• marcelbx
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:37
manusjevanalles schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:44:
...
Jammer dat ik geen rente krijg. Ik snap dat de wet zegt dat je geen rente krijgt over dingen waar je bezwaar over maakt, echter ik ben van mening dat de BD direct het formulier OWR had moeten meenemen in de definitieve aanslag, dan had ik niet in bezwaar gehoeven en dan had ik wellicht wel rente ontvangen. Hoe kijken jullie hier naar?

...
Zie reactie RobertNL80. Eens met zijn eerste en laatste alinea.

Oneens met diens tweede. Dit is eerder al besproken inclusief (althans door mij) vermelding van de wetsarikelen en de betreffende MvT.

Het "na bezwaar geen recht hebben op vergoeding belastingrente” heeft niet per se te maken met een al dan niet ambtshalve vermindering. Betreffende artikel gaat op als de BD de aangifte moet wijzigen bij het opleggen van de aanslag. (Overigens heeft Richard20 daarop nog een aanvulling gegeven m.b.t. 'wijzigen'; stel aanslag bij verlies wordt '€0', wat nu als de BD zou gaan steggelen over kleine verschillen op je OWR, zodat die gewijzigd moet woren terwijl aanslag €0 blijft? Wat is dan eindterm, gezien het artikel m.b.t. recht op belastingrente, etc.).

Als je aangifte ongewijzigd is overgenomen behoor je belastingrente vergoed te krijgen. Het formulier OWR was een aanvulling op de aangifte als het door de BD is ontvangen vóórdat de aanslag werd opgelegd. Dit laatste is op meerdere momenten en plaatsen bevestigd (ook reeds gegeven in eerdere posts).

De BD hoort de aanslag te baseren op alle vanwege de aangifte beschikbaar gestelde gegevens. Als de BD dat nalaat is hij onzorgvuldig. Ikzelf heb op die grond (ABBB) bezwaar gemaakt en gevraagd om een nieuw, dit keer zorgvuldig te nemen, besluit.

• marcelbx
...
... Hoe kijken jullie hier naar?
...
In aanvulling/ten overvloede: dit stukje uit de door jou ontvangen brief is dus essentieel:

Geen vergoeding belastingrente
U verzoekt om een vergoeding van belastingrente. Als er door een bezwaar of
verzoek een vermindering van de belastingaanslag volgt, wordt er geen
belastingrente vergoed. Dit is in de wet bepaald."

Er zijn drie situaties, terwijl die alinea er (terecht) maar twee benoemt.

Als form.OWR vóór aanslag binnen is vomt het een aanvulling op de aangifte. En als zodanig mag de BD die aanvulling niet 'eenvoudigweg negeren'. Als je dáár bezwaar tegen maakt gaat de alinea m.i. niet op.

De alinea gaat wel op, zoals er ook staat, als 1) form. OWR ontvangen werd tussen dagtekening aanslag en bezwaartermijn, omdat form. OWR dan wordt beschouwd als 'bezwaar', of als 2) form. OWR ontvangen wordt ná de bezwaartermijn, omdat form. OWR dan wordt beschouwd als 'verzoek ambtshalve vermindering'.

[ Voor 5% gewijzigd door marcelbx op 09-04-2026 00:57 ]

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:19
@marcelbx en @RobertNL80 jullie klinken erg overtuigend en wellicht ga ik wel naar de rechter. Ik heb het formulier OWR 24 september ingediend, en de dagtekening van de definitieve aanslag is 19 november. Dus er zit ruimte tijd tussen.
In de definitieve aanslag had natuurlijk al het formulier OWR verwerkt moeten zijn, dat was niet gebeurd. Daarom ben ik direct na het ontvangen van de definitieve aanslag in bezwaar gegaan. Wellicht had ik rente ontvangen als ik niet in bezwaar was gegaan en had gewacht tot de BD het formulier OWR had verwerkt (maar kan nog jaren duren), maar daar had ik ook weinig vertrouwen in.

Mijn partner zit een gang naar de rechter niet zitten. Wij hebben de aangifte én de opgaaf OWR steeds samen gedaan. Kan ik dan voor ons samen, of namens haar naar de rechter gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door manusjevanalles op 09-04-2026 07:29 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
manusjevanalles schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:27:
@marcelbx en @RobertNL80 jullie klinken erg overtuigend en wellicht ga ik wel naar de rechter. Ik heb het formulier OWR 24 september ingediend, en de dagtekening van de definitieve aanslag is 19 november. Dus er zit ruimte tijd tussen.
In de definitieve aanslag had natuurlijk al het formulier OWR verwerkt moeten zijn, dat was niet gebeurd. Daarom ben ik direct na het ontvangen van de definitieve aanslag in bezwaar gegaan. Wellicht had ik rente ontvangen als ik niet in bezwaar was gegaan en had gewacht tot de BD het formulier OWR had verwerkt (maar kan nog jaren duren), maar daar had ik ook weinig vertrouwen in.

Mijn partner zit een gang naar de rechter niet zitten. Wij hebben de aangifte én de opgaaf OWR steeds samen gedaan. Kan ik dan voor ons samen, of namens haar naar de rechter gaan?
ondanks dat je samen aangifte doet is het uiteindelijk toch een volledig individuele aanslag. Dus je kan prima naar de rechter gaan en je partner er buiten laten, als je wilt.

