Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 390 391 Laatste
Acties:

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
2 jaar geleden een Skoda Enyaq ingeleverd en afgelopen weekend een nieuwe ID4 Pro Business bij de dealer opgehaald. Er is toch wel een hoop veranderd sindsdien! De Enyaq had (uiteindelijk) versie 3.7 en deze ID4 heeft 5.6. En waarschijnlijk wat nieuwe hardware, want de Navi en alles loopt nu heerlijk soepel. Wat een verademing :)

Misschien kan iemand me helpen met de sleutels. Ik berg ze in huis op een relatief kleine afstand (een meter of 5) van de auto op en hierdoor blijft het ledje op de sleutel steeds knipperen en gaat (zo is me verteld) de accu van de sleutel snel leeg. Op de Enyaq had ik dat ook en daar kon ik ‘Kessy’ uitvinken en was het knipperen opgelost.wel de deuren handmatig open doen met de knoppen op de sleutel(ipv automatisch als je aan komt lopen)m maar dat handmatige vind ik juist fijn. Ik had de optie “keyless access’ uitgevinkt (en daarmee ook alle opties daaronder), maar dat blijkt dus niet te werken. De auto blijft ook ontgrendelen (of in ieder geval gaan de lichten aan) als ik aan kom lopen.

Iemand die weet hoe ik dit echt uit kan zetten?

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:56

buzzlightyear

To infinity and beyond...

MJMaverick schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:42:
[...]

Helaas staan de favorieten in de app los van die in de auto. Mijn app weet niet waar Home en Work zijn, maar mijn auto wel, en ook andere favorieten worden niet gesynchroniseerd... Volgens mij slaat de auto ze lokaal op, dus bij een reset en opnieuw koppelen aan jouw account moet je ze toch opnieuw opvoeren.

VW heeft nog wat stappen te zetten als het gaat om dit soort dingen,.
Thx. Beetje suf dat dit er niet in zit, synchronisatie en online backup zou ideaal zijn. Enfin, maar eens kijken wat de beste oplossing is voor ons.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-01 22:29

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

-tom-562 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:42:
[...]

Wellicht zijn er niet genoeg Ionity laders? Als ik een route plan naar de Dordogne (onze vakantie bestemming aankomende zomer), met als voorkeur Tesla en Ionity krijg ik een route met alleen maar Tesla en Ionity.
Het liefste rij ik zo'n lange afstand met de VW navigatie, maar wss neem ik voor de zekerheid een maand abonnement op ABRP en koppel ik die met de auto
Ik rijdt zeker een keer in de 2 maanden naar Zwitserland, ik kan de Ionity laders dromen.

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Jakkie takkie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:19:
[...]

Klopt, staat bij mij ook in de COC/EEG verklaring. Ze gaven bij Aviloo aan dat hun ervaring is dat de netto capaciteit van een nieuwe auto (ID3 58kWh) nooit boven de 54kWh zit en daarom houden ze dat aan als startwaarde. Jammer genoeg heb ik het nooit afgelezen op mijn (separate) kWh meter toen de auto nieuw was.

Zou wel interessant zijn om een test te zien van een relatief nieuwe auto om te vergelijken.
Mijn ID.3 is van september 2024 (modeljaar 2025) en vanaf het begin heb ik bij iedere laadbeurt de toename van SoC omgerekend naar een volle batterij. Die komt dan gemiddeld uit op zo’n 63-64kWh. Is dat een berekening die je in deze context kunt gebruiken?

