Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 392 393 Laatste
Acties:

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-02 06:18
Dag lui, ben dit topic aan het doorspitten omdat ik interesse heb in een tweedehands ID.4. Was in principe in de markt voor een Octavia PHEV, maar kwam gaandeweg ook een leuke ID.4 1st edition 2020 tegen met 77KWh. Qua uiterlijk, uitvoering absoluut een klasse boven de Octavia, maar twijfel enorm of het verstandig is voor een 1st te gaan. Ik lees veel over terugroepacties, kinderziektes etc. Nu denk ik, naar garage er mee en oplossen. Hoe zit het nou met echt grote, langdurige en/of kostbare problemen? Is daar nog sprake van?

Edit: goed om te weten dat ik een aantal jaar EV heb gereden. Tesla M3, Polestar 2 voor langere periode en kortstondig EX30, ID.4 (geen idee welke versie).

[ Voor 13% gewijzigd door EnduronDon op 04-02-2026 06:13 ]

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:45

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

EnduronDon schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:30:
Dag lui, ben dit topic aan het doorspitten omdat ik interesse heb in een tweedehands ID.4. Was in principe in de markt voor een Octavia PHEV, maar kwam gaandeweg ook een leuke ID.4 1st edition 2020 tegen met 77KWh. Qua uiterlijk, uitvoering absoluut een klasse boven de Octavia, maar twijfel enorm of het verstandig is voor een 1st te gaan. Ik lees veel over terugroepacties, kinderziektes etc. Nu denk ik, naar garage er mee en oplossen. Hoe zit het nou met echt grote, langdurige en/of kostbare problemen? Is daar nog sprake van?
Voor mij is het grootste probleem de elektrische auto ziekte. Ik kom daar niet meer vanaf denk ik. :)

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:54

Edit: goed om te weten dat ik een aantal jaar EV heb gereden. Tesla M3, Polestar 2 voor langere periode en kortstondig EX30, ID.4 (geen idee welke versie).
Ik heb een 1st edition gekocht en daar gaat het tot nu toe prima mee. 7 oktober gekregen, inmiddels 8000 km gereden en ben er blij mee.
Grootste probleem tot nu toe was de SOS module, na update is die "gerepareerd", kostenloos. Zat wel bijna 3 maanden tussen "stuk gaan" en "repareren".

Je koopt een auto van pak hem beet 4 jaar oud, voor, als je een beetje geluk hebt 1/3 (21.000 aanschaf, 60.000 nieuwprijs zo even uit het hoofd) van de nieuw prijs (ik wel, misschien geluk?). Dan heeft die auto dus al 4 jaar de tijd gehad om helemaal uit te kristaliseren en alles dat er onderhuids mis kan zijn met te laten gaan.

En als je meer zekerheid wil, koop je er wat extra garantie bij. (langer, niet zo zeer meer, want er is geen versnellingsbak, geen cilinders, geen zuigers geen EGR kleppen etc.).

en ... TEST alles in de auto, alle knopjes, alle schuifjes, alle outlets, ook achterin, trekhaak (indien van toepassing) ALLES!

[ Voor 22% gewijzigd door tcw82 op 04-02-2026 08:10 ]

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:46

Zoals hierboven ook al gemeld, de meeste bugs zijn er al uit (lees je ook in alle reviews/video's). Ik heb net afgelopen maandag mijn 2e hands ID.4 First Max opgehaald (mijn eerste elektrische auto) en de eerste paar 100km bevielen uitstekend!

Denk dat je niet heel bang hoef te zijn voor hele erge zaken. Sowieso heb je nog tot 2028, of 160.000km, garantie op de accu (welke ook maar eerst komt).

t.i. mijn First Max met 120.000 op de teller was onder de 20k. De ergste afschrijving heb je dus al gehad.