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:51
Interessant - ik zit inmiddels al een week in de dwangsom periode, maar verwacht een zelfde terugkoppeling. Ik zou wel naar de rechter gaan voor de rente, mijn verwachting is dat ze geen precedent willen scheppen en met je schikken. Mocht dit niet het geval zijn heb je nog steeds een goede case.
Ik heb de reactie op mijn bezwaarschrift binnen. Dit waren mijn punten uit mijn bezwaar:

***members only***

Vandaag heb ik de aangetekende brieven opgehaald:

***members only***

Ik moet de nieuwe beschikking nog ontvangen, maar ik neem aan dat ik alle betaalde box3-belasting terug ga krijgen en ons verzamelinkomen ook verlaagd is. Bij mij gaat het om maar 181 euro, bij mijn partner om ongeveer 1000 euro.

Jammer dat ik geen rente krijg. Ik snap dat de wet zegt dat je geen rente krijgt over dingen waar je bezwaar over maakt, echter ik ben van mening dat de BD direct het formulier OWR had moeten meenemen in de definitieve aanslag, dan had ik niet in bezwaar gehoeven en dan had ik wellicht wel rente ontvangen. Hoe kijken jullie hier naar?

Over 181 euro zal ik maar een paar tientjes rente krijgen, mocht dat via een rechtzaak worden toegekend. Ik vind dat eigenlijk niet de tijd en de extra druk op het rechtssysteem waard. Bij mijn vriendin zou het om meer geld gaan, maar zij zit een gang naar de rechter niet zo zitten.

Overigens geen woord over het pro forma bezwaar over een eventuele uitspraak van de HR in de toekomst.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:26
Ik heb de reactie op mijn bezwaarschrift binnen. Dit waren mijn punten uit mijn bezwaar:

***members only***

Vandaag heb ik de aangetekende brieven opgehaald:

***members only***

Ik moet de nieuwe beschikking nog ontvangen, maar ik neem aan dat ik alle betaalde box3-belasting terug ga krijgen en ons verzamelinkomen ook verlaagd is. Bij mij gaat het om maar 181 euro, bij mijn partner om ongeveer 1000 euro.

Over 181 euro zal ik maar een paar tientjes rente krijgen, mocht dat via een rechtzaak worden toegekend. Ik vind dat eigenlijk niet de tijd en de extra druk op het rechtssysteem waard. Bij mijn vriendin zou het om meer geld gaan, maar zij zit een gang naar de rechter niet zo zitten.

Overigens geen woord over het pro forma bezwaar over een eventuele uitspraak van de HR in de toekomst.
Ik vind het vreemd, en ook niet kloppen, dat je wat betreft de herverdeling tussen beide fiscale partners alleen gelegenheid kreeg om de aftrekbare giften opnieuw te verdelen. Als je mag herverdelen, dan moet je alle componenten daarvan kunnen meenemen. Er lijkt mij geen beperking te kunnen zijn tot alleen de aftrekbare giften.

Nu heb je de herverdeling in de praktijk niet nodig gehad, maar zelf zou ik tegen die beperking wel in beroep gaan (in die gevallen dat het ook wat oplevert).

Als je voor de rente in beroep zou gaan en je partner niet, dan zou je bij volledig nieuwe partnerverdeling wellicht eerst al het vermogen aan jou kunnen herverdelen en de rente over het volledig terug te betalen bedrag zelf in beroep kunnen bepleiten.

• manusjevanalles
Hier wordt inderdaad letterlijk genoemd dat ik recht heb op rente:
Wie na de opgaaf werkelijk rendement geld terugkrijgt van de fiscus, ontvangt mogelijk ook rente over de te veel betaalde belasting. Dat geldt zonder meer als de Belastingdienst nog geen definitieve aanslag heeft opgelegd voor het jaar waarop de teruggave betrekking heeft. In juli ging de dienst daar al van uit. Maar het ministerie van Financiën bevestigde dat toen niet. Inmiddels zegt ook Financiën dat belastingrente wordt vergoed voor jaren waarvoor nog geen aanslag is opgelegd.

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/politiek/15...een-fiscaal-huzarenstukje
Er wordt inderdaad specifiek herverdelen van giften genoemd. Ik heb dat breder opgevat en alles bekeken, maar ik zag geen voordeel van herverdelen. Om nu het hele vermogen te verdelen naar mij en zo rente te ontvangen, vind ik teveel gedoe (en heb al laten weten niet te willen herverdelen). Ik hoef ook niet tot het gaatje te gaan, mijn partner moet het ook nog snappen.

[ Voor 18% gewijzigd door manusjevanalles op 09-04-2026 10:06 ]

• richard20
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:19
sailor_dg schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:31:
Interessant - ik zit inmiddels al een week in de dwangsom periode, maar verwacht een zelfde terugkoppeling. Ik zou wel naar de rechter gaan voor de rente, mijn verwachting is dat ze geen precedent willen scheppen en met je schikken. Mocht dit niet het geval zijn heb je nog steeds een goede case.

[...]
Schikken om geen precedent te willen scheppen zou in flagrante strijd zijn met het gelijkheidsbeginsel. Bovendien vermoed ik dat in vrijwel alle 2022-casussen de definitieve aanslag niet is gegrond op wbr, omdat de belastingdienst zichzelf in een te kort tijdsframe heeft gemanipuleerd, zodat ook dit punt "massaal" zal zijn.

