXBvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zhvZXwnqnunlgMlZdtlNR5vo.png?f=fotoalbum_large

Wat is dit nu weer voor uitzuigerij? 10 euro aanvraagkosten voor een nieuw flexabonnement (wanneer er nog geen flex basis abonnement van toepassing is)..
Kers op de taart: niet als je Dal Voordeel besteld

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mk1992 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:56:
Wat is dit nu weer voor uitzuigerij? 10 euro aanvraagkosten voor een nieuw flexabonnement (wanneer er nog geen flex basis abonnement van toepassing is)..
Drempeltje om te voorkomen dat NS te veel gratis OV-chipkaarten moet gaan uitdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:13
mk1992 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:56:
Kan iemand mij het voordeel van flex basis uitleggen? 10 euro betalen voor helemaal niets...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10 18:28
hoevenpe schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:13:
[...]

Kan iemand mij het voordeel van flex basis uitleggen? 10 euro betalen voor helemaal niets...
Dat zijn de kosten van de OV Chip Card. En met Flex Basis kan je reizen op rekening, hoef je geen saldo meer te laden.

[ Voor 13% gewijzigd door Kassad op 01-11-2024 13:23 ]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-10 14:36

ericding

Altijd de eerste.

Die 10 euro is alleen als je nog geen persoonlijke OV-chipkaart hebt, voor dat bedrag leveren ze de kaart. Dat heeft op die manier inderdaad weinig zin, dan kun je beter met OV-Pay op je bankpas reizen.
Flex Basis is wel handig als je tijdelijk je abonnement wilt pauzeren. Ik heb meestal Flex Weekeind Vrij op mijn pas staan. Deze maand heb ik echter geen treinreizen gepland, dus heb ik mijn abo omgezet naar Flex Basis. Kost me niets, want ik had eerder al een abo met chipkaart en hoef die €10 dus niet te betalen. En ik kan mijn OV-Chipkaart nog steeds gebruiken voor ad-hoc reizen zonder korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Kassad schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:22:
Dat zijn de kosten van de OV Chip Card. En met Flex Basis kan je reizen op rekening, hoef je geen saldo meer te laden.
De meeste mensen zullen al een OV-chip kaart hebben, kunnen ze het niet kostenloos daarop zetten?

Edit: zie nu pas @ericding, dat is blijkbaar zo. Reizen op rekening of automatisch opladen, ik zie het voordeel niet echt. Maximaal 20 euro die je achteraf terug krijgt.

[ Voor 20% gewijzigd door hoevenpe op 01-11-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
hoevenpe schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:26:
[...]

De meeste mensen zullen al een OV-chip kaart hebben, kunnen ze het niet kostenloos daarop zetten?
Natuurlijk. Deze kosten zijn alleen van toepassing als je de kaart nog niet hebt.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:13:
Reizen op rekening op een ov-chipkaart, geen wachttijd als je wilt switchen naar een ander Flex-abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-10 14:36

ericding

Altijd de eerste.

Ik ben een tijd terug overgestapt op Flex omdat ik het handig vind om door het jaar heen abonnementen aan en uit te kunnen zetten. Dat doe ik regelmatig: in de zomervakantie zet ik Altijd Voordeel uit omdat ik niet naar het werk hoef (scheelt ongeveer €30) en als ik voorzie dat ik veel weekeindtripjes ga maken zet ik (op een andere kaart) Weekeind Vrij aan.
Dat achteraf factureren in plaats van reizen op saldo had voor mij niet gehoeven. Het zit er nu eenmaal bij, dus nu reis ik op rekening in plaats van saldo. Maar dat feit was voor mij geen overweging in de overstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Nu online
Kassad schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:26:
[...]

Natuurlijk. Deze kosten zijn alleen van toepassing als je de kaart nog niet hebt.
Naar mijn weten betaal je altijd 10 euro als je NS flex basis of Weekend voordeel aanvraagt voor de eerste keer. Ook als je al een pas hebt. Ironisch brengen ze na 5 jaar opnieuw 10 eur in rekening voor een nieuwe pas. Tenzij je dan NS Flex dal voordeel of beter hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:32
En die 10 euro wordt toch wel gecrediteerd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Nu online
Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15-10 15:31
Kan ik bij een NS flex abonement voor 2e klas een traject upgraden naar 1e klas?
Ik heb die optie een keer gezien in de NS app maar kan het niet meer vinden. Op de NS website staat je mag maar 1x per maan van klasse wisslen.
Ik wil in de ochtend 2e klasse riezen en de middag 2e of 1ste klasse. Kan dat met en abonement of meot je dan losse tickets kopen?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:01

franssie

Save the albatross

@Apollyon ja dat zou moeten kunnen na het inchecken binnen 15 minuten.
Echter, de app is een ramp en een combinatie van app en mijnns, deze optie zit dacht ik in mijn ns die je dus via de app opent, met soms wachtwoord perikelen vandien en zo.

Vroeger deed je dat aan de paal, kon dus niet achteraf, zag je bij uitchecken wat de reis kostte, nu is het een beetje een zooi, al lijkt er wel steeds meer puin uit gehaald te worden. Het blijft slecht dat de app slechts een schil is om de slechte website en IT van NS.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
franssie schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:42:
@Apollyon ja dat zou moeten kunnen na het inchecken binnen 15 minuten.
Echter, de app is een ramp en een combinatie van app en mijnns, deze optie zit dacht ik in mijn ns die je dus via de app opent, met soms wachtwoord perikelen vandien en zo.
Het kan dus wel met een Flex abonement? Ik kan de optie namelijk niet meer vinden. Op de NS website kan ik ook neit vinden dat het mogelijk is. Er staat alleen dat je per dag kunt wisselen:

https://www.ns.nl/klanten...igen/klasse-wisselen.html

Als ik in de ochtend 2e klasse reis en dan in de middag upgrade naar 1ste klasse, betaal ik dan voor beide ritten het 1ste klasse tarief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

In mijn ns kan het, ik heb flex.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_iUPOdz8pySQgUZgpZM7y9dAcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Hz7e4QY0z2mPkyaOdHDOoAH.png?f=fotoalbum_large

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 17:14
franssie schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:42:
[…]

[…]
Ah, dat ligt dus niet aan mij/mijn account!
Hoe vaak ik wel niet in kan loggen: Er is een fout opgetreden, bel de klantenservice.
En een dag (of meerdere dagen) later werkt het wel ineens.

Echt zwaar irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Dank je. Op de Mjin-NS website heb ik het dankzij jou gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
St00mwals schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:04:
Hoe vaak ik wel niet in kan loggen: Er is een fout opgetreden, bel de klantenservice.

Echt zwaar irritant
Ik kan niet meer inloggen op de NS App. De email / passwrod die ik op de NS webstie gebruik wekren niet meer voor de NS App.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

[...]

Echt zwaar irritant
Zeker irritant, ik had eerder de ouderwetse voordeelkaart en dat werkte.
Nu sinds een jaar of 4 dat flex, en dat werkt eigenlijk best matig tot slecht.
Ik heb flex omdat ik mij dan voorneem om vaker de trein te nemen
Dat gezegd hebbende, ik zet het weer even op nul nu. Want flex :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

[...]