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:59
Will_M schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:42:
Twee weken geleden tijdens de wat koudere periode (met temperaturen onder het vriespunt gedurende de gehele dag) stond m'n 79kWh MY25 ID.3 Pro-S ook een standaard van 90% SOC toe in de algemene instellingen. De instelling voor het laden op bekende (thuis)locaties kon ik toen zelf ook op 90% zetten zónder telkens een melding te krijgen.

Momenteel zullen alle ID.x modellen wel weer aan de 80% SOC staan qua advies.... Het is vandaag nog nét geen zomer buiten >:)
Nou, het is hier nog steeds koud in Friesland.... >:)

Wat mij opviel, bij mijn Id3 my25 was voorheen toen ik mijn thuis locatie nog niet aan had/ingesteld, deze via de software ook in koudere periodes naar 90% ging, nu met een actieve thuis locatie deed hij dat niet meer, ook hier zoals bovenstaand geen melding bij het handmatig zetten op 90%.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21

Ik heb met alle plezier een 1st ID3. De kinderziektes zijn echt uit de software en de auto. Heb nog geen probleem gezien in een jaar rijden (30k km). De software is alleen wat traag in vergelijking met nieuwere modellen en waarschijnlijk ook in verhouding tot de Tesla M3. Vooral de opstarttijd in mijn ID3 is behoorlijk lang. Maar als het eenmaal draait werkt het prima, met AA, Carplay of ingebouwde navigatie. Bij de ID3 zat een terugroepactie voor batterijcellen, mogelijk ook bij de ID4? Dus gewoon bij de dealer checken of alle terugroepacties en software-updates zijn gedaan.

Aanrader wat mij betreft.
Check wel even welke 1st edition je koopt. Er is een 'gewone', een Plus (met meer opties) en een Max (met HUD en panoramadak, full option). De Plus is meestal nauwelijks duurder dan de basic versie, tenminste niet toen ik een ID3 kocht.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-02 12:41
Misschien een stomme vraag, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen om een stuur display setting default te maken.

Ik kan door middel van de view knop en de < en > de informatie op het display krijgen van gem KWH/100Km en totale afstand. Echter als ik opnieuw de auto in kom of als ik een keer va nbestuurder gewisselt heb (Nog niet achter wat de trigger is) dan kom ik weer terug op "Klaar voor navigatie" met een blauwe pijl.

Is er ergens een setting dat ik dit vast als default kan zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHdnRwUL1a6-nxYkyIyaqV7fvMc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eX92ackU8ltbmTmkjXhUNlGo.png?f=user_large

Hetzelfde geld voor de navigatie, Ik vindt het fijn om nadat ik mijn hulp tools (Lane assist en speed control) heb uitgezet om gewoon mijn navigatie scherm te kunnen zien in map mode, echter meestal komt hij default op op de zoek functie. dat is soort van verklaarbaar dat deze zo opkomt omdat je wil navigeren, maar meestal wil ik niet navigeren, maar wil ik gewoon een landkaart zien. Kan ik deze zetting ook ergens als default opslaan?

ben benieuwd of dit ergens is in te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwuTXgDIQ07cKTH88u7GKJ3a_Z4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8kAIJeTqG0OupvnzETEtn6WB.png?f=user_large

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Vandaag tijdens het filerijden uit verveling maar weer eens een beetje door de verschillende menu's aan het 'klikken' gegaan, je moet per slot van rekening toch wát in een auto welke op ACC met Travel Assist gewoon lekker z'n eigen dingen kan doen, en dan kom je er achter dat je de helderheid van de 'Side-Assist' verlichting in de spiegelbehuizing ook minder fel kunt laten branden door in het het Assist menu niet voor 'Lijstweergave' maar voor 'Scene' te kiezen en vervolgens op de auto lángs je eigen auto op het plaatje te klikken....

Ik heb mezelf dus al ruim een jaar onnodig aan die 'bouwlamp' helderheid rechts gestoord tijdens nachtelijke ritten.

:o >:) 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
svkaster schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:29:
Misschien een stomme vraag, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen om een stuur display setting default te maken.