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:17
Vraagje of jullie hetzelfde mee maken. Ik heb een 3fase laadpaal thuis van Blue current. Nu viel het mij op dat afgelopen zondag avond ik de auto inplug, en dat hij begon te laden maar na 2 minuten stopte, en pas weer na een uur of zo verder ging met laden. Na contact met Blue current geven zij aan dat de laadpaal uitschakeld als de spanning meer dan 10% afwijkt van de 230V. En inderdaad op mijn P1 kan ik zien dat de spanning op L1 op een gegeven ogenblik kortstondig onder de 207V kwam. is dit iets dat jullie ook meemaken, of is dit alleen bij Blue Current het geval?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6StAgHtkDYqNEaTIX7SmCMfEDLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oyGEFQXVhkFOsSN7ssyFwlox.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt,

Stefan

[ Voor 21% gewijzigd door svkaster op 13-01-2026 11:21 ]

• arnevt2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:49
Vraagje, ik rijd sinds een maand ongeveer in een ID.3 Pro S Limited edition, deze zou de optie moeten hebben om de spiegels naar beneden te laten draaien als hij in de R stand staat, echter krijg ik dit niet voor elkaar. De optie staat wel aan in het infotainment systeem.

Is dit een bekend probleem? Hoe los ik dit op?

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:30

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

arnevt2 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:50:
Vraagje, ik rijd sinds een maand ongeveer in een ID.3 Pro S Limited edition, deze zou de optie moeten hebben om de spiegels naar beneden te laten draaien als hij in de R stand staat, echter krijg ik dit niet voor elkaar. De optie staat wel aan in het infotainment systeem.

Is dit een bekend probleem? Hoe los ik dit op?
Als ik het goed heb moet je eerst zelf de stand instellen door de auto in R te zetten en de betreffende spiegel af te stellen zoals je wilt. Wanneer je de auto daarna in N of D zet moet de spiegel automatisch weer naar de normale stand draaien.

Kalm aan! En rap een beetje!

• new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:25
Wilde schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:07:
Iemand die weet hoe ik dit echt uit kan zetten?
Als ik de Optie "Keyless Access" uitzet, kan ik de auto alleen openen door fysiek op de remote te drukken. Gebruik deze optie met regelmaat als ik de sleutel niet mee wil nemen met (water)sport.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

svkaster schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:20:
Vraagje of jullie hetzelfde mee maken. Ik heb een 3fase laadpaal thuis van Blue current. Nu viel het mij op dat afgelopen zondag avond ik de auto inplug, en dat hij begon te laden maar na 2 minuten stopte, en pas weer na een uur of zo verder ging met laden. Na contact met Blue current geven zij aan dat de laadpaal uitschakeld als de spanning meer dan 10% afwijkt van de 230V. En inderdaad op mijn P1 kan ik zien dat de spanning op L1 op een gegeven ogenblik kortstondig onder de 207V kwam. is dit iets dat jullie ook meemaken, of is dit alleen bij Blue Current het geval?

[Afbeelding]

Alvast bedankt,

Stefan
Er van uitgaande dat je in NL woont:

Ik heb hier een Alfen EVE Single Pro laadpaal en ook die schakelt volledig af op het moment dat er een afwijking van méér dan 10% in de aanvoerspanning geconstateerd wordt. Voor zover ik weet is dit ook een verplichte 'marge' waarbij ook dit soort apparatuur uit hoort te schakelen, net zoals dat dit geldt voor omvormers bij PV installaties.

Dat je maar 207 aan spanning kreeg vanuit het net is wél iets om naar te gaan (laten) kijken, De Netbeheerders horen die spanning ten alle tijden aan ~230V te houden

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

BdK9001 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:30:
[...]

Als ik het goed heb moet je eerst zelf de stand instellen door de auto in R te zetten en de betreffende spiegel af te stellen zoals je wilt. Wanneer je de auto daarna in N of D zet moet de spiegel automatisch weer naar de normale stand draaien.
En je dient de spiegelbediening daarna ook iedere keer handmatig in de 'R' stand (rechter spiegel) te zetten om deze functie te kunnen gebruiken. Nadat de auto van het contact gehaald is wordt de bediening van de spiegels weer in de 'Neutraal' stand gezet.