Echt zwaar irritant
Ik had dit ook, had schijnbaar te maken met de maand dat ik m'n account had aangemaakt (Februari 2022 ofzo, kan ik me niet meer helemaal herinneren). Accounts uit die periode waren allerlei problemen mee en de klantenservice heeft m'n account gereset, sindsdien werkt het zonder problemen. Wellicht daar expliciet naar vragen. :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
franssie schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:28:
Nu sinds een jaar of 4 dat flex, en dat werkt eigenlijk best matig tot slecht.
Ik heb flex omdat ik mij dan voorneem om vaker de trein te nemen
Dat gezegd hebbende, ik zet het weer even op nul nu. Want flex :+
Een oude voordeelurenkaart heeft als 'voordeel' dat je hem vergeet, eens per jaar een mail en automatische afschrijving. Met flex had ik hem allang op basis gezet, toch een drempel om daarna weer de trein te pakken. Zonder korting is de trein gewoon te duur, wint de auto (bijna) altijd.

Dat gezegd hebbende, zou eigenlijk de kaart moeten opzeggen. Sinds het defacto afschaffen van samenreiskorting loont het voor ons gezin niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:51
cazzer22 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:20:
Het is natuurlijk ook gewoon een kwestie van tijd. Heel vroeger had geen enkele trein stopcontacten. En op het moment dat een nieuwe vervoerder voor een nieuw traject nieuwe treinen bestelt dan is de kans groter dat daar stopcontacten in zullen zitten. Maar dat heeft weinig met de instelling van die nieuwe vervoerder te maken of met concurrentie. Nieuwe vervoerder betekent nieuwe treinen. Wat dat betreft zijn aanbestedingen vaak ook een enorme verspilling: in principe prima materieel wordt vervangen door nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-10 10:22
D-e-n schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:15:
Wat dat betreft zijn aanbestedingen vaak ook een enorme verspilling: in principe prima materieel wordt vervangen door nieuw.
Ik denk dat je je vergist. De treinstellen van het type Lint 41/H en Protos bijvoorbeeld rijden nog steeds rond, ondanks dat de oorspronkelijke concessiehouder allang is opgevolgd door een ander.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
FredvZ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:54:
[...]

Ik denk dat je je vergist. De treinstellen van het type Lint 41/H en Protos bijvoorbeeld rijden nog steeds rond, ondanks dat de oorspronkelijke concessiehouder allang is opgevolgd door een ander.
Ik heb ook wel eens anders gezien, vooral ook bij busvervoer. Maar ik vind het prima als dat aan het veranderen is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
FredvZ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:54:
[...]

Ja er zijn wel uitzonderingen, maar de LINT's van Keolis zijn bij de overgang van de aanbesteding op Oldenzaal - Zupthen naar Arriva bijvoorbeeld niet overgenomen en stonden tot mei dit jaar nog steeds werkeloos aan de kant.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53839580381_6e8f3258eb_b.jpg
Daarnaast gaat Qbuzz op Gdm - Ddr eigen SNG'tjes inzetten ipv de E GTW 2/6 en E GTW 2/8 die de datum van 2008 op de fabrieksplaat hebben hangen. Men smijt met heel erg veel geld wat betreft nieuw materieel bij zowel bus als trein. Wat is er mis om op z'n minst 30 jaar met een trein te doen en na 15-20 jaar een grondige revisie om het mat up-to-date te brengen?
Maasluip schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:24:
[...]

Waar is bij welke aanbesteding prima materieel vervangen door nieuw?
Nou, ik weet wel wat er aan zit te komen: De maaslijn. Materieel van hoogop 20 jaar oud wat daar straks niet meer nodig is en er op andere lijnen ook niet echt nut voor is. Het geeft aan dat er geen lange termijn visie is als er elektrificatie aan zit te komen en de duur van de aanbestedingen zijn daar ook niet goed op afgestemd.

DM90 is 21 jaar ingezet door NS en is bij het overgaan na een tijdje verhuur van regionale aanbestedingen naar oa Arriva en Syntus ook uiteindelijk niet meer ingezet. Arriva heeft dat vervangen met LINT en GTW. Syntus met LINT treinen. In die tijd waren die treinstellen hoogop 15 jaar oud.
Het hele aanbesteden met nieuw materieel met de ene fantastische livrei nog mooier dan de andere is vooral dat provinciale politici zich op de borst kunnen meppen hoe goed de reiziger het heeft. Maar wat heeft die reiziger aan nieuw materieel zonder echt toegevoegde waarde? Sterker nog: Het is zelfs slechter geworden, door materieel met WC te vervangen door materieel wat er niet van voorzien is.
Maar we hebben wel stopcontacten en USB hoor ;w

Al begrijp ik wel dat dit tweakers is en we ons om toiletmogelijkheden wat minder druk maken dan een usbaansluiting >:)

[ Voor 43% gewijzigd door ed1703 op 02-11-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-10 14:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

D-e-n schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:15:
[...]

Nieuwe vervoerder betekent nieuwe treinen. Wat dat betreft zijn aanbestedingen vaak ook een enorme verspilling: in principe prima materieel wordt vervangen door nieuw.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SANDER_DeEchte
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-10 20:54
ed1703 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:06:
[...]
Daarnaast gaat Qbuzz op Gdm - Ddr eigen SNG'tjes inzetten ipv de E GTW 2/6 en E GTW 2/8 die de datum van 2008 op de fabrieksplaat hebben hangen. Men smijt met heel erg veel geld wat betreft nieuw materieel bij zowel bus als trein. Wat is er mis om op z'n minst 30 jaar met een trein te doen en na 15-20 jaar een grondige revisie om het mat up-to-date te brengen?
[...]
Het argument gebruikt wordt is dat het toevoegen van ETCS aan de huidige treinen duurder is dan de aanschaf van nieuwe treinen. Al vraag ik me af of er daadwerkelijk ERTMS op de merwedelingelijn aangelegd gaat worden voor ~2040 met al de vertragingen.

De merwedelingelijn zou trouwens meer belang hebben bij dubbelspoor omdat de kwartiersdienstregeling eigenlijk niet te rijden valt zonder opstapeling van vertraging.

[ Voor 0% gewijzigd door SANDER_DeEchte op 02-11-2024 18:58 . Reden: grammatica ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnold_m
  • Laatst online: 22:42
Dordrecht zou al in 2029 of 2030 onder ETCS moeten komen (bron: voortgangsrapportage ERTMS), en dan moeten de treinen op de Merwede-Lingelijn daar ook mee overweg kunnen want ProRail wil geen transities tussen ETCS en ATB in een station hebben.

Aanvulling: Misschien kunnen de GTW'tjes van de Merwede-Lingelijn nog een tijdje dienst doen op de Maaslijn wanneer daar bovenleiding is aangebracht.

