Links en rechts naast de binnenspiegel zit een uitsparing om de signalen door te laten. Binnen de gestippelde delen-tom-562 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:21:
Ik heb zo'n bip&go tolbadge besteld, is er nog een speciale plek achter de ruit waar ik die moet plakken, ik heb een hittewerende voorruit. Bij mijn vorige auto (Volvo S80) had ik dat ook, en daar werkte de tolbadge niet achter het raam door die hittewerende voorruit
Ik heb ondertussen ook een setje Bosch ruitenwissers besteld, ik ben die matige fabriekswissers inmiddels echt spuugzat
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Was afgelopen zaterdag bij van den Udenhout in Den Bosch en daar stond zowel een ID.Polo als een ID.3 Neo, beide de Style variant. De ID.Cross verwachten ze pas over een maand of 2.BigSmurf schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:54:
Misschien nuttig voor anderen ook: het is lastig om te vinden waar je de ID.Polo al kan zien/proefzitten zonder dealers af te bellen, maar blijkbaar staat hij al enkele weken wisselend bij de verschillende locaties van PON. Deze week in Barneveld en komende week in Nijkerk.
Was best positief verrast door de Polo, meer ruimte dan ik had verwacht. Afwerking van zowel de Polo als de ID.3 Neo is ten opzichte van de vorige ID.3 echt vooruit gegaan.
:strip_exif()/f/image/npu5KDKOaJuIGx5UX8JkHlNc.jpg?f=fotoalbum_large)
Btw: met mijn uurwerk id.4 my27 nu al 2x gehad dat de telefoon (iPhone air) niet meer koppelde. Beide keren opgelost met infotainment reset.
Verder ook al 1x gehad dat de navigatie pijlen in het ar deel van het niet meer deden: de laatste pijl bleef maar in beeld staan en ging nooit meer weg. Route stoppen en opnieuw opstarten loste het op.
Vandaag kreeg ik de auto ineens niet meer op slot (beide sleutels geprobeerd. Ook met app en er gebeurde allemaal niks. Volgens de app zat die ook al slot trouwens terwijl die gewoon nog open was)
Net toen ik het had opgegeven kreeg ik een push bericht dat ik mijn auto niet op slot had gedaan. Toen weer terug gelopen naar auto en kon met de afstandsbediening ‘m weer op slot doen
Nog wel wat schoonheidsfoutjes in de software dus. Heb ‘m vanaf woensdag, dus best veel in 5 dagen tijd… hoop dat dit wel snel stabieler wordt met wat updates..
Die heb ik ook in een sjiek doosje, werkt goed. Ik hoop dat vw het beter voor elkaar heeft als hyundai, die ik nu heb, om het ding aan en uit te zetten . Nu wordt de hele camping wakker omdat ik de stomme auto aan moet zetten, met de komplampen aan (niet uit te zetten)om de deuren te ontgrendelen, die al ontgrendeld waren, om de deuren te ontgrendelen en het ding er uit te kunnen trekken.Kammika schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:01:
Vandaag v2l adapter binnengekregen, morgen maar eens testen… zit wel in een sjiek doosje…
[Afbeelding]
Btw: met mijn uurwerk id.4 my27 nu al 2x gehad dat de telefoon (iPhone air) niet meer koppelde. Beide keren opgelost met infotainment reset.
Verder ook al 1x gehad dat de navigatie pijlen in het ar deel van het niet meer deden: de laatste pijl bleef maar in beeld staan en ging nooit meer weg. Route stoppen en opnieuw opstarten loste het op.
Vandaag kreeg ik de auto ineens niet meer op slot (beide sleutels geprobeerd. Ook met app en er gebeurde allemaal niks. Volgens de app zat die ook al slot trouwens terwijl die gewoon nog open was)
Net toen ik het had opgegeven kreeg ik een push bericht dat ik mijn auto niet op slot had gedaan. Toen weer terug gelopen naar auto en kon met de afstandsbediening ‘m weer op slot doen
Nog wel wat schoonheidsfoutjes in de software dus. Heb ‘m vanaf woensdag, dus best veel in 5 dagen tijd… hoop dat dit wel snel stabieler wordt met wat updates..
Tussen de piepjes door vertel ik iedereen dat ik ‘m al verkocht heb 🤣
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Dit heb ik ook soms. Gebeurt bij mij volgens mij alleen als ik op navigatie rij via android auto (waze in mijn geval) en een alternatieve route neem. Dan wijzigt de route wel op het scherm, maar niet op mijn HUD, de pijl van de laatste instructie blijft dan staan. Route stoppen en starten lost het inderdaad op.Kammika schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:01:
![]() | ![]() |
Nice @joezzt! Heeft die al id software versie 6?joezzt schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:14:
Hier net een buzz besteld, 6-zits , niet verlengd, met panoramadak, draaibare voorstoelen door dealer verzorgd en verder niets spannends. Er is jammer genoeg geen stopcontact binnen dus ik moet de kabel van buiten naar binnen leiden, als het regent, om de espressomachine te laten draaien. Wel werkt mijn koelkast op de 12 V , da’s goed genoeg.
