Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 121 ... 170 Laatste
Acties:
Maasluip schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:16:
[...]

Dat is wat ik met kapotrekenen bedoel. Ombouwen? Dat is het domste wat je kunt doen. Je moet gewoon materieel bestellen dat zowel 1,5kV als 3kV aan kan. Hoeveel stellen heeft NS sinds 1990 besteld?
178 VIRM, 127 SLT, 58 FLIRT, 50 mDDM, 208 SNG, 109 ICNG, 730 stellen totaal. Jje maakt me niet wijs dat het per stel 2 miljoen kost om die als 1,5/3kV materieel te bestellen. Dat is de helft van wat een stel gewoon kost.
Ja en op 8 stellen na allemaal niet geschikt voor 3kV... geen idee 3kV in de DDNG uitvraag zit (ik denk van niet :+ ).

Maar geen idee waar NS op speelt... kan dat ook niet achterhalen.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:33
Tja, dan maar bij de volgende concessie HRN als eis materiaal dat voor 3kV geschikt is opnemen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:56:
[...]

Ja en op 8 stellen na allemaal niet geschikt voor 3kV... geen idee 3kV in de DDNG uitvraag zit (ik denk van niet :+ ).
Ik bedoel dus: bij de bestelling had je die met 1,5kV en 3kV moeten bestellen. Dat kost nooit 2 miljoen per stel extra. Een beetje extra isolatie kost niet zoveel, of zou een BR 425 zoveel duurder zijn dan een SLT?
En dat had je moeten doen omdat Prorail dat had moeten verordonneren.

Signatures zijn voor boomers.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:05
Alle treinen die NS sinds 2012 (meen ik) heeft besteld zijn 'voorbereid' op 3kV of hebben een 3kV optie, inclusief DDNG.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 07-07-2024 16:11 ]

Maasluip schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:03:
[...]

Ik bedoel dus: bij de bestelling had je die met 1,5kV en 3kV moeten bestellen. Dat kost nooit 2 miljoen per stel extra. Een beetje extra isolatie kost niet zoveel, of zou een BR 425 zoveel duurder zijn dan een SLT?
En dat had je moeten doen omdat Prorail dat had moeten verordonneren.
Nee dat had de staatssecretaris moeten doen, zij heeft de 3kV optie afgewezen dan houdt het verder op bij ProRail.
Nogmaals, wij kunnen dat niet afdwingen. We kunnen hooguit de suggestie wekken dat het een goed idee is.

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 07-07-2024 17:40 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:33
Maasluip schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:44:
[...]

Zo kan ik me bijvoorbeeld niet aan de indruk onttrekken dat de isolatoren van de bovenleiding in Nederland hetzelfde zijn als die in België.
Kijk voor de grap eens naar de bovenleiding tussen de spanningssluis in Maastricht en Visé. (op het oog) precies dezelfde constructie als de 1500V-bovenleiding.

In een van de rapportages over de keuze voor 3kV staat ook dat vrijwel alle isolatoren in NL al voor 3kV geschikt zijn. Er hoeft dan ook weinig aan de bovenleidingen zelf te gebeuren.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:36
Vóór de ombouw van de Hofpleinlijn heeft de RET korte tijd met 10 aangepaste metrostellen gereden. Die waren gebouwd voor 750V en reden tijdelijk onder de standaard 1500V bovenleiding. Dat doet vermoeden dan het ombouwen van een treinstel an sich niet zo heel erg duur zou zijn.

Spel en typfouten voorbehouden

FredvZ schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:57:
Vóór de ombouw van de Hofpleinlijn heeft de RET korte tijd met 10 aangepaste metrostellen gereden. Die waren gebouwd voor 750V en reden tijdelijk onder de standaard 1500V bovenleiding. Dat doet vermoeden dan het ombouwen van een treinstel an sich niet zo heel erg duur zou zijn.
Wat @Maasluip zei, 730 treinstellen ombouwen voor 1,5 miljard = ca. 2 miljoen euro per stuk... persoonlijk zie ik de investering ook niet echt als een probleem, maar NS blijkbaar wel.
En 2 miljoen is incl. nieuwe apparatuur en downtime (out of service).

Nogmaals x2: ik weet niet waarom NS zo'n zware veto erin heeft gegooid, waarschijnlijk zullen we het nooit weten.

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08:29
Ik heb het idee dat NS koudwatervrees heeft, wanneer het niet noodzakelijk hoeft en de KPI's niet verbetert dan doen we het niet. Alles wat je extra doet, kan voor ophef, mindere betrouwbaarheid van materieel veroorzaken, etc.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:39

franssie

Save the albatross

Ach ja, Schiphol bouwt 8 nieuwe gates (perrons zonder spoor) voor 1,4 miljard euro. En daar schijnt wel een business case voor te zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• handoff
Schiphol zorgt ervoor dat je vakantie door kan gaan, NS zorgt ervoor dat je te laat op je werk komt. Daar zit het verschil in beleving van de gewone man. Dus kan Schiphol zich meer permitteren. Niet dat dit de doorslaggevende reden is.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:38
handoff schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:45:
Schiphol zorgt ervoor dat je vakantie door kan gaan, NS zorgt ervoor dat je te laat op je werk komt. Daar zit het verschil in beleving van de gewone man. Dus kan Schiphol zich meer permitteren. Niet dat dit de doorslaggevende reden is.
Schiphol kan gewoon doordraaien tijdens de bouw van de nieuwe terminal en zijn meer incidentele reizigers waardoor de ervaren overlast veel minder is, terwijl die hele upgrade naar 3 kV voor best flinke overlast zal zorgen voor mensen die (bijna) dagelijks met de trein reizen. En dan moeten de voordelen echt gigantisch zijn en voor de reiziger voelbaar zijn, ik zit als reiziger niet te wachten op weken/maanden(/jaren?) lang overlast (meer overstappen, vervangend vervoer, omreizen, meer storingsgevoeligheid gedurende de ombouwperiode) voor een of ander theoretisch voordeel waar ik niets van ga merken.
Transportman schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:05:
[...]

Schiphol kan gewoon doordraaien tijdens de bouw van de nieuwe terminal en zijn meer incidentele reizigers waardoor de ervaren overlast veel minder is, terwijl die hele upgrade naar 3 kV voor best flinke overlast zal zorgen voor mensen die (bijna) dagelijks met de trein reizen. En dan moeten de voordelen echt gigantisch zijn en voor de reiziger voelbaar zijn, ik zit als reiziger niet te wachten op weken/maanden(/jaren?) lang overlast (meer overstappen, vervangend vervoer, omreizen, meer storingsgevoeligheid gedurende de ombouwperiode) voor een of ander theoretisch voordeel waar ik niets van ga merken.
De 3kV ombouw zorgt helemaal niet voor zoveel overlast. Het idee is om de bestaande OSI's als spanningssluis te gaan gebruiken en dan meerdere onderstations op een baanvak over te nemen met onze mobiele onderstations. Dan de bestaande onderstations om te bouwen naar 3kV en wanneer dat klaar is om weer terug te schakelen naar de vaste onderstations.
Naar mijn weten hoeft enkel de gelijkrichter vervangen te worden. Je hebt dus hooguit een lange nacht "overlast" om van de vaste onderstations naar de mobiele over te schakelen en weer terug (en wat borden voor de spanningstransities te plaatsen).
Verder kan 3kV materieel gewoon onder 1500V rijden, zolang er maar met 50% tractie wordt gereden (doen de Belgen hier ook).

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 09-07-2024 07:42 ]

Verwijderd

handoff schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:45:
Wat ons de laatste jaren vooral opvalt, is dat het eigenlijk vooral "bal" is als je niet naar het werk hoeft. Natuurlijk heb je weleens werkzaamheden door de week, waardoor je niet of wat lastiger naar kantoor kan. Maar het is vooral feest als je eens een keer binnen NL op vakantie wil. Er is namelijk altijd ergens wel wat.

Vorige maand na lange tijd weer eens een lang weekendje gedaan. We wilden eigenlijk via Friesland reizen (met de bus over de afsluitdijk en dan met de trein verder), maar... dat ging niet door. Rond Leeuwarden reed er niets.

Over een kleine 2 weken weer een weekje weg, maar..... station Amersfoort is deze zomer "out of service".... gelukkig valt het qua vertraging wel mee en rijdt de trein eigenlijk gewoon een andere route.

Het zal grotendeels "domme pech" zijn, dat wij altijd precies iets willen gaan doen als ergens anders iemand besluit om de boel maar weer eens plat te gooien. Maar wij hebben ons "standaardgrapje" laatst zelfs uitgebreid voor de trein.

