Dat zou mij ook niet verbazen en zo blijft de Rijksoverheid steeds achter de feiten aanlopen. Daarbij komt vooral: het VvE reservefonds is verplicht,
Er waren in 2015 overigens zo'n 100.000-150.000 VvEs volgens het CBS (p. 16):
https://www.cbs.nl/nl-nl/...erenigingen-van-eigenaren
Op grond van
art. 5:126 lid 3 BW moeten de VvEs het reservefonds in principe op een betaal- of spaarrekening aanhouden.
In de herhaling mijn eerdere reactie uit september aan @
MneoreJ.
MneoreJ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:15:
[...]
Een VvE is geen beleggingsvehikel of fondsbeheerder. Je krijgt dan weer precies dezelfde discussie als eerder met particuliere vermogens: je kunt het niet hoger aan gaan slaan met het idee dat de VvE het vermogen maar moet gaan investeren met meer risico en meer rendement, en dat het daarom wel OK is om dat fictieve hogere rendement te gaan rekenen.
Ik denk ook @
Kard en jij hier een goed punt hebben. De VvE
moet zelfs een reserve aanhouden op grond van
art. 5:126 BW, dus zou het erg onlogisch zijn om het te gaan belasten als overig vermogen.
@
Kard heb je er weleens over nagedacht om dit te bespreken met een belastingadviesbureau die ook procedeert? Die heb je van extreem duur tot heel goedkoop, dus goed nagaan wie je dan vraagt. En uiteraard is het handig om de vraag te bundelen met anderen als dat gaat.
Je zou ook eerst eens de Bond voor Belastingbetalers kunnen benaderen wellicht, want er zijn nogal wat VvE leden die hiermee geconfronteerd worden denk ik.
Ter info: op pagina 11 van de memorie van toelichting bij de Wet verbetering functioneren verenigingen van eigenaars staat:
Het in het reservefonds opgenomen bedrag is onderhevig aan inkomstenbelasting. Dit is echter niet wezenlijk anders dan voor eigenaren van andere woningen. Ook deze eigenaren zullen geld reserveren voor onderhoud aan de woning en ook dat bedrag is onderhevig aan inkomstenbelasting.
En op pagina 18:
Verschillende partijen hebben naar voren gebracht dat het aandeel van iedere individuele appartementseigenaar in het reservefonds naar breukdeel wordt belast in box 3. Het bezwaar dat hierbij wordt aangekaart is dat de eigenaar niet vrijelijk kan beschikken over het geld noch kan meenemen wanneer men verhuist. Belasting in box 3 wordt als onredelijk bezwarend gezien. Zoals eerder tijdens een overleg met de Tweede Kamer op 15 januari 2015 is aangegeven door de Minister voor Wonen en Rijksdienst, is het feit dat het gereserveerde bedrag aan inkomstenbelasting onderhevig is voor de appartementseigenaar niet wezenlijk anders dan voor de «andere woningeigenaars die ook moet sparen voor zijn onderhoud en hiervoor geld opzij moet leggen. Ook dit bedrag wordt belast in box 3.32 Wanneer men verhuist kan het eigen breukdeel van het gereserveerde bedrag niet uit het reservefonds worden gehaald. Echter dit bedrag kan wel worden verdisconteert met de verkoopprijs van het appartement.
Kamerstukken II 2015/16, 34479, nr. 3 (MvT)
Ik zou zelf zeggen dat het mede daarom niet valt in te zien waarom eigenaren van niet gesplitste woningen worden aangeslagen voor het lage tarief en eigenaren van appartementsrechten een ander belastingtarief wordt opgelegd.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.