Jammer dat de middelste rij stoelen er niet uit kan, de airbags krijgen dan een algehele storing schijnt.
Kzou het niet weten, lijkt me wel, want komt pas in december zoals het er nu uitziet.Zwiri schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 00:40:
[...]
Nice @joezzt! Heeft die al id software versie 6?
Qua middenstoelen verwijderen zie ik op youtube dat sommigen dat zonder problemen doen, ook zonder waarschuwingen of rode lampjes van de auto.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Mooie kleur, hoe zit het met achteruitrij camera? zit deze weer achter het logo of ergens el-cheapo onder de klep? en fijn dat ze normale deurgrepen hebben aangehouden, die dingen van de id4 voelen erg fragiel aan.
Die van mij geeft nog steeds aan week 37. Sinds 9 juni 2026 staat die op stap 1.. sighMatti44 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:35:
Kreeg gisteren bericht dat de bestelde ID4 van week 44 naar week 41 is verschoven. Eens kijken of dat ook zo blijft of dat er nog wat gaat schuiven
[ Voor 4% gewijzigd door aapjuh99 op 29-07-2026 11:16 ]
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
Op een Duits forum vond ik wel iets hierover, incl dat het gemeld is aan VW:
https://www.meinid.com/th...webradio-geht-nicht-mehr/
Hier heb ik dat sindskort met 538. Sublime FM doet het daarentegen wel gewoon.Omnivore schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:17:
Hebben meer mensen het probleem dat webradio ineens niet meer werkt? Ik heb actieve Connect en Connect+ abo's en de namen van radiostations zijn wel zichtbaar, maar het blijft op laden staan en er komt geen geluid.
-tom-562 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:21:
Ik heb zo'n bip&go tolbadge besteld, is er nog een speciale plek achter de ruit waar ik die moet plakken, ik heb een hittewerende voorruit. Bij mijn vorige auto (Volvo S80) had ik dat ook, en daar werkte de tolbadge niet achter het raam door die hittewerende voorruit
DE JUISTE PLEK OM JE TOLBADGE TE BEVESTIGEN VOOR PROBLEEMLOZE PASSAGES
Bevestig je tolbadge aan de rechterzijde van de centrale achteruitkijkspiegel voor een optimale detectie. Zorg er daarbij voor dat je de badge plaatst in een niet-gemetalliseerde zone van de voorruit. Meestal is dit een zwart gestippeld gebied. Houd minstens 10 centimeter afstand tot metalen delen en andere elektronische apparaten. Maak de badge verticaal vast, waarbij het logo goed zichtbaar is vanaf de buitenkant.Goede vraag. Ik heb het niet live bekeken maar uit mijn foto gok ik dat die achter het logo zit?...flaskk schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:24:
[...]
Mooie kleur, hoe zit het met achteruitrij camera? zit deze weer achter het logo of ergens el-cheapo onder de klep? en fijn dat ze normale deurgrepen hebben aangehouden, die dingen van de id4 voelen erg fragiel aan.
Yes, heb gebeld met vw, webradio is issue mee aan vw zijde. Nog geen oplossing volgens de dame in kwestie. Sinds 22 juli synchroniseert onze id4 de gebruikers niet meer met de servers. Volgens de dame heeft dit niks te maken met webradio issues, maar het begon bij ons wel tegelijk 🤷♂️Omnivore schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:17:
Hebben meer mensen het probleem dat webradio ineens niet meer werkt? Ik heb actieve Connect en Connect+ abo's en de namen van radiostations zijn wel zichtbaar, maar het blijft op laden staan en er komt geen geluid.
Vw connect app werkt verder uitstekend, rest van de auto ook. Webradio doet het alleen niet bij ons
Toevallig hoor ik het steeds als de auto staat te snelladen. Want tja dat is het moment dat ik een beetje naast de auto sta te ijsberen en ik ineens schrik van die harde piepjes. Auto is van het slot..
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Zijn dat niet diezelfde 2 piepjes als je hoort als je bij de auto wegloopt terwijl de deur niet opWilde schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:35:
Zo maf, ik heb sinds een paar dagen dat ik naast de wagen sta en de ID4 vrijwel uit het niets ineens twee harde korte pieptonen laat horen. Dat gaat vrij hard. Klinkt een beetje als een piep uit een alarmsysteem. Ienand enig idee wat dat kan zijn?
Toevallig hoor ik het steeds als de auto staat te snelladen. Want tja dat is het moment dat ik een beetje naast de auto sta te ijsberen en ik ineens schrik van die harde piepjes. Auto is van het slot..
