Mijn broker de abn amro niet.Anoniem: 2058398 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:22:
[...]
Nee want je broker houdt dat voor je bij.
Dit topic ging eerst over een ander VRH stelsel, later heb ik de naam laten aanpassen. Als je een betere naam kan bedenken, voel je vrij om een topic report te maken. Of eventueel een nieuw topic met mooie TS.aljooge schreef op maandag 6 mei 2024 @ 06:56:
[...]
Wat heeft dat met vermogensrendementsheffing 2.0 te maken?
Maar vermogensbelasting is ontopic, vaak genoeg naar voren gekomen, als je de zoekopdracht gebruikt. Het is immers een discussietopic.
Maar dat is lastig, bovenmodaal en modaal belasten is veel makkelijker. Een simpel stelsel maakt het ook minder fraudegevoelig, maar dat kennen ze in Den Haag helaas niet.Anoniem: 310184 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:21:
[...]
Inderdaad. En mensen met hoog vermogen kunnen zich doorgaans meer risico permitteren wat in de praktijk betekent dat ze ook meer rendement maken zolang er geen rare dingen gebeuren in het financieel systeem.
Dat voordeel voor hoge vermogens kun je redelijk compenseren door alleen boven een serieus vermogen vermogensbelasting te heffen. Bijvoorbeeld voor meer dan 1 miljoen aan vermogen inclusief contante waarde pensioen + eigen huis, en zeker niet vanaf 57K. Of door het tarief voor de vermogensbelasting wat hoger te maken voor hogere vermogens - zoals in diverse andere landen nu gebeurt of voorgesteld wordt. Maar dan moet je zorgen dat "ontwijken" voor de hoogste vermogens vrijwel onmogelijk wordt en dat zie ik niet gebeuren.
Eigen huis meerekenen is iets wat ik al eerder heb aangegeven, dat is gewoon vermogen. Ik overweeg met de huidige plannen ook om een grotere woning te kopen als alleenstaande, dan kan ik daar veel geld in steken en minder VRH betalen. Een vorm van ontwijken.
Die 1000 euro zie ik ook nog wel inkomensafhankelijk worden, net zoals alle andere heffingskortingen.marcelbx schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:19:
Met €1000 heffingvrij inkomen (gerealiseerd èn ongerealiseerd)
Ik snap je redenatie dat je een groter huis kan kopen om de VRH te ontwijken. Alleen 1 probleem. Hoe denk je dat al die huiseigenaren 36% VRH kunnen ophoesten van de woningwaarde die exorbitant gestegen is? Zie je het voor je? 36% aftikken over een waarde van een half miljoen of meer?Zenix schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:58:
[...]
Maar dat is lastig, bovenmodaal en modaal belasten is veel makkelijker. Een simpel stelsel maakt het ook minder fraudegevoelig, maar dat kennen ze in Den Haag helaas niet.
Eigen huis meerekenen is iets wat ik al eerder heb aangegeven, dat is gewoon vermogen. Ik overweeg met de huidige plannen ook om een grotere woning te kopen als alleenstaande, dan kan ik daar veel geld in steken en minder VRH betalen. Een vorm van ontwijken.

Dat komt er op neer dat je steeds meer inlevert. Uiteindelijk blijft een huis gewoon een huis, en hoewel het al decennia harder stijgt dan de inflatie, zal dat ooit moeten stoppen. En inflatie belasten als vermogenswinst is nogal krom.aljooge schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:08:
[...]
Ik snap je redenatie dat je een groter huis kan kopen om de VRH te ontwijken. Alleen 1 probleem. Hoe denk je dat al die huiseigenaren 36% VRH kunnen ophoesten van de woningwaarde die exorbitant gestegen is? Zie je het voor je? 36% aftikken over een waarde van een half miljoen of meer?
Anoniem: 310184
Inflatie belasten als vermogenswinst is voor spaarders al twee decennia de norm (de werkelijkheid is nog slechter want de inflatiecijfers zijn BS), dus waarom dan niet voor vastgoed? Ik gok omdat half Nederland een eigen huis met hypotheek heeft dat fors in waarde gestegen is - en het dus politiek te riskant is.RemcoDelft schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:11:
[...]
Dat komt er op neer dat je steeds meer inlevert. Uiteindelijk blijft een huis gewoon een huis, en hoewel het al decennia harder stijgt dan de inflatie, zal dat ooit moeten stoppen. En inflatie belasten als vermogenswinst is nogal krom.
Overigens zou wat vermogens(winst)belasting ophoesten over een huis wat enorm in waarde gestegen is makkelijker zijn als mensen niet zonder een cent aan te betalen een huis konden kopen, en als het moeilijk gemaakt werd om iedere waardestijging volledig te incasseren en uit te geven. Maar ja, met verstandige voorstellen moet je in Den Haag niet aankomen

Het lijkt me duidelijk wat het plan is: de Westerse middenklasse wordt in toenemend tempo uitgekleed, al het geld stroomt richting de staat en de 1% en het overgrote deel van de bevolking wordt volledig afhankelijk van subsidies, toeslagen enz. oftewel volledig afhankelijk van de politiek.
Helaas weten we inmiddels dat de politiek onbetrouwbaar is. En aangezien de uitgaven daar alleen maar blijven stijgen, vooral voor zaken waar de gemiddelde Nederlandse burger niks aan heeft, denk ik dat de bijna-vrijstelling van het eigen huis van belasting zijn langste tijd gehad heeft.Zenix schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:58:
[...]
Ik vraag me af of deze uitspraak relevant is en of deze invloed kan gaan hebben m.b.t. de fictieve rendementen.
Procentueel was het verschil wellicht groot, maar absoluut gezien gaat het om een bedrag van maar 125 euro tussen fictief rendement en werkelijk rendement:
https://www.accountancyva...-rechtsherstel-te-bieden/
Dus toch maar richting het belasten van werkelijk rendement, in 202....? En tot die tijd....?
Procentueel was het verschil wellicht groot, maar absoluut gezien gaat het om een bedrag van maar 125 euro tussen fictief rendement en werkelijk rendement:
Dus toch maar richting het belasten van werkelijk rendement, in 202....? En tot die tijd....?
Lijkt mij relevant maar of het ook invloed gaat hebben?rube schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 00:16:
Ik vraag me af of deze uitspraak relevant is en of deze invloed kan gaan hebben m.b.t. de fictieve rendementen.
We hebben al diverse keren gezien dat de regering beslissingen van de rechter over de box3 belasting naast zich neer legt of zo interpreteert dat spaarders alsnog achter het net vissen wat betreft teveel betaalde belasting. Spaarders zijn er tenslotte om uitgeperst te worden, in tegenstelling tot speculanten op de beurs, in vastgoed en crypto. Belasten van werkelijk rendement is voor met name vastgoed lastig en het systeem wordt ook niet eerlijker zolang de grote weeffouten in ons belastingstelstel niet ook worden aangepakt (geen belasting op winst eigen huis, HRA, vrijstelling institutioneel pensioen maar niet van prive opgebouwde pensioenbuffer. enz.).
Het probleem is dat de overheid NIET de belangen van de gemiddelde burger dient, maar vrijwel uitsluitend die van de grote bedrijven en de 1%, dus er is geen enkele interesse om tot een eerlijk en transparant belastingsysteem te komen.
Hoe werkt het heffingsvrij vermogensdeel als je zowel spaargeld als beleggingen hebt, gelet op dat er verschillende rendementpercentages zijn? Of wordt alles op de grote hoop gegooit, vervolgens heffingsvrije deel eraf en dan weer met het relatieve aandeel gerekend?
Dat is zo'n beetje de vaakstgestelde vraag in dit topic. Staat gewoon netjes uitgelegd op de BD website hoorVinny1 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:10:
Hoe werkt het heffingsvrij vermogensdeel als je zowel spaargeld als beleggingen hebt, gelet op dat er verschillende rendementpercentages zijn? Of wordt alles op de grote hoop gegooit, vervolgens heffingsvrije deel eraf en dan weer met het relatieve aandeel gerekend?
1e hit Google : https://www.belastingdien...p-voorlopige-aanslag-2024
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 10-05-2024 21:57 ]
Belasten op werkelijk rendement voor vastgoed, en andere vermogens in box 3, is juist heel gemakkelijk, mits je het pas bij werkelijk gerealiseerd rendement doet, oftewel pas bij verkoop.Anoniem: 310184 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:55:
[...]
Lijkt mij relevant maar of het ook invloed gaat hebben?
.....
Belasten van werkelijk rendement is voor met name vastgoed lastig en het systeem wordt ook niet eerlijker zolang de grote weeffouten in ons belastingstelstel niet ook worden aangepakt (geen belasting op winst eigen huis, HRA, vrijstelling institutioneel pensioen maar niet van prive opgebouwde pensioenbuffer. enz.).....
Verkoopprijs minus aankoopprijs is je rendement.
(Dividend-, rente- en of huurinkomsten, etc., kun je ieder jaar meteen belasten, en verder kun je voor bestaande woningen in box 3 de WOZ waarde als aankoopprijs hanteren)
Het probleem is dat de overheid de belastinginkomsten gewend is te krijgen gedurende de looptijd van de belegging, en niet pas bij verkoop. Vandaar dat de regering allemaal ingewikkelde instructies probeert te verzinnen/implementeren, om deze inkomstenstroom ongeveer gelijk te houden en niet naar de toekomst hoeven te verplaatsen met een tijdelijke significante dip in belastinginkomsten.
Ik zou graag een belasting op werkelijk gerealiseerd rendement willen zien, en voor mijn part gaat de regering hiervoor een tijdelijke lening aan, om die dip te overbruggen.
[ Voor 3% gewijzigd door Dark Matter op 11-05-2024 07:15 ]
Los van het belastinginkomsten probleem geeft belasten van werkelijk rendement op vastgoed pas bij verkoop wel een risico dat de doorstroming in de huizenmarkt helemaal stilvalt. Mensen blijven zitten waar ze zitten om maar niet af te hoeven rekenen.Dark Matter schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 06:57:
[...]
Belasten op werkelijk rendement voor vastgoed, en andere vermogens in box 3, is juist heel gemakkelijk, mits je het pas bij werkelijk gerealiseerd rendement doet, oftewel pas bij verkoop.
(Dividend-, rente- en of huurinkomsten, etc., kun je ieder jaar meteen belasten, en verder kun je voor bestaande woningen in box 3 de WOZ waarde als aankoopprijs hanteren)
Het probleem is dat de overheid de belastinginkomsten gewend is te krijgen gedurende de looptijd van de belegging, en niet pas bij verkoop. Vandaar dat de regering allemaal ingewikkelde instructies probeert te verzinnen/implementeren, om deze inkomstenstroom ongeveer gelijk te houden en niet naar de toekomst hoeven te verplaatsen met een tijdelijke significante dip in belastinginkomsten.
Ik zou graag een belasting op werkelijk gerealiseerd rendement willen zien, en voor mijn part gaat de regering hiervoor een tijdelijke lening aan, om die dip te overbruggen.
Anoniem: 2058398
Duitsland lost dit op door de verkoop belastingvrij te maken na tien jaar. Eventueel voeg je daar een clausule aan toe dat dit niet telt wanneer de woning verhuurt is geweest.DIJK schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:17:
[...]
Los van het belastinginkomsten probleem geeft belasten van werkelijk rendement op vastgoed pas bij verkoop wel een risico dat de doorstroming in de huizenmarkt helemaal stilvalt. Mensen blijven zitten waar ze zitten om maar niet af te hoeven rekenen.
Het gaat hier alleen om de belasting van woningen in box 3.DIJK schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:17:
[...]
Los van het belastinginkomsten probleem geeft belasten van werkelijk rendement op vastgoed pas bij verkoop wel een risico dat de doorstroming in de huizenmarkt helemaal stilvalt. Mensen blijven zitten waar ze zitten om maar niet af te hoeven rekenen.
Deze woningen worden niet voor zelfbewoning gebruikt, maar als belegging, en dit zal dus slechts een gering effect op de doorstroming van de huizenmarkt hebben.
Woningen in box 1 staan hierbuiten, en blijven onbelast.
[ Voor 5% gewijzigd door Dark Matter op 11-05-2024 14:41 ]
Reken daar maar niet op. Belasten van de eigen woning komt er echt wel aan.Dark Matter schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:39:
[...]
Woningen in box 1 staan hierbuiten, en blijven onbelast.
bron?DIJK schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:46:
[...]
Reken daar maar niet op. Belasten van de eigen woning komt er echt wel aan.
Voor vastgoed is dat helemaal niet makkelijk. Het is heel eenvoudig om een huis tegen een onrealistisch lage prijs door te schuiven naar een vriendje, die de vermogenswinst vervolgens belastingvrij incasseert (en deelt met de verkoper, of een vergelijkbare wederdienst verricht).Dark Matter schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 06:57:
[...]
Belasten op werkelijk rendement voor vastgoed, en andere vermogens in box 3, is juist heel gemakkelijk, mits je het pas bij werkelijk gerealiseerd rendement doet, oftewel pas bij verkoop.
Als je uitgaat van de WOZ waarde bij aankoop en verkoop is het probleem dat daar ook mee geknoeid wordt. Ik ken diverse voorbeelden waar de WOZ waarde 40-50% van de recente aankoopprijs was (terwijl de prijzen sinds aankoop hard gestegen zijn). Kunstmatig hoog taxeren zal ook wel eens voorkomen, als er vervolgens verlies bij verkoop verrekend kan worden bijvoorbeeld. Bij zogenaamde onafhankelijke taxaties is het ook makkelijk om te frauderen. Het appartement waar ik ooit uitgezet ben omdat de huisbaas een hypotheekprobleem had werd op de veiling verkocht voor 2x de taxatiewaarde van twee "onafhankelijke" taxateurs. Allemaal geen enkel probleem in Nederland.
De "niet-gerealiseerde" vermogenswinst voor vastgoed beleggers was de afgelopen 10-15 jaar vaak veel hoger dan de huurinkomsten waarover nu een minimale belasting wordt betaald in box3, als er al iets betaald wordt. Die enorme vermogenswinsten zijn doorgaans belastingvrij, een absurde situatie.
Helaas dus lang niet zo simpel als bij aandelen, al schijnt het voor de Belastingdienst ook héél moeilijk te zijn om daar het echte rendement te belasten, vooral als de winsten vele malen hoger zijn dan waar mee gerekend wordt.