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:09

[Afbeelding]

Alvast bedankt,

Stefan
Heb je een slimme meter? Daar kun je via het display vaak de voltages inzien van je aansluitpunt. Als het voltage van je laadpaal (veel) lager is dan die van het aansluitpunt (de meter), dan is er wellicht iets aan de hand tussen de meterkast en de laadpaal. Bijvoorbeeld slechte bekabeling / connecties met een hoge weerstand / warmteontwikkeling / brandgevaar. Is het voltage op de slimme meter min of meer gelijk (waarschijnlijker) en komt het onder de 207V dan contact opnemen met de netbeheerder. 207V is het uiterste minimum (253V het maximum). Kan aan overbelasting van het (lokale) net liggen, in ieder geval iets wat je niet zelf kan oplossen.

Edit: Dat de laadpaal vanzelf uitschakelt is een zeer goede eigenschap, anders zal het voltage nog lager uitvallen (met eventuele schade aan andere apparaten tot gevolg)

[ Voor 5% gewijzigd door pietermx op 13-01-2026 13:22 ]

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• svkaster
Net Enexis gebeld, en zij kunnen nu niets doen, als het weer gebeurt moet ik direct bellen, dan kunnen ze een meeting starten. Kennelijk als iedereen aan het laden is en warmte pompen gebruikt hebben zij moeite om binnen de specs te blijven. Ik was altijd al blij dat bij ons in de straat we nooit op de 253V komen ivm afschakelen van zonnepanelen. Dus dit fenomeen is nieuw voor mij, ik hou het in de gaten

• smeeuwen
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13-01 15:46
Laadklep opent/sluit niet meer, mogelijk sprake van vochtschade aan de actuator

Goedemiddag, op 1 januari problemen met de laadklep van mijn ID3 (uit 2020). die ging niet meer open en gaat nu niet meer dicht. Ik lees hier en daar op internet dat dit een bekend probleem is.
Vochtinwerking op de actuator. Mijn dealer waar de auto ook gekocht is (Auto Maas-de Koning Uithoorn) zegt hier niets over en geeft mij aan dat er geen coulance/garantie/etc is.

VRAAG: Zijn er andere ID rijders die recent problemen met de actuator of laadklep hebben ondervonden en van hun dealer en/of PON een coulancevoorstel hebben gekregen voor ditzelfde onderdeel buiten de fabrieksgarantie?

• svkaster
Will_M schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:38:
[...]

Als je met een 'We Charge' abonnement laadt dan betaal je, afhankelijk van het gekozen abonnement, soms behoorlijk wat minder per geladen kWh. Die korting geldt dan hoofzakelijk bij de Ionity snellaadstations.

Een paar jaar geleden was dat nog wel interessant doordat niet alle laadpassen bij iedere snel lader geaccepteerd werden maar tegenwoordig loont het vaak al bijna niet meer om met 'tig' verschillende passen met bijbehorende eigen 'back-end' onderweg te gaan zijn....

https://www.volkswagen.nl...plossingen/we-charge.html

En dan is het een kwestie van de prijs per kWh inclusief eventuele abonnementskosten vergelijken met de prijzen welke je huidige laadpas leverancier aan je doorberekend.
Wat adviseer jij mij, ik heb wel een leasauto maar moet de lading in het buitenland zelf betalen. Nu heb ik al wel een Shell en gratis Vattenfal en ANWB pasje aangevraagd, maar is het niet goedkoper om inderdaad zo'n We Charge Go of Plus pasje voor een maand te nemen? Wel is mij niet duidelijk wat dan de kosten zijn per Kw. Ik zie op de website 49cent per KW, maar als ik dan op de ABRP planner kijk zie ik onderweg bij een IONIC charger 79cent per KW staan. Wat moet ik nu hanteren? en is dit een pasje, of kan dit met de app?

alvast bedankt

• jappie1978
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Heeft iemand ervaring met sneeuwkettingen
Ik zie in het boekje staan dat dit alleen kan bij 255/50/R19 banden.
Maar ik heb 255/45/R20
Als daar geen kettingen omheen kunnen heb ik wel een uitdaging binnenkort
Ga het niet gokken zonder. Daar heb ik ze al te vaak voor nodig gehad

