Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 122 ... 159 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07 17:58
Als ik mij niet vergis zijn de VIRM-dubbeldekkers nu de nieuwste treinstellen van NS die niet zijn gebaseerd op een platform waarvan de fabrikant ook meerspanningsversies op de markt brengt, dus al het nieuwere materieel gaat eenvoudiger aan te passen zijn.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 12:07
(V)IRM is ooit ontworpen met de gedachte 1.5kV en 25kV alleen zijn ze tot op heden alleen met 1.5 kV uitgerust en zullen ze nooit meer omgebouwd worden naar meerspanning materieel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Afgelopen weekend voor het eerst in de ICNG gezeten. Wat me vooral opviel was dat de ventilatie een nare hoge pieptoon heeft, die toch wel erg vervelend is als je er lang inzit. Wi-Fi werkte ook niet. Ik had gehoopt dat het reiscomfort vergelijkbaar zou zijn met ICRm, maar daar lijkt het niet op.

Ik mis wel de tijd van het geroezemoes. Volgens mij willen mensen gewoon van A naar B, en gaan echt niet nadenken over waar ze in de trein zitten (zeker nu het eigenlijk altijd druk is), dus overal als er maar plek is. De duizenden verschillende concepten die de NS de revue zal laten passeren werken allemaal niet ('lounge', 'rust', 'stilte' of de kleur van de verlichting in de ICNG). Niet alleen omdat het concept in iedere trein weer anders is, maar simpelweg omdat er een algemeen gebrek aan respect voor elkaar lijkt te zijn door de massale mobieletelefoonverslavingen.

Ik heb de afgelopen halfjaar nog geen enkele treinrit gemaakt waarin ik niet ergens op de achtergrond een speaker hoor. Omdat mensen denken dat het normaal is om muziek in de trein te luisteren zonder koptelefoon, of natuurlijk de mensen die TikTok of Instagram kijken zonder oortjes.

Dus ja: ik mis wel de tijd waarin mensen die in hun eentje reizen dat in stilte deden, en mensen die met elkaar reizen met elkaar praten maar hun volume aanpassen naar de omgeving. Dus als je een paar rijen verderop zit het geluid van de trein het ijzer op ijzer en geroezemoes is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrrri
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-07 21:30

Jrrri

Simulant

silverball schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:32:
[...]

Blijft dit tot het einde der tijden een stok om mee te slaan of gaat men bij de volgende orders wel rekening houden met 3kV?
Er komt geen 3 kV in de nabije en minder nabije toekomst. In 2040 kijken we wel weer eens of er dan wel draagvlak is.

Kachel: Ryzen 7 5800X - Aorus B550 - 32GB - RX6800XT - 3x14cm + 1x12cm - 1440p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 14:48
@Jrrri Heb je kennis waarmee je dit kan onderbouwen, of is dit een aanname?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
silverball schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:32:
[...]

Blijft dit tot het einde der tijden een stok om mee te slaan of gaat men bij de volgende orders wel rekening houden met 3kV?
Zolang de staatssecretaris inderdaad niet met de stok gaat slaan dan blijft het hierbij. ProRail heeft het mandaat niet om het af te dwingen.

Ook niet om NS te dwingen toekomstig materieel te bestellen met 3kV.

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 23-07-2024 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:45
https://nos.nl/regio/gron...erkzaamheden-hoofdstation

Spoor dat in 2014 vervangen zou worden is nog steeds niet vervangen, in 2021 ontspoorde er een Arriva trein door de slechte staat van het spoor, aansluitend beloofde Prorail het spoor in 2023 te vervangen, dat staat nu voor 2025 in de planning.

Daarnaast heeft Prorail een onderzoeksrapport opgesteld:
ProRail stelde in het rapport dat er geen klachten over het betreffende spoor waren binnengekomen en dat de spoorbeheerder dus niet kon weten dat het stuk spoor in slechte staat verkeerde.
Bronnen binnen Arriva melden dat de 'vreemde knik' in het spoor algemeen bekend was en dat het 'misschien wel dagelijks, maar zeker wekelijks' bij de treindienstleiding van ProRail is gemeld. Ook reden machinisten op eigen initiatief langzamer dan was voorgeschreven, 'omdat de trein anders uit de rails stuiterde'. Dat er in de laatste 24 uur voor de ontsporing niet meer is geklaagd, zou volgens Arriva kunnen komen door 'meldingsmoeheid'
De stelling van ProRail dat er nooit over is geklaagd heeft er toe geleid dat Arriva-machinisten sindsdien massaal klachten indienen over problemen op en rond het spoor. Dit zou binnen ProRail vervolgens weer tot onvrede leidden, waardoor Arriva door ProRail wordt gevraagd om te stoppen met melden. 'Dan krijg je een app met de mededeling dat 10 meldingen wel genoeg zijn', legt een machinist uit.
Gelukkig wel actie naar het lijkt:
Over de overlast voor de reiziger zegt een woordvoerder: 'De geplande inspecties hebben impact op de dienstregeling. Dat vinden we uiteraard vervelend voor de reiziger. We houden de impact bij en bij volgende inspecties verkleinen we die.'
En ja, dit alles gewoon in Nederland - daar hoort Groningen toch écht bij...

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07 14:36
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:43:
[...]
Zolang de staatssecretaris inderdaad niet met de stok gaat slaan dan blijft het hierbij. ProRail heeft het mandaat niet om het af te dwingen.

Ook niet om NS te dwingen toekomstig materieel te bestellen met 3kV.
Waarbij het onder de streep ook voor de vervoerders zelf voordelig is om op 3 kV ipv 1,8 kV te rijden, toch?
Dus zodra de staatssecretaris het vraagt, werkt iedereen graag mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bacchus schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:38:
[...]

Waarbij het onder de streep ook voor de vervoerders zelf voordelig is om op 3 kV ipv 1,8 kV te rijden, toch?
Dus zodra de staatssecretaris het vraagt, werkt iedereen graag mee?
Het is 1,5kV nominaal en 3kV nominaal... 1,8kV is geen maat.

De partijen (ProRail en NS) hebben gezamenlijk uit duurzaamheid een voorstel gedaan voor 3kV, deze zijn behandeld en daarop heeft de staatssecretaris (van IenW) besloten dat andere zaken belangrijker waren. Zij heeft de portemonnee in handen...
Financiën heeft geen mobiliteitsfondsen in handen dus die zullen zulke zaken dat ook niet zomaar financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
Is er eigenlijk wel genoeg personeel te vinden bij of door de aannemers om 3kV in te voeren zonder dat de invoering van ERTMS of het reguliere spooronderhoud daaronder lijdt?

In het masterplan dat @EDIT hier genoemd heeft, wordt de beschikbaarheid van technisch personeel al genoemd als beperkende factor.

flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jrrri
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-07 21:30

Jrrri

Simulant

cazzer22 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:36:
@Jrrri Heb je kennis waarmee je dit kan onderbouwen, of is dit een aanname?
Het is een kabinetsbesluit uit 2022, volgend op een onderzoek van NS en ProRail:
Uw Kamer in de MIRT-brief van 27 november 2020 geïnformeerd over het onderzoek door ProRail naar de toekomst van de tractie-energievoorziening (TEV). Het feitenonderzoek is inmiddels door ProRail afgerond. Het feitenrapport en o.a. de standpunten van verschillende betrokken partijen is bij deze brief gevoegd (zie bijlage). De maatschappelijke kosten en baten van een omschakeling naar een hogere bovenleidingspanning zijn nagenoeg gelijk. Een omschakeling ligt nu echter niet voor de hand: het is niet acuut nodig, financieel niet inpasbaar en andere systeemsprongen lijken urgenter en/of passender bij de gewenste doorontwikkeling van het spoornetwerk.
(bron: paragraaf 3.7.6 van IENW/BSK-2022/271618, in https://www.rijksoverheid...ties-en-toezeggingen-mirt)

Kachel: Ryzen 7 5800X - Aorus B550 - 32GB - RX6800XT - 3x14cm + 1x12cm - 1440p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-08 15:38
Als slechtziende, kwam even in de knel bij Amsterdam Centraal. Ik liep metrostation uit en volgde de geleidelijn (de witte ribbellijn). Ik merkte wel dat ik stug moest volhouden tot ik een afslag naar rechts tegenkwam. Maar toen kwam ik bij de ticketsales uit. Dat was niet de bedoeling. Dus ik liep weer terug en nu op zoek naar een afslag naar links. Op zoek naar de brede tunnel. Die kwam er niet, en uiteraard kwam er iemand die vroeg of die mij kon helpen. Dus zat ik dubio hulp accepteren of zeggen dat ik geen hulp nodig heb en stug de geleidelijn volgen en hopen dat er nagedacht is bij de aanleg, en dus een afslag naar links zou komen. Ik koos voor de hulp en kwam terecht op een stuk zonder geleidelijn. Maar kan iemand mij even helpen te orienteren. De eerst tunnel heet de westtunnel, en die is volgens mij afgesloten, daarna komt dus de middentunnel, de oude hoofdtunnel, maar die is volgens mij best smal en heeft geen geleidelijn, en komt daarna nog een tunnel, de oosttunnel en heeft die wel een geleidelijn die netjes naar de geleidelijnnetwerk op het stationsplein uitkomt? Ergens moeten er ook nog passages zijn, waar zijjn die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
arnold_m schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:08:
Is er eigenlijk wel genoeg personeel te vinden bij of door de aannemers om 3kV in te voeren zonder dat de invoering van ERTMS of het reguliere spooronderhoud daaronder lijdt?