Ik kan door middel van de view knop en de < en > de informatie op het display krijgen van gem KWH/100Km en totale afstand. Echter als ik opnieuw de auto in kom of als ik een keer va nbestuurder gewisselt heb (Nog niet achter wat de trigger is) dan kom ik weer terug op "Klaar voor navigatie" met een blauwe pijl.

Is er ergens een setting dat ik dit vast als default kan zetten?

[Afbeelding]

Hetzelfde geld voor de navigatie, Ik vindt het fijn om nadat ik mijn hulp tools (Lane assist en speed control) heb uitgezet om gewoon mijn navigatie scherm te kunnen zien in map mode, echter meestal komt hij default op op de zoek functie. dat is soort van verklaarbaar dat deze zo opkomt omdat je wil navigeren, maar meestal wil ik niet navigeren, maar wil ik gewoon een landkaart zien. Kan ik deze zetting ook ergens als default opslaan?

ben benieuwd of dit ergens is in te stellen.

[Afbeelding]
Voor zover ik weet kan dit niet, helaas…

Ik ben wel benieuwd hoe jij de rijstatistieken (in het display voor je, rechts) op ‘sinds start’ hebt gekregen? Hier staat hij altijd op ‘lange tijd’ en ik heb geen idee hoe dit te wisselen…

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06

AvK

Ready Set Go

Wilde schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:11:
[...]

Voor zover ik weet kan dit niet, helaas…

Ik ben wel benieuwd hoe jij de rijstatistieken (in het display voor je, rechts) op ‘sinds start’ hebt gekregen? Hier staat hij altijd op ‘lange tijd’ en ik heb geen idee hoe dit te wisselen…
OK knopje indrukken. Dan scroll je er door heen. Wist ik eerder ook niet

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:04
Sinds kort is opeens de auto verdwenen in mijn iOS widget van de ID.3, hebben meer mensen dit?

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

tcw82 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:06:
[...]

Ik heb een 1st edition gekocht en daar gaat het tot nu toe prima mee. 7 oktober gekregen, inmiddels 8000 km gereden en ben er blij mee.
Grootste probleem tot nu toe was de SOS module, na update is die "gerepareerd", kostenloos. Zat wel bijna 3 maanden tussen "stuk gaan" en "repareren".
Hier een offerte van over de 1000 euro voor het repareren van de sos-knop. Hele module moet worden vervangen, geen garantie of coulance. First max 2020.

Check ook even of je geen 'klunk' hoort uit de aandrijfas bij accelereren of remmen.

Hoi!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:54
EWK schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:49:
[...]

Hier een offerte van over de 1000 euro voor het repareren van de sos-knop. Hele module moet worden vervangen, geen garantie of coulance. First max 2020.

Check ook even of je geen 'klunk' hoort uit de aandrijfas bij accelereren of remmen.
Oef dat is mooi klote, kwam de melding zomaar, of kort na een update?
Bij mij kwamen ze vooraf met 250 (nee, maar zo iets...) euro als prijs en bij het ophalen was dat 0 euro geworden.

• Antal72
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-02 10:05
Koptelefoontje schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:24:
Sinds kort is opeens de auto verdwenen in mijn iOS widget van de ID.3, hebben meer mensen dit?
Hier ook. Wel bereik en percentage, maar geen foto meer in de widget.

• Vibravis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:01
[...]

Mijn auto is vandaag bij de garage geweest voor onderhoud en de sos melding n.a.v de 3.8 update. Er is onder garantie een nieuwe module besteld. Wel een paar weken levertijd maar vervangen ze kosteloos. Wellicht goed om hier toch even op door te gaan bij de garage.

• EWK
  • Niet online

EWK

Vibravis schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:43:
[...]

Mijn auto is vandaag bij de garage geweest voor onderhoud en de sos melding n.a.v de 3.8 update. Er is onder garantie een nieuwe module besteld. Wel een paar weken levertijd maar vervangen ze kosteloos. Wellicht goed om hier toch even op door te gaan bij de garage.
Welke module hebben ze precies besteld? Heb je ook een artikelnaam of nummer?
Ding waar ze het bij mij over hadden (de gehele sos-module) had maanden levertijd gaven ze aan.