Brengt je van waar je niet bent, naar waar je niet moet zijn, maar niet op het moment dat jij dat wil. :)

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-01 15:13
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:53:
[...]
Wat ons de laatste jaren vooral opvalt, is dat het eigenlijk vooral "bal" is als je niet naar het werk hoeft. Natuurlijk heb je weleens werkzaamheden door de week, waardoor je niet of wat lastiger naar kantoor kan. Maar het is vooral feest als je eens een keer binnen NL op vakantie wil. Er is namelijk altijd ergens wel wat.
Ben ik het niet mee eens: juist de laatste jaren zie ik steeds meer werk overdag en doordeweeks uitgevoerd worden. Zo lag dit voorjaar Tilburg er twee weken uit voor een grootscheepse verbouwing en is nu Boxtel-Eindhoven bijna een hele week gestremd. Als ik zie wat ze rondom Tilburg hebben aangepakt was het die twee weken ook waard, volgens mij ligt daar nu zo'n beetje van Rijen tot Berkel-Enschot totaal nieuwe infrastructuur.

Verwijderd

Bacchus schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:17:
[...]

Ben ik het niet mee eens: juist de laatste jaren zie ik steeds meer werk overdag en doordeweeks uitgevoerd worden. Zo lag dit voorjaar Tilburg er twee weken uit voor een grootscheepse verbouwing en is nu Boxtel-Eindhoven bijna een hele week gestremd. Als ik zie wat ze rondom Tilburg hebben aangepakt was het die twee weken ook waard, volgens mij ligt daar nu zo'n beetje van Rijen tot Berkel-Enschot totaal nieuwe infrastructuur.
Ja, Noord Brabant. Daar wonen mijn ouders (in de buurt van Tilburg). We hebben inderdaad eerder dit jaar een bezoekje aan mijn ouders moeten cancellen en opnieuw moeten plannen. Die bus van Den Bosch naar Tilburg, daar begin ik niet meer aan. :)

Maar ik reis nog maar 1 keer per week naar kantoor. En als er "big drama" bekend is, dan blijf ik gewoon de hele week thuis. Daarom begint het bij ons nu extra op te vallen, dat het heel vaak feest is als we prive de trein pakken. Weekendjes weg en vakanties plan je meestal wel langer dan een paar weken vooraf, dus je weet vaak nog helemaal niet wat er qua werkzaamheden allemaal speelt op dat tijdstip. Familiebezoek is wat dat betreft makkelijker, dan plannen we wel om de werkzaamheden heen. En dan valt het dus op, dat we dat ook vaker dan eens moeten doen.

Ik denk ook wel, dat er tegenwoordig meer overdag en doordeweek wordt uitgevoerd. Maar... ik denk dat er niet minder gedaan wordt in de weekenden en de vakanties.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:41:
[...]

Dan de bestaande onderstations om te bouwen naar 3kV en wanneer dat klaar is om weer terug te schakelen naar de vaste onderstations.
Naar mijn weten hoeft enkel de gelijkrichter vervangen te worden.
Ik heb ooit gehoord dat je in de onderstations twee 1,5kV voedingen in serie kunt zetten om een 3kV voeding te maken. Maar misschien is dat een klok en klepel verhaal.

En dan is het inderdaad gewoon een olievlekverhaal. Elk nacht schakel je een paar onderstations over, je begint in Maastricht en gaat zo naar het noorden.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:26
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:30:
[...]
Ik denk ook wel, dat er tegenwoordig meer overdag en doordeweek wordt uitgevoerd. Maar... ik denk dat er niet minder gedaan wordt in de weekenden en de vakanties.
Het was inderdaad wel gebruikelijk dat werkzaamheden zoveel mogelijk 's nachts en in het weekend werden uitgevoerd. Niet alleen bij ProRail maar bv ook bij Rijkswaterstaat. Dit om de drukke dagen door de weeks zoveel mogelijk te ontzien en dus zo min mogelijk reizigers (c.q. automobilisten) te hinderen.

Dat is echter niet meer houdbaar voor de bouw/infrabedrijven. Ze komen moeilijk aan personeel, men wil niet alleen maar 's nachts en in het weekend werken. En er zit ook een kostenplaatje aan.
Daarom dat er meer overdag gebeurd.

Ik heb ook niet het idee dat het in weekenden en vakanties minder gedaan wordt qua spoorwerk, heeft er vermoedelijk mee te maken dat er genoeg achterstallig onderhoud is.

• EDIT
ProRail heeft een 'masterplan' online staan voor de periode 2026-2030, dus voor degenen die interesse hebben: https://www.prorail.nl/ni...uitdagende-omstandigheden

Heel veel infrastructuur moet in dit jaar en de komende jaren vernieuwd worden omdat het aan het einde van de levenscyclus zit. Dit gaat niet alleen om het spoor zelf, maar ook perrons, trappen, liften, etc.
Eerder was al in het nieuws dat dit komt door de wederopbouw na de tweede wereldoorlog. In de periode daarna zijn een heleboel lijnen herbouwd, wat tot gevolg heeft dat al die lijnen ook tegelijk weer aan het einde van de cyclus zitten.
En dan hebben we het nog niet eens over grote veranderingen als ERTMS.

[ Voor 8% gewijzigd door EDIT op 09-07-2024 11:48 ]

• Transportman
[...]

De 3kV ombouw zorgt helemaal niet voor zoveel overlast. Het idee is om de bestaande OSI's als spanningssluis te gaan gebruiken en dan meerdere onderstations op een baanvak over te nemen met onze mobiele onderstations. Dan de bestaande onderstations om te bouwen naar 3kV en wanneer dat klaar is om weer terug te schakelen naar de vaste onderstations.
Naar mijn weten hoeft enkel de gelijkrichter vervangen te worden. Je hebt dus hooguit een lange nacht "overlast" om van de vaste onderstations naar de mobiele over te schakelen en weer terug (en wat borden voor de spanningstransities te plaatsen).
Verder kan 3kV materieel gewoon onder 1500V rijden, zolang er maar met 50% tractie wordt gereden (doen de Belgen hier ook).
Bedankt voor de toelichting, dat valt dan nog mee.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:57
DB lekker bezig... :F
Nederlands elftal ernstig vertraagd: toch vliegtuig in plaats van reis met de trein

Oranje zou met de trein van Wolfsburg naar Dortmund reizen, maar die reis was zo ernstig vertraagd dat toch is besloten om per vliegtuig af te reizen. Oranje vliegt om dinsdagavond om 20.20 uur naar Dortmund.

De selectie van bondscoach Ronald Koeman zou met de trein om 16.00 uur arriveren in Dortmund. De trein waar aanvankelijk gebruik van zou worden gemaakt, reed niet door een stremming op het spoor.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:15
Waarom ze niet gewoon met de bus gaan is mij een raadsel. Het is 300 km.

• hoevenpe
Kalentum schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:50:
Waarom ze niet gewoon met de bus gaan is mij een raadsel. Het is 300 km.
Het zijn beide ICE stations op dezelfde lijn, de trein is in principe ideaal. Het Nederlands elftal heeft een voorbeeldrol, pakt alleen niet lekker uit zo...

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:15
hoevenpe schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:57:
[...]

Het zijn beide ICE stations op dezelfde lijn, de trein is in principe ideaal. Het Nederlands elftal heeft een voorbeeldrol, pakt alleen niet lekker uit zo...
Helemaal goed om de trein te pakken. Ze hadden ook nog de gewone IC kunnen pakken, 3 uur 11.

Ik bedoel eigenlijk, dat je dan in een vliegtuig gaat stappen voor iets dat je met een mooie luxe touringcar in 3 uurtjes ook wel redt.

• EDIT
Nieuwe tegenvaller voor de HSL: de snelheid op nog eens 5 andere viaducten wordt nu ook naar maximaal 80 km/u gezet.
Het treinverkeer op de HSL zal de komende periode meer hinder ondervinden van de problemen op tien viaducten in het Groene Hart. Er is besloten de snelheid op vijf viaducten te verlagen van 120 naar 80 kilometer per uur.
Hele nieuwsbericht via ProRail: https://www.prorail.nl/ni...lheidsverlaging-op-de-hsl

Reactie NS:
NS vindt het onacceptabel dat beheerder Infraspeed opnieuw een snelheidsverlaging moet instellen op de hogesnelheidslijn (HSL). De spoorlijn, ontworpen voor een topsnelheid van 300 kilometer per uur, kent op verschillende plekken lagere maximumsnelheden van slechts 120 kilometer per uur. Vanaf woensdag wordt de snelheid op vijf locaties verder verlaagd naar 80 kilometer per uur vanwege scheurtjes in de constructie die in 2022 werden ontdekt. De nieuwe situatie leidt tot meer vertragingen voor reizigers en gemiste overstappen. NS onderzoekt momenteel met ProRail of de dienstregeling hierop moet worden aangepast.
Hele nieuwsbericht: https://nieuws.ns.nl/ns-t...tische-hogesnelheidslijn/

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Duur boemelspoor zo. :+ Nog even zo doorgaan en buiten de hsl om reis je sneller.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-01 22:22
Kalentum schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:02:
[...]

