Nieuwe TV OLED of QLED

Pagina: 1
Acties:
  • 15.555 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-06 20:21
Ik heb speciaal en nieuw topic aangemaakt want als ik de vraag in het OLED of QLED forum stel dan hebben de mensen toch al een voorkeur :) Mijn huidige TV sony 55-X8505c wil ik gaan vervangen voor een andere tv ook 55 inch. Ik spring steeds op en neer van OLED naar QLED ,niet vanwege burn in angst maar om het feit dat mijn woonkamer best wel licht is. TV komt naast een raam te staan (235cmx200cm) hierop staat vanaf 16:00 uur de zon. Nu ben ik op zoek naar ervaringen van mensen die mij over de beslissingstreep kunnen helpen. Heb er al wat uurtjes google en youtube opzitten maar heb nog geen duidelijk oordeel kunnen vinden, mijn voorkeur ligt bij OLED maar ergens ben ik bang dat hij te weinig nits geeft.
Mijn keuze zal gaan tussen de volgende toestellen ( budget 1500-1600 euro)
QLED
Samsung 55Q90R
Samsung 55Q85R
Samsung 55Q9FN
OLED
Panasonic TX-55GZW954
Sony 55AG8
Sony 55AG9.

Alvast bedankt voor jullie info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-06 17:24
Ik denk dat je topic in een ander topic thuis hoort, maar dat ter zijde.

Ik heb sinds vorige week een Panasonic 55FZ830e en geen moment spijt van, zelfs met zonlicht binnen en onder een hoek goed te bekijken.

Ik kom van een Samsung KS7000 af en vind de OLED toch een pak beter beeld.
Zelfs met kids die een hele dag dezelfde zender kijken geen ingebrand logo of enige vorm van retentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000

DarkSide

theres no place like ::1

Ben bang dat dit een heen en weer topic word ;-)

Beide zijn goed.
Zelf heb ik liever een OLED. En deze draait hier al paar probleemloos.
Heb ook een groot raam er vlakbij staan. Maar kijk bijna overdag niet.
En anders..... gordijntjes dicht.

Dit is al een hele verbetering tov mijn plasma hiervoor.

Voordeel van QLED is idd de extra helderheid. Dit komt kijken overdag ten goede.
En Samsung heeft volgens mij ook een beter anti reflectie laag. Iets wat ook helpt overdag.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kickje naar CAA

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:12

br00ky

Moderator Harde Waren
@Microkid, CEA ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:37
Tsja, in de winter is de zon om 16:30 - 17:00u sowieso weg en in het voor- en najaar rond een uur of 19:00 - 20:00 toch wel. Alleen in de zomermaanden heb je tot echt laat de zon op je scherm dus.

Wij kijken sowieso met name in de avond TV en hebben gordijnen mochten we eerder iets willen zien bij fel licht.
Als dat je enige afweging is zou ik persoonlijk alsnog neigen naar oled, aangezien die helderheid nog best prima is imho.

Zelf heb ik overigens oled en geen ervaring met Qled, dus kan de vergelijking niet maken op basis van mijn ervaringen. Kan alleen maar zeggen dat ik zeer te spreken ben over mijn oled tv (LG 65C8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:36
Precies wat remzor zegt is hier ook het geval, overigens heb ik met fel licht er alleen last van als er donkere scènes op de tv zijn, buiten dat geen last van reflecties. Op dit moment kijk ik nog prima een donkere scènes naast grote ramen:-)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Mijn voorkeur gaat uit naar een high-end LCD. In dit geval dus QLED.

Ik vind zowel de high-end LCD's als de OLED's erg mooi, al moet ik wel bekennen dat de OLED het qua beeld meestal toch wint, maar het verschil is klein. Wel kan bijvoorbeeld een programma over een wintersport (veel wit) er weer mooier uitzien op de LCD.

Dus, het voordeel van OLED vandaag de dag vind ik klein, en ik heb net iets teveel op andere fora gelezen over mensen met inbranders op hun dure OLED scherm. Dus een mooie LCD voor de gemoedsrust.

Het valt mij wel op dat ik er op dit forum juist weer weinig over tegenkom, en dat OLED hier dan ook meestal wel wordt aangeraden. Zijn het dan misschien toch allemaal trollen in dienst van Samsung op die andere fora? :)

[ Voor 13% gewijzigd door Rtje84 op 24-08-2019 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:25

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Rtje84 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 15:47:
Mijn voorkeur gaat uit naar een high-end LCD. In dit geval dus QLED.