[ Voor 18% gewijzigd door arnold_m op 02-11-2024 18:11 ]

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SANDER_DeEchte
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-10 20:54
Kijk, dat nieuws heb ik weer niet meegekregen. Fijn dat er eindelijk schot in de zaak komt met ERTMS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:48

Eix

[...]

DM90 […] Maar wat heeft die reiziger aan nieuw materieel zonder echt toegevoegde waarde?
Het issue met DM’90 is dat het geen gelijkvloerse instap heeft. En dus niet voldoet aan toegankelijkheidseisen. Nu zal eenieder dat anders waarderen, maar ik ben blij dat de regionale concessieverleners belang hechten aan het mogelijk maken van barrièrevrij reizen.

Verder ben ik het ook niet eens met je betoog. Althans, ik heb een beperkt inzicht in de effectieve levensduur van een trein. Maar mijn indruk is dat renovaties van VIRM, ICM en ICR behoorlijk ingrijpend zijn geweest. De vraag is of je dan niet beter kan investeren in iets nieuws als je daarmee ook gelijk de toegankelijkheid en veiligheid kan verbeteren. En zeker bij dieselmaterieel dat dag in dag uit rijdt zijn er ook de nodige milieuoverwegingen te maken.

Overigens mijn ervaring met de Lint stellen op Zutphen - Oldenzaal als reiziger was niet al te best. Althans, ik heb geregeld het idee gehad dat er op beperkt vermogen werd gereden. En sowieso vond ik de bouwkwaliteit en staat van die treinen allesbehalve indrukwekkend. Neem bijvoorbeeld de ingelaste metalen vloerplaten her en der. De gedachte dat die treinen weer een ronde mee zouden moeten zou m.i eerder van een gebrek aan lange termijn visie getuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Eix schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:18:
[...]

Het issue met DM’90 is dat het geen gelijkvloerse instap heeft. En dus niet voldoet aan toegankelijkheidseisen. Nu zal eenieder dat anders waarderen, maar ik ben blij dat de regionale concessieverleners belang hechten aan het mogelijk maken van barrièrevrij reizen.
Prima dat men dat faciliteert, maar waarom dan toch weer iets weglaten wat voor sommigen ook als een barriere wordt gezien? Een wc dus. Dus je ruilt de ene barrière in voor iets anders.
Verder ben ik het ook niet eens met je betoog. Althans, ik heb een beperkt inzicht in de effectieve levensduur van een trein. Maar mijn indruk is dat renovaties van VIRM, ICM en ICR behoorlijk ingrijpend zijn geweest. De vraag is of je dan niet beter kan investeren in iets nieuws als je daarmee ook gelijk de toegankelijkheid en veiligheid kan verbeteren.
De totale aanschaf van VIRM1-4 inclusief de verlenging van VIRM1 heeft meer dan 1 miljard euro gekost. DD-NG krijgt wel rijtuigen waarmee een gelijkvloerse instap er is. Maar die komt ipv DDZ, niet van VIRM. Voor VIRM, DDZ en ICM zijn er iig op stations faciliteiten beschikbaar om in te kunnen stappen.

DD-NG 300 rijtuigen. Kosten 600 miljoen.
Verbouwing VIRM grofweg 1.4 miljard. (Dat bedrag zal niet helemaal kloppen, want deelserie VIRM4 bestaat alleen maar uit viertjes, VIRM1 kan ik de kosten niet van vinden en ik was te lui om het allemaal per rijtuig uit te rekenen)
Nieuw aanschaf voor VIRM anno 2024 kost ergens tussen de 1.5 en 2 miljard euro.
Inflatie heb ik dan niet meegenomen.
Kortom, je hebt wel een punt, maar de volksvertegenwoordiging in Den Haag heeft een andere mening over de besteding van geld voor NS.

Wat overigens weer eens een bevestiging is in de kloof tussen landelijke politiek en hoe men denkt over dit soort zaken in het noorden en oosten.
Maasluip schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:24:
[...]

Maasluip schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:34:
[...]

De Maaslijn wordt geëlektrificeerd dus je hebt nieuw materieel nodig. Dat heeft niks met een aanbesteding te maken. En Arriva kan hun materieel vast nog ergens anders inzetten.
Mijn punt was dat er geen lange-termijn visie is 20+ jaar.. de maaslijn en nog wel wat lijnen (bv Arnhem - Doetinchem/Winterswijk-Zutphen en Zutphen - Hengelo) bewijzen dit keer op keer. Ik ben heel benieuwd waar Arriva de 13(!) omlopen voor de maaslijn gaat inzetten.

[ Voor 20% gewijzigd door ed1703 op 02-11-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Nou, ik weet wel wat er aan zit te komen: De maaslijn. Materieel van hoogop 20 jaar oud wat daar straks niet meer nodig is en er op andere lijnen ook niet echt nut voor is. Het geeft aan dat er geen lange termijn visie is als er elektrificatie aan zit te komen en de duur van de aanbestedingen zijn daar ook niet goed op afgestemd.
De Maaslijn wordt geëlektrificeerd dus je hebt nieuw materieel nodig. Dat heeft niks met een aanbesteding te maken. En Arriva kan hun materieel vast nog ergens anders inzetten.
DM90
Was bij de bouw al ongeschikt voor de inzet waar het voor bedacht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-10 13:06
Mariënberg - Almelo wordt ook geëlektrificeerd, dus die stellen kunnen daar gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:53
Is het ook niet zo dat een eventuele verkoop van het materieel aan het buitenland meespeelt in de afweging om materieel niet te reviseren maar te vervangen?
Ik kan me voorstellen dat het ene type makkelijker af te zetten is dan het andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Laatst online: 07:49
Treinen worden over het algemeen nog altijd gekocht voor een levensduur van ongeveer 40 jaar, waarvan na 30 jaar de aankoop afgeschreven is.
Gedurende die levensduur vinden er meerdere revisies plaatst en daarnaast zijn er ontelbare wijzigingen aan een trein, naast uiteraard regulier klein onderhoud en herstellingen.
Veruit de meeste daarvan zijn voor de reizigers helemaal niet zichtbaar, alleen de grote revisie ongeveer halverwege de levensduur (dus na zo'n 15-20 jaar) was wel zichtbaar bij NS omdat daarbij ook het interieur vernieuwd werd.
Ondanks dat die moderniseringen veel geld kosten, is het nog altijd goedkoper dan een volledig nieuw treinstel kopen waarbij je maar moet kijken hoe goed de trein gaat presteren, je al het personeel weer opnieuw op moet gaan leiden, systemen moet inregelen en alles wat daarbij verder komt kijken.
Daarnaast is die revisie technisch gewoon nodig. Zelfs al wordt het interieur misschien niet vernieuwd, dan nog zal de technische revisie gewoon plaatsvinden om de betrouwbaarheid van de trein te kunnen garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
SANDER_DeEchte schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:22:
[...]
Het argument gebruikt wordt is dat het toevoegen van ETCS aan de huidige treinen duurder is dan de aanschaf van nieuwe treinen.
Klopt, dat is het argument, maar volgens mij is het ook gewoon een politiek besluit. Arriva gaat bijvoorbeeld "gewoon" ETCS inbouwen in al hun Noordelijke GTW's.
[...]
Er is in Nederland geen nut meer voor, maar ga er maar van uit dat het wel verkocht wordt. Genoeg landen waar diesellijntjes zijn waar ze gelijkvloerse treinen kunnen gebruiken.