In het masterplan dat @EDIT hier genoemd heeft, wordt de beschikbaarheid van technisch personeel al genoemd als beperkende factor.
Er zit geen overlap in bovenleiding/EV en TB personeel, dus ERTMS zal er niet onder lijden. Verder zal het niet een hele grote groep personeel vergen (in ieder geval niet bij ProRail).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@TheMak Ik heb je verhaal even op ovinnederland gezet, daar zit denk ik wat meer lokale kennis zit.
Je kunt daar ook meelezen of ik kopieer de antwoorden wel naar hier.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Jrrri schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:35:
[...]

Het is een kabinetsbesluit uit 2022, volgend op een onderzoek van NS en ProRail:

[...]

(bron: paragraaf 3.7.6 van IENW/BSK-2022/271618, in https://www.rijksoverheid...ties-en-toezeggingen-mirt)
Ah duidelijk, die kende ik niet.

Op zich wel logisch, behalve dat zware treinen iets sneller zouden kunnen optrekken is er voor de gewone reiziger weinig verschil te merken.

Ik denk dat ze meer de uitrol van ERTMS en ECTS moeten najagen. Daar zitten nogal wat voordelen in ten opzichte van ATB EG zoals pas later volgens een passende remcurve moeten gaan remmen, kortere opvolging, en hogere snelheden :P

Vorige week reed ik op de lijn Luxemburg - Luik, en viel me op dat veel seinen een onderbord van ECTS hadden. Is het daar al uitgerold en lopen de Belgen al voor op ons? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:42

silverball

De wagen voor moderne mensen

cazzer22 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:46:
[...]

Vorige week reed ik op de lijn Luxemburg - Luik, en viel me op dat veel seinen een onderbord van ECTS hadden. Is het daar al uitgerold en lopen de Belgen al voor op ons? 8)
Ik geloof dat geheel Luxemburg al onder de ERTMS zit, en België al meer dan de helft van het hoofdrailnet heeft, hoewel men daar wel meerdere varianten invoert i.p.v. alleen level 2.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Doen ze goed! Ze hadden natuurlijk wel een achterstand ten opzichte van Nederland.

Ik had onderweg bij Vielsalm wel een seinstoring en zag bij aankomst in Luik nog nét de drielandentrein wegrijden naar Maastricht. Door de opgedane vertraging werden ook een paar stops opgeheven voor Luik, zouden ze hier in Nederland niet snel doen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-08 19:07
cazzer22 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:46:
[...]

Ze lopen voor met ERMTS alleen omdat ze tot 10 jaar geleden nog 40 jaar achterliepen überhaupt qua treinbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

cazzer22 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:53:
Doen ze goed! Ze hadden natuurlijk wel een achterstand ten opzichte van Nederland.

Ik had onderweg bij Vielsalm wel een seinstoring en zag bij aankomst in Luik nog nét de drielandentrein wegrijden naar Maastricht. Door de opgedane vertraging werden ook een paar stops opgeheven voor Luik, zouden ze hier in Nederland niet snel doen lijkt me.
Ook een beetje wet van de remmende voorsprong idd, aangezien ATB-EG t.o.v. memor en zijn allerhande pleisterwerken niet eens zo gek is.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar ook juist weer voordeel van TBL, de TBL bakens praten ook ETCS.
In Nederland moet je eerst overal nog bakens neerleggen, actief of passief.

En uiteraard die onnuttige focus op L2 en L2 only. Daar maakt Prorail het zich ook niet makkelijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De meeste binnen ProRail zijn het ook niet eens met de uitrol strategie van ERTMS. Dat is echt een blackbox binnen het bedrijf...

Maar goed, de eerste RVTO's zijn "goedgekeurd" dus nu kunnen de aanbestedingen voor daadwerkelijke uitrol gaan plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:24
TheMak schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 00:05:
Als slechtziende, kwam even in de knel bij Amsterdam Centraal. Ik liep metrostation uit en volgde de geleidelijn (de witte ribbellijn). Ik merkte wel dat ik stug moest volhouden tot ik een afslag naar rechts tegenkwam. Maar toen kwam ik bij de ticketsales uit. Dat was niet de bedoeling. Dus ik liep weer terug en nu op zoek naar een afslag naar links. Op zoek naar de brede tunnel. Die kwam er niet, en uiteraard kwam er iemand die vroeg of die mij kon helpen. Dus zat ik dubio hulp accepteren of zeggen dat ik geen hulp nodig heb en stug de geleidelijn volgen en hopen dat er nagedacht is bij de aanleg, en dus een afslag naar links zou komen. Ik koos voor de hulp en kwam terecht op een stuk zonder geleidelijn. Maar kan iemand mij even helpen te orienteren. De eerst tunnel heet de westtunnel, en die is volgens mij afgesloten, daarna komt dus de middentunnel, de oude hoofdtunnel, maar die is volgens mij best smal en heeft geen geleidelijn, en komt daarna nog een tunnel, de oosttunnel en heeft die wel een geleidelijn die netjes naar de geleidelijnnetwerk op het stationsplein uitkomt? Ergens moeten er ook nog passages zijn, waar zijjn die?
Ik durf niet te zeggen waar/hoe de geleidelijnen lopen, maar de Westtunnel helemaal links is inderdaad afgesloten als je vanuit het centrum komt tot eind dit jaar. De tunnel is vanaf de IJ-zijde wel toegankelijk, ook voor toegang tot de perrons, alleen kan je daarna dus niet verder naar het centrum lopen.
Naast de Westtunnel ligt de IJpassage, dit is een tunnel zonder toegang tot de perrons en er staan dus ook geen poortjes. Deze is gewoon toegankelijk.
Dan heb je de brede middentunnel, met poortjes en toegang tot de perrons. Daarnaast ligt de Amstelpassage, maar ook die is afgesloten voor de ombouw tot nieuwe Eurostar-terminal, en als laatste heb je dan de hele smalle Oosttunnel, die in de toekomst verbreed gaat worden.

Dus: drie tunnels, met twee passages tussen de tunnels in. De meest linkse tunnel is afgesloten en de rechterpassage is afgesloten.

Kan je daar al wat meer mee?

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 24-07-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

ArcticWolf schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:30:
De meeste binnen ProRail zijn het ook niet eens met de uitrol strategie van ERTMS. Dat is echt een blackbox binnen het bedrijf...

Maar goed, de eerste RVTO's zijn "goedgekeurd" dus nu kunnen de aanbestedingen voor daadwerkelijke uitrol gaan plaatsvinden.
Het loopt eigenlijk al zoo lang, wanneer waren de eerste testen tussen Amsterdam en Utrecht, 2010?
Is die kennis onderhand niet weer al lang weggevloeid?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
silverball schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:40:
[...]

Het loopt eigenlijk al zoo lang, wanneer waren de eerste testen tussen Amsterdam en Utrecht, 2010?
Is die kennis onderhand niet weer al lang weggevloeid?
Amsterdam - Utrecht is aangelegd door Bombardier en een "closed" systeem, onderhoud en modificaties worden dan ook door Bombardier gedaan, net als op de HSL (Siemens) en Betuweroute/Hanzelijn (Alstom).

In Nederland is ge-eist dat baseline 3 "volledig" open moet zijn (of dat een eis uit Brussel is weet ik niet). Hierdoor moet eigenlijk alles opnieuw ontworpen worden, zowel intern ProRail als bij het bedrijf die ERTMS in Nederland gaat bouwen (Thales in dit geval).

