Sprekende over betrouwbaarheid/vertraging... Begin januari zag ik een collega die alle ritten die hij reed bijhield via
https://treinposities.nl/. Dat leek mij ook wel grappig om een keer een jaartje bij te houden, dus vanaf 10 januari ben ik dat ook gaan doen. In het kader van de discussie over betrouwbaarheid is het misschien leuk om de tussenstand na een half jaar te posten.
Wel de nodige disclaimers over deze cijfers:
- n = 1
- Ritten die uitgevallen zijn tellen niet mee.
- Ritten die niet voor reizigers zijn tellen niet mee
- De metingen zijn... niet helemaal betrouwbaar, zie ook de uitleg onderaan.
Eerst maar even beginnen met de cijfers zelf:
Volgens treinposities heb ik 327 reizigersritten gereden en 21476 km afgelegd in het afgelopen half jaar, en heb daar 10 dagen, 15 uur en 32 min over gedaan.
De totale vertraging van alle ritten bij elkaar opgeteld was 8 uur en 0 min.
En om maar bij vertraging te blijven, volgens treinposities waren dit de statistieken, maar lees ook even de uitleg onderaan over waarom deze cijfers een verkeerd beeld geven.
- 66,1% of 216 ritten waren zonder vertraging
- 10,1% of 33 ritten hadden 1* minuut vertraging
- 5,8% of 19 ritten hadden 2* minuten vertraging
- 3,4% of 11 ritten hadden 3* minuten vertraging
- 4,9% of 16 ritten hadden 4* minuten vertraging
- 1,2% of 4 ritten hadden 5* minuten vertraging
- 7,6% of 25 ritten hadden 6* t/m 14* minuten vertraging
- 0,9% of 3 ritten hadden 15* t/m 29* minuten vertraging
- 0% of 0 ritten hadden een vertraging van 30 minuten of meer
* Geen vertraging betekent een verschil van minder dan 30 seconden ten opzichte van de aankomsttijd afgerond naar beneden in hele minuten. Bij 1 minuut ligt de gemeten vertraging dus tussen de 30 seconden en 1 minuut 30 seconden, bij 2 minuten tussen de 1 minuut 30 en 2 minuten en 30 seconden, enz.
Bij een geplande aankomsttijd die 30 seconden of meer na de gehele minuut ligt (en ja, dat komt regelmatig voor) is volgens de reisinformatie geen sprake van een aankomst zonder vertraging, ondanks dat het zo gepland is. Zie ook de verdere uitleg verder hieronder.
Voor de liefhebbers van materieeltypes houdt treinposities ook nog bij hoeveel procent van de treinritten in een bepaald materieeltype wordt afgelegd.
Voor mij was dit:
- Traxx met ICR rijtuigen: 27,8% met 91 ritten
- ICNG: 18,7% met 59 ritten
- SNG: 16,8% met 55 ritten
- VIRM: 15,6% met 51 ritten
- ICM: 9,8% met 32 ritten
- SLT: 7,3% met 24 ritten
- DDZ: 4,0% met 13 ritten
FLIRT komt niet in dat lijstje voor, aangezien ik geen bekendheid op de FLIRT heb.
Ook al vind ik het leuk om zo een keer een jaartje het bij te houden, zoals ik al zei geven deze cijfers geen goed beeld door de manier waarop ze berekend worden. Ze geven namelijk
mijn punctualiteit aan, niet die van de trein zelf.
De cijfers worden berekend door aankomstpunctualiteit te meten van de stations waar ik uitstap. Natuurlijk is dat voor een individueel persoon die graag hun eigen punctualiteit wil meten perfect, maar het zegt dus niets over hoe punctueel de treinen zijn die ik rijd.
Daarnaast kloppen de gemeten vertragingen vaak niet. Er zijn een behoorlijk aantal ritten die wel degelijk punctueel waren, maar als +1 of in een aantal gevallen zelfs +2 in de statistieken staan door de manier waarop die gemeten worden. Of andersom: een rit die te boek staat als zijnde zonder vertraging, maar waarbij er tussen het laatste meetpunt en de aankomst toch alsnog vertraging is ontstaan.
Hier is een logische verklaring voor: de locatie van de meetpunten waarop de punctualiteit gemeten worden en de manier waarop de vertraging wordt vastgesteld.
Bijvoorbeeld het laatste meetpunt voor Amsterdam Centraal is bij de Singelgrachtbrug. Dat meetpunt ligt een stukje na de brug zelf.
De doorkomsttijd voor bijvoorbeeld de ICD is daar vaak in de tweede helft van de minuut (dus in de seconde 30-60). Echter de meetpunten kennen de doorkomsttijden in seconden niet en kennen automatisch +1 toe op het moment dat een trein meer dan 30 seconden na de hele minuut over het meetpunt heen rijdt.
In een aantal gevallen worden daar automatische correcties in de reisinformatie op toegepast na binnenkomst op Amsterdam Centraal, maar in veel gevallen ook niet. Ik heb nog niet kunnen ontdekken waarom dat de ene keer wel correct gebeurd en de andere keer niet.
