Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / VW ID.4 Pro ‘21 / 8000Wp
Voor de eerste bouwjaren van de ID.x voertuigen, tot en met MY23, is de meest recente versie v3.8.4. Deze zijn ook niet verder te updaten naar v4.x.x óf hoger.wickydude schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:15:
Hoi. Ik heb sinds kort een ID.4 uit 2021. ik vroeg me af of er ergens een overzicht bestaat waarin beschreven staat wat voor welke bouwjaren/hardware de meest recente software versie is. iemand dat beschikbaar?
https://www.meinid.com/wi...A4nde-%C3%BCbersicht-3-x/
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / VW ID.4 Pro ‘21 / 8000Wp
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
https://www.volkswagen.nl/nl/service/service-scan.html
Overigens zijn dit soort updates gratis, als ze bij de dealer moeten gebeuren.
En als je toch aan het checken bent, kijk dan ook hier even:
https://www.dieteren.be/nl/recall
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Thanks!. blijkt inderdaad binnen die 7j te vallen, goed om te weten. En geen openstaande recalls, da's ook mooi.Skynett schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:12:
Kosten hoeven er niet te zijn. De eerste ID.4 modellen hebben 7 jaar gratis onderhoud en apk.
https://www.volkswagen.nl/nl/service/service-scan.html
Overigens zijn dit soort updates gratis, als ze bij de dealer moeten gebeuren.
En als je toch aan het checken bent, kijk dan ook hier even:
https://www.dieteren.be/nl/recall
Dan ga ik maar wat instellingen in mijn wallbox zetten, kijken of dat wel werkt.Will_M schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:45:
[...]
https://support.volkswage...tgesteld-laden-volkswagen
Ik loop hier waarschijnlijk binnenkort dus ook tegenaan doordat ik, in verband met een nieuwe klant via m'n werkgever, van drie thuiswerkdagen (Ma.Wo.Vr) naar vier kantoordagen (Ma.Di.Wo.Do) op een 37-urige werkweek qua basis ga. Ik laad nú dus thuis vaak praktisch gratis op de dag (tegen dynamisch tarief én eigen PV opwek) tot 80% en kan dan in principe zélfs twee keer op en neer rijden naar m'n huidige klant. M'n nieuwe opdracht is qua afstand gelukkig wél gelijkwaardig (~90 Km. enkele reis)...
Rekening houdend met dynamische tarieven is het momenteel dus raadzaam om pas 'diep in de nacht' de auto te gaan laten starten met laden, eventueel door je laadpaal zélf anders aan te gaan sturen.
Tot een paar maanden geleden was dit overigens allemaal nog simpel in te regelen middels de OCCP back-end van je eigen laadpaal (door in de App van je Backend Provider je eigen VW ID credentials te gebruiken) óf door bijvoorbeeld Home-Assistant te koppelen (én dus volledig in eigen beheer de VAG API aan te spreken), echter heeft VAG inmiddels de, tot dan toe 100% gratis, benodigde API daartoe in het geheel achter een door VAG gecontroleerde eigen Paywall gezet ná onnodig (zwaar?) misbruik door o.a. 'domme' AI Agents. Als iedere VAG EV en/of gekoppelde laadpaal back-end hooguit twee tot vier API Call's per uur zou doen aangaande alléén de SOC van een EV dan zou dit issue er nú niet zijn geweest.
Zelfde hier met onze ID.3 1st. Android Auto blijft enorm traag verbinden en loopt ook af en toe vast bij het initiële verbinden. Ik moet dan de kabel er weer uittrekken en dan gaat het daarna vaak wel goed. Gisteren moest ik dat zelfs 2x doen voordat AA eindelijk ging werken. Na elke reset moet ik weer ~1 minuut wachten, dus gisteren ben ik maar gewoon op goed geluk gaan rijden in de hoop dat ik niet toevallig de drukte in reed. Reden voor een nieuwe auto is het niet per se, maar irritant is het zeker.Termy schreef op maandag 14 september 2026 @ 00:59:
Behalve dat ik zo nu en dan wel naar oplossingen zoek en dat dit dus de drang voor een nieuwe auto verhoogt. Zoals gezegd is het niet zo'n enorm issue. Ik zit niet elke keer schuimbekkend te schreeuwen dat de auto slecht is of zo.. Het is aan de andere kant wel een issue dat elke keer weer zichtbaar is en soms wanneer het systeem heel hard faalt is dat wel knap irritant.