Verder is er al jaren een loopgraven oorlog gaande tussen enkele partijen binnen ProRail }:O dat helpt ook niet mee met de uitrol. ProRail ERTMS maakt een heleboel zaken onnodig gecompliceerd, terwijl andere afdelingen binnen ProRail van mening zijn dat het makkelijker en transparanter moet worden, maar dit moet via de EXCO uitgevochten worden.

Ander aspect wat ook niet mee helpt is dat ProRail nu gebonden is aan de aanbestedingsregels, het aanpassen van de CSS = vertraging en kost NOG meer geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-08 01:05
Maasluip schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:11:
Maar ook juist weer voordeel van TBL, de TBL bakens praten ook ETCS.
TBL-bakens praten niet met ETCS. In België zijn de TBL-bakens vervangen door Eurobalises die TBL-data versturen, en het rollend materieel is uitgerust met de betreffende antennes.
(Voor ATB-NG is vermoedelijk dezelfde migratiestrategie mogelijk.)
In Nederland moet je eerst overal nog bakens neerleggen
In België dus ook, en daarbij ligt niet overal TBL.
En uiteraard die onnuttige focus op L2 en L2 only. Daar maakt Prorail het zich ook niet makkelijk mee.
Precies, je zou ook kunnen denken aan L1 met radio-infill als basis. Puur L1 is niet aan te raden met onze treinfrequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Level 1 kost alleen veel meer geld, omdat je dan ook alle infrastructuur moet hebben liggen voor switchable balises.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Level 1 heeft sowieso geen nut als systeem sprong, dan kun je net zo goed ATB handhaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-07 14:56

ericding

Altijd de eerste.

TheMak schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 00:05:
Had je deze pagina al bekeken?
https://www.ns.nl/geleidelijnen/asd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 19:04
ArcticWolf schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:50:
[...]

In Nederland is ge-eist dat baseline 3 "volledig" open moet zijn (of dat een eis uit Brussel is weet ik niet). Hierdoor moet eigenlijk alles opnieuw ontworpen worden, zowel intern ProRail als bij het bedrijf die ERTMS in Nederland gaat bouwen (Thales in dit geval).
"volledig" open als in: de communicatie tussen allerlei apparatuur is open standaard? Is ERTMS per definitie niet al een open standaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnold_m
De communicatie tussen de baan (radio block centre (RBC), radio infill unit en balises) en de trein gaat volledig via open standaarden, die ook voorschrijven hoe de trein zich moet gedragen. Ook voor de communicatie tussen RBC's bij de overdracht van een trein is een standaard.

Er zijn echter, voor zover ik weet, geen open Europese standaarden voor de communicatie tussen het central safety system (ERTMS-beveiligingssysteem, css) en het systeem waar de treindienstleiders mee werken noch voor de configuratie van de css,

Ik denk dat het ProRail om dat laatste gaat; het is niet fijn als je na iedere wijziging van het spoor een smak geld aan de leverancier moet betalen om de css aan te laten passen aan de nieuwe sporenlayout.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arnold_m schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 19:48:
De communicatie tussen de baan (radio block centre (RBC), radio infill unit en balises) en de trein gaat volledig via open standaarden, die ook voorschrijven hoe de trein zich moet gedragen. Ook voor de communicatie tussen RBC's bij de overdracht van een trein is een standaard.

Er zijn echter, voor zover ik weet, geen open Europese standaarden voor de communicatie tussen het central safety system (ERTMS-beveiligingssysteem, css) en het systeem waar de treindienstleiders mee werken noch voor de configuratie van de css,

Ik denk dat het ProRail om dat laatste gaat; het is niet fijn als je na iedere wijziging van het spoor een smak geld aan de leverancier moet betalen om de css aan te laten passen aan de nieuwe sporenlayout.
Dit inderdaad en het is nog maar de vraag hoe open het systeem van Thales gaat zijn. Kunnen wij alles inzien/configureren of maken zij enkel een vertaal tool. Dat is dus nooit echt gespecifieerd in de aanbesteding, dus het is maar de vraag of het veel meer open gaat zijn als de systemen van Siemens of Alstom.

Maar misschien wel makkelijker om mee te werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:38

ericplan

5180 Wp PV

Hadden jullie deze al gezien? Webcam vervanging Oostertoegang bruggen.

YouTube: Amsterdam De Vijf Bruggen

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spnw
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
arnold_m schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 19:48:

Als dat open zou zijn, hoe verdien je als leverancier dan nog geld na de implementatie? Dat is toch funest, na het eerste project stapt je klant over naar de goedkoopste...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-08 12:23
Ik snap wel waarom ze dat open willen hebben. Jarenlang was er strijd voor de beveiligingssystemen waar het systeem van Bombardier technisch beter was (ten opzichte van relais) maar wel een vendor lock-in opleverde. Denk dat ze dat niet nogmaals willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Laatst online: 07:17
spnw schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:22:
[...]

Als dat open zou zijn, hoe verdien je als leverancier dan nog geld na de implementatie? Dat is toch funest, na het eerste project stapt je klant over naar de goedkoopste...
Nou zoals we dat nu toch ook al doen met de VPI, iVPI en PLC? De systeem leverancier schuift voor voornamelijk met dozen en hoeft niet heel veel te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EDIT
Voor de mensen hier die dit weekend tussen Den Haag en Rotterdam moeten reizen via Delft: let op dat de werkzaamheden helaas uitlopen en er daardoor tot tenminste maandag 5 uur 's ochtends geen treinen rijden.
Het advies is momenteel om niet te reizen, aangezien er op deze korte termijn zo midden in de zomer er helaas geen bussen/chauffeurs beschikbaar zijn. Vanwege het zomercarnaval is de verwachting dat ook de omreisroutes en alternatief vervoer als de metro overvol zal zitten.

De werkzaamheden tussen Schiedam en Rotterdam (waar de sporen ook vanwege werkzaamheden buiten dienst waren) zijn wel op tijd afgerond en daar rijden nu alweer treinen. De sporen tussen Schiedam en Den Haag HS hadden op zaterdag weer in dienst moeten zijn, maar de werkzaamheden aan het beveiligingssysteem hebben vertraging opgelopen.

Hele bericht via ProRail: https://www.prorail.nl/ni...aag-en-schiedam-lopen-uit

[ Voor 32% gewijzigd door EDIT op 25-07-2024 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
spnw schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:22:Als dat open zou zijn, hoe verdien je als leverancier dan nog geld na de implementatie? Dat is toch funest, na het eerste project stapt je klant over naar de goedkoopste...
Toch is dit in diverse industrietakken gebruikelijk, vooral in kapitaalintensieve industrie.
Voor een bedrijfskritisch systeem dat 40+ jaar moet meegaan wil je niet afhankelijk zijn van 1 fabrikant.

Het is voor de oorspronkelijke fabrikant van een systeem heel wat gemakkelijker om reservedelen en advies te leveren dan voor iemand die het nog nooit gebouwd heeft. Door zijn opgedane kennis en ervaring kan de fabrikant dit aantrekkelijker aanbieden en/of een grotere marge nemen.

Het lastige is dat het systeem van aanbestedingen eigenlijk vereist dat de aanbestedende partij deze kennis al heeft, omdat de trend is dat fabrikanten laag inschrijven en dan een erg hoog tarief hanteren voor modificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-07 13:16

Jeoh

blaat

Heeft iemand ervaring met de compensatie bij Eurostar? Mocht gisteravond vijf uur lang in een weiland staan, waarvan het grootste deel van de tijd zonder stroom (dus geen ventilatie, verlichting, werkende toiletten...).
Ze hebben wel een hotel in Brussel geregeld en ik ben vandaag weer in Londen aangekomen, maar vind 50% van de cashwaarde eigenlijk 50% te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Helaas voldoet 50% aan de minimum EU richtlijn voor reizigersrechten. Zeker in zo'n situatie vind ik dat belachelijk, maar Eurostar voldoet dus aan de eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:18
Kwou het ook net typen, maar @EDIT was me voor.
https://europa.eu/youreur...rail/index_nl.htm#delayed

[ Voor 9% gewijzigd door Arator op 25-07-2024 17:22 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:34

Snow_King

Konijn is stoer!

Jeoh schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:06:
Heeft iemand ervaring met de compensatie bij Eurostar? Mocht gisteravond vijf uur lang in een weiland staan, waarvan het grootste deel van de tijd zonder stroom (dus geen ventilatie, verlichting, werkende toiletten...).
Ze hebben wel een hotel in Brussel geregeld en ik ben vandaag weer in Londen aangekomen, maar vind 50% van de cashwaarde eigenlijk 50% te weinig.
Ik heb door de zelfde storing gisteren 2h op station Brussel stil gestaan op mijn weg naar Parijs. Ik heb met 132 minuten vertraging een voucher gekregen voor 40% van mijn ticketprijs.