Slot is? Misschien is signaal van de sleutel niet zo sterk meer en denkt de auto dat je weg bent bij de auto ?Je kan nieuwe batterij proberen)
[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 31-07-2026 08:54 ]
De belangrijkste is denk ik toch de actieradius, en de problemen uit de introductie periode die nu opeens weer zouden kunnen voorkomen. Ik heb diverse reviews doorgenomen, en kom tot een gemiddelde van 220 tot 300 KM in de winterperiode.
Profiel van ons autogebruik:
- VW Transporter T5 uit 2003 omgebouwd naar camper voor de vakanties
- Dagelijkse woonwerkverkeer: 25 KM enkele reis
- Minimaal 1 tot 2 maal in de 2 weken een ritje 100 KM enkele reis
- Incidenteel lange afstanden > 150 KM enkele reis
Laden kan aan huis; momenteel nog niet in het bezit van een laadpaal, wel zonnepanelen met overschot wat deels een Homewizard batterij in gaat, en deels het net op.
Mijn vraag richt dus op ervaringen van ID.3 uit 2020 bezitters, naar de actie radius en de introductie problemen. Kan ik er van uitgaan dat deze problemen volledig zijn opgelost voor alle ID.3 uit dat jaar?
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een piep gehoord als ik zonder af te sluiten weg loop bij de auto? Ik krijg wel na x minuten een appje in dat geval.Kammika schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:53:
[...]
Zijn dat niet diezelfde 2 piepjes als je hoort als je bij de auto wegloopt terwijl de deur niet op
Slot is? Misschien is signaal van de sleutel niet zo sterk meer en denkt de auto dat je weg bent bij de auto ?Je kan nieuwe batterij proberen)
Het zijn 2 korte maar erg luide en ferme pieptonen. Een beetje alsof je je mercedes op slot zet als het ware
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
De twee luide pieptonen zijn als een deur nog open staat en je weg loopt. Niet als de auto niet vergrendeld is maar wel alle deuren dicht zijn. Ik denk dat Kammika dat bedoelde. En dat zou ook mijn gok zijn.Wilde schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:33:
[...]
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een piep gehoord als ik zonder af te sluiten weg loop bij de auto? Ik krijg wel na x minuten een appje in dat geval.
Het zijn 2 korte maar erg luide en ferme pieptonen. Een beetje alsof je je mercedes op slot zet als het wareGeen idee waar het vandaan komt, aangezien het een auto van 4 maanden oud is en ik het nooit eerder heb gehoord (en deze dubbele piep hoor je door de straat)
Ik ben een id3 gebruiker sinds januari dit jaar ik heb er eentje gekocht met 110k op de teller. Na aankoop onderhoud laten uitvoeren door de dealer en alles laten updaten. Tot op heden heb ik 15k kilometers gereden en ik ben zeer enthousiast. In de winterperiode kwam ik tot 230km en nu met het warme weer kom ik soms tot ver over de 300km. De auto bevalt zo goed dat we zelfs onze eerste auto met regelmaat laten staan en met 4 personen in de id3 stappen. Sterker nog, ik ben zo tevreden dat ik aan het overweg ben om onze lynk & co in te ruilen voor een id4 of id5. Dus heb je twijfel, nergens voor nodig ik rij trouwens 70km woon/werk dagelijks en ik heb/had een SOH van 94%. Laden doe ik met een granny lader en dat is voor mij voldoende. Mocht er een id4/5 bijkomen dan wil ik wel een laadpaal gaan aanschaffenheadout schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:21:
Ik ben een lurker in dit topic, lees al langere tijd mee. Ik ben erg gecharmeerd van de ID.3 en probeer vooral argumenten te verzinnen waarom ik vooral niet een ID.3 uit 2020 met 75K op de teller zou willen kopen.
De belangrijkste is denk ik toch de actieradius, en de problemen uit de introductie periode die nu opeens weer zouden kunnen voorkomen. Ik heb diverse reviews doorgenomen, en kom tot een gemiddelde van 220 tot 300 KM in de winterperiode.
Laden kan aan huis; momenteel nog niet in het bezit van een laadpaal, wel zonnepanelen met overschot wat deels een Homewizard batterij in gaat, en deels het net op.
Mijn vraag richt dus op ervaringen van ID.3 uit 2020 bezitters, naar de actie radius en de introductie problemen. Kan ik er van uitgaan dat deze problemen volledig zijn opgelost voor alle ID.3 uit dat jaar?
dat iddbvriesema schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:37:
[...]
De twee luide pieptonen zijn als een deur nog open staat en je weg loopt. Niet als de auto niet vergrendeld is maar wel alle deuren dicht zijn. Ik denk dat Kammika dat bedoelde. En dat zou ook mijn gok zijn.
Heb je de wagen ook bij de dealer aangeschaft, of elders aangeschaft en daarna voor (toekomstig) onderhoud ondergebracht bij de dealer?Vibravis schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:04:
[...]Na aankoop onderhoud laten uitvoeren door de dealer en alles laten updaten.
