Als de niet bezwaarmakers wel bezwaar hadden gemaakt, met als grond schending van het EVRM, dan zouden zij onder de massaalbezwaarprocedure zijn gevallen. Dan wordt de beslistermijn opgeschort conform art. 25c Awr. Maar dan moet wel sprake zijn van "eenzelfde rechtsvraag". Als je geen motivering geeft kwalificeer je niet. en loop je het risico dat je niet-ontvankelijk wordt verklaard. Dat is alles wat ik stelde.marktweakt schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:40:
[...]
Een pro forma bezwaar is voornamelijk bedoeld om de bezwaartermijn van 6 weken te stuiten. Je moet inderdaad wel een grond in je bezwaar noemen, maar je mag bijvoorbeeld aangeven dat je je het recht voorbehoud om het later nog aan te vullen.
Het voornaamste wat je ermee wilt bereiken is tijd winnen zonder je rechten te verliezen en dat is gezien het actuele advies van de AG in de massaal bezwaar plus procedure blijkbaar essentieel om ook gecompenseerd te worden voor rechts schendingen door de overheid.
Als je een pro forma bezwaar zonder motivering hebt open laten staan voor later te geven nadere motivering, en de belastingdienst behandelt dit bezwaar niet (wat inderdaad voorkomt, zoals @marktweakt al aangaf), en op zeker moment komt de Hoge Raad met een voor jou gunstige uitspraak, dan kun je die uitspraak gebruiken voor je motivatie. Dan kan de belastingdienst niet anders dan je bezwaar gegrond verklaren.richard20 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:28:
[...]
Als de niet bezwaarmakers wel bezwaar hadden gemaakt, met als grond schending van het EVRM, dan zouden zij onder de massaalbezwaarprocedure zijn gevallen. Dan wordt de beslistermijn opgeschort conform art. 25c Awr. Maar dan moet wel sprake zijn van "eenzelfde rechtsvraag". Als je geen motivering geeft kwalificeer je niet. en loop je het risico dat je niet-ontvankelijk wordt verklaard. Dat is alles wat ik stelde.
Ja, als de tijd gelimiteerd is doordat de belastingdienst aangeeft dat je vóór een zeker datum iets gemotiveerd moet hebben, dan zul je inderdaad maar moeten proberen te motiveren.
Maar misschien zeggen we nu hetzelfde? In ieder geval zien we nu al gevallen (zoals bij mij ook) waarbij het pro forma gedeelte van een bezwaar gewoonweg niet wordt behandeld, dus niet ongegrond wordt besloten en óók niet niet-ontvankelijk wordt verklaard. Naar mijn inzicht blijft dat pro-forma gedeelte dan gewoon staan, omdat er niet op gereageerd is geweest.
@richard20 @Coffeeroam Ik denk eigenlijk dat we het hierover inderdaad wel eens zijn, en dat we alleen op detailniveau iets anders benadrukken.
Als voorbeeld heb ik al jaren een aantal (pro forma) bezwaren lopen tegen het achteraf vaststellen van het forfaitaire spaarrendement. Hierover lopen als het goed is verschillende rechtszaken.
In die bezwaren heb ik zo minimaal en zo breed mogelijk de grond voor mijn bezwaar omschreven met de vermelding dat ik dit op termijn nog kan aanvullen en dat deze bezwaren als een pro forma bezwaar kunnen worden aangemerkt. Daarbij tevens het verzoek aan de BD om te wachten op uitspraken van de rechter alvorens mijn bezwaar te beoordelen.
Deze liggen nu al jaren op de plank bij de BD en dat is precies wat ik ermee wilde bereiken. Zodra er een uitspraak van de rechter hierover is kan ik deze opnieuw 'activeren' en heb daarmee mijn rechten veilig gesteld.
Als voorbeeld heb ik al jaren een aantal (pro forma) bezwaren lopen tegen het achteraf vaststellen van het forfaitaire spaarrendement. Hierover lopen als het goed is verschillende rechtszaken.
In die bezwaren heb ik zo minimaal en zo breed mogelijk de grond voor mijn bezwaar omschreven met de vermelding dat ik dit op termijn nog kan aanvullen en dat deze bezwaren als een pro forma bezwaar kunnen worden aangemerkt. Daarbij tevens het verzoek aan de BD om te wachten op uitspraken van de rechter alvorens mijn bezwaar te beoordelen.
Deze liggen nu al jaren op de plank bij de BD en dat is precies wat ik ermee wilde bereiken. Zodra er een uitspraak van de rechter hierover is kan ik deze opnieuw 'activeren' en heb daarmee mijn rechten veilig gesteld.