Wie incasseert de vermogenswinst dan belastingvrij?Anoniem: 310184 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 18:45:
[...]
Voor vastgoed is dat helemaal niet makkelijk. Het is heel eenvoudig om een huis tegen een onrealistisch lage prijs door te schuiven naar een vriendje, die de vermogenswinst vervolgens belastingvrij incasseert (en deelt met de verkoper, of een vergelijkbare wederdienst verricht).
Uiteindelijk zul je het onroerend goed aan iemand voor de werkelijke prijs moeten verkopen om vermogenswinst te maken. Hier zul je dan belasting over moeten betalen. Dus als jij je pand goedkoop verkoopt, dan betaal je weinig belasting, maar hebt ook geen winst. Je vriendje heeft dan een goedkoop pand, hij blij, maar om winst te maken zal hij het eerst moeten verkopen tegen een goede prijs, en dan zal hij ook weer belasting moeten betalen.
Ik kan je logica niet helemaal volgen in deze.
De woz waarde wordt vandaag de dag ook al gebruikt om de waarde van een pand voor de belasting te berekenen, dus ik begrijp niet waarom dit dan nu wel een probleem zou zijn.Als je uitgaat van de WOZ waarde bij aankoop en verkoop is het probleem dat daar ook mee geknoeid wordt. Ik ken diverse voorbeelden waar de WOZ waarde 40-50% van de recente aankoopprijs was (terwijl de prijzen sinds aankoop hard gestegen zijn). Kunstmatig hoog taxeren zal ook wel eens voorkomen, als er vervolgens verlies bij verkoop verrekend kan worden bijvoorbeeld. Bij zogenaamde onafhankelijke taxaties is het ook makkelijk om te frauderen. Het appartement waar ik ooit uitgezet ben omdat de huisbaas een hypotheekprobleem had werd op de veiling verkocht voor 2x de taxatiewaarde van twee "onafhankelijke" taxateurs. Allemaal geen enkel probleem in Nederland.
Tevens gebruik je de woz waarde alleen om bestaande bezittingen te waarderen in het jaar van overgang naar het nieuwe belasting stelsel. Dit wordt dan de belasting-technische aankoopprijs voor bestaande panden, aangezien je over de voorgaande jaren al belasting hebt betaald onder het oude stelsel.
Panden die onder de nieuwe regels worden gekocht, daarvoor gebruik je dan ook gewoon de aankoopprijs.
En voor de verkoopprijs kun je de woz waarde negeren, aangezien je gewoon altijd de verkoopprijs kunt gebruiken.
Onder de huidige regels zijn huurinkomsten niet belast, hetzelfde geldt voor dividend. Alleen de waarde van het vermogen is belast in box 3.De "niet-gerealiseerde" vermogenswinst voor vastgoed beleggers was de afgelopen 10-15 jaar vaak veel hoger dan de huurinkomsten waarover nu een minimale belasting wordt betaald in box3, als er al iets betaald wordt. Die enorme vermogenswinsten zijn doorgaans belastingvrij, een absurde situatie.
Helaas dus lang niet zo simpel als bij aandelen, al schijnt het voor de Belastingdienst ook héél moeilijk te zijn om daar het echte rendement te belasten, vooral als de winsten vele malen hoger zijn dan waar mee gerekend wordt.
In het nieuwe stelsel kun je de huuropbrengsten meteen belasten, en vervolgens betaal je belasting over je vermogenswinst bij verkoop, verkoopprijs -/- aankoopprijs.
Dit is toch precies wat je wil bewerkstelligen?
Precies hetzelfde kun je doen bij aandelen, dividend meteen belasten en de koerswinst belasten bij verkoop.
[ Voor 10% gewijzigd door Dark Matter op 12-05-2024 08:51 ]
Typish geveal van penny wise, pound foolish. Overheid wil box3 inkomsten stabiel hebben over de jaren. Dit klinkt op papier "slim" maar pakt in praktijk alleen maar contraproductief uit. Box3 obrengst is <1% van totale begroting, dus fluctuaties in opbrengst maken eigenlijk helemaal niet uit. Echter, het jaarlijkst belasten van ongerealiseerde winsten verhoogt wel de uitvoeringskosten en verhinderd compounding bij de burger waardoor er minder winst is om te belasten. Niemand wint bij dit systeem!Dark Matter schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 06:57:
[...]
Tja het kan wel... maar je moet dan verhuizen wat niet leuk is als je dat doet uit fiscale overweging.Zenix schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:58:
[...]
Je moet ook flinke kosten maken waaronder overdrachtsbelasting.
HRA heb je niet of beperkt want als je een hypothecaire lening neemt dan heb je in box3 nog evenveel vermogen.
Veel logischer is om vermogen te verstoppen in box2.
Wat ik wel een goed idee zou vinden is dat gerealiseerde winst gewoon belast wordt.
En ik moet er nog even over nadenken maar als je een opknapper koopt (huis), daar 2 ton in stopt en dan doorverkoop met 4 ton winst, mag je van mij gewoon aftikken over de 4 ton winst en de 2 ton kosten ben je dan kwijt.
Als mensen dan huilen dat dat niet eerlijk is, hadden ze maar een eenmanszaak moeten starten (of een BV oprichten) en de activiteit in box1 of VPB regime moeten doen.
Als je voor jezelf een opknapper koopt en die opknapt en er 10 jaar in gaat wonen is het je eigen woning en verkoop je tóch niet dus is er geen probleem.
Maar zoals gezegd, ik moet daar nog even over nadenken.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Dat is tijdens het spel de regels veranderen. De mensen die nu een kapitaal hebben geïnvesteerd om bijvoorbeeld hun isolatiewaarde omhoog te krijgen, mogen over die waardestijging volgens jouw voorstel vrh betalen, terwijl toen ze die verbouwing waren die bepaling er nog niet was. Met die kennis zou je toen een andere afweging hebben gemaakt en niet verbouwd hebben, maar een andere woning gekocht hebben. Dat zou kapitaalverlies zijn als gevolg van een onbetrouwbare overheid.Lordy79 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 05:55:
[...]
Tja het kan wel... maar je moet dan verhuizen wat niet leuk is als je dat doet uit fiscale overweging.
Je moet ook flinke kosten maken waaronder overdrachtsbelasting.
HRA heb je niet of beperkt want als je een hypothecaire lening neemt dan heb je in box3 nog evenveel vermogen.
Veel logischer is om vermogen te verstoppen in box2.
Wat ik wel een goed idee zou vinden is dat gerealiseerde winst gewoon belast wordt.
En ik moet er nog even over nadenken maar als je een opknapper koopt (huis), daar 2 ton in stopt en dan doorverkoop met 4 ton winst, mag je van mij gewoon aftikken over de 4 ton winst en de 2 ton kosten ben je dan kwijt.
Als mensen dan huilen dat dat niet eerlijk is, hadden ze maar een eenmanszaak moeten starten (of een BV oprichten) en de activiteit in box1 of VPB regime moeten doen.
Als je voor jezelf een opknapper koopt en die opknapt en er 10 jaar in gaat wonen is het je eigen woning en verkoop je tóch niet dus is er geen probleem.
Er zijn genoeg andere voorbeelden van dit "regels veranderen" waarbij dat geen probleem bleek.aljooge schreef op maandag 13 mei 2024 @ 06:51:
[...]
Dat is tijdens het spel de regels veranderen. De mensen die nu een kapitaal hebben geïnvesteerd om bijvoorbeeld hun isolatiewaarde omhoog te krijgen, mogen over die waardestijging volgens jouw voorstel vrh betalen, terwijl toen ze die verbouwing waren die bepaling er nog niet was. Met die kennis zou je toen een andere afweging hebben gemaakt en niet verbouwd hebben, maar een andere woning gekocht hebben. Dat zou kapitaalverlies zijn als gevolg van een onbetrouwbare overheid.
Een particulier die per definitie geen winstbelasting betaalt en het huis even op zijn naam zet (of van man/vrouw oid), of een BV met een verrekenbaar verlies.Dark Matter schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:12:
[...]
Wie incasseert de vermogenswinst dan belastingvrij?
De opzet die je hier noemt voor het nieuwe stelsel lijkt me in principe OK, probleem is dat het te makkelijk is om te ontduiken wat betreft zowel vermogenswinst als huurinkomsten. Dit in tegenstelling tot spaargeld en aandelen (maar momenteel wellicht enigszins vergelijkbaar met crypto).Dark Matter schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:12:
[...]
In het nieuwe stelsel kun je de huuropbrengsten meteen belasten, en vervolgens betaal je belasting over je vermogenswinst bij verkoop, verkoopprijs -/- aankoopprijs.
Dit is toch precies wat je wil bewerkstelligen?
Precies hetzelfde kun je doen bij aandelen, dividend meteen belasten en de koerswinst belasten bij verkoop.
De taxatiewaarde of WOZ waarde is te gevoelig voor fraude, helemaal als (zoals in een recent voorstel) vermogensverlies op vastgoed vooruit verrekend kan worden. In mijn omgeving zijn de meeste panden die verhuurd worden of gewoon jarenlang leegstaan als belegging uniek genoeg om met de waarde te knoeien.
En kennelijk is het heel moeilijk voor de gemeente of de Belastingdienst om te "bewijzen" dat iemand verhuurt, en dat er niet toevallig af en toe een buitenlandse auto voor de deur staat of regelmatig "kennissen" overnachten
Mij lijkt dit in eerste instantie ook een beter systeem dan wat we nu hebben. Als opknappen/opleuken onvoldoende oplevert na belasting dan moet je het gewoon niet doen. Huizen zijn om in te wonen en geen gratis geldautomaat. En als je het toch graag wilt doen als werk of nevenactiviteit dan naar box 1/2.Lordy79 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 05:55:
[...]
1. Wat @Rubbergrover1 zegt. Ik had ook bepaalde beslissingen in mijn leven anders genomen als ik alle fiscale wetswijzigingen van te voren had geweten.aljooge schreef op maandag 13 mei 2024 @ 06:51:
[...]
Dat is tijdens het spel de regels veranderen. De mensen die nu een kapitaal hebben geïnvesteerd om bijvoorbeeld hun isolatiewaarde omhoog te krijgen, mogen over die waardestijging volgens jouw voorstel vrh betalen,
2. Je kunt natuurlijk prima een overgangsregeling maken dat huizen gekocht voor datum X deze belasting niet betalen of een wat lager tarief.
Ik denk niet dat dat ooit zo gaat gebeuren, stel je voor dat ze alle panden van boomers gaan belasten tegen de winst op de aankoopwaarde uit bijvoorbeeld 1970-1990 ... In mijn woonplaats zijn veel panden in de afgelopen 30-40 jaar 15-25x duurder geworden, de papieren vermogenswinsten zijn gigantisch. Je zou denken dat daar meer te halen valt dan bij spaarders maar de politiek heeft beslist dat spaarders die zogenaamd slapende rijk worden van de rente een betere prooi zijn. Huizen zijn veel meer gestegen dan de inflatie, spaartegoeden hebben sinds de euro de inflatie niet meer bijgehouden.aljooge schreef op maandag 13 mei 2024 @ 06:51:
[...]
Dat is tijdens het spel de regels veranderen. De mensen die nu een kapitaal hebben geïnvesteerd om bijvoorbeeld hun isolatiewaarde omhoog te krijgen, mogen over die waardestijging volgens jouw voorstel vrh betalen, terwijl toen ze die verbouwing waren die bepaling er nog niet was. Met die kennis zou je toen een andere afweging hebben gemaakt en niet verbouwd hebben, maar een andere woning gekocht hebben. Dat zou kapitaalverlies zijn als gevolg van een onbetrouwbare overheid.
Als de groep die gepakt wordt klein genoeg is gebeurt het soms wél. Ik heb er zelf mee te maken gehad bij de invoering van het boxensysteem toen het plan was om directeuren van een BV te gaan belasten voor de waardestijging van hun privé woning als die deels aan de BV verhuurd werd (simpel voorgesteld). Je moest toen verhuizen om een enorme belastingaanslag te voorkomen; was voor mij extra vervelend omdat er voortdurend gedoe was met de gemeente over de WOZ taxaties (vrijwel jaarlijks 1.5-3x te hoge aanslag, en de gemeente verloor het uiteindelijk iedere keer).
Waarom zou je nu nog je huis verduurzamen als je hiervoor extra belast wordt wanneer je je huis verkoopt?Lordy79 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:17:
[...]
1. Wat @Rubbergrover1 zegt. Ik had ook bepaalde beslissingen in mijn leven anders genomen als ik alle fiscale wetswijzigingen van te voren had geweten.
2. Je kunt natuurlijk prima een overgangsregeling maken dat huizen gekocht voor datum X deze belasting niet betalen of een wat lager tarief.
Je huis is ook meer waard, vandaar dat je extra belasting betaalt.aljooge schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:35:
[...]
Waarom zou je nu nog je huis verduurzamen als je hiervoor extra belast wordt wanneer je je huis verkoopt?
En als je je huis verhuurt, dan kun je na verduurzaming ook een hogere huur vragen.
Volgensmij noem je dat een niet-betrouwbare overheid. Niet echt wenselijk. Vooral het voorbeeld isoleren/vergroenen is natuurlijk zeer actueel en het lijkt me absoluut onwenselijk als mensen en bedrijven geen lange-termijn duurzame investeringen meer durven te doen.Rubbergrover1 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:11:
[...]
Er zijn genoeg andere voorbeelden van dit "regels veranderen" waarbij dat geen probleem bleek.
De extra belasting zal nooit meer zijn dan de waardestijging. Daarnaast heb je meer wooncomfort en een lagere energierekening. Plus dat de woning makkelijker te verkopen is.aljooge schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:35:
[...]
Waarom zou je nu nog je huis verduurzamen als je hiervoor extra belast wordt wanneer je je huis verkoopt?
Stop 100000 in verduurzaming van je woning. Stel de woning stijgt met 100000. Dan ben je met bovengenoemd voorstel om waardestijging te belasten 32000 euro kwijt.Dark Matter schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:40:
[...]
Je huis is ook meer waard, vandaar dat je extra belasting betaalt.
En als je je huis verhuurt, dan kun je na verduurzaming ook een hogere huur vragen.
Dit is een accijns op verbouwen en verduurzamen. Zo wordt je gestraft als je iets aan het klimaat wil doen.