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:12
svkaster schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:02:
Net Enexis gebeld, en zij kunnen nu niets doen, als het weer gebeurt moet ik direct bellen, dan kunnen ze een meeting starten. Kennelijk als iedereen aan het laden is en warmte pompen gebruikt hebben zij moeite om binnen de specs te blijven. Ik was altijd al blij dat bij ons in de straat we nooit op de 253V komen ivm afschakelen van zonnepanelen. Dus dit fenomeen is nieuw voor mij, ik hou het in de gaten
Anderhalf jaar geleden heb ik dit ook gehad. Dit gebeurde vooral s morgens en rond 18.00. Zelfs knipperende lampen in huis vanwege laag voltage op 1 fase. Ik zat op 195v.
Ik zie dat je homewizard hebt waarbij je 3fase voltage kan zien. Ik heb zodra dit gebeurde ook screenshots genomen en naar Liander gestuurd (mijn netbeheerder). Kwamen vrij vlot meten. Bleek dat de kabelmof naar mijn huis verrot was. Maand later halve stoep open, nieuwe mof er in en opgelost. Kreeg er geen factuur van, want valt onder netbeheerder.
Let wel dat laag voltage niet alleen slecht is voor je laadpaal (die logischerwijs afschakelt, maar ook voor andere apparatuur in huis die gebruik maakt van die fase.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jappie1978 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:44:
Maar ik heb 255/45/R20
König (Thule) K-Summit is niet passend in die maat te verkrijgen?

https://www.sneeuwketting...3%2B&tyresize=255%2F40-20

Maar weet je echt zéker dat jouw ID.4 op 255/45/R20 staat? 255/45/20 is er wel als K-Summit MAX voor SUV's

[ Voor 57% gewijzigd door Will_M op 13-01-2026 20:30 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

svkaster schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:39:
[...]

Wat adviseer jij mij, ik heb wel een leasauto maar moet de lading in het buitenland zelf betalen. Nu heb ik al wel een Shell en gratis Vattenfal en ANWB pasje aangevraagd, maar is het niet goedkoper om inderdaad zo'n We Charge Go of Plus pasje voor een maand te nemen? Wel is mij niet duidelijk wat dan de kosten zijn per Kw. Ik zie op de website 49cent per KW, maar als ik dan op de ABRP planner kijk zie ik onderweg bij een IONIC charger 79cent per KW staan. Wat moet ik nu hanteren? en is dit een pasje, of kan dit met de app?

alvast bedankt
Kijk voor de grap ook eens naar de Tesla App en koppel die vervolgens aan je eigen Creditcard als je 'm niet aan de laadpas / dongel van je werkgever mag koppelen. Tesla heeft op de grotere laadpleinen bij de SUC's in de regel de goedkoopste tarieven ten opzichte van andere aanbieders (snellladers).

Een abo bij bijvoorbeeld iOnity kan ook, dan betaal je ook het tarief in de App middels de App (welke je net zoals bij Tesla aan je eigen betaalprovider koppelt) en moet je de laadpaal in de App selecteren om de sessie te kunnen starten.

Met een abo worden de kWh kosten lager, maar of dat dat voordeliger is voor je kan ik niet berekenen.... Is afhankelijk van de hoeveelheid te laden kWh's :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 13-01-2026 20:19 ]

• spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:08
smeeuwen schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:44:
Laadklep opent/sluit niet meer, mogelijk sprake van vochtschade aan de actuator

Goedemiddag, op 1 januari problemen met de laadklep van mijn ID3 (uit 2020). die ging niet meer open en gaat nu niet meer dicht. Ik lees hier en daar op internet dat dit een bekend probleem is.
Vochtinwerking op de actuator. Mijn dealer waar de auto ook gekocht is (Auto Maas-de Koning Uithoorn) zegt hier niets over en geeft mij aan dat er geen coulance/garantie/etc is.