Met de kennis van nu had ik de auto niet gekocht en had ik verder gekeken.
Mijn vriendin en ik hebben het allebei, al lijkt ik er wel meer last van te hebben (misschien ben ik gewoon ongeduldiger). Bedraad of wireless lijkt allemaal niks uit te maken. Ook heb ik een jaar geleden een nieuwe mobiel gekocht, en daarmee heb ik precies hetzelfde probleem.
Bij ons lijkt het erger als we afwisselend in de auto hebben gereden. Als mijn vriendin de auto de dag ervoor heeft gebruikt, lijkt het verbinden bij mij altijd een stukje langer te duren dan als ik zelf de vorige bestuurder was.
Ik laad te telefoon ook wel eens op in de auto, maar ik wacht altijd met mijn magneetconnector te verbinden totdat AA draadloos verbonden is, anders wil hij soms toch ineens de bekabelde verbinding pakken en dat is ongunstig als ik halverwege de telefoon even op het dashboard wil leggen voor betere GPS ontvangst. Als je draadloos verbonden bent, maar daarna inplugt om te laden, is dat geen probleem, anders wordt je AA verbinding kort verbroken omdat de auto moet overschakelen naar wifi.
Update: erg wazig. Na een tijdje maar auto gelopen. Hele systeem startte opnieuw op, dus leek alsof er iets geïnstalleerd was. Maar de versie is nog steeds 6.0.0 en er is nu ook geen update meer beschikbaar…
[ Voor 58% gewijzigd door Kammika op 16-09-2026 19:44 ]
Probeer even een reboot (aan/uit knop ingedrukt houden), waarschijnlijk krijg je na het opnieuw opstarten een melding over de update. Anders even naar instellingen > systeem > update en kijken of hij daar staat.Kammika schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:35:
Had ineens notificatie voor 6.0.1 in de auto (id.4 my27), Staat nu installeren.
Update: erg wazig. Na een tijdje maar auto gelopen. Hele systeem startte opnieuw op, dus leek alsof er iets geïnstalleerd was. Maar de versie is nog steeds 6.0.0 en er is nu ook geen update meer beschikbaar…
7772 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l
Nou… auto uur afgesloten laten staan en ook handmatig via aan/uit knop opnieuw infotainment gestart. Maar nog steeds 6.0.0 maar de update blijft weg ook in het instellingen menu bij systeemupdatteScorpio_King schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:48:
[...]
Probeer even een reboot (aan/uit knop ingedrukt houden), waarschijnlijk krijg je na het opnieuw opstarten een melding over de update. Anders even naar instellingen > systeem > update en kijken of hij daar staat.
Ook die zeg dat die op 6.0.0 zit en up2date is
Dit probleem herken ik dit ook met mijn ID.4 LE MY27.Scorpio_King schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:41:
[...]
Je problemen herken ik gedeeltelijk. Mijn vrouw en ik hebben ook beide een iPhone die beide gekoppeld zijn via CarPlay aan de ID.4 MY27.
Ook ik moet af en toe het systeem resetten. Dat lijkt de enige oplossing om weer een CarPlay verbinding te krijgen. Draadloos of bedraad maakt niet uit. De telefoon resetten of anders instellen helpt niet, het probleem zit echt in het infotainment systeem.
Bij mijn was dit probleem er al toen ik alleen mijn iPhone gekoppeld had. Wat ik dus niet herken is dat het probleem anders is geworden na de koppeling met een tweede iPhone.