• Hendrik H.
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
https://fd.nl/politiek/15...-vragen-over-nieuwe-box-3

Het moge duidelijke zijn dat de Eerste Kamer nog lang niet overtuigd is van het gedrocht wat beide Eelcoos proberen in te voeren per 1 januari 2028. Onze nationale boekhouder regeert met oogkleppen helaas. Geld en budget gaan voor alles.

• kees_1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:16
Hendrik H. schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:54:
https://fd.nl/politiek/15...-vragen-over-nieuwe-box-3

Het moge duidelijke zijn dat de Eerste Kamer nog lang niet overtuigd is van het gedrocht wat beide Eelcoos proberen in te voeren per 1 januari 2028. Onze nationale boekhouder regeert met oogkleppen helaas. Geld en budget gaan voor alles.
Het fd-artikel zit achter een betaalmuur.
Link naar de vragen:
https://www.eerstekamer.n...ment3/f=/vmwhmrpw1zmv.pdf

• manusjevanalles
Zijn er hier al mensen met ervaring met een rechtzaak die het proces kunnen beschrijven? Ik neem aan dat je de zaak met onderbouwing aanmeldt via rechtspraak.nl. Krijg je dan een oproep voor de zaak om "voor te komen"? Ik neem aan dat je geen datumprikker krijgt wanneer het je schikt? Mijn partner is zzp-er, dus een dag niet kunnen werken kost meer dan de rente zou opleveren namelijk.

• richard20
manusjevanalles schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:43:
Zijn er hier al mensen met ervaring met een rechtzaak die het proces kunnen beschrijven? Ik neem aan dat je de zaak met onderbouwing aanmeldt via rechtspraak.nl. Krijg je dan een oproep voor de zaak om "voor te komen"? Ik neem aan dat je geen datumprikker krijgt wanneer het je schikt? Mijn partner is zzp-er, dus een dag niet kunnen werken kost meer dan de rente zou opleveren namelijk.
Aanmelding. Op "mijn rechtspraak" open je met behulp van Digid een account en een digitaal dossier voor deze zaak. Je kiest in jouw geval voor "beroep belastingen" of iets dergelijks (het menu wijst zich zelf). Daar uploadt je je beroepschrift met eventuele bijlagen. Als je alleen maar over de belastingrente klaagt, dan zal de discussie (afgezien van de [feitelijke] data van OWR en van definitieve aanslag) vooral juridisch zijn. (Zou je ook over het werkelijke rendement willen klagen, dan had je de onderbouwing (broker statements) en en een toelichting (berekening) moeten uploaden.) O.a. wat de ratio is van de regeling voor te vergoeding van de belastingrente en waarom die impliceert dat die ook in dit geval, waarin jij bezwaar moest maken zou moeten prevaleren.

Voorts dat het aan de inspecteur is te wijten, althans dat het voor zijn rekening dient te komen, dat de vermindering pas na jouw bezwaar plaats vond (op grond waarvan de wet je de aanspraak op belastingrente in beginsel ontneemt), omdat de belastingdienst eerst alle aangiftes aanhield, om vervolgens (om de deadline niet te missen) de aanslagen op te leggen zonder acht te slaan op de ontvangen OWR-formulieren.

Je krijgt een ontvangstbevestiging en telkens een email waarin wordt gemeld dat er een nieuw bericht voor je is; de eerste mail zal die zijn waarin de griffie jouw stuk doorzendt aan de inspecteur. Die krijgt dan een termijn voor een verweerschrift, dat bij ontvangst door de griffie is jouw dossier wordt geplaatst. Daar hoe je niet op te reageren, maar dat mag wel.

Een "nader stuk" moet uiterlijk 10 dagen voor de zitting bij de griffie zijn. Bij het verweerschrift stuurt de inspecteur als bijlage ook alle stukken die aan het beroep voorafgingen (dat eist de wet), waaronder ook jouw opgave werkelijk rendement (bepaald niet in een gebruiksvriendelijk formaat).

Zitting. Hangt mogelijk van de rechtbank af, maar je krijgt iha een vooraankondiging van de zittingsdatum, waarop je kan reageren als die datum niet schikt. Daarbij kan je wellicht ook andere verhinderdata opgeven.
Op de zitting mogen jij en de inspecteur eea toelichten. Vervolgens kan de rechter vragen stellen. Aan het einde van de zitting hoor je wanneer de rechter uitspraak denkt te doen.

• manusjevanalles
richard20 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:06:
[...]

Aanmelding. Op "mijn rechtspraak" open je met behulp van Digid een account en een digitaal dossier voor deze zaak. Je kiest in jouw geval voor "beroep belastingen" of iets dergelijks (het menu wijst zich zelf). Daar uploadt je je beroepschrift met eventuele bijlagen. Als je alleen maar over de belastingrente klaagt, dan zal de discussie (afgezien van de [feitelijke] data van OWR en van definitieve aanslag) vooral juridisch zijn. (Zou je ook over het werkelijke rendement willen klagen, dan had je de onderbouwing (broker statements) en en een toelichting (berekening) moeten uploaden.) O.a. wat de ratio is van de regeling voor te vergoeding van de belastingrente en waarom die impliceert dat die ook in dit geval, waarin jij bezwaar moest maken zou moeten prevaleren.