Nee, gelukkig is de belasting geen 100%+, maar als je, ik zeg even iets, voor 50K gaat investeren in duurzame zaken (isolatie, vloerverwarming, warmtepomp) en je gaat (kan ook door omstandigheden) 1 jaar later verkopen met zeg ook een 50K meer waarde. Moet je dus wel even 18K extra vermogensrendementheffing betalen. Dat lijkt me niet helemaal "eerlijk". Nu zijn er wel vaker meningen over de eerlijkheid van belastingen, maar ik denk ook niet dat dit echt gaat helpen in het verduurzamen van huizen en ook niet van doorstromen.Anoniem: 2058398 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:58:
[...]
De extra belasting zal nooit meer zijn dan de waardestijging.
Winst op eigen woning zou kunnen op basis van woz-waarde. Dus gerealiseerde verkoop boven actuele woz is winst. Als de waarde toeneemt na verbouwing of verduurzaming of daalt of stijgt door de markt wordt dat zo meegenomen.
Blijf het overigens een probleem vinden om winst op eigen woning te belasten. Men zal meestal weer een ander huis moeten kopen waarvoor dan minder budget is. Ook komt het de doorstroming op de markt niet ten goede.
Blijf het overigens een probleem vinden om winst op eigen woning te belasten. Men zal meestal weer een ander huis moeten kopen waarvoor dan minder budget is. Ook komt het de doorstroming op de markt niet ten goede.
*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***
Die verduurzaming wordt toch ook gesubsidieerd? Ik ken de details niet maar heb de indruk dat sommige van deze investeringen ERG rendabel zijn, zelfs nog als je belasting over de waardstijging zou moeten betalen.rube schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:44:
[...]
Nee, gelukkig is de belasting geen 100%+, maar als je, ik zeg even iets, voor 50K gaat investeren in duurzame zaken (isolatie, vloerverwarming, warmtepomp) en je gaat (kan ook door omstandigheden) 1 jaar later verkopen met zeg ook een 50K meer waarde. Moet je dus wel even 18K extra vermogensrendementheffing betalen. Dat lijkt me niet helemaal "eerlijk". Nu zijn er wel vaker meningen over de eerlijkheid van belastingen, maar ik denk ook niet dat dit echt gaat helpen in het verduurzamen van huizen en ook niet van doorstromen.
Altijd grappig om te horen dat mensen verduurzamen "voor het milieu" (net als bij EV's etc) maar van gedachten veranderen zodra het netto geld kost. Verduurzamen doe je vanwege comfort of voor het milieu en dat mag best wat kosten.
De "winst" op de eigen woning, als er geen bijzondere upgrades zijn aangebracht, is eigenlijk huisprijs inflatie. Het voelt niet eerlijk om dat te belasten omdat je het niet kunt incasseren tenzij je gaat huren of NL verlaat. Maar de "winst" bij sparen hield de afgelopen 10-20 jaar de inflatie niet eens bij en toch wordt dat belast, terwijl een eigen huis een heel makkelijke manier was om belastingvrij vermogen op te bouwen.factor15 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:29:
Winst op eigen woning zou kunnen op basis van woz-waarde. Dus gerealiseerde verkoop boven actuele woz is winst. Als de waarde toeneemt na verbouwing of verduurzaming of daalt of stijgt door de markt wordt dat zo meegenomen.
Beter zou zijn als alle oneigenlijke subsidies voor de woningmarkt afgeschaft worden (HRA, de "gratis put-optie" van NHG, starter subsidies enz. enz.) en als de winstbelasting voor eigen huis pas geldt vanaf een bepaald bedrag waarmee je een basiswoning zou kunnen kopen, bijvoorbeeld zo'n 400K op het moment. Daarbij is wel lastig dat prijzen variëren met regio/locatie, dat grotere gezinnen meer huis nodig hebben etc. maar dat soort problemen gelden voor meer belastingen.
Huizenprijzen in Nederland gingen van ongeveer 1600 tot pakweg 1975 (1985-1990 buiten de Randstad) gelijk op met inflatie en lonen, weliswaar met forse stijgingen en dalingen bij economische voor- en tegenspoed. Na de start van "financialization" van de huizenmarkt, overgewaaid uit de VS, begonnen de huizenprijzen volledig uit de pas te lopen met de lonen en de algemene inflatie. Een huis werd daarmee een middel om belastingvrij veel geld te verdienen in plaats van een plek om te wonen, met allerlei vervelende sociaal/economische gevolgen.
In Spanje wordt ook belasting geheven over de waardestijging van de woning maar dan kun je (verbouw)kosten aftrekken. Dat is op zich prima uitvoerbaar, de notaris heeft wel iets meer werk en het werkt natuurlijk fraude in de hand op vele fronten. Zo wordt in Spanje bijv. de aankoopprijs gedeeltelijk zwart betaald om belasting te ontwijken.
Echt het meest eenvoudige is een vermogensbelasting van een laag percentage (zeg 0.5%). Uiteraard ook over (netto) woningwaarde. Uitvoeringstechnisch heel eenvoudig, ontwijking door WOZ-waardes te verlagen is bijna niet rendabel. Er is maar 1 groot probleem: box 2 vermogen en daarmee (nog meer) uitstel van belasting. Ook dit heeft een makkelijke (maar gedurfde) oplossing: ook bedrijven vermogensbelasting laten betalen.
Die hypotheekrenteaftrek, feitelijk een bankensubsidie, kan beter zo snel mogelijk weg. Desnoods samen met de huursubsidie vervangen voor een woonsubsidie.
Echt het meest eenvoudige is een vermogensbelasting van een laag percentage (zeg 0.5%). Uiteraard ook over (netto) woningwaarde. Uitvoeringstechnisch heel eenvoudig, ontwijking door WOZ-waardes te verlagen is bijna niet rendabel. Er is maar 1 groot probleem: box 2 vermogen en daarmee (nog meer) uitstel van belasting. Ook dit heeft een makkelijke (maar gedurfde) oplossing: ook bedrijven vermogensbelasting laten betalen.
Die hypotheekrenteaftrek, feitelijk een bankensubsidie, kan beter zo snel mogelijk weg. Desnoods samen met de huursubsidie vervangen voor een woonsubsidie.
Spanje heeft wel een maatregel waarbij je een extra belastingheffing kunt krijgen als je huis "te goedkoop" verkocht wordt. Een familielid kreeg er mee te maken na verkoop van een woning op het platteland die na een paar jaar voor een heel laag bedrag verkocht werd (ongeveer 20x minder dan wat zoiets in NL zou kosten ...).mijosa2 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:28:
In Spanje wordt ook belasting geheven over de waardestijging van de woning maar dan kun je (verbouw)kosten aftrekken. Dat is op zich prima uitvoerbaar, de notaris heeft wel iets meer werk en het werkt natuurlijk fraude in de hand op vele fronten. Zo wordt in Spanje bijv. de aankoopprijs gedeeltelijk zwart betaald om belasting te ontwijken.
Frankrijk had of heeft een regeling dat als je huis verkocht wordt voor een erg laag bedrag de burgemeester het recht heeft om de woning voor dat bedrag op te kopen. Van beide landen ken ik de details niet, maar ze hebben ongetwijfeld te maken met het probleem van fraude en zwart geld in de vastgoed sector.
Uit België ken ik ook talloze verhalen over hoe de elite daar vastgoed vaak grotendeels zwart betaalde, wat uiteindelijk ook nog helemaal legaal gemaakt is.
Gelukkig is in NL vastgoed fraude belasting ontwijking volkomen legaal dus hebben wij dat soort regelingen helemaal niet nodig

Vermogensbelasting is sowieso een belachelijk slecht plan, daar is al zoveel over geschreven, er is namelijk geen enkel redelijk argument om vermogen zelf te belasten en niet de winst.mijosa2 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:28:
Er is maar 1 groot probleem: box 2 vermogen en daarmee (nog meer) uitstel van belasting. Ook dit heeft een makkelijke (maar gedurfde) oplossing: ook bedrijven vermogensbelasting laten betalen.
Vermogensbelasting voor bedrijven is helemaal compleet bizar, zo bizar dat ik het in NL wel zie gebeuren, communisme is helemaal hip tegenwoordig.
[ Voor 11% gewijzigd door dtsv op 13-05-2024 22:47 ]
Waarom is het zo'n slecht plan dan in vergelijking met het nieuwe stelsel? Ik vind het nieuwe stelsel veel te complex, en niet rechtvaardig voor mensen die iets willen opbouwen. Het oude geld en de mensen met veel geld in box 2 hebben er geen last van.dtsv schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:46:
[...]
Vermogensbelasting is sowieso een belachelijk slecht plan, daar is al zoveel over geschreven, er is namelijk geen enkel redelijk argument om vermogen zelf te belasten en niet de winst.
Vermogensbelasting voor bedrijven is helemaal compleet bizar, zo bizar dat ik het in NL wel zie gebeuren, communisme is helemaal hip tegenwoordig.
Een vermogensbelasting op een bepaalde manier is veel simpeler en makkelijker uit te voeren. Wij moeten als Nederland weer een systeem bedenken die bijna geen enkel land heeft en lastig is om uit te voeren, laten we daar eens mee stoppen.
'Geen enkel redelijk argument'. Dit is toch gewoon quatsch. Wat dacht je van draagkracht? Een voorbeeld: iemand met een vermogen van zeg >1 miljoen euro besluit om niet meer te gaan werken. Mag hij dan gratis de rest van zijn leven van de faciliteiten van de overheid gebruik maken? Dat lijkt mij niet redelijk.dtsv schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:46:
[...]
Vermogensbelasting is sowieso een belachelijk slecht plan, daar is al zoveel over geschreven, er is namelijk geen enkel redelijk argument om vermogen zelf te belasten en niet de winst.
Alleen winst belasten is in dit geval niet voldoende: bij spaargeld of cash is dit te verwaarlozen.
Vermogensbelasting heeft helemaal niks met communisme te maken! Vrijwel alle kapitalistische landen hebben deze belasting (gehad). Communisme is een vermogensbelasting en/of inkomstenbelasting van 100%, inclusief confiscatie van roerende eigendommen (die in NL niet eens in de VRH worden betrokken).
Ja, een vermogensbelasting van grofweg 30-40pct op een verondersteld rendement staay enorm ver weg van communisme, maar begin zelf dan ook niet zo:
Nee natuurlijk niet. Er wordt gewoon belasting betaald over werkelijk rendement, BTW, gemeentebelastingen, accijns en weet ik wat niet meer. Alleen kiest iemand er dan voor om niet te werken en dat lijkt me een groot goed voor een liberaal land als Nederland.Mag hij dan gratis de rest van zijn leven van de faciliteiten van de overheid gebruik maken? Dat lijkt mij niet redelijk.
Tja dat is een politieke uitspraak. Als iemand een miljoen op een spaarrekening zet en daar 30.000 inkomsten uit haalt waar ruwweg 1/3e belasting over wordt betaald is dat 10.000 euro belasting. Waarom moet daar bovenop ook nog (bijvoorbeeld) 0.25pct over dat miljoen geheven worden?Alleen winst belasten is in dit geval niet voldoende: bij spaargeld of cash is dit te verwaarlozen.
Wel ben ik voor een progressieve vermogensbelasting met een tarief gelijk aan BOX1 waarbij je dat percentage baseert op het 12 maands euribor tarief van 1 januari (of iig het eerste 12mnds euribor tarief van het belastingjaar).
^Ik reageer vooral op dat er 'geen enkel redelijk argument' is voor een vermogensbelasting. Die zijn er objectief gezien wel. Of jij alle argumenten afwegend voor of tegen een vermogensbelasting bent is politiek inderdaad en wat anders.
Om het punt ten overvloede te verduidelijken: de gezamenlijke uitgave van alleen de rijksoverheid is €433.6 miljard. Daar staan 14.1 miljoen volwassenen tegenover, oftewel 30.750 euro per persoon als je hoofdgeld zou ophalen. De miljonair zou in jouw rente-inkomsten voorbeeld nog ruim 20.000 euro minder betalen dan als het gelijk verdeeld zou zijn, terwijl hij een ruim bovengemiddeld vermogend is.
Ergo het draagkracht argument is volstrekt redelijk om voor een vermogensbelasting te pleiten.
Dat iemand daarnaast nog andere belastingen betaald maakt iemand niet immuun voor overige belastingen. Anders krijg je allemaal rare paradoxen zoals: waarom zou iemand die een inkomen in het jaar 2024 hierover eigenlijk belasting betalen als hij in 2023 ook al belasting heeft betaald?
Om het punt ten overvloede te verduidelijken: de gezamenlijke uitgave van alleen de rijksoverheid is €433.6 miljard. Daar staan 14.1 miljoen volwassenen tegenover, oftewel 30.750 euro per persoon als je hoofdgeld zou ophalen. De miljonair zou in jouw rente-inkomsten voorbeeld nog ruim 20.000 euro minder betalen dan als het gelijk verdeeld zou zijn, terwijl hij een ruim bovengemiddeld vermogend is.
Ergo het draagkracht argument is volstrekt redelijk om voor een vermogensbelasting te pleiten.
Dat iemand daarnaast nog andere belastingen betaald maakt iemand niet immuun voor overige belastingen. Anders krijg je allemaal rare paradoxen zoals: waarom zou iemand die een inkomen in het jaar 2024 hierover eigenlijk belasting betalen als hij in 2023 ook al belasting heeft betaald?
Dat is sowieso een goed idee en makkelijk uitvoerbaar. Ik zou wel een inflatiecorrectie willen toevoegen en het box1 tarief corrigeren voor vennootschapsbelasting. Verder natuurlijk ook de lage vermogensbelasting.Lordy79 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:43:
Wel ben ik voor een progressieve vermogensbelasting met een tarief gelijk aan BOX1 waarbij je dat percentage baseert op het 12 maands euribor tarief van 1 januari (of iig het eerste 12mnds euribor tarief van het belastingjaar).
[ Voor 23% gewijzigd door mijosa2 op 14-05-2024 08:19 ]
Je negeert dat (afgezien van talloze nadere vormen van belasting waar je niet onderuit komt) iemand die veel vermogen in spaargeld heeft maar geen inkomen feitelijk jaarlijks een groot bedrag aan belasting betaalt via de ECB, die er voor gezorgd heeft dat de waarde van de <knip> Naamsverbasteringen zijn niet toegestaan. sinds 2001 met 85% gedaald is (gemeten in goud, de meest degelijke standaard). Die inflatie belasting komt o.a. ten goede aan de talloze burgers die meer subsidie krijgen van de overheid dan dat ze belasting betalen, en aan de eveneens talloze huiseigenaars met hypotheek. Er is geen enkele reden om de "rentewinst" van spaarders te belasten als de centrale bank zorgt dat de rente duurzaam onder inflatie ligt, want er is helemaal geen sprake van winst.mijosa2 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:32:
[...]
