Ik kreeg vandaag een mailtje van ons wagenparkbeheer: Gefeliciteerd met uw nieuwe auto, leasebegin 14.12.2022. Verder geen informatie over hoe of wanneer hij dan bij mij in de buurt afgeleverd wordt of wanneer ik een laadpas krijg, maar het lijkt er op dat mijn wachten voorbij is, na precies 13 maanden. Betreft een ID.4.
Over onwillige werkplaatsen/dealers: In diverse omgevingen worden verdienmodellen op de schop gegooid door dingen
as a Service aan te bieden. Volkswagen is daar niet de enige in die werk (en verdiensten) uit de handen van de dealers aan het halen is; ik zag pas ook dat ze, net als Mercedes, zelf ook direct auto's op de eigen website aanbieden.
In de software-wereld lopen vergelijkbare dingen: onze leverancier (een grote naam in de CAD-wereld) is steeds onduidelijker naar ons als reseller toe over de toekomstplannen van de kooplicenties en hoe wij dan ons geld moeten verdienen als in het geval van SaaS de extra seats direct door de klant bij hun aangeschaft kunnen worden, zonder accountmanager ertussen die misschien nog een paar tips geeft of een training meeverkoopt. Onze oude CAM-leverancier heeft ons als reseller compleet uit de boot gegooid.
De leverancier (VW, Softwarebouwer, ...) beseft vaak niet wat een dealer/werkplaats/reseller eige
nlijk aan waarde toevoegt door fatsoe
nlijk naar individuele klanten te luisteren en maatwerk-advies te leveren. Ze vergeten vaak dat de vriendelijke, makkelijk bereikbare verkoper/werkplaatsmedewerker/supporter de lijm is die de klanten laat terugkomen bij de volgende auto/onderhoudsbeurt/sofware-update/training.
Als je vaak genoeg tegen een onverschillige muur aa
nloopt moet je wel erg grote fan van 1 merk zijn om terug te (blijven) komen.
[
Voor 11% gewijzigd door
Tarin op 20-12-2022 16:49
]