Ik heb de auto elders gekocht. Ik ben niet heel erg dealer minded moet ik bekennen maar het gaf me een goed gevoel om de auto een beurt daar te geven. Compleet laten nalopen en alles was, op een aantal puntjes na, akkoord. Het geeft mij een fijn gevoel sat de auto is nagekeken door iemand die er zeker weten verstand van heeft. Ik zeg daarmee niet dat andere garages dat niet hebben trouwens. Maar nogmaals, ik ben er echt ontzettend blij meeheadout schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:56:
[...]
Heb je de wagen ook bij de dealer aangeschaft, of elders aangeschaft en daarna voor (toekomstig) onderhoud ondergebracht bij de dealer?
Eind december hebben wij een ID.3 1st plus uit 2020 gekocht, tot nu toe hebben we zo'n 15.000km gereden en zijn er heel erg tevreden over. Wij laden hem meestal op tot 80% en dan geeft de auto aan met dit weer zo'n 270km te kunnen rijden. Wij rijden voornamelijk snelweg kilometers. Mijn partner zal dit makkelijk halen, ik rijd iets steviger door en haal dat denk ik niet.headout schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:21:
Ik ben een lurker in dit topic, lees al langere tijd mee. Ik ben erg gecharmeerd van de ID.3 en probeer vooral argumenten te verzinnen waarom ik vooral niet een ID.3 uit 2020 met 75K op de teller zou willen kopen.
In de praktijk laden we de auto om de dag, dan zijn we 2x naar het werk (37 km enkele reis) en wat kilometers rundumhause. Een 3e keer naar werk en huis redden we ook wel, maar onder de 40% zetten we hem meestal weer aan de lader, vinden wij fijn.
Het enige 'probleem' dat ik heb is dat de auto nog op ID software 3.2 draait en aangeeft up-to-date te zijn. ID 3.8 is al geruime tijd uit. Bij het eerstvolgende onderhoud ga ik de garage vragen om de update uit te voeren. Buiten dat werkt de software goed, maar het is geen snel systeem.
Check hier even met je kenteken.
https://www.volkswagen.nl/nl/service/service-scan.html
[ Voor 15% gewijzigd door Skynett op 31-07-2026 14:22 ]
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Snap dat dat voldoende is, geen idee of je al 3 fase in je huis hebt maar een 11kw laadpaal is een stuk efficiënter dan een granny lader want de auto doet minder lang over om op te laden.Vibravis schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:04:
[...]
Laden doe ik met een granny lader en dat is voor mij voldoende.
Via dat linkje naar de service scan van VW lees ik dat het om 5 jaar gaat:Skynett schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:20:
@J.oris jouw auto heeft ook 7 jaar gratis onderhoud en apk, dus je kan een (gratis) afspraak maken bij de VW dealer om hem naar 3.8 te updaten. Zou ik zeker doen! Die van mij (ID4) heeft er wel 2 dagen gestaan maar draait nu op 3.8.
Economy Service
Jouw Volkswagen is ouder dan 5 jaar en daarom heb je recht op 15% korting op onderhoud bij een Volkswagen dealer.
O jammer. Bij die van mij staat daarboven nog het volgende vermeld:headout schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:34:
Via dat linkje naar de service scan van VW lees ik dat het om 5 jaar gaat:
Gratis onderhoud en APK
Jouw Volkswagen is nog geen 7 jaar oud en daarom heb je recht op gratis onderhoud en APK tot X-X-2028.
Dit betreft uitvoering van de voorgeschreven onderhoudsinspecties en de wettelijke APK-keuring, uit te voeren door een Volkswagen dealer.
Ik weet dat ze op de eerste serie 7 jaar gaven, later is dat ingekort tot 5 jaar. Ik heb een 1st uitvoering.
Hier kan je checken op je VIN of er bij VW nog service- of update werkzaamheden open staan voor jouw VW.
https://www.dieteren.be/nl/recall
[ Voor 10% gewijzigd door Skynett op 31-07-2026 14:49 ]
Vergeet ook niet dat je met granny laders forse extra laadverliezen hebt.flaskk schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:26:
[...]
Snap dat dat voldoende is, geen idee of je al 3 fase in je huis hebt maar een 11kw laadpaal is een stuk efficiënter dan een granny lader want de auto doet minder lang over om op te laden.
Helaas geeft ie bij mij hetzelfde aan als bij Headout, dus daar kom ik niet meer voor in aanmerking. Wel heb ik pechhulp blijkbaar, handig om te weten!Skynett schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:20:
@J.oris jouw auto heeft ook 7 jaar gratis onderhoud en apk, dus je kan een (gratis) afspraak maken bij de VW dealer om hem naar 3.8 te updaten. Zou ik zeker doen! Die van mij (ID4) heeft er wel 2 dagen gestaan maar draait nu op 3.8.