Helemaal goed om de trein te pakken. Ze hadden ook nog de gewone IC kunnen pakken, 3 uur 11.

Ik bedoel eigenlijk, dat je dan in een vliegtuig gaat stappen voor iets dat je met een mooie luxe touringcar in 3 uurtjes ook wel redt.
Als er een trein uitvalt snap ik wel dat je niet in de andere trein stapt met de mogelijkheid dat die overvol is zonder zitplaats, lijkt me niet echt een rustige voorbereiding voor een halve finale. En wellicht is het vliegtuig de laatste optie en hadden ze die touringcar ook geprobeerd te regelen. Maar dan moet er wel een bus en chauffeur zo last-minute beschikbaar zijn.

• Bacchus
Yankovic schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:10:
[...]
En wellicht is het vliegtuig de laatste optie en hadden ze die touringcar ook geprobeerd te regelen. Maar dan moet er wel een bus en chauffeur zo last-minute beschikbaar zijn.
Want een vliegtuig met piloot heb je altijd klaarstaan? En tenzij ze zowel in Wolfsburg als Dortmund tegenover het station logeren, hebben ze inderdaad wel bus en chauffeur beschikbaar.
Bastien schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:07:
Duur boemelspoor zo. :+ Nog even zo doorgaan en buiten de hsl om reis je sneller.
Grootste probleem is en wat nu... de reparaties aan de kunstwerken zijn zo ingrijpend dat je het over een buitendienststelling van maanden hebt.
Het kan best zijn dat wanneer PHS Delft - Rotterdam af is (meen nog 2 jaar?) dat de HSL dan langdurig buitendienst gaat en dat iedereen weer moet omreizen.
Lastige is ook nog dat niet ProRail maar Infraspeed beheerder is van de lijn, dus juridisch en bouwtechnisch is het ook een en al getouwtrek }:O

• EDIT
Dit aanmodderen schiet gewoon niet op. Wat mij betreft gaat die zooi inderdaad vandaag nog buiten dienst om het gewoon goed te repareren. Kunnen ze ook meteen ERTMS upgraden naar de landelijke BL3 variant, de spanningssluizen aanpakken en net als op de zuidsectie de fasescheiding weghalen :P
Maar goed, dat is natuurlijk alleen maar wensdromen.

De viersporigheid bij Delft komt in augustus al volledig in dienst, de werkzaamheden bij Schiedam en Rotterdam zouden eind dit jaar afgerond moeten zijn.
Ik weet echter niet of er daarna nog verdere werkzaamheden zijn voor dat project die op de achtergrond zijn.
Overigens hoef je volgens mij ook niet per se via Den Haag. Stuur gewoon wat intercity's zonder stoppen via Gouda - Breukelen, ben je nog sneller ook in Amsterdam.

Verwijderd

Of verander gewoon de naam naar "LSL de Kunstwerkroute" en begin met het ontwerpen van een nieuwe HSL. De huidige lijkt eigenlijk alweer een beetje afgeschreven. Wel jammer, net nu we "echt" materieel schijnen te hebben wat geschikt zou zijn geweest voor HSL, na de "Italiaanse raspaardjes" en de ICR rijtuigen met Traxx.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2024 08:45 ]

• hoevenpe
Korting ipv toeslag, soort reizigers-risicopremie... :)

EDIT schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:12:
Dit aanmodderen schiet gewoon niet op. Wat mij betreft gaat die zooi inderdaad vandaag nog buiten dienst om het gewoon goed te repareren. Kunnen ze ook meteen ERTMS upgraden naar de landelijke BL3 variant, de spanningssluizen aanpakken en net als op de zuidsectie de fasescheiding weghalen :P
Maar goed, dat is natuurlijk alleen maar wensdromen.

De viersporigheid bij Delft komt in augustus al volledig in dienst, de werkzaamheden bij Schiedam en Rotterdam zouden eind dit jaar afgerond moeten zijn.
Ik weet echter niet of er daarna nog verdere werkzaamheden zijn voor dat project die op de achtergrond zijn.
Overigens hoef je volgens mij ook niet per se via Den Haag. Stuur gewoon wat intercity's zonder stoppen via Gouda - Breukelen, ben je nog sneller ook in Amsterdam.
De versie van ERTMS op de HSL kan naar mijn weten geen upgrade krijgen naar BL3 :X ik meen dat Siemens 600 miljoen euro vroeg om het systeem te vervangen, waarna de staatssecretaris glazig wegkeek :+

Nee het was echt een goed idee om RWS en Infraspeed de HSL te laten bouwen... maar goed, ProRail kan er soms ook wat van idd. Vind het alleen een beetje jammer dat wij nu constant negatief in nieuws komen om iets waar we helemaal niks aan konden doen.
Mogelijk pas in 2031 komt die lijn bij ons in beheer en ik had eigenlijk al gesuggereerd dat RWS dat ding lekker zelf mocht houden :P

• EDIT
Ja, met 'upgraden' bedoelde ik ook 'volledig vervangen'. Daar hebben ze toch mooi de tijd voor als het spul buiten dienst gaat :P

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-01 22:45
Rijd nu tussen Eindhoven en Maastricht in SNG materieel vermomd als Intercity. Vraag mij af of het voor langere tijd op maximum snelheid rijden voor meer slijtage zorgt van het onderstel en de elektronische componenten.

Als passagier voelt het alsof de SNG heel hard aan het hollen is om deze snelheid vast te houden, het gaat niet vanzelf zeg maar. Heb zelfs het idee dat SLT dit wat beter kan.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• EDIT
Waarom denk je dat de SNG hard aan het hollen is? De trein rijdt niet opeens sneller dan in de sprinterdienst, het is allemaal maximaal 140 km/u en SNG kan dat prima hebben, ook op lange afstanden. Ik heb regelmatig met SNG op lange afstanden op de maximale snelheid gereden (overbrengingsritten, toevallig gisteren tijdens het noodweer ook nog even van Rotterdam naar Arnhem met enkel een tussenstop op Maarn Goederen), maar ik herken dit totaal niet.
SLT heeft een zeer comfortabele loop, SNG is net wat sportiever afgeveerd. Wellicht dat je dat voelt?

Edit: ik bedenk me nu dat je wellicht de tijdelijke wijziging merkt die is doorgevoerd in de software, waardoor de maximale snelheid hard begrensd wordt op 140 km/u. Als de trein die snelheid bereikt, wordt de tractie automatisch afgeschakeld, wat onprettig aan kan voelen als dat frequent gebeurt.

[ Voor 54% gewijzigd door EDIT op 10-07-2024 14:47 ]

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-01 23:43

silverball

De wagen voor moderne mensen

ArcticWolf schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:56:
[...]

De versie van ERTMS op de HSL kan naar mijn weten geen upgrade krijgen naar BL3 :X ik meen dat Siemens 600 miljoen euro vroeg om het systeem te vervangen, waarna de staatssecretaris glazig wegkeek :+
Hoe gaat dat in de toekomst dan, kunnen de huidige ERTMS trein implementaties daar nog mee omgaan?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
silverball schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:42:Hoe gaat dat in de toekomst dan, kunnen de huidige ERTMS trein implementaties daar nog mee omgaan?
Ja, ERTMS-baselines zijn backwards compatible.
Ja dat wel, we kunnen alleen geen RBC - RBC koppeling maken (tussen HSL en een nieuwe uitrol van ERTMS)... :X hoe ze dat nu gaan oplossen is mij niet bekend.

