• Kolibri
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 00:44
Lordy79 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:02:
[...]

Er zijn een aantal argumenten langsgekomen.

Zonder dat ik het met alles eens ben hier 3 stuks.

1. Er is al belasting over de hoofdsom betaald. Waarom ook veel over de vruchten.
2. Inflatie holt het kapitaal OOK al uit.
3. Sparen/buffer aanhouden wordt ontmoedigd. Spilzucht zou juist ontmoedigd moeten worden.

Er zal nog wel meer zijn.
Als aandeelhouder ben je voor een stukje eigenaar van een bedrijf. Over de winst is al VPB ingehouden (en evt ook dividendbelasting). Weliswaar bij een andere bron, maar de aandeelkoers is in feite al een netto koers. Die VPB per aandeel zou dan op zijn minst moeten worden kunnen verrekend met Box3. Dividendbelasting is ook (meestal) verrekenbaar

  • Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:38
manusjevanalles schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:30:
[...]


Destijds heeft de BD alle bezwaren genoteerd en meegenomen in de massaalbezwaarprocedure. Als je nu en in de toekomst in bezwaar gaat, dan wordt je bezwaar afgehandeld (al dan niet via de rechter), maar is daarna klaar. Stel er komt uiteindelijk toch de uitspraak dat VAB niet mag, zouden al die afgehandelde bezwaren dan wel heropend worden?
Stel dat de Hoge Raad met een uitspraak komt die jou uiteindelijk gelijk geeft, terwijl de BD jou dat niet gaf in een reeds verstreken bezwaarprocedure.

Dan zou je, als je nog binnen de termijn van een verzoek ambtshalve aanpassing bent, nog kunnen proberen de BD te bewegen tot een heroverweging met een beroep op een uitzonderlijke omstandigheid. De inspecteur heeft destijds een rechtsopvatting gehanteerd waarvan hij toen redelijkerwijs niet mocht annemen dat die juist was (dus al in strijd met de toenmalige stand van het recht, zoals door de Hoge Raad alsnog is uitgesproken). Er zou dan ruimte kunnen bestaan om een ambtshalve vermindering niet af te wijzen op grond van het feit dat de Hoge Raad uitspraak “nieuwe jurisprudentie” is. De rechtsopvatting van de inspecteur was ten tijde van zijn beslissing namelijk al niet juist. Ik acht het niet geheel onmogelijk, maar je moet wel binnen die 5-jaarstermijn zitten. Wijst de belastingdienst dat verzoek af, dan kun je dáártegen vervolgens in bezwaar/beroep.

Aanvulling: de Hoge Raad moet in de voor jou uiteindelijk gunstige uitspraak wel hebben nagelaten om die uitspraak aan te merken als nieuwe jurisprudentie (wat in 2022 wel over het befaamde Kerstarrest is uitgesproken). Want als ze dat doen, dan is het "nieuwe jurisprudentie" en dan heb je er niks aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Coffeeroam op 25-06-2026 13:31 ]


  • NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
VindiGoosh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:37:
[...]

Jaa dat bedoel ik inderdaad. Gewoon 0.5% over het vermogen.
Zelfs 1% zal ik nog best vinden.

Ik wil niet het risico lopen dadelijk dat ik vermogen moet inleveren bij slechte jaren en dat mijn compound effect te niet wordt gedaan en wat te denken van die enorme administratieve lasten die iedereen erbij krijgt en niemand wat van gaat snappen.

Ik zie het nu bij mijn ouders hoeveel moeite zij hebben met de belasting aangifte en het opgeven van het vermogen, terwijl je nu alleen maar eind waardes hoeft in te voeren.

  • Hendrik H.
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Met 1% vermogensbelasting haal je de 9 miljard ook die ze zo graag binnen willen graaien. Waarom iedereen in een doolhof laten verdwalen terwijl je zonder af te slaan het doel ook bereikt.

  • HC87
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15:18
Artikel in FD.

Vermogenswinst op zijn vroegst pas in 2032.

  • HC87
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15:18
Hendrik H. schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:44:
Met 1% vermogensbelasting haal je de 9 miljard ook die ze zo graag binnen willen graaien. Waarom iedereen in een doolhof laten verdwalen terwijl je zonder af te slaan het doel ook bereikt.
Dat gaat gebeuren

  • marcelbx
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:12
Ik help het je hopen.

Bewijs me dat jij (wel) helderziende, dan wel profetische gaven hebt.

  • HC87
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15:18
marcelbx schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:11:
[...]

Ik help het je hopen.

Bewijs me dat jij (wel) helderziende, dan wel profetische gaven hebt.
Lees mijn posts terug. Tot nu toe spot on. En ja he bron. Maar dat wist je al. Dus niet helemaal helderziend!:)

  • HC87
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15:18
marcelbx schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:10:
[...]