Voorts dat het aan de inspecteur is te wijten, althans dat het voor zijn rekening dient te komen, dat de vermindering pas na jouw bezwaar plaats vond (op grond waarvan de wet je de aanspraak op belastingrente in beginsel ontneemt), omdat de belastingdienst eerst alle aangiftes aanhield, om vervolgens (om de deadline niet te missen) de aanslagen op te leggen zonder acht te slaan op de ontvangen OWR-formulieren.

Je krijgt een ontvangstbevestiging en telkens een email waarin wordt gemeld dat er een nieuw bericht voor je is; de eerste mail zal die zijn waarin de griffie jouw stuk doorzendt aan de inspecteur. Die krijgt dan een termijn voor een verweerschrift, dat bij ontvangst door de griffie is jouw dossier wordt geplaatst. Daar hoe je niet op te reageren, maar dat mag wel.

Een "nader stuk" moet uiterlijk 10 dagen voor de zitting bij de griffie zijn. Bij het verweerschrift stuurt de inspecteur als bijlage ook alle stukken die aan het beroep voorafgingen (dat eist de wet), waaronder ook jouw opgave werkelijk rendement (bepaald niet in een gebruiksvriendelijk formaat).

Zitting. Hangt mogelijk van de rechtbank af, maar je krijgt iha een vooraankondiging van de zittingsdatum, waarop je kan reageren als die datum niet schikt. Daarbij kan je wellicht ook andere verhinderdata opgeven.
Op de zitting mogen jij en de inspecteur eea toelichten. Vervolgens kan de rechter vragen stellen. Aan het einde van de zitting hoor je wanneer de rechter uitspraak denkt te doen.
Dank, als ik dit zo lees krijg ik er wel zin in :). Weet je of het ook mogelijk is om direct ook voor mijn partner de rechtzaak tegelijk te hebben (dus ik dien het in namens mij en mijn fiscaal partner)? Of moeten we echt apart aanmelden, en moet zij zelf op de zitting verschijnen?

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:54

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik zie deze discussie nu al een tijdje terugkomen steeds, en heb eens een keer geprobeerd helemaal tot aan het begin terug te lezen. Zonder succes :P. Kan een van jullie eens kort uitleggen waar je nu precies een rechtzaak over start? Is de opgave werkelijk rendement niet voldoende in jullie geval? Of kon dat niet?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• marcelbx
.oisyn schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:45:
Ik zie deze discussie nu al een tijdje terugkomen steeds, en heb eens een keer geprobeerd helemaal tot aan het begin terug te lezen. Zonder succes :P. Kan een van jullie eens kort uitleggen waar je nu precies een rechtzaak over start? Is de opgave werkelijk rendement niet voldoende in jullie geval? Of kon dat niet?
De BD lijkt geen belastingrente te vergoeden in gevallen waar daar wel recht op lijkt te bestaan.

Dit door eerder ingediende formulieren OWR, zijnde een aanvulling op de aangifte, bij het opleggen van aanslagen te negeren. Uiteraard staat het de BD niet vrij 'zomaar' een deel van de aangifte te negeren.

E.e.a. speelt 'nu' m.b.t. belastingjaar 2022, waarover de BD de aanslagen (op zichzelf begrijpelijk) per se vóór 01-01-'26 heeft willen opleggen.

Als een aanslag conform je aangifte wordt opgelegd ontvang je belastingrente. Anders niet. Gezien het 'nu', althans relatief, om veel geld gaat (orde 20% van de terug te ontvangen som) is het voor velen de moeite waard daar werk van te maken.

[ Voor 23% gewijzigd door marcelbx op 09-04-2026 23:32 ]

• Hielko
  • Nu online
marcelbx schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:22:
De BD lijkt geen belastingrente te vergoeden in gevallen waar daar wel recht op lijkt te bestaan.

Dit door eerder ingediende formulieren OWR, zijnde een aanvulling op de aangifte, bij het opleggen van aanslagen te negeren. Uiteraard staat het de BD niet vrij 'zomaar' een deel van de aangifte te negeren.

E.e.a. speelt 'nu' m.b.t. belastingjaar 2022, waarover de BD de aanslagen (op zichzelf begrijpelijk) per se vóór 01-01-'26 heeft willen opleggen.

Als een aanslag conform je aangifte wordt opgelegd ontvang je belastingrente. Anders niet. Gezien het 'nu', althans relatief, om veel geld gaat (orde 20% van de terug te ontvangen som) is het voor velen de moeite waard daar werk van te maken.
Maar is dat wel zeker dat het zo is? Als de BD vervolgens het formulier OWR verwerkt en vervolgens een nieuwe aanslag oplegt (waarbij deze dus dan conform je aangifte is) wordt er dan inderdaad geen belastingrente vergoed?

• richard20
manusjevanalles schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:15:
[...]

Dank, als ik dit zo lees krijg ik er wel zin in :). Weet je of het ook mogelijk is om direct ook voor mijn partner de rechtzaak tegelijk te hebben (dus ik dien het in namens mij en mijn fiscaal partner)? Of moeten we echt apart aanmelden, en moet zij zelf op de zitting verschijnen?
Je hoeft sowieso niet op de zitting te verschijnen. Afwezigheid vooraf aan de rechtbank melden kan geen kwaad.Je partner moet jou machtigen als jij voor haar/hem/het wil spreken. Geen idee of ook dat online kan.