VRAAG: Zijn er andere ID rijders die recent problemen met de actuator of laadklep hebben ondervonden en van hun dealer en/of PON een coulancevoorstel hebben gekregen voor ditzelfde onderdeel buiten de fabrieksgarantie?
Afgelopen zaterdag bleef de laadklep bij mijn zo'n centimeter open staan. Ging niet verder dicht of open.
Ik ben maandag bij de dealer langs geweest, in zo'n 2 uur tijd hebben ze het motortje en de sluiting vervangen. De uren moest ik betalen, de onderdelen vielen coulance/garantie.

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:42
Vraagje of jullie hetzelfde mee maken. Ik heb een 3fase laadpaal thuis van Blue current. Nu viel het mij op dat afgelopen zondag avond ik de auto inplug, en dat hij begon te laden maar na 2 minuten stopte, en pas weer na een uur of zo verder ging met laden. Na contact met Blue current geven zij aan dat de laadpaal uitschakeld als de spanning meer dan 10% afwijkt van de 230V. En inderdaad op mijn P1 kan ik zien dat de spanning op L1 op een gegeven ogenblik kortstondig onder de 207V kwam.
Hoe lang en hoe dik is de kabel die vanaf je meterkast naar de laadpaal loopt? Een lange, dunne kabel geeft bij een hoge laadstroom een substantieel extra spanningsverlies. Workaround kan dan zijn om de laadstroom te verlagen, bijvoorbeeld in de VW app. Permanente fix is dan een dikkere kabel naar je laadpaal leggen.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dave_R schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:29:
[...]

Hoe lang en hoe dik is de kabel die vanaf je meterkast naar de laadpaal loopt? Een lange, dunne kabel geeft bij een hoge laadstroom een substantieel extra spanningsverlies. Workaround kan dan zijn om de laadstroom te verlagen, bijvoorbeeld in de VW app. Permanente fix is dan een dikkere kabel naar je laadpaal leggen.
Dat moet dan toch serieus een wel heel erg lange 2.5mm2 kabel zijn :o

Standaard 5 aderige YMVK 4mm2 kabel kun je tot een meter of 50 veilig gebruiken maar meestal worden laadpalen al op 6mm2 aangesloten op een eigen B of C20 3P-N Alamat

• svkaster
Will_M schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:36:
[...]

Dat moet dan toch serieus een heel erg lange 2.5mm2 kabel zijn :o

Standaard 5 aderige YMVK 4mm2 kabel kun je tot een meter of 50 veilig gebruiken maar meestal worden laadpalen al op 6mm2 aangesloten op een eigen B of C20 Alamat
Ik heb bewust geeist van Bluecurrent om 6mm2 4 aderig grondkabel te gebruiken.
De lengte is 7 meter van de meterkast. Dus daar verwacht ik geen problemen mee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7_N_LxV7ToHccu4Yvpi0wKf8fQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyNgYGRX0kssg3wfNRAAiH3i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmMRuV9GFVY337ZJYt8nKOTRK7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d63I0jNIesiHaHs9v42MAsN5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door svkaster op 13-01-2026 21:06 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:22
svkaster schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:53:
[...]

De lengte is 7 meter van de meterkast. Dus daar verwacht ik geen problemen mee :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je op de fase in de meter (P1) 207V meet, dan lijkt het op een (eenmalige) spanningsdip op het net.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• svkaster
Pr088 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:00:
[...]

Als je op de fase in de meter (P1) 207V meet, dan lijkt het op een (eenmalige) spanningsdip op het net.
Heb inmiddels de P1 grafiek van afgelopen week uitgelezen en het komt vaker voor, altijd in de avond en koude. Volgens Enexis, komt dit door allen op dezelfde tijd, laden, koken en WP met koude. Als het weer gebeurd, moet ik bellen dan doen ze een meting. We wachten het af, ik ben iig al blij dat ik een oorzaak heb, waarom het laden niet werkte. Heb een hekel an dat het zonder oorzaak soms wel en soms niet werkt. Nu kan ik het verklaren :*)

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
new_born89 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Als ik de Optie "Keyless Access" uitzet, kan ik de auto alleen openen door fysiek op de remote te drukken. Gebruik deze optie met regelmaat als ik de sleutel niet mee wil nemen met (water)sport.
Ja dat lijkt me correct. Echter de sleutel blijft (hier althans) knipperen als een malle binnen 10m van de auto. Zou mooi zijn als dat gewoon uit kan.

