Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 408 409 Laatste
Acties:

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:26
ranjo schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:12:
Het lijkt er op dat de volkswagen home assistant integratie weer werkt. Ben wel benieuwd voor hoe lang.. Na het updaten van de volkswagencarnet integratie in HA werkt het bij mij in ieder geval goed. :*)
Nice, net geïnstalleerd en het werkt!!!!

EDIT:

voor de EVCC gebruikers onder ons die de auto via een Home Assistant template koppelen: Met deze template kun je een helper template sensor maken om de juiste connection status aan EVCC door te geven voor de VW Home Assistant integratie die weer gerepareerd is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
{#
  Purpose: translate ID.4 sensor values to IEC charging states for evcc:
    A = disconnected / not applicable (everything else)
    B = connected (only when at home + cable connected)
    C = charging  (only when at home + cable connected + charging)

Sources:
    - s1: sensor.id_4_charging_state
        Expected values:
          - "charging" -> vehicle is actively charging
          - other      -> not actively charging

- s2: binary_sensor.id_4_charging_cable_connected
        Expected values:
          - "on" -> charging cable connected
          - other -> not connected

- s3: device_tracker.id_4_position
        Expected values:
          - "home" -> vehicle is at home
          - other  -> away/unknown/not home

Logic:
    1) If connected AND at home AND charging -> C
    2) Else if connected AND at home         -> B
    3) Else                                  -> A
#}

{# Read states once for clarity and to avoid repeated lookups #}
{% set charging  = (states('sensor.id_4_charging_state') == 'Charging') %}
{% set connected = (states('binary_sensor.id_4_charging_cable_connected') == 'on') %}
{% set at_home   = (states('device_tracker.id_4_position') == 'home') %}

{# Apply requested priority logic #}
{% if connected and at_home and charging %}
  C
{% elif connected and at_home %}
  B
{% else %}
  A
{% endif %}
blij mee, want het automatisch wisselen tussen mijn Volvo en Volkswagen werkt nu weer in EVCC voor mij...

[ Voor 71% gewijzigd door Kammika op 17-08-2026 19:36 ]

• ID3-Piet
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23-08 09:49
En volgende week verloopt de We Connect Plus; ben benieuwd of ik het gratis kan verlengen.
Bij mij verliep hij 17 aug. Op 16 aug. op die “reclame button” in de app gedrukt en de aanbieding was nog steeds € 256. Via de optie “Digitale extra’s” > “We Connect Plus” kreeg ik twee opties: € 256 en € 0 !!

Moet vast lukken. :)

• Techno
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:42
Het lijkt er op dat de volkswagen home assistant integratie weer werkt. Ben wel benieuwd voor hoe lang.. Na het updaten van de volkswagencarnet integratie in HA werkt het bij mij in ieder geval goed. :*)
Hier ook weer! Met Volkswagen Connect integratie, na updaten naar versie 5.5.1

• Puitv
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-08 07:02
ID3-Piet schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:47:
[...]

[...]

Bij mij verliep hij 17 aug. Op 16 aug. op die “reclame button” in de app gedrukt en de aanbieding was nog steeds € 256. Via de optie “Digitale extra’s” > “We Connect Plus” kreeg ik twee opties: € 256 en € 0 !!

Moet vast lukken. :)
Mijn We Connect Plu is al een tijdje verlopen en ik heb regelmatig gekeken, maar er kwam nooit een 0 euro versie. Vandaag wel maar dan voor een proefperiode van 3 maanden...

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:52
Puitv schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:08:
[...]

Mijn We Connect Plu is al een tijdje verlopen en ik heb regelmatig gekeken, maar er kwam nooit een 0 euro versie. Vandaag wel maar dan voor een proefperiode van 3 maanden...
Idem hier, vraag me af of die 3 maanden proefperiode nemen nu slim is of maar negeren en dan hopen 2 jaar gratis te krijgen ooit.. 😆

[ Voor 3% gewijzigd door Senser op 18-08-2026 14:15 ]

• MOOS
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-08 09:07
De airco van onze ID.3 heeft nooit gewerkt. Gisteren heb ik de auto daarom naar een Vakgarage gebracht. Na een korte diagnose kreeg ik te horen dat de reparatie ongeveer 500 euro zou kosten.

Volgens de Vakgarage moest de druksensor worden vervangen. Daarnaast wilden ze het koudemiddel vernieuwen, terwijl de sensor vervangen kan worden zonder dat het systeem druk verliest. Achter de sensor zit namelijk een ventiel.