• richard20
Hielko schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:00:
[...]

Maar is dat wel zeker dat het zo is? Als de BD vervolgens het formulier OWR verwerkt en vervolgens een nieuwe aanslag oplegt (waarbij deze dus dan conform je aangifte is) wordt er dan inderdaad geen belastingrente vergoed?
Je krijgt vzviw geen nieuwe aanslag maar een vermindering. Het formulier wordt als bezwaar aangemerkt als de aanslag al is opgelegd.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:54

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

marcelbx schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:22:
[...]

Ah, dank! Hmm, van die rente over mijn correctie over 2022 kan ik ook wel een electrische fiets kopen zeg maar...

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• marcelbx
.

[ Voor 166% gewijzigd door marcelbx op 10-04-2026 10:48 ]

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:34
Er zijn nieuwe vragen en antwoorden aan het formulier Opgaaf werkelijk rendement toegevoegd over belastingrente. o.a.:
Ik heb mijn OWR 2022 ingediend en die is door de Belastingdienst ontvangen voor de dagtekening van de definitieve aanslag 2022, toch is bij mijn definitieve aanslag 2022 nog geen rekening gehouden met het ingediende formulier OWR.
Toegevoegd: 7 april 2026

Het kan zijn dat deze elkaar gekruist hebben. Het formulier OWR zal hierbij nog in behandeling genomen worden en bij een vermindering zal, indien aan alle voorwaarden voldaan is, alsnog belastingrente vergoed worden. Hierbij geldt als aanvullende voorwaarde dat het totaal van de aanslag en het formulier OWR moet leidden tot een teruggave aan belasting.
https://ffd.pleio.nl/page...-rendement#belastingrente

[ Voor 8% gewijzigd door rechtsherstel op 11-04-2026 11:36 ]

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:20
rechtsherstel schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:30:
Er zijn nieuwe vragen en antwoorden aan het formulier Opgaaf werkelijk rendement toegevoegd over belastingrente. o.a.:
Ik heb mijn OWR 2022 ingediend en die is door de Belastingdienst ontvangen voor de dagtekening van de definitieve aanslag 2022, toch is bij mijn definitieve aanslag 2022 nog geen rekening gehouden met het ingediende formulier OWR.

Het kan zijn dat deze elkaar gekruist hebben. Het formulier OWR zal hierbij nog in behandeling genomen worden en bij een vermindering zal, indien aan alle voorwaarden voldaan is, alsnog belastingrente vergoed worden. Hierbij geldt als aanvullende voorwaarde dat het totaal van de aanslag en het formulier OWR moet leidden tot een teruggave aan belasting.
Het is niet de website van de Belastingdienst zelf. Hoe moeten we deze bron beoordelen?

• manusjevanalles

Dank voor het delen, exact mijn situatie. Als deze informatie al bekend was toen ik in bezwaar ging, dan had ik niet in bezwaar gehoeven. Nu hebben ze de rente vanwege het bezwaar juist afgewezen.
Ik heb besloten er een rechtzaak voor te starten.

• Coffeeroam

Zijn ze er toch achter gekomen dat dit een veelgestelde vraag is!
Jammer dat ze hier schrijven "indien aan alle voorwaarden voldaan is," zonder te zeggen wat die alle voorwaarden zijn.

Ze staan bij een andere vraag:

De Belastingdienst vergoedt alleen belastingrente bij het opleggen van de aanslag als aan de voorwaarden van artikel 30fd AWR is voldaan:

* uit de aanslag volgt een teruggave van belasting;

* de gegevens uit de aangifte zijn ongewijzigd overgenomen (de aangifte is niet gecorrigeerd);

* de Belastingdienst heeft er na ontvangst van de aangifte langer dan 13 weken over gedaan om een aanslag op te leggen; en

* de Belastingdienst heeft de aanslag opgelegd na 1 juli.

Hierbij is het van belang dat het formulier OWR niet gezien wordt als wijziging op de aangifte. Volgens de wet geldt het formulier OWR als aanvulling op de aangifte, als bezwaar of als verzoek om ambtshalve vermindering.

Bij bezwaar en ambtshalve vermindering wordt in de regel geen belastingrente vergoed. Artikel 30fe AWR sluit vergoeding van belastingrente in die gevallen wettelijk uit. Hier wordt alleen eerder in rekening gebrachte belastingrente evenredig verminderd aan de hand van de vermindering. Dit betekent dat als het formulier OWR wordt ontvangen nádat de aanslag is opgelegd, de Belastingdienst bij het opleggen van deze aanslag geen rekening kan houden met het werkelijk rendement. Dan geldt het formulier OWR dus als bezwaar of verzoek om ambtshalve herziening. In dat geval wordt geen belastingrente vergoed.

Dit geldt onverminderd voor de aanslagen die ter voorkoming van verjaring worden opgelegd. Dit is bij voorbeeld het geval voor het jaar 2021, waarover de aanslagen zijn opgelegd vóór openstelling van het formulier OWR. Of het formulier OWR al beschikbaar was, maakt dus niet uit. Doorslaggevend is of de aanslag is vastgesteld voordat het formulier OWR is ingediend. De inspecteur moet binnen bepaalde wettelijke termijnen de aanslag vaststellen.
Die "aanvullende voorwaarde" lijkt te zijn: het OWR formulier moet leiden tot een teruggaaf.

