Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 105 ... 393 Laatste
Acties:

• theobe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-02 16:20
Geen matches
Ik krijg zojuist een antwoord van we-support@volkswagen.de:
We are sorry to hear that you are encountering issues with We Charge in Netherlands.

According to the current information we have, we are sorry to inform you that the We Charge service is not available in our Dutch market yet.

We have not officially received any update on the matter. Rest assured, you will be informed via a campaign email or through the My Volkswagen website for any updates.
Als je dit zo leest, lijkt het erop dat er ze er bij VW toch over nadenken. Of dat ze je dat idee willen geven...

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-11-2025
Geen matches
Als het goed is krijg ik over een paar weken mijn ID4. Nu heb ik alleen een vraag over hoe het zit met de data die de auto genereert. Wordt deze gedeeld met Volkswagen? Zoals locatie data, camerabeelden etc. En zo ja is dit uit te zetten zonder verlies van functionaliteit?

• Forumbezoeker
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-11-2024
Geen matches
lochtejans schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:52:
Zijn er leaserijders met een ID4.1 die inmiddels al een trekhaak hebben mogen ontvangen?
Ik ben toevallig vandaag gebeld om een afspraak in te plannen. Over 3 weken gaat het eindelijk gebeuren :P

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:27
Matched: www
Oranje Banaan schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:24:
Als het goed is krijg ik over een paar weken mijn ID4. Nu heb ik alleen een vraag over hoe het zit met de data die de auto genereert. Wordt deze gedeeld met Volkswagen? Zoals locatie data, camerabeelden etc. En zo ja is dit uit te zetten zonder verlies van functionaliteit?
Ik kon dit vinden:

https://www.vw.com/en/privacy.html#information-do-we-collect

Als je jouw auto offline zet (volgens mij de enige manier om te voorkomen dat je ook data die kant op stuurt) dan heb je geen updates, krijg je geen verkeersinfo voor de navi door, werkt internetradio niet, etc. Dus je verliest wel functionaliteit.

Misschien dat er ergens anders nog een andere setting te vinden is die het wat meer genuanceerd regelt, maar die heb ik niet gevonden.

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:03
Geen matches
Oranje Banaan schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:24:
Welke camerabeelden?

En zet jij je smartphone ook uit tijdens het rijden? Of vanwaar je vraag?

[ Voor 8% gewijzigd door FlowDesign op 15-06-2021 23:16 ]

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

• MJMaverick
Geen matches
FlowDesign schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:15:
[...]

Welke camerabeelden?

En zet jij je smartphone ook uit tijdens het rijden? Of vanwaar je vraag?
Parkeercamera(s). ID.3 kan er 1 hebben, ID.4 heeft 360 graden camera's.

• FlowDesign
Geen matches
MJMaverick schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:16:
[...]

Parkeercamera(s). ID.3 kan er 1 hebben, ID.4 heeft 360 graden camera's.
Nja ok, maar het is niet zoals bij Tesla.

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:48

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Geen matches
graag jullie hulp.

wij hebben een ID.3 1st met 18 inch velgen en vinden de auto op sommige wegdekken nogal stoterig rijden. bandenspanning houd ik nauwkeurig op 2.5 bar rondom. van eerdere auto's weet ik dat er een zogenaamde comfortspanning kon worden toegepast. veelal was dat zo'n 0.2-0.3 bar lagere bandenspanning. kan dat volgens jullie ook met de ID.3?

mvg Hans

• rednax2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-02 12:15
Geen matches
lochtejans schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:52:
Zijn er leaserijders met een ID4.1 die inmiddels al een trekhaak hebben mogen ontvangen?
Vandaag montage van de trekhaak, auto om 8.30 afleveren bij de dealer.

[ Voor 9% gewijzigd door rednax2 op 16-06-2021 07:45 ]

• MJMaverick
Geen matches
Hansoverdiep schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:42:
graag jullie hulp.

wij hebben een ID.3 1st met 18 inch velgen en vinden de auto op sommige wegdekken nogal stoterig rijden. bandenspanning houd ik nauwkeurig op 2.5 bar rondom. van eerdere auto's weet ik dat er een zogenaamde comfortspanning kon worden toegepast. veelal was dat zo'n 0.2-0.3 bar lagere bandenspanning. kan dat volgens jullie ook met de ID.3?

mvg Hans
Over bandenspanning kun je volgens mij hele lange discussie houden over wat wel en niet goed is. "Onderdruk" helpt qua comfort iets maar zorgt voor meer slijtage en minder efficiënt rijden waardoor je sneller zult moeten bijladen. Hoe groot het percentage is weet ik niet. Probeer het eens een paar weken uit zou ik zeggen. Let wel op weersomstandigheden, die hebben natuurlijk ook (veel) invloed.

Heb je al gespeeld met de rijprofielen om te kijken of dat iets uitmaakt? In mijn 1st Max merk ik wel degelijk verschil tussen sport en comfort.

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 19:23
Geen matches
Hansoverdiep schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:42:
graag jullie hulp.

mvg Hans
Het is ook een enorm zware auto, volgens mij 1800kg, zeker voor zo'n relatief kleine auto.
Ik heb 19 inch velgen onder mijn ID.3 en ervaar ook wat 'stoterig' gedrag bij met name 'bulten' waar de vering dus het complete gewicht moet opvangen en er dus weinig demping is.
Ik weet niet of het verlagen van je bandenspanning nou zo'n goed idee is, maar je kan het altijd kort proberen om te kijken of er een groot verschil is.
Maar ik zou het niet langdurig handhaven ivm slijtage, verbruik, veiligheid.

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Geen matches
dank voor jullie berichtjes. de 1st heeft geen DCC (dynamische schokdempers) en ik dacht dat de MAX dat ook niet had. ik ga binnenkort de bandenspanning in wat kleine stapjes eens wat verlagen.

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-11-2025
MJMaverick schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:02:
[...]

Ik kon dit vinden:

https://www.vw.com/en/privacy.html#information-do-we-collect

Als je jouw auto offline zet (volgens mij de enige manier om te voorkomen dat je ook data die kant op stuurt) dan heb je geen updates, krijg je geen verkeersinfo voor de navi door, werkt internetradio niet, etc. Dus je verliest wel functionaliteit.

Misschien dat er ergens anders nog een andere setting te vinden is die het wat meer genuanceerd regelt, maar die heb ik niet gevonden.
Bedankt voor de info. Ze halen dus heel veel data op uit de auto en die delen ze zelfs met derde partijen. Had iets meer van een Duits bedrijf verwacht.

Daarnaast staat bij mij standaard bluetooth en gps uit ja. Alleen als ik het nodig heb zet ik het aan.

• NWA
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-01 10:48

NWA

Geen matches
Weet iemand of er ergens een "ideeënbus" is voor bijvoorbeeld de app of de auto zelf? Op welke wijze verkrijgt VW de input voor eventuele verbeteringen en nieuwe features?

Ik zou graag bijvoorbeeld:
  • een melding krijgen als de auto is geladen tot het ingestelde doel, scheelt weer de opbouw van een nieuwe check tick
  • een indicatie hebben dat de auto op slot is (gebruik nu het inklappen van de spiegels als mentaal controlepuntje...), maar een blik in de app 's avond laat is natuurlijk veel gemakkelijker dan er weer naar toe te moeten
  • laadstatus in het cockpit display naast de GOM-km weergave
  • roof-rack met een halve bal erop
Afbeeldingslocatie: https://drivetribe.imgix.net/FJ6dPg9ESQSqYwZ55m4Dyw?w=800&h=450&auto=format,compress&fit=crop&crop=faces&dpr=1&q=75
Het zijn natuurlijk maar relatief kleine verbeteringen, maar ik denk ook relatief kleine features die het wel leuker maken
Misschien hebben jullie nog aanvullingen uit jullie dagelijkse praktijk...