De Maaslijn-GTW's zijn in mijn ogen inmiddels wel een beetje uitgeleefd. Sowieso al hele krappe zitplaatsen met 2+3 opstelling, plus enkel vis-a-vis opstelling. De motoren schijnen heel snel te slijten omdat de treinen iets van 30% van de tijd op vol vermogen draaien. Wadlopers hadden het hier ook al zwaar, elektrisch komt hier echt beter tot zijn recht. Deze stellen verdienen een grondige revisie en inzet op een minder veeleisend traject.
Maar wat heeft die reiziger aan nieuw materieel zonder echt toegevoegde waarde? Sterker nog: Het is zelfs slechter geworden, door materieel met WC te vervangen door materieel wat er niet van voorzien is.
Maar we hebben wel stopcontacten en USB hoor ;w
Materieel zonder toilet bestellen wordt inderdaad als fout gezien. Gelukkig wordt dat nu gecorrigeerd, bij alle concessies wordt nu gevraagd toiletten in te bouwen. Maar dat staat toch los van oude/nieuwe trein en wel/geen USB?

De noordelijke GTW's hadden overigens gewoon altijd al toiletten, en nu met de revisie ook b.v. een stiltecoupé, stopcontacten en tafeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-10 10:11
hoevenpe schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:08:
[...]

Een oude voordeelurenkaart heeft als 'voordeel' dat je hem vergeet, eens per jaar een mail en automatische afschrijving. Met flex had ik hem allang op basis gezet, toch een drempel om daarna weer de trein te pakken. Zonder korting is de trein gewoon te duur, wint de auto (bijna) altijd.

Dat gezegd hebbende, zou eigenlijk de kaart moeten opzeggen. Sinds het defacto afschaffen van samenreiskorting loont het voor ons gezin niet meer.
Unpopular opinion: de nieuwe samenreiskorting methodiek met een appbare code vind ik veel fijner. Vooraf te fixen en nooit meer last minute diep in een kaartautomaat zoeken.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-10 01:00
Gisteravond reed er rond 21:00 een stoomtrein langs de Amsterdam Arena richting Utrecht, tenminste het klonk vooral zo. Iemand een idee wat dat was?

[ Voor 6% gewijzigd door PLAE op 03-11-2024 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03:18
PLAE schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:56:
Gisteravond reed er rond 21:00 een stoomtrein langs de Amsterdam Arena richting Utrecht, tenminste het klonk vooral zo. Iemand een idee wat dat was?
Dat was de SSN (vanuit Rotterdam) die een dagtocht naar de VSM (via Apeldoorn) had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-10 17:34
marcop23 schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:15:
[...]
De Maaslijn-GTW's zijn in mijn ogen inmiddels wel een beetje uitgeleefd. Sowieso al hele krappe zitplaatsen met 2+3 opstelling, plus enkel vis-a-vis opstelling. De motoren schijnen heel snel te slijten omdat de treinen iets van 30% van de tijd op vol vermogen draaien.
Zo'n dieselmotor is gebouwd om 100% van de tijd op vol vermogen te draaien, dus dat zou het probleem niet mogen zijn. Belastend is overigens vooral nullast draaien en van nullast direct naar vollast gaan of omgekeerd.
Wadlopers hadden het hier ook al zwaar
Dat komt doordat dit materieel werd ingezet in een dienstregeling voor DM90, dat sneller aanzet en een hogere maximumsnelheid heeft... en doordat het personeel er binair mee reed (wat ook nog eens tot een lagere acceleratie leidde dan rustig opschakelen).
elektrisch komt hier echt beter tot zijn recht. Deze stellen verdienen een grondige revisie
Het lijkt me handig om bij revisie de dieselmotorwagen te vervangen door of om te bouwen naar een elektrische motorwagen. Zo is de GTW immers geconcipiëerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
arievz schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:25:
[...]
Zo'n dieselmotor is gebouwd om 100% van de tijd op vol vermogen te draaien, dus dat zou het probleem niet mogen zijn. Belastend is overigens vooral nullast draaien en van nullast direct naar vollast gaan of omgekeerd.
Wat bedoel je met "zo'n dieselmotor"? In de GTW's zijn vrachtwagenmotoren van MAN gebruikt. Vrachtwagens rijden natuurlijk relatief zelden op vol vermogen, alleen als ze een berg op rijden een paar minuten.

Rijden vrijwel alle diesel-GTW's niet vol vermogen en dan in 1x naar nullast, ook in Groningen/Friesland? Ik meende dat de uitval op de Maaslijn daar toch wel boven uit kwam.
[...]
Dat komt doordat dit materieel werd ingezet in een dienstregeling voor DM90, dat sneller aanzet en een hogere maximumsnelheid heeft... en doordat het personeel er binair mee reed (wat ook nog eens tot een lagere acceleratie leidde dan rustig opschakelen).

[...]
Het lijkt me handig om bij revisie de dieselmotorwagen te vervangen door of om te bouwen naar een elektrische motorwagen. Zo is de GTW immers geconcipiëerd.
Ja oké, grote revisie inclusief vervanging van de motorwagen had misschien gekund. Dan zou Stadler daar wel aan mee moeten willen werken, want de GTW's zijn al een poos uit productie. Maar goed, nieuwe Flirts zijn al besteld en de eersten hebben zelfs al toelatingstesten gedaan in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
marcop23 schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:57:
[...]
Wat bedoel je met "zo'n dieselmotor"? In de GTW's zijn vrachtwagenmotoren van MAN gebruikt. Vrachtwagens rijden natuurlijk relatief zelden op vol vermogen, alleen als ze een berg op rijden een paar minuten.
Dat sluit niet uit dat de motor geschikt is om continu 100% vermogen te leveren. De beperkende factor is meestal de koeling van motor en smeerolie: een dieselmotor heeft een rendement van ongeveer 50%, dus er wordt aardig wat warmte geproduceerd.
Rijden vrijwel alle diesel-GTW's niet vol vermogen en dan in 1x naar nullast, ook in Groningen/Friesland? Ik meende dat de uitval op de Maaslijn daar toch wel boven uit kwam.
Ik weet niet hoe krap de rijtijden in het noorden zijn, en ik meen me te herinneren dat in het noorden het vermogen begrensd is. Mogelijk speelt de bediening en onderhoud van het materieel ook een rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolan
  • Laatst online: 14-10 17:08
marcop23 schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:15:
[...]
[...]
Klopt, dat is het argument, maar volgens mij is het ook gewoon een politiek besluit. Arriva gaat bijvoorbeeld "gewoon" ETCS inbouwen in al hun Noordelijke GTW's.
[...]
Nou, het is iets ingewikkelder dan dat. De Merwedelingelijn heeft (als ik mij niet vergis) maar 7 treinstellen. Niet alleen ETCS moet erin, maar ook een toilet. De gehele trein moet opnieuw toegelaten worden. Dan mis je voor langere tijd een treinstel, misschien zelfs wel twee i.v.m. testen gecombineerd rijden.