Andere extremen zijn ritten waarbij er gedurende de rit vertraging is ontstaan, maar dat deze er weer volledig uitgereden is op het moment dat ik uitstapte. Voor de statistieken is die rit volledig punctueel, maar voor de reizigers in die trein was dat zeker niet het geval. In heel veel gevallen gaat het dan om hooguit enkele minuten vertraging, maar het meest extreme voorbeeld daarvan was
rit 3263 op 2 april.
Ik heb die rit gereden van Rotterdam Centraal naar Utrecht Centraal. Daarbij kreeg ik een 'Technische Stoptonend Sein-passage' bij Delft Campus: het sein viel voor mijn neus op rood, waardoor ik niet meer kon stoppen en het rode sein passeerde.
Ook al was het meteen duidelijk dat dit niet mijn schuld was en dat ik correct had gehandeld, een STS in welke vorm dan ook wordt door mijn werkgever gezien als een mogelijk schokkende gebeurtenis. Dit betekent over het algemeen dat je niet verder mag rijden, tot je met de zgn 'wachtdienst' hebt gesproken. Dit is een teammanager die 24 uur per dag stand-by staat voor eerste opvang bij schokkende gebeurtenissen.
In dit geval mocht ik verder rijden tot Den Haag HS (zodat ik in ieder geval uit de weg was bij Delft), waar ik moest wachten tot ik met die teammanager had gesproken. Nadat hij had geconstateerd dat het verder gewoon goed met mij ging, mocht ik weer verder rijden, maar was de vertraging dus al opgelopen naar 10 minuten.
Dankzij de medewerking van de treindienstleiding en de conducteur lukte het dus vervolgens om bij Utrecht Centraal die vertraging weer volledig ingelopen te hebben, waar ik de trein over kon dragen aan een collega.
Dan nog wat andere extremen: de rit met de meeste vertraging was
rit 1056 op 29 maart met 24 minuten vertraging. De reden daarvan was simpel: er stond een trein stuk op de HSL, dus ik mocht omrijden tussen Schiphol en Rotterdam Centraal.
Een andere rit met veel vertraging was
rit 1033 op 8 maart.
Op die dag waren er werkzaamheden rondom Schiphol, en
was ProRail vergeten dat er ook nog ontroest moest worden.
Ik reed deze trein precies op het hoogtepunt van deze problemen: er was officieel
geen treinverkeer van en naar Schiphol Airport op dat tijdstip.
Ik was dus eigenlijk al verbaasd dat mijn rit gewoon doorging, maar prima, als die trein rijdt, dan rij ik 'm uiteraard.
Eerst moesten we bij vertrek uit Rotterdam Centraal wachten op de binnenkomst van de IC uit Brussel. Die werd opgeheven vanaf Rotterdam Centraal vanwege dezelfde verstoring, dus wij moesten de overstappers meenemen.
Aangezien er dus geen andere treinen naar Schiphol reden was het daardoor al gezellig druk in de trein.
We zijn zonder problemen over de HSL naar Hoofddorp gereden, waar we vervolgens moesten wachten. Blijkbaar was er vanaf Hoofddorp tot aan Amsterdam Zuid/Amsterdam Lelylaan (afhankelijk van welke richting je op ging) exact één spoor beschikbaar. We moesten dus wachten tot de treinen uit de tegenovergestelde richting allemaal gepasseerd waren, waarna we eindelijk naar het perron konden rijden.
Daar aangekomen zagen we waarom het zolang had geduurd: het hele perron stond overvol met mensen. Wij waren de eerste trein in lange tijd die naar Amsterdam Centraal ging en na ons zou er ook weer een uur geen trein die kant op rijden.
Het duurde uiteindelijk 7 minuten voor we de deuren eindelijk dicht kregen met een overvolle trein en Japanse toestanden waarbij we geprobeerd hebben om zoveel mogelijk mensen mee te nemen, maar nog veel meer mensen helaas achter moesten laten op het perron.
Uiteindelijk kwamen we dus met 21 minuten vertraging op Amsterdam Centraal aan.
En dan de laatste extreme en de enige rit waarbij ik de rit zelf heb moeten afbreken:
rit 943 op 17 januari strandde even na Breda bij Zevenbergsche Hoek-aansluiting (bij de 'oprit' naar de HSL toe) vanwege een defect aan de zgn BTM, de Balise Transmission Module. Hierdoor kon de data van de balises niet goed uitgelezen worden en kon ik dus niet verder rijden. Ik heb geprobeerd om deze te resetten, maar helaas hielp dat niet en was ik genoodzaakt om terug te keren naar Breda.
Mochten jullie het interessant vinden, dan zal ik aan het einde van het jaar ook nog even de uiteindelijke cijfers na een heel jaar posten.
[
Voor 6% gewijzigd door
EDIT op 29-06-2024 17:13
]