Wat is eigenlijk het meest gunstig? Ik kwam onderstaand tegen op Reddit:
Zo snel mogelijk debatteren (30 juni).
Zo snel mogelijk debatteren (30 juni).
- Argument: burgers, beleggers en de markt hebben duidelijkheid nodig. Anders blijft box 3 maandenlang boven de markt hangen, mogelijk tot december, januari of zelfs februari. Doorgaan met tijdelijke tegenwetgeving is bovendien duur en onwenselijk.
- Argument: de Eerste Kamer kan niet zorgvuldig oordelen zolang niet bekend is wat er precies wordt aangepast, inclusief de budgettaire gevolgen. Eerst dat weten, dan pas inhoudelijk debatteren en stemmen.
- wél debatteren op 30 juni, maar nog niet stemmen. Het debat kan dan alvast richting geven aan de samenleving en aan de staatssecretaris, terwijl de stemming pas volgt nadat de novelle bekend en behandeld is.