Ik vind zowel de high-end LCD's als de OLED's erg mooi, al moet ik wel bekennen dat de OLED het qua beeld meestal toch wint, maar het verschil is klein. Wel kan bijvoorbeeld een programma over een wintersport (veel wit) er weer mooier uitzien op de LCD.

Dus, het voordeel van OLED vandaag de dag vind ik klein, en ik heb net iets teveel op andere fora gelezen over mensen met inbranders op hun dure OLED scherm. Dus een mooie LCD voor de gemoedsrust.

Het valt mij wel op dat ik er op dit forum juist weer weinig over tegenkom, en dat OLED hier dan ook meestal wel wordt aangeraden. Zijn het dan misschien toch allemaal trollen in dienst van Samsung op die andere fora? :)
Of het trollen zijn weet ik niet, maar over het algemeen kom je alleen klagers tegen op internet. Iemand die tevreden is gaat minder snel dat overal roeptoeteren en die opent ook geen hulp-topics. Op Tweakers zijn veel mensen die wel schrijven over wat er goed gaat, dus hier is die groep ook goed vertegenwoordigd. Daarnaast is mijn ervaring dat de mensen hier behoorlijk kritisch zijn. Zelf ben ik dat ook en ik ben na ruim 2 jaar met een 55C7 nog steeds heel tevreden. Zonder inbranden, zonder rare problemen met het beeld. Ik zou dus zo weer een OLED kopen en ga niet meer terug naar LCD.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
Een medewerker van de MediaMarkt vertelde me dat OLED schermen gemiddeld na een jaar of 6 beginnen te degraderen, omdat ze vanaf de fabriek erg fel staan ingesteld. Als je zo'n scherm bij aankoop dan door hun liet calibreren dan werd het een jaar of 10.

Zou dat nou puur een calibratie aansmeer praatje zijn, of zit er een kern van waarheid in?

Ik heb zoveel verschillende dingen gelezen dat ik eigenlijk nog steeds geen idee heb hoe het nou echt zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:37
@Rtje84 Wat denk je zelf? Allemaal gezwets om hun ‘diensten’ zoals verzekeringen, accessoires, kalibreren/installaties/whatever, energiecontracten enz. te kunnen verkopen. Ik zou gewoon qua instellingen even op internet kijken wat aangeraden word en dan misschien zelf nog wat tweaken.

Nu ben ik trouwens iemand die de 6 jaar sowieso toch niet haalt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Rtje84 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 18:21:
Een medewerker van de MediaMarkt vertelde me dat OLED schermen gemiddeld na een jaar of 6 beginnen te degraderen, omdat ze vanaf de fabriek erg fel staan ingesteld. Als je zo'n scherm bij aankoop dan door hun liet calibreren dan werd het een jaar of 10.

Zou dat nou puur een calibratie aansmeer praatje zijn, of zit er een kern van waarheid in?

Ik heb zoveel verschillende dingen gelezen dat ik eigenlijk nog steeds geen idee heb hoe het nou echt zit
Sim (van Tweakers) raadde zelfs aan om helemaal geen dure kalibraties te laten doen en het gewoon zelf te doen aan de hand van instellingenlijstjes van het internet, omdat je dit eenvoudig zelf kan. Daarnaast, als hij erg fel staat, zet je dus de helderheid iets lager. Easy peasy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-06 13:36
Rtje84 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 18:21:

Het vervelende is dat MM medewerkers er geen ballen verstand van hebben :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hier is echt al HEEEEEEL veel over geschreven. Ik zal het samenvatten:
  • Wil je absoluut het beste beeld? (ook overdag met de gordijnen open) Neem de OLED. Contrast is veruit het belangrijkste voor beeldkwaliteit en scherpte ervaring. Elke OLED tv is hier zeer goed in.
  • Ben je bang voor inbranden? (alle bezitters zullen je zeggen "valt enorm mee, ook met gamen/PC beeld, etc", maar je zult altijd voorbeelden kunnen vinden die ingebrand zijn, zelf keuze maken) Of wil je perse HDR effecten in een felverlichte kamer? Neem een high end LCD. Lang niet alle LCD tv's zijn goed.
De onderbouwing staat in een van deze vele, vele, vele, vele topics:
Keuze stress: 49" Samsung, LG of Sony (shortlist van 3)
Hulp bij keuze TV 55 inch QLED (LCD) of OLED???
TV 55" oled of 65" lcd
55" 4K HDR TV, LCD met FALD of OLED?
Ik geraak er ECHT niet uit! aanschaf nieuwe TV
Samsung UE55MU7000 of Samsung UE55NU7100
Advies welke TV

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 09:55
Wat @JvS zegt.