[ Voor 0% gewijzigd door NWA op 16-06-2021 09:55 . Reden: spelling en afmetingen plaatje ]

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:48

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Geen matches
NWA schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:53:
Weet iemand of er ergens een "ideeënbus" is voor bijvoorbeeld de app of de auto zelf? Op welke wijze verkrijgt VW de input voor eventuele verbeteringen en nieuwe features?

• een melding krijgen als de auto is geladen tot het ingestelde doel, scheelt weer de opbouw van een nieuwe check tick
  • een indicatie hebben dat de auto op slot is (gebruik nu het inklappen van de spiegels als mentaal controlepuntje...), maar een blik in de app 's avond laat is natuurlijk veel gemakkelijker dan er weer naar toe te moeten
[Afbeelding]
Het zijn natuurlijk maar relatief kleine verbeteringen, maar ik denk ook relatief kleine features die het wel leuker maken
Heb ook van die kleine verbeteringen.
- Airco tijdig uit als je bijna bij op je bestemming bent.
- Als je naar huis rijd hoef ik de laatste kilometer geen begeleiding meer.
- Je laadkaarten kunnen ingeven zodat de goede laadpalen worden geselecteerd

• PB1983
  • Laatst online: 10:46
Geen matches
niki_lauda schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:08:
[...]

Heb ook van die kleine verbeteringen.
- Als je naar huis rijd hoef ik de laatste kilometer geen begeleiding meer.
Ik weet dat het wel mogelijk zou moeten zijn. In mijn Skoda Fabia Combi onthield de meeste gereden routes. Vervolgens gaf ie wel de route weer in de navigatie op het maxdot scherm, maar hield je alleen op de hoogte van mogelijke files (vaak wel te laat.. want dan stond je er allang in).

Op de navigatie zie ik wel bij routes vaak het adres van schoonouders al staan, maar geef dat nog wel de routebegeleiding het gehele stuk..

Ik zou ook graag mijn km teller willen zien op het display willen.. in plaats van eerste de auto uit te zetten of via Status op het touchscreen te kijken.

Net terug van de laadpaal... Range 407km *O* *O*

[ Voor 12% gewijzigd door PB1983 op 16-06-2021 12:08 ]

ID.3 Pro S Limited Edition

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-01 20:02
Geen matches
@NWA in de appstore kan je feedback geven en natuurlijk mailen naar ze. Denk niet dat je echt een actieve community van VW kan verwachten maar ze doen er vast wat mee.

Maar om toch aan te vullen:
- Accu voorverwarmen aan de laadpaal in de winter lijkt me een must
- GPS locatie auto in de app
- Interface update (niet essentieel)
- batterij percentage in kleine scherm ipv batterij icoontje. Van mij mag die GOM helemaal weg daar.
- Automatische herkenning auto bij laadpaal en afschaffen van die k*t passen voor mensen die de auto privé hebben. Gewoon auto-check in, CPO tarief + eventueel een kleine bijdrage per check-in en een maandelijkse factuur.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• BramFokke
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-10-2024
Geen matches
Vandaag zou ik mijn 4.M ophalen bij PON Amersfoort. Maar helaas, eenmaal daar kreeg ik de mededeling dat ze de auto nog niet mee konden geven. De alarmunit is defect en moet vervangen worden. Op zich zou ik het nog wel aandurven om even rond te rijden zonder (doe ik al 15 jaar en dat gaat prima), maar het entertainment systeem geeft iedere 5 seconden een tik om het defect aan te geven en daar word je snel kriegel van.

Dat er iets defect is kan gebeuren, maar ik vind het redelijk knullig dat ze daar zo laat achter komen. Zeker omdat we de ophaaldatum een paar dagen naar achter hadden gezet zodat ze tijd hebben om 'alles netjes te doen'. Geen goede eerste ervaring dus.

Nu heb ik dus in plaats van een mooie EV een leen-Tiguan op de oprit staan. De dealer verwachtte vrijdag het probleem op te kunnen lossen. Ik hoop het!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:35
Geen matches
Iemand hier al gevonden hoe je de AC in 1 keer op max kan zetten?
Nu moet het via de knop Clima -> Max A/C

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:58

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Geen matches
N0EL schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:48:
Temp op LO zetten?

Ik zit nooit aan de AC, gebruik de app om voor te koelen en vervolgens gewoon op 18 graden, dan blaast hij hard, tot het 18 graden is en gaat hij minder hard blazen.

.

• NWA

NWA

Geen matches
AkroBatik schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:10:
[...]

Temp op LO zetten?

Ik zit nooit aan de AC, gebruik de app om voor te koelen en vervolgens gewoon op 18 graden, dan blaast hij hard, tot het 18 graden is en gaat hij minder hard blazen.
In het smart climate menu zit ook nog de optie om de airco tijdelijk harder te zetten. In de outline van het icoon wordt dan de duur hiervan aangegeven.
Je zou nog de Voice commands kunnen inzetten, volgens dit kun je aangeven wat de temperatuur moet worden. Misschien is "laag" wel een hidden optie....

Maar een directe knop is er geloof ik niet.

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 19:35
Geen matches
wheli schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:40:
[knip]
- Automatische herkenning auto bij laadpaal en afschaffen van die k*t passen voor mensen die de auto privé hebben. Gewoon auto-check in, CPO tarief + eventueel een kleine bijdrage per check-in en een maandelijkse factuur.
Hier wordt dacht ik aan gewerkt door de EU heb ik laatst gelezen. Ik kan het artikel alleen niet meer terugvinden. De bedoeling is dat (zoals Tesla ook werkt) iedere laadpaal automatisch de auto herkent, de laadsessie start en de rekening naar de juiste persoon stuurt zonder een pasje nodig te hebben. Laten we hopen dat dit over uiterlijk 2 tot 3 jaar de praktijk is.

• NWA

NWA

Geen matches
Nevie schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:11:
[...]

Hier wordt dacht ik aan gewerkt door de EU heb ik laatst gelezen. Ik kan het artikel alleen niet meer terugvinden. De bedoeling is dat (zoals Tesla ook werkt) iedere laadpaal automatisch de auto herkent, de laadsessie start en de rekening naar de juiste persoon stuurt zonder een pasje nodig te hebben. Laten we hopen dat dit over uiterlijk 2 tot 3 jaar de praktijk is.
Lijkt mij een mooie ontwikkeling, maar ik vraag mij dan direct af hoe ze dan de h@ckz0r$ buiten de deur houden. Wat is dan het unieke element in de auto dat er voor zorgt dat mijn auto herkent en goed gekoppeld wordt aan mijn betaalaccount, en hoe goed zit dat dan vastgeschroefd?

Ik zie de lokale wietboef al verlekkerd kijken naar de laadpaal, ff een auto spoefen en hup plantjes! Of werkt het niet zo?

• FlowDesign
Matched: www, nl
NWA schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:33:
[...]

Lijkt mij een mooie ontwikkeling, maar ik vraag mij dan direct af hoe ze dan de h@ckz0r$ buiten de deur houden. Wat is dan het unieke element in de auto dat er voor zorgt dat mijn auto herkent en goed gekoppeld wordt aan mijn betaalaccount, en hoe goed zit dat dan vastgeschroefd?