Ze zeggen dat ze het hebben navraagd bij de fabriek, dus weet niet zo goed hoe ik ze dan op andere gedachten kan brengen.

Hoi!

• Vibravis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:01
EWK schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:04:
[...]

Welke module hebben ze precies besteld? Heb je ook een artikelnaam of nummer?
Ding waar ze het bij mij over hadden (de gehele sos-module) had maanden levertijd gaven ze aan.

Ze zeggen dat ze het hebben navraagd bij de fabriek, dus weet niet zo goed hoe ik ze dan op andere gedachten kan brengen.
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik geen enkel idee heb. Het ging om de sos module. Of dat de complete module is weet ik niet.

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:35

Boy

www.byoscoop.nl

[...]

Bizar. Bij mij moest ook de accumodule (of zoiets?) van de SOS vervangen worden. Is onder garantie gebeurd. Net als hierboven aangegeven is alleen een offerte gegeven voor de diagnose toen, maar die is ook kwijtgescholden, alles onder garantie.

Ik heb een ID.4 1st (non-max) uit 2020

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• EWK
  • Niet online

EWK

Boy schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 06:15:
[...]

Bizar. Bij mij moest ook de accumodule (of zoiets?) van de SOS vervangen worden. Is onder garantie gebeurd. Net als hierboven aangegeven is alleen een offerte gegeven voor de diagnose toen, maar die is ook kwijtgescholden, alles onder garantie.

Ik heb een ID.4 1st (non-max) uit 2020
Ja dat is de accu, dit loopt tijdens de update naar 3.8 leeg en daar is coulance voor inderdaad.
Bij mij schijnt de hele unit defect te zijn {de electronica). Ze houden het op een toevallige samenloop van omstandigheden, de update icm het defect

Hoi!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
EWK schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 06:38:
[...]

Ja dat is de accu, dit loopt tijdens de update naar 3.8 leeg en daar is coulance voor inderdaad.
Bij mij schijnt de hele unit defect te zijn {de electronica). Ze houden het op een toevallige samenloop van omstandigheden, de update icm het defect
Flink doordrukken. Voor 1000 piek zou ik wel een (kleine) woordenwisseling willen opstarten. Als de update heeft meegespeeld in het defect (samenloop) dan vind ik garantie echt wel verdedigbaar.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Antal72 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:18:
[...]

Hier ook. Wel bereik en percentage, maar geen foto meer in de widget.
Hier ook al sinds een week geleden. Als je de widget verwijderd kun je 'm daarna terugplaatsen als kleine en grote 'tegel' (voorheen alleen als grote tegel). De grote tegel heeft daarna overigens nog steeds geen afbeelding van je auto .... Dus ik heb 'm nu maar als kleine tegel op het homescreen geplaatst.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:36

tijmeng

Panasonic 7J

ID3 first uit 2020 met 120dkm op de klok. 2 jaar terug zijn bij de bekende update een aantal batterij modules vervangen. Vanochtend kreeg mijn vrouw de melding: "electric drive not working correctly. Visit workshop immediatly".

Zojuist de obd dongle uitgelezen met car scanner en jawel. De laatste module met 12 cellen heeft een afwijking naar boven. Gelukkig zit op de batterij 8 jaar garantie. Benieuwd hoe lang we m kwijt gaan zijn.