• Bacchus
Maarten_E schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:35:
Rijd nu tussen Eindhoven en Maastricht in SNG materieel vermomd als Intercity. Vraag mij af of het voor langere tijd op maximum snelheid rijden voor meer slijtage zorgt van het onderstel en de elektronische componenten.
Ik kan me vooral andersom herinneren, ook uit dit topic: dat materieel dat ontworpen is voor intercitydiensten hogere slijtage ondervindt in sprinterdienstregeling.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:33
I_IBlackI_I schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:51:
Ede-Wageningen [...] Verder is het voor iedereen die graag de fiets in de trein meeneemt ook ellendig, er is namelijk geen goot bij de trappen voor je fiets.
Om weer op de discussie van een paar weken geleden terug te komen. Het is blijkbaar beleid dat er geen fietsgoten meer bij de trappen op stations worden gemaakt, als er al een lift is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9bdkgzakoTtt5YQWuUYkIISqsI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bV8rNNulOkQ3nFd8TC2dLb9S.png?f=user_large

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:47

Fiber

Beaches are for storming.

I_IBlackI_I schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:10:
[...]

Om weer op de discussie van een paar weken geleden terug te komen. Het is blijkbaar beleid dat er geen fietsgoten meer bij de trappen op stations worden gemaakt, als er al een lift is.
[Afbeelding]
Dan moet die lift het wel doen, wat best vaak niet het geval is... O-)

Overigens pas bij Station Amersfoort, dus ook lift buiten gebruik. Maar daar stonden wel een aantal medewerkers bij de trappen om iedereen die hulp nodig had met fietsen of anderszins keurig en vriendelijk te assisteren. Dat mag dan ook wel weer vermeld worden. _/-\o_

(Ik krijg de naam 'Amersfoort Centraal' overigens nog steeds niet uit mijn strot... O-) )

[ Voor 26% gewijzigd door Fiber op 10-07-2024 16:49 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• marcop23
Maarten_E schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:35:

Als passagier voelt het alsof de SNG heel hard aan het hollen is om deze snelheid vast te houden, het gaat niet vanzelf zeg maar. Heb zelfs het idee dat SLT dit wat beter kan.
Weet je zeker dat het SNG is? Als ik in de reisplanner kijk, zie ik Flirt.

Beiden kunnen overigens "gewoon" 160 km/h (onder ERTMS). Een constante snelheid rijden is redelijk makkelijk voor een trein, ze zullen eerder zweten bij aanzetten en remmen. Dus inderdaad, een VIRM als stoptrein is bezwaarlijker dan "sprintermaterieel" als IC. Overigens rijden sommige IC's planmatig met SNG, zoals de spitstrein Rotterdam - Schiphol - Arnhem.
EDIT schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:38:

Edit: ik bedenk me nu dat je wellicht de tijdelijke wijziging merkt die is doorgevoerd in de software, waardoor de maximale snelheid hard begrensd wordt op 140 km/u. Als de trein die snelheid bereikt, wordt de tractie automatisch afgeschakeld, wat onprettig aan kan voelen als dat frequent gebeurt.
Waarom is dit :? Is dat ook onder ERTMS?

• EDIT
marcop23 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:10:
[...]

Waarom is dit :? Is dat ook onder ERTMS?
Ja, dit geldt ook onder ERTMS. Omdat de treinen tot nu toe nog geen 160 in de normale dienst hebben gereden (buiten testritten uiteraard) wil men eerst nog even wachten op een onderzoek naar de loopeigenschappen en eventuele aanpassingen aan de wielflensen/wielprofiel van het materieel (in z'n algemeenheid overigens, niet specifiek voor SNG) voor men de snelheid naar 160 zet. Dus voor nu is SNG (en andere treinen, muv HSL materieel) even nog gelimiteerd tot 140 in normale dienst.

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 10-07-2024 17:28 ]

• Jrrri
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-01 19:14

Jrrri

Simulant

marcop23 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:58:
[...]

Kijk voor de grap eens naar de bovenleiding tussen de spanningssluis in Maastricht en Visé. (op het oog) precies dezelfde constructie als de 1500V-bovenleiding.

In een van de rapportages over de keuze voor 3kV staat ook dat vrijwel alle isolatoren in NL al voor 3kV geschikt zijn. Er hoeft dan ook weinig aan de bovenleidingen zelf te gebeuren.
Klopt, de Nederlandse bovenleiding is grotendeels geschikt voor 6 kV.

Kachel: Ryzen 7 5800X - Aorus B550 - 32GB - RX6800XT - 3x14cm + 1x12cm - 1440p

• Jrrri
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-01 19:14

Jrrri

Simulant

[...]

Zo makkelijk gaat het niet helaas, er is in die laatste studie wel een compleet ombouwplan bedacht, maar dat ging meer per regio. Je moet ook rekening moet houden met de planning van de ombouw van de vloot. Ook zijn de werkzaamheden aan de onderstations nog best ingrijpend.

Overigens kunnen niet alle Belgische treinen in NL rijden: in de modernere treinen zit een onderspanningsbeveiliging die dit dwars zit. Onder andere daardoor heb je nog steeds varkensneuzen in Roosendaal. Ook zou je die andere treinen moeten toelaten in Nederland, dus dat betekent weer een heel circus met stoorstroommetingen en zo.

Kachel: Ryzen 7 5800X - Aorus B550 - 32GB - RX6800XT - 3x14cm + 1x12cm - 1440p

• hoevenpe
EDIT schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:27:
Omdat de treinen tot nu toe nog geen 160 in de normale dienst hebben gereden (buiten testritten uiteraard) wil men eerst nog even wachten op een onderzoek naar de loopeigenschappen en eventuele aanpassingen aan de wielflensen/wielprofiel van het materieel (in z'n algemeenheid overigens, niet specifiek voor SNG) voor men de snelheid naar 160 zet. Dus voor nu is SNG (en andere treinen, muv HSL materieel) even nog gelimiteerd tot 140 in normale dienst.
Ben een leek, maar bij vertraging incidenteel 160 ipv 140 kunnen rijden om op tijd aan te komen wordt niemand slechter van? Met de auto rijden genoeg mensen boven de vMax als ze haast hebben, mag aannemen dat alle treinen op papier gewoon 160 kunnen.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-01 14:27
hoevenpe schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:24:
[...]

Ben een leek, maar bij vertraging incidenteel 160 ipv 140 kunnen rijden om op tijd aan te komen wordt niemand slechter van? Met de auto rijden genoeg mensen boven de vMax als ze haast hebben, mag aannemen dat alle treinen op papier gewoon 160 kunnen.
Op eigen houtje sneller rijden dan je Fahrplan?
(sorry, ik weet de Nederlandse benamingen niet)

Nö. Je weet niet op welke stukken je hoe snel kúnt rijden. Stel je mag ergens max 140, omdat bij hogere snelheid een brug naar z’n grootje vibreert en jij rijdt er met 160 (want: haast) overheen en inderdaad: brug kapot. Da’s slecht.

Weet je wat er in Duitsland gebeurt, als je bijvoorbeeld een ongeluk hebt gehad? Dan lezen ze de computer van je locomotief uit en daar kunnen ze heel nauwkeurig zien op welk moment (op de second nauwkeurig) je gas geeft, je remt, hoeveel gas, hoeveel je remt, hoe snel je rijdt, etc.etc. Als dan blijkt dat je te hard hebt gereden, heb je een fiks probleem. Kan me niet voorstellen dat dat in Nederland anders is. :)

(en ja, dat weet ik uit ervaring O-) )

Hello. Is it me you're looking for?

• Oekiejoekie
  • Laatst online: 30-12-2025
hoevenpe schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:24:
[...]

Ik heb het wel eens meegemaakt tussen Amsterdam en Utrecht. Er werd wel omgeroepen dat we harder als normaal zouden rijden om de vertraging in te halen, dat de rit mogelijk oncomfortabel zou zijn en dat mensen die stonden zich goed vast moesten houden.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• EDIT
In principe rijden we gewoon de maximale plaatselijke snelheid bij NS, enkele uitzonderingen daargelaten (bijvoorbeeld met leeg mat als je een goederenpad voor 80 km/u krijgt).
Sneller rijden dan gebruikelijk kan dus niet, tenzij die machinist dat zegt omdat diegene standaard langzamer rijdt dan de plaatselijke snelheid, wat eigenlijk niet de bedoeling is. In principe is de werkwijze bij NS om altijd op de maximale plaatselijke snelheid te rijden, om daarna zo lang mogelijk uit te kunnen rollen. Daarmee rij je het meest energiezuinig.

De meeste NS treinen zijn ontworpen voor 160 of sneller (enige uitzondering van het huidige NS mat is de DDZ, die mag maar 140). Echter worden deze treinen gelimiteerd door de ATB op 140 km/u. Met ERTMS kunnen treinen op de lijnen waar dat is toegestaan 160.

[ Voor 15% gewijzigd door EDIT op 10-07-2024 18:55 ]

Jrrri schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:21:
[...]