Voor de beste beeldkwaliteit kun je niet om OLED heen. Ik heb bijna 2 jaar een OLED C7. Fantastisch, maar ik heb er een probleem mee gehad. Na de 2000 branduren pixel refresh kreeg ik last van het "25% window" probleem. Is veel over geschreven en een productiefout bij 55" OLED C7's. Shit happens en ik had heel snel een nieuw paneel, perfect dus. Alles kan kapot, zo lang ik goed geholpen word blijf ik tevreden. Verder 0,0 last van inbranden, tinting, banding etc.

Inbranden kan absoluut, ook daar is zat over te vinden. Punt is dat (sowieso) LG dit netjes met je oplost.

Je moet het zo zien, alle nadelen van OLED wegen absoluut op tegen de nadelen van LCD, omdat het gaat om de beeldkwaliteit. Contrast is king en dat is bij OLED perfect. Het meest lelijke aan LCD's is het halo effect, blooming en dirty screen effect. Vooral bij HDR content zorgt witte ondertiteling ervoor dat de onderste 1/3 van je beeld mee oplicht en het beeld verkracht.

De keuze is simpel, beste beeld? OLED. Panisch voor OLED probleempjes? Ga dan voor een LCD, maar neem de mindere beeldkwaliteit op de koop toe.

@Rtje84, waarom neem je LG niet mee als OLED kanshebber en moet de LCD perse een Samsung zijn? Ik zou voor LCD ook eens kijken bij Sony.

Wat betreft dat je bang bent dat een OLED te weinig nits heeft. Maak je niet druk. Een OLED met een lagere piekhelderheid zal in HDR content nog steeds een indrukwekkender plaatje neerzetten door het perfecte zwart, dus contrast.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
Hulleman schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 08:54:

@Rtje84, waarom neem je LG niet mee als OLED kanshebber en moet de LCD perse een Samsung zijn? Ik zou voor LCD ook eens kijken bij Sony.

Wat betreft dat je bang bent dat een OLED te weinig nits heeft. Maak je niet druk. Een OLED met een lagere piekhelderheid zal in HDR content nog steeds een indrukwekkender plaatje neerzetten door het perfecte zwart, dus contrast.
Voor mij hoeft LCD niet per sé een Samsung te zijn, dit was een reactie op de vraag van de topic starter, dat was oled vs qled. Zelf neig ik juist meer naar sony omdat ik zoveel kapotte Samsung qled's op marktplaats zie staan dat ik twijfel aan de kwaliteit daarvan.

Ook denk ik niet dat een oled niet helder genoeg is. Het is waarschijnlijk al een stuk helderder dan mijn 10 jaar oude lg lcd. :)

Verder zeer duidelijke taal die laatste posts mensen, daar heb ik wat aan, thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Rtje84 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:57:
[...]
Voor mij hoeft LCD niet per sé een Samsung te zijn, dit was een reactie op de vraag van de topic starter, dat was oled vs qled.
Ah, ik heb zelf niet goed zitten lezen :+

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edebee
@Hulleman ik had de LG OLED niet meegenomen in mijn opties daar ik veel sport kijk.
Uit google youtube bleek dat panasonic en sony bij snelle beelden het beste beeld geven.
Helaas zijn er in mijn omgeving geen winkels die zowel Panasonic, Sony en LG hebben staan om dit naast elkaar te kunnen te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
edebee schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:17:
@Hulleman ik had de LG OLED niet meegenomen in mijn opties daar ik veel sport kijk.
Uit google youtube bleek dat panasonic en sony bij snelle beelden het beste beeld geven.
Helaas zijn er in mijn omgeving geen winkels die zowel Panasonic, Sony en LG hebben staan om dit naast elkaar te kunnen te testen.
Duidelijk. Sony schijnt idd een betere motionhandling te hebben dan LG. Ik zelf heb nooit een Sony OLED gehad.

Ik heb een OLED C7 en kijk voetbal en ook formule 1. Ziet er allemaal snaar strak uit. Volgens Rtings.com is een van de pluspunten van een C7 "Virtually no motion blur, fast moving content is very clear" en scoort de C7 op sport/motion een 8,4.

Dat Sony/Panasonic dat nog beter kunnen is volgens mij een feit, maar ik denk dat het in de marge is om het met het blote oog echt goed waar te kunnen nemen. Een Sony AG8/9 kost je € 400 - € 800 meer dan een C9. Ik vraag me af of dat het waard is voor op papier betere motion.