Toen ik niet akkoord ging met de voorgestelde reparatie, gaf de monteur aan dat hij het koudemiddel kon opvangen en hergebruiken. Tijdens dat korte telefoongesprek daalde de prijs naar 340 euro. Dan vraag ik me af: als het koudemiddel kan worden hergebruikt, waarom wordt dat dan niet meteen voorgesteld?

Ik kreeg er geen goed gevoel bij en heb de auto opgehaald. Ik moest wel 90 euro aan onderzoekskosten betalen maar ze zijn er ook even mee bezig geweest dus dat vind ik op zich prima.

Thuis heb ik de auto zelf nog eens uitgelezen met OBDeleven. De aircomodule (08) gaf een foutmelding:
U032A00 – Software Incompatibility with A/C Compressor Control Module

Op Reddit vond ik uiteindelijk de oplossing. Via OBDeleven heb ik onder Module 08 → Basic Settings het programmaatje “Create fault display compatibility with the air conditioning compressor” uitgevoerd.

Daarna werkte de airco weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bub4QTFjjtStNtZQt16ZNYQYOKA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9xdUZGzts0WTSMKd8Ug3l4zd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XAP5Y1X6N5HndYxlPBMIUw5Dms=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6FcgWB4MqIiAbzzvgoO82zPx.png?f=fotoalbum_large

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:01
Je punt mbt hergebruik koudemiddel was terecht. Koudemiddel (een gas) wordt namelijk altijd hergebruikt.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:44
Skynett schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:52:
Je punt mbt hergebruik koudemiddel was terecht. Koudemiddel (een gas) wordt namelijk altijd hergebruikt.
In mijn vrije tijd kijk ik graag auto reparatie YouTube. Daarbij komen ook ac filmpjes langs. Die hebben soms een hele boel bende in de leidingen. Ik moet er niet aan denken dat je een nieuwe compressor laat plaatsen om dan een paar weken later weer een nieuwe te moeten laten plaatsen (ongeacht wie daarvoor gaat betalen.) vervangen met vers is mogelijk niet noodzakelijk, maar waarschijnlijk wel de veilige keuze.

• tcw82
Ik heb een vraagje over de zekeringen onder het dashboard bij de linkerknie van de Bestuurder.
Daarin zitten min of meer vier rijen met zekeringen. Grotere, dan kleinere, dan weer groter en tot slot weer kleinere. De rij beginnend met 53 lijkt niet aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://www.vwidtalk.com/attachments/id-4-id-5-2020-2022_in1-fuse-box-diagram-png.31154/?auto=webp&fit=bounds&format=pjgp&height=1920&optimize=high&width=1920

Voor de dashcam heb ik een continue 12v en een geschakelde 12v nodig.
Ik heb alleen wat moeite met het vinden van een geschakelde.
De auto staat op de oprit, deur los. Sleutel in huis. Dashboard is donker, die ledstrip in het dashboard is uit, alle displays zijn donker maar toch blijven alle zekeringen in dat kastje 12v geven. (Ik meet met een diagnose probe tussen een bout in de deur en de zekeringen, alle zijn ca. 13v.)

Zekering 20 heb ik gebruikt omdat die volgens het internet geschakeld zou moeten zijn. Maar dat lijkt in de praktijk niet het geval, de dashcam blijft 24/7 aanstaan en neemt dus ook constant op.

Er zal een geschakelde zekering moet zijn lijkt me, welke zou dat moeten zijn?
Hoe lang moet je wachten tot alles plat gaat, om te kunnen checken of ik inderdaad de goede heb.

Voor de zekerheid heb ik nu ook de laadkabel ontkoppelt en een timer op de telefoon van een kwartier, mogelijk maakt dat nog uit?

[ Voor 13% gewijzigd door tcw82 op 18-08-2026 17:25 ]

• Kammika
en VW heeft API toegang voor hobbyisten weer geblokkeerd

bij mij is die ook precies op dat moment van dit issue gestopt.

lijkt alsof VW de boel monitored an actief dichtzet. Wel frustrerend, snap dat ze er een commercieel produkt van willen maken (Tesla vraagt ook gewoon geld voor API toegang), maar dan zet je de boel toch niet dicht als er geen goede commerciële oplossing voor deze groep is?

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-08 08:33
tcw82 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:22:
...