Ik vond het al erg goed dat Eurostar mij pro-actief die mail stuurde! Maar ik denk dat dit is wat je kan krijgen, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 19:01
We klagen wat af over Prorail en de NS, vergeleken met onze oosterburen is het Japanse punctualiteit en hoogfrequent:
Bahn prüft Ausdünnung von ICE- und IC-Strecken

Unter dem Druck wachsender Verluste nimmt die Deutsche Bahn Pläne für eine Ausdünnung von ICE- und IC-Strecken ins Visier. Man werde das "Angebot neu justieren und an die geänderten Rahmenbedingungen im Markt anpassen", heißt es in einem Bahn-Strategiepapier. So wolle man im Fernverkehr auf die schrumpfende Pendler-Zahl und die Konkurrenz des Deutschlandtickets im Nahverkehr reagieren.

Die Pünktlichkeit im Fernverkehr lag im ersten Halbjahr bei 62,7 Prozent - eine deutliche Verschlechterung im Vergleich zum ersten Halbjahr 2023. Besonders schwierig war die Lage im Juni. In gleich mehreren Regionen kam es zu Überflutungen, Dammschäden und Hangrutschen, die sich auch auf den Bahnverkehr auswirkten. Fast jeder zweite Zug war verspätet, hatte also eine Verzögerung von mindestens sechs Minuten. Die Pünktlichkeitsquote im Juni lag bei 52,9 Prozent.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:52
hoevenpe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:16:
We klagen wat af over Prorail en de NS, vergeleken met onze oosterburen is het Japanse punctualiteit en hoogfrequent:

[...]
Bij de DB gaat echt zoveel mis, dat wil je niet weten. Van totaal incompetente medewerkers (ik heb collega’s die klagen als ze niet 2,5 uur voor diensteinde, maar slechts 1,5 uur voor diensteinde naar huis kunnen - what the flying fuck?), volstrekt gedateerd materiaal (de lokomotieven waar wij mee rangeren, zijn ouder als ik en ik ben geen twintig meer :P ), ik heb meerdere collega’s die ontslag- en salarisbescherming hebben omdat ze >40 jaar bij de DB werken (die zijn “niet meer zo gemotiveerd”) tot voor m’n gevoel bestaat heel veel kantoorpersoneel uit mensen die geen trein meer mogen besturen; maar dat maakt je niet automatisch geschikt voor een kantoorbaan. Bij onze verkeersleiding (waar o.a. wissels gesteld worden) vallen regelmatig systemen uit, omdat het dak niet meer waterdicht is. Het dak moet in z’n geheel vervangen worden, maar ja….dat kost geld.

En doodnormaal tekort aan personeel, maar daar hebben meer bedrijven last van.

Dus nö, lekker gaat het niet zo bij der Bahn. -O-

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ach, en er moet nog 30000 man/vrouw uit want net geen zwarte cijfers blijkbaar... Deutsche Bahn schrapt komende jaren 30.000 banen https://www.nu.nl/economi...de-jaren-30000-banen.html

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-08 15:08
Bastien schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:28:
Ach, en er moet nog 30000 man/vrouw uit want net geen zwarte cijfers blijkbaar... Deutsche Bahn schrapt komende jaren 30.000 banen https://www.nu.nl/economi...de-jaren-30000-banen.html
Arbeidsconflicten alleen al zorgden voor een kostenpost van 300 miljoen euro.
Auw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
iamerwin schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:49:
volstrekt gedateerd materiaal (de lokomotieven waar wij mee rangeren, zijn ouder als ik en ik ben geen twintig meer :P )
Wat is er mis met Br212? Deed het 35 jaar geleden perfect op mijn modelspoorbaan... :)

Zonder gekheid: als oud materieel het nog goed doet waarom niet? Dat ze in ICE en andere frequenties gaan snoeien een slechte zaak, dan jaag je welwillende reizigers af en maak je die gemiste overstap een veel groter probleem.

Zat te kijken of de trein een optie was deze zomervakantie, vanaf de vakantielokatie met DB de Duitse steden in ipv met de auto. Rond Freiburg eens per uur, man man man. Dat wordt toch een parkeergarage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Bij mij bestaat wel de indruk dat het spoor in Duitsland in de afgelopen veertien jaar - in 2010 begon ik wat regelmatiger met de trein Duitsland in te gaan - steeds verder afgegleden is.

Ook in 2010 was het al geen baken van betrouwbaarheid, maar het heeft nu wel dusdanige vormen aangenomen dat ik doorgaans iets heb van 'laat maar'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Commendatore schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:52:
Bij mij bestaat wel de indruk dat het spoor in Duitsland in de afgelopen veertien jaar - in 2010 begon ik wat regelmatiger met de trein Duitsland in te gaan - steeds verder afgegleden is.

Ook in 2010 was het al geen baken van betrouwbaarheid, maar het heeft nu wel dusdanige vormen aangenomen dat ik doorgaans iets heb van 'laat maar'.
Tijdens te Pandemie is de achteruitganf nog harder gegaan. Was blij dat in het laatste jaar dat ik in Berlijn woonde met het IC Berlijn-Amsterdam boemeltje kon ipv naar Brussel, overstappen op Keulen en überhaupt door het Ruhrgebied.. vertraging gegarandeerd.

Uiteindelijk is er dankzij de FDP (of CDU/CSU als die weer mogen regeren) geen wil om fundamenteel iets te veranderen. Lijkt een vertraagde Tatcher methode om het spoor verder irrelevant te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door GoldenSample op 26-07-2024 00:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:52
Wat ook niet helpt, is de enorme autolobby in Duitsland. Er wordt nu gesproken van een Autobahn met tien (10!) rijstroken bij Frankfurt. Kosten: 1,1 miljard.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:16:

[...]
Volgens mij zijn we #3 qua punctualiteit in de wereld, qua trein aantallen in verhouding met het aantal reizigers en inwoners... maar goed we moeten wat te klagen hebben.
iamerwin schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:49:
[...]

Bij de DB gaat echt zoveel mis, dat wil je niet weten. Van totaal incompetente medewerkers (ik heb collega’s die klagen als ze niet 2,5 uur voor diensteinde, maar slechts 1,5 uur voor diensteinde naar huis kunnen - what the flying fuck?), volstrekt gedateerd materiaal (de lokomotieven waar wij mee rangeren, zijn ouder als ik en ik ben geen twintig meer :P ), ik heb meerdere collega’s die ontslag- en salarisbescherming hebben omdat ze >40 jaar bij de DB werken (die zijn “niet meer zo gemotiveerd”) tot voor m’n gevoel bestaat heel veel kantoorpersoneel uit mensen die geen trein meer mogen besturen; maar dat maakt je niet automatisch geschikt voor een kantoorbaan. Bij onze verkeersleiding (waar o.a. wissels gesteld worden) vallen regelmatig systemen uit, omdat het dak niet meer waterdicht is. Het dak moet in z’n geheel vervangen worden, maar ja….dat kost geld.

En doodnormaal tekort aan personeel, maar daar hebben meer bedrijven last van.

Dus nö, lekker gaat het niet zo bij der Bahn. -O-
Toen we met de IC Berlijn naar Berlijn gingen zei een collega van mij dat Osnabruck zelfs nog een hand bediend emplacement heeft (in ieder geval het instellen van de routes)? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
Hopelijk zijn de bonden trots dat een deel van de medewerkers eruit wordt gegooid zodat een ander deel net iets meer geld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien moeten ze poortjes plaatsen bij de S-bahn in Berlijn :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
Ik hoop dat er niemand dit weekend een reis met TGV en Eurostar heeft geboekt naar/door Frankrijk.
Men heeft op verscheidene plaatsen brand gesticht met de bedoeling de infrastructuur lam te leggen.
Het TGV-verkeer in Frankrijk is sterk verstoord door een "massale aanval om het TGV-netwerk lam te leggen". Er zou gisterenavond op verschillende sporen brand zijn gesticht. Dat zegt de Franse spoorwegmaatschappij SNCF. Het TGV-verkeer op de Atlantische, noordelijke en oostelijke assen is momenteel verstoord, slechts enkele uren voor de openingsceremonie van de Olympische Spelen. Ook tussen Brussel en Parijs kunnen er vertragingen zijn, waarschuwt NMBS.
https://www.vrt.be/vrtnws.../problemen-tgv-frankrijk/

Verder gaat het in België al 2 dagen over een groepje jongeren, waarvan er enkelen zijn overleden, nadat ze voor de challenge in een bovenleidingspaal zijn geklommen. De familie van de slachtoffers is verontwaardigd omdat volgens hen die palen gewoon bereikbaar zijn. Een betonnen wal van 2 meter hoog is blijkbaar geen afsluiting voor de Brusselse jeugd. Dat zou niet genoeg aangeven dat men aan de andere kant van die wal eigenlijk niet moet zijn. "Traliewerk met piekjes", dat is blijkbaar een soort afscheiding dat men zou respecteren.

