Dennahz schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:14:
[...]
Dat dus. Het is echt zo'n regel van: "ik arm, iedereen arm". Waarom kunnen sommige mensen niet accepteren dat anderen het soms beter voor elkaar hebben? Waarom mogen mensen die hun huis afbetaald hebben niet genieten van lage maandlasten? Het slaat echt helemaal nergens op.
Er is niks mis met dat de een het beter voor elkaar heeft dan de ander, zeker niet als dit komt door eigen inzet en/of het zelf verzaken.
Het ding is een beetje dat de een 1000 aflost, en de ander 1000 betaalt aan iemand anders die daarmee aflost. Per maand. Over een periode van 3 jaar gaat het om een bizar vermogensverschil wat ontstaat, zeker als het onderpand óók nog in waarde stijgt.
En zelfs daar is niks mis mee, begrijp me goed.
Maar laten we asjeblieft even de oogkleppen af doen, en reeel kijken naar de gevolgen hiervan, die zich de afgelopen ~3 jaar hebben afgespeeld.
Op een gegeven moment bereiken overwaardes en
fictieve winsten, meer vermogen dan wat een modaal inkomen mag lenen (ongeveer 2 ton). En dan gaat het, naar mijn mening, wel degelijk schuren. Het wordt daarmee in principe makkelijker voor een woningbezitter om een 2e woning aan te schaffen om die te verhuren, dan voor een starter om zelf die woning te kopen. Met als gevolg dat de starter gaat werken voor de vermogensstijging van de verhuurder, en een tweedeling die enkel verder blijft vergroten.
Dat gaat toch wel iets verder dan "iedereen arm", maar om een levensbepalend vermogensverschil over een periode van een paar jaar. Hoe los je die situatie ooit nog op?
En daarbij is het gevolg voor de woningmarkt dat álle woningen opeens modelmatig in waarde stijgen, met als gevolg dat ze ook in de realiteit in waarde stijgen. Totdat je uiteindelijk op niveau's komt waarbij prima verdienende inkomensgroepen, geen huis meer kunnen kopen. Sterker nog, uiteindelijk ontstaat er een tekort aan producten (denk aan (zelfs 2ehands) auto's) die een vermogende groep wél kan betalen, deze producten de markt uitkoopt, waardoor de waarde van dergelijke goederen stijgt.
Ik denk zelfs dat de tweedeling zo groot kan worden, dat bijvoorbeeld energie zo duur kan worden dat een vermogende groep het goed kan betalen, en een groep het totaal niet meer kan betalen, waarna Den Haag concludeert dat '
gemiddeld mensen het nog net kunnen betalen' en dat er dus niks aan de hand is.
Sterke inflatie kan alleen bestaan als er nog mensen zijn die het kunnen betalen, en daarmee het aanbod 'op' kunnen maken.
Een grote vermogenstweedeling zorgt er helaas wel degelijk voor dat een select aantal schaarse producten uiteindelijk een prijs krijgen die alleen door de vermogende klasse betaald kunnen worden.
Ik geloof niet dat dat goed is voor een samenleving. Ik geloof ook niet dat het 'falen' van jonge mensen die geen huis konden en kunnen kopen, in verhouding staat tot hun huidige financiële situatie. De woningmarkt is gegarandeerd schaars en komt altijd neer op taartverdeling: de kans voor de een gaat áltijd zorgen voor pijn bij de ander.
Of dat opgelost moet worden met meer vermogensbelasting op bijvoorbeeld de eigen woning, daarover kan je dubben. Er zijn talloze wijzen om de onwenselijke situatie waarbij starters hogere maandlasten kennen om andermans hypotheek af te lossen, te voorkomen. Het is nu fiscaal aantrekkelijk om zoveel mogelijk vermogen in huizen te drukken om box3 te voorkomen, je zou dat ook onaantrekkelijk kunnen maken. Of overwaardes belasten bij verkoop, als een soort capital gains tax. Zo voorkom je dat het piramidespel zich verder opbouwt, zonder dat je mensen die 'gewoon' in hun eigen woning blijven wonen 'gestraft' worden.
Los daarvan speelt er nou eenmaal meer in Nederland; de vergrijzing is nog lang niet op zijn hoogtepunt en desondanks zijn er gigantische tekorten in oa de zorg, terwijl we precies daar meer mensen nodig hebben. Die zorgkosten moeten, net als de AOW, in het huidige systeem, volledig gefinancierd worden door werkenden. Dit terwijl het aantal werkenden afneemt en het aantal AOW-ers toeneemt. We hebben straks 1 AOW-er per 2 werkenden. Het huidige systeem is opgezet toen er >10 werkenden per AOW-er waren.
De huidig gekozen oplossing lijkt te zijn: gewoon meer inkomstenbelasting per persoon vragen (of btw, accijnzen, etc) - en anders verhoog je de pensioenpremie, of laat je fondsen huizen bouwen en jonge generaties die huur weer betalen. Of eigenlijk, al het hiervoor genoemde tegelijkertijd.
Ik denk niet dat dat rekbaar genoeg is om de gewenste kwaliteit van leven in stand te houden (of eigenlijk zelfs te laten toenemen) voor ouderen. Zeker niet als je de lagere middeninkomens wilt 'ontzien' en hierdoor eigenlijk parttime werk fiscaal interessanter maakt

uiteindelijk maak je het systeem ook zo 'oneerlijk'.
Ik vraag me in ieder geval enorm af hoe tegenstanders van dergelijke belastingen het systeem voor zich zien, zonder dat je de meest vermogende bevolkingsgroep van Nederland (dat zijn, zij het eveneens ongebalanceerd verdeeld, overduidelijk de bejaarden) eraan mee laat betalen, in plaats van AOW en zorgtoeslag over te boeken naar mensen die (al dan niet in stenen) tonnen bezitten.
Zeker als het pensioensvermogen door inflatie ook nog even aan het verdampen is.
Dat heeft niks met misgunning of 'iedereen arm' te maken. Mensen die dat beweren, hebben zich niet noemenswaardig verdiept in de argumentatie van anderen.
[
Voor 10% gewijzigd door
Richh op 18-07-2022 12:59
]