Fijn dat je er dan ook niet fatsoenlijk op reageert
Ik ben een groot voorstander van vermogen en ongerealiseerd rendement zwaarder belasten (vanaf een bepaalde grens).
Beleggers/investeerders/traders hebben het vaak over 'verdienen'. Met een paar muisklikken wat orders inschieten die goed kunnen renderen, mogelijk gemaakt door met compound of trades opgebouwd vermogen waar relatief weinig belasting over is betaald.
Dat de plannen voor een nieuw systeem nu paniek veroorzaakt vind ik dan ook lachwekkend. Dat opbouwen van vermogen is in een aanzienlijk deel van de gevallen namelijk mogelijk gemaak door aanzienlijk belasting voordeel.
En dan lees ik ook vaak de drogreden 'Ja maar investeerders dragen ook het risico!' Terwijl een goed investeringsplan juist vanaf moment 1 draait om risico management.
Nou, veranderende regels en wetten rondom belasting op vermogensopbouw zijn evengoed een risico, klinkt meer alsof mensen geschokt zijn omdat ze eigenlijk het risico nooit correct hebben ingecalculeerd en nu balen dat de 'roverheid' het feestje komt verpesten.
Vermogen wordt wat duurder en dat is gewoon eerlijk, alles wordt duurder dus waarom zou rendement op vermogen in assets niet duurder worden? Of wil je juist de mensen die al het meeste hebben blijven ontzien?
Ik vind het niet normaal dat iemand met bijvoorbeeld 800k in aandelen, die een goed beursjaar draait met 10% ongerealiseerd rendement, daar relatief weinig belasting over afdraagt. Vergelijk het eens met de belasting op 80k bruto/netto loon en je zult zien dat de verhoudingen compleet zoek zijn.
Rendement compounden met belastingvoordeeltjes zou geen normaal gedrag moeten zijn binnen een samenleving, het feit dat dit wel als normaal wordt beschouwd en niet als een perverse prikkel is reden genoeg dergelijk gedrag wat duurder te maken.
Ben je het daar niet mee eens dan investeer je niet of je gaat op zoek naar een plekje op deze aarde waar het wat goedkoper kan.
Maar de instelling om lekker te harken, om zo vroeg mogelijk te kunnen stoppen met werken en de maatschappij die juist veel handjes kan gebruiken in de stront te laten zakken mag absoluut wel eens goed naar gekeken worden. Vooral als men wel gretig gebruik wil maken van sociale verzekeringen en voorzieningen zoals goede zorg, en verwacht dat een ander die inzet wel voor ze opvult.
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.