Dit is natuurlijk een hele handige voorwaarde voor de belastingdienst:
• Wij hebben de gegevens uit uw aangifte en het formulier OWR ongewijzigd overgenomen;
Dus als ze een eurotje verschil weten te vinden, dan geen belastingrente?

[ Voor 45% gewijzigd door Coffeeroam op 11-04-2026 12:48 ]

• Coffeeroam
DutchCommando schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:29:
[...]

Het is niet de website van de Belastingdienst zelf. Hoe moeten we deze bron beoordelen?
Het is 100% een website van de Belastingdienst zelf.

• richard20
Coffeeroam schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:30:
[...]
A Jammer dat ze hier schrijven "indien aan alle voorwaarden voldaan is," zonder te zeggen wat die alle voorwaarden zijn.
B [...]Die "aanvullende voorwaarde" lijkt te zijn: het OWR formulier moet leiden tot een teruggaaf.
Dit is natuurlijk een hele handige voorwaarde voor de belastingdienst:
[...]
C Dus als ze een eurotje verschil weten te vinden, dan geen belastingrente?
A Die voorwaarden zien op de wettelijke termijnen die verstreken moeten zijn voor de rentebetaling aan de orde komt. Daaraan zal je zeker voldoen.
B Waarom zou dit een handige voorwaarde zijn? Als de OWR niet leidt tot een teruggaaf, dan stuurt de belastingplichtige die toch niet op?
C Dat kan spelen als je niet al ver onder nul zit. Maar gezien het verloop van de indices in 2022 zal dit voor de meesten geen probleem zijn. In andere jaar ongetwijfeld wel. Lijkt mij niet echt evenredig.

• Coffeeroam
richard20 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:44:
[...]

A Die voorwaarden zien op de wettelijke termijnen die verstreken moeten zijn voor de rentebetaling aan de orde komt. Daaraan zal je zeker voldoen.
B Waarom zou dit een handige voorwaarde zijn? Als de OWR niet leidt tot een teruggaaf, dan stuurt de belastingplichtige die toch niet op?
C Dat kan spelen als je niet al ver onder nul zit. Maar gezien het verloop van de indices in 2022 zal dit voor de meesten geen probleem zijn. In andere jaar ongetwijfeld wel. Lijkt mij niet echt evenredig.
A. Ja klopt, die voorwaarden stonden gelukkig wél vermeld bij een andere vraag.
B. Mijjn opmerking over "handig van de belastingdienst" ging over de quote die erop volgde (er stond een dubbele punt), niet over het daaraan voorafgaande.
C. Dit ging over de voorwaarde dat de gegevens uit uw aangifte én het formulier OWR ongewijzigd overgenomen moeten zijn door de Belastingdienst. Als de Belastingdienst vindt dat ze 1 euro moeten afwijken van wat je hebt ingediend (in één van beide documenten), krijg je geen belastingrente. Dat was wat ik dus "handig van de belastingdienst" vind. Of interpreteer ik dat verkeerd?

• manusjevanalles
Ik vind het allemaal behoorlijk kinderachtig van de BD eerlijk gezegd. Ik heb voor de definitieve aanslag mijn formulier OWR ingediend. Geen woord over dat formulier toen ik de definitieve aanslag ontving. Vervolgens in bezwaar gegaan, 18 weken niets gehoord terwijl BD prima briefje had kunnen sturen dat ze alles goed hebben ontvangen en dat ik rente ga krijgen, vervolgens ingebrekestelling, en nu reactie op bezwaar dat ik geen rente krijg. En dan sinds 7 april deze vraag online beantwoord. Om het alsnog te krijgen moet ik nu naar de rechter.
Geen wonder dat de BD overloopt van het werk, als het bij iedereen zo gaat.

• DutchCommando
Ik ontving vandaag een reactie op mijn bezwaar op de definitieve aanslag van 2022 nadat ik een inbrekestelling heb ingestuurd. Net zoals bij velen van jullie gaat het er hierbij om dat OWR ingestuurd is voor definitieve aanslag.

In de reactie laat de inspecteur weten dat zij niet genoeg informatie hebben om mijn opgegeven werkelijk rendement te beoordelen en daarom van plan zijn negatief te beslissen tenzij ik binnen een week de relevante stukken aanlever. Dat heb ik natuurlijk gelijk gedaan en ik heb in de communicatie ook gelijk verwezen naar de pagina zoals gedeeld door @rechtsherstel. Dank daarvoor!