Ik zie de lokale wietboef al verlekkerd kijken naar de laadpaal, ff een auto spoefen en hup plantjes! Of werkt het niet zo?
Toevallig heb ik samengewerkt met de afdeling DG MOVE van de Europese Commissie die o.a. verantwoordelijk is voor de uitrol van laadinfrastructuur, en dan met name de standaardisatie daarvan.

Er zijn eigenlijk twee technieken, een simpele maar niet veilige manier die via het VIN van de auto werkt en de ingewikkelde maar wel veilige manier, waarbij middels PKI certificaten en het ISO15118 protocol gewerkt wordt (grotendeels ontwikkeld olv een ex-collega van mij).

De EC zal vrijwel zeker voor de veilige oplossing kiezen (Plug&Charge geheten).

Er zal geen los kastje oid op je auto geschroefd worden, maar de autofabrikanten moeten wel softwarematig de nieuwe bijgewerkte protocollen implementeren, als ze dat niet doen werkt het niet.
De laadpalen hebben een ingebouwde "computer" die sowieso al ISO15118 ondersteunen, maar ook die zullen dan naar een nieuwere versie geupdate moeten worden.
Bij de fysieke laadpalen zelf verwacht ik weinig problemen, de vertraging zit met name bij de autofabrikanten, maar ook bij de CPO's die de nieuwe protocollen etc in hun backends moeten implementeren.

Je kunt er meer over lezen via de website van ElaadNL:

https://www.elaad.nl/news...-charge-interoperability/

https://www.elaad.nl/uplo...rging_ecoystem_V1.0s2.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door FlowDesign op 16-06-2021 14:55 ]

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-02 21:53
Geen matches
De sliders gebruiken. Flinke veeg naar links dus. Of (niet geprobeerd) lang ingedrukt houden.

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:09

ThePsycho

Biertje?

Geen matches
Ik heb het nog niet geprobeerd maar er zit een max ac knop bij de lichtbesturing toch? Of doet die alleen de ventilatie naar het raam zonder de airco aan te zetten?

Edit:
Zet inderdaad de ventilatie vol op het raam EN de airco aan als deze uit staat. Maar niet de AC max stand.

[ Voor 13% gewijzigd door ThePsycho op 17-06-2021 09:23 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:56

Freakie1NL

Grote Baas

Geen matches
NWA schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:53:

[Afbeelding]
Op de officiële Facebook groep is VW aanwezig. En zegt als je ideeën oppert dit door te geven aan relevante afdelingen. Of er iets mee gedaan word is nog vraag.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Matched: nl
Freakie1NL schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:33:
[...]
Op de officiële Facebook groep is VW aanwezig. En zegt als je ideeën oppert dit door te geven aan relevante afdelingen. Of er iets mee gedaan word is nog vraag.
Als ze dat zeggen zou je haast denken dat ze deze voor de hand liggende gebruiksvriendelijk suggesties zelf niet kunnen verzinnen.

Lijkt me een beetje een dooddoener.

Het zal een bewuste keuze zijn om dit soort dingen niet te doen. Vermoedelijk omdat ontwikkelen/testen van werkende oplossingen meer kost dan het oplevert. Ze hebben de auto's al verkocht.

Zag toevallig een artikel over de complexiteit van systemen in moderne auto's. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat allerlei systemen samen blijven werken: https://spectrum.ieee.org...-cars/software-eating-car

[ Voor 16% gewijzigd door 7o9 op 17-06-2021 09:39 ]

• MJMaverick
Geen matches
7o9 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:04:
[...]

Als ze dat zeggen zou je haast denken dat ze deze voor de hand liggende gebruiksvriendelijk suggesties zelf niet kunnen verzinnen.
Iedere melding die door klanten gedaan wordt zal denk ik een soort triage proces door gaan:

Hadden we dit zelf al bedacht? Zo ja, dan moet de prioriteit van de feature misschien omhoog. Zo nee, dan voegen we het aan de lijst van nog te realiseren features toe met een initiële prio.

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
7o9 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:04:
[...]

Lijkt me een beetje een dooddoener.

Het zal een bewuste keuze zijn om dit soort dingen niet te doen. Vermoedelijk omdat ontwikkelen/testen van werkende oplossingen meer kost dan het oplevert. Ze hebben de auto's al verkocht.

Zag toevallig een artikel over de complexiteit van systemen in moderne auto's. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat allerlei systemen samen blijven werken: https://spectrum.ieee.org...-cars/software-eating-car
Ik zit zelf ook in die first movers op facebook. Ik heb de indruk dat er wel degelijk geluisterd wordt maar dat het proces om die suggesties om te zetten naar concrete functionaliteit niet heel snel verloopt. De eerste OTA update moet tenslotte nog komen. Daarnaast kun je natuurlijk niet iedere suggestie implementeren. Daar zal echt wel een afweging plaats vinden.

Verder wordt d.m.v. vragenlijsten door VW pro-actief onderzoek gedaan naar de ervaringen van gebruikers en zie je daarbij door VW voorgestelde wijzigingen in de UI voorbij komen. Dus ja er worden in kleine stapjes suggesies uitgewerkt en gechallenged bij de gebruikers. Ik hoop dat de OTA updates zometeen ook daadwerkelijk de verbeteringen gaan laten zien.

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 19:35
Alfred66 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:56:
[...]

Ik zit zelf ook in die first movers op facebook. Ik heb de indruk dat er wel degelijk geluisterd wordt maar dat het proces om die suggesties om te zetten naar concrete functionaliteit niet heel snel verloopt. De eerste OTA update moet tenslotte nog komen. Daarnaast kun je natuurlijk niet iedere suggestie implementeren. Daar zal echt wel een afweging plaats vinden.

Verder wordt d.m.v. vragenlijsten door VW pro-actief onderzoek gedaan naar de ervaringen van gebruikers en zie je daarbij door VW voorgestelde wijzigingen in de UI voorbij komen. Dus ja er worden in kleine stapjes suggesies uitgewerkt en gechallenged bij de gebruikers. Ik hoop dat de OTA updates zometeen ook daadwerkelijk de verbeteringen gaan laten zien.
Wat gaaf dat je in die groep zit! Kan je hier enkele ontwikkelingen delen die er aan komen? Ik begreep dat voor de huidige bezitters van ID.3 bijvoorbeeld de laadsnelheid waarschijnlijk omhoog gaat van 100kW naar 120 kW. Nog andere nieuwtjes?

• Alfred66
Nevie schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:17:
[...]

Wat gaaf dat je in die groep zit! Kan je hier enkele ontwikkelingen delen die er aan komen? Ik begreep dat voor de huidige bezitters van ID.3 bijvoorbeeld de laadsnelheid waarschijnlijk omhoog gaat van 100kW naar 120 kW. Nog andere nieuwtjes?
Dat soort concrete ontwikkelingen worden op dit moment niet gedeeld. Wel zijn er bijv. voorstellen voor kleine aanpassingen op de UI van predictive driver assistence gedeeld. Of daar ooit wat van overgenomen wordt in de productie software is afwachten. Op dit moment loopt er een inventarisatie over het schermconcept van de ID.3. M.a.w. wat vind je van de schermen, de HUD en de bediening daarvan. Daar worden veel reacties op gegeven trouwens.

Soms kun je vragen stellen aan engineers of ontwerpers die dan vervolgens in een interview vorm behandeld worden. Op zich leuk om te zien wie er met de ontwikkelingen van deze auto's bezig zijn maar antwoorden zijn vaak vrij algemeen en politiek correct. Concrete roadmaps o.i.d. worden echt niet gedeeld, desalniettemin vind ik het wel positief dat de interactie gezocht wordt (ondanks een regelmatig hoog klaag gehalte). Ik ben inmiddels wel benieuwd of we daar concrete implementaties van terug gaan zien in o.a. de OTA updates...