Je zou nog kunnen proberen haar iPhone (tijdelijk) te verwijderen om te kijken of dit het gedrag verandert.
Bij de aflevering van de auto weigerde hij al voor de 1e keer toen de auto net naar buiten gereden was en ik ermee naar huis wilde rijden. Toen gedacht dat het incidenteel zou zijn en gewoon weggereden.
Inmiddels moet ik regelmatig (ca. 1 op de 3-4 ritten) naar 'verbindingsmanager' om de schuifjes weer aan te zetten. Gisteren deed hij dat zelfs niet meer en was een hard reset van het infotainment systeem blijkbaar de enige oplossing. Ik heb maar 1 telefoon gekoppeld aan de auto.
Op dat moment heb ik ook een melding over hotspot gezien op het infotainment display. Misschien heeft het te maken met overschakelen van wifi naar 5G verbinding?
"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie
Springt je telefoon niet op dat moment over naar een wifi netwerk wat hij kent?MrTinux schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:04:
Ik heb in mijn ID.Buzz (2023, software 3.8) eigenlijk zelden problemen met CarPlay. Maar wel dat de verbinding altijd wegvalt zodra ik de lokale parkeergarage inrijd. En dan dus niet zodra ik binnen ben, maar al ongeveer 10 meter vóór de ingang. Bijna alsof het locatiegebonden is, want bij andere garages heb ik er geen last van. Anderen hier die dit herkennen?
Heb de auto bijna twee jaar met 0 problemen verder. Heb dit een maand of 2/3 geleden 1x eerder gehad incl. het handmatig moeten losmaken van de laad kabel. Maar dat was weer over na een 200+ km rit naar huis.
Wel echt frustrerend dat het volledig uit het niets komt.
Ja, ik heb zelfde probleem als ik de parkeergarage van mijn werk inrijd. Thuis op de oprit echter niet, dus ik ga niet uit van een wifi verbindingMrTinux schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:04:
Ik heb in mijn ID.Buzz (2023, software 3.8) eigenlijk zelden problemen met CarPlay. Maar wel dat de verbinding altijd wegvalt zodra ik de lokale parkeergarage inrijd. En dan dus niet zodra ik binnen ben, maar al ongeveer 10 meter vóór de ingang. Bijna alsof het locatiegebonden is, want bij andere garages heb ik er geen last van. Anderen hier die dit herkennen?
Die site geeft niet alle openstaande recalls weer: mijn auto heeft geen recalls aldus die site, terwijl er volgens de dealer toch echt wel een recall openstond (mbt de deurgrepen, recall nummer 57K3). Die worden gewoon gratis door de dealer gedaan, maar je moet bellen om erachter te komen of die nog gedaan moet worden op jouw auto of dat hij door de vorige eigenaar al is gedaan (of uberhaupt niet voor jouw auto geld, maar voor mijn eind 2020 model ID.4 dus wel).wickydude schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:34:
[...]
Thanks!. blijkt inderdaad binnen die 7j te vallen, goed om te weten. En geen openstaande recalls, da's ook mooi.
Paar Posts terug al gemeld dat mijn 601 update mislukt was. Hij is nog steeds niet opnieuw aangeboden. En ik zit best wel op die Digital key te wachten (3 berijders, 2 autosleutels ).
Dus 2 vraagjes: voorbij wie 6.0.1 heeft: werkt die Digital key dan goed en is het betrouwbaar (als in je hoeft je sleutel niet als backup mee?)?
En weten jullie hoe de dealers ermee om gaan als Ota mislukt is? Kun je gewoon langs rijden en installeren ze dan? Of doen ze daar moeilijk over…
Des te eerder je je meldt, des te eerder weet je wat ze gaan doen.
Sommige dealers hebben een online omgeving voor service/onderhoud, laten ze dat ook gelijk zien. Volgens mij heeft niet elke dealer hetzelfde systeem daarvoor.