• Coffeeroam
manusjevanalles schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:34:
Ik vind het allemaal behoorlijk kinderachtig van de BD eerlijk gezegd. Ik heb voor de definitieve aanslag mijn formulier OWR ingediend. Geen woord over dat formulier toen ik de definitieve aanslag ontving. Vervolgens in bezwaar gegaan, 18 weken niets gehoord terwijl BD prima briefje had kunnen sturen dat ze alles goed hebben ontvangen en dat ik rente ga krijgen, vervolgens ingebrekestelling, en nu reactie op bezwaar dat ik geen rente krijg. En dan sinds 7 april deze vraag online beantwoord. Om het alsnog te krijgen moet ik nu naar de rechter.
Is ook heel flauw, ja. Je móest wel in bezwaar gaan tegen de aanslag, omdat je al daarvóór je OWR had ingediend en er in de aanslag geen rekening mee werd gehouden. Je kon dan ook niet anders dan het niet eens zijn met dat bedrag dat daar stond.
Vervolgens gebruiken ze het feit dat je bezwaar maakte als reden om je geen belastingrente te geven. Als je de belastingrente alsnog wil hebben, kun je niet anders dan in beroep gaan op dit punt.
De aanslag was al materieel onjuist op het moment van dagtekening, omdat het OWR formulier al daarvoor was ingediend. Er moet een inhoudelijke beoordeling van de rentevraag worden gedaan, los van het enkele feit dat jij bezwaar hebt gemaakt. Je bewijs is: de datum van indiening van het OWR-formulier en de datum van de aanslag. De afwijzing van belastingrente mag niet uitsluitend rusten op het feit dat bezwaar is gemaakt, maar moet worden beoordeeld op grond van het feit van de tijdige indiening van het OWR-formulier.

Daar lijkt mij geen speld tussen te krijgen. De timing van het OWR-formulier en de aanslag is waar het om gaat. De beslissing op bezwaar (om geen rente te geven) is verkeerd beoordeeld.

• Coffeeroam
DutchCommando schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:11:
Ik ontving vandaag een reactie op mijn bezwaar op de definitieve aanslag van 2022 nadat ik een inbrekestelling heb ingestuurd. Net zoals bij velen van jullie gaat het er hierbij om dat OWR ingestuurd is voor definitieve aanslag.

In de reactie laat de inspecteur weten dat zij niet genoeg informatie hebben om mijn opgegeven werkelijk rendement te beoordelen en daarom van plan zijn negatief te beslissen tenzij ik binnen een week de relevante stukken aanlever. Dat heb ik natuurlijk gelijk gedaan en ik heb in de communicatie ook gelijk verwezen naar de pagina zoals gedeeld door @rechtsherstel. Dank daarvoor!

[...]
Wat/van welke aard was de ontbrekende informatie, volgens de belastingdienst (als je dat nog zou willen vertellen)?

• DutchCommando
Coffeeroam schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:30:
[...]

Wat was de ontbrekende informatie, volgens de belastingdienst (als je dat nog zou willen vertellen)?
Jaaroverzichten van alle bank- en spaartegoeden en jaaroverzichten met begin en eindwaarde maar ook dividend + stortingen en onttrekkingen van beleggingen.

• Coffeeroam
DutchCommando schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:33:
[...]

Jaaroverzichten van alle bank- en spaartegoeden en jaaroverzichten met begin en eindwaarde maar ook dividend + stortingen en onttrekkingen van beleggingen.
Oké, eigenlijk dus zo'n beetje alles aantonen. Ik zal dan maar vast beginnen met die alvast klaar te leggen!

• nbosch
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:23
DutchCommando schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:33:
[...]
Wat raar. Bij het invullen van het OWR formulier hoefde je ook geen bewijzen mee te sturen. Vervolgens houden ze bij de def aanslag geen rekening met het ingevulde OWR formulier, ga je in bezwaar en hoor je dat ze negatief willen beslissen als ze geen bewijzen krijgen.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:19
Ik kreeg een brief van de belastingdienst dat ik het werkelijk rendement voor 2023 mag opgeven als ik dat wil, maar dat moet ik dan wel binnen 3 maanden doen.

Gelukkig is het fictieve rendement prima, maar waarom verplicht 3 maanden? Wat als ik op dat moment toevallig lang afwezig ben voor bijna 3 maanden of langer? Dan kan ik toch geen aangifte doen mocht ik dat willen. Denken ze nou dat iedereen vaak thuis zit en dit binnen 3 maanden kan doen?

• DutchCommando
nbosch schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:48:
[...]

Wat raar. Bij het invullen van het OWR formulier hoefde je ook geen bewijzen mee te sturen. Vervolgens houden ze bij de def aanslag geen rekening met het ingevulde OWR formulier, ga je in bezwaar en hoor je dat ze negatief willen beslissen als ze geen bewijzen krijgen.
Ja. Dat is zeker raar. De tekst in de brief is ook echt bijzonder:
Op basis van het door u ingevulde formulier Opgaaf Werkelijk Rendement heeft u niet aannemelijk gemaakt dat uw werkelijk rendement lager is dan het forfaitaire rendement.
Dan kan je enkel concluderen dat niemand dit aannemelijk kan maken middels het formulier. Immers, ik heb het formulier gewoon volledig ingevuld met de gegevens en er is een significant verschil tussen werkelijk rendement en fictief rendement.

• Hielko
  • Nu online
[...]

Dat is gewoon klassiek burgertje pesten...

• richard20
phantom09 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:08:
Ik kreeg een brief van de belastingdienst dat ik het werkelijk rendement voor 2023 mag opgeven als ik dat wil, maar dat moet ik dan wel binnen 3 maanden doen.