Hier een voorbeeld van het soort vragen dat gesteld wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLYN7RqvHTg9nkXQNyNLMeBk-Og=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJF78nxvWfYe6F1XRb3m2fIe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Alfred66 op 17-06-2021 17:24 ]

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-02 12:37
Geen matches
Bij mij zijn in februari de klemmen van het achterlicht vervangen (4.1). Nu met deze warme dagen staat het weer net zo ver open als met de oude klemmen. Vind ik toch wel heel raar. Geef dan gewoon aan dat je geen oplossing hebt en dat de huidige klemmen voorlopig blijven zitten, nu vervangen ze iets met iets wat exact het zelfde probleem laat zien.

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:09
Geen matches
Electromonkey schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:31:
Bij mij zijn in februari de klemmen van het achterlicht vervangen (4.1). Nu met deze warme dagen staat het weer net zo ver open als met de oude klemmen. Vind ik toch wel heel raar. Geef dan gewoon aan dat je geen oplossing hebt en dat de huidige klemmen voorlopig blijven zitten, nu vervangen ze iets met iets wat exact het zelfde probleem laat zien.
Hier hetzelfde, probleem is weer terug met de hitte.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:16

Boy

www.byoscoop.nl

Geen matches
Hebben jullie ook dat de parkeersensoren erg laat reageren? Ik heb al eens ergens tegenaangezeten omdat ik verwachtte dat ze wel zo snel zouden reageren als ik gewend was bij al mijn vorige auto's. Ik vind het dramatisch laat.

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Geen matches
dat is ook mijn ervaring, je moet wel erg langzaam een object benaderen willen de sensoren reageren. moet toch instelbaar zijn denk ik.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Geen matches
Boy schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:23:
Hebben jullie ook dat de parkeersensoren erg laat reageren? Ik heb al eens ergens tegenaangezeten omdat ik verwachtte dat ze wel zo snel zouden reageren als ik gewend was bij al mijn vorige auto's. Ik vind het dramatisch laat.
Ik begrijp dit nooit zo goed. Je gebruikt parkeersensoren toch om "tot het gaatje" te kunnen en je het echt niet meer (zelf) ziet? Blind maar voor- of achteruit rijden en compleet vertrouwen op de sensoren als enig instrument lijkt me niet bijster verstandig (waarvan akte).

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
Geen matches
voorsensor is lui, maar als je eerst begint met achterruit en dan voorruit blijft het actief tot 15 kmh.. maar intiele reactie met neus voorruit is traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-01 14:36
Geen matches
Je moet ook niet vooruit inparkeren! :+ 8)7
ja flauw, ik weet >:)

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-02 12:37
Geen matches
Boy schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:23:
Ik heb precies hetzelfde. Op mijn e-golf ging ze veel eerder aan en had je er daadwerkelijk wat aan, nu moet je elke zelf scherp zijn dat je niet al te veel vaart hebt omdat je er echt tegenaan zit voor ze aan gaan.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Geen matches
Exorcist schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:41:
[...]

Ik begrijp dit nooit zo goed. Je gebruikt parkeersensoren toch om "tot het gaatje" te kunnen en je het echt niet meer (zelf) ziet? Blind maar voor- of achteruit rijden en compleet vertrouwen op de sensoren als enig instrument lijkt me niet bijster verstandig (waarvan akte).
Als ik een boom achter me zie, ben ik gewend om dan goed op de parkeersensoren te kunnen vertrouwen. Let verder zelf ook wel op, maar merk dat ik dat doe icm de sensoren blijkbaar.

Dat ging altijd super. Ik doe ook niet zomaar blind achteruitrijden.

Maar dat is ook offtopic natuurlijk, het gaat er gewoon om dat ze superlaat inschakelen. Als ik achteruit rij en ik stop de auto, dan gaat een seconde of 2 later pas de piepjes af, en dan sta ik al stil.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Geen matches
Electromonkey schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:58:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. Op mijn e-golf ging ze veel eerder aan en had je er daadwerkelijk wat aan, nu moet je elke zelf scherp zijn dat je niet al te veel vaart hebt omdat je er echt tegenaan zit voor ze aan gaan.
Hopelijk dat ze met een software update komen hiervoor om dit te verbeteren

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-01 14:36
Overigens kun je handmatig de parkeersensoren activeren door op de linkerknop onder je scherm te drukken "P Menu". Dat gaat waarschijnlijk sneller dan wanneer je erop moet wachten tot ze automatisch aangaan. Het is niet de meest elegante oplossing, maar voor nu wel prima tot ze dit een keer oplossen in een software update.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

BDelamontagne schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:03:
Overigens kun je handmatig de parkeersensoren activeren door op de linkerknop onder je scherm te drukken "P Menu". Dat gaat waarschijnlijk sneller dan wanneer je erop moet wachten tot ze automatisch aangaan. Het is niet de meest elegante oplossing, maar voor nu wel prima tot ze dit een keer oplossen in een software update.
Reageren ze dan ook eerder? Of zijn ze dan eerder actief?
Als ik 'm in de achteruit zet, dan krijg ik prima de camera en ga vanuit dat de parkeersensoren dan ook al actief zijn.

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Geen matches
Boy schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:50:
[...]

Reageren ze dan ook eerder? Of zijn ze dan eerder actief?
Als ik 'm in de achteruit zet, dan krijg ik prima de camera en ga vanuit dat de parkeersensoren dan ook al actief zijn.
Alleen de vertraging in de achteruitrijcamera vind ik altijd wel eng. Die is echt een factor x keer groter dan bij m'n Passat die ik hiervoor had

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 09:32
theHoff schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:54:
[...]

Alleen de vertraging in de achteruitrijcamera vind ik altijd wel eng. Die is echt een factor x keer groter dan bij m'n Passat die ik hiervoor had
Oh dat heb ik dan weer niet, die is juist heel snel? Als ik instap, rem in trap, R inzet heb ik meteen beeld, nog voor je systeem eigenlijk verder opgestart is. Juist top!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Soeski schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:08:
[...]

Oh dat heb ik dan weer niet, die is juist heel snel? Als ik instap, rem in trap, R inzet heb ik meteen beeld, nog voor je systeem eigenlijk verder opgestart is. Juist top!
Ja, maar de beelden zelf komen met een seconde vertraagd binnen. Dus je auto is al niet meer wat je op je schermpje ziet. Dat bedoelde ik eigenlijk.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Soeski schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:08:
[...]

Daar kan ik me ook inderdaad niet in vinden, geen last van trage camera volgens mij.

Ik ben ook nog wel onhandig met de camera, ik vertrouw toch meer op parkeersensoren en zicht ipv die, maar is nog gewenning denk ik

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

theHoff schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:26:
[...]

Ja, maar de beelden zelf komen met een seconde vertraagd binnen. Dus je auto is al niet meer wat je op je schermpje ziet. Dat bedoelde ik eigenlijk.
Ow dat! Wellicht dat dat dan ook te maken heeft met dat de sensoren ook traag zijn?

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Geen matches
Boy schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:26:
[...]

Ow dat! Wellicht dat dat dan ook te maken heeft met dat de sensoren ook traag zijn?
Hier hetzelfde, als je hard op de rem trapt terwijl je achteruit rijdt, zie je dat echt pas een seconde ofzo later in het beeld. Bij mijn golf was dit real-time.

.

• Alfred66
Geen matches
AkroBatik schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:46:
[...]