Zo makkelijk gaat het niet helaas, er is in die laatste studie wel een compleet ombouwplan bedacht, maar dat ging meer per regio. Je moet ook rekening moet houden met de planning van de ombouw van de vloot. Ook zijn de werkzaamheden aan de onderstations nog best ingrijpend.

Overigens kunnen niet alle Belgische treinen in NL rijden: in de modernere treinen zit een onderspanningsbeveiliging die dit dwars zit. Onder andere daardoor heb je nog steeds varkensneuzen in Roosendaal. Ook zou je die andere treinen moeten toelaten in Nederland, dus dat betekent weer een heel circus met stoorstroommetingen en zo.
Maar het levert voor de reiziger niet zoveel overlast op, dat was de stelling.

De hele vloot ombouw is waarom NS volgens mij zo moeilijk doet maar goed ik weet alleen van het ombouwplan van ProRail (aangezien ik daar werk en niet bij NS :+ )

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
marcop23 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:10:
[...]

Weet je zeker dat het SNG is? Als ik in de reisplanner kijk, zie ik Flirt.

Beiden kunnen overigens "gewoon" 160 km/h (onder ERTMS). Een constante snelheid rijden is redelijk makkelijk voor een trein, ze zullen eerder zweten bij aanzetten en remmen. Dus inderdaad, een VIRM als stoptrein is bezwaarlijker dan "sprintermaterieel" als IC. Overigens rijden sommige IC's planmatig met SNG, zoals de spitstrein Rotterdam - Schiphol - Arnhem.
Ik dacht een keer ergens gelezen te hebben dat die werd uitgevoerd in SNG ivm ERTMS testen tussen Amsterdam en Utrecht, maar kon het nergens meer terugvinden. Iemand die meer weet?
Er zijn maar 2 baanvakken waar 160km/u gereden kan/mag worden onder ERTMS en dat zijn Amsterdam - Utrecht en Lelystad - Zwolle, beide baanvakken hebben een B4 bovenleiding systeem (beweegbaar; max 160km/u en met een modificatie 200km/u), andere baanvakken zijn gelimiteerd door de B1 bovenleiding systemen (vaste rijdraden; max 140km/u).

Eindhoven - Boxtel en Weesp - Lelystad hebben nog wel een B2 en B3 bovenleiding systeem dus daar kan in theorie 160km/u gereden worden maar daar zit nog enkel ATB. De Flevolijn gaat wel naar 160km/u na de uitrol van ERTMS... maar dat kan nog wel even duren.

Verder zit het zoals @EDIT zegt nergens in de dienstregeling en in de meeste treinstellen staat de ERTMS apparatuur hard uit of is uitgesloten van RBC authorization.

[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 10-07-2024 20:39 ]

• EDIT
SNG rijdt inmiddels onder ETCS tussen Amsterdam en Utrecht, mits de machinist bevoegd is. Aangezien veruit de meeste machinisten dat nog niet zijn, gaat het maar om een heel klein gedeelte van de ritten daar.
En tijdelijk dus nog even met 140 ipv 160, zie mijn eerdere berichten.

Verwijderd

Fiber schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:43:
[...]

Dan moet die lift het wel doen, wat best vaak niet het geval is... O-)

Overigens pas bij Station Amersfoort, dus ook lift buiten gebruik. Maar daar stonden wel een aantal medewerkers bij de trappen om iedereen die hulp nodig had met fietsen of anderszins keurig en vriendelijk te assisteren. Dat mag dan ook wel weer vermeld worden. _/-\o_

(Ik krijg de naam 'Amersfoort Centraal' overigens nog steeds niet uit mijn strot... O-) )
Dat mogen ze dan in Zwolle ook weleens gaan doen, elke dag. Paar weken terug 2x op Zwolle overgestapt tussen Blauwnet en NS. Bij de uitgang aan de kant van de Blauwnet perrons deed geen enkele roltrap het. Op de heenweg hadden we mazzel (bagage, zwangere vrouw) en deed de lift het. Op de terugweg was die helaas ook stuk en kon ik die ellendig zware bagage (2 volwassenen en een kleine) mooi de trap afzeulen.

Maar ik begreep van de locals dat ze er inmiddels aan gewend waren, omdat het "toch al even" zo was.

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-01 22:20
In Zwolle staat water in de putten van de roltrappen, stond laatst in het nieuws.

• EDIT
Ik begreep dat het lek inmiddels gedicht is en dat de meeste roltrappen nu weer zouden moeten werken.

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:26
ArcticWolf schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:36:
Er zijn maar 2 baanvakken waar 160km/u gereden kan/mag worden onder ERTMS en dat zijn Amsterdam - Utrecht en Lelystad - Zwolle, beide baanvakken hebben een B4 bovenleiding systeem (beweegbaar; max 160km/u en met een modificatie 200km/u), andere baanvakken zijn gelimiteerd door de B1 bovenleiding systemen (vaste rijdraden; max 140km/u).

Eindhoven - Boxtel en Weesp - Lelystad hebben nog wel een B2 en B3 bovenleiding systeem dus daar kan in theorie 160km/u gereden worden maar daar zit nog enkel ATB. De Flevolijn gaat wel naar 160km/u na de uitrol van ERTMS... maar dat kan nog wel even duren.

Verder zit het zoals @EDIT zegt nergens in de dienstregeling en in de meeste treinstellen staat de ERTMS apparatuur hard uit of is uitgesloten van RBC authorization.
Is Helmond - Horst ook geen 160km/h meer?
Extraxyz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:11:
[...]

Is Helmond - Horst ook geen 160km/h meer?
In theorie wel, in de praktijk niet meer, er is geen materieel meer op de Thalys na die ATB-M+ aan boord heeft.

• EDIT
En tussen Helmond en Horst-Sevenum ligt alleen maar reguliere ATB, er zijn geen bakens voor het vrijgeven van 160 km/u, dus zelfs een Thalys kan er geen 160 km/u.

• Oekiejoekie
  • Laatst online: 30-12-2025
EDIT schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:32:
En tussen Helmond en Horst-Sevenum ligt alleen maar reguliere ATB, er zijn geen bakens voor het vrijgeven van 160 km/u, dus zelfs een Thalys kan er geen 160 km/u.
Op de Schiphollijn liggen (lagen ?) die wel.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Oekiejoekie schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:34:
[...]

Op de Schiphollijn liggen (lagen ?) die wel.
Ligt er nog steeds, gebied is wel kleiner geworden.

• EDIT
Het gebied is voor zover ik weet niet kleiner geworden, het is nog altijd van Mariahoeve tot aan Hoofddorp, maar met de recente verbouwing aan Leiden kan je van Den Haag naar Schiphol niet meer met 160 door het station heen, maar zit er een vaste snelheidsbeperking in van 80 km/u. De andere kant op kan vreemd genoeg nog wel gewoon 160 gereden worden.
EDIT schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:48:
Het gebied is voor zover ik weet niet kleiner geworden, het is nog altijd van Mariahoeve tot aan Hoofddorp, maar met de recente verbouwing aan Leiden kan je van Den Haag naar Schiphol niet meer met 160 door het station heen, maar zit er een vaste snelheidsbeperking in van 80 km/u. De andere kant op kan vreemd genoeg nog wel gewoon 160 gereden worden.
Iets met teveel issues met de GL8FL - GL8 opvolgingen daar, daarom de vaste 80 nu.

• Transportman
ArcticWolf schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:48:
[...]

Iets met teveel issues met de GL8FL - GL8 opvolgingen daar, daarom de vaste 80 nu.
Wat betekent GL8FL - GL8? Ik kan alleen vinden dat het iets met de seinbeelden is, maar wat precies niet (al gok ik iets met geel 80, knipperend geel en dan weer geel 80).

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:38

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Transportman schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:55:
[...]

Wat betekent GL8FL - GL8? Ik kan alleen vinden dat het iets met de seinbeelden is, maar wat precies niet (al gok ik iets met geel 80, knipperend geel en dan weer geel 80).
Bijna:

Geel 80 knipper (“let op: snelheid verlagen naar 80 km/u vóór het opvolgende sein gepasseerd wordt”), opgevolgd door een niet-knipperende geel 80 (“snelheidslimiet vanaf dit punt: 80km/u”)

[ Voor 3% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 11-07-2024 19:00 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• EDIT
Helaas, u gaat niet door voor de koelkast :)
Geel 8 knipper: snelheid begrenzen tot 80, maar die snelheid hoeft nog niet bij het volgende sein bereikt te zijn.
Geel 8: snelheid begrenzen tot 80, snelheid dient bij het volgende sein bereikt te zijn.