Hoe lang moet je wachten tot alles plat gaat, om te kunnen checken of ik inderdaad de goede heb.

Voor de zekerheid heb ik nu ook de laadkabel ontkoppelt en een timer op de telefoon van een kwartier, mogelijk maakt dat nog uit?
Er wordt meestal geadviseerd om de auto 20 minuten 'met rust te laten', wat betekent op slot en dat de sleutel dan ook echt niet in de buurt van de auto moet zijn of komen. Na 20 minuten zouden de systemen allemaal dermate in slaap gevallen moeten zijn dat bij naderen eea weer 'maagdelijk' opgestart wordt. Ik kan me voorstellen dat een aangesloten laadkabel bepaalde systemen 'wakker' houdt, dus in dit geval zou ik die inderdaad ontkoppelen. Of dit ook het effect heeft waar jij naar zoekt weet ik niet...

• tcw82
MJMaverick schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:25:
[...]

Er wordt meestal geadviseerd om de auto 20 minuten 'met rust te laten', wat betekent op slot en dat de sleutel dan ook echt niet in de buurt van de auto moet zijn of komen. Na 20 minuten zouden de systemen allemaal dermate in slaap gevallen moeten zijn dat bij naderen eea weer 'maagdelijk' opgestart wordt. Ik kan me voorstellen dat een aangesloten laadkabel bepaalde systemen 'wakker' houdt, dus in dit geval zou ik die inderdaad ontkoppelen. Of dit ook het effect heeft waar jij naar zoekt weet ik niet...
Ja. Dit was ook mijn begrip van de situatie. Als je op slot doet, hoe kan je dan meten welke zekeringen plat liggen?
Ik heb hem nu een half uur van slot met de deur op een kier(deur handel aan tikken is led lampen dashboard aan) en sleutel stil op afstand.

Zo maar even kijken hoe de vlag erbij hangt. De sd kaart laat tot nu toe zien dat hij gewoon vol continu opneemt.
Edit;
De auto staat nu zonder kabel verbonden, van slot. Deur op een kier, op de oprit. Alles is donker op het dashboard, led strip is donker.

Alle (behalve de paar spares en die ene waarmee je de kofferbak 12volt kunt schakelen) zijn nog aan. Ik wilde kofferbak niet gebruiken voor de dashcam. Vooral omdat ik geen passende dubbele zekeringhouder heb voor de kofferbak zekering.
Ik ga nu weer een half uurtje wachten, zonder laadkabel en dan nog eens meten.

[ Voor 18% gewijzigd door tcw82 op 18-08-2026 20:12 ]

• Classiq Ioniq
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 25-08 07:56
Classiq Ioniq schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:55:
[...]

Yes, heb gebeld met vw, webradio is issue mee aan vw zijde. Nog geen oplossing volgens de dame in kwestie. Sinds 22 juli synchroniseert onze id4 de gebruikers niet meer met de servers. Volgens de dame heeft dit niks te maken met webradio issues, maar het begon bij ons wel tegelijk 🤷‍♂️

Vw connect app werkt verder uitstekend, rest van de auto ook. Webradio doet het alleen niet bij ons
Voor wie het gebruikt; webradio werkt weer, account wordt ook weer gesynchroniseerd.

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-08 08:33
tcw82 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:46:
[...]

Ja. Dit was ook mijn begrip van de situatie. Als je op slot doet, hoe kan je dan meten welke zekeringen plat liggen?
Ik heb hem nu een half uur van slot met de deur op een kier(deur handel aan tikken is led lampen dashboard aan) en sleutel stil op afstand.

Zo maar even kijken hoe de vlag erbij hangt. De sd kaart laat tot nu toe zien dat hij gewoon vol continu opneemt.
Edit;
De auto staat nu zonder kabel verbonden, van slot. Deur op een kier, op de oprit. Alles is donker op het dashboard, led strip is donker.

Alle (behalve de paar spares en die ene waarmee je de kofferbak 12volt kunt schakelen) zijn nog aan. Ik wilde kofferbak niet gebruiken voor de dashcam. Vooral omdat ik geen passende dubbele zekeringhouder heb voor de kofferbak zekering.
Ik ga nu weer een half uurtje wachten, zonder laadkabel en dan nog eens meten.
Ik heb zelf geen idee welke geschakeld zijn en welke niet, maar ik vind het niet heel raar dat zo lang er een deur open staat, en de auto dus niet afgesloten is, de zekeringen dan nog 'aan' zijn. Pas wanneer de auto afgesloten is verwacht ik dat eea uitschakeld. Maar misschien begrijp ik het doel van jouw experiment onvoldoende en heb je feedback nodig van iemand die beter begrijpt hoe eea geschakeld en gezekerd is.