Hier hetzelfde, als je hard op de rem trapt terwijl je achteruit rijdt, zie je dat echt pas een seconde ofzo later in het beeld. Bij mijn golf was dit real-time.
Het in de ID serie toepassen van via ethernet aangesloten camera's op gigabit ethernet snelheid is ook weer niet alles blijkt maar weer...

• II Stevow II
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-02 13:51
Geen matches
Ik merk inderdaad ook dat de camera's echt wel achterlopen. Heel vervelend... overigens werkt inderdaad handmatig op P menu drukken wel naar mijn ervaring, echter laadt dat scherm ook super traag. Dus of je er netto iets mee wint...

• Stevevp
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-12-2025
Geen matches
3.1M side assist werkte vannochtend voor het eerst niet, nou ligt er een dikke laag stuifmeel/zand/zooi over de auto na de buien van gister. Iemand enig idee waar de sensoren zitten en of zo'n laag daar invloed op kan hebben?

• MJMaverick
Stevevp schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:15:
3.1M side assist werkte vannochtend voor het eerst niet, nou ligt er een dikke laag stuifmeel/zand/zooi over de auto na de buien van gister. Iemand enig idee waar de sensoren zitten en of zo'n laag daar invloed op kan hebben?
Volgens mij werkt de side assist op basis van radarsignalen. Als er een laag stof oid op de auto zit op de juiste plek en die is net dik genoeg om het signaal te verstoren (lees, te snel weer terug te sturen) dan kan het de oorzaak zijn. Als ik dit lees:

"Two radar systems at the rear monitor the areas behind the car and in the blind spots at the sides. "

gok ik dat de radarsensoren in de achterbumper zitten, op de hoek.

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/side-assist-3678

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:35
Geen matches
Moest wel een paar keer lachen bij deze Karin video's
Gaat over iemand en het laden van zijn ID4

The Karen Episode

[ Voor 7% gewijzigd door N0EL op 18-06-2021 19:12 ]

• Pim1986
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-01 09:26
Geen matches
Reed vanavond door een serieus zware onweersbui met veel regen met de ID4 (1st Max). Na een paar minuten kreeg ik een waarschuwing dat de front sensor niet werkte, front assist en ACC niet meer werkte. Heb een keer eerder zoiets gehad in een lichte sneeuwbui in maart. Hebben meer mensen hier last van of moet ik mij zorgen maken om mijn sensor?

Was overigens niet mijn beste rit: het scherm ging de hele rit niet aan. Inmiddels na een afkoelperiode van een uur of twee wel weer opgestart. Heel vreemd!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Geen matches
Pim1986 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:15:
Reed vanavond door een serieus zware onweersbui met veel regen met de ID4 (1st Max). Na een paar minuten kreeg ik een waarschuwing dat de front sensor niet werkte, front assist en ACC niet meer werkte. Heb een keer eerder zoiets gehad in een lichte sneeuwbui in maart. Hebben meer mensen hier last van of moet ik mij zorgen maken om mijn sensor?

Was overigens niet mijn beste rit: het scherm ging de hele rit niet aan. Inmiddels na een afkoelperiode van een uur of twee wel weer opgestart. Heel vreemd!
Dat FA en ACC niet werken in een zware bui is normaal, dat is inherent aan de gebruikte radar techniek. Hetzelfde heb ik bij mijn huidige T-Roc ook.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:45
Geen matches
ik222 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:45:
[...]

Dat FA en ACC niet werken in een zware bui is normaal, dat is inherent aan de gebruikte radar techniek. Hetzelfde heb ik bij mijn huidige T-Roc ook.
Jup heb ik bij de Golf 7.5 (2017) ook hoor. Niets om je zorgen over te maken.
Enige stomme vind ik dat je dan niet de optie krijgt voor normale (niet adaptive) CruiseControl.
Zo van 'Sorry de radar geeft storing, maar je kan nog wel normale CC gebruiken'.. nee dan is het gewoon klaar. Da's onhandig en jammer.

*sowieso

• ik222
  • Niet online
Geen matches
DonJunior schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:07:
[...]

Jup heb ik bij de Golf 7.5 (2017) ook hoor. Niets om je zorgen over te maken.
Enige stomme vind ik dat je dan niet de optie krijgt voor normale (niet adaptive) CruiseControl.
Zo van 'Sorry de radar geeft storing, maar je kan nog wel normale CC gebruiken'.. nee dan is het gewoon klaar. Da's onhandig en jammer.
Eens, sowieso vind ik het een gemiste kans dat als je ACC hebt je niet meer zelf kan kiezen voor normale CC. Dat is overigens niet specifiek voor de ID.x maar geldt voor zover ik weet voor alle VAG modellen met ACC.

Begrijp me niet verkeerd ik vind ACC in heel veel situaties ideaal, maar op de snelweg blijft het soms irritant dat het systeem zo snel afremt voor een vrachtwagen. Je moet echt enorm vroeg naar links dan of zelf gas bij geven wat ik nu meestal doe.

Bij bijvoorbeeld Volvo kan je zelf schakelen tussen CC en ACC.

• wheli
Geen matches
Reactie iets terug op parkeersensoren: mijn camera heeft volgens mij geen vertraging. Wat betreft sensoren; op het P beeldscherm zijn volgens mij 4 niveaus van afstand. De eerste 2 laat hij wel zien op het scherm maar zonder geluid. De laatste 2 gast hij hyperactief piepen.

Mijn andere, Franse, auto gaat eerst rustig piepen en dan steeds alarmerender. Dit vind ik ook fijner, voelt natuurlijker.

• stoerebink
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-08-2025
Geen matches
Vraagje: wie van jullie heeft ook regelmatig een rood lampje bij het opladen, waarna het laden voortijdig stopt?
Ik heb een id.3 die continu in de fout gaat bij het laden (rood lampje, melding: "auto kon niet volledig worden geladen".

Dit gebeurt vooral bij 11kw laden, op volle kracht. Dus: bij 22kw en 11kw palen die geen last hebben van lagere vermogens door Load Balancing.

Ik vermoed dat het komt doordat de laadstekker erg warm wordt bij het laden, en hij dankzij een thermo-lock ermee stopt.

Wie van jullie heeft dit ook soms of regelmatig?

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-02 15:29
Geen matches
ik222 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:50:
[...]

Eens, sowieso vind ik het een gemiste kans dat als je ACC hebt je niet meer zelf kan kiezen voor normale CC. Dat is overigens niet specifiek voor de ID.x maar geldt voor zover ik weet voor alle VAG modellen met ACC.

Begrijp me niet verkeerd ik vind ACC in heel veel situaties ideaal, maar op de snelweg blijft het soms irritant dat het systeem zo snel afremt voor een vrachtwagen. Je moet echt enorm vroeg naar links dan of zelf gas bij geven wat ik nu meestal doe.

Bij bijvoorbeeld Volvo kan je zelf schakelen tussen CC en ACC.
eh?, je kunt toch swipen op je onderste linker stuur knoppen en voor CC ipv ACC kiezen?

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

theHoff schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:26:
[...]

Ik heb dit zitten testen op mijn 4.1, maar camera beeld is eigenlijk instant.

Ik heb nog niet de nieuwe SW (die OTA ondersteund)

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Geen matches
sl1000 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:08:
[...]

eh?, je kunt toch swipen op je onderste linker stuur knoppen en voor CC ipv ACC kiezen?
Daar kan je alleen de speedlimiter kiezen.

