Als iemand die voor ongerealiseerd rendement belasten is (en nog liever fictief): Als ze huizen in box3 ook nog eens willen stoppen (waar ik twijfels bij heb), dan moet die wel gewoon op gerealiseerd rendement belast worden. Je kan niet hebben dat als de huizenprijzen weer eens 20% omhoog gaan half Nederland failliet is. En ja dat zou de stijging van de prijzen dempen, omdat je een hoop verkopen krijgt van huizen, tegelijk moeten die alsnog ergens anders in wonen.Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:37:
[...]
Zoals eerder vermeld:
1. huis verkopen en goedkopere woning terugkopen, als het een bovenmodaal huis is.
2. Of een "opeethypotheek" (ik zie dat mijn bank die optie biedt, maar zal niet voor iedereen kunnen).
3. Of verkopen en gaan huren in vrije sector (heb ik feitelijk gedaan, min of meer gedwongen door omstandigheden die begonnen met een vervelende wetswijziging).
4. interessante optie die helaas voor weinigen praktisch realiseerbaar is: huis verkopen en een vele malen goedkoper huis elders in Europa terug kopen.
Ik denk dat het probleem hier is dat veel Nederlanders vinden dat omdat ze ooit een huis "gekocht" hebben (met tegenwoordig geen of nauwelijks aanbetaling en geld lenen tegen minder dan de inflatie ...), ze dan het recht hebben om eeuwig in dat huis te blijven wonen. Maar iemand met weinig of geen inkomen die huurt en de huur niet meer kan betalen omdat zijn vermogen slinkt die moet gewoon zijn huis uit - maar daar ligt niemand wakker van blijkbaar, waarom bij huiseigenaars dan wel?
P.S. voor optie 3: als je geen inkomen hebt maar wel vermogen (bijvoorbeeld de verkoop opbrengst van je eigen huis) dan kun je huren in de vrije sector. Bij de grotere vrije sector verhuurders mag je tegenwoordig meestal 10-12% van je vermogen als inkomen meetellen. Met de opbrengst van een modaal huis kun je dan prima terecht in de vrije huursector, zelfs als je helemaal geen inkomen hebt. Als je nooit de hypotheek afgelost hebt en dus geen echt vermogen in het eigen huis dan werkt dit niet, maar dan is er al veel eerder iets fout gegaan; en ik zie niet in waarom zo iemand dan speciale rechten zou moeten hebben.
Maar dan wil ik ook alles wat ik investeer in een woning mogen aftrekken van box 3.
:fill(white):strip_exif()/f/image/zeIhftlZswd8bZRaNv9svr2p.png?f=user_large)