[ Voor 26% gewijzigd door Arator op 26-07-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Arator schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:14:
Ik hoop dat er niemand dit weekend een reis met TGV en Eurostar heeft geboekt naar/door Frankrijk.
Men heeft op verscheidene plaatsen brand gesticht met de bedoeling de infrastructuur lam te leggen.

[...]

Verder gaat het in België al 2 dagen over een groepje jongeren, waarvan er enkelen zijn overleden, nadat ze voor de challenge in een bovenleidingspaal zijn geklommen. De familie van de slachtoffers is verontwaardigd omdat volgens hen die palen gewoon bereikbaar zijn. Een betonnen wal van 2 meter hoog is blijkbaar geen afsluiting voor de Brusselse jeugd. Dat zou niet genoeg aangeven dat men aan de andere kant van die wal eigenlijk niet moet zijn. "Traliewerk met piekjes", dat is blijkbaar een soort afscheiding dat men zou respecteren.
Wat een sneuheid bij elkaar zeg. Duizenden mensen duperen met brandstichting. Die lui boeit het echt niet wat voor een impact het maakt, of juist wel, daar kicken ze op.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cazzer22
@Arator Ik zou zeggen dat die kinderen een gedegen opvoeding zouden moeten krijgen met uitleg van wat riskant gedrag is. In landen hier niet eens ver vandaan (Oostenrijk, Zwitserland) is er soms alleen een strookje gras tussen de spoorbaan en een eventuele weg. Geen hek, geen sloot, niks.

Blijft wel sneu dat ze overleden zijn door onvoorzichtig gedrag , maar dan is zelfs een perron riskant, staat geen hek aan de rand.

[ Voor 0% gewijzigd door cazzer22 op 26-07-2024 11:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stijn014
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-07 13:15
Snow_King schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:51:
[...]
Wat een sneuheid bij elkaar zeg. Duizenden mensen duperen met brandstichting. Die lui boeit het echt niet wat voor een impact het maakt, of juist wel, daar kicken ze op.
Paar dagen nadat ze een Rus met plannen om de olympische spelen te verstoren hebben opgepakt. Je kan vragen stellen uit welke richting de wind waait.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arator
@cazzer22 ook mijn gedachte.

Aangezien het komkommertijd is voor de pers, is dit een incident dat lekker de pagina's kan vullen met de meest absurde vragen. En dan nog een +-artikel
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240725_95215693
Hoe gevaarlijk is zo’n bovenleiding? (Die vraag zou ik nog kunnen begrijpen)

Ziet infrastructuurbeheerder Infrabel de bovenleidingen als een risico? Moeten die niet beter afgeschermd worden?

Kunnen die kabels niet beter ondergronds worden gelegd, om nog meer veiligheid te garanderen?

Wat is de precieze functie van die bovenleiding?
Ik zag gisteren onze perswoordvoerder met de telefoon aan het oor door de gang ijsberen. Een job die niet voor mij is weggelegd bij dergelijke vragen. Ik ben van het principe "stupid questions, stupid answers".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:38
De bovenleiding ondergronds leggen is wel het beste idee van het jaar 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
Je zou een derde rail kunnen toepassen zoals de metro in Amsterdam heeft (deze is afgeschermd), of open zoals in Zuid-Engeland veel toegepast wordt. Maar of dát nou veiliger is dan een draad op 5,50m hoogte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
iamerwin schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 07:31:
Wat ook niet helpt, is de enorme autolobby in Duitsland. Er wordt nu gesproken van een Autobahn met tien (10!) rijstroken bij Frankfurt. Kosten: 1,1 miljard.
offtopic:
Vergelijkbaar met de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, tussen de drukste Duitse steden niet onlogisch. De autobahn wordt ook stelselmatig verwaarloosd, zie de bruggen en eindeloze wegwerkzaamheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stijn014
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-07 13:15
cazzer22 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:34:
Je zou een derde rail kunnen toepassen zoals de metro in Amsterdam heeft (deze is afgeschermd), of open zoals in Zuid-Engeland veel toegepast wordt. Maar of dát nou veiliger is dan een draad op 5,50m hoogte?
En daar zie je wss net de omgekeerde discussie: ze ouden deze deadtrap beter in de lucht hangen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
EDIT schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:57:
Voor de mensen hier die dit weekend tussen Den Haag en Rotterdam moeten reizen via Delft: let op dat de werkzaamheden helaas uitlopen en er daardoor tot tenminste maandag 5 uur 's ochtends geen treinen rijden.

[...]
De werkzaamheden lopen nog twee dagen extra uit:
De vertraging van de werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam Centrum lopen extra uit. Het gaat om twee dagen extra. Naar verwachting kan het treinverkeer op dit spoor woensdag 31 juli weer worden hervat. NS en RET zetten extra bussen en metro’s in voor alternatief vervoer. Het testwerk om het spoor weer in dienst te stellen zal nu maandag 29 en dinsdag 30 juli plaatsvinden.

Tjark de Vries, directeur Strukton Rail Nederland: “Het spijt ons verschrikkelijk voor de reiziger die hier de dupe van is. Dat het nu mis is gegaan, komt door een combinatie van factoren, waaronder de schaarste aan technische mensen, met name in de elektrotechniek. Dan gaat het niet alleen om monteurs, maar ook de gespecialiseerde werkvoorbereiding- en uitvoeringsfuncties. We doen er alles aan om het werk gecontroleerd en veilig uit te voeren.”
https://www.prorail.nl/ni...aag-en-schiedam-lopen-uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Arator schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:14:

Geeft ook wel aan hoe kwetsbaar de infrastructuur is. Ik verbaas me er ook wel een beetje over dat met 1 brandje gelijk een hele lange spoorlijn uitgeschakeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
Wally2002 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:20:
Geeft ook wel aan hoe kwetsbaar de infrastructuur is. Ik verbaas me er ook wel een beetje over dat met 1 brandje gelijk een hele lange spoorlijn uitgeschakeld kan worden.
Als zo'n brandje de stroomvoorziening uitschakelt ergens halverwege de spoorlijn betekent dat gelijk dat je hele spoorlijn niet kan gebruiken. Ik denk dat reizigers er op zitten te wachten ergens in the middle of nowhere stil te staan ;)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Wally2002 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:20:
[...]

Dat is gewoon zo. Het is veel te duur (en nutteloos) om het tegen dergelijke gevallen te beschermen. De kosten wegen niet op tegen de baten. De kans op brand en zeker op terrorisme (valt dit imho onder) is gewoon zeer klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
Arator schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:57:
@cazzer22 ook mijn gedachte.

Aangezien het komkommertijd is voor de pers, is dit een incident dat lekker de pagina's kan vullen met de meest absurde vragen. En dan nog een +-artikel
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240725_95215693

[...]

Ik zag gisteren onze perswoordvoerder met de telefoon aan het oor door de gang ijsberen. Een job die niet voor mij is weggelegd bij dergelijke vragen. Ik ben van het principe "stupid questions, stupid answers".
8)7
Ik zou hier inderdaad ook niet tegen kunnen, respect voor de persvoorlichter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-07 13:16

Jeoh

blaat

FredvZ schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:44:
[...]

Als zo'n brandje de stroomvoorziening uitschakelt ergens halverwege de spoorlijn betekent dat gelijk dat je hele spoorlijn niet kan gebruiken. Ik denk dat reizigers er op zitten te wachten ergens in the middle of nowhere stil te staan ;)
Als inmiddels ervaringsdeskundige kan ik dit beamen.

Bij Eurostar staat mijn rit (na twee dagen) tussen Brussel en Londen als geannuleerd, dus ik heb gewoon gevraagd om teruggave van dat deel van de reis. Kijken wat er gebeurt, in het ergste geval krijg ik wat minder.