Snap er nog steeds niks van dat alle verwarmingsfuncties verstopt zitten in het entertainment systeem, dat je 2 knoppen nodig hebt om je achterramen te openen en dat deze nutteloze knop zo prominent op het stuur zit.

.

• sl1000
Geen matches
AkroBatik schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:13:
[...]

Daar kan je alleen de speedlimiter kiezen.

Snap er nog steeds niks van dat alle verwarmingsfuncties verstopt zitten in het entertainment systeem, dat je 2 knoppen nodig hebt om je achterramen te openen en dat deze nutteloze knop zo prominent op het stuur zit.
zal morgen eens neuzen, kon zweren dat CC er ook tussen stond, maar wellicht is mijn geheugen stuk

• DonJunior
Geen matches
sl1000 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:15:
[...]

zal morgen eens neuzen, kon zweren dat CC er ook tussen stond, maar wellicht is mijn geheugen stuk
Nee dat is de switch tussen ACC of Max snelheid (speedlimit)
Heel stom inderdaad.

*sowieso

• sl1000
Geen matches
DonJunior schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:21:
[...]

Heel stom inderdaad.
grappig, hier zie je idd de limiter en de acc:
YouTube: VW Id.3 - "Almost" everything explained

maar hier kunnen ze kiezen tussen CC en ACC:
YouTube: Car Tech Infotainment How To – 2021 Volkswagen ID.4

zal morgen kijken of dat nu het verschil tussen de ID.3 en de ID.4 is, of tussen Europa en Amerika.
(of te wel wat dat ding van mij aangeeft)

[ Voor 3% gewijzigd door sl1000 op 18-06-2021 23:48 ]

• DonJunior
Geen matches
sl1000 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:47:
[...]

grappig, hier zie je idd de limiter en de acc:
YouTube: VW Id.3 - "Almost" everything explained

maar hier kunnen ze kiezen tussen CC en ACC:
YouTube: Car Tech Infotainment How To – 2021 Volkswagen ID.4

zal morgen kijken of dat nu het verschil tussen de ID.3 en de ID.4 is, of tussen Europa en Amerika.
(of te wel wat dat ding van mij aangeeft)
Maar dat impliceert dat het een software ding is.. dan zou dat in VCDS aangepast kan worden..

*sowieso

• MJMaverick
stoerebink schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:00:
Vraagje: wie van jullie heeft ook regelmatig een rood lampje bij het opladen, waarna het laden voortijdig stopt?
Ik heb een id.3 die continu in de fout gaat bij het laden (rood lampje, melding: "auto kon niet volledig worden geladen".

Dit gebeurt vooral bij 11kw laden, op volle kracht. Dus: bij 22kw en 11kw palen die geen last hebben van lagere vermogens door Load Balancing.

Ik vermoed dat het komt doordat de laadstekker erg warm wordt bij het laden, en hij dankzij een thermo-lock ermee stopt.

Wie van jullie heeft dit ook soms of regelmatig?
Ik heb dit heel soms meegemaakt maar nog nooit tijdens het laden. Eigenlijk altijd bij het beginnen met laden bij een publieke 11/22kW paal waar ik nog niet eerder had geladen. Opnieuw proberen loste het probleem dan meestal op. Net alsof de initiële handshake tussen de auto en de paal iets onverwachts communiceert naar de auto waardoor hij in storing komt. Kabel los, even wachten en nogmaals proberen lost het dan nagenoeg altijd op.

• MJMaverick
Geen matches
DonJunior schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:21:
[...]

Heel stom inderdaad.
Die "knop" (mode) mogen ze er van mij afhalen en ergens wegstoppen in het infotainment systeem. Volgens mij gebruikt nagenoeg niemand deze switch (als ie zou switchen tussen CC en ACC misschien vaker)... Hoe vaak ik die niet aan raak wanneer ik de ACC op een minder hoge snelheid wil zetten, echt irritant. Ligt natuurlijk aan mijn dikke vingers, maar toch...

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-01 19:51
Geen matches
Gisteravond thuisgekomen en de lader in de auto gehangen (3.1P). Heb hem ingesteld op max 80% laden en tot nu toe heeft hij ook altijd tot 80% geladen.

Kijk net in de app en de accu is nu 86% opgeladen. Waar komt die laatste 6% ineens vandaan? Vind het niet erg ofzo, maar ben wel benieuwd. Komt dat misschien door temperatuurverschil ‘s nachts? Terwijl het vannacht helemaal niet koud oid was.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-01 10:55
Geen matches
unex154 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:58:
Gisteravond thuisgekomen en de lader in de auto gehangen (3.1P). Heb hem ingesteld op max 80% laden en tot nu toe heeft hij ook altijd tot 80% geladen.

Kijk net in de app en de accu is nu 86% opgeladen. Waar komt die laatste 6% ineens vandaan? Vind het niet erg ofzo, maar ben wel benieuwd. Komt dat misschien door temperatuurverschil ‘s nachts? Terwijl het vannacht helemaal niet koud oid was.
Ik plugde de auto in op 22% met direct laden op laadlocatie naar 40%.
Laadde eerst tot 37% en stopte. Uurtje later opnieuw ingeplugd en ging naar 41%. Blijft lastig haha..

• Simply1337
Geen matches
DonJunior schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 06:31:
[...]

Maar dat impliceert dat het een software ding is.. dan zou dat in VCDS aangepast kan worden..
er zijn zoveel interessante dingen wat mogelijk aangepast kan worden in vcds/obd11/hex net..... maar hey..

SFD protected :-(

https://voltas-it.helpshi...1611749918&l=en&p=android

What is SFD Protection?
SFD - Schutz Fahrzeug Diagnose (Vehicle Diagnostic Protection).

What vehicles does it impact and what does it mean?
Some of the vehicles manufactured from 2020 have SFD protection. It means that this protection does not allow you to code or adapt most of the control units in the vehicle. Functions that will not work on the control unit that has SFD protection (please note that clearing faults / seeing data will still work):

*Basic Settings;
*Long Coding;
*Adaptations;
*One-Click Applications.

Will this be fixed? Will I be able to use it in the future?

The negotiation regarding the support of these models is in progress.
We already received the needed documentation from Volkswagen AG and we are testing it now.
Full SFD implementation will be possible after Volkswagen AG will finish the installation of the application programming interface (API).
To meet the high standard requirements of Volkswagen AG the SFD implementation may take until the 4th Quarter of 2021.
We are completely dependent on Volkswagen AG and will be ready when they are ready.
We will keep you updated on the situation.

As far as we know these are the cars that have the SFD protection:

Audi A3 from 2020;
Audi Q4 from 2021;
Volkswagen ID3 from 2020;
Volkswagen ID4 from 2021;
Volkswagen Golf 8 from 2020;
Volkswagen Caddy from 2021;
Volkswagen Transporter from 2022;
Volkswagen T-Roc from 2020;
Škoda Octavia from 2020;
Škoda Enyaq from 2021;
Seat Leon from 2020;
Cupra Leon from 2020;
Cupra el-Born from 2021;
Cupra Formentor from 2020.

The list is incomplete. We are working on completing the list - keep in mind that your car might be SFD protected even if it is not in the list.

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-02 22:54
Geen matches
ID.3P
Issue met de buitenspiegels, deze klappen niet meer uit bij openen van de deur. Nooit problemen mee gehad, iemand een oplossing?

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Geen matches
mcmiles schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 23:19:
ID.3P
Issue met de buitenspiegels, deze klappen niet meer uit bij openen van de deur. Nooit problemen mee gehad, iemand een oplossing?
Hoe staat je schakelaar van de spiegels? En wellicht staat “inklappen bij sluiten” uit in je menu, wat misschien weer een trigger zou kunnen zijn om ze niet uit te klappen?