Check hier even met je kenteken.
https://www.volkswagen.nl/nl/service/service-scan.html
“Er is geen openstaande actie op uw voertuig” Aldus deze website. Ik denk dat de garage dus maar eens naar m’n auto moet kijken wat software betreftSkynett schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:46:
[...]
O jammer. Bij die van mij staat daarboven nog het volgende vermeld:
Gratis onderhoud en APK
Jouw Volkswagen is nog geen 7 jaar oud en daarom heb je recht op gratis onderhoud en APK tot X-X-2028.
Dit betreft uitvoering van de voorgeschreven onderhoudsinspecties en de wettelijke APK-keuring, uit te voeren door een Volkswagen dealer.
Ik weet dat ze op de eerste serie 7 jaar gaven, later is dat ingekort tot 5 jaar. Ik heb een 1st uitvoering.
Hier kan je checken op je VIN of er bij VW nog service- of update werkzaamheden open staan voor jouw VW.
https://www.dieteren.be/nl/recall
Neem ik voor lief voor dit jaar ivm salderingKammika schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:30:
[...]
Vergeet ook niet dat je met granny laders forse extra laadverliezen hebt.
Zie dat in het originele onderzoek ook een id.3 getest is. Kleine 14% laadverlies op granny charger. Op 11kw aansluiting 9% (is ook fors)Vibravis schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:48:
[...]
Neem ik voor lief voor dit jaar ivm saldering
Onderzoek is al paar jaar oud. Hoop dat die nu toch wel beter scoort…
Ik vind het wel meevallen die laadverliezenKammika schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:30:
[...]
Vergeet ook niet dat je met granny laders forse extra laadverliezen hebt.
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/laden/ladeverluste-elektroauto-studie/
13,6 % bij een granny tov 9% bij een 11 kw
Over het algemeen bedragen de laadverliezen bij een stopcontact in huis 10 tot 30 procent.
Hoi!
Toen er 1 op zat werkte het nog redelijk: die koppelde altijd automatisch. Wel moest ik af en toe de infotainment resetten, anders werkte draadloos CarPlay niet
Maar sinds in die van haar ook gepaird heb wordt er eigenlijk nooit meer automatisch gekoppeld. Alleen handmatig via verbindingsmanager. Dat draadloos CarPlay het niet meer doet is nu schering en inslag: die doet het een paar ritjes en dat moet ik eerst weer infotainment reset doen.
Het maakt niet uit of ik 1 van beide telefoons als favoriet instel. Gedag is hetzelfde
Zijn er mensen met zelfde issue? En is er een manier om dit stabiel te krijgen?
Ja, maar dit is een vw topic, bij vw is het idd 9-13% . Het heeft veel te maken met het energieverbruik van de apparatuur in de auto. Lang laden = meer verlies. Maar da’s erg afhankelijk van het type auto en de interesse van de fabrikant.EWK schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:51:
Terwijl er verderop in het artikel staat:
Over het algemeen bedragen de laadverliezen bij een stopcontact in huis 10 tot 30 procent.
Je problemen herken ik gedeeltelijk. Mijn vrouw en ik hebben ook beide een iPhone die beide gekoppeld zijn via CarPlay aan de ID.4 MY27.Kammika schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 06:31:
In mijn id.4 my27 is de smartphone koppeling toch niet helemaal lekker. Mijn vrouw en ik hebben beiden een iPhone. Dus beide apparaten geconfigureerd
Toen er 1 op zat werkte het nog redelijk: die koppelde altijd automatisch. Wel moest ik af en toe de infotainment resetten, anders werkte draadloos CarPlay niet
Maar sinds in die van haar ook gepaird heb wordt er eigenlijk nooit meer automatisch gekoppeld. Alleen handmatig via verbindingsmanager. Dat draadloos CarPlay het niet meer doet is nu schering en inslag: die doet het een paar ritjes en dat moet ik eerst weer infotainment reset doen.
Het maakt niet uit of ik 1 van beide telefoons als favoriet instel. Gedag is hetzelfde
Zijn er mensen met zelfde issue? En is er een manier om dit stabiel te krijgen?
Ook ik moet af en toe het systeem resetten. Dat lijkt de enige oplossing om weer een CarPlay verbinding te krijgen. Draadloos of bedraad maakt niet uit. De telefoon resetten of anders instellen helpt niet, het probleem zit echt in het infotainment systeem.
Bij mijn was dit probleem er al toen ik alleen mijn iPhone gekoppeld had. Wat ik dus niet herken is dat het probleem anders is geworden na de koppeling met een tweede iPhone.
Je zou nog kunnen proberen haar iPhone (tijdelijk) te verwijderen om te kijken of dit het gedrag verandert.
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 01-08-2026 10:36 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ja mijn punt precies. Dit is het vw-topic dus vw doet dit dan weer (wel) beter dan de gemiddeld .joezzt schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:26:
[...]