Waarom doe je dit? Daar was en is geen sprake van en heeft dan ook geen relevantie.

Voorstel was en blijft onbeperkt meenemen van verliezen naar latere jaren.
Typefout bedoelde carry back

  • marcelbx
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:12
HC87 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:20:
[...]

Typefout bedoelde carry back
Dan had ik dat wel gezien.

Die hele alinea deugt niet. Vandaar dat ik vroeg: 'waarom doe je dit'.


Maar goed, ik ben er verder alweer helemaal klaar mee, al die herhalingen.

Dus ik help je wel hopen op afwijzing WWR en in plaats daarvan 1% verm.bel., maar laat de rest verder zitten.

[ Voor 27% gewijzigd door marcelbx op 25-06-2026 14:30 ]


  • HC87
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15:18
marcelbx schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:26:
[...]

Dan had ik dat wel gezien.

Die hele alinea deugt niet. Vandaar dat ik vroeg: 'waarom doe je dit'.


Maar goed, ik ben er verder alweer helemaal klaar mee, al die herhalingen.

Dus ik help je wel hopen op afwijzing WWR en in plaats daarvan 1% verm.bel., maar laat de rest verder zitten.
Haha Marcel je post is rijp voor een *knip.

Yes vermogensbelasting 1.0% here we come!

  • Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:38
HC87 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:37:
[...]

Haha Marcel je post is rijp voor een *knip.

Yes vermogensbelasting 1.0% here we come!
Is 1.0% dan genoeg? Toen het nog 1.2% effectief was haalden ze € 4 miljard op. Nu willen ze 9 à 10 miljard ophalen. Is het totale saldo in box 3 (boven de drempel) dan zoveel gestegen?

  • HC87
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15:18
Coffeeroam schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:54:
[...]

Is 1.0% dan genoeg? Toen het nog 1.2% effectief was haalden ze € 4 miljard op. Nu willen ze 9 à 10 miljard ophalen. Is het totale saldo in box 3 (boven de drempel) dan zoveel gestegen?
0.7 kan als je stukje pensioenen en huis meeneemt boven bepaald bedrag.

Als je alles wilt doen zoals nu heb je 1.5% ong nodig. Maar je kan ook progressief doen dus laag voor grote groep en erna wat meer

  • Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:38
HC87 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:18:
[...]

0.7 kan als je stukje pensioenen en huis meeneemt boven bepaald bedrag.

Als je alles wilt doen zoals nu heb je 1.5% ong nodig. Maar je kan ook progressief doen dus laag voor grote groep en erna wat meer
Dus het is niet genoeg. Dus een platte 1.0% vermogensbelasting gaat er NIET komen.

  • rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Coffeeroam schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:54:
[...]
Is 1.0% dan genoeg? Toen het nog 1.2% effectief was haalden ze € 4 miljard op. Nu willen ze 9 à 10 miljard ophalen. Is het totale saldo in box 3 (boven de drempel) dan zoveel gestegen?
Het lijkt me handig als de politici eerst kijkt wat het totaal vermogen is in box 3 is, dan een redelijk percentage toepassen voor vermogensbelasting (kijk naar landen om ons heen) en dan weet je hoeveel het ongeveer oplevert.
Als dat niet overeenkomt met "nu willen ze", moet je ook afvragen of dat correct is of dat het budgetprobleem op een andere manier opgelost moet worden.

  • VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17:13
Coffeeroam schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:04:
[...]

Altijd overal preventief bezwaar tegen maken én geen politici geloven die zeggen "u hoeft niets te doen".
Dat laatste met klem idd. Ik begin inmiddels te denken dat wanneer een minister of staatssecretaris iets adviseert, je letterlijk het tegenovergestelde moet doen.

  • marcelbx
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:12
Coffeeroam schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:25:
[...]

Dus het is niet genoeg. Dus een platte 1.0% vermogensbelasting gaat er NIET komen.
Ik herhaal Zijn Woorden: "Dat gaat gebeuren".

Daar hou ik onze profeet aan.

  • nbosch
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:52
Coffeeroam schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:04:
[...]

Altijd overal preventief bezwaar tegen maken én geen politici geloven die zeggen "u hoeft niets te doen".
Ip eens, maar waartegen moet je dan bezwaar maken? Tegen de hoogte? Als je meer maakt dan het forfait, dan zou je blij moeten zijn, maak je minder, dan betaal je ook minder. Je kunt toch niet na iedere aanslag gaan zeggen ik maak al vast bezwaar voor evt juridische zaken die de komende tijd opduiken waarvan ik nu nog geen weet heb, maar ik maak alvast bezwaar. Zoiets wordt toch meteen afgewezen.