.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Geen matches
Stand van de spiegelschakelaar zou ook mijn eerste verdachte zijn. Als die op de "inklappen" stand staat dan wordt dat onthouden tot je hem er van af haalt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• unex154
Geen matches
Is zoveel roest normaal? Dit is er in 1 nacht opgekomen met de buien van afgelopen nacht… die nieuwe andoya koperkleurige velgen zouden niet misstaan :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MS9MCr7JyCidBTh2wvTQIkqS-dM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lR78y0qYUgniXwRw4gAMpUNe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XlCucwS8L_S-TNQqZVRgPGfjWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFqG4eYLPDZ2CFQME6gqBQQs.jpg?f=fotoalbum_large

• DCWs
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-12-2025
Geen matches
unex154 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:33:
Is zoveel roest normaal? Dit is er in 1 nacht opgekomen met de buien van afgelopen nacht… die nieuwe andoya koperkleurige velgen zouden niet misstaan :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet of het normaal is…. Maar herken het wel. Bij mij exact hetzelfde beeld na 1 nachtje. Overigens is het me niet eerder opgevallen.

3.1P

• MJMaverick
Geen matches

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Yup, is normaal. Ik zie het bij alle auto's hier in de straat, ook bij niet-VWs.

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-02 22:54
Geen matches
AkroBatik schreef op zondag 20 juni 2021 @ 08:30:
[...]

Hoe staat je schakelaar van de spiegels? En wellicht staat “inklappen bij sluiten” uit in je menu, wat misschien weer een trigger zou kunnen zijn om ze niet uit te klappen?
Dank Akroabatik en Ultraman, deurschakelaar spiegels stond op inklappen vandaar dat ze niet uitklapten. Leerpuntje om attent op te zijn. Moest wel “inklappen bij sluiten” in het menu weer terugzetten. Gelukkig opgelost!

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Geen matches

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Doodnormaal. Bij normale regen niet zoveel last van, maar bij deze slagregen spat het water terug in de velgen en gaat roesten. 1 keer remmen en het is weg.

Overigens ook precies de reden waarom VW voor trommelremmen achter heeft gekozen. Door de motor op de achteras gebruik je de achterremmen nauwelijks.

Als je die roest niet wegremd en maanden laat zitten, wat theoretisch mogelijk is op je achteras bij een remende motor op de achteras, kan dat wel voor grotere schade zorgen. Oneffenhedden in je remschijf zorgen weer voor afgenomen remcapaciteit.

.

• loenen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-02 20:52
loenen schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:09:
[...]

[...]

Ik krijg wel een QR-code en kan de auto ook weer toevoegen aan mijn 'Nederlandse' WeConnect-account nadat ik hem daar verwijderd heb.
De melding krijg ik op mijn telefoon alleen bij het toevoegen aan de 'Duitse' account, dus nog voordat ik de QR-code in de auto moet scannen.

Vanavond nog maar even wat combinaties, resetten, off- en online, etc. proberen...
Nog even een terugkoppeling, het is gelukt uiteindelijk :*)
alle VW-accounts verwijderd, auto gereset. Even laten rusten en toen opnieuw begonnen met een nieuw account. Ben wel in België gaan wonen ;), maar ik heb nu een pas aangevraagd met 2000kWh oplaadtegoed >:) nog even wachten tot die binnen is, dan is het feest compleet!

De wagen staat nu bij de dealer voor de update naar 2.0, tijdelijk in een Golf 8 Station eTSI cruisen... niet perse een straf, maar ik wil graag mijn ID3 weer retour, elektrisch rijden is :>

• unex154
Geen matches
Ook een interessante categorisering van het entertainment systeem dit :+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTSiswjzr2T9ybutLdjGODgjpxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLUViohyLQaTymwBiqtY1cJi.jpg?f=fotoalbum_large

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Geen matches
nogmaals jullie hulp gevraagd. wij hebben nu een id.3 1st met 18 inch velgen. wij overwegen een id.4 life met 19 inch velgen. kan daar vooralsnog niet in proefrijden. wie van jullie weet of de id.4 comfortabeler is dan de id.3?

• sl1000
Geen matches
sl1000 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:15:
[...]

Dagje later, maar mijn ID4 heeft idd ook alleen ACC en de limiter on de modus knoppen.

• wheli
Geen matches
@Hansoverdiep Wij hebben de ID.3 proefgereden en uiteindelijk vanwege de grote achterbak (gezin) voor de ID.4 gekozen (blind). We vinden de stoelen van de 4 een stuk comfortabeler en mooier. Qua rijgedrag is de 4 echt wel zwaarder en groter waardoor hij op de weg wat logger aanvoelt. Met name in de bochten. We hebben overigens de first edition, basisversie, dus geen fancy lampen en travel assist.

Maar comfort is best lastig meten. Wat vind je niet fijn aan de 3 dat je de 4 overweegt?

[ Voor 5% gewijzigd door wheli op 20-06-2021 18:04 ]

• johanpastoor
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-01 09:55
Geen matches
Private leasen van een ID.3 bij Volkswagen wordt nog steeds geadventeerd vanaf 439 euro per maand. Maar in de configurator is die basis prijs nu naar 530 euro p/m gesprongen.

Is daar een reden voor? Of heeft het te maken met modellen op voorraad?

[ Voor 5% gewijzigd door johanpastoor op 20-06-2021 21:22 ]

• Simply1337
Vervolg van dit:
Simply1337 in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

Komt weer meer info naar boven..

OTA komt eraan!
Wanneer? Geen idee. aankomende week? week erop? week 36?
Huidig bekende info:
2.1 -> 2.3
ICAS3 goes from v. 792 on v. 910 [infotainment systeem met extra functies?]
HUD from v114 to v122
frontcam from v5229 to v5230
OCU from v436 to v449 [Online connectie module.. wellicht nieuwe dingen vw connect id app?]
Clima from 342 to 381 [A/C]
+ new software for the heatpump [hmm]

Kom er weer terug naarmate er meer info komt.

• ik222
  • Niet online
Geen matches
@Simply1337 Bedankt voor het delen van deze info! En ook voor je YouTube filmpjes over de ID.4 uiteraard :)

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-02 10:16
Simply1337 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:26:
Vervolg van dit:
Simply1337 in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

Komt weer meer info naar boven..

OTA komt eraan!
Wanneer? Geen idee. aankomende week? week erop? week 36?
Huidig bekende info:
2.1 -> 2.3
ICAS3 goes from v. 792 on v. 910 [infotainment systeem met extra functies?]
HUD from v114 to v122
frontcam from v5229 to v5230
OCU from v436 to v449 [Online connectie module.. wellicht nieuwe dingen vw connect id app?]
Clima from 342 to 381 [A/C]
+ new software for the heatpump [hmm]

Kom er weer terug naarmate er meer info komt.
Super, @Simply1337! Waar komt deze info vandaan als ik vragen mag?

• Kampina
  • Laatst online: 11-10-2024
Geen matches
Hansoverdiep schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:09:
nogmaals jullie hulp gevraagd. wij hebben nu een id.3 1st met 18 inch velgen. wij overwegen een id.4 life met 19 inch velgen. kan daar vooralsnog niet in proefrijden. wie van jullie weet of de id.4 comfortabeler is dan de id.3?
ID4.1 hier (first edition non max) met 20 inch velgen.