Dat is op deze lijn een probleem qua capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Eix schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:18:
[...]
Het issue met DM’90 is dat het geen gelijkvloerse instap heeft.
[...]
Dat, en ze trekken nogal traag op in vergelijking met het lightrailspul.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
Dolan schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:50:
[...]
Nou, het is iets ingewikkelder dan dat. De Merwedelingelijn heeft (als ik mij niet vergis) maar 7 treinstellen. Niet alleen ETCS moet erin, maar ook een toilet. De gehele trein moet opnieuw toegelaten worden. Dan mis je voor langere tijd een treinstel, misschien zelfs wel twee i.v.m. testen gecombineerd rijden.
Treinstellen kun je ook huren, en proefritten kun je uitvoeren op momenten dat niet al het materieel nodig is ('s nachts of in vakanties bijvoorbeeld).
Het ding hoeft niet compleet toegelaten te worden, het heeft immers al een EU-typetoelating. Wat beoordeeld moet worden zijn de verschillen voor en na ombouw. Als Arriva zijn GTW's al heeft voorzien van ETCS, dan hoeft alleen gekeken te worden naar de verschillen hierin tussen een D-GTW en een E-GTW. Als dezelfde toiletoptie gekozen wordt als bij Arriva, dan is het al helemaal simpel.

Voor modern, modulair opgebouwd materieel waarvoor ETCS en toiletten standaard-opties zijn, is achteraf inbouwen niet zo heel erg spannend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:25
Staatssecretaris zet bekritiseerde proef op Zeeuws spoor door
MIDDELBURG (ANP) - Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer, PVV) houdt vast aan zijn voornemen om in 2028 of 2029 op het Zeeuwse spoor het spoorbeveiligingssysteem ERTMS uit te proberen. Jansen zei dat maandag tijdens een werkbezoek aan Zeeland. Op het plan is veel kritiek gekomen van onder meer de onderwijssector en provinciale en lokale politici, omdat het treinverkeer tussen Vlissingen en Goes door de proef zeker vier maanden stil komt te liggen.

Jansen zei dat hij begrip heeft voor de weerstand tegen de proef. "Maar aan de andere kant kijk ik ook naar het grotere geheel." Hij voegde eraan toe dat het goed voor Nederland is als het ERTMS-systeem wordt getest. "En Zeeland is daarvoor de meest geschikte locatie. Mijn besluit staat vast. We gaan het in Zeeland doen." Hij zei dat ook is gekeken naar de Hanzelijn, maar dat de impact op dat deel van het spoor en "het omliggende totale ov-net dan veel groter" zou zijn geweest.

Het Rijk heeft eerder een miljoenenpakket aan compensatiemaatregelen aan Zeeland toegezegd voor als de proef wordt uitgevoerd. Zo zal er uitgebreid vervangend vervoer zijn, inclusief expresbussen en deugdelijke reizigersinformatie.
Het gaat dan dus echt gebeuren, heel Zeeland aan de auto. Diegene die dat niet kunnen bedenken (scholieren) zich wel 2x om zich in Zeeland te gaan vestigen. Zal nog verder leeg lopen daar.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:54
Ja, en ProRail heeft de smaak te pakken. Als ze hun zin krijgen gaat daarna voor 9 maanden Leiden CS > Utrecht CS dicht. Op zich wel zo eerlijk dat wij in de randstad ook even van dit soort onzin mogen genieten. Voor mij persoonlijk heeft het er in ieder geval voor gezorgd dat ik een leuke opdracht in Utrecht heb laten schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 01:16

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

En zo mag ik weer een aantal weekenden met bus 300 naar mijn werk omdat Zuid - Schiphol wederom op de schop gaat...

Maar als het nodig is, is het nodig ;)

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:52
breadje schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:07:
Ja, en ProRail heeft de smaak te pakken. Als ze hun zin krijgen gaat daarna voor 9 maanden Leiden CS > Utrecht CS dicht. Op zich wel zo eerlijk dat wij in de randstad ook even van dit soort onzin mogen genieten. Voor mij persoonlijk heeft het er in ieder geval voor gezorgd dat ik een leuke opdracht in Utrecht heb laten schieten.
Maar dat is om een brug te vervangen, voor iets dat echt moet gebeuren. Daarnaast zijn er voor Leiden-Utrecht nog fatsoenlijke alternatieve routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bvk schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:10:
En zo mag ik weer een aantal weekenden met bus 300 naar mijn werk omdat Zuid - Schiphol wederom op de schop gaat...

Maar als het nodig is, is het nodig ;)
Het is niet nodig. Dit is onwil om het beter te willen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-10 15:04

Snow_King

Konijn is stoer!

De EU wil in 2040 een snelle trein van Warsaw naar Kyiv: https://unn.ua/en/news/eu...o-kyiv-timeline-announced
The Berlin-Warsaw high-speed rail link is scheduled to be launched by 2030, and its extension to Kyiv by 2040. The European Commissioner will present a plan to connect the EU capitals by high-speed rail.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Wilde dit toch even mededelen:
Vanaf morgenochtend begint FNV met publieksvriendelijke acties binnen ProRail, vanaf 12 november kan men wel echt rekenen op geen rijdende treinen (hou daar dus rekening mee).

Ik weet niet echt wat ik erop moet zeggen, behalve dat ik het erg klote vind voor alles en iedereen. Er is al maanden een enorme strijd gaande tussen werkgever, werknemers en vakbond waar nu de reizigers de dupe van gaan worden. Ik hoop dat het snel opgelost gaat worden.

persoonlijk vind ik de komende acties buitenproportioneel gezien de looptijd van de CAO, maar de FNV vind blijkbaar van niet. Enerzijds snap ik het punt, anderzijds vind ik dit niet de oplossing, maar het is wel het recht van de bond om dit te doen.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Wel fijn dat de reizigers tot op heden nog niets weten, tenminste heb er niets over gelezen vandaag of eerder.

Nou ja, ik offer wel weer een stukje van mijn inkomen op voor de 'goede' zaak want de reiziger wordt vast weer eens genaaid door de idioterie van FNV. :/

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:18

Fiber

Beaches are for storming.

Is 'publieksvriendelijk' dat er geen werkzaamheden meer zijn aan het spoor...? :z

[ Voor 30% gewijzigd door Fiber op 06-11-2024 20:57 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
  • Laatst online: 22:42
In dit geval is 'publieksvriendelijk' dat het vrachtverkeer de dupe wordt en reizigerstreinen nog wel gewoon kunnen rijden, afgezien van werkzaamheden en storingen.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Euhm... ik zei toch publieksvriendelijk binnen ProRail?

Ze gaan van 9 tot 10u bij de ingang staan van onze kantoren, niet gaan overdrijven nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bastien schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:53:
Wel fijn dat de reizigers tot op heden nog niets weten, tenminste heb er niets over gelezen vandaag of eerder.