Dacht dat het destijds bij 80dkm wel verholpen was. Maar blijkbaar is dit een terugkerend probleem met de LG modules.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w60ciJWOikNHvlF7FwcHs6rqzHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGxXhDTD6ozIYOqYZkfpGrjn.jpg?f=fotoalbum_large

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23:01

EDB

Kleine update mbt de storing SOS module. In oktober de storing, ongeveer 3 maanden na de laatste software update. In november bij de dealer geweest, getracht om de boel te resetten zonder resultaat. Conclusie: batterij van de module moet worden vervangen, niet op voorraad.
Vandaag een telefoontje, batterij wordt binnenkort geleverd, 10 maart wordt deze vervangen. Kan er op wachten, geen coulance vanuit VW.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:12

MLLL

Palm Treo 650

EDB schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:22:
Kleine update mbt de storing SOS module. In oktober de storing, ongeveer 3 maanden na de laatste software update. In november bij de dealer geweest, getracht om de boel te resetten zonder resultaat. Conclusie: batterij van de module moet worden vervangen, niet op voorraad.
Vandaag een telefoontje, batterij wordt binnenkort geleverd, 10 maart wordt deze vervangen. Kan er op wachten, geen coulance vanuit VW PON

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:58

buzzlightyear

To infinity and beyond...

*** hoewel ID.4 gerelateerd gaat het in deze post niet zo zeer over de auto maar over een 'modificatie/tweak', mocht dit niet hier thuis horen dan hoor ik dat graag ***

Onze ID.4 is nog maar twee maanden oud maar het moment zal ooit komen dat de puddle light/logo verlichting (het bekende "Renault" logo dat vanuit de spiegel naast de auto op de grond wordt geprojecteerd) het zal begeven en ook niet meer onder garantie wordt vervangen.

Aangezien ik wel van een uitdaging houd heb ik een tweedehands exemplaar op de kop weten te tikken en ben eens gaan kijken hoe het e.e.a. in elkaar zit.
Laten we starten met hoe de projectie origineel eruit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2tgKedLp6VF3X8vSdaYvdlHKqM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qCngNSSKftj8H9coRqm2MA7N.png?f=user_large

Bij dit gebruikte exemplaar ziet de projectie er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPWJ3d2DwPr1FRs9rqAsuhjUcyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSHt7qQZxlKNZnWdhUX7mpGf.jpg?f=fotoalbum_large

De projectie unit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnSeeFDQbWGFQqTWRUbOHayLBHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQcVTiMyCATobWGNijlknM4u.jpg?f=fotoalbum_large

De unit is helaas niet eenvoudig te openen, achteraf gezien is het het handigst om rondom de hoek voorzichtig af te schaven. De unit kan aan het eind van het proces dan weer met een nieuw plaatje kunststof naadloos 'gelast' worden met een soldeerbout o.i.d.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIyQlDT4xnvaHGR34KoOLB3LXhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cEyn4uCBczyeaUaXFCcSQrs.jpg?f=fotoalbum_large

Het printplaatje kan eenvoudig uit de behuizing worden verwijdert, hierbij aan de onderzijde (waar niet de stekker verbinding zit) omhoog wippen en vervolgens voorzichtig schuin eruit trekken. Hiermee beschadigd de stekker niet. In mijn exemplaar heb ik het kunststof weggeknipt zodat ik eenvoudiger de gobo kan vervangen en een permanente voeding erop kan solderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSrjTp7oMzI4Oj_rICzDn7QFFGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3aDLLxSJS55IZJyDt7l6FpOW.jpg?f=fotoalbum_large

Als het printplaatje is verwijdert wordt de lens zichtbaar. Het lenzenpakketje in volgorde:
1) bovenste lens
2) vermoedelijk een convergerende lens
3) de gobo
4) vaste vergrotende lens in de behuizing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjVk45VXXbBt6qLP3WtuwXt9dgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOPli3MpjLGc1l8NzVQzYQPQ.jpg?f=fotoalbum_large

De gobo is een eenvoudige filmversie welke met de emulsielaag (matte kant) naar de printplaat toe wordt gemonteerd. De lijntjes die de diamant vormen zijn zeer smal wat ook direct verklaard waarom deze uiteindelijk los laten van film en een eigen leven gaan leiden.
Gobo in meer detail, hierbij is duidelijk te zien dat de emulsielaag los is gaan zitten. Waarschijnlijk veroorzaakt door met name warmte. Ter referentie: de gobo heeft een diameter van 9 mm, het uitstekende deel is om de juiste positie van de projectie te borgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBqX5MiOLvXoD0Dk1XNAaUs8zNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwRqikCDpkgA9rB0uk49LyMk.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder gobo is de projectie als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foA-cuFJbee0oMqeUWSOA0Yc12s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pzn4LyKP1CcNE52qF9vsXrz.jpg?f=fotoalbum_large

