Wil iemand van de voorstanderders van stakingen bij ProRail eens toelichten waar dit hem in zit? Ik begrijp het niet en zou het wel willen snappen.
De
inflatie in Nederland is afgelopen paar maanden rond de 3,5%, daarvoor lager. ProRail heeft
op een rij gezet hoe het huidige bod van ProRail en het ultimatum van FNV zich tot elkaar verhouden. En ja ik snap dat dit eenzijdig vanuit ProRail is opgesteld, maar de percentages die genoemd worden lijken me vrij feitelijk. Vertel vooral waar dat niet zo is.
Uit de tabel onderaan pagina 3 begrijp ik dat binnen het huidige bod van ProRail de lonen voor de hogere schalen met minimaal 4,2% stijgen. Voor de overige schalen met minimaal 6%, vaak met een hoger percentage. Dit naast een eenmalige uiterking + structurele verhoging van toeslagen van 6%. Ik weet niet in welke salarisschaal de medewerkers op de verkeersleidingsposten vallen, maar dit betekent toch hoe dan ook een verhoging hoger dan de inflatie. Wordt dat nu als te laag gezien?
breadje schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:12:
Nu ben ik absoluut geen fan van stakingen in het OV, maar ik wordt wel een beetje simpel van de redenatie van een hoop organisaties op dit moment. Er zijn totaal geen medewerkers te krijgen, er is gigantische krapte op de markt. Als we nu een werkelijke vrije markt waren zouden de lonen dus moeten stijgen (als er ergens een tekort aan is, moet je er tenslotte meer voor betalen). We schieten echter direct in de kramp, want... doe nou maar normaal en, 'dat kunnen we niet betalen'
[..]
Deze kun je natuurlijk ook omdraaien: als je de salarissen nou eens helemaal niet zou verhogen, gaan er vanzelf mensen weg en heeft ProRail een groot probleem. Dat gaat de directie zich natuurlijk niet laten gebeuren, dus gaan de lonen vanzelf omhoog. Vraag en aanbod.
Een paar jaar terug vielen er regelmatig treinen uit doordat er onvoldoende personeel was bij verkeersleidingsposten. Ondertussen zie ik dit niet meer gebeuren en lijkt dat probleem dus minder / opgelost (zie ook
hier). Bij de treinen van Arriva en ook bij vele streekbussen zie ik nog wel dagelijks uitval. Blijkbaar zitten de arbeidsvoorwaarden van ProRail binnen de vraag-en-aanbod-dynamiek momenteel aan de betere kant.
Er is heel veel mis met het niet belasten van grote bedrijven en allerlei bijbehorende belastingconstructies. Ik zou erg graag zien dat dat aangepakt wordt. Loonsverhogingen ver boven de inflatie lossen dit echter totaal niet op en zullen alleen maar
resulteren in meer inflatie voor alle Nederlands. En zelfs als specifiek de ProRail-medewerker er dan op korte termijn extra mee op vooruit zou gaan, besef dan dat alle andere werknemers er juist relatief op achteruit gaan. De grote bedrijven hebben er geen last van, die vinden wel een belastingconstructie, bezuinigingsronde of, als de lonen te hoog worden, een ander land.
En als je nu bij een groot commercieel bedrijf werkt dat ieder jaar een miljard winst maakt snap ik best dat je in deze tijden gaat staken om meer winst naar werknemers dan naar aandeelhouders te verplaatsen. Bij ProRail en de hele OV-sector is het toch wel wat anders: er wordt geen winst gemaakt of uitgekeerd. Veel bedrijven in deze sector maken momenteel grote verliezen en het product wordt tegelijkertijd steeds duurder en onaantrekkelijker. Als je niet uitkijkt is de hele sector straks niet meer relevant. Het belang van de werknemers zou mijns inzien moeten liggen bij zorgen dat je over 10 jaar ook nog de goedbetaalde en zekere baan hebt, niet op korte termijn betere arbeidsvoorwaarden dan de inflatie. Dit mis ik in de houding van FNV echt volledig.
Op interne ProRail-artikelen heb ik geen zicht. Wat ik wel zie is dat FNV zelf helemaal niet vies is van een beetje stoken. Zie
de pagina over het eindbod van ProRail waarop gestemd mocht worden door de leden. Zoals ze zelf al zeggen daar: dit wordt niet neutraal voorgelegd aan de leden, maar voorzien van een duidelijk stemadvies richting stakingen.
Deden ze dat altijd maar. Bij de vorige NS-CAO had de
meerderheid van de leden voor een akkoord gestemd en besloot FNV toch dat er gestaakt moest worden. En dit ondanks dat vooraf was gesteld dat "50%+1 stem
voldoende zou zijn.
ed1703 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:08:
[..]
Op zo'n manier een conflict uitspelen via een publieke website vind ik erg bijzonder.
Persoonlijk vind ik dat niet de manier, maar blijkbaar vind Prorail dat nodig om een wit voetje te halen bij het publiek.
Nu draai je het wel om toch? Het is naar het publieke domein gehaald doordat FNV mij als reiziger gaat gebruiken als wapen voor een conflict tussen medewerker en werkgever. Of zoals FNV dit zelf op
14 oktober verwoord heeft:
En ja, van staken op de Inktpot heeft ProRail geen last, want dat vertaalt zich niet in punctualiteit voor de reiziger of in een boete.