Nou ja, ik offer wel weer een stukje van mijn inkomen op voor de 'goede' zaak want de reiziger wordt vast weer eens genaaid door de idioterie van FNV. :/
Daarom meld ik het hier al vast :)

Er waren wel wat aanwijzingen:
https://www.hartvannederl...igt-loonstakingen-prorail

[ Voor 14% gewijzigd door ArcticWolf op 06-11-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:08
Aangezien alle andere bonden gewoon akkoord zijn met het eindbod van ProRail verliest FNV toch echt al z'n laatste geloofwaardigheid met die achterlijke eisen van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:53
Ook op de ProRail site een pop-up mededeling over de uitkomst van de onderhandelingen. Overigens voor mij de eerste keer dat ik een bericht op die manier onder de aandacht gebracht zie worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:13
Telkens ik naar Japan trek krijg ik van zovele mensen te horen dat ze veel goede dingen horen over dat land, dat het OV er zo netjes georganiseerd is en de treinen altijd op tijd rijden. Van dat laatste zeg ik altijd dat dat niet helemaal klopt, en de volgende keer dat iemand zoiets zegt, krijgen ze er direct een mooi bewijs bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fnV6j1NYPYvidZM7TYzX2gameU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQD9xZl0A0uX2R9RBdNfpDX2.jpg?f=fotoalbum_large

Toegegeven, de restanten van een typhoon waren toen net over het land gegaan, en heb nu dus geleerd hoe JR zulke grote vertragingen oplost: men schaft gewoon treinen af. En dan reis je op een JR Pass met reeds een reservatie op zo een afgeschafte trein, zorgt die reservatie ervoor dat je niet snel even aan een ticketmachine een nieuwe reservatie kunt maken. Heb je 2 keuzes: ofwel schuif je aan bij die enorm lange rij wachtende mensen, naar schatting minimaal 2u en waarschijnlijk meer dan 3u in de rij staan. Of je zoekt een ticket automaat en betaald voor de reis.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Extraxyz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:12:
Aangezien alle andere bonden gewoon akkoord zijn met het eindbod van ProRail verliest FNV toch echt al z'n laatste geloofwaardigheid met die achterlijke eisen van ze.
De bond doet "gewoon" wat zijn achterban wil:

"De uitkomst van de stemming door onze leden was duidelijk! Een ruime meerderheid (>70%) was
tegen de uitkomst van het resultaat en heeft dit verworpen."

https://www.fnv.nl/getmed.../Ultimatum-ProRail-BV.pdf
Wally2002 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 01:51:
[...]

Ook op de ProRail site een pop-up mededeling over de uitkomst van de onderhandelingen. Overigens voor mij de eerste keer dat ik een bericht op die manier onder de aandacht gebracht zie worden.
Op zo'n manier een conflict uitspelen via een publieke website vind ik erg bijzonder.
Persoonlijk vind ik dat niet de manier, maar blijkbaar vind Prorail dat nodig om een wit voetje te halen bij het publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:08:
[...]

"De uitkomst van de stemming door onze leden was duidelijk! Een ruime meerderheid (>70%) was

[...]

Op zo'n manier een conflict uitspelen via een publieke website vind ik erg bijzonder.
Persoonlijk vind ik dat niet de manier, maar blijkbaar vind Prorail dat nodig om een wit voetje te halen bij het publiek.
Het grootste probleem is dat de CNV en VHS al 2 maal voor het CAO voorstel hebben gestemd. En de eerste keer was het percentage van de FNV wat tegenstemde ook lager... dus ja, de FNV loopt ook te stoken op dit moment.

Het valt niet echt uit te leggen aan het publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Ik pak alvast de popcorn uit de kast om te genieten van alle posts voor vandaag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ArcticWolf schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:18:
Wilde dit toch even mededelen:
Vanaf morgenochtend begint FNV met publieksvriendelijke acties binnen ProRail, vanaf 12 november kan men wel echt rekenen op geen rijdende treinen (hou daar dus rekening mee).

Ik weet niet echt wat ik erop moet zeggen, behalve dat ik het erg klote vind voor alles en iedereen. Er is al maanden een enorme strijd gaande tussen werkgever, werknemers en vakbond waar nu de reizigers de dupe van gaan worden. Ik hoop dat het snel opgelost gaat worden.

persoonlijk vind ik de komende acties buitenproportioneel gezien de looptijd van de CAO, maar de FNV vind blijkbaar van niet. Enerzijds snap ik het punt, anderzijds vind ik dit niet de oplossing, maar het is wel het recht van de bond om dit te doen.
Geen goed woord voor over. Dat jij een probleem met je werkgever hebt: Jouw probleem, maak het niet de mijne. Ik heb als treinreiziger gewoon van A naar B te komen en dat heb je uit te voeren.

Staken in OV is echt not-done en drammerig irritant gedrag.
Zoals altijd: Korte termijn, visie ontbreekt bij regeringen. Infrastructuur is het belangrijkste onder onze samenleving. Fysiek en digitaal mensen met elkaar verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snow_King schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:47:

[...]

Zoals altijd: Korte termijn, visie ontbreekt bij regeringen. Infrastructuur is het belangrijkste onder onze samenleving. Fysiek en digitaal mensen met elkaar verbinden.
4 jaar geleden zeiden we al dat de BuCa van de Lelylijn flinterdun was en dan neemt de politiek ook nog eens (bewust?) verkeerde uitgangspunten... dat was gedoemd te mislukken.

Aangezien iedereen dit bij ProRail al had aan zien komen, kon ik geen weddenschap afsluiten O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ArcticWolf schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:08:
[...]

4 jaar geleden zeiden we al dat de BuCa van de Lelylijn flinterdun was en dan neemt de politiek ook nog eens (bewust?) verkeerde uitgangspunten... dat was gedoemd te mislukken.

Aangezien iedereen dit bij ProRail al had aan zien komen, kon ik geen weddenschap afsluiten O-)
Met OV is een BuCa niet altijd nodig. Wel een visie, lef en durf. Zoals ik al vaker schreef: Dit is iets voor de aankomende 50~100 jaar.

Als meneer Lely niet een dergelijke visie had gehad was de hele Flevopolder er nooit gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-10 21:58

Qu3st

[...]

ProRail is ook intern enorm aan het "stoken" onder de medewerkers door passief agressieve artikelen te plaatsen.
ArcticWolf schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:27:
[...]

Het grootste probleem is dat de CNV en VHS al 2 maal voor het CAO voorstel hebben gestemd. En de eerste keer was het percentage van de FNV wat tegenstemde ook lager... dus ja, de FNV loopt ook te stoken op dit moment.

Het valt niet echt uit te leggen aan het publiek.
Hoezo valt het niet uit te leggen? Eerste bod was al niet goed, ver onder inflatie, maar ook niet gesproken over andere voorwaarden die FNV neer had gelegd in de voorstellenbrief. Prima uit te leggen en dat je er niet blij mee bent snap ik, en is helemaal prima. Maar snap dat een staking niet zo 123 is neergezet, van oh doen we even. Nee dit proces is al enkele maanden bezig zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qu3st schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:37:
[...]