  • nbosch
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:52
Coffeeroam schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:09:
[...]

Als de wet werkelijk rendement zou worden aangenomen, wordt gezegd dat Nederland het enige land is met een vermogensaanwasbelasting (of in ieder geval een van de weinige landen).

Ook is Nederland het enige land met een zo riante hypotheekrenteaftrek.

==>>>> 1 - 1 = 0.

Dan zou Nederland tevens meteen weer een beetje normaler worden.
Dat vind ik een aparte redenering. Als we 2 bestaande regelingen hadden, een gunstige en een ongunstige, dan zou ik het eens zijn met wegstrepen tegen elkaar. Maar nu heb je een ongunstige en er komt nog een ongunstige bij, maar dan zegt de overheid, we doen die nieuwe ongunstige toch maar niet maar dan moet je wel die gunstige inleveren.

Is hetzelfde wat nu met de sociale zekerheid gebeurt tussen overheid en vakbonden, misschien doen we zus en zo (wat er nog niet is) wel niet maar dan moet wel de AOW leeftijd op de schop.

Nederland zou een stuk normalen worden als niet alleen de HRA verdween maar ook de zeer hoge, accijnzen, hoge IB tarieven, hoge MRB, hoge schenk en successierechten, hoge energie belastingen etc etc.

  • richard20
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:38
Coffeeroam schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:25:
[...]

Dus het is niet genoeg. Dus een platte 1.0% vermogensbelasting gaat er NIET komen.
Mede omdat die niet altijd uit het inkomen kan worden betaald, zoals herhaaldelijk besproken.

  • VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17:13
nbosch schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:38:
[...]

Ip eens, maar waartegen moet je dan bezwaar maken? Tegen de hoogte? Als je meer maakt dan het forfait, dan zou je blij moeten zijn, maak je minder, dan betaal je ook minder. Je kunt toch niet na iedere aanslag gaan zeggen ik maak al vast bezwaar voor evt juridische zaken die de komende tijd opduiken waarvan ik nu nog geen weet heb, maar ik maak alvast bezwaar. Zoiets wordt toch meteen afgewezen.
Dit vraag ik mij ook af inderdaad.

Ben bang dat het antwoord een vrij technisch verhaal gaat worden waar de meeste huis- tuin- en keukenbeleggers geen verstand van hebben.

  • Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:38
nbosch schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:52:
[...]

Dat vind ik een aparte redenering. Als we 2 bestaande regelingen hadden, een gunstige en een ongunstige, dan zou ik het eens zijn met wegstrepen tegen elkaar. Maar nu heb je een ongunstige en er komt nog een ongunstige bij, maar dan zegt de overheid, we doen die nieuwe ongunstige toch maar niet maar dan moet je wel die gunstige inleveren.

Is hetzelfde wat nu met de sociale zekerheid gebeurt tussen overheid en vakbonden, misschien doen we zus en zo (wat er nog niet is) wel niet maar dan moet wel de AOW leeftijd op de schop.

Nederland zou een stuk normalen worden als niet alleen de HRA verdween maar ook de zeer hoge, accijnzen, hoge IB tarieven, hoge MRB, hoge schenk en successierechten, hoge energie belastingen etc etc.
De redenering was als volgt:
  1. er wordt teveel belasting geheven als er een VAB komt (en het is raar in internationaal verband).
  2. er wordt te weinig belasting geheven door de HRA (en het is ook raar in internationaal verband).
Dus: schaf de HRA af en ga box 3 heffen met een volledige VWB. Dat noemt men in Den Haag de dekking zoeken in het vermogensdomein.

Het heft elkaar budgettair op, op langere termijn, plus Nederland staat er niet meer zo raar op.

Tuurlijk zijn er nog andere opties....

  • phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:32
R_Zwart schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:48:
[...]

Waarom niet gewoon de vermogenswinst als inkomen zien en hetzelfde belasten als inkomen uit werk? Dan is het nog steeds niet zo slecht, want je hebt er niets voor hoeven doen. Liever nog meer belasting op vermogenswinst en minder op arbeid maar daar is nog te vroeg voor denk ik. Voor de economie is dat wel een stuk beter.
Tuurlijk joh. Zul je straks zien dat de linkse partijen over een aantal jaren met iets anders komen:


Er is te groot vermogens verschil tussen werkende en mensen in de bijstand. Laten we de inkomensbelasting met 10% verhogen zodat het verschil niet te groot wordt. Is volgens jou toch ook prima?

Oh en vergeet niet, mensen die niet werken moeten ook op vakantie kunnen. Zullen we dit ook weghalen bij de werkende?

Wat zou jij dan zeggen als ze dit voorstellen? Ben je dan blij? Vindt je het dan eerlijker?
Pagina: 1 ... 142 143 Laatste