[ Voor 31% gewijzigd door Skynett op 19-09-2026 10:30 ]
Resultaat nieuwe ID Polo weggetakeld, staat al een week bij de VW Dealer. Wachtend op reactie Pon/ Fabrikant.
[ Voor 31% gewijzigd door John J. op 19-09-2026 10:39 ]
Digital key werkt ok. Paar keer gehad dat ik mijn telefoon dan echt in het vakje met het sleutel symbool moest leggen voor het werkte. Om een één of andere stomme reden gaat de auto open als ik er op af loop en dan weer op slot als ik de auto wil openen met de handgreep, als ik zowel telefoon (met key) en sleutel op zak heb. Moet dan echt met knopje van de sleutel de auto openen. Verder geen kuren gemerkt nog.Kammika schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 09:12:
Hola,
Paar Posts terug al gemeld dat mijn 601 update mislukt was. Hij is nog steeds niet opnieuw aangeboden. En ik zit best wel op die Digital key te wachten (3 berijders, 2 autosleutels ).
Dus 2 vraagjes: voorbij wie 6.0.1 heeft: werkt die Digital key dan goed en is het betrouwbaar (als in je hoeft je sleutel niet als backup mee?)?
En weten jullie hoe de dealers ermee om gaan als Ota mislukt is? Kun je gewoon langs rijden en installeren ze dan? Of doen ze daar moeilijk over…
$###%*$$ je zou toch verwachten dat na 5 jaar met dit soort upgrade issues ze dit toch een keer in de vingers hebben. Wat een drama.John J. schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:37:
Bij mij is de OTA update 6.0.1 ook mislukt. Auto deed niets meer, was alleen nog te openen met de fysieke sleutel.
Resultaat nieuwe ID Polo weggetakeld, staat al een week bij de VW Dealer. Wachtend op reactie Pon/ Fabrikant.
Oef wou dat ik dit gelezen had voordat ik net op update klikte. Hij was ineens spontaan opnieuw aangeboden. Hij staat nu te installeren. Straks de auto nodig voor lange rit.John J. schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:37:
Bij mij is de OTA update 6.0.1 ook mislukt. Auto deed niets meer, was alleen nog te openen met de fysieke sleutel.
Hoop dat die bij mij dan wel goed gaat. Veel sterkte.. want dat is wel zwaar k… als je net een hoop centen voor zo’n auto hebt neergeteld en dat er dan dit gebeurd…
EDIT:
Update gelukt. Digital key werkt ook. Heel fijn!
[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 19-09-2026 18:37 ]
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik heb zelf altijd donkere bekleding gehad in mijn auto’s. Dit zou de 1e keer zijn met lichte bekleding. Zou je dit dan aan- of afraden?
Wie zijn "wij"?Vewa schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 22:12:
Wij overwegen voor de ID Buzz het witte interieur en de lichte stoel bekleding te kiezen, maar zijn een beetje bang dat dit snel vuil wordt.
Twee volwassenen, geen ritten door de natuur van Europa? Ga ervoor!
Twee volwassenen met een paar kinderen, elk weekend rijden naar sportclubs, en lekkere buitenvakanties? Overweeg iets anders!
Dat is inderdaad een goede!ikweethetbeter schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 22:23:
[...]
Wie zijn "wij"?
Twee volwassenen, geen ritten door de natuur van Europa? Ga ervoor!
Twee volwassenen met een paar kinderen, elk weekend rijden naar sportclubs, en lekkere buitenvakanties? Overweeg iets anders!
“Wij” zijn gezin van 5, waarvan 3 pubers (15-19jr). En hier komt op dit moment nog een verkering bij, dus dan met 6 personen. En natuurlijk de hond niet te vergeten, maar die zit in z’n bench
Gelukkig niet meer elk weekend naar de sportclubs, maar wel lekkere weekendjes weg en buiten vakanties
Lekker kopen en deze erbij bestellen:Vewa schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 22:43:
[...]