ProRail is ook intern enorm aan het "stoken" onder de medewerkers door passief agressieve artikelen te plaatsen.

[...]

Hoezo valt het niet uit te leggen? Eerste bod was al niet goed, ver onder inflatie, maar ook niet gesproken over andere voorwaarden die FNV neer had gelegd in de voorstellenbrief. Prima uit te leggen en dat je er niet blij mee bent snap ik, en is helemaal prima. Maar snap dat een staking niet zo 123 is neergezet, van oh doen we even. Nee dit proces is al enkele maanden bezig zoals het hoort.
Ja en wat wil je hier nu mee bereiken dan? We moeten al 500 miljoen euro besparen op onderhoud, verder liggen al er meerdere projecten on-hold omdat er geen geld is. Het ministerie heeft aangegeven dat we niet meer krijgen dan wat er nu ligt.

Dus dan maar 500ftes eruit? Nee dat is een fijn vooruitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snow_King schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:18:
[...]

Met OV is een BuCa niet altijd nodig. Wel een visie, lef en durf. Zoals ik al vaker schreef: Dit is iets voor de aankomende 50~100 jaar.

Als meneer Lely niet een dergelijke visie had gehad was de hele Flevopolder er nooit gekomen.
Prima om een visie te hebben maar deze visie is opgeblazen, was deze lijn als een simpele regionale verbinding gepresenteerd had die nog kans gehad. Nu is er een heel TEN-T spektakel van gemaakt voor de bühne en heeft die 0 meerwaarde voor Nederland. Men vergeet even dat als de Lelylijn als TEN-T wordt gebouwd dat, dat impact heeft op de Flevolijn, de lijn Groningen - Duitsland, de HSL, Weesp - Schiphol etc...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• breadje
Nu ben ik absoluut geen fan van stakingen in het OV, maar ik wordt wel een beetje simpel van de redenatie van een hoop organisaties op dit moment. Er zijn totaal geen medewerkers te krijgen, er is gigantische krapte op de markt. Als we nu een werkelijke vrije markt waren zouden de lonen dus moeten stijgen (als er ergens een tekort aan is, moet je er tenslotte meer voor betalen). We schieten echter direct in de kramp, want... doe nou maar normaal en, 'dat kunnen we niet betalen'
Ondertussen worden de rijken steeds rijker, de grote bedrijven maken compleet achterlijke winsten omdat wij ze niet durven te belasten. Met andere woorden, de gewone medewerkers moeten kromliggen omdat de allerrijkste (en aandeelhouders) geen belasting willen betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Snow_King schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:47:
Tientallen miljoenen uitgeven aan een rapport waarvan je vooraf al weet dat het onderin de la gaat is ook zonde van het geld en schaarse FTE's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Wil iemand van de voorstanderders van stakingen bij ProRail eens toelichten waar dit hem in zit? Ik begrijp het niet en zou het wel willen snappen.

De inflatie in Nederland is afgelopen paar maanden rond de 3,5%, daarvoor lager. ProRail heeft op een rij gezet hoe het huidige bod van ProRail en het ultimatum van FNV zich tot elkaar verhouden. En ja ik snap dat dit eenzijdig vanuit ProRail is opgesteld, maar de percentages die genoemd worden lijken me vrij feitelijk. Vertel vooral waar dat niet zo is.

Uit de tabel onderaan pagina 3 begrijp ik dat binnen het huidige bod van ProRail de lonen voor de hogere schalen met minimaal 4,2% stijgen. Voor de overige schalen met minimaal 6%, vaak met een hoger percentage. Dit naast een eenmalige uiterking + structurele verhoging van toeslagen van 6%. Ik weet niet in welke salarisschaal de medewerkers op de verkeersleidingsposten vallen, maar dit betekent toch hoe dan ook een verhoging hoger dan de inflatie. Wordt dat nu als te laag gezien?
breadje schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:12:
Nu ben ik absoluut geen fan van stakingen in het OV, maar ik wordt wel een beetje simpel van de redenatie van een hoop organisaties op dit moment. Er zijn totaal geen medewerkers te krijgen, er is gigantische krapte op de markt. Als we nu een werkelijke vrije markt waren zouden de lonen dus moeten stijgen (als er ergens een tekort aan is, moet je er tenslotte meer voor betalen). We schieten echter direct in de kramp, want... doe nou maar normaal en, 'dat kunnen we niet betalen'
[..]
Deze kun je natuurlijk ook omdraaien: als je de salarissen nou eens helemaal niet zou verhogen, gaan er vanzelf mensen weg en heeft ProRail een groot probleem. Dat gaat de directie zich natuurlijk niet laten gebeuren, dus gaan de lonen vanzelf omhoog. Vraag en aanbod.

Een paar jaar terug vielen er regelmatig treinen uit doordat er onvoldoende personeel was bij verkeersleidingsposten. Ondertussen zie ik dit niet meer gebeuren en lijkt dat probleem dus minder / opgelost (zie ook hier). Bij de treinen van Arriva en ook bij vele streekbussen zie ik nog wel dagelijks uitval. Blijkbaar zitten de arbeidsvoorwaarden van ProRail binnen de vraag-en-aanbod-dynamiek momenteel aan de betere kant.
breadje schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:12:
[..]
Ondertussen worden de rijken steeds rijker, de grote bedrijven maken compleet achterlijke winsten omdat wij ze niet durven te belasten.
Er is heel veel mis met het niet belasten van grote bedrijven en allerlei bijbehorende belastingconstructies. Ik zou erg graag zien dat dat aangepakt wordt. Loonsverhogingen ver boven de inflatie lossen dit echter totaal niet op en zullen alleen maar resulteren in meer inflatie voor alle Nederlands. En zelfs als specifiek de ProRail-medewerker er dan op korte termijn extra mee op vooruit zou gaan, besef dan dat alle andere werknemers er juist relatief op achteruit gaan. De grote bedrijven hebben er geen last van, die vinden wel een belastingconstructie, bezuinigingsronde of, als de lonen te hoog worden, een ander land.

En als je nu bij een groot commercieel bedrijf werkt dat ieder jaar een miljard winst maakt snap ik best dat je in deze tijden gaat staken om meer winst naar werknemers dan naar aandeelhouders te verplaatsen. Bij ProRail en de hele OV-sector is het toch wel wat anders: er wordt geen winst gemaakt of uitgekeerd. Veel bedrijven in deze sector maken momenteel grote verliezen en het product wordt tegelijkertijd steeds duurder en onaantrekkelijker. Als je niet uitkijkt is de hele sector straks niet meer relevant. Het belang van de werknemers zou mijns inzien moeten liggen bij zorgen dat je over 10 jaar ook nog de goedbetaalde en zekere baan hebt, niet op korte termijn betere arbeidsvoorwaarden dan de inflatie. Dit mis ik in de houding van FNV echt volledig.
Qu3st schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:37:
[...]