Ja, maar dit is een vw topic, bij vw is het idd 9-13% . Het heeft veel te maken met het energieverbruik van de apparatuur in de auto. Lang laden = meer verlies. Maar da’s erg afhankelijk van het type auto en de interesse van de fabrikant.
Hoi!
Reset heb ik nog nooit nodig gehad gelukkig.Scorpio_King schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:41:
[...]
Je problemen herken ik gedeeltelijk. Mijn vrouw en ik hebben ook beide een iPhone die beide gekoppeld zijn via CarPlay aan de ID.4 MY27.
Ook ik moet af en toe het systeem resetten. Dat lijkt de enige oplossing om weer een CarPlay verbinding te krijgen. Draadloos of bedraad maakt niet uit. De telefoon resetten of anders instellen helpt niet, het probleem zit echt in het infotainment systeem.
Bij mijn was dit probleem er al toen ik alleen mijn iPhone gekoppeld had. Wat ik dus niet herken is dat het probleem anders is geworden na de koppeling met een tweede iPhone.
Je zou nog kunnen proberen haar iPhone (tijdelijk) te verwijderen om te kijken of dit het gedrag verandert.
Wel helpt een reboot van telefoon (Android) en/of infotainment hier soms juist wel, maar ik kan het ook niet reproduceren
[ Voor 3% gewijzigd door EWK op 01-08-2026 10:10 ]
Hoi!
Ik ben bang dat je tegen beter weten in aan het hobbyen bent. Lees hier en in het ID.7 topic maar even, en zoek onder andere op "eu data act". Lang verhaal kort: de rechtstreekse verbinding met de servers van VW om via de API de uitgebreide dataset op te halen werkt niet meer. Omdat de EU Data Act aangeeft dat berijders van voertuigen wel recht hebben op het uitleven van bepaalde data zijn daarvoor integraties beschikbaar. Die heb ik zelf nog niet geprobeerd omdat ik de dataset en de controls te summier vind, anderen in deze topics wel.Devke schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:08:
Is bij jullie de link met de auto alweer zichtbaar in HA? Of ben ik tegen beter weten aan het in hobbyen?
ja verschillende auto’s en granny sEWK schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:51:
Terwijl er verderop in het artikel staat:
Maar id 3 en Vw granny dus 13,5
Voor granny lader met 13% dus wel, maar 9% is wel slechte score voor 11kw laden.EWK schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:08:
[...]
Ja mijn punt precies. Dit is het vw-topic dus vw doet dit dan weer (wel) beter dan de gemiddeld .
Gisteren nog even zitten pielen. Ik denk dat ik er twee dingen waren die niet hielpen.tcw82 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:55:
Vandaag nieuwe ruitenwissers gemonteerd. Bosch aerotwin.
Gelijk ruit een lapje gegeven.
Zie ik met de wissers die terug naar beneden wissen uit de service stand dat de grote wisser het raam helemaal niet raakt.
Is er iets dat je kan afstellen, strakker zetten?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het wisselbad komt niet op het glas. Door het schuim lijkt het wel, maar de vlek die achtergebleven is, lijkt me duidelijk.
De Bosch wissers hebben een bijzonder sterkte kromming. En de wisser arm heeft een knikje, dat erg vlak aan deed.
Ik heb de wisser arm een beetje geholpen richting de ruit en de wisser tegen kromming in gebogen (wat vlakker)..
![]() | ![]() |
dubbel
[ Voor 91% gewijzigd door AllSeeyinEye op 02-08-2026 09:12 ]
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Ja, scroll maar even terug of gebruik de zoekfunctie. Je bent niet de enigeAllSeeyinEye schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:11:
Iemand anders ook sinds een week of drie geen webradio meer? Mijn connect services zijn nog een goed jaar geldig, daar zou het probleem niet in moeten zitten… gaat om een Id.4 uit 2023.
Hoi!
Amsterdam | 10,12 kWp | 22 x 460Wp JA Solar | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Lekker! Ik snap niet waarom ik die aanbieding niet gezien heb. Maar goed, je kunt niet alles hebbenArjoK schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:41:
Net mijn we connect plus abonnement met einddatum 3.8.2026 gratis voor 2 jaar kunnen verlengen tot 4.8.2028.
Meestal krijg je die enkele weken na het verlopen van je contractSenser schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:22:
[...]
Lekker! Ik snap niet waarom ik die aanbieding niet gezien heb. Maar goed, je kunt niet alles hebben
Hoi!
Dacht dat net als ik, de meeste hier de dag voor het verlopen ineens de 0 euro optie erbij kregenEWK schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:00:
[...]
Meestal krijg je die enkele weken na het verlopen van je contract
Amsterdam | 10,12 kWp | 22 x 460Wp JA Solar | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Ik kreeg het ook pas een week of twee na verlopen. Volgens mij is dat vaker voorkomend dan vóór aflopen.ArjoK schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 23:32:
[...]