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47
Helaas, het feest is alweer voorbij -O-
https://github.com/robinostlund/homeassistant-volkswagencarnet/issues/989#issuecomment-5330691845

Ah, ook al gemeld door @Kammika zie ik nu...

[ Voor 4% gewijzigd door Luchtenburger op 19-08-2026 18:32 ]

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

• tcw82
MJMaverick schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 07:53:
[...]

Ik heb zelf geen idee welke geschakeld zijn en welke niet, maar ik vind het niet heel raar dat zo lang er een deur open staat, en de auto dus niet afgesloten is, de zekeringen dan nog 'aan' zijn. Pas wanneer de auto afgesloten is verwacht ik dat eea uitschakeld. Maar misschien begrijp ik het doel van jouw experiment onvoldoende en heb je feedback nodig van iemand die beter begrijpt hoe eea geschakeld en gezekerd is.
Het originele doel was om uit te vogelen waarom mijn dashcam maar eindeloos blijft opnemen ipv naar parkeermodus te gaan.
De informatie over het op slot doen van de auto is waardevol, ik zet mijn auto eigenlijk nooit op slot, als dat een voorwaarde is om de acc draad te schakelen, snap ik nu wel waarom er nooit iets geschakelt wordt.

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

• Kammika
ja maar die werkt lang niet zo goed. haalt maar 1x per kwartier de data op, die dan vaak al weer 10 minuten oud is, haalt ook minder data op en je kan er geen commando's mee geven naar de auto (vb preconditioneren)

• tcw82
Kammika schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 19:51:
[...]

ja maar die werkt lang niet zo goed. haalt maar 1x per kwartier de data op, die dan vaak al weer 10 minuten oud is, haalt ook minder data op en je kan er geen commando's mee geven naar de auto (vb preconditioneren)
Preconditioneren kan via de vW app toch? Althans, zo doe ik dat meestal (eigenlijk alleen als het heel warm is, de AC aan) .

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-08 11:35
tcw82 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 07:32:
[...]

Preconditioneren kan via de vW app toch? Althans, zo doe ik dat meestal (eigenlijk alleen als het heel warm is, de AC aan) .
Ik (en vele anderen volgens mij) gebruikte HA om de auto op te laden als er stroomoverschot was door de auto aan te sturen via die API. En het laden ook weer uit te zetten als er geen stroomoverschot meer was.
Dat vind ik in elk geval het grootste gemis.

Ik heb nog een domme laadpaal die dit niet zelf kan, dus moet automatische aansturing via de auto zelf en dat kan nu niet meer.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:43
[...]

Zeker. Net als deur vergrendelen. Maar als je de auto vanuit home assistant aan stuurt kan je veel meer zien en aansturen. Nadeel is dat de update interval naar de auto eens in de X minuten is (net wat je instelt), waardoor de info niet actueel is. Nog los van of de integratie uberhaupt goed werkt, want zoals vaker te lezen sloopt VW / VAG de integratie nog al eens...

• Tisokes
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:31
pietermx schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:47:
Die berichten over al die geluidjes: Ik heb in m'n ID.4 1st (eind 2020, dus modeljaar 2021) altijd al dat als ik een berg(pas) afrijd er soms een harde "bonk" is en vervolgens bergop hetzelfde. Dezelfde bonk is soms ook te horen bij het laden. Het lijkt niet op de geluiden die je wel eens op video's hoort m.b.t. de aandrijfas.

Ik stoor me er niet echt aan, dus ook nooit iets mee gedaan of laten doen. Ben wel nieuwsgierig wat het zou kunnen zijn, wellicht thermische expansie van de accu (al zou ik het dan ook verwachten als je op een vlak stuk langere tijd rijdt / afremt).

Of zou er een accumodule heen en weer schuiven? Geen idee :henk
Hetzelfde had ik een aantal jaren geleden ook opgemerkt. Steile hellingen op en afrijden gaf een 'bonk'. Is toen in de garage hersteld. Er zat blijkbaar iets los bovenop de batterij modules.

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-08 11:33
Tisokes schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:56:
[...]