De eerste wordt gebruikt als de remwegafstand tussen twee seinen te kort is om de gewenste snelheid te bereiken als er vanaf de plaatselijke maximale snelheid geremd wordt

• marcop23
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:59:
[...]

Bijna:

Geel 80 knipper (“let op: snelheid verlagen naar 80 km/u vóór het opvolgende sein gepasseerd wordt”), opgevolgd door een niet-knipperende geel 80 (“snelheidslimiet vanaf dit punt: 80km/u”)
Bijna :P
Geel 80 knipper: snelheid verlagen naar 80 km/h, maar hoeft nog niet bij het volgende sein bereikt te zijn.
Geel 80: max 80km/h vanaf het volgende sein.
Bij groen knipper geldt de getoonde snelheid wél vanaf het betreffende sein.

Helaas, Edit was eerder :+

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 11-07-2024 19:06 ]

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:38

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

EDIT schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:03:
Helaas, u gaat niet door voor de koelkast :)
Geel 8 knipper: snelheid begrenzen tot 80, maar die snelheid hoeft nog niet bij het volgende sein bereikt te zijn.
Geel 8: snelheid begrenzen tot 80, snelheid dient bij het volgende sein bereikt te zijn.

De eerste wordt gebruikt als de remwegafstand tussen twee seinen te kort is om de gewenste snelheid te bereiken als er vanaf de plaatselijke maximale snelheid geremd wordt
Ah, rats!
:P

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• handoff
De eerste kortingsproducten zijn verschenen voor OVpay. Dit gaat om de leeftijdskorting: https://www.ovpay.nl/leeftijdskorting Hopelijk volgen de overige abonnementen snel en wordt er price-caps automatisch toegepast.

[ Voor 26% gewijzigd door handoff op 11-07-2024 20:47 ]

• handoff
Door de nieuwe snelle IC verbinding tussen Amsterdam en Brussel gaat de Belgische dienstregeling op een aantal punten achteruit. Wat nog het meest rare is, is dat de trein in België niet gebruikt kan worden met de kaartjes van de NMBS.

https://www.vrt.be/vrtnws...t-nieuwe-trein-amsterdam/
De geplande nieuwe treinverbinding tussen Brussel en Amsterdam baart reizigersorganisatie TreinTramBus grote zorgen. Volgens hen zullen die 16 extra treinen per dag een grote impact hebben op de rest van de dienstverlening in het binnenland. "Om die treinen in de dienstregeling te krijgen, zullen de gevolgen voelbaar zijn tot in West-Vlaanderen en Limburg."

[ Voor 38% gewijzigd door handoff op 11-07-2024 21:04 ]

• Fiber

Fiber

Gaat nog gezellig worden op het spoor rondom Amersfoort. Komt niet zo heel vaak voor dat een relatief belangrijk station gewoon twee weken helemaal op slot gaat en daarna nog een paar weken in de belangrijkste richtingen...

https://www.denieuwsbode....e-schop-een-project-met-o

:7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
handoff schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:04:
Door de nieuwe snelle IC verbinding tussen Amsterdam en Brussel gaat de Belgische dienstregeling op een aantal punten achteruit. Wat nog het meest rare is, is dat de trein in België niet gebruikt kan worden met de kaartjes van de NMBS.

https://www.vrt.be/vrtnws...t-nieuwe-trein-amsterdam/

[...]
En dat betekent dan vermoedelijk ook dat vervoersbewijzen opknippen in Noorderkempen niet gaat. Vaak is dat de enige manier om de prijs naar een wat acceptabeler niveau te krijgen. Qua voordelen blijft dan alleen een wat rustigere 'langzame' Benelux nog over, maar dan moet die wel goed aansluiten op de andere treinen.

Eerlijk gezegd had ik dan liever een halfuursdienst van de huidige trein gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door Commendatore op 11-07-2024 21:33 ]

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:26
Nog maar een keer oefenen op seinenspel.nl ;)

• AW_Bos
  • Laatst online: 14:40

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Vanmorgen is de Koninklijke Trein aangekomen in het Spoorwegmuseum waar deze nu is toegevoegd aan de collectie.

Uiteraard nam ik een kijkje in een rijtuig waarvan de deuren normaal gesloten waren voor publiek. Nou ja, nog steeds dan eventjes. Vanaf 20 september gaan de deuren open als er een hekje is aangebracht als looproute.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyd_Lw0X5j7Nnt-lzqNP0mh6ur0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2DbH38Z8GVgTcDgISucZuW2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkmeSTycaaQnzXCIi_CDWfe_OpY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uevoBEEPdZJIY1mPJnc8P6Db.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EYNyeBtd8_s9zvJjC7cjBviv-c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vf2DPLqRVJ1CbeRNCZxxOVDd.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1aPKt4guJxv37qIGNptF5E9wQY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxOQEJap5Cd1R8CGCsJymFJX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuHS5il8di4LT8-13lqJTu2Yhc4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJ2QS7LHY9AblEbMNrAe9Lpl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kDeDhZdgE7xQJica4I0H_a5mF4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEoJphoQkdSzUCCQh6RukqbQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcVO78HpysrE-uL1u74T7HjqsFw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OsDXYpSseLisJmnEhzWZcdZf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqwEYNBOKOwwoUbLZrgEAshGiWI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbLQ4PI4RDN3fRqVLX1BPD3P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uydcEUCyextWn6aaSC30Zg0FBuw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDtPnk5oZTt4gTFIdVzuClVe.jpg?f=fotoalbum_tile

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:36
Blijft het meegezonden eerste klas rijtuig ook achter in het museum?

Spel en typfouten voorbehouden

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:28

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Toch plannen voor een volwaardig station (Beukenlaan) Strijp-S in Eindhoven voor 2030

https://www.ed.nl/eindhov...ijp-met-woensel~aa7b6b9c/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuMDJPj8Cwsmo2-17qod8hIz21w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ce3pPRpWxeBwYZQgoM60BlMW.jpg?f=fotoalbum_large

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-01 22:45
Vraag mij af of dat een doekje voor het bloeden is aangaande een eventueel station Eindhoven Airport.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• EDIT
NS voert een aantal kleine aanpassingen door in de dienstregeling van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL). Directe aanleiding is de verdere beperking van de maximum snelheid op een groot deel van deze lijn van 120 naar 80 km/ uur. Dit zorgt ervoor dat de reis gemiddeld zo'n 3 minuten langer wordt. Door op het traject tussen Breda en Amsterdam de nieuwe snelle ICNG-trein in te zetten, zorgen we ervoor dat de extra reistijd daar verder beperkt blijft. Op plekken waar geen snelheidsbeperking geldt, kan deze trein 200 km/ uur rijden om zo vertraging weer in te halen. NS voert de extra reistijd door in de dienstregeling. Zodat reizigers in de reisplanners altijd de juiste vertrek- en aankomsttijden vinden.

De wijzigingen gaan in op 5 augustus en gelden tot het einde van 2024. We raden reizigers aan om hun reis via de NS-app te plannen voor de actuele reisinformatie.

Overstap

Deze wijzigingen hebben impact op de reistijd en overstaptijd op verschillende stations van de HSL. Door de aangepaste dienstregeling kan het zijn dat een trein eerder vertrekt of later aankomt. Ook komt het voor dat een overstap niet meer mogelijk is. Dat laatste geldt bijvoorbeeld voor een deel van de reizigers uit Breda die in Rotterdam willen overstappen naar Schiphol. Reizigers worden geadviseerd om de rechtstreekse Intercity direct te nemen van Breda naar Schiphol.

Onacceptabel

Vorige week werd bekend dat de er extra snelheidsbeperking worden ingesteld op de viaducten van de HSL waar eerder scheurtjes werden aangetroffen. Dat was bovenop al geldende snelheidsbeperkingen. Door deze situatie was het aantal treinen eerder al teruggebracht. NS vindt het onacceptabel dat dit nodig is. Er is nog geen zicht op de herstel- en reparatiewerkzaamheden van de viaducten. NS blijft aandringen op een spoedig herstel, zodat de HSL op korte termijn weer snellere treinreizen en een betrouwbare dienstregeling kan bieden aan de reizigers. De HSL is onmisbaar in het spoornet van Nederland. Naast de tienduizenden binnenlandse reizigers die dagelijkse deze lijn gebruiken, groeit ook het aantal internationale reizigers fors.
Via: https://nieuws.ns.nl/klei...elle-icng-biedt-uitkomst/

Tl;dr: er worden waar mogelijk verdere wijzigingen aan de HSL-dienstregeling gedaan om de verdere snelheidsbeperkingen op te vangen. In de ICD Amsterdam - Breda is dat vrijwel niet mogelijk, dus gaan daar zoveel mogelijk ICNGs rijden, zodat die toch nog enigszins op tijd kunnen rijden.