Dacht dat net als ik, de meeste hier de dag voor het verlopen ineens de 0 euro optie erbij kregen
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik heb het nu mijn dealer gevraagd. Ze rekenen diagnosekosten van max 200 euro. Komt reparatie nog bij dus.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Kijk eens bij opstarten/'begroeten' of je koplampen wel draaien/bewegen.Devke schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:51:
Iemand onderstaande al eens gehad? Verschijnt hier bijna dagelijks als we net wegrijden. Wat was de oplossing? Kosten?
Ik heb het nu mijn dealer gevraagd. Ze rekenen diagnosekosten van max 200 euro. Komt reparatie nog bij dus.
[Afbeelding]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Deze heb ik nog niet gehad. Maar rij nu 2 weken in een nieuwe id.4 en heb al 3 waarschuwing gehad met de opmerking dat ik naar de dealer moest:Devke schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:51:
Iemand onderstaande al eens gehad? Verschijnt hier bijna dagelijks als we net wegrijden. Wat was de oplossing? Kosten?
[Afbeelding]
- 1x op de interieurcamera
- 1x op de laadpoort (kreeg toen ook een notificatie van de app dat ik mijn laadpaal moest checken, volgens de app was die op een laadpaal aangesloten en had de laadpaal storing, alleen was die helemaal niet aangesloten)
- 1x op het sos systeem
In alle 3 de gevallen opgelost bij de volgende rit.
Heb het gevoel dat de nieuw os 6 nog wat kinderziektes heeft. Zijn er andere my27 rijders met zelfde ervaring? Of heb ik toch een maandagochtendmodel?
Nog niet gezien in mijn 2021 ID.4 1st Max.Devke schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:51:
[Afbeelding]
EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler
De afspraak is 3 maanden geleden gemaakt. op de Ap zie ik dat de linker deur en de motorkap open zijn. Dus iemand is lekker bezit.
Als vervangend vervoer (nou ja tegen betaling) kreeg ik een polo (benzine) mee. Wat ik mooi vind, alles is gewoon logisch. Instappen wegwezen... maar wat een herrie
Hoeveel uur kostte dit ongeveer? Ik heb een offerte gekregen van m'n VW dealer en daar kost het 4 uurtjes. Uurtarief van heb ik jou daar trouwens, € 494 inclusief BTW.
Die 4 uur is zonder de kosten van de trekhaak zelf, alleen de montagekosten.
[ Voor 12% gewijzigd door Koehandelaar op 03-08-2026 16:36 . Reden: Verduidelijking prijs en wat er wel / niet bij in zit. ]
500 euro voor de trekhaak inclusief montage? Dat is geen geld.Koehandelaar schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:16:
Heeft er iemand ervaring met achteraf een trekhaak (steunhaak) laten monteren op z'n ID3 1st, dus van 2020?
Hoeveel uur kostte dit ongeveer? Ik heb een offerte gekregen van m'n VW dealer en daar kost het 4 uurtjes. Uurtarief van heb ik jou daar trouwens, € 494 inclusief BTW.
Onder mijn ID.5 kost een trekhaak inclusief montage en aanmelden in de computer 1200+ euro volgens trekhaakcentrum. Voor 500 piek was het voor mij een no-brainer geweest.-tom-562 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:06:
[...]
500 euro voor de trekhaak inclusief montage? Dat is geen geld.
Als je achteraf op een tweedehands ID een trekhaak wil laten zetten is het natuurlijk een ander verhaal.
Vanaf de facelift is het volgens mij ook haast onmogelijk op achteraf nog een trekhaak werkend te krijgen.ikweethetbeter schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:33:
Een ID.4 trekhaak kost 1100 euro, "af fabriek", dus wegklapbaar. Echt een no-brainer om die meteen mee te bestellen, ook al betaal je er dan BPM over. Het is de moeite / problemen niet waard om het achteraf te laten doen.
Als je achteraf op een tweedehands ID een trekhaak wil laten zetten is het natuurlijk een ander verhaal.
Ben op dit moment de ID4 aan het inpakken voor onze vakantie naar Zuid Frankrijk, met dakkoffer. Ben erg benieuwd wat het doet qua verbruik. Ik wil de rit met ABRP gaan rijden en dan bij alleen maar (of zoveel mogelijk) Tesla laders. Helaas de eerste concessie al moeten doen voor wat extra ruimte, de (aftermarket) subwoofer er uit gehaald
[ Voor 24% gewijzigd door -tom-562 op 03-08-2026 13:36 ]
Ik heb geen ervaring met het verbruik met een dakkoffer op m'n ID.4, maar wel met het verbruik op mijn vorige auto (een ICE), en met 130 op de snelweg in Duitsland kwam het bereik van een volle tank onder de 500km (normaal zonder dakkoffer was dat rond de 800 km).