Het is sowieso goed om in het OLED prijzen topic naar de beste prijs te kijken. Daarnaast is een modelletje van voorgaand jaar ook gewoon high-end en erg goed. Scheelt je ook behoorlijk knaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edebee
@Hulleman dank je voor je info. Gebruikers ervaring is altijd goed om te weten. OLED prijzen topic hou ik zeer zeker in de gaten dat kan veel centen schelen. De E series van LG zien er ook goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
Maar Lg lost het netjes met je op als je problemen heb met inbranden?

Dat is interessant, hoe zit dat dan? Ik dacht dat ze daar geen garantie op konden geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Rtje84 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:55:
Maar Lg lost het netjes met je op als je problemen heb met inbranden?

Dat is interessant, hoe zit dat dan? Ik dacht dat ze daar geen garantie op konden geven.
LG kan ook niet ontkennen dat inbranden kan gebeuren. Op oude CRT tv's kon dat overigens ook gebeuren, maar toen hoorde je er niemand over en waren mensen er ook niet zo panisch voor.
LG is vrij schappelijk met inbrandissues als ik de ervaringen op dit forum zo lees. Maak je er niet te druk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-06 01:10

|sWORDs|

vSphere/ESXi

edebee schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 20:26:
TV komt naast een raam te staan (235cmx200cm) hierop staat vanaf 16:00 uur de zon.
Wat is naast een raam? Zit het raam in dezelfde muur of staat de TV in een hoek en zit het raam op 90 graden?
Hoeveel TV kijk je tussen 16:00 en 20:00?
Is een (rol)gordijn of vitrage een optie?

[ Voor 12% gewijzigd door |sWORDs| op 27-08-2019 12:05 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edebee
|sWORDs| schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:03:
[...]

Wat is naast een raam? Zit het raam in dezelfde muur of staat de TV in een hoek en zit het raam op 90 graden?
Hoeveel TV kijk je tussen 16:00 en 20:00?
Is een (rol)gordijn of vitrage een optie?
Raam staat hoeks op de tv (90 graden) afstand raam tot tv in rechte lijn 2meter.
Zit aan de buitenkant een zonnewering, zon komt wel tussen 17:00 en 18:30 op de tv in de hoek aan de onderkant ( heb in LG topic gelezen dat iemand daardoor een waas op de tv kreeg doordat de zon op tv kwam, hoop dat dit maar een sporadisch geval was ;) )

Tv gaat hier meestal rond 19:00 uur aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-06 01:10

|sWORDs|

vSphere/ESXi

edebee schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:29:
[...]

Raam staat hoeks op de tv (90 graden) afstand raam tot tv in rechte lijn 2meter.
Zit aan de buitenkant een zonnewering, zon komt wel tussen 17:00 en 18:30 op de tv in de hoek aan de onderkant ( heb in LG topic gelezen dat iemand daardoor een waas op de tv kreeg doordat de zon op tv kwam, hoop dat dit maar een sporadisch geval was ;) )

Tv gaat hier meestal rond 19:00 uur aan
Direct zonlicht is op geen enkele TV prettig. Verkleuring door direct zonlicht op OLED komt vaker voor.

Persoonlijk zou ik voor OLED gaan en iets van vitrage aan de binnenkant.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edebee
Allen bedankt voor jullie input. De keuze is gevallen op de panasonic 55GZW954. Gisteren gekocht , prachtig beeld geen spijt dat de keuze Oled geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooverz
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-06 08:45
Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen met de oled tv in het zonlicht. Dit vanwege de vele tegenstrijdige berichten die ik lees (bij zonlicht just wel of absoluut geen problemen). Wellicht kunnen wat tweakers hier op reageren? En dan ben ik met name benieuwd naar de omstandigheden van de oled tv in de zon (wat voor type glas zit er in het raam, wat is de afstand van de tv tot het raam, etc).

Ben namelijk heel erg aan het twijfelen of ik wel een oled moet kopen aangezien deze deels van de dag in de zon komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waar ben je precies bang voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:44
Ik sluit me aan bij de vraag van rooverz, mijn scherm staat helaas in de baan van de zon (raam op het zuiden) zonder mogelijkheid om deze te verplaatsen.
(En om nu altijd het gordijn dicht te hebben in de woonkamer..)

Ik neig dus door de “direct zon” verhalen om toch voor een Qled te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Direct zon is altijd lastig.
Voordeel QLED is dat ze wat helderder kunnen. En Samsung heeft volgens mij ook een wat betere Anti Reflectie laag.