[..]
Op interne ProRail-artikelen heb ik geen zicht. Wat ik wel zie is dat FNV zelf helemaal niet vies is van een beetje stoken. Zie de pagina over het eindbod van ProRail waarop gestemd mocht worden door de leden. Zoals ze zelf al zeggen daar: dit wordt niet neutraal voorgelegd aan de leden, maar voorzien van een duidelijk stemadvies richting stakingen.
[...]

[..]
Deden ze dat altijd maar. Bij de vorige NS-CAO had de meerderheid van de leden voor een akkoord gestemd en besloot FNV toch dat er gestaakt moest worden. En dit ondanks dat vooraf was gesteld dat "50%+1 stem voldoende zou zijn.
[..]
Nu draai je het wel om toch? Het is naar het publieke domein gehaald doordat FNV mij als reiziger gaat gebruiken als wapen voor een conflict tussen medewerker en werkgever. Of zoals FNV dit zelf op 14 oktober verwoord heeft: En ja, van staken op de Inktpot heeft ProRail geen last, want dat vertaalt zich niet in punctualiteit voor de reiziger of in een boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-10 21:58

Qu3st

Waarom ga ik ook er weer op in.

[ Voor 91% gewijzigd door Qu3st op 07-11-2024 12:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breadje
Ik denk dat we hier niet het moeten hebben over de lonen in verhouding met de inflatie en zo. Daar zijn vast betere topics voor. Het is echter niet zo dat ik minder salaris zou moeten accepteren omdat anders de inflatie omhoog gaat. Sterker, door de bank genomen lopen in Nederland de lonen nog achter op de inflatie van de afgelopen 4 jaar. Hoe dat in specifieke functies zit durf ik overigens niet te zeggen.
Deze kun je natuurlijk ook omdraaien: als je de salarissen nou eens helemaal niet zou verhogen, gaan er vanzelf mensen weg en heeft ProRail een groot probleem. Dat gaat de directie zich natuurlijk niet laten gebeuren, dus gaan de lonen vanzelf omhoog. Vraag en aanbod.
Ja, zo werkt dat in een vrije sector, bij de overheid echter niet. Dat is waarom die onderhandeling via de CAO lopen. Ik werk zelf niet in de spoorsector, maar wel voor de lagere overheden. Er wordt daar al jaren heel hard gepiept dat er geen projectleiders zijn, Maar nog steeds worden mensen standaard in schaal 10 of maximaal 11 ingeschaald als projectleider, terwijl ze in bij een ingenieursbureau netto een paar honderd euro extra overhouden (per maand!) en vaak nog een leasebak krijgen. Maar ja, de inschaling is nu eenmaal vastgesteld in de CAO dus iets anders bieden voor een goede werknemer kan niet. Gevolg is dat we voor een veelvoud aan wat het zou kosten mensen inhuren en er dus inderdaad minder geld over blijft om in de investering te steken. Je kan dus beter aan de voorkant het goed regelen zodat mensen blijven, dat is een stuk goedkoper uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Wasrek schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:06:
Nu draai je het wel om toch? Het is naar het publieke domein gehaald doordat FNV mij als reiziger gaat gebruiken als wapen voor een conflict tussen medewerker en werkgever. Of zoals FNV dit zelf op 14 oktober verwoord heeft: En ja, van staken op de Inktpot heeft ProRail geen last, want dat vertaalt zich niet in punctualiteit voor de reiziger of in een boete.
Waarom zou ik als algemene reiziger de prorailwebsite gaan lezen?
Als reizigers dit uberhaupt al lezen, want dat doet zeker 90% niet, want prorail is geen vervoerder.
Bovendien is een publieke eigen website gebruiken om loonconflicten uit te vechten nogal gekleurd, dat kan een NOS, RTL of AD prima uitzoeken, bevragen en commumiceren met z'n lezers.
Het boeit mijn moeder van 72 echt geen reet dat dit speelt, daar doet ze ook geen zaken mee, er is geen direct belang, wel indirect via vervoerder --> prorail.

Ik vind het juist veel kwalijker dat vervoerders hun klanten niet informeren dat dit staat te gebeuren, maar misschien gaat dat voor het weekend nog gebeuren, wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:40
*knip*Dit is niet de bedoeling

[ Voor 89% gewijzigd door Touchdomex op 07-11-2024 13:24 . Reden: Dit kan een stuk minder denigrerend verwoord worden. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
*knip* reactie op geknipte reactie

[ Voor 85% gewijzigd door Touchdomex op 07-11-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Zal er dan wel weer op neer komen dat de vervoerders alle dagen, muv misschien Kijfhoek, heel NL weer platleggen omdat alles met elkaar verweven is? Ik heb geen idee waar mijn ritten onder vallen dus de duidelijkheid voor de reizigers is er nog niet, behalve de dagen.

Maar goed, een brevet van onvermogen van FNV. Kan Prorail op basis van de andere akkoorden niet de CAO bindend laten verklaren? Is volgens mij wel vaker gebeurd in bepaalde sectoren.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bastien schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:36:
[...]

Zal er dan wel weer op neer komen dat de vervoerders alle dagen, muv misschien Kijfhoek, heel NL weer platleggen omdat alles met elkaar verweven is? Ik heb geen idee waar mijn ritten onder vallen dus de duidelijkheid voor de reizigers is er nog niet, behalve de dagen.

Maar goed, een brevet van onvermogen van FNV. Kan Prorail op basis van de andere akkoorden niet de CAO bindend laten verklaren? Is volgens mij wel vaker gebeurd in bepaalde sectoren.
Ja dat kan maar dat lost het probleem niet op naar mijn weten. De FNV heeft dan alsnog het recht om te staken.

Kijfhoek doet alleen goederenvervoer, dus vanaf woensdag gaan reizigers er last van krijgen.

Welke rit wil je duidelijkheid over? Dan check ik dat even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

ArcticWolf schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:44:
[...]

Welke rit wil je duidelijkheid over? Dan check ik dat even.
Enschede-Deventer/Apeldoorn. Zal wel Zwolle zijn? Of twee tegelijk maar dan staken ze toch tegelijk. Maar hopelijk legt NS niet het hele land telkens plat.

Maar er is toch ARI? En dan de bijsturing door AI. Ik zie kansen. :+

[ Voor 25% gewijzigd door Bastien op 07-11-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bastien schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:00:
[...]
Enschede-Deventer/Apeldoorn. Zal wel Zwolle zijn? Of twee tegelijk maar dan staken ze toch tegelijk. Maar hopelijk legt NS niet het hele land telkens plat.

Maar er is toch ARI? En dan de bijsturing door AI. Ik zie kansen. :+
Dat voorzie ik ook wel gebeuren uiteindelijk ja (dat laatste...)

Dat is post Zwolle idd alleen de IC's komen en gaan naar Amsterdam dus daar kan wel wat minder rijden op woensdag en vrijdag. Sprinters zullen wel blijven rijden.

Pagina: 1 ... 133 ... 163 Laatste