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

• svkaster
Wilde schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:12:
[...]

Ja dat lijkt me correct. Echter de sleutel blijft (hier althans) knipperen als een malle binnen 10m van de auto. Zou mooi zijn als dat gewoon uit kan.
Mijn sleutel ligt 2 meter van de auto, maar dat knipperen is na minuut over, dan knippert hij niet meer

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:23

-tom-562

Oliesjeik

-tom-562 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:47:
Ik zat vanmiddag wat te spelen met de We Connect app. Als ik daar een route in plan (met laadstops) kan ik voorkeuren opgeven m.b.t. aanbieders (dus b.v. Tesla, Ionity), en dan plant hij ook netjes een route met laadstops bij de gewenste laadstations.
Maar in de auto zelf lijk ik niet die optie te hebben (favoriete aanbieders)? Of ik kijk daar volledig overheen.
Ik heb deze vraag net ook gesteld op een ID.4/5 Facebook groep. LIjkt idd een 'feature' te zijn van de navigatie. Op de app op je telfoon kan je wel voorkeursladers opgegeven, in de auto niet. Verder kan je de route wel naar je auto versturen, maar zodra de auto zelf een nieuwe route berekent (door een omleiding o.i.d.), zoekt hij ook weer nieuwe laadstations (en dan niet perse de voorkeursaanbieders 8)7 ). Echt een gemiste kans van VW

Vaak bu'j te bang!

• jappie1978
  • Nu online
Will_M schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:45:
[...]

König (Thule) K-Summit is niet passend in die maat te verkrijgen?

https://www.sneeuwketting...3%2B&tyresize=255%2F40-20

Maar weet je echt zéker dat jouw ID.4 op 255/45/R20 staat? 255/45/20 is er wel als K-Summit MAX voor SUV's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rfnin-KggvurZFdnZOgNZ4f7jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbAZWyoQltc0sHNQYb4wL1L7.jpg?f=fotoalbum_large

Staat er toch echt op. Voor 235

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dan kom je dus (bijvoorbeeld) uit bij die König (Thule) K-Summit XXLwelke ik al aanhaalde. Je moet dan wel even zelf de juiste bandenmaat aanpassen (en dus 40 in 45 veranderen).

https://www.sneeuwketting...ibute_pa_velgmaat-inch=20

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 13-01-2026 22:35 ]

• jappie1978
  • Nu online
Ok. En weet je of dit ook past?
Het instructieboekje zegt van niet.
Heb de dealer gecontracteerd maar die reageert nog niet echt.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jappie1978 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:35:
Ok. En weet je of dit ook past?
Het instructieboekje zegt van niet.
Heb de dealer gecontracteerd maar die reageert nog niet echt.
Loopvlakkettingen passen altijd als de bandenmaat qua omtrek correct is (tenzij je je auto verlaagt), je hebt géén ruimte achter het wiel nodig waardoor er dus ook geen kettingdeel tussen de achterkant van het wiel en de wielophanging noodzakelijk is.

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:46

Boy

www.byoscoop.nl

Ik heb mijn ID.4 laten taxeren bij de VW garage, 5 jaar oude 1st (dec 2020). 131k op teller. €16.250.

€500 per maand afschrijving dan dus. Klinkt redelijk?

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:42
svkaster schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:53:
[...]
Met 7 meter a 6mm2 valt er weinig te winnen met een lagere laadstroom inderdaad. Met een langere en/of dunnere draad had een lagere laadstroom wel het verschil kunnen maken tussen net wel of net niet boven de 207V blijven. Naarmate de netspanning daalt richting 207V vallen immers ook andere laadpalen en warmtepompen in de wijk uit... en blijven de apparaten met de minste weerstand naar de meterkast draaien.