Hetzelfde had ik een aantal jaren geleden ook opgemerkt. Steile hellingen op en afrijden gaf een 'bonk'. Is toen in de garage hersteld. Er zat blijkbaar iets los bovenop de batterij modules.
Ze hebben bij mij wel eens wat modules vervangen, zou er natuurlijk mee te maken kunnen hebben.

weet je ook wat er precies los zat?

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• Tisokes
pietermx schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:06:
[...]

Ze hebben bij mij wel eens wat modules vervangen, zou er natuurlijk mee te maken kunnen hebben.

weet je ook wat er precies los zat?
Nee, ben ik vergeten.

• tcw82
leinenga schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 07:51:
[...]

Ik (en vele anderen volgens mij) gebruikte HA om de auto op te laden als er stroomoverschot was door de auto aan te sturen via die API. En het laden ook weer uit te zetten als er geen stroomoverschot meer was.
Dat vind ik in elk geval het grootste gemis.

Ik heb nog een domme laadpaal die dit niet zelf kan, dus moet automatische aansturing via de auto zelf en dat kan nu niet meer.
Ah, Ja dat is handig. Ik laat dat laden allemaal regelen door de energie Maatschappij. Misschien is dat iets om te verkennen. Zeker als je dan de domme paal slim maakt en mid meter... Ere certificaten.

Mijn kWh prijs is over het afgelopen half jaar 15cent (in de btw etc ).

• tcw82
Stefan1987 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 07:51:
[...]

Zeker. Net als deur vergrendelen. Maar als je de auto vanuit home assistant aan stuurt kan je veel meer zien en aansturen. Nadeel is dat de update interval naar de auto eens in de X minuten is (net wat je instelt), waardoor de info niet actueel is. Nog los van of de integratie uberhaupt goed werkt, want zoals vaker te lezen sloopt VW / VAG de integratie nog al eens...
Sloopt of zet uit. Ik meende dat ze het bewust doen omdat ze er een verdienmodel van willen maken.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:45

AlphaRomeo

FP ProMod
Na de harde regenbuien vanochtend had ik weer een vastzittende trommelrem achter. Mijn rechterachterwiel sleepte een stukje over de oprit voordat hij los kwam. Ik heb maar een paar keer goed geremd, hopelijk is het dan weer even voorbij. Ik vraag me af of een vakgarage (niet de dealer, die is traag en duur) daar eenvoudig iets aan kan doen.

• Kammika
[...]

zeker wel, ik refereerde aan de API en deze integratie, niet aan de app

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-08 11:35
tcw82 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:23:
[...]

Ah, Ja dat is handig. Ik laat dat laden allemaal regelen door de energie Maatschappij. Misschien is dat iets om te verkennen. Zeker als je dan de domme paal slim maakt en mid meter... Ere certificaten.
Ja, voor ERE is mijn paal (New Motion home advanced 3) dan wel weer goed genoeg. Dus om alleen voor smart laden nu een nieuwe aan te schaffen kan qua terugverdientijd wel eens heel lang duren.

• tcw82
AlphaRomeo schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:26:
Na de harde regenbuien vanochtend had ik weer een vastzittende trommelrem achter. Mijn rechterachterwiel sleepte een stukje over de oprit voordat hij los kwam. Ik heb maar een paar keer goed geremd, hopelijk is het dan weer even voorbij. Ik vraag me af of een vakgarage (niet de dealer, die is traag en duur) daar eenvoudig iets aan kan doen.
Herkenbaar. Mijne blijft vastzitten en komt dan met een klap los... Vaste prik na regen

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-08 10:51
Volgende slachtoffer van 'Elektrosysteem werkt niet correct. Werkplaats opzoeken, alstublieft'. Heb sinds 2023 een ID.3 first plus uit 2020, totaal nog geen 40.000km op de teller. Na vier tripjes naar de garage en een update naar software-versie 3.8 eindelijk een redelijk stabiel infotainment, maar gisteren ineens deze melding.

Het vreemde is dat de melding, nadat ik de auto gisteren even aan de lader gooide, weer weg is in de auto zelf, maar de app wel de foutmelding blijft houden, ondanks meermaals synchroniseren. Die variant ben ik in het topic nog niet tegengekomen, iemand die daar ook last van had?

Ik ga over een maandje met de auto naar Oostenrijk, dus als het toch een of meer accucellen zijn, ga ik maar zsm de dealer bellen.