Misschien ook maar een mailtje sturen met wat op- en aanmerkingen over de afhandeling. Bijvoorbeeld niet handig dat 1 vrouw, alleen herkenbaar aan haar lanyard, de hotelvouchers voor 500 passagiers met het handje moet uitdelen, waarbij de enige vorm van crowd control een tiental politieagenten is. Of dat een collega dan met haar een praatje probeert te maken terwijl ze de vouchers aan het uitdelen is :+

edit: Zojuist goedgekeurd en geld op de CC. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:23
cazzer22 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:34:
Ook bij een afgesloten systeem zou iemand vanaf de onderkant zijn hand erin kunnen duwen. Vergezocht? Ja natuurlijk maar als iemand al zo gek is om in een bovenleidingspaal te gaan klimmen dan zal een afscherming aan boven en zijkant ze ook niet tegenhouden.

Buiten dat de praktisch maximale spanning (in Engeland staat er 750V op blijkbaar) en daarmee het vermogen ook een stuk beperkter is met zo'n systeem. Het wordt niet voor niks vrijwel nergens gebruikt voor treinen maar uitsluitend voor metro's waarbij het gewicht en de maximumsnelheden lager liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
FredvZ schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:44:
[...]

Dit klinkt logisch, maar volgens het kaartje in het nieuwsbericht gaat het om spoorlijnen van honderden kilometers. Vallen die dan echt helemaal uit, over de volle lengte? Lijkt me niet dat de stroomvoorziening vanaf 1 punt zo'n hele lijn voedt. Of is het logistiek gezien niet te organiseren om de spoorlijn deels te blijven benutten en gooit men alle diensten er maar uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02:06

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

!mark schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:27:
[...]

Ook bij een afgesloten systeem zou iemand vanaf de onderkant zijn hand erin kunnen duwen. Vergezocht? Ja natuurlijk maar als iemand al zo gek is om in een bovenleidingspaal te gaan klimmen dan zal een afscherming aan boven en zijkant ze ook niet tegenhouden.

Buiten dat de praktisch maximale spanning (in Engeland staat er 750V op blijkbaar) en daarmee het vermogen ook een stuk beperkter is met zo'n systeem. Het wordt niet voor niks vrijwel nergens gebruikt voor treinen maar uitsluitend voor metro's waarbij het gewicht en de maximumsnelheden lager liggen.
In de VK (het zuiden van Engeland) en de VS (in en rond de staat New York) zijn landen waar je third rail ook bij heavy rail tegenkomt.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:12
Wally2002 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:39:
[...]

Dit klinkt logisch, maar volgens het kaartje in het nieuwsbericht gaat het om spoorlijnen van honderden kilometers. Vallen die dan echt helemaal uit, over de volle lengte? Lijkt me niet dat de stroomvoorziening vanaf 1 punt zo'n hele lijn voedt. Of is het logistiek gezien niet te organiseren om de spoorlijn deels te blijven benutten en gooit men alle diensten er maar uit?
Het zal waarschijnlijk niet de stroomvoorziening van de treinen zelf zijn, maar bekabeling van het seinstelsel. En tsja. Als er 1 sectie gestoord is, kan er misschien nog wel doorgereden worden op zicht. Maar ja: als de impact over een groter gebied is, dan wordt dat al lastig. Bovendien kan je niet (zo goed) aan het spoor werken als het treinverkeer door gaat. Dan is al snel de keus gemaakt om het treinverkeer te sperren en zo snel mogelijk te repareren.

En waarom het dan over zo'n groot gebied problemen geeft: meestal heeft een HSL niet superveel aansluitsporen. Als in Nederland 1 stukje HSL er uit ligt, moet je ook de hele noord- of zuidsectie over het klassieke net rijden. En als ik het zo lees, hebben ze juist de plekken waar wel zo'n aansluiting zit, gevandaliseerd:
— Courtalain, east of Le Mans and 150 kilometres (93 miles) southwest of Paris, where the “Atlantic” high speed lines (or ligne à grande Vitesse, LGV) to Rennes and Bordeaux divide;

— Pagny-sur-Moselle, about 268 km, (167 miles) east of Paris, where the Paris -Strasbourg “LGV Est” high speed line branches to service the city of Metz;

— And Croisilles, about 155 km (96 miles) north of Paris, where connections to the city of Arras leave the “LGV Nord” line linking Paris to Lille, London, Brussels, and Amsterdam.

Another attack on a junction at Vergigny, on the Paris-Lyon /Marseilles/Barcelona “LGV Paris Sud Est,” line about 140 kilometres (87 miles) southwest of Paris, was prevented by SNCF maintenance workers who happened to be at the site.
Daardoor kan je dat knooppunt gewoon niet meer voorbij komen, en moet je een heel groot stuk over het klassieke net rijden. Waarbij in Frankrijk echt een gigantisch rijtijdverschil is tussen het klassieke net en de HSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:31:
[...]

In de VK (het zuiden van Engeland) en de VS (in en rond de staat New York) zijn landen waar je third rail ook bij heavy rail tegenkomt.
In de VK tot 90km/u, net als in Nederland (Noordzuidlijn is een UK alu rail systeem).

Geef mij maar bovenleiding, dan kan je er in ieder geval niet makkelijk bij. Tijdens werkzaamheden in 2016 op de zuidas wisselde het buitendienstgestelde gebied per dag... een collega van mij stapte perongeluk over een stuk 3e rail heen die live was (gelukkig met kap). Ik vergeet dat moment nooit meer en hij ook niet... het was dat er een kap op zat anders was het einde leven.

[ Voor 35% gewijzigd door ArcticWolf op 26-07-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:01
Hoe gaat dat bij een spoorwegovergang? Moet de trein daar een stukje stroomloos rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sanderhgv schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:34:
Hoe gaat dat bij een spoorwegovergang? Moet de trein daar een stukje stroomloos rijden?
Ja, de trein/metro heeft per stel een stroomafnemer, openingen kunnen tot 60 meter zijn meen ik (even uit m'n hoofd) voordat de stroom tijdelijk onderbroken wordt.
Hangt ook af van de lengte, maar de meeste metro stellen zijn veel langer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02:06

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ArcticWolf schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:31:
[...]

In de VK tot 90km/u, net als in Nederland (Noordzuidlijn is een UK alu rail systeem).

[…]
Ook wel sneller dan dat - tussen Londen en Brighton wordt bijvoorbeeld 90 mph gereden met third rail.

Wikipedia: Brighton Main Line

[ Voor 31% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 26-07-2024 21:35 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:23
De oude Eurostars hebben er zelfs ook nog gebruik van gemaakt voodat de HSL naar Londen klaar was :P

Ergens is het een heel bijzonder gezicht zo'n Eurostar zonder bovenleiding en tussen de Britse lokaaltreintjes.
https://flic.kr/p/2ooR2oN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
In het NRC vandaag aandacht aan de ICNG:
Ze hadden allang moeten rijden, de nieuwe generatie intercity’s van NS, maar door productiefouten is nu pas een klein deel van de treinen in gebruik. Wat heeft deze intercity tot nieuwe probleemtrein gemaakt?
Hele artikel: https://www.nrc.nl/nieuws...ratie-te-wachten-a4860859

De reactie van NS op dit artikel, waarbij ook ingegaan wordt op de punten die nog verbeterd moeten worden:
In april 2023 konden reizigers voor het eerst instappen in de nieuwe Intercity, genaamd de ICNG (Intercity Nieuwe Generatie). Deze week introduceert NS de 30ste van in totaal 109 treinen. “De treinen presteren inmiddels beter dan de oude treinen, maar zoals eerder aangekondigd, duurt de komst van meer treinen langer dan verwacht", vertelt Maarten Bakker, programmamanager ICNG bij NS.
Hele artikel:
https://nieuws.ns.nl/30st...aan-hoe-staat-het-ervoor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 02:22

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

!mark schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:27:
[...]

De maximum snelheid inderdaad wel. Maar een Amsterdamse M5 metro is 116 meter lang, weegt 192 (vol beladen 288) ton en heeft een vermogen van 3200 kW, meer dan een SLT-6 bijvoorbeeld.

En de snelheid is eerder begrensd door regelgeving dan wat de techniek aankan. Dus die 750 Volt lijkt wat dat betreft niet echt een beperking?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
bvk schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 00:33:
[...]

De maximum snelheid inderdaad wel. Maar een Amsterdamse M5 metro is 116 meter lang, weegt 192 (vol beladen 288) ton en heeft een vermogen van 3200 kW, meer dan een SLT-6 bijvoorbeeld.

