AutCha schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:08:
[...]
Ik zat afgelopen jaar met hetzelfde luxe probleem: de Elroq 85 Business of ID.4 Pro Limited, uiteindelijk toch voor de VW met assist pro pakket gegaan; De Elroq lijkt in eerste instantie goedkoper, maar veel zit bij de Skoda achter prijzige optie pakketen: kleur keuze, met je voet de achterklep openen, voorruit verwarming, automatisch inparkeren, 360 graden camera, dat soort dingen. De laatste twee parkeer functies zitten bij de VW ook achter een optie pakket, maar die is een stuk betaalbaarder.
Als ik de 85 Business Edition neem, dan hoef ik enkel het Business Upgrade pakket - Plus en DCC te nemen om op €46k uit te komen.
De zaken die jij noemt (360 graden camera, trained parkassist) zitten dan weer in een duurder pakket waar ik niks mee heb, dus te duur voor die ene optie die ik leuk vind. Neem ik de 60 BE dan kan ik makkelijk (qua budget) de Maxx erbij nemen, maar dan weer geen DCC, want enkel verkrijgbaar op de 85 versie

. En DCC op zo'n waggelende en bonkende SUV is toch wel erg fijn.
De ID.4 Limited Edition met Assistance Pakket Plus, Sport Pakket Plus (DCC) en Panoramadak tikt net niet de €48k aan. Zonder panoramadak zit je rond de €47k.
Dus helemaal vergelijken gaat niet qua prijs en opties. Het blijven keuzes en dus compromissen. Goed en ontspannen kunnen zitten is voor mij daarbij wel belangrijk. Vandaar dat ik - met mijn eigen stoel - het gedoe rondom de armsteunen en middenconsole vervelend vind bij de ID.4. Als dat opgelost kan worden, dan heb ik denk ik liever het panoramadak dan de betere afwerking

Grappig dat je voorkeur gaat naar het interieur van de Elroq, ik was namelijk juist erg gecharmeerd van de afwerking van de ID.4. Zo zie je maar, over smaak valt niet te twisten.
O zeker, schoonheid en gemak is erg afhankelijk van de persoon. Ik vond het verschil dus groot, zeker als je ook even in de ID.7 gaat zitten en rijden. Net alsof je in een ander merk auto zit. Volgens de verkopers zal de nieuwe ID.3/4 ook die kant op gaan. Het aantal klachten over de bediening van de ID.4 schijnt behoorlijk groot te zijn.
Ik vond dus de stuurknoppen nog meevallen. De sliders die ik ook op mijn Passsat heb vind ik dan weer helemaal niks. Dat gaat tevaak fout en zorgt ook voor afleiding. Het is ongelooflijk dat iemand heeft bedacht dat dat beter is dan knoppen die je blindelings kunt bedienen doordat je de klikjes kan voelen. Alsof VW alle ergonomen ontslagen heeft en managers keuzes zijn gaan maken.
-tom-562 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:48:
[...]
Ik vind de armsteunen juist geniaal. Het zit altijd goed. Zo'n hoge middenconsole armsteun is altijd een compromis en je bijrijder zit altijd in de weg

In snap het geklaag over die touchknoppen trouwens niet in al de reviews. Bij mij werkt het echt prima.
Ik zit graag beetje breed met mijn armen. Rechter arm / hand op de middenconsole en armsteun. In de ID.4 is dat dus onmogelijk omdat de armsteun veels te smal is, en er geen middenconsole is waar je wat aan hebt. Het is gewoon één groot gat.
En zoals je hier ziet (foto uit ID.4 folder, terwijl dit volgens mij de ID.7 is) kun je met een fatsoe
nlijke middenconsole makkelijk allebei je armen kwijt... Dit is dus ook hoe ik zit, dus dan snap je dat die Mickey Mouse armsteuntjes in de ID.4 voor mij onbruikbaar zijn.
Daarbij komt dat ik een eigen stoel heb. Die heeft geen armsteun. Dus dan moet daar of een brede armsteun aangemaakt kunnen worden, of ik zit helemaal zonder. Dat is zeer oncomfortabel rijden heb ik gemerkt.
Het kan dus wel ja, maar bij navraag gaf de dealer aan dat dat in EU niet te bestellen is.
Verder dus wel blij met de keuzes van VAG om de hoogte van de stoel tov de vloer redelijk laag te houden (230-240mm). Dan zit je ongeveer hetzelfde als in een normale auto. Andere merken hebben de stoelen hoger gezet waardoor ik het idee heb op een keukenstoel te zitten met als gevolg dat je kop bijna tegen het dak aanzit en je moeite krijgt om onder de daklijn naar voren te kijken.
De ID.3 was al eerder afgevallen vanwege rare geometrie van het stuur/dashboard: ik moet het stuur flink hoger kantelen om het display te zien. Daardoor moeten mijn armen ook hoger om het stuur vast te pakken. Alsof ik op een chopper zit
Het is jammer dat ik
NU een nieuwe auto moet bestellen, en niet volgend jaar waar je dan de nieuwe ID.3/4 hebt en mogelijk ook de eerste EV Station van Skoda. Een gewone auto blijft qua wegligging en gedrag gewoon niet te vergelijken met een SUV.
[
Voor 6% gewijzigd door
Mars Warrior op 21-01-2026 11:49
]