Dat is inderdaad een goede!
“Wij” zijn gezin van 5, waarvan 3 pubers (15-19jr). En hier komt op dit moment nog een verkering bij, dus dan met 6 personen. En natuurlijk de hond niet te vergeten, maar die zit in z’n bench
Gelukkig niet meer elk weekend naar de sportclubs, maar wel lekkere weekendjes weg en buiten vakanties
https://www.coolblue.nl/p...jm-0KPf5sJ0kaAp7fEALw_wcB
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Wat erg. Ik denk dat je een van de eerste bent met deze auto. Die van mij heb ik in Mei besteld maar er is nog geen productiedatum bekend. Wanneer heb jij hem besteld / is hij geleverd?John J. schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:37:
Hopelijk snel gerepareerd, dit geeft nog niet veel vertrouwen
[ Voor 27% gewijzigd door John J. op 20-09-2026 09:29 ]
Ik ben een iPhone gebruiker en weet niet hoe dit op Android werkt. Op de iPhone ging dit probleemloos en simpel. Ga naar je Wallet, open je pasje en bovenin kun je delen (zie afbeelding). Verstuurd via sms naar mijn vrouw en die heeft (zonder mijn hulpKammika schreef op zondag 20 september 2026 @ 07:25:
Is het iemand al gelukt een 2e sleutel uit te delen met Digital key? Ik kreeg ‘m als hoofdgebruiker vrij makkelijk geïnstalleerd in mijn telefoon, maar volgens de tekst moet ik dus ook extra sleutels kunnen aanmaken voor de andere gebruikers van de auto, maar heb ik nog niet gevonden. Is dit iemand al wel gelukt? En zo ja, hoe heb je dat gedaan?
A check, Tx. Ik zat in Vw app te kijken. Maar die knop zit inderdaad in de Wallet. Ik ga het proberen…Scorpio_King schreef op zondag 20 september 2026 @ 09:57:
[...]
Ik ben een iPhone gebruiker en weet niet hoe dit op Android werkt. Op de iPhone ging dit probleemloos en simpel. Ga naar je Wallet, open je pasje en bovenin kun je delen (zie afbeelding). Verstuurd via sms naar mijn vrouw en die heeft (zonder mijn hulp) de kaart kunnen toevoegen aan haar Wallet.
[Afbeelding]
Zoiets als deze ?
https://www.fastnedcharging.com/nl/merken-overzicht/volkswagen?model=ID.7
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
De laadcurve zal denk ik lager liggen dan bij een 77kWh accu. Ik denk meer richting een ID3 52kWh.joezzt schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:02:
Qua laadcurve, hebben julllie al door wat de laadcurve van de nieuwe modellen van 2027 is ?
Zoiets als deze ?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Weet niet waar je dat op baseert. Ik heb een id.4 my27 en die heeft (iets) betere laadcurve dan wat hier staat. Op papier is de max 165kw maar heb al 185 kw gezien bij de lader, wat hoger is dan de max volgens de grafiek in het linkje. Heb natuurlijk niet de hele grafiek gecheckt, maar laadsnelheid blijft ook vrij lang hoog in de praktijkPr088 schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:43:
[...]
De laadcurve zal denk ik lager liggen dan bij een 77kWh accu. Ik denk meer richting een ID3 52kWh.
Voordat ik een half jaar geleden overging naar een ID.4 reed ik ongeveer 10 jaar in een Passat B8 met wit interieur, dus ook witte bekleding. Daarvoor reed ik een Passat met lichtbeige interieur en daarvoor een Passat met grijs interieur.Vewa schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 22:12:
Wij overwegen voor de ID Buzz het witte interieur en de lichte stoel bekleding te kiezen, maar zijn een beetje bang dat dit snel vuil wordt.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik heb zelf altijd donkere bekleding gehad in mijn auto’s. Dit zou de 1e keer zijn met lichte bekleding. Zou je dit dan aan- of afraden?