Misschien maximaal 100 rijden om het extra verbruik door luchtweerstand te beperken!
Vergeet niet dat een ID3 een steunhaak heeft. Dat is heel wat anders dan een volwaardige trekhaak onder de ID4. Als je de luxe hebt om een nieuwe auto te mogen uitzoeken, dan is meebestellen vaak het voordeligst inderdaad.ikweethetbeter schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:33:
Een ID.4 trekhaak kost 1100 euro, "af fabriek", dus wegklapbaar. Echt een no-brainer om die meteen mee te bestellen, ook al betaal je er dan BPM over. Het is de moeite / problemen niet waard om het achteraf te laten doen.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Belangrijkste is dat hij goed aangemeld wordt bij (de computer van ) VW. Anders grote kans op problemen naderhand. Updates die alleen goed gaan wanneer de trekhaakmodule wordt losgehaald, etc.Koehandelaar schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:16:
Heeft er iemand ervaring met achteraf een trekhaak (steunhaak) laten monteren op z'n ID3 1st, dus van 2020?
Dat aanmelden is erg belangrijk, vraag eens hoe ze dat online gaan doen?
Anders krijg je straks dit:
driel24 in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1"
Edit: zie nu pas dat je het bij de VW dealer wil laten doen. Daar mag je wel verwachten dat ze weten wat ze doen. 4 uur voor €500 valt nog mee. Hier kost de VW dealer €160 per uur.
[ Voor 10% gewijzigd door Skynett op 03-08-2026 15:34 ]
Ik ben twee weken geleden bij de VW dealer geweest. Die rekende 160 ex btw. Dus gewoon € 200 inclusiefSkynett schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:31:
[...]
Belangrijkste is dat hij goed aangemeld wordt bij (de computer van ) VW. Anders grote kans op problemen naderhand. Updates die alleen goed gaan wanneer de trekhaakmodule wordt losgehaald, etc.
Dat aanmelden is erg belangrijk, vraag eens hoe ze dat online gaan doen?
Anders krijg je straks dit:
driel24 in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1"
Edit: zie nu pas dat je het bij de VW dealer wil laten doen. Daar mag je wel verwachten dat ze weten wat ze doen. 4 uur voor €500 valt nog mee. Hier kost de VW dealer €160 per uur.
Gelukkig een reparatie met maar 40 minuutjes arbeidsloon.
We willen graag de racefietsen meenemen naar de Alpen in september, dus vandaar dat een steunhaak dan wel handig is.
Ze gaan vanzelf ontdekken hoeveel kaka werk het is om alles netjes werkend te krijgen.... Is al eens eerder over geschreven in dit topic. De canbus /netwerk van de auto vindt het allemaal niet zo leuk-tom-562 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:06:
[...]
500 euro voor de trekhaak inclusief montage? Dat is geen geld.
Rond 1330 zag ik dat de foutmelding uit de ap was en dat de auto op slot was. (Hij was klaar). Even gebeld. Kan ik hem al halen?
Dat kon niet, iemand moest nog kijken of alles wel goed was. Zou een uurtje duren. Gelukkig ben ik maar niet van die tijd uitgegaan. 1615 belde de dame van de inname en retour geven balie, hij is klaar. Ze had de vragen die ik aan de 1330 man had gesteld ontvangen en had geen echte antwoorden.
De reden van de vragen was dat de 1330 man me al wist te vertellen dat de reparaties en acties uitgevoerd allemaal garantie of terugroepacties waren. Dat vond ik bijzonder vreemd. Ik heb bij het boeken eerst gebeld en een techneut gevraagd of er open terugroepacties waren (iets met een deur?!?). Dat was niet zo volgens de persoon toen, er werd driftig geklikt en verdiept in het uit te zoeken. Ook niet online terug te vinden door mijzelf.
Vandaag wist de dame me wel te vertellen dat ze kon zien dat de afspraak (incl. Dat nabellen van mij) NA de terugroepactie datum was gedaan. Ik heb maar aangegeven dat die de tweede keer is dat men doet also de klant achterlijk is. Eerst met die SOS-module letterlijk zeggen dat ze er nog nooit van gehoord hadden en nu dit weer. Heel vreemd allemaal.
Uiteindelijke schade: geen rekening, alleen software dingen (diverse updates en terugroepacties werd er gezegd) en een zeer optimistisch verwachte range melder. (72% accu en 335km range
Blijkt een nare ervaring zo alles beziend. 👎
Blijkt een nare ervaring zo alles beziend.
Nou, dan hoop ik ook op zulke nare ervaringen voortaan
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/kxu3jpQLpwGp4jmIJY5Y78Kl.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/3ezF2F3YEEr04Kv8S9KQYxif.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/4eQjLK5bQvybHC7VL2xm0YRG.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/HHhfgYcvFKbI7ND7Zfi9qt49.jpg?f=fotoalbum_tile)