• pietermx
Als iemand graag de blits wil maken met 21” Narvik velgen (of z’n eigen kennis heeft laten maken met de stoeprand), ik heb een setje liggen! Ongebruikt (d.w.z. direct gedemonteerd) & onbeschadigd. Kale velgen (dus geen rubber / ventielen / naafdoppen).

Stuur me een DM als je belangstelling hebt, bij geen animo gaan ze op Marktplaats. Alleen afhalen (PostNL vindt ze te zwaar 😂).

Foto ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNZhrYErc6mIhA6T2eScMQpWp0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqQB4MraaAiBlH81gAh0SzEm.jpg?f=fotoalbum_large

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• sl1000
  • Laatst online: 14:41
Wilde schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:12:
[...]

De sleutel heeft een bewegingssensor. als de sleutel stil ligt, zou deze na enige tijd de sleutel uit moeten schakelen. dit voorkomt ook dat ze met een extra sterke zender/ontvanger het sleutel signaal kunnen gebruiken om de auto te stelen.

Als de sleutel stil ligt en niet uit gaat, lijkt me die sensor defect.
Je zou evt nog de batterij een keer kunnen verwijderen om de sleutel te 'resetten'
Maar als deze sensor echt defect is, zou de sleutel ook zeer snel door zijn batterij heen moeten gaan en elke maand een nieuwe batterij nodig hebben

[ Voor 10% gewijzigd door sl1000 op 14-01-2026 09:47 ]

• Vibravis
  • Registratie: September 2010
Mijn eerste bericht hier.

Wegens veranderende werkomstandigheden heb ik onze 2e auto omgeruild voor een Id.3 van 2020 met 132k km op de teller. Auto zag er netjes uit en had een Aviloo certificaat erbij met een SOH van 92.1%. Daarop waren ook geen afwijkende cellen te zien dus de auto gekocht.

De proefrit en de rit naar huis (100km) zijn prima bevallen en stiekem genoten.

In de avond de auto aan de lader gehangen om te laden en deze is daar blijven staan tot de volgende dag. In de ochtend wil ik de auto pakken en ping! 'Elektrosysteem werkt niet correct. Werkplaats opzoeken'

Het had die nacht flink gevroren want de thermometer gaf -11 graden aan. Auto gestart en een stukje gereden maar er was niets aan te merken. Wel meteen melding gemaakt bij de verkopende garage via de email.

Die dag heb ik de auto niet meer gebruikt. Op mijn eerste rit woon/werk kwam ik erachter dat de stuurverwarming niet werkt. Het stuur werd niet warm. Ook dit gemeld bij de verkopende partij en meteen een afspraak gepland bij de dealer om een diagnose te stellen. Deze afspraak staat gepland voor 15 januari.

Deze ochtend kreeg ik ineens ook storing aan de wagenverlichting en storing dynamische bochtenverlichting .

Ik ben benieuwd wat de dealer gaat zeggen maar de start is wel wat ongelukkig moet ik zeggen. Stiekem hoop ik dat het bijvoorbeeld gewoon een slechte 12v accu is ofzo die de strenge vorst afgelopen weekend niet heeft overleefd.

Maar goed, we gaan de uitkomst afwachten......

• markimarc
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:46
pietermx schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:47:
Als iemand graag de blits wil maken met 21” Narvik velgen (of z’n eigen kennis heeft laten maken met de stoeprand), ik heb een setje liggen! Ongebruikt (d.w.z. direct gedemonteerd) & onbeschadigd. Kale velgen (dus geen rubber / ventielen / naafdoppen).

