Voor zover ik weet heb je veel verschillende mogelijkheden, van grootbanken met complete producten tot bijvoorbeeld BND waar je zelf een verhouding van ETFs kunt samenstellen of zelfs DeGiro waarbij je de volledige regie in handen hebt en ook losse aandelen kunt selecteren.
Kortom, voor zover ik weet kun je dezelfde beleggingsstrategie hanteren als je zou doen wanneer je in box 3 aan het beleggen bent, met die uitzondering dat het geld 'gelabeld' en dus niet vrij opneembaar is, waardoor het ook niet meetelt als vermogen.
Zoals in mijn initiële post gezegd, mag je zelfs voor je AOW leeftijd gaan uitkeren, met de verplichting dat je van dat moment tot 20 jaar na je AOW leeftijd laat uitkeren. Bij stoppen met 60 en AOW leeftijd van 67 moet het product dus 27 jaar uitkeren. Dat is aanzienlijk.
Ik verwacht met al dan niet het nog bestaan van AOW, plus pensioentje dat ik heb opgebouwd voordat ik ZZPer werd, plus het ruime pensioen van mijn vrouw niet veel extra nodig te hebben vanaf mijn 67e, vandaar dat ik maar beperkt heb opgebouwd in een lijfrente. Als het echter een escape kan zijn om door te gaan met beleggen zonder de aangekondigde, mogelijk nieuwe belastingdruk dan is het het overwegen waard mijn jaarruimte/reserveringsruimte van de laatste jaren op te vullen en daar lekker verder te beleggen.
Vandaar ook de vraag je verplicht lineair moet uitkeren, niks zo mooi als het grootste deel er voor de AOW uit te halen, een paar jaar lekker te leven zonder veel te werken, en daarna op basis van AOW en pensioenen en slechts een heel klein deel lijfrentepolis verder te leven.
En zo zijn we allemaal bezig om te kijken hoe we het zo gunstig mogelijk kunnen maken