• Tisokes
Tisokes schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:02:
Maandag had ik mijn wagen ingeleverd voor het wisselen van een 'defecte' batterijmodule en nog eens naar de loskomende lichtbalk te kijken van mijn ID.4 (van aug '21).
Krijg ik daarjuist een telefoontje dat ze de batterijmodule niet mochten vervangen omdat er nog een 2de module 'defect/buiten spec' was, en die natuurlijk niet op voorraad is.
En voor de lichtbalk, die al eens vernieuwd was vorig jaar, heeft VW nog altijd geen goede oplossing gevonden en die mochten ze dus ook niet vervangen.
1 ding hebben ze wel kunnen oplossen. Bij steil bergop/bergaf rijden hoorde ik vaak iets onder mij verschuiven (boenk geluid), en dat was blijkbaar een losliggende kabelgoot boven het batterijgedeelte.
Volgende afspraak is nu voor over 1,5maand.
@pietermx : losliggende kabelgoot 🙂

• Tisokes
Dinsdag gaat mijn ID4 binnen voor zijn 3de nieuwe batterijmodule. Wagen is 5 jaar en wordt eind oktober vervangen door een Mercedes GLB250+.

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:06

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Stefan1987 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 07:51:
[...]

Zeker. Net als deur vergrendelen.
wait wut? Mijn id.4 kan niks vergrendelen vanuit de app. Ik kan de vergrendelingsstatus zien in de app en that’s it!

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:21:
[...]

wait wut? Mijn id.4 kan niks vergrendelen vanuit de app. Ik kan de vergrendelingsstatus zien in de app en that’s it!
Software 3.x komt niet verder dan dat inderdaad.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:43
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:21:
[...]

Denk dat je inderdaad versie 5.x nodig hebt voor deze functionaliteit

• tomkamphuys2
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-08 21:27
Op 23 mei postte ik dat mijn id.3 op max. 7kW laadde en ook nog terugviel naar 3.5kW.

Na een wat stroeve start van het proces is toch nog vrij snel besloten de OBC onder garantie te vervangen. Na twee maand wachten is ie vandaag vervangen en laadt de auto keurig met 11kW.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-08 23:30
Vannacht om 12 uur verliep onze we connect plus abonnement. Direct even gekeken, want even voor twaalven kwamen we thuis.
En jawel; de keuze om te verlengen voor €0 euro óf €259. De keuze was snel gemaakt.

Is dus nog steeds mogelijk, maar onbekend waarom sommigen deze optie wel krijgen en anderen niet.

Bij afrekenen kon ik nog de keuze maken tussen, 2 jaar (0 euro), 3 maanden proef, of 2 jaar (259 euro).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5f2RcE2w1xQBX2OKn1deBYxNEYU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zOSKE10GQosGaToNwgDG8FaH.png?f=fotoalbum_large

Pvouput live

• Bundin
  • Niet online
Hmm, lijkt erop dat de vergrendeling van de laadstekker niet helemaal lekker meer werkt bij de ID.4 uit 2023.Sta bij een fastned, laadpaal 1: fout in communicatie. Achteruit naar paal 2, deze keer opletten wat ie doet: herhaald geklik na insteken stekker en weer fout. Pas na een aantal pogingen wil t wel, net de keer dat ik de stekker vasthoud en aan blijf drukken.

Irritant, nu laadt ie maar geen zin in dit gedoe iedere keer.

En het afdekding voor de dc aansluiting valt er ook nog es af, gedoe :/

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

AvK

Ready Set Go

Bundin schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:51:
Hmm, lijkt erop dat de vergrendeling van de laadstekker niet helemaal lekker meer werkt bij de ID.4 uit 2023.Sta bij een fastned, laadpaal 1: fout in communicatie. Achteruit naar paal 2, deze keer opletten wat ie doet: herhaald geklik na insteken stekker en weer fout. Pas na een aantal pogingen wil t wel, net de keer dat ik de stekker vasthoud en aan blijf drukken.

Klinkt als slecht contact. Water of vuil kan je meet pennen corroderen. Ja ja, je hebt laadt pennen en meet pennen. Spuit eens wat WD40 in je laadpoort. gewoon een beetje. Het kan geen kwaad. Even een pufje in elk gaatje.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:45

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EaWne3Mwr1bgX2XZShibzemz4U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FbyovIz12T7khRJgBXcFfKjR.png?f=fotoalbum_large

• Bundin
  • Niet online
Klinkt als dit idd, ik ga t morgen merken, ga net niet van Leeuwarden naar Maastricht komen op 80 procent dus fastned mag weer wat verdienen.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:57

Bekend probleem. Op AC doet hij het wel, op DC niet.