En de snelheid is eerder begrensd door regelgeving dan wat de techniek aankan. Dus die 750 Volt lijkt wat dat betreft niet echt een beperking?
Zit de beperking niet zozeer in de (max) snelheid maar meer in de noodzaak voor veel meer onderstations en de verliezen over langere afstanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
Een lagere spanning betekent hogere stromen voor hetzelfde vermogen, en dat kan leiden tot problemen bij de stroomafname, en tot elektromagnetische interferentie - dit laatste versterkt door de veelvuldige onderbrekingen bij wissels en overwegen.
Zo smelt de rijdraad als een V-IRM stilstaat met de airco op vol vermogen, en bij de Eurostar werd in het begin op het Engelse net de interne elektronica gestoord.

Ook is bij een derde rail lopen langs het spoor voor spoorwegpersoneel en reizigers (bij evacuatie) lastig - niet op de isolatiekap van de rail stappen, terwijl dat zo'n handig afstapje lijkt, en niet in de buurt van de stroomafnemers komen (die zijn rondom spanningvoerend), om het maar niet te hebben over loslopende honden.

[ Voor 15% gewijzigd door arievz op 27-07-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
arievz schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:03:
Ook is bij een derde rail lopen langs het spoor voor spoorwegpersoneel en reizigers (bij evacuatie) lastig - niet op de isolatiekap van de rail stappen, terwijl dat zo'n handig afstapje lijkt, en niet in de buurt van de stroomafnemers komen (die zijn rondom spanningvoerend), om het maar niet te hebben over loslopende honden.
Of het reinigen van de sporen. Nu wil bij ons de brandweer de sporen wel reinigen zonder dat de bovenleiding "gesneden" wordt. Bij een derde rail zal je altijd een stuk stroomloos moeten zetten.

Van zodra de brandweer met het water wat hoger moet, bijvoorbeeld het reinigen van een trein, vragen ze wel altijd de buitendienststelling van de bovenleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 01:29

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Het gaat niet goed met de Dinner Train, als ik zo lees. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.

Best een mooi concept die ik jaren geleden heb gedaan met een lunchrit, maar helaas zijn de recenties van tegenwoordig niet mals.
Het Oisterwijkse bedrijf achter Dinner Train, een restaurant in een rijdende treinwagon, verkeert in zwaar weer. Boekingen die al betaald zijn worden geannuleerd, en het bedrijf laat klanten weten dat ze hen niet terug kunnen betalen. Omroep Brabant sprak meerdere benadeelden: 'Ik wil gewoon mijn geld terug'.
Keep fingers crossed....

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
AW_Bos schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:15:
Het gaat niet goed met de Dinner Train, als ik zo lees. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.

Best een mooi concept die ik jaren geleden heb gedaan met een lunchrit, maar helaas zijn de recenties van tegenwoordig niet mals.

[...]

Keep fingers crossed....
Voor Corona ging DT ook al eens failliet. Nu kan ik niet beoordelen wat op dit moment de situatie is, maar blijkbaar meent DT boven consumentenrecht te staan. Meestal loopt het met argumenten als "We vragen alleen een beetje tijd" niet zo heel goed af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
Zulke concepten werken vaak alleen met een hoge bezettingsgraad. Daarnaast is het ook nog eens iets wat je niet vaker doet. Dus zodra iedere geïnteresseerde is geweest droogt de klandizie in no time op. Als je in de tussentijd geen nieuwe klanten weten te trekken dan zit je zo met een cash flow probleem.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

90 mph bedoel je zeker. En de South Eastern Main Line is zelfs 100 mph.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:11
FredvZ schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:38:
Zulke concepten werken vaak alleen met een hoge bezettingsgraad. Daarnaast is het ook nog eens iets wat je niet vaker doet. Dus zodra iedere geïnteresseerde is geweest droogt de klandizie in no time op. Als je in de tussentijd geen nieuwe klanten weten te trekken dan zit je zo met een cash flow probleem.
En iedereen die nu nog interesse had, denkt wel 2x na voor het boeken. Ik zag op de nieuwssite de prijzen, ik ga in ieder geval geen 90 euro p.p. betalen aan een tent die zo in het nieuws komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Mijn moeder (65+) heeft een Weekend vrij 1e klas abonnement waar ze (ongeveer) 36 euro per maand voor betaald.

Nu krijgt ze steeds emails van de NS dat er een 'mooie' aanbieding is om over te stappen naar Flex Weekend vrij. Ik heb eens de stappen doorlopen, maar die aanbieding gaat er aan voorbij dat zij 1e klas reist (waarvoor, meen ik, zij een korting heeft krijgt omdat zij 65+ is). Wil ik haar abonnement omzetten naar Flex, dan gaat zij (bijna) 44 euro per maand betalen.

Mis ik iets of klopt dit gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
@Skyaero Als ze gebruik maakt van 40% korting in de daluren buiten het weekend, is het nog duurder. Dit zit niet bij NS Flex weekend vrij inbegrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Skyaero schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:34:
Mijn moeder (65+) heeft een Weekend vrij 1e klas abonnement waar ze (ongeveer) 36 euro per maand voor betaald.

Nu krijgt ze steeds emails van de NS dat er een 'mooie' aanbieding is om over te stappen naar Flex Weekend vrij. Ik heb eens de stappen doorlopen, maar die aanbieding gaat er aan voorbij dat zij 1e klas reist (waarvoor, meen ik, zij een korting heeft krijgt omdat zij 65+ is). Wil ik haar abonnement omzetten naar Flex, dan gaat zij (bijna) 44 euro per maand betalen.

Mis ik iets of klopt dit gewoon?
Zie ook de product prijs pdf. Oude Weekend vrij 65+ wordt niet meer verkocht, maar is wel verlengbaar.

https://www.ns.nl/binarie...ijst-consumenten-2024.pdf

Maar daaronder de Flex varianten, die blijkbaar niet direct via website bestelbaar zijn. Mogelijk dat aangepaste 65+ prijs pas in beeld komt na invullen geboortedatum?
Je krijgt korting op je abonnementskosten! Je betaalt € 24,95 per maand voor NS Flex Weekend Vrij. Je ziet deze lagere abonnementskosten tijdens het bestellen, als je je geboortedatum hebt ingevuld.
Flex Weekend Vrij 65+ 1ste klas voor €32,95
https://www.ns.nl/uitgelicht/65-plussers

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 29-07-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:33:
[...]

Zie ook de product prijs pdf. Oude Weekend vrij 65+ wordt niet meer verkocht, maar is wel verlengbaar.

https://www.ns.nl/binarie...ijst-consumenten-2024.pdf

Maar daaronder de Flex varianten, die blijkbaar niet direct via website bestelbaar zijn. Mogelijk dat aangepaste 65+ prijs pas in beeld komt na invullen geboortedatum?
Dank voor de info. Even geprobeerd, maar 65+ wordt niet automatisch toegepast. Zal dus via de klantenservice moeten. Prijs met dalvoordeel is hetzelfde als het oude abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Nog verdere uitloop van de werkzaamheden bij Delft, nieuwe prognose is: onbekend.
Update | 29-07
De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam Centrum lopen verder uit. De prognose van in dienst geven is onbekend. NS en RET doen hun uiterste best om extra bussen en metro’s in te zetten als alternatief vervoer.

De werkzaamheden om het op orde brengen van de treinbeveiliging duren langer van verwacht. Daarnaast heeft aannemer Stukton te maken met een enorm tekort aan vakspecialisten om de werkzaamheden tijdig af te kunnen ronden. We vinden dit heel vervelend voor reizigers. Plan je reis een dag van tevoren in de reisplanner.

Tjark de Vries, directeur Strukton Rail Nederland: “Het spijt ons verschrikkelijk voor de reiziger die hier de dupe van is. Dat het nu mis is gegaan, komt door een combinatie van factoren, waaronder de schaarste aan technische mensen, met name in de elektrotechniek. Dan gaat het niet alleen om monteurs, maar ook de gespecialiseerde werkvoorbereiding- en uitvoeringsfuncties. We doen er alles aan om het werk gecontroleerd en veilig uit te voeren.”
https://www.prorail.nl/ni...aag-en-schiedam-lopen-uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hebben ze geen planning gemaakt dan? Of is er een planning gemaakt zonder mensen in te plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Zoals ik het heb gehoord waren wel alle mensen keurig ingepland, maar in de zomerperiode is het extreem lastig om meer dan dat te krijgen. Dus toen de werkzaamheden onverwachts uitliepen kon men voor de ongeplande dagen daarna geen mensen met die specifieke specialisatie meer krijgen, en blijkbaar weet men nu nog niet wanneer die wel beschikbaar zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door EDIT op 29-07-2024 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
EDIT schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:44:
Zoals ik het heb gehoord waren wel alle mensen keurig ingepland, maar in de zomerperiode is het extreem lastig om meer dan dat te krijgen. Dus toen de werkzaamheden onverwachts uitliepen kon men voor de ongeplande dagen daarna geen mensen met die specifieke specialisatie meer krijgen, en blijkbaar weet men nu nog niet wanneer die wel beschikbaar zijn.
Niet onlogisch dat het lastig wordt met plannen als het uitloopt, dat is niet onverwacht. De hele communicatie en afstemming voor deze werkzaamheden zijn wel flink suboptimaal.