'Geen enkel redelijk argument'. Dit is toch gewoon quatsch. Wat dacht je van draagkracht? Een voorbeeld: iemand met een vermogen van zeg >1 miljoen euro besluit om niet meer te gaan werken. Mag hij dan gratis de rest van zijn leven van de faciliteiten van de overheid gebruik maken? Dat lijkt mij niet redelijk.
Alleen winst belasten is in dit geval niet voldoende: bij spaargeld of cash is dit te verwaarlozen.
Overal in het Westen laat men de inflatie verder uit de hand lopen, geholpen door constante manipulatie van de inflatie cijfers, want dat is gunstig voor aandelen en vastgoed en de overheidsschulden, terwijl de centrale bank en grootbanken de spaarrente laag houden. Als we straks 20% inflatie hebben en 10% spaarrente dan wordt er nog harder geschreeuwd om een belasting op de vermogens of "woekerwinsten" van spaarders. Vooral door het soort mensen die een eigen huis van een miljoen (lang geleden gekocht voor bijna niks) en een pensioen van miljoenen (contante waarde) hebben waarover ze helemaal geen belasting betalen
[ Voor 2% gewijzigd door Ardana op 15-05-2024 17:48 ]
De miljonair betaalt toch ook BTW en accijns en weet ik wat voor andere (in)directe belastingen die bijdragen aan de 433,6 miljard?mijosa2 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:13:
En misschien - maar dat is speculatie natuurlijk - heeft de miljonair jarenlang veel meer belasting betaald omdat hij een BV had waar hij jaarlijks 150.000 euro verdiende en 25% VPB betaalde en zichzelf een DGA salaris van 50K betaalde waar hij gewoon BOX-1 over betaalde en na 20 jaar harde arbeid een miljoen heeft vergaard.
Kortom: ik vind je argumentatie nogal kort door de bocht, maar ben wel net als jij vóór een vermogensbelasting (ipv een VRH) maar dan omdat het gewoon veel eenvoudiger is.
En waar ik vooral sterk tegen wil ageren is een soort van 'werkplicht' of extra straf voor sparen en met dat spaargeld vroeg met pensioen te gaan.
Nou, ik zie BTW die je betaalt op aankopen die je in jaar X+1 doet met geld dat je in jaar X hebt verdiend gewoon als uitgestelde consumptiebelastingAnders krijg je allemaal rare paradoxen zoals: waarom zou iemand die een inkomen in het jaar 2024 hierover eigenlijk belasting betalen als hij in 2023 ook al belasting heeft betaald?
Ja, dat argument hoor ik meer en ik moet daar nog over nadenken. Ten eerste omdat het moeilijk uitvoerbaar is en ten tweede omdat ik nog niet weet of ik het eerlijk vind.Ik zou wel een inflatiecorrectie willen toevoegen
Dat heeft niks met een VRH of vermogensbelasting te maken en ik begrijp het ook niet.box1 tarief corrigeren voor vennootschapsbelasting.
Momenteel ligt het toptarief in box1 redelijk in lijn met het toptarief van VPB+BOX-2 belasting. Maar dat past misschien beter in een ander topic.
Dat zou je dan ook naar arbeid door moeten trekken. Als iemand de capaciteit heeft om €20.000 per jaar aan inkomstenbelasting te genereren uit arbeid, moet deze persoon dat dan altijd betalen? Ook als deze er voor kiest om vrijwillig 16 uur per week te werken en daardoor netto €0 aan inkomstenbelasting betaalt?mijosa2 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:32:
[...]
'Geen enkel redelijk argument'. Dit is toch gewoon quatsch. Wat dacht je van draagkracht? Een voorbeeld: iemand met een vermogen van zeg >1 miljoen euro besluit om niet meer te gaan werken. Mag hij dan gratis de rest van zijn leven van de faciliteiten van de overheid gebruik maken? Dat lijkt mij niet redelijk.
Vermogensbelasting heeft helemaal niks met communisme te maken! Vrijwel alle kapitalistische landen hebben deze belasting (gehad). Communisme is een vermogensbelasting en/of inkomstenbelasting van 100%, inclusief confiscatie van roerende eigendommen (die in NL niet eens in de VRH worden betrokken).
Met bijstand was dat inderdaad altijd het geval (of in ieder geval de bedoeling). Het toeslagencircus heeft dit echter volledig omgegooid.Anoniem: 2058398 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:35:
[...]
Dat zou je dan ook naar arbeid door moeten trekken. Als iemand de capaciteit heeft om €20.000 per jaar aan inkomstenbelasting te genereren uit arbeid, moet deze persoon dat dan altijd betalen? Ook als deze er voor kiest om vrijwillig 16 uur per week te werken en daardoor netto €0 aan inkomstenbelasting betaalt?
Aan het einde schreef ik juist dat ik vind dat de vermogensrendementsbelasting wél een inflatiecorrectie behoeft. Zo belast je de reële groei van vermogen. Daarnaast is het werkelijke rendement een mooi ideaal, maar lijkt mij te lastig uitvoerbaar voor de beperkte baten. Misschien dat huizen als enige eenvoudig daarvan losgekoppeld kunnen worden.Anoniem: 310184 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:53:
[...]
Er is geen enkele reden om de "rentewinst" van spaarders te belasten als de centrale bank zorgt dat de rente duurzaam onder inflatie ligt, want er is helemaal geen sprake van winst.
Het argument voor een vermogensbelasting (dus niet het rendement maar sec het vermogen) staat hier los van. Want ook wanneer de reële rente nul is, gaat het draagkracht principe op.
Zeker, maar het is algemeen bekend dat mensen met meer vermogen relatief minder consumeren. Mijn punt is juist dat 'rijken' meer draagkracht hebben dan 'armer' en het dus redelijk is hen proportioneel te laten bijdragen. Laat ik het in extremis trekken en direct maken. Nederland bestaat uit 1 rijk persoon die niet werkt en verder uit 'armen' die wel werken. Nu woont die rijke persoon ook nog in het grootste paleis van Nederland, bezit veel grond en houdt alles cash. Vind jij het eerlijk dat die rijke persoon geen directe belastingen betaald? En daarmee het grootste deel van de lasten bij de 'arme' werkenden legt?Lordy79 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:39:
De miljonair betaalt toch ook BTW en accijns en weet ik wat voor andere (in)directe belastingen die bijdragen aan de 433,6 miljard?
Natuurlijk is de realiteit niet zo zwart-wit. Maar dit extreme voorbeeld brengt hopelijk wel naar voren dat het een redelijke argument is, daar begon deze discussie mee, dat deze persoon naar de hoogte van zijn vermogen bijdraagt aan de staatskas.
Dit gaat de VRH discussie een beetje te buiten maar in algemene zin vind ik dat ook. Niet in de vorm van een hoofdbelasting van 30k p.p., maar bijvoorbeeld geen progressief maar een proportioneel tarief met korting/vrijstelling lage inkomens t.b.v. bestaanszekerheid.Anoniem: 2058398 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:35:
Dat zou je dan ook naar arbeid door moeten trekken.
Nee. Je had het over iemand met meer dan 1 miljoen euro dus 1.000.001 euro. Niet over een rijk persoon die alles bezit.mijosa2 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:43:
[...]
Zeker, maar het is algemeen bekend dat mensen met meer vermogen relatief minder consumeren. Mijn punt is juist dat 'rijken' meer draagkracht hebben dan 'armer' en het dus redelijk is hen proportioneel te laten bijdragen. Laat ik het in extremis trekken en direct maken
Als die miljonair zijn vermogen niet opeet en 3pct rendement maakt, houdt ie 20k over en die zal uitgegeven worden aan huur of hypotheek en verder geconsumeerd worden.
Het relatief minder consumeren komt pas naar voren bij vermogens van 5 miljoen of meer.
Beide voorbeelden zijn bedoeld om te illustreren dat de hoogte van het vermogen een prima graadmeter voor draagkracht is. Blijkbaar wil jij dat ontkennen? Jij vindt dus dat iemand die vermogend is niet meer hoeft bij te dragen dan iemand die niet vermogend is.Lordy79 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:53:
[...]
Nee. Je had het over iemand met meer dan 1 miljoen euro dus 1.000.001 euro. Niet over een rijk persoon die alles bezit.
Als die miljonair zijn vermogen niet opeet en 3pct rendement maakt, houdt ie 20k over en die zal uitgegeven worden aan huur of hypotheek en verder geconsumeerd worden.
Het relatief minder consumeren komt pas naar voren bij vermogens van 5 miljoen of meer.
Dat er als-dan situaties zijn waardoor vermogenden soms óók bijdragen doet daar niets aan af.
Vermogen wordt vandaag de dag reeds als draagkracht gezien in bijvoorbeeld: bij belastingen HWF en OZB, of bij particuliere situaties: aandeelhouders en VvE's.
Ik had wel altijd het gevoel dat de inflatiecijfers nogal rooskleurig worden voorgesteld, maar 85% waardedaling had ik niet verwacht. Dat komt neer op zo'n 8% inflatie per jaar, en doet me weer denken aan de Italiaanse lire, en ook DE reden dat ik altijd tegen het mengen van harde en zachte munten was.Anoniem: 310184 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:53:
[...]
Je negeert dat (afgezien van talloze nadere vormen van belasting waar je niet onderuit komt) iemand die veel vermogen in spaargeld heeft maar geen inkomen feitelijk jaarlijks een groot bedrag aan belasting betaalt via de ECB, die er voor gezorgd heeft dat de waarde van de pleuro sinds 2001 met 85% gedaald is (gemeten in goud, de meest degelijke standaard).
Die 8% ligt veel meer in lijn met het rendement op aandelen en de enorme stijging van huizenprijzen in de afgelopen decennia. Het geeft ook aan dat er netto bar weinig van dat rendement overblijft, het enige echte "resultaat" is dat salarissen enorm achterblijven bij de inflatie.
In arbeid? Inderdaad. Als ik 30 jaar spaarzaam leef en daarna van mijn vermogen kan leven vind ik het unfair dat ik zou moeten werken omdat ik anders niets zou bijdragen.mijosa2 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:01:
[...]
Jij vindt dus dat iemand die vermogend is niet meer hoeft bij te dragen dan iemand die niet vermogend is.
Er zijn in de klassieke economie twee klassieke factoren: arbeid en kapitaal.
Die moet je m.i. beide belasten maar het lijkt me onjuist om de factor kapitaal van een persoon EXTRA te belasten als die persoon niet produceert met zijn factor arbeid.
Het lijkt erop dat jij daar wél naar neigt maar misschien begrijp ik je verkeerd.
Misschien is het wel andersom, dat mensen die minder consumeren meer overhouden? En waarom zou dat dan extra belast moeten worden?mijosa2 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:43:
[...]
Zeker, maar het is algemeen bekend dat mensen met meer vermogen relatief minder consumeren.
Als je een miljoen aan spaargeld hebt, dan heb je in NL doorgaans al meerdere miljoenen aan vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting enz. enz. betaald (tenzij het vermogen afkomstig is uit erfenis of vastgoed speculatie) en dus al meer bijgedragen aan de staatskas dan de gemiddelde Nederlander. Als dat spaargeld dan perse nogmaals belast moet worden dan verwacht ik dat alle pensioenen ook jaarlijks afgeroomd gaan worden, die pensioenvermogens groeien ook nog harder dan een spaartegoed
Als je spaargeld een prima graadmeter voor draagkracht vind, dan het eigen huis of de pensioenreserve (enorme bedragen, voor de gemiddelde ambtenaar zoals bijv. onderwijzers) ook lijkt mij. Maar dat wordt dus NIET belast.mijosa2 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:01:
[...]
Beide voorbeelden zijn bedoeld om te illustreren dat de hoogte van het vermogen een prima graadmeter voor draagkracht is. Blijkbaar wil jij dat ontkennen? Jij vindt dus dat iemand die vermogend is niet meer hoeft bij te dragen dan iemand die niet vermogend is.
Inderdaad, ze beloofden ons een euro met "Ze Stability" van de gulden of Deutschmark, maar we kregen een munt die veel meer op de lire lijkt. Geen gezeik, iedereen rijk!RemcoDelft schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:04:
[...]
Ik had wel altijd het gevoel dat de inflatiecijfers nogal rooskleurig worden voorgesteld, maar 85% waardedaling had ik niet verwacht. Dat komt neer op zo'n 8% inflatie per jaar, en doet me weer denken aan de Italiaanse lire, en ook DE reden dat ik altijd tegen het mengen van harde en zachte munten was.
Die 8% ligt veel meer in lijn met het rendement op aandelen en de enorme stijging van huizenprijzen in de afgelopen decennia. Het geeft ook aan dat er netto bar weinig van dat rendement overblijft, het enige echte "resultaat" is dat salarissen enorm achterblijven bij de inflatie.
De salarissen in vooral Noordwest Europa zijn inderdaad ver achtergebleven bij de werkelijke inflatie, een gevolg van globalisering en fout ECB beleid. Maar dat is tot nu toe grotendeels gecompenseerd doordat je steeds goedkoper kon lenen (mits je voldoende inkomen hebt om een grote lening te kunnen afsluiten). Die compensatie door steeds meer lenen loopt nu aan alle kanten vast, zowel op staatsniveau bij vooral ClubMed als op individueel niveau (vooral in NL met zijn torenhoge hypotheekschulden). Met als gevolg een krimpende middenklasse en dalend welvaartniveau voor de gemiddelde burger.
Gaan we er nu een flauw woordenspelletje van maken? Uit de context is evident dat ik met 'vermogend' hier doel op kapitaal.Lordy79 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:13:
In arbeid? Inderdaad.
Deze hele sub discussie startte met de opmerking dat er 'geen redelijk argument voor een vermogensbelasting zou zijn'.
Nu maak jij daarvan dat ik mensen die geen arbeid verrichten EXTRA wil belasten op kapitaal. Ook dat is quatsch. Een vermogensbelasting is per definitie niet afhankelijk van de arbeid die iemand verricht. Iedereen betaalt hetzelfde tarief.