[ Voor 39% gewijzigd door EDIT op 19-07-2024 16:02 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Komen er nog eens nieuwe ICNG in dienst? De laatste nieuwe is de 3146 op 3 juli geweest, daarvoor 2 maanden niets.
Blijkbaar wordt er wel eens wat afgenomen maar die komen niet in de dienst terecht.

• EDIT
Alle geaccepteerde ICNGs zijn in dienst. Enkel de ICNGs voor België zijn op dit moment alleen nog in gebruik voor het proefbedrijf, maar als het goed is gaan die ergens in de komende tijd ook met reizigers rijden.
Ik weet niet waarom Alstom een aantal weken enkel ICNGs voor België heeft afgeleverd, maar ik geloof dat afgelopen weken er weer nieuwe binnenlands treinstellen zijn gebracht, dus die zouden binnenkort ook geaccepteerd moeten worden.

Daarnaast zijn er op dit moment nog even minder ICNGs beschikbaar en zijn er enkele beperkingen vanwege een grote update waarmee de bugs met de grootste impact opgelost zouden moeten zijn. De eerste treinstellen zijn vorige week geüpdatet en ook deze week zouden er weer enkelen bij moeten komen.
Dit heeft echter ook tot gevolg dat de treinstellen met de oude en nieuwe softwareconfiguratie niet gekoppeld mogen rijden.
Samen met de onttrekking voor de updates en opleidingen zorgt dit helaas even voor kortere treinen en meer inzet van de oude sandwichstammen.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Als ik zo kijk naar de lijst met wat er binnen is gekomen verwacht dat op korte termijn het achtje 3206 in dienst zal komen. De afgelopen tijd zijn er een hoop ICNG-B'tjes gekomen die al geaccepteerd zijn, maar nog niet in de dienstregeling rijden.

Ik zet de komende weken in op de 3206, een paar weken later de 3130 en daarna de 3101. Puur als ik kijk hoelang het duurt tussen levering en indienststelling. De 3138 is ook nog niet geaccepteerd. Ik weet niet waarom dat zo lang duurt.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
FredvZ schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:22:
Blijft het meegezonden eerste klas rijtuig ook achter in het museum?
Late reactie, maar die blijft inderdaad ook achter. Het museum wou al een gemoderniseerd ICR-rijtuig in hun collectie, en deze met een koninklijk randje maakt hem extra bijzonder.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:54
Ik heb het hier eerder al wel eens gemeld dat het omroepen van treinen in Brussel zeer gevoelig ligt qua taal, en dat daarom NMBS regels hanteert. MIVB heeft ook een dergelijk systeem uitgewerkt op het Brusselse metro-, tram- en busnetwerk, maar dat gaat nog een stapje verder (meer stations).

Omdat het nu komkommertijd is voor de nieuwsdiensten, hebben ze er een kort artikel van gemaakt.
https://www.vrt.be/vrtnws...-de-brusselse-trein-en-m/
NMBS
In Brussel-Noord somt ze eerst in het Nederlands op welke trein er aankomt, gevolgd door het Frans. In Brussel-Zuid is het omgekeerd.
En Brussel-Centraal dan? Wel daar is een creatieve taalkundige oplossing gevonden. Is het een even jaartal, dan begint de stem de aankondigingen in het Nederlands, tijdens oneven jaren is dat in het Frans.
MIVB
De MIVB werkt voor het omroepen in de stations ook met jaartallen. Indien er een onderbreking op het net is, hoor je het in een even jaar in deze volgorde: Nederlands, Frans, gevolgd door het Engels. In een oneven jaar krijgt het Frans voorrang boven het Nederlands.
De onpartijdige cijfertechniek gaat zelfs nog verder dan dat. “Elke halte of station heeft bij de MIVB een nummer. Als dat cijfer oneven is, hoor en zie je eerst het Nederlands. Bij een halte met een even getal is dat omgekeerd.”
Ook aan het visuele is gedacht. Alles wat de MIVB in haar voertuigen of stations neerschrijft, volgt hetzelfde principe: het Nederlands staat schuingedrukt, wat in het Frans te lezen staat niet, om de eenvoudige reden dat iemand die beide talen niet machtig is, op die manier het onderscheid kan maken.
En de muziek in de stations dan? Ook daar is een formule voor gevonden .Op die manier wordt taal, dat iets heel gevoelsmatigs kan zijn, gelinkt aan iets waar niet over te discussiëren valt: cijfers.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Was vanmorgen bij de werkzaamheden op Amersfoort Centraal wezen kijken, heb een paar foto's gemaakt en geüpload hier:
https://imgur.com/a/sMISbVe

Werkzaamheden gaan voorspoedig, kabels en leidingen blijven wel een ding maar waren wat extra ploegen ingevlogen om daarmee te helpen.
Ga de 31e ook weer langs.

• Fiber

Fiber

ArcticWolf schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:10:
Was vanmorgen bij de werkzaamheden op Amersfoort Centraal wezen kijken, heb een paar foto's gemaakt en geüpload hier:

Werkzaamheden gaan voorspoedig, kabels en leidingen blijven wel een ding maar waren wat extra ploegen ingevlogen om daarmee te helpen.
Mooie puinhoop, dank voor de foto's. Heb het idee dat het alternatieve vervoer ook wel vrij goed geregeld is. Ik hoor en lees eigenlijk geen klachten. _/-\o_

Fiber schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:21:
[...]

Mooi, dank voor de foto's. Heb het idee dat het alternatieve vervoer ook wel vrij goed geregeld is. Ik hoor en lees eigenlijk geen klachten. _/-\o_
Inderdaad dat gevoel heb ik ook, enige wat ik hoor uit m'n omgeving (ik woon in Amersfoort) is de extra reistijd met de bus is "vervelend" en gisteravond laat was blijkbaar erg druk nog met reizigers. Utrecht - Amersfoort heeft op do, vrij, zaterdag een nachtnet tot 3u normaal gesproken }:O
Maar Schothorst - Zwolle is weer in dienst, Den Dolder - Utrecht en Baarn - Hilversum/Amsterdam ook, dus dat helpt aanzienlijk.
De bouwmanager had het ook nog even over de planning en de buitendienststellingen en zo'n grote klus geeft hoe dan ook erg veel overlast (op welk moment van het jaar je het ook planned), maar 35! partijen hebben akkoord gegeven hierop en het gaat inderdaad best goed.

Het wordt hoe dan ook echt een heel stuk beter straks 8)

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:26

Dank voor de foto's. K&L gaat dit om eigen ProRail zaken, of ook derden (nutsbedrijven)? En vooral het aantreffen van onbekende k&L ?
Wally2002 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:48:
[...]

Dank voor de foto's. K&L gaat dit om eigen ProRail zaken, of ook derden (nutsbedrijven)? En vooral het aantreffen van onbekende k&L ?
Eigen ProRail K&L, we probeerde vanmorgen te achterhalen hoe lang het is geleden dat Amersfoort zo grootschalig is omgebouwd en de conclusie was: niet.
Je komt dus serieus oude meuk/kabels en leidingen tegen, zonder labels etc... probeer dan maar eens uit te vinden wat bij wat hoort.
Enige voordeel is dat nagenoeg alle kabels en leidingen vernieuwd worden maar het blijft toch een enorme uitzoek klus van wat naar waar loopt.
Verder lift Stations ook mee en die hebben perron 1/2, 3 en 4 compleet omgespit en zijn bezig met de K&L aan het verplaatsen/vernieuwen. Daarnaast loopt er ook nog een project om alle info bakken van GSM-R naar CAT/glas om te bouwen.

Er liggen bijna geen derden K&L op ons terrein, hooguit een kruising van de ene naar de andere kant van een emplacement/lijn.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter

Mooie foto's, en mooi om te zien hoe voorspoedig alles gaat. Maar ik heb wel het idee dat het in de Randstad extra druk is in de trein. Tijdens mijn treinritje door de Randstad was het aanzienlijk drukker overal, maar het kan ook aan het zonnige weer liggen dat iedereen op pad ging. Of én én!

AW_Bos schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:19:
[...]

