W1ck1e schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:38:
[...]
Ik heb liever niet dat spaarders tegenover beleggers worden gezet. Doe maar een vrijstellingsbedrag voor beleggingen en spaargeld samen. En daarboven de winst procentueel gelijk belasten. En dan kan eenieder voor zichzelf bepalen of hij voor potentieel veel (beleggen) of relatief weinig (sparen) winst en risico gaat.
Anders dan de politiek en de BD ons heeft willen doen geloven beleggen Nederlanders minder (procentueel) en later (bij een hoger vermogen) dan verondersteld werd.
De overheid heeft geld nodig om zijn begrotings gat te dichten. Het is dan niet meer dan logisch dat zowel spaarders al beleggers beide betalen. Wie meer rendement maakt betaald wat meer, wie wat minder rendement maakt wat minder. Maar het moet nog wel zo zijn dat het aantrekkelijk blijft. Met de 1800 winst drempel kiest de overheid er bewust voor om de meeste spaarders te ontzien. Dit ruikt naar opzettelijk beleid gemaakt door een spaarder.
En het mag niet zo zijn dat een spaarder zo zwaar wordt belast dat hij liever het geld onder zijn matras stopt. En het kan ook niet zijn dat de belegger zo zwaar wordt getroffen dat hij stop met beleggen. Of dat zowel spaarder als belegger naar het buitenland vertrekt. Wat dat is dom.
Wat je voorstelt is ook wat ik in gedachten had. Bedrag voor vrijstelling moet eerlijk zijn. Het kan niet zijn dat beleggers zowel met box3 2028 een klein bedrag hebben en spaarders een zeer groot bedrag.
Ze hebben bewust dit zo gemaakt, want de meeste mensen hebben het bedrag 1800 vrijstelling niet in de gaten wat voor gevolgen dit is voor zowel de spaarder als belegger.
Het totale vermogen van huishoudensin 2024 zat op iets meer dan 5500 miljard:
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/de-nederlandse-economie/2026/inkomen-en-vermogen-in-de-nederlandse-economie/10-vermogen.
Als ik mij niet vergis heeft de overheid 2,5 miljard nodig uit box 3. Doe een vermogensbelasting van 0,05% op al het vermogen (dus spaargeld, beleggingen, huizen, etc.). en je haalt 2.75 miljard op.
De prijs van een gemiddelde woning in 2026 zit bijna op een half miljoen. Dit zou dan € 250,- beklasting zijn per jaar. Prima te doen toch? Alleen maar voordelen:
-Hoge raad zal niet gaan klagen dat er teveel belasting betaald moet worden
-Overheid heeft elk jaar een redelijk voorspelbare inkomsten bron uit box 3
-Belastingen zijn relatief erg laag
-Beleggers kunnen profiteren van compounding en op lange termijn krijgen zowel de beleggers als overheid meer inkomsten
[
Voor 42% gewijzigd door
phantom09 op 21-06-2026 06:43
]