Maar dat je 30 jaar ipv 15 jaar moest werken vanwege een inkomstenbelasting vind je niet unfair? Nogmaals, trek het naar het extreme (die ene rijke) en je zult zien dat de hoeveelheid vermogen (kapitaal) een goede invulling voor draagkracht geeft.Lordy79 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:13:
Als ik 30 jaar spaarzaam leef en daarna van mijn vermogen kan leven vind ik het unfair dat ik zou moeten werken omdat ik anders niets zou bijdragen.
Het eigen huis (waarde minus hypotheek) inderdaad en de pensioenen deels. Hier wordt (arbeids)belasting over betaald bij uitbetaling. De vrijstelling voor de VRH is wel oneerlijk tov mensen die niet kunnen sparen via de werkgever en zie ik liever anders. (bijvoorbeeld iedereen een vaste vrijstelling afhankelijk van leeftijd óf geheel weg).Anoniem: 310184 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:38:
Als je spaargeld een prima graadmeter voor draagkracht vind, dan het eigen huis of de pensioenreserve (enorme bedragen, voor de gemiddelde ambtenaar zoals bijv. onderwijzers) ook lijkt mij. Maar dat wordt dus NIET belast.
Bij een pensioen betaal je geen belasting over het vermogen. De arbeidsbelasting die je betaald is enkel uitgesteld, en daardoor vaak ook nog eens in een lagere schijf met een lager tarief (en eventueel leeftijdskorting).
Als het om eerlijk gaat moet iemand met een miljoen aan spaargeld net zoveel betalen als iemand met een miljoen aan pensioenvermogen. Daar zit geen verschil tussen.
Voor het eerlijke zou het pensioenvermogen daarom ook in box 3 moeten staan.
Als het om eerlijk gaat moet iemand met een miljoen aan spaargeld net zoveel betalen als iemand met een miljoen aan pensioenvermogen. Daar zit geen verschil tussen.
Voor het eerlijke zou het pensioenvermogen daarom ook in box 3 moeten staan.
Over dat spaargeld is bovendien al veel belasting betaald voordat je het in handen krijgt (uiteindelijk vaak 75-90% als het via werken in een onderneming verkregen is). De pensioengerechtigde heeft over zijn pensioenvermogen zelf nog niks betaald en betaalt een bescheiden percentage belasting als hij/zij het in handen krijgt. En omdat de belastingheffing bij de spaarder al veel eerder heeft plaatsgevonden is die vanwege compounding en inflatie nog eens extra gepakt.Anoniem: 2058398 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:10:
Als het om eerlijk gaat moet iemand met een miljoen aan spaargeld net zoveel betalen als iemand met een miljoen aan pensioenvermogen. Daar zit geen verschil tussen
Ik wilde ook zoiets schrijven maar bedacht me dat er zoiets bestaat als fiscale jaarruimte.Anoniem: 310184 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:56:
[...]
Over dat spaargeld is bovendien al veel belasting betaald voordat je het in handen krijgt (uiteindelijk vaak 75-90% als het via werken in een onderneming verkregen is). De pensioengerechtigde heeft over zijn pensioenvermogen zelf nog niks betaald en betaalt een bescheiden percentage belasting als hij/zij het in handen krijgt. En omdat de belastingheffing bij de spaarder al veel eerder heeft plaatsgevonden is die vanwege compounding en inflatie nog eens extra gepakt.
Dat de overheid mensen niet gewoon fiscaal voordeel geeft als ze gaan sparen begrijp ik wel want voor je 't weet wordt t uitgegeven aan iets anders dan het pensioen.
zoiets zou de overheid noooooit stimuleren.... zie afschaffing pensioen in eigen beheer...
Ja, daarbij spelen zeer diverse overwegingen een rol, niet alleen economisch/fiscaal. En ik geef toe dat het lastig te regelen is op een manier die voor zowel werknemers als zelfstandigen eerlijk voelt.Lordy79 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:08:
[...]
Ik wilde ook zoiets schrijven maar bedacht me dat er zoiets bestaat als fiscale jaarruimte.
Dat de overheid mensen niet gewoon fiscaal voordeel geeft als ze gaan sparen begrijp ik wel want voor je 't weet wordt t uitgegeven aan iets anders dan het pensioen.
zoiets zou de overheid noooooit stimuleren.... zie afschaffing pensioen in eigen beheer...
Ik heb als zelfstandige aanvankelijk pensioen opgebouwd via diverse pensioenverzekeraars (toen de inkomstenbelasting nog 72% was, dan lijkt dat al vlug aantrekkelijk). Dat bleek jaren later toen de pensioenverzekeraars de echte cijfers moesten tonen een bodemloze put ("woekerpolisaffaire") waarbij het opgebouwde vermogen soms minder dan 1% was van wat er beloofd werd en het bleef slinken. Van mij gaat er nooit meer een cent naar een pensioenverzekeraar
Als zelfstandige kun je dan de premiebetaling stopzetten, een forse boete betalen en het restant op een spaarrekening zetten (of beleggen, of consumeren ...). Je hebt ook nog mogelijkheden zoals banksparen die fiscaal gunstiger zijn maar daar kreeg je toen ongeveer 0% rente op, evenmin aantrekkelijk. Gelukkig had ik ook nog ander vermogen zoals in inmiddels gestopt bedrijf;mag ik ook niet aankomen op straffe van hoge boete

Al met al lijkt de beste optie mij dat er een vast bedrag vrijgesteld wordt van vermogens(winst)belasting voor het totaal van spaargeld, beleggingen, pensioenvermogen en waarde eigen huis. Dat kun je doen op zo'n manier dat het mensen stimuleert om voldoende pensioen op te bouwen om later in de basisbehoeften te voorzien. Van AOW kun je tegenwoordig tenslotte niet eens meer de huur betalen tenzij je in een zwaar gesubsidieerde WBV woning huurt, maar dat zal op dit forum zelden van toepassing zijn. Blijft het probleem dat met het huidige economisch beleid en de extreme overwaardering van aandelen en vastgoed het heel moeilijk is om met je investeringen de inflatie bij te houden, laat staan te verslaan; dat lukt eigenlijk alleen met een flinke hefboom zoals huis + tophypotheek + HRA.
Kun je dit onderbouwen want ik vermoed dat dit niet waar is.Anoniem: 310184 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:56:
Over dat spaargeld is bovendien al veel belasting betaald voordat je het in handen krijgt (uiteindelijk vaak 75-90% als het via werken in een onderneming verkregen is).
Je spreekt over 'voordat je dit in handen krijgt', dus voor consumptie?
Verder over 'werken in een onderneming'. Bedoel je dan als werknemer of als DGA?
In het geval van de DGA betaal je over de winst uit onderneming eerst vennootschapsbelasting tarief 25.8% en daarna aannemelijk belang in box 2 voor 33%. Dit zijn de maximale tarieven en de vrijstellingen negeer ik voor het gemak. Dan hou je van zeg 100.000 euro winst toch netto over: 100.000*(100%-25.8%)*(100%-33%)= €49.714? Een totaal tarief van 50.29%, die in praktijk veel lager is vanwege vrijstellingen: ver weg van de 75%-90% die jij noemt.
In het geval van de werknemer is het nog een stuk gunstiger.
Edit: het is zelfs veel lager: de DGA betaald VBP+IB =9.310+23.980 = 33.290 belasting, dus 33.29% druk. Voor eigen berekening zie hier. * Eerdere versie plaatje bevatte een fout (geen VBP).
:strip_exif()/f/image/QFD8enorJwynYjhXskuC3clI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door mijosa2 op 15-05-2024 13:05 ]
Dit was van werken als DGA in een onderneming t/m privé in handen voor consumptie, maar wel in de jaren '90 dus lang voor het boxensysteem. Ik weet dat dat voor de discussie over vermogensrendementsheffing niet relevant is, maar het ging over spaartegoed waar al veel eerder veel belasting over betaald is.mijosa2 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:31:
[...]
Kun je dit onderbouwen want ik vermoed dat dit niet waar is.
Je spreekt over 'voordat je dit in handen krijgt', dus voor consumptie?
Verder over 'werken in een onderneming'. Bedoel je dan als werknemer of als DGA?
Inmiddels hou je inderdaad een stuk meer over. Het percentage is ooit berekend door mijn boekhouder; ik zou niet eens meer exact weten wat de regelingen toen waren. Inkomstenbelasting was 72% voor alles boven de 50.000 gulden als ik het goed heb en daaronder nog steeds hoger dan het toptarief nu, en VB was ook hoger. Je moest als DGA o.a. ook verplicht fors premie betalen voor o.a. arbeidsongeschiktheid waar je helemaal niks aan had (ik spreek uit ervaring) en er waren nog meer verplichte bijdrages.
[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 310184 op 15-05-2024 18:29 ]
Bedankt! Je wekte bij mij de indruk dat het over het spaargeld vandaag de dag ging, maar je bedoelde dus ~30jaar geleden. Ik vind het overigens wel van belang voor de vermogens(rendement) belasting, als initieel 90% al belast is naar mijn mening het recht op eigendom al lang overtreden, en is er geen ruimte voor verdere vermogensbelasting.
Maar was het in de jaren 90 wel zo erg als jij schets? Ik ben er even ingedoken en tot mijn eigen verbazing was de vennootschapsbelasting vroeger veel hoger: in 1970 46%. Er was toen ook een uitgebreider tarievenstelsel waarbij de hoogste schijf inderdaad 72% was. Bijvoorbeeld in 1980 was er een top tarief van 72% als je omgerekend naar vandaag meer dan €241.925 verdiende.
Het gehele plaatje in 1980 was dan als volgt:
Winst voor salaris uit BV: 74.604 gulden (is de €100.000 vandaag de dag)
min salaris DGA f 38.048 (het gebruikelijk loon van €51.000 nu) is 40.286 bruto winst.
Over de bruto winst van 40.286 VBP van 46% is 18.532 belasting.
Over het salaris van 38.048 IB is 10.677 + 50%*13.831 = 10.677 + 6916 = 17.592 belasting
Onder de streep 18.532 + 17.592 = 36.124 gulden belasting voor een totaal tarief van 48.4%. (=36.124/74.604)
. Een stuk hoger dan vandaag de dag, maar nog lang geen 75 tot 90 %. Hier is nog geen rekening gehouden met eventuele vrijstellingen
Nabrander: Het was natuurlijk destijds beter om geen winst te maken met de BV maar alles uit te betalen als salaris (eventueel bonus). Als je dan het enorme DGA salaris van 1 miljoen gulden had (1.3 miljoen euro vandaag de dag) was de totale belastingdruk 69.4%. Dat is echt een stuk hoger dan tegenwoordig, maar nog steeds geen 75-90%.
Maar was het in de jaren 90 wel zo erg als jij schets? Ik ben er even ingedoken en tot mijn eigen verbazing was de vennootschapsbelasting vroeger veel hoger: in 1970 46%. Er was toen ook een uitgebreider tarievenstelsel waarbij de hoogste schijf inderdaad 72% was. Bijvoorbeeld in 1980 was er een top tarief van 72% als je omgerekend naar vandaag meer dan €241.925 verdiende.
Het gehele plaatje in 1980 was dan als volgt:
Winst voor salaris uit BV: 74.604 gulden (is de €100.000 vandaag de dag)
min salaris DGA f 38.048 (het gebruikelijk loon van €51.000 nu) is 40.286 bruto winst.
Over de bruto winst van 40.286 VBP van 46% is 18.532 belasting.
Over het salaris van 38.048 IB is 10.677 + 50%*13.831 = 10.677 + 6916 = 17.592 belasting
Onder de streep 18.532 + 17.592 = 36.124 gulden belasting voor een totaal tarief van 48.4%. (=36.124/74.604)
. Een stuk hoger dan vandaag de dag, maar nog lang geen 75 tot 90 %. Hier is nog geen rekening gehouden met eventuele vrijstellingen
Nabrander: Het was natuurlijk destijds beter om geen winst te maken met de BV maar alles uit te betalen als salaris (eventueel bonus). Als je dan het enorme DGA salaris van 1 miljoen gulden had (1.3 miljoen euro vandaag de dag) was de totale belastingdruk 69.4%. Dat is echt een stuk hoger dan tegenwoordig, maar nog steeds geen 75-90%.
:fill(white):strip_exif()/f/image/MGnM1QtT0skQUCO6PQCOWMJ7.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door mijosa2 op 15-05-2024 21:33 ]
Een BV zoals een klein bedrijf waar gewoon gewerkt wordt maakte meestal geen dikke winst, die moet het meeste geld dat overblijft na betalen van de lonen investeren. Het meeste inkomen wordt dan aan de DGA als salaris uitbetaald, daarnaast een deel naar pensioenvoorziening (die in mijn geval, en voor de meeste generatiegenoten denk ik, een bodemloze put bleek). Je neemt zaken zoals de verplichte dure arbeidsongeschiktheidsverzekering niet mee, die gewoon een ordinaire extra belasting was zonder waarde en die dus gewoon bij de totale belasting meegeteld moet worden.mijosa2 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:15:
Ik weet te weinig van de fiscale details om er nader op in te gaan maar als ik het goed begrijp vind je 70% afpakken voordat je verdiend geld kunt uitgeven en het daarna nogmaals jaarlijks belasten (in het nieuwe boxenstelsel) acceptabel, maar als er initieel al 90% belast was dan was de jaarlijkse extra belasting niet meer nodig?
Nee ik vind 70% ook te veel! Zo laag mogelijk maar maximaal 50% van het inkomen en dan nog eens 50% van het vermogen over je gehele leven gezien vind ik acceptabel. Die 70% was er dan wel voor extreem hoge inkomens. Over die verzekering weet ik niet hoe dat zit, ik neem aan dat je niet op de volksverzekering doelt die onderdeel was van de inkomstenbelasting.
[ Voor 46% gewijzigd door mijosa2 op 16-05-2024 09:29 ]
Dat was een speciale verplichte verzekering die alleen voor DGA's gold in de jaren negentig zo ongeveer, te betalen aan overheid/UWV. Dus bijna niemand was daar van op de hoogtemijosa2 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:26:
Over die verzekering weet ik niet hoe dat zit, ik neem aan dat je niet op de volksverzekering doelt die onderdeel was van de inkomstenbelasting.