Sluit me aan bij wheli's reactie. Stoelen in ID4 veel prettiger dan in ID3. Heb tussen januari en mei zo'n 34 dagen in een leen ID3 (Pro) gereden omdat de ID4 wegens storingen meermaals niet beschikbaar was (allemaal opgelost nu met een nieuwe centrale computer icas1). Daardoor ook redelijk beeld van beide modellen en kan vergelijken.

Stoelen in ID4 zijn wat groter, dat zou je makkelijk kunnen testen. Ik heb geen afgetraind lichaam dus geniet van de extra ruimte in de ID4 stoel :) Verbruik ID4 uiteraard wat hoger maar door grote accu nu zo'n 450-520 km op de GOM (bij 100%) met mijn rijstijl. Heerlijk!

De ID3 is vlotter en voelt ook zo aan. Verwend denk ik. Want 200 pk in de ID4 is natuurlijk genoeg om vlot door het verkeer te gaan. 19 of 20 inch? Dat verschil weet ik ook niet maar 20inch bevalt prima. Ik zou ook denken dat de ID3 wat strakker rijd maar ID4 ligt ook goed op de weg. Ook de extra ruimte is prettig (zowel kofferbak als achterbank). Als je het budget hebt zou ik de 4 altijd boven de 3 verkiezen. Ik vind de 4 ook relatief goedkoop t.o.v. de 3 (misschien is het andersom: de 3 is te hoog in de markt gezet?).

• Mrloki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-02 22:29
Geen matches
Afgelopen week met de ID4 1st Max voor het eerst op vakantie geweest in het Zwarte Woud in Duitsland. Dit was ruim 600 km rijden wat opzich niet heel spannend is maar we hadden wel een motortrailer met twee motoren bij ons waardoor we in totaal zo'n 800 KG extra gewicht bij ons hadden.

Ik heb via ABRP een route gemaakt en de laadpunten in de navigatie als laadpunt opgeslagen (ingebouwde navigatie houdt rekening met aanhanger en max. snelheid). Zowel op de heen als terug weg hebben we 3 laadstops gehad (op dezelfde plekken). Omdat we een aanhanger bij hadden hebben we bewust gekozen om twee van de drie stops bij Fastned te doen (hier kun je eenvoudig stekkeren met een aanhanger) bij Ionity/Enbw moesten we wat creatiever zijn :*).

Op de heenweg hebben we 90 km/u gereden op cruise control en was het verbruik op de totale rit 21,5 Kwh/100 km.

Op de terugweg hebben we tussen de 95 en 100 km/h per uur gereden (zonder cruise control want travel assist heeft de hele terugreis niet gewerkt :( ) het verbruik was op de totale rit 20,7 Kwh/100km.

Al met al is het meegevallen en was het erg rustig zowel op de weg als bij de laadpunten. Dit was een goeie eerste test met een wat grotere afstand.

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Geen matches
@wheli en @Kampina dank voor jullie meedenken. comfort is altijd lastig onderwerp. wij vinden de id.3 1st ondanks de 18 inch velgen (bandenspanning 2.5 bar() nogal stoterig. we denken nu dus aan een id.4 met 19 inch velgen. volgens dealer comfortabeler. proefgereden in een id.4 max met 21 inch velgen, dat levert niet veel op ondanks sportonderstel met DCC. in de buurt (Groningen) staat geen id.4 met 19 inch velgen voor een proefrit vandaar die vraag naar jullie ervaringen

• DonJunior
Geen matches
Zou iemand mij de bandenmaten kunnen geven (staat op de band aan de buitenkant: iets in de richting van 215/50 R18) van de ID3 Business met wieldoppen. (een fotootje is ook prima)

*sowieso

• Simply1337
Geen matches
DonJunior schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:06:
Zou iemand mij de bandenmaten kunnen geven (staat op de band aan de buitenkant: iets in de richting van 215/50 R18) van de ID3 Business met wieldoppen. (een fotootje is ook prima)
voor de id.3:
215/55R18 95T 7.5Jx18 ET50
215/50R19 93T 7.5Jx19 ET50
215/45R20 95T 7.5Jx20 ET44

• PB1983
Geen matches
johanpastoor schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:19:
Private leasen van een ID.3 bij Volkswagen wordt nog steeds geadventeerd vanaf 439 euro per maand. Maar in de configurator is die basis prijs nu naar 530 euro p/m gesprongen.

Is daar een reden voor? Of heeft het te maken met modellen op voorraad?
Kan ook te maken hebben met de wegenbelasting die per regio wordt berekend. Nu zal dat geen 90 euro per maand zijn. Maar ik verwacht dat Volkswagen de prijs niet heeft aangepast. Achter het sterretje stond ook het volgende
Tarieven kunnen per regio afwijken in verband met provinciale opcenten.
Wat ook weer krom zou zijn, want de BPM (en direct ook de opcenten aan de provincie) betaal je niet tot en met 2024

[ Voor 5% gewijzigd door PB1983 op 21-06-2021 10:02 ]

• Simply1337
Geen matches
gaat wss om de verzekering. In amsterdam betaal je toch meer dan in emmen. En dan heb je nog pieken bij bepaalde postcodes, maar geen idee of dat ook zo werkt met private lease.

Als voorbeeld mijn eigen auto [id4 1st max]:
Allianz direct - All-Risk [nog niks aangevinkt] - Aantal km's: 20k km+. Bedrag oer maand.
Emmen - 90
A'Dam Normaal - 108
A'Dam Semi High Risk - 122
A'Dam High Risk - 178

Scheelt bijna 100eu per maand puur verzekering 8)7

[ Voor 44% gewijzigd door Simply1337 op 21-06-2021 10:12 ]

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 09:32
Geen matches
Hansoverdiep schreef op maandag 21 juni 2021 @ 07:27:
@wheli en @Kampina dank voor jullie meedenken. comfort is altijd lastig onderwerp. wij vinden de id.3 1st ondanks de 18 inch velgen (bandenspanning 2.5 bar() nogal stoterig. we denken nu dus aan een id.4 met 19 inch velgen. volgens dealer comfortabeler. proefgereden in een id.4 max met 21 inch velgen, dat levert niet veel op ondanks sportonderstel met DCC. in de buurt (Groningen) staat geen id.4 met 19 inch velgen voor een proefrit vandaar die vraag naar jullie ervaringen
Heb je veel drempels of relatief slechtere wegen daar? Ik vind de ID.3 met 20" en 2.5 bar niet stoterig en echt prima comfortabel - bijna net zo smooth als mijn Audi A3 met 18" en sportonderstel. En zeker zachter dan de Renault Clio IV RS op 18" met cup onderstel, maar dat is logisch en geen eerlijk vergelijk :)

• PB1983
Geen matches
Simply1337 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:04:
gaat wss om de verzekering. In amsterdam betaal je toch meer dan in emmen. En dan heb je nog pieken bij bepaalde postcodes, maar geen idee of dat ook zo werkt met private lease.

Als voorbeeld mijn eigen auto [id4 1st max]:
Allianz direct - All-Risk [nog niks aangevinkt] - Aantal km's: 20k km+. Bedrag oer maand.
Emmen - 90
A'Dam Normaal - 108
A'Dam Semi High Risk - 122
A'Dam High Risk - 178

Scheelt bijna 100eu per maand puur verzekering 8)7
Heb net even bij Witteburg gekeken, daar staat een standaard ID.3 1st voor 499, en de life voor 530. Maar hoe je een ID.3 private leasen voor 439, kan je beter maar aan VW zelf vragen.

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Geen matches
@Soeski het is onze ervaring. geen man overboord hoor. zoeken gewoon iets meer comfort. zijn ander type auto's gewend zoals o.a. Volvo XC60.
Pagina: 1 ... 105 ... 393 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.