Om een nieuwe gobo te maken heb ik gebruikt gemaakt van een frame van een 32mm film. Dit is een trailer voor de Toystory 2 film en doet enige eer aan mijn gebruikersnaam. In eerste instantie kreeg ik het beeld niet echt lekker scherp. Om een perfect scherp beeld te krijgen is een exacte diameter van 9mm nodig want dan valt de gobo precies in een randje van de lens die in behuizing zit. Helaas heb ik even geen 9mm pons bij de hand dus heb ik met de schaar een testje gemaakt. De pasvorm is nog niet perfect en de lenzen zijn nog vervuild maar het begint wat te worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktw-06ywSYQXzr2QorSpSa93J-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XD6E45ctsH7aTAN8lQMNDD5B.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende stap is een gobo te maken die perfect rond is, lenzenpakket schoon te maken, de unit dicht te sealen en dan een maandje 24/7 aan laten staan om te kijken wat dat doet met het beeld. Heb goede hoop dat de warmte geen vat krijgt op de emulsielaag want 32mm film is behoorlijk warmtebestendig.

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:06

Consulectro

Lekker bezig...

Will_M schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:47:
[...]

Hier ook al sinds een week geleden. Als je de widget verwijderd kun je 'm daarna terugplaatsen als kleine en grote 'tegel' (voorheen alleen als grote tegel). De grote tegel heeft daarna overigens nog steeds geen afbeelding van je auto .... Dus ik heb 'm nu maar als kleine tegel op het homescreen geplaatst.
Probeer de afmeting van de (grote) tegel eens groter te maken, Dan komt de afbeelding van je auto tevoorschijn. Althans bij mij....

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:57
Staan die projectie dingen niet volop op AliExpress? Heb ze daar wel eens voorbij zien komen,

• Kwadwo45
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:13
tijmeng schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:56:
ID3 first uit 2020 met 120dkm op de klok. 2 jaar terug zijn bij de bekende update een aantal batterij modules vervangen. Vanochtend kreeg mijn vrouw de melding: "electric drive not working correctly. Visit workshop immediatly".

Zojuist de obd dongle uitgelezen met car scanner en jawel. De laatste module met 12 cellen heeft een afwijking naar boven. Gelukkig zit op de batterij 8 jaar garantie. Benieuwd hoe lang we m kwijt gaan zijn.

Dacht dat het destijds bij 80dkm wel verholpen was. Maar blijkbaar is dit een terugkerend probleem met de LG modules.

[Afbeelding]
Ik heb dit halverwege december ook gehad. Eerst een losse diagnose afspraak bij de VW dealer medio januari gemaakt en daarna de auto 2 dagen kwijt geweest voor de daadwerkelijke reparatie zo’n 1,5 week later. Ze hebben mij eerst de diagnosekosten laten betalen maar na een discussie op locatie en een telefoongesprek met de bedrijfsleider krijg ik mijn geld terug en is verder alles opgepakt onder het mom van de batterijgarantie. Eventueel vervangend vervoer moet je wel ‘gewoon’ voor betalen, ik ben voor de gratis fiets gegaan :+

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:58

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Athome schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 00:21:
Staan die projectie dingen niet volop op AliExpress? Heb ze daar wel eens voorbij zien komen,
Correct. Heb ze alleen nog niet gevonden die gelijk zijn aan de versie die in de ID.4 zit. Heb wel een setje gekocht om te kijken van wat voor materiaal ze de gobo hebben gemaakt. Vermoedelijk heeft de gobo dezelfde maat en dan is het een kwestie van verwisselen.
Pagina: 1 ... 392 393 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.