Zoals iemand al zei, een zwart interieur wordt net zo vuil als een wit interieur, alleen zie je het niet.
Nieuwe blauwe spijkerbroeken ga je na verloop van tijd wel zien, maar het materiaal laat zich uitstekend reinigen met een extractor, en wordt dan weer als nieuw. Alle vlekken krijg je er uit (koffie, vet) en de stof slijt ook niet. Dus toen ik hem inruilde zag hij er nog smetteloos uit.
Zelf hou ik ook niet van al dat zwart in een auto, en kijk ik graag tegen een ander kleurtje aan. Maar dat is natuurlijk allemaal smaak.
Ja, het kan dus, maar een extractor met het juiste schoonmaakmiddel is een must. Schoonmaken is een eitje, zo gepiept en je auto ziet er weer fantastisch uit.
Dat herken ik als een laadcurve van een 77kWh accu ID4 MY21. Die kwam af fabriek met 125kW laden, kreeg een softwareupdate naar 135kW en ik zag gisteren ook gewoon 175kW langskomen bij het snelladen met een warme accu, die onder de 10% zat bij aanvang. Meerdere keren zo geladen en meerdere keren gezien.joezzt schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:02:
Qua laadcurve, hebben julllie al door wat de laadcurve van de nieuwe modellen van 2027 is ?
Zoiets als deze ?
Ik dacht dat gesproken werd over de laadcurve van de ID Polo met 52kWh. De kleinere accu's van VW laden meestal langzamer op de top dan de grotere. Maar als je breder kijkt dan zal het anders zijn.Kammika schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:58:
[...]
Weet niet waar je dat op baseert. Ik heb een id.4 my27 en die heeft (iets) betere laadcurve dan wat hier staat. Op papier is de max 165kw maar heb al 185 kw gezien bij de lader, wat hoger is dan de max volgens de grafiek in het linkje. Heb natuurlijk niet de hele grafiek gecheckt, maar laadsnelheid blijft ook vrij lang hoog in de praktijk
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Niet alleen bij VW. Dat is een universele eigenschap van alle accu's. Zelfs voor de oude NiMH accu's van vroeger (en eenvoudige loodaccu's) geldt dat. Dat komt omdat het maximaal vermogen wat er in of uit een accu kan nou eenmaal voor een groot deel afhankelijk is van de capaciteit van die accu. Dat is een natuurkundig gevolg van hoe een accu intern werkt.Pr088 schreef op zondag 20 september 2026 @ 13:24:
De kleinere accu's van VW laden meestal langzamer op de top dan de grotere.
Daarom laadde je vroeger je NiMH penlites op met ~650 mA * 1.5 V = ~1 W en nu je EV met ca 100 kW, dus ~100.000 maal zo snel, vooral omdat de accu zoveel groter is.
Die oplaadbare penlite had immers maar 500 mAh * 1.2 V = 0.6 Wh aan capaciteit, terwijl een EV rond de 60 kWh zit. Dit scheelt ook precies die factor 100.000. Het maximaal laadvermogen schaalt dus lineair met de accu-capaciteit.
[ Voor 32% gewijzigd door Andrehj op 20-09-2026 17:11 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het is nog veel basaler. Een groter accupakket betekent meer accu’s in je auto en elke accu kan een bepaald aantal kw’s laden. Heb je er meer, dan dus ook meer kw’sAndrehj schreef op zondag 20 september 2026 @ 16:53:
[...]
Niet alleen bij VW. Dat is een universele eigenschap van alle accu's. Zelfs voor de oude NiMH accu's van vroeger (en eenvoudige loodaccu's) geldt dat. Dat komt omdat het maximaal vermogen wat er in of uit een accu kan nou eenmaal voor een groot deel afhankelijk is van de capaciteit van die accu. Dat is een natuurkundig gevolg van hoe een accu intern werkt.