Maar mijn OLED hangt ook vlak bij een groot raam. En krijgt veel zonlicht.
Ansich voor mij prima te doen. En gordijnen hoeven niet dicht. En hangt er nu zo'n 3 jaar.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat is dan precies het probleem? De beeldkwaliteit terwijl de zon er vol op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Aah samenvattend, als er volle zon staat op een scherm dat bezig is met pixelrefreshing, dan kan dat tot lichte plekken leiden. Dat verdwijnt ook weer als de TV de refresh van een paar uur doet als-ie niet in de zon staat.

Ik kan me voorstellen dat je daar nerveus van wordt. Mijn TV staat in de zon en heeft dit nog niet gehad. Volgens mij is bijna altijd de pixel refresh in de nacht. Dat zou een simpele oplossing zijn overigens: Gewoon die refresher alleen in de nacht laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooverz
@JvS

Bedankt voor je reactie. Mijn enige angst die mij weerhoudt is idd ook het verkleuren door de zon. Hoe weet je dat dit enkel gebeurd als de Pixel Refresher aanstaat? Ik lees ook een review hier tweakers van iemand die de oled weer de deur uit heeft gedaan ivm de zo problemen. Voor mij zou een oled de perfecte tv zijn, maar aangezien hij wel in de zomer urenlang in de zon staat ben ik ook bang voor problemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooverz
@DarkSide nog nooit problemen gehad met verkleuringen van het scherm door de zon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Ik heb hier geen last van. Kijk nu zo'n 3 jaar naar mijn scherm.
Ik heb geen last van verkleuringen, of retentie of burn-ins.

Gebruik het scherm zoals ik elke TV zou gebruiken. Gewoon zonder na te denken.
Wel staat de screensaver aan.

Ik snap je angst. Dit is mijn eerste OLED en dat bevalt zeer goed.
De volgende wordt zeker weer een OLED. Maar OLED heeft wel meer kans op 'schade' dan een LCD.

Ik raadt mensen altijd een OLED aan. Maar diegene die toch wat angstig zijn een LCD aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rooverz schreef op maandag 23 december 2019 @ 23:10:
@JvS

Bedankt voor je reactie. Mijn enige angst die mij weerhoudt is idd ook het verkleuren door de zon. Hoe weet je dat dit enkel gebeurd als de Pixel Refresher aanstaat? Ik lees ook een review hier tweakers van iemand die de oled weer de deur uit heeft gedaan ivm de zo problemen. Voor mij zou een oled de perfecte tv zijn, maar aangezien hij wel in de zomer urenlang in de zon staat ben ik ook bang voor problemen....
Als angst je grootste raadgever is, dan moet je geen OLED nemen. Overigens kan je van LCD ook wel verschrikkelijke reviews vinden van vlekken op het scherm :P. Alles kan stuk en je kan atijd pech hebben,

Ik denk altijd maar zo: Ongeveer de hele wereld heeft een TV waar weleens zon op staat. Als dit echt een structureel probleem was, dan was dit wel iets uitgebreider aan bod gekomen. Dat verhaal van die pixelrefreshers klinkt wel aannemelijk.

Maar nogmaals, als je vooral bang bent voor de techniek, dan moet je dit niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooverz
@JvS oled blijft gewoon de beste kwaliteit. En bij Qled oid ben ik bang voor blooming en mis ik Dolby Vision.... Mag ik weten waar je het gegeven vandaan hebt dat vlekken door zon alleen ontstaan als de zon op het paneel schijnt en de pixel refresher aanstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik stel niet dat vlekken alleen ontstaan door de zon en nergens anders. Ik heb geen idee wat allemaal kan. Alleen die vlekken door de zon is het enige concrete ding dat hier als angst genoemd wordt. Daarom zocht ik het werkingsmechanisme op.

Voor alle inconcrete angsten heb ik geen antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

JvS schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 14:20:
[...]

Aah samenvattend, als er volle zon staat op een scherm dat bezig is met pixelrefreshing, dan kan dat tot lichte plekken leiden. Dat verdwijnt ook weer als de TV de refresh van een paar uur doet als-ie niet in de zon staat.