In mijn geval besloot het UWV niks uit te keren na arbeidsongeschiktheid door een medische misser, omdat de medici het twee jaar lang niet eens konden worden over diagnose en na die twee jaar vond UWV dat ik geen rechten meer had omdat die verplichte DGA verzekering inmiddels afgeschaft was (in 2005?), "gaat u maar procederen als u het er niet mee eens bent". Inmiddels ben ik redelijk hersteld maar ik heb op basis van alle ervaring besloten dat hard werken in Nederland niet loont (toegegeven, inmiddels loont het wel meer dan 20 jaar geleden), ze bekijken het maar.
Ik denk overigens dat de bijna 90% belasting waarschijnlijk was als je alle andere belastingen, premies etc. van de overheid meerekent die ook nog van de brutowinst van een bedrijf af gaan. Je kunt er over twisten wat je wel of niet mag meerekenen, beetje vergelijkbaar met de verplichte ziektekostenverzekering die we nu hebben en die m.i. een vorm van belasting is die helemaal niks met verzekeren te maken heeft.
In de plannen van onze nieuwe regering staat dat ze het tarief voor box 3 willen gaan verlagen. Er staat 100mln voor gereserveerd. Hoe veel is dat versus de huidige inkomsten van box 3? Significante daling, of stelt het niks voor?
Zie punt 17
https://www.kabinetsforma...enakkoord+15+mei+2024.pdf
Zie punt 17
Ik kan het niet zo snel vinden, maar in de voorjaarsnota staat dat een verhoging van 1% een opbrengst geeft van 171 miljoen. Een verlaging van 100 miljoen, zal dus niet meer zijn dan 1%.
Van 36% naar 35,5% dus?
Het is bijna hilarisch hoe politici zeggen dat ze "geld beschikbaar stellen" voor een permanente belastingverlaging. Nee dames en heren politici, het is precies andersom. Wij burgers stellen permanent geld beschikbaar voor belastingen.
Het is bijna hilarisch hoe politici zeggen dat ze "geld beschikbaar stellen" voor een permanente belastingverlaging. Nee dames en heren politici, het is precies andersom. Wij burgers stellen permanent geld beschikbaar voor belastingen.
[ Voor 83% gewijzigd door RemcoDelft op 17-05-2024 07:38 ]
Wat veel mensen lijken te vergeten is de dempende werking van de belastingvrije voet. In het oude systeem was dat 64000 voor 1 persoon en 114.000 voor partners.
Dat laat ruimte om wat vermogen op te bouwen voor zaken als studies van kinderen, een auto of een ander doel.
Door deze demping er uit te halen gaan veel mensen sneller betalen en duurt het opbouwen langer.
Het lijkt veel geld en dat is het ook, maar het is ook nodig. Zie nu ook weer de bezuinigingen op de WW. Die moeten mensen nu zelf gaan oplossen door vermogen op te bouwen.
Ik snap ook de definitie van rijk zijn niet die sommige mensen hanteren. Een huis als vermogen meetellen is risicovol omdat je inkomen vaak niet genoeg is om de stijging van de papieren waarde bij te houden. Belasting daarover heffen en je loopt kans mensen uit hun huis te prijzen.
Dan is er nog de perceptie van ‘veel vermogen’ een paar ton is in absolute euro’s misschien veel maar in slagkracht naar de toekomst toe niet eens zoveel. Met de huidige trend van slopen van collectieve voorzieningen en toegankelijkheid van het onderwijs kan het zomaar zijn dat je straks enkel je WW gat mee kan dekken (ook slechts deels) en 2 van je 4 kinderen hoger onderwijs kan laten genieten.
Waarom geen echt progressief stelsel zodat er ruimte blijft om keuzes te maken, eigenlijk de keuze tussen nu maar alles uitgeven versus wat opzij zetten voor de toekomst en we echt grote vermogens naar draagkracht kunnen belasten.
Maar de discussie wordt vooral gevoerd over de rug van laten we wel zijn kleine vermogens.
En natuurlijk is het een luxe dat je in de huidige tijd überhaupt kan werken aan het opbouwen van iets van liquide vermogen (huis laat ik buiten beschouwing want daarvan is wonen de functie).
Maar dat is ook hard nodig omdat keer op keer de collectieve verzekeringen worden afgebroken en we als individu dat vermogen hard nodig hebben in de toekomst. En dan nog steeds slechter verzekerd zijn dan we voorheen waren.
Dat dan vanaf de eerste euro belasten is extra risico voor het individu omdat het langer duurt om op te bouwen.
Dat laat ruimte om wat vermogen op te bouwen voor zaken als studies van kinderen, een auto of een ander doel.
Door deze demping er uit te halen gaan veel mensen sneller betalen en duurt het opbouwen langer.
Het lijkt veel geld en dat is het ook, maar het is ook nodig. Zie nu ook weer de bezuinigingen op de WW. Die moeten mensen nu zelf gaan oplossen door vermogen op te bouwen.
Ik snap ook de definitie van rijk zijn niet die sommige mensen hanteren. Een huis als vermogen meetellen is risicovol omdat je inkomen vaak niet genoeg is om de stijging van de papieren waarde bij te houden. Belasting daarover heffen en je loopt kans mensen uit hun huis te prijzen.
Dan is er nog de perceptie van ‘veel vermogen’ een paar ton is in absolute euro’s misschien veel maar in slagkracht naar de toekomst toe niet eens zoveel. Met de huidige trend van slopen van collectieve voorzieningen en toegankelijkheid van het onderwijs kan het zomaar zijn dat je straks enkel je WW gat mee kan dekken (ook slechts deels) en 2 van je 4 kinderen hoger onderwijs kan laten genieten.
Waarom geen echt progressief stelsel zodat er ruimte blijft om keuzes te maken, eigenlijk de keuze tussen nu maar alles uitgeven versus wat opzij zetten voor de toekomst en we echt grote vermogens naar draagkracht kunnen belasten.
Maar de discussie wordt vooral gevoerd over de rug van laten we wel zijn kleine vermogens.
En natuurlijk is het een luxe dat je in de huidige tijd überhaupt kan werken aan het opbouwen van iets van liquide vermogen (huis laat ik buiten beschouwing want daarvan is wonen de functie).
Maar dat is ook hard nodig omdat keer op keer de collectieve verzekeringen worden afgebroken en we als individu dat vermogen hard nodig hebben in de toekomst. En dan nog steeds slechter verzekerd zijn dan we voorheen waren.
Dat dan vanaf de eerste euro belasten is extra risico voor het individu omdat het langer duurt om op te bouwen.
1. Eerst maar eens zienRemcoDelft schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:36:
Van 36% naar 35,5% dus?
2. Het is een stap omlaag terwijl sommige partijen aan het andere kant van het politieke spectrum juist nog verder willen verhogen.
3. Box3 is sowieso heel fluide en de nieuwe regering zal straks knopen moeten doorhakken.
Ik heb nog niet eerder gelezen dat ze heffingsvrij spaargeld willen afschaffen. Dat wordt nog veel meer werk voor de belastingdienst.CornermanNL schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:54:
Wat veel mensen lijken te vergeten is de dempende werking van de belastingvrije voet. In het oude systeem was dat 64000 voor 1 persoon en 114.000 voor partners.
Het blijft inderdaad raar dat de eigen woning meegeteld wordt als vermogen. Het gros van de mensen heeft hier een langdurige lening op in de vorm van een hypotheek en we spreken dan ook van een 'eigen woning schuld'. En. . .voor mensen die dat niet of beperkt hadden, daar hadden we de 'Wet Hillen' voor. Al is die in
afbouw.
Gechargeerd. Eigen woning schuld = Vermogen. Uhu. En nee zal niet de discussie starten over gestegen woning waarde etc. Meer even ter 'bevestiging' op het bericht van @CornermanNL dit meetellen vind ik ook bijzonder. Ook ik heb ook het idee dat we meer de kleine vermogens pakken met diverse maatregelen dan dat we wat doen aan échte vermogens.
afbouw.
Gechargeerd. Eigen woning schuld = Vermogen. Uhu. En nee zal niet de discussie starten over gestegen woning waarde etc. Meer even ter 'bevestiging' op het bericht van @CornermanNL dit meetellen vind ik ook bijzonder. Ook ik heb ook het idee dat we meer de kleine vermogens pakken met diverse maatregelen dan dat we wat doen aan échte vermogens.
Klopt het is een heffingsvrij inkomen, maar de grondslag gaat dus al tellen vanaf de eerste euro van je vermogen.RemcoDelft schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:16:
[...]
Ik heb nog niet eerder gelezen dat ze heffingsvrij spaargeld willen afschaffen. Dat wordt nog veel meer werk voor de belastingdienst.
Dat zal dan het netto vermogen zijn neem ik aan, met aftrek van de hypotheekschuld. Dan is er niks vreemds aan denk ik, want dat soort vermogen groeide de afgelopen 20 jaar veel harder dan spaargeld wat wél belast wordt in box3.Perkouw schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:51:
Het blijft inderdaad raar dat de eigen woning meegeteld wordt als vermogen.
Je kunt dan wel zeggen dat belasting op eigen huis "risicovol" is maar hoe zit het dan met huurders die wat eigen vermogen hebben (zoals veel zelfstandigen) en dus veroordeeld zijn tot de vrije huurmarkt? Die zijn veel slechter af dan huiseigenaars. Als je wat vermogen gespaard hebt in NL, laag inkomen en geen eigen huis dan moet je ofwel 400K zien op te hoesten voor een basiswoning die iedere nieuwe Nederlander in de praktijk gratis krijgt (sterker nog, die hoeven ook onderhoud, belasting etc. niet te betalen) of je mag pakweg 20K per jaar betalen voor huur van een vergelijkbare vrije sector huurwoning. Ik heb niet zoveel medelijden met die huiseigenaars met tophypotheek die de afgelopen 20 jaar aan alle kanten vet geprofiteerd hebben; als ze denken dat ze zoveel slechter af zijn dan mensen zonder eigen huis dan kunnen ze altijd nog kleiner gaan wonen of huren en "cashen".
Als ik de nieuwe regering zo inschat zal een "verlaagde box3 belasting" inhouden dat beleggers in vastgoed en aandelen minder gaan betalen en spaarders meer zodat het nog oneerlijker wordt dan het al was. En dan zullen we het maar niet hebben over de vele miljarden die via box3 ten onrechte als "belasting" gestolen zijn van spaarders en waarover nog steeds geprocedeerd wordt, blijkbaar gaan ze er bij voorbaat vanuit dat dat eerlijk gestolen geld nooit meer terugbetaald hoeft te worden.
Laten we vooral niet vergeten dat het begonnen is met huilende spaarders die ‘opeens’ te weinig rente kregen zodat ze meer belasting moesten betalen dan ze aan rente kregen.
Zij hebben nu een mooi systeem voor de mensen met een beetje inzicht en vooruitdenken om zeep geholpen omdat ze zeer kortzichtig naar hun eigen beleggingen keken.
Want sparen is gewoon een beleggingscategorie. Maar wat waren ze boos op die vieze beleggers (of was het jaloers) die met hun vastgoed en aandelen wel een rendement behaalden waar ze na inflatie en belasting wat aan overhouden. Met meer risico maar dat vergaten ze even.
Bovendien vergaten ze inflatie mee te nemen, een soort belasting in economische zin maar als ze dat wel gedaan hadden, dan hadden ze gezien dat ze al jaren verlies leden.
Maar mee de belasting was oneerlijk. Dus een systeem waarmee je prima uit de voeten kon als burger, want overzichtelijk en lage belasting, en als overheid, voorspelbare inkomsten uit de vermogens. Zodat de burger echt kan bouwen als ze die keuze kunnen en willen maken, en dat kon al best snel, is om zeep omdat wat spaarders totaal niet begrepen wat ze al die jaren aan het doen waren.
Beleggen in een categorie waar ze al jaren verlies leden. Maar ja het bedrag bleef zo leuk hetzelfde. Tekenend eigenlijk.
Want nu zitten we straks met een gedrocht waarbij de overheid van alles mee gaat nemen als vermogen om maar iets van stabiel inkomen te hebben uit dat deel. En de burger straks meer moeite gaat krijgen om iets op te bouwen.
Zij hebben nu een mooi systeem voor de mensen met een beetje inzicht en vooruitdenken om zeep geholpen omdat ze zeer kortzichtig naar hun eigen beleggingen keken.
Want sparen is gewoon een beleggingscategorie. Maar wat waren ze boos op die vieze beleggers (of was het jaloers) die met hun vastgoed en aandelen wel een rendement behaalden waar ze na inflatie en belasting wat aan overhouden. Met meer risico maar dat vergaten ze even.
Bovendien vergaten ze inflatie mee te nemen, een soort belasting in economische zin maar als ze dat wel gedaan hadden, dan hadden ze gezien dat ze al jaren verlies leden.
Maar mee de belasting was oneerlijk. Dus een systeem waarmee je prima uit de voeten kon als burger, want overzichtelijk en lage belasting, en als overheid, voorspelbare inkomsten uit de vermogens. Zodat de burger echt kan bouwen als ze die keuze kunnen en willen maken, en dat kon al best snel, is om zeep omdat wat spaarders totaal niet begrepen wat ze al die jaren aan het doen waren.
Beleggen in een categorie waar ze al jaren verlies leden. Maar ja het bedrag bleef zo leuk hetzelfde. Tekenend eigenlijk.
Want nu zitten we straks met een gedrocht waarbij de overheid van alles mee gaat nemen als vermogen om maar iets van stabiel inkomen te hebben uit dat deel. En de burger straks meer moeite gaat krijgen om iets op te bouwen.
Fijn voor jou dat je kennelijk schaamteloos hebt kunnen profiteren van de ongekende rentemanipulaties van de ECB (die in het nadeel van spaarders en het voordeel van beleggers in aandelen of vastgoed werkten). En van de absurde bevoordeling van huiseigenaars in Nederland via de hypotheekrenteaftrek, de HRA en talloze anders subsidies die in de praktijk vooral bij het rijkste deel van de bevolking terecht komen. Een "mooi systeem" voor profiteurs, dat is het.CornermanNL schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:16:
Laten we vooral niet vergeten dat het begonnen is met huilende spaarders die ‘opeens’ te weinig rente kregen zodat ze meer belasting moesten betalen dan ze aan rente kregen.
@Anoniem: 310184 je gaat hierbij compleet voorbij aan de situatie van veel mensen die met hun huidige leencapaciteit nooit meer in aanmerking komen voor een hypotheek of voor een vrije sector huur woning omdat hun inkomen veel te laag is.