Mooie foto's, en mooi om te zien hoe voorspoedig alles gaat. Maar ik heb wel het idee dat het in de Randstad extra druk is in de trein. Tijdens mijn treinritje door de Randstad was het aanzienlijk drukker overal, maar het kan ook aan het zonnige weer liggen dat iedereen op pad ging. Of én én!
Ik heb hiervoor nooit echt stilgestaan bij het plannen van buitendienststellingen (omdat het ook niet m'n vakgebied is en geen onderdeel van m'n werkzaamheden), maar je bent afhankelijk van 1000 en 1 partijen die inspraak hebben.
Welke evenementen wil je wel bedienen, welke kan je niet bedienen vanwege X, Y of Z? Is de Amsterdam Pride belangrijker dan Dias Latinos in Amersfoort of de Vierdaagse in Nijmegen?
Ede-Wageningen gaat strak na Amersfoort ook buitendienst omdat na Ede-Wageningen weer andere buitendienststellingen komen.
Wanneer zijn de landelijke vakanties gepland en hoeveel personeel capaciteit is er? WBI en BVS schrijvers capaciteit, RIGD-Loxia capaciteit...

Zoveel variabele... respect voor degene die dat allemaal gaan plannen.

Ik geloof wel dat het extra druk was vanwege het weer vandaag 8)

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
ArcticWolf schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:36:
[...]

Ik heb hiervoor nooit echt stilgestaan bij het plannen van buitendienststellingen (omdat het ook niet m'n vakgebied is en geen onderdeel van m'n werkzaamheden), maar je bent afhankelijk van 1000 en 1 partijen die inspraak hebben.
Inderdaad. Dat er mogelijk duidelijk extra drukte is vanwege het wegvallen van Amersfoort, dat is niet of lastig te voorspellen en eveneens lastig te voorkomen. Maar ach, ik ben wel wat gewend. Ik klaag niet, en heb zeker respect voor alle mensen die deze megaklus realiseren binnen de besproken planningen _O_.

We krijgen een mooi verbeterd Amersfoort ervoor terug. :)

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
ArcticWolf schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:46:Je komt dus serieus oude meuk/kabels en leidingen tegen, zonder labels etc... probeer dan maar eens uit te vinden wat bij wat hoort.
Reservekabels zijn dan vooral leuk.
Er liggen bijna geen derden K&L op ons terrein, hooguit een kruising van de ene naar de andere kant van een emplacement/lijn.
Het blijft toch altijd wat ongewis bij oude meuk. Bij het verwijderen van oude bekabeling op de Hoekse Lijn ontdekte men dat een "ongebruikte" 10 kV-kabel kennelijk ooit uitgeleend was aan de lokale elektriciteitsnetbeheerder. 8)7

• Fiber

Fiber

ArcticWolf schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:36:
[...]

Welke evenementen wil je wel bedienen, welke kan je niet bedienen vanwege X, Y of Z? Is de Amsterdam Pride belangrijker dan Dias Latinos in Amersfoort of de Vierdaagse in Nijmegen?
Ede-Wageningen gaat strak na Amersfoort ook buitendienst omdat na Ede-Wageningen weer andere buitendienststellingen komen.
Wanneer zijn de landelijke vakanties gepland en hoeveel personeel capaciteit is er? WBI en BVS schrijvers capaciteit, RIGD-Loxia capaciteit...

Zoveel variabele... respect voor degene die dat allemaal gaan plannen.

Ik geloof wel dat het extra druk was vanwege het weer vandaag 8)
Wat ik uit het nieuws begrepen heb was dat het vooral een keus was tussen een paar weken helemaal dicht wat we nu hebben of minstens een jaar lang elk weekend gezeur. Dan liever kort maar hevig zoals nu, en in de zomervakantie als het toch relatief iets rustiger is op het spoor dan in de rest van het jaar. :7

Fiber schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:00:
[...]

Wat ik uit het nieuws begrepen heb was dat het vooral een keus was tussen een paar weken helemaal dicht wat we nu hebben of minstens een jaar lang elk weekend gezeur. Dan liever kort maar hevig zoals nu, en in de zomervakantie als het toch relatief iets rustiger is op het spoor dan in de rest van het jaar. :7
Begreep inderdaad dat er eerst een plan van 19 faseringsstappen was bedacht... daar ging echt niemand mee akkoord :+ (en terecht). Zie je het al voor je 19 WBI's en bijbehorende RVTO's? :D :F de BV Nederland zou gillend gek zijn geworden.

Ik snap dat dat dit vervelend is, maar kijk naar DSSU, sindsdien zijn er weinig storingen (of langdurige buitendienststellingen noodzakelijk) op Utrecht.

Moet wel zeggen dat dit plan met heel veel moeite erdoorheen is gekomen bij ons en een geluk bij een ongeluk bij financiën erdoorheen is gekomen. Linksom of rechtsom is iedereen voor deze ombouw, maar het geluk viel toevallig de goede kant op :*)

[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 20-07-2024 21:54 ]

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Arator schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:22:
Ik heb het hier eerder al wel eens gemeld dat het omroepen van treinen in Brussel zeer gevoelig ligt qua taal, en dat daarom NMBS regels hanteert. MIVB heeft ook een dergelijk systeem uitgewerkt op het Brusselse metro-, tram- en busnetwerk, maar dat gaat nog een stapje verder (meer stations).

Omdat het nu komkommertijd is voor de nieuwsdiensten, hebben ze er een kort artikel van gemaakt.
https://www.vrt.be/vrtnws...-de-brusselse-trein-en-m/
NMBS

[...]

MIVB

[...]
Dat is de tekstversie hiervan:

Dit is een vaste rubriek bij BRUZZ die door de VRT in tekstvorm wordt overgenomen. Er zitten ook wel vaker spoor- of OV-gerelateerde onderwerpen in.

[ Voor 9% gewijzigd door Commendatore op 21-07-2024 01:17 ]

Verwijderd

Fiber schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:00:
[...]

Rustiger? Ik zat vrijdagmiddag in een overvolle ICM (1e klas, ik voelde het al aankomen) (Zwolle - Almere Centrum), waar de conducteur het niet meer zag zitten en mijn 1e klas "kaartje" degradeerde naar 2e klas zonder restitutie, door de hele 1e klas maar om te dopen tot 2e klas. Daarbij gaf ze ook aan niet door de trein te gaan en als je haar nodig had dan was ze in het midden. :)

Daluren overigens, de trein vertrok om 12:47 uur uit Zwolle.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2024 08:53 ]

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Het lijkt erop dat de conducteurs op de IC Direct eindelijk doorhebben dat het afsluiten van de 1e klas werkcoupétjes geen optie is als ze hun tas willen veiligstellen tijdens het vertrekproces. Al jarenlang was dit bij mij en vele anderen een doorn in het oog dat reizigers de toegang geweigerd werd in deze hokjes, het deurtje op slot zat, of mensen er zelfs uitgestuurd werden.

Rover of Beter OV heeft bij NS aangedrongen om een eind te maken aan dit geclaim en het onnodig op slot zetten van deze hokjes. En ze hebben aangegeven dat ze zulke klanten gaan verzamelen en de dit gaan terugkoppelen met het personeel. Gisteren zag ik weer een 1e klas coupétje met een HC erin. Ik ben eens gaan testen wat er gebeurde: De HC zei goedendag, en verder werd ik er niet uitgestuurd.

Kijk, zo hoort het.

• Bacchus
Verwijderd schreef op zondag 21 juli 2024 @ 08:52:
[...]
Rustiger? Ik zat vrijdagmiddag in een overvolle ICM (1e klas, ik voelde het al aankomen) (Zwolle - Almere Centrum), waar de conducteur het niet meer zag zitten en mijn 1e klas "kaartje" degradeerde naar 2e klas zonder restitutie, door de hele 1e klas maar om te dopen tot 2e klas. Daarbij gaf ze ook aan niet door de trein te gaan en als je haar nodig had dan was ze in het midden. :)
Ik snap wel dat de conducteur niet gaat handhaven in deze situatie maar om het zo aan te kondigen is het net of het beleid is. Dat is het natuurlijk niet want dan zou zo'n restitutieregeling ook wel bestaan.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-01 23:43

silverball

De wagen voor moderne mensen

ArcticWolf schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:19:
[...]

Maar het levert voor de reiziger niet zoveel overlast op, dat was de stelling.

De hele vloot ombouw is waarom NS volgens mij zo moeilijk doet maar goed ik weet alleen van het ombouwplan van ProRail (aangezien ik daar werk en niet bij NS :+ )
Blijft dit tot het einde der tijden een stok om mee te slaan of gaat men bij de volgende orders wel rekening houden met 3kV?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Pagina: 1 ... 121 ... 170 Laatste