Oorzaak was een kapotte (zwakke) vergrendelmotor. Is onder garantie door VW vervangen.

• J.oris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:31
Dit weekend een 'lange' rit gemaakt in een ID.3 1st plus van Apeldoorn naar Zeeland. Onze auto is voorzien van steunhaak en wij hadden de fietsen mee. De steunhaak zit vrij hoog, hierdoor steken de fietsen een stukje boven de auto uit. De rit bestond voornamelijk uit snelweg (105km/uur op de teller) en het weer was over het algemeen goed. Op de terugweg vertrokken met een 98% volle accu en kwamen met 1% aan bij Fastned Gelredome, 214km verder. Die fietsen zorgen dus voor een significant hoger verbruik, zijn er wellicht manieren om dit te beperken?

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP ProMod
J.oris schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:51:
Dit weekend een 'lange' rit gemaakt in een ID.3 1st plus van Apeldoorn naar Zeeland. Onze auto is voorzien van steunhaak en wij hadden de fietsen mee. De steunhaak zit vrij hoog, hierdoor steken de fietsen een stukje boven de auto uit. De rit bestond voornamelijk uit snelweg (105km/uur op de teller) en het weer was over het algemeen goed. Op de terugweg vertrokken met een 98% volle accu en kwamen met 1% aan bij Fastned Gelredome, 214km verder. Die fietsen zorgen dus voor een significant hoger verbruik, zijn er wellicht manieren om dit te beperken?
Ik neem aan dat je fietstassen, stoeltjes en andere windvangers vooraf van de fietsen had gehaald? En ik neem even aan dat je een 54kWh versie hebt? Dat zou een verbruik betekenen van ~24kWh/100km wat inderdaad best extreem hoog is voor een ID.3. Is dat ook wat je boordcomputer aangaf?

• J.oris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:31
AlphaRomeo schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:31:
[...]

Ik neem aan dat je fietstassen, stoeltjes en andere windvangers vooraf van de fietsen had gehaald? En ik neem even aan dat je een 54kWh versie hebt? Dat zou een verbruik betekenen van ~24kWh/100km wat inderdaad best extreem hoog is voor een ID.3. Is dat ook wat je boordcomputer aangaf?
Dat was er af inderdaad, het ging dus om kale fietsen ;). Ik heb de 58kWh variant, afgelopen december gekocht met een certificaat die 93% SOH aangaf. De boordcomputer stond volgens mij op 22,6kWh/100km. Ik weet niet hoe realistisch die is, maar ik zou het niet gek vinden als het verbruik in de praktijk hoger ligt.
Omdat de fietsen zo hoog hangen achter de auto en daardoor behoorlijke windvangers zijn, vraag ik me af of er simpele tweaks zijn om het verbruik te verbeteren :)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:01
AlphaRomeo schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:31:
[...]

De ID3 1st is een 58 kWh netto versie (62 bruto). Volgens mij bestaat er geen 54kWh?
24 kWh is inderdaad hoog, maar de achterkant van je auto kan verrassend veel effect hebben op de luchtweerstand, in de 'afwikkeling' van luchtstromen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:01
J.oris schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:10:
[...]
Omdat de fietsen zo hoog hangen achter de auto en daardoor behoorlijke windvangers zijn, vraag ik me af of er simpele tweaks zijn om het verbruik te verbeteren :)
1) Frontaal oppervlak niet vergroten en de stroomlijn intact houden.
2) Bank plat, voorwiel er uit en dan binnenin vervoeren.
3) Snelheid laten zakken totdat het gewenste verbruik is bereikt. En er dan tegen kunnen dat iedereen zich ergert aan jouw Snelheid op de snelweg.
4) Fiets huren op de plaats van bestemming.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP ProMod
Pr088 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:15:
[...]
De ID3 1st is een 58 kWh netto versie (62 bruto). Volgens mij bestaat er geen 54kWh?
24 kWh is inderdaad hoog, maar de achterkant van je auto kan verrassend veel effect hebben op de luchtweerstand, in de 'afwikkeling' van luchtstromen.
Duidelijk, dan is dit het verbruik:
58kWh*93%SOH*(97%-1%SOC)=51.8kWh verbruikt over 214km = 24.2kWh/100km.