Stuur me een DM als je belangstelling hebt, bij geen animo gaan ze op Marktplaats. Alleen afhalen (PostNL vindt ze te zwaar 😂).
Mooie dingen!
Jammer dat ze niet onder de ID.3 passen ;-)

• sl1000
  • Laatst online: 14:41
Vibravis schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:05:

Wegens veranderende werkomstandigheden heb ik onze 2e auto omgeruild voor een Id.3 van 2020 met 132k km op de teller. Auto zag er netjes uit en had een Aviloo certificaat erbij met een SOH van 92.1%. Daarop waren ook geen afwijkende cellen te zien dus de auto gekocht.

In de avond de auto aan de lader gehangen om te laden en deze is daar blijven staan tot de volgende dag. In de ochtend wil ik de auto pakken en ping! 'Elektrosysteem werkt niet correct. Werkplaats opzoeken'

Het had die nacht flink gevroren want de thermometer gaf -11 graden aan. Auto gestart en een stukje gereden maar er was niets aan te merken. Wel meteen melding gemaakt bij de verkopende garage via de email.

Die dag heb ik de auto niet meer gebruikt. Op mijn eerste rit woon/werk kwam ik erachter dat de stuurverwarming niet werkt. Het stuur werd niet warm. Ook dit gemeld bij de verkopende partij en meteen een afspraak gepland bij de dealer om een diagnose te stellen. Deze afspraak staat gepland voor 15 januari.

Deze ochtend kreeg ik ineens ook storing aan de wagenverlichting en storing dynamische bochtenverlichting .

Ik ben benieuwd wat de dealer gaat zeggen maar de start is wel wat ongelukkig moet ik zeggen. Stiekem hoop ik dat het bijvoorbeeld gewoon een slechte 12v accu is ofzo die de strenge vorst afgelopen weekend niet heeft overleefd.

Klinkt als een generiek 12 volt issue.
zeker met deze koude krijgt de 12v accu enorm op zijn donder, en de auto schakelt niet de hoofd accu bij om de 12v accu af te toppen. zou wel moeten, maar is niet mijn ervaring.
als de accuspanning dan te laag is gaan alle modules gekke dingen doen.

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:51
jappie1978 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:44:
Maar ik heb 255/45/R20
Yep, die kunnen er onder, maar je hebt maar beperkte ruimte in je wielkast. Het wordt dus zeer aangeraden om te kiezen voor loopvlakkettingen. Die zijn wel veel duurder, maar ze passen wel.

ID.3 Pro S Limited Edition

• pietermx
markimarc schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Mooie dingen!
Jammer dat ze niet onder de ID.3 passen ;-)
Ah jawel, past prima 😂🤡

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3P5t1A8oNNlHAbaGr51IfGbYlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/isDUsJ6zbAwa9Yd8GPJvmhdw.png?f=fotoalbum_large

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• pietermx
Vibravis schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:05:

🥁 typische symptomen van een defecte e-sound module (die door een defect de CAN bus vervuilt), ik en menig ID.X rijder heeft hetzelfde gehad.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• Vibravis
  • Registratie: September 2010
pietermx schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:08:
[...]

🥁 typische symptomen van een defecte e-sound module (die door een defect de CAN bus vervuilt), ik en menig ID.X rijder heeft hetzelfde gehad.
Al de gebruikers met een e-sound fout hadden geen elektrosysteem fout toch? Althans dat lees ik nergens terug. Maar dank voor de tip. Hopelijk kunnen ze enigszins makkelijk een diagnose stellen morgen

• PB1983
Boy schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:42:
Ik heb mijn ID.4 laten taxeren bij de VW garage, 5 jaar oude 1st (dec 2020). 131k op teller. €16.250.

€500 per maand afschrijving dan dus. Klinkt redelijk?
Ik kon ook mijn lease ID.3 First Edition voor 16k over kopen met 82k op teller, dus dit zou wel redelijk in de buurt komen.

• PB1983
Hobby ingenieur schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:21:

[...]

Ik vond het zinloos maar wel wat karakter toevoegen. Ik geloof dat de 1000 km de laatste was.
Nope, bij 3940 km krijg je er weer een. De Route 66 :*).

Pagina: 1 ... 390 391 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.