Ik kan me voorstellen dat je daar nerveus van wordt. Mijn TV staat in de zon en heeft dit nog niet gehad. Volgens mij is bijna altijd de pixel refresh in de nacht. Dat zou een simpele oplossing zijn overigens: Gewoon die refresher alleen in de nacht laten draaien.
Kleine toevoeging m.b.t. de refresh. Deze draait bij mijn 2017 LG gewoon automatisch en ik neem aan dat dit bij de nieuwere modellen ook het geval is. Hij doet dit ook na lange sessies (de precieze logica weet ik niet uit mijn hoofd). Het viel mij namelijk op de de led strip op de USB poort van mijn tv soms wel en soms niet direct uitgaat wanneer ik de tv uitschakel. Na verloop van tijd gaat hij dan alsnog uit. Als hij niet direct uitgaat lijkt het mij dat hij zijn refresh draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:29
Hulleman schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:53:
[...]

LG kan ook niet ontkennen dat inbranden kan gebeuren. Op oude CRT tv's kon dat overigens ook gebeuren, maar toen hoorde je er niemand over en waren mensen er ook niet zo panisch voor.
LG is vrij schappelijk met inbrandissues als ik de ervaringen op dit forum zo lees. Maak je er niet te druk over.
Ik lees andere verhalen. Lapino kan er van mee spreken. Als je het net buiten de 2 jaar garantie pas ziet is het over en uit. Lg stuurt je dan door naar een hersteller en die zegt : herstelling kost meer dan een niewe kopen.

Mijn les als er nog een nieuwe OLED komt : Iedere maand burnin test laten draaien zodat je het ziet voor hij uit garantie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Carman1971 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 07:36:
[...]

Ik lees andere verhalen. Lapino kan er van mee spreken. Als je het net buiten de 2 jaar garantie pas ziet is het over en uit. Lg stuurt je dan door naar een hersteller en die zegt : herstelling kost meer dan een niewe kopen.

Mijn les als er nog een nieuwe OLED komt : Iedere maand burnin test laten draaien zodat je het ziet voor hij uit garantie is.
Oké, zullen ook vast vervelende verhalen zijn. Heb zelf het 25% window issue gehad nadat de tv de hardnekkige pixel refresher na 2000 branduren automatisch draait. Paar plaatjes opgestuurd naar LG en had een week later een nieuw scherm. Prima.

Mijn OLED is nog top voor zover ik kan zien. Ik ga geen burn-in testjes draaien elke maand. Voor zover ik met mijn gebruik niks van burn-in zie, is dat prima. Mogelijk is er wat te bespeuren als ik egaal grijze/rode/magenta schermen laat weergeven. Als ik dat wel zou moeten/willen doen dan zou ik OLED lekker links laten liggen en voor een hele goede LCD gaan. Dan zit je nooit lekker relaxed te kijken toch?

[ Voor 18% gewijzigd door Hulleman op 09-01-2020 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
JvS schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 14:20:
[...]

Kun je dat zo instellen? Mijn tv draait die cycle automatisch als de tv een x-aantal uur achter elkaar aan gestaan heeft. 4 uur volgens mij. Nu haal ik doorgaans 's avonds pas dergelijke sessies, zodat de tv die cycle draait als ik naar bed ga. In het weekend kan het voorkomen dat de cycle overdag gedraaid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsamart1
  • Registratie: November 2015
Ikzelf heb een of B6 met RTL4 logo die steeds meer zichtbaar word. Ik heb geen last van spiegeling en mijn woonkamer zit op het noorden waardoor ik de brightness altijd laag heb staan.
Dat logo van RTL4 stond er na 2 jaar in, ik had toen eigenlijk net geen garantie meer naar had eigenlijk toch aanspraak moeten proberen te maken.
Een tijdje later heeft mij dochter ook nog eens de Ziggo next decoder gepauzeerd tijdens RTL boulevard, hierdoor werkte de screensaver van de tv niet en sindsdien heb ik ook dat logo van boulevard linksonder in het scherm.
Ik ben hier flink ziek van. Stiekem ben ik toch ook al voor een grotere tv aan het kijken (75 inch tot 85) hoewel ik nog altijd onder de indruk ben van oled schermen begin ik toch te neigen naar een Qled, sowieso als ik toch groter ga dan 77 inch ben ik daar wel op aangewezen.
Maar aangezien ik dus niet van een hoge helderheid houd ben ik weer bang dat ik straks met lasogen naar bed ga na een avondje tv kijken.
Het blijft lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@itsamart1 Sony en LG hebben grotere maten. Oled is er ook in 83" en 88"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dit topic na 1,5 jaar weer omhoog schoppen, voegt niets toe. Topic starter heeft al lang zijn nieuwe tv staan. Topic gaat dus dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.