Aan de andere kant kost je dat bij thuisladen een euro of 12 voor een volle lading, wat nog altijd veel goedkoper is dan fietsen huren op locatie.

• Kammika
AlphaRomeo schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:12:
[...]

Duidelijk, dan is dit het verbruik:
58kWh*93%SOH*(97%-1%SOC)=51.8kWh verbruikt over 214km = 24.2kWh/100km.

Aan de andere kant kost je dat bij thuisladen een euro of 12 voor een volle lading, wat nog altijd veel goedkoper is dan fietsen huren op locatie.
dat is maar net waar je laadt. Als dat allemaal snelladen is zit je vergelijkbaar met benzineprijzen. Als je thuislaadt in goedekope uurtjes (dynamisch contract) of zonnepanelen, dan is dit ook nog een hoge inschatting....

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-08 23:30
Ik heb de mogelijkheid om een originele winterset van een ID.4 over te nemen voor een aantrekkelijke prijs.
20" VW Loen velgen met Continental Wintercontact banden (7mm voor, 5mm achter)

Nu wil ik ze thuis opslaan, in tuinhuis. Maar dit even te kijken naar een velgen rek waar je verticaal in rolt. 2 niveaus.

Ik heb al lopen zoeken; maar ik zie overal beetje van die flimsy metalen rekjes met wieltjes, die al bezwijken als je er te lang naar kijkt.
Wandbeugels die je uitklapt gaat het niet worden aan de 28mm balkjes van ons tuinhuis.
Bandenboom vind ik niet heel practisch en vergt ook meer ruimte

Stalt iemand ook zelf z'n banden verticaal in een rek? Welke zijn dan aan te raden?
Zit anders te denken om er zelf een van hout te maken.

Pvouput live

• tcw82
Krypt schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:41:
Ik heb de mogelijkheid om een originele winterset van een ID.4 over te nemen voor een aantrekkelijke prijs.
20" VW Loen velgen met Continental Wintercontact banden (7mm voor, 5mm achter)

Nu wil ik ze thuis opslaan, in tuinhuis. Maar dit even te kijken naar een velgen rek waar je verticaal in rolt. 2 niveaus.

Ik heb al lopen zoeken; maar ik zie overal beetje van die flimsy metalen rekjes met wieltjes, die al bezwijken als je er te lang naar kijkt.
Wandbeugels die je uitklapt gaat het niet worden aan de 28mm balkjes van ons tuinhuis.
Bandenboom vind ik niet heel practisch en vergt ook meer ruimte

Stalt iemand ook zelf z'n banden verticaal in een rek? Welke zijn dan aan te raden?
Zit anders te denken om er zelf een van hout te maken.
Ik had mijn winterbanden "gewoon" op zijn kant op elkaar liggen in een houten tuinhuisje (waarvan het raam altijd open stond).
Als die 28mm een issue is kan je er ook een balken en/of een stevige (22+mm) plaat tegen aan zetten.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:30

-tom-562

Oliesjeik

Kammika schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:59:
[...]

dat is maar net waar je laadt. Als dat allemaal snelladen is zit je vergelijkbaar met benzineprijzen. Als je thuislaadt in goedekope uurtjes (dynamisch contract) of zonnepanelen, dan is dit ook nog een hoge inschatting....
Als je met je ANWB laadpas bij een willekeurige snellader gaat, dan wel ja. Snelladen hoeft heel duur te zijn als je wat voorwerk doet.
Overigens vind ik het verbruik knap hoog van die ID3? Met dakkoffer op mijn ID4 reed ik vanaf de Belgische grens tot thuis (Achterhoek) 19kWh/100km, en dan reed ik gemiddeld 120km/h op de teller (in België wat harder, en Nederland wat langzamer). Dat is dan met de 170pk/52kWh uitvoering.
Is wel een MY26, ik heb wel eens gelezen dat de laatste bouwjaren zuiniger zijn dan de eerste ID.x modellen.
Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKAJw08KVyiuJShPPATPatmHEiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGX7EPtSBQ1GJ5jNnjcJ3IIb.jpg?f=fotoalbum_large

Deze een combi, een totaal niet aerodynamische retro 400 liter Hapro dakkoffer :P

[ Voor 20% gewijzigd door -tom-562 op 25-08-2026 23:36 ]

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

Pagina: 1 ... 408 409 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.