Vanaf 57 gaat de bank al kijken naar pensioen inkomen. Voor een sociale huurwoning is de wachttijd veel te lang, en kleiner wonen? Kan veelal niet want dat is er niet.
Kan je wel stellen dat ze ‘vet geprofiteerd’ hebben maar dat is slechts papieren waarde waarmee je niets kan. Je haalt geen inkomen uit je eigen huis (rente / dividend) dus een vermogensbelasting moet uit het inkomen komen.
Veel mensen die nu in een huis wonen wonen daar al jaren. Hebben dit vaak gekocht op een enkel salaris en kunnen daar bijvoorbeeld na hun pensioen nog wonen omdat ze lage lasten hebben. Ga je dat belasten, dan kunnen ze dat niet meer opbrengen vanuit hun inkomen.
Alternatieven zijn er niet want sociaal gaat niet, vrije sector heb je onvoldoende inkomen voor en kleiner wonen is in aanschaf vaak net zo duur want erg gewild in centra van grote steden.
Of een gezin die het net aan kan betalen maar toevallig hun huis in waarde hebben zien verdubbelen maar qua inkomen altijd al krap hebben gezeten? Waar gaan die het geld vandaan halen om de belasting van te betalen?
Een eigen huis is om in te wonen. Waarde is gewoon papier.
Vanaf 57 gaat de bank al kijken naar pensioen inkomen. Voor een sociale huurwoning is de wachttijd veel te lang, en kleiner wonen? Kan veelal niet want dat is er niet.
Kan je wel stellen dat ze ‘vet geprofiteerd’ hebben maar dat is slechts papieren waarde waarmee je niets kan. Je haalt geen inkomen uit je eigen huis (rente / dividend) dus een vermogensbelasting moet uit het inkomen komen.
Veel mensen die nu in een huis wonen wonen daar al jaren. Hebben dit vaak gekocht op een enkel salaris en kunnen daar bijvoorbeeld na hun pensioen nog wonen omdat ze lage lasten hebben. Ga je dat belasten, dan kunnen ze dat niet meer opbrengen vanuit hun inkomen.
Alternatieven zijn er niet want sociaal gaat niet, vrije sector heb je onvoldoende inkomen voor en kleiner wonen is in aanschaf vaak net zo duur want erg gewild in centra van grote steden.
Of een gezin die het net aan kan betalen maar toevallig hun huis in waarde hebben zien verdubbelen maar qua inkomen altijd al krap hebben gezeten? Waar gaan die het geld vandaan halen om de belasting van te betalen?
Ik heb, naast dit, nog geen enkel duidelijk statement van de nieuwe coalitie gezien waaruit blijkt hoe ze concreet tegen Box 3 aankijken. Uitwerking hiervan zal op zich laten wachten nadat er een kabinet is geformeerd. Alles is in theorie nog mogelijk denk ik.helloitsme schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:00:
In de plannen van onze nieuwe regering staat dat ze het tarief voor box 3 willen gaan verlagen. Er staat 100mln voor gereserveerd. Hoe veel is dat versus de huidige inkomsten van box 3? Significante daling, of stelt het niks voor?
Zie punt 17
Komt de aloude misvatting weer dat sparen geen beleggen is weer om de hoek. Overigens eens met je opmerking over de hypotheek rente aftrek. Die had al afgeschaft moeten worden.Anoniem: 310184 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:20:
[...]
Fijn voor jou dat je kennelijk schaamteloos hebt kunnen profiteren van de ongekende rentemanipulaties van de ECB (die in het nadeel van spaarders en het voordeel van beleggers in aandelen of vastgoed werkten). En van de absurde bevoordeling van huiseigenaars in Nederland via de hypotheekrenteaftrek, de HRA en talloze anders subsidies die in de praktijk vooral bij het rijkste deel van de bevolking terecht komen. Een "mooi systeem" voor profiteurs, dat is het.
Maar die heeft ook een geschiedenis, namelijk om het bezit te bevorderen zodat de verkrotting tegen gegaan wordt zonder dat het de overheid teveel zou kosten in opkopen. En later om bezit te stimuleren voor het vrijmaken van de weg naar meer marktwerking op de woningmarkt.
Ik snap je frustratie maar dat heeft allemaal zijn oorsprong in een bepaalde manier van politiek denken.
Vanuit vermogensperspectief is het heffen van een bepaalde belasting op de overwaarde misschien logisch maar dat heeft, gezien de situatie op de woningmarkt, verstrekkende gevolgen voor wat een huis is, namelijk een stabiel dak boven je hoofd.
Een voorbeeld uit mijn eigen omgeving, voorheen een gezonde fitte jonge man met mooie baan koopt 25 jaar geleden een bungalow in een niet gewilde omgeving en gaat daar wonen. Heeft 2 ton gekost, fast forward naar nu, 7,5 ton waard.
Hypotheek zo goed als afgelost, helaas een ziekte opgelopen, rolstoel gebonden. Gelukkig had hij zijn huis. Laten ombouwen waar nodig. Van eigen geld, leeft nu zuinig omdat er nogal wat kosten aan ziek zijn zitten.
Zodra hij een aanslag inkomstenbelasting krijgt op basis van zijn fictieve woningwaarde, is het afgelopen. Zo simpel is het, er is nergens een alternatief voorhanden. Alles is namelijk ingericht op zelfstandigheid. Kost namelijk minder. En hij heeft veel aan zijn directe sociale vangnet zoals buren die hij al lang kent. Allemaal mensen die belangeloos (eigenlijk arbeid verrichten) helpen.
En zo zijn er ook hardwerkende mensen die ooit met hun laatste spaargeld een huis hebben gekocht en nu net rondkomen, waar gaan die die inkomstenbelasting over dat fictieve (en enige) vermogen dan van betalen?
Op liquide vermogen kan dat prima, kan je het over hebben. Maar wonen extra gaan belasten is vragen om problemen.
Van de andere kant bekeken: iemand met 750.000 euro vermogen kost de belastingbetaler nu heel veel aan zorg en wellicht andere kosten, en daar zitten ook mensen tussen die het aanzienlijk minder breed hebben.CornermanNL schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:49:
[...]
Een voorbeeld uit mijn eigen omgeving, voorheen een gezonde fitte jonge man met mooie baan koopt 25 jaar geleden een bungalow in een niet gewilde omgeving en gaat daar wonen. Heeft 2 ton gekost, fast forward naar nu, 7,5 ton waard.
Hypotheek zo goed als afgelost, helaas een ziekte opgelopen, rolstoel gebonden. Gelukkig had hij zijn huis. Laten ombouwen waar nodig. Van eigen geld, leeft nu zuinig omdat er nogal wat kosten aan ziek zijn zitten.
Zodra hij een aanslag inkomstenbelasting krijgt op basis van zijn fictieve woningwaarde, is het afgelopen.
Een vermogensbelasting voor zulke gevallen zou uitgestelde belasting kunnen zijn: i.p.v. elk jaar 2% af te tikken zoals beleggers doen, zou de overheid elk jaar 2% eigenaar kunnen worden. Na overlijden kan dat dan bij verkoop in een keer worden voldaan. Een soort opeethypotheek, maar dan rentevrij.
En dan kom je dus weer in de problemen met gezonde mensen en kleine inkomens, gaan we die dan ook een lening aansmeren en bezit overhevelen naar de overheid? Als ze de belasting over fictief vermogen niet kunnen betalen?RemcoDelft schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:57:
[...]
Van de andere kant bekeken: iemand met 750.000 euro vermogen kost de belastingbetaler nu heel veel aan zorg en wellicht andere kosten, en daar zitten ook mensen tussen die het aanzienlijk minder breed hebben.
Een vermogensbelasting voor zulke gevallen zou uitgestelde belasting kunnen zijn: i.p.v. elk jaar 2% af te tikken zoals beleggers doen, zou de overheid elk jaar 2% eigenaar kunnen worden. Na overlijden kan dat dan bij verkoop in een keer worden voldaan. Een soort opeethypotheek, maar dan rentevrij.
En was de hele rechtszaak van de spaarders juist niet over een fictief rendement? Wat dan te doen met fictieve niet gerealiseerde vermogens?
En wat dan als de waarde snel daalt?
Waarom dan niet gewoon betalen over gerealiseerde winst.
Ik zie geen enkele reden waarom een vermogend persoon zonder inkomen, voor welke reden dan ook, geen belasting zou moeten betalen. Een vermogensbelasting (dus niet over rendement) is in jouw voorbeeld, 750k vermogen in eigen huis zonder inkomen, prima te betalen. Stel het percentage is 0.5%: er is dan €3750 per jaar belasting verschuldigd. Ongetwijfeld heeft deze persoon een vorm van uitkering, maar als dat niet zo is biedt de opeet hypotheek uitkomst. Na 50 jaar zou maar 25% van de huidige waarde van 750k zijn opgegeten (iets meer door rente). In geen enkel geval zou zijn huis in gevaar komen.CornermanNL schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:18:
[...]
En dan kom je dus weer in de problemen met gezonde mensen en kleine inkomens, gaan we die dan ook een lening aansmeren en bezit overhevelen naar de overheid? Als ze de belasting over fictief vermogen niet kunnen betalen?
En was de hele rechtszaak van de spaarders juist niet over een fictief rendement? Wat dan te doen met fictieve niet gerealiseerde vermogens?
En wat dan als de waarde snel daalt?
Waarom dan niet gewoon betalen over gerealiseerde winst.
Hm, ga het toch proberen. Je begint je deze post met termen als 'tophypotheek', 'vet geprofiteerd' en 'cashen'. En dan 'beleggers minder gaan betalen'. Hierboven reageer je in een andere post met 'schaamteloos profiteren', 'profiteurs' zonder enige context te weten en alle randzaken.Anoniem: 310184 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:12:
[...]
Dat zal dan het netto vermogen zijn neem ik aan, met aftrek van de hypotheekschuld. Dan is er niks vreemds aan denk ik, want dat soort vermogen groeide de afgelopen 20 jaar veel harder dan spaargeld wat wél belast wordt in box3.
Je kunt dan wel zeggen dat belasting op eigen huis "risicovol" is maar hoe zit het dan met huurders die wat eigen vermogen hebben (zoals veel zelfstandigen) en dus veroordeeld zijn tot de vrije huurmarkt? Die zijn veel slechter af dan huiseigenaars. Als je wat vermogen gespaard hebt in NL, laag inkomen en geen eigen huis dan moet je ofwel 400K zien op te hoesten voor een basiswoning die iedere nieuwe Nederlander in de praktijk gratis krijgt (sterker nog, die hoeven ook onderhoud, belasting etc. niet te betalen) of je mag pakweg 20K per jaar betalen voor huur van een vergelijkbare vrije sector huurwoning. Ik heb niet zoveel medelijden met die huiseigenaars met tophypotheek die de afgelopen 20 jaar aan alle kanten vet geprofiteerd hebben; als ze denken dat ze zoveel slechter af zijn dan mensen zonder eigen huis dan kunnen ze altijd nog kleiner gaan wonen of huren en "cashen".
Als ik de nieuwe regering zo inschat zal een "verlaagde box3 belasting" inhouden dat beleggers in vastgoed en aandelen minder gaan betalen en spaarders meer zodat het nog oneerlijker wordt dan het al was. En dan zullen we het maar niet hebben over de vele miljarden die via box3 ten onrechte als "belasting" gestolen zijn van spaarders en waarover nog steeds geprocedeerd wordt, blijkbaar gaan ze er bij voorbaat vanuit dat dat eerlijk gestolen geld nooit meer terugbetaald hoeft te worden.
Al lees ik dan weer terug kijk naar deze eerste post (welke ik quote), dan lijk je aan te geven ook niet zeker te weten hoe het zit als het gaat over belasting op netto vermogen (als het gaat over de woning). Helemaal prima natuurlijk. Denk alleen wel dat het de discussie bevordert als we niet aanvallend reageren op elkaar en ook wat verder kijken dan onze eigen mening en blikveld. En emotie (krachttermen e.d.) zoals nu geuit draagt imho niet zoveel bij.
Dat gezegd hebbende. Als het gaat over vermogensrendementsheffing moeten we verder kijken dan alleen woningen of bijvoorbeeld huurder vs koper. We zitten op dit moment in een maatschappij/wereld waar bedragen alle kanten op gaan. Energie, huur, koop, belastingen (Gemeente etc.) en de boodschappen etc en zo is ook de Box3 belasting op de schop gegaan voor de groep spaarders is deze belasting 'lager' geworden, voor al het overige is deze 'hoger' geworden.
En nu. . er spelen zaken zoals Box3 rechtsherstel en is men aan het kijken hoe nu verder. Dat zijn interessante zaken om over te discussieren net als mogelijke toekomstige veranderingen hierop. En iedereen tevreden stellen zal nooit helemaal lukken, daarvoor is het ook gewoon té groot, maar wel goed om te kijken wat zijn mogelijk implicaties / consequenties zonder dat we mensen willen aantasten in hun 'Recht op eigendom'.
Nogmaals wat ga je dan doen met de gezinnen in een Vinex wijk met een inkomen dat ten tijde van de aankoop maar net kon en daar het fictieve vermogen gaat belasten. Gaan we die dan wel ontzien en iemand die ziek is verplichten tot een opeet hypotheek?mijosa2 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:53:
[...]
Ik zie geen enkele reden waarom een vermogend persoon zonder inkomen, voor welke reden dan ook, geen belasting zou moeten betalen. Een vermogensbelasting (dus niet over rendement) is in jouw voorbeeld, 750k vermogen in eigen huis zonder inkomen, prima te betalen. Stel het percentage is 0.5%: er is dan €3750 per jaar belasting verschuldigd. Ongetwijfeld heeft deze persoon een vorm van uitkering, maar als dat niet zo is biedt de opeet hypotheek uitkomst. Na 50 jaar zou maar 25% van de huidige waarde van 750k zijn opgegeten (iets meer door rente). In geen enkel geval zou zijn huis in gevaar komen.
En dat gezin zichzelf uit hun huis prijzen en geen leencapaciteit hebben om te kunnen blijven wonen waar laten we die dan?
Hoe ga je dat oplossen? En wat doe je met waardedaling?
Er komt geen inkomen uit de eigen woning zo simpel is het. Dan een fictief inkomen gaan belasten slaat nergens op, zeker gezien de uitspraak rondom fictief rendement.
