Zie reactie RobertNL80. Eens met zijn eerste en laatste alinea.manusjevanalles schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:44:
...
Jammer dat ik geen rente krijg. Ik snap dat de wet zegt dat je geen rente krijgt over dingen waar je bezwaar over maakt, echter ik ben van mening dat de BD direct het formulier OWR had moeten meenemen in de definitieve aanslag, dan had ik niet in bezwaar gehoeven en dan had ik wellicht wel rente ontvangen. Hoe kijken jullie hier naar?
...
Oneens met diens tweede. Dit is eerder al besproken inclusief (althans door mij) vermelding van de wetsarikelen en de betreffende MvT.
Het "na bezwaar geen recht hebben op vergoeding belastingrente” heeft niet per se te maken met een al dan niet ambtshalve vermindering. Betreffende artikel gaat op als de BD de aangifte moet wijzigen bij het opleggen van de aanslag. (Overigens heeft Richard20 daarop nog een aanvulling gegeven m.b.t. 'wijzigen'; stel aanslag bij verlies wordt '€0', wat nu als de BD zou gaan steggelen over kleine verschillen op je OWR, zodat die gewijzigd moet woren terwijl aanslag €0 blijft? Wat is dan eindterm, gezien het artikel m.b.t. recht op belastingrente, etc.).
Als je aangifte ongewijzigd is overgenomen behoor je belastingrente vergoed te krijgen. Het formulier OWR was een aanvulling op de aangifte als het door de BD is ontvangen vóórdat de aanslag werd opgelegd. Dit laatste is op meerdere momenten en plaatsen bevestigd (ook reeds gegeven in eerdere posts).
De BD hoort de aanslag te baseren op alle vanwege de aangifte beschikbaar gestelde gegevens. Als de BD dat nalaat is hij onzorgvuldig. Ikzelf heb op die grond (ABBB) bezwaar gemaakt en gevraagd om een nieuw, dit keer zorgvuldig te nemen, besluit.