Daarom laadde je vroeger je NiMH penlites op met ~650 mA * 1.5 V = ~1 W en nu je EV met ca 100 kW, dus ~100.000 maal zo snel, vooral omdat de accu zoveel groter is.
Die oplaadbare penlite had immers maar 500 mAh * 1.2 V = 0.6 Wh aan capaciteit, terwijl een EV rond de 60 kWh zit. Dit scheelt ook precies die factor 100.000. Het maximaal laadvermogen schaalt dus lineair met de accu-capaciteit.
Dat zegt @Andrehj toch?Kammika schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:01:
[...]
Het is nog veel basaler. Een groter accupakket betekent meer accu’s in je auto en elke accu kan een bepaald aantal kw’s laden. Heb je er meer, dan dus ook meer kw’s
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Helemaal eens, maar we zitten hier op het VW topic. Daarom beperkte ik me tot VW. Ik wilde alleen maar aangeven dat je de Polo accu niet zomaar kunt vergelijken met een grotere ID7 accu.Andrehj schreef op zondag 20 september 2026 @ 16:53:
[...]
Niet alleen bij VW. Dat is een universele eigenschap van alle accu's. Zelfs voor de oude NiMH accu's van vroeger (en eenvoudige loodaccu's) geldt dat. Dat komt omdat het maximaal vermogen wat er in of uit een accu kan nou eenmaal voor een groot deel afhankelijk is van de capaciteit van die accu. Dat is een natuurkundig gevolg van hoe een accu intern werkt.
[ Voor 9% gewijzigd door Pr088 op 21-09-2026 13:11 ]
Voor de ID.4 MY27 vond ik de volgende laadcurves hier terug:joezzt schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:02:
Zoiets als deze ?
https://www.meinid.com/thread/10780-id-4-5-modelljahreswechsel-2026-27/?pageNo=35
:strip_exif()/f/image/e7NgsOQyz1jqwTPMkNEck7dd.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZjDaxxQRHtj7OoJV6P5VsagC.webp?f=user_large)
Dat is van een MY27 "165kW - 29min 10-80%" spec.
Zelf met een ID.4 GTX ("185kW - 27min 10-80%", zelfde als ID.7 77kWh) heb ik enkel nog 130kW vlakke lijn gehaald, de Fastned site gaf niet meer.
Zat net nog op Vw site rond te neuzen, en zie dat er qua accupakket ook weer wat veranderd is. Die van mij heeft nog 79kwh pakket, maar je kan nu enkel maar meer met 77kwh configureren. Moet dat die paar kWh zoveel uitmaakt… maar wel
Bijzonder dat dat zo snel alweer verandert
Het pakket is toch gewoon 82 kWh, met een door VW gedefineerde buffer? dat was 77 kWh maar is in MY2027 geupgrade naar 79 kWh. Hadden ze de configurator dan wel ooit aangepast naar 79kWh?Kammika schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:53:
Heb zelf bij Fastned geladen, daar kwam ik met mijn id4 my27 op 185kw op de piek (waar die docs max 165 aangeven)
Zat net nog op Vw site rond te neuzen, en zie dat er qua accupakket ook weer wat veranderd is. Die van mij heeft nog 79kwh pakket, maar je kan nu enkel maar meer met 77kwh configureren. Moet dat die paar kWh zoveel uitmaakt… maar wel
Bijzonder dat dat zo snel alweer verandert
/edit
Zie nu toch dat de MY2027 naar 84 kWh getweaked zou moeten zijn. Morgen ochtend even goed kijken in mijn dashboard, die van mij is pas mid aug gebouwd.
/edit2
Mijn huidige private lease voor de pro limited plus ID.4 is 750 euro per maand (februari 2026 afgesloten, contract ging pas in september in). Configureer ik hem nu (dacht doe het voor de lol)...1000 euro per maand. Dat is een flinke stijging zeg....
[ Voor 23% gewijzigd door bvbal79 op 21-09-2026 22:00 ]
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.