Dat vermogen in een huis is fictief, bovendien is de functie van een eigen huis primair een dak boven je hoofd en per definitie geen investering. Dat we daar nu graag mee koketteren op verjaardagen en ons een slag in de rondte hebben geleend in de jaren 90 doet daar niets aan af.
Je kan dan allerlei maatwerk constructies gaan verzinnen om dat vermogen bij de een wel te belasten en de ander niet, maar het uitgangspunt is verkeerd en gaat onherroepelijk problemen opleveren.
Met name bij mensen met relatief lage inkomens en toevallig sterk gestegen eigen woning bezit. Zonder verder noemenswaardig liquide middelen of zelfs maar de mogelijkheid om ze op te bouwen.
Over tijd gaan de belastingen te zwaar wegen. Omdat er geen inkomen tegenover staat.
[ Voor 28% gewijzigd door CornermanNL op 17-05-2024 12:32 ]
Ik verwacht een dempend effect op de huizenprijzen. Dat Vinexgezin zou geen probleem hebben de belasting te betalen als de woning niet zo enorm in prijs was gestegen.CornermanNL schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:03:
[...]
Nogmaals wat ga je dan doen met de gezinnen in een Vinex wijk met een inkomen dat ten tijde van de aankoop maar net kon en daar het fictieve vermogen gaat belasten. Gaan we die dan wel ontzien en iemand die ziek is verplichten tot een opeet hypotheek?
Nu maakt datzelfde gezin belastingvrij tonnen winst als ze de woning verkopen.
Een veel betere oplossing zou zijn een veel hogere box 3 drempel. Gooi woningen in box 3, maar belast niets wat minder waard is dan 20 jaar AOW incl. toeslagen.
[ Voor 11% gewijzigd door RemcoDelft op 17-05-2024 12:48 ]
In grote lijnen mee eens.mijosa2 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:53:
[...]
Ik zie geen enkele reden waarom een vermogend persoon zonder inkomen, voor welke reden dan ook, geen belasting zou moeten betalen. Een vermogensbelasting (dus niet over rendement) is in jouw voorbeeld, 750k vermogen in eigen huis zonder inkomen, prima te betalen. Stel het percentage is 0.5%: er is dan €3750 per jaar belasting verschuldigd. Ongetwijfeld heeft deze persoon een vorm van uitkering, maar als dat niet zo is biedt de opeet hypotheek uitkomst. Na 50 jaar zou maar 25% van de huidige waarde van 750k zijn opgegeten (iets meer door rente). In geen enkel geval zou zijn huis in gevaar komen.
Als een vermogend persoon zonder inkomen geen eigen woning heeft dan betaalt hij/zij wél belasting (enigszins afhankelijk van hoe het vermogen in box3 valt), de persoon met vermogen in eigen huis niet. Maar zo iemand zonder eigen woning heeft wel woonlasten en die zijn fors als je vanwege vermogen alleen in de vrije sector terecht kunt. En just in case: er zijn mensen zonder inkomen en zonder uitkering die de overheid ook nog geen cent aan zorg kosten omdat hun medisch probleem niet behandelbaar is.
Ik weet overigens niet zeker of die opeet hypotheek altijd een optie is, dat was een paar jaar geleden onmogelijk maar ik geloof nu weer mogelijk onder bepaalde voorwaarden. En dan lijkt dat mij een prima oplossing, zeker omdat de meeste van de mensen die gedwongen de woning moeten consumeren op een gegeven moment ook AOW krijgen zodat die opeethypotheek meestal een tijdelijke overbrugging zal zijn.
Ik ga daar helemaal niet aan voorbij, kun je ook zien als je mijn eerdere reacties in dit topic gelezen hebt.CornermanNL schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:25:
@Anoniem: 310184 je gaat hierbij compleet voorbij aan de situatie van veel mensen die met hun huidige leencapaciteit nooit meer in aanmerking komen voor een hypotheek of voor een vrije sector huur woning omdat hun inkomen veel te laag is.
...
Er zijn mensen zonder eigen huis die vanwege laag inkomen en vermogen in een nog ongunstiger situatie terecht zijn gekomen en WEL belasting betalen (en veel vrije sector huur), omdat hun vermogen in spaargeld zit en niet in een eigen huis. Ik zou kunnen stellen dat iemand met eigen huis (indien lang geleden gekocht met afgeloste hypotheek mag ik aannemen) dat huis kan verkopen en dan voldoende geld heeft om in de vrije sector te huren, net als iemand die een redelijk vermogen aan spaargeld op de bank heeft.
Een eigen huis is om in te wonen, zeker. Maar in Nederland is er in de praktijk van gemaakt dat een eigen huis er is om makkelijk geld mee te verdienen, vooral als je een hoog inkomen hebt.
Het vermogen in het huis is niet fictief want je kunt het te gelde gaan maken en bijvoorbeeld kleiner gaan wonen of gaan huren (is niet simpel of aantrekkelijk, maar het kan).CornermanNL schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:03:
Dat vermogen in een huis is fictief, bovendien is de functie van een eigen huis primair een dak boven je hoofd en per definitie geen investering. Dat we daar nu graag mee koketteren op verjaardagen en ons een slag in de rondte hebben geleend in de jaren 90 doet daar niets aan af.
Je kan dan allerlei maatwerk constructies gaan verzinnen om dat vermogen bij de een wel te belasten en de ander niet, maar het uitgangspunt is verkeerd en gaat onherroepelijk problemen opleveren.
Met name bij mensen met relatief lage inkomens en toevallig sterk gestegen eigen woning bezit. Zonder verder noemenswaardig liquide middelen of zelfs maar de mogelijkheid om ze op te bouwen.
Maar ik ben het met je eens dat er met name bij lage inkomens een probleem kan ontstaan en dat zou je kunnen oplossen door de waarde van een basiswoning (bijvoorbeeld tot NHG grens) buiten de vermogensbelasting te houden. Net zo goed denk ik dat je dan ander vermogen tot een vergelijkbaar bedrag, voor mensen zonder pensioenvoorziening of flink vermogen in eigen huis, buiten die box3 belasting zou kunnen houden.
Natuurlijk weet ik dat niet, het ging hier (volgens mij, maar misschien heb ik dat fout geïnterpreteerd?) over de plannen van de nieuwe regering die uitermate vaag zijn. Dus ik doe hier een redelijke aanname op basis van hoe het systeem in NL in elkaar zit.Perkouw schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:56:
[...]
Al lees ik dan weer terug kijk naar deze eerste post (welke ik quote), dan lijk je aan te geven ook niet zeker te weten hoe het zit als het gaat over belasting op netto vermogen (als het gaat over de woning).
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 310184 op 17-05-2024 18:03 ]
In grote lijnen mee eens, ik denk dat in Nederland een groot probleem is dat er talloze "verworven rechten" zijn waar niet aan getornd mag worden (mits de groep kiezers die het betreft groot genoeg is) waardoor een belastingsysteem dat voor iedereen eerlijk voelt onmogelijk is. De rechter heeft inmiddels bepaald dat de heffing op spaargeld "onteigening" was en geen belasting, maar de politiek lijkt desondanks niet van plan om dit geld terug te betalen want het gaat om veel geld en men wil dit bedrag linksom of rechtsom toch bij de spaarders halen.Perkouw schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:56:
[...]
Dat gezegd hebbende. Als het gaat over vermogensrendementsheffing moeten we verder kijken dan alleen woningen of bijvoorbeeld huurder vs koper. We zitten op dit moment in een maatschappij/wereld waar bedragen alle kanten op gaan. Energie, huur, koop, belastingen (Gemeente etc.) en de boodschappen etc en zo is ook de Box3 belasting op de schop gegaan voor de groep spaarders is deze belasting 'lager' geworden, voor al het overige is deze 'hoger' geworden.
En nu. . er spelen zaken zoals Box3 rechtsherstel en is men aan het kijken hoe nu verder. Dat zijn interessante zaken om over te discussieren net als mogelijke toekomstige veranderingen hierop. En iedereen tevreden stellen zal nooit helemaal lukken, daarvoor is het ook gewoon té groot, maar wel goed om te kijken wat zijn mogelijk implicaties / consequenties zonder dat we mensen willen aantasten in hun 'Recht op eigendom'.
Voor dit probleem is vooraf genoeg gewaarschuwd maar de politiek wilde niet luisteren. Net zo goed is al voor de invoering van het boxen systeem gewaarschuwd voor andere problemen, bijvoorbeeld wat er gebeurt als je (fictief) rendement belast terwijl de inflatie oploopt.
En dat komt dan nog bovenop een buitengewoon onverstandig beleid van de centrale banken dat heeft gezorgd dat we nu een ongekende bubble in aandelen en vastgoed hebben die klapt als de rente weer naar een realistische waarde gaat, namelijk iets boven de inflatie zoals het eigenlijk altijd geweest is. En als men de rente te laag blijft houden dan blijft de inflatie aan alle waarde knagen en dat betekent in de praktijk dat vooral de 1% profiteert en de rest van de bevolking er op achteruit gaat.
Heb niet alles gelezen en heb zelf geen koopwoning op dit moment.
Maar belasting heffen op een fictieve geschatte huidige waarde is niet echt slim.
Er zijn al zat voorbeelden gegeven van waarom dat niet zo handig is.
Als voorbeeld kijk ik eens bij mij in de buurt daar is een wijk uit de jaren 60's, de woningen kosten tot circa 2000 onder de 100k gulden die woningen zijn nu meer dan een €500.000 waard en helemaal opgeknapt kruipen ze zelfs richting de €700.000.
Veelal oude mensen wonen daar al hun hele leven in en hebben nu een AOW en sommige niet allemaal hebben een pensioen.
Dat is echt geen vet pot wat ze hebben.
Als de fictieve waarde wordt belast dan hebben ze hele grote problemen
Maar belasting heffen op een fictieve geschatte huidige waarde is niet echt slim.
Als voorbeeld kijk ik eens bij mij in de buurt daar is een wijk uit de jaren 60's, de woningen kosten tot circa 2000 onder de 100k gulden die woningen zijn nu meer dan een €500.000 waard en helemaal opgeknapt kruipen ze zelfs richting de €700.000.
Veelal oude mensen wonen daar al hun hele leven in en hebben nu een AOW en sommige niet allemaal hebben een pensioen.
Je vergeet de woning, dat is namelijk de vetpot. Die overwaarde van tonnen kan ook opgenomen worden en gebruikt worden. Dat is niet anders dan aandelen te moeten verkopen om de rekening te betalen.NicoHF schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:47:
Heb niet alles gelezen en heb zelf geen koopwoning op dit moment.
Maar een drempel zoals de NHG grens lijkt mij wel beter, waarde daarboven is dan vermogen.
Mag jij mij gaan vertellen hoe dat in zijn werk gaat.Zenix schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:59:
[...]
Je vergeet de woning, dat is namelijk de vetpot. Die overwaarde van tonnen kan ook opgenomen worden en gebruikt worden. Dat is niet anders dan aandelen te moeten verkopen om de rekening te betalen.
Maar een drempel zoals de NHG grens lijkt mij wel beter, waarde daarboven is dan vermogen.
Zoals eerder vermeld:CornermanNL schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:24:
[...]
Mag jij mij gaan vertellen hoe dat in zijn werk gaat.
1. huis verkopen en goedkopere woning terugkopen, als het een bovenmodaal huis is.
2. Of een "opeethypotheek" (ik zie dat mijn bank die optie biedt, maar zal niet voor iedereen kunnen).
3. Of verkopen en gaan huren in vrije sector (heb ik feitelijk gedaan, min of meer gedwongen door omstandigheden die begonnen met een vervelende wetswijziging).
4. interessante optie die helaas voor weinigen praktisch realiseerbaar is: huis verkopen en een vele malen goedkoper huis elders in Europa terug kopen.
Ik denk dat het probleem hier is dat veel Nederlanders vinden dat omdat ze ooit een huis "gekocht" hebben (met tegenwoordig geen of nauwelijks aanbetaling en geld lenen tegen minder dan de inflatie ...), ze dan het recht hebben om eeuwig in dat huis te blijven wonen. Maar iemand met weinig of geen inkomen die huurt en de huur niet meer kan betalen omdat zijn vermogen slinkt die moet gewoon zijn huis uit - maar daar ligt niemand wakker van blijkbaar, waarom bij huiseigenaars dan wel?
P.S. voor optie 3: als je geen inkomen hebt maar wel vermogen (bijvoorbeeld de verkoop opbrengst van je eigen huis) dan kun je huren in de vrije sector. Bij de grotere vrije sector verhuurders mag je tegenwoordig meestal 10-12% van je vermogen als inkomen meetellen. Met de opbrengst van een modaal huis kun je dan prima terecht in de vrije huursector, zelfs als je helemaal geen inkomen hebt. Als je nooit de hypotheek afgelost hebt en dus geen echt vermogen in het eigen huis dan werkt dit niet, maar dan is er al veel eerder iets fout gegaan; en ik zie niet in waarom zo iemand dan speciale rechten zou moeten hebben.
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 310184 op 17-05-2024 19:43 ]
Ehm, ja, dat recht hebben ze ook.Anoniem: 310184 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:37:
[...]
Ik denk dat het probleem hier is dat veel Nederlanders vinden dat omdat ze ooit een huis "gekocht" hebben (met tegenwoordig geen of nauwelijks aanbetaling en geld lenen tegen minder dan de inflatie ...), ze dan het recht hebben om eeuwig in dat huis te blijven wonen.
Wat een bizarre opmerking

Nou ja het is redelijk radicaal verwoord. Maar als je in ogenschouw neemt dat als 100000 aan cash in huis legt je daar belasting over moet betalen, maar als je het in je huis stopt of pak em beet in een Rolex dat ineens niet meer van toepassing is, dan is dat toch een beetje vreemd.dtsv schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:46:
[...]
Ehm, ja, dat recht hebben ze ook.
Wat een bizarre opmerking
Nee, een huis bezitten is niet hetzelfde als veel "cash" bezitten, een huis is om te wonen, klaar.DIJK schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:30:
[...]
Nou ja het is redelijk radicaal verwoord. Maar als je in ogenschouw neemt dat als 100000 aan cash in huis legt je daar belasting over moet betalen, maar als je het in je huis stopt of pak em beet in een Rolex dat ineens niet meer van toepassing is, dan is dat toch een beetje vreemd.
Als je een extra huis hebt of meerdere huizen, prima, dan kunnen we over belasting gaan praten (over het netto gerealiseerde rendement dan), al het andere zijn bananenrepubliek praktijken.