Ja, onder de omstandigheden die jij benoemt: 3% inflatie en een rendement van 10%. Dan maak je (over je 2e miljoen) 100.000 euro winst, betaalt 50.000 euro belasting en door de inflatie verlies je nog eens 35.000 euro.
Je kan daar beter je ogen niet voor dicht doen. Feit is gewoon dat vermogen mobiel is
Dat ontken ik zeker niet. Overigens betaal je in Nederland volgens mij ook belasting over vermogen dat je elders stalt. Ik ben er ook zeker voor om de belastingtarieven binnen de EU te convergeren.
daarnaast is vermogen geconcentreerd. Een paar superrijken die Nederland besluiten te verlaten kan meer geld kosten* dan de extra belastingopbrengsten van duizenden en duizenden semi-vermogende particulieren die vervolgens hun rendement zien verdampen.
Ik vind mensen met significant meer vermogen dan 1 miljoen (buiten hun eigen woning) niet semi-vermogend.
Dan ga ik er even aan voorbij dat het merendeel van de echt grote vermogens toch al niet in box 3 zit. Deels omdat het enerzijds logisch is dat mensen echt rijk worden door het opbouwen van een succesvol bedrijf (en dus vermogen in box 2), maar ook omdat de belastingdruk in box 3 al onaantrekkelijk hoog is.
Dat Box-2 ook op de schop moet heb je mij niet horen ontkennen.
@
Azer goed punt, verliesverrekening. Dat moet zeker mogelijk zijn. Ik ben er dus in principe voor om box-3 te laten bestaan maar te wijzigen als volgt:
- progressief tarief (zoals box-1) waarbij je dan nog even moet kijken naar een heffingsvrij vermogen.
- verliesverrekening met afgelopen x jaren mogelijk
- geen vermogensaanwasbelasing, maar gerealiseerd rendement. Dat laatste betekent dan natuurlijk ook dat als je een onroerende zaak koopt voor 5 ton en dit na 20 jaar verkoopt voor 1 miljoen, je over de 5 ton winst óók belasting moet betalen.
Sowieso begrijp ik niet goed wat er zo moeilijk is aan dit alles: een BV betaalt ook gewoon een progressief tarief VPB over gerealiseerde winsten. Waarom is het zo moeilijk om dit ook in te voeren voor particulieren? Elk jaar moet je een balans maken van je bezittingen en schulden en een verlies en winst rekening en klaar is Kees.