*** hoewel ID.4 gerelateerd gaat het in deze post niet zo zeer over de auto maar over een 'modificatie/tweak', mocht dit niet hier thuis horen dan hoor ik dat graag ***
Onze ID.4 is nog maar twee maanden oud maar het moment zal ooit komen dat de puddle light/logo verlichting (het bekende "Renault" logo dat vanuit de spiegel naast de auto op de grond wordt geprojecteerd) het zal begeven en ook niet meer onder garantie wordt vervangen.
Aangezien ik wel van een uitdaging houd heb ik een tweedehands exemplaar op de kop weten te tikken en ben eens gaan kijken hoe het e.e.a. in elkaar zit.
Laten we starten met hoe de projectie origineel eruit ziet:
Bij dit gebruikte exemplaar ziet de projectie er als volgt uit:
De projectie unit:
De unit is helaas niet eenvoudig te openen, achteraf gezien is het het handigst om rondom de hoek voorzichtig af te schaven. De unit kan aan het eind van het proces dan weer met een nieuw plaatje kunststof naadloos 'gelast' worden met een soldeerbout o.i.d.
Het printplaatje kan eenvoudig uit de behuizing worden verwijdert, hierbij aan de onderzijde (waar niet de stekker verbinding zit) omhoog wippen en vervolgens voorzichtig schuin eruit trekken. Hiermee beschadigd de stekker niet. In mijn exemplaar heb ik het kunststof weggeknipt zodat ik eenvoudiger de gobo kan vervangen en een permanente voeding erop kan solderen.
Als het printplaatje is verwijdert wordt de lens zichtbaar. Het lenzenpakketje in volgorde:
1) bovenste lens
2) vermoedelijk een convergerende lens
3) de gobo
4) vaste vergrotende lens in de behuizing
De gobo is een eenvoudige filmversie welke met de emulsielaag (matte kant) naar de printplaat toe wordt gemonteerd. De lijntjes die de diamant vormen zijn zeer smal wat ook direct verklaard waarom deze uiteindelijk los laten van film en een eigen leven gaan leiden.
Gobo in meer detail, hierbij is duidelijk te zien dat de emulsielaag los is gaan zitten. Waarschijnlijk veroorzaakt door met name warmte. Ter referentie: de gobo heeft een diameter van 9 mm, het uitstekende deel is om de juiste positie van de projectie te borgen.
Zonder gobo is de projectie als volgt:
Om een nieuwe gobo te maken heb ik gebruikt gemaakt van een frame van een 32mm film. Dit is een trailer voor de Toystory 2 film en doet enige eer aan mijn gebruikersnaam. In eerste instantie kreeg ik het beeld niet echt lekker scherp. Om een perfect scherp beeld te krijgen is een exacte diameter van 9mm nodig want dan valt de gobo precies in een randje van de lens die in behuizing zit. Helaas heb ik even geen 9mm pons bij de hand dus heb ik met de schaar een testje gemaakt. De pasvorm is nog niet perfect en de lenzen zijn nog vervuild maar het begint wat te worden:
Volgende stap is een gobo te maken die perfect rond is, lenzenpakket schoon te maken, de unit dicht te sealen en dan een maandje 24/7 aan laten staan om te kijken wat dat doet met het beeld. Heb goede hoop dat de warmte geen vat krijgt op de emulsielaag want 32mm film is behoorlijk warmtebestendig.