Gelukkig is het fictieve rendement prima, maar waarom verplicht 3 maanden? Wat als ik op dat moment toevallig lang afwezig ben voor bijna 3 maanden of langer? Dan kan ik toch geen aangifte doen mocht ik dat willen. Denken ze nou dat iedereen vaak thuis zit en dit binnen 3 maanden kan doen?
Ik denk dat die drie maanden wordt gesuggereerd om te voorkomen dat de fiscus voor 2023 hetzelfde moet doen als men heeft gedaan voor 2022. Aanslagen over 2023 moeten worden opgelegd vóór de deadline van 31 december 2026 terwijl men nauwelijks capaciteit heeft heeft de formulieren OWR in de resterende korte te bekijken.

• phantom09
DutchCommando schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:11:

[...]
Lekker zeg, Wat als je op vakantie bent? Dan kan je het niet op tijd aanleveren.....

• phantom09
[...]

Klopt is raar. Als je moet betalen bij het fictieve rendement wordt er niet gevraagd om bewijzen. Maar zodra je verlies hebt geleden willen ze alles zien.
Waarom geloven ze de ene wel en de andere niet? Als je het goed wilt doen dan moeten ze voor beide bewijzen vragen of beide niet.

• phantom09
richard20 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:10:
[...]

Ik denk dat die drie maanden wordt gesuggereerd om te voorkomen dat de fiscus voor 2023 hetzelfde moet doen als men heeft gedaan voor 2022. Aanslagen over 2023 moeten worden opgelegd vóór de deadline van 31 december 2026 terwijl men nauwelijks capaciteit heeft heeft de formulieren OWR in de resterende korte te bekijken.
Van mij mogen ze er gerust langer over doen. Mocht het voorkomen dat ik voor een lange periode op vakantie ben en dit niet tijdig kan indien ga ik bezwaar maken.

• marcelbx
manusjevanalles schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:34:
Ook de vorige keer (medio dec. jl.) werd een belangrijk praktisch aspect (de drie situaties voor form. OWR) op die vragenlijst pas toegelicht NADAT mensen er nog iets aan hadden kunnen hebben.

En nu dus weer. Wel zullen er nu allicht nog mensen zijn die bezwaar gemaakt hebben maar dat nog kunnen intrekken. Wat nu precies ontbreekt in de toelichting: zullen mensen die enkel bezwaar maakten om reden van het door de BD negeren van form.OWR bij opleggen aanslag óók zonder meer de belastingrente vergoed krijgen - of gaan ze alsnog toch fijn moeilijk doen wegens dat bezwaar?

Enige positieve op dit punt vormt wellicht de zinsnede (vet van mij) "... Bij bezwaar en ambtshalve vermindering wordt in de regel geen belastingrente vergoed. ...", terwijl het aangehaalde art 30fe voor de beschreven situatie geen uitzondering geeft.

Bah. Het is geen manier van doen, al die onnodige onzekerheden laten bestaan - en dat is al de zóveelste keer, afgelopen jaren. Echt onbehoorlijk, en (zeer) tijdrovend alles steeds eerst zelf te moeten uitzoeken.

Ik heb inmiddels ook de vraag gekregen (per e-mail, dwangsomperiode loopt al) om gegevens die mijn OWR-verlies schragen. De tevens aangekondigde brief-per-post met deze vragen is nog niet binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door marcelbx op 12-04-2026 00:40 ]

• Coffeeroam
DutchCommando schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:19:
[...]

Ja. Dat is zeker raar. De tekst in de brief is ook echt bijzonder:

[...]

Dan kan je enkel concluderen dat niemand dit aannemelijk kan maken middels het formulier. Immers, ik heb het formulier gewoon volledig ingevuld met de gegevens en er is een significant verschil tussen werkelijk rendement en fictief rendement.
Vooral deze zin:
Op basis van het door u ingevulde formulier Opgaaf Werkelijk Rendement heeft u niet aannemelijk gemaakt dat uw werkelijk rendement lager is dan het forfaitaire rendement.
Dat is zeker raar. De belastingdienst heeft het OWR formulier specifiek ontworpen zodat de belastingplichtige aannemelijk kon maken dat het werkelijk rendement lager is.
Nu vinden ze hun eigen formulier dus niet goed genoeg!?

Onderhand lijkt het er wel op dat degenen die een ingebrekestelling sturen stelselmatig gevraagd wordt een volledige onderbouwing (en dan ook nog binnen zeer korte tijd) te sturen.

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:46
Coffeeroam schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:16:
[...]

Vooral deze zin:

[...]

Dat is zeker raar. De belastingdienst heeft het OWR formulier specifiek ontworpen zodat de belastingplichtige aannemelijk kon maken dat het werkelijk rendement lager is.
Nu vinden ze hun eigen formulier dus niet goed genoeg!?

Onderhand lijkt het er wel op dat degenen die een ingebrekestelling sturen stelselmatig gevraagd wordt een volledige onderbouwing (en dan ook nog binnen zeer korte tijd) te sturen.
Is het niet zo bij het OWR formulier vermeld staat dat je alle bewijzen moet meesturen?

• Coffeeroam
marktweakt schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:45:
[...]

Is het niet zo bij het OWR formulier vermeld staat dat je alle bewijzen moet meesturen?
Nee, er werd niet naar gevraagd, maar juist andersom, je kón helemaal geen bewijzen meesturen. Het enige dat je kon doen is separaat binnen 6 weken nadere stukken nasturen, maar dat was uitdrukkelijk optioneel.
Pagina: 1 ... 132 133 Laatste