RobertNL80 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:09:
Wat ik zou doen (maar je bent zélf verantwoordelijk en moet zélf de beslissingen nemen):
1.
Heb je nog géén definitieve aanslag 2022 ontvangen en wil je wel een OWR-formulier indienen omdat je werkelijke rendement aantoonbaar lager ligt dan het fictieve rendement waarmee de Belastingdienst rekening heeft gehouden?
Stop nu met verder lezen en zorg dat je zo snel mogelijk je OWR-formulier bij de Belastingdienst inlevert. Wacht niet op brieven of uitnodigingen, neem zélf initiatief - ongeacht wat de Belastingtelefoon beweert of adviseert.
Doe dit snel, maar uiteraard foutloos: zorg dat je saldi aansluiten bij de belastingaangiften, dat je rendementsberekeningen correct zijn en dat je alles kunt onderbouwen. Geen tijd te verliezen dus - nu handelen!
2.
Heb je wél een definitieve aanslag ontvangen, dan zijn er mijns inziens een aantal mogelijkheden die ik hieronder probeer te verhelderen. Cruciaal is de volgorde in tijd: ligt de datum van je OWR-formulier vóór of ná de dagtekening van de definitieve aanslag?
2A.
Ligt die datum erná, of moet je je OWR-formulier nog indienen, lever het dan uiteraard wél in - maar afdwingbare wettelijke rechten heb je helaas niet meer. De Belastingdienst zal bij juistheid van je OWR-formulier je aanslag ambtshalve verminderen, en je krijgt de te veel betaalde box 3-belasting terug.
2B.
Ligt de datum van je OWR-formulier vóór de dagtekening van je aanslag, dan zijn dit drie mogelijkheden:
2B1.
Je doet niets en wacht af. Dit is een open termijn - het kan een paar maanden tot een paar jaar duren - maar de Belastingdienst zal bij een juist ingediend OWR-formulier je definitieve aanslag uiteindelijk ambtshalve verminderen. Je krijgt dan de te veel betaalde box 3-belasting terug. Het is vervolgens afhankelijk van een rechter of van de coulance van de Belastingdienst of je rente vergoed krijgt; op dit moment zijn ze dat niet verplicht.
2B2.
Is de bezwaartermijn (6 weken na de dagtekening van de definitieve aanslag) al verstreken, dan levert dat in de praktijk hetzelfde op als bij 2B1.
2B3.
Is de bezwaartermijn nog niet verstreken, dan zou ik online bezwaar maken bij de Belastingdienst.
Dat is niet moeilijker dan een OWR-formulier invullen. Vermeld in je bezwaar dat je verzoekt om een herziening van de aanslag, omdat deze niet overeenstemt met je feitelijke situatie.
Je kunt daarbij verwijzen naar de jurisprudentie van de Hoge Raad en het door de Belastingdienst zelf gehanteerde beleid, waarin is bepaald dat de heffing in box 3 moet worden gebaseerd op het daadwerkelijke rendement, indien dat lager is dan het forfaitaire rendement.
In je bezwaarschrift verzoek je:
- de aanslag te herzien op basis van je OWR-formulier;
- de te veel geheven box 3-belasting terug te betalen;
- de belastingrente te vergoeden conform de wettelijke regels;
- én om een schriftelijke bevestiging van je bezwaar te ontvangen.
Voeg als bijlage toe:
- een kopie van de definitieve aanslag;
- een kopie van je OWR-formulier;
- een bewijs (bijvoorbeeld een schermafdruk) waaruit blijkt dat je je OWR-formulier hebt aangeleverd vóór de datum van de definitieve aanslag.
Nogmaals, dit is wat ik zou doen, mijn mening. Het is belangrijk dat je zelf snapt en begrijpt wat je doet. Mijn mening kun je, al dan niet, in overweging nemen om zelf je eigen mening te vormen en te kunnen beslissen wat je doet.