Dat begon met de geplande werkzaamheden waarbij er niet of onvoldoende overlegd was met de RET/HTM waardoor de randstadrail in de normale zomerdienstregeling ging. Geen verrassing dus dat de metro's overvol raakte ( wat vrijwel zeker sowieso zou gebeuren maar met afgeschaalde zomercapaciteit een factor erger )

Dan uitstel tot komende woensdag en nu geen idee.
Helpt overigens niet mee dat die route voor IC's er een aantal weken uit heeft geleden om ICNG-machinisten op te leiden, werkzaamheden aan het emplacement bij den haag die ook die impact heeft gehad. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Natuurlijk wordt er wel overlegd met HTM en de RET, maar die zullen nooit voldoende capaciteit kunnen bieden, zelfs niet als die met alle voertuigen rijden die ze hebben.
Dus wordt er een negatief reisadvies gegeven en een omreisadvies via Gouda, om maar mensen te ontmoedigen om gebruik te maken van de RET/HTM en het vervangende busvervoer.

Ik heb overigens geen idee wat je bedoelt met dat 'de route eruit heeft gelegen voor opleidingen ICNG', aangezien die opleidingen al maanden geleden stopgezet zijn en ook geen enkele impact hebben op deze werkzaamheden of de uitloop daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
EDIT schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:16:
Natuurlijk wordt er wel overlegd met HTM en de RET, maar die zullen nooit voldoende capaciteit kunnen bieden, zelfs niet als die met alle voertuigen rijden die ze hebben.
Dus wordt er een negatief reisadvies gegeven en een omreisadvies via Gouda, om maar mensen te ontmoedigen om gebruik te maken van de RET/HTM en het vervangende busvervoer.
Dan is er toch iets niet heel goed gegaan in de planning en communicatie tussen de OV-dienstverleners.
Duwen, zweten en vertraging. Reizen met de metro tussen Den Haag en Rotterdam was de afgelopen dagen een ware beproeving. Terwijl er tijdelijk geen treinen rijden tussen beide steden, zette de RET minder metro's in vanwege de zomerdienstregeling. Had deze drukte voorkomen kunnen worden? De betrokken partijen wijzen naar elkaar.
Hoe het allemaal zo kon lopen? De partijen wijzen vooral naar elkaar. De RET heeft het zomerrooster ingevoerd, ondanks dat er werkzaamheden aan het treinspoor gepland zijn. Volgens dit vervoersbedrijf ligt de schuld bij de NS. De NS dacht dat zij de reizigers konden opvangen met pendelbussen en adviseerde de reizigers om de metro te mijden. Het was alleen niet gelukt ook het reisadvies in de reisplanners 9292 en de NS-app aan te laten passen, dus is er onhandelbare drukte in de metro.
Meerdere factoren maar het kan geen verrassing zijn dat men voor de route met de minste reistijd gaat, het helpt dan evident niet dat die dienstregeling minder wordt ( inmiddels hersteld overigens naar normale dienstreging in plaats van zomerdienstregeling ). Dat verergert het probleem, waarbij je men overigens nog steeds dient te motiveren/adviseren om de route Gouda te gebruiken.
Ik heb overigens geen idee wat je bedoelt met dat 'de route eruit heeft gelegen voor opleidingen ICNG', aangezien die opleidingen al maanden geleden stopgezet zijn en ook geen enkele impact hebben op deze werkzaamheden of de uitloop daarvan.
De relatie is de route ( Den Haag HS <-> Rotterdam ). Het is een route die er het laatste jaar meerdere keren een utigekleede dienstregeling heeft gehad. Dat is het punt, niet de directe relatie met deze uitloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-07 15:18
Wij zijn aan het orienteren voor een reis naar berlijn. Natuurlijk ook even naar de optie trein gekeken.

Dit is nogal een verwarrende ervaring. Via ns international komen de prijzen behoorlijk vaak boven de 1100 uit.

Nu is het opvallende: Gaan we zoeken via de duitse bahn als enkele reis van amsterdam naar berlijn: 26 voor 4 personen (totaal).

Doe ik via de duitse bahn dezelfde reis maar dan als retour: €2000. Nu moet ik zeggen dat deze prijs wel erg in de buurt komt van wat de ns aanbied als je niet wil overstappen, maar wel echt enorm veel meer dan gewoon twee keer los een heen en een terugreis plannen. Doe ik dat, dan zou ik voor 4 personen in totaal €52 kwijt zijn.

Is dit te mooi om waar te zijn? Kan dit wel kloppen en is het echt veel goedkoper om een losse heen en terugreis te boeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Eddo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:15
Het is altijd goed om even de prijzen van ns international, bahn.de en HappyRail te vergelijken. Prijzen kunnen helaas vaak erg uit elkaar liggen. Met de trein heb je geen voordeel aan een retour, dus gewoon 2 enkeltjes boeken als dat goedkoper is. Als de heenreis uitvalt door staking oid kun je vaak de terugreis ook gewoon claimen (bij DB in ieder geval wel weet ik uit ervaring).

Ik vraag me overigens wel af hoe je aan 500 euro pp komt? Daar moet ik echt goed voor zoeken op de duurste momenten, 1e klas met full flex. Zelfs last minute zijn er genoeg directe treinen voor 100 euro per enkele reis te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iklucas
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:34
twowheeler schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:38:
Wij zijn aan het orienteren voor een reis naar berlijn. Natuurlijk ook even naar de optie trein gekeken.

Dit is nogal een verwarrende ervaring. Via ns international komen de prijzen behoorlijk vaak boven de 1100 uit.

Nu is het opvallende: Gaan we zoeken via de duitse bahn als enkele reis van amsterdam naar berlijn: 26 voor 4 personen (totaal).

Doe ik via de duitse bahn dezelfde reis maar dan als retour: €2000. Nu moet ik zeggen dat deze prijs wel erg in de buurt komt van wat de ns aanbied als je niet wil overstappen, maar wel echt enorm veel meer dan gewoon twee keer los een heen en een terugreis plannen. Doe ik dat, dan zou ik voor 4 personen in totaal €52 kwijt zijn.

Is dit te mooi om waar te zijn? Kan dit wel kloppen en is het echt veel goedkoper om een losse heen en terugreis te boeken?
26 euro totaal voor 4 personen naar berlijn enkele reis?

Weet je zeker dat je niet per ongeluk enkel zitplaatsreserveringen bent aan het boeken, dus zonder daadwerkelijk kaartje? De prijzen daarvan zitten nml rond de 5/6 euro pp.

Ik zou van een minimum prijs van iets van 40/45, meestal meer 55 euro pp uitgaan als je een enkeltje naar berlijn boekt. Ik weet niet hoever vooruit je bent aan het plannen, maar als je te ver vooruit boekt kunnen de prijzen soms ook extremen vinden, volgens mij omdat de dienstregeling dan nog niet is vastgelegd voor die periode, en er dan soms enkele treinen van bv andere vervoerders enkel te plannen zijn, met daarmee soms erg vreemde routes en prijzen.

[ Voor 18% gewijzigd door iklucas op 30-07-2024 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-07 15:18
iklucas schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 00:01:
[...]

26 euro totaal voor 4 personen naar berlijn enkele reis?

Weet je zeker dat je niet per ongeluk enkel zitplaatsreserveringen bent aan het boeken, dus zonder daadwerkelijk kaartje? De prijzen daarvan zitten nml rond de 5/6 euro pp.

Ik zou van een minimum prijs van iets van 40/45, meestal meer 55 euro pp uitgaan als je een enkeltje naar berlijn boekt. Ik weet niet hoever vooruit je bent aan het plannen, maar als je te ver vooruit boekt kunnen de prijzen soms ook extremen vinden, volgens mij omdat de dienstregeling dan nog niet is vastgelegd voor die periode, en er dan soms enkele treinen van bv andere vervoerders enkel te plannen zijn, met daarmee soms erg vreemde routes en prijzen.
Dat is zo te zien precies wat er is fout gegaan.

We gingen voor heen en terug 1ste klas met 4 personen. Maar gezien de prijs, ook als je 2de klas hebt wordt het vrees ik toch een vliegtuig.